به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « واقعیت » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «واقعیت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • نرگس خالقی پور، داود نصیران نجف آبادی*

    قرارداد، ماهیت اعتباری برخاسته از اراده انسانی است که با واقعیت های تجربی و اجتماعی که موطن آنها عالم واقع است متفاوت می باشد. مساله این است که قرارداد تا چه میزان با واقعیت مرتبط است؟ آیا می توان آن را تابع محض واقعیت دانست؟ حیات و ممات قرارداد در اندیشه اراده گرای کانت تا چه میزان تحت الشعاع واقعیت های خارجی است؟ اراده انسانی تا چه حد در انعقاد قرارداد، نقش موثر دارد؟ اندیشه اراده گرای محض چه آثاری را از خود بجا خواهد گذاشت؟ از منظر اراده گرایان، قرارداد بر واقعیت استعلا داشته و خاستگاه قرارداد اراده انسانی است و از واقعیت تجربی و اجتماعی نمی توان به عنوان مبنای قرارداد یاد کرد. اصل انصاف و قاعده لاحرج در این رویکرد، کاربردی ندارد. اراده گرایی محض، ضمن حفظ استحکام و استواری قرارداد و تضمین بقاء آن در هر شرایط زمانی و مکانی، جمود و خشکی حاکم بر قرارداد را نمودار می سازد. در این دیدگاه، حیات و ممات قرارداد، تابع محض اراده متعاقدین است و اراده انسانی نقش خالقیت خود را حفظ خواهد کرد و جنبه ابزاری ندارد. اینجاست که فایده تجهیز انسان به قوه عقل و اراده، نمودار می شود و اصل حاکمیت اراده، نقش زیربنایی خود در انعقاد قرارداد را ایفا خواهد کرد. رابطه معاملاتی افراد اقتضا دارد اندیشه اراده گرایی محض تعدیل گردد و از واقعیت تجربی و اجتماعی نیز غافل نبود. اثبات گرایی میانه، مدعی تاثیرپذیری قرارداد از واقعیت است که تعدیل کننده اندیشه اراده گرای محض در قراردادهاست.

    کلید واژگان: قرارداد, واقعیت, اراده گرایی, کانت}
    Narges Khaleghipoor, Davood Nasiriyan-E-Najafabadi *

    The nature of a contract is constructional and it is set by the human will, making it distinguishable from social and experimental realities that are formed in the real world. the question here is the extent of the connection between contract and reality. Is it a pure function of reality? Furthermore, we’ll explore the existence and continuation of a contract and how it is affected by external realities in Kant’s volitional school of thought. How effective is the role of the human will in the conclusion of a contract? What are the consequences of pure voluntarism? From the point of view of voluntarists, the contract takes priority rather than reality, and the point of origin for contracts is the human will, and socio-experimental reality cannot be considered the basis of a contract. Equity and the La-Haraj rule are not applicable in this school of thought. In addition to maintaining the integrity of the contract and ensuring its survival under any circumstances and in any location, Pure voluntarism exposes the solidity and Jamud present in contracts. In this school of thought, the lifecycle of the contract is a pure function of the will of its contractors and the human willretains its creative power and is not considered an instrumental aspect. According to this school of thought, this is where the benefits of the power of reasoning and human will prove important, and the principle of voluntarism plays an infrastructural role in the conclusion of a contract. The transactional relationship between the parties requires an adjustment of the pure voluntarism school of thought, to account for socio-experimental reality as well. Moderate positivism claims that a contract is influenced by reality, which adjusts the pure voluntarism school of thought in contracts.

    Keywords: Contract, Reality, Voluntarism, Kant}
  • نرگس خالقی پور، داود نصیران نجف آبادی*

    اعتباریات و واقعیت‏ها دو ماهیت متفاوتی هستند که بشر در طول حیات خود، خواسته یا ناخواسته با آنها در ارتباط است. واقعیت‏های تجربی و اجتماعی که موطن آنها عالم خارج است و امور اعتباری همچون قرارداد ساخته اراده انسانی است. از منظر اندیشمندان واقع ‏گرا، امر اعتباری دارای مبنای واقعی است و با تغییر در واقعیت، اعتباریات هم دگرگون خواهد شد و اراده انسانی نقش ابزاری دارد. از این منظر، اعتبار تابع محض واقعیت است و تغییر و زوال واقعیت، زوال امر اعتباری را در پی خواهد داشت. مسیله این است که  تبعیت محض قرارداد از واقعیت چه آثاری را در عمل به همراه دارد و معایب و محاسن این دیدگاه چیست؟ واقع ‏گرایی محض، استحکام قرارداد را متزلزل می‏سازد. نتیجه ‏ای که اراده انسانی و نظام حقوقی قراردادها آن را برنمی‏تابد. بهتر است برای رهایی از این تزلزل به اثبات گرایی میانه متوسل شد. رویکردی که مبنای قرارداد را اراده انسانی دانسته و حیات و ممات قرارداد را وابسته به اراده انشایی می‏داند اما از نقش واقعیت نیز غافل نیست. البته واقعیت نقش تعدیل کنندگی دارد ولی قادر نیست عنان و افسار قرارداد را به دست گیرد و حیات و ممات قرارداد را مطلقا بدون خواست و اراده اطراف قرارداد تحت الشعاع قرار دهد. در این رویکرد قرارداد متاثر از واقعیت است نه اینکه مطلقا تابع محض واقعیت باشد.

    کلید واژگان: قرارداد, واقعیت, واقع‏گرایی}
    Narges Khaleghipour, Dawood Nassiran *

    Credits and realities are two different entities, and a person deals with them advertently or inadvertently in their lifetime. Experimental reality or social reality, both of which exist in the external world and virtual things such as contracts, are brought into effect by the human will. From the point of view of realist thinkers, virtual things have a basis in reality and human will plays an instrumental role. The question is: what are the practical implications of this relationship between contract and reality and what are the advantages and disadvantages of this school of thought? The philosophical realism approach sees a contract as directly dependent on reality and weakens the integrity of the contract. The consequences of such an approach will come into effect during the conclusion and execution of the contract. such a result is unacceptable by the human will and the standards of existing contact legal systems. To avoid this decadence, centrist positivism is a better substitute. This approach finds the human will as the basis of the contract and believes that the prolonged existence of the contract is dependent on the initiative will of the contractors, but it does not factor out the role of external reality. Reality is a moderating factor but it does not constitute the whole of a contract and affects the status of the contract without the involvement of the contractors. according to this approach, the contract is affected by reality, but it is not entirely dependent on reality.

    Keywords: contract, reality, realism}
  • محمود حکمت نیا، زینب شعبانی*
    کاربرد کلمات «مصنف»، «پدید آورنده» و «ایجاد» ذیل تعریف «اثر» در ماده (1) قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان (1348) بر لزوم وجود عنصر خلق و آفرینش جهت برخورداری آثار از حمایت دلالت دارد. این مسئله حمایت از آثار مبین واقعیت را با چالشی جدی مواجه می سازد. آثار بیان گر واقعیت، آثار مشتمل بر گردآوری و روایت گری واقعیات، عکس ها و نقشه های جغرافیایی هستند که واقعیات یا جنبه هایی از جهانی که در آن زندگی می کنیم را شرح می دهند؛ یعنی داده ها و اطلاعات دربارهی جهان که کشف می شوند و حاصل عمل خلق و آفرینش نیستند. این آثار به علت متشکل بودن از مواد واقعی قلمروی عمومی به طور گسترده و نیز الزامات نقل دقیق واقعیات در برخی مصادیق آن، همچون زندگی نامه ها و تاریخچه ها، با عدم قطعیت چشم گیری در تشخیص «واقعیت» از «بیان واقعی» رو به رو هستند. پژوهش حاضر با به کار گیری روش توصیفی-تحلیلی در بررسی جایگاه حقوقی آثار بیان کننده واقعیت و مطالعه تطبیقی احراز اصالت در انواع مختلف این آثار در حقوق آمریکا، با توجه به ماهیت متفاوت آن ها، در صدد بیان وضعیت این موضوع در حقوق ایران برآمده و نتیجه می گیرد حقوق ایران در تشخیص ماهیت متمایز این آثار شکست خورده است.
    کلید واژگان: آثار بیان گر واقعیت, اصالت, حقوق مالکیت ادبی و هنری, واقعیت}
    Mahmoud Hekmatnia, Zeinab Shabani *
    The use of the words "Author", "Creator" and "Creation" under the definition of "Work" in Article 1 of the Law on Protection of the Rights of Authors, Writers and Artists (1348) indicates that the existence of the element of creation in works is required in order to protect them. This issue poses a serious challenge to the protection of factual works. Factual works are works that include compilation and narration of facts, photographs, and geographical maps that describe facts or aspects of the world in which we live, e.g.  data and information about the world that are discovered and are not the result of the act of creation. Due to their extensive composition of factual material of the public domain, as well as the requirements for accurate narration of facts in some instances, such as biographies and histories, these works face significant uncertainty in distinguishing between "Fact" and "Factual Expression". The present study by using a descriptive-analytic method in examining the legal status of factual works and a comparative study of achieving originality in different types of these works in American law, due to their different nature, seeks to express the status of this issue in Iranian law and concludes that Iranian law has failed to recognize the distinctive nature of these works.
    Keywords: Fact, Factual Works, Literary, Artistic Property Law, originality}
  • نرگس خالقی، مهدی شهابی*، علیرضا فصیحی زاده
    حقوق، ماهیتی اعتباری دارد؛ ماهیتی که از واقعیت تجربی و اجتماعی قابل تفکیک است. با این حال، در صورتی می توان به دوگانه اعتبار و واقعیت قایل بود که امر اعتباری را، مستقل از واقعیت بدانیم و آن دو را، دو ساحت متفاوت بنگریم. قرارداد نیز امری اعتباری است. آیا اصرار بر تفکیک آن از واقعیت ضرورت دارد؟ چه آثاری بر این استقلال مترتب است؟ اگر نتیجه استقلال قرارداد از واقعیت، استعلای اعتبار قراردادی بر واقعیت باشد، آیا بالضروره قرارداد عادلانه ای را نتیجه خواهد داد؟ چالش های تبعیت محض اعتبار قراردادی از واقعیت چیست؟ آیا در این صورت می توان رای حقوق و به طور خاص قرارداد، کارکردی تحول گرا و تکاملی قایل بود؟ به نظر می رسد، در صورتی می توان اصل حاکمیت اراده را در کنار اصل انصاف و یا اصل نفی عسر و حرج داشت که رویکرد استعلایی و تبعیت محض را نفی کنیم و تنها بر تاثیرپذیری اعتبار قراردادی از واقعیت تاکید کنیم.
    کلید واژگان: قرارداد, واقعیت, واقع گرایی, اراده گرایی, اعتباریات}
    Narges Khaleghipoor, Mahdi Shahabi *, Alireza Fasihizadeh
    Law has a constructed nature; the one which is distinguished from socio-empirical reality. Nevertheless, one can believe in dualism of contructionality and reality providing constructionality is independently thought to be different from reality and each of which has its distinct area. Furthermore, contract has a constructed nature. The question is whether there is an insist on its separation from reality; or what kind of effects would be followed by this independence? As long as this independence resulted in dominancy of contractual constructionality over reality, would it necessarily eventuate to have a fair contract? What are the challenges of pure dependency of contractual constructionality from reality? On the basis of this dependency, can one believe in the transformational and evolutionary function of law, particularly the contract? Denying both dominancy and pure dependency approaches, it sounds in all likelihood that it is the one and only way to keep the supremacy of will principle beside the principle of equity or the principle of the denial of distress and constriction; moreover, we should just emphasize how influenced the contractual constitutionality could be by the reality.
    Keywords: Contract, Reality, Realism, Voluntarism, Constructions}
  • مهدی شهابی*
    بی تردید گفتمان مدرنیته با رواقی گری سازگاری ندارد و بر اندیشه «پیشرفت» مبتنی است. با این حال، در مورد مفهوم «پیشرفت»، طبیعت دوری یا خطی آن و چگونگی انطباق آن با مدرنیته حقوقی، اتفاق نظر وجود ندارد؛ واقعیت این است که پانژوریسم قانونی که کثرت متون قانونی نشانه آن و پانژوریسم قضایی که تفسیر چون اراده معنا نماد آن است، عامل بحران حقوق مدرن تلقی شده، در تقابل با «پیشرفت» به عنوان هدف آن مطرح می شوند. با این حال، اخذ این نتیجه، بدون تنقیح مفهوم و طبیعت «پیشرفت» و همین طور تبیین ذات و ماهیت حقوق مدرن امکان پذیر نیست؛ زیرا ابهام در گفتمان مدرنیته حقوقی، ابهام در مفهوم «پیشرفت» و طبیعت آن را در پی دارد. این پژوهش، تلاش می کند تا در چارچوب دوگانگی ساحت شناخت و ساحت هنجار در گفتمان مدرنیته، مفهومی روشن از «پیشرفت» ارائه دهد و نسبت آن را با حقوق مدرن تحلیل کند.
    کلید واژگان: پیشرفت, حقوق مدرن, پانژوریسم حقوقی, متافیزیک, واقعیت}
    Mahdi Shahabi *
    There is no doubt that the paradigm of modernity is based on the idea of progress and not compatible with stoicism. However, there is no unanimity on the notion of progress, on its linear nature or its cyclic behavior. The plurality of legal contexts is sign of legal panjurism and the interpretation as the will of meaning is sign of judgmental panjurism. This is a crisis factor in the aim of legal modernity. The explanation of this content is not possible without explaining the nature and meaning of the notion of progress and the nature of modern law; because this is ambiguous in the concept of "progress" and its nature in the discourse of modern law. This research is based on duality of the fields of cognition and norm in the discourse of modernity to present a clear sign of progress and its relationship with modern law.
    Keywords: progress, modern law, legal panjurism, metaphysic, reality}
  • مهدی شهابی *
    تردیدی در واقع گرایی «تحلیل اقتصادی حقوق» نیست؛ با این حال، پرسش این است که آیا این واقع گرایی در تضاد با ذات گرایی مدرنیته حقوقی است؟ اگر واقع گرایی، تفسیر را اراده معنا تلقی کند، «تحلیل اقتصادی حقوق» به عنوان چارچوب نظری تفسیر قاعده حقوقی، نتیجه ای جز نفی ذات گرایی و پذیرش کثرت گرایی در اعتبار قاعده حقوقی ندارد؛ همان طور که فرمالیسم ماهوی و شکلی نیز اعتباری نخواهد داشت. این نتایج یادآور گفتمان پست مدرنیته حقوقی است. با این حال، به نظر می رسد، اگر ذات گرایی در «باید خودجوش اجتماعی» تجلی یابد، نماد تعامل متافیزیک و واقعیت است و تحلیل اقتصادی حقوق مبتنی بر آن، بازخوانی مدرنیته مبتنی بر نظم خودجوش خواهد بود. در این صورت، تفسیر نیز کشف معنا خواهد بود تا روش حصول اطلاع اقتصادی به محاق کثرت گرایی نرود. اعتبار چنین روش تفسیری به معنای اعتبار فرمالیسم شکلی نیز خواهد بود؛ چراکه حصول اطلاع اقتصادی، حداقلی از این نوع فرمالیسم را اقتضا می کند.
    کلید واژگان: ارزش, تحلیل اقتصادی حقوق, حقوق پست مدرن, حقوق مدرن, واقعیت}
    Mahdi Shahabi *
    There is no doubt that the economic analysis of the law is realistic. The question, however, is whether or not this realism is in conflict with the fundamentalism of legal modernity? If realism, considers interpretation as the will of a concept, economic analysis of law as a theoretical framework for the interpretation of the legal rule, leads to the negation of fundamentalism and to the acceptance of pluralism in validity of the legal rule; as substantial and formal formalism will not be valid. These results denoted the paradigm of legal postmodernity, as a pluralistic one. However, it seems, if that fundamentalism is manifested in spontaneous value, it is a symbol of the interaction of reality and metaphysic. Thus, the economic analysis of the law, based on this type of fundamentalism, is only the resurgence of the modernity as the spontaneous order. Consequently, the interpretation will also be confined to the discovery of meaning, so that information has not fallen in the demise of pluralism. Because the acquisition of economic information requires a minimum of this formalism, the validity of this method of interpretation means the validity of formal formalism.
    Keywords: Economic Analysis of Law, Modern Law, Postmodern Law, Reality, Value}
  • سید حسین شرف الدین*، نصرالله نظری

    باورها، ارزش ها و نگرش های عام به عنوان مجموعه ای از عناصر معنایی مشترک، بخش هسته ای و گوهری فرهنگ جامعه را شکل می دهند. این منظومه به دلیل برخورداری از اعتبار و تایید اجتماعی در سه سطح خرد، میانه و کلان، به صورت به هم پیوسته و در ارتباط متقابل با یکدیگر، ساخت یافته و نهادی می شوند. این سه خرده نظام معنایی از یک سو در نظام جامعه گستر فرهنگ، به مثابه چتر فرازین نظام اجتماعی استقرار و تمکین دارند، و از سوی دیگر، از طریق فرایند جامعه پذیری به ذهن و ضمیر اعضای جامعه راه یافته و درونی می شوند. از سوی سوم، در پرتو تعاملات بین الاذهانی و تبادلات رفتاری گسترده و مستمر، در سامانه ها و سطوح نهادی نیز رسوب کرده، به بخشی از مولفه های قوام بخش آنها تبدیل می شوند و به صورتی مکرر و پیوسته از طریق کنش ها و ارتباطات متنوع در عرصه های مختلف زندگی روزمره بازتولید می شوند. دو نظام هنجاری مهم و هدایتگر کنش ها در جامعه اسلامی، یعنی فقه و قانون (و تا حد زیادی اخلاق) قویا با این سه عنصر معنایی در تعامل بوده، تاثیر و تاثر متقابل دارند و به صورتی درآمیخته، جهان اجتماعی (اعم از عناصر معنایی و عینی) را ساخت می دهند. با توجه به نسبت متقابل و دیالکتیکی میان این عناصر فرهنگی، نوشتار حاضر سعی دارد در مجال محدود خود، نسبت میان فقه و قانون (به مثابه ترجمان قانونی فقه) به عنوان مجموعه ای از قواعد اجتماعی هدایتگر کنش های جوارحی (و به صورت غیرمستقیم کنش های جوانحی) فرد از یک سو، و کنش های اجتماعی و تعاملات نهادی و سازمانی را از سوی دیگر بررسی و تحلیل کند. فقه و قانون، هم خود تبلور هنجاری باورها و ارزش های پذیرفته شده هستند و هم متقابلا در تداوم، تایید، تقویت و اثربخشی آنها تاثیر دارند. روش این مطالعه، در مقام گردآوری، اسنادی و در مقام تحلیل، نظری و استنباطی است.

    کلید واژگان: باور, ارزش, نگرش, واقعیت, معنا, نهاد, هنجار, فقه و قانون}

    Public beliefs, values ​​and attitudes as a complete form and as a set of meaningful elements constitute the central sector and the essence of the culture of society. This system is structured and institutionalized due to its social validation at three micro, intermediate and macro levels in an interconnected way. These three semantic subsytems lie in the community-wide culture as the main umbrella of the social system deployment. Accordingly, fiqh and law creat a social world (both subjective and objective). By focusing on the mutual and dialectical relationship between these elements, the present research attempts, in its limited scope, to compare the relation between fiqh and law (the legal explanation of fiqh) as a set of social rules that guide the conduct of bodily part actions (and indirect internal actions) of the individual on the one hand, and social practices, institutional interactions, will be analyzed on the other hand. The embodiment of Islamic jurisprudence and law through accepted normative beliefs and values reciprocally are effective in the continualtion and endorsement of the normative values that depends on fiqh and law. Through the process of socialization in the community's mind and conscience of the members of society, they are internalized. Moreover, in the light of interactions between individuals intellectual exchanges, systems and institutional levels, they are part of their potent components, and in turn repeatedly and consistently through actions and contacts in various areas of daily life are reproduced from standard normative systems in Islamic society, based on fiqh and law (and a great deal of morality) strongly with these three of the semantic interactions. Therefore, this study use documentary, analytical method.

    Keywords: beliefs, values, attitudes, reality, meaning, institution, rule, Islamic jurisprudence, law}
  • امیر صادقی نشاط *
    به نظر می رسد علاوه بر آنکه باید به جای «فلسفه حقوق»، از «فلسفه های حقوق» سخن گفت و مباحث آن را با عنایت به تفاوت های زیاد ماهوی موضوعات در حقوق خصوصی با حقوق عمومی مطرح کرد، باید حقوق را از منظری اساسی تر که مبنای سایر مباحث قرار می گیرد، نیز بررسی کرد که عبارت است از شناخت حقوق از دیدگاه «وجودشناسی». وقتی عالم حقوق را اعتباری و در مقابل عالم واقعی تلقی کنیم و آن را از واقعیت خارج بدانیم، استدلال هایی که در علم واقع معقول شناخته نمی شود، در عالم حقوق مجاز شمرده خواهد شد و این به معنای «علم» محسوب نشدن حقوق و به اصطلاح قراردادی وصف شدن آن و عدم التزام به قواعد «شناخت» و «علم» در تحقیقات حقوقی خواهد بود. آنچه در این مقاله مورد بررسی و تاملات عمیق تر قرار خواهد گرفت، میزان صدق و کذب گزاره مشهور «اعتباری» بودن حقوق است.
    کلید واژگان: اعتبار, شناخت, فلسفه حقوق, واقعیت}
    Amir Sadeghi Neshat *
    The Knowledge of Law from the Point of Philosophical Cognition In addition to the point that the term “Philosophies of Law” is more exact than the “Philosophy of Law” because of the totally different nature of subject matters thereof, such as sale of goods, marriage, tort, criminal, constitutional and international law, there is a more essential point in respect of the nature of “Law” itself. Is its matters, real ones and therefore that knowledge is a real science such as physics and at least philosophy. If it is, then the rules of cognition will be applicable and binding in law knowledge.
    Keywords: philosophy of law, Reality, cognition}
  • مرضیه نیکویی
    مبانی قاعده حقوقی یکی از مباحث عمده فلسفه حقوق می باشد که منجر به شکل گیری مکاتب فکری متعدد در این زمینه شده است. سوال اصلی پژوهش حاضر این است که آیا دو مکتب «حقوق طبیعی» و «پوزیتیویسم حقوقی» می توانند در تعامل با یکدیگر قرار گیرند؟ جمع«ارزش» و «واقعیت» در یک نظام حقوقی ممکن است؟ و جایگاه این عناصر در نظام حقوقی ایران کجاست؟ به دیگر بیان، با توجه به مبانی اسلامی- ارزشی ساختار حقوقی ما، آیا این نظام از واقعیات مغفول مانده یا ارزش و واقعیت در تعاملی سازنده با یکدیگر به ایجاد قواعد حقوقی می پردازند؟ مسلما پاسخ به این مهم، نیازمند بررسی اندیشه های فکری متفاوت از جمله متفکرین غربی است. نهایتا نتیجه پژوهش حاضر این است که غرب گرچه سعی کرده مبانی حقوقی خود را از مبانی ارزشی جدا کند، با این حال، ارزش ها هنوز جایگاه عمده ای دارند. به علاوه نظام حقوقی ایران نیز اگرچه نظامی اسلامی و ارزش محور است ولی ارزش ها در تعاملی نتیجه بخش با واقعیت ها به ایجاد قواعد حقوقی می پردازند.
    کلید واژگان: ارزش, واقعیت, قاعده حقوقی, عقل, نظام حقوقی ایران}
    Mardiya Nikui
    Fundamentals of legal rule is one of the major discourses of the philosophy of law، which has led to the formation of numerous intellectual schools in this field. The main query of the present research is that whether the two schools of “natural law” and “legal positivism” can interact with each other. Is the combination of “value” and “reality” possible in a legal system? What is the status of these factors in Iranian legal system? In other words، given the Islamic-value of our legal structure، has this system neglected the reality or are value and reality creating legal rules in a constructive interaction with each other? Answering these important questions requires studying the intellectual ideas different from those of all the Western thinkers. Finally، the present research concludes that in the West values still enjoy a major status، although it has tried to separate its legal principles from value principles. Besides، in the Iranian legal system، although an Islamic system and value-oriented، the values create legal rules in an effective interaction with realities.
    Keywords: value, reality, legal rule, intellect, Iranian legal system}
  • منوچهر توسلی نایینی، مهدی شهابی، مرضیه نیکویی
    تا اواخر قرن نوزدهم، حقوق طبیعی و ارزشهای موجود در آن (اراده الهی یا عقل فطری) مبنای تشکیل قاعده حقوقی شناخته می شد. لذا یک امر، زمانی صورت قانونی می یافت که با ارزشها (اراده الهی یا عقل)، هماهنگ باشد. ولی از پایان قرن نوزدهم، رویکرد دیگری از حقوق مطرح شد که در آن نظام حقوقی بر مبنای واقعیتها و هستها تشکیل می شود، برتری می یابد. بدین ترتیب، به جای بایدها و نبایدهای حقوق طبیعی و ارزشهای آن، مسئله «هست ها و نیست ها» مطرح است که از آن با عنوان «پوزیتیویسم حقوقی» یا «تحقق گرایی حقوقی» یاد می شود.
    نظم خودجوش تاریخی و وجدان اجتماعی که از جانب پیروان مکتب تاریخی و مکتب جامعه شناسی حقوقی مطرح گردیدند، تعبیر دیگری از توجه به واقعیت، به عنوان مبنای تشکیل قواعد حقوقی محسوب می شوند؛ هر چند هیچکدام موفق به ایجاد نظام حقوقی قابل اجرا نشدند. در کنار این دو مکتب، نقش عمده دولتها نیز در ایجاد قاعده حقوقی در قالب مکتب دولتی مطرح گردید. مکتب اخیر معتقد است که دولتها در عین حال که می توانند مبنای قواعد حقوقی قرار گیرند، قدرت ایجاد یک نظام حقوقی را نیز دارند. اما مشکل مکتب اخیر این است که دولتها ممکن است حقوق را در جهت منافع و مقاصد خود به کار گیرند. نظریات متفاوت مطرح شده در پاسخ به این سوال که آیا واقعیت ها مبنای نظام حقوقی هستند، نشان می دهد که واقعیت ها به تنهایی نمی توانند مبنای ایجاد قواعد حقوقی باشند و در کنار آنها، محتوای حداقلی حقوق طبیعی را نیز باید به عنوان عنصر ضروری تشکیل دهنده نظام حقوقی متشکل از قواعد پذیرفت. به عبارت دیگر، مجموع ارزشها و واقعیت ها برای ایجاد نظام حقوقی ضروری است و واقعیت، منهای ارزش، نمی تواند نظام حقوقی کارآمدی را نتیجه دهد.
    کلید واژگان: واقعیت, حقوق طبیعی, قاعده حقوقی, تحقق گرایی, دولت, ارزش}
    M. Tavasooli Naeini, M. Shahabi, M. Nekoei
    Until the nineteenth century, natural law and its values (the divine will or empirical reason) were known as a basis for the rule of law. Therefore, a matter was known legal when it matched with the values (divine will or reason). But another approach in law developed in which the legal system was based on facts and the existences. So instead of orders and prohibitions of the natural law and its values, the question of existence and nonexistence “with the title of” positivism" or "prooforiented" was suggested. The spontaneous order of history and social conscience in framework of history school and sociology school of law were raised and presented as the basis of legal rules. But none of these schools could be the basis of its legal system's form. In addition to these two schools, the role of governments in creating legal rules in framework of governmental school has been introduced. The recent school is based on the assumption that while governments can be the basis of legal rules, they have power to create a legal system. But the problem is that governments may use law to meet their interests and intentions. The differently presented views in response to question of establishing legal rules shows that the facts alone cannot establish legal rules and besides them, the minimum content of natural law as an essential element of the legal system of rules should be accepted. In other words, both values and facts are essential to establish the legal system and the fact, minus the value, cannot be efficient in the legal system.
    Keywords: fact, natural law, the rule of law, positivism, State, Value}
  • ابراهیم دلشاد معارف
    فرض حقوقی به عنوان مکانیسم و فن حقوقی که از دیرباز در نظام های حقوقی مختلف خصوصا نظام های شکل گرا و غیرمنعطف برای گریز از برخی تنگناها و بن بست های حقوقی مورد استفاده قرار می گرفته، موضوع اصلی این مقاله است. در این مقاله ضمن تحلیل ماهیت فرض حقوقی و عناصر سازنده آن، نقش تاریخی فرض حقوقی در نظام های حقوقی روم باستان و کامن لا و تاثیر آن بر نظام های حقوقی مدرن مورد بررسی قرار گرفته است. علاوه بر این به کاربرد فرض حقوقی در فلسفه و تاثیر آن در اجتناب از نتایج غیرمعقول ناشی از استدلال مبتنی بر منطق صوری محض اشاره گردیده و در خاتمه استفاده از فرض حقوقی در نظام حقوقی ایران برای وضع قوانین متناسب با نیازهای جامعه در مواردی که وضع قانون به دلیل برخورد و مغایرت با موازین شرعی غیر ممکن است، پیشنهاد گردیده است.
    کلید واژگان: فرض حقوقی, فرض قانونی, واقعیت, فن حقوق, مجاز حقوقی, استعاره حقوقی}
    Legal fiction as a legal mechanism in various legal systems especially in formalist and inflexible legal systems is original subject of this article. in this article be analysed the nature and elements of legal fiction and its historical role in ancient Roman law system and common law with comparative study in iran legal system. Legal fiction as a legal mechanism in various legal systems especially in formalist and inflexible legal systems is original subject of this article. in this article be analysed the nature and elements of legal fiction and its historical role in ancient Roman law system and common law with comparative study in iran legal system
  • حسن عالی پور
    درک واقعیت جرم یکی از پیش انگاره های اصلی نسبیت جرم و مجازات محسوب می شود. در بحث واقعیت یا هستی جرم که در طول ماهیت با چیستی آن بحث می شود، نسبت به واقعیت وجودی، انسانی و حقوقی این این پدیده تردید حاصل می شود؛ چه دیدگاه هایی همچون جبرگرایی و نسبی گرایی اصولا در پی انکار تکوین جرم از سوی عمل و اراده انسان هستند و یا در نقطه مقابل آنها، هنجارگرایان جرم را در حد یک رفتار معمولی در کنار سایر رفتارهای انسان قرار می دهند. فارغ از واقعیت وجودی جرم، با در نظر گرفتن تاریخ حقوق کیفری، محاکمه حیوانات یا اشیاء و یا در حال حاضر با تعیین مسؤولیت کیفری برای اشخاص حقوقی، نمی توان ادعا داشت که جرم صرفا یک واعقتی انسانی دارد...
    کلید واژگان: جرم, واقعیت, جبر, نسبیت, اجتماع}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال