به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « وصیت تملیکی » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «وصیت تملیکی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حمید مسجدسرائی، حسن پورلطف الله، رضا الهامی

    قتل موصی توسط موصی له در وصیت تملیکی، در عین حال که چالش برانگیز و فاقد پیشینه تحقیقاتی است، شایبه این مسیله را مطرح می سازد که آیا چنین قتلی می تواند محرومیت موصی له از تملک موصی به را فراهم نماید؟ طبق بررسی های صورت گرفته، سه دیدگاه فقهی در این زمینه قابل احصاء است که مطابق نظر مشهور، قتل موصی توسط موصی له، تاثیری نسبت به تملک موصی به نداشته و موصی له همچنان مالک موصی به شمرده می شود. اما دو دیدگاه دیگر با اندکی تفصیل، مبتنی بر این است که قتل موصی توسط موصی له، همچون باب میراث، موجب حرمان موصی له از موصی به می شود. نوشتار حاضر با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای، ضمن تحلیل و ارزیابی نقادانه مبانی فقهی دیدگاه های مطرح و نیز با بهره گیری از مستندات و مویدات موجود، دیدگاه خلاف مشهور را قابل دفاع دانسته و حرمان موصی له از موصی به را از نقطه قوت بیشتری برخوردار می داند؛ با این استدلال که از سویی، هیچ دلیل و مستندی وجود ندارد که بر عدم مانعیت قتل از وصیت تملیکی تصریح نماید، و اطلاق آیات و روایات و اصل به عنوان عمده دلیل دیدگاه مشهور، هر کدام از جهاتی قابل خدشه بوده و صلاحیت اثبات دیدگاه مشهور را ندارد. از سوی دیگر، مستنداتی چون اقتضای عرف و اراده عموم، بهره گیری از حکم حرمان قاتل از میراث مورث با شیوه تنقیح مناط و الغای خصوصیت و بلکه فحوی الخطاب این حکم، حرمان موصی له از موصی به را موجه و معقول می نماید. با این مبنا، تعمیم مفاد ماده 880 قانون مدنی به باب وصیت تملیکی نیز به قانون گذار عرفی پیشنهاد می شود.

    کلید واژگان: وصیت تملیکی, قتل, حرمان, ارث, موصی, موصی له}
    Hamid Masjedsaraie, Hasan Porlotalah, Reza Elhami

    The murder of the testator by the heir in testamentary disposition (testament for disposition of personal property), while challenging and lacking in research background, raises the question of whether such a murder can deprive the legatee of taking possession of the bequest (legacy). Three jurisprudential views based on the investigations can be considered in this regard that the murder of the testator by the legatee has no effect on taking position of the legatee according to the famous view and the legatee is still the owner of the bequest (legacy). However, two other views, in a little detail, are based on the fact that murdering a testator by the legatee as in the case of inheritance would prevent the legatee from the bequest (legacy). The present article considers the famous theory acceptable by using a descriptive-analytical method and using library resources, while critically analyzing and evaluating the jurisprudential fundamentals of the proposed views and also considers the prevention of the legatee from the bequest more acceptable by arguing that on the one hand, no evidence that stipulates the prevention of murdering from testamentary disposition (testament for disposition of personal property) and the absoluteness of verses, traditions and principle as the main reason for the famous point of view, each of them can be undermined in some ways and does not have the authority to prove the famous point of view.

    Keywords: Testamentary disposition (testament for disposition of personal property), Murder, Prevention, Inheritance, Testator, Legatee}
  • عباس تولیت*

    در فقه امامیه تصریح شده است که تا زمانی که موصی له رد یا قبول خود را نسبت به وصیت اعلام نکند، ورثه موصی نمی توانند در موصی به تصرف کنند. ملاک ممنوعیت از تصرف، تسلطی است که موصی نسبت به ثلث مال خود دارد و می تواند تسلط خود را به این نحو اعمال نماید که تا زمان رد یا قبول وصیت، وراث او از تصرف در مال مورد وصیت ممنوع و محروم شوند، مطابق مبنایی که وراث موصی را به مجرد موت موصی مالک مال، مورد وصیت می داند، همین حکم جاری است، زیرا آنچه مانع مالک از تصرف می شود، شرط ضمنی لزوم ابقای عین و عدم تصرف ناقل یا متلف می باشد، با این هدف که موصی له فرصت قبول و تملک موصی به را داشته باشد، از این رو تصرف ورثه با مقصود ذاتی موصی، منافات دارد. بدین ترتیب منع وراث از تصرف، ریشه در اعمال تسلیط موصی و درنتیجه تحدید تسلیط وراث دارد.

    کلید واژگان: وصیت تملیکی, ارث, تسلیط تام, تصرف منافی}
    Abbas Toliat

    In a taking possession will, heirs of testator are forbidden to possess property that is subject of a will. There is no distinction, based upon different foundations, among reasons for such prohibition and under different foundations like transferring, appearance, and no need for an acceptance, the result is forbidding heirs from possession of property. The reason for above point is that a testator has an especial right over one- third of his property, therefore, till the time of rejection or acceptance of the will his legal heirs are not permitted to use the testator’s property. For such a limitation, there is no difference either the testator die or his property transferred to his residuary. Under this foundation that after dying a person his legal heirs becomes owner of the testator’s property, so it is possible to accept such a result for them in the case under discussion, since there many examples that a testator unable to transfer his ownership upon his property to a third person residuary. In all those cases, like conditional sale contracts and mortgage, a common factor for forbidden a testator is an implying conditions to save property or destroying it by the owner; and a seller would be able to recover the same property or has a right to return it to him by a buyer as well as a mortgager would be able to recover his money by selling the mortgage. In all those cases mentioned in above, a person who is obliged to keep a property itself or has no right to possess it. Because, possession of a property is a matter that is inconsistent with the main purpose of doing legal activities namely a passion either in a form of transferring or destroying it, or condition for saving a property directly or by implication. Under the “Imamiyyah” Jurisprudence, it is admitted that until the time of rejection or acceptance of a will by a residuary, those who are testators of a will have not any right to possess the property of a dead person; of course, this is not a rule that easily to accept it since it is in contradiction to rules of ownership and right of rejection to accept a will. In this article, it is tried to support a reason (s) for a prohibition of possession of a testator’s property against those above rules.

    Keywords: Ownership will, inheritance, total ownership, inconsistent possession}
  • شهرزاد نادری

    وصیت از ریشه وصی و در معنای لغوی آن به معنای عهد، فرمان دادن،سفارش کردن، و پرداختن به امور متوفی است. و در اصطلاح حقوقی بدین معناست که یک فرد تکلیف امور مالی و غیرمالی خود را برای بعد از فوتش معلوم و مشخص کند،تا بازماندگان او بعد از فوت، دچار مشکل نشوند و از طرفی امور خودش نیز سر و سامان پیدا کند و اگر بدهی نیز داشته باشد بدهی‌هایش پرداخت شود. همه افراد در طول مدتی که در قید حیات هستند این امکان را دارند که در اموال و دارایی های خود هرگونه تصرفی را که بخواهند انجام بدهند. اما پس از فوت انسان، اختیار تصرف در اموال و دارایی ها از فرد سلب می شود؛ حال آنکه در بسیاری از مواقع ممکن است که فرد خواسته ها و اهدافی داشته باشد که به آن‌ها دست نیافته باشد. از آنجاکه بحث وصیت از جمله مباحث مهم و کلیدی جامعه است در این مقاله قصد داریم به بررسی و شناخت انواع و اقسام وصیت در نظام حقوقی ایران بپردازیم.

    کلید واژگان: وصیت, موصی, موصی له, وصیت عهدی, وصیت تملیکی, وصیت نامه, وصی}
  • سید سعید حبیب زاده*، مهدی رشوند بوکانی

    وصیت به وقف به عنوان یکی از انواع وصایا و تصرفات حقوقی معلق بر فوت فرد، مورد توجه فقها و حقوق دانان بوده است. اما ماهیت این نوع وصیت همواره مورد اختلاف نظر بوده و آن را منطبق با هیچ یک از وصایای عهدی و تملیکی نمی دانند، بلکه معتقدند چون در نتیجه وصیت به وقف، فک ملکیت نسبت به مال موصی رخ می دهد، این نوع وصیت ذیل قسم سومی از وصایا یعنی وصیت به فک الملک و در عرض وصایایی همچون وصیت به عتق و ابراء جای می گیرد. لیکن با ملاحظه مقررات کنونی دو نظام حقوقی ایران و مصر درمی یابیم که وصیت به وقف از مصادیق وصیت تملیکی محسوب می شود. به موجب این نوع از وصیت، وقف مال به صرف انشاء وصیت و بدون نیاز به انشاء مستقل از سوی موصی له یا موصی لهم محقق می گردد. با توجه به شناسایی شخصیت حقوقی برای موقوفه در حقوق ایران و مصر که از نتایج آن، دارایی مستقل، اهلیت تملک و دارا شدن حق و تکلیف برای شخص حقوقی است، عین مال به محض فوت موصی از مالکیت وی خارج شده و به شخص حقوقی موقوفه تملیک می گردد. بنابراین وصیت به وقف، به اعتبار تملیک عین مال موصی به شخص حقوقی موقوفه، وصیت تملیکی به شمار می رود.

    کلید واژگان: وصیت به وقف, وصیت تملیکی, وقف معلق بر فوت, شخصیت حقوقی}
    Sayyed Saeid Habibzadeh *, Mahdi Rashvand Boukani

    A will for waqf (Arabic: الوقف endowment of property) as one of the “wills” and legal acts which has been suspended to the death of a person has been paid attention to by the jurists and law scholars. But the nature of such will has been constantly disputed and they do not believe that there is no reconciliation between it and the wills of promissory (ahdi) and transfer of ownership (tamliki) but they think that because in the case of “a will” for waqf, transferring of ownership in relation to the testator’s property is occurred this category of “will” is placed under the third category i.e. a will for disposing off the property and besides “wills” such as a will for manumission (freeing slaves or a release from slavery) and ibra' (Arabic: ابراء waiver on the right of claim). But observing the present regulations in the two legal systems of Iran and Egypt, a will for waqf is counted as one of the instances of tamiliki wills. According to this type of will waqf for a property is enforceable just in the case of creation (making) of a will and without the need for an independent creation by the legatee (Arabic: موصی له al-mūṣā lahu) or legatees. In respect of being the legal entity in waqf assets (Arabic: موقوفه) in Iranian and Egyptian legal systems resulting independent assets, competence and the capacity of rights and duties for legal persons, as just the death of the legatee the asset itself extracts from his possessing -owning property- and transfer to the possessing of the legal person of waqf assets; therefore, a will for waqf with regard of transfer of ownership of testator’s property to the legal person of waqf assets is counted of a will of the transfer of ownership (tamliki).

    Keywords: A will for waqf, A will of transfer of ownership (tamliki), Waqf suspended to the death, Legal personality}
  • علیرضا شریفی

    بر اساس قانون مدنی و فقه اسلامی موصی تا ثلث اموال خود را برای بعد از فوت می تواند به صورت رایگان به دیگری به صورت رایگان تملیک نماید، اراده موصی در واگذاری اموال خود برای بعد از فوت محدودیت ثلث را دارد، اما مازاد بر آن منوط به اجازه و تنفیذ ورثه می باشد؛ اما در فقه اهل تسنن وصیت تا ثلث هم در صورتی نافذ می باشد که برای ورثه نباشد و اهدافی چون جلوگیری از نزاع، اختلاف و... برای این امر ذکر شده است؛ و درخصوص ضمانت اجرای آن هم اختلاف نظر وجود دارد. هدف از این مقاله بررسی دو دیدگاه موجود در خصوص آزادی یا عدم آزادی موصی برای وصیت بنفع وراث خود وی می باشد و با روش تحلیلی _ توصیفی و به صورت تطبیقی آرا و نظریات مختلف گردآوری شده و نهایتا چنین نتیجه گرفته می شود که با وجود نظریات مختلف فقه تسنن و مذاهب چهارگانه آن می توان همانند قانون مدنی و فقه تشییع وصیت تا ثلث اموال را حتی برای ورثه نافذ دانست.

    کلید واژگان: موصی, وصیت تملیکی, وراث, تنفیذ, ثلث}
  • محسن خاکی نهاد، علیرضا رجب زاده*، علیرضا مظلوم رهنی
    زمینه و هدف

    وصیت تملیکی و ماترک متوفی مدیون از موضوعات و مباحث مهمی فقهی حقوقی است که محل بحث و نظر است. در این مقاله تلاش شده به بررسی این مهم پرداخته شود که وضعیت وصیت تملیکی و ماترک متوفی مدیون به چه صورت بوده و رویکرد فقه و حقوق در خصوص خیارت ارث مدیون مستغرق چگونه است.

    مواد و روش ها

    مقاله توصیفی تحلیلی بوده و با استفاده از روش کتابخانه ای به بررسی سوال مورد اشاره پرداخته است.

    ملاحظات اخلاقی

    در این مقاله، اصالت متون، صداقت و امانت داری رعایت شده است.

    یافته ها

    تصرفات وارث در ترکه بایستی در راستای ادای دین متوفی باشد تا مشروع و معتبر قلمداد شوند. دیون متوفی به وراث تعلق ندارد، بلکه به ترکه تعلق دارد. برای اینکه ترکه آماده پیوستن به دارایی ورثه شود باید تصفیه گردد و دیون و واجبات مالی مورث مقدم بر تملک وارثان می باشد. همچنین خیار حق است و به صورت قهری قابل انتقال به ورثه می باشد.

    نتیجه گیری

    مستغرق بودن دین در ترکه سبب نمی شود که خیار به ورثه منتقل نگردد اگرچه مالی که در آن خیار مطرح است به دلیل وجود دین به ورثه منتقل نمی شود.

    کلید واژگان: ارث, ترکه, وصیت تملیکی, خیار ارث, متوفی مدیون}
    Mohsen Khakinahad, Alireza Rajabzadeh *, Alireza Mazloom Rahni
    Background and Purpose

    The Possessory will of the deceased is indebted to one of the important issues in jurisprudence that is the subject of discussion. In this article, we have tried to examine the status of the testator's Possessory will and property and what is the jurisprudence and law approach regarding the debtor's inheritance option.

    Materials and Methods

    This is a descriptive-analytical article using the library method to investigate the question.

    Ethical considerations

     

    In this article, honesty and trustworthiness have been observed.

    Findings

    The heir's possessions in the estate must be in line with the deceased's religion in order to be considered legitimate and valid. The debts of the deceased do not belong to the heirs. In order for the estate to be ready to join the heirs' property, it must be liquidated, and the debts and financial obligations of the heir take precedence over the acquisition of the heirs.

    Conclusion

    The immersion of religion in the will does not prevent the cucumber from being transferred to the heir, although the money in which the cucumber is present is not transferred to the heir due to the existence of religion.Keywords: Inheritance, Will, Proprietary Will, Inheritance option clause, Debtor Dead

    Keywords: inheritance, will, Proprietary Will, Inheritance option clause, Debtor Dead}
  • عبدالصمد علی آبادی، عبدالله سورتیجی اوکرکایی*

    در وصیت تملیکی پس از ایجاب موصی تشخیص دقیق ماهیت قبول موصی له آثار فراوانی به دنبال خواهد داشت. اگر قبول را جزء یا رکن وصیت بدانیم و بدون آن وصیت باطل باشد، وصیت تملیکی عقد خواهد بود که مشهور بلکه اشهر امامیه و اهل سنت پیرو این نظر هستند. ولی اگر قبول بدون اعتبار باشد یا اینکه وصیت از عوامل قهری انتقال باشد، وصیت تملیکی ایقاع خواهد بود که اقلیت مذاهب اسلامی ملتزم به این برداشت هستند. نویسنده با اعتقاد به ایقاع بودن آن و با استفاده از روایات معصومان: به دنبال اثبات مدخلیت نداشتن قبول، و ثانوی و تشریفاتی بودن آن است و نیز اینکه این ماهیت به صرف ایجاب موصی منعقد می شود و بحث رد و امکان داشتن یا نداشتن آن مرحله ای است پس از تحقق و تکوین مقصود موصی، که احکام فراوانی نیز در این باره وجود دارد.

    کلید واژگان: وصیت, وصیت تملیکی, تملیک, عقد, ایقاع, ایجاب, قبول}
  • دکتر بهنام اسدی

    از جمله مهمترین موضوعات حقوقی که در دین اسلام نسبت به آن تاکید فراوانی شده است، عمل وصیت کردن می باشد.در تعریف عامیانه وصیت کردن به معنای آن است که یک فرد تکلیف امور مالی و غیر مالی خود را برای بعد از فوت خود معلوم و مشخص کند تا بازماندگان او دچار مشکلاتی در این خصوص نشده و در عین حال امور متوفی سامان یافته و حتی ترتیب پرداخت بدهی های او داده شود.وصیت نامه سندی است قانونی که به موجب آن موصی فرد یا افرادی را مسیول اموال یا دارایی‌های خویش پس از مرگ می‌کند.وصیت از ریشه «وصی» است و «ارض واصیه» یعنی زمینی که از گیاه به‌هم متصل سراسر پوشیده ‌است.با توجه به اینکه امروزه بخش زیادی از اختلافات در دادگاه ها امور مربوط به صحت وصیت و وصیت بیش از میزان مقرر در قانون و ارث متوفی می باشد، آشنایی با این عمل و مقررات قانونی مربوط به آن امری مهم است.در این مقاله قصد داریم با مداقه، بررسی و استناد به قوانین تمامی ابعاد و ارکان حقوقی وصیت را مورد پژوهش قرار دهیم سپس جایگاه وصیت را در آیات قرآنی که یکی از ادله های مهم مشروعیت وصیت می باشد را مورد استناد و پژوهش قرار دهیم.

    کلید واژگان: وصیت و ارث, موصی, موصی به, وصیت نامه, موصی له, وصیت تملیکی}
  • هیوا عبدالکریمی*

    شناخت آثار و احکام موجودات اعتباری منوط به‌شناسایی ماهیت آنها است. اهمیت ماهیت‌شناسی ناشی از همین اناطه و نیز عوامل دیگری است همچون عدم تصرف و دخالت قانون‌گذاران در موضوعات احکام و احاله آن به عرف عادت و نیز اجمال اجتناب ناپذیر عرف عادت در پاره‌ای از موضوعات، بر این اساس ضرورت تلاش علمی و اظهار نظر مستدل دکترین در شناسایی ماهیات حقوقی امری مسلم است. در این نوشتار، به بررسی نظرات استاد جعفری لنگرودی – از تلاشگران حوزه فلسفه موجودات اعتباری و ماهیت‌شناسی این موجودات– در شناخت ابزارهای ماهیت‌شناسی می‌پردازیم و تاثیر این ابزارها در اثبات ماهیت ایقاعی وصیت تملیکی، وقف و هبه مطالعه می‌شود تا تببین شود که از دیدگاه ایشان، ابزارهای شناخت ماهیات کدامند و این ابزارها چه تاثیری در پذیرش ایقاع بودن نهادهای مذکور و رد ماهیت عقدی آنها دارد؟ از ویژگی‌های این تحقیق این است که در این تحقیق با بیش از یکصد و بیست ارجاع به بیش از بیست اثر استاد جعفری لنگرودی استناد شده است.

    کلید واژگان: اجتهاد در موضوعات, ماهیت شناسی حقوقی, وصیت تملیکی, وقف و هبه, دموکراسی حقوق خصوصی, احسان}
    Hiva Abdolkarimi *

    Knowing the effects and rules of credit beings depends on identifying their nature. The importance of nature is due to this and other factors such as non-possession and interference of legislators in matters of rulings and its referral to custom and also the inevitable conciseness of custom in some subjects, therefore the need for scientific effort and substantiated opinion of the doctrine is certain in identifying the legal nature. In this article, we examine the views of Professor Jafari Langroudi - one of the activists in the field of philosophy of beingsCredit and the nature of these creatures - we look at the tools of nature and the impact of these tools are studied to prove the nature of unilateral legal act of testamentary disposition, endowments and donation to be explained From his point of view, what are the means of knowing the nature and what effect do these tools have on the acceptance of unilateral legal act about mentioned institutions and denial of their contractual nature? One of the features of this research is that in this research, with more than one hundred and twenty references, more than twenty works of Jafari Langroudi have been cited.

    Keywords: ijtihad on subjects, legal nature, testamentary disposition, endowment, donation, democracy of private law, benevolence}
  • فهیمه ملک زاده*، محمدعلی انصاری چمرودی

    در فقه و حقوق اسلامی برای تفکیک و شناخت عقد از ایقاع تعاریف روشن و معینی ارایه شده است اما در برخی اعمال حقوقی بین فقها و حقوق‌دانان به‌خاطر وجود شباهت‌هایی اختلاف نظر وجود دارد، وصیت تملیکی که تملیک عین یا منفعت توسط موصی بعد از مرگش به فرد دیگر به طور مجانی است یکی از مباحث حقوقی است که از زمان‌های گذشته تا کنون در آن اختلاف دیده می‌شود، به‌طوری‌که برخی ماهیت عقدی آن را قبول دارند، برخی دیگر با رد دلایل گروه اول ماهیت ایقاعی وصیت تملیکی را پذیرفته‌اند هر چند هر دو نظر دلایل خود را دارند اما با توجه به عنوان مقاله که بررسی عقد یا ایقاعی بودن وصیت تملیکی با محوریت نظر استاد جعفری لنگرودی است سعی شده است دلایل و استدلال هر دو گروه مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد تا ضمن آشنا شدن با مبانی هر دو گروه، بتوان با تحلیل درست به نتیجه مطلوب نیز دست یافت که بیشتر نظر به ایقاعی بودن وصیت تملیکی است که مورد قبول وی است.

    کلید واژگان: وصیت تملیکی, عقد, ایقاع, حقوق مدنی}
    Fahimeh Malekzadeh *, Mohammad Ali Ansari Chamroudi

    There are clear definitions in Islamic religious jurisprudence and law to differentiate the contract from a unilateral legal act valid consequences, but there are also disputes on the topic between religious jurisdictions and lawyers in some legal affairs due to some similarities. The testamentary disposition, which means the testamentary disposition of real or personal property to another person all for free, is a legal matter that has been under dispute from past times. For the testamentary disposition, some accept its contractual nature, and some others admit its unilaterality by rejecting the reasons provided by the former side. Both sides have their own opinions, but here we aim to ascertain reasons for the unilaterality of the testamentary disposition or its entry into a contract in religious jurisprudence and law, concentrating on the opinion of Mohammad Jafar Jafari Langroudi. For this, we analyze the opinion of the two sides to scrutinize their theories, aiming to reach an optimal output, which is in favor of the unilaterality of the testamentary disposition in his opinion.

    Keywords: testamentary disposition, contract, unilateral legal act, valid consequences, Civil law}
  • علی تقی زاده*، غلام حسین عسگری

    صرف نظر از اینکه وصیت تملیکی عقد یا ایقاع دانسته شود، قابل رجوع بودن آن از جانب موصی در حقوق اغلب کشورها پذیرفته شده است. اما اینکه آیا موصی می تواند حق رجوع را به نحوی از خود اسقاط کند، محل اختلاف است. در حقوق مدنی ایران و فقه امامیه اگر چنین شرطی ضمن وصیت صورت گیرد، قطعا بلااثر است، اما اگر اسقاط این حق ضمن عقد لازمی شرط شود، بعضی آن را برخلاف شرع و باطل می دانند و بعضی صحیح و لازم الوفاء. در حقوق مصر شرط اسقاط این حق باطل دانسته شده است. در حقوق انگلیس نیز چون رجوع را می توان از عناصر ذاتی وصیت محسوب کرد، به نظر می رسد سلب آن امکان پذیر نباشد. این تحقیق درصدد تبیین این حق و مطالعه تطبیقی آن با حقوق مصر و انگلیس جهت اخذ ملاکات مشترک و انتخاب نظری است که بیشتر با موازین قانونی و فقه امامیه منطبق باشد.

    کلید واژگان: اسقاط حق, رجوع از وصیت, شرط ضمن عقد لازم, عقد یا ایقاع, وصیت تملیکی}
    Ali Taghizadeh *, Gholamhossein Asgari

    Apart from that “Possession Will” which known as unilateral or bilateral contract it accepted as returnable or revocable by testator in the statutes of the most state. But the views are different that the testator has right forfeited his returning of possession will from himself or not. In Iranian Civil Law and Imamiyeh Jurisprudence if this clause included from within will certainly unreliable. If this right forfeited concluded with from within bilateral contract some lawyers know it null because it is contrary to spiritual law and some of them knows it correct. in Egyptian Law this clause is null. In English Law because returning of possession will is counted as essential elements of will, it is order not merely right and to take consideration forfeited this right is impossible. This research to describe this right and present a comparative study with Egyptian and English Law for this respect that to earn common basis and choice view that has most conformity with parallel to statute and Imamiyeh Jurisprudence.

    Keywords: possession will, the clause included within bilateral contract, returning of will, forfeited of right, bilateral or unilateral contract}
  • حمید مسجد سرایی
    وصیت ازجمله تصرفاتی است که شخص برای بعد حیات خود انشا می کند و از این رو در برابر منجزات یعنی تصرفات زمان حیات انسان قرار می گیرد. آنچه عرف و عادت گواهی داده، احسان نهفته در بطن این ماهیت حقوقی است. احسان که در تعریف خود، مقابل عدوان قرار می گیرد؛ عبارت است از فعل یا ترک فعلی اختیاری که قابل ستودن و ستایش باشد. بدیهی است که موصی نیز در زمان انشا این ماهیت، بر پایه احسان به خلق موجود موردنظر خود پرداخته است و به عبارتی، استیفای حق برای بعد از وفات ابتدائا مدنظر موصی بوده است نه استدامتا.
    با نگاهی به سابقه فقهی این ماهیت و مقایسه آن با قانون مدنی حاکم بر نظام حقوقی فعلی، با اختلاف نظراتی در خصوص عقد یا ایقاع بودن ماهیت یادشده، به ویژه در مورد وصیت تملیکی مواجه می شویم که در مواردی، بدون تغییر در قانون مدنی فعلی رخنه کرده است. در پژوهش حاضر تلاش شده است تا ضمن بررسی پیشینه فقهی و دلایل ارایه شده و مقایسه آن با قانون مدنی که در فروض عدیده ای به سکوت برگزار شده است، نظام حقوقی این ماهیت را با قواعد عمومی قراردادها مقایسه کنیم و دلایل و مبانی منطقی بر ایقاع بودن این ماهیت پیچیده و دشوار را ارایه دهیم.
    کلید واژگان: وصیت تملیکی, وصیت عهدی, ایجاب معلق, اعتبار قبول, احسان, رضای نوعی, ایقاع عینی}
    Hamid Masjed Saraee
    Bequest is considered among the general powers of disposition a person jots down before his/her death. Thus, it is compared to the fulfilled properties a person might have possessed during his/her lifetime. According to the custom and practice, a hidden mercy lies in the interior of this legal identity. Mercy is antonym to the word hostility which means doing or not doing an arbitrary action that deserves appraisal and it is taken for granted that the legator has bestowed the position because of his mercy in the time of composing his bequest. In other words, taking possession of the legated property after the legator’s death has been intended by the legator merely by the time of composing the bequest initially and may not be continuous. By taking a look at the jurisprudential background of legacy law and comparing it with the ruling civil law of the present legal system, we come across disagreements with respect to the nature a contract or a unilateral obligation of the above mentioned identity has, namely regarding ownership legacy, which has been utilized in the present civil law unchangeably. Thus, to frame the legal structure of this law, some experts and scholars have considered it as a contract, while others believe it to be a unilateral obligation. Evidently, offer vs. acceptance is an issue which is discussed under contracts, and acceptance would not be positioned in the structure of unilateral obligations as the legal structure devised in the present legal system would be different with respect to contract and unilateral obligation and the ruling government adopts the rules which are considered as general and clear. However legacy law contains regulations and rules which contradicts the general rules in some cases and the ruling conventional system over the contracts entails that legacy, either ownership legacy or pledge is considered as being unilateral obligation. Therefore, the present paper attempts to investigate the jurisprudential background of this law along with the set-out reasons by comparing it with the civil law which has not been paved by many. The authors of the paper will compare legacy with the general rules of contracts and will substantiate why complex concept of legacy rests on being unilateral obligation.
    Keywords: Ownership legacy, pledge legacy, absolute offer, acceptance credit, mercy, generic contentment, personal contentment, objective unilateral obligation}
  • محمدحسن صادقی مقدم، هادی شعبانی کندسری*، یاسر سهرابی
    در این مقاله اصل آزادی ایقاعات در فقه امامیه و حقوق ایران بررسی شده است. در پژوهش حاضر با این پرسش روبه روییم که آیا در حقوق و فقه ما اصل آزادی ایقاعات پذیرفته شده است یا خیر و قلمرو نفوذ اراده یک جانبه تا کجاست. در پاسخ باید گفت که در حوزه حقوق غیر مالی اراده یک جانبه به ایقاعات معین محدود می شود اما در محدوده حقوق مالی و در عرصه حقوق عینی باید اصل آزادی ایقاعات را در تملک مباحات جاری دانست، ولی تملک مال غیر ویژه اخذ به شفعه است. تملیک یک جانبه مال به دیگری نیز مختص وصیت است و قاعده ای عام نیست. در مقابل، اعراض از حقوق عینی طبق قاعده است. در حقوق دینی نیز پیدایش یک طرفه تعهد برای خود و به نفع دیگری امکان ندارد و ایجاد تعهد به ضرر دیگری نیز مختص وصایت است ولی ابرای دین مطابق قاعده است. در فرجام جستار پیشنهاد شده است که قانون گذار مدنی بابی مستقل را به شرایط اساسی صحت ایقاعات و قواعد عمومی آن ها اختصاص دهد و احکام و آثار ایقاعات معین را مشخص سازد.
    کلید واژگان: ایقاع, عقد, آزادی ایقاعات, آزادی قراردادها, حکومت اراده, وصیت تملیکی}
    Muhammad Hassan Sadeqi Moqadam, Hadi Shabani Kandsari*, Yaser Sohrabi
    This paper has studied the principle of freedom in one sided (unilateral) contracts in law of Iran and imamiyyah Jurisprudence. The present research has confronted with this question if the principle of freedom in one sided (unilateral) contracts is accepted by the law of Iran and Islamic jurisprudence or not and to where the realm of free Will effectiveness is. To answer this question, it should be stated that one sided free-will is restricted to identified (specific) ones sided (unilateral) contracts (Iq’aa) in the realm of non-financial rights. But in the scope of financial rights and in the area of objective rights, the principle of freedom in one sided (unilateral) contracts should be carried out in the ownership of actions (neither forbidden nor recommended-mubah), but the ownership of third party property (the ownership of property is for another person) is specified to pre-emption (shufa’a). One sided conveyance (transferring property from one owner to another) is specified to Will (Wasiyyat) and it is not a common rule. In contrast, abandonment (the surrender, relinquishment, disclaimer, or cession of property or of rights) is from of real rights according to the rule. it is impossible the establishment of one sided obligation for himself and for the benefit of the other in personal rights and creating obligation for the loss of the other is specific to guardianship established by will but legal release of obligation Is accorded with the rule. Finally, it is suggested that the civil legislature specifies an independent chapter to the basic provisions of the validity of one sided (unilateral) contracts and common rules and determines rules and definite (identified) effects of one sided (unilateral) contracts.
    Keywords: one sided (unilateral) contract (Iqaa)_bilateral contract (aqd)_the freedom in one sided (unilateral) contracts_the freedom of agreements_the guardianship of free Will_conveyance or transfer of property or a title by Will}
  • علیرضا یزدانیان*، سدمحمد صادق طباطبایی، اکبر نعمتی، عادل پرنیان جوی
    انتقال مالکیت غالبا به وسیله توافق دو اراده آزاد تحقق می پذیرد و این امرکه بتوان با اراده انشایی یک طرف، مالی را به دیگری منتقل نمود، به نحوی که بدون اعمال اراده منتقل الیه آن مال، وارد ملکیت و دارایی وی شود، به دلیل تعارض با استقلال و آزادی افراد مورد اقبال واقع نشده است. تامل درآثار مکتوب فقها نیز بیانگر این است که، به رغم وجود مخالفت های صریحی که در باب پذیرش «تملیک از طریق تعهد یک جانبه» عنوان شده است، این موضوع امری نامعهود نیست و می توان رد پای آن را در مصادیقی چون، وصیت تملیکی، جعل ملک به صورت شرط نتیجه، شیربها و برخی دیگر از نهادهای فقهی یافت. از نظربرخی نویسندگان حقوق مدنی ایران نیز، قانون مدنی همچون نظر مشهور فقها اراده انشایی یک طرف را به طور ابتدایی در ایجاد ملکیت برای دیگری، خلاف قاعده می داند و جز در موارد استثنایی آن را طرد می نماید؛ اما این که این نظر تا چه اندازه در سیستم حقوقی ایران پذیرفته شده، قابل تامل است. مقاله حاضر ضمن بررسی آراء فقها درمورد پذیرش یا عدم پذیرش تملیک از طریق تعهد یک جانبه و نقد دلایل آنان، امکان پذیرش چنین تملیکی را در حقوق موضوعه مورد بررسی قرار می دهد.
    کلید واژگان: تملیک قهری, وصیت تملیکی, شرط تملیک به نفع شخص ثالث, اصل عدم ولایت}
    A.R. Yazdanian* Tabatabaei, A. Nemati, A. Parnian
    Transfer of ownership is often accomplished by agreement of two free wills. Transferring the property to another with one will, and owning a property without the will of transferee are often not accepted in jurisprudence because they are contrary to independence and freedom of individuals. A deeper reflection in the opinions of jurisconsults shows that although there are express objection towards the transferring of ownership throught unilateral obligation, this is not nonconventional and we can see its influence in some subjects like testamentary disposition, ownership as a corollary condition, money given as a gift to a bride's mother and some other jurisprudence institutions. In some Iranian civil law writer's view (e.g. jurisconsult's views), civil law doesnt accept that one-sided will can primarily make ownership for one individual unless it is an exceptional case, but the extent this view is accepted in Iranian legal system is controversial. Investigating the views of scholars about the acceptance or rejection of transfer of ownership through unilateral obligation and also criticizing their reasons, this paper investigates the possibility of acceptance of such transferring in statutory law.
    Keywords: automatic transfer, testamentary disposition, transfer option provided to the third parties, the principle of non, governance}
  • آیت الله عباسعلی عمید زنجانی، سهیل جدی، بشری کریمی
    مقصود از بحث ماهیت حقوقی وصیت، توضیح این مسئله است که آیا وصیت از اعمال حقوقی یک طرفه (ایقاع) است و با ایجاب موصی محقق می شود، یا برای وقوع آن غیر از اراده ی موصی، اراده ی دیگری هم تاثیر دارد و به بیان دیگر وصیت، یک عمل حقوقی دو طرفه (عقد) است؟
    کلید واژگان: عقد و ایقاع, وصیت, وصیت تملیکی, تطابق ایجاب و قبول, سبب, شرط, ملک تام منجز, ملک تام متزلزل, ملک ان یملک}
    Defining a Testament as a contract or a Legal act wich has been made Just by one parti’es intention causes different Legal effects. This article discusses the legal nature of Testament in order to redefine it’s nature.Defining a Testament as a contract or a Legal act wich has been made Just by one parti’es intention causes different Legal effects. This article discusses the legal nature of Testament in order to redefine it’s nature.Defining a Testament as a contract or a Legal act wich has been made Just by one parti’es intention causes different Legal effects. This article discusses the legal nature of Testament in order to redefine it’s nature.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال