به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ولی فقیه » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ولی فقیه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • احسان مهرکش*
    حفظ حریم خصوصی در ابعاد گوناگون آن از حقوق شهروندان یک جامعه است. از طرفی حاکمیت برای سیاست گذاری و مهم تر از آن اجرای سیاست-های اقتصادی خود، نیازمند دسترسی به اطلاعات مالی اشخاص است که بر پایه واقعیات گزارش شده باشند. نگارش پیش رو با هدف بررسی فقهی دسترسی حاکمیت بر اطلاعات اموال اشخاص حقیقی و حقوقی برای اجرای برنامه ها و سیاست های اقتصادی و به روش توصیفی تحلیلی تدوین شد. به همین منظور در رد جواز دسترسی حاکمیت به اطلاعات شهروندان، سه دلیل «عدم جواز جستجو در امور دیگران»، «عدم ولایت بر دیگری» و «وارد نمودن ضرر به بازار» مطرح شد و دلالت دلیل اول و دوم بر ممنوعیت دسترسی بر اطلاعات اموال اشخاص حقیقی و حقوقی در صورتی که نگاه فقه فردی مد نظر باشد پذیرفته شد؛ لکن با استفاده از فقه حکومتی می توان این ادله را نپذیرفت و مورد نقد قرار داد. در راستای اثبات جواز دسترسی دولت به اطلاعات دارایی ها، چهار دلیل «تنقیح مناط مسیله نظارت پنهان بر عمل کرد کارگزاران دولت»، «قاعده لا ضرر»، «قیاس اولویت» و «استفاده از اختیارات ولی فقیه» ارائه شد که دلالت دو دلیل آخر بر قابلیت کنارگذاری دلایل منع پذیرفته شد. «اجرای کامل طرح جامع مالیاتی»، «توزیع صحیح یارانه»، «واگذاری امتیازات دولتی به جامعه هدف» و «مبارزه با پول شویی» به عنوان ثمرات این پژوهش ذکر می شود.
    کلید واژگان: حریم خصوصی, اموال, دسترسی بر اطلاعات, ولی فقیه, حاکمیت}
    Ehsan Mehrkesh *
    Preservation of privacy in its various dimensions is the right of the citizens of a society. On the other hand, the government needs access to financial information, which is reported based on facts, for policy-making and, more importantly, for the implementation of its economic policies. The present writing was compiled with the aim of examining jurisprudential access to real and legal human property information for the implementation of economic programs and policies and in a descriptive-analytical way. For this purpose, in rejecting the government's permission to access citizens' information, three reasons were raised: "no permission in searching other people's affairs", "no guardianship over another" and "inflicting damage on the market". The first and second implications of prohibiting the access to the information of property of the real and legal person's property were accepted provided that an individual jurisprudential view is taken into consideration; but, by using government jurisprudence, these arguments can be rejected and criticized. In order to prove the permission of the government to access the information of assets, four reasons were presented: "refinement of the basis of a ruling (tanqīḥ manāṭ) of the issue of covert monitoring of government officials", "the principle of no harm (lā ḍarar)", "priority comparison" and "use of the authority of the jurist guardianship", of which the last two reasons were accepted as the possibility of setting aside the reasons for prohibition. "Complete implementation of the comprehensive tax plan", "correct distribution of subsidies", "entrusting government privileges to the target community" and "fight against money laundering" are represented as the results of this research.
    Keywords: Privacy, Property, Access To Information, The Ruling Jurist, Governance}
  • حسین رنجبر، حسین رجبی*
    موضوعی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته، سلب مالکیت توسط دولت و نهادهای وابسته به آن در پرتو دیدگاه‏ های فقهی نوین می‏باشد. از این رو ابتدا به تحلیل در مورد کلیات راجع به شهرداری و تملکات آن پرداخته ایم و پس از آن موضوع را به لحاظ فقهی و حقوقی مورد بررسی قرار داده ایم. لازم به ذکر است که موارد سلب مالکیت در قوانین و مقررات موضوعه ایران مواد 6 و 9 و 22 قانون زمین شهری و موارد تحدید مالکیت از جمله مواردی همچون تراکم ساختمانی، پروانه ساخت می‏باشد که با اصول 46 و 47 قانون اساسی در تعارض است؛ به نظر می‏رسد از لحاظ فقهی مبانی مانند لاضرر، مصلحت و مواردی نظیر آن شهرداری را مجاز به تملک می‏کند و از سوی دیگر همین مبانی مانعی برای تملک این نهاد است. از سوی دیگر برخی از مبانی در حقوق کشورهای غربی و از جمله فرانسه مطرح شده ‏اند و در حقوق داخلی وارد شده و آن را به کار گرفته ‏ایم. این مبانی که در مهمترین وجه آن عبارت از خدمت عمومی و قدرت عمومی و نفع عمومی‏ اند در جای خود تحلیل شده‏ اند.
    کلید واژگان: شهرداری, تملک, ولی فقیه, حکومت اسلامی, خدمات عمومی}
    Hoddein Ranjbar, Hoseyn Rajabi *
    The subject investigated in this article is expropriation by the government and its related institutions in the light of modern jurisprudential views. Therefore, we have first analyzed the generalities about the municipality and its possessions, and after that we have examined the issue from a jurisprudential and legal point of view. It seems that from the point of view of jurisprudence, bases such as harmlessness, expediency, and such things allow the municipality to acquire, and on the other hand, these bases are an obstacle to the acquisition of this institution. On the other hand, some principles have been proposed in the laws of western countries, including France, and we have entered and applied them in domestic laws. These foundations, which in their most important aspect are public service, public power, and public benefit, have been analyzed in their place.
    Keywords: Municipality, ownership, legal guardian, Islamic government, public services}
  • هادی طحان نظیف، محمدصادق داریوند *

    نظریه «ولایت فقیه» به عنوان پایه بنیادین تاسیس نظام جمهوری اسلامی ایران تلقی می شود. این نظریه با تلاش منتخبان ملت به صورت یک اصل ویژه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1358 مورد تاکید قرار گرفته است. یکی از فقهای منتخب ملت در مجلس بررسی نهایی قانون اساسی که نقشی بی بدیل و تاثیر غیرقابل انکاری در تصویب و تثبیت اصل ولایت فقیه داشته است، مرحوم شهید آیت الله دکتر سیدمحمد بهشتی (ره) است. تحقیق پیش رو با روش «تحلیل محتوا» به این پرسش پاسخ می دهد که «ولایت فقیه و گستره اختیارات آن از چه جایگاهی در اندیشه شهید بهشتی برخوردار است و جایگاه نهاد ولایت فقیه در قانون اساسی از دیدگاه ایشان چگونه ارزیابی می شود؟» یافته های این پژوهش نشانگر آن است که از آنجایی که نهاد «ولایت فقیه» از نظر شهید بهشتی، استمرار نهاد امامت ایمه اطهار (علیهم السلام) در جامعه اسلامی به شمار می رود، این نهاد مرکز ثقل قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی محسوب شده و به همین سبب حدود اختیارات ولی فقیه حاکم، مطلق است؛ بدین معنا که اصل بر اعمال ولایت از جانب شخص فقیه حاکم از راه های پیش بینی شده در متن اصول قانون اساسی است، لکن این امر به معنای نفی صلاحیت وی برای اعمال ولایت مطلقه در مواقع ضرورت که دایرمدار مصلحت عمومی جامعه است، نخواهد بود.

    کلید واژگان: ولی فقیه, ولایت فقیه, ولایت مطلقه فقیه, ولایت عامه فقیه, اصل پنجم قانون اساسی, مصلحت عمومی, شهید بهشتی}
    Hadi Tahan Nazif, Mohammad Sadiq Darivand *
    Introduction

    The legal framework and governance of a nation are profoundly influenced by its foundational theories and intellectual bases, which are often encapsulated in the nation’s constitution. This is particularly evident in the Islamic Republic of Iran, where the concept of the authority of the supreme leader [Velayat-e Faqih] has been a cornerstone of its legal and political system since the Islamic Revolution of 1979. The principle, deeply rooted in Islamic law, posits that the governance of Muslims should be under the guidance of a qualified jurist during the era of Imam occultation. This concept was institutionalized through the Iranian Constitution, particularly with the ratification of article 5, marking a significant departure from prior constitutional frameworks. Martyr Dr. Sayyed Mohammad Hosseini Beheshti (1928-1981), a pivotal figure in the revolution and the establishment of the new constitution, played a central role in articulating and implementing this principle. This paper aims to delve into Beheshti's contributions and perspectives on the authority of the supreme leader, examining the evolution of this concept and its practical implications within the framework of the Iranian Constitution.

    Research Question

    The primary inquiry of this paper revolves around the conceptualization of the authority of the supreme leader as articulated by Martyr Beheshti. Specifically, it seeks to address whether Beheshti's discourses and writings support the notion of the absolute authority of the supreme leader during the era of Imam occultation. Additionally, it questions how Beheshti justified the necessity of this absolute authority and the extent to which he envisioned the scope of the supreme leader’s powers within society. This exploration is crucial for understanding the theoretical underpinnings of Iran's political system and the constitutional legitimation of the supreme leader’s authority.

    Research Hypothesis

    It is hypothesized that Martyr Beheshti’s intellectual and juridical endeavors significantly contributed to the conceptualization and institutionalization of the Authority of the supreme leader in the Iranian political and legal systems. Beheshti, leveraging his scholarly background and political activism, posited that the absolute authority of a qualified supreme leader is essential for guiding the Islamic community in the absence of the Imam. This hypothesis further suggests that Beheshti envisioned a broad scope of powers for the supreme leader, aiming to ensure the governance of society aligns with Islamic principles. This study seeks to affirm these hypotheses by examining Beheshti's contributions to the theoretical foundation and practical application of Velayat-e Faqih.

    Methodology & Framework, if Applicable

    The methodology employed in this research is content analysis, focusing on a systematic examination of Beheshti’s speeches, writings, and the constitutional texts. This method allows for an in-depth analysis of the discourse, enabling the extraction of key concepts and viewpoints without imposing external interpretations. The research utilizes library resources, including primary and secondary sources, to construct a comprehensive understanding of Beheshti’s thoughts and the legal-rational structure of the Authority of the supreme leader in Iran. The framework for analysis involves categorizing and tabulating the data to facilitate a clear, systematic presentation of findings. This approach not only highlights Beheshti’s influence on the development of Iran’s constitution but also provides insights into the dynamic interplay between religious authority and state power in the context of modern Islamic governance.

    Results & Discussion

    The research meticulously explores Martyr Beheshti’s profound contributions to the constitutional law of the Islamic Republic of Iran, particularly focusing on the authority of the supreme leader [Velayat-e Faqih] and its operational limits within the state’s governance. The findings underscore Beheshti’s pivotal role in articulating a vision where the supreme leader’s authority, grounded in Islamic jurisprudence and the collective will of the Muslim community, serves as the linchpin for the governance of an Islamic society. His interpretations emphasize the balance between divine guidance and the community’s welfare, advocating for a leadership model that, while authoritative, fundamentally differs from autocratic or tyrannical governance.
         Beheshti’s perspective on the supreme leader’s authority elucidates a governance model that is neither democratic in the conventional Western sense nor autocratic. It highlights a unique framework where the supreme leader, meeting stringent qualifications and enjoying broad public support, leads with an authority derived from both divine law and the consent of the governed. This model proposes a symbiotic relationship between the jurist’s leadership and the community's welfare, advocating for decisions that prioritize the collective good over individual interests.
         Further, the analysis reveals that the absolute authority of the supreme leader [Velayat-e Motlaqe-ye Faqih], as envisaged by Beheshti, inherently contains checks against tyranny. Beheshti's distinction between tyranny and the supreme leader’s governance lies in the voluntary acceptance and religious obligation of the community towards the supreme leader's leadership, reinforced by the latter's adherence to Islamic principles and the public interest.
         The constitutional place of the guardianship of the Islamic jurist, as articulated by Beheshti, is central to the Islamic Republic’s governance philosophy. Beheshti champions the necessity of an informed, divinely guided leader to ensure the Islamic character of the state's governance. This principle, he argues, is paramount, forming the constitutional bedrock of the Islamic Republic.
         Beheshti's discussions on the limits of the supreme leader’s authority indicate a nuanced understanding of governance. While the constitution delineates the framework within which the supreme leader operates, Beheshti acknowledges the flexibility required to address the community's needs and the public interest, suggesting that in exceptional circumstances, the supreme leader’s authority can extend beyond constitutional stipulations, as exemplified by Imam Khomeini's actions prior to the 1989 (1368 SH) constitutional amendment.

    Conclusion

    This study concludes that Martyr Beheshti’s contributions to the conceptual and practical understanding of the authority of the guardianship of the Islamic jurist in Iran's constitutional law are both foundational and transformative. Beheshti's vision delineates a governance model that integrates Islamic jurisprudence with the principles of collective welfare and leadership accountability. His interpretations advocate for a leadership that, while authoritative, is fundamentally anti-tyrannical, grounded in the community's welfare and the principles of Islam.
         Beheshti’s elucidation of the guardianship of the Islamic jurist’s role and authority within the Islamic Republic's constitution provides a critical framework for understanding the balance between divine guidance and the societal contract in Islamic governance. The nuanced portrayal of the supreme leader’s authority, with its inherent limits and responsibilities, offers a unique perspective on the governance of an Islamic society, highlighting the dynamic interplay between religious authority, constitutional law, and the public interest.
         In essence, this research underscores the enduring relevance of Beheshti’s thought in the discourse on Islamic governance, presenting his work as a cornerstone in the development of the Islamic Republic of Iran's constitutional and legal framework. Beheshti’s legacy, as examined through this study, offers invaluable insights into the implementing Islamic principles in the governance of a modern state, reflecting a profound engagement with the challenges of religious authority and political power.

    Keywords: Supreme Leader, Guardianship of the Islamic Jurist, Absolute Authority of the Guardianship of the Islamic Jurist, General Authority of the Supreme Leader, Article Five of the Constitution Public Interest Martyr Beheshti}
  • عبدالرحیم صفایی اردکانی، مهدی شیخ موحد*، روح الله رحیمی
    زمینه و هدف

    مدیریت امور اقتصادی بخش جدایی ناپذیر هر نظام سیاسی است که بنابر شرایط قانونی، فرهنگی و مدیریتی در هر جامعه به نهاد و یا افراد خاصی واگذار شده است. این رویه در جامعه اسلامی به ولی فقیه به عنوان بالاترین مرجع واگذار شده که در این پژوهش به مبانی فقهی تصرف ولی فقیه در امور اقتصادی پرداخته خواهد شد.

    مواد و روش ها

    روش مقاله حاضر تحلیلی و توصیفی و با استفاده از ابزار کتابخانه ای است. ملاحظات اخلاقی: در نگارش مقاله حاضر، اصل ارجاع دهی دقیق و امانتداری لحاظ شده است.

    یافته ها

    مبانی فقهی متعددی از جمله مدیریت امور حسبیه، مدیریت انفال، خمس و زکات و سامان بخشیدن به امور اقتصادی در جامعه اسلامی وجود دارد که به دلیل جلوگیری از هرج و مرج و قرار گرفتن در یک نهاد معین به ولی فقیه به عنوان تداوم حکومت در عصر غیبت معصوم (ع) واگذار شده است.

    نتیجه

    مبانی فقهی تصرف ولی فقیه در امور اقتصادی ناشی از نیاز جامعه اسلامی به واگذار کردن امور به یک مرجع آگاه به احکام دین و سامان دادن به امور اقتصادی بوده که در جوامع مختلف به اشکال مختلف وجود دارد. اما در جامعه اسلامی از دیرباز در زمره اختیارات فقیه دانسته شد.

    کلید واژگان: ولی فقیه, تصرف, فقه امامیه, امور اقتصادی}
    Abdolrahim Safaeiardekani, Mahdi Sheikhmovahed *, Rohollah Rahimi
    Background and Aim

    The management of economic affairs is an integral part of any political system, which is entrusted to certain institutions or individuals according to the legal, cultural and managerial conditions in each society. In the Islamic society, this procedure is entrusted to the legal guardian as the highest authority, and in this research, the jurisprudential foundations of the legal guardian in economic affairs will be discussed. 

    Materials and Methods

    The method of this article is analytical and descriptive using library tools.Ethical Considerations: In writing this article, the principle of accurate and trustworthy referencing has been taken into account.

    Results

    There are many jurisprudential foundations such as the management of hasbiya affairs, the management of anfal, khums and zakat, and the organization of economic affairs in Islamic society, which, due to the prevention of chaos and being placed in a certain institution, is considered as the guardian of jurisprudence. Continuity of government in the era of absence of Masum (AS) has been entrusted. 

    Conclusion

    The jurisprudential foundations of the guardianship of the jurist in economic affairs are due to the need of the Islamic society to entrust matters to an authority that is aware of the rules of religion and to organize economic affairs, which exist in different forms in different societies. But in the Islamic society, it has long been considered among the powers of the jurist.

    Keywords: jurisprudence, Seizure, Imami Jurisprudence, economic affairs}
  • لیلا صمدزاده خامنه، ابراهیم یاقوتی*، سید ابوالقاسم نقیبی

    مصلحت نقش اساسی در تشریع احکام داشته و احکام شرعی برمبنای مصالح و مفاسد تشریع شده است. از آنجایی که احکام حکومتی در راستای تامین مصالح اجتماعی است از جایگاه ویژه ای برخوردار می‏باشد. مصلحت در جهت فعلیت ولایت فقیه نقش به سزایی داشته و ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. اختیارات گسترده‏ای که به حاکم شرع داده شده باعث سهولت انطباق اسلام با نیازمندی ‏های مستحدثه شده است. اداره امور جامعه نیازمند تصمیماتی است که محدود به احکام شرعی فرعی نمی‏باشد و حاکم فرامین و احکامی را صادر می‏کند که متفاوت با احکام اولیه بوده که مصلحت و مفسده آن را ولی فقیه و حاکم جامعه تشخیص می‏دهد هدف این پژوهش بیان جایگاه مصلحت در نظریه ولایت فقیه است. این اثر در پی آن است تا با تحلیل نقش مصلحت در نظریه ولایت فقیه به این مهم دست یابد که مبنا و پایه‏ ی اصلی احکام صادره ازولی فقیه و ابزارهای دستیابی به مصالح اجتماعی را بررسی نماید.

    کلید واژگان: ولی فقیه, مصلحت, حکم حکومتی, مصالح اجتماعی, احکام شرعی. ‏‏}
    Leila Samadzadeh Khameneh, Ebrahim Yaghouti *, Seyed Abolghasem Naghibi

    Expediency plays a fundamental role in the legislation of religious precepts and Religious edicts have been legalized considering expediencies and corruptions. As government orders are directed in providing social expediencies, they are of special status. Expediency has played a valuable role in actuality of the guardianship of Islamic jurist and they are in a close relationship. Various authorities entitled to the sharia ruler facilitated compatibility of Islam with emerging needs. Governing social affairs requires decisions not limited to secondary sharia rules, and the ruler issues orders and precepts different from the original ones of which expediency and corruption are found by the guardian of Islamic jurist who is also the ruler of society. The present research aimed at explaining the status of expediency in the theory of guardianship of Islamic jurist. Through analyzing the role of expediency in the theory of guardianship of Islamic jurist, the present work tried to review the basics and the main foundation of the issued rules by the guardian of Islamic jurist, and the tools for access to social expediencies.

    Keywords: Guardianship of Islamic Jurist, expediency, Government order, Social Expediencies, Sharia Rules}
  • امین الله زمانی*

    نهاد ولایت فقیه به عنوان یکی از جلوه های اسلامیت، نقش راهبردی و تعیین کننده ای در شبکه سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران و جهت گیری آن دارد. ولی فقیه در نظریه گفتمان سیاسی جمهوری اسلامی ایران، حاکم جامعه اسلامی است که اختیارات و ولایت ایشان در کلیه سطوح سیاست جنایی تقنینی، قضایی، اجرایی و مشارکتی جاریست. سیاست جنایی تقنینی ناظر بر وضع و نظارت بر قوانین و مقررات جنایی کشور است. ولی فقیه به استناد اختیارات ناشی از ادله شرعی ولایت و همچنین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اختیار سیاست گذاری و قانون گذاری جنایی به طور مستقیم و غیرمستقیم را دارد. اعمال سیاست گذاری و قانون گذاری مستقیم مقام رهبری ناشی از اختیار صدور احکام حکومتی از ناحیه ایشان است. سیاست گذاری و قانون گذاری جنایی غیرمستقیم مقام رهبری نیز از مجاری نهادهای مشاور و تحت نظر مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان اعمال می شود. یکی از کارکردهای سیاست های کلی جنایی علاوه بر اینکه نقش تقنینی و ساختاری در تصویب قوانین برنامه توسعه و سایر عملکرد نهادهای مرتبط با سیاست جنایی دارد، معیار سنجش مصوبات حوزه سیاست جنایی مجلس شورای اسلامی نیز محسوب می شوند. روش تحقیق در این مقاله به صورت توصیفی - تحلیلی و جمع آوری اطلاعات و داده ها نیز به صورت کتابخانه ای بوده است

    کلید واژگان: ولی فقیه, سیاست جنایی, سیاست جنایی تقنینی, سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران}
    Amin Allah Zamani *

    The institution of Velayat-e-Faqih, as one of the manifestations of Islam, has a strategic and decisive role in the criminal policy network of the Islamic Republic of Iran and its orientation. In the theory of political discourse of the Islamic Republic of Iran, the Supreme Leader is the ruler of the Islamic society, whose powers and guardianship are present at all levels of legislative, judicial, executive and participatory criminal policy. Legislative criminal policy oversees the enactment and oversight of the country's criminal laws and regulations. Vali-e-Faqih, based on the powers arising from the religious arguments of the province as well as the Constitution of the Islamic Republic of Iran, has the power to make policy and criminal legislation directly and indirectly. Implementing direct policy and legislation of the authorityThe institution of Velayat-e-Faqih, as one of the manifestations of Islam, has a strategic and decisive role in the criminal policy network of the Islamic Republic of Iran and its orientation. In the theory of political discourse of the Islamic Republic of Iran, the Supreme Leader is the ruler of the Islamic society, whose powers and guardianship are present at all levels of legislative, judicial, executive and participatory criminal policy. Legislative criminal policy oversees the enactment and oversight of the country's criminal laws and regulations. Vali-e-Faqih, based on the powers arising from the religious arguments of the province as well as the Constitution of the Islamic Republic of Iran, has the power to make policy and criminal legislation directly and indirectly.

    Keywords: Vali-e-Faqih, criminal policy, legislative criminal policy, criminal policy of the Islamic Republic of Iran}
  • مهدیه زارع خورمیزی، سید محمد حیدری خورمیزی*، ابراهیم یاقوتی

    بعد از امکان اینکه هر ولی فقیه می تواند بر اساس ادله، در مرزهای خود اعمال ولایت کند، مساله قابل طرح این است که تعارض فقه امامیه با نظام حقوقی بین الملل و تزاحم حکم هر ولی فقیه برای مکلف چگونه قابل واکاوی و بررسی است؟ پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی، در صدد نسبت سنجی فقه امامیه با نظام حقوقی بین المللی از یک سو و حکم هر ولی فقیه برای مکلف در مرز جغرافیایی خود از سویی دیگر می باشد. پژوهش پیش رو بعد از کنکاش و بررسی موضوع بحث به این نتیجه رسیده است که در ابتدا وظیفه مکلفین رجوع به ولی فقیه جامع‏ الشرایط است و از طرفی یکی از وظایف ولی فقیه هم تشکیل حکومت اسلامی است، و در ادامه با توجه به قوانین و مقررات بین المللی، راهبرد تعدد نظام ولایی برای هر ولی فقیه جامع الشرایط در داخل مرزهای جغرافیایی خود به صواب نزدیک تر است. در اینصورت است که نه تنها حکم هر ولی فقیه برای مکلف داری تزاحم نیست، بلکه بین فقه امامیه و نظام حقوقی بین الملل نیز تعارضی به وجود نمی آید.

    کلید واژگان: تعدد نظام ولایی, ولی فقیه, تعارض, تزاحم}
    Heidary Heidary

    Accepting that a jurist authority can intervene in issues associated with his boundary of authority on the bases of evidences, the question raised is that how the conflict of Imamiyeh jurisprudence with international legal system for a charged follower (of jurisprudence) can be explained and investigated. Adopting a descriptive-analytic approach, the current research is intended to investigate the relationship between the Imamiyeh jurisprudence and legal international system on one hand and the commandment of the jurist for a charged follower in his boundary of authority on the other. After analyzing the data, it was concluded that the primary duty of a charged follower is to refer to a qualified jurist authority while the duty of the jurist itself is the establishment of an Islamic state. Thus, considering the international rules and regulations, the strategy of the plurality of the jurist’s authority system for a qualified jurist in his own geographical boundary is closest to the correct. In this way, not only the commandment of a jurist authority do not intervene for a dutiful follower but also the conflict between Imamiyeh jurisprudence and international legal system is far from conflict.

    Keywords: Plurality of Authority System, Faghih Authority, Conflict, Intervene}
  • فاطمه ساجدی، علی فقیهی، اکبر فلاح
    زمینه و هدف

    این پژوهش به‌دنبال تعیین حدود ولایت خدا، پیامبر و ایمه بوده و این بحث از بدلیل تعیین حدود ولایت فقیه دارای اهمیت است. چراکه ولایت فقیه ناشی از ولایت امام و پیامبر و خدای متعال بوده و از آنجا که نمی شود ولایت مجتهد و فقیه بیش از ولایت خدا و پیامبر و امام باشد، فلذا باید حدود آن مشخص گردد.

    مواد و روش‌ها

     این تحقیق از نوع نظری بوده و ‌روش تحقیق به صورت توصیفی- تحلیلی می‏باشد.

    ملاحظات اخلاقی

     در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانت‌داری رعایت شده است.

    یافته‌ها

     عقل حکم می‌کند که انسان از کسی که از جانب خداوند آمده است اطاعت نماید و دلیل آن علاوه بر عقل و آیات متعدد قرآنی این است که ایشان راهنمایان خیرخواه هستند. حدود ولایت نیز در تمامی مسایل شخصی و اجتماعی و نیز تشخیص مصلحت است.

    نتیجه‌ گیری

     پیامبر و ایمه به اذن و دستور خداوند دارای ولایت تشریعی بوده و ولایت پیامبر و ایمه نسبت به ولایت الهی مقید است.

    کلید واژگان: ولایت, ولی فقیه, حکومت}
    Fateme Sajedi, Ali Faghihi, Akbar Fallah
    Background and Aim

    This research seeks to determine the limits of the guardianship of God, the Prophet and the Imams, and this discussion is important because of the limits of the guardianship of the Vali Faghih. Because the guardianship of the Jurist is due to the guardianship of the Imam, the Prophet and the Almighty God, and since the guardianship of the mujtahid and the jurist cannot be more than the guardianship of God, the Prophet and the Imam, then its limits must be determined.

    Materials and Methods

    This research has been carried out in a library using descriptive-analytical research methods. Ethical Considerations:

    Ethical considerations

     related to writing texts and referring to sources was observed.

    Findings

    The intellect dictates that man should obey someone who has come from God, and the reason for this, in addition to the intellect and the numerous verses of the Qur'an, is that they are benevolent guides. The boundaries of the province are also in all personal and social issues as well as expediency.

    Conclusion

    The Prophet and the Imams have guardianship by the permission of God and the guardianship of the Prophet and the Imams is inferior to the divine guardianship.

    Keywords: Guardianship, Vali Faghih, Sovereignty}
  • کاوه احمدی، محمدرسول آهنگران*، محمد روحانی مقدم

    پژوهش حاضر با هدف شناسایی  فقهی- حقوقی جایگاه ولی فقیه در تقنین به انجام رسیده است . پژوهش از نوع نظری است و به روش استدلالی و استنتاجی تجزیه و تحلیل شده است. در جمهوری اسلامی ایران ، اسلام، محور اصلی همه قوانین است . این اصول و مبانی با حاکمیت اصل 4 قانون اساسی و اصل ولایت مطلقه فقیه به عنوان اسلام شناسی عادل و باتقوا و مدیر و مدبر در راس حکومت و تعبیه شورای نگهبان قانون اساسی با کارویژه انحصاری فقهای شورای نگهبان با اوصاف و شرایط فقاهت ، عدالت و آگاهی به مقتضیات زمان و مسایل روز و برخورداری از صلاحیت تکلیفی برای بررسی ابتناء و انطباق قوانین و برخورداری از حق ابطال قوانین مغایر شریعت اسلامی ، منحصر به فرد است. ولایت فقیه به عنوان مهم ترین و اصلی ترین نهاد نظام جمهوری اسلامی است که مطابق قانون اساسی در اعمال مستقیم و غیر مستقیم تقنین از طریق انتخاب اعضای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام نقش بسیار مهمی دارد.

    کلید واژگان: ولی فقیه, تقنین, قانون اساسی, رهبری, حکومت}
    Kaveh Ahmadi, Mohammadrasool Ahangaran*, Mohammad Rohani Moghadam

    The purpose of this study was to identify the legal-jurisprudential position of the jurist in law. The research is theoretical and has been analyzed by reasoning and deductive method. In the Islamic Republic of Iran, Islam is the core of all laws. These principles and principles are governed by the principle of Article 4 of the Constitution and the principle of the guardianship of the Supreme Leader as a just and truthful Islamist, and the director and leader of the Guardian Council and the embodiment of the Guardian Councilchr('39')s exclusive jurisprudence with the  conditions of poverty, justice and awareness. It is unique in the requirements of the time and the issues of the day and in its competence to examine the origin and conformity of laws and the right to invalidate laws contrary to Islamic law. The Velayat-e Faqih is one of the most important institutions of the Islamic Republic of Iran, which, according to the constitution, plays a vital role in the direct and indirect exercise of law by electing members of the Guardian Council and the Expediency Council.

    Keywords: Valifaqih, Legislation, Leadership, Constitution, Government}
  • سید سجاد ایزدهی
    ولایت به معنای سلطه و سرپرستی، مشتمل بر ارکانی چون جاعل ولایت، سرپرست در ولایت، متعلق ولایت و گستره ولایت است که بر اساس آن، خداوند و منصوبین وی، در اموری که نیازمند سرپرست است در گستره امور اجتماعی و فردی، اداره امور دیگران را عهده دار می شوند. سرپرستی کالبد و بدن انسان به مثابه یکی از اموری که متعلق ولایت است در زمان حیات فرد، به خود وی واگذار شده و وی می تواند در قبال دریافت وجه یا به صورت مجانی، برخی اعضای بدن خویش (اعضای غیررئیسه) را جهت پیوند به بدن فردی نیازمند، واگذار نموده یا برای ارتکاب این عمل برای پس از مرگش اذن بدهد یا وصیت کند. در غیر این صورت، پس از مرگ فرد و در صورت امکان استفاده از این اعضاء، اجازه قطع و واگذاری این اعضاء به بستگان نزدیک میت یا ولی فقیه تفویض می شود که در صورت وجود مصلحت، به آن اذن می دهند. بدیهی است ولی فقیه در صورتی قادر است متصدی این امر شود که ولایت مطلقه و جواز تصدی ولی فقیه در امور اجتماعی و سیاسی، مورد پذیرش قرار گیرد.
    کلید واژگان: ولایت, اعضای بدن, قطع عضو, خرید و فروش, وصیت, اولیاء میت, ولی فقیه}
  • امین الله زمانی
    ولی فقیه از طریق احکام حکومتی و فتاوی اجتماعی و اجتماعی تبعی، که در این مقاله «احکام نظامیه» خوانده می شوند، در قانونگذاری جنایی نقش ساختاری و سنجشی دارد. موضوع اساسی این مقاله، تبیین جایگاه «احکام نظامیه ی ولی فقیه» در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران و به ویژه شورای نگهبان است. این مسئله می تواند به ایجاد رویه ای واحد در عملکرد نهادها و مراجع حقوقی جمهوری اسلامی ایران از جمله شورای نگهبان، در استناد به احکام نظامیه ی ولی فقیه، کمک شایانی کند. نگارنده با روشی توصیفی تحلیلی و با اتکا بر منابع معتبر فقهی و نظرها و آرای شورای نگهبان، معتقد به اطلاق «تبعیت از احکام نظامیه ی ولی فقیه» از سوی کلیه ی اشخاص و نهادها (که وظیفه ی مقررات گذاری یا سنجش مقررات را بر عهده دارند) از جمله شورای نگهبان است. با این توضیح، با وجود احکام نظامیه ی مقام رهبری وظیفه ی شورای نگهبان بررسی مصوبات و مقررات از نظر مغایرت یا عدم مغایرت با ملاک و سنجه ی «احکام نظامیه ی ولی فقیه» است و در این موارد نمی تواند به نظر فتوایی خود استناد کند. آرا و نظرهای شورای نگهبان نشان می دهد که استناد شورای نگهبان به احکام نظامیه مطلق نبوده و در برخی موارد با اختلاف مواجه بوده است.
    کلید واژگان: احکام نظامیه, حکم حکومتی, سیاست جنایی, قانونگذاری جنایی, ولی فقیه}
    Aminolah Zamani
    Structural and evaluational in criminal legislation is the role of Vali-e-Faqih through governmental rules and social and subordinate social Fatwas (orders) which are called in this article as “Ahkam-e-Nezamie” (Nezamie rules). The main subject of this paper is to clarify the status of Nezamie rules of Vali-e-Faqih in the structure of the Islamic Republic of Iran, especially in the Guardian Council. This can significantly contribute to create a single procedure in the operation of institutions and legal authorities of the Islamic Republic of Iran, including the Guardian Council in citation to the Nezamie rules of Vali-e-Faqih. The author believes in the absoluteness of obeying the Nezamie rules of Vali-e-Faqih by all persons and institutions (with the duty of legislation or measuring the regulations) including the Guardian Council through a descriptive-analytic method based on reliable jurisprudential sources, and comments and decisions of the Guardian Council. Therefore, while examining the regulations and acts of the parliament in terms of consistency or inconsistency, The Guardian Council with the presence of the Nezamie rules of Vali-e-Faqih shouldn’t refer to their jurisprudential views. The comments and decisions of the Guardian Council in this respect have been in some instances different.
    Keywords: Criminal policy, Vali-e-Faqih, Criminal Legislation, Governmental Rule, Ahkam-e-Nezamie}
  • علی اکبر ایزدی فرد*، محمد محسنی دهکلانی، حسین کاویار
    ماه یک تقویم طبیعی برای افراد بشر محسوب می شود. بحث ثبوت هلال ماه از مباحثی است که همه انسان ها به نوعی به آن نیاز دارند. شرع اسلام نیز برخی اعمال و عبادات مهم را معلق به ثبوت هلال کرده است. همین نقش کارساز و بنیادین ماه در امور دنیا و آخرت سبب گردیده، مساله ثبوت هلال در حوزه تفکر اسلامی جایگاه ویژه ای بیابد.
    سوالی که پژوهش حاضر بدان می پردازد این است که آیا حکم حاکم شرع بر ثبوت هلال ماه حجیت دارد یا خیر؟ در واقع، آیا مردم باید در امر رویت هلال به مراجع تقلید خود مراجعه کنند یا امر رویت هلال از وظایف حکومت است؟
    پیرامون این سوال، عقاید مختلفی از سوی فقهاء ابراز شده است: طیف مشهور فقهاء حکم حاکم را، چه مستند او در حکم، بینه باشد و چه علم خود، حجت دانسته اند. طیفی دیگر، قائل به عدم حجیت حکم حاکم هستند و معتقدند حکم حاکم، چه مستند به بینه و چه به تواتر و شیاع و چه به رویت و علم خود حاکم باشد، حجیت ندارد. طیفی دیگر، معتقدند اگر مستند حاکم در حکم، بینه باشد، حکم او حجت است و اگر مستند به علم و رویت خود حاکم باشد، حجت نیست.
    مقاله حاضر در راستای پاسخ به سوال مطروحه، سعی دارد تا اقوال مطروح و مستندات هر یک را نقد، تحلیل و ارزیابی کند و چنین نتیجه بگیرد که حکم ولی فقیه به ثبوت هلال بر همگان لازم و بلکه واجب است و همه مردم حتی مراجع باید از آن پیروی کنند؛ زیرا ادله حجیت حکم حاکم شرع آنان را نیز در برمی گیرد.
    کلید واژگان: حجیت, عدم حجیت, رویت هلال ماه, حکومت, مرجعیت, ولی فقیه}
    Ali Akbar Izadifard*, Muhammad Muhsini Dihkalani, Husayn Kaviyar
    Islamic Azad University of Maymeh, Young and Elite Research Club, Maymeh, Iran Moon is considered a natural calendar for human individuals. Proving the crescent sighting is among the issues that all human beings are somehow in need of. Similarly, the Islamic religious law has subjected some of the important devotional acts upon proving the crescent sighting. This very fundamental function of the moon in the matters pertaining to this world and the Hereafter, has given the issue of proving the crescent sighting a special status in Islamic thinking. The question that the present research would deal with is whether the Islamic judge has authority over proving the crescent sighting or not. In fact, do people have to refer to their supreme legal authority (marja‘ taqlīd) concerning the crescent sighting or is the sighting among the state’s duties? Jurists have expressed various views on this question: a group of renowned majority of the jurists have considered as valid the judgment of the Islamic judge, whether his judgment is documented by evident proof or by his own knowledge. Another group maintain the invalidity of the judgment of the Islamic judge and believe that his judgment is not valid whether it is documented by evident proof, by being much reported (tawātur), by having prevalence (shuyū‘), or by the judge’s own sighting and knowledge. Yet, another group maintain that if the judge’s judgment is documented by evident proof, his judgment is valid and if it is documented by his own knowledge and sighting, it is not valid. To provide an answer to the above question, the present article tries to critically review and evaluate the brought up opinions and evidences of each one of them and conclude that the judgment of the ruling jurisconsult on the proof of the crescent sighting is necessary for, and even obligatory upon all people and that all people, even the legal authorities should follow it, since authority evidences of the judgment of the Islamic judge would include them, too.
    Keywords: validity, invalidity, sighting the crescent, rule (ḥukūma), legal authorities, ruling jurisconsult}
  • حسین زروندی رحمانی*

    نظام‏های سیاسی در دنیای معاصر برای تضمین بقا و جهت دست‏یابی به مقبولیت سیاسی پایدار و جلوگیری از نهادینه شدن فساد، نه تنها اقدام به تشکیل نهادهای نظارتی می‏کنند بلکه برای چنین نهادهایی، اختیارات نظارتی همچون «حق اطلاع‏یابی و اشراف بر جریان امور»، «حق پرسش»، «حق تحقیق و تفحص» نیز در نظر می‏گیرند. از سوی دیگر مطابق اصل 57 قانون اساسی ایران، رهبر بر قوای سه گانه نظارت داشته و قوای سه‏گانه تحت نظارت ولایت امر، إعمال قدرت می‏کنند. حال پژوهش پیش‏رو با رویکردی فقهی، به واکاوی مبانی برخوداری رهبر از چنین اختیارتی در نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخته است و با استناد به ادله خاصه و عامه، برخوردار بودن رهبر از چنین اختیارتی را اثبات و ادله مبنی بر حرمت تجسس و سوء ظن و ضرورت حسن ظن را مانع از این امر نمی‏داند و به گونه‏ای آنها را توجیه می‏کند.

    کلید واژگان: نظارت, رهبر, ولی فقیه, سوء ظن, تجسس, حسن ظن}
    Hossein Zarvandi Rahmani *

    Political systems in the contemporary world to ensure political survival and to achieve permanent political acceptance and to prevent the institutionalization of corruption, not only start to organize some Regulatory organization, but also provide Regulatory powers for such organizations as The right to research, question, getting informed and find out the on process things. On the other hand, according to 57th article of the Iranian Constitution, the supreme leader can control the Islamic system. Present research with a jurisprudential method, wants to study such authority in the Islamic Republic of Iran for the supreme leader And it does not consider the justification of the prohibition of espionage and bad opinion, and Necessity of good opinion and justifies it as such.

    Keywords: Supreme Leader, Guardianship of the Juris Consult, Espionage, Bad Opinion, Good Opinion}
  • حسنعلی علی اکبریان*

    برای قانون گذاری بر اساس احکام اسلام چه فتوایی معیار است ؟ چهار رای قابل طرح است:  1. فتوای کاراتر؛ 2. فتوای ولی فقیه چه خودش قانون گذاری کند، چه آن را به فقیه یا فقهای دیگری واگذارد؛ 3. فتوای قانون گذار، چه ولی فقیه باشد چه از قانون گذاری به او واگذاشته شده باشد؛ 4. فتوای دارای مزیت اقربیت به واقع، مانند فتوای اعلم یا فتوای مشهور . در هر یک از سه رای اخیر، در مواردی که قانون گذار مجاز است از فتوای معیار تخطی کند، فتوای کاراتر معیارخواهد بود . رای مختار مقاله، در جایی که قانون گذار فقیه است و حکومت می کند، رای سوم است و پس از آن رای دوم و سپس چهارم قرار دارد. در جایی که فقیه

    کلید واژگان: ولی فقیه, قانون گذار, تخطئه, فتوا, فتوای اعلم, فتوای مشهور}
  • حسین علی سعدی، صادق الهام *

    مطابق حکم اولی، عدم جواز اخذ مال دیگر بدون رضایت اوست مگر آنکه دلیل خاص بر جواز وجود داشته باشد. از آنجا که مطلق مالیات های حکومتی و به ویژه، گمرک ها بدون رضایت افراد است، برخی بر آن اند که چنین اخذی جایز نیست. از سوی دیگر، عدم اخذ این مالیات ها منجر به برهم خوردن نظام تجاری جامعه خواهد شد. بدین جهت برخی از باب حکم ثانوی قائل به جواز شده اند. لکن عمده کسانی که سعی بر توجیه اخذ مالیات از طریق حکم ثانوی داشته اند، حکومت و اقتضائات آن را به عنوان دلیل در این موضوع بیان کرده اند و همان گونه که معلوم است، این بحث در بین فقهای شیعه مورد اختلاف بوده و بسیاری ادله موجود را بر اثبات جواز حکومت کافی ندانسته اند و در نتیجه، ملازمات بحث حکومت از جمله گمرک نیز مورد اشکال واقع خواهد شد. در این تحقیق تلاش گردیده است تا با بیان یک طریق جدید بر جواز اخذ مالیات، مسئله را طوری طراحی کند که حتی قائلان به عدم جواز حکومت نیز بدان رضایت دهند.

    کلید واژگان: مالیات, حکومت, ولی فقیه, حسبه, عشار}
    Hossain Ali Sadi, Sadiq Elham

    According to primary rule، receiving property belonging to other without his consent is not permissible unless there is a specific reason for it. Since all the governmental taxes particularly customs lack the consent of individuals، some hold that its levying is not permissible. However، refusing to levy these taxes leads to disturbing the business system of the society. Thus، some have permitted it based on the secondary rule. Most of those justifying collection of taxes through secondary rule، have stated government and its requirements as reasons for it. However، this issue has been controversial among Shiite jurisprudents and many have considered the common arguments inadequate for establishing the permissibility of government. As a result، the concomitants of the issue of government including customs are under question too. The present article seeks to put forward a new method towards permissibility of levying taxes. Hence raising the issue in a way that those not approving the government would sanction this practice.

    Keywords: tax, government, jurisprudent guardian, probate, tithe collector}
  • ولی الله ملکوتی فر
    نویسنده در این مقاله می کوشد تا با بررسی اجمالی مفاهیمی همچون فقیه، ولی فقیه، تفاوت بین ولی فقیه و مرجعیت ثابت کند که اعلمیت از شرایط مرجعیت است و ولی-فقیه نیازی به اعلم بودن در فقه ندارد، بلکه علم به علوم دیگری غیر از فقه برای او ضرورت بیشتری دارد. نویسنده در طول بحث می کوشد تا با ارائه و آرایش دو دسته از روایات و دیدگاه هایی که دلالت بر شرط اعلمیت و عدم آن می کنند به نقد دسته اول بپردازد.
    امام خمینی ازجمله فقهایی است که شرط اعلمیت را صراحتادر ولی فقیه نفی کرده اند. امام درجایی تصریح نموده اند که: «فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزه ها هم باشد ولی نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد و یا نتواند افراد صالح و مفید را از افراد ناصالح تشخیص دهد، به طور کلی در زمینه ی اجتماعی و سیاسی فاقد بینش و قدرت تصمیم گیری باشد، این فرد در مسائل اجتماعی و حکومتی مجتهد نیست و نمی تواند زمام امور جامعه را بر عهده گیرد».
    در نهایت نتیجه گرفته شده که منظور از اعلمیت در ولی فقیه، اعلمیت در مسائل مربوط به حکومت است نه اعلمیت به معنای مصطلح آن.
    کلید واژگان: فقیه, ولی فقیه, اعلم, اعلمیت}
    Dr Valiollah Malakouti Far
    In this article the author tries to analyse the concepts such as Faqih, Vali-ye Faqih, the difference between the Supreme Authority and Vali-ye Faqih.The paper also wants to prove that "Alamiyat" is one of the conditions of Supereme Authority.Imam Khomeini is one of the jurisconsults who negated "Alamiyat" condition in Vali-ye Faqih. He indicated if someone only knows the jurisprudence sciences, but he cant recognize interest of the society, he wont be a priest.Finally, it can be inferred that "Alamiyat" in Vali-ye Faqih relates to the governmental problesms and not to its idiomatic meaning.
  • محمد جواد جاوید، علی محمددوست
    جهاد ابتدایی به عنوان یکی از فروعات دین مبین اسلام دارای چنان اهمیتی است که در کتب فقهی، بطور مجزا یک باب به این موضوع اختصاص یافته است. جهاد ابتدایی حکمی است دو وجهی و از دو جهت سوالاتی در ذهن ایجاد می کند. از یک سو این سوال مطرح است که بر اساس اندیشه شیعه آیا در عصر غیبت جهاد ابتدایی از ناحیه حکومت اسلامی مجاز می باشد؟ که این سوال در حیطه حقوق عمومی قابل بررسی است. از سوی دیگر با نگاهی حقوق بشری هدف و مقصود جهاد ابتدایی که از نگاه بسیاری از فقها دعوت به اسلام می باشد تامل برانگیز است. چراکهبسیاری از متفکران روشنفکرمعتقدند با آزادی تفکر و عقیده بشر در تعارض است و نوعی تحمیل عقیده است. در این مقاله به عنوان فرضیه اصلی بایدگفت که «در دوران معاصرمبتنی بر اقتضائات حقوق بشری، جهاد ابتدایی جایز و قابل استنباط از ادله شرعی است». لذا ابتدا به بررسی هدف و فلسفه جهاد ابتدایی در اسلام پرداخته سپس مشروعیت جهاد ابتدایی در حکومت فقیه جامع الشرایط را مورد بررسی قرار می دهیم.
    کلید واژگان: جهاد ابتدایی, عصر غیبت, حقوق بشر, ولی فقیه, حقوق عمومی}
    Mohammad Javad Javid, Ali Mohammad Dost
    Offensive Jihad as one of the branches of the holy religion of Islam is so significant that one particular chapter is devoted to this issue in jurisprudential sources. Offensive Jihad is a two-fold regulation raising questions in two ways. On the one hand، the question is whether offensive Jihad by the Islamic government at the time of occultation is permitted according to the Shiite thought. This question can be dealt with in the field of public law. On the other hand، from the perspective of human rights، the object of offensive Jihad –calling non Muslims to Islam، according to a large number of jurisprudents- is controversial، since it is in conflict with freedom of thought and belief of human being and is considered an imposition according to many intellectual thinkers. The main hypothesis of the article is that offensive Jihad in contemporary times is allowed based on human rights requirements and religious proofs. Studying the goal and wisdom behind offensive Jihad in Islam، this article discusses the legitimacy of offensive Jihad under the rule of the fully qualified jurisprudent.
    Keywords: offensive Jihad, age of occultation, human rights, guardian jurisprudent, public law}
  • گذری اجمالی بر اختیارات ولی فقیه
    محمد رحمانی
    با توجه به اینکه دین اسلام خاتم ادیان الهی است و رسول خدا(ص) و ائمه معصومین(ع) افزون بر ابلاغ و تبیین احکام الهی، وظیفه تشکیل حکومت دینی و مدیریت جامعه و اختیارات لازم در جهت استقرار حکومت و اجرای قوانین الهی را نیز برعهده دارند، و با توجه به اینکه رسول خدا(ص) عامل محوری و اساسی بقاء، استمرار و خاتمیت دین اسلام را در حدیث ثقلین، قرآن (قانون ایده آل) و عترت (مجری صالح) می داند، این دو عامل در عصر غیبت نیز همانند عصر حضور باید وجود داشته باشد. بنابراین همان وظیفه و اختیارات مجریان صالح (ائمه علیهم السلام) در عصر حضور، برای مجریان صالح (ولی فقیه) در عصر غیبت نیز باید وجود داشته باشد.
    کلید واژگان: خاتمیت, ولی فقیه, اختیارات, کتاب الله, عترت, ولایت مطلقه, حکومت دینی, اجتهاد}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال