به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « divorce » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «divorce» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدرضا جباران*

    سیطره فرهنگ مدرن در جهان، باعث نگرش مثبت به طلاق شده است؛ به گونه ای که زوج های جوان، زندگی مبتنی بر طلاق را به عنوان سبکی از زندگی تلقی می کنند. در جوامع اسلامی نیز به دلیل پذیرش این رویکرد، آمار طلاق پیوسته درحال فزونی است. این امر درحالی است که قرآن کریم طلاق را نه به عنوان سبکی از زندگی، بلکه به مثابه راه برون رفت از بن بست زندگی تشریع کرده، همه قوانین مربوط به خانواده را نیز در همین راستا سامان داده است؛ براین اساس نگاه مثبت به طلاق با نگاه قرآنی متفاوت است. کشف دیدگاه قرآن کریم درباره فلسفه و جایگاه طلاق در زندگی انسان، یکی از بینش های مبنایی است که بهبود زندگی خانوادگی را از آن می توان انتظار داشت.مقاله حاضر برای پاسخ به این پرسش فراهم آمده است که از نگاه قرآن کریم، فلسفه تشریع طلاق چیست و در نظام زندگی خانوادگی چه جایگاهی دارد. تحقیق پیش رو با روش توصیفی تحلیلی و با استناد به منابع تفسیری، طلاق را در تفکر مدرن و تفکر اسلامی تحلیل کرده و به این نتیجه دست یافته است که قرآن کریم با تعلیق حیات جامعه بشری بر ازدواج، تقدیس زوجیت، تسهیل ازدواج، نکوهش و نقض آسان طلاق، نشان داده که طلاق فقط راه حلی برای شرایط اضطراری زندگی است.

    کلید واژگان: طلاق, سبک زندگی, تفکر مدرن, زوجیت, خانواده, عده, رجوع}
    Mohammadreza Jabbaran *

    The prevalence of modern culture in the world has led to a positive attitude to divorce, such that young couples deem the divorce-based married life as a lifestyle. As this approach is accepted in Islamic societies, too, the divorce rate is constantly increasing. Nonetheless, the noble Qur’ān has legislated divorce not as a lifestyle but rather as a solution to a congested life. It has also organized all rules related to family in this regard. Accordingly, a positive view to divorce is different from the qur’ānic view. The identification of the viewpoint of the noble Qur’ān to the philosophy and station of divorce in human life is one of the essential insights that can lead to the betterment of familial life.The study at hand intends to respond to the question “In the qur’ānic view, what is the philosophy behind legislating divorce and what is the station of divorce in the familial system of life?” Adopting a descriptive-analytical approach and relying on exegetic resources, this study analyzes divorce in modern and Islamic thought systems. The results show that the noble Qur’ān bases human society’s life on marriage, sanctifies coupleness, facilitates marriage, and reprimands and opposes easy divorce to show that divorce is only a solution for emergencies in life.

    Keywords: Divorce, Lifestyle, modern lifestyle, coupleness, Family, ‘idda, rujū‘}
  • محبوبه مینا*، مهدی برکابیان زنجانی
    طلاق در جوامع امروزی و به طور خاص در غرب، در حال از دست دادن نگرش منفی خود به عنوان وسیله ی فروپاشی نهاد خانواده بوده و گرایش به انحلال قراردادی نکاح مانند سایر عقود است. طرفین طلاق، میل به گذر مسالمت آمیز و سریع‎تر از این مرحله و ادامه ی حیات اجتماعی و خصوصی پس از طلاق را دارند. در اصلاحات اخیر قانون فرانسه از سال 2016 تا به امروز، جهت پاسخ به نیاز مطروح، نهادهایی مانند طلاق بدون قاضی، حذف دخالت دو مرحله ای قاضی در طلاق قضایی، تعبیر قراردادی از طلاق و... بر صفحات قانون نقش بسته‎اند. در این نوشته با بررسی تاریخچه ی این تحولات، نقاط ضعف و قوت آن ها شناسایی و نظرات نافی و حامی و استدلالات مرتبط ذکر شده اند. همچنین از طریق بررسی تطبیقی، مخرب بودن یا سازندگی اقتباس از این اصلاحات، بررسی شده است. آیا این اصلاحات می‎تواند در حقوق ایران الهام بخش باشد؟ با توجه به نرخ صعودی طلاق، اثرات مخرب و اطاله ی پروسه ی آن، الهام گیری متناسب از اصلاحات مذکور، ضمن رعایت چارچوب فرهنگی، ارزشی و روح قانون، پیشنهاد و تغییرات شایسته ی نظام حقوقی ایران مطرح شده است.
    کلید واژگان: طلاق, طلاق توافقی, طلاق بدون قاضی, قرارداد}
    Mahboobeh Mina *, Mahdi Barkabian Zanjani
    Nowadays divorce is in today`s societies, specifically in western countries, losing the negative viewpoint portraying as the dismantling force of family bonds, as it once had to face, and are showing tendency towards contractual dissolution of the said bonds. Parties tend to peacefully and as fast as possibly in reach, leave behind this period of their social and private lives and move forward. With the flow of multiple reforms through the years dating back to 2016, legislations to this day have tried to answer to some of the concerns regarding judicial divorce, elimination of the judge`s involvement in divorce procedures, stablishing divorce forms like divorce sans judge or divorce without judge, contractual interpretation of divorces etc. this article while glancing over these reforms and professing the historical events leading to and resulting from the said changes, craves for the weak points, side-effects, destructive aspects etc. to be highlighted and by specifying the strengths and offering comparative studies tries to answer to the all-important question of “would these reforms even dare to influence the current Iranian legal system in regards to divorce procedures in the right way? Considering the ever-rising rate of divorces (around the globe as in Iran), the destructive lingering effects of procedural delays, proper adoption of said reforms in order to put effective and influential suggestions forward, deems like never before necessary; Of course, respectful and true to the cultural, idealistic, licit and legitimate framework of the set boundaries of Iranian legal system.
    Keywords: Divorce, Consensual Divorce, Divorce Without A Judge, Contract}
  • علیرضا باریکلو، زهرا سادات راثی ورعی*
    موضوع مقاله «بررسی قوانین خانواده در زمینه طلاق قضایی، به ویژه طلاق بر مبنای عسر و حرج» است تا ایرادها و نواقص آن روشن شود. اکثر مواردی که در تبصره ماده 1130 قانون مدنی به عنوان مصادیق عسر و حرج ذکر گردیده، علاوه بر آنکه به حد عسر و حرج که ادامه زندگی را برای زن مشقت بار کند نمی رسد، نمی تواند از مصادیق عسر و حرج شمرده شود؛ چه بسا ذیل عنوان دیگری مثل «معاشرت به معروف» قرار گیرد. همچنین، ذکر این موارد به عنوان مصادیق عسر و حرج، مخالف امتنانی بودن قاعده نفی عسر و حرج بوده، و موجب افزایش آمار طلاق در جامعه می شود. در زندگی خانوادگی، زوج یا باید تمام حقوق و وظایف خود را به خوبی انجام دهد یا زن را طلاق دهد. برخورد ناشایست زوج با زوجه و عدم انجام وظایفش در مقابل او از یک طرف، و طلاق ندادن زوجه از طرف دیگر، ظلم در حق زوجه است. در این صورت، حاکم بر مبنای عدالت و لزوم رفع ظلم و از این جهت که باید عدالت را در جامعه برقرار نماید، زن را طلاق می دهد.
    کلید واژگان: طلاق, طلاق قضایی, قانون, عسر و حرج, عدالت}
    Alireza Bariklou, Zahra Sadat Rasi Varaei *
    The present study aims at examining the family laws in the field of judicial divorce, especially the one based on 'osr wa haraj principle in order to clarify its flaws and shortcomings. Most of the cases that are mentioned in the note of Article 1130 of the Civil Code as examples of 'osr wa haraj, besides the fact that they do not reach the level of such 'osr wa haraj making the continuation of life difficult for women, they cannot be considered as examples of 'osr wa haraj; It may be placed under another title such as mo'asherat bi ma'rouf. Also, mentioning these cases as examples of 'osr wa haraj is against the principle of the negation of 'osr wa haraj, and thus causes an increase in the number of divorces in the society. In family life, the husband must either fulfill all his rights and duties well or divorce the wife. A husband's inappropriate treatment of his wife and failure to fulfill his duties regarding her on the one hand, and not divorcing the wife on the other hand, is injustice against the wife. In this case, the ruler or judge issues a decree on the divorce of the woman on the basis of justice and the need to remove oppression and due to establishing justice in the society.
    Keywords: divorce, judicial divorce, mo'asherat bi ma'rouf, 'osr wa haraj, justice}
  • سید محمد رضوی، ابراهیم جوانمرد فرخانی، حمید میری*، سارا علیزاده اردبیلی
    حق انگاری طلاق خلع برای زوجه، مساله ای است که در فقه اسلامی مسبوق به سابقه بوده و با شرایطی در حقوق برخی کشورهای مسلمان مورد پذیرش قرار گرفته است. پذیرش آن در حقوق ایران می تواند مانع از اموری نظیر سوء استفاده از حق طلاق و جلوگیری از تعلیق زوجیت باشد. در این پژوهش که با استفاده از منابع کتابخانه ای صورت گرفته است، نهاد خلع در حقوق ایران با نگاهی تطبیقی بررسی شده و امکان، ویژگی ها و شرایط خلع بدون نیاز به رضایت زوج در نظم کنونی حقوقی ایران مورد ارزیابی قرار گرفته است. یافته ‏های تحقیق حاکی از آن است که کراهت و تنفر قلبی شدید زوجه، بذل مال و عدم اطاعت از زوج به جهت فشارهای روحی و روانی است که برای زن ایجاد شده است. در این فرض اجبار زوجه به ادامه زندگی زناشویی علی‏رغم میل باطنی او، اضرار به وی محسوب می ‏شود. با این وصف نمی ‏توان اختیار طلاق را حتی آنجا که زن هراسان از عدم اقامه حدود الهی و ترسناک از ابتلا به گناه بوده به طور مطلق در انحصار مرد دانست و زوجه را بلا تکلیف و سرگردان نگه داشت در چنین اوضاع و احوالی، قانون احوال شخصیه بسیاری از کشورهای اسلامی به زوجه حق داده است در صورت بذل عوض بدون نیاز به رضایت زوج از وی جدا شود.
    کلید واژگان: طلاق, خلع, کراهت, فدیه, ضرر}
    Seyyed Mohammad Razavi, Ebrahim Javanmard, Hamid Miri *, Sara Alizdeh Ardebili
    The legitimacy of Khul' divorce for the wife is an issue that has a precedent in Islamic jurisprudence and has been accepted in some Muslim jurisdictions based on some circumstances. Accepting this right in Iran law can prevent abuse of the right to divorce and the suspension of marriage. In this research, based on a library effort the possibility and requirements of such a divorce has been examined from a comparative point of view. The findings of the research indicate that the wife's strong hatred form her husband is the base of conferring a thing to him and disobeying from him due to the mental and emotional pressures that applied over her. In this assumption, obligating wife to this marriage despite her inner desire is considered a harm to her. In this regard, we cannot confer the right of divorce to husband as a special right for man so that even in cases which the wife is afraid of falling into sin, which that, leds her to a wandering situation. In such a situation, the law of many Islamic jurisdictions gives the wife a right to divorce without the husband's consent.the law of many Islamic jurisdictions gives the wife a right to divorce without the husband's consent.
    Keywords: divorce, Khul', abomination, Conferred thing to husband, loss}
  • سید علی موسوی لر، جواد نیک نژاد*

    در همه نظام های حقوقی یکی از مسایل مبتلابه خانواده ها پس از طلاق، مسئله حضانت کودکان است. حضانت در حقوق ایران به مفهوم نگهداری کودک، مواظبت و مراقبت از او و تنظیم روابط او با خارج و در حقوق کانادا و انگلیس به مفهوم کلیه حقوق، وظایف، اختیارات، مسئولیت ها و اختیاراتی است که طبق قانون والدین در رابطه با کودک و اموالش دارند. سوالی که پاسخ به آن از اهمیت بسیاری برخوردار است این است که طلاق چه تاثیری بر حضانت کودک مطابق قوانین حقوقی ایران، انگلستان و کانادا دارد؟ به نظر می رسد درحقوق ایران اگرچه فی نفسه طلاق تاثیری نسبت به اولویت یکی از زوجین نسبت به حضانت فرزند یا فرزندان ندارد ولی عملا به علت زندگی زوجین در کنار هم قبل از طلاق بحث اولویت پدر یا مادر نسبت به حضانت فرزند عینیت پیدا نمی کند بلکه این عینیت پس از طلاق ظهور و بروز می یابد. به نظر می رسد درحقوق کانادا و انگلیس اولویت جنسیتی صریح در حضانت پس از طلاق تقریبا از دهه 1970 کنار نهاده شده و قانون حضانت بر یک استعلام مستقل از جنسیت درباره بهترین منافع و مصالح کودک متمرکز شده است و بدینگونه طلاق تاثیری نسبت به اولویت یکی از زوجین نسبت به حضانت فرزند یا فرزندان ندارد. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی و اسنادی و به شیوه کتابخانه ای است. پس از تجزیه وتحلیل مطالب این نتیجه به دست آمد: نخست باید اشاره گردد که حقوق کانادا با حقوق انگلستان در بیشتر مباحث مشابه است. دوم، حضانت در ایران تنها سرپرستی کودک را دربر می گیرد ولی در حقوق کامن لا، علاوه بر سرپرستی، ولایت و قیمومیت را نیز شامل می شود. در حقوق کامن لا پدر و مادر مشترکا می توانند نسبت به حضانت اقدام نمایند و هیچ اولویتی بین آن ها وجود ندارد و این دادگاه است که براساس بهترین مصالح و منافع کودک رای صادر می نماید حضانت برعهده کدام یک از پدر یا مادر باشد. درضمن، ازدواج مادر تاثیری در حضانت ندارد. اما در حقوق ایران، اگرچه حضانت کودک تا 7 سالگی با مادر است، اما ولایت همچنان با پدر است. هرچیزی که موجب خسران کودک شود از جمله جنون موجب سلب حضانت می گردد. قانون گذار ایران، ازدواج مادر را موجب سلب حضانت قرار داده است ولی ازدواج پدر را در سلب حضانت موثر ندانسته است. اگرچه مطابق ماده (41) قانون حمایت از خانواده مصوب (1391) دادگاه می تواند مدت حضانت و فرد حاضن را براساس مصلحت کودک افزایش و یا تغییر دهد.

    کلید واژگان: حضانت, فرزند, ماهیت حضانت, سلب حضانت, طلاق, والدین}
    Sayyed Ali Mosavilar, Javad Niknejad *

    Child custody is a significant issue faced by families after divorce in all legal systems. In Iranian law, custody refers to the keeping, care, and regulation of a child's relationships with others, while in Canadian and English law, it encompasses all the rights, duties, powers, responsibilities, and authorities that parents have concerning their child and their property. The crucial question to be addressed is how divorce affects child custody according to the legal systems of Iran, England, and Canada. It appears that while divorce itself does not have a direct impact on the priority of one parent over the other in terms of child custody in Iranian law, the actual determination of custody between the father and mother becomes evident after divorce due to their pre-divorce cohabitation. In Canadian and English law, explicit gender priority in post-divorce custody has largely subsided since the 1970s, with custody laws focusing on an independent assessment of the child's best interests and welfare, thus divorce does not affect the priority of one parent over the other regarding child custody. The research methodology employed in this study is descriptive-analytical and documentary, utilizing a library-based approach. After analyzing the content, the following conclusions were drawn: firstly, it should be noted that Canadian law is similar to English law in most related aspects. Secondly, custody in Iran only encompasses child custody, while in common law, it also includes guardianship and wardship. In common law, both parents can jointly seek custody, and there is no priority between them. The court decides which parent should be responsible for custody based on the child's best interests and welfare. Additionally, the mother's remarriage does not affect custody arrangements. However, in Iranian law, although custody remains with the mother until the child reaches the age of 7, guardianship remains with the father. Anything that endangers the child, such as insanity, leads to the deprivation of custody. Iranian legislation considers the mother's remarriage as a ground for depriving her of custody, but it does not consider the father's remarriage as an effective ground for deprivation. Nevertheless, according to Article 41 of the Law on Family Protection enacted in 2012, the court has the authority to modify or extend custody duration and the custodial parent based on the child's best interests.

    Keywords: Custody, child, Nature of custody, deprivation of custody, Divorce, parents}
  • سمیه صفایی بازارجمعه*
    «صراحت» در صیغه طلاق، یکی از شروطی است که مشهور فقهای امامیه در باب طلاق از آن نام برده اند؛ بدین معنا که اگر طلاق با الفاظ کنایی و غیر مخصوص طلاق تلفظ گردد طلاق واقع نشده و چنین طلاقی باطل است و دلیل این امر را روایات و اجماع امامیه می دانند. در مقابل، گروهی دیگر از فقها از جمله فیض کاشانی با استناد به روایات، وقوع طلاق با الفاظ غیر مخصوص را صحیح دانسته و معتقدند کسی که نیت طلاق داشته باشد با هر لفظی می تواند آن را واقع سازد. تحقیق حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و با مراجعه به منابع فقهی و آرای فقها به تحلیل و نقد مستندات مشهور پرداخته و با مرجح دانستن دیدگاه غیر مشهور به این نتیجه رسیده که قول مخالف مشهور صحیح تر است؛ چراکه به نظر می رسد مهم نیست طلاق با چه لفظی بیان گردد بلکه آن چه اهمیت دارد قصد انشاء طلاق است و اگر زوج طلاق را با الفاظ غیر صریح و کنایی مانند «من از تو بیزارم یا اختیارت به دست خودت است» و... بیان کند در حالی که نیت طلاق داشته باشد، طلاق واقع خواهد شد.
    کلید واژگان: صیغه طلاق, شرطیت تصریح در طلاق, الفاظ کنایی طلاق, نیت در طلاق}
    Somayeh Safayi Bazarjome *
    Clarification in divorce is one of the conditions mentioned by famous Imami jurists regarding divorce, i.e. if divorce has been read with sarcastic words that are not specific to divorce, divorce will not take place and such a divorce is invalid, and it is believed that the reason for this is the hadiths and consensus of the sect. On the other hand, another group of jurists including Faiz Kashani consider the occurrence of divorce with non-specific words to be correct by referring to the hadiths and believe that whoever intends to divorce can do so with any words. The present research analyzes and reviews famous evidences by referring to jurisprudential sources and the  jurists’ opinions, and by preferring the non-famous point of view, it comes to the conclusion that the opinion of the non-famous group is more correct, because it seems that it does not matter how divorce is expressed, but what it matters is the intention of divorce, and if the couple expresses the intention of divorce with indirect and sarcastic words like I hate you, or the authority is in your hands, etc., while having the intention of divorce, the divorce will take place.
    Keywords: Divorce, Clarification Condition in the Divorce, Sarcastic Words, Intention in Divorce}
  • سید مهدی کاظمی*

    گواهی عدم امکان سازش عنوانی است که قانون گذار برای تصمیمات دادگاه خانواده در موضوع طلاق وضع کرده است. از آنجا که در تقسیم بندی سنتی آرای دادگاه ها چنین عنوانی وجود ندارد، لذا بررسی ماهیت و تعیین جایگاه آن در میان تصمیمات قضایی دادگاه خانواده دارای اهمیت است. مقاله حاضر با روش کتابخانه ای و به شیوه توصیفی- تحلیلی به مطالعه گواهی عدم امکان سازش در نظام حقوقی ایران مشتمل بر پیشینه، ماهیت، موارد صدور و اجرای آن پرداخته است و در نهایت بدین نتیجه دست یافته است که در تبیین ماهیت گواهی عدم امکان سازش، باید میان طلاق توافقی و طلاق به درخواست زوج تفاوت نهاد؛ در طلاق توافقی، ماهیت این گواهی صرفا تصدیق و انعکاس عدم سازش زوجین و موارد توافق آنها بوده و در این فرض، دادگاه هیچ عمل قضاوتی انجام نمی دهد. اما در طلاق به درخواست زوج، در صورت قبول اختیار مطلق مرد در طلاق، رسیدگی دادگاه خانواده محدود به استماع نظر زوج، ارجاع زوجین به داوری و تعیین تکلیف در خصوص حقوق مالی زوجه خواهد بود. در این نوع رسیدگی، قاضی دادگاه خانواده نقشی منفعل خواهد داشت و وارد رسیدگی ماهوی نخواهد شد و نتیجتا گواهی عدم امکان سازش را نمی توان «حکم» تلقی کرد. اما در صورت قبول تعدیل حق طلاق زوج، نوع رسیدگی دادگاه خانواده همانند موردی که به دعوای طلاق زوجه رسیدگی می کند، ماهیت ترافعی پیدا نموده و در این رسیدگی، قاضی دادگاه خانواده نقشی فعال داشته و به استماع ادله و دفاعیات طرفین می پردازد و در صورتی که دلایل زوج را موجه تلقی کند، اقدام به صدور رای طلاق خواهد نمود و در غیر این صورت رای به بی حقی او صادر خواهد کرد. در این مورد، ماهیت تصمیم دادگاه خانواده که از یک امر ترافعی نشات می گیرد، یک گواهی صرف نیست بلکه واجد خصوصیات حکم است.

    کلید واژگان: گواهی عدم امکان سازش, دادگاه خانواده, طلاق, طلاق توافقی, طلاق به درخواست زوج}
    Seyed Mahdi Kazemi *

    The certificate of incompatibility is a title that the legislator has established for the decisions of the family court in the matter of divorce. Since there is no such title in the traditional division of court opinions, therefore, it is important to examine its nature and determine its position among the judicial decisions of the family court. The present article has studied the certificate of incompatibility in Iran's legal system with a library method and in a descriptive-analytical way, including its background, nature, cases of issuance and implementation, and finally reached the conclusion that in explaining the nature of the certificate of incompatibility It is necessary to distinguish between consensual divorce and divorce at the request of the husband. In consensual divorce, the nature of this certificate is merely the reflection of the couple's lack of compromise and their agreement, in this case, the court does not make any judgment. However, in divorce at the request of the husband, if the man's absolute authority in the divorce is accepted, the family court proceedings will be limited to hearing his opinion, referring the couple to arbitration and determining the wife's financial rights. In this type of proceedings, Judge will have a passive role and as a result, the certificate of incompatibility cannot be considered as a "verdict". However, in case of acceptance of the adjustment of the husband's right to divorce, the type of proceedings of the family court, similar to the case of the wife's divorce case. In this case, the nature of the decision of the family court, which originates from an arbitration matter, is not a mere certificate, but has the characteristics of a judgment.

    Keywords: Certificate of incompatibility, Family Court, Divorce, consensual divorce, divorce at the request of the husband}
  • علی نجفی توانا*، مریم جمشیدی
    خشونت خانگی به عنوان شایع ترین نوع خشونت علیه زنان، هر نوع اقدام خشونت آمیز جنسیتی است که به آسیب بدنی، جنسی، روانی و یا افزایش احتمال بروز آن در زنان منجر می شود، یا اقداماتی است که برای زنان رنج آور است و یا به محرومیت اجباری از آزادی های فردی یا اجتماعی منجر می شود. اگرچه این نوع خشونت ها معمولا در حریم خانواده رخ می دهند، اما زندگی زنان را در همه عرصه های عمومی و اجتماعی تحت تاثیر قرار می دهند. از این رو، به پیامدهای تخریب کننده در درون خانواده و جامعه منجر خواهد شد و همچنین مانع پیشرفت اقتصادی اجتماعی زنان می شود. در این مقاله به بررسی جرم شناختی خشونت خانگی پرداخته شده است. همچنین نگارندگان در صدد  هستند که با بررسی میدانی، ارتباط بین این موضوع و پدیده طلاق را بیابند و به راهکارهایی عملی در موضوع نایل آیند و پیشنهاد های اجرایی به قانونگذار و نظام قضایی برای اجرایی کردن آن ارایه دهند. روش جمع آوری اطلاعات در این مقاله به شیوه کتابخانه ای است و در مطالعه میدانی نیز از ابزار پرسش نامه بهره گرفته شده است. جامعه آماری این بررسی زنانی هستند که مورد خشونت همسران خود قرار گرفته اند و با تشکیل پرونده در دادگاه خانواده تهران قصد جدایی و طلاق دارند. در این پژوهش نتایج قابل توجهی به دست آمده است که برای نمونه می توان به رابطه معنادار بین تحصیلات زیر دیپلم و عدم اشتغال زنان با اعمال خشونت خانگی علیه آنان توسط همسرانشان اشاره کرد.
    کلید واژگان: خشونت خانگی, طلاق, جرم شناسی, کنوانسیون منع تبعیض علیه زنان, انواع خشونت خانگی}
    Ali Najafi Tavana *, Maryam Jamshidi
    Domestic violence, as the most common type of violence against women, is any type of gender-based violence that leads to physical, sexual, or psychological harm to women, or increases the likelihood of its occurrence in women, or actions that are painful for women, or to the forced deprivation of individual freedoms or social leads. Although this type of violence usually occurs in the privacy of the family; But they affect women's lives in all public and social fields. Therefore, it leads to destructive consequences within the family, society and hinders economic-social progress. In this article, the criminological investigation of domestic violence and its causes and factors is discussed; We also aim to find the connection between this issue and the phenomenon of divorce through a field investigation and reach practical solutions on the issue and provide executive suggestions to the legislators and the judicial system to implement it. The method of collecting information in this thesis is library method and field study is also used through questionnaire tool. The statistical population of this study is women who have been subjected to violence by their husbands and intend to separate and divorce by filing a case in the family court of Tehran.The result obtained from the survey of the questionnaire is that the factors that we investigated were all effective in the issue of violence and ultimately led to divorce in cases where some factors were more related to divorce and were discussed in detail. Also, at the end, some suggestions are mentioned.
    Keywords: Domestic Violence, Divorce, criminology, Convention against Discrimination against Women, Types of Domestic Violence}
  • سیده طاهره سید ناصرالدینی، ابراهیم یاقوتی *، زهرا فهرستی

    در طلاق توافقی زن و شوهر می توانند در تعیین تکلیف اموری مانند مهریه، نفقه، جهیزیه و حضانت فرزندان توافق کنند و سپس از هم جدا شوند. افزون بر حضانت فرزندان، باید در مورد ملاقات فرزندان با پدر و مادر، پس از طلاق نیز توافق کنند. در امکان سنجی توافقی سازی آثار و احکام زوال نکاح، پرسش اصلی این است که آنچه موردتوافق قرار می گیرد حق یا حکم و یا هر دو است؟ درواقع، مصادیقی مدنظر است که حکم یا حق بودن آنها موردتردید است. اگر مصداق موردنظر، حکم باشد نمی توان خلاف آن توافق کرد، اما اگر حق باشد می توان خلاف آن توافق کرد و اگر ذوجهتین باشد، باید جنبه غلبه حکم یا حق روشن شود.

    کلید واژگان: طلاق, توافقی, عقد, نکاح, قانون مدنی}
    Seyedeh Tahereh Seyed Naseredini, Ebrahim Yaghouti *, Zahra Fehresti

    In consensual divorce, the husband and wife can agree on matters such as Mahriyeh, alimony, dowry and custody of children and then separate. In addition to the custody of the children, they must also agree on the meeting of the children with their parents after the divorce. In the evaluation of feasibility of agreeing on the effects and rulings of marriage dissolution, the main question is whether what is agreed upon is a right or a ruling or both? In fact, there are cases where the ruling or their rightness is doubtful. If the example in question is a ruling, it is not possible to agree against it, but if it is a right, it is possible to agree against it, and if the right is shared by both parties, the prevailing aspect of the ruling or the right must be clarified

    Keywords: Divorce, consensual, Contract, marriage, civil law}
  • نیره محمدعلی ابراهیم، مریم آقایی بجستانی*، سید محمدرضا امام

    در مقاله حاضر به بررسی فقهی و حقوقی قوانین ازدواج و طلاق در قانون حمایت خانواده مصوب 1391 با تاکید بر ابعاد کیفری پرداخته شده است. بر اساس آموزه های فقهی و حقوقی طلاق عمدتا از اختیارات زوج محسوب می شود و در قانون حمایت خانواده مصوب 1391 نیز این امر تغییری نکرده و تنها شرایط عمدتا شکلی طلاق تغییر کرده است. طبق ماده 2 این قانون، دادگاه خانواده با حضور قاضی مشاور زن تشکیل می شود. در ماده 16 قانون نیز به بحث مشاوره خانوادگی در کنار دادگاه های خانواده اشاره شده و بهره جویی از روان پزشکان، روان شناسان و مددکاران اجتماعی را در کنار کادر قضایی لازم و ضروری دانسته شده است. درخصوص ابعاد کیفری ازدواج و طلاق، نتایج بیانگر این امر است که مطابق این قانون، عدم ثبت طلاق با مجازات پرداخت جزای نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری درجه هفت همراه است و عدم پرداخت نفقه و مهریه نیز حبس به همراه دارد.

    کلید واژگان: طلاق, قانون حمایت خانواده, ضمانت اجرای کیفری}
    Nayereh MohammadAli Ebrahim, Maryam Aghaei Bajestani *, Seyyed MohammadReza Imam

    This paper addresses the jurisprudential and legal study on marriage and divorce laws in the family protection law approved in 2012, with an emphasis on criminal aspects. According to jurisprudential and legal texts, divorce is considered to be a husband right and this has not changed in the family protection law but the formal conditions of divorce have changed. Based on Article 2 of the law, the family court is formed with the presence of a female consultant judge. In Article 16 the issue of family counseling alongside the family courts is mentioned and the use of psychiatrists, psychologists, and social workers alongside the judicial staff is considered necessary. Regarding the criminal aspects of marriage and divorce, the results show that according to the family protection law, failure to register a marriage is punishable by a fifth-degree fine or seventh-degree imprisonment, and failure to pay alimony and Mahr is also punishable by imprisonment.

    Keywords: Divorce, Family Protection Law, Criminal Sanction}
  • محبوبه سادات مقدسی*، احمد باقری، سید محمدرضا آیتی
    احکام شرعی تابع مصالح و مفاسد واقعیه هستند و بی تردید این مهم در آموزه های دینی و به تبعیت از آن در آموزه های فقهی مورد توجه قرار گرفته است. بدیهی است که شرایط اجتماعی و عرف زمان و مکان به عنوان یکی از مولفه های تشخیص مصلحت و مفسده تاثیر انکارناپذیری در فرایند استنباط حکم شرعی دارد.احکام ناظر به حقوق زوجین نیز از شمول این قاعده کلی مستثنی نیست و طبعا شرایط و موقعیت زن و مرد در جامعه در تبیین حقوق و تکالیف هر کدام نقش به سزایی خواهد داشت.بر اساس یافته های این تحقیق،ادله مورد استناد فقیهان که مستبط از برخی آیات و روایاتی غیرصریح در این موضوع است،قابل خدشه می باشد، چه آنکه به نظر می رسد در نحوه استناد به ادله یاد شده، موقعیت اجتماعی زن و شرایط نابرابر جنسی و به ویژه منزلت پایین جنس زن در جامعه عصر تشریع، تاثیر غیرقابل انکاری در صدور حکم اختصاص طلاق به مرد داشته است
    کلید واژگان: طلاق, زوجه, زوج, اختیارات, حق طلاق}
    Mahboubeh Moghadasi *, Ahmad Baqeri, Seyyed Mohammadreza Ayati
    The aim of this study was to identify the effect of time and place on the allocation of divorce rights by descriptive-analytical method. The issue of equality between men and women in the right to dissolve marriage, as well as its conclusion in terms of Islamic jurisprudence and law, has long been raised among Muslim thinkers; But the objections and protests have never been as high as they are now, the emergence of civil movements and human rights activists and the increasing awareness of women about their rights have caused these issues to be raised more seriously and jurists and legislators of Islamic countries look at the issue from new horizons. The findings show: The study of the role of custom in allocating the right to divorce is one of the important issues in the field of jurisprudence dynamics and without a doubt the role of custom of time and place is one of the important issues in this regard. Assigning the right to divorce to a man is one of the matters that is not explicitly mentioned in the Qur'an and does not deprive the wife of this right. A historical study of the status of women in the time of ignorance and the view that the Arabs had of women and the types of divorces in that day, by examining different temporal and spatial customs, customs and religious imitations, is ordered to divorce the wife
    Keywords: divorce, wife, husband, authority, right to divorce}
  • صدیقه فقیه حبیبی، عصمت السادات طباطبایی لطفی *، علیرضا عسگری

    الزام زوج به طلاق توسط حاکم اسلامی از موضوعات مهم فقه و حقوق در حوزه خانواده بوده و از آن جهت که می تواند مانع ضرر و عسر و حرج همسر در ادامه زندگی زناشویی باشد، قابل توجه است. مشروعیت الزام زوج به طلاق فی الجمله مورد وفاق فقهای امامیه و اهل سنت است، لیکن بنا بر مبنا و ادله ای که بر این امر اقامه شده، در موارد و شرایط آن اختلاف وجود دارد. فقهای شیعی، بر اساس آیات و روایات وارده، ترک روابط جنسی و نیز ترک انفاق و سوء معاشرت را مجوز الزام زوج به طلاق دانسته اند، درحالی که حنفیان، برخلاف دیگر مذاهب اهل سنت، الزام زوج بر طلاق به دلیل استنکاف یا ناتوانی از پرداخت نفقه را جایز نمی دانند و در سوء معاشرت نیز فقط مالکیه قایل به الزام به طلاق هستند. در تحقیق حاضر، ضمن بررسی ادله و موارد الزام زوج به طلاق در فقه مذاهب، به این نتیجه رسیدیم که مبنای اصلی مشروعیت الزام زوج به طلاق لزوم نفی ضرر و حرج از زوجه می باشد؛ به این معنا که اگر انحصار حق طلاق که در دست زوج است موجب ضرر و زیان و یا عسر و حرج زوجه در زندگی زناشویی گردد، حاکم می تواند، پس از درخواست زوجه و با اثبات ضرر معتنابه و عسر و حرج، حکم به الزام یا اقدام به طلاق نماید؛ بر این اساس چه بسا که بتوان موارد الزام زوج به طلاق را به دیگر مصایق ضرر، از جمله امراض مسری لاعلاج شوهر، تعمیم داد.

    کلید واژگان: طلاق, الزام به طلاق, لاضرر, عسر و حرج}
    Sedigheh Faqih Habibi, Esmat Al-Sadat Tabatabaei Lotfi *, AliReza Asgari

    The obligation of the couple to divorce by the Islamic ruler is one of the important issues of Fiqh and law in the family, and it is significant because it can prevent the spouse from harm, hardships, and fears in the continuation of married life. Imamiyah and Sunni jurists generally agree upon the legality of the obligation of the couple to divorce, but there are some different viewpoints in the cases and conditions based on the foundation and arguments that have been considered for this issue. Shia jurists, based on the verses (of the Qur'an) and narratives, have considered the abandonment of sexual relationships, as well as the abandonment of giving alimony and misbehavior, to be valid requirements for a couple to divorce. However, the Hanafians, unlike other Sunnis, do not consider it permissible to oblige a couple to divorce due to disfavor or inability to pay alimony, and in the case of misbehavior, only Malikiya consider it obligatory to divorce. In the present study, while examining the arguments and cases of obligation of a couple to divorce in the fiqh of denominations, we came to the conclusion that the main basis of the legitimacy of requiring a couple to divorce is the need to negate the harm and fears of the wife. In other words, if the monopoly of the right to divorce, which is in the hands of the husband, causes loss and fears or hardships to the wife in her married life, after the request of the wife, the religious judge can issue a compulsory decree or proceed with divorce by proving the remarkable loss and harm. Based on this, it is possible to generalize cases requiring a couple to divorce to other cases of loss, including incurable infectious diseases of the husband.

    Keywords: divorce, obligation to divorce, La zarar, hardship, fear}
  • احمدرضا موسوی مصباح الشریعه*، مریم مهاجری

    ارتباط طفل با خویشاوندانش، در رشد شخصیتش تاثیرگذار است. گاه ارتباط برخی اطفال با اقاربشان به دلایلی همچون طلاق پدر و مادر، با موانعی روبه رو می شود. مطابق اقوال فقهای امامیه، اگر مثلا در اثر طلاق، حضانت کودک به پدرش سپرده شده باشد، مادرش نیز حق دارد با او ملاقات داشته باشد تا صله رحم صورت گیرد. در ماده 1174 قانون مدنی نیز این حق به رسمیت شناخته شده است. با این حال، گاه مسیول حضانت برخلاف حکم قانون گذار مانع ملاقات طفل تحت حضانت با اشخاص دارای حق ملاقات می شود؛ بدین ترتیب، حق طفل و اشخاص دارای حق ملاقات را تضییع می کند. یکی از واکنش های نظام حقوقی ایران در مقابله با این رفتار، واکنش کیفری است. مقاله پیش رو، با روش توصیفی تحلیلی و جمع آوری داده ها از طریق شیوه کتاب خانه ای با هدف تبیین واکنش کیفری نظام حقوقی ایران با جرم ممانعت از ملاقات طفل با اشخاص دارای حق ملاقات سامان یافته است. نتایج به دست آمده حکایت از آن دارد که ممانعت از ملاقات طفل از سال 1353 تاکنون مستوجب مجازات بوده است. برای آنکه ممتنع از ملاقات طفل مستوجب تعقیب کیفری باشد، باید ارکان این جرم محرز شود که در پژوهش پیش رو به جزییات آن پرداخته ایم.

    کلید واژگان: ملاقات طفل, حضانت, اقارب, کودک, صله رحم, طلاق}
    AhmadReza Musawi Mesbah Al-Shariah *, Maryam Mohajeri

    Children's relationship with their relatives is influential in their personality development. Sometimes the communication of some children with their relatives faces obstacles due to reasons such as parents' divorce. According to the Imami jurists, if, for example, the custody of a child is entrusted to his father due to divorce, his mother also has the right to meet with him/her in order to preserve kinship ties. This right is also recognized in Article 1174 of the Civil Code. However, sometimes the person in charge of custody, contrary to the law, prevents the child under custody from meeting with persons who have the right to visit. Thus, he violates the right of the child and persons with visitation rights. A criminal reaction is one of the reactions of Iran's legal system in dealing with this act. Using the descriptive-analytical method and collecting data from library sources, the present research was carried out with the aim of explaining the criminal reaction of the Iranian legal system to the crime of preventing a child from meeting with persons who have the right to visit him/her. The results indicate that preventing a child from visiting has been subject to punishment since 1353. For the person who forbids the child's visit to be criminally prosecuted, the elements of this crime must be proven, which we have discussed in detail in this paper.

    Keywords: Meeting the Child, custody, relatives, Child, Kinship Ties, Divorce}
  • سید مهدی جوکار*، منصور غریب پور، ناصر عاشوری
    ازجمله حقوق والدین بعد از طلاق، حق ملاقات با طفل می باشد. ملاقات با طفل بعد از طلاق دارای آثار تربیتی فراوانی است. اهمیت این آثار طبق مبانی حقوقی و فقهی حکم می کند شخصی که حضانت فرزند بر عهده اوست، شرایط ملاقات با فرزند را برای طرف غیرحاضن فراهم آورد. حق ملاقات با طفل در لسان مشهور فقها از توابع حضانت است. این حق در ماده 1174 قانون مدنی به رسمیت شناخته شده و به لحاظ مبنایی، ناشی از اعمال قواعدی مانند لاحرج و لاضرر است. به گونه ای که عدم تمکین به این حق، ضمن تاذی طرف غیرحاضن و ضامن بودن ممانعت کننده، موجب اضرار به طفل از حیث تضییع حقوق خاص تربیتی می‏شود. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‏ای، به دنبال واکاوی فقهی مبانی لزوم استیفای حق ملاقات با طفل در زمان متارکه و ممانعت از اجرای این حق و آثار تربیتی آن نظیر: ایجاد خلا عاطفی فرزندان، خدشه دار شدن شخصیت کودکان، پرخاشگری، عدم امنیت روانی کودکان و... است.
    کلید واژگان: حق ملاقات, حضانت, طلاق, طفل, تربیت, فقه}
    Seyed Mahdi Jokar *, Mansour Gharyb Pour, Naser Ashouri
    Among the rights of parents after divorce is the right to visit the child. Meeting with a child after divorce has many educational effects. The importance of these works, according to legal and jurisprudential principles, dictates that the person who has the custody of the child should provide the non-custodial party with the conditions to visit the child. The right to visit a child is one of the functions of custody in the famous language of jurists. the right is recognized in Article 1174 of the Civil Code and basically, it results from the application of rules such as(la Haraj va La Zarar). In such a way that disobeying this right, while harming the non-custodial party and being the guarantor of the obstruction, causes harm to the child in terms of violating special educational rights. This research is descriptive-analytical method and using library resources, following the jurisprudential analysis of the fundamentals of the necessity of fulfilling the right to visit a child during separation and preventing the implementation of this right and its educational effects such as: creating an emotional void in children, character impairment children, aggression, psychological insecurity of children, etc.
    Keywords: : visiting rights, jurisprudence: visiting rights, custody, divorce, child, upbringing, jurisprudence}
  • محمدعادل ضیائی*، عبدالصمد مرتضوی

    در فقه اسلامی، مشروع بودن طلاق، اجماعی است، اما فقها در مورد حکم تکلیفی طلاق، اختلاف نظر دارند. بررسی دیدگاه فقها نشان می دهد که اختلاف نظر آنان در این باب، غالبا مبتنی بر حدیث مشهور «ابغض الحلال إلی الله تعالی الطلاق» و احادیث مرتبط با آن است. از آنجایی که طلاق، امری مبتلا به در همه ی جوامع و تمامی عصور است، بررسی سندی و محتوایی این احادیث، ضروری است. بررسی سندی نشان می دهد که روایات این باب غالبا دارای اشکالات سندی است. از حیث محتوا نیز باید گفت که مضمون "حلال و مبغوض بودن طلاق در آن واحد"، منطقی به نظر نمی رسد. به علاوه، معقول نیست که همه ی طلاق ها حکم واحد داشته باشند؛ چه، عقلا و شرعا حکم طلاقی که از روی هوا و هوس و به قصد التذاذ و تنوع طلبی ایقاع شده با طلاقی که از سر ضرورت و برای پایان یک زندگی مشقت بار صورت گرفته تفاوت دارد. پژوهش حاضر با روش توصیفی - تحلیلی صورت پذیرفته و در آن به بررسی سندی و محتوایی حدیث«ابغض الحلال...» و روایات همسو با آن پرداخته شده و به این نتیجه رسیده است که طلاق بسته به مورد می تواند احکام مختلفی به خود گیرد.

    کلید واژگان: طلاق, حکم تکلیفی, مباح, مکروه, حرام}
    MohammadAdel Ziaey *, Abdolsamad Mortazawi

    Although, Islamic jurisprudence scholars agree on the permissibility of divorce in Islam, they adopt different views on what type of Islamic ruling it should be assigned. A close analysis of the scholars’ stances reveals that their lack of consensus on this issue is mostly based on the popular hadith of “ابغض الحلال…” and other related hadiths. These hadiths mostly have issues with their chain of narrators. Moreover, they are paradoxical in nature due to considering divorce both ḥalāl and at the same time a much-hated act. Such a paradox defies logic. Still another point that defies logic and wisdom is to consider the same type of Islamic ruling for a divorce based on whims and a divorce which is well-justified in Islam. Needless to say that the first one lacks any Islamic justification. The present study, which adopts a descriptive-analytical approach, first scrutinizes the narrations related to divorce from both content and their chain of narrators’ points of view, and then concludes that in different situations, different types of Islamic rulings should be considered for divorce and it is too simplistic to consider it as makrũḥ or mubāḥ in all cases without taking their situational conditions into account.

    Keywords: divorce, Islamic ruling, mubāḥ, makrũḥ, ḥarām}
  • ابوالفضل علیشاهی قلعه جوقی، فریبا طائی*

    قاعده لاضرر یکی از قواعد مهم  و پرکاربرد  فقهی در نظام  حقوقی خانواده به ویژه در مبحث طلاق، نشوز و شقاق است. بسیاری از قوانین موضوعه کنونی در حقوق خانواده  متاثر از قاعده لاضرر می باشد برخی از این قواعد نیز از فلسفه مرتبط با قاعده لاضرر تاثیر گرفته اند .در این پژوهش در صدد پاسخ گویی به این پرسش هستیم ؛نقش قاعده لاضرر در حقوق خانواده چیست؟  در این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و تطبیق اقوال مختلف فقهای اهل سنت با حقوق اسلام این نتیجه را می یابیم که، روابط زوجین  و حقوق آنان در خانواده  مبتنی بر نفی ضرر است به این معنا که، چنانچه وضع قانون یا اجرای قاعده ای منجر به ایراد ضرر به یکی از حقوق زوجین گردد، قاعده لاضرر جاری  می شود و حکم اولیه نفی و حکم دیگری که مانع اضرار است، جایگزین آن می شود، مانند کاربرد قاعده لاضرر در جریان طلاق در موارد عدم ایفای تکالیف در این صورت حکم اولیه که انحصار حق طلاق در ید مرد از او سلب می شود و  حاکم مرد را وادار به طلاق زوجه می نماید، فلذا قاعده لاضرر در حقوق خانواده  به صورت عام تا حدود زیادی از بروز مشکلات حقوقی در حوزه خانواده و حقوق زوجین جلوگیری می کند.

    کلید واژگان: قاعده لاضرر, طلاق, شقاق, نشوز, اهل سنت}
    Abolfazl Alishahi, Fariba Taei *

    In this article, we find that the relationship between couples and their rights in the family is based on a descriptive-analytical method and the adaptation of different Sunni jurisprudents to Islamic law, meaning that if the law or the rule of law leads. Damage to one of the couples' rights, the rule of harm flows, and the initial ruling is replaced by the other, such as the use of the divorced rule in cases of failure to do so. The monopoly of divorce in the iodine is deprived of him and forces the man to divorce, so the rule of family law in general largely prevents legal problems in the family and couple's rights.

    Keywords: The rule of harm, Divorce, fissure, Nation, Sunni}
  • عبدالله جوان*
    یکی از شرط هایی که امروزه در نکاح متداول شده، شرط وکالت زوجه در طلاق خود در برخی موارد یا به صورت مطلق است. از این شرط در کتاب های گذشتگان بحث نشده، هرچند بحث از صحت وکالت زوجه در طلاق دارای سابقه بوده و موافقان و مخالفانی داشته است. این مقاله ضمن پی جویی سابقه این مسیله و سیر تطور این بحث، مشروعیت شرط مزبور را مورد نقد و بررسی قرار داده و نشان می دهد که توجیه نادرست دیدگاه فقهایی مانند شیخ طوسی که وکالت زوجه در طلاق را باطل می دانستند، زمینه تغییر سیر بحث و غفلت از مقتضای برخی از روایاتی را فراهم آورد که به طور مطلق شرط واگذاری اختیار طلاق به زوجه از طرف زوج را باطل معرفی می نمایند. همچنین با رفع برخی ابهامات، و روشن کردن فارق میان توکیل و تولیت، و پاسخ از تصور اختصاص مدلول روایات به عناوینی مانند تخییر و تولیت، یا مورد سلب حق طلاق از زوج، اثبات می شود که وکالت مشروط در ضمن عقد لازم که زوج امکان فسخ آن را ندارد، از مصادیق روشن این شرط باطل است.
    کلید واژگان: شرط, نکاح, وکالت, طلاق, زوجه}
    Abdollah Javan Javan *
    One of the conditions that have become common in marriage today is the condition of the wife's representation in her divorce in some cases or even in absolute form. This condition has not been dealt with in the books of the past, although the validity of the wife's representation in divorce has a history and has had supporters and opponents. This paper, while looking for the history of this issue and its evolution, has criticized and examined the legitimacy of the mentioned condition and it shows that the incorrect justification of the views of jurists such as Sheikh Tusi, who considered the wife's power of representation in divorce to be invalid, provided the context for changing the course of the debate and neglecting the requirements of some narratives that absolutely introduce the condition of handing over the power of divorce to the wife by the husband as invalid. In addition, by clearing some ambiguities, and clarifying the difference between Towkil (make someone as representative) and Toliyat (to give someone authority), and responding to the notion of considering the meaning of narratives to titles such as Takhyeer and Toliyat, or the case of depriving the spouse of the right to divorce, it is proved that conditional representation at the time of necessary contract that the husband is not able to abolish is one of the clear examples of this condition being as invalid.
    Keywords: condition, marriage, representation, divorce, wife}
  • حمید ابهری، مهدی طالقان غفاری*، ستاره ایوبی، احسان نعمتی

    «نحله» از جمله حقوق مالی است که در فقه امامیه و متعاقب آن در حقوق ایران برای زوجه مورد پیش بینی قرار گرفته است. این نهاد در راستای حمایت مالی از زوجه و تحقق هرچه بیشتر عدالت در خصوص زنان در بند (ب) تبصره 6 قانون اصلاح مقررات طلاق در سال 1371 توسط قانون گذار مورد شناسایی قرار گرفت که در یک تعریف کوتاه و مفید می توان آن را پرداخت مبلغی از طرف زوج به زوجه در زمان طلاق دانست. در آخرین تحولات صورت گرفته در حوزه حقوق خانواده، قانون گذار در سال 1391 اقدام به نسخ قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق نمود. با این وجود نهاد «نحله» استثنایی بر این نسخ محسوب شده و در نتیجه مقنن کماکان مقررات آن را پابرجا دانسته است. با توجه به همین تحولات در سیر قانون گذاری این نهاد حمایتی و ابهامات و تعارضات حادث شده در مفهوم نحله در رویه قضایی، مقاله حاضر قصد دارد تا به تناقضات موجود در رویه قضایی پاسخ گفته و پیشنهاداتی در این خصوص ارایه نماید. نتیجه حاصله از تحقیق نیز نشان می دهد که نحله، در راستای حمایت مالی از زوجه، نهاد مناسبی می باشد؛ ولیکن با توجه به مشخص نبودن جایگاه و مبنای آن به خصوص در رویه قضایی، آنگونه که شایسته است از کارکرد لازم برخوردار نیست.

    کلید واژگان: نحله, رویه قضایی, طلاق, حقوق مالی زوجه}
    Hamid Abhary, Mehdi Taleghan Ghaffari *, Setare Ayoubi, Ehsan Nemati

    "Nahleh" is one of the financial rights that has been provided for the wife in Imami jurisprudence and subsequently in Iranian law. This institution was recognized by the legislator in 1992 in order to provide financial support to the wife and to achieve more justice for women in paragraph (b) of Note 6 of the Law on Amending Divorce Regulations, which can be defined in a short and useful definition. He considered the payment of a sum by the husband to the wife at the time of the divorce. In the latest developments in the field of family law, the legislature in 2012 repealed the law amending the provisions related to divorce. Nevertheless, the institution of "Nahleh" is considered an exception to this version, and as a result, the legislature has still upheld its provisions. Given these developments in the legislative process of this protectionist institution and the ambiguities and conflicts that have occurred in the concept of Nahla in the jurisprudence, the present article intends to respond to the contradictions in the jurisprudence and provide suggestions in this regard. The results of the research also show that Nahleh is a suitable institution for financial support of the wife; However, due to the uncertainty of its position and basis, especially in the judicial procedure, it does not have the necessary function as it should.

    Keywords: Nahleh, judgmental procedure, Divorce, Wife financial rights}
  • حمید نگارش*، علی کارشناس
    پیشینه بحث درباره طلاق حاکم به کتاب فقهی المقنعه شیخ مفید باز می گردد. از جمله معضلات جامعه کنونی، کثرت رجوع زوجه به حاکم برای دادخواست طلاق است که ناشی از کاهش تحمل زوجه در برابر سختی زندگی است؛ چون مطابق روایات، طلاق مبغوض ترین حلال الاهی، و نیز تهدیدی برای کیان خانواده است، نظریه «عسر و حرج فراگیر زوجه» در صدد محدودکردن این معضل اجتماعی به نمونه های خاص است که در میان تحقیقات کنونی جای پژوهش در این باره خالی است. از منظر فقه و حقوق مدنی، طلاق، اولا و بالذات، حق زوج است ولی در نمونه هایی که زوجه در عسر و حرج شدید قرار گیرد و زوج از معاشرت نیک یا طلاق دادن او امتناع ورزد یا طلاق از جانب وی ناممکن شود، حاکم زمام امر طلاق را بر عهده می گیرد. از این رو، پرسش اصلی پژوهش ما این است که: نظریه «عسر و حرج فراگیر زوجه» در طلاق حاکم از منظر فقه و حقوق مدنی چیست؟ روش این پژوهش توصیفی تحلیلی است. یافته پژوهش این است که بر اساس برخی آیات قرآن کریم و نیز روایات معتبر و سایر دلایل، دو مفهوم «سوء معاشرت» و «امساک اضراری» ناظر به طلاق حاکم و حق رجوع زوجه به حاکم در هنگام عسر و سختی فراگیر (شدید) وی است.
    کلید واژگان: طلاق, عسر و حرج فراگیر, حاکم, امساک, تسریح}
    Hamid Negaresh *, Ali Karshenas
    The background of the research on the ruler's divorce goes back to the jurisprudential book al-Moghnaah by Sheikh Mofid. Among the problems of today's society is the increase in the number of wives turning to the ruler for divorce petitions, a problem that is caused by the reduction of the wife's tolerance of the hardships of life. According to narrations, divorce is the most hated divine law and also a threat to the existence of the family. The theory of "Wife's Pervasive Distress and Constriction" aims to limit this social problem to specific examples that have not been considered in current research studies. From the point of view of jurisprudence and civil law, divorce is firstly and independently the right of the husband, but in cases where the wife is in severe distress and the husband refuses to have good company or divorce her, or divorce is impossible on his part, the ruler takes charge of the divorce. Therefore, the main question of our research is: What is the theory of "Wife's Pervasive Distress and Constriction" in the ruler's divorce from the point of view of jurisprudence and civil law? The method of this research is descriptive and analytical. The findings of the paper show that according to some verses of the Holy Quran as well as authentic narrations and other reasons, the two concepts of "mis-association" and "harmful retention" are related to the ruler's divorce, and the right of the wife to refer to the ruler is reserved for the time of pervasive (severe) distress and constriction
    Keywords: Divorce, Pervasive Distress, Constriction, ruler, retention, release}
  • احمد یوسفی صادقلو*، سامان کریمی

    یکی از احکام خانواده در شرع اسلام طلاق رجعی است. شارع اسلام برای حفظ مصلحت استحکام خانواده، طلاق رجعی را به عنوان اصل قرار داد تا ادامه زندگی زناشویی را با رجوعی ساده در مدت عده امکان پذیر سازد. ماهیت حقوقی رجوع، یک عمل حقوقی یکطرفه (ایقاع) و مبتنی بر قصد است. در قوانین نیز طلاق رجعی مورد پذیرش قرار گرفته و اصل بر رجعی بودن طلاق دانسته شده است جز موارد معدود که طلاق را از حکم رجعی بودن خارج ساخته و آنها را باین نامیده است. این مطالعه به بررسی حق رجوع زوج در طلاق رجعی در اسلام و رویه قضایی پرداخته است. روش تحقیق به صورت توصیفی و تحلیلی می باشد. یافته های پژوهش نشان داد که شارع اسلام و مشهور فقهاء اصل بودن طلاق رجعی را ملاک قرارداده ‏اند و طلاق حاکم را رجعی دانسته و برخی نیز بر حسب نوع طلاقی که حاکم می دهد رجعی یا باین دانسته‏ اند و از فقهای معاصر تنها کسی که به باین بودن طلاق حاکم فتوی داده است مرحوم آیت الله خویی می باشد. قانونگذار در قانون مدنی و قانون حمایت خانواده، طلاق رجعی را پذیرفته است اما در قوانین مربوط به طلاق رجعی، به خوبی به احکام آن توجه نکرده است و این ضعف سبب کوتاهی ها و عدم توجه صحیح به طلاق رجعی در دادگاه ها و ایجاد رویه های مختلف گردیده است. متاسفانه اغلب در دادگاه ها، اکثر طلاق ها به صورت باین از نوع خلع واقع می شود که می‏بایست محاکم دادگستری با توجه به شرایط طلاق خلع و اهمیت طلاق رجعی، در رویه خود تغییر ایجاد نمایند.

    کلید واژگان: طلاق, حق رجوع, طلاق رجعی, شرع اسلام, رویه قضایی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال