به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « moral damage » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «moral damage» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حمیدرضا علومی یزدی، سپیده راضی*

    اعمال تحریم ها علیه ایران در طی سالیان متمادی با اثرگذاری بر بخش های مهم اقتصادی اعم از بخش بانکی، انرژی، صنعتی و سایر بخش ها شامل نظام سلامت و درمان و عرصه علمی کشور موجب ورود خسارات گسترده به اشخاص حقیقی و حقوقی شده و این مسئله را مطرح نموده که نحوه جبران و ارزیابی این خسارات چگونه است. این پژوهش، اشکال جبران خسارت در حقوق داخلی و حقوق بین الملل را تبیین و نحوه ارزیابی خسارات مادی، معنوی و تنبیهی را بررسی می کند. شیوه جبران خسارت در حقوق داخلی و حقوق بین الملل نسبتا از رویکرد واحدی تبعیت می کند. خسارات مادی به روش مالی قابل جبران است اما ممکن است جبران خسارات معنوی صرفا از طریق مالی قابل جبران نباشد که در این صورت از روش های غیرمالی همچون عذرخواهی رسمی، پذیرش نقض و اظهار تاسف استفاده می شود. ارزیابی خسارات مادی با استفاده از معیار موردی به دلیل دقت بالای آن و عدم تضییع حقوق زیان دیدگان و همچنین استفاده از متغیرهای کلان اقتصادی در دعاوی گسترده امکان پذیر است. در ارزیابی خسارات معنوی، با توجه به دشواری تقویم این نوع خسارت، معیار مختلط ارجحیت دارد و در مورد خسارت تنبیهی باید تداوم و استمرار اعمال تحریم ها در طی سالیان متمادی و گستردگی و شدت خسارات مادی و معنوی واردشده لحاظ شود.

    کلید واژگان: خسارت, تحریم, معیار ارزیابی, نحوه جبران}
    Hamidreza Oloumi Yazdi, Sepideh Razi *

    The imposition of sanctions against Iran over many years has impacted crucial economic sectors, including the banking, energy, and industry as well as the health and medical systems and the scientific field of the country, leading to significant losses for natural and legal persons and raised questions regarding the methods of compensating and evaluating these damages. This research explores the forms of compensation in domestic and international law and examines the evaluation of material, moral and punitive damages. The compensation methods in domestic and international law generally follow a similar approach. Material damages can be compensated financially, whereas moral damages might not be adequately addressed through financial means alone; in such cases, non-financial methods like formal apologies, acceptance of violations, and expressing regret are utilized. Material damages can be evaluated with high accuracy using case-by-case criteria, ensuring the rights of the victims are not violated, and macroeconomic variables can be applied in extensive lawsuits. For moral damages, due to the complexity of calculating, a mixed criterion is preferable. Finally, in assessing punitive damages, the prolonged and severe impact of sanctions, along with the extent of material and moral damages, should considered.

    Keywords: Damages, Sanctions, Evaluation Criteria, Material Damage, Moral Damage, Compensation Method}
  • عباس میرشکاری*، فاطمه سادات حسینی
    در پرونده مورد بررسی، خواهان ها، زن و شوهری هستند که پیشتر فرزند اولشان با بیماری ژنتیک متولد شده و برخی از پزشکان، ایشان را از اقدام به بارداری دوم منع کرده اند. زوجین مزبور با توجه به این توصیه، برای مشورت به دو پزشک مراجعه کردند. پزشکان یاد شده، احتمال بیماری ژنتیک فرزند دوم را کم و از همین رو، ممنوعیت بارداری را بی اساس دانسته اند. با اعتماد به این دیدگاه، زوجین یاد شده، اقدام به فرزندآوری می کنند. پس از بارداری نیز، پزشکان یاد شده، در پی بررسی آزمایشها، جنین را سالم و فاقد بیماری معرفی می کنند. با این حال، متاسفانه، پس از تولد فرزند دوم، مشخص می شود که او نیز، همچون فرزند نخست، بیمار می باشد. در نتیجه، هزینه های سنگین نگهداری و درد و رنج داشتن فرزند بیمار به والدین تحمیل می شود.در پرونده مورد بررسی، خواهان ها، زن و شوهری هستند که پیشتر فرزند اولشان با بیماری ژنتیک متولد شده و برخی از پزشکان، ایشان را از اقدام به بارداری دوم منع کرده اند. زوجین مزبور با توجه به این توصیه، برای مشورت به دو پزشک مراجعه کردند. پزشکان یاد شده، احتمال بیماری ژنتیک فرزند دوم را کم و از همین رو، ممنوعیت بارداری را بی اساس دانسته اند. با اعتماد به این دیدگاه، زوجین یاد شده، اقدام به فرزندآوری می کنند. پس از بارداری نیز، پزشکان یاد شده، در پی بررسی آزمایشها، جنین را سالم و فاقد بیماری معرفی می کنند. با این حال، متاسفانه، پس از تولد فرزند دوم، مشخص می شود که او نیز، همچون فرزند نخست، بیمار می باشد. در نتیجه، هزینه های سنگین نگهداری و درد و رنج داشتن فرزند بیمار به والدین تحمیل می شود.
    کلید واژگان: مسئولیت مدنی, هزینه درمان, خسارت معنوی, قاعده غرور, دیه}
    Abbas Mirshekari *, Fatemeh Sadat Hosseini
    In the case being examined, the plaintiffs are a couple whose first child was born with a genetic disease and some doctors forbade them from having a second pregnancy. Because of this advice, the said couple consult two other doctors. These doctors considered the risk of the second child having a genetic disease to be low and therefore judge the ban on further pregnancy to be unfounded. Trusting the latter advice, the mentioned couple attempt to have another child. Following the pregnancy, the aforementioned doctors, after examining the relevant tests, declare the fetus to be healthy and disease-free. However, unfortunately, following the birth of the second child, it becomes clear that, just like his sibling, is also sick. As a result, the parents are forced to bear the heavy costs of maintaining the sick child and the suffering having such an offspring entail. Following these events, the said couple initiate a lawsuit for compensation of material and moral damages. Relying on the opinion of experts, the trial judge determines an amount based on blood money to compensate for material and moral damages, which ruling is also confirmed by the appeals court.In this article, an attempt is made to examine the basis of the civil liability of defendants, the elements of their civil liability, and finally, the way to compensate damages. The researches of this study showed that a doctor who is unable to carry out his mission correctly within the limits of human knowledge and technical facilities, will be responsible to the people who have referred to him to determine the path of their destiny. The doctor's responsibility in this assumption can be imagined based on the rule of pride. He made other/others proud of the health of the fetus, as a result, if his statement is proven to be false, he must be responsible for the damages caused by the birth of the sick child. Undoubtedly, the birth of such a child will result in material (maintenance and possibly treatment) and spiritual (discomfort and mental suffering) losses for his parents. As a result, although the current judicial procedure tends to use the dowry as a basis for compensating these losses, however, it seems that relying on the dowry is worth considering, especially that the dowry itself is based on the assumption The damage has been established and it is doubtful whether it corresponds to the actual amount of physical damage, let alone whether it is a basis for compensation for material and spiritual losses. For this reason, it is suggested to the judicial procedure, in such cases, the necessary expenses for the maintenance and treatment of children such as a sick child are calculated and the cause of the loss is condemned to pay these expenses continuously (and not once). In order to compensate for the moral loss, it seems that the judge should consider the most suitable method for compensating the moral loss according to the circumstances of the case.
    Keywords: Civil Liability, treatment cost, Moral Damage, deception rule, blood money}
  • عباس میرشکاری*، شبیر آزادبخت
    اطلاعات خصوصی افراد همواره در معرض تعرض اشخاص مختلف است؛ از این رو، باید ضمن ارایه معیار برای شناسایی مفهوم اطلاعات خصوصی، با تقویت ضمانت اجراهای نقض حق اشخاص نسبت به اطلاعات خصوصی آنها، برای پیشگیری از نقض حریم خصوصی اطلاعاتی راهی پیدا کرد. پرسش اصلی آن است که آیا در حقوق انگلیس و ایران، مسیولیت مدنی ناشی از نقض حریم خصوصی اطلاعاتی به رسمیت شناخته شده است یا خیر؟ در صورت پاسخ مثبت به این پرسش، شیوه این حمایت چگونه است؟ در حقوق انگلیس قالبی مستقل برای اقامه دعوای مسیولیت مدنی ناشی از نقض حریم خصوصی اطلاعاتی وجود نداشت و با توجه به شکل گرا بودن نظام مسیولیت مدنی انگلیس، طرح دعوایی که مستقیما از حریم خصوصی صیانت کند قابل پذیرش نبود. تا اینکه بعد از طرح دعوای کمپبل در سال 2004، زمینه های پذیرش دعوای مستقل مسیولیت مدنی موسوم به سوءاستفاده از اطلاعات خصوصی فراهم شد. همچنین، در رویه قضایی این کشور برای تشخیص خصوصی بودن اطلاعات از معیار انتظار معقول حریم خصوصی (معیار نوعی) استفاده شده است. در حقوق ایران نقض حریم خصوصی به هر شکلی که باشد، صرف نظر از اینکه در قالب خاصی قرار گیرد یا خیر، در صورت وجود شرایط مسیولیت مدنی، برای عامل زیان به لحاظ مدنی مسیولیت زا است. البته، ظاهر آیین نامه اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در تشخیص وجود حریم خصوصی صرفا از عبارت «انتظار حریم خصوصی»، بدون قید «معقول بودن»، استفاده کرده و این موضوع ظاهرا موید آن است که در حقوق ایران معیار شخصی پذیرفته شده است. با این حال، با توجه به مزایای معیار عرفی، باید از این ظاهر گذشت و معیار عرفی را در حقوق ایران به رسمیت شناخت. به هر ترتیب، هدف نگارندگان این نوشتار آن است که به شیوه تحلیلی- توصیفی و با نگاهی تطبیقی، ضمن بررسی شرایط ایجاد مسیولیت مدنی ناشی از سوءاستفاده از اطلاعات خصوصی، معیار انتظار معقول حریم خصوصی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.
    کلید واژگان: حریم خصوصی, حریم خصوصی اطلاعاتی, نقض رازداری, افشاء اطلاعات, خسارت معنوی}
    Abbas Mirshekari *, Shobeir Azadbakht
    Private information of individuals is always exposed to attack by different individuals. Therefore, while providing a criterion for identifying the concept of private information, by strengthening the guarantee of the enforcement of the violation of the rights of individuals to their private information, a way should be found to prevent the violation of information privacy. The main question is whether the civil liability resulting from the violation of privacy is recognized in British and Iranian law or not? If the answer is positive, how is this supported? In English law, there was no independent form of civil liability claim arising from a breach of informational privacy and due to the formality of the British civil liability system, a lawsuit that directly protects privacy was not acceptable until after Campbell's lawsuit was filed in 2004, the grounds for accepting an independent civil liability lawsuit known as misuse of private information was provided. Also, in the Judicial procedure of this country, the standard of reasonable expectation of privacy (objective standard) has been used to determine whether information is private. In Iranian law, privacy violation is in any form, regardless of whether it is in a specific format. If there are conditions of civil liability, in this case, the defendant is responsible. Of course, the appearance of the Executive Regulations of the Law on Publishing and Free Access to Information only uses the phrase "expectation of privacy" without the condition of "reasonableness" in recognizing the existence of privacy, and this issue apparently confirms that a subjective standard is accepted in Iranian law. However, considering the advantages of the objective standard, this appearance should be ignored and the objective standard should be recognized in Iranian law. Anyway, the mission of this article is to analyze the standard of reasonable expectation of privacy in an analytical-descriptive way and with a comparative view, while examining the conditions of creating civil liability due to misuse of private information.
    Keywords: Privacy, Informational privacy, Breach of confidence, Disclosure of information, moral damage}
  • عاطفه نیک نژاد، علیرضا مظلوم رهنی

    مسولیت مدنی و جبران خسارت معنوی از موضوعات مهمی است که همواره مورد توجه حقوقدانان بوده است. جبران خسارت زیان دیده امری مهم، که قانون گذار به عنوان یک اصل توجه ویژه ای به آن داشته است. از جمله مصادیق مهم و مصطلح از خسارت معنوی در جامعه امروز بحث نقص زیبایی است. به این معنی که شخص به دلایل متعدد، زیبایی ظاهری و چهره خود را ازدست می دهد و این امر سبب آسیب روحی و منزوی شدن فرد می گردد اما متفاوت بودن جبران خسارت معنوی و دشواری ارزیابی آن سبب نارسایی ها می شود. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی تحلیلی به شیوه های جبران خسارت معنوی پرداخته است که درنتیجه از بین روش هایی که جهت جبران خسارت معنوی ارائه شده می توان به شیوه های اعاده وضع به سابق، جبران معادل، نمادین و خسارت تنبیهی اشاره کرد. در این پژوهش بر ناکارامدی شیوه های جبران در نظام حقوقی ایران نتیجه گیری و توجه به خواسته زیان دیده در نحوه ی جبران خسارت تاکید و پیشنهاد گردیده است. به نظر می رسد با ارائه شیوه جدید بتوانیم سبب التیام و آرامش خاطر زیان دیده شویم، از این رو به هدف اصلی از جبران خسارت نائل شویم.

    کلید واژگان: خسارت معنوی, جبران خسارت, شیوه های جبران, نقص زیبای}
    Atfeh Niknejad, alireza mazloom rahnie

    Civil liability and compensation for moral damages are important issues that have always been considered by lawyers. Compensation for damages of a damaged person is an important principle which a legislator should paid special attention. The issue of beauty defects is one of the important and common examples of moral damage in today's society. This means a person loses his/her appearance and beauty for various reasons, and this causes psychological damage and isolation. However, the difference in compensation for spiritual damage and the difficulty of its assessment causes inadequacies. To undertake this line of research, methods of compensation for moral damages have been addressed using the descriptive-analytical method. As a result, among the methods presented for compensation of the moral damages, the methods of restitutio in integrum, equivalent compensation, symbolic compensation, and punitive damages can be noted. The findings of the study reveal that the compensation methods in the Iranian legal system is inefficient. Therefore, attention has been proposed to the injured party in the method of compensation. It seems presenting a new methods can facilitate peace of mind for the damaged. Thus, one may achieve the main goal of damage compensation.

    Keywords: Beauty Defects, Compensation Methods, Damage Compensation, Moral Damage}
  • محمد قربانی جویباری*، عباس شیخ الاسلامی

    یکی از موضوع های بحث برانگیز در نظام حقوقی ایران و رویه قضایی، جواز یا عدم جواز جبران خسارت معنوی از طریق پرداخت پول بوده است که در آخرین اصلاحهای صورت گرفته، جواز جبران پولی خسارت معنوی به رسمیت شناخته شده و به دلالت ماده 14 قانون آیین دادرسی کیفری و تبصره های آن که به تایید شورای نگهبان نیز رسیده است، دادگاه می تواند علاوه بر صدور حکم به جبران خسارت مالی، به رفع زیان از طرق دیگر از قبیل الزام به عذرخواهی و درج حکم در جراید و امثال آن حکم نماید.در دادنامه شماره 12107مورخ 31/2/1401 صادر شده از شعبه 12 دادگاه تجدیدنظر استان تهران، با این اعتقاد که اصل بر جبران خسارتهای معنوی است و تبصره 2 ماده 14 قانون موصوف منصرف از جرایم موجب قصاص می باشد، با اتکا به تقصیر و عدم اقدام به موقع در آگاهی بخشی و اطلاع رسانی از سوی نهادهای ذی ربط و مرتبط و توسعه مسوولیت مدنی دولت، چهار نهادهای عمومی و دولتی را محکوم به جبران خسارت کرده است که در عین جسورانه و قابل دفاع بودن رای از این حیث، به لحاظ عدم رعایت برخی مقررات قانونی از جمله نحوه احراز و انتساب حادثه، نحوه توزیع مسوولیت، نحوه ارزیابی میزان خسارت وارد شده و تکلیف به پرداخت مستمر آن و غیره دارای اشکال است و از نقاط ضعف دادنامه محسوب می شود.

    کلید واژگان: خسارت معنوی, خسارت مالی, مسوولیت مدنی دولت, جرایم مستوجب قصاص}
    Mohammad GHORBANI JOUYBARI *, Abbas Sheikholeslami

    One of the controversial issues in Iranian legal system and judicial precedent is the permissibility or impermissibility of compensation for moral damages through the payment of money, which has been recognized in the latest reforms. Relying on Article 14 of the Criminal Procedure Act and its notes, which have also been approved by the Guardian Council, the court can, in addition to rendering a judgment to compensate for financial damages, compensate the damages by other means, such as requiring an accused to apologize and publishing a judgment in a newspaper and so on. Believing that the principle is to compensate for moral damages and Note 2 of Article 14 of the above-mentioned Act lies outside the crimes leads to retaliation and relying on fault and failure to act in a timely manner to inform and by the relevant and related concerned organizations and development of the government's civil responsibility, the court in judgment No. 140168390002642107 dated 2/31/1401 rendered by the 12th branch of the Provencial Appellate Court of Tehran, sentenced four public and government organizations to compensation. This judgment while is bold and defensible in this respect, it is challengeable in terms of non-compliance with some legal regulations, including the method of ascertaining and attributing the accident, the method of distributing responsibility, the method of assessing the amount of damage caused and the duty to pay it continuously, etc and it is considered the weakness of the judgement.

    Keywords: Moral Damage, Financial Damage, civil responsibility of the government, crimes lead to retribution}
  • مختار فتاحی، احمد فلاحی*، طیبه بیژنی میرزا
    زمینه و هدف
    قضات در موضوع یا حکم یا در تطبیق حکم دچار اشتباه می شوند و بنابر اصل 171 قانون اساسی، ضرر مادی یا معنوی را متوجه افراد بی گناه می کنند. در صورت تقصیر، قاضی موظف است جبران خسارت کند و اگر تقصیر نداشته باشد، دولت مکلف به جبران خسارت است. به هرحال باید از متهم اعاده حیثیت شود. هدف از انجام این پژوهش امکان سنجی خسارت مالی توسط قاضی است.
    مواد و روش ها
    مقاله حاضر توصیفی-تحلیلی است و روش گردآوری اطلاعات با به صورت کتاب خانه ای بوده است.ملاحظات اخلاقی: در این پژوهش اصالت متون، امانت داری و صداقت رعایت شده است.
    یافته ها
    جبران خسارت به صورت مادی و معنوی و منافع ممکن الحصول است. سابقا در خصوص جبران خسارت مالی ابهام نظیر جبران خسارت در مرحله مقدماتی و اثبات تقصیر قاضی وجود داشت؛ اما در حال حاضر قانون آیین دادرسی کیفری جدید بر این امر صحه گذاشته است.
    نتیجه گیری
    با توجه به ابهامات موجود در جبران خسارت ناشی از اشتباه قاضی، رای وحدت رویه 791 ایجاد شد و می توان گفت که در مرحله مقدماتی نیز جبران خسارت توسط قاضی امکان پذیر است و قضات در صورت اشتباه مصونیت ندارند.
    کلید واژگان: اشتباه قاضی, اعاده به وضع سابق, خسارت مادی, خسارت معنوی}
    Mokhtar Fatahi, Ahmad Fallahi *, Tayyebeh Bizhani Mirza
    Background and Aim
    Judges make mistakes in the issuance or the sentence or in rendering of judgment and according to the Article 171 of Constitution, they cause material or moral spiritual harm to innocent people. In the case of fault, the judges are obliged to compensate the damage and if there is no fault, the government is obliged to compensate the damage.In any case, restoration of prestige mist be claimed from the accused. Therefore, the purpose of present study is to assess the feasibility of compensation.
    Materials and Methods
    This is descriptive analytical article and has investigated the issue using the library method.Ethical Ethical Considerations: In present study, the princilples of text originality,honesty and trustworthiness have been observed.
    Finding
    Compensation is of spiritual, material, and possible benefit type. Perviously, there was ambiguity regarding financial compensation.  Such as compensation in the preliminary stage and proof of fault. But now the new Code of Criminal Procedure has approved this matter.
    Conclusion
    Given the present ambiguity in compensation caused by judge mistake, the unified judicial precedent No 791 was formed and it can be concluded that not only in preliminary stage but also in a stage of determining the punishment, the judge does not take responsibility for compensation for the damage caused by mistake.
    Keywords: Judge Mistake, reinstatement, Material damage, Moral damage}
  • عصمت مخلص آبادی فراهانی، مهدی میرداداشی کاری*، ابراهیم دلشاد معارف
    زمینه و هدف
    در این مقاله شرایط خسارت معنوی در مورد اشخاص حقوقی مورد دقت نظر قرار گرفته است. شاید بتوان شرایط قابل مطالبه بودن خسارت معنوی را همان شرایط جبران خسارت مادی در نظر گرفت، اما معیار و ضابطه تشخیص این دو کاملا متفاوت است.
    مواد و روش ها
    این تحقیق از نوع نظری و روش تحقیق به صورت توصیفی-تحلیلی است. روش گرد‏آوری اطلاعات به صورت کتاب خانه ای و با مراجعه به اسناد، کتاب ها و مقالات صورت گرفته است.ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانت داری رعایت شده است.
    یافته ها
    در حال حاضر، تقریبا در تمام نظام های حقوقی جهان، تقصیر زیان دیده رافع مسیولیت عامل زیان نیست و موجب محرومیت کامل زیان دیده از دریافت خسارت نمی شود؛ بلکه بر حسب مورد، موجب کاهش مسیولیت عامل زیان می شود.
    نتیجه گیری
    در نظام حقوقی ایران و انگلیس هر دو امکان مطالبه خسارت معنوی از سوی اشخاص حقوقی به رسمیت شناخته شده است. بنابراین در حوزه جبران خسارت معنوی باید اذعان کرد در گذشته در حقوق رم و نظام قدیم کامن لا و به تبع آن در انگلیس که متاثر از حقوق کامن لا است، تقصیر زیان دیده یا دخالت او در ورود زیان، موجب محرومیت او از مطالبه خسارت می شد.
    کلید واژگان: اشخاص حقوقی, خسارت معنوی, ضابطه خسارت معنوی, رویه قضایی}
    Esmat Mokhlesabadi Farahani, Mehdi Mirdadashi Kari *, Ebrahim Delshad Maaref
    Background and Aim
    In this article, the conditions of moral damages in the case of legal entities have been carefully considered. Perhaps the conditions for claiming moral damage can be considered the same as the conditions for compensation for material damage, but the criteria and rules for distinguishing the two are completely different.
    Materials and Methods
    This research is of theoretical type and the research method is descriptive-analytical and the method of data collection is library and has been done by referring to documents, books and articles.Ethical Considerations: In order to organize this research, while observing the authenticity of the texts, honesty and fidelity have been observed.
    Findings
    Currently, in almost all the legal systems of the world, the fault of the injured party does not remove the responsibility of the cause of damage and does not cause the complete exclusion of the injured party from receiving damages, but it causes the reduction of the responsibility of the cause of damage, depending on the case.
    Conclusion
    In the legal systems of Iran and England, the possibility of claiming moral damages from legal entities has been recognized. Therefore, in the field of moral damages, it should be acknowledged that in the past, in the Roman law and the old common law system, and accordingly in England, which is influenced by the common law, The fault of the victim or his involvement in the loss caused him to be disqualified from claiming damages.
    Keywords: Legal Entities, Moral damage, moral damage rule, Judgmental procedure}
  • سید حسین صفایی معافی*، اکبر ایمانپور، رضا دریائی
    آسیب روانی، یعنی هرگونه لطمه به سلامت اشخاص که موجب اختلال روانی آنان گردد. دامنه چنین آسیب هایی می تواند از اندوه ساده تا اختلالات روانی گسترش داشته باشد. با توجه به اینکه تعداد بسیاری از اشخاص در معرض آسیب روانی هستند، جبران بدون ضابطه آسیب روانی سبب بروز دعاوی بیشمار خواهد شد و دستگاه قضایی کشور را با مشکل مواجه می کند. آیا در دو نظام حقوقی ایران و انگلستان، ضابطه ای برای محدود ساختن ضررهای روانی جبران پذیر مقرر شده است؟ آیا ضابط مقرر، کارایی داشته است و می تواند عدالت را محقق نماید؟ محاکم انگلیسی صرفا «بیماری های روانی شناخته» شده در روان پزشکی را موجب مسیولیت می دانند و دیگر تالمات روانی را قابل جبران تلقی نکرده اند. در حقوق ایران، به رغم آنکه برخی دادگاه های ایرانی به جبران تالمات عاطفی رای داده اند، لیکن از ماده 1 قانون مسیولیت مدنی و ماده 676 قانون مجازات اسلامی، می توان شرط «بیماری بودن» آسیب روانی را دریافت کرد، و در حقوق ایران نیز صرفا «بیماری های روانی» را جبران پذیر دانست. در این مقاله نشان داده خواهد شد که با اعمال این ضابطه، ورود دعاوی بی شمار و متقلبانه به دادگاه ها کاهش خواهد یافت و جلوی صرف هزینه های هنگفت را برای جبران ناراحتی های روانی که گذرا هستند و اختلالی در زندگی عادی زیان دیده ایجاد نمی کنند، خواهد گرفت.
    کلید واژگان: مسئولیت مدنی, آسیب روانی, بیماری روانی, خسارت معنوی, ارش}
    Sayyed Hussein Safaei Moafi *, Akbar Imanpour, Reza Daryaei
    Psychiatric injury is any harm to the health of individuals that causes their mental illness. The extent of such trauma can range from simple grief to mental disorders. Given that a large number of people are at risk of Psychiatric injury, compensating Psychiatric harm without any criteria will lead to numerous claims and will cause problems for the country's judiciary. Are there any rules in the Iranian and English legal systems that limit compensation of Psychiatric damages? Is that rule effective and can it achieve justice? The British courts have held only "recognized mental illnesses" in psychiatry liable and have not found the rest of the mental harms to be compensable. In Iranian law, despite the fact that some Iranian courts have ruled in favor of compensating for mere emotional distress, but from Article 1 of the Civil Liability code and Article 676 of the Islamic Penal Code the necessity of "mental illness" can be inferred. This article will show that the application of this rule will reduce the number of fraudulent lawsuits in the courts and prevent the huge costs of compensating for mental disorders that are temporary and does not disrupt normal life.
    Keywords: Civil Liability, Psychiatric injury, Psychiatric illness, Moral Damage, Arsh}
  • سیامک کریمی*

    یکی از پیامدهای گزیرناپذیر مسیولیت بین المللی برای دولت ها، تعهد به جبران کامل خسارات ناشی از عمل متخلفانه است. برخلاف اعاده و غرامت که عمدتا برای جبران زیان مادی کاربرد دارند، رویه دولتی، رویه قضایی و به ویژه کمیسیون حقوق بین الملل، جلب رضایت را روش مناسب جبران زیان غیرمادی می دانند. بررسی این رویه ها نشان می دهد که جلب رضایت عموما از طریق فراگردهایی همچون عذرخواهی، اعلام متخلفانه بودن عمل و تعقیب و کیفر خاطیان صورت می پذیرد. در مقابل، جلب رضایت به روش مالی با چالش های جدی مواجه است اما بررسی های این مقاله نشان می دهد که به طور استثنایی در صورت ایراد زیان غیرمادی شدید و نظام مند به موجودیت های غیردولتی پذیرفته شد. رای 9 فوریه 2022 دیوان بین المللی دادگستری در قضیه جبران خسارت (کنگو علیه اوگاندا) فرصتی بود تا دیوان ابهام های موجود درباره جلب رضایت را برطرف کند. اما همان گونه که این مقاله نشان خواهد داد، این رای تردیدها را عمیق تر کرده و دیوان به یافته هایی رسیده است که هیچ سابقه ای برای آن ها در دست نیست.

    کلید واژگان: زیان غیرمادی, جبران خسارت, جلب رضایت, قضیه کنگو علیه اوگاندا (2022), مسئولیت بین المللی}
    Siamak Karimi *

    One of the inalienable effects of international responsibility of States is the full reparation of the consequences of wrongdoing. Unlike restitution and compensation, which are mainly used to compensate material damage, satisfaction has been considered as an appropriate method of compensating non-pecuniary damage by State practice, case law and especially the ILC. The study of these procedures shows that satisfaction is generally obtained through processes such as apologizing, declaring the act as a wrongful act, punishing the perpetrators, and so on. On the other hand, financially satisfaction faces serious challenges, but the studies of this article show that it is exceptionally accepted in case of severe and systematic moral damage to non-State entities. The February 9, 2022 judgment of the ICJ in the case of Congo v. Uganda was an opportunity for the Court to resolve the ambiguities of satisfaction. However, as this article will show, this ruling has deepened these doubts, and the Court has reached findings for which no record is available.

    Keywords: Moral Damage, Reparation, Satisfaction, Congo v. Uganda Case (2022), International Responsibility}
  • عباس میرشکاری*، شبیر آزادبخت
    راه حل اولیه در زمان ورود زیان بدنی به اشخاص در فقه و حقوق ایران، پرداخت دیه است. پیش فرض ادبیات حقوقی این است که دیه کلیه خسارات وارد بر زیان دیده را جبران می کند، حال آن که ممکن است در این فرض، علاوه بر خسارت بدنی، انواع دیگری از خسارات به زیان دیده وارد شده باشد. به دیگر بیان، در این موقعیتها اصولا خسارات مادی (هزینه های درمان و معالجه و از کارفتادگی) و معنوی (درد و رنج ناشی از ورود زیان) نیز به فرد تحمیل می شود که به لحاظ ماهیت با خسارت بدنی متفاوت است. حال، جای این پرسش است که آیا قلمرو مفهومی دیه، شامل تمام خسارات پیش گفته می شود یا خیر؟ در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد. این اختلاف، خصوصا با توجه به ابهام موجود در ماده 14 قانون آیین دادرسی کیفری و عدم وضوح مفهومی منافع ممکن الحصول تشدید شده است. با این حال، گرایش رویه قضایی آن است که دیه، تمام خسارات وارد بر افراد را جبران نمی کند، لکن، نسبت به این که کدام نوع از خسارات مازاد بر دیه قابل جبران است، رویه قاطعی وجود ندارد. این نوشتار، با روی کردی تحلیلی- توصیفی و با بررسی برخی از آراء دادگاه ها، معتقد است که دیه به عنوان بدل زیان بدنی پرداخت می شود و خسارات مادی و معنوی وارد بر زیان دیده، به طور جداگانه و تا حدی که منجر به جبران مضاعف زیان نشود، قابل جبران است.
    کلید واژگان: زیان بدنی, زیان مادی, زیان معنوی, عدم النفع}
    Abbas Mirshekari *, Shobeir Azadbakht
    The primary solution in Islamic jurisprudence and Iranian law in cases where an individual suffers bodily harm is payment of blood money. The presupposition of the legal literature is that blood money covered all the damages caused to a victim. However, based on this assumption, it is possible that in addition to physical damages, other types of damages may also have been inflicted upon a victim. In other words, in these situations, in principle, economic damages (costs incurred in the prevention, treatment and disability) and moral damages (pain and suffering caused by injury) are imposed on the person, which are different from purely physical injuries in terms of their nature.  Now, there is a question whether the conceptual scope of blood money includes all the aforementioned damages or not.  There is a disagreement in this regard. This difference of opinion has been aggravated, especially considering ambiguity in Article 14 of the Criminal Procedure Act and the lack of clarity of the concept of profits that have a strong probability of being obtained. Nevertheless, while the tendency of the judicial precedent is that blood money does not recover all the damages caused to individual, there is no strong precedent regarding which types of damages in excess of blood money is compensable. Using the analytical-descriptive approach while examining the judgments rendered by courts, this research is of the opinion that blood money is separately paid as a substitute for physical injury and material and moral damages caused to the victim to the extent that it does not lead to double recovery for the same injury, can be compensated.
    Keywords: Physical Injury, economic damage, Moral Damage, Loss of Profit}
  • عباس میرشکاری، رسول ملکوتی

    توجه جامعه به ضرر معنوی نشانگر عبور آن جامعه از ظواهر صرف و عنایت به بعد معنوی حیات اجتماعی و رشد مدنیت در آن است. سکوت اغلب فقهای متقدم نسبت به لزوم جبران خسارت معنوی را باید اقتضای زمان دانست که جامعه به هر علت نسبت به وجود این نوع خسارت یا لزوم جبران آن احساس نیاز نکرده است؛ اما اکنون این امر از مسلمات است و فقه جدید و به تبع آن نظام حقوقی کشور نیز این نیاز را پاسخ گفته و درصدد تعیین حدود و ثغور آن برآمده است. اگرچه اکنون در نفس لزوم جبران ضرر معنوی، نه از منظر فقه و نه حقوق، تردیدی نیست، اما در خصوص امکان جبران آن به شیوه مادی و از طریق پرداخت پول، بحث فراوانی وجود دارد. سیره عملی رسول اکرم (صلی الله علیه وآله و سلم)، نظرات برخی فقها و در دهه اخیر، وضع تبصره ماده 14 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 موید امکان جبران خسارت مزبور از طریق پرداخت پول هم هست، اگرچه در خصوص چگونگی تعیین میزان وجه، مشکل باقی است. با این حال به نظر می رسد قاضی باید به اوضاع و احوال حاکم بر قضیه توجه کند و بر اساس آن، میزان غرامت را تعیین کند.

    کلید واژگان: جبران خسارت, خسارت معنوی, غرامت, پرداخت وجه}

    The society's attention to spiritual harm indicates that society has gone beyond mere appearances and taking care of the spiritual dimension of social life and the development of civility in it. The silence of most of the leading jurisprudents regarding the necessity of compensation for spiritual damage should be considered as a necessity of the time when the society has not, for any reason, felt the need for this type of damage or the necessity of compensation; but now this matter is one of the necessities, and the new jurisprudence and, accordingly, the legal system of the country has responded to this need and has decided to determine its limits and boundaries. Although now there is no doubt about the need to compensate the spiritual loss by itself, neither jurisprudentially nor legally, there are a lot of discussions about the possibility of material compensation through paying money. The Holy Prophet’s practical styles (peace and blessings of Allah be upon him), the opinions of some jurisprudents in the recent decade, establishing the Note to Article 14 of the Civil Procedure Law enacted in 2013 confirm the possibility of compensation for the said damage through paying money as well. There is still a problem regarding how to determine the amount of money. However, it seems that the judge should pay attention to the conditions of the case and determine the amount of compensation based on it.

    Keywords: Compensation, Moral Damage, Paying Money}
  • رجب اکبرزاده، پریچهر بابایی*

    در گذشته نه چندان دور این اعتقاد وجود داشت که نظام حقوقی بر خلاف خسارتهای فیزیکی قادر به اندازه گیری رنج روحی یا اضطراب درونی نیست و بنابراین این قبیل خسارات قابل جبران نمی باشد. دادگاه ها در مورد پرونده هایی که منجر به آسیبهای عاطفی بدون ایجاد صدمات فیزیکی گردیده بودند تمایلی به صدورحکم جبران خسارت نداشتند. در آن زمان علم پزشکی روانشناسی نمی توانست رابطه بین ایجاد آسیبهای عاطفی و علل فیزیکی منجر به آنها را اثبات نماید .. برای مدتها اکثر مردم اعتقاد داشتند که جنون و دیگر بیماریهای روانی در نتیجه گناهان شخص ایجاد می گردد. در دوران معاصر چنین باوری تغییر اساسی کرده و مطالعات روان، بخش جدایی ناپذیری از علم پزشکی گردیده است. متناسب با این تغییر حقوق نیز به مرور این واقعیت را پذیرفته که آسیبهای روانی نیز همانند آسیبهای فیزیکی واقعی هستند و می توانند ناشی از اعمال فیزیکی باشند. البته این بدان معنا نیست که حقوق هر گونه خسارت معنوی را پذیرفته و حکم به جبران آن می دهد. یکی از موارد قابل تامل زمانی است که شخص دچار آسیبهای روانی گردیده ولی این آسیب ناشی از صدمات فیزیکی وارد شده به وی نمی باشد بلکه در نتیجه دیدن یا شنیدن خبرجراحات وارد به شخص دیگری دچار آسیب روانی می گردد. مثال کلاسیک آن زمانی است که یک مادر شاهد به زیر گرفته شدن فرزندش توسط یک راننده بی احتیاط می باشد . چنین مادری احتمالا دچار آسیب روانی گردیده وقادر نخواهد بود وظایف روزمره خود را به درستی انجام دهد. آیا چنین مادری می تواند به دلیل چنین آسیبهای روانی اقامه دعوا نموده و مطالبه خسارت نماید.

    کلید واژگان: خسارت معنوی, آسیبهای روانی, جبران خسارت, آسیب وارده به شخص ثالث}
    Rajab Akbarzadeh, Parichehr Babaei *

    In the not-so-distant past, there was a belief that the legal system, unlike physical damages, is not capable of measuring mental suffering or inner anxiety, and therefore such damages cannot be compensated. Courts were reluctant to award compensation in cases that resulted in emotional damage without causing physical damage. At that time, the medical science of psychology could not prove the relationship between creating emotional injuries and the physical causes that lead to them.. For a long time, most people believed that madness and other mental illnesses are caused as a result of a person's sins. In the modern era, such a belief has fundamentally changed and psychological studies have become an inseparable part of medical science. Corresponding to this change in rights, the fact that mental injuries are the same as real physical injuries and can be caused by physical actions has also been gradually accepted. Of course, this does not mean that the rights accept any moral damage and order to compensate it. One of the cases to consider is when a person suffers mental injuries, but this injury is not caused by physical injuries inflicted on him, but as a result of seeing or hearing the news of injuries inflicted on another person, he suffers psychological injuries. The classic example is when a mother witnesses her child being run over by a careless driver. Such a mother is probably psychologically damaged and will not be able to perform her daily tasks properly. Can such a mother file a lawsuit and claim damages due to such mental injuries?

    Keywords: Moral Damage, mental damage, Compensation, damage to a third party}
  • عباس میرشکاری*، شبیر آزادبخت

    پیش فرض ادبیات حقوقی ما اختصاص زیان معنوی به اشخاص حقیقی است، در حالی که بر خلاف ظاهر امر، امکان ورود این نوع از زیان به اشخاص حقوقی نیز وجود دارد، به ویژه آنکه غالبا حیات این دسته از اشخاص، وابسته به تعلق بعضی از حقوق معنوی، مانند اعتبار و شهرت و شناسایی امکان مطالبه غرامت بابت آسیب وارده به این حقوق می باشد؛ بنابراین، سکوت ادبیات حقوقی در این باره باید جبران شود. این مقاله، با تمرکز بر شرکت های تجاری، درصدد پاسخ به این مساله است که آیا زیان معنوی از سوی شرکت تجاری قابل مطالبه است یا خیر. در پاسخ به این پرسش، با طیفی از نظرات روبه رو هستیم: برخی با تاکید بر وجود مجازی شرکت ها، به پرسش یاد شده، پاسخ منفی می دهند و برخی دیگر، با اعتقاد به وجود واقعی آنها، پاسخ مثبت. این نوشتار جانب دیدگاه تفکیک زیان معنوی را گرفته و زیان معنوی ای که برای حمایت از احساسات است را قابل تعلق به شرکت های تجاری نمی داند ولی با توجه به اقتضای طبیعت شرکت تجاری، امکان مطالبه زیان وارد بر سرمایه های معنوی شرکت را می پذیرد. در این مقاله،رویه حاکم بر دادگاه اروپایی حقوق بشر و حقوق انگلیس مرور شده و در پایان، حقوق ایران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

    کلید واژگان: شخص حقوقی, زیان معنوی, اعتبار, احساسات}
    Abbas Mirshekari*, Shobeir Azadbakht

    The presupposition of our legal literature is the attribution of moral damages to natural persons, while contrary to what seems apparently,it is also possible to inflict this type of damage on legal persons,especially since the lives of these individuals often depend on the attribution of certain intellectual rights such as reputation and recognition of the possibility of claiming compensation for damage to these rights;Therefore,the silence of the legal literature in this regard must be compensated.This article,with the main focus on corporations,strives to answer the question of whether moral damages can be claimed by a corporation.In answer to this question,we are faced with a range of opinions:some,by emphasizing the virtual existence of companies, give a negative answer to this question,and others,believing in their real existence,give a positive answer.This article takes the view of the separation of moral damages and does not consider the moral damages that are to support emotions to belong to commercial companies, but according to the nature of the commercial company,it accepts the possibility of claiming damages on the companychr('39')s intellectual capital.In this article,the case law of the European Court of Human Rights as well as the British law are reviewed and finally,Iranian law will be examined.

    Keywords: Legal person, Moral damage, Reputation, Emotions}
  • بابک پیمان، مهدی زارع*، بابک خسروی نیا
    زمینه و هدف
    در گذشته نه چندان دور این اعتقاد وجود داشت که نظام حقوقی برخلاف خسارت های فیزیکی، قادر به اندازه گیری رنج روحی یا اضطراب درونی نیست و بنابراین، این قبیل خسارات قابل جبران نمی باشند. دادگاه ها در مورد پرونده هایی که منجر به آسیب های عاطفی بدون ایجاد صدمات فیزیکی گردیده بودند؛ تمایلی به صدور حکم جبران خسارت نداشتند. در دوران معاصر چنین باوری تغییر اساسی کرده و آسیب های روانی نیز همانند آسیب های فیزیکی واقعی هستند و می توانند ناشی از اعمال فیزیکی باشند. البته این بدان معنا نیست که حقوق هرگونه خسارت معنوی را پذیرفته و حکم به جبران آن می دهد.
    روش
    پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است.یافته ها و
    نتایج
    یکی از موارد قابل تامل زمانی است که شخص دچار آسیب های روانی گردیده، ولی این آسیب ناشی از صدمات فیزیکی وارد شده به وی نمی باشد؛ بلکه درنتیجه دیدن یا شنیدن خبر جراحات وارد به شخص دیگری دچار آسیب روانی می گردد. با توجه به مطالبی که در این مقاله مطرح گردید، نتیجه گرفته می شود که در حقیقت شخصی که به دلیل از دست دادن عزیزش دچار واکنش های غم انگیز نابهنجار می گردد، مستحق جبران خسارت از جانب خوانده ای است که بی احتیاطی او علت مستقیم بروز چنین عوارضی بوده است.
    کلید واژگان: خسارت معنوی, آسیبهای روانی, جبران خسارت, آسیب وارده به شخص ثالث}
    Babak Peyman, Mehdi Zare *, Babak Khosravinia
    Background and Aim
    In the recent past, it was believed that the legal system, unlike physical damages, could not measure mental suffering or internal anxiety, and therefore such damages could not be compensated. Courts were reluctant to issue compensation in cases that resulted in emotional harm without causing physical harm. In modern times, this belief has changed fundamentally, and psychological damage is the same as real physical damage and can be caused by physical actions. Of course, this does not mean that the law accepts any moral damages and orders compensation.
    Method
    The present study was conducted by descriptive-analytical method.Findings and
    Results
    One of the cases to consider is when a person suffers from psychological injuries, but this injury is not due to physical injuries, but as a result of seeing or hearing the news of injuries to another person suffers psychological damage. The material presented in this article concludes that in fact a person who suffers from abnormal sad reactions due to the loss of a loved one is entitled to compensation from the reader whose carelessness was the direct cause of such complications.
    Keywords: Moral damage, psychological damage, compensation, damage to a third party}
  • زینب تاری، ابراهیم عزیزی*، مرتضی شهبازی نیا

    مسوولیت مدنی ناشی از شوک عصبی در اثر ترس از صدمه به خود یا مشاهده یک حادثه و صدمه به نزدیکان از مباحث چالش برانگیز نظام های حقوقی است. در نظام های حقوقی، جبران خسارت شخصی که در نتیجه صدمه جسمی دچار شوک عصبی شده، تقریبا پذیرفته شده است؛ اما جبران خسارت فردی که فقط در معرض خطر صدمه جسمی به خود بوده و دچار شوک عصبی شده (زیان دیده مستقیم)، محل تامل است. همچنین ایجاد مسوولیت مدنی در قبال افرادی که شاهد حادثه یا صدمه به نزدیکان بوده و متحمل شوک عصبی شده اند (زیان دیدگان بازتابی)، مورد تردید است. در نظام مسوولیت مدنی انگلیس، خسارت های ناشی از  شوک عصبی زیان دیدگان مستقیم و بازتابی، در صورت وجود شرایطی جبران می گردند و در رویه قضایی امری پذیرفته شده و معمول است. در نظام حقوقی ایران طرح این گونه دعاوی معمول نیست و به جز قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 که اختلال روانی کمتر از جنون (نمونه اعلای شوک عصبی) را موجب ارش دانسته، در گذشته قانون صریحی وجود نداشته است. با این وجود، براساس ماده یک قانون مسوولیت مدنی و ماده 14 قانون آیین دادرسی کیفری جبران خسارت ناشی از شوک عصبی تحت عنوان خسارت معنوی، قابل پذیرش به نظر می رسد. به عبارت دیگر، یافته های این مقاله نشان می دهد که تفاوتی در لزوم جبران خسارت ناشی از شوک عصبی در حقوق ایران و انگلیس وجود ندارد.

    کلید واژگان: شوک عصبی, اختلال روانی, زیان دیدگان مستقیم, زیان دیدگان بازتابی, خسارت معنوی}
    Zeinab Tari, Ebrahim Azizi*, Morteza Shahbazinia

    Civil liability for damage from nervous shock is one of the most challenging issues in the legal system due to the fear of self-physical harm or the observation of an accident and harm to close relatives. In legal systems, personal compensation resulting from physical damage to nervous shock has been almost recognaized. But compensation for a person who is only at the risk of physical damage and suffering from a nervous shock (Primary Victim) is place of reflection. Civil liability for people who witnessed an accident or injury to relatives and suffered from nervous shock (Secondary Victim) is not explicitly recognized. In the civil liability of English Law, Nervous Shock damages to Primary and  Secondary Victims offset by constraints and conditions, and is accepted in judicial precedent. In the Iranian legal system, the design of such claims is not common, and in addition to the law of Islamic punishment, adopted in 1392, which recognized the mental disorder as having arisen, there was no explicit law in the past. However, according to the principles governing compensation, including the principle of dismissal, and the article one of a Civil Liability law, compensation for the damage caused by the shock caused by the moral damage is acceptable. In other words, the findings of this article show that there is no difference in the need to compensate for the damage caused by nervous shock in Iranian and English law.

    Keywords: Nervous shock, psychiatric damage, Primay Victim, Secondary Victim, compensation, Moral Damage}
  • عباس میرشکاری*، محمد ارضی
    موضوع این نوشتار، تحلیل دو رای در زمینه ی مطالبه زیان معنوی است. ماجرای این دو رای، از این قرار است که متعهد به انجام فیلم برداری از مراسم عروسی به تعهد خویش عمل نکرده و نسبت به تحویل فیلم های عروسی اقدام نمی کند، متعهدله نیز، اقامه دعوا کرده و خواستار جبران زیان های وارده به خویش شده است. طبیعتا، یکی از مصادیق زیان های وارده، خسارت معنوی است که به متعهدله، به دلیل نداشتن خاطره تصویری ماندگار از مراسم عروسی وارد شده است. حال، باید دید که با چه شرایطی این نوع از زیان در نظام حقوقی ایران، قابل مطالبه است. در این مقاله، با تاکید بر اینکه خسارت معنوی مطالبه شده، مستقیما از تقصیر متعهد ناشی شده و نوعا نیز، قابل پیش بینی است، بر قابلیت مطالبه آن تاکید شد. مسئله دیگر، روش جبران زیان وارده است. در این دو رای، از دو روش برای جبران زیان معنوی استفاده شده است: یکی، الزام خوانده به «پرداخت معادل اجرت دریافتی» و دیگری، الزام وی به «پرداخت معادل هزینه های برگزاری مراسم». در این نوشتار، با تاکید بر اینکه قاضی باید به روشی بیندیشد که با «اوضاع و احوال قضیه» سازگار باشد، تلاش می شود درستی استفاده از روش های یاد شده بررسی شود.
    کلید واژگان: خسارت معنوی, الزام به انجام تعهد اصلی, جبران خسارت, حق فسخ}
    Abbas Mirshekari *, Mohammad Arzi
    The subject of this article is the analysis of two judgments in the field of claiming moral damages.
    The subject of these two judgments is that the obligor did not fulfill his obligation to film a wedding ceremony and did not deliver the wedding videos. The obligee has also filed a lawsuit and demanded compensation for the damages incurred by her.
    Naturally, one of the examples of damages is the moral damage that has been inflicted on the obligee due to not having a lasting visual record of the wedding ceremony.
    Now, it remains to be seen under what circumstances this type of damage can be claimed in the Iranian legal system.
    In this article, considering the fact that moral damages sought are directly caused by the obligor and are basically predictable, the ability to claim such damages is emphasized.
    Another issue is the method of compensation. In these two judgments, two methods have been used to compensate for the moral damage: one, the obligation to "pay the equivalent of the salary received" and the other, the obligation to "pay the equivalent of the costs of the wedding ceremony."
    In this article, emphasizing the fact that the judge should think in a way that is compatible with the "circumstances of the case", an attempt is made to examine the appropriateness of the abovementioned methods.
    Keywords: Moral Damage, being compelled to fulfill the main obligation, Compensation, right of termination}
  • محمدهادی جواهرکلام*
    در این مقاله، معیار ارزیابی خسارت های بدنی به صورت تطبیقی در حقوق اسلام، ایران، فرانسه و انگلستان مورد بررسی قرار گرفته است. سوال بنیادین این بود که برای تقویم خسارت های بدنی، آیا باید نظام ارزیابی مقطوع پذیرفته شود یا نظام ارزیابی موردی، و کدام یک کارایی بیشتری دارد و هدف مسئولیت مدنی را بهتر تامین می کند؟ با روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و با مطالعه در نظام های حقوقی مختلف، این نتیجه حاصل شد که در حقوق فرانسه و انگلستان از نظام ارزیابی موردی برای تقویم خسارت های بدنی استفاده می شود و حقوق اسلام و ایران نظام ارزیابی مقطوع را برای تقویم این گونه خسارت ها پذیرفته است. با وجود این، مطالعه انواع زیان های قابل جبران در خسارت های بدنی و تحلیل حقوقی مسئله نشان می دهد که در این زمینه، باید بین «خسارت بدنی به معنای خاص» (اتلاف نفس یا عضو یا منافع) و «زیان های مالی و غیرمالی ناشی از خسارت بدنی» (خسارت های مادی و معنوی ناشی از صدمه بدنی) تفاوت گذاشت و در قسم نخست، نظام ارزیابی مقطوع و در نوع دوم، نظام ارزیابی موردی برای تقویم خسارت های بدنی پذیرفته شود.
    کلید واژگان: دیه, خسارت بدنی, خسارت مادی, خسارت معنوی, نظام ارزیابی مقطوع, نظام ارزیابی موردی}
    Mohammad Hadi Javaherkalam *
    In this article, the criterion for assessing corporal injury has been comparatively examined in Islamic, Irania1n, French and English law. The fundamental question is, for the evaluation of corporal injury, should a fixed assessment system or a case by case system be adopted, and which one is more efficient and better serves the purpose of civil liability? By a descriptive-analytical research method and by studying in different legal systems, it was concluded that in French and English law, a case evaluation system is used to evaluate corporal injuries and Islamic and Iranian law has accepted a fixed evaluation system to evaluate such injuries. However, the study of the types of compensable damages in corporal injuries and legal analysis of the issue shows that in this context we should differentiate between "corporal injury specifically" (loss of life or limb or senses), and "financial and non-financial losses arising out of corporal injuries (material and moral damages caused by corporal injury). In regard to the first type, a fixed evaluation system and concerning the second type, the case evaluation system for the evaluation of corporal injuries should be accepted.
    Keywords: blood money, Corporal Injury, Material damage, Moral Damage, Fixed Evaluation System, Case Evaluation System}
  • مهدیه امراللهی نیا، جواد حبیبی تبار*، فرج الله هدایت نیا گنجی
    کودک همسری از دیرباز یکی از موضوعات بحث برانگیز علوم مختلف، از جمله فقه و حقوق، بوده است و در جوامع و دوره های زمانی گوناگون مواجهه های متفاوتی به فراخور آداب و رسوم و سنت ها با این پدیده صورت گرفته است. فارغ از موضوع شناسی، مجازبودن یا نبودن، جرم انگاری شدن یا نشدن این مسیله، کودک همسری به معنای به ازدواج درآمدن کودکان نابالغ است. این پدیده می تواند موجب ورود خسارات معنوی به کودک شود. خاستگاه های این خسارات ممکن است از جانب ولی یا زوج و زوجه باشد. این تحقیق با روش توصیفی تحلیلی و با مطالعه متون فقهی حقوقی با هدف شناسایی خاستگاه های خسارت معنوی ناشی از کودک همسری صورت گرفته است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که «رعایت نشدن مصلحت کودک از جانب ولی»، «استمتاعات عام از کودک»، «استمتاع خاص از کودک و ازاله بکارت وی توسط زوج» و بعضا «اصل تزویج کودک» از مهم ترین خاستگاه های خسارات معنوی ناشی از کودک همسری است که در طول تحقیق این خاستگاه ها و چگونگی ورود خسارات معنوی ناشی از آن، از منظر فقهی و حقوقی، بررسی شده است.
    کلید واژگان: کودک همسری, خسارت معنوی, ازدواج کودکان, تزویج صغار}
    Mahdiyeh Amrollahinia, Javad Habibitabar *, Farajollah Hedayatnia Ganji
    Child marriage has long been one of the most controversial topics in various sciences, including jurisprudence and law, and this phenomenon has been encountered differently in accordance with customs and traditions in different societies and time periods, Regardless of the subject matter, whether it is permissible or not, whether it is criminalized or not, child marriage means the marriage of minor children. This phenomenon can cause moral damage to the child. The origins of this damage may be from the guardian or the spouse. This research has been done by a descriptive-analytical method through studying jurisprudential and legal texts with the aim of identifying the origins of moral damage caused by child marriage. The findings of the study indicate that "non-observance of the child's interests by the guardian", "general enjoyment of the child", "special enjoyment of the child and deprivation of virginity by the spouse" and sometimes "the principle of child marriage" are the most important origins of moral damage caused by child marriage. During the research, these origins and how they cause damage has been studied from a jurisprudential and legal perspective.
    Keywords: Child Marriage, Moral damage, Marriage of Children, Kid Marriage}
  • عباس محمد خانی
    در تحقق قتل عمدی با فعل، تردیدی وجود ندارد. فعل مجرمانه در قتل عمدی نیز در ادبیات حقوق کیفری ایران به فعل مادی و غیرمادی تقسیم می شود؛ بدون آنکه تعریف و معیار دقیقی برای این دو عنوان و تمیز آنها از هم وجود داشته باشد؛ به طوری که برخی افعال منجر به مرگ، در هیچ یک از تقسیم بندی افعال قرار نمی گیرد. علت این امر احتساب برخورد یا عدم برخورد فعل به جسم مجنی علیه و نوع صدمه وارده به عنوان معیار تفکیک این دو نوع فعل است. در همین راستا، در مقاله حاضر پس از تعریف فعل مادی و غیرمادی و تفکیک آنها از هم، سعی شده در تقسیم بندی نوع فعل به مادی و غیرمادی، ماهیت فعل ارتکابی صرفنظر از نتیجه، مورد توجه قرار گیرد و برخورد یا عدم برخورد به جسم قربانی و صدمات مادی و معنوی تنها در تقسیم بندی فعل مادی لحاظ شود.
    کلید واژگان: رفتار مرتکب, قتل عمدی, فعل مادی, فعل غیرمادی, صدمات معنوی}
    Abbas Mohammad Khani
    It is doubtless that murder is normally committed by an act. In the Iranian criminal law literature, criminal act with regard to murder has been divided into physical and non-physical act without precise definition and determination of criteria of these two acts. As a consequence, they are not clearly distinguished from each other. Hence, there are some criminal conducts that do not fall within these divisions. The reason is the considering hitting or non-hitting on victim's body and the type of injury as a measure of the distinction of these two acts. In the present essay, after defining and distinguishing the physical and non-physical acts, attempt has been made to classify the acts into physical and non-physical on the basis of the nature of the committed act, regardless of the result. In addition, hitting or non-hitting of the act on victim's body and physical and moral damage has been taken into account only in classifying the physical act.
    Keywords: Conduct of perpetrator, Murder, Physical act, Non, physical act, moral damage}
  • زهره نیک فرجام*

    موضوع خسارت معنوی از جمله مباحث پرچالشی است که در اصول، قوانین و مقررات کنونی به لزوم آن تصریح گردیده؛ اما چگونگی جبران و نحوه ی ارزیابی آن تعیین نشده است. در سیستم های حقوقی کشورهای مختلف راه کارهایی برای جبران خسارت معنوی در نظر گرفته شده؛ اما ملاک و معیار ثابت و مشخصی در باب شیوه های جبران خسارت معنوی ارائه نشده است.نگارنده بر این باور است که با توجه به مبانی حقوق اسلامی و حقوق ایران، قابلیت جبران خسارت معنوی و نحوه ی جبران آن را این گونه می توان توجیه و استنباط کرد: قاعده ی «لاضرر» که از مسلمات فقهی می باشد، برای اثبات مسئولیت مدنی ناشی از خسارت معنوی و روش های جبران آن مورد استناد واقع شده است. علاوه بر قاعده ی لاضرر دلیل دیگر، پیش بینی دیه در مورد صدمات جسمانی منجر به خسارت معنوی می باشد. عقلا نیز به جبران خسارت معنوی وارد شده بر اشخاص حکم می کنند. در نظام حقوقی ایران نیز خسارت معنوی قابل جبران است. در فقه اسلامی برای جبران ضررهای معنوی، روش شناخته شده ای وجود ندارد، اما شیوه های متداول در حقوق عرفی و موضوعه، در فقه نیز قابل پذیرش به نظر می رسد ؛ زیرا روش های جبران خسارت معنوی، اموری نسبی و برآیندی از اندیشه های حقوقی و اجتماعی هر عصر هستند؛ و از سکوت و عدم ردع شارع می توان رضایت و حکم شرعی را دریافت. بنابراین می توان اظهار داشت که پذیرش جبران مالی و انواع جبران های غیر مالی به منظور ترمیم ضرر معنوی در فقه اسلامی قابل توجیه و دفاع است.

    کلید واژگان: خسارت معنوی, قاعده ی لاضرر, بنای عقلا, قوانین موضوعه, جبران مالی خسارت معنوی, جبران غیرمالی خسارت معنوی}
    Zohreh Nikfarjam *

    Although "moral damage" is one of the challenging issues necessarily stipulated in present principles, laws and regulations but it is not determined how to compensate and evaluate. Some strategies are considered for moral damage compensation in legal systems of different countries, but there isn't any definite criterion for the methods of moral damage compensation. The writer believes that the capability of moral damage compensation and how to compensate it could be justified and inferred in relation to the law principles in Iran and Islam: the rule of "no-damage" as a jurisprudent certainty is invoked in order to prove the civil liability arising from moral damage and the methods of compensation. In addition to the rule of "no-damage", the other reason is anticipation of blood money about physical hurts which lead to moral damage. The intelligentsia also judge to compensate the moral damage imposed on humans. The moral damage is also compensated in legal law in Iran. There isn’t any definite method to compensate the moral damages but it deems that the common methods in statue, common law and jurisprudence are acceptable because the methods of moral damage compensation are relative and resultant which are derived from legal and social thoughts in every time and then consent and religious law could be understood from the silence and lack of legislator prevention.Therefore, we can say that the acceptance of financial compensation and sorts of non- financial compensation is justifiable and defensible for reparation of moral damage in Islamic jurisprudence

    Keywords: Moral Damage, Rule of No-Damage, Intelligentsia Base, Statue, Financial Compensation of Moral Damage, Non- Financial Compensation of Moral Damage}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال