به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « piety » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه « piety » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • محسن فریادرس*، زهرا عبادی، رضا امانی، علی حاجی خانی

    یکی از دستاوردهای علمی قرآنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گسترش و عمق یابی ترجمه های قرآن کریم است. گرچه این نهضت عظیم با تدقیق و توجهات ظریف از سوی مترجمان در سبک های مختلف ترجمه همراه بوده، اما گاهی نیز دچار ضعف هایی شده اند. از جمله این نقاط ضعف را می توان در برگردان برخی از واژگان کلیدی همچون «تقوی» و دیگر مشتقات آن مشاهده کرد. پژوهش حاضر نیز با هدف دست یابی به معنایی صحیح و کامل این واژه و با ابزار کتابخانه ای و روش توصیفی - تحلیلی در ارزیابی داده ها، به تحلیل مفهوم و معادل واژه ی «تقوی» در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای (دام ظله) پرداخته و سپس با تطبیق آن بر تعدادی از ترجمه های فارسی معاصر قرآن (ترجمه های مرحوم فولادوند، آیت الله مکارم شیرازی، مرحوم آیت الله مشکینی و دکتر رضائی اصفهانی) از این ماده، به ارزیابی آن ها اهتمام ورزیده است. برآیند این پژوهش، کشف معنایی برتر نسبت به دیگر معانی متداول برای این واژه است؛ امری که چهار مترجم یاد شده در بازتاب آن در ترجمه ی خود، عموما فاصله قابل تاملی داشته اند. با این حال، آیت الله مکارم شیرازی در برگردان آن نسبت به دیگر مترجمان در این زمینه عملکرد بهتری داشته اند.

    کلید واژگان: ترجمه قرآن, تقوی, حضرت آیت الله خامنه ای, ترجمه های فارسی معاصر}
    Mohesn Faryadres *, Zahra Ebadi, Reza Amani, Ali Hajikhani

    One of the Quranic scientific achievements after the victory of the Islamic Revolution is the expansion and deepening of the translations of the Holy Quran. Although this huge movement has been accompanied by precise and careful attention from the translators in different styles of translation, sometimes they have suffered from weaknesses. One of these weaknesses can be seen in the translation of some key words such as "piety" and its other derivatives. The current research aims to achieve a correct and complete meaning of this word and with library tools and descriptive-analytical method in data evaluation, it analyzed the concept and equivalent of the word "piety" in the thought of Hazrat Ayatollah Khamenei (Dam Zaleh) and then applied it He has paid attention to a number of contemporary Persian translations of the Qur'an (the translations of the late Fouladvand, Ayatollah Makarem Shirazi, the late Ayatollah Meshkini, and Dr. Rezaei Esfahani) of this material, and evaluated them. . The result of this research is the discovery of a superior meaning compared to other common meanings for this word; What the four translators mentioned in reflecting it in their translation, generally had a considerable distance. However, Ayatollah Makarem Shirazi has performed better in translating it than other translators in this field.

    Keywords: Quran Translation, Piety, Ayatollah Khamenei, Contemporary Persian Translations}
  • الهه قانع *، ناصر قاسمی، امیررضا قانع

    امروزه مسیله حفظ تحکیم بنیان خانواده و تلاش در جهت صیانت از آن بر مبنای اصل مصلحت، یکی از مهم ترین و ضروری ترین مسایل اجتماعی و فرهنگی محسوب می‌گردد. زیرا که تاثیر به‌سزای نهاد خانواده به عنوان زیر بنای ساختار جامعه بشری در مقابل جامعه پیش رو، بدیهی و انکار ناپذیر است. در این راستا می توان به صراحت بیان نمود که، استحکام بنیان خانواده بر مبنای نقش زن در مقام همسر و مقام والای مادری استوار است. صراحت این سخن با عنایت به وظایفی که زن در خانواده ایفا می‌کند، محرز می‌گردد. نظر به آن که زن و مرد ذاتا و خلقتا به لحاظ جسمی و ابعاد روحی متفاوت از یکدیگر می‌باشند، شارع مقدس جهت تعیین مجازات در جرایم مستوجب حدود، قصاص و دیات این تفاوت ها را ملاک قرار داده است. قانون گذار جمهوری اسلامی نیز در راستای تعیین مجازات جهت نیل به اهداف و مقاصد مجازات، تمسک به اصولی همچون اصل فردی کردن را روا داشته است. در مسیله تناسب کیفر زنان، به این موضوع پرداخته شده است که در صورت وقوع بزه کاری از ناحیه زنان با در نظر داشتن تفاوت های خلقتی و در معرض آسیب بودن این قشر و مصلحت خانواده و صیانت از آن، مجازات متناسب در نظر گرفته شود. اهمیت این موضوع از آن جهت است که زن در حوزه خانواده دو وظیفه مهم مادری و همسری را بر عهده دارد و عدم توجه به این مسیله تهدیدی جدی نسبت به سلامت نسل آینده از مادران و فرزندهایشان می باشد. این تحقیق در صدد دستیابی به عملکرد قانون گذار در اعمال مجازات زنان با توجه به شاخصه عدم آسیب خانواده و فرزندان، به صورت تحلیلی-انتقادی و کتابخانه ای می باشد. پس از بررسی مطالب از جمله مبانی، معیارها و جلوهای تناسب کیفر زنان، مشخص شده است که با توجه به نقش اساسی زن در حوزه خانواده و علی رغم تاکیدات و مستندات فقهی-حقوقی بر ضرورت تحکیم بنیان خانواده، در حوزه جرایم مستوجب تعزیر، شاخصه ای جهت تعیین مجازات زنان بزه کار بر مبنای اصل مصلحت عالیه خانواده پیش بینی نشده است و در این زمینه خلاء قانونی وجود دارد.

    کلید واژگان: تناسب, مصلحت, بزه کاری, فردی کردن, فقه امامیه, حقوق ایران}
    Mohammad Ghahramany

    Legal education should be along with legal Instruction. A lawyer gradually gets to know legal rules and principles from the time of learning law and uses them when needed. The need to have a correct legal attitude and insight based on Islamic thoughts in creating purposeful and directed habits and behavior systems leads to the growth and excellence of the legal personality and prevents undesirable abuses in decisions and legal inferences based on Lawyers internal talents. Creating habits and behavioral characteristics in certain mechanisms in the face of personal and social relationships increases and stabilizes the legal taste and creativity of lawyers in academic and professional situations. Legal education means fondness for justice in the attraction of truth and the repulsion of falsehood. This research, while benefiting from the viewpoints of Islamic values and ethics, explains the behavioral patterns of a lawyer in learning the knowledge of law for the development of legal personality and advancing legal issues based on the profound hadith of "Onvan Basry" in a descriptive and analytical method using library sources.

    Keywords: ethics, education, piety, right, lawyer, distinction power}
  • محمد قهرمانی *

    آموزش حقوقی می‌بایست در کنار تربیت حقوقی باشد. یک حقوقدان از زمان یادگیری دانش حقوق به تدریج با قواعد و اصول حقوقی آشنا می شود و در مواقع نیاز از آن ها استفاده می‌کند. لزوم وجود نگرش و بینش صحیح حقوقی مبتنی بر اندیشه‎‌های اسلامی، در ایجاد عادات و نظام رفتاری هدفمند و جهت دار، موجب رشد و تعالی بخش شخصیت حقوقی و جلوگیری از سوء گیری‌های نامطلوب در تصمیم گیری‌ها و استنباط حقوقی بر اساس استعداد های درونی حقوقدانان است. ایجاد عادات و ویژگی‌های رفتاری و کرداری در سازوکارهای معین در مواجه با روابط فردی و اجتماعی، ذوق و خلاقیت حقوقی حقوقدان در موقعیت های علمی و شغلی را افزایش و تثبیت می کند. تربیت حقوقی یعنی انس و الفت گرفتن با عدالت در جاذبه حق و دافعه باطل است. در این پژوهش ضمن بهره منده از دیدگاه های قواعد ارزشی و اخلاق اسلامی، به تبیین الگوهای رفتاری یک حقوقدان در یادگیری دانش حقوق برای رشد شخصیت حقوقی و پیشبرد مسایل حقوقی براساس حدیث پر محتوای «عنوان بصری» به روش توصیفی و تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانه‌ای پرداخته می‌شود.

    کلید واژگان: اخلاق, تربیت, تقوا, حق, حقوقدان, عنوان بصری, قوه فرقان}
    Mohammad Ghahramani

    Legal education should be along with legal Instruction. A lawyer gradually gets to know legal rules and principles from the time of learning law and uses them when needed. The need to have a correct legal attitude and insight based on Islamic thoughts in creating purposeful and directed habits and behavior systems leads to the growth and excellence of the legal personality and prevents undesirable abuses in decisions and legal inferences based on Lawyers internal talents. Creating habits and behavioral characteristics in certain mechanisms in the face of personal and social relationships increases and stabilizes the legal taste and creativity of lawyers in academic and professional situations. Legal education means fondness for justice in the attraction of truth and the repulsion of falsehood. This research, while benefiting from the viewpoints of Islamic values and ethics, explains the behavioral patterns of a lawyer in learning the knowledge of law for the development of legal personality and advancing legal issues based on the profound hadith of "Onvan Basry" in a descriptive and analytical method using library sources.

    Keywords: ethics, education, piety, right, lawyer, distinction power}
  • حسین محمودیان، احمد امامی راد

    تربیت اخلاقی که حاصل نگاه علمی به تربیت و تمایز ساحت های مختلف آن از یکدیگر است، فرایند یاری رسانی به متربی برای ایجاد تغییر تدریجی در ساحت صفت و رفتار اخلاقی است که به واسطه عامل انسانی دیگر و به منظور زمینه سازی در جهت تخلق وی به فضایل اخلاقی و دوری از رذایل اخلاقی و نهایتا نیل به کمال اخلاقی صورت می گیرد. این مقاله با روش تحقیقی تحلیلی محتوا، سیره معصومین(در تربیت اخلاقی را از نگاه فقهی بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که علاوه بر وجود تربیت اخلاقی در سیره این بزرگواران، این امر به دو صورت «پیش گیرانه و درمان گرانه» جاری بوده و با روش های گوناگون: موعظه، سالم سازی محیط، امر و نهی، سوال و جواب، نظارت و مراقبت انجام می گرفت. فضایل و رذایل اخلاقی نیز از مواردی است که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلید واژگان: فضایل اخلاقی, رذایل اخلاقی, موعظه, ورع, خلف وعده, تکبر, نگاه حرام}
    Hussein Mahmudiyan, Ahmad Imamirad

    Moral education, which is the result of a scientific view of education and the differentiation of its different areas, considers the process of assisting the trainee in a bid to bring about a gradual change in his morality and behavior which takes place through the mediation of another human factor in order to pave the ground for adaptation to moral virtues and staying away from moral malice and ultimately attaining moral perfection. This article, using content analysis research method, has considered the jurisprudence of the infallible in moral training and concluded that in addition to the element of moral training in the practice of these noble people, this has been current in both preventive and curative ways conducted in a variety of modes such as preaching, sanitizing the environment, enjoining and prohibiting, questions and answers, supervising and looking after. Moral virtues and vices are also among the topics discussed in this article.

    Keywords: Moral virtues, moral vice, exhortation, piety, breach ofpromise, pride, prohibited look}
  • عبدالقیوم سادیر*
    اگر جسم آدمی به مراقبت، پرورش و نیرومندی نیازمند است روح آدمی نیز به حفاظت و تکامل و رشد نیاز دارد. اگر جسم خود را در لباس می پوشانیم و در هر محیطی قرار نمی دهیم قصد محدود کردن آن را نداریم بلکه به جهت حفظ بهتر آن، چنین می کنیم و اگر روحمان را از آفات و آسیب ها محافظت می کنیم برای آن است که آلودگی ها و پستی ها دامن آن را نیالاید.این گونه صیانت از قلب و روح را «تقوا» نامیده اند. تقوا از ماده «وقایه» یعنی؛ حفظ نفس از هر آن چیزی که به آن آسیب می زند.
    کلید واژگان: قرآن, حدیث, تقوی, روح, ایمان}
    Abdul Qayyum Sadir *
    If the human body needs care, training and growth, the human soul requires protection and development. Why do we wear clothes? It is not to restrict our body, but to protect it better. On the other hand, the aim of preserving our soul from injuries is to save it from impurity. The protection of spirit and soul is called "Taghwa"(piety). The word "Taghwa" comes from the word "weghayah", that means the protection of the soul from anything that damages it.
    Keywords: Quran, hadith, piety, soul, faith}
  • باقر حسین اعظمی
    یکی از راه های رستگاری همان نگهداری خویشتن خویش از زشتی ها و بدی هاست که در قرآن و روایات "تقوی" معرفی شده است، پس کسانی که می خواهند به رستگاری رسیده و زندگی پاک داشته باشند و خداوند از آنها راضی باشد و از نعمت های دنیوی و اخروی بی بهره نباشند، باید خود را از بدی ها حفظ کنند و کارهای خوب و شایسته انجام دهند تا هم خود و جامعه پاکیزه بماند. این گروه که چنین تلاش می کنند، متقین نامیده می شوند و قرآن کریم برای اهل تقوی ویژگی هایی را بیان می کند که این مقاله به بیان و بررسی این اوصاف میپردازد.
    کلید واژگان: تقوی, متقین, اخلاق, قرآن کریم, انفاق, عفو و گذشت}
    Bagher HosseinAzami
    One of the ways of beatitude is self-control from the evil which is called in the Qur’an and the Ahadith as “Taqwa” (Piety). Therefore, those who want to achieve beatitude and have a pure life and enjoy Allah’s satisfaction and the two worlds’ blessings, must keep themselves away of the evil and do good deeds to keep themselves and the society clean. Those do such efforts are called “Mottaqin” (The Pious) and the Qur’an has explained some characteristics for them. The present paper studies these characteristics.
    Keywords: piety, Mottqin, ethics, the Holly Qur’an, donation, forgiveness}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال