به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « usury » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «usury» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عبدالکریم گل گون، هرمز اسدی کوه باد *

    پدیده ی شوم فقر همواره آثار مخربی در اجتماع داشته و یکی از موانع عمده ی سعادت اجتماعات بشری است، قران کریم برای رفع این بلای اجتماعی راه هایی ارائه داده و با روش های سلبی و ایجابی به مقابله با آن پرداخته است، از یک سو ربا را تحریم و تکاثر ثروت را ممنوع، و از سوی دیگر با وضع تاسیس های مهم و تاثیرگذار اجتماعی، همچون، خمس، زکات، قرض، انفاق، وقف وتوصیه به کار و تلاش، برای رفع این بلای خانمان سوز، اهتمام ورزیده است. علی رغم این که همه مسلمانان نسبت به حرمت ربا در اسلام متفق هستند، اما تعریف دقیقی در میان مسلمین از ربا مورد اتفاق نیست. سابقا غالب دانشمندان اسلامی همچون مسیحیان، انواع سود و منفعت بر روی پول را معادل ربا می دانستند، اما امروزه اکثر علمای اسلامی ربا را نه هر نوع سودی بلکه معادل سود ظالمانه و می دانند. موضوع پژوهش ایجاب می کند که در سطح ژرفانگر بررسی شود. از این رو؛ طرح تحقیق ژرفا نگرانه موضوع را به وسیله طرح مطالعه ی موردی از فن کتابخانه ای، به خاطر رجوع به قرآن کریم و تفاسیر معتبر و فن اسنادی، بررسی و به این نتیجه رسیده است که، تحریم ربا یکی از راه های مقابله با فقر و حمایت از فقراء است.

    کلید واژگان: فقر, عدالت, ربا, اقتصاد, قرآن کریم}
    Abdulkarim Golgoun, Hormoz Asadi Koohbad *

    The ominous phenomenon of poverty has always had destructive effects on society and is one of the major obstacles to the happiness of human societies. The Holy Quran has provided ways to solve this social scourge and has dealt with it with negative and positive methods. On the one hand, banning usury and prohibiting the reproduction of wealth, and on the other hand, by establishing important and influential social institutions, such as khums, zakat, loans, endowment, endowment, and advice to work and effort, in order to solve this scourge of burning women. has taken care Despite the fact that all Muslims agree on the sanctity of riba in Islam, there is no exact definition of riba among Muslims. In the past, the majority of Islamic scholars, like Christians, considered all kinds of interest on money as equivalent to usury, but today, most Islamic scholars consider riba not just any kind of interest, but equivalent to cruel interest. The subject of the research requires to be investigated at a deep level. therefore; The in-depth research plan of the subject has been investigated by means of a case study plan of library technology, due to the reference to the Holy Quran and authentic interpretations and documentary technology, and it has come to the conclusion that banning riba is one of the ways to deal with Poverty and support for the poor.

    Keywords: Justice, Usury, Economy, Poverty, Holy Quran}
  • مجید فخری دمشقیه، محمود قیوم زاده*، عباسعلی حیدری
    زمینه و هدف

    ربا یکی از چالش های اساسی در فقه اقتصادی است که همواره راهکارهای فرار از آن تحت عنوان حیل ربا مورد بحث و نظر بوده است. هدف مقاله حاضر بررسی فرار از ربا در بیع شرط با تاکید بر نظر امام خمینی است.

    مواد و روش ها

    مقاله حاضر توصیفی تحلیلی است. مواد و داده ها نیز کیفی است و از فیش برداری در گردآوری مطالب و داده ها استفاده شده است.

    ملاحظات اخلاقی: 

    در این مقاله، اصالت متون، صداقت و امانت داری رعایت شده است.

    یافته ها

    ربا از محرماتی است که هیچ اختلافی در بین علماء اسلام در مورد حرمت آن وجود ندارد. جواز حیله های شرعی مورد تایید بسیاری از فقها مانند موسوی خوانساری، بجنوردی و نجفی است و برخی نیز مانند امام خمینی حیل ربا را رد می کند. استدلال امام این است که سند محکمی مبنی بر جواز حیل ربا وجود ندارد و اگر چین حیلی وجود داشت قطعا خود پیامبر این حیل را مطرح می کرد. حیله های ربا از جمله بیع الشرط، اگر قصد جدی و عقلایی در بیع وجود داشته باشد، یک نوع حیله شرعی به حساب می آید که مورد تایید امام خمینی نیست.

    نتیجه

    در فقه، بیع الشرط پذیرفته شده و با وجود شرایط صحت آن که همان شروط اساسی صحت معاملات است در این صورت می توان از آن به عنوان حیله ربا استفاده کرد.

    کلید واژگان: ربا, حیل ربا, بیع شرط, حیله شرعی}
    Majid Fakhri Damascus, Mahmoud Qayyumzadeh *, Abbas Ali Heidary
    Background and purpose

    Usury is one of the basic challenges in economic jurisprudence, the solutions to escape from which have always been discussed and discussed under the title of usury. The purpose of this article is to investigate the avoidance of usury in the sale of a condition, emphasizing the opinion of Imam Khomeini.

    Materials and Methods

    This article is descriptive and analytical. Materials and data are also qualitative and data collection was used in collecting materials and data.

    Ethical considerations:

     In this article, the originality of the texts, honesty and trustworthiness are respected.

    Results

    In jurisprudence, conditional sale is accepted, and despite the conditions of its authenticity, which are the basic conditions of the authenticity of transactions, in this case, it can be used as a trick of usury.

    Conclusion

    Usury is one of the prohibitions that there is no difference among Islamic scholars regarding its sanctity. The permissibility of sharia tricks is approved by many jurists such as Mousavi Khansari, Bojunordi and Najafi, and some like Imam Khomeini reject the trick of usury. The imam's argument is that there is no strong document that proves the permissibility of usury, and if there was such a trick, the Prophet himself would certainly have proposed this trick. The tricks of riba, including conditional sale, if there is a serious and rational intention in the sale, are considered a type of Sharia trick that is not approved by Imam Khomeini.

    Keywords: usury, usury trick, condition sale, sharia trick}
  • سلمان علی پور قوشچی*
    دیوان علی کشور در سال 1353 ارز را در ردیف پول آورده و تاخیر در پرداخت آن را مشمول نرخ 12 درصدی خسارت تاخیر تادیه مقرر در ماده 719 قانون آیین دادرسی مدنی مصوب 1318 قرار داده است. در این مقاله رای مذکور به روش توصیفی-تحلیلی مورد تحلیل قرار گرفته است و با بررسی موضوع چنین به نظر می رسد که با توجه به تفاوت ارز و پول، دیوان عالی راه خطا پیموده است چه اینکه در روابط حقوقی داخلی، ارز در حکم کالا می باشد و خود، در برابر پول مورد معاوضه قرار می گیرد. اغراض متفاوت مردم نیز در تحصیل ارز و کاربرد آن متفاوت از به کار گیری پول می باشد. در نتیجه، اعمال یک نرخ ثابت برای تاخیر در پرداخت پول، ملازمه با اعمال همان نرخ برای ارز ندارد. در شرایط کنونی نیز که مقنن با خلط موضوع خسارت و کاهش ارزش پول، جواز دریافت مورد اخیر را تصریح نموده رای مورد نقد به تبع نسخ ماده 719 سابق و عدم پیش بنی مفاد آن در قانون جدید آییین دادرسی مدنی و به ویژه به جهت آنکه در قانون جدید نرخ تورم رسمی و شاخص تغییر قیمتها را برای ارزیابی ضمان کاهش ارزش پول مقر داشته است که صرفا" در خصوص پول رایج قابلیت محاسبه را دارد، از اعتبار قانونی افتاده است ولی این بدان معنی نیست که هیچ خسارتی برای تاخیر در پرداخت ارز قابلیت پرداخت ندارد بلکه چنین به نظر می رسد همانند خسارت تاخیر تایه پول، با اثبات شرایط قانونی برای مطالبه خسارت، خسارت تاخیر در پرداخت ارز نیز قابلیت مطالبه را دارد.
    کلید واژگان: خسارت تاخیر تادیه, ربا, کاهش ارزش پول, منفعت, وجه التزام}
    Salman Alipoor Ghooshchi *
    In 1974, the Supreme Court of Iran brought foreign currency into the category of money and made the delay in its payment subject to the 12% rate of Damages for late payment stipulated in Article 719 of the Civil Procedure code approved in 1939. In this article, the mentioned Unification Judgment Decision has been analyzed in a descriptive and analytical way, and by examining the issue, it seems that, considering the difference between currency and money, the Supreme Court has taken a wrong path, because, currency is considered as the goods in domestic legal relations and it is exchanged for money. People's different goals in acquiring currency and its use are also different from using money. As a result, applying a fixed rate for late payment does not entail applying the same rate for currency. In the current situation, the legislator that it is confused the issue of Damages with reduction in the value of money, the Unification Judgment Decision has been criticized is invalid based on abrogation of article 719 and the non-provide its provisions in the new civil procedure code and especially because in the new code, the official inflation rate and price change index for The assessment of the responsibility for reduction in the value of money has been approved on the fact that it is only "calculable" in terms of money. This does not mean that no damages can be paid for the delay in the payment of the currency, but it seems like the Damages for late payment of money, the provision can be claimed by proving the legal conditions for claiming damages.
    Keywords: Damages for late payment, Usury, reduction in the value of money, Interest, Penalty clause}
  • مریم نظری طالقانی، فتح الله رحیمی*، مجتبی اصغریان، سعید منصوری

    «تنزیل»، واگذاری طلب پولی مدت دار پیش از سررسید به قیمت کمتر از مبلغ اسمی آن است که مشروعیت آن در فقه امامیه و عامه و قوانین و مقررات حاکم، محل اختلاف نظر است. منشا آن نیز اختلاف در چگونگی تبیین ماهیت حقوقی تنزیل است. اکثر قریب به اتفاق فقهای امامیه ماهیت تنزیل را بر عقد بیع، یا به عبارت دقیق تر «بیع دین» حمل کرده اند و تنزیل در ماهیت قرض را مشمول دلیل حرمت ربا و در ماهیت بیع، خارج از عنوان ربا دانسته اند. در این جستار به روش توصیفی تحلیلی با استنباط از مجموع آرای فقهی امامیه و عامه، ماهیت حقوقی تنزیل و مصادیق آن در بانکداری اسلامی تبیین شده، این نتیجه به دست آمده است که «بیع دین» می تواند به عنوان قالب مناسبی برای تحلیل ماهیت تنزیل اسناد تجاری در نظام بانکی شناخته شود.

    کلید واژگان: تنزیل, بیع دین, ربا, فقه امامیه, بانکداری اسلامی}
    Maryam Nazari Taleghani, Fathullah Rahimi *, Mojtaba Asgharian, Saeed Mansouri

    Tanzil" is the assignment of a long-term monetary credit before due date at a price lower than its nominal amount, the legitimacy of which is disputed in Imamiyyah and Ameh jurisprudence and the governing laws and regulations. Its origin is the difference in how to explain the legal nature of Tanzil. The almost all majority of Imami jurists have interpreted  the nature of Tanzil as the contract of sale, or in more precise terms, "the sale of debt", and considered Tanzil in the nature of a debt to be included in the sanctity of usury, and in the nature of a sale, it is outside the title of usury.In this essay, the legal nature of Tanzil and its examples in Islamic banking have been explained in a descriptive and analytical way by inferring from both  Imamiyyah and Ammeh jurisprudence opinions, andit has been concljded thatt sale of debt can be recognized as a suitable format for analyzing the nature of Tanzil of commercial documents in the Islamic banking system.

    Keywords: Tanzil, sale of debt, usury, Imami jurisprudence, Islamic banking}
  • محمدحسین استا*، غلامحسین افراس، جعفر احمدی

    یکی از نیازهای مهم امروزی که قواعد فقهی و حقوقی باید به آن پاسخ دهند، مطالبه زیان هایی است که به دلیل تاخیر یا عدم انجام تعهد، منتهی به از دست دادن فرصت تحصیل منفعت و یا دفع ضرری محتمل و مربوط به آینده می شود. درگذشته بسیاری از حقوق دانان بر این عقیده بودند که فقط زیان هایی قابل مطالبه است که قطعی بوده باشد و به دلیل آنکه فرصت تحصیل منفعت و یا اجتناب از ضرر آینده به مرحله قطعیت درنیامده، زیان های ناشی از این گونه موارد، قابلیت مطالبه را ندارد. البته، بررسی های صورت گرفته در آثار حقوق دانان نشان می دهد که امروزه دیگر در قابلیت مطالبه و جبران خسارت ناشی از تفویت فرصت اتفاق نظر وجود دارد. بر همین اساس این نوشتار کوشیده است تا با روش توصیفی تحلیلی اثبات نماید که نه تنها ازمدلول قواعد متعدد فقهی ازجمله «لاضرر» و «اتلاف» می توان زیان تفویت فرصت ناشی از تاخیر در تادیه دین پولی را قابل مطالبه دانست، بلکه رویکرد سال های اخیر دیوان عالی کشور و عمومات و اصول حقوقی حاکم بر مسیولیت مدنی، ازجمله اصل جبران کامل خسارات نیز دلالت بر همین امر دارد.

    کلید واژگان: تفویت فرصت, تعهدات پولی, ربا, لزوم جبران خسارت زیان دیده, خسارت تاخیر تادیه}
    MohamadHosein Osta *, Afras Gholam Hossein, Jafar Ahmadi

    One of today's important needs that jurisprudence and legal rules must respond to is the demand for damages that, due to the delay or non-fulfillment of the obligation by the oblige, lead to the loss of the opportunity to gain benefits or the occurrence of possible future losses for the obligee. Undertakes In the past, many jurists were of the opinion that only certain losses can be claimed, and because the opportunity to gain benefits or avoid future losses has not reached the certainty stage, the losses resulting from such cases cannot be claimed. does not have However, the investigations carried out in the works of jurists show that nowadays there is a consensus on the ability to claim and compensate for the loss of opportunity. Based on this, this article has tried to prove with a descriptive and analytical method that not only due to several jurisprudential rules such as "harmless" and "waste", the loss caused by the loss of the opportunity to delay the payment of monetary obligations can be claimed, but the approach of the year The recent decisions of the Supreme Court of the country and the generality and legal principles governing civil liability, including the principle of full compensation for damages, also indicate this.t can also be concluded from the legal principles and provisions of the mentioned unanimity votes that, contrary to the current opinion, the damages for the delay in payment of cash are allocated to the same item specified in Article 522 of the Civil Procedure Law and it does not have a determining index and it seems that the legislator in the said article merely The minimum damages are predicted and the oblige has the possibility to demand all customary damages. The doubt that may be raised regarding the possibility of claiming damages for the delay in payment due to the loss of opportunity and the ability to collect it with the damage caused by inflation is that by accepting this point of view, the situation of the injured party will be better than before the loss, which should be said to dispel this doubt. According to the accepted way of compensation, usually the amount of compensation is not equivalent to the amount of actual damages caused to the victim and depends on the amount of lost luck and opportunity, although in the evaluation of the amount of damage, the future benefit and the degree of its probability are taken into consideration.

    Keywords: Loss of Opportunity, Monetary obligations, Usury, the need to compensate for damages, reverse payment}
  • سید علی محمد یثربی قمی*

    بخش اقتصاد قانون اساسی جمهوری اسلامی اقتضا داشت که نظام بانکداری به عنوان قلب اقتصاد کشور متحول شود. به همین دلیل «قانون عملیات بانکی بدون ربا» در سال 1362 تصویب شد و با تجهیز و تخصیص منابع از نظر قانونی به شکل نوینی درآمد؛ به این امید که اقامه یک نظام پولی و بانکی صحیح می تواند موجب رشد اقتصادی مناسب، رافع فقر و بی کاری، مهارکننده تورم، رونق بخش بازار سرمایه، و کاهنده بازار پول باشد و الگوی موفقی از اقدامات اقتصادی بدون ربا را در دنیای امروز نشان دهد. ارزیابی نه چندان پیچیده از عملکرد نظام بانکی گویای آن است که متاسفانه این قانون نتوانسته است در عمل به نحو مورد انتظار به اهداف تصریح شده در خود قانون دست یابد. آیا آیین نامه های اجرایی هماهنگ نبوده یا قراردادهای نمونه مبتنی بر آیین نامه ها با قانون هماهنگ نشده یا قوانین دیگر با این قانون هماهنگ نشده است؟ پیرو بررسی های شایسته، طرحی از ناحیه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی دوره نهم برای تکمیل و جایگزینی ارایه شده است. آیا این طرح رافع کاستی های احتمالی و تکمیل کننده محسنات آن است؟ نهاد ناظر مطرح گشاینده مشکل ها خواهد بود؟ نگاشته پیش رو به مطالب پیش گفته می پردازد. به علاوه، مدتی این مثنوی تاخیر شد تاکنون که آن طرح در جریان تصویب قرار گرفته است گویا برخی از نقاط ضعف برطرف، با پیش بینی نهاد ناظر و ظرفیت های نو مشکل حل شده است که در فرصتی دیگر به آن خواهیم پرداخت. این زمان بگذار تا وقت دگر به امید امید ناامیدان.

    کلید واژگان: اسلام, اقتصاد, بانک, ربا, بانک بدون ربا, تجهیز, تخصیص پول}
    Seyyed Ali Mohammad Yathrebi Qomi *

    The economy section of the constitution of Islamic Republic of Iran requires that the system of banking, as the heart of economy of the country, be changed.  Therefore, the law of "interest-free banking operation" was passed in 1983 and as for the law it gained a new form by mobilizing and allocating resources. It is hoped that establishment of a correct banking and monetary system can cause proper economy growth, removal of poverty and unemployment, curbing inflation, booming capital market, and decreasing money market. And it can show a successful pattern of interest-free economy measures in the modern world. A less complicated evaluation of the performance of the banking system indicates that unfortunately it could not practically achieve the expected aims stipulated in the law. What is the problem? Whether the executive regulations are not in harmony with the law, or the sample contracts based on regulations are not in agreement with the law or other laws are not in harmony with this law. After good studies and researches, a complementary plan is proposed by the honorable representatives of the tenth Islamic Parliament to replace it. Can this plan remove its possible shortcomings and complete its advantages? The considered supervisory authority can resolve problems. The Present article discusses the above-mentioned matters. In addition, this issue has been delayed for a while. Now that the plan is to be passed, it sounds that a number of shortcomings are removed and by the prevision of the supervisory authority and the new capabilities, the problem is removed which will be discussed in another time.

    Keywords: Islam, Economy, Bank, Usury, interest-free banking, Mobilization, Allocation of money}
  • محمود کاشانی*
    قانون پولی و بانکی کشور مصوب 1351 برگرفته از قوانین پیشرفته اروپایی در زمینه ساختار بانک مرکزی و ارکان آن است. در بخش دیگری از این قانون به بانکداری پرداخته شده و چگونگی تاسیس بانک های خصوصی و ضوابط فعالیت آنها همانند بانک ها در کشورهای اروپایی و ایالات متحد امریکا در آن پیش بینی شده است. با این حال طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران در شهریورماه 1401 در فضای بسته صداوسیما در دستور کار جلسه علنی مجلس گذارده شد و پاره ای از مواد آشفته آن به تصویب رسید. دست اندرکاران این طرح که آگاهی حقوقی ندارند، در پی نسخ قانون پولی و بانکی کشورند. بهره قانونی و نرخ آن در قانونگذاری های ارزشمند دوران دادگستری نوین ایران پذیرفته شده و مفهوم حقوقی «بهره» از «ربا» جدا شد. بانک های کشور ما هم توانستند در راستای نظام بانکداری جهانی، وظایف خود را در پذیرش سپرده های مردم و پرداخت وام های بانکی انجام دهند. قانون موسوم به «عملیات بانکی بدون ربا» که در سال 1362 به تصویب رسید، با واپس گرایی و نادیده گرفتن جدایی مفهوم حقوقی «بهره» از «ربا» و دستاوردهای قانونگذاری در ایران پس از مشروطیت، مقررات بخش بانکداری قانون پولی و بانکی کشور را به آشفتگی کشید. بانک ها در همه کشورها برای حفظ حقوق و امنیت سپرده های مردم زیر نظارت های مستمرند تا از چارچوب وظایف تخصصی خود بیرون نروند و موازین بانکداری را بادقت به اجرا درآورند. سرانجام آنکه در این طرح به دنبال آن هستند مقررات آشفته قانون عملیات بانکی بدون ربا را به صلاحیت های بانک مرکزی نیز گسترش دهند و قانون ارزشمند پولی و بانکی کشور را نیز در بخش بانک مرکزی به آشفتگی بکشانند.
    کلید واژگان: بهره, طرح بانکداری, قانون پولی و بانکی کشور سال 1351, قانون پولی و مالی فرانسه, نرخ بهره}
    Mahmoud Kashani *
    The Iranian State Monetary and Banking Act of 1972 has adapted progressive laws of European countries in the structures and organs of the Iranian Central Bank. In its other part, this Act has dealt with banking operations, the procedure for establishment of private banks and the criteria for their operations, similar to the banks in European countries and the United States. Nevertheless, the Parliament draft bill on the Banking of the Islamic Republic of Iran was put on the agenda of the public session of the Parliament in August 2022 and approved some of its confusing articles with the extreme limitations of broadcast of the debates by the Voice and Vision of the Islamic Republic of Iran, the state radio and television. Those who are handling the draft bill and have no legal expertise and are in fact after abrogation of the State Monetary and Banking Act.The legal interest and its rate which have been adopted in valuable legislations during the modern period of the Iranian judiciary have distinguished the legal concept of interest from “usury.” Towards the international banking system, Iranian banks have also been able to perform their duties in accepting deposits of the people and payment of bank loans. The so-called, “Free Usuary Banking Operations Act,” passed in 1983, with reactionary attitudes and ignoring the separation of the legal concept of “interest” from “usury” and the legislative achievements of Iran after the Constitutional Revolution of 1907, brought to disarray the provisions of the banking part of the State Monetary and Banking Act. The superficial and impractical provisions of the 1983 Act broke down the demarcations of the specialized banking operations, which paved the way for the wide scope violations of Article 34 of the State Monetary and Banking Act, barring the banks to enter into real estate transactions, purchase of shares in commercial companies and engage in entrepreneurial activities. The banks and non-banking credit institutions having entered into real estate and tower building business, the living environment of the big cities has been destroyed and the capital of the banks has become inaccessible for production and creating employment.For the protection of the rights of the people and security of their deposits, banks in all countries operate under constant supervision so that they would not exceed from the scope of their specialized functions and duly comply with the standards. However, the proposed draft bill, put on the agenda of the Parliament last August, wants to legalize the operations of non-banking credit institutions and allow them to enter into the scope of activities of the banks. For years, this kind of institutions has imposed heavy losses on their depositors and the former president of the country in response to their protests has unduly paid huge amounts of money from the national capitals for compensation of the losses of the depositors of such institutions, which itself is an illegal appropriation of state properties and amenable to prosecution.Finally, the sponsors of this draft bill are pursuing to extend the disarrayed provisions of the Free Usury Banking Operations Act to the jurisdictions of the Iranian Central Bank and thereby also bring to disarray the valuable provisions of the State Monetary and Banking Act on the part concerning the Central Bank. For this reason, five former governors-general of the Central Bank, being concerned about it, have requested that the proposed draft bill on Banking of the Islamic Republic of Iran be excluded from the agenda of the Parliament. I also have dealt with some of the principal criticisms of the draft bill in this Article and have proposed that the draft bill be excluded from the agenda of the Parliament. If there is a will in the government and the Parliament for updating the State Monetary and Banking Act, they must benefit from the assistance of legal scholars, law schools, those involved in the organs of the State banking system and the modern and progressive monetary and banking laws of other countries such as that of France.
    Keywords: Legal interest, Monetary, Banking Law of Iran, France Monetary, Financial Law, Usury}
  • علی دیزجی، حسین مهرپور*، علیرضا مظوم رهنی
    زمینه و هدف

    در نظام مالی مدرن این امر پذیرفته شده است که بانک ها برای سود و بهره فعالیت می کنند و این نگاه سنتی که بانکها تنها به عنوان امانت دار پول هستند امروزه منتفی است.لذا موضوع بهره بانکی همواره به عنوان ابزاری برای کسب درآمد برای بانکها مد نظر می باشد. اگرچه در بانکداری اسلامی بهره ربا محسوب شده و دریافت آن ممنوع است. بر این اساس در این پژوهش به دنبال بررسی این امر هستیم که بهره و بطور خاص ربح مرکب در نظام بانکی ایران و اسناد بین المللی از چه جایگاهی برخور دار است و آیا قوانین بر اعتبار آن تاکید دارند؟

    روش

    این مقاله به روش تحلیلی- توصیفی نگارش یافته است.

    یافته ها و نتایج

    قانونگدار در ماده 713 قانون ایین دادرسی مدنی مصوب 1318 صراحتا مطالبه خسارت ازخسارت را ممنوع اعلام کرده بود وبرهمین مبنا در زمان حاکمیت قانون مذکور، مطالبه خسارت از خسارت تاخیرتادیه ویا مطالبه خسارت ازخسارات دادرسی جایزنبود ورای وحدت رویه شماره 1458 مورخ 1327/9/15 دیوان عالی کشور ،غیراز خسارت تاخیر وخسارات دادرسی ، مطللق خسارات را ازشمول ماده 713 قانون فوق البیان خارج ساخته بود.ولی در قانون آیین دادرسی مدنی مصوب 1379 قاعده ممنوعیت اخذخسارت از خسارت نیامده است بلکه قانونگذار تاسیس جدیدی به شرح تبصره 2 ماده 515 قانون اخیرالذکر مبنی برقابل مطالبه نبودن خسارت ناشی ازعدم النفع ایجاد نمود و همین تغییر در تعبیر قانونگذارسال 1318 درقانون جدید قرینه ای برعدم اراده قانونگذار جدید مبنی بر شناسایی قاعده ممنوعیت اخذخسارت از خسارت تلقی گردیده است.

    کلید واژگان: بانک, ربا, بهره بانکی, ربح مرکب, بانکداری اسلامی, خسارت از خسارت}
    Ali Dizaji, Hossein Mehrpour, Alireza Mazlum Rahni
    Field and Aims

    In the modern financial system, it is accepted that banks operate for profit and interest, and the traditional view that banks are only money trustees is rejected today. Therefore, the issue of bank interest is always considered as a means of earning. Income is considered for banks. Although in Islamic banking, interest is considered usury and its receipt is prohibited. Based on this, in this research, we are looking to investigate what is the position of interest and especially compound interest in Iran's banking system and international documents, and do the laws emphasize its validity?

    Method

    This article is written in analytical-descriptive method.

    Findings and Conclusions

    In Article 713 of the Code of Civil Procedure approved in 1939, the lawmaker had explicitly prohibited the claim for damages, and on this basis, during the rule of the said law, the claim for damages for delay in payment or the claim for damages for damages was permissible beyond the uniformity of procedure No. 1458 dated 1327 15/9/2015, apart from damages for delay and litigation damages, the Supreme Court excluded all damages from the scope of Article 713 of the aforementioned law. However, in the Civil Procedure Law approved in 2000, there is no rule prohibiting damages from damages, but the legislator established a new one as described in Note 2.

    Keywords: Bank, Usury, bank interest, compound interest, Islamic Banking, loss from loss}
  • مهدی محققیان، سید محمدهادی مهدوی*، احمدرضا توکلی

    خلق پول از مهم ترین پدیده های اقتصادی است که آثار بسیاری را در اقتصاد به جای می گذارد. خلق پول یا اعتبار جهت اعطای وام به مشتریان بانکی صورت می گیرد که بر اساس آن، بانک ها به اصطلاح از «هیچ» به خلق اعتبار در حساب متقاضی وام اقدام می کنند. گرچه این پدیده موافقانی نیز دارد، لکن همین گروه نیز به آثار مخرب اقتصادی خلق پول واقف و معترف اند. از مهم ترین آثار آن می توان به بی ثباتی اقتصادی، ایجاد تورم افسارگسیخته، تبعیض و نقض عدالت اشاره کرد. از آنجا که کمتر کسی یافت می شود که تقاضای وام از بانک ها نکرده باشد، می توان این مسیله را در عداد مسایل مبتلابه جامعه اسلامی به شمار آورد. از نظر فقهی می توان این پدیده را اکل مال به باطل قلمداد کرد؛ زیرا بانک در مقابل «هیچ» به کسب مال مبادرت می کند. از سوی دیگر، منع سوءاستفاده از حق که مستفاد از ادله قاعده لاضرر است، بر ممنوعیت خلق پول دلالت دارد. بانک ها این حق را دارند که به مشتریان خود وام دهند و این حق را شرع و قانون برای آن ها در نظر گرفته است و لکن این حق را دستاویزی برای سوداگری خود و اضرار به کل جامعه قرار داده اند که بر اساس ادله منع سوءاستفاده از حق و لاضرر، این عمل محکوم به حرمت است. نهایتا باید گفت ملاکی که در برخی روایات برای حرمت ربا بیان شده است که عبارت از کسب سود بدون هیچ ما بازایی است بر خلق پول نیز بی کم وکاست صادق بوده و با تنقیح مناط قطعی می توان حرمت ربا را به آن تعمیم داد.

    کلید واژگان: خلق پول, اعتبار, اکل مال به باطل, سوءاستفاده از حق, ربا}
    Mahdi Mohagheghian, S. MuhammadHadi Mahdavi *, AhmadReza Tavakoli

    Money creation (money issuance) is one of the most important economic phenomena that leaves many effects on the economy. In order to grant loans to bank customers, money or credit based on which banks create credit from “nothing” in the account of the loan applicant is created. Although this phenomenon has also supporters, but this same group also admits and acknowledges the destructive economic effects of money creation. Its most important effects include economic instability, unbridled inflation, discrimination and violation of justice. This issue can be considered as a matter of concern affecting the Islamic society because there are few people who have not applied for a loan from banks. This phenomenon from a jurisprudential point of view can be considered as an unlawful ownership (in Arabic: اکل المال بالباطل, unjust enrichment); because, the bank acquires property (tries to make money) instead of “nothing”. On the other hand, the prohibition of the abuse of the right, which is based on the evidence of the rule of prohibition of detriment (in Arabic: لا ضرر, principle of harm), implies the prohibition of the creation of money. Banks have the right to loan their customers money and this right is considered by law and Sharia (Arabic: شریعه, Romanized: sharīʿa, religious law) for them, but they have made this right an excuse for their profiteering (mercantilism, trade) and causing harm (damnification) to the whole society, which is ruled to illegitimacy on the basis of the evidence of prohibiting the abuse of the right and principle of harm. It should be finally noted that the criterion stated in some ḥadīth (pl. aḥādīth, literally means talk or discourse, narrations) for the unlawfulness of usury, which is the earning of profit without anything in return (equivalent), is equally true about the creation of money, and it is possible to generalize the prohibition of usury by conclusive rectification of the effective cause (Arabic: تنقیح المناط).

    Keywords: money creation, credit, Unlawful ownership, Abuse of rights, usury}
  • محمدعلی راغبی، رضا دهقان نژاد، صابر فاتحی*، زهرا اکبرزاده، محمد اسدی

    یکی از چالشهای مورد ابتلای جوامع اسلامی امروزه در حوزه اقتصاد، مسیله ربای قرضی (وام) است. اصل حرمت ربا در میان تمام مسلمانان، مورد اتفاق بوده و بلکه از ضروریات دین به شمار می آید و مشهور فقیهان با استناد به آیات و روایات تحریم ربا، ربای قرضی را به صورت مطلق حرام دانسته اند و در مورد اقسام آن، تفصیلی مطرح نکرده اند اما از حدود یک قرن پیش، گروهی از اندیشمندان مسلمان با استناد به برخی ادله، ربای قرضی را از جهت غرض قرض گیرنده و مصارف آن، به دو نوع ربای استهلاکی (مصرفی) و ربای انتاجی (تولیدی) تقسیم کرده اند و ربای مصرفی را مشمول ادله تحریم ربا دانسته و ربای تولیدی را تجویز نموده اند. بر این اساس، قرض ربوی اگر برای تولید، تجارت و امثال آن باشد، جایز بوده و حرام نیست. حاصل پژوهش نشان می دهد که ادله تحریم ربا، هر دو نوع ربای قرضی را شامل می شود و ادعای جواز ربا در ربای انتاجی، فاقد اعتبار است.

    کلید واژگان: ربا, ربای استهلاکی, ربای تولیدی, ربای قرضی, ربای مصرفی}
    MohammadAli Raghebi, Reza Dehghan Nejad, Saber Fatehi *, Zahra Akbarzadeh, Mohammad Asadi

    One of the challenges facing the current Islamic societies in the field of economy is the issue of usury in loans. The principle of illegitimacy of usury is a consensus among all Muslims and even it is considered to be one of the necessities of the religion. Invoking the verses and narratives relating to the prohibition of the usury, the most well-known Islamic jurists have regarded usury as absolutely forbidden. They did not elaborate on its types, however, since about a century ago, referring to some evidences, a group of Muslim thinkers have divided usury into two types namely the usury in consumption and usury in production and have declared the usury in consumption as forbidden and the usury in production as permissible. Accordingly, if the usury in loan is for production, trade and the like, is permissible and not forbidden. The findings of the research demonstrate that the reasons for prohibiting usury include both types of the usury in loan and the claim that usury is permissible in the productive usury is invalid.

    Keywords: usury, Usury in Depreciation, Usury in Production, Usury in Loan, Usury in Consumption}
  • رسول بهرامپوری، جواد خدادادی*
    حدود اعتبار وجه التزام قراردادی در تعهدات پولی، همواره از موضوعات بحث برانگیز در نظام حقوقی ایران بوده است؛ با توجه به مواجهه نهادهایی نظیر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام با خسارت تاخیر تادیه در طول زمان، علیرغم تصویب قوانینی نظیر قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی در سال 1379، همچنان این سوال در نظام حقوقی ایران مطرح است که آیا طرفین می توانند به صورت قراردادی ضمن درج وجه التزام، مبلغی مازاد بر نرخ شاخص سالانه بانک مرکزی را به عنوان خسارت مقطوع مطالبه کنند؟ رای وحدت رویه شماره 805 هییت عمومی دیوان عالی کشور، جواز این امر را منوط به عدم مغایرت با قوانین و مقررات امری دانسته است و پژوهش حاضر با روشی تحلیلی - توصیفی در راستای پاسخ به سوال مزبور، ضمن بررسی تحولات مربوط به خسارت تاخیر تادیه در نظام حقوقی ایران، با بیان تحلیل های سه گانه فقهی، حقوقی و اقتصادی اثبات نموده است که پذیرش اعتبار هر میزان از وجه التزام در تعهدات پولی نه تنها از متن قوانین و مقررات موضوعه قابل استنباط نیست، بلکه علاوه بر تعارض با قوانین امری، دارای آثار سوء اقتصادی فراوان می‎باشد و توافق صورت گرفته را در معرض شبهه ربوی بودن قرار می دهد.
    کلید واژگان: تعهدات پولی, خسارت تاخیر تادیه, رای وحدت رویه, ربا, وجه التزام}
    Rasool Bahrampoori, Javad Khodadadi *
    Validity of penalty clause in monetary obligations has always been a controversial issue in the Iranian legal system. Due to the exposure of institutions such as the Constitutional Council and the Expediency Discernment Council to the damage of late payment, despite the adoption of laws such as the Code of Civil Procedure this question still remains in the Iranian legal system and it is asked the parties can claim a sum in excess of the annual rate of the Central Bank as a fixed sum, based on the contractual terms? General Assembly of the Supreme Court's Unified Judicial Precedent No. 805 has considered the permission of this matter subject to its non-contradiction with the imperative laws and regulations and the present study with an analytical-descriptive method in order to answer above question, by examining evolutions regarding the damages of late payment in the Iranian legal system, state three jurisprudential, legal and economic analyzes and it has proved that accepting the validity of any amount of contractual obligation in monetary obligations can't be deduced not only from the text of the relevant laws and regulations but in addition to conflict with the law, has many adverse economic effects and exposes the agreement to the suspicion of usury.
    Keywords: monetary obligations, Late Payment Damage, Unified Judicial Precedent, usury, penalty clause}
  • سجاد عسگری آرانی، غلامحسین مسعود*، محسن شکرچی زاده
    در طول سالیان گذشته تاکنون یکی از مهم ترین مباحث روز جامعه را موضوع ربا تشکیل می دهد. از آنجا که علی رغم تاکیدات دینی بر منع آن، متاسفانه در جامعه ی کنونی ما روبه فزونی است و غالبا مردم در توجیه اقدام خود، به اقدامات مشابه بانکها اشاره می کنند شناخت نحوه ی اقدام بانکها در جهت اتخاذ سیاست لازم برای کنترل آن حایز اهمیت است. موضوع ربا، عنوانی است که بر اساس آموزه های دینی نکوهش شده و از آن جهت که کشورهای مسلمان من جمله مصر نیز به مانند ایران سعی در اجرای اوامر دینی دارند، شناخت نحوه ی اقدام بانک های آنها در خصوص ربا و تطبیقش با اقدامات صورت گرفته در بانک های ایران در این زمینه می تواند گام موثری در جهت محقق کردن اقتصاد اسلامی باشد، لذا در این مقاله با استفاده از روش تطبیقی و تحلیلی سعی در بررسی ربا در بانک های ایران و مصر گردیده تا بتوانیم وجود یا عدم وجود آن را در بانکها شناسایی نماییم. به نظر می رسد در ایران از لحاظ قانونی ربا وجود ندارد منتهی در عمل به نحوی در بانکها اقدام می گردد که خالی از اشکال شرعی نیست و در کشور مصر با توجه به نحوه ی جرم انگاری آن، ربا از منظر قانون از آنچه در فقه به عنوان ربا شناخته می شود فاصله گرفته است.
    کلید واژگان: نظام حقوقی, قرارداد بانکی, جرم, ربا, تورم}
    Sajjad Asgari Arani, Gholam Hosssain Masoud *, Mohsen Shekarchizadeh
    Over the past years, one of the most important topics in society today has been the issue of usury. Despite the religious emphasis on its prohibition, it is unfortunately increasing in our current society and people often refer to similar actions of banks in justifying their actions. Knowing how banks act in order to adopt the necessary policy to control it is important. The issue of usury is has been denounced based on religious practice, and since Muslim countries, including Egypt, like Iran, are trying to carry out religious orders, it is important to know how their banks deal with usury and how it complies with the measures taken. Iranian banks in this field can be an effective step towards the realization of Islamic economics, so in this article, using a comparative and analytical method, we have tried to study usury in Iranian and Egyptian banks so that we can determine its presence or absence in banks. It seems that there is no usury in Iran legally, but in practice, it is done in banks in a way that is not free from religious forms, and in Egypt, due to the way it is criminalized, usury is legal from what is seen in jurisprudence. Known as usury has taken a toll.
    Keywords: legal system, banking contract, crime, usury, inflation}
  • جواد نفری*، علی عندلیبی
    ربا از مسایل بسیار مهمی است که از گذشته های دور مورد ابتلای جوامع مختلف بشری بوده و همواره آسیب های اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی را به اعضای جامعه وارد ساخته است. بر همین اساس، در دین مبین اسلام، در خلال نصوص بسیاری حکم به حرمت معاملات ربوی شده است. با این حال، برخی از فقها و اندیشمندان مسلمان در آثار خود فصلی را تحت عنوان «حیل تخلص از ربا» آورده و طی آن، شیوه هایی را معرفی نموده اند که از طریق آنها، معاملاتی صورت می پذیرد که ظاهری شبیه به معاملات غیر ربوی داشته و بر همین اساس، مشمول حکم حرمت ربا نمی شوند. مهم ترین سوالی که در این خصوص مطرح می گردد حکم استفاده از حیل تخلص از رباست که در پژوهش حاضر تلاش شده تا با روش تحلیلی - توصیفی ضمن ارایه پاسخی مستند بدان، حکم بیع عینه به عنوان یکی از حیل ربا مورد بررسی قرار گیرد. پیرامون حکم روش های فرار از معامله ربوی میان فقها اختلاف نظر وجود داشته و برخی با استناد به تعارض بکارگیری این شیوه ها با فلسفه حرمت ربا، قایل به عدم مشروعیت این اقدام شده و در مقابل، برخی با تمسک به منطوق برخی روایات خاص، مدعی شده اند که حیل تخلص از ربا تخصیصا یا تخصصا از حکم حرمت ربا خارج است. بر مبنای پژوهش های صورت گرفته، نه تنها استفاده از حیل تخلص از ربا خالی از اشکال است بلکه می توان از «بیع عینه» به عنوان شیوه ای در جهت فرار از ارتکاب به معاملات ربوی استفاده نمود.
    کلید واژگان: معامله, ربا, حیل تخلص, راه های فرار از معامله ربوی, بیع عینه, بیع نسیه}
    Javad Nafari *, Ali Andalibi
    Usury is one of the most important issues that has plagued various human societies since ancient times and has always caused significant economic and social harm to members of society. Accordingly, in the religion of Islam, many texts have ruled that usury is forbidden. However, some Muslim jurists and thinkers have included a chapter in their works entitled "The Trick of Usury" in which they have introduced methods through which transactions are made that appear to be similar to non-usury transactions. They have usury and accordingly, they are not subject to the ruling on the sanctity of usury. The most important question in this regard is the ruling on using the trick of usury. There has been disagreement among jurists about the ruling on methods of escaping the usury deal, and some, citing the conflict between the use of these methods and the philosophy of the sanctity of usury, believe that this action is illegitimate, and on the other hand, some claim based on the content of certain narrations. They have said that cheating usury is out of the sanctity of usury specifically or professionally. According to research, not only is the use of usury tricks free of problems, but also the sale of object can be used as a way to avoid committing usury transactions.
    Keywords: transaction, usury, ways to escape usury transaction, loan sale}
  • سید مهدی نقیبی، سید محمدعلی حسنی*

    گرفتن و دادن قرض از امور ناگزیر جامعه است و چه بسا هر انسانی بدان مبتلا می شود. امروزه بسیاری از قراردادهای قرض الحسنه ی بانک ها ، موسسات مالی و صندوق های خانوادگی و...، مشروط به افتتاح حساب و ماندن مقداری پول، برای مدتی نزد بانک یا صندوق است، تا پس از گذشت مدتی معین، به سپرده گذار وام داده شود. آیا چنین شرطی با توجه به اینکه اشتراط هر گونه شرطی که منفعتی برای قرض دهنده به دنبال داشته باشد، ربوی و حرام است؛ جایز است؟ در این مقاله طی یک تحقیق بنیادی، به روش کتابخانه ای و با رجوع به منابع متعدد قرآنی، حدیثی و فقهی، و با نظر به زشتی شدید ربا، انواع شرط در ضمن عقد قرض، به ویژه قرض به شرط قرض، به صورت توصیفی-تحلیلی و موشکافانه، بررسی شده و پس از بیان اینکه اشتراط منفعت مادی برای وام دهنده در ضمن عقد قرض موجب ربوی شدن قرض می شود، مساله ی مورد بحث با توجه به آیات و روایات مورد بررسی دقیق فقهی قرار گرفته است. تا مشروعیت یا عدم مشروعیت چنین شرطی به اثبات رسد.

    کلید واژگان: قرض الحسنه, ربا, ربای قرضی, شرط, منفعت, قرض به شرط قرض}
    Sayyed mahdi Naqibi, Sayyed mohammadali Hasani *

    Loan taking and giving is one of the inescapable affairs of the society and a probable matter for everyone. Nowadays, many loan contracts of banks, financial institutions, family funds, and etc. are depends on opening of an account and the remaining of some money for a period of time which let the bank or fund to give a loan to depositor after passing some time. The question is that: such condition which provides benefits for loaner, a benefit that will be usury and forbidden, is permissive? This paper, through a fundamental study with the library research method by referring to various Quranic, hadith, and jurisprudential sources, considering the extreme evil effects of usury, different kinds of condition in the loan contract (especially loan on condition of return loaning), have been examined with a descriptive and analytical approach. After affirming that any benefit providing for loaner in contract make that loan contract usury, a careful jurisprudence study have been prepared to show the legitimacy or illegitimacy of such condition.

    Keywords: loan, usury, usury in loan, condition, benefit, loan on condition of return loaning}
  • حمید گوینده*
    رای وحدت رویه شماره 794-99 دیوان عالی کشور حاکی است که اخذ سود بیشتر از مصوبات قانونی توسط بانک به عنوان یک شرط خلاف نظم عمومی حتی در قالب ماده 10 قانون مدنی نیز قابل پذیرش نیست. دلالت التزامی این رای آن است که قرارداد به قوت خود باقی است لیکن شرط اخذ سود اضافه باطل است در این صورت آیا می توان نتیجه گرفت که دیگر آثار قرارداد یعنی اجراییه صادر شده، برگزاری مزایده و فروش عین مرهونه با فرض بقای رهن به قوت خود باقی باشد یا شرط خلاف یاد شده موجب ابطال اجراییه و در صورت برگزاری مزایده و حتی انتقال عین مرهونه به برنده مزایده به تبع آن باطل خواهد بود؟ این مقاله با نگاهی به برخی آراء صادر شده در پی بررسی.
    کلید واژگان: تسهیلات بانکی, بانکداری بدون ربا, ابطال اجرائیه, ابطال مزایده, ربا}
    Hamid Gooyandeh *
    The binding precedent No. 794-99 handed down by the Supreme Court indicates that taking more than legal regulations by the bank as a condition contrary to public policy is not acceptable even in the form of Article 10 of the Civil Code.What is inferred from this decision is that the contract remains in force but the condition of charging extra interest is invalid.In this case, is it possible to conclude that on the assumption that the mortgage in question remains in force the rest of the effects of the contract, i.e. the issued writ of execution, the holding of an auction and the sale of collateral property is considered to be valid. Or is it the case that the above-mentioned condition annuls the writ of execution, and invalidate holding an auction in case it has taken place, and even the transference of the collateral property to the winner of the auction?This article pursues the examination of this issue by looking at some decisions issued.
    Keywords: Bank Facilities, Interest-free banking, Annulment of writ of execution, Annulment of auction, Usury}
  • سید عباس جزایری، فاطمه علی اصغرزاده*

    خسارت تاخیر تادیه از موضوعاتی است که در عرصه فقه و حقوق مطرح بوده و به لحاظ پیدایی تحولات فراوان،موضع گیری هایی را از سوی مراجع فقهی و قانونی با خود به همراه داشته است. از یک طرف، تامین نظم اقتصادی در دنیای کنونی، بدون در نظر گرفتن جریمه تاخیر،بسیار دشوار است و از طرف دیگر، شبهه خلاف شرع بودن نهاد حقوقی مزبور و لزوم تطابق مقررات قانونی با احکام شرع مقدس بر اساس اصل چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، کاوش هر چه بیشتر در اطراف موضوع یاد شده را می طلبد. پس از انقلاب فقهای شورای نگهبان به استناد اصل چهارم قانون اساسی، وظیفه ای که نسبت به تطبیق قوانین با شرع انور داشتند بدوا اخذ هر نوع خسارت تاخیر تادیه را مغایر شرع و حرام اعلام نمودند ولی مدتی بعد به دلیل رشد روزافزون نقدینگی و افزایش تورم، شورای نگهبان را وادار به تجدیدنظر و پذیرش خسارت تاخیر تادیه نمود ولی همچنان شبهاتی باقی ماند.نگارندگان در این مقاله با روش تحلیلی توصیفی سعی دارند که به ابعاد فقهی و حقوقی خسارت تاخیر تادیه با توجه به خلاف شرع بودن ربا، بپردازند تا از این رهگذر  به جستجوی راهکاری در شرع دست یابند و با تعیین خسارت بر تاخیر تادیه، اهرمی برای انجام تعهد در موعد مقرر گردد.

    کلید واژگان: خسارت تاخیر تادیه, حقوق کیفری ایران, فقه امامیه, ربا}
    Seyed Abbas Jazayeri, Fatemeh Aliasgharzadeh *

    Compensation for delay in payment is one of the issues that have been raised in the field of jurisprudence and law and in terms of the emergence of many changes, has taken positions from the jurisprudential and legal authorities. On the one hand, it is very difficult to maintain economic order in the current world, regardless of the penalty for delay, and on the other hand, the suspicion that the legal institution is illegal and the need to comply with the rules of law according to the fourth principle of the Constitution of the Islamic Republic Iran demands more and more exploration around this issue. After the revolution, the jurists of the Guardian Council, according to the fourth principle of the constitution, declared that their duty to implement the laws in accordance with Anwar Sharia was illegal and haram, but later due to increasing liquidity and rising inflation. The Guardian Council was forced to reconsider and accept the compensation for the delay, but doubts remained. To seek a solution in the Shari'a, and by determining the damages on the delay of payment, to establish a lever for the fulfillment of the obligation on time.

    Keywords: late payment damages, Iranian criminal law, Imami jurisprudence, Usury}
  • طیبه یوسفی*
    زمینه
    بی تردید احیاء و اجرای دو اصل مهم و مورد توصیه ی دین اسلام یعنی «امربه معروف» و «نهی از منکر» در همه ی عرصه ها و شیونات زندگی به ویژه عرصه های اقتصادی در این فرایند بسیار اثربخش و راهگشا می باشد. در نظام اقتصادی اسلام، انگیزه فعالیت های اقتصادی تحصیل رضای خداوند است و هدف؛ سلامتی اقتصادی فرد خانواده، اجتماع وامت در مسیر تحقق عدالت اجتماعی و قسط واقعی است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه، کلیه مقالات چاپ شده تا تابستان 1401 به زبان فارسی بررسی مصادیق معروف و منکر اقتصادی در قرآن و روایات بررسی قرار گرفتند. این مقالات از طریق جستجو در پایگاه های اطلاعاتی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی، sid.ir، فصلنامه فقه اسلامی و نشریات سیویلیکا، فصلنامه پژوهش حقوق خصوصی، با استفاده از کلیدواژه هایی نظیر معروف و منکر اقتصادی، خمس، زکات، ربا، غش در معامله. به دست آمده اند. همچنین از مجلات معتبر علمی از مقالات و وب سایت های فوق استخراج شده است.
    یافته ها
    در نظام اقتصاد اسلامی، معروف های اقتصادی برای بالا بردن سطح رفاه نیازمندان، توازن اقتصادی و برقراری عدالت اجتماعی وضع شده اند. ازنظر فقه اسلام، جایگاه منابع مالی برای رشد و پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، جایگاهی است بسیار مهم و سرنوشت ساز؛ درست همان گونه که توسعه و آبادانی جایگاهی است بنیادی و اساسی؛ اما هریک از این دو منبع اقتصادی و عبادی در جامعه اسلامی جایگاه خویش را دارند و بر اساس مصلحت ها و منفعت هایی در مواردی واجب و در مواردی مستحب هستند. اگر این مقوله به درستی در جامعه نهادینه شود و مردم آثار و دستاوردهای آن را در جامعه به عینا رویت کنند آنگاه بدون تردید به سمت معروف های اقتصادی در فقه روی خواهند آورند.
    کلید واژگان: معروف و منکر اقتصادی, خمس, زکات, ربا, غش در معامله}
    Yousefi Tayabeh *
    Background
    Doubtless, revival and implementation of two significant and recommended principles of Islamic religion, namely “do the good” and “forbid the evil” in all areas and facets of life, especially in economy, are highly effective in this process. In Islamic economic system, the motivation of economic affairs is the God’s pleasure and the goal; economic health of the individual, the family, and community are on the way to realize social justice and real installments.
    Materials and Methods
    In this study, all the articles published in Persian until the autumn 2022 were examined based on do and don’t economic instances in the Quran and hadiths. These articles were searched through databases, Research Institute of Islamic Sciences and Culture, Astan Qods Razavi Research Foundation, sid.ir, Islamic Jurisprudence Quarterly and Civilica publications, Private Law Research Quarterly, and have been obtained by using some keywords such as do and don’t economic affairs, quint, religious tax, usury, and fraud in the transaction that have further been extracted from the above-mentioned articles and websites from reputable scientific journals.
    Results
    In Islamic economic system, the good economic affairs have been established to raise the welfare level of the needy, economic balance, and establish social justice. From the Islamic jurisprudence viewpoint, the position of financial resources for economic, social, and political growth and progress is a prominent and decisive position; just as development is a fundamental position. However, each of these two sources of worship and economy has their own places in Islamic society, and based on expediency and benefits, they are obligatory in some cases and recommended in others. If this category is properly institutionalized in society and the public observe its effects and achievements, they will doubtless turn to the good economic ones in jurisprudence.
    Keywords: The economic good, bad, Khums, Zakat, usury, fainting in the transaction}
  • عباس میرشکاری، سید محمدامین حسینی*

    حیله شرعی به معنای راه کاری است که بنابر قواعد کلی، طرفین برای استفاده از آن، مجاز هستند اما از آنجا که قصد طرفین از به کار گیری آن، فرار از ممنوعیت ها و محدودیت های شرعی و قانونی است، درباره، صحت آن در فقه اختلاف نظر وجود دارد. برخی، قایل به جواز آن هستند. برای اثبات این سخن نیز، به اصل صحت استناد می شود. در مقابل، برخی دیگر بر این باورند که حیله شرعی باطل است، عمده دلیل قایلان به بطلان حیل شرعی، قبح نقض غرض شارع می باشد. یعنی غرض شارع از تحریم ربا وجود ظلم و سایر مفاسدی در ربا بوده است. اگر با تغییر عنوان و در عین حال وجود چنین مفاسدی آن را مباح بداند دچار تناقض در جعل و نقض غرض گردیده و نقض غرض قبیح است و عمل قبیح از شارع سر نمی زند. در نظام حقوقی نیز، همانند این اختلافات قابل مشاهده است، از قانون مدنی نیز، رویکرد واحدی قابل استنباط نیست، با این حال، به نظر می رسد در پناه اصول کلی، باید مسئله را حل کرد. رویکرد اتخاذ شده در این مقاله تاکید بر قصد واقعی برای انشا معامله است. باید دید که با وجود به کارگیری حیله، همجنان طرفین قصد جدی برای انجام معامله دارند یا خیر. پاسخ منفی به این پرسش، معنایی جز بطلان معامله نخواهد داشت. در مقاله حاضر تلاش می شود با معرفی یک پرونده، جدا از بحث نظری در این ارتباط، رویکرد رویه قضایی نیز ترسیم شود.

    کلید واژگان: حیله, حیل شرعی, ربا, اصل صحت, نقض غرض}
    Abbas Mirshekari, Seyyedmohammadamin Hosseini *

    Sharia solution means a solution that, according to general rules the parties of contract are allowed to use it. But, as the parties’ purpose is to abscond from religious sharia and legal prohibitions and restrictions, there is some disagreements about its validity in Fiqh. Some faqis believe on using it. The principle of correctness is also invoked to prove this belief. In contrast, some believe that Sharia solution is invalid. The most significant reason for those who believe in its invalidity, is the obscenity of lawgiver's purpose violation.The purpose of lawgiver in banning usury is oppression or other kinds of corruption in it. By changing the title and at the same time allowing such corruption, the purpose would be violated. Therefore, the purpose is violated which is reprehensible and in fact, the lawgiver is not allowed to commit it. Also in legal system, similar contrasts are visible. The same approach could not be inferred from civil act. However, it seems that the issue should be solved regarding to general principles. In this article, an adopted approach is emphasized on real intention for creating contract. As a result, it should be considered that in spite of applying Sharia solution whether the two contracting parties have a serious intention to deal or not. The negative answer to this question, means nothing but contract's invalidity. In this article, by introducing a case study, apart from the theoretical discussion in this regard, an attempt is made to imagine a judicial procedure approach

    Keywords: solution, sharia solution, usury, principle of validity. purpose violation}
  • محمد اسدی، محمدعلی راغبی*، محمدجواد حیدری خراسانی

    حرمت ربا از دیدگاه فقیهان امامیه، امری مسلم است و عقل به قباحت آن معترف می باشد. قبح عقلی ربا اقتضا می کند که حکم به حرمت ربا در غیر از موارد مستثنا شده با دلیل قطعی، قابل تخصیص نباشد و ربا تحت هر شرایطی، قبیح و حرام باشد. با وجود حرمت شرعی و قبح عقلی و مفاسد اجتماعی ناظر بر امر ربا، عده ای از فقها راه هایی برای تخلص از ربا بیان کرده و به مشروعیت آن حکم داده اند. در این میان، امام خمینی (ره) از معدود فقیهانی است که با ورود به مساله و بازنگری در ادله، به حرمت آن در تمام مورادی که ماهیت ربا محفوظ بماند، فتوا داده اند و به هیچ یک از حیله ها و چاره جویی های فقها برای فرار از ربا اعتنا نکرده اند. ایشان با بررسی دلالت اخبار، روایات را ناظر بر ربای حکمی دانسته اند (نه ربای واقعی). بر این اساس، راه های تخلص از ربا نمی توانند به عنوان قاعده کلی برای تخصیص حرمت ربا به کار روند.

    کلید واژگان: امام خمینی(ره), تخلص از ربا, ربا, ربای معاوضی, ربای واقعی}
    Mohammad Asadi, Mohammadali Raghebi *, Mohammadjavad Heydari Khorasani

    Prohibition of usury is well-established according to Imamiyah jurists and it is considered to be disapproved by reason. Disapproval by reason of usury requires that the rule on the prohibition of usury except for those case excluded by definitive reason be non-specifiable and usury be disapproved and forbidden under any circumstances. In spite of religious prohibition and by rational disapproval and social depravities of usury, some jurists have introduced certain ways for escaping from usury and have ruled for its legitimacy. In this regard, Imam Khomeini is among few jurists who through considering and reviewing the question, have ruled for its prohibition in all cases in which the nature of usury is secured and has neglected all ways and excuses for escaping from usury. By examining the implication of the narrations, he has considered them to be for peremptory usury (and not for real usury). Accordingly, the ways for escaping from usury cannot be applied as a general rule for specifying the prohibition of usury.

    Keywords: Imam Khomeini, escaping from usury, Usury, exchanging usury, real usury}
  • محمد زمان رستمی*، محمد هادی رستمی
    فرایند تحول عقود و مبانی آنها، باید متناسب با تکامل اقتصاد باشد. عقد یک التزام است و التزام در جایی است که با بالاترین کارایی، فایده و رضایت همراه باشد. هر یک از این امور، دارای مراتب بی شمار است و در هر عصر معنای خاص خود را می یابد. مبانی عقود مانند صحت، رضایت، عدم ضرر و عدم سفاهت، اموری نسبی و تشکیکی است. ممکن است یک عقد در یک عصر، کارا و صحیح و در عصر دیگر غیرکارا و باطل باشد. یک فعالیت نیز ممکن در یک زمان رشد و در زمان دیگر سفاهت تلقی شود، چنان که یک فرد ممکن است در انجام یک کار سفیه و در انجام کار دیگر رشید باشد. این مقاله درصدد بیان این مطلب است که هر معنا را متناسب با همان عصر باید مشاهده کرد. این مقاله، نگارشی تحلیلی است و فرضیه آن، این است که در هر یک از ضوابط فقهی باید به عرف متخصص و درحال تحول و تکامل رجوع کرد و عرف عادی، موجب ایستایی و عدم تحول است.
    کلید واژگان: کلیدواژه ها: عقد, لزوم, صحت, رشد, سفاهت, ربا, ضرر}
    Mohammad Zaman Rostami *, Mohammad Hadi Rostami
    Process of establishment of contracts and their foundations, should be proportionate to the evolution of the economy. Contract is an obligation and should be with highest efficiency, benefit and satisfaction. Each of these things has many levels and in every age finds its own meaning. Foundations of contracts, such as validity, satisfaction, no loss and no legally foolishness, are relative and contain numerous degrees. A contract may be efficient, accurate and effective at a time and be void in other times. One person also may be legally foolish in one contract but grown in other. This paper reveals that each meaning must be consistent with the same period of time. This paper is an analytical text and its Hypothesizes that for any foundations should refer to specialist practice and normal practice would induce to static and unchanging.
    Keywords: Contracts, Necessity, Validity, growth, foolishness, usury, Losses}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال