به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « waste » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «waste» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدحسین خادمی آراسته*

    قاعده اتلاف، از جمله قواعد مشهور فقهی، در همه فرقه های مسلمین است و نسبت به آن اتفاق نظر وجود دارد. یکی از مهم ترین موجبات ضمان قهری که مورد استناد قرار گرفته، همین قاعده اتلاف است. اطلاق قاعده اتلاف، بیانگر این است هر کسی مال دیگری را تلف کند ضامن باشد و اشتباه در اتلاف در ظاهر قاعده بیان نگردیده است و از سویی هم چنانچه حقوق غیرمالی افراد مورد تلف واقع گردد؛ از ظاهر قاعده، قابل برداشت نیست؛ چرا که ظاهر قاعده تاکید بر تلف حقوقی مالی دارد. اما نباید به ظاهر قاعده توجهی کرد؛ چراکه با استفاده از ماده 1 قانون مسئولیت مدنی ضرر زدن به هر حقی که انسان دارا می باشد، خواه مال باشد و خواه غیر آن ضمان آور است. یکی از حقوق غیرمالی انسان، جان و سلامتی می باشد که در کنار سایر حقوق قانونی از جمله اموال مورد احترام قانونگذار است. بنابراین با وجود اینکه تلف و صدمه بدنی وارد به افراد جزء حقوق مالی نیست؛ اما به موجب ماده 496 قانون مجازات اسلامی موجب ضمان و مسئولیت آور برای متلف است.

    کلید واژگان: اثر, اشتباه, اتلاف, حقوق غیر مالی, صدمه بدنی}
    MohammadHossein Khademi Arasteh *

    The rule of waste is one of the famous jurisprudential rules in all Muslim Sects and there is a consensus regarding it. One of the most important causes of forced guarantee that is cited is the same rule of loss. The application of the rule of waste indicates that whoever wastes another`s property is a guarantor , and the mistake in the loss is not stated in the appearance of the rule , and on the ofter hand , if the non-financial rights of people are lost , it con not be removed from the rule. Because the appearance of the rule emphasizes the of financial rights. However, one should not pay attention to appearance of the rule, because by using Article 1 of the Civil Liability Law, harming any right that a person has , whether it is property or otherwise , is guaranteed. One of the non-financial human rights is life and health , wiche is respected by the legislator along with other legal rights, including property. Therefore, despite the fact that Physical loss and damage to people is not a matter of financial rights, but according to Article 496 of the Islamic Penal Code, it is a guarantee and responsibility for the person responsible for the damage.

    Keywords: Effect, Mistake, Waste, Non-Financial rights, Bodily harm}
  • مسعود وفائی، سید مهدی میرداداشی کاری*، ابراهیم دلشاد معارف
    هدف

    قوانین حاکم بر روابط موجر و مستاجر در حمایت از حقوق مستاجران املاک تجاری در فرض تلف یا اتلاف آن ها ساکت است. زیرا قانون گذار تکلیف حق کسب و پیشه و تجارت و حق سرقفلی را به واسطه تلف اعیان املاک تجاری ناشی از حوادث یا اتلاف ناشی از تقصیر موجر یا ثالث معین نکرده است. بنابراین در موضوع یادشده دادرسان با وحدت رویه قضایی مواجه نیستند. جهت پر کردن این خلا در نظام تقنینی قضایی ایران با تاسیس نهاد «قایم مقامی عینی» این امکان فراهم می شود که از زوال حقوق متعلق به ملک در وضعیت فقدان آن، از طریق انتقال حقوق به مال جایگزین، حفاظت و صیانت شود. هدف مقاله پیش رو تبیین جایگاه حقوقی نهاد قایم مقامی عینی در صیانت از حقوق مستاجر است.

    روش شناسی:

     مقاله پیش رو از روش توصیفی تحلیلی مبتنی بر داده های اسنادی و کتابخانه ای بهره جسته است.

    یافته ها

    طبق یافته های پژوهش، قایم مقامی در حقوق ایران بر پایه قایم مقامی شخصی بنا نهاده شده است. اما مصادیق قایم مقامی عینی در برخی متون فقهی و حقوقی از جمله در عقد اجاره، رهن، وقف، بیمه، و... یافت می شود که در این مقاله امکان تحقق قایم مقامی عینی در روابط بین موجر و مستاجر مورد تحلیل قرار گرفت.

    نتیجه

    «وجود حق معتبر در معرض زوال» و «امکان انتقال حق به مال جانشین» دو شرط اساسی نهاد قایم مقامی عینی است که در صورت تلف و اتلاف اماکن تجاری در دو قالب قراردادی و قانونی (قهری) از حقوق مستاجران صیانت و از انحلال عقد اجاره و اثر آن تخلیه مستاجر از ملک تجاری جلوگیری می کند.

    کلید واژگان: اتلاف, اجاره, انتقال حق, فقه و حقوق, قائم مقام عینی, مستاجر}
    Mas&#, Oud Vafaie, Seyyed Mahdi Mirdadshi Kari *, Ebrahim Delshad MaArif

    The statutes governing the relationship between the lessor and lessee concerning protecting the rights of lessees of commercial properties remain silent in their presupposition of dissipation and detriment. Whereas the legislature has failed to delineate the right to conduct business, trade, and goodwill in the event of loss suffered by a business entity due to accidents or waste caused by the fault of a landlord or third party, henceforth, concerning the aforementioned matter, the prosecutors are not confronted with the principle of the unity of judicial procedure. In order to fill the gap in the legislative-judicial system of Iran, establishing the institution of "real representation" makes it possible to protect property rights in the case of its loss through transferring the rights to the replaced property. The purpose of the ensuing article is to elucidate the legal stance of the real representative entity in safeguarding the rights of the lessee. This article employs a descriptive-analytical methodology that relies on the examination of documents and library data. According to the findings of this study, representation in Iranian law has been established based on personal representation. However instances of real representation can be found in certain jurisprudential and legal documents such as lease agreements, mortgages, endowments, insurances, and the like. The present article undertakes an analysis of the feasibility of achieving real representation in the lessor-lessee relationship. The two fundamental prerequisites for the real representative entity, which safeguards the rights of lessees in the event of commercial premises loss or destruction, as well as contract dissolution, are "the presence of a legitimate right that is subject to decay" and "the ability to transfer the right to the replaced property". These conditions apply to both contractual and legal (compulsory) forms. The aforementioned measure serves to impede the termination of the lease agreement and its resultant consequence, namely, the expulsion of the lessee from the commercial premises.

    Keywords: Real Representative, Lease, transfer of right, tenant, waste, Law, Jurisprudence}
  • سید عباس موسوی*
    در نظام حقوقی ترکیه مسولیت مدنی مبتنی بر تقصیر بعنوان اساس و مبنای مسولیت مدنی ناشی از فعل زیان بار را تشکیل می دهد. بر اساس ماده 49 قانون تعهدات کشور ترکیه، در مسیولیت مدنی ناشی از فعل زیان بار اصولا مسیولیت از نوع تقصیری بوده و در آن عنصر تقصیر اصولا مهم ترین رکن تشکیل دهنده مسیولیت است. در کنار این نوع از مسیولیت، مسیولیت بدون تقصیر به طور استثنایی و در حالات خاص پیش بینی شده است. اما در نظام حقوقی افغانستان موضوع کاملا متفاوت است. بر اساس در ماده 758 قانون مدنی افغانستان مسیولیت مدنی ناشی از فعل زیان بار اصولا از نوع مسیولیت بدون تقصیر است. اما قانون مدنی در کنار مسیولیت بدون تقصیر یا اتلاف که مقتبس از فقه اسلامی بوده و به طور اصل پذیرفته است، نهاد حقوقی تسبیب یا مسیولیت تقصیری را نیز در ماده 760 خود و به طور استثنا پذیرفته است. تفاوت دیدگاه دو نظامی حقوقی راجع به تقصیر و مسیولیت مدنی مبتنی بر تقصیر نشان دهنده جد و جهد هر یک از آنها درجهت رفع خلا موجود در این نوع از سیستم مسیولیت مدنی و تلاش در راستای کاهش ضرر های بدون جبران ن می باشد. آنچه مسلم ا ست تفاوت معنی و مفهوم تقصیر در هر دو سیستم حقوقی، بر نوع پذیرش این سیستم مسیولیت مدنی، آثار و نتایج حقوقی آن و جیران خسارت وارده تاثیرگذار است. این تفاوت دیدگاه ها در مورد تقصیر و مسیولیت مبتنی بر تقصیر خود نمایانگر ضرورت تحقیق تطبیقی بوده که در این نبشته به آن پرداخته می شود.
    کلید واژگان: واژه های کلید: اتلاف, تسبیب, تقصیر, تقصیر نوعی, تقصیر شخصی}
    Sayed Abbas Mosavi *
    In the Turkish legal system, civil liability based on fault is the basis of civil liability resulting from a harmful act. According to Article 49 of the Turkish Law of Obligations, in civil liability resulting from a harmful act, liability is essentially a kind of fault, which is the most important element of liability. In addition to this type of liability, no-fault liability is provided in exceptional and special cases. But in the Afghan legal system, the issue is quite different. According to Article 758 of the Civil Code of Afghanistan, civil liability resulting from a harmful act is in principle of the type of liability without fault. However, in addition to the liability without fault, which is derived from Islamic jurisprudence and has been accepted as a principle, the legal institution in its article 760 also accepts the cause or responsibility as an exception. The difference between the views of the two legal systems on fault and civil liability based on fault indicates the efforts of each of them to fill the gap in this type of civil liability system and try to reduce irreparable losses. What is certain is that the difference in the meaning and concept of fault in both legal systems affects the type of acceptance of this institution of civil liability, its legal effects and consequences, and the neighbors of damages. This difference in view of the fault and fault-based liability reflects the need for comparative research, which is addressed in this paper.
    Keywords: Waste, To cause, Fault, Objective fault, subjective fault}
  • حمید ابهری، مهرداد پاکزاد*، محمد مهدی پور

    انسان موجودی ارادی است و داشتن این خصوصیت باعث می شود که مسیولیت هایی برانسان بار شود و در صورتی که فرد تحت تاثیر اکراه، اراده اش مخدوش شود مسیول دانستن او تا حدودی امکان پذیر نیست. البته این نظر در بحث قواعد عمومی قراردادها و مسیولیت کیفری درقوانین دو کشور ایران و فرانسه، پیش بینی شده ولی قانون گذار ایران در حقوق مسیولیت مدنی، سکوت کرده است. دانشمندان علوم اسلامی، در کتاب های فقهی به این موضوع پرداخته و در بعضی موضوعات از جمله مبحث قتل اکراهی، اختلاف نظر دارند، در قانون مجازات اسلامی، در خصوص مجازات شخص اکراه شده، قانونگذاری شده است، ولی در مبحث حقوقی، حقوقدانان ایرانی، در کتب مسیولیت مدنی خود، به طور مختصر، با اشاره به کتب فقهی و قوانین مرتبط به آن پرداخته، ولی قاعده خاصی برای آن پیش بینی نکرده اند. با دقت در قوانین دو کشورایران و فرانسه، ضرورت پیش بینی مواد مجزایی برای موضوع اکراه در مسیولیت مدنی ایران به دلیل اهمیت روزافزون مسیولیت مدنی و جلوگیری از اختلاف نظر در رویه قضایی احساس شده و مواد پیشنهادی هم ارایه گردیده است.

    کلید واژگان: اکراه, مسئولیت مدنی, اتلاف, تسبیب, حقوق ایران و فرانسه}
    Hamid Abhary, Mehrdad Pakzad*, Mohammad Mehdipour

    Man is a voluntary being, and having this quality causes human responsibilities to be borne And if a person is reluctantly influenced by her will, it is not possible to hold her responsible to some extent. Of course, this view is foreseen in the discussion of the general rules of contracts and criminal liability in the laws of Iran and France, but the Iranian legislator has been silent on civil liability law. Scholars of Islamic sciences have addressed this issue in jurisprudential books and disagree on some issues, including the issue of reluctant murder. The Islamic Penal Code legislates the punishment of the reluctant person, but in the legal field, Iranian jurists, in their books on civil liability, briefly refer to the books of jurisprudence and related laws, but a special rule for It has not been predicted. Carefully in the laws of Iran and France, the need to provide separate materials for the issue of reluctance in civil liability of Iran due to the growing importance of civil liability and to prevent disagreement in the judicial process has been felt and the proposed materials have been presented.

    Keywords: Reluctance, civil liability, waste, causation, Iranian, French law}
  • سمیه تاجیک اسماعیلی*، علی جعفری، مصطفی ستوده فر

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان استفاده از شبکه های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام با فرهنگ شهروندان شهر تهران در حوزه پسماند به انجام رسیده است. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی، تکنیک آن پیمایش و ابزاراندازه گیری آن، پرسشنامه  محقق ساخته است. جامعه آماری شامل کلیه شهروندان منطقه  22 شهر تهران (450هزار نفر) و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر است. نمونه مورد بررسی با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. داده های حاصل از تکمیل پرسشنامه ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون در نرم افزار spss نسخه 23 تحلیل شد. یافته ها نشان داد که بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی با آشنایی با تفکیک پسماند، ارزش پسماند، کاربردهای پسماند و اثرات محیط زیستی پسماند توسط شهروندان شهر تهران رابطه معناداری وجود دارد.

    کلید واژگان: شبکه های اجتماعی, اخلاق شهروندی, فرهنگ شهروندان, تهران, پسماند}
    Somayeh Tajik Ismaili *, Ali Jafari, Mustafa Sotoudeh Far

    The purpose of this study was to investigate the role of social networks in the waste culture of Tehran's citizens. The research method was descriptive correlational. The statistical population of the study is citizens of district 22 of Tehran. The sample size was 384 people using Cochran formula and multistage cluster sampling method. The researcher-made questionnaire was distributed among the subjects and analyzed using Pearson correlation test in SPSS 23 software. The findings showed that there is a significant relationship between the use of social networks and familiarity with waste separation, waste value, waste applications and environmental impacts of waste by the citizens of Tehran.

    Keywords: Social Networks, Citizens' Culture, Tehran, Waste}
  • ناهید دهقان عفیفی، احمد باقری*، سید ابوالقاسم نقیبی
    اسراف یکی از رذائل اخلاقی در دین اسلام بوده و عقل و عرف بر حرمت و قبح آن صحه گذارده اند. در این میان آب به عنوان عنصری حیاتی یکی از موادی است که در دسترس بشر قرار دارد. اسراف زیاده روی و تجاوز از اندازه و حدود است و اتلاف نیز به معنای نابود کردن می باشد. شناخت مفهوم اسراف و همچنین اتلاف در فهم حرمت تکلیفی و وضعی که در بردارنده ضمان است، کمک شایانی خواهد نمود. آیات قرآن با مفهوم شامل حرمت اسراف است. احادیث نیز به دو دسته تقسیم می شوند که دربردارنده عباراتی در تقبیح اسراف آب می باشند. برخی با مفهوم و برخی دیگر با منطوق و صراحت اسراف آب را حرام دانسته اند. در این میان قواعد فقهی مورد استفاده در فقه مانند لاضرر و لاحرج و اتلاف و تسبیب می تواند ضمان را برای فرد مسرف اثبات نماید. البته ایرادی که در این میان می تواند متوجه دلائل فوق باشد اینکه اتلاف و تسبیب در مورد مال دیگران می باشد در حالی که شامل مال خصوصی نمی شود. نوشته ای مستقل در زمینه مستندات موجود مربوط به حرمت و یا ضمان اسراف آن وجود ندارد بلکه بیشتر احکامی کلی است که در رسائل عملیه دیده می شود. نتیجه حاصل از این نوشتار کوتاه اثبات حرمت تکلیفی و ضمان اسراف کننده آب می باشد. بدین بیان که شهروندان به بهانه پرداخت بهای آب مصرفی حق زیاده روی نداشته و دولت می تواند با استناد به مستندات بیان شده فرد را ضامن معرفی کند.
    کلید واژگان: اسراف, اتلاف, آب, قاعده اتلاف, تسبیب}
    Nahid Dehghan Afifi, Ahmad Bagheri *, Seyyed Abolghasem Naghibi
    Profusion is one of the ethical vices in Islam and intellect and customary laws have confirmed its prohibition and indecency. Amid these, water as a vital element is one of the materials which are at the human’s disposal. Profusion means extravagance and trespassing the limit and waste means destruction as well. Knowing the concept of profusion and also waste will help noticeably to understand the obligatory and statuary prohibition which holds liability. The conceptual verses of the Quran contain the prohibition of profusion. Traditions are also divided into two categories encompassing phrases against the profusion of water. Some of them with the concept and some others with logic and clarity have considered the profusion of water as an unlawful action. The jurisprudential rules in use are the jurisprudence such as "La Zarar va La Haraj" rule: in Islam [being harmed and harming others], no waste or causing waste can prove liability for the profligate person. However, the fault with the above mentioned reasons is that waste and causing waste are on the other’s assets whereas it does not include the private assets. There is not an independent writing on the exiting documents related to prohibition or liability of profusion of it but there are more general decrees which are seen in practical writings. The results of this short writing are to prove the obligatory prohibition and liability of water profligate person. That is to say that the citizen cannot have excessive use of water under this pretext that they pay the cost of the consuming water and referring to the presented documents, the state can introduce the individual as a liable person.
    Keywords: Profusion, Waste, water, Rule of waste, Damage}
  • محمد مهدی الشریف، سمیه سعیدی
    در تحلیل ماهیت ضمان قهری دو دیدگاه اصلی در فقه وجود دارد. یک دیدگاه ضمان را بر مبنای غرامت صرف و دیدگاه دیگر بر مبنای معاوضه قهری تحلیل می کند. مراد از معاوضه قهری در حوزه ضمان قهری آن است که مال تلف شده به حکم شارع به ملکیت عامل زیان و بدل آن به ملکیت زیان دیده در می آید. با این تحلیل، ضمان قهری معاوضه بین بدل و مبدل به حکم شارع است که پذیرش آن آثار مهمی در حوزه مسئولیت مدنی دارد. مثلا بر اساس این نهاد اجزاء باقیمانده از مال تالف و حقوق متعلق به آن، از آن عامل زیان است و یا در مواردی که مال مغصوب در جایی به کار رفته و در فرض جدایی فاقد ارزش است، زیان دیده صرفا مستحق مطالبه بدل آن خواهد بود و نمی تواند علاوه بر خسارت، انتزاع عین را از مال غاصب درخواست کند. همچنین پذیرش معاوضه قهری می تواند منجر به ارائه نظریه جدیدی در خصوص ماهیت بدل حیلوله تحت عنوان معاوضه بین منافع مال دور از دسترس و بدل گردد.
    کلید واژگان: معاوضه قهری, غصب, مسئولیت مدنی, غرامت, اتلاف}
    Muhammad Mahd Al, Sharif, Sumayya Saeedi
    There are two major viewpoints in jurisprudence concerning the analysis of the nature of delictual liability (ḍamān-i qahrī). One viewpoint analyzes liability based on mere damage and the other based on delictual exchange. What is meant by delictual exchange in regard to delictual liability is that the ownership of the wasted property is, by order of the judge, handed over to the perpetrator of the damage and the ownership of its substitute (badal) to the person who has incurred the loss. With this analysis, the delictual exchange of badal and mubaddal (substituted) is by the judge’s order, whose approval has significant impacts in the field of civil responsibility. For instance, according to this disposition, the components left over from the wasted property and the due rights belong to the perpetrator of damage, or in some instances that the usurped property is utilized somewhere and is valueless due to separation, the person who has incurred a loss merely deserve demanding its substitute and cannot ask for the very usurped property besides the damage. Similarly, acceptance of delictual exchange can be resulted in presentation of a new theory concerning the nature of ḥaylūla (lit. break or separation) substitute under the title of exchange of the inaccessible property’s benefits and the substitute.   
    Keywords: delictual exchange, usurpation, civil responsibility, damage, waste}
  • جلیل توکلی
    دریای خزر که گاهی بزرگترین دریاچه جهان و گاهی کوچک ترین دریای خودکفای کره ی زمین طبقه بندی می شود بزرگترین پهنه ی آبی محصور در خشکی است و دارای با ارزش ترین ذخایر آبزیان و تامین کننده ی 80% خاویار جهان شرایط خاصی را از لحاظ اکولوژیکی و تنوع زیستی می باشد. بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 تمام نگاه ها به دریای خزر و کشورهای تازه استقلال یافته ی آن (ترکمنستان،قزاقستان،آذربایجان) دوخته شد و عدم دسترسی به یک رژیم حقوقی واحد و همچنین عدم نظارت زیست محیطی کشورهای پیرامون نسبت به این میراث گران بها این دریاچه را نیز مانند سایر آب راه ها و دریاهای جهان با مشکل رو به تزایدی در زمینه ی آلودگی محیط زیست مواجه کرده است ادامه ی این آلودگی ها خسارات جبران ناپذیری هم از منظر داخلی و هم از لحاظ بین المللی بر جای خواهد گذاشت. سوال اصلی مقاله ی حاضر این است: نقش کنوانسیون های بین المللی در جلوگیری از انباشت و بازیافت پسماندهای دریای خزر چیست؟نگارنده در صدد است که محیط زیست و پسماندهای این دریاچه ی مهم را از دو منظر داخلی و بین المللی با تکیه بر کنوانسیون ها و حقوق بین الملل محیط زیست مورد بررسی قرار داده و راهکارهایی را در خصوص حل این معضل ملی و بین المللی ارائه دهد.
    کلید واژگان: دریای خزر, پسماندها, محیط زیست, کنوانسیون های بین المللی}
    Jalil Tavakoli
    The Caspian Sea, sometimes the largest lake in the world, and sometimes the smallest self-sufficient sea of ​​land, is the largest enclosed land area, with the most valuable reservoirs of water and 80% of the caviar in the world, has ecologically and Biodiversity. After the collapse of the Soviet Union in 1991, all eyes were seized on the Caspian Sea and its newly independent states (Turkmenistan, Kazakhstan, Azerbaijan), and the lack of access to a single legal regime, as well as the lack of environmental monitoring of the surrounding countries towards this The legacy of this lake, like other waterways and seas in the world, faces a growing environmental pollution problem. The continued pollution of these landscapes will leave irreparable damage both internally and internationally. . The main question of the present article is: What is the role of international conventions in preventing the accumulation and recycling of Caspian wastes? The author intends to focus on the environment and waste of this important lake from both domestic and international perspectives on the basis of conventions And international environmental law, and provide solutions for addressing this national and international problem.
    Keywords: Caspian Sea, Waste, Environment, International Conventions}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال