به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « زنان » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه « زنان » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • سیده لطیفه حسینی*، زینب عصمتی

    یکی از ساحت های مهم اجتماعی حیات بشری را رسانه ها به خود اختصاص می دهند. تنوع رسانه ها تا این اندازه گسترش یافته است که افراد ناگزیرند برای ارتباط با رسانه های خاص، گزینش کنند. شهروندان جامعه مدرن، اکثر اوقات خود را با رسانه ها می گذارنند و از ارتباط با رسانه ها احساس اطمینان و آرامش می کنند. گستره عمل رسانه ها شامل همه عرصه ها اعم ازعرصه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از جمله زنان و خانواده است. لذا پرداختن به مباحث زنان و نقش رسانه ها امری ضروری است. بر این اساس دولت ها در چارچوب حقوق رسانه ایی در جهت تحکیم بنیان خانواده کوشش نموده اند. در این راستا رسانه به عنوان یکی ازابزارهای مهم در جهت کاهش آسیب های اجتماعی زنان نقش مهمی دارند و هدف رسانه معرفی نقش زن جهت سیاستگذاری مطلوب و پیشگیری از آسیب های اجتماعی مربوط به زنان  است. امروزه آسیب های اجتماعی سلامت زنان را با خطر مواجه ساخته است. هدف این پژوهش، بررسی نقش رسانه در پیشگیری از آسیب های اجتماعی در حوزه زنان و خانواده با روش توصیفی و تحلیلی است. نتایح حاصل از تحقیق نشان می دهد که حاکمیت دیدگاه های منفی نسبت به زنان و وجود محرومیت ها و آسیب های جدی سبب شده که امروزه برای اصلاح این معضل به زنان توجه خاصی مبذول شود و رسانه  با هدف تربیت کارشناسان در عرصه های مختلف که توانمندی ارائه طریق مسائل مربوط به زنان را داشته باشند و بتوانند دیدگاه های متعادل جنسیتی را در کلیه سطوح اجرایی و سیاست گذاری کشور ارائه کنند، ایفای نفش نماید.

    کلید واژگان: رسانه, آسیب های اجتماعی, زنان, قانون}
    Seyedeh Latifeh Hosseini*, Zainab Esmati

    One of the important social areas of human life is occupied by the media. The variety of media has expanded to such an extent that people have to choose to communicate with certain media. Citizens of the modern society spend most of their time with the media and feel confident and relaxed from communicating with the media. The scope of the media includes all fields, including political, economic and social fields, including women and family. Therefore, it is necessary to address the issues of women and the role of the media. Based on this, governments have tried to strengthen the foundation of the family within the framework of media rights. In this regard, the media plays an important role as one of the important tools in reducing the social harms of women, and the purpose of the media is to introduce the role of women in order to make good policies and prevent social harms related to women. Nowadays, social damage has put women's health at risk. The purpose of this research is to investigate the role of the media in preventing social harms in the field of women and family with a descriptive and analytical method. The results of the research show that the dominance of negative views towards women and the existence of deprivations and serious injuries have caused special attention to be paid to women today in order to correct this problem, and the media aims to train experts in the field. different organizations that have the ability to present issues related to women and can present gender-balanced views at all executive and policy-making levels of the country.

    Keywords: media, social damage, women, law}
  • حمید الهوئی نظری، مریم عبیدی نیا*
    مخاصمات مسلحانه این بلای همیشه خانمان سوز جامعه بشری به رغم تمامی تلاش های صورت گرفته جهانی و منطقه ای در حوزه حقوق بین الملل، همچنان حضور و نمود خود را به پرقدرت ترین شکل ممکن فریاد می زند. گروه های مختلف افراد به اشکال متفاوت تحت تاثیر این پدیده قرار می گیرند. در این میان زنان به دلایل گوناگون از گروه های آسیب پذیر به هنگام وقوع جنگ تلقی می شوند. تلاش های کمیته بین المللی صلیب سرخ برای حمایت حداکثری از این گروه انسانی به شکل های متعدد در قالب تدوین اسناد و رویه های اتخاذ شده ستودنی است. هرچند حقوق بشر و حقوق بین الملل بشردوستانه دو نظام حقوقی مجزای از هم تلقی می شوند، اما به دلیل آنکه در اغلب موارد مرز بین این دو حوزه به درستی تفکیک پذیر نیست و نیز بر اساس رویه ای که در کمیته طی دهه های اخیر در خصوص یکپارچه کردن این دو نظام حقوقی به هنگام وقوع مخاصمات مسلحانه شکل گرفته است، در پژوهش حاضر قصد بر آن است تا با نگاهی تحلیلی و با بررسی اسناد منتشرشده از سوی این نهاد، به مهم ترین اصول حمایتی از زنان در حوزه های حقوق بین الملل بشردوستانه و حقوق بشر بپردازیم.
    کلید واژگان: حقوق بشر, حقوق بین الملل بشردوستانه, زنان, کمیته بین المللی صلیب سرخ, مخاصمات مسلحانه}
    Hamid Alhooii Nazari, Maryam Obeydinia *
    Armed Conflicts, despite all the efforts made globally and regionally, still exist. Different groups of people are affected by this phenomenon in dissimilar ways. Women, due to various reasons, are amongst the most vulnerable groups in armed conflicts. Many efforts have been made by the International Committee of the Red Cross to provide maximum support for women in the form of instruments and procedures. Although human rights and international humanitarian rights are considered two separate legal systems, but because in most cases the boundary between them is not properly distinguished and also because of the Committee's practice in recent decades to integrate the two systems during armed conflicts; in the following study, we intend to address the most important principles for protecting women in both international humanitarian rights and human rights, through investigating ICRC's Documents with an analytical approach.
    Keywords: human rights, International Humanitarian Rights, Women, International Committee of the Red Cross, Armed conflicts}
  • حدیث نوری لنجان نوکابادی*

    بررسی تلاش های سازمان ملل متحد، در دو حوزه یافزایش حقوق زنان و نگاه داری از محیط زیست، گویای اهمیت بسیار زیاد مشارکت زنان در گستره بین المللی است. نقش دهی به زنان و سازمان های غیردولتی آنان، در نگاه داری از محیط زیست و دست یابی به توسعه پایدار، اهمیتی به سزا دارد و به همین دلیل، اسناد گوناگون بین المللی، مشارکت این بازیگران را مورد شناسایی قرار داده است. پژوهش پیش رو، در پی مطالعه جایگاه زنان در بخشی از حقوق بین الملل عمومی،یعنی شاخه حقوق بین الملل محیط زیست، و خواستار نشان دادن دگرگونی های بین المللی درباره مشارکت زنان، به عنوان یکی از بازیگران مهم و حیاتی در حقوق بین الملل محیط زیست است. نتایج این پژوهش مشخص می کند که در واقع زنان، فرهنگ سازان توسعه پایدار به شمار می‏آیند. حضور کارآمد و فعال زنان و نیز توانمندسازی آنها در چارچوب بهبود سطح زندگی، مشارکت در تصمیم‏گیری های کلان توسعه و دستیابی آنها به جایگاه برابر در پرتو رشد اقتصادی و اجتماعی و نیز آموزش مسائل زیست محیطی باعث می شود که فرآیند آموزش و در نتیجه حفاظت از محیط زیست تا درونی‏ترین لایه‏های اجتماع نفوذ کرده و بدون متحمل شدن هزینه‏های مازاد به طور غیرمستقیم بسیاری از افراد جامعه آموزش دیده و با توجه مسئولیت چند سویه زنان و نیز نقش آنها در تربیت نسلهای آینده، فرهنگ زیست محیطی نهادینه شود.

    کلید واژگان: مشارکت, زنان, حقوق بین الملل, محیط زیست}
    Hadis Nouri Lanjan Noukabadi *

    Examining the efforts of the United Nations, in the two areas of increasing women's rights and protecting the environment, shows the great importance of women's participation in the international arena. Giving a role to women and their non-governmental organizations in protecting the environment and achieving sustainable development is very important, and for this reason, various international documents have recognized the participation of these actors. The upcoming research seeks to study the position of women in a part of public international law, i.e. the branch of international environmental law, and wants to show international transformations about the participation of women, as one of the important and vital players in international environmental law. is life The results of this research show that women are actually the creators of sustainable development culture. The efficient and active presence of women as well as their empowerment in the framework of improving the standard of living, participation in major development decisions and their achievement of an equal position in the light of economic and social growth as well as the education of environmental issues makes the process of education and as a result Environmental protection has penetrated to the innermost layers of society and without incurring excess costs, many members of the society have been indirectly educated, and considering the multifaceted responsibility of women and their role in educating future generations, environmental culture be institutionalized.

    Keywords: Participation, Women, International Law, environment}
  • مجید مسعودی، غلامعلی قاسمی*، مسعود راعی

    گروه های سلفی تکفیری به دلیل مبانی فکری خود که پیروان سایر ادیان و مذاهب را کافر و جان و مالشان را مباح می دانند، جنایت های بسیاری مرتکب می شوند. با توجه به رویه نظامی این گروه ها لازم است دیدگاه حقوق بشردوستانه در خصوص رویکرد آنان، به خصوص در مواجهه با غیرنظامیان، مشخص شود. این مقاله با هدف شناخت بهتر و عمیق تر جریانات سلفی تکفیری و عملکرد آنها در مواجهه با زنان و نیز تحلیل این پدیده نوظهور، با توجه به استانداردهای حقوق بین الملل و آموزه های فقهی حقوقی اسلامی می کوشد کشف کند که عملکرد گروه های سلفی تکفیری در مواجهه با زنان چه نسبتی با قواعد حقوق بشردوستانه بین المللی و حقوق بشردوستانه اسلامی دارد. در پژوهش حاضر، برای پاسخگویی به این سوال، از روش نظری تحلیلی توصیفی استفاده و داده های تحقیق با بهره گیری از منابع کتابخانه ای جمع آوری شده است. بر اساس یافته های پژوهش، به رغم وجود حمایت های قابل توجه از زنان در منظومه حقوق بشردوستانه بین المللی و حقوق بشردوستانه اسلامی، گروه های سلفی تکفیری نه تنها به هیچ یک از این قواعد حقوقی و شرعی پایبند نیستند، بلکه به انجام جنایت های غیرانسانی علیه زنان مبادرت می کنند.

    کلید واژگان: گروه های سلفی تکفیری, تکفیری, حقوق بشردوستانه بین المللی, آموزه های فقهی بشردوستانه اسلامی, حقوق بشردوستانه اسلامی, زنان, غیرنظامیان}
    Majid Masoudi, GhulamAli Ghasemi *, Masoud Raei

    Based on their doctrines, Salafi excommunicationist groups consider followers of other religions and denominations as non-believers, justifying the shedding of their blood and seizing their property. Consequently, these groups engage in numerous criminal activities. Given the military approach employed by these groups, it becomes imperative to examine the perspective of humanitarian law, especially concerning their interactions with civilians. This article aims to gain a deeper understanding of Salafi excommunicationist groups and their treatment of women. It also seeks to analyze this emerging phenomenon within the framework of international law, legal doctrines, and the principles of Islamic law. The objective is to evaluate the treatment of women by Salafi excommunicationist groups in comparison with the provisions of international humanitarian law and Islamic humanitarian law. In this research, we employ a theoretical analytical-descriptive method and gather data from library sources to address this question. Despite the considerable support for women in international humanitarian law and Islamic humanitarian law, the findings of the research reveal that Salafi excommunicationist groups not only fail to adhere to these legal and religious principles but also perpetrate inhumane crimes against women.

    Keywords: Salafi excommunicationist groups, International Humanitarian Law, Islamic humanitarian jurisprudential doctrines, Islamic Humanitarian Law, Women, Civilians}
  • فاطمه بیرانوند*، الهه کولایی، علی اشرف نظری
    این پژوهش با رویکرد توصیفی-تحلیلی به تبیین وجوه تاریخی و سپس تفسیر داده های جمع آوری شده درباره جریان چپ و زنان چپ گرا در چارچوب نظریه ساخت یابی آنتونی گیدنز در دوره پهلوی دوم می پردازد. در این جهت، ضمن بررسی تحولات جریان چپ و فعالیت های سیاسی و اجتماعی زنان چپ گرا، سعی در پاسخ گویی به این پرسش است که کنش های سیاسی و اجتماعی زنان چپ گرا چه تاثیری بر فرآیند توسعه سیاسی ایران در دوره پهلوی دوم داشته است؟ در پاسخ به پرسش فوق و مطابق نظریه ساخت یابی گیذنز، رابطه متقابلی میان ساختار و کارگزار وجود دارد که بر اساس آن زنان چپ گرا به عنوان کارگزاران جریان چپ می توانستند بر ساختار سیاسی رژیم پهلوی تاثیرگذار بوده و در برقراری یک نظام سیاسی توسعه یافته نقش آفرینی کنند. اما روند بررسی مقاله و دستاورد پژوهش حاکی از این است که کنش های سیاسی و اجتماعی زنان چپ گرا، با توجه به ساختار سیاسی رژیم پهلوی و غلبه دیکتاتوری نتوانست نقش موثری در فرآیند توسعه سیاسی و برقراری یک نظام دموکراتیک داشته باشد.
    کلید واژگان: زنان, توسعه سیاسی, جنبش چپ, چریک, رژیم پهلوی}
    Fatemeh Beyranvand *, Elaheh Colaee, Ali Ashraf Nazari
    This research applies a descriptive-analytical approach to explain historical aspects and consequently interprets the data regarding the left movement and left wing women based on the Anthony Giddens's construction theory in the second Pahlavi dynasty.In this regard, after examining the developments of the left movement and the political and social activities of left wing women, we will try to answer the question that what effects the political and social actions of left wing women have had on the process of political development in Iran in the second Pahlavi dynasty?To answer the above question according to Giddens's construction theory, There is a mutual relationship between structure and agent which based on, the left wing women as agents of the left movement had potential to influence the political structure of the Pahlavi dynasty and play a role in establishing a developed political system.As result, this research reveals the political and social actions of left wing women, due to the political structure of the Pahlavi regime and the domination of dictatorship, had no effective role in the process of political development and establishment of a democratic system.
    Keywords: Women, political development, Left Movement. Guerrilla, Pahlavi Regime}
  • مریم مشهدی علی پور، مهدی مهریزی طرقی*، سید محمدعلی ایازی

    آشنایی با مکتب فکری فقها و فضای فرهنگی جامعه و تاثیر آنها بر مباحث زنان در طول تاریخ یکی از پیش نیازهای داوری درباره دیدگاه اسلام در مساله زنان است. یکی از مکاتب تاثیرگذار در این زمینه، مکتب اخباری گری است. درمطالعه حاضر تلاش می شود تا تاثیرات دیدگاه های اخباریان و فضای سیاسی دوره صفویه، در زمینه مشارکت اجتماعی زنان ارایه گردد. در این مطالعه برآنیم تا رفتار علمی و عملی اخباریان دوره صفویه را بر خانه نشینی زنان واکاوی کرده و دیدگاه های فقهی آنها را در زمینه منع حضور اجتماعی زنان و تشویق بر خانه نشینی شان بررسی کنیم. مساله مشارکت زنان و منع خروج آن ها تا قبل از اخباری ها به این نحو محدود نبوده و منع نشده بود. اخباری ها، خصوصا شیخ حر عاملی، از طریق فتوا و روایاتی که گاه نیز غیرصحیح می باشند، نقش بسزایی در ایجاد این محدودیت داشته اند. استحباب حبس زنان در خانه، حرمت دیدن نامحرم، کراهت سلام کردن به زنان، کراهت خروج از منزل به اذن شوهر، استحباب نخ ریسی بر زنان و فتاوایی از این قبیل بر محدودیت حضور و عدم مشارکت اجتماعی زنان تاثیر گذاشته که تا قبل از اخباری ها در کتب متقدم چنین روح کلی و ابواب و فتاوا وجود نداشته یا به این شدت نبوده است.

    کلید واژگان: زنان, حضور اجتماعی, صفویه, اخباریان, فقه}
    Maryam Mashhadialipour, Mahdi Mehrizi Toroqi *, Seyyed Mohammadali Ayazi

    Gaining familiarity with the school of thought of jurists, the cultural atmosphere of society, and their influence on women’s issues throughout history are among the prerequisites for judging the Islamic perspective on women’s issues. One of the influential schools in this field is the Akhbārī School. In this study, an attempt is made to present the effects of the views of Akhbārīs and the political atmosphere of the Safavid era in the field of women’s social participation. Also, it analyzed the scientific and practical behaviour of the Akhbārīs of the Safavid era on women’s confinement at home and examined their jurisprudential views on the prohibition of women’s social presence and encouraging them to stay at home. The issue of women’s participation and banning them from leaving the house was not limited or prohibited in this way before the emergence of Akhbārīs. Akhbārīs, especially Sheikh Ḥurr al-ʻĀmilī, have played a significant role in creating this restriction through fatwās and traditions that are sometimes incorrect. The preference (Istiḥbāb) of keeping women at home, the prohibition (ḥurmat) of seeing non-maḥrams, the unwillingness (kirāhat) to greet women, the unwillingness (kirāhat) to leave the house with the husband’s permission, the preference (istiḥbāb) of women’s spinning, and similar fatwas have affected the restriction of women’s presence and lack of social participation. It should be noted that before Akhbārīs, such chapters and fatwas about the limitations of women’s social presence did not exist or were not so strong in the earlier books.

    Keywords: women, social presence, Safavid, Akhbārīs, jurisprudence}
  • جمال بیگی، بابک پورقهرمانی، شیرین رحیمی*
    جنگ ها به عنوان عامل اصلی خشونت ها، رشد و توسعه جوامع را که برای تساوی حقوق زنان امری مهم است تحت تاثیر خود قرار داده و زنان را به عنوان قربانیان اصلی و بی دفاع جوامع و سوی نابودی، انزوا و تبعیض هدایت کرده است. به طوری که تحت تاثیر پیامدهای مستقیم و یا غیرمستقیم جنگ ها، زنان در سطح جهان تحت تاثیر عوامل تبعیض آمیز و ضدانسانی در طول مخاصمات مسلحانه و اختلافات خشونت بار قرار می گیرند. از مشکلات حاد بین-المللی زنان، مسیله تجاوز نظام یافته در مناقشات مسلحانه است که با اهدافی خاص صورت می گیرد که مسلما برخورد قاطع جامعه بین المللی با آن می تواند آثار مطلوبی در جهت پیشگیری از وقوع این اقدامات غیرانسانی داشته باشد. از آنجایی که در دوران جنگ، زنان قربانیان اصلی منازعات هستند، به عنوان افراد غیرنظامی در مناطق جنگی، در برابر تهاجم به حقوق انسانی و طبیعی شان کاملا بی دفاع هستند. زنان در جوامع جنگ زده خشونت های جسمی و روحی بیشترین آسیب ها را متحمل می شوند. رفتارهای غیرانسانی مانند: کشتن، شکنجه، تجاوز، بردگی، عقیم سازی و خشونت جنسی بخشی از خشونت هایی هستند که در حق زنان انجام می شود. در چنین بستری نهادهای بین المللی مانند سازمان ملل اقدامات هر چند محدود، اما مهمی را در اولویت قرار داده است. این مقاله با رویکرد توصیفی - تحلیلی و با بهره-گیری از داده های کیفی، حمایت بین المللی از زنان بزه دیده را در دوران جنگ بررسی می کند.
    کلید واژگان: جنگ, زنان, بزه دیده, حمایت های بین المللی}
    Jamal Beigi, Babak Pourghahramani, Shirin Rahimi *
    As a major cause of violence, war has affected the growth and development of societies, which is important for women's equal rights, and has led women as the main and defenseless victims of societies to destruction, isolation and discrimination. As a result of the direct or indirect consequences of wars, women are exposed to discriminatory and inhumane factors during armed conflict and violent conflict around the world .One of the acute international problems of women is the issue of systematic rape in armed conflicts, which is carried out with specific goals, which certainly the decisive and serious approach of the international community can have positive effects in preventing the occurrence of these inhumane acts. Because women are the main victims of conflict during wartime, as civilians in war zones, they are completely defenseless against attacks on their human and natural rights. Women in war-torn countries suffer the most from physical and psychological violence. Inhumane behaviors such as murder, torture, rape, slavery, sterilization and sexual violence are some of the acts of violence against women.In such a context, international institutions such as the United Nations have prioritized limited activities, but important.This article examines the international support for victimized women during the war with a descriptive-analytical approach and using qualitative data.
    Keywords: War, Victimized, Women, International Supports}
  • پوریا بیگدلی

    با انکه زنان همیشه دوشادوش مردان در رشد و شکوفایی جوامع انسانی گاه به صورت مستقیم و گاه به صورت غیر مستقیم نقش بسزایی داشته اند اما جایگاه آنان در بسیاری از موارد به صورت منصفانه تبیین نگشته است.در حقوق اسلامی حق حاکمیت انسانها ذاتا از آن خداست؛ و ولایت پیامبران وامامان و بالتبع فقهای جامع الشرایط در غیاب ایمه نیز ناشی از ولایت الهی است.در اسلام برای هر یک از زنان و مردان حقوق و تکالیفی متناسب باروحیات و شاکله ی وجودیشان تعریف شده است. تدقیق و تحلیل در اندیشه ها و مواضح بنیانگذار انقلاب اسلامی نمایان می نماید که وی اعتقاد بر این داشتند که زنان بصیر و پاکدامن می توانند ضمن حفظ عفت خویش آزادانه درسیاست، تحصیل، انتخاب شغل، انتخابات، انجام معاملات شرکت کنند.الگوی انقلاب اسلامی در کنار اینکه فضا را برای حضور فعال زنان در عرصه های مختلف را فراهم ساخت اما حساسیت های خاص خود را نیز تبیین می نماید و تا آنجایی که این امور به نقش های کلیدی آنان از جمله مادری و همسری خدشه ای وارد نسازد مخالفتی ندارد. ازهمین رو پذیرش مدیریت در سطوح میانی و نه در سطح اول زمامداری را برای آنان در حدود شرعی و قانونی را جایز دانسته وموافق حضور وی در عرصه هاو صحنه های مختلف اعم از سیاسی و فرهنگی و اجتماعی است و لازمه پیشرفت جامعه و سعادت و ترقی آن می داند.

    کلید واژگان: حقوق اسلامی, زنان, زمامداری, انقلاب اسلامی, حاکمیت}
  • Throughout history, women have endured all kinds of violence and have never been fully supported by the criminal system. Although women need special protections from the criminal justice system due to their sexual and physical characteristics, they have been denied the same protection as men. If in Western societies after the industrial revolution and the active presence of women in the social scene, To some extent, men accepted the need to change the laws and accept women as human beings equal to men. It must be said that the situation is different in this part of the world. After the constitutional revolution in Iran, which called women to the middle of the field of freedom and equality, and the spirit of reformism ruling the society of that time, made women understand their inferior position, many organizations for the protection and realization of rights political and social activities of Iranian women were formed, but these organizations were either assembled and dismantled after some time, or their goals and main lines were deviated, as if there were those who did not want Iranian women to gain enough social and political awareness to assert their rights from Don't hesitate to try in this field. After the victory of the Islamic revolution in Iran, the situation of women again saw another change. In this, many problems that the society had faced prevented attention to women's issues and the restoration of their lost rights. But after the relative improvement of the society's situation, the issue of women's rights and the real status of this group was again brought to the attention of the authorities. Today, almost in most institutions and organizations of the country, devices for the advancement of women have been established, and these mechanisms and institutions have been designed and established mainly in recent years. In different branches of the government, special mechanisms have been established to plan support and monitor the advancement and progress of women. As a result, the participation of women in the political and social affairs of the society has increased and a wider field for activities has been opened for Iranian women. On the other hand, increasing the awareness of women in various fields was a very effective help to consider women and to work hard to eliminate discrimination and violence against this group of people in the society.

    Keywords: women, criminal system, participation of women, discrimination}
  • پرنیان فلاحیان*، محمدعلی کفایی فر
    قابل ذکر است که؛ با بررسیهای به عمل آمده حاصل گردید که هر چند در زمینه حقوق زنان تحقیقات گسترده ای انجام گرفته و کتاب ها و مقالات متعددی نگاشته شده است. اما تاکنون به طور مستقل و جامع پژوهشی به بررسی (آسیب شناسی حقوق زنان در نظام عدالت کیفری) نپرداخته است، و در پژوهش های پیشین به طور پراکنده و محدود به این موضوع پرداخته شده است؛ و از این رو در خصوص موضوع مورد بررسی هنوز با خلاء پژوهشی مواجه هستیم؛ که این امر ضرورت انجام پژوهش حاضر را توجیه می نماید. یافته های پژوهش، نشان داد که حمایتهای قانون کیفری از حقوق زنان در قالب موارد زیر قابل بررسی است: تاخیر در اجرای مجازات؛ معافیت از تحمل دیه در جرایم خطای محض (معافیت زن از پرداخت دیه در جرایم خطای محض)؛ حمایت کیفری از زنان در صورت ترک نفقه و حمایت کیفری از زنان در باب ادای شهادت. همچنین؛ خلاء های قانونی حقوق زنان در نظام عدالت کیفری ایران در قالب موارد زیر قابل بررسی است: حقوق زنان در باب تناسب سن مسیولیت کیفری با واقعیت (سن مسیولیت کیفری مطلق و نسبی؛ مسیولیت کیفری تدریجی در فقه و قوانین داخلی)؛ عدم وجود حمایتهای قانونی لازم در باب خشونت های خانگی اعمال شونده بر زنان و خلا های قانونی در قوانین شکلی.
    کلید واژگان: عدالت, حقوق کیفری, زنان, حمایت قانونی, خلا قانونی}
    Parniyan Fallahian *, Mohammad Ali Kafaeifar
    It is noteworthy that; Through the investigations, it was found that although extensive research has been done in the field of women's rights and many books and articles have been written. However, so far, no independent and comprehensive research has been conducted to examine (the pathology of women's rights in the criminal justice system), and in previous researches, this issue has been addressed in a scattered and limited manner; And therefore, we are still facing a research gap regarding the subject under investigation; This justifies the necessity of conducting the present research. The findings of the research showed that the protections of the criminal law for women's rights can be examined in the form of the following cases: delay in the execution of punishment; Exemption from bearing dowry in crimes of pure fault (exemption of women from paying dowry in crimes of pure fault); Criminal protection for women in case of leaving alimony and criminal protection for women in the case of testifying. also; The legal gaps of women's rights in Iran's criminal justice system can be examined in the form of the following: women's rights regarding the proportionality of the age of criminal responsibility with reality (age of absolute and relative criminal responsibility; gradual criminal responsibility in jurisprudence and domestic laws); Absence of necessary legal protections regarding domestic violence against women and legal gaps in formal laws
    Keywords: Justice, Criminal Justice, Women, Legal Protection, legal vacuum}
  • زهره نریمانی*، جعفر فیروزمندی بندپی
    یکی از احکامی که به طور مشهور میان فقها و مردم رایج است، وجوب قضای روزه حایض ماه رمضان است. اساس این حکم، روایات است و برای آن هیچ استدلال و مراجعه ای به قرآن صورت نگرفته است. این پژوهش، در آغاز با بررسی روایات و آیات، مشخص می کند که این حکم در حد شهرت فقهایی است و از پشتوانه تواتر یا تظافر و حتی کثرت روایی برخوردار نیست. در این باره فقط چهار روایت مستقیم و غیرمستقیم بدین موضوع توجه داده اند. نیمی از روایات چهارگانه در این باره از ضعف سندی و ارسال رنج می برند. دو روایت باقی مانده به دلیل مخالفت با قرآن از حیز اعتبار ساقط می شوند. در قرآن نیز از آنجا که به جا آوردن قضای روزه در دو گروه یعنی مسافر و بیمار حصر شده، و خبر واحد نمی تواند حصر قرآن را عمومیت بخشد، ازاین رو وجوب قضای روزه حایض، محل تردید قرار می گیرد. در اشکال بدین احتمال که حیض در قرآن بیماری محسوب شود و باید قضا را بجا آورد، براساس واکاوی لغتی و قرآنی مشخص شد که خداوند زن حایض را از شمار بیماران خارج ساخته و آن را نوعی تشویش روحی به شمار آورده است، بر این اساس وجوب قضای روزه رمضان طبق قرآن محل اشکال است.
    کلید واژگان: روایات, زنان, فقه قرآنی, قضای روزه رمضان, نقد}
    Zohreh Narimani *, Jafar Firoozmandi Bandpey
    One of the rulings that is famously common among jurists and people is the obligation for a menstruating woman to perform her lapsed fast of Ramadan. This ruling is based on the hadiths, without any argument or reference to the Qur’an. This research first reviews the hadiths and verses and determines that this ruling is at the level of a jurisprudential reputation and is not supported by successive transmission, tazafur or even the plurality of narrations. In this regard, only four direct and indirect narrations refer to this issue, half of which suffer from the weakness of sanad (chain of transmitters) or irsāl. The remaining two narrations are also invalid due to their opposition to the Qur’an. As for the Qur’an, since the performance of lapsed fasting is limited to two groups, i.e. travelers and patients, and a single narration cannot generalize the limitation of the Qur’an, therefore, the obligation of performing the lapsed fasting of menstruating women is doubtful. In the case of the possibility that menstruation is considered a disease by the Qur’an and so one must perform the lapsed task, based on analyzing the words and the Qur’an, it is proved that Allah excluded the menstruating woman from the list of patients, and considered menstruation as a kind of mental anxiety. Accordingly, based on the Qur’an the obligation of her lapsed fasting of Ramadan is problematic.
    Keywords: hadiths, Women, Qur’anic Jurisprudence, Performing Lapsed Fasting of Ramadan, critique}
  • احسان صادقی پور، هادی کریمخانی

    حقوق سیاسی و اجتماعی و به طور خاص حق اشتغال زنان در هر جامعه، یکی از نشانه های مدنیت و توسعه انسانی می باشد.در قوانین ایران، اصل حق اشتغال زنان با در نظر گرفتن مصالح مذهبی، فردی، خانوادگی و اجتماعی زنان به ویژه نقش زن در خانواده به عنوان همسر و هم چنین به عنوان مادر در تربیت فرزندان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به همین جهت است که قانونگذار ایرانی به نظر می رسد تلاش دارد که اصل حق اشتغال زنان همواره به گونه ای تفسیر و عمل گردد که به دیگر نقش های زن، که در اسلام نیز تاکید شده است صدمه وارد نیاید. با وجود اینکه قانون اساسی و دیگر قوانین بر حق اشتغال زن تاکید کرده و داشتن این حق را جدای از مساله جنسیت، برای هر انسانی لازم و ضروری دانسته و جزو حقوق لاینفک هر انسانی می شمارند، باز هم شاهد مشکلاتی در حوزه اشتغال زنان هستیم. نوشتار حاضر، حق اشتغال زن را از منظر قانون اساسی ایران بررسی می کند .

    کلید واژگان: حق اشتغال, زنان, قانون اساسی, جمهوری اسلامی ایران}
  • الهام شریعتی*، لیلا بهرامی، سیده فائزه صفدرزاده
    خانواده به عنوان سلول اصلی جامعه از اهمیت والایی برخوردار است. در قانون اساسی ایران شاخصه هایی به منظور تسهیل، حفظ و استواری خانواده تصریح شده است که مغفول ماندن از این شاخصه ها خانواده را دچار آسیب می کند. هدف از این تحقیق که با روش توصیفی-تحلیلی انجام گرفته، توجه به شاخصه های مصرح در اصل 10 قانون اساسی در تدوین اسناد بالادستی، سیاست های ابلاغی و قوانین موجود در نظام حقوقی ایران است. یافته های پژوهش نشان می دهد که در سیاست های کلان و اسناد بالادستی، مانند سیاست های کلی خانواده، ابلاغی از سوی رهبر انقلاب در سال 1395، قانون تسهیل ازدواج جوانان مصوب 1384، برخی مواد قانون مدنی و قانون حمایت خانواده، مصوب 1391 و...، ضوابط و شاخصه های مصرح در اصل مذکور مورد التزام قرار گرفته و با توجه به آنها تنظیم و تدوین شده است. با وجود این آمار طلاق، ثبت دادخواست ها و دعاوی خانوادگی اعم از نفقه، مهریه، طلاق و از همه مهم تر کاهش نرخ ازدواج، حاکی از وجود نقایصی است که بخش اعظمی از آنها به توجه ناکافی به سیاست ها، اجرای ناقص قوانین و عدم نظارت متولیان امر بازمی گردد. همچنین ارایه الگوی مطلوب و شفاف برای خانواده و رفع موانع اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان از جمله پیشنهادهای این پژوهش است.
    کلید واژگان: استحکام و تعالی, تقنین, خانواده, زنان, سیاستگذاری}
    Elham Shariati *, Leila Bahrami, Seyedeh Faezeh Safdarzadeh
    Family is regarded as the main cell of society. In order to facilitate, maintain and strengthen the family, the Iranian Constitution states standards, and ignoring these standards harms the family. The purpose of this article, which is done by descriptive-analytical method, is to the examine how the standards laid down in Article 10 of the Constitution, have been applied in upstream documents, policies declared by the Supreme Leader and the existing laws on family. The findings indicate that rules and factors discussed in Article 10 of the Constitution were all considered as a requirement in upstream documents, such as General Policies on the Family notified by the Supreme Leader in 2015, the Act on the Facilitation of Youth Marriage passed in 2006 by the parliament, the Civil Code and the Family Support Law passed in 3013, etc. However, high divorce rates, filing of lawsuits in family courts, including subsistence alimony, marriage portion, divorce and, most importantly, reduction in marriage rates, indicate defects due to the lack of full attention to General Policies and the incomplete implementation of existing laws in the country's judiciary and lack of supervision by those in charge. Moreover, it is suggested that an appropriate and clear pattern for families be presented.
    Keywords: Policy-making, Legislation, ‎family, strength, ‎excellence, women.‎}
  • سحر ناصر بخت*، شهلا پاشایی

    اسیدپاشی جزء فجیع ترین بزه های موجود در جامعه است؛ بزهی که وقوع آن رویه حیات فرد بزه دیده را از مسیر طبیعی خارج و خسارات غیرقابل جبرانی را به او وارد می کند. مدتی است اسیدپاشی در جامعه رواج یافته است، هر چند وقوع این جرم در جامعه مانند سایر جرایم چندان باب نیست، اما وقوع حتی یک مورد هم اذهان عمومی را جریحه دار می کند.هدف این تحقیق شناسایی و ارایه راهکارهای اثر بخش پیشگیری از جرم اسید پاشی است.در این راستا تلاش گردیده است یکی از پروندهای موجود مورد بررسی قرارداده شود.

    کلید واژگان: اسید پاشی, عدالت ترمیمی, زنان, خشونت, آموزش, : اسید, جامعه, جرم, بزه دیده}
  • هدی انصاریان، سید حسن عابدیان*، علی رضا عسگری

    حمایت از حقوق زنان در تمامی ابعاد اجتماعی یکی از موضوعاتی است که محل توجه و مناقشه جوامع بشری و تمامی ادیان الاهی از آغاز تاکنون بوده است. یکی از این حمایت ها، حمایت کلی از جایگاه و حقوق زنان در زمان جنگ است که کنوانسیون ژنو (یکی از مهم ترین تعهدنامه های حقوق بشردوستانه) و فقه امامیه به آن توجه کرده است. در ماده 76 پروتکل اول الحاقی کنوانسیون ژنو موضوع حمایت از زنان مطرح شده و در فقه امامیه با توجه به ادله خاص، همچون روایت پیامبر (ص) حاوی امر مستقیم ایشان که «زنان را نکشید» و آیه 190 سوره بقره درباره تعدی نکردن و احکام مرتبط با جهاد، اثبات پذیر است. در این مقاله می کوشیم با نگاهی فقهی حمایت کلی از زنان در جنگ را بررسی کرده، اندیشه مترقی شیعی را قبل از تدوین هر گونه قوانین حمایتی بین المللی در قرون اخیر اثبات کنیم. بنابراین، هدف ما در این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی پاسخ به این پرسش است که دیدگاه فقه امامیه راجع به مواد کنوانسیون ژنو درباره حمایت از زنان در زمان جنگ چیست تا مطابقت کامل کنوانسیون با موازین شرعی در این موضوع مشخص شود.

    کلید واژگان: حمایت, زنان, جنگ, کنوانسیون ژنو, فقه امامیه}
    Hoda Ansarian, Seyyed Hasan Abediyan *, AliReza Asgari

    Supporting women's rights in all social dimensions is one of the issues that have been the focus of attention and controversy in human societies and divine religions since the beginning. One of these protections is the general protection of the position and rights of women in the time of war, which has been taken into account by the Geneva Convention (one of the most important pledges of humanitarian rights) and Imami jurisprudence. In Article 76 of the First Additional Protocol of the Geneva Convention, the issue of protecting women is raised, and it can be proven in Imami jurisprudence according to specific evidence, such as the narration of the Prophet (S) containing his direct order to "do not kill women" and verse 190 of Surah al-Bagharah about non-transgression and rulings related to Jihad. In this article, we try to examine the overall protection of women in war from a jurisprudential point of view and prove the progressive Shiite thought before the formulation of any international protection laws in recent centuries. Therefore, using a descriptive-analytical method, the paper seeks to answer the question of what is the opinion of Imami jurisprudence regarding the articles of the Geneva Convention on the protection of women during the time of war, in order to determine the full compliance of the Convention with Sharia standards in this regard

    Keywords: Support, Women, war, Geneva Convention, Imami Jurisprudence}
  • نجمه احمدی
    توسعه جوامع امروزی زمانی محقق می شود که همه توانمندی ها و استعدادهای آن بالفعل شود. حضور و مشارکت زنان که نیمی از اجتماع را تشکیل می دهند نقش انکارناپذیری در این فرایند دارد. اسلام مکتبی است که قوانین و احکام خود را براساس رشد و کمال نفسانی و پرهیز از مرزروی استعدادها استوار می کند. به همین دلیل ضوابط و معیارهای دقیقی را در زمینه ارتباطات زنان و مردان برقرار کرده است. اشتغال و حضور زنان در صحنه های اجتماعی خواه ناخواه به گسترش این مراودات و ارتباطات می انجامد. در احکام شرعی و قوانین مبتنی بر شرع، چگونگی این معیارهای منطقی و ضرورت اشتغال و حضور اجتماعی زنان مطرح می شود و اینکه قوانین فقهی و حقوقی چه محدودهایی را در مورد اشتغال زنان ترسیم می کند. با بررسی آیات و روایات می توان به این نتیجه رسید که اسلام هیچ منعی نسبت به اشتغال زنان ندارد. هدف از نوشتار حاضر بررسی جایگاه اشتغال زنان در افغانستان است که به صورت کتابخانه ای تهیه و تنظیم شده است.
    کلید واژگان: فقه, اشتغال, حقوق, زنان, افغانستان}
  • حسین هوشمند فیروزآبادی

    در امکان سنجی داوری زنان، بر خلاف نظر مشهور امامیه که معتقدند قاضی تحیکم یا داور لازم است شرط «ذکوریت» را داشته باشد، برخی فقها با نقد آیات و روایاتی که مشهور به آنها متمسک شده اند، چنین شرطی را حتی اگر برای قاضی منصوب ضروری باشد، برای قاضی تحکیم یا داور شرط ندانسته اند. در این مقاله، در پی پاسخ به این پرسش هستیم که آیا زنان از جهت ادله فقهی، امکان داوری را دارند یا خیر. بدین منظور، از بین سه نظریه الف. اشتراط ذکوریت در مطلق قاضی چه منصوب و چه تحکیم، ب. عدم اشتراط ذکوریت در هر نوع قاضی چه منصوب و چه تحکیم و ج. اشتراط ذکوریت تنها در قاضی منصوب و عدم اشتراط آن در قاضی تحکیم؛ ضمن نقد نظریه اول، نظریه دوم تقویت و نظریه سوم همگام با قوانین جاری کشور و تحولات عرصه بین المللی قلمداد شده است. پذیرش جواز داوری زنان به سه دلیل است: الف. فقدان عموم یا اطلاقی که دلالت بر اشتراط همه شرایط قاضی منصوب در قاضی تحکیم نماید؛ ب. خصوصیت نداشتن «رجل» در روایات مرتبط و مفهوم نداشتن لقب؛ ج. پذیرش ولایت زنان در امور فراتر از حکمیت و داوری مانند قیمومت (مانند داوری اجباری) یا وصایت (مانند داوری اختیاری).

    کلید واژگان: زنان, داور ی, قاضی تحکیم, ذکوریت, داوری زن}
    Hosein Hooshmand Firozabadi

    Contrary to the popular view of the Imamiyyah Jurisprudence, that a judge or arbitrator should have the condition of "masculinity" in the feasibility of women's arbitration, some jurists criticize the verses and hadiths to which the famous have relied, even if it is necessary for the appointed judge, has not been considred a condition for arbitrator judge or consolidate judge (Taḥkim judge)). In this article, we seek to answer the question of whether women can judge due to jurisprudential arguments or not? For this purpose, among the three theories: 1) the condition of masculinity in the absolute judge, whether appointed or consolidated, 2) the absence of the condition of masculinity in any type of judge, whether appointed or consolidated, and 3) the condition of masculinity only in the appointed judge and the non-conditionality While criticizing the first theory, the second theory has been strengthened and the third theory has been considered in line with the current laws of the country and developments in the international arena. Acceptance of women's arbitration licenses, firstly, due to lack of publicity or application that implies the condition of all the conditions of a judge appointed in the judge; Secondly, the lack of character of "Rajul/ Man" in the related narrations and the lack of meaning of the title; Acceptance of women's guardianship in matters beyond arbitration such as guardianship (such as mandatory arbitration) or will (such as optional arbitration).

    Keywords: women, arbitration, Taḥkim judge, masculinity, woman arbitration}
  • عزیزه فاطمه صبوحی، معصومه زینب حیدر، مریم برقعی*

    حجاب یکی از پرمناقشه ترین دستورات دینی است که در جوامع مختلف در مورد اجرا، عدم اجرا و چگونگی اجرای آن به دلیل تاثیرات گسترده فردی و اجتماعی بحث های فراوانی شده است. یکی از کلیدهای حل مسیله، فهم دقیق آیات حجاب است. هدف تحقیق حاضر بررسی ترتیب نزول آیات حجاب است. قرآن کریم حجاب را چگونه و باتوجه به چه الزامات و نکات تربیتی آموخته است. روش تحقیق حاضر کتابخانه ای بوده که باتوجه به نظرات مفسران و اندیشمندان به تحلیل موضوع می پردازد. بررسی های تحقیق حاضر نشان می دهد که برای پیاده سازی مطلوب فقه حجاب باید ابتدا به جنبه های دیگر تربیتی این موضوع اهتمام ورزید. برای این امر باید ابتدا جنبه های گرایش و شناخت را با آماده سازی از دوران کودکی و ارایه الگوهای تربیتی، سپس مباحث معرفتی و فلسفی حجاب تقویت کرد. در پایان در بعد رفتار می توان انتظار داشت که حکم حجاب میان کودکان و نوجوانان پذیرفته شود.

    کلید واژگان: قرآن, فقه, تربیت, حجاب, عفاف, زنان}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال