به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « شیخ طوسی » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «شیخ طوسی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سیده مرضیه داورپناه، سید محسن رزمی*، مصطفی رجایی پور
    زمینه و هدف

    ولایت فقیه پیشینه ای طولانی در متون فقهی و کلامی و عقیدتی تشیع دارد. تحلیل این جایگاه و اختیارات آن در کلام شیخ طوسی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از اهداف این تحقیق است.

    مواد و روش ها

    روش تحقیق در این پژوهش به صورت  توصیفی تحلیلی است.

    ملاحظات اخلاقی

    در این تحقیق، اصالت متون، صداقت و امانت داری رعایت شده است.

    یافته ها

    عقیده شیخ طوسی قضاوت از جمله مناصب امام معصوم و همچنین فقهایی که از طرف معصوم برگزیده شده اند است. فقیه در غیاب معصوم می تواند، خمس و زکات و زکات فطره را دریافت کند، همچنین می تواند، امامت جماعت نماز عیدین و جمعه را برعهده داشته باشد و البته با توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی زمان شیخ طوسی بسیاری از اختیارات فقیه به صورت تقیه محدود شده است. در قانون اساسی اصل هایی به اختیارات ولایت فقیه اشاره دارد که با توجه به دیدگاه امام خمینی (ره) تنظیم شده و در بازنگری هایی که در آن به وجود آمد، بر اختیارات رهبری افزوده شده است.

    نتیجه گیری

    ولایت فقیه در اندیشه فقهای طراز اول تشیع از جمله شیخ طوسی و نیز اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که براساس متون و فقه اسلامی نگارش یافته است دارای اختیارات گسترده ای می باشد.

    کلید واژگان: فقه, حقوق, قانون اساسی, ولایت فقیه, شیخ طوسی}
    Seyyedeh Marziyeh Davar Panah, Seyyed Mohsen Razmi*, Mostafa Rajaeipour
    Background and Aim

    Velayat-e-Faqih has a long history in Shiite jurisprudential, theological and ideological texts. The purpose of this research is to analyze this position and its powers in the words of Sheikh Tusi and the Constitution of the Islamic Republic of Iran.

    Materials and Methods

    This syudy id of descriptive - analytical one.

    Ethical Considerations

    Authenticity of the texts, honesty has been observed in this study.

    Findings

    According to Sheikh Tusi, judging is one of the positions of the Infallible Imam as well as the jurists chosen by him. In the absence of the Imam, the jurists can receive khums, zakat, and zakat al-fitr. He can also lead the congregation of Eid prayers and Friday prayers. And of course, according to the social and political conditions of the time of Sheikh Tusi, many of the powers of the jurist had limited by Taqiyya. In the constitution, there are some principles referring to the powers of Velayat-e-Faqih, which have been regulated according to Imam Khomeini's views, and in the revisions that took place in it, the powers of the leadership have been added.

    Conclusion

    Velayat-e-Faqih has wide authority in the opinion of first-range Shiite jurists, including Sheikh Tusi, as well as the principles of the Constitution of the Islamic Republic of Iran, which is based on Islamic texts and jurisprudence.


    Keywords: Jurisprudence, Law, Constitution, Velayat-e-Faqih, Sheikh Tusi}
  • محمد محرمی، سعید حسن زاده دلگشا*، یعقوب پورجمال

    یکی از عناصری که در بحث تعارض، فتاوای فقهای متاخر از آن متاثر بوده، حمل روایات بر تقیه است. این شیوه را به کرات می توان در آثار شیخ طوسی مشاهده کرد. به کارگیری این طریق، هنگام علاج اخبار متعارض، از خصوصیات بارز وی محسوب شده که در دوران ماقبل ایشان، بی سابقه بوده است و دو کتاب «تهذیب الاحکام» و «الإستبصار فیما اختلف من الاخبار» نمونه های معینی بر این ادعا هستند. پژوهش پیش رو با واکاوی عملکرد شیخ طوسی در حمل روایات بر تقیه، با محوریت قرار دادن ترتیب مرجحات مذکور در مقبوله عمربن حنظله که با تقدم اعدلیت راوی، شهرت روایت، موافقت با کتاب و مخالفت با عامه مطرح است و همچنین مداقه در سه مورد از نظریات وی به عنوان ذکر نمونه، صحت استدلال ایشان در حمل روایات بر تقیه را دچار خدشه می کند و وجهی بر آنها ملاحظه نمی کند.

    کلید واژگان: حمل بر تقیه, روایات تقیه ای, شیخ طوسی, مرجحات, مقبوله عمربن حنظله}
    Mohammad Moharrami, Sai'd Hassanzadeh Delgosha*, Ya'qoub Pourjamal

    One of the factors influencing the decrees of the contemporary jurists is to convey the narrations based on dissimulation (taqiyyah). This method can often be seen in the works of Sheikh Tousi. Using this method to remove the contradictory narrations was among his significant characteristics which did not have any precedence before his time and the two books namely Al-Tahdhīb and Al-Istibṣār fīmā ikhtalafa mina-l-akhbār are the certain examples of this claim. The present study, analyzing the method of Sheikh i.e. to convey the narrations based on dissimulation and focusing on the sequence of the mentioned preferences in the Maqbūlah of Umar Ibn Hanzalah based on the priority of the  justice of narrator, the popularity of narration, its agreement with the Book, and disagreement with the Sunnis ('Ammah) and scrutinizing three cases of his viewpoints as examples invalidates the Sheikh’s reasoning for conveying the narrations based on dissimulation and does not see any excuse for that.

    Keywords: Sheikh Tousi, Narrations based on dissimulation, Basing on dissimulation, Maqbūlah of Umar Ibn Hanzalah, Preferences}
  • سیدمحمدکاظم مددی الموسوی
    با اضافه شدن فروع جدید به فقه شیعه در دوران فقه تفریعی، اصول جدیدی نیز همراه با آنها به ساختار فقه اضافه شدند. اگرچه منشا برخی از آنها را می توان ازنظر تاریخی تحلیل کرد، اما بخش مهمی از تبعات این رویه تا امروز پنهان مانده است. یکی از این موارد، این پدیده است که متغیری در یکی از ادوار به مباحث یک مسئله اضافه شده و بلافاصله ضمن ورود به اصل مسئله، بر تمامی فروع آن تاثیر می گذارد؛ سپس در گذر زمان، خود به یکی از اصول برای تخریج فروع دیگر تبدیل می شود. این پژوهش می کوشد با تحلیل سیر تکامل فرعی فقهی، از شکل گیری تا تکامل، این تحولات و ضوابط را بررسی کرده و تصویری از آثار و تبعات آن در فقه شیعه عرضه نماید. مسئله ای که این بررسی براساس آن انجام می شود، «تعریف ضوابط و حدود تمکین در بحث نفقه» است. این مسئله با گذراندن مجموعه ای از تحولات، طی دوره های مختلف، دچار پیچیدگی ها و تداخلاتی شده است. با انجام این بررسی، نقش سیر تاریخی رویکرد اصحاب در شکل گرفتن پیچیدگی ها و ابهامات در این فرع روشن خواهد شد.
    کلید واژگان: نفقه, تمکین, شیخ طوسی, محقق حلی, فقه شیعه}
    Sayyid Mohammad Kazim Madadi Al-Moosavi
    With the addition of new corollaries to Shiite jurisprudence during the era of al-Tafri' jurisprudence (the jurisprudence that has the two following features: 1. the inference of issues and subjects in principles. 2. The systematic provision of jurisprudential texts based on Ijtihad and without depending on the text of the principle), new principles were added along with new corollaries to the structure of jurisprudence. Although the origin of some of them can be analyzed historically, but an important part of the consequences in this process has been unknown thus far. One of these cases is the phenomenon in which a variable in one period is added to the topics of an issue and while addressing the issue immediately affects all the branches. Then, over time, it becomes one of the principles to inference the other branches. This study tries to investigate these developments and criteria and illustrate its effects and consequences in Shiite jurisprudence through analyzing the evolution course of jurisprudential branches, from formation to evolution. The study is conducted based on the issue, "the definition of the criteria and limits of obedience in alimony". This issue has been involved in complexities and conflicts over different periods by passing a series of developments. By carrying out this study, the role of the historical course of the companion's approach to the formation of complexities and ambiguities in this branch will be clarified.
    Keywords: alimony, Tamkin, Shaikh Tusi, Muhaqqiq al Hilli, Shiite jurisprudence}
  • حامد مصطفوی فرد، سیدکاظم طباطبایی پور، غلامرضا رئیسیان

    از عصر شیخ مفید (م 413) تا محقق حلی (م 676) ما شاهد حاکمیت رویکردی در درون گفتمان امامیه هستیم که با عدم پذیرش اخبار آحاد، به اخبار متواتر و محفوف به قرائن بسنده می کند. در این بین شیخ طوسی نه تنها در کتاب «العده فی اصول الفقه» اخبار آحاد را حجت دانسته، بلکه در این زمینه ادعای اجماع هم کرده است، ادعایی که در تضاد با اجماع ادعایی سیدمرتضی قرار داد. برای رفع این تناقض، الگوهای متعددی از جانب علمای امامیه ارائه شده است. نگاهی اجمالی به مجموعه آثار شیخ طوسی نشان می دهد که وی نیز به اجماع ادعایی خود پایبند نبوده و در اکثر آثار خویش قول به عدم حجیت اخبار آحاد را برگزیده است. شواهدی از این دست، حکایت از این دارند که به جای تاویل گفتار سیدمرتضی، باید به تبیینی نو از نظریه شیخ طوسی درباره نحوه مواجهه با اخبار آحاد روی آورد. به نظر می رسد طوسی نیز درون گفتمان مفید و مرتضی قرار دارد، از آنجا که رویکرد استادان وی منجر به کنارگذاشتن بخش عظیمی از سنت و در نتیجه روی آوردن به حکم عقل و اصول عملیه می شد، وی قرائتی جدید از «مکتب اصالت قرائن» (مکتب مفید و مرتضی) ارائه داده تا با تکیه بر آن در پذیرش روایات توسعه ای ایجاد کند.

    کلید واژگان: شیخ طوسی, شیخ مفید, سیدمرتضی, خبر واحد, اصالت قرائن}
    Hamed Mustafawifard, Sayyid Kazem Tabatabaeipour, Gholamreza Raisiyan

    From the age of Shaykh Mufīd (d. 413) up to Muḥaqqiq Ḥillī (d. 676), we have witnessed an approach within the Imāmiyya discourse, which, by non-acceptance of traditions narrated by a single sources (āḥād), suffices with traditions narrated by several sources (mutawātir) and wrapped in evidences. In the meantime, Shakh Ṭūsī has not only considered as valid the āḥād traditions in his book, Al-‘Udda fī Uṣūl al-Fiqh, but has also claimed consensus in this respect, a claim that is in contradiction to the consensus claimed by Sayyid Murtaḍā. To resolve this contradiction various patterns have been presented by the Imāmiyya scholars. A brief look at the collected works of Shaykh Ṭūsī indicates that he too has not been committed to his claimed consensus and has preferred the view of invalidity of the āḥād traditions in most of his works. Such evidences suggest that instead of interpreting the discourse of Sayyid Murtaḍā, one should turn to a new explanation of Shaykh Ṭūsī’s view about the way to encounter āḥād traditions. It seems that Ṭūsī is also within discourse of Mufīd and Murtaḍā. Since his masters’ approach would result in putting aside a great part of the sunna and therefore turning to the verdict of intellect and scholarly principles, he has presented a new version of “principality of evidences school” (Mufīd’s and Murtaḍā’s school) so that by relying on it to make some development in accepting traditions.

    Keywords: Shaykh Ṭūsī Shaykh Mufīf, Sayyid Murtaḍā isolated tradition, principality of evidences}
  • سید محمد کاظم مددی الموسوی
    یکی از روش های فقهای شیعه در مواجهه با روایات متعارض، حمل یکی از روایات بر تقیه بوده است، ولی ضوابط این حمل در طول دوره های مختلف تغییرات مهمی کرده است. از مهم ترین این دوره ها، دوره‎ شیخ طوسی در قرن پنجم است که در دوره وی این حمل اولین‎بار رواج گسترده‎ یافت و او روایات متعددی را حمل بر تقیه کرد، اما مبانی شیخ در اتخاذ این روش، در دوره های بعدی فقه شیعه تغییر می یافت و هر دسته از اصحاب، طبق مبانی خود رویکردهای متفاوتی را پیش می گرفتند؛ چنان که در نهایت منجر به تغییر ماهوی حمل بر تقیه شد. آنچه شیخ عرضه کرده بود که صرفا طریقی برای کشف واقع بود، تبدیل به ابزاری بدون تعهد به واقع گردید. همچنین به جهت روابط متقابل این مسئله با بعضی دیگر از مباحث فقهی و اصولی، این تغییرات نقش تاثیرگذاری در بعضی از تحولات فقه شیعه داشته است. بررسی آن زوایای پنهانی، چرایی رخ دادن بعضی تغییرات را روشن خواهد کرد. این پژوهش به بررسی این استحاله و علل موثر در آن و همچنین آثار آن در بعضی حوزه های دیگر می پردازد.
    کلید واژگان: روایات تقیه ای, شیخ طوسی, حمل بر تقیه, مقدس اردبیلی}
    Sayyed Mohammad Kazem Madadi Al Musawi
    One of the prevalent methods of the Shiite jurists toward contradictory traditions has been that they were attributing one of them to taqiyya (precautionary dissimulation). However, the criteria for this attribution have been seriously changed throughout the various periods which one of the most important of them has been the age of Shaikh Tousi in the fifth century; for the first time, his method was widespread and he attributed a numerous narrations to taqiyya. But Shaikh`s methodological doctrine was changed in the later centuries of Islamic jurisprudence and every groups of the imamite jurists carried out its own approach as the nature of what had been presented by shaikh, finally became different while Sheikh` methodology was a mere cognitive but it was diverted onto a irresponsible means. Similarly, because of the interaction between this issue and other juristic and usuli (principles of jurisprudence) problems, these transformations have made the effective roles in some developments of Shiite jurisprudence.
    Researching these secrete corners makes clear the cause of some changes. This study will examine this transformation and its effective causes and also its influence on other areas.
    Keywords: narrations of taqiyyah, Shaikh Tousi, Moqaddas Ardebili, Shiite}
  • سید محمد کاظم مددی الموسوی
    از روش های متداول فقهای شیعه هنگام مواجهه با روایات متعارض، حمل روایات بر تقیه بوده است؛ اما ضوابط این حمل، در دوره های مختلف، تغییرات مهمی کرده است. از جمله مهم ترین دوره ها، دوره شیخ طوسی در قرن پنجم است که برای نخستین بار انبوهی از روایات، بر تقیه حمل شدند. این پژوهش به بررسی نسبت این دوره با دوره فقهای متقدم قبل از قرن پنجم می پردازد و در صدد کشف علت اصلی تفاوت میان این دو دوره و چرایی پیشآمد این انفراد توسط شیخ است. آیا کثرت وجود این حمل در آثار شیخ نسبت به قدما، صرفا ناشی از تفاوت روشی او در تالیف کتب روایی و فقهی بوده است و یا این که علت این امر، وجود اختلاف مبنایی میان او و قدما بوده است؟ با بررسی آثار روایی و فقهی هر دو دوره، مشخص می شود که میان شیخ و قدما اختلافات مبنایی جدی ای وجود داشته و مسئله صرفا تفاوت روشی نبوده است.
    کلید واژگان: تقیه, شیخ طوسی, فقه شیعه, حدیث شیعه}
    Sayyedmohammadkazem Madadialmusavi
    One of most prevalent methods of Shiite jurists toward contradictory traditions has been to consider them as Taqiyya. However, the instructions of this method had serious development during different periods, which one of most important of them, has been the periods of Shaikh Tousi in the fifth century in which several traditions had considered as Taqiyya. This study examines the ratio between the period of Shaikh and the period of earlier jurists before the fifth century and tries to find the main cause of the the reason for developing such a great individually by Shaikh. Whether this multiplicity of Taqiyya in Shaikh’s work is just because of the methodical difference between them, or it’s because of a serious fundamental difference between them. By this study, it will be proved that the difference between this two period isn’t just a methodical one and it is because of a deep fundamental difference.
    Keywords: Taqiyyah, Shaikh Tousi, Shiite jurisprudence, Shiite tradition}
  • نجمه شریف پور*، بمانعلی دهقان منگ آبادی

    شیخ طوسی نکاح متعه را با تمسک به دلایلی از قرآن و سنت جایز، صحیح و حلال دانسته و قائل به اجماع امامیه بر حلیت آن می باشد، از این رو همه احکام نکاح دائم را در مورد نکاح متعه صادق دانسته و بر این باور است که این نوع ازدواج گرچه از نظر آثار حقوقی با ازدواج دائم فرق هایی دارد، اما از نظر احکام هیچ گونه فرقی جز در مسئله «محدود بودن مدت» با آن ندارد. در این نوع ازدواج، مرد و زنی که ازدواج آن ها با هم بلامانع است با هم پیمان زناشویی و عقد می بندند و تعیین مهر و مدت می کنند. فرزند حاصل از نکاح آن ها فرزندی مشروع و قانونی است. با اتمام مدت، بدون نیاز به طلاق، از هم جدا شده و زن عده نگه می دارد. در مقابل ابوحنیفه و اصحابش بر این اعتقاد می باشند که حلیت و اباحه متعه به دلایلی از کتاب، سنت و عقل نسخ شده است و حتی آن را در کنار زنا و عمل فحشا قرار داده اند. آن ها قائل اند اینکه خلیفه دوم به صراحت متعه را حرام کرد، اما هیچ یک از صحابه بر او اعتراض نکرد، نشان از واضح بودن نسخ متعه بر همگان می باشد، برخی از آن ها میان نکاح متعه و نکاح موقت فرق قائل شده اند.

    کلید واژگان: شیخ طوسی, ابوحنیفه, نکاح متعه, اباحه, نسخ, نکاح موقت}
    Najme Sharifpoor *, Bemanali Dehghan

    Sheikh Toosi considers concubine marriage appropriate and legit with permissible reasons from Quran and the tradition and states that the consensus Emamieh considers it lawful so he believes that all the laws of the permanent marriage is true for concubine one and says that although it has some differences in lawful sense with permanent marriage, but it has no difference in rules except in the "limited duration" with it. In this type of marriage, man and woman whose marriage is permitted are married and determine their marital dowry and its duration. Child from their marriage is legitimate and legal. By the completion of the marriage time they get separated without divorcing, and she stays single for a preset time after the separation, etc.However, Abu Hanifeh and his disciples believe that the legibility of this type of marriage has been terminated due to some reasons from Quran, traditions, and reason. They have even put it in one line with adultery and prostitution. They believe that the second Caliph has made concubine marriage clearly unlawful, but none of the companions made a protest against that and this shows clearly to everyone that this marriage is unlawful. Some of them make some differences between concubine marriage and temporary marriage.

    Keywords: Concubine marriage, Temporary marriage, Sheikh Toosi, Abu Hanifeh, Legibility, Terminated}
  • علی تولایی
    بحث قاضی شدن زن نخستین بار شیخ طوسی به صراحت در دو کتاب الخلاف و المبسوط، به تبع اهل سنت، مطرح کرد. شیخ طوسی به عنوان یکی از نقاط عطف در تاریخ فقه امامیه، در گسترش کمی و کیفی فقه نقش زیادی داشته است.محقق با اتخاذ روش تاریخی، سؤالات زیر را طرح و تاملی بر ادله شیخ طوسی دارد: چرا شیخ طوسی در این مساله به «اجماع» استناد نکرد؟ چرا شیخ طوسی به ظاهر آیه شریفه: «الرجال قوامون علی النساء. .» استناد نکرد؟ اعتبار تاریخی حدیث مورد استناد شیخ در این مساله تا چه اندازه ای است؟ اصل «عدم جعل قضا» برای زن که اصلی ترین دلیل وی را تشکیل می دهد چگونه قابل تحلیل است؟
    تمرکز بر روش طرح مساله، چینش داده ها، ارائه مبانی و نتایج حاصل از آن در این مساله، «صورت» مناسبی برای پرداختن به «محتوا» و تحلیل مساله بر اساس مبانی اصولی به شیوه فقه جواهری در سایر مباحث و مسائل فقهی فراهم می کند.
    کلید واژگان: قاضی شدن, زن, فقه, شیخ طوسی, قضا, بیشینه تاریخی}
    Dr. AlĪ Tavallai
    propounded by Shaykh Ṭūsī in his Al-Khilāf and Al-Mansūṭ, following the Sunnī's example. As one of the dignitary figures in the history of Imāmī jurisprudence, Shaykh Ṭūsī has played a great role in the qualitative and quantitative development of jurisprudence. Adopting a historical methodology, the researcher raises the following questions and deliberates on Shaykh Ṭūsī's arguments: Why did Shaykh Ṭūsī not make reference to "consensus" (ijma‘) in this issue? Why did Shaykh Ṭūsī not make reference to the outer aspect of the noble āya: ﴾Men are managers of the affairs of women﴿? [The Qur’an, 4: 34] To what extent is the historical validity of the ḥadīth referred to by Shaykh Ṭūsī? How analyzable is the principle of "non-fabrication of judgment" for a woman, which forms her most significant reason? Concentration on how to raise the issue, arrangement of the data, presentation of the fundamentals, and the achieved results of this issue, provide a suitable "form" for dealing with the "content" and analysis of the issue according to basic principles by the method of Jawāhirī jurisprudence in other jurisprudential discourses and issues.
  • احمد دهقانی فیروزآبادی
    قیاس باطل (قیاس مستنبط العله) یکی از مسائل مورد مناقشه بین شیعه و مذاهب اهل سنت بوده است. شیخ طوسی قیاس مستنبط العله را معتبر ندانست و تلاش کرد فقه شیعه را بدون استمداد از قیاس، تکامل بخشد. البته این جریان خالی از جنجال نبود. ابتدا ابن ادریس حلی برخی از آراء شیخ طوسی را براساس قیاس مستنبط العله دانست، علامه حلی سعی کرد از آراء شیخ طوسی دفاع کند. در عین حال افرادی مانند محقق حلی، علامه حلی و شهید ثانی برخی از آراء شیخ طوسی را براساس قیاس مستنبط العله دانستند. اما باید آن آراء شیخ طوسی را نیز توجیه نمود و بعید است که فردی مانند شیخ طوسی به قیاس مستنبط العله عمل کرده باشد.
    کلید واژگان: شیخ طوسی, قیاس, مستنبط العله, علت حکم}
    Dr. Ahmad Dehghani Firozabadi
    Mostanbetoll Elleh" is one of the controversial issues between Shia and Sunni. Sheikh Toussi knew "Mostanbetol Elleh" analogy invalid. He tried to explain Shia jurisprudence without it but this process make conflict.Ibn Edris, Mohaqeq Helli and Shahid Sani indicated some works of Sheikh Toussi are based on that analogy and Ibn Edris tried to defend Sheikh Toussi 's work. We should consider in those works and it is unlikely Sheikh Toussi acted in them.
  • آیت الله سیدمحمدحسن مرعشی شوشتری*، هرمز اسدی کوه باد

    فقه شیعه در سیر تحول و تطور خود به اقتضای عناصر زمان و مکان برای ایفای رسالتش دوره هایی را گذرانده،و بر این اساس در هر عصری ویژگیهای خاصی داشته است. یکی از آن دوره ها عصر درخشان مدرسه بغداد است،که علمای بزرگی چون ؛ شیخ مفید ،سید مرتضی و شیخ طوسی مکتب تازه ای را پدید آوردند. آنها با بنیاد نهادن آن مکتب بر پایه منابع عظیم کتاب و سنت، روش عقلی را نیز با دور اندیشی ویژه ای در قالب شیوه های نو وارد عرصه های فقه پژوهی کردند. آنها ضمن تکریم پیشینیان نص گرا و پاس داشت تلاش های خالصانه آنان در حراست ازبه تنقیح و بررسی روش های آنان پرداخته و مکتبی جدید را پدید آوردند. این پژوهش برآنست تا روند « نقل » گوهرنهادینه کردن عقل را در روش شناسی فقهی از سوی علمای شیعه بررسی کند.

    کلید واژگان: عقل, مکتب بغداد, نص گرایی, شیخ طوسی, شیخ مفید, سید مرتضی}
    SeydMohamdMohsen Marashi Shoshtari *, Hormoz Asadi Kohbad

    To fulfill its mission, Shiite jurisprudence has undergone certain stages ofdevelopment according to the spatio – temporal requirements. So it has had itsown features in every age. One of these stages is the brilliant age of Baghdadschool during which prominent scholars such as Shaykh Mufid, SayyidMurtada, and Shaykh Tusi founded a new school. Establishing this schoolbased on the great sources of the Quran and the Sunna, they also introducedintellectual method in the field of jurisprudential studies with a specialprudence and applying new approaches.Venerating the former generation of jurisprudents adherent to textualproofs and commemorating their sincere efforts in safeguarding the precioussource of “texts”, they analyzed the former approaches and founded a newschool. The present article seeks to survey the process of institutionalizing“reason” in the methodology of jurisprudence by Shiite jurisprudents.

    Keywords: reason, Baghdad school, adherence to textual proofs, ShaykhTusi, Shaykh Mufid, Sayyid Murtada}
  • هادی عظیمی گرکانی
    شیخ طوسی، شیخ الطائفه و مجدد القرنی است که در علوم متفاوت نهضتی ایجاد نمود که راه او را پس از وی، ادامه دادند. روش معتدل و موقعیت شناسی شیخ باعث شد زعامت و مرجعیت او مقبول دنیای اسلام قرار گیرد.
    او محقق اصول و فروع و تهذیب کننده معقول و منقول است که در کلیه علوم اسلامی صاحب آثار و تالیفات است. او یک دلباخته سراز پا نشناخته ایی است که شورو شوقش، او را به سوی جمود و تقشر سوق نداد و با نهضت علمی خویش، با جامدان و قشریان به مبارزه علمی پرداخت و حق عقل را محترم شمرد و مسائل اصول دین را حق مطلق عقل دانست.
    کلید واژگان: شیخ طوسی, التبیان, اجتهاد, لطف}
    Dr, Hadi Azimi Garakani
    Sheik Toussi or Sheik Altaefe was a pioneer who created a movement in different sciences which was followed after him. His leadership was accepted in the Islamic world because of his moderate way for looking the Islamic issues.He was the man of honesty in creating principles in wisdom, purity and narrative. He was the author of many articles and books too.He also was a beloved in quest of God whose enthusiasm did not provoke him to fanaticism. He dedicated his scientific movement to struggle with fanatic actions. He had a great esteem for wisdom, and regarded the religious principles in the domain of wisdom.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال