به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "philosophical concepts" در نشریات گروه "اخلاق"

تکرار جستجوی کلیدواژه «philosophical concepts» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی philosophical concepts در مقالات مجلات علمی
  • ریحانه السادات عظیمی*، محسن جوادی، رضا اکبری

    در این پژوهش، آرای مطهری و پاسکویینی به عنوان نمایندگان دو تفکر فلسفی- الهیاتی، در باب مساله الحاد بررسی شده است. ایشان در زمینه علل گرایش به الحاد، عوامل غیر فلسفی، شامل علل اخلاقی و شناختی را با اهمیت شمرده‎اند. این مقاله با هدف یافتن اشتراکات، افتراقات و نوآوری‎های هر یک از این دو اندیشمند، آثار آنها را مورد بررسی قرار داده است. یافته‎ ها حاکی از این است که مطهری و پاسکویینی معتقدند گرایش به الحاد علاوه بر اینکه جریانی خلاف طبیعت و فطرت بشر است باید به عنوان مساله‎ای اخلاقی و اجتماعی نیز مورد مطالعه و کنکاش قرار گیرد؛ گرایشات روزافزون به الحاد در حوزه اخلاق و اجتماع نشان می‎دهد عوامل غیر فلسفی دیگری وجود دارند که تلاش می‎کنند افکار عمومی را به سمتی هدایت کنند که اعتقاد به خدا را مانعی بر سر راه آزادی های فردی و اجتماعی و نیز پیشرفت جوامع تلقی کنند. زیرا دوگانه ایمان و الحاد عرصه اعتقاد و عمل را به هم پیوند داده و در عرصه عمل، بشر را با چالش‎های اخلاقی و اجتماعی مواجه ساخته است. گرایش به الحاد علاوه بر اینکه در چگونگی شکل ‎گیری تصور و شناخت خدا نقش اساسی دارد، مجموعه باورهای اخلاقی جوامع را نیز تحت تاثیر قرار داده و آنها را از معنویت به لذت‎گرایی و سودمحوری سوق می‎دهد.پس در نظر مطهری و پاسکویینی، گرایش به الحاد علاوه بر اینکه موضوعی اعتقادی و استدلالی است می‎تواند ابعاد و شیون روانشناختی، تربیتی، اخلاقی، اجتماعی و رسانه ‎ای نیز داشته باشد.

    کلید واژگان: الحاد, اخلاق, مطهری, پاسکویینی, مفاهیم کلیسایی, مفاهیم فلسفی, شناخت
    Reyhaneh Alsadat Azimi *, Mohsen Javadi, Reza Akbari

    The study of atheism as a matter of knowledge in the 21st century has attracted the attention of many thinkers. Motahari and Pasquini are among those who have studied the causes and non-philosophical reasons of atheism and believe that atheism is against the human nature although it has a profound connection with how the image of God is, and that any lack of cognition or impeding the formation of proper knowledge can lead one to atheism. Motahari believes that the inadequacy of religious and ecclesiastical concepts impedes the formation of a correct understanding of God and ultimately a reversion to theism in the Western world, where the inaccurate political and social functioning of the church as a religious authority is also a sufficient of atheism and secularism in Western societies. Pasquini also believes that one's emotional and psychological failures in childhood and adolescence lead to a failure in the process of knowing and understanding God. Therefore, he uses the psychological theory of Professor Vitz "dysfunctional father" to illustrate the non-philosophical causes of atheism in individuals, and in particular in the leaders of the new atheism and intellectuals and thinkers and philosophers.

    Keywords: atheism, ecclesiastical concepts, philosophical concepts, cognition, ethics
  • یکی از مسائل مطرح در فلسفه اخلاق، شناخت واقع نمایی گزاره های ارزشی است. از دیدگاه برخی، مفاهیم ارزشی، از مفاهیم فلسفی اند. در نتیجه، گزاره های برآمده از این مفاهیم، معرفت زا و استدلال پذیرند. از نگاه برخی دیگر، مفاهیم تصوری این گزاره ها، از اعتبارات ذهن به شمار می آیند. این تحقیق بر آن است تا با نگاهی مسئله محور، با توصیف و مقایسه آثار استاد شهید مطهری و تجزیه و تحلیل عقلانی آنها، حقیقت این موضوع را از دیدگاه شهید مطهری روشن کند. با دقت در بیانات استاد، این مطلب به دست می آید که استاد مطهری، بر دیدگاه دوم است. اما نمی توان نسبیت گزاره های ارزشی را به وی نسبت داد. به نظر می رسد، سخن استاد در جملات انشائی، درست باشد ولی در گزاره های خبری، نادرست است.
    کلید واژگان: برهان پذیری, گزاره ارزشی, نسبیت, اعتبار, مفاهیم فلسفی
    Mohammad Reza Mohajeri Amiri
    ne of the issues raised in the philosophy of ethics is the recognition of the verisimilitude of value propositions. Some believe that value concepts are philosophical concepts. Consequently, the propositions derived from these concepts are knowledge-creating and provable. From the perspective of others, the notional concepts of these propositions are considered to be mentally-posited. Using a problem-oriented approach and describing and comparing the works of Martyr Motahari and their intellectual analysis, this research seeks to discover the truth about this issue from the viewpoint of Martyr Motahari. A careful attention to the professor's statements shows that professor Motahhari has the second perspective. But the relativity of value propositions cannot be attributed to him. It seems that the words of the professor are correct in imperative statements, but in the declarative propositions of statement, they are false.
    Keywords: demonstrability, value proposition, relativity, being mentally-posited, philosophical concepts
  • محمدحسین زاده یزدی، محمود شریفی *
    مفاهیم اخلاقی، از این جهت که مثل مفاهیم فلسفی مشهور جزو معانی اند، نه صور و مابازای خارجی دارند، نه ذهنی، شباهت زیادی به معقولات ثانیه فلسفی دارند؛ اما ازآنجاکه اولا تحقق خارجی محکی مفاهیم اخلاقی، دائرمدار فعل ارادی انسان است، و ثانیا مصداق یابی آنها دائرمدار قصد فاعل است، از مفاهیم فلسفی مشهور فاصله پیدا می کنند. این تفاوت باعث شده حکمای مسلمان، مفاهیم و گزاره های فلسفی مربوط به فضای هستی شناختی را ذیل حکمت نظری، و مفاهیم و گزاره های مربوط به فضای ارزش شناختی را ذیل حکمت عملی بحث کنند. در این مقاله، ضمن تحقیق درباره حقیقت مفاهیم فلسفی، سنخ مفاهیم اخلاقی و فرق آنها با مفاهیم فلسفی مشهور را بررسی کرده ایم. وجود تمایز اساسی بین این دو دسته مفاهیم، باعث شده است، از مفاهیم فلسفی مشهور با عنوان «معقولات ثانیه هستی شناختی»، و از مفاهیم اخلاقی و هر مفهوم مربوط به وادی عمل ارادی همراه با قصد انسان، با عنوان «معقولات ثانیه ارزش شناختی» تعبیر شود.
    کلید واژگان: مفاهیم اخلاقی, مفاهیم فلسفی, حکمت نظری, حکمت عملی, ملاصدرا
    Mohammad Hosseinzadeh Yazdi, Mahmoud Sharifi *
    Moral concepts, like well-known philosophical concepts, belong to the category of ideas, not forms, and have an external and non- subjective manifestation; therefore, they have great resemblance to secondary intelligibles. However, firstly, as the external realization of moral concepts is the basis for the voluntary act of man, and secondly, finding their examples is the basis for the doer’s intention, moral concepts are different from famous philosophical concepts. This difference has led Muslim scholars to discuss the philosophical concepts and propositions related to ontological area under the rubric of theoretical philosophy, and to discuss the concepts and propositions related to axiology under the rubric of practical philosophy. In this paper, while investigating the reality of philosophical concepts, we examine the nature of moral concepts and their differences with famous philosophical concepts. The existence of a fundamental distinction between these two categories of concepts has led to interpreting famous philosophical concepts as "secondary ontological intelligibles", and considering moral concepts or any concept related to the voluntary and purposeful actions of man as "secondary axiological intelligibles."
    Keywords: ethical concepts, philosophical concepts, theoretical philosophy, practical philosophy, Mulla Sadra
  • محمدرضا مهاجری امیری
    یکی از مسائل مطرح در فلسفه اخلاق این است که آیا گزاره های اخلاقی واقع نما هستند و می توان آنها را اثبات پذیر دانست، یا اینکه قوام این گزاره ها، به اعتبار ذهن بوده و برهان ناپذیر به شمار می آیند. با توجه به اهمیت دیدگاه بدیع علامه طباطبائی، در این نوشتار سعی شده تا دیدگاه ایشان در زمینه واقع نما بودن یا نبودن گزاره های اخلاقی و نیز نسبیت یا اطلاق اخلاقی استخراج شود و دیدگاه ایشان مورد بررسی قرار گیرد. توصیف و تحلیل اندیشه های ایشان، حاکی از این است که گرچه ایشان به نظریه اعتباری بودن گزاره های اخلاقی معتقد است، اما اولا، سخن وی تنها در مورد انشائیات (الزام اخلاقی) درست است و نه در گزاره های اخباری. ثانیا، اثبات ناپذیری اعتباریات در قلمرو اخلاق، دلیلی بر نسبیت اخلاقی محسوب نمی شود.
    کلید واژگان: واقع نمایی, گزاره اخلاقی, اثبات پذیری, عقل عملی, اعتبار, اعتباری محض, مفاهیم فلسفی
    Mohammad Reza Mohajeri Amiri
    One of the important issues raised in the philosophy of ethics is whether ethical propositions are realistic and provable, or the consistency of these propositions is considered to be mentally-posited and unprovable. Considering the importance of Allameh Tabatabai 's novel perspective, this paper attempts to extract and examine his views on whether the moral propositions are realistic or not, and also on relativity or absoluteness of ethics .The analysis of his thoughts suggests that, although he believes that moral propositions are mentally-posited or relative, first, his ideas are only true with regard to the mentally-posited or relative things (moral obligations), not the provable or real propositions. Second, the unprovability of mentally-posited propositions in the domain of morality is not a reason for moral relativity.
    Keywords: realism, ethical proposition, provability, practical intellect, relativism, pure relative, philosophical concepts
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال