به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « راهکارها » در نشریات گروه « روانشناسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «راهکارها» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ناصر محمدی احمدابادی *، زهرا بابایی زارچ، زهرا شهابی

    از دغدغه های نظام آموزش و پرورش کشور، نحوه عملکرد و تاثیر گذاری آموزش های دینی خصوصا عفاف و حجاب بر دانش آموزان است؛ به عبارت دیگر با وجود اهتمام سیاستگذاران و برنامه ریزان در جریان نظام آموزش و پرورش کشور هنوز شاهد بی توجهی یا کم توجهی دانش آموزان به این مسئله هستیم، نکته مهم این است که در آموزش عفاف و حجاب در مدارس، اغلب صرفا به انتقال مباحث کتب دینی و قرآنی به دانش آموزان و حفظ مطالب توسط انها و سپس ارزشیبابی از دانش اموزان اکتفا می شود در نتیجه این امر به عفیف و باحجاب شدن آنها ختم نمی شود. بنابراین اگر بخواهیم گرایش دانش اموزان به عفاف و حجاب را بیشتر کنیم باید با راهکارهای گسترش عفاف و حجاب آشنایی داشته و در مدارس به اجرا دربیاید تا تاثیرات آن در بین داشن آموزان مشاهده شود؛ بنابراین هدف اصلی انجام پژوهش شناسایی راهکارهای گسترش عفاف و حجاب در بین دانش آموزان دوره دوم متوسطه است. برای دستیابی به این هدف به گردآوری مطالب به صورت کتابخانه ای مبتنی بر منابع مختلف چاپی و الکترونیکی از قبیل کتاب ها، مقاله های علمی و پایان نامه هایی بود که در اختیار پژوهشگران قرار داشتند، استفاده شد این مطالعه با توجه به هدف جزء تحقیقات کاربردی می باشد. در این مقاله تلاش نمودیم با تعریف صحیح از حجاب و عفاف، راهکارهای گسترش عفاف و حجاب در بین دانش آموزان دوره دوم متوسطه شناسایی و ارائه گردد.

    کلید واژگان: راهکارها, عفاف و حجاب, دانش آموزان}
  • کمال نصرتی هشی، مرتضی گلشنی گهراز*، نسیم رضایی

    توجه به عواطف و هیجانات و مدیریت آن در دانش آموزان بسیار حائز اهمیت بوده و نیازمند بررسی است. هدف پژوهش حاضر، مطالعه تجارب زیسته معلمان و متخصصان، پیرامون چالش های حاکم بر مدیریت عواطف و هیجانات و ارائه راهکارها برای آن بود و روش پژوهش آن نیز، کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. مصاحبه شوندگان پژوهش، شامل همه معلمان و متخصصان تعلیم و تربیت، روانشناسی و مشاوره شهر اردبیل در سال تحصیلی 1402 -1401 بودند. برای انتخاب شرکت کنندگان، از شیوه نمونه گیری هدفمند و تا حد اشباع استفاده شد، که در این پژوهش 21 نفر معلم و 19 نفر از متخصصان بودند. داده ها با استفاده از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته و نیز به شیوه گفت و گوی دو طرفه، جمع آوری گردید. برای تعیین روایی و پایایی مصاحبه ها نیز تکنیک تثلیث یا مثلث سازی، تکنیک کنترل اعضاء، تکنیک کسب اطلاعات دقیق موازی و خودبازبینی محققان صورت گرفت. در مصاحبه با معلمان، اکثریت آن ها به وجود چالش هایی نظیر چالش های فردی، خانوادگی، مدرسه و تحصیل  در مدیریت عواطف و هیجانات دانش آموزان تاکید داشتند و راهکارهایی اعم از راهکارهای اجتماعی، راهکارهای خانوده محور و راهکارهای آموزش محور را برای آن ارائه دادند. متخصصان هم راهکارهایی هم چون شناخت، تبیین و توجیه فرزندان، راهکارهای مربوط به خانواده و ارتقا توانایی های عوامل مدرسه را برشمردند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که مدیریت عواطف و هیجانات دانش آموزان مستلزم توانمندی و مهارت بیشتر خانواده ها، عوامل مدارس و جامعه است که بنظر می رسد وضعیت کنونی با وضعیت مطلوب آن توانمندی ها و مهارت های مدنظر فاصله چشم گیری دارد. از این سو تدارک برنامه های توانمندی لازم در راستای مدیریت عواطف و هیجانات دانش آموزان برای خانواده ها عوامل مدرسه و جامعه ضروری بنظر می رسد.

    کلید واژگان: تجربه زیسته, مدیریت عواطف و هیجانات, چالش ها, راهکارها}
    Kamal Nosrati Heshi, Morteza Golshani Gehraz *, Nasim Rezaei

    Paying attention to emotions and emotions and their management in students is very important and needs to be investigated. The aim of the current research was to study the lived experiences of teachers and professionals regarding the challenges governing the management of emotions and emotions and to provide solutions for it, and the research method was also a qualitative phenomenology type. The interviewees of the research included all teachers and specialists in education, psychology and counseling in Ardabil city in the academic year of 1401-1402. To select the participants, a purposeful and saturation sampling method was used, and in this research, 21 people were teachers and 19 people were experts. Data were collected using in-depth and semi-structured interviews and two-way dialogue. To determine the validity and reliability of the interviews, triangulation or triangulation technique, member control technique, parallel accurate information acquisition technique and researchers' self-review were done. In the interview with the teachers, the majority of them emphasized the existence of challenges such as individual, family, school and educational challenges in managing students' emotions and emotions and presented solutions including social solutions, family-oriented solutions and education-oriented solutions for it. Experts also listed solutions such as recognizing, explaining and justifying children, solutions related to the family and improving the abilities of school staff. The results of the research indicate that the management of students' emotions and emotions requires more capabilities and skills of families, school and society agents, and it seems that the current situation is far from the ideal situation of those capabilities and skills. From this point of view, it seems necessary to prepare necessary empowerment programs in order to manage students' emotions and emotions for families, school and society.

    Keywords: Lived Experience, Management Of Emotions, Challenges, Solutions}
  • عاطفه کوه دار *

    این پژوهش با روش اسنادی و بهره گیری از منابع کتابخانه ای، به بررسی بایدها و نبایدهای معلمی می پردازد. معلمان به عنوان ‏اصلی ترین عامل تاثیرگذار در عملکرد تحصیلی دانش آموزان، نقش بسیار مهمی در شاکله ی آموزش و پرورش دارند و به عبارتی ‏می توان گفت در خط مقدم این سازمان انجام وظیفه می کنند. در عصرجهانی شدن آموزش و پرورش که هدف آن آموزش مادام ‏العمر و تربیت شهروند برای جامعه ی جهانی است، هرچه معلم نسبت به قشر مخاطب خود یعنی دانش آموزان در هر سن و سال، ‏زبان، زمان و مکان از نظرهای مختلف فرهنگی، فکری، ارتباط گیری، آگاه تر و به روزتر باشد، مهارت معلمی و اثرگذاری او افزایش ‏می یابد و می تواند حافظ ارزش های ملی، فرهنگی و اعتقادی کشور باشد. ازجمله عوامل موثر در به روز شدن معلمان، تلاش برای ‏اجرای بایدهای معلمی مانند علم آموزی، آشنایی با تکنولوژی، کنترل روابط عاطفی با دانش آموزان و...پرهیز از نباید های معلمی ‏مانند مقایسه ی اشتباه، تبعیض، کم کاری و... است که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته اند. بنابراین توجه به تحولات نسل ‏جدید، موجب تاثیرگذاری بهتر و حفظ ارزش ها خواهد شد‎.‎

    کلید واژگان: دانش آموزان نسل جدید, معلم, راهکارها, باید ها و نباید ها}
    Atefeh Koohdar

    This research examines the do's and don'ts of being a teacher with the documentary method and using library resources. As the most important factor influencing the academic performance of students, teachers play a very important role in the structure of education, and in other words, it can be said that they perform their duties in the front line of this organization. In the era of globalization of education, whose goal is life-long education and citizen training for the global society, whatever the teacher has to do with his audience, i.e. students of any age, language, time and place, from different points of view. Cultural, intellectual, communication, more informed and up-to-date, his teaching skills and effectiveness will increase and he can protect the national, cultural and religious values of the country. Among the effective factors in updating teachers, trying to perform teacher duties such as learning science, familiarity with technology, controlling emotional relationships with students, and avoiding teacher duties such as wrong comparison, discrimination, lack of work, etc. .. have been investigated in this research. Therefore, paying attention to the developments of the new generation will lead to a better impact and preserve the values

    Keywords: new generation students, teacher, solutions, dos, don'ts}
  • محدثه اعتباری*، حسین مهدی زاده

    این پژوهش با هدف بررسی و ارائه راهکارهای نهادینه سازی تربیت اعتقادی فرزندان از سوی والدین انجام شده است. روش به کار رفته در این پژوهش، توصیفی تحلیلی است و منابع مرتبط با موضوع، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در این نوشتار به شیوه هایی از جمله تلقین آموزه های اعتقادی به فرزندان، آشنا کردن فرزند با افراد دارای اعتقاد محکم، بازداشتن از معاشرت با افراد غیرمتدین، هدیه دادن کتاب های اعتقادی، آموزش عقاید صحیح به فرزندان با فراهم آوردن شرایط و موقعیت مناسب، اختصاص ساعتی برای پرسش های اعتقادی خانواده به طور هفتگی، رفتن به طبیعت برای شناخت آیات و نشانه های الهی، استدلال منطقی بر اعتقادات صحیح دینی در حضور فرزند و نیز اجرای گفتگوی صحیح و صمیمی اعتقادی والدین در حضور فرزندان پرداخته شده است.

    کلید واژگان: اعتقادات, راهکارها, شناخت اعتقادی, تربیت اعتقادی فرزندان}
  • سید عدنان حسینی*
    زمینه و هدف

    قلدری یکی از اشکال رفتارهای پرخاشگرانه و با پیامدهای منفی فراوان است که امروزه در میان دانش آموزان به شکل گسترده ای رواج دارد و به همین دلیل آموزش پیشگیری و مقابله با این پدیده و بررسی موانع و چالش های آن، به یکی از اولویت های سیستم تعلیم و تربیت بسیاری از کشورها تبدیل شده است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر نیز بررسی میزان آگاهی از قلدری و چالش ها و راهکارهای آموزش مقابله با این پدیده در مدارس استان کردستان بود.

    روش پژوهش: 

    پژوهش به لحاظ روش شناسی آمیخته و از نوع طرح تبیینی- تعقیبی بود. برای جمع آوری داده ها در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته و برای بخش کیفی از مصاحبه های نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه پژوهش مشتمل بر عوامل مدرسه و معلمان مدارس دوره دوم ابتدایی و متوسطه اول استان بود. برای نمونه گیری کمی، در دو مرحله به شیوه تصادفی خوشه ای چهار منطقه آموزش و پروش و هشت مدرسه انتخاب و تمامی عوامل مدرسه و معلمان آنها به پرسشنامه محقق ساخته «میزان آگاهی از قلدری و راهکارهای پیشگیری و مقابله با آن» پاسخ دادند. در فاز کیفی نیز از میان کسانی که بالاترین نمرات را در پرسشنامه به دست آورده بودند، 20 نفر به شیوه هدفمند برای اجرای مصاحبه های نیمه ساختاریافته انتخاب شدند. اجرای مصاحبه ها تا اشباع نظری داده ها ادامه یافت و درنهایت 14 مصاحبه با افراد نمونه صورت گرفت.

    یافته ها

    یافته های کمی حاصل از آزمون t تک متغیری نشانگر آگاهی پایین تر از متوسط عوامل مدرسه و معلمان هم از ماهیت پدیده قلدری و هم از راهکارهای پیشگیری و مقابله با آن بود (05/0>P). در بخش کیفی نیز چالش های پیش روی آموزش قلدری در مدارس با روش تحلیل تفسیری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند و در چهار مقوله نهایی الف) عدم اولویت پدیده برای آموزش وپرورش، ب) چالش های سیستمی و سازمانی، ج) چالش های وابسته به آموزش رسمی، د) چالش های وابسته به خانواده و دوازده زیر مقوله طبقه بندی شدند که جملگی نشانگر مشکلات عدیده ای در مسیر آموزش این پدیده در مدارس استان هستند.

    نتیجه گیری

    با عنایت به این یافته ها پیشنهاد می شود مسیولین آموزش وپرورش، اقدامات کاربردی و جامع پیشنهاد شده را در راستای تسهیل مدیریت قلدری و رفع فوری موانع آموزش آن در مدارس، در دستور کار خود قرار دهند.

    کلید واژگان: قلدری, آموزش ضد قلدری, چالش ها, راهکارها}
    Seyed Adnan Hossieni*
    Background and Aim

    Bullying is one of the forms of aggressive behaviors with many negative consequences that is widespread among students today and preventing and dealing with this phenomenon and examining its obstacles and challenges, has become one of the priorities of the education system of many countries. the purpose of this study was to investigate the level of awareness of bullying and the challenges and strategies for training to deal with this phenomenon in Kurdistan province schools.

    Methods

    The research was methodologically mixed and explanatory-follow-up design. A researcher-made questionnaire was used to collect information in a quantitative part and semi-structured interviews were used for a qualitative part. The research population consisted of school staff and teachers of the second primary and secondary schools of the province. For quantitative sampling, first in two stages, by cluster random sampling, four education districts of the province and eight schools were selected and all school staff and their teachers responded to the researcher-made questionnaire "Awareness of bullying a and strategies to prevent and deal with it". In the qualitative phase, among those who received the highest scores in the questionnaire, 20 people were purposefully selected to semi-structured interviews. The interviews continued until the data reached theoretical saturation and Finally, 14 interviews were conducted.

    Results

    Quantitative findings from univariate t-test showed lower than average knowledge of both school staff and teachers about bullying and strategies to prevent and deal with it (P <0.05). In the qualitative part, data were analyzed by interpretive analysis and challenges of bullying education in schools were classified in the four final categories: a) lack of priority for department of education, b) systemic and organizational challenges, c) formal education-related challenges, d) family-related challenges, and twelve sub-categories, that all of them indicate many problems in the management of bullying and its effective education in the schools of the province.

    Conclusion

    Based on these findings, it is suggested that the Kurdistan Education Department put the practical and comprehensive suggestions presented in the present study on its agenda in order to facilitate bullying management and remove obstacles to effective bullying education in schools.

    Keywords: Bullying, Anti bulling training, Challenges, Strategies}
  • زهرا سادات الشرع، عاطفه حجتی*

    اختلال شخصیت پارانویید، با توجه به شاخصه ی اصلی آن که بدگمانی و سلب اعتماد در روابط بین فردی و به خصوص همسران در خانواده است، می تواند زمینه ساز طلاق عاطفی در بین زوجین باشد. طلاق عاطفی باعث منحدم شدن بنیان خانواده ودر نتیجه پیامدها واسیب های را بدنبال دارد.   این مطالعه با هدف بررسی نقش اختلال پارانویید در طلاق عاطفی و با  روش توصیفی و تحلیلی و گرد آوری کتابخانه ای انجام شده است. دستآور دهای پژوهش نشان داد اختلال پارانویید با ایجاد سوء ظن و بی اعتمادی در روابط همسری زمینه افزایش تنش ها، رفتارهای خصمانه و به تبع آن کاهش روابط صمیمانه،  دلزدگی و شکاف عاطفی را ایجاد می نماید که می تواند منجر به طلاق عاطفی همسران شود . همچنین نتایج پژوهش نشان می داد بر اساس دیدگاه اسلام ارتقای تعاملات مثبت بین همسران و همچنین انجام درمان های روانشناختی و دارو در مانی فرد مبتلا در کاهش عوارض نقش مثبتی ایفا می نماید.

    کلید واژگان: پارانویید, طلاق عاطفی, راهکارها}
  • سیده زهره بزرگ نژاد شیاده، میثم موسایی*، سید رضا معینی

    هدف پژوهش حاضر بررسی راهکارهای زنان شاغل در مواجهه با فشار نقش می باشد. جامعه پژوهش شامل کلیه زنان متاهل شاغل شهر بابل بودند. روش نمونه گیری هدفمند بود که با توجه به کیفی بودن روش پژوهش از روش اشباع نظری برای تعداد آزمودنی ها استفاده شد. در این پژوهش تعداد 18 شرکت کننده برای تحلیل کیفی انتخاب شدند. طرح پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوا بود. گردآوری اطلاعات با استفاده از روش کتابخانه ای و میدانی انجام گرفت. سپس اطلاعات از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته با زنان شاغل جمع آوری و به روش کدگذاری نظری و با استفاده از نرم افزار MAXQDA 10و بر اساس نظریه های نقش اجتماعی و تعارض کار و خانواده تحلیل شدند. مفاهیم و مقولات از شرکت کنندگان و عبارت های معنا دار آنان پدیدار شد، به بیان دیگر ؛ تحلیل محتوا از نوع قیاسی استقرایی انجام گرفت؛ بدین صورت که در برخی قسمت ها، با توجه به حساسیت نظری، مفاهیم مهم استخراج و نام گذاری شدند. سپس با استفاده از تکنیک تلخیص، برحسب وجوه اشتراک مفاهیم، مقولات اساسی مشخص شدند. یافته ها نشان داد که زنان راهکارهایی چون؛ انکار یا کتمان فشار نقش، سازگاری، توانمندسازی جسمی و روحی، برنامه ریزی کردن، استفاده از مراکز خدماتی، کاهش نقش های سنتی و اجتماعی را در مواجهه با فشار نقش برمی گزینند.

    کلید واژگان: راهکارها, فشار نقش, زنان شاغل}
    Sayedeh Zohre Bozorgnezhad Shayadeh, Maysam Mosai *, Sayed Reza Moeini

    The aim of present research was to study working women's strategies when exposure to role strain. Study population were all working married female in Babol city. Purposive sampling method was used, so according to research qualitative method, theoretical saturation method was performed for subject's number.18 participants were selected for qualitative analysis. Study design was qualitative of the content analysis type. Data were gathered by field and library methods. Then data were collected by semi-structured interview with working women and were analyzed by theoretical coding method using MAXQDA software based on theories of social role and work-family conflict. Concepts and catagories were obtained from participants and their significant statements. In another word, deductive reasoning was performed for content analysis. So that, in some part according to theoretical sensitivity, important concepts were extracted and denominated. Then, by summarizing technique, the basic topics were determined based on common aspects. Results showed that women adopt strategies such as denial or concealment of role strain, adaptability, physical and mental empowerment, planning, use of service centers, decrease traditional and social roles when exposure to role strain.

    Keywords: strategies, working women, Role strain}
  • ایراندخت فیاض، آنیتا همایونفرد*، سید مهدی سجادی، رضا ساکی

    هدف پژوهش حاضر، بررسی افق ها، تنگنا ها و راهکارهای برنامه معلم پژوهنده به مثابه اقدام پژوهی بر پژوهشگری معلماناست. برای درک تجربه زیسته معلمان پژوهنده از روش نمودشناسی تفسیری و جهت تجزیه وتحلیل اطلاعات گردآوری شده از روش تحلیل محتوا به روش کیفی استفاده شده است. نمونه های پژوهش شامل 20 نفر (10 مرد و 10 زن) از معلمان و دبیران شرکت کننده در برنامه معلم پژوهنده هستند و به گونه ای انتخاب شدند که هم دوره ضمن خدمت اقدام پژوهی را گذرانده باشند و هم گزارش های آن ها حداقل از منتخبین بوده باشد. سوالات پژوهش عبارت بودند از؛ افق های اقدام پژوهی بر پژوهشگری معلمان کدامند؟ تنگناهای اقدام پژوهی بر پژوهشگری معلمآنچه هستند؟ مهم ترین راهکارهای کاهش تنگناهای اقدام پژوهی بر پژوهشگری معلمان کدامند؟ داده ها از راه مصاحبه ژرف نیمه ساختاریافته و مشاهده هدفمند جمع آوری و سپس نگاشته و به روش ون منن تحلیل شدند. بر بنیاد یافته های پژوهش مهم ترین افق های اقدام پژوهی بر پژوهشگری معلمان شامل نزدیک کردن فاصله نظر و عمل،گسترش مشارکت و تبادل اطلاعات و تجارب، دوری از عوام زدگی و پاسخ گویی علمی به چالش ها، تولید دانش بومی و کاربردی، رشد خودباوری و احساس خودارزشمندی و بهبود کیفیت تدریس بود. مهم ترین تنگنا های آن نیز شامل گسترش عدم صداقت علمی،عدم وجود انگیزه و احساس نیاز به پژوهشگری، عدم وجود فرهنگ پژوهش و پژوهشگری، کیفیت پایین دوره های آموزشی و فقدان تسلط معلمان، عدم دسترسی به منابع و امکانات لازم، نبود نگرش مثبت در بین مسیولان و معلمان نسبت به اقدام پژوهی و دقت پایین در داوری گزارش ها بود. درنهایت راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت توسط شرکت کنندگان برای کارآمدتر کردن برنامه معلم پژوهنده و رفع تنگناهای موجود بیان شد.

    کلید واژگان: نمودشناسی تفسیری, افق ها, تنگناها, راهکارها, معلم پژوهنده, اقدا م پژوهی, پژوهشگری معلم}
    Irandokht Fayyaz, Anita Homayoonfard *, Sayedmahdi Sajjadi, Reza Saki

    The purpose of present research, survey of the horizons and challenges of the researcher teacher program as action research on the Researcher teachers. To understand the lived experiences of the researcher teachers the methodology of interpretive expressions has been used. The research sample consisted of 20 people of the teachers participating in the researcher teacher program and who completed at least action research period has been completed and their reports have been selected. The research questions were: What are the horizons of action research on teachers' scholars? What are the bottlenecks of action research on teachers' scholars? Data were collected using semi-structured interviews and purposeful observations transcribed using the Van-Manen method. the most important horizons of action research on teachers' scholars include closing the distance between the viewpoints and the practice, expansion of participation and exchange of information and experiences, avoidance of factorization and scientific responsiveness to challenges, production of indigenous and applied knowledge, self-esteem development and self-esteem and improving teaching quality. The most important bottlenecks include the expansion of scientific intolerance, the lack of motivation and the need for research, the lack of research and research culture, the low quality of training courses and the lack of teacher dominance, lack of access to resources and facilities, lack of positive attitudes among authorities and Teachers were reluctant to take action and low accuracy in reporting judgments. Ultimately, short and long term solutions by participants were proposed for more effective of the researcher teacher program and eliminating bottlenecks.

    Keywords: horizons, challenges, solutions, researcher teacher, action research}
  • سحر صمدی کاشان، محدثه پورقناد، محمد صادق زمانی زارچی*
    خیانت پدیده ای دردناک و پیچیده است و مشکلات متعددی از قبیل شوک، سردرگمی، خشم، افسردگی و عزت نفس مخدوش در فرد خیانت دیده را به دنبال دارد. با در نظر داشتن اهمیت خیانت به عنوان رویدادی آسیب زا، هدف از تدوین این تحقیق بررسی ابعاد مختلف خیانت و بی وفایی همسران است. روش به کار رفته در تحقیق پیش رو توصیفی- تحلیلی است و اطلاعات  به روش کتابخانه ای با استفاده از ابزارهایی مانند کتاب ها، مقاله ها، تحقیقات پیشین و اینترنت تهیه و تدوین شده است.  در ابتدا به مفهوم شناسی خیانت پرداخته شده و به دنبال آن دیدگاه های نظری، پیشایندها و پیامدها و عوامل موثر بر آن مورد تحلیل و واکاوی قرار گرفت. بر اساس مفاهیم و دیدگاه های مطروح شده در این تحقیق، خیانت زناشویی دارای اشکال مختلفی از جمله خیانت عاطفی، جنسی و مجازی بوده و  می تواند ناشی از علل و انگیزه های اجتماعی یا روانشناختی و یا زیست شناختی باشد. همچنین پدیده خیانت زناشویی می تواند پیامدهای متعددی در سطوح فردی، اجتماعی و عملکردی به دنبال داشته باشد. در پایان، ضمن بحث و نتیجه گیری، راهکارهایی جهت پیشگیری و درمان ارائه گردید. نتایج برآمده از این تحقیق می تواند راهنما و یاری دهنده مشاوران و متخصصان حوزه خانواده و دست اندرکاران سلامت جامعه باشد تا به یاری اقشار آسیب پذیر جامعه بشتابند.
    کلید واژگان: خیانت زناشویی, نظریه ها, عوامل, راهکارها}
    Sahar Samadi Kashan, Mohadese Pourghnad, Mohammad Sadegh Zamani*
    Marital infidelity is a painful and complicated phenomenon that causes numerous problems, such as shock, confusion, anger, depression and reduced self-esteem in a betrayed person. Given the importance of identity as a traumatic event, the purpose of this study was to address the various dimensions of betrayal of the spouses. The methodology used in this research is descriptive-analytic, and the data is provided in a library method using tools such as books, articles, previous research, and the Internet. At first, the concept of infidelity was dealt with and followed by theoretical perspectives, antecedents, consequences, and influencing factors. Based on the ideas and views mentioned in this research, marital infidelity has various forms, including emotional, sexual and virtual, and can be triggered by social, psychological and biological factors.
    Additionally, the phenomenon of marital infidelity may have different consequences at individual, social and functional levels. In the end, while discussing and concluding, strategies for prevention and treatment were presented. The results of this research can be a guide for counselors and family therapists and community health professionals to help vulnerable people.
    Keywords: Marital infidelity, theories, factors, solutions}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال