جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "فرایند یادگیری" در نشریات گروه "علوم تربیتی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «فرایند یادگیری» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
آموزش و حوزه تعلیم و تربیت تحتتاثیر نظریه های روانشناسی و یادگیری، تحولات چشم گیری را تجربه کرده است، به طوریکه توجه به فرایندهای درونی در یادگیری، بستر پرداختن به موضوعاتی چون «مباحثه» را فراهم می کند. پژوهش حاضر، با هدف شناسایی مولفه های مهارت مباحثه در قالب شاخصها، اهداف و ابعاد و نحوه بهره گیری از آنها در آموزش طراحی معماری انجام شد. راهبرد پژوهش حاضر از نوع کیفی و جهت تحلیل داده ها از روش های فراترکیب و تحلیل محتوا به صورت متوالی استفاده شده است. نتایج کدگذاری داده های اسنادی و مصاحبه ها در نرم افزار NVIVO نشان می دهند مولفه های مهارت مباحثه، شامل 9 شاخص، 3 هدف و 2 بعد هستند. شاخصها شامل: «مباحثه مشارکتی»، «مباحثه سازنده گرا»، «ارتباط مباحثه و کارکرد حافظه»، «پیوند مباحثه و مهارت بیان دقیق»، «نقش مباحثه در فعالیت های حرفه ای»، «مباحثه به عنوان آزمون شفاهی»، «مباحثه به عنوان زبان طراحی»، «مباحثه به عنوان جنبه تعاملی فرایند طراحی» و «مباحثه به عنوان آزمون بصری» هستند. هدف از انجام مباحثه دارای سه علت اساسی است: اول خبررسانی، دوم قانع کردن و سوم حل مسئله. در نهایت به علت خاص و منحصربه فرد بودن حس بصری در رشته معماری، اگر از دو بعد «مباحثه شفاهی» و «مباحثه بصری» در آموزش طراحی معماری به صورت همزمان و بر مبنای راهکارهای آموزشی ارائه شده استفاده شود، علاوه بر جذابیت یادگیری و مزایای شناختی بالقوه آن، زمینه های موثری از توسعه یادگیری را باعث میشود.
کلید واژگان: مباحثه, آموزش معماری, فرایند یادگیری, محیط های یادگیری, طراحی معماریUnder the influence of psychology and learning theories, education and the field of education have experienced significant changes; Thus, paying attention to the internal processes in learning provides a platform for dealing with topics such as “discussion”. The current research was conducted with the aim of identifying the components of discussion skills in the form of indicators, goals and dimensions and how to use them in architectural design education. The current research strategy is of qualitative type and for data analysis meta-composition and content analysis methods have been used consecutively. The results of the coding of documentary data and interviews in NVIVO software show that the components of discussion skills include 9 indicators, 3 goals and 2 dimensions. Indicators include: “participatory discussion”, “constructivist discussion”, “discussion connection and memory function”, “discussion link and accurate expression skills”, “discussion role in professional activities”, “discussion as an oral test”, “discussion as a design language”, “discussion as an interactive aspect of the design process” and “discussion as a visual test”. The purpose of the discussion has three basic reasons: first, to inform; second, to convince; third, to solve the problem. Finally, due to the special and unique nature of the visual sense in the field of architecture, if the two dimensions of “verbal discussion” and “visual discussion” are used in teaching architectural design at the same time based on the provided educational solutions, in addition to the attractiveness of learning and its potential cognitive benefits, it causes effective areas of learning development.
Keywords: discussion, Architectural education, Learning process, Learning Environments, Architectural Design -
بازی جزء لاینفک زندگی کودکان، مفهومی پویا و پیچیده است که به علت وجود تعاریف مبهم از آن به خصوص وقتی درزمینه کلاس قرار می گیرد، به یک مفهوم و عمل نامعلوم تبدیل می شود. داشتن درک درست از ماهیت بازی و انواع آن باعث می شود مربیان دوره های پیش دبستانی و مهدکودک محیطی سازنده و خلاق را برای رشد همه جانبه کودکان فراهم آورند. هدف پژوهش حاضر بررسی مفهوم بازی از دیدگاه مربیان مهدکودک و پیش دبستان های شهر تهران بود. روش پژوهش کیفی با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی بود. به این منظور 23 نفر از مربیان مهدکودک و پیش دبستانی که شرایط نمونه موردنظر را داشتند با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند و اکتشافی در قالب دو سوال اصلی مورد مطالعه قرار گرفتند. داده های جمع آوری شده، ثبت و کدگذاری شد و در قالب مقوله های اصلی طبقه بندی گردید. تحلیل محتوای درک مربیان از مفهوم بازی منجر به شناسایی 256 کد اولیه، 16 زیر مضمون و 5 مضمون اصلی تخیل (فعالیت های نمادین، جاندار پنداری، رویاپردازی) ؛ درگیری فعال (درگیری جسمی و روانی در انجام بازی، همکاری بین بازیکنان) ؛ هیجان انگیز (لذت بخش، نشاط و شادمانی، سرگرمی، احساس خوشایندی، امیدواری، آرامش) ؛ سیالیت قانونمندی (قوانین مشخص و درعین حال منعطف و قابل تغییر، دست کاری قوانین و چگونگی انجام بازی) و فرایند یادگیری (هدفمندی، رشد اجتماعی و شناختی و عاطفی، کشف و خلق) شد. همچنین تحلیل محتوای درک مربیان از انواع بازی در کلاس منجر به شناسایی 52 کد اولیه، 6 زیر مضمون و 2 مضمون اصلی بازی بدون ساختار (شاگرد محوری، بدون برنامه ریزی قبلی) و بازی ساختارمند (مربی محور، هدفمند، تاکید بر یادگیری، برنامه ریزی شده) شد.کلید واژگان: کودک, بازی, تخیل, هیجان انگیز, سیالیت قانونمندی, درگیری فعال, فرایند یادگیریThe play, an integral part of the life of children, is a dynamic and complex concept, which becomes an unknown concept and action due to its ambiguous definitions, especially when it comes in the class. Having a true understanding of the nature of play and its types will make the instructors of pre-school and kindergarten courses provide a creative and constructive environment for children to grow comprehensively. The purpose of the present study was to investigate the concept of play from the viewpoint of preschool and kindergartens teachers in Tehran. The research method was qualitative using the phenomenological approach. For this purpose, 23 kindergarten and pre-school teachers who had the required conditions were interviewed using semi-structured interview and explorations with two main questions. Data were collected, recorded, coded, and classified into main categories. Content analysis of teachers’ perception of the play concept led to the identification of 256 primary codes, 16 sub-themes and 5 main themes of imagination (symbolic activities, imagery, dreaming); active involvement (physical and psychological involvement in the play, cooperation between players); exciting ( pleasure, joy and happiness, fun, pleasure, hope, relaxation); regulatory fluidity (specific, but flexible and changeable rules, manipulating the rules and how to play), and the learning process (purposefulness, social and cognitive and emotional development, discovery and creations). Also, analyzing the content of the perception of teachers from classroom plays led to the identification of 52 initial codes, 6 sub-themes, and 2 main themes of unstructured plays (student-centered, without prior planning) and structured plays (coaching, goal-oriented, emphasis on learning).Keywords: Child, Play, Imagination, Exciting, Regulatory fluidity, Active engagement, Learning process
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.