به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « قناعت » در نشریات گروه « علوم تربیتی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « قناعت » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • معصومه کیانی*، رویا خدابنده لو، سعیده باقری
    این پژوهش در پی این است که مقیاسی برای سنجش قناعت به دست آورد و با کمک آن میزان توجه به این فضیلت را در میان جوانان بسنجد. به این منظور ابعاد معرفتی و مولفه های مفهوم قناعت ازمنظر صحیفه سجادیه بررسی شد و از مولفه های حاصل از این بررسی برای طراحی، ساخت و اعتباریابی مقیاس قناعت درقالب پرسشنامه ای با 19 سوال استفاده شد. سپس میزان توجه جوانان به فضلیت اخلاقی قناعت با این پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت. جامعه آماری در این پژوهش، دانشجویان مقطع کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا همدان با حجم 266 نفر، ورودی 1399-1402 بودند که ازطریق روش نمونه گیری جدول مورگان، حجم نمونه 155 اندازه گیری شد. تحلیل یافته ها بیانگر آن است که پاسخ ها را می توان در 3 سطح رعایت قناعت در مقیاس بالا، متوسط و پایین بررسی کرد. باتوجه به آزمون تی تک نمونه ای میانگین قناعت (89/2) و سطح معناداری (003/0) از مقدار ارزش آزمون (3) پایین تر است؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت وضعیت قناعت از دیدگاه دانشجویان پایین تر از حد متوسط است.
    کلید واژگان: قناعت, صحیفه سجادیه, متون دینی}
    Masume Kiyani *, Roya Khodabandeloo, Saide Bagheri
    This research seeks to obtain a scale for measuring contentment and with its help measure the amount of attention to this virtue among young people. For this purpose, the epistemic dimensions and components of the concept of contentment were examined from the perspective of Sahifah Sajjadiyeh, and the components obtained from this study were used to design, build and validate the contentment scale in the form of a questionnaire with nineteen questions. Then, the amount of young people's attention to the moral virtue of contentment was measured with this questionnaire. The statistical population in this research is undergraduate students, the field of educational sciences of Boali Sina University, Hamedan, with a total of 266 people, entering 1402-1399, which was measured through the Morgan table sampling method, with a sample size of 155. The analysis of the findings shows that the responses can be checked at three levels (high, medium and low satisfaction levels). According to the one-sample t-test, the average level of satisfaction (2.89), and the significance level (0.003) is lower than the value of the test (3), so it can be concluded that the level of satisfaction from the students' point of view is lower than average.
    Keywords: Contentment, Sahifah Sajjadiyeh, Religious Texts}
  • هاجر جمالی
    زمینه و هدف

    پیامبران و اولیای الهی  تلاش می کنند انسان را از هر گونه تباهی،  فساد و گمراهی نجات دهند. آنها به انسانها می آموزند که راه رهایی از گمراهی،  کجروی،  جرم و گناه چیست و چگونه می توان با دوری از آنها به یک زندگی آرام و سعادتمندانه دست یافت. در تحقیق حاضر تلاش بر این است که نشان داده شود توکل به عنوان یکی از آموزه های عارفان،  از دیدگاه مولانا،  عارف بزرگ چه تاثیری در پیشگیری از جرم و کجروی دارد؟   

    روش

    روش تحقیق،  توصیفی -تحلیلی است. با روش تحلیل محتوا به تفسیر یافته ها پرداخته شده است. اطلاعات مورد نیاز این مطالعه از طریق کتابخانه جمع آوری شد.   

    یافته ها و نتایج

    به اعتقاد مولانا،  منشاء بسیاری از گرفتاریها و گناهان انسان،  حرص و طمع،  ایمان نداشتن به روزی دهی خداوند و نیز نداشتن قناعت است. توکل به خداوند متعال به عنوان کسی که آگاه به احوال بندگان است و روزی آنها را خود متقبل شده است،  باعث می شود انسان به آرامش دست یافته،  به آنچه با تلاش و کوشش از سوی خداوند دریافت می دارد،  راضی و خشنود باشد.

    کلید واژگان: توکل, مثنوی مولوی, جرم, پیشگیری, قناعت}
  • رسول حسین پور تنکابنی*

    هدف پژوهش حاضر، تبیین رویکرد تربیتی امام رضا (ع) در عرصه معنویت دینی و بایسته های معنویت گرایی در نگرگاه ایشان بود. در این نوشتار ضمن تعریف مفاهیم نظری پژوهش (معنویت، معنویت دینی و تربیت معنوی)، نخست بنیادهای تربیت معنوی با نگرش دینی را مشخص کردیم. مهم ترین بنیادهای تربیت معنوی در بستر فرهنگی رضوی، وجود امر قدسی / خداوند، وجود روح و وجود فراطبیعت (جهان های برزخ و آخرت و عدم بسندگی و دلبستگی به جهان ماده) هستند. روش پژوهش در این مقاله، تحلیل محتوا بود و رویکرد قیاسی را ملاک مصداق یابی قرار دادیم. جامعه مخاطب، منابع روایی معتبر شیعی به گونه عام و روایات وارده از امام رضا (ع) به طور خاص بود که به بررسی درآمد. افزون بر این، اسنادی که به طرح و تبیین بایسته های معنویت دینی پرداخته اند، مورد مطالعه قرار گرفتند. یافته های پژوهش، شیوه های تربیت معنوی رضوی بودند که در چهار مورد کلی دسته بندی شده و برخی از آن ها به موارد جزیی تر تقسیم شدند: 1 خداباوری / خداگرایی (که دربردارنده مقوله های بینش محور و کنش محور است)، 2 خوش بینی و مثبت اندیشی (مشتمل بر شیوه های خالق محور و مخلوق محور)، 3 افزایش آستانه تاب آوری دربرابر تلخ کامی ها و 4 کم توجهی به دنیا. نتیجه ای که به دست آمد، انحصار حصول آرامش پایدار روحی در بستر معنویت دینی ازطریق توجه حداکثری به امر قدسی و فراطبیعی، کاربست عقلانیت دینی و استدلال گرایی، دیانت و پایبندی به آموزه ها و دستور کارهای شرعی در زیست دنیوی است.

    کلید واژگان: آرامش, امر قدسی, خداباوری, مثبت اندیشی, قناعت, تاب آوری}
    Rasool Hoseen Pour Tonekaboni *

    The purpose of this article is to explain the educational approach of Imam Reza (P.B.U.H.) in the field of religious spirituality and the requirements of spiritualism in his view. In this paper, while defining the theoretical concepts of research (spirituality, religious spirituality and spiritual education), we first identified the foundations of spiritual education with a religious attitude. The most important foundations of spiritual education in the Razavi cultural context are the existence of the sacred / God, the existence of the soul and the existence of the supernatural (the intermediary (or imaginal) world (isthmus), the hereafter, detachment from the material world and avoidance from being satisfaied only by the material world). The research method in this article is content analysis and we used the deductive approach as a criterion for application. The resource is the sources of authentic Shiite narration in general and the traditions narrated from Imam Reza in particular. In addition, documents examining and explaining the requirements of religious spirituality were studied. The findings of the study were Razavi's spiritual training methods, which were categorized into four general types, and some of them were divided into more detailed cases:) Theism and the belief in God (including the categories of belief-centered and action-centered), Optimism and positive thinking (including the creator-centered methods and the created-centered methods), - Increasing the threshold of resilience in the face of bitterness and - Lack of attention to the world.

    Keywords: peace, the Sacred, godliness, contentment}
  • حسین دولت دوست*، حسنعلی بختیار نصرآبادی، محمدحسین حیدری، محسن محمدی فشارکی

    هدف این پژوهش، واکاوی مفهوم و کارکردهای «قناعت» در مثنوی معنوی و استنتاج دلالتهای آن برای تربیت اخلاقی بوده است. این تحقیق با رویکرد کیفی و با بهره ‏گیری از الگوی بازسازی شده ی استنتاجی فرانکنا، انجام شده است. در بخش نخست تحقیق، پس از مروری اجمالی بر جایگاه و اهمیت کتاب مثنوی معنوی، مفاهیم اخلاق و قناعت، برخی از ویژگی های مبنایی قناعت در قالب گزاره ‏های واقع ‏نگر و اصول تربیتی بازشناسی شده‏ و در ذیل هر اصل، ابتدا سند قرآنی یا روایی هر مبنا بیان شده و پس از آن، نکته اصلی ناظر به هر مبنا، از مثنوی معنوی، تبیین شده است. گزاره ‏های بازشناسی شده در این پژوهش عبارتند از: قناعت به مثابه ی راهی برای نیل به حیات طیبه، عاملی بر حفظ اقتدار و عزت نفس، گنج استغنابخش و بی نیازی، عامل ممیزه با بخل، عامل آرامش روح در تقابل با حرص، زمینه ساز شادی و محور هم بستگی مفاهیم توکل، رزق و رضایت درونی. در دنیای امروز که مصرف‏ گرایی و دلبستگی به تعلقات دنیوی از جانب نظام سرمایه ‏داری به صورتی هدفمند به جوامع مختلف القاء می‏گردد، لازم است تا نظام تعلیم و تربیت کشور ما با اتکا به آموزه‏ های دینی و اندیشه‏ های اثرگذار افرادی مانند مولانا، «قناعت» را به مثابه هدفی تربیتی در دستور کار قرار داده و نسلی «قانع و خودبسنده» تربیت نماید.

    کلید واژگان: قناعت, تربیت اخلاقی, اصل تربیتی, مولوی, مثنوی معنوی}
    Hossein Doolatdost *, HassanAli Bakhtiari Nasr Abadi, MohammadHossein Heydari, Mohsen Mohammadi Fesharaki

    The purpose of this study is to investigate the concept and functions of "contentment" in the book ‘Mathnawi” and to deduce its implications for moral education. This study was conducted using a qualitative approach and using the reconstructed Frankena inference model. In the first part of the research, after a brief overview of the status and importance of the Mathnawi, the concepts of ethics and contentment, some of the basic characteristics of contentment are recognized in the form of realistic statements and educational principles, and under each principle, first, the Quranic or Hadith document is stated and then the main point of view of each principle is explained from the Mathnawi. Recognized propositions in this study include: contentment as a way to the “Hayat tayyebeh”(Pure Life), a factor for maintaining self-esteem, a treasure for freedom of want, a factor to distinguish from envy, a tranquilizer of greed, a source of happiness and a factor for correlation between reliance to God, daily bread and internal satisfaction. In today's world, where consumerism and attachment to worldly attitudes are instilled to different societies by the capitalist system, it is necessary for our national education system to rely on influential religious teachings and ideas like Rumi, to put 'contentment' as an educational goal and nurtured a 'convincing and self-sufficient' generation.

    Keywords: contentment, moral education, educational Principle, Rumi, Mathnavi}
  • فیض الله اکبری دستک

    همانگونه که آیین اسلام برای تربیت دینی و اخلاقی آحاد پیروان خویش جهت دستیابی به زندگی سالم و معنا دار در ابعاد گوناگون فردی و اجتماعی، اصول و برنامه هایی را تدارک دیده است برای تربیت اقتصادی و معیشتی آنان نیز الزامات و راهکارهایی در نظر گرفته است که کاربست دقیق، به جا و هماهنگ آنها، قطعا می تواند ضامن سلامت و سعادت حیات دنیوی و اخروی مسلمانان گردد که در همین راستا فرهنگ قناعت را باید از جمله ی این برنامه ها فرض نمود.بی شک هیچ جامعه ای بدون اقتصاد ریشه دار، برنامه محور و پویا نمی تواند امید چندانی به رشد و پیشرفت حتی در ابعاد فرهنگی و اجتماعی داشته باشد بلکه همواره در معرض انواع تهدیدها و تحریم های دشمنان و مخالفان خود خواهد بود که جهان اسلام و به ویژه جمهوری اسلامی ایران نیز از آن مستثنی نیست. قناعت که باید آن را از جمله اساسی ترین عنصر سبک و سیره ی زندگانی پیامبران الهی و پیشوایان بزرگ دینی قلمداد نمود، دارای خاستگاه عقلانی و معرفتی است که به عنوان موهبت الهی و مصداق بارز شکرگزاری خداوند و نیز ارمغان ماندگار عفت و وارستگی، گستره ی وسیعی از شوون مختلف زندگی مادی و معنوی انسان ها را دربر می گیرد. لذا فرهنگ قناعت و خود بسندگی از چنان ظرفیت و کارآیی والایی برخوردار است که کارکردهای معنوی و تربیتی و نیز کارکردهای اجتماعی و اقتصادی آن را می توان تنها به عنوان بخش عمده ای از وسعت کارآمدی و کارکردی مورد اشاره آن در راستای تحقق و تقویت مبانی و زیر ساخت های مساله اقتصاد مقاومتی در این مقاله قلمداد نمود.

    کلید واژگان: قناعت, مصرف, کارکردها, گستره, تربیت, اقتصاد مقاومتی آموزه های اسلامی}
    Feyzollah Akbari-E- Dastak

    As the Islamic order for the religious and ethical training of its followers for obtaining of safe and meaningful life has brought far more plan and principles on the various individual and social dimensions, for their economical and subsistence training as well the Islam has prepared some strategies and requirements which the exact and proper, as well as unisonant application of them can be a well guarantor of their safety, bliss again their worldly life along with otherworldly one, which in this way the contentment culture can be counted one of these programs. No community can be expected to set itself on the way of development without any stubby economic, with oriented program, and progress, even on the aspects of social and cultural one, because such a community would be prey of the kinds of treatment and sanctions of opponents which the world of Islam and particularly the Islamic republic of Iran isn't aside from it. Contentment which without doubt ought to be counted as one of the most basic elements and biographies of great prophet of lord religious followers of God, possesses out of special origin of rational and epistemic one that as one of the gift of god and clear example of lord's thanks giving, as well everlasting gift of chastity and honest, ought to take the vast variety of material and mental life and dignities of mankind in itself. Than the culture of contentment and self-sufficiency enjoys out of that efficiency and capacity which it's training and mental application as well it's social & economical ones can be counted as one of the only little sections of the mentioned issues of above on the way of realization and consolidation of infrastructure of resistive economic with is the aimed matter of our examinations.

    Keywords: contentment, consumption, applications area, Training, resistive, economic, islamic, teachings}
  • عباسعلی هراتیان، مژگان آگاه هریس، زهرا محمدی، فاطمه سادات شمسی نژاد
    هدف این پژوهش، طراحی، ساخت و اعتباریابی مقیاس حرص- قناعت بر اساس آموزه های اسلامی، برای سنجش رذیله اخلاقی حرص و فضیلت اخلاقی قناعت بود. پس از طی مراحل ساخت و اعتبار و روایی سنجی اولیه، پرسش نامه ای 29 گویه ای، بین 475 دانشجو و طلبه، که به صورت تصادفی خوشه ایانتخاب شده بودند، اجرا شد. در بررسی روایی مقیاس، میزان 14/91 درصدی موافقت کارشناسان و معناداری ضریب تطابق کندال، گویای قوت روایی محتوای مقیاس بود. تحلیل یافته ها بیانگر آن بود که مقیاس اسلامی حرص- قناعت دارای چهار عامل (دل مشغولی مادی/ احساس امنیت مادی، مهارگسیختگی مادی/ خودمهارگری مادی، ضعف معرفت و هیجان دینی/ قوت معرفت و هیجان دینی و احساس محرومیت و نیاز مادی/ رضامندی مادی) بوده است. ضریب بازآزمایی 887/0، آلفای کرونباخ 863/0 و ضریب دونیمه سازی 823/0 نشانگر اعتبار قوی این مقیاس است. براساس یافته های پژوهش می توان گفت: این پرسش نامه دارای اعتبار و روایی بالا بوده و عوامل منسجمی از آن به دست می آید که می توان با کاربرد آن، ویژگی های اخلاقی حرص و قناعت افراد را مورد مطالعه قرار داد.
    کلید واژگان: سنجش اخلاقی, حرص, قناعت, روایی و اعتبار}
    Abbasali Haratiyan, Mojgan Agah Haris, Zahra Mohammadi, Fatemeh Sadate., Shamsi Nejad, Am Student Of Clinical Psychology, Qom Islamic Azad University
    The aim of this research is constructing a craving contentment measure based on Islamic doctrines which can be used for evaluating the vice of craving and virtue of contentment. After constructing and exploring the validity of the initial assessment, a questionnaire with 29 questions was conducted and completed by 475 university students and seminary students who were chosen through random cluster-sampling. The validity of the measure was examined and, resting on the 91/14 percent of experts accommodation and significance of Kondal's coincidence coefficient the findings show that the measure has large-scale validity content. The finding analysis shows that the Islamic type of craving – contentment measure has four factors: (material preoccupation/ feeling of material safety, material arbitrary/ material self-control, weakness in religious knowledge and zeal/ excess of religious knowledge and zeal, feeling of material deprivation and need/ material satisfaction). The retest coefficient: 0/887, Cronbach's Alpha: 0/863 and coefficient of split- half: 0/823 show that this measure in strongly reliable. Given the findings of research, we can say that this questionnaire has large-scale reliability and validity and provide coherent factors which can have an effective role in studying people's moral characteristics of craving contentment when they taken into account.
    Keywords: evaluation of morality, craving, contentment, validity, reliability}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال