به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "fear" در نشریات گروه "علوم تربیتی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «fear» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی fear در مقالات مجلات علمی
  • محمدمهدی ولی زاده*، علی اکبر عبدل آبادی

    «شجاعت» از دیرباز یکی از فضایل اخلاقی مهم و مشترک جوامع بشری گوناگون به شمار می رفته است. طی قرون متمادی فهم های مختلف و متنوعی از این فضیلت اخلاقی وجود داشته اند که به توسعه و تضییق قلمرو کاربرد آن در مرزبندی با رذایل و مفاهیم دیگر انجامیده اند. این اختلاف و تنوع فهم ها از فضیلت شجاعت در میان فیلسوفان یونان باستان نیز دیده می شود. ارسطو نیز در آثار اخلاق شناختی خود، به ویژه در کتاب مشهور اخلاق نیکوماخوسی، از این فضیلت اخلاقی به تفصیل بحث کرده است. کوشش برای یافتن مولفه های فضیلت شجاعت در سخنان پرظرافت ارسطو در آن کتاب ما را به حقیقت شجاعت رهنمون می سازد. ما در این مقاله کوشیده ایم که ابتدا مولفه های فضیلت شجاعت در اخلاق نیکوماخوسی را استخراج و بیان کنیم؛ سپس بر اساس مولفه های به دست آمده که بیست وپنج مورد در شش بخش اند، تحلیلی از نظرگاه کلی ارسطو درباره حقیقت شجاعت و شخص شجاع به دست دهیم و سرانجام به ارزیابی آرای ارسطو و مناسبات میان آنها بپردازیم.

    کلید واژگان: ارسطو, فضیلت, شجاعت, مولفه ها, اخلاق نیکوماخوسی, ترس
    MohammadMahdi Valizadeh *, AliAkbar Abdolabadi

    “Courage” has long been considered one of the important and common moral virtues of various human societies. Over the centuries, there have been different and diverse understandings of this moral virtue, which have led to spreading and narrowing the scope of its application in relation with vices and the other concepts. This difference and diversity of understandings of this virtue can also be seen among the ancient Greek philosophers. Aristotle also discussed this moral virtue in detail in his ethical works, especially in his famous book Nicomachean Ethics. The effort to find the components of the virtue of courage in the very subtle words of Aristotle in that book leads us to the nature of courage. In this article, first we extract and express the components of the virtue of courage in Nicomachean Ethics.Then, based on the obtained components, we give an analysis of Aristotle’s general viewpoint about the nature of courage, and, finally, we evaluate Aristotle’s views in Nicomachean Ethics about the virtue of courage.

    Keywords: Aristotle, Virtue, Courage, components, Nicomachean Ethics, Fear
  • اصغر وثوقی اصل*
    زمینه و هدف

    ترس از قربانی شدن یا احساس ناامنی اجتماعی، به وجود نگرانی های اجتماعی فرد یا جامعه نسبت به قربانی شدن یا تهدید از سوی عوامل ناامن کننده دارد. هدف اصلی پژوهش مطالعه جامعه شناختی رابطه سبک زندگی و ترس از قربانی شدن (احساس ناامنی اجتماعی) در بین زنان شهر زنجان است.

    روش

    روش پژوهش حاضر از نوع پیمایش (کمی)، ابزار آن پرسشنامه است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 384 نفر انتخاب و به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای توزیع شده و میزان پایایی شاخص ها نیز بالای 0.7 برآورد شده است.

    یافته ها

    نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که بین سبک زندگی دینی (0.415)، سنتی (0.226-)، مدرن (0.308)، ورزشی (0.315-) و مخاطره آمیز (0.562) با ترس از قربانی شدن رابطه معناداری وجود داشته است. درنهایت مدل رگرسیونی حاکی از این است که ضریب تعیین تعدیل شده برابر با 0.214 است.

    نتیجه گیری

    مطابق نتایج پژوهش، سبک زندگی نقش مهمی در احساس ناآرامی، اضطراب و دل نگرانی افراد نسبت به محیطی که در آن زندگی می کند، دارد. بر این اساس بهبود سبک زندگی (از بعد رفاه اجتماعی)، ترویج سبک زندگی بومی (اسلامی، سازگار با هنجار اجتماعی) و مقابله با رواج سبک زندگی (ناسالم، خطرآفرین، نابهنجار و ناسازگار بافرهنگ جامعه) برای کاهش ترس از قربانی شدن الزامی است.

    کلید واژگان: ترس, قربانی شدن, رفتار پرخطر, سبک زندگی, احساس امنیت اجتماعی
    Asghar Vosoughi *
    Background and purpose

    fear of being victimized or feeling of social insecurity, due to the social concerns of the individual or society regarding being victimized or threatened by insecure factors. The main aim of the research is to study the sociological relationship between lifestyle and fear of victimization (feeling of social insecurity) among women in Zanjan city.

    Method

    The method of the current research is a (quantitative) survey, the tool is a questionnaire. The sample size is equal to 384 people selected using Cochran's formula and randomly distributed cluster sampling, and the reliability of the indicators is estimated to be above 0.7.

    Findings

    The results of the research show that there is a significant relationship between religious (0.415), traditional (-0.226), modern (0.308), sports (-0.315) and risky (0.562) lifestyles with the fear of victimization. Finally, the regression model indicates that the adjusted coefficient of determination is equal to 0.214.

    Conclusion

    According to the results of the research, lifestyle plays an important role in people's feelings of restlessness, anxiety, and worry about the environment in which they live. Based on this, it is necessary to improve the lifestyle (from the perspective of social welfare), promote the native lifestyle (Islamic, compatible with social norms) and confront the prevalence of lifestyle (unhealthy, dangerous, abnormal and incompatible with the society's culture) to reduce the fear of victimization. .

    Keywords: Fear, victimization, Risky Behavior, Lifestyle, feeling of social security
  • محمود خلیلیان شلمزاری *، محمدناصر سقای بی ریا، حمیدرضا حسن آبادی، فرید براتی سده

    تدوین مدل مفهومی سازه‌های دینی، سرآغازی برای مطالعه روان‌سنجی آنهاست. هدف این پژوهش، تدوین مدل مفهومی خوف از خدا، از دیدگاه علامه طباطبایی است. روش تحقیق ترکیبی، از نوع اکتشافی است. جامعه متنی، آثار مکتوب علامه طباطبایی و نمونه متنی، 10 جلد مرتبط از تفسیر المیزان است. جامعه آماری، پژوهشگران حوزوی دکتری رشته‌های علوم انسانی است و با روش نمونه‌گیری در دسترس، 9 نفر انتخاب شد. یافته‌ها نشان داد که خوف از خدا متشکل از دو مولفه (احساس نگرانی، احساس مراقبت) است. احساس نگرانی، شامل دو زیرمولفه (پیش‌بینی ناخوشایند، تهدید هدف) و احساس مراقبت، شامل دو زیرمولفه (اجتناب از منشا ترس، استقامت در رسیدن به هدف) است. یافته‌های مطالعه کمی نشان داد که میزان شاخص CVI در زیرمولفه‌ها در دامنه 88/0 تا 1 و میزان شاخص CVR در زیرمولفه‌ها در دامنه 78/0 تا 1 است. بنابراین، سازه خوف از خدا، دارای مدل مفهومی و برخوردار از روایی محتوایی است که قابلیت سنجش در قالب ساخت ابزار را دارد.

    کلید واژگان: خوف از خدا, مدل مفهومی, ترس, علامه طباطبائی, اضطراب, بیم
    Mahmoud Khalilian Shalamzari, Mohammad Naser Saghaei Biria, Hamidreza Hassanabadi, Farid Barati Sadeh

    The development of a conceptual model of religious structures is the beginning of the study of their psychometrics. The purpose of this study is to develop a conceptual model of fear of God from the perspective of ʿAllāmah Ṭabāṭabāʾī. The mixed research method is exploratory. The textual community is the written works of ʿAllāmah Ṭabāṭabāʾī and the textual sample is 10 related volumes of Al-Mizan Tafsir. The statistical population is doctoral researchers in humanities, and 9 people were selected for the available sampling method. The findings of the study show that fear of God consists of two components (feeling of anxiety, feeling of caring). Feelings of anxiety include two sub-components such as (unpleasant anticipation, threat of the goal), and feelings of care include two sub-components as (avoidance of the source of fear, perseverance in achieving the goal). The findings of the quantitative study show that the CVI index in the sub-components ranged from 0.88 to 1 and the CVR index in the sub-components ranged from 0.78 to 1. Therefore, the structure of fear of God has a conceptual model and content validity that can be measured in the form of making a tool.

    Keywords: fear of God, conceptual model, fear, ʿAllāmah Ṭabāṭabāʾī, anxiety, fright
  • محمدرضا یکتا*، صدیقه حیدری، شکیب لجمیری

    هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین امید به زندگی با هراس و ترس از ویروس کرونا در بین افراد شاغل بود. جامعه آماری شامل افراد شاغل و در حال تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی در سال 1399 و نمونه آماری شامل 270 نفر فرد شاغل بوده که به شیوه در دسترس انتخاب شدند. یافته های پژوهش نشان داد امید به زندگی با هراس و ترس از ابتلا به ویروس کرونا رابطه معنادار اما معکوس داشته به این معنا که با افزایش ترس و هراس از ابتلا به کووید-19؛ امید به زندگی کاهش می یابد. به طور کلی، مطابق یافته های پژوهش حاضر بیماری همه گیر کووید-19 می تواند به طور جدی بر امید به زندگی تاثیر بگذارد. ادامه نظارت بر روند امید به زندگی در ایران و در سراسر جهان شواهد ارزشمندی در مورد تاثیر کل بیماری همه گیر بر مرگ و میر ارایه می دهد. علاوه بر این با توجه به اینکه داده ها تنها در پیک سوم جمع آوری شده و برای پژوهشگران امکان جمع آوری نمونه در پیک های اول و دوم وجود نداشته است لذا امکان مقایسه سطوح امید به زندگی در طی سه پیک میسر نبوده است از این رو پیشنهاد می شود در پژوهش های آتی این مقایسه انجام پذیرد. بنابراین این برآوردها را می توان محافظه کارانه در نظر گرفت.

    کلید واژگان: امید به زندگی, ویروس کرونا, هراس, ترس
    Mohammad Reza Yekta *, Sadigheh Heydari, Shakib Lajmiri

    The aim of this study was to investigate the relationship between life expectancy and fear of Corona virus among employed people. The statistical population included employed and studying people in Islamic Azad University, electronic unit in 2020 and the statistical sample included 270 employed people who were selected by convenience sampling method. Findings showed that life expectancy was significantly but inversely related to fear of coronavirus in the sense that with increased fear of Covid-19; Life expectancy decreases. In general, according to the findings of the present study, the epidemic of Covid-19 can seriously affect life expectancy. Continued monitoring of life expectancy in Iran and around the world provides valuable evidence on the impact of the overall epidemic on mortality. In addition, due to the fact that the data were collected only in the third peak and it was not possible for researchers to collect samples in the first and second peaks, so it was not possible to compare life expectancy levels during the three peaks, so it is recommended in future research. This comparison should be done. Therefore, these estimates can be considered conservative.

    Keywords: life expectancy, corona virus, Phobia, Fear
  • محمود خلیلیان شلمزاری *، حمیدرضا حسن آبادی، محمدناصر سقای بی ریا، فرید براتی سده
    اندیشمندان در رویکردهای مختلف در روان شناسی، به مطالعه دین و سازه های هیجانی آن پرداخته اند و سرآغازی برای مطالعه روان سنجی در خصوص دین و پدیده های دینی ایجاد نموده اند. هدف این پژوهش، تدوین مدل پدیدآیی خوف از خدا، مبتنی بر دیدگاه علامه طباطبائی است. برای تدوین مدل پدیدآیی، از روش تحلیل محتوای استنباطی استفاده شد. جامعه متنی پژوهش، آثار مکتوب علامه طباطبائی و نمونه متنی تحقیق، 12 جلد از تفسیر المیزان است. یافته های پژوهش نشان داد که مدل پدیدآیی هیجان خوف از خدا، مبتنی بر دو حیطه کلی هستی شناختی و روان شناختی است و دارای چهار سطح (آگاهی، شناخت، هیجان و رفتار) است. همچنین، در فرایند پدیدآیی خوف از خدا، عنصر شناختی شامل شناخت هدف، شناخت ویژگی های خدا و آگاهی از خصوصیات انسان؛ عنصر انگیزشی شامل انگیزه دفع ضرر و عنصر رفتاری شامل اجتناب از منشا ترس و پیشروی به سمت هدف می شود. بنابراین، هیجان خوف از خدا، مبتنی بر اندیشه علامه طباطبائی از تعریف و دارای مدل پدیدآیی روان شناختی برخوردار است.
    کلید واژگان: خوف از خدا, ترس, اندیشه علامه طباطبائی, مدل پدیدآیی
    Mahmoud Khalilian Shalamzari *, Hamid Reza Hassanabadi, Mohammad Naser Saghaye Biria, Farid Barati Sadeh
    Scholars have studied religion and its emotional structures in different approaches to psychology, and created the basis for psychometric study of religion and religious phenomena. The purpose of this research is to develop the model of the appearance of fear of God based on Allamah Tabatabai's view. Inferential content analysis method was used to develop the appearance model. The textual population of research is the written works of Allamah Tabatabai and the textual sample of the study is 12 volumes of the commentary of al-Mizan. The findings of the study showed that the emotional model of fear of God is based on two general aspects of ontology and psychology, and has four levels (consciousness, cognition, emotion and behavior). Also, in the process of the appearance of fear of God, the cognitive element includes the recognition of purpose, the recognition of the characteristics of God and the knowledge of human characteristics; the motivational element includes motive for the prevention of harm, and the element of behavior includes avoiding the source of fear and progress towards the goal. Therefore, the emotion of fear of God based on Allamah Tabatabai’s thought has a clear definition and a psychological appearance model.
    Keywords: fear of God, fear, Allamah Tabatabai’s thought, model of appearance
  • حجت پیرزادی*
    زمینه
    هدف پژوهش حاضر این بود تا با روش مرور سیستماتیک منابع علمی، جدیدترین ویژگی ها، سبب شناسی و راهکارهای درمانی اختلال اضطراب جدایی در کودکان را شناسایی و معرفی کند.
    نتیجه گیری
    نتایج بررسی نشان داد که پس از گذشت چندین دهه از شناسایی و معرفی اختلال اضطراب جدایی، همچنان این اختلال به عنوان یکی از اختلال های اضطرابی شایع در آسیب شناسی روانی کودکان مطرح است. نتایج همچنین بیانگر این بود که بروز حالت ترس و نگرانی مفرط در موقعیت های جدایی کودک از والد یا خانه به عنوان مهمترین ویژگی این اختلال شناخته می شود و ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی و خانوادگی در کنار یادگیری اضطراب و دخالت عوامل شناختی در سبب شناسی آن تاثیر گذارند. افزون بر این، نتایج نشان داد که اثربخش ترین درمان های شناخته شده برای این اختلال شامل درمان شناختی رفتاری، درمان های خانوادگی، بازی درمانی و درمان دارویی است. در این راستا آموزش والدین و مربیان و معلمان در فرایند درمان اهمیت بسیاری دارد.
    کلید واژگان: اختلال اضطراب جدایی, کودکان, ترس, والدین
    Hojat Pirzadi*
    Background
    The purpose of the present study was to identify the most recent features and therapeutic approaches for separation anxiety disorder in children through systematic review of scientific resources.
    Conclusion
    The results of this study showed that, after decades of recognition and introduction of separation anxiety disorder, this disorder is still considered as one of the most common anxiety disorders in pediatric psychopathology of children. The results also indicated that the occurrence of anxiety in the child separation situations from the parent or the home is recognized as the most important feature of the disorder and the combination of genetic, environmental and family factors in its ancillary affects. In addition, the results showed that the most effective treatments known for this disorder include cognitive-behavioral therapy, family therapies, play therapy and drug therapy. In this regard, parenting, educators and teachers are important in the treatment process.
    Keywords: Distress anxiety disorder, Children, Fear, Parents
  • مهدی حسنوندعموزاده، رسول روشن چسلی، مسعود حسنوندعموزاده
    پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه باورهای فراشناختی با نشانه های اضطراب اجتماعی در جمعیت غیربالینی انجام شده است. نمونه پژوهش شامل 300 (166زن و 134 مرد) دانشجوی دانشگاه ایلام بودند که به روش نمونه گیری خوشه ایاز میان افراد جامعه مزبور انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه های فرم کوتاه پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز و سیاهه فوبیای اجتماعی را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد که باورهای فراشناختی با نشانه های اضطراب اجتماعی رابطه مثبت و معناداری دارد(05/0P<). همچنین، نتایج ضریب رگرسیون گام به گام نشان داد که قوی ترین پیش بینی کننده ها برای نشانه های اضطراب اجتماعی؛ برای مولفه اجتناب، خرده مقیاس های کنترل ناپذیری فکرو خطر و خود آگهی شناختی؛ برای مولفه ترس، باورهای منفی در مورد کنترل ناپذیری فکر و خطر؛ برای مولفه ناراحتی فیزیولوژیک، باورهای منفی در مورد کنترل ناپذیری فکر وخطر، باورهای مثبت در مورد نگرانی و اعتماد شناختی هستند(05/0P≤). یافته های حاضر باحمایت از مدل فراشناختی ولز و میتوز برای اضطراب اجتماعی نشان می دهد که باورهای فراشناختی در ارتباط با علایم اضطراب اجتماعی نقش مهمی دارند. بنابراین، تغییر باورهای فراشناختی با توجه به اهمیت نقش آنها در مولفه های اجتناب، ترس و ناراحتی فیزیولوژیکی می تواند به عنوان مانعی در تشدید و تداوم علائم اضطراب اجتماعی باشد.
    کلید واژگان: باورهای فراشناختی, اجتناب, ترس, ناراحتی فیژیولوژیک
    M. Hassanvand Amouzadeh, R. Roshan Chesly, M. Hassanvand Amouzadeh
    The aim of this study was to investigate the relationship of meta-cognitive beliefs with social anxiety symptoms in non-clinical population. The sample consisted of 300 (166 females and 134 males) Ilam University students who selected by cluster sampling method. The participants completed the Meta-Cognations Questionnaire-30 (MCQ-30) and Social Phobia Inventory (SPIN). The results showed that meta-cognitive beliefs were positively correlated with social anxiety symptoms (P<0. 05). Also، the results of regression analysis of MCQ-30 subscales showed that uncontrollability danger and cognitive self– consciousness are predictors of avoidance، negative beliefs about uncontrollability of thought and danger are predictors of fear، negative beliefs about uncontrollability of thought and danger and positive beliefs about worry and cognitive security are predictors of physiological arousal. These were the significant predictors of social anxiety symptoms (P≤0. 05). Results of this study support the meta- cognitive Wells and Matthew''s model of social anxiety and indicates that meta-cognitive beliefs have an important role in social anxiety symptoms. Therefore، the modification of meta- cognitive beliefs with regard to the importance of their role in avoidance، fear and physiological arousal، can be a preventative factor in intensification and continuity of social anxiety symptoms.
    Keywords: meta, cognitive beliefs, avoidance, fear, physiological arousal
  • زهرا علیزاده*، هادی بهرامی، عباس داور منش
    هدف

     هدف از این پژوهش بررسی و مقایسه فراوانی و شدت ترسهای مرضی در دانش‌آموزان عادی و کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر در شهر شیراز است. 

    روش

     این پژوهش مطالعه کاربردی از نوع مقطعی- تحلیلی است. تعداد 140 نفر دانش‌آموز (70 نفر عادی و70 نفر کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر) به روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. بررسی ترسهای مرضی با آزمون ساخته‌شده بوسیله بهرامی (1379) انجام شد و نتایج به وسیله آزمون آماری t مستقل بررسی شد.

     یافته‌ها

    نتایج نشان داد که تفاوت فراوانی و شدت ترسهای مرضی دانش‌آموزان عادی و کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر دو گروه سنی 12 و 16 ساله معنادار نیست (05/0 <p).نتایج نشان داد که ترس دختران در همه انواع ترسهای مرضی، از پسران بیشتر است (001/0 <P). 

    نتیجه‌گیری

    در مورد فراوانی انواع ترسها، ترس از ناظم در کم‌توانان ذهنی و ترس از شکست در تحصیل و زندگی در دانش‌آموزان عادی بیشتر است. و در مورد شدت انواع ترسها، ترس از ازدحام و شلوغی، عبور از خیابان، دعوای دیگران، وسایل تیز و آتش در کم‌توانان ذهنی بیشتر و ترس از بیماری و شکست در تحصیل و زندگی در دانش‌آموزان عادی به طور معنادار بیشتر است.

    کلید واژگان: کم توان ذهنی آموزش پذیر, ترسهای مرضی, دانش آموز, ترس
    Zahra Alizadeh*, Hadi Bahrami, Abas Davarmanesh
    Objective

    The purpose of this study was to examine and compare phobia frequency and its severity in Students with and without Intellectual Disabilities (ID) in Shiraz.

    Method

    In this cross sectionalanalytical study, 140 students (70 normal and 70 students with ID) were selected by a multi phasic sampling method. Phobia evaluation was done using a test constructed and applied by H. Bahrami (2000).

    Results

    t-test, 2 Way ANOVA and Pearson Correlation test showed that the difference of phobia severity and its frequency was not significant between the two groups (p>0.05). It was observed that all types of phobia was significantly higher in girls than boys (p<0.001).

    Conclusion

    Among all types of fears, fear of assistant administrator was higher in students with ID, and fear of failure in education and life was higher in normal students. The severity of fear was higher in fear of crowded place, crossing the street, fights, sharp things and fire among students with ID and severity of fear of sickness, failure in education and life was higher among normal students.

    Keywords: Phobia, Intellectual Disabilities, Fear
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال