به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مشارکت » در نشریات گروه « کتابداری و مدیریت اطلاعات »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مشارکت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مریم حبیبی*، مریم سلامی

    هدف پژوهش حاضر، بررسی پژوهش های مرتبط با کتابخانه های دیجیتالی و خدمات آموزش از راه دور و دیجیتال برای شناسایی مسائل اساسی این حوزه و معرفی مدل مرجع کتابخانه دیجیتال برای توسعه یک مدل مشارکتی در کتابخانه های دیجیتال است. روش پژوهش از نوع مروری است که با استفاده از روش کتابخانه ای انجام شده و در پایگاه های انگلیسی و فارسی مقالاتی که با این محوریت بوده اند، موردمطالعه قرارگرفته اند. یافته ها نشان داد که سه مفهوم اصلی خط مشی، محتوا و معماری، عوامل حیاتی موفقیت برای پیاده سازی کتابخانه های دیجیتال در آموزش باز از راه دور و دیجیتال در نظر گرفته می شود که به عنوان برنامه ریزی استراتژیک و توسعه سیاست، محتوای دیجیتال و خدمات اطلاعاتی، و زیرساخت های فناوری و توسعه مهارت ها تطبیق داده شده اند. با توجه به یافته ها نتیجه گیری می شود که مدل مشارکتی برای پیاده سازی کتابخانه های دیجیتال در آموزش باز از راه دور و دیجیتال (ODDE) می تواند تضمین کند که کتابخانه های دیجیتال به طور مشترک طراحی شده اند که منجر به پذیرش و استفاده گسترده تر در آموزش باز از راه دور و دیجیتال می شود. همچنین کتابخانه های دیجیتالی می توانند برای بهبود امر یادگیری و آموزش و ارتباط بین یادگیرندگان و آموزش دهندگان به افزایش حس همکاری و فرهنگ اشتراک دانش بپردازد.

    کلید واژگان: کتابخانه دیجیتال, آموزش از راه دور, مشارکت, مدل مرجع کتابخانه دیجیتال}
    Maryam Habibi *, Maryam Salami

    The aim of the present research examine the researches related to digital libraries and distance and digital education services to identify the basic issues of this field and to introduce the digital library reference model for the development of a collaborative model in digital libraries.This research is a review type that was conducted using the library method and the articles on this topic were studied in the English and Persian databases. The findings showed that the three main policy concepts, content and architecture, are considered critical success factors for the implementation of digital libraries in distance and digital open education, which are strategic planning and policy development, digital content and information services, and infrastructure. Technology and skills development have been adapted.According to the findings, it is concluded that the collaborative model for implementing digital libraries in open distance and digital education (ODDE) can ensure that digital libraries are jointly designed, which leads to wider adoption and use in open distance and digital education. Also, digital libraries can increase the sense of cooperation and culture of knowledge sharing to improve learning and teaching and communication between learners and teachers.

    Keywords: Data Mining, Intelligent, Library 4.0, Public Library, Big Data}
  • شهرزاد غلامی*، سعید رضایی شریف آبادی، معصومه کربلا آقایی کامران
    مقدمه

    حوزه رفتار اطلاعاتی مشارکتی شامل دو جنبه مهم یعنی اطلاع یابی و بازیابی اطلاعات مشارکتی است که در آن مباحث گوناگونی مانند شناخت، ارزیابی و درک رفتار کاربران با نیاز های اطلاعاتی مشترک و چگونگی تقسیم وظایف، ارتباطات و عملکرد آنها در مواجه با منابع اطلاعاتی ، شیوه بازیابی و دستیابی به اطلاعات به ویژه در محیط وب مورد توجه قرار می گیرد.

    هدف

    هدف پژوهش حاضر، شناسایی و ارزیابی مدل های مطرح در حوزه رفتار اطلاع یابی و بازیابی اطلاعات مشارکتی و معرفی عوامل و مولفه های به کار رفته در هر یک از این مدل ها است. روش شناسی: در این مطالعه مروری از روش کتابخانه ای برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. چهار مرحله به کار گرفته شده در این پژوهش شامل (اجرای راهبرد جستجو در پایگاه های اطلاعاتی، جمع آوری مقالات مرتبط و بررسی اولیه آنها بر اساس مدل طراحی شده، بررسی نهایی بر مبنای مدل ارزیابی شده در سایر مطالعات، گزینش مطالعات و تحلیل مقالات) می باشد. با گردآوری اولیه داده ها، جستجو و کاوش منابع و مقالات منتشر شده داخلی و خارجی در دو پایگاه ISI و Scopus انجام شده است.در مجموع374 مقاله از دو پایگاه جستجو و بازیابی شده و همگی مورد بررسی قرار گرفتند.

    یافته ها

    شش مطالعه حاوی مدل رفتار اطلاعاتی، اطلاع یابی و یا بازیابی اطلاعات مشارکتی یافته و چهار مدل انتخاب شدند. نتایج حاصل از استخراج مولفه های هریک از مدل ها، حاکی از آن داشت که 6 عامل و زمینه اصلی مطالعات حوزه رفتار اطلاع یابی و بازیابی اطلاعاتی مشارکتی، شامل آگاهی مشارکتی، تقسیم کار، اشتراک دانش، حفظ دانش و ارزیابی اطلاعات بازیابی شده و کاربرد دانش مشارکتی به عنوان مولفه های اساسی مشترک در اکثر مدل ها در نظر گرفته شده اند مدل مفهومی حاصل از تعاملات مولفه های شناسایی شده در سایر مدل ها منطبق با نتایج این مطالعه ارایه شده است.

    نتیجه :

     علاوه بر تبیین مدل مفهومی رفتار اطلاع یابی و بازیابی اطلاعات مشارکتی، نتایج بیان داشت که عوامل موثری دیگری همچون ارتباط، تصمیم گیری تیمی و کاربرد اطلاعات نیز در کنار مولفه های مورد مطالعه در بسیاری از مطالعات مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته اند که حاکی از نیاز به تحقیقات وسیع تر به منظور کشف و بسط عوامل جدید و موثر بر حوزه اطلاع یابی و بازیابی اطلاعات مشارکتی دارند.

    کلید واژگان: بازیابی اطلاعات مشارکتی, اطلاع یابی مشارکتی, رفتار اطلاعاتی, مشارکت}
    Shahrzad Gholami *, Saeed Rezaee Sharifabadi, Masoome Karbala Aghaei Kamran
    Introduction

    The field of CIB includes two important aspects, namely CIS&R, in which various topics are considerable such as recognizing, evaluating, and understanding the behavior of users with common information needs and how to divide their tasks, communication, and performance in the face of different information sources, the method of retrieving and accessing the required information is especially important in the web environment. The purpose of this research is to identify and introduce important models in the field of collaborative information seeking and retrieval and to evaluate the factors and components in each of these models.

    Methodology

    This research is a review study in which a library method has been used to collect information. The research is conducted by reviewing the published articles and available internal and external sources in four stages (implementation of search strategy in databases, collection of articles and their initial review based on the presented model, final evaluation based on the evaluation model of the presentation model in other studies, and selection of studies and analysis of articles). In total, 374 articles were retrieved from the ISI and Scopus databases and all were reviewed. Finally, four studies containing collaborative information seeking and retrieval models were selected.

    Findings

    Four selected models in the present study indicate that awareness, division of labor, information use, knowledge sharing, collaboration and evaluation have been identified as the six key components in collaborative information seeking and retrieval behavior in most studies. The conceptual model resulting from the interactions of the identified components in other models presented in accordance with the findings of this study.

    Conclusion

    In addition to explaining the conceptual model of information seeking and information retrieval behavior, the results indicated other influential factors such as communication, team decision making and knowledge storage were also very important

    Keywords: collaborative information seeking, Collaborative information retrieval. Collaboration, information behavior}
  • زاهد بیگدلی، غلامرضا حیدری، علیرضا حاجی یخچالی، رضا بصیریان جهرمی *
    مقدمه
    بازی وارسازی را کاربست محرک های مرتبط با انجام بازی در بسترهای به ظاهر نامرتبط با بازی دانسته اند. در واقع بازی وارسازی بنا دارد کارهای مرسوم و ملال آور روزمره را در حوزه های گوناگون بگونه ای عرضه کند که انجام آن برای بازیگران/کاربران خوشایند جلوه نماید. پژوهش حاضر بر آن است تا ضمن تعریف مفهوم بازی وارسازی، کارکردها، ومولفه های آن به تشریح ارتباط این مفهوم با فعالیت و خدمات کتابخانه ها بپردازد. در این راستا سامانه کتاب دان نیز که برای نخستین بار در ایران با کاربست مولفه های بازی وارسازی و در پیوند با وبسایت کتابخانه طراحی شده، معرفی می شود.
    روش
    این پژوهش در دو مرحله انجام شده است. در مرحله نخست، با استفاده از روش مروری و بر اساس مطالعه جامع و نظام مند متون مرتبط با بازی وارسازی مولفه های مرتبط با طراحی یک نرم افزار بازی وارسازی کتابخانه ای استخراج شده است. در مرحله دوم، با توجه به مطالعات بخش نخست برای نخستین بار در کشور سامانه ای با نام «کتاب دان» با بهره گیری از سازوکارهای بازی وارسازی در کتابخانه های دنیا طراحی شده است. فرایند طراحی این سامانه نیز بر مبنای رویکرد شش مرحله ای ورباخ و هانتر انجام پذیرفت.
    یافته ها
    تجربه پیاده سازی سامانه کتاب دان نشان داد که برای طراحی چنین سامانه ها و نرم افزارهایی در وبسایت های کتابخانه ای باید در کنار توجه به مولفه های سه گانه بازی وارسازی (مکانیک ها، دینامیک ها، و ساختارهای بازی) به نظریه های انگیزشی رایج در این حوزه نیز اهتمام ویژه ای داشت. دو نظریه مطرح در این زمینه یعنی نظریه های خودتعیین گری و جریان می توانند در طراحی چنین نرم افزارهایی بسیار یاری رسان باشند.
    بحث و نتیجه گیری
    ضروری است در طراحی نرم افزارها و سامانه های بازی وارسازی کتابخانه ای به هدف اصلی بازی وارسازی، یعنی خوشایند ساختن فرآیندهای ملال آور روزمره برای کاربران و جذب هر چه بیشتر آنان توجه نمود. پژوهش حاضر در بخش طراحی نرم افزار یک پژوهش موردی است که طبیعتا از تجربه های مرتبط با آن می توان در پاره ای موارد دیگر نیز بهره جست. با این حال مدیران و کتابداران باید همواره به قابلیت ها و ویژگی های منحصربه فرد کتابخانه و کاربران خود در طراحی چنین نرم افزارهایی اهتمام لازم را داشته باشند.
    کلید واژگان: بازی وارسازی, وب سایت های کتابخانه ای, نظریه های انگیزشی, مشارکت, کاربران}
    Zahed Bigdeli, Gholamreza Haidari, Alireza Hajiyakhchali, Reza Basirian Jahromi *
    Introduction
    Gamification is defined as “the use of game elements and techniques in non-game contexts”. It has been applied in various disciplines according to their different needs. In fact, gamification tries to present tedious and usual daily works in a manner which is displayed fantastic for users/players. This study aims to investigate the concept of gamification and its dimensions. Additionally, this research studies the place and role of gamification in library process and activities. Finally, Ketabdan software has been introduced as the first Library game website.
    Methodology
    This study was conducted in two steps. First, the gamification parameters were extracted by a review method as well as comprehensive and systematic study to assess in achieving the concept of gamification in accordance with the library environment. Second, Ketabdan software was designed based on the first step. This first library game portal was designed based upon Werbach and Hunter’s six-step approach.
    FINDINGS: The experience of Ketabdan software implementation indicated that we should pay enough attention to the three dimensions of gamification (game dynamics, mechanics and components) as well as motivation theories. Two well-used theories, “self-determination theory” and “flow theory” could assist designers to design such software.
    Conclusions
    Playful engagement is an important approach to help librarians to attract maximum audience in the new information landscape. To achieve this, gamification and its elements can play an important role. This case study research has a potential to apply for some other related cases. Library managers and librarians should pay attention to their libraries capabilities as well as their users to design such software.
    Keywords: Gamification, Library websites, Motivational theories, Engagement, Users}
  • رضا بصیریان جهرمی، زاهد بیگدلی، غلامرضا حیدری، علیرضا حاجی یخچالی
    امروزه با پیشرفت فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و پدیدار شدن تامین کنندگان اطلاعات به اشکال گوناگون به مثابه رقیبی برای کتابخانه ها در فضای دیجیتال و محیط وب، کتابخانه ها با مشکل جدی بحران مشارکت از سوی کاربران خود مواجه شده اند. یکی از جدیدترین راهکارها برای غلبه بر چنین بحرانی بازی وارسازی خدمات کتابخانه ای است. بازی وارسازی را به منزله «کاربست محرک های مرتبط با انجام بازی در بسترهای نامرتبط با بازی» تعریف نموده اند. بر این اساس پژوهش حاضر بر آن است تا ضمن طراحی نرم افزار بازی وارسازی شده وب سایت کتابخانه ای، به بررسی تاثیر پیاده سازی آن بر مولفه های خودتعیین گری کاربران کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بپردازد. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های کاربردی بوده که به روش شبه تجربی تک گروهی با پیش آزمون و پس آزمون انجام می شود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (به استثنای دانشجویان سال اول مقطع کارشناسی) تشکیل می دادند (N=45). نخست نرم افزار بازی وارسازی شده کتابخانه دانشگاهی علوم پزشکی بوشهر با نام «سامانه کتاب دان» طراحی شد و سپس میزان اثربخشی سامانه مذکور در مقایسه با نرم افزار اصلی کتابخانه بر روی آزمودنی ها از طریق پرسشنامه استاندارد «مقیاس برآورده ساختن نیازهای مرتبط با تجربه بازیکنان/کاربران» مورد سنجش قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از نرم افزار اس پی اس اس 22 استفاده شد. در بخش آمار توصیفی از مولفه هایی چون فراوانی، درصد فراوانی، آزمون میانگین، واریانس، و انحراف معیار، و در بخش آمار تحلیلی از آزمون هایی چون تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون تی تک متغیره، و تی زوجی استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که نرم افزار اصلی کتابخانه به لحاظ میزان انطباق با مولفه های خودتعیین گری کاربران با میانگین وزنی 38/3 از سطح پایینی برخوردار است و در مقابل سامانه کتاب دان از نظر میزان انطباق با مولفه های خودتعیین گری کاربران با میانگین وزنی 40/5 وضعیت مطلوبی دارد. همچنین میزان اثربخشی سامانه کتاب دان بر تمامی مولفه های چهارگانه خودتعیین گری بیش از حد متوسط بود، در حالیکه میزان اثربخشی نرم افزار اصلی کتابخانه بر تمامی مولفه های چهارگانه خودتعیین گری به جز مولفه «شایستگی» کمتر از حد متوسط گزارش شد. به علاوه، میزان انطباق نرم افزار اصلی کتابخانه با مولفه های خودتعیین گری دانشجویان دختر و پسر پایین تر از حد متوسط و میزان انطباق نرم افزار بازی وارسازی شده کتابخانه با مولفه های خودتعیین گری آنان در سطح بالایی قرار دارد. با توجه به ضرورت و اهمیت بازی وارسازی در وب سایت کتابخانه های دانشگاهی بایستی مدیران این کتابخانه ها با در نظر گرفتن ساختارها، محرک ها و اجزای بازی و بر پایه نیازهای اساسی روانشناختی کاربران به طراحی وب سایت هایی بپردازند که منجر به مشارکت هر چه بیشتر کاربران در بهره مندی از خدمات اطلاعاتی ارائه شده از طرف کتابخانه ها شود.
    کلید واژگان: بازی وارسازی, وب سایت, کتابخانه های دانشگاهی, نظریه خودتعیین گری, مشارکت}
    Reza Basirianjahromi, Zahed Bigdeli, Gholamreza Haidari, Alireza Hajiyakhchali
    Nowadays, libraries face the “engagement crisis” according to the development of nformation and communication technologies as well as the presence of electronic information providers in digital environments. Accordingly, one of the most new presence concepts in this field is “gamifying the library services”. Gamification has been defined as a process of enhancing services with motivational affordances in order to invoke gameful experiences and behavioral outcomes. So, this research aims to design the librarygame website and investigate the effect of its implementation on self-determination dimensions among the users of central library of Bushehr University of Medical Sciences. This is an applied study which has been done by a “pretest-posttest design” approach. The population included all medical library and information science students of Bushehr University of Medical Sciences (N=45). First, the librarygame website named “Ketabdan” designed based on gathered data by systematic review. Then, the pretest-posttest design was applied to study the effect of Ketabdan software on the participants using “Player (User) Experience of Need atisfaction Scale” questionnaire. SPSS 22.0 was used to analyze data. The results showed that the original library website had a low adaptability level with self-determination dimensions of the users; conversely, the librarygame website had been shown a high adaptability level with self-determination dimensions of the users. Also, the rate of the effectiveness of Ketabdan software on four dimensions of self-determination was high, while the original library website was low. According to the importance and necessity of gamifying cademic library ebsites, library managers should design websites based on game dynamics, mechanics, and lements as well as basic psychological needs of users. This may result in the users’ engagement nd loyalty.
    Keywords: Gamification, Website, Academic Libraries, Self-determination Theory, Engagement, Autonomy, Immersion, Competency, Relatedness}
  • منیر آتش بسته، حمزه علی نورمحمدی، سعید اسدی
    زمینه و هدف
    پژوهش حاضر به منظور شناسایی عوامل موثر بر همکاری های در تولید علم، به بررسی روند مشارکت و همکاری در تولید و ویرایش مقالات ویکی پدیای فارسی در بازه زمانی 2003-2012 پرداخته است.
    روش
    این پژوهش از نوع توصیفی- کاربردی بوده و در اجرای آن از روش کتابخانه ای و فن علم سنجی استفاده شده است. همچنین با توجه به اهداف و ماهیت موضوعتجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از نرم افزارهای اکسل و SPSS انجام شده است. داده ها با توجه به دو جامعه نویسندگان فعال و مقالات برگزیده، از سایت ویکی پدیای فارسی و با استفاده از ابزار Toolserver که آخرین تغییرات آماری مربوط به ویکی نویسان و مقالات ویکی پدیا را نشان می دهد، گردآوری شده اند.
    یافته ها
    نتایج به دست آمده از رتبه بندی 362 نویسنده فعال نشان داد که 20% از ویکی نویسان، با تولید 90/78 درصد مقالات افزوده و همچنین 10% از ویکی نویسان با تولید 15/86 درصد ویرایش ها به عنوان همکاران پرکار شناخته شدند. در تفسیر تفاوت های موجود بین میزان مشارکت نویسندگان مشخص شد که ویژگی سطح عضویت مهم ترین نقش را ایفا می کند. از سوی دیگر نتایج حاصل از مطالعه روند مشارکت در 88 مقاله برگزیده نشان داد با وجود اینکه طول عمر ویرایش مقالات برگزیده متاثر از وجود تعداد ویراستار است اما توجه به اختلاف زمانی آن با نیمه عمر ویرایش حاکی از تلاش همکاران محدود پرکار ویکی نویس برای انجام نیمه دیگر ویرایش ها در فاصله زمانی کوتاه تری است.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از بررسی روند مشارکت در مقالات برگزیده، پیرو مطالعه همکاری علمی ویکی نویسان فعال، گواهی بر این مطلب است که همکاری موثر حاصل از حضور اقلیت مهم ویکی نویسان در ویکی پدیای فارسی بستگی به کیفیت گروه ویراستاری ناشی از سطوح دسترسی دارد.
    کلید واژگان: همکاری علمی, مشارکت, ویکیپدیای فارسی, نویسندگان فعال, مقالات برگزیده}
    Monir Atashbasteh, Hamzeh-Ali Nourmohamadi, Saeed Asadi
    Background And Aim
    This research studies the effective participation and scientific collaboration in Persian Wikipedia، from 2003-2012.
    Method
    The library method has been used. Also، considering the objectives and the nature of subject، the research method is a descriptive-applied and during its implementation scientometric technique has been used. Excel and SPSS softwares have been used for analysing data. Considering the two communites of active authors and featured (top) articals، data were collected by means of toolserver، showing the recent statistical changes about the wiki authors and articles.
    Results
    Results of ranking the 362 active authors showed that 20% of active authors with 78. 90% of the production of added articles and 10% of authors with 86. 15% of edits، were identified as hard working partners. The interpretion for the differences between the range of participation of authors، was determined that the characteristic of membership level plays an important role. On the other hand، the study of participation in the 88 featured (top) articles، indicated the editional distribution of articals although influenced by the number of editors، but according to the time difference between Lifetime and half-life of article edition represented the other half of article edition carried out by the hard working partners in the shorter time.
    Conclusion
    According to the study ofScientific collaboration of active Wikipedians، the results of survey the participation in the featured (top) articlesindicate the effective cooperation by the important minority of Wikipedians in the Persian Wikipedia depeneds on the quality of the editorial team resulting from access levels.
    Keywords: Scientific collaboration, Participation, Persian Wikipedia, Active authors, Featured articles}
  • امیررضا اصنافی، فرشید دانش، مریم پاکدامن نایینی
    اهمیت مشارکت در تولید انتشارات علمی، در دنیای پیچیده امروز که همه چیز فناوری محور و اطلاعات مدار است نمایان می شود. دانشمندان کشورهای مختلف جهان دریافته اند که اگر میخواهند آثارشان توسط سایر متخصصان بیشتر مورد استفاده قرار گیرد و به آنها استناد شود باید در تولیدات علمی با یکدیگر مشارکت کنند.
    تحقیق حاضر در نظر دارد تا به بررسی میزان مشارکت دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه های ایران در تولیدات اطلاعات علمی برای همایش سالانه دانشجویی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه الزهرا(س) که همه ساله توسط انجمن علمی دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی این دانشگاه برگزار می شود بپردازد و سهم آنها را در تولیدات علمی داخلی در حیطه کتابداری و اطلاع رسانی تعیین کند. این همایش همه ساله با تلاش دانشجویان و اساتید کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه الزهرا برگزار می شود و از زمان آغاز به کار خود در سال 1379 هشت بار پیاپی توانسته است که هر سال در اردیبهشت ماه اساتید، کتابداران و دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی ایران را برای بحث در مورد تازه ترین یافته های در حیطه کتابداری و اطلاع رسانی گردهم آورد. با توجه به اینکه این همایش، یک همایش دانشجویی است و غالبا دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی در مقاطع مختلف در این همایش به ارائه مقاله می پردازند هدف از مقاله حاضر بررسی میزان همکاری میان ارائه کنندگان مقالات در این همایش است تا به این ترتیب، میزان همکاری میان دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی ایران در تولید مقالات علمی مشخص گردد. به همین منظور، مقالات ارائه شده در هشت دوره ای که این همایش برگزار شده، مورد بررسی قرار گرفته اند. همچنین در این مقاله، گرایشهای موضوعی مقالات ارائه شده در هر دوره از همایش سالانه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه الزهرا مورد بررسی قرار گرفته است.
    یافته های تحقیق نشان داد که در مجموع در هشت دوره برگزاری این همایش، 77 مقاله در قالب سخنرانی ارائه شده است. از مجموع 112 نویسنده ای که در تهیه مقالات برای این همایش مشارکت داشته اند 61 نفر دارای جنسیت مونث و 51 نفر دارای جنسیت مذکر بوده اند. بیشترین تعداد مقالات در سال 1386 بوده است. در این دوره که، 16 مقاله به صورت سخنرانی با گرایش موضوعی«آرشیو، کتابخانه و موزه» ارائه شده است. کمترین تعداد مقالات در سالهای 1379 و 1383 بوده است. در این دوره ها که گرایش موضوعی مقالات در زمینه آموزش کتابداری و اطلاع رسانی در ایران و مشکلات آن بوده است تنها هفت مقاله به صورت سخنرانی ارائه شد. در سایر دوره ها نیز 9 مقاله به صورت سخنرانی ارائه گردید. در این هشت دوره ای که همایش دانشجویی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه الزهرا برگزار شد 46مقاله به صورت انفرادی و 31مقاله به صورت گروهی تهیه و ارائه شد. از مجموع 31مقاله ای که به صورت گروهی تهیه شده بود 25مقاله با همکاری دو نویسنده و 6 مقاله با همکاری سه نویسنده تهیه و ارائه گردید. بیشترین میزان ارائه مقالات به صورت گروهی در همایش هفتم در سال 1386با ده مقاله گروهی و کمترین میزان ارائه مقالات به صورت گروهی در سالهای 1380 و 1382 با دو مقاله گروهی بوده است. در این تحقیق مشخص شد که دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه الزهراء با 21 مقاله، دانشگاه شهید چمران اهواز با 11 مقاله و دانشگاه شیراز و دانشگاه تهران به طور مشترک با 6 مقاله بیشترین سهم ارائه مقاله در این همایش را دارا بوده اند.
    کلید واژگان: مشارکت, تولیدات علمی, همایش دانشجویی کتابداری و اطلاع رسانی, دانشگاه الزهرا (س)}
    Amir Reza Asnafi, Farshid Danesh, Maryam Pakdaman Naeini
    Collaboration in research and production of scientific publications is common in all academic areas. This collaboration among researchers results in the development of scientific knowledge and hence the attainment of wider information. The significance of collaboration in the production of scientific publications in today's complex world where in the age of technology is very apparent. Scientists from many nations have realized that in order to get their work wildly used and cited to by experts, they must collaborate. This research aims to survey the rate of collaboration among Iranian LIS students on the production of scientific articles for the annual student conference of Al-Zahra University and assess their contribution to domestic scientific production in the field of Library and Information Sciences. It is through the efforts of the Al-zahra library and information science student's association and their lecturers that this annual conference happens every year and has been able to bring together lecturers, librarians and LIS students in order to debate the latest information in the aforementioned field since its establishment in 2000 for seven consecutive years. As this is a student conference and most of the LIS students of all levels submit papers to this conference. The aim of the present article is to survey the rate of collaboration among contributors which in turn should clarify the contribution of Iranian LIS students in the production of these articles. To that end submitted articles and thematic inclinations of each conference has been examined. Research results indicated that in the seven conferences held 63 articles were present in oral presentations form, of the 91 authors collaborating in the production of these articles, 51 were female and the rest i.e. 37 were male. The most number of articles, 15 on the subject of Iranian University Libraries in the form of a oral presentations were presented in 2003. The least number were submitted in 2000 and 2004 where a total of 7 in the form of oral presentations on the subject of the education of Library and Information sciences and its difficulties were submitted. Of the 63 articles 42 were presented individually while the other 21 were as a result of collaboration where 15 were the result of the collaboration of 2 authors and the other 6 the work of 3 authors. The most number of collaborative articles were submitted in 2005 and 2006 with 6 and the least number was presented in 2001 and 2003 where nothing was presented. The results of this research indicated that The LIS students of AL Zahra University with 18 articles took first place while The Chamran University of Ahvaz with 8 was second and Shiraz University with 5 came third.
    Keywords: Collaboration, Scientific productions, Iranian Students of library, Information Sciences, The University of Al Zahra}
  • حمیدرضا آراسته
    این مقاله به بررسی فلسفه انجمنهای علمی می پردازد. انجمنهای علمی نقش فزاینده ای را در حمایت از دانش پژوهی و متخصصان ایفا کرده اند. یک نهاد علمی زمانی به طور اثربخش اداره می شود که از استقلال مناسب برخوردار باشد. همچنین، با بهره مندی صاحب نظران از آزادی علمی و مشارکت آنها در امور دانشگاه است که با ارزش ترین اندیشه ها به منصه ظهور می رسد. اما نفوذ سیاستهای دیوانسالاری دولتی به آموزش عالی، استقلال دانشگاهی، آزادی علمی و تصمیم گیری جمعی را محدود کرد. این موضوع منجر به سوق دادن برخی از فعالیت های تخصصی به درون انجمنهای علمی گردید. اگرچه این نهادها در اشکال، اهداف، اندازه، کارکرد و ذینفعان دارای تفاوتهای بسیای هستند، اما رسالت آنها در بازآموزی، ارتباطات علمی، پژوهش و مشاوره خلاصه می شود.
    کلید واژگان: انجمنهای علمی, استقلال, آزادی علمی, مشارکت, بازآموزی, پژوهش و مشاوره}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال