جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "islamic civilization" در نشریات گروه "کتابداری و مدیریت اطلاعات"
تکرار جستجوی کلیدواژه «islamic civilization» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
دستنویس هایی که در گستره تمدن اسلامی کتابت شده، اصطلاحاتی دارد که به تدریج معنای اصلی برخی از آن ها فراموش شده و یا به شکل یک واژه نامفهوم و تزیینی درآمده است. انهاء یکی از اصطلاحات کلیدی نسخه شناسی اسلامی است که به تلاش های متن پژوهانه مسلمانان اشاره دارد. در این مقاله نخست معنای لغوی و عرفی انهاء واکاوی شده، سپس نمونه هایی از دستنویس های کهن اسلامی که این اصطلاح در آن ها به کار رفته مورد بررسی قرار گرفته است. این دستنویس ها عموما در مراکز و کتابخانه های مهم دو کشور ایران و ترکیه نگهداری می شود. تحلیل دستنویس ها نشان می دهد که اصطلاح انهاء در ادامه سنت های توثیق متن و از حدود قرن ششم هجری پدیدار شده است. دستنویس هایی که یادداشت های انهاء دارد، از سه منظر مورد توجه است: تایید، تصحیح و شرح و بحث در باب دستنویس. به هنگام تصحیح متون، باید از دستنویس هایی که یادداشت انهاء دارند با دقت بهره برداری کرد. . . . .کلید واژگان: نسخه شناسی, انهاء, تمدن اسلامی, تصحیح, دستنویسFindingsThe results of the analysis of ancient manuscripts show that the term Inha’ was originally used to convey the message. The term was gradually used to refer to textual traditions, beginning in about the sixth century AH. The findings of our study show that in the seventh and eighth centuries AH, this term became widespread among Muslim scholars and found different meanings .After the eighth century AH, Inha’ became very popular and became a well-known term, though with different uses, in the field of textual research. In general, the term of Inha’ represents three specific uses: first, the approval of the manuscript; in these cases, Inha’s notes mean that the manuscript has been reviewed. Second means editing the manuscript; in these cases, Inha’s notes means that the person or persons have read and edited the manuscript. The third meaning that is more recent is the concept of description and interpretation of the manuscript text. In these cases, the person who writes the Inha’ note either describes the manuscript himself or states that another person has described the manuscript.Keywords: codicology, Inha', Islamic Civilization, Textual Criticism, man, Manuscript
-
نشریه رهیافت، پیاپی 89 (بهار 1402)، صص 81 -94
پیشگامی در علم و فناوری یکی از محورهای تمدن سازی اسلامی است که در مفهوم مرجعیت علمی بازتاب یافته است. تحلیل روند ظهور نخبگان ایرانی از ظهور اسلام تا انقلاب اسلامی نشان می دهد که جنگ ها، ویرانی ها و حتی دیکتاتوری های سیاسی، نتوانسته اند سد مهمی در برابر بروز استعدادهای درخشان بین ملت ایران باشند و اختناق فکری، مانع اصلی ظهور فرهیختگان در قرن های اخیر بوده است. درنتیجه در مقاله حاضر ابتدا رد پای مفهوم رواداری در آیات قرآن و روایات پیگیری شده است. سپس نگرش سید جمال الدین اسدآبادی، امام خمینی، شهید صدر، محی الدین ابن عربی، مولانا جلال الدین بلخی، عزیزالدین نسفی و محمود شبستری در این خصوص مطرح گردیده است. در ادامه ضمن مرور تاریخچه رواداری در ایران و جهان اسلام (هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان پیش از اسلام و امویان، عباسیان، آل بویه، سلجوقیان، مغولان و امپراتوری عثمانی پس از اسلام)، نقش رواداری در مرجعیت علمی تشریح شده است. بر این اساس رواداری ریشه در باور به جامعیت رحمانیت خداوند، تفسیرپذیری شریعت، تعدد مسیرهای وصول به حقیقت و ارتباط نسبی کلیه عقاید با حقیقت دارد. در این راستا رواداری با حمایت از اندیشه های نو و بدیع بدون هرگونه تعصب مذهبی، تبیین پیوند اسلام و علم و نگاه متعالی اسلام به دانش، بازآفرینی رابطه عقل و دین و تسهیل ارائه تفاسیر نوین و پویا از اسلام به تناسب مسائل زمان، زمینه ساز بازگشت به قرآن و اسلام اصیل می گردد. در سیر تاریخی نیز علی رغم رواداری هنجاری در دوره پیش از اسلام، نگرش های تکفیری در قرن های اول رواج یافت. با آغاز حکومت شیعی آل بویه، ترویج رواداری زمینه ساز شکوفایی فرهنگی و تمدنی اسلام شد؛ هرچند این روند در حکومت های غزنویان و سلجوقیان ادامه نیافت و افول تمدن اسلامی را به همراه داشت. در قرن هفتم نیز علی رغم حمله مغولان و پایان رنسانس اسلامی، اتخاذ سیاست رواداری توسط ایشان، از خاموشی کامل چراغ علم در ایران جلوگیری نمود. درنهایت رواداری حکام عثمانی مبتنی بر اسلام صوفیانه، زمینه ساز فتح قلمروی بیزانس و تداوم این امپراتوری به مدت هفت قرن گردید.
کلید واژگان: رواداری, مرجعیت علمی, تمدن سازی, تمدن اسلامی, نخبگانAs one of Iran's main goals, the revival of the Islamic golden age requires excellence in various power components. Scientific and technological progress has a vital role because, besides having soft power, it is the driving force for strengthening other components. The history of the emergence of the Iranian elites indicates that wars and political dictatorships weaken the flow of knowledge but cannot diminish scientific efforts. However, intellectual suppression has prevented the emergence of elites in various periods. Therefore, tolerance can support scientific authority and the revival of the Islamic-Iranian civilization.Although the current construction of tolerance has its roots in the thought of Western philosophers (e.g., John Locke, Sir Thomas Hobbes, John Stuart Mill, and Francois Voltaire), it can be traced back to various cultures and specifically in the Qur'an and Islamic religious tradition as God's universal mercy, Prophet's kindness, and the desire for peace and dialog. Among Islamic thinkers and mystics, many emphasize tolerance and pluralism in Islamic thought within the framework of the interpretability of Shariat and the multiplicity of paths to reach the truth. In the history of Iran and the Islamic world, tolerance institutionalizes peaceful coexistence and provides an opportunity to expand transcendental ideas. Pre-Islamic Iranians often had numerous and close ties with religious minorities, but this solidarity stopped after the rise of Islam with the intensification of conflicts between different religions. Although the imposition of the official religion continued to deepen the crisis, with the beginning of the Shiite rule of Buyid in Iran in the fourth century, tolerance was promoted as the cornerstone of the flourishing of Islamic civilization, with Avecinna and Abu Rayhan al-Biruni as pioneering elites. This process was not continued in the following centuries by the Ghaznavid and Seljuq rulers, leading to the decline of Islamic civilization, which ended with the Mongols' invasion. The Mongol rulers also adopted a tolerance policy given their foreign identity, resulting in the emergence of elites such as Jamshid al-Kashi and Kamal Khujandi and preventing the scientific collapse in Iran. During the Safavid dynasty - especially the reign of Abbas the Great - a circle of elites, including Baha al-Din al-Amili and Mulla Sadra, was formed again. This process did not last long, resulting in scientific downfall during the Afsharid, Zandi, and Qajar dynasties.
Keywords: Tolerance, Scientific Authority, Civilization, Islamic Civilization, Elites -
در این مقاله با توجه به وضع موجود علم و فناوری در کشور، سازوکار عملیاتی برای نیل به مرجعیت علمی پیشنهاد می شود. برای این منظور از شواهد تاریخی در دوران شکوفایی تمدن اسلامی بهره گرفته می شود. «دانش» قدیم بخشی از تحولات علمی و فنی تاریخ تمدن بشری را تشکیل می دهد، با این قید که اینک به صورت مستقیم قابل بهره برداری نیست. اما «منش» علمی قدیم که شکوفایی تمدن های بزرگ را رقم زده است، قابل طرح و بهره گیری است. در این مقاله بخشی از منش و سنت علمی دوره اسلامی که در مرجعیت علمی آن نقش موثر داشتند، معرفی می شود. دلیل طرح چنین موضوعی آن است که این مواریث در زمان حاضر نیز برای دستیابی به مرجعیت علمی قابل بهره گیری است. بر این اساس، مبتنی بر تجربیات تاریخی و با توجه به وضع موجود علم در ایران، نکاتی برای حرکت به سوی مرجعیت علمی طرح و بررسی می شود.در این مقاله با توجه به وضع موجود علم و فناوری در کشور، سازوکار عملیاتی برای نیل به مرجعیت علمی پیشنهاد می شود. برای این منظور از شواهد تاریخی در دوران شکوفایی تمدن اسلامی بهره گرفته می شود. «دانش» قدیم بخشی از تحولات علمی و فنی تاریخ تمدن بشری را تشکیل می دهد، با این قید که اینک به صورت مستقیم قابل بهره برداری نیست. اما «منش» علمی قدیم که شکوفایی تمدن های بزرگ را رقم زده است، قابل طرح و بهره گیری است. در این مقاله بخشی از منش و سنت علمی دوره اسلامی که در مرجعیت علمی آن نقش موثر داشتند، معرفی می شود. دلیل طرح چنین موضوعی آن است که این مواریث در زمان حاضر نیز برای دستیابی به مرجعیت علمی قابل بهره گیری است. بر این اساس، مبتنی بر تجربیات تاریخی و با توجه به وضع موجود علم در ایران، نکاتی برای حرکت به سوی مرجعیت علمی طرح و بررسی می شود.کلید واژگان: مرجعیت علمی, علم, تمدن ایران و اسلامWith the growth and development of human societies and their scientific (and technical) differences from each other, the discussion about which person or society is in charge of leading science and others are following it is raised. As a result, the discussion of leadership or "scientific leadership" is formed.During the history of human civilization, at least three great civilizations found a position of scientific authority: Greek civilization, Islamic civilization, and Western civilization. Iran excelled scientifically in two periods. Ancient period and Islamic period. After that, Iran stopped and did not progress in the scientific field; Or he was not in a position of leadership. From the 11th century to the end of the 13th Hijri, in many branches of natural science, a kind of retrogression can be seen. With the establishment of new universities, Iran got acquainted with new knowledge. At first slowly and then more quickly, Iran's role in the production of global science, as a follower partner, was gradually formed. In the last few decades, with the accelerated and widespread publication of the research results of Iranian university researchers, in the form of scientific articles, a kind of scientific self-belief emerged. Despite the amazing scientific progress of the last few decades, scientific education and research in most fields of knowledge are carried out with the examples provided by others. Such a situation puts Iran in the position of follower, student, and imitator. Now the discussion is about how to reach the position of leadership and competence in science and technology. This article inevitably raises the issue of scientific authority. In this article, according to the current state of science and technology in the country, an operational mechanism is proposed to achieve scientific leadership. For this purpose, historical evidence is used during the flourishing period of Islamic civilization. The study of the three leading civilizations led the author to the conclusion that the main reference factors of the mentioned civilizations are common.In any case, this article has based its analysis on using the experiences of Islamic civilization to achieve scientific authority. In connection with the scientific authority of Islamic civilization, two main questions are raised: A- Did Islamic civilization achieve scientific authority? B- If the answer is positive, what factors led to the achievement of scientific leadership? The answer to the article is positive by citing reasons and stating historical evidence. In addition, the main reason for choosing such an approach is that the old "knowledge" is part of the scientific and technical developments in the history of human civilization, with the proviso that it cannot be exploited directly. But the ancient scientific "character" that marked the flourishing of great civilizations, and the "tradition" that provided the foundation of civilization and scientific authority, can be designed and used. In this article, a part of the scientific character and tradition of the Islamic period, which played an effective role in its scientific authority, is introduced. The reason for proposing such a topic is that this legacy can be used to achieve scientific authority at present. By observing and searching, the author concluded that scientific authority is the result of the emergence and establishment of five main factors in society. These five factors of scientific authority are as follows: A- wisdom and knowledge, B- questioning and inquiry, C- pioneering, D- leadership, and E- stability and longevity. These factors are explained by mentioning historical evidence and some documents. In addition, it was emphasized that to achieve scientific authority in any society, reference-making foundations must be provided. In the article, four foundations of scientific reference were mentioned. They are as follows: A- leadership and governance of science; B- tolerance and social leniency; C- character and innovative traditions; and D- scientific governance. These foundations are also explained and analyzed by citing examples.It is clear that in the last three decades, a suitable platform has been created in Iran for scientific development, but a sufficient and solid foundation has not yet been provided to move toward scientific authority. The article emphasizes that the majority of the five principles have not yet been realized in Iranian society. Also, sometimes there is a huge gap between the current scientific situation and the position of scientific authority.Based on historical experiences and concerning the current state of science in Iran, things such as the main indicators of scientific authority, indicators related to being a model, and an operational mechanism to move towards scientific authority are suggested.In the last part of the article, the operational mechanism to achieve scientific authority is briefly suggested. For this purpose, some main indicators of scientific authority are introduced. National and institutional scale programs are suggested. Participating institutions are named to achieve scientific authority in the framework of the forward-looking national program. Special emphasis is placed on the main and important role of Iranian scientific academies in the issue of scientific authority.Keywords: Scientific Authority, Islamic civilization, Science, Technology, Scientific indicators
-
نشریه رهیافت، پیاپی 87 (پاییز 1401)، صص 3 -20
طرح گفتمان تمدنی و ملزومات آن از جمله پیشرفت در علم و فناوری با هدف کسب مرجعیت علمی ازسوی مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) موجب شد تا حرکت به سوی تحقق این امر در کانون توجه قرار گیرد. بنا به اهمیت موضوع، این پژوهش با هدف تبیین مفهوم و پیشران های مرجعیت علمی در گفتمان تمدنی مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع کیفی و داده بنیاد است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از دو روش تحلیل محتوا و تحلیل مضمون استفاده و 101 مضمون پایه، 24 مضمون سازمان دهنده و10 مضمون فراگیر استخراج شد. براساس یافته های پژوهش، مفهوم مرجعیت علمی در بیانات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، خط شکنی علمی، عبور از مرزهای دانش کنونی جهان، پیشتازی در تولید علوم وکشفیات جدید و به عبارت دیگر، برتری و جریان سازی علمی مبتنی بر معنویت، عدالت، اخلاق و ارزش های اسلامی با هدف تحقق تمدن نوین اسلامی است. براساس یافته ها، پیشران های مرجعیت علمی در بیانات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) عبارت اند از: اسلام به عنوان مشوق علم، خودکفایی علمی و نفی وابستگی، علم اخلاق مدار و عدالت محور، تلاش برای تحقق چشم انداز علمی، جهاد علمی، تلاش برای کسب مرجعیت علمی در جهان، علم نافع، خلاقیت و نوآوری علمی، تلاش برای نیل به چشم انداز علمی، اقتصاد دانش بنیان، یادگیری از تجارب دیگران توام با تولید علم. از بین این پیشران ها، جهاد علمی بیشترین فراوانی را دارد. براساس نتایج تحقیق از دیدگاه امام خامنه ای، علم نافع و توام با اخلاق و معنویت، زیربنای تمدن نوین اسلامی است. ایشان ضمن تاکید بر گفتمان سازی تولید علم، بر جنبش علمی و نرم افزاری، تولید علم و فناوری جهادگونه، خلاقیت، نوآوری و نواندیشی علمی به مثابه موتور پیشران علمی کشور در عبور از مرزهای دانش تاکید دارند. مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) براساس آموزه های مکتبی، بهره گیری از تجارب دیگران را تایید، ولی وابستگی و تقلید کورکورانه از مبانی فلسفی و اخلاق غربی، علم ترجمه ای محض و اکتفا به مصرف گرایی صرف در فراگیری علم را مردود دانسته، بر تولید علمی، مجاهدت در مسیر دانش افزایی،آرمان گرایی در علم، خط شکنی علمی و شکستن مرزهای دانش کنونی دنیا تاکید می کنند. ایشان برای تحقق مرجعیت علمی، بر انتقال فناوری، استفاده از ظرفیت های علمی داخل و خارج کشور، تبدیل ایران به مرکز ثبت مقالات علمی، توسعه و تقویت شبکه های ارتباطات ملی و فراملی میان دانشگاه ها و مراکز علمی، مجاهدت علمی، تولید و بومی سازی علم، خلاقیت و نوآوری علمی، اقتصاد و تولید دانش بنیان تاکید دارند.
کلید واژگان: مرجعیت علمی, پیشران های مرجعیت علمی, علم و فناوری, گفتمان تمدنی, تمدن اسلامی, مقام معظم رهبری(مدظله العالی)The plan of civilized discourse and its requirements, including progress in science and technology, with the aim of obtaining scientific authority from Imam Khamenei, caused the movement towards the realization of this matter to be in the center of attention. According to the importance of the topic, this research was conducted with the aim of explaining the concept and the principles of scientific authority in the civilizational discourse of Imam Khamenei. The research is qualitative and data-based. To analyze the data, two methods of content analysis and theme analysis were used and 101 basic themes, 24 organizing themes and 10 overarching themes were extracted. Based on the findings of the research, the concept of scientific authority in the statements of Imam Khamenei, breaking the scientific line, crossing the borders of the current knowledge of the world, leading in the production of new sciences and discoveries, in other words, leadership, superiority and streamlining of science based on spirituality, justice, ethics And Islamic values are aimed at realizing the new Islamic civilization. Also, based on the results of the research, the drivers of scientific authority in Imam Khamenei's statements are: Islam as an incentive for science; Scientific self-sufficiency and negation of dependence; Ethics-oriented and justice-oriented science; Trying to realize the scientific vision; scientific jihad; Trying to gain scientific authority in the world; useful knowledge; creativity and scientific innovation; Trying to achieve a scientific perspective, a knowledge-based economy; Learning from the experiences of others combined with the production of science. According to the results of the research, among these drivers, scientific jihad is the most frequent.The results of this research show that from Imam Khamenei's point of view, useful science combined with ethics and spirituality is the foundation of modern Islamic civilization and is considered one of its main features and components. From the point of view of the majority, Islam is the biggest promoter of science, and Islamic civilization and Muslims were the flag bearers of science and knowledge and scientific progress in the world for many centuries.
Keywords: Scientific authority, drivers of scientific authority, science, technology, civilizational discourse, Islamic civilization, Imam Khamenei -
هدف
هدف این پژوهش تحلیل علم سنجی تولیدات علمی حوزه تمدن اسلامی در پایگاه وب آو ساینس است.
روش شناسی:
این پژوهش از نوع کاربردی و با رویکرد علم سنجی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی تولیدات علمی نمایه شده (337 عنوان) در پایگاه وب آو ساینس از سال 1986-2018 است. ابزار گردآوری اطلاعات نیز یاداشت برداری و ابزار تجزیه و تحلیل اطلاعات نرم افزارهای وس ویوور، هیس سایت و اکسل می باشد.
یافته ها:
رون انتشار مقاله ها با کمی نوسان در سال های مختلف صعودی بوده و بیشترین موضوع های مقاله ها به ترتیب در حوزه های موضوعی علوم سیاسی، مذهب و جامعه شناسی است. همچنین کشورهای آمریکا، ترکیه، انگلیس و مالزی و دانشگاه های باریلان، کلمبیا و آنکارا و مجله پژوهش صلح بیشترین انتشار و استناد تولیدات علمی را داشته اند. علاوه بر این یافته ها نشان داد که جاناتان فاکس بیشترین انتشار مقاله را در میان نویسندگان داشته ولی همکاری استنادی نویسندگان کشورها و سازمان ها درکل کمتر است و شبکه هم رخدادی کلیدواژه ها نیز پراکندگی بیشتری داشته و کلیدواژه های اسلام و تمدن اسلامی بیشترین همرخدادی را به خود اختصاص داده اند.
نتیجه گیری:
استنادهای محلی به تولیدات علمی بسیار پایین تر از استنادهای جهانی بوده و همکاری علمی کشورها، سازمان ها و نویسندگان نیز پایین است. لذا، سیاست گذاران تمدن اسلامی در کشورهای مختلف بویژه کشورهای مسلمان باید به تقویت و بهبود همکاری های علمی در سطح محلی و بین المللی پرداخته و انگیزه های لازم برای افزایش تولیدات علمی و همکاری های علمی را در بین نویسندگان، کشورها و سازمان ها ایجاد کنند.
کلید واژگان: اسلام, تمدن اسلامی, علم سنجی, استناد, هم استنادی, هم تالیفی, هم رخدادیAimThis study is a scientometric analysis of scientific products of the Islamic civilization.
MethodologyThis is an applied research and done by scientometric approach. The statistical population of the study includes 337 indexed scientific outputs in the field of the Islamic civilization in the Web of Science database during 1986-2018. The data gathering tool is a checklist and information analysis tools are HisCite, VOSviewer, and Excel softwares.
FindingsThe findings showed that the process of scientific outputs publishing was ascending with a slight fluctuation in different years, and most of the subjects of the scientific outputs are respectively in the areas of political science, religion, and sociology. Morever, the United States, Turkey, England and Malaysia, as well as Barilan, Colombia and Ankara universities, and the Journal of Peace Research had the largest publication and citation of scientific outputs. In addition, findings showed that Jonathan Fox had the most article publication among the authors, but the citation collaboration of the authors from countries and organizations is generally lower, and the co-occurrences network of keywords was also more dispersed and the keywords of Islam and Islamic civilization have the most cooccurrences.
ConclusionThe results showed that local citations to scientific outputs are much lower than global citations, and scientific collaboration among countries, organizations, and authors is also lower. Therefore, Islamic civilization policy-makers in different countries, especially Muslim countries, should strengthen and improve scientific cooperation locally and internationally and create the necessary incentives to increase scientific collaboration among authors, countries and organizations.
Keywords: Islam, Islamic civilization, scientometric, citation, co-citation, coauthorship, co-occurrence -
هدفدانشمندان بسیاری بر اساس معرفت شناسی و هستی شناسی خود به طبقه بندی علوم پرداخته اند. هدف این مطالعه تبیین و مقایسه رده بندی های علوم در تمدن اسلامی و تمدن غرب و کشف تفاوت ها و تشابهات آنهاست.روشاین مطالعه از نوع تحلیلی و به روش مرور متون انجام شده است.یافته هادانشمندان مسلمان ملاک هایی «بومی» برای طبقه بندی علوم در نظر گرفتند. آموزه های وحی، تعالیم نبوی و اعتقاد به معاد این طبقه بندی را متاثر کرد. دانشمندان غربی با نگاه نو و ویژه به جهان، به طبقه بندی علوم پرداختند و اساس آن را جدا کردن دین و فلسفه از علوم تجربی و اولویت دادن به علوم تجربی و طبیعی دانستند.نتیجه گیریتوجه به تفاوت در اصول طبقه بندی علوم در تمدن اسلامی و تمدن غرب برای سازماندهی به آموزش علوم انسانی و اسلامی و نیز رده بندی های کتابخانه ای برای متون و مدارک مرتبط با فرهنگ، ادبیات، تاریخ و جغرافیای ملل اسلامی سازنده است و می تواند در این باب راهگشا باشد.کلید واژگان: طبقه بندی علوم, تمدن اسلامی, تمدن غربPurposeBased on their own epistemology and ontology, many scientists have classified the sciences. This study aimed to explain and compare the classifications of the sciences in Islamic and Western civilizations and explore their similarities and differences.MethodologyThis study was analytic and a literature review. Findings: Islamic scientists included domestic criteria in the classification of the sciences. Revelatory instructions, prophetic orders and resurrection beliefs affected this classification. In Western civilization, scientists classified the sciences with a new approach and special worldview and based this classification on separating religion and philosophy from natural and empirical sciences and preferring the latter.ConclusionConsidering differences among the principles of the classifications of the sciences in Islamic and Western civilizations has some implications for organizing sciences for education of humanities and Islamic science as well as classifying library documents relating to Islamic nations’ cultures, literature, history and geography and this can be beneficial in this aspect.Keywords: Classification of Sciences, Islamic Civilization, Western Civilization
-
نشریه مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات، سال بیست و پنجم شماره 2 (پیاپی 98، تابستان 1393)، صص 106 -119هدفبررسی، دسته بندی و تجزیه و تحلیل عوامل پیدایش دانش تصحیح متن و تبیین چگونگی تطور آن در قرون نخست تمدن اسلامی است.
روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش مبتنی بر بررسی و تجزیه و تحلیل روش های هفتگانه تصحیح متون که توسط محدثان و دانشمندان مسلمان مورد استفاده قرار می گرفته، است. در این پژوهش نخست روند تاریخی و تعلیلی روش های مذکور مورد بررسی قرار گرفته و سپس چگونگی پیدایش آنها علت یابی شده است.یافته هانتایج این پژوهش نشان می دهد که اولا پیدایش سنت تصحیح متن در تمدن اسلامی به قرن دوم هجری بازمی گردد؛ ثانیا زیربنای اصلی دانش تصحیح متن چنانکه برخی مدعی اند مربوط به اروپا نبوده، بلکه چندین قرن پیشتر از اروپاییان زیربناهای اصلی تصحیح متون در جهان اسلام به صورت علمی و عملی به کار می رفته است؛ و ثالثا تطور اولیه دانش تصحیح متن در سه مرحله اتفاق افتاده است. این سه مرحله به ترتیب مرحله «خواندن مکرر»، مرحله «نسخه شناسی»، و مرحله «تبار شناسی» بوده است.نتیجه گیریدانش تصحیح متن، یک دانش بومی و اسلامی است و زمینه های اولیه آن توسط محدثان مسلمان در طی یک فرایند مستمر و مداوم پدید آمده است.
کلید واژگان: تصحیح متن, تمدن اسلامی, نسخ خطی, تبارشناسی, مقابله, مناوله, وجاده, اجازهPurposeSeven methods of textual criticism used by Muslim scholars in the first few centuries of Islamic history are described and their later development is analyzed. Design/Methodology/Approach: Textual analysis.FindingsFormation of the tradition goes back to the second century CE long before it developed in the “West.” The development of the tradition took place in three stages: 1) multiple readings;2) codicology; 3) genealogy.Keywords: textual criticism, Islamic civilization, codicology, genealogy, moghaabelah, monaavelah, vijaadah, ejaazeh
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.