به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اقتصاد متعارف » در نشریات گروه « اقتصاد »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اقتصاد متعارف» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدعلی فراهانی فرد*

    مبانی ارزش شناختی فلاسفه غربی و حکمای اسلامی متفاوت بوده و در نتیجه می تواند آثار متفاوتی بر علم اقتصاد داشته باشد. این مبانی به چیستی، جایگاه و نحوه انتزاع ارزش ها می پردازد. مقاله حاضر در صدد است با بیان تفاوت این مبانی و آثارشان در علم اقتصاد، نشان دهد اقتصاد اسلامی برای حفظ هویت خویش باید از مبانی ارزش شناختی حکمای اسلامی در بنای ساختار کلی و نظریات اقتصادی استفاده کند. به این منظور، نوشتار حاضر با مروری بر مبانی ارزش شناختی فلاسفه غربی، آثار آن را بر ابعاد مختلف عینی-اجتماعی، هستی شناختی، روش شناختی و محتوای نظریات اقصادی پیگیری نموده و سپس با مروری بر مبانی حکمای اسلامی، آثار مفروض آن را بر اقتصاد اسلامی به تصویر کشیده است. بر اساس یافته های مقاله، مبانی مذکور آثاری بر جایگاه علم اقتصاد، جایگاه اقتصاد رفاه در آن، تحولات نظریه انسان اقتصادی، ترجیحات و انتخاب اقتصادی، فرض حداکثرسازی مطلوبیت، روش نظریه پردازی علم اقتصاد و معیار ارزیابی سیاستی و تابع رفاه اجتماعی داشته است. در مقابل، مبانی ارزش شناختی حکمای اسلامی بر هویت غیرابزاری اقتصاد اسلامی، شکل گیری مراتب طولی و عرضی انسان اقتصادی، آغاز نظریه پردازی از بازشناسی مراتب انسان اقتصادی و طراحی شاخص ها بر اساس مفاهیم ارزشی تاثیرگذار است. در مجموع، به علت استحکام نظری مبانی مذکور، سازگاری با ماهیت علم اقتصاد اسلامی و همچنین سازگاری نتایج این مبانی با آموزه های اسلامی استفاده از مبانی ارزش شناختی حکمای اسلامی در علم اقتصاد اسلامی ضروری به نظر می رسد.

    کلید واژگان: مبادی ارزش شناختی, فلسفه غرب, حکمت اسلامی, اقتصاد متعارف, اقتصاد اسلامی}
    Mohammadali Farahani Fard *

    Theory of value deal with essence, the place and how to abstract values, and according to this, Western philosophers and Islamic sages each have their own principles. The present article tries to show the difference between these principles and their effects in economics, to emphasize the necessity of using the value principles of Islamic sages in the Islamic economy. For this purpose, the present article, with a review of the value principles of Western philosophers, followed up its effects on various objective-social, ontological, methodological dimensions and the content of economic theories, and then, with a review of the basics of Islamic sages, it’s supposed effects on the Islamic economy. has drawn a picture. Based on the findings of the article, the mentioned foundations have had effects on the place of economics, the place of welfare economics in it, the evolution of the theory of economic man, economic preferences and choice, the assumption of maximization of utility, the theorizing method of economics, and the criterion of political evaluation and function of social welfare. In contrast, the foundations of Islamic sage is influential on the non-instrumental identity of Islamic economy, the formation of the longitudinal and transverse levels of economic man, the beginning of theorizing from the recognition of levels of economic man and the design of indicators based on value concepts.

    Keywords: Value Principles, Western Philosophy, Islamic Wisdom, Conventional Economics Islamic Economics}
  • یعقوب جمالی، علی جابری*

    مفهوم «خودگرایی» در علوم انسانی و اخلاق هنجاری به تبیین انگیزه رفتار انسان می‌پردازد. در دیدگاه حاکم بر ادبیات اقتصادی، انگیزه‌ها عمدتا محصور در انگیزه‌های خودگرایانه شده و سایر انگیزه‌ها در طول آن دیده می‌شود. این رویکرد حتی در اقتصاد اسلامی نیز بسیار رایج است؛ با این تفاوت که در اقتصاد متعارف انگیزه‌های مزبور خودخواهانه مادی و دنیوی دانسته شده و در اقتصاد اسلامی انگیزه‌های معنوی و اخروی نیز بدان افزوده شده است. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی، به بررسی نگرش علامه مصباح یزدی در زمینه خودگرایی روان‌شناختی و تمایز آن با ادبیات اقتصادی می‌پردازیم. با توجه به نگرش علامه مصباح‌یزدی مبنی بر وجود گرایش‌ خداگرایی و دیگرگرایی در کنار خودگرایی، تلقی انحصار انگیزه‌ها در انگیزه‌های خودخواهانه و پذیرش خودگرایی روان‌شناختی محل تامل است. نتایج پژوهش حاکی از عدم پذیرش انحصار انگیزه‌ها به انگیزه‌های خودخواهانه در نگرش علامه مصباح یزدی است. ایشان همچنین انگیزه‌های دیگرگرایی و خداگرایی را در عرض انگیزه خودخواهی و نه در طول آن می‌بینند. این نگرش با اقتصاد متعارف در مبانی فلسفی همچون دییسم و اومانیسم، و با ادبیات اقتصادی در وجود گرایش‌های غیرخودخواهانه در عرض انگیزه‌های خودخواهانه و توجه به تاثیرگذاری ارزش‌های اخلاقی بر رفتار اقتصادی متمایز است.

    کلید واژگان: خودگرایی روان شناختی, خودگرایی اخلاقی, علامه مصباح یزدی, دیگرگرایی, خداگرایی, اقتصاد متعارف, اقتصاد اسلامی}
    Yaqub Jamali, Ali Jaberi *

    The concept of "egoism" in the humanities and normative ethics explains the motivation of human behavior. From the point of view of the current economic literature, motives are largely confined to egoistic motives, and other motives are seen along with it. This approach is very common even in Islamic economics; with the difference that in conventional economics these egoistic motives are considered materialistic and worldly, but in Islamic economics spiritual and otherworldly motives. Using an analytical method, this paper studies the concept of psychological egoism in Allameh Mesbah Yazdi's attitude and its distinction with economic literature. Considering man's tendency towards God and others along with egoism, from the point of view of Ayatollah Mesbah Yazdi, limiting motives to selfish motives and psychological egoism is not easily acceptable. He also sees man's tendency towards God and towards others along with the motive of egoism, not in line with it. This view is distinct from conventional economics in terms of philosophical foundations such as deism, humanism, and from economic literature in terms of accepting non-selfish tendencies along with selfish motives and attention to the impact of moral values on economic behavior.

    Keywords: Psychological egoism, Ethical egoism, Allameh Mesbah Yazdi, tendency towards others, Godliness, Conventional economics, Islamic economics}
  • محمدعلی فراهانی فرد*

    روش های کاربردی علم اقتصاد تحت تاثیر روش بنیادین آن شکل می گیرد. مبادی معرفت شناختی به عنوان جزیی از روش بنیادین، در روش کاربردی این علم تاثیر دارد. علم اقتصاد متعارف در حال حاضر از روش فرضیه ای قیاسی به عنوان روش اصلی خود استفاده می کند و دیگر روش ها به عنوان مکمل این روش به کار می رود. فرضیه ها نیز به شکل عمده از میراث نظری علم اقتصاد به دست می آید و یافته های رشته های دیگر و مشاهدات تجربی به عنوان نقش ترمیمی برای اصلاح نظریات اصلی به کار می رود. بررسی انتقادی روش های مذکور بر اساس مبانی معرفت شناختی گویای این است که روش اصل موضوعی دارای آسیب استفاده از مقدمات غیریقینی در علم اقتصاد است. روش فرضیه ای قیاسی در مقدمات استدلال از مقدمات احتمالی استفاده می کند و در صورت، منحصر به رفع تالی به وسیله آزمون تجربی است. روش استقرایی نیازمند توجه به محدودیت های تعمیم است و روش های تفسیری تنها بر اساس مبانی و محدودیت هایشان قابل استفاده است. روش انتقادی نیز دارای آسیب اتکا به عقل عرفی است؛ در مقابل، حکمای اسلامی برای رفع این آسیب ها، از مقدمات یقینی نیز بهره می برند و از رفع تالی و وضع مقدم در روش قیاس استثنایی استفاده می کنند. روش استقرایی در این نگاه می تواند دارای سه شکل (تام، ناقص و دارای نتایج عملی) در علم اقتصاد اسلامی باشد و خروج از آن، سبب اشکال روش شناسی می گردد. روش تفسیری تنها در موضوعات تفسیرمحور مانند کنش اقتصادی انسان و شناخت موانع سیاستی به کار می آید و روش انتقادی بر اساس عقل متافیزیکی و قدسی می تواند نقش قابل توجهی در بعد تجویزی و سیاستی علم اقتصاد اسلامی داشته باشد.

    کلید واژگان: بررسی انتقادی, روش شناسی, اقتصاد متعارف, اقتصاد اسلامی, معرفت شناسی, حکمت اسلامی}
    Mohammad Ali Farahani Fard *

    Practical methods of economics are shaped by its fundamental method. Epistemological foundations as part of the fundamental method, play a significant role in the applied method of economics. Mainstream economics is currently using the deductive hypothesis method as its main method and other methods are used as complement. Hypotheses are also derived largely from the theoretical legacy of economics. The findings of other disciplines and empirical observations are used as a refinement to basic theories. A critical study of these methods based on epistemological foundations suggests that the axiomatic method has the disadvantage of using uncertain premise in economics. The method of deductive hypotheses uses only probabilistic premise, and in that case, is limited to eliminating the sequence clause by experimental test. Islamic scholars use certain premises to eliminate these harms and use the disconfirming of sequence clause and confirming if clause in the method of exceptional deduction. Inductive method in this view can have three forms (incomplete induction, complete and with practical results) in Islamic economics and leaving it causes methodological problems. The interpretive method could be used in the study of human economic action and the recognition of political obstacles, and the critical method can play a significant role in the prescriptive and policy dimension of Islamic economics.

    Keywords: Critical Methodology, Mainstream Economics, Islamic economics, Epistemology, Islamic Wisdom}
  • ابوالفضل سامی، خشایار سید شکری*، غلامرضا مصباحی مقدم، نعمت الله فلیحی پیربستی

    رفتار به معنی روش، سلوک و نحوه معاشرت درتمامی بخش های زندگی انسان ها، به عنوان نمایش دهنده روحیات، درون مایه و به قولی نگرش و اندیشه اوست که نمود بیرونی پیدا می کند؛ که در نگرش اسلامی خاستگاه آن را فطرت می دانند؛ آنچه در این مقاله بر آن تاکید می شود، رفتارهای اقتصادی است که در قالب رفتار فروشندگان خرده فروش (رفتار مبادله ای) در جمهوری اسلامی ایران است. از آنجا که قرآن وسنت به عنوان اصلی ترین منابعی که مسلمانان از آن متابعت می نمایند، ابتدا با مراجعه به قرآن، نهج البلاغه و وسایل الشیعه رفتار مبادله ای در قالب عناوین خاص دسته بندی  شده و در نهایت با جمع بندی آنها همچون توجه به فطرت، سود وزیان اخروی و معنوی، مالکیت خداوند بر سود و زیان، تاثیر عوامل غیرطبیعی، توجه به وحی، رفتار منصفانه و سهل گیر انه و توجه به لذت های معنوی، نتایج لازم از بحث از جمله تفاوت این رفتارها با رفتارهایی که در اقتصاد متعارف از آن یاد می شود، مشخص می گردد. در بخش کاربردی، ضمن استفاده از معادلات ساختاری، برای تعیین میزان ایمان افراد از پرسش نامه سنجش دین عزتی و برای بررسی رفتار فروشندگان در جمهوری اسلامی ایران، از پرسش نامه محقق ساخته ناشی از نتایج بخش نظری کمک گرفته شده است؛ برای تکمیل پرسش نامه از دو روش حضوری و اینترنتی با توجه به حجم کل جامعه فروشندگان (خرده فروشان) در ایران، تعداد 300 نمونه در دسترس انتخاب گردید. پرسش نامه ها در فاصله بهار و تابستان 1399 تکمیل شده است. نتایج ضمن تایید رابطه ایمان با رفتار اسلامی فروشندگان، نشان می دهد اثر عواملی چون وضعیت تاهل، سن، درآمد، تحصیلات و جنسیت افراد معنی دار نیست؛ همین طور سنجه های مختلف (سوالات 12گانه) نشان می دهد رفتار اقتصادی فروشندگان در جمهوری اسلامی ایران با رفتار مستخرجه از قرآن و سنت تا حد زیادی انطباق دارد.

    کلید واژگان: اقتصاد اسلامی, رفتار اقتصادی, قرآن و سنت, اقتصاد متعارف, رفتارفروشندگان}
    Abolfazl Samy, Khashayar Seidsshokri*, Gholamreza Mesbahimoghadam, Nematollah Falihipierbasti

    Behavior means method and behavior in all parts of human life, as a representation of spirits, the theme and, in his words, his attitude and thought, which finds an external appearance, which in the Islamic view is the origin of nature; What is emphasized in this article is a part of economic behaviors which is in the form of sellers' behavior. Since the Quran and Sunnat are the main sources that Muslims follow, first by referring to the Quran, Nahjal-Balaghah and VasaelShieh  means, exchange behavior is classified in the form of specific titles, and finally by summarizing them, the necessary results of the discussion, including the difference between these behaviors. Behaviors that are mentioned in conventional economics, such as paying attention to nature, profit and loss in the hereafter and spirituality, God's ownership of profit and loss, the effect of unnatural factors, paying attention to revelation, fair and lenient behavior, and paying attention to spiritual pleasures are determined. In the practical part, using structural equation modeling, to determine the level of people's faith, the questionnaire of measuring the dignity of religion and to examine the behavior of sellers in the Islamic Republic of Iran, a researcher-made questionnaire based on the results of the theoretical part has been used; To complete the questionnaire from both face-to-face and online methods, according to the total size of the community of sellers (retailers) in Iran, 300 available samples were selected. Questionnaires were completed between spring and summer 1399. The results, while confirming the relationship between faith and Islamic exchange behavior, show that the effect of factors such as marital status, age, income, education and gender is not significant; Also, different measures (12 questions) show that the economic behavior of sellers in the Islamic Republic of Iran is largely consistent with the behavior derived from the Quran and Sunnat.

    Keywords: Islamic economics, economic behavior, Quran, Sunnat, conventional economics, salesmen behavior}
  • ابوالفضل سامی، غلامرضا مصباحی مقدم*، خشایار سیدشکری، نعمت الله فلیحی پیربستی

    رفتار به معنی راه، روش، مشی و... در تمامی بخش های زندگی انسان ها، به عنوان نمایش دهنده روحیات، درون مایه و به قولی نگرش و اندیشه اوست که نمود بیرونی پیدا می کند، که در نگرش اسلامی خاستگاه آن فطرت است؛ آنچه در این مقاله بر آن تاکید می شود آن بخش از رفتارهای اقتصادی است که در قالب رفتارهای مصرفی قرار می گیرد. از آنجاکه قرآن اصلی ترین و اولین منبعی است که مسلمانان از آن متابعت می نمایند، ابتدا با مراجعه به تمامی114 سوره قرآن رفتار مصرفی در قالب عناوین خاص دسته بندی شده و در نهایت با جمع بندی آنها نتایج لازم از بحث ازجمله تفاوت این رفتارها با رفتارهایی که در اقتصاد متعارف از آن یاد می شود، همچون توجه به فطرت، سود و زیان اخروی و معنوی، مالکیت خداوند بر سود و زیان، تاثیر عوامل غیرطبیعی، توجه به وحی، رفتار منصفانه و سهل گیرانه و توجه به لذت های معنوی مشخص می گردد. در بخش کاربردی برای تعیین میزان ایمان افراد از پرسشنامه سنجش دین عزتی و برای بررسی رفتار مصرف کنندگان در جمهوری اسلامی ایران، از پرسشنامه محقق ساخته ناشی از نتایج بخش نظری کمک گرفته شده است؛ برای تکمیل پرسشنامه از دو روش حضوری و اینترنتی باتوجه به حجم کل جامعه ایران، تعداد 400 نمونه در دسترس انتخاب گردید. پرسشنامه ها در فاصله پاییز 1398 تا تابستان 1399 تکمیل شده است. که ضمن تایید رابطه ایمان با رفتار اسلامی مصرفی، اثر عواملی چون تحصیلات و سطح درآمد بر رفتار مصرفی اسلامی منفی و وضعیت تاهل، سن اثر مثبت را نشان می دهد؛ همین طور سنجه های مختلف (سوالات 12گانه) نشان دهنده انطباق رفتار اقتصادی مصرف کنندگان در جمهوری اسلامی ایران با رفتار مستخرجه از قرآن است.

    کلید واژگان: اقتصاد اسلامی, رفتار اقتصادی, قرآن, اقتصاد متعارف, رفتار مصرفکننده}
    Abolfazl Samy, Gholamreza Mesbahimoghadam*, Kashayar Seyedshokri, Neamatollah Falihi

    Behavior means the way, method, policy, etc. in all parts of human life, as a representation of spirits, the theme and, in his words, his attitude and thought, which finds an external manifestation, which in the Islamic view is the origin of nature; What is emphasized in this article is the part of economic behaviors that is in the form of consumer behaviors. Since the Qurchr('39')an is the main and first source that Muslims follow, first by referring to all 114 chapters of the Qurchr('39')an, consumer behavior is categorized in the form of specific titles, and finally by summarizing them, the necessary results of the discussion, including the difference between these behaviors and Behaviors that are mentioned in conventional economics, such as paying attention to nature, profit and loss in the hereafter and spirituality, Godchr('39')s ownership of profit and loss, the effect of unnatural factors, paying attention to revelation, fair and easy behavior and paying attention to spiritual pleasures are characterized. In the practical part, to determine the level of peoplechr('39')s faith, the questionnaire of measuring the dignity of religion and to examine the behavior of consumers in the Islamic Republic of Iran, a researcher-made questionnaire based on the results of the theoretical part has been used; To complete the questionnaire from both face-to-face and online methods, according to the total volume of Iranian society, 400 available samples were selected. Questionnaires were completed between autumn 1398 and summer 1399. While confirming the relationship between faith and Islamic consumer behavior, the effect of factors such as education and income level on negative Islamic consumer behavior and marital status, age shows a positive effect;  Also, different criteria (12 questions) show the compliance of economic behavior of consumers in the Islamic Republic of Iran with behavior derived from the Quran.

    Keywords: consumer behavior, conventional economics, Islamic economics, Quran}
  • مصطفی ابوطالب دخت شورکی *، محمدجمال خلیلیان اشکذری، محمدجواد توکلی

    در اقتصاد متعارف به طور معمول، بیشینه‌سازی مطلوبیت به عنوان هدف مصرف‌کننده معرفی می‌گردد؛ مطلوبیتی که به هر معنایی استعمال گردد، مبتنی بر لذت دنیوی، به‌ویژه مادی است. در اقتصاد اسلامی نیز با توسعه در مفهوم و محدوده لذت، بیشینه‌سازی مطلوبیت گسترده، شامل مجموع لذت‌های مادی و معنوی در دنیا وآخرت، به عنوان هدف مصرف‌کننده تلقی شده است. در این مقاله، با استفاده از روش تحلیلی به بررسی هدف مصرف‌کننده در اقتصاد اسلامی و اقتضایات آن می‌پردازیم. بنا به فرضیه مقاله، هدف مصرف‌کننده در اقتصاد اسلامی، بیشینه‌کردن مطلوبیت اخروی، همراه با حد معقول مطلوبیت دنیوی است. بر اساس یافته‌های پژوهش، پذیرش بیشینه‌سازی مطلوبیت گسترده، به‌عنوان هدف مصرف‌کننده در اقتصاد اسلامی، مستلزم تعدیل بهره‌مندی از لذت‌های مادی و گذر از عقلانیت ابزاری است. بیشینه‌کردن تابع مطلوبیت دنیوی، به تنهایی و با نادیده‌گرفتن تابع مطلوبیت اخروی، نه‌تنها موجب بیشینه‌سازی مطلوبیت گسترده نمی‌شود؛ بلکه باعث کمینه‌سازی آن نیز می‌شود؛ زیرا شرط تحصیل لذایذ عمیق، گسترده و جاودانه جهان آخرت و نیز لذت‌های معنوی دنیوی، تعدیل به معنای چشم‌پوشی از برخی موارد لذایذ آنی و زودگذر مادی دنیوی می‌باشد. افزون بر آنکه عقلانیت ابزاری نمی‌تواند زمینه‌ساز بیشینه‌سازی مطلوبیت گسترده شود. ازاین‌رو، بیشینه‌سازی مطلوبیت گسترده مستلزم تعدیل لذت‌های مادی می‌باشد.

    کلید واژگان: هدف مصرف کننده, اقتصاد اسلامی, اقتصاد متعارف, لذت, لذت گرایی}
    Mostafa Abutalebdokht Shooraki*, MohammadJamal Khalilian Ashkazari, MohammadJavad Tavakoli

    The utility maximization is typically introduced as the consumer purpose in a conventional economics; desirability to be used in any sense is based on worldly pleasure, especially material. The extensive utility maximization has been considered as the goal of the consumer including the sum of material and spiritual pleasures in this world and the hereafter according to the Islamic economics with the development of the concept and scope of pleasure. This study examines the purpose of the consumer in Islamic economics and its requirements for using analytical method. The purpose of the consumer in Islamic economics is to maximize the desirability of the hereafter, along with a reasonable level of worldly desirability according to the hypothesis of the study. According to the research findings, accepting extensive utility maximization as a consumer purpose of Islamic economics requires adjusting the enjoyment of material pleasures and moving beyond instrumental rationality. The maximization of mundane utility function, with ignoring the hereafter utility function not only does not maximize the extensive utility ; It also minimizes it; because the condition of the study of the deep pleasures, intense and eternal pleasures to the Hereafter, as well as the worldly spiritual pleasures is adjustment which means ignoring some instantaneous and fleeting material worldly pleasures. Moreover, instrumental rationality cannot be the basis for maximizing utility. Therefore, the extensive utility maximization requires modifying material pleasures.

    Keywords: Consumer purpose, Islamic economics, Conventional economics, Pleasure, Hedonism}
  • مجید حبیبیان نقیبی، محمود دهقانی محمودآبادی *
    یکی از مباحث اساسی در فلسفه اقتصاد اسلامی تبیین مبانی اخلاق هنجاری نظریات اقتصاد اسلامی است. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی به بررسی تطبیقی پارادایم خودگرایی در اقتصاد اسلامی و متعارف می پردازیم. در این زمینه این سوال مطرح است آیا می توان خودگرایی که به عنوان پارادایم و هسته سخت اقتصاد متعارف پذیرفته شده را مبنای اخلاق هنجاری در نظام اقتصادی اسلام قرار داد؟ اصولا تفکر اسلامی غایت گروی را می پذیرد یا وظیفه محوری؟ پاسخ تحقیق حاضر به پرسش مذکور این است که مبنای اخلاق هنجاری اسلام وظیفه گرایی است. بنا به فرضیه مقاله، در مواردی که قوام وظیفه در مرحله اقدام، به کسب نتیجه باشد، قید نتیجه در اطلاق وظیفه اخذ می شود و موضوع وظیفه با وصف قید خاص، اطلاق دارد؛ بدین ترتیب نیازی به پناه بردن به نتیجه گرایی نیست؛ چراکه تلاش برای دستیابی به نتیجه در این گونه موارد، خود بخشی از وظیفه است؛ این نوع تکلیف گروی را «وظیفه گرایی عام» می نامیم. این وظیفه گرایی، موتور تقویت کننده ای به نام حب ذات به مثابه یک داعی دارد. بر اساس یافته های تحقیق اجتماع دوگانه ی وظیفه حب ذات، در اقتصاد و غیر آن، امری پارادوکسیکال نیست؛ حب ذات در اسلام با خودگرایی در اقتصاد متعارف از نظر مبانی و هویت، اختلاف جوهری دارد.
    کلید واژگان: اخلاق هنجاری, اقتصاد اسلامی, خودگرایی, وظیفه گرایی عام, مطلوبیت گرایی, نتیجه گرایی, اقتصاد متعارف}
    Majid Habibian Naghibi, Mahmoud Dehghani Mahmoud Abadi *
    One of the fundamental issues in the philosophy of Islamic economics is explaining the foundations of normative ethics of the theories of Islamic economics. Using analytical method, this paper seeks to study the paradigm of egoism in the Islamic and conventional economics. Now, this question arises whether or not egoism, which is accepted as the paradigm and hard core of the conventional economy, can be considered as the foundations of normative ethics in the Islamic economics. Basically, Islamic thought accepts Consequentialism or Deontology? Answering the above question, this paper exposes that, the foundation of the normative ethics of Islam is Deontology. According to the hypothesis, in cases where consistency of duty depends on the consequence in action, the clause of consequence is assumed in the generality of the duty, and the subject of duty has the generality by the specific clause state; thus, there is no need to look for of Consequentialism; because the attempt to achieve a result in these cases is itself a part of duty; this type of "Deontology" is called "General Deontology". This Deontology has a booster engine by the name self-interest as a motive. Findings show that, the realization of the dual union of duty and self-interest is not paradoxical in economics and so on. There is a significant difference between self-interest in Islam and egoism in the conventional economy in terms of foundations and identity.
    Keywords: normative ethics of Islamic economics, egoism, general Deontology, utilitarianism, Consequentialism, normative ethics of the conventional economy}
  • حمیدرضا مقصودی*، محمد نعمتی
    نگاه مرسوم این است که «نظریه اقتصادی» دارای ماهیت و مفهومی متعین است و اقتصاددانان مختلف نسبت به چیستی این ماهیت اجماع نظر دارند. در این نوشتار به منظور ارزیابی این مدعا، مروری تاریخی و تحلیلی بر مفهوم نظریه می شود.
    شیوه ی نگارش در این مقاله، تحلیلی فلسفی است. ابتدا به بررسی تاریخی نحوه پدیدار شدن این مفهوم در میان اقتصاددانان پس از دوران رونسانس پرداخته شده است. سپس این پرسش دنبال شده است که آیا می توان شاخصه های منسجمی را برای نظریه در اقتصاد متعارف یافت؟ در مرحله بعد نیز تلاش شده است ابعاد مختلف پاسخ به این پرسش به آراء شهید سید محمدباقر صدر ارجاع داده شود و منظر ایشان نسبت به این مفهوم استخراج شود.
    این که اقتصاددانان در طول تاریخ نسبت به مفهوم و ماهیت نظریه دارای اجماع بوده اند و این که تعریف مشخص و متعینی نسبت به ماهیت نظریه در اقتصاد وجود داشته باشد، امری مردود است. اما من حیث المجموع می توان شاخص هایی غیر اجماعی را معرفی کرد که بتوانند ابعاد مفهومی «نظریه» در اقتصاد را روشن سازند. ابتنا بر جزء نگری و فردگرایی روش شناختی، استقلال نظریه از روش و از نظریه پرداز(علمی بودن، واقع نمایی، و تبیینی بودن نظریه)، ابتنای نظریه اقتصادی متعارف بر عامل واحد، امکان استقلال شاخه های دانشی و تخصصی شدن نظریات، حاکمیت منطق ریاضی بر نظریات و حاکمیت روش تجربی بر نظریات اقتصادی از ویژگی های اساسی «نظریه اقتصادی» هستند که شهیدصدر هر کدام از این شاخصه ها را مورد انتقاد قرار می دهد.
    کلید واژگان: ماهیت نظریه, نظریه اجتماعی, نظریه اقتصادی, شهید صدر, اقتصاد متعارف}
    Hamidreza Maghsoodi *, Mohammad Nemati
    Conventional approach considers explicitly a concrete and precise concept for ‘theory’ insofar as you think all economists look at the clear concept. In order to evaluating this approach, we survey concept of ‘theory’ in historical and analytical perspectives.
    In this philosophical analytical article after historical survey around modality of ‘Theory’ appear among Renaissance economists, we follow the possibility of founding the coherent characteristics for Economic Theory. Then we referred our results to Sadr’s points of view. It is rejected that: economists have a consensus about nature of theory and there is a specific and clear definition for this word.
    But we can extract some nonconsensus characteristics that can show some dimensions of economic theory. Based on Methodological Individualism and Methodological Partialism, Independence of Theory from Method and From theorist (be Scientific, realistic and explanatory), based on unique analytical factor, possibility of independence of knowledge disciplines and theory specialization, mathematical logic governance on theories and empirical method governance on theories are basic affaires of Economic theories that Sadr criticize all of them.
    Keywords: Theory Nature, Social Theory, Economic Theory, Sadr, Conventional Economics}
  • یدالله دادگر *
    این مقاله این موضوع را تحلیل می کند که: بازگشت به اندیشه اقتصادی به طوری چشمگیر در راستای تبیین عناصر قائم بالذات خود علم اقتصاد است. پیش فرض کلیدی این کار آن است که عناصر قائم بالذات علم اقتصاد بسته زیر را شامل می شود: 1- استواری بر یک سلسله اصول معرفت شناختی مانند عقلانیت، کارآمدی و تعادل 2- دارای نظریه های پویا 3- برخورداری آشکار از چارچوب بین رشته ای و پیوند نظام مند با دیگر رشته های علوم اجتماعی 4- دارای ظرفیت تولید پارادایم های میانه و معتدل 5- بهره مندی از قابلیت نهادی، اجتماعی و اخلاقی 6- ماهیت چند پارادایمی و قابلیت اصلاح روش شناختی و سرانجام 7- داشتن ظرفیت تحلیلی قوی به دلیل ویژگی های یادشده. همچنین بر این نتیجه تاکید می شود که اقتصاد به دلیل خصوصیت چند پارادایمی شامل رویکردهای ارتدکسی و هم غیر ارتدکسی است. یک یافته این مقاله نشان دادن کارآمدی پارادایم های غیر ارتدکسی از مجموعه پارادایم های اقتصاد متعارف است.
    کلید واژگان: سیر اندیشه اقتصادی, عناصر قائم بالذات اقتصاد, اقتصاد متعارف}
    Yadollah Dadgar *
    This paper is investigating that:" resurging evolution of economic thought, EET, is brilliantly in direction with eminence of substantive elements of economics itself". It presupposes that the substantive elements of economics embraces the following package: 1- maintaining on some epistemic doctrines, including rationality, efficiency and equilibrium.2-dynamic characteristic of economic theories. 3-obvious interdisciplinary framework and systematic relationship with other social sciences.4- Compatibility with mildness and moderation.5- institutional, social and ethical potentialty.6-pluralistic in nature and potentiality for methodological reforms.7-Applying the package in question would create an outstanding analytical power. Due to pluralistic nature of conventional economics, it constitutes mainstream and non-mainstream, neoclassic and non-neoclassical paradigms and so forth. Moreover, neoclassic paradigm includes both orthodox and non-orthodox approaches. This paper maintains on efficacy of moderate and non-orthodox paradigms of conventional economics.
    Keywords: evolution of economic thought, substantive elements, conventional economics}
  • محمدحسین کرمی، سعید گودرزی
    «آثار خارجی» در اقتصاد متعارف در چارچوب سازوکار بازار و بهینگی پارتو قابل تعریف است. در آثار اقتصاد اسلامی این موضوع کمتر مورد بحث قرار گرفته است. این مقاله با استفاده از روشی «تحلیلی»، به تبیین پیوند مفهومی آثار خارجی و سازوکار بازار در اقتصاد متعارف و نقد آن از دیدگاه اقتصاددانان مسلمان می پردازد. در ادامه جایگاه آثار خارجی در اقتصاد اسلامی تبیین می شود. بر اساس یافته های پژوهش، آثار خارجی را به دو صورت اقتباس چارچوب مفهومی از اقتصاد متعارف و طرح اصطلاحی نو متناسب با ساختار ویژه تخصیص بهینه اسلامی می توان وارد اقتصاد اسلامی کرد. در حالی که روش اول با مشکلات و محدودیت هایی روبروست؛ روش دوم می تواند زمینه نظریه پرازی اصیل در اقتصاد اسلامی را فراهم کند. آثار خارجی در مفهوم جدید پیشنهادی به معنای آثار خارج از مکانیزم بازار نیست؛ بلکه ناظر به مکانیزمی است که تخصیص بهینه مورد نظر اسلام را با اخلال مواجه می کند.
    کلید واژگان: آثار خارجی, اقتصاد متعارف, اقتصاد اسلامی, سازوکار بازار, بهینه پارتو, تخصیص منابع, کارایی اقتصادی}
    Mohammad Hossein Karami, Saeed Goodarzi
    “External effects” in the conventional economics can be defined within the framework of market mechanism and the Pareto's optimality. This issue has seldom been discussed in the works on Islamic economics. Using an analytical method, this paper explains the conceptual link between external effects and market mechanism in conventional economics, and criticizes it from the point of view of Muslim economists. Then, the status of external effects in Islamic economics is explained. Based on the research findings, external effects can contribute to Islamic economics in two ways: extracting a conceptual framework from conventional economics and proposing a new term in accordance with the special structure of the optimal Islamic allocation. While the first method faces some problems and limitations, the second method can provide the ground for authentic theorizing in Islamic economics. In the newly proposed concept, external effects do not mean the effects that are outside market mechanism; rather, they mean the mechanism that disturbs the optimal allocation advocated by Islam.
    Keywords: External effects, conventional Economics, Islamic economics, Market mechanism, Pareto optimality, Resource allocation, Economic efficiency}
  • حجت ایزدخواستی *
    عملکرد بهینه هر نظام اقتصادی منوط به وجود دو بخش حقیقی و پولی کاراست. نظام پولی− مالی در اقتصاد متعارف به دلیل استوار شدن بر خلق اعتبار و ایجاد بدهی، منجر به تورم، ناکارآمدی، بی ثباتی و ایجاد رکود اقتصادی می شود. بنابراین، طراحی نظام پولی ایده ال بر اساس مبانی اسلامی نیازمند واکاوی نظام پولی مسلط در اقتصاد متعارف است تا امکان برون رفت از سلطه نظام پولی مبتنی بر مبانی سرمایه داری و استوار شدن آن بر اساس اصول اسلامی فراهم شود. در نظام پولی متعارف، بانکداری مبتنی بر اصل ذخیره جزئی بر اساس تفاوت های سررسیدی میان سپرده پذیری و وام دهی، خلق پول از هیچ می کند.
    در این مقاله بر اساس الگوی سیدراسکی (1967)، تاثیر خلق اعتبار در بانکداری مبتنی بر اصل ذخیره جزئی در مقایسه با بانکداری ذخیره 100 درصد، بر متغیرهای کلان تحلیل می شود. سپس، با حل الگو، به تحلیل تجربی و کالیبره کردن آن در وضعیت یکنواخت پرداخته می شود. نتایج نظری و تجربی بیانگر این است که بانکداری مبتنی بر اصل ذخیره جزئی از طریق قاعده تعدیل شده انباشت طلایی سرمایه منجر به کاهش انباشت سرمایه سرانه، تولید سرانه، مصرف سرانه و مانده های واقعی سرانه در وضعیت یکنواخت شده است.
    کلید واژگان: اقتصاد متعارف, ماهیت پول, بانکداری ذخیره جزئی, بانکداری محدود, نظام اقتصادی اسلامی}
    Hojjat Izadkhasti *
    Optimal performance of any economic system depends on the existence of both efficient real and monetary sectors. Financial-monetary system in conventional economics leads to inflation, inefficiency, instability and economic crisis because it is based on credit creation and creating debt. Therefore, designing of ideal monetary system based on Islamic principles requires analysis of dominant monetary system in conventional economics, which allows the possibility of overcoming the monetary system based on foundations of capitalist principles, and its formation on the basis of Islamic principles. In conventional monetary system, banking based on the principle of fractional reserve according to the maturity differences between deposits and lending creates money from Ex-nihilo. In this study, based on Sidrauski's model (1967) the impact of credit creation in the fractional reserve system on macroeconomic variables compared with %100 reserve system. Then, by solving the model, the empirical analysis and calibration will be discussed in the steady state. Theoretical and experimental results indicate that fractional reserve banking by adjusted golden rule of capital accumulation, reduces the accumulation of capital per capita, per capita GDP, per capita consumption and per capita real money balances in the steady state.
    Keywords: Conventional Economics, Nature of money, Fractional reserve banking, Limited banking, Islamic economic system}
  • سعید فراهانی فرد*، وحید بیگدلی
    تعیین اهداف دولت در اقتصاد اسلامی و رتبه بندی اهداف مزبور، تاثیر زیادی در سیاست گذاری های اقتصادی دارد. مکاتب مختلف اقتصادی، دیدگاه های متفاوتی در این زمینه ارائه می کنند. در این مقاله به بررسی اهداف دولت در اقتصاد اسلامی و چگونگی رتبه بندی آن ها می پردازیم. این بررسی با استفاده از روش فراتحلیل و بررسی آثار نویسندگان مسلمان در این زمینه صورت می گیرد. بنا به فرضیه تحقیق، عدالت و رشد اقتصادی دو هدف عمده دولت اسلامی بوده که در راستای تحقق هدف غائی دولت در کمک به تکامل افراد جامعه در مسیر قرب الهی، رتبه بندی می شوند. یافته های تحقیق نشان می دهد که عمده مکاتب اقتصادی؛ تامین رفاه و رشد اقتصادی را به عنوان هدف اقتصاد ترسیم و تامین آن را عمدتا به مکانیزم بازار واگذار می کنند. از منظر اقتصاددانان مسلمان، دولت اسلامی به دنبال تامین عدالت و رشد اقتصادی جامعه بوده و در تامین این اهداف در کنار مردم نقش فعالی ایفا می نماید. تامین اهداف مزبور مقدمه ای برای ایفای نقش دولت در کمک به تکامل جامعه است. بر این اساس، در صورت بروز تزاحم بین اهداف اقتصادی دولت اسلامی، هدفی ترجیح می یابد که دولت را در تامین هدف غائی اش در تربیت افراد جهت تکامل و قرب الهی یاری دهد.
    کلید واژگان: نظریه دولت, دولت اسلامی, اهداف دولت اسلامی, اهداف دولت, اقتصاد اسلامی, اقتصاد متعارف}
    Saeed Farahani Fard*, Vahid Bigdelli
    Setting and ranking the government’s goals in the Islamic economics has a significant impact on economic policymaking. Different economic schools offer different views on this issue. This paper seeks to study and rank the objectives of government in the Islamic economics. It makes use of meta-analysis to investigate the works of Muslim writers in this area. According to the research hypothesis, as two main objectives of the Islamic state, justice and economic growth are ranked in order to fulfill the governments’ ultimate goal of contributing to the development of the society in the light of nearness to god .The research findings show that most of schools of economics regard welfare and economic growth as the goal of economy and largely leave ensuring it to the market mechanisms. From the perspective of Muslim economists, Islamic government seeks justice and economic growth and , together with people, plays an active role to meet these objectives. Accomplishment of these goals is an introduction to the role of government in contributing to the development of society. Accordingly, in case of conflict among the economic objectives of Islamic government, the objective is given priority that assists the government in achieving its ultimate goal, i.e. training people for perfection and nearness to God.
    Keywords: theory of government, the Islamic state, the objectives of Islamic state, the government's objectives, Islamic economics, conventional economics}
  • رضا اکبریان *، غلامحسین محمودی
    نظریه های رفتار مصرف کننده به دلیل آن که با رفتار انسان در جایگاه موجودی صاحب اراده و هدفمند ارتباط دارند، بر مفروضات ویژه ای درباره ماهیت انسان و مبانی تصمیم گیری او مبتنی هستند. این مفروضات اغلب جنبه ایدئولوژیک داشته، در نظام های ارزشی متفاوت، دارای گونه های متفاوتی خواهند بود. بحث این مقاله، بررسی این مفروضات در چارچوب ارزش های حاکم بر جامعه اسلامی است. مصرف بخش عمده ای از مباحث اقتصادی را به خود اختصاص داده است که این خود حاکی از اهمیت آن در عرصه ی اقتصاد است.یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در نحوه ی مصرف،درآمد است،از این رواین مقاله تلاش دارد رفتار مصرف کننده را دراقتصاد اسلامی مورد بررسی قرار دهد.با توجه به این که ملاک رفتار عقلایی در اقتصاد اسلامی،تطابق آن با معیارها و ارزش های اسلامی است،این مقاله نشان می دهد که هدف مصرف کننده در جامعه ی اسلامی حداکثر کردن رضایت خداوند است.
    کلید واژگان: رفتارعقلایی مصرف کننده, اقتصاد متعارف, مصرف کننده مسلمان, تخصیص درآمد}
    Reza Akbariyan, Gholamhosein Mahmodi
    Theories of behavior consumer deal with human behaviors as a being with will and purpose, so they are based on specific assumptions about the human nature and fundamentals of decision making. These assumptions often have ideological roots in different value systems consequently they are different in various these systems. The aim of this paper is to investigate these assumptions in the framework of Islamic society. There are many discussions about the consumption in the economics literature that it indicates the importance of it in economics. Income is one of the most important effective factors on consumption hence, this paper investigates the behavior consumer in Islamic economics. Consider to rational behavior that is defined in Islamic economics as coincidence with Islamic criteria and values, the paper showed that the main purpose is to maximize of god satisfaction in Islamic society.
  • عاطفه تکلیف
    این مقاله، نخستین کوشش در مطالعات اقتصادی به زبان فارسی در تحلیل نظریه بازتاب پذیری سوروس از منظر روش شناسی اقتصادی است. در این مقاله، تفاوت های اساسی بین علوم اقتصادی و تجربی از منظر مقایسه تطبیقی این نظریه با رویکردهای اقتصاد متعارف بررسی شده است. نظریه بازتاب پذیری ریشه در مدل ابطال پذیری پوپر دارد اما در عین حال کاربرد ابطال پذیری را در تحلیل های اقتصادی به شدت نقد می کند. بازتاب پذیری در تحلیل های اقتصادی منجر به الگویی یکتا و غیرقابل بازگشت می شود و لذا رفتار اقتصادی را تحت شمول قواعد ثابت و تغییرناپذیر قرار نمی دهد. این امر با رفتار فعالان اقتصادی در اقتصاد متعارف تفاوت اساسی دارد زیرا که فعالان در اقتصاد متعارف به مشاهده کنندگانی تقلیل یافته اند که صرفا به بررسی هزینه- فایده تصمیمات خویش بر اساس ارزیابی های عقلایی از بازار می پردازند. علی رغم کم توجهی اقتصاددانان به نظریه بازتاب پذیری، بر این نکته تاکید شده است که تلاش های سوروس به عنوان بزرگترین سفته باز تاریخ و ثروتمندترین معامله گر بازارهای مالی در نگارش چندین مجلد کتاب در تحلیل و نقد نظام اقتصاد سرمایه داری به ویژه از منظر کاستی های موجود در روش شناسی، می تواند جهت گیری های جدیدی را در نقد نظام اقتصاد سرمایه داری موجب شود.
    کلید واژگان: جورج سوروس, نظریه بازتاب پذیری, روش شناسی اقتصادی, ابطال پذیری پوپر, اقتصاد متعارف}
    Atefeh Taklif
    This paper is the first attempt in economic literature in Iran toward the analysis of Soros Reflexivity theory from an economic methodological point of view. In this paper، the basic differences between economic and physical sciences are examined using a comparison between this theory and the prevailing approach in the mainstream economics. Reflexivity theory is based upon Popper’s falsification model، and at the same time criticizes strongly its application in economic analysis. Reflexivity in economic analysis leads to a unique and irreversible model، hence does not render economic behavior to fixed and rigid schemes. This is in sharp contrast to the behavior of economic agents in mainstream economics، which are reduced nearly to observers dealing with cost-benefit analysis of their decisions based on rational evaluations of markets. Despite the impassive attitude of economists in general to the reflexivity theory، this paper underlines the fact that Soros’s attempts، as the greatest speculator in the history and the most prosperous trader in financial markets، in writing a number of books in criticizing capitalism especially with regard to its methodological shortcomings، has produced new directions in the critical analysis of capitalism.
    Keywords: George Soros, reflexivity theory, economic methodology, Popper's falsification, mainstream economics}
  • سیدمهدی زریباف
    از اوایل دهه 70 توجه ویژه ای به موضوعات عدالت و فقر شده است. عدالت و فقر در مکاتب و رویکردهای اقتصادی مبتنی بر نظام بازار از جمله مسائل فرعی و تبعی محسوب می شود. در این مقاله مسئله فقر در جریان متعارف نئوکلاسیک یا ناشی از دخالت نابجای دولت در سازوکار بازار است و یا به دلیل عدم دخالت دولت در موارد شکست بازار بوده است. همچنین، در این مقاله علل ساختاری و سیاسی فقر به طور خاص از منظر ساخت گرایان، مارکسیست ها و اقتصادهای رقیب مورد توجه قرار گرفته است که از جمله موارد غفلت تحلیل های رایج اقتصاد به شمار می رود.
    کلید واژگان: فقر, علل فقر, اقتصاد متعارف}
  • کیومرث سهیلی، محمد نقی نظرپور، سید میثم حسینیان
    در ورای تمام فعالیت های بشر هدف خاصی نهفته است. هر سیستم اقتصادی، برای توضیح رفتار عاملان خود هدف مشخصی را در نظر می گیرد. این موضوع در خصوص مصرف کنندگان نیز صدق می کند. در سیستم سرمایه داری ارضای خواسته های نفسانی به عنوان هدف مصرف کنندگان لحاظ می گردد. در اسلام، برای یک فرد مصرف کننده علاوه بر رفع نیازهای معقول و مورد نظر در تعالیم این دین مقدس، هدفی بزرگتر و غیر قابل مقایسه با این هدف مادی، معین می شود. بنابراین در اقتصاد اسلامی بر خلاف اقتصاد سرمایه داری نمی توان هدف غایی را بیشینه کردن لذت های مادی و کمینه کردن رنج های این دنیا دانست و از آثار فعالیت های این دنیا در جهان آخرت چشم پوشید. از دیدگاه اسلام، انسانی سعادت مند است که مجموع لذات دنیوی و اخروی اش را حداکثر کند. فرد مسلمان در رفتار مصرفی خویش لذت حاصل از مصرف را در دو جهان می-سنجد.. با این تفاسیر، در اقتصاد اسلامی، اصول موضوعه رفتار مصرف کننده متمایز از اصول موضوعه در تئوری های متعارف است. در این مقاله با استفاده از منابع مقایسه ای و نصوص اسلامی، اصول موضوعه رفتار مصرف کننده در اقتصاد اسلامی مطرح و با اصول موضوعه متعارف مقایسه می شود. نتایج این تحقیق گویای آن است که اصل موضوعه حاکم بر رفتار مصرف کننده در اقتصاد اسلامی از اصل موضوعه رفتار مصرف کننده در اقتصاد متفاوت است.
    کلید واژگان: اصول موضوعه, رفتار مصرف کننده, اقتصاد اسلامی, اقتصاد متعارف}
    Kyumarth Soheilee, Mohammad Naqi Nazarpur, Seyed Meisam Hosseinian
    In this paper the concept and the definition of the social and economic justice are evaluated considering the views of western and Islamic thinkers and theorist and the focus is on the rationality. There lies a rationale beyond the all behaviors of human beings. In addition, in all economic systems, there are some special goals for the explanation of the behaviors of the economic agents. It is exactly true in the case of the consumers. In the traditional capitalist system, the satisfaction of the all wills of consumers (correct or incorrect) is considered as the only goal of consumers. In Islam however, some divine and non-worldly goals are defined in addition to satisfaction of rational needs and wants. So unlike conventional economics, in Islamic economics it is not correct to define the goals of consumers solely to maximize their material welfare and to minimize their pain in this world and hence entirely forget the results of the behaviors in the hereafter. As a matter of fact, in Islamic view, the bliss happens for the people when they maximize the sum of their pleasures in this worlds and in the hereafter and the Muslim consumer considers the sum of the welfare he gets from consumption in both worlds. In other words, He does compare the temporary pleasures of this world with the permanent pleasures of the hereafter and finds the best combination that brings about the highest level of satisfaction. On the contrary, the consumer in the capitalist economics, always tries to maximize his worldly needs and wills and hence undermines his humanity. Considering all this, it seems that the axioms of the behavior of consumers in Islamic economics is different from the axioms of conventional theories. Taking a comparative approach, in this paper, the assumptions of the behavior of consumers in Islamic and conventional economics are analyzed. The results show that the axioms of consumers behaviors in Islamic economics is different from the same in conventional economics.
    Keywords: axioms, the consumers behavior, Islamic Economics, conventional economics}
  • محمود متوسلی*، علی طی بنیا، محمود مشهدی احمد
    کی از موضوعات تامل برانگیز در علم اقتصاد بحث قابل اتکا بودن و صحت بنیان ها و مبانی فلسفی، فکری و منطقی مکاتب مختلف اقتصادی است. مکتبی که اغلب به ما آموخته میشود، همان سنت فکری غالب یا اقتصاد متعارف است؛ بطوریکه بیشتر مطالعات اقتصادی مبتنی بر آموزه های این مکتب است و بر اساس آن اقدام به ارائه رهنمودهای سیاستی میکنیم، از این رو پرسش این است که آیا این مکتب اقتصادی از صحت کافی برخوردار است؟ به عبارت دیگر، آیا میتواند تبیین قابل قبولی از پدیده های اقتصادی ارائه کند یا اینکه با کاستی های فراوانی روبرو است؟ آیا توسل به روش های صوری در راه تبیین موضوعات مورد مطالعه کمکی به اقتصاد متعارف و/یا ارتدکس اقتصادی کرده است؟ یا اینکه برعکس، باعث پیدایش ضعف های اساسی در آن شده است. در این مقاله، ضمن پرداختن به این موضوعات نشان خواهیم داد که گرایشهای روششناختی خاص در اقتصاد متعارف، بویژه توسل به روش شناسی قیاسی ریاضیاتی، موجب بوجود آمدن نقایص و کاستی های قابل توجهی در این سنت فکری شده است. بیشک این موضوع میتواند خود دلیلی مهم برای هدایت مطالعات اقتصادی به سمت مکاتب بدیل و دگراندیشی باشد که کمتر ایده ال گرایانه بوده و ربط بیشتری به مسائل کشورهای در حال توسعه دارند.
    کلید واژگان: اقتصاد متعارف, اقتصاد جریان اصلی, اقتصاد هترودکس, روش شناسی, معرفت شناسی, ریاضیات}
  • ابوالقاسم مهدوی، حمید پاداش
    هدف اصلی مقاله آن است که نشان دهیم پراگماتیسم یک مبنای فلسفی و روش شناختی اقتصاد نهادگرا است. همچنین می خواهیم نشان دهیم که اقتصاددانان نهادگرا، براساس رویکرد پراگماتیستی خود، از روش های تحقیق کیفی استفاده می کنند. طبق نتایج به دست آمده از این تحلیل، پوزیتیویسم منطقی، به عنوان مبنای فلسفی اقتصاد متعارف، تفاوتهای بنیادینی با پراگماتیسم دارد. اقتصاددانان نهادگرا، به طورخاص به پراگماتیسم پیرس و دیویی استناد می کنند. روش تحقیق مبتنی بر پراگماتیسم، یک روش تحقیق کیفی است که در مقابل روش تحقیق کمی قرار دارد. روش تحقیق کمی در علم اقتصاد از پوزیتیویسم منطقی سرچشمه گرفته است.
    کلید واژگان: اقتصاد متعارف, اقتصاد نهادگرا, پوزیتیویسم, پراگماتیسم و روش تحقیق}
    A. Mahdavi , H. Padash 
    This paper aims to show that pragmatism is the philosophical and methodological base for the institutional economics. It also demonstrates that institutional economists, based on pragmatism,where they take it as an approach, use the qualitative research method. Institutional economists, particularly, believe in pragmatism of Dewey and Pierce. According to the results of the analysis, made through this study, there are fundamental differences between the logical positivism, as a philosophical base for mainstream, and the pragmatism. The research method concluded from pragmatism is a qualitative one, which vs. quantitative research method. The quantitative research method in economics has arisen from logical positivism.
    Keywords: mainstream economics, institutional economics, positivism, pragmatism, research method}
  • علی محمد احمدی
    با گذشت نزدیک به سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز مبانی اقتصاد اسلامی در اقتصاد جامعه به کار گرفته نمی شود و کارکرد اقتصاد ایران بیشتر از آموزه های اقتصاد متعارف متاثر است. اگرچه عوامل متعددی در این امر دخیلند، از نقش و جایگاه نظام آموزشی کشور و فرایند تولید علم آن نباید غافل ماند. بررسی ها نشان می دهد که با ثبات عوامل دیگر، نظام آموزشی کشور در ایفای نقش و رسالت خود موفق عمل نکرده است و ارکان این نظام نتوانسته اند گام مؤثری در عملیاتی کردن مبانی اقتصاد اسلامی در حوزه نظر و عمل بردارند. ناکامی نظام آموزشی در ایفای نقش خود می تواند متاثر از عواملی چون شکاف سطح موجود دانش اقتصاد ایران با مرز دانش، بومی نبودن دانش اقتصاد و حاشیه ای شدن مباحث اقتصاد اسلامی، تحت الشعاع قرارگرفتن مباحث اقتصاد اسلامی از ناحیه رویکردهای کمی و مهندسی اقتصاد کلاسیک، فقدان پیوستگی بین فرایند آموزش، پژوهش و تولید علم در ایران، بی انگیزه بودن دانشجویان اقتصاد به رشته اقتصاد به طور عام و مباحث اقتصاد اسلامی به طور خاص، هزینه فرصت بالای استادان برای مطالعه در حوزه اقتصاد اسلامی و کمبود استادان مجرب در زمینه اقتصاد اسلامی و فقدان منابع و آمار و اطلاعات و نظیر این ها باشد. نتایج پیشین در بررسی وصفی تحلیلی این مقاله با استفاده از شیوه مطالعه اسنادی، مقایسه تطبیقی و تحلیل محتوا به دست آمده است.
    کلید واژگان: مرز دانش, اقتصاد اسلامی, اقتصاد متعارف, تولید علم, آموزش رسمی, دانش آموختگان اقتصاد}
    Ali Mohammad Ahmadi
    After nearly three decades et Islamic revelution the priniciples of Islamic economics have not yet been used in economic affaires of the society, and the economic function of the Iranian economy is mainly affected by conventional economic learnings than Islamic economics Althoush several factors are engayed in that problem, but the function and position of educational system and the process of science producation must not be ignored in this resard. The research shows that, the ducational system of the country has not been successful in playing its role and achieving the goals, and the foundations of this system failed in taking steps for operation alizing the principles of Islamic economic both in theory and practice. The failure of educational system in playing its role is caused by the factors like, the gap between the level of economic knowledge in Iran and knowledge borders, lack of local knowledge, marginalization of Islamic economics, overshadowing of Islamic economics by quantitative approaches and classical economic engineering, lock of correlation, between pducation process, research and producation of science in Iran, lack of motivation among the students of Economics in general and Islamic economics in particular high opportunity cost of the university professors in studying and researching in the field of Islamic economics, and finally the scarcity of distinguished and experienced professors in this field and lack of reliable sources, statistics and data and the fattors like that. These findings have been achievey in this analytical–descriptive study through library work comparative study, and content analysis.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال