به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « نهج البلاغه » در نشریات گروه « مدیریت »

تکرار جستجوی کلیدواژه «نهج البلاغه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید روح الله قرشی*، سید مصطفی جوادی

    مدیریت ارتباط با شهروندان از موضوعات مهمی است که می تواند تاثیر به سزایی در افزایش رضایت شهروندان از حکومت ها داشته باشد. اگرچه پژوهش های موجود در رابطه با مدیریت ارتباط با شهروندان، ابعاد و مولفه هایی را برای آن معرفی نموده اند، اما جای خالی پژوهش های اسلامی در این حوزه به شدت احساس می شود. بررسی ها نشان می دهد که پژوهش های اندکی این موضوع را از زاویه معرفت دینی واکاوی نموده اند که آن ها نیز از لحاظ روش شناسی دارای ضعف هستند. لذا این پژوهش تلاش کرده بر اساس آموزه های کتاب شریف نهج البلاغه که منبعی غنی در حوزه مباحث مدیریتی است، مضامین مرتبط با آن را مبتنی بر یک روش شناسی مشخص (روش تحلیل مضمون)، به پژوهشگران و دولتمردان معرفی کند. مضامین ارائه شده برای مدیریت ارتباط با شهروندان، دارای چهار مضمون سازمان دهنده ارتباط رفتاری، ارتباط گفتاری، ارتباط ذهنی و ارزیابی ارتباط است. همچنین در مجموع 21 مضمون پایه برای این مفهوم معرفی شد.

    کلید واژگان: مدیریت ارتباط با شهروندان, تحلیل مضمون, نهج البلاغه, مدیریت اسلامی}
    Seyed Rouhollah Ghorashi *, Seyyed Mostafa Javadi

    Citizen relationship management is one of the important issues that can have a significant impact on increasing citizens' satisfaction. Although the existing studies about citizen relationship management have introduced some dimensions and components, but there are few Islamic researches in this area. The studies analyzed this issue from a religious perspective  do not have the necessary quality in terms of methodology. Therefore, this study has tried to explain some themes to researchers and statesmen based on a specific methodology (Thematic analysis method) regarding the teachings in the noble book of Nahj-Al-Balagheh, which is a rich source in the field of management issues. The presented themes for citizen relationship management have four organizing themes: behavioral relationship, verbal relationship, mental relationship, and relationship evaluation. Moreover, 21 basic themes have been introduced for this concept.

    Keywords: Citizen Relationship Management, Thematic Analysis, Nahj Al-Balagheh, Islamic Management}
  • رضا فقیه زاده*، علی فرهادی، آیت الله اسماعیلی
    در آموزه های دینی، در خصوص شخصیت و نوع عملکرد مدیران نظامی؛ شاخصه هایی مطرح شده که شناسایی و تحلیل آن ها جهت کمک به فرایند انتخاب و مدیریت نیروهای نظامی اهمیت فراوانی دارد. ازاین رو هدف پژوهش حاضر این است که با معرفی و تبیین دقیق این شاخصه ها، گامی در راستای گزینش مدیران نظامی شایسته و همچنین مدیریت اسلامی آنان بر زیردستان، بردارد. این پژوهش در دو مرحله انجام شده؛ مرحله اول تحقیق به روش تحلیل محتوا؛ و مرحله دوم به روش توصیفی- تفسیری انجام گرفته است.جامعه آماری تحقیق، قرآن کریم و نهج البلاغه می باشد که گزارهای مربوط به موضوع شناسایی، و برای روایی و پایایی تحقیق، از ضریب توافق بین کدگذاران و چند سویه سازی منابع استفاده گردید.نتایج حاصل از بررسی و تحلیل داده ها بیانگر آن است که مهم ترین ویژگی های یک مدیر نظامی شایسته در این دو منبع مهم دینی، در دو مقوله؛ شخصیتی شامل: تعهد، قدرت علمی و جسمی، بصیرت، صبر، عالم به مواضع حق، خیرخواهی، پاک دلی، قدرت فهم حکم خدا و رسول (ص)؛ و رفتاری، شامل: امانت داری، حفظ تقوا و پرهیز از بغی و تعدی، مواسات با زیردستان، تشویق بجای زیردستان، دوری از سستی و لغزش و پرهیز از کندی و عجله با توجه به موقعیت، مخالفت با هوای نفس و دفاع عملی از دین و شعایر دینی قابلیت طبقه بندی دارد. با تحقق این دو مقوله، یک مدیر نظامی از منظر منابع دینی مقبولیت دارد.
    کلید واژگان: مدیران نظامی, فرمانده, قرآن کریم, نهج البلاغه, امام علی(ع)}
    Reza Faghihzadeh *, Ali Farhadi, Ayat Allah Esmaeli
    In religious teachings, regarding the character and performance of military leaders; Indicators have been proposed, whose identification and analysis are very important to help the selection and management process of military forces. The aim of the present research is to take a step towards the selection of competent military managers and Islamic management of their subordinates by introducing and explaining these characteristics. This research is applied in two phases; The first phase of research using content analysis method; And the second phase has been done in a descriptive-interpretive way.The statistical population of the research is the Holy Qur'an and Nahj al-Balaghah, which were examined in full, and for the validity and reliability of the research, the coefficient of agreement between the coders, and the multi-strain of the sources were used.The results of the data review and analysis show that the most important characteristics of a competent military manager in these two important religious sources, in two categories; A personality including: commitment, scientific and physical strength, insight, patience, knowledge of the truth, benevolence, purity of heart, the ability to understand the ruling of God and the Messenger (pbuh) and behavior, including: trustworthiness, maintaining piety and avoiding rebellion and trespassing, equating with subordinates, encouraging subordinates properly and accurately, avoiding laxity and slippage and avoiding slowness and haste according to the situation, opposing ego and practical defense It can be classified by religion and religious rituals. By achieving these two categories, a military manager is acceptable from the point of …
    Keywords: military managers, Commanders, Holy Quran, nahjolbalagheh, Imam Ali (a.s.)}
  • مهدی دیهیم پور

    هدف از این پژوهش ، شناسایی عوامل موثر بر احساس خودکارآمدی کارکنان بر مبنای کتاب ارزشمند نهج البلاغه بود. در این پژوهش از روش کیفی تحلیل مضمون استفاده شده است که شامل گردآوری و تحلیل داده های کیفی است . مضمون استفاده شده در این پژوهش ، متن نهج البلاغه بود که با تفحص در آن، روایات مربوطه استخراج و سپس با مراجعه به کتاب شرح نهج البلاغه (پیام امام) به تجزیه و تحلیل آنها پرداخته شد. در این پژوهش پیام ها از شانزده خطبه ، سی نامه و سی حکمت کدگذاری شد. این پیام ها در مراحل بعد در 56 مفهوم، ده مضمون فرعی و سه مضمون اصلی دسته بندی شدند. درنهایت، مهم ترین عوامل موثر بر احساس خودکارآمدی کارکنان در سه دسته اصلی شناسایی شدند: عوامل فردی (خودشناسی و خودآگاهی ، توکل به خداوند، عقل گرایی و عمل گرایی ، برخورداری از تفکر راهبردی، اعتدال در انجام دادن کار، سعه صدر و شکیبایی)؛ عوامل مدیریتی (رهبری خدمتگزار، رهبری عدالت محور)؛ و عوامل اجتماعی (دانش اندوزی از تجربیات دیگران، حمایت و پشتیبانی همکاران).

    کلید واژگان: ابعاد خودکارآمدی, سرمایه انسانی, نهج البلاغه}
  • عبدالرضا باقی، احمدرضا شاهعلی، فاطمه زهرا تصدیقی*

    امروزه بیشتر دانشمندان به دنبال الگویی برای مدیریت بحرانهای سیاسی اجتماعی هستند. از آنجاکه اصول و راهبردهای ارایهشده آنها اغلب خاستگاه غربی و غیر بومی دارد، با روش و سبکمدیریتی ایمه معصومین (علیه مالسلام) متفاوت است. این مقاله به دنبال پاسخ به این سوال اصلیاست که اصول و راهبرد مدیریتی حضرت امام علی (ع) در حل بحران های سیاسی و اجتماعی زمانخود چه بوده است. در این راستا فرضیه مقاله عبارت است از اینکه امام علی (ع) با مدیریت برقلوب و اصلاح رابطه خود با خود و خود با خدا و باتوجه به شرایط و موقعیت زمان با سبکی ازمدیریت آرام، متعادل و پیشگیرانه و مهارکننده به رفع بحران های سیاسی و اجتماعی زمان خودپرداخته است. در این مقاله فرضیه یاد شده به انضمام اصول مدیریتی حضرت علی (ع) با استفاده ازروش توصیفی تحلیلی و بر اساس بررسی اطلاعات کتابخانهای و سخنان و سیره حضرت درنهج البلاغه و تطبیق آن با نظریات موجود در مورد مدیریت بحران ثابت شده است

    کلید واژگان: مدیریت بحران, اصول مدیریت بحران, بحرانهای سیاسی اجتماعی, نهج البلاغه, امام علی(ع)}
  • اباذر ظهرابی*، رضا رسولی، سید محمدحسین کمانی، ناصر برخوردار

    صبر واسطه اصلی در تحقق اهداف، به ویژه در دستیابی به هدفهای بزرگ است و این سنت قطعی الهی است که بدون صبر، پیامبران هم قادر به تحقق اهداف مدیریتی خود نبودند. هدف این پژوهش تدوین و اولویت بندی ویژگی های سازمان صبور با رویکرد اسلامی است که در آن ویژگی های مذکور در ارکان پنجگانه سازمان (افراد ، اهداف، ساختار،محیط و فناوری) شناسایی و تبیین شده است. این پژوهش از لحاظ نحوه اجرا توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه خبرگان متشکل از اساتید دانشگاه، مدیران و کارشناسان دستگاه های حاکمیتی و اجرایی استان فارس بود که از میان آنها 15 نفر به صورت هدفمند و غیر تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. در روند اجرای پژوهش، ابتدا ویژگی های اولیه سازمان صبور با توجه به مطالعه ادبیات پیشین، آیات قرآنی، نهج البلاغه و نظرات خبرگان شناسایی شد. در گام بعد با بکارگیری روش دلفی فازی، ویژگی های نهایی شناسایی و پالایش گردید. سپس با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی، ویژگی های نهایی در ارکان پنج گانه سازمان، رتبه بندی و اهمیت گذاری شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که از میان ارکان پنچ گانه سازمان، رکن افراد- مدیران با وزن 33352/0 مهمترین رکن سازمان صبور است. "تصمیم گیری غیرعجولانه مدیران در مواجهه با رویدادهای مختلف" با وزن 31502/0 دررکن افراد - مدیران، " برخورد همراه با احترام کارکنان با ارباب رجوع" با وزن 48131/0 در رکن افراد- کارکنان ، " استقامت و پایداری در دستیابی به اهداف سازمانی " با وزن 55431/0 در رکن اهداف، "ارتباطات کارآمد " با وزن 29174/0 در رکن ساختار، " برنامه ریزی و اقدام برای اتمام شرایط اضطرار که سازمان با آن مواجهه می شود " با وزن 57352/0 در رکن محیط بیرونی، " فرهنگ عدم انتقام جویی در مقابل بدی های دیگران " با وزن 44573/0 در رکن محیط درونی، " عدم وابستگی به فناوری های جدید " با وزن 66134/0 در رکن فن آوری مهمترین ویژگی های سازمان صبور هستند.

    کلید واژگان: قرآن کریم, نهج البلاغه, مدیریت اسلامی, سازمان صبور}
    Abazar Zohrabi *, Reza Rasouli, Seyyed MohammadHussein Kamani, Naser Barkhordar

     Patience is the main mediator in achieving goals, especially in achieving great goals, and this is a definite divine tradition that without patience, the prophets were not able to achieve their management goals. The purpose of this research is to compile and prioritize the features of an organization with high patience with an Islamic approach, in which the mentioned features are identified and explained in the five pillars of the organization (people, goals, structure, environment and technology). This research is descriptive-survey and practical in terms of its purpose. The statistical population of this research was all the experts consisting of university professors, managers and experts of the governing and executive bodies of Fars province, among whom 15 people were selected purposefully and non-randomly as a sample. In the process of carrying out the research, first, the basic features of an organization with high patience were identified according to the study of previous literature, Quranic verses, Nahj al-Balagha and experts' opinions. In the next step, using the fuzzy Delphi method, the final features were identified and refined. Then, using the fuzzy hierarchical analysis technique, the final features in the five pillars of the organization were ranked and given importance. The results of the research show that among the five pillars of the organization, the pillar of people-managers with a weight of 0.33352 is the most important pillar of an organization with high patience. "Unhurried decision-making by managers in the face of various events" with a weight of 0.31502 in the element of people-managers, "respectful treatment of employees with clients" with a weight of 0.48131 in the element of people-employees, "endurance and stability in achieving organizational goals "with a weight of 0.55431 in the goal pillar, "efficient communication" with a weight of 0.29174 in the structure pillar, "planning and action to end the emergency situations that the organization faces" with a weight of 0.57352 in the external environment pillar, "culture Non-revenge against the evils of others" with a weight of 0.44573 in the internal environment element, "no dependence on new technologies" with a weight of 0.66134 in the technology element are the most important characteristics of an organization with high patience.

    Keywords: the Holy Quran, Nahj al-Balagha, Islamic management, An Organization with High Patience}
  • محمدرضا رخیده*، اسفندیار محمدی، خدیجه صادقخانی
    هدف

    مذاکره ابزاری مدیریتی است که برای موفقیت در محیط کسب وکار امروزی اهمیت زیادی دارد. هدف از مذاکره در آموزه های دینی، برون رفت از منازعات و کناره کیری از فضای اختلافات است؛ البته اگر حداکثر منافع طرفین تامین شود و از مقاصد اصلی، در فضایی که سخن از عالم اسلام و منافع جامعه اسلامی است، غفلت نشود. در جمهوری اسلامی ایران نیاز است که برای تعیین اصول و فنون مذاکره، از منابع اسلامی استفاده شود؛ بنابر این، هدف پژوهش حاضر، شناساسی مولفه های اصول و فنون مذاکره، مبتنی بر بیانات امام علی (ع) در نهج البلاغه بود.

    روش

    در این پژوهش با استفاده از رویکرد تحلیل مضمون، متن شریف نهج البلاغه با استدلال و منطق، بررسی شد و اصول و فنون مذاکره، تعیین و برای اجرا شناسه گذاری شد.

    یافته ها

    در مجموع، 142 شناسه در قالب 31 مضمون پایه و هفت مضمون سازمان دهنده (برنامه ریزی، تصمیم گیری عقلایی، فرهنگ سازمانی، مسئولیت پذیری، پاسخگویی، ارتباطات سازمانی و عدالت محوری) به دست آمد و در نهایت، همه مضامین ذیل مضمون فراگیر اصول و فنون مذاکره مبتنی بر بیانات امام علی (ع) در نهج البلاغه قرار گرفتند.

    نتیجه گیری

    تقریبا تمامی تعاملات سازمانی نیازمند سطحی از اصول و فنون مذاکره است و مذاکره کنندگان ماهر در کسب وکار، دارایی هایی ارزشمند تلقی می شوند که قادرند عملکرد مالی، ارتباط با مشتریان و رضایت و رفاه کارکنان را بهبود بخشند.

    کلید واژگان: اصول و فنون مذاکره, عدالت محوری, پاسخگویی, نهج البلاغه, تحلیل مضمون}
  • ابوالفضل گائینی، سمیه زارعی*، مریم احمدی فرد
    هدف

    سازمانها برای ایجاد نگرش مثبت نسبت به خطاهای سازمانی و توسعه یادگیری از خطاها و در نتیجه آن، رشد بهینه و به دست آوردن نوآوری در سازمان، نیازمند فرهنگی اند که با عنوان «فرهنگ مدیریت خطا» مطرح می شود.از این رو، هدف اصلی این تحقیق، فهم و کشف مولفه ها و مفاهیم فرهنگ مدیریت خطا از منظر نهج البلاغه بود.

    روش

    در این پژوهش تلاش شد بر مبنای روش تحلیل محتوا روی نامه ها، حکمتها و خطبه های نهج البلاغه؛ مفاهیم مهم در زمینه فرهنگ مدیریت خطا کشف و تحلیل شود.

    یافته ها

    با تحلیل محتوای مفاهیم نهج البلاغه، 88 مضمون استخراج شد که در قالب 27 مولفه و شش بعد، مقوله بندی شدند.

    نتیجه گیری

    بر اساس نتایج پژوهش، مدیریت عملکرد به جای ارزیابی عملکرد، تاکید بر شایسته سالاری و مدیریت استعداد برای کاهش پایدار خطا، به کارگیری سبک رهبری مبتنی بر زیبایی شناختی، رهبری جبران خطا و جلوگیری از تکرار آن، یادگیری از خطا و آموزش و ترویج کارکنان حرفه گرا و دیانت گرا، ابعاد اصلی فرهنگ مدیریت خطا در پرتو نهج البلاغه می باشند.

    کلید واژگان: مدیریت خطا, فرهنگ مدیریت خطا, نهج البلاغه, عبرت و عبرت آموزی}
  • رضا شاملو

    دفاع از مهم ترین موضوعات تمامی جوامع بشری و به ویژه جوامع اسلامی است. ازآنجاکه دین اسلام دین کامل، جامع و همه جانبه نگر است، به تمامی موضوعات موردنیاز انسان ها توجه ویژه داشته است. یکی از کلیدی ترین موضوعاتی که در دین اسلام و آموزه های دینی نیز به آن توجه شده است، اندیشه دفاعی است. اگر مقوله دفاع وجود نداشته باشد، امنیت به عنوان نخستین و مهم ترین نیاز فرد و اجتماع در نظام اسلامی حاصل نخواهد شد. موضوع دفاع در قرآن، فرهنگ >اسلامی >و >در >قلمرو >معارف >نهج البلاغه >اهمیتی >خاص دارد >و در >این کتاب سترگ، بخش >عمده ای >از >نوشتارها و بیانات ارزنده ی امام علی (ع) به طور >مستقیم >یا >غیرمستقیم به >تبیین >مولفه های دفاعی، جهاد و امور نظامی مربوط >می شود. هدف این پژوهش، تبیین مبانی و اصول دفاعی اسلامی از منظر نهج البلاغه است. جامعه آماری اسنادی این تحقیق نامه ها، حکمت ها و خطبه های حضرت علی (ع) است که در نهج البلاغه آمده و همه گزاره های استخراج شده در مورد جامعه آماری مورد تحلیل قرار گرفته و جامعه آماری غیر اسنادی، شامل 12 نفر از نخبگانی است که با علوم دینی و نهج البلاغه و فقه اسلامی سروکار دارند. داده های موردنیاز از راه مطالعات کتابخانه ای و با استفاده از ابزار فیش برداری و میدانی و از طریق پرسش نامه و مصاحبه با صاحب نظران گردآوری شده است و با روش استفاده از توصیفی و تحلیل محتوا سعی دارد به ارایه پاسخ به این سوال بپردازد که مبانی و اصول دفاعی اسلام از منظر نهج البلاغه کدام اند؟ نتایج تحقیق دربرگیرنده، 18 مورد مبانی ارزشی دفاع و 40 مورد اصول دفاعی از منظر نهج البلاغه می باشد.

    کلید واژگان: مبانی, اصول, دفاع, جهاد, نهج البلاغه}
    REZA SHAMLOO

    Defense is the most important issues of all human societies, especially Islamic societies, and important issues has been paid attention to the Islamic religion is the idea of defense. The matter of defense for Muslims, especially the system Iran is very sensitive and it is important and necessary to deal with the basics of defense. If the category of defense does not exist, security as the first and most important need of the individual and society in the Islamic system will not be achieved. The subject of defense in the Quran, Islamic culture and in the field of Nahj al-Balaghah education is of special importance, in this e book, a major part of the precious writings of Imam Ali directly or indirectly explains the components of Defense, military affairs are related.The purpose this research is to explain the foundations and principles of Islamic defense from the Nahj al-Balagha. The documentary statistical population, wisdoms and sermons of Hazrat Ali that are included in Nahj al-Balagha and all the propositions extracted are analyzed, and the non-documental statistical population includes 12 people who deal with religious sciences. The data has been collected through library studies and, through questionnaires and interviews, and method descriptive and content, it tries to answer to the question that the basics and principles What are the defenses of Islam from the point of view of Nahj al-Balagha? The research results include 18 cases of value bases of defense and 40 cases of defense principles from the Nahj al-Balagha

    Keywords: Basics, principles, defense, jihad, Nahj al-Balaghah}
  • ابراهیم محمدی قراسویی*

    اقتدار، مشروعیت و پیشرفت متوازن و پایدار کشورها مرهون همکاری و مشارکت مردم در امور مختلف است، حکومت‎ها جهت ارتقاء مشروعیت و اقتدار خود، و جلب همکاری و مشارکت مردم، ناگزیر باید اعتماد مردم را جلب کنند و مورد اعتماد مردم باشند. پژوهش حاضر پژوهشی بنیادی و کیفی است که با استفاده از راهبرد داده بنیاد نظام‎مند انجام شده است. با تحلیل داده ‎ها براساس روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی 127 مفهوم و 14مقوله احصاء گردیده است. یافته‎ های پژوهش حاضر نشان می دهد که خدا‎محوری، عدالت‎ محوری و مردم‎ مداری با هم و در کنار هم می‎توانند به اعتماد مردم به نظام و حاکمان سیاسی منجر شوند؛ همچنین فرهنگ سیاسی جامعه بسترساز اعتماد سیاسی است و مولفه ‎های حمایت مدیران و توطیه دشمنان عوامل مداخله‎ گر هستند؛ به ‎علاوه حاکمان با اتخاذ راهبردهای اصلاح و نظارت، خدمت‎رسانی و شایسته‎ سالاری می‎توانند، موجبات حفظ و ارتقای اعتماد سیاسی را فراهم آورند، و به پیامدهای اعتماد سیاسی، یعنی بقای حکومت و رشد و پیشرفت دست یابند. با توجه به اینکه نهج ‎البلاغه از منابع اصیل فرهنگ اسلامی است و با فرهنگ بومی ایران تطابق دارد؛ توجه، تمرکز و برنامه‎ ریزی برای ارتقای مولفه ‎های تحقیق حاضر می‎تواند اعتماد مردم به نظام و دولت را بهبود بخشد.

    کلید واژگان: اعتماد, اعتماد سیاسی, نهج‎ البلاغه, ‎ امام علی (ع), داده بنیاد}
    Ebrahim Qarasooee *

    The authority, legitimacy and balanced and sustainable progress of countries depends on the cooperation and participation of the people in various issues and affairs. In order to enhance their legitimacy and authority, and to attract the cooperation and participation of the people, governments must inevitably gain the trust of the people and be trusted by the people. The current research is a fundamental and qualitative research that was conducted using a systematic database strategy. By analyzing the data based on the open, central and selective coding method, 127 concepts and 14 categories have been counted. The findings of the current research show that God-oriented, justice-oriented and people-oriented concepts together can lead to people's trust in the political system and rulers. Also, the political culture of society is the foundation of political trust, and the components of the support of managers and conspiracy of enemies are interfering factors. In addition, by adopting the strategies of reform and supervision, service delivery and meritocracy, the rules can provide reasons for maintaining and promoting political trust, and achieve the consequences of political trust, i.e. the survival of the government and growth and development. Considering that Nahj al-Balagheh is one of the original sources of Islamic culture and is compatible with the native culture of Iran, attention, concentration and planning to improve the components of the current research can improve peoples trust in the system and the government.

    Keywords: trust, Political Trust, Nahj al-Balaghah, Imam Ali (AS), grounded theory}
  • عباسعلی رستگار*، سید مهدی موسوی داودی
    هدف

    پژوهش حاضر به طراحی و تبیین الگوی حکمرانی شفاف مبتنی بر آموزه های نهج البلاغه پرداخته است.

    روش

    این پژوهش به روش کیفی صورت پذیرفته است. پژوهش حاضر در دو فاز صورت گرفته است. فاز اول جهت استخراج مضامین پایه به نهج البلاغه مراجعه شده و در فاز دوم نیز مصاحبه با خبرگان صورت پذیرفته است.

    یافته ها:

     نتایج تحلیل مضمون در فاز اول منجر به شناسایی 493 مضمون پایه و در فاز دوم 48 مضمون پایه شده است. سپس مضامین پایه استخراج شده در قالب مضامین سازمان دهنده و مضمون فراگیر طبقه بندی گردیده و شبکه مضامین شکل گرفته است. نهایتا، پس از جمع آوری نظرات خبرگان حاصل کار به صورت الگوی حکمرانی شفاف مبتنی بر آموزه های نهج البلاغه ارایه شده است.

    نتیجه گیری:

     این الگو شامل 58 مضمون پایه مرتبط با 4 مضمون سازمان دهنده شفافیت دینی (8 مولفه)، شفافیت رفتاری (28 مولفه)، شفافیت ساختاری (15 مولفه) و شفافیت اقتصادی (7 مولفه) ذیل مضمون فراگیر حکمرانی شفاف مبتنی بر آموزه های نهج البلاغه می باشد.

    کلید واژگان: حکومت, حکمرانی, شفافیت, حکمرانی شفاف, نهج البلاغه}
    Abbas Ali Rastgar *, Seyed Mehdi Mousavi Davoudi
    Aim

    The current research aimed with the design and explanation of the model of transparent governance based on the teachings of Nahj al-Balagha.

    Method

    This research was carried out using a qualitative method. The current research has been conducted in two phases. In the first phase, in order to extract the basic topics, reference was made to Nahj al-Balagheh, and in the second phase, interviews were conducted with experts.

    Results

    The results of thematic analysis in the first phase led to the identification of 493 basic themes and in the second phase 48 basic themes. Then, the extracted basic subjects were classified in the form of organizing subjects and comprehensive subjects, and a network of subjects was formed. Finally, after collecting the opinions of experts, the results of the work have been presented as a model of transparent governance based on the teachings of Nahj al-Balagha.

    Conclusion

    This model includes 58 basic themes related to 4 organizing themes of religious transparency (8 components), behavioral transparency (28 components), and structural transparency (15 components) and economic transparency (7 components) under the comprehensive theme of transparent governance based on the teachings of Nahj al-Balagha.

    Keywords: government, governance, management, transparency, Transparent Governance, nahj al-balaghah}
  • محمد دوستار، محمدرضا رخیده*، حمید مسیب زاده
    هدف

    انضباط سازمانی نقش مهمی در زندگی بشر و اداره جوامع داشته است. یکی از متغیرهای کلیدی در رشد و توسعه هر سازمان، داشتن کارکنانی منضبط و نظم و ترتیب در امور آن سازمان است؛ نظمی که بر اطاعت و احترام متقابل بین سازمان و کارکنانش مبتنی است و برای موفقیت در کار ضرورت دارد؛ زیرا در سایه همین نظم و انضباط است که بسیاری از دغدغه های سازمانی مرتفع می شود و بستر امنیت پایدار در سازمان حکمفرما خواهد شد؛ بنابراین این پژوهش با هدف شناسایی مولفه های انضباط سازمانی مبتنی بر بیانات امام علی (ع) در نهج البلاغه انجام شده است.

    روش

    روش این پژوهش به این گونه بوده است که با استفاده از شیوه تحلیل مضمون، متن نهج البلاغه با استدلال و منطق بیان شده انضباط سازمانی در جهت تدوین و اجرا شناسه گذاری شد.

    یافته ها:

     بر اساس یافته های پژوهش، در مجموع 152 شناسه مشخص و در قالب 37 مضمون پایه و 9 مضمون سازمان دهنده «عدالت محوری»، «رعایت قوانین و آیین نامه ها»، «پایبندی به عهد و پیمان سازمانی»، «پذیرش انتقادات و انتقادپذیری»، «تصمیمات و اقدامات مناسب»، «رشد معنوی و تخصصی افراد»، «شایستگی های ارتباطی و اجتماعی»، «کیفیت تعاملات سازمانی» و «رسیدگی کامل به مسایل جاری» ساماندهی شد. در نهایت همه مضامین، ذیل مضمون فراگیر انضباط سازمانی مبتنی بر بیانات امام علی (ع) در نهج البلاغه قرار گرفتند.

    نتیجه گیری: 

    الگوی نهایی این پژوهش می تواند مبنایی برای مدیران ارشد سازمان ها و ارایه راهکارهایی برای بهبود انضباط سازمانی در سازمان خویش باشد. مدیران بر اساس مولفه های تعریف شده در این پژوهش، می توانند آموزش های متناسب برای ایفای هرچه بهتر سازمان های اداری ارایه دهند.

    کلید واژگان: نظم و انضباط سازمانی, نهج البلاغه, تحلیل مضمون}
    Mohammad Dostar, MohammadReza Rokhideh *, Hamid Mosayebzadeh
    Aim

    Organizational discipline has played an important role in human life and the management of societies. One of the key variables in the growth and development of any organization is having disciplined employees and order in the affairs of that organization; An order that is based on obedience and mutual respect between the organization and its employees and is necessary for success at work; Because it is in the shadow of this discipline that many organizational concerns will be resolved and the foundation of stable security will prevail in the organization; Therefore, this research has been conducted with the aim of identifying the components of organizational discipline based on the statements of Imam Ali (P.B.U.H) in Nahj al-Balagha.

    Method

    The method of this research has been such that using the method of content analysis, the text of Nahj al-Balagha was identified with the stated reasoning and logic of organizational discipline in the direction of formulation and implementation.

    Results

    Based on the findings of the research, a total of 152 identifiers were identified in the form of 37 basic themes and 9 organizing themes of "justice-oriented", "compliance with laws and regulations", "adherence to organizational covenants", "acceptance of criticism and receptivity to criticism", " Appropriate decisions and actions", "Spiritual and specialized growth of people", "Communication and social skills", "Quality of organizational interactions" and "Complete handling of current issues" were organized. Finally, all themes were included under the comprehensive theme of organizational discipline based on the statements of Imam Ali (P.B.U.H) in Nahj al-Balagha.

    Conclusion

    The final model of this research can be a basic basis for senior managers of organizations and provide solutions to improve organizational discipline in their organization. Based on the components defined in this research, managers can provide appropriate training for administrative organizations to perform as well as possible.

    Keywords: Organizational discipline, nahj al-balaghah, thematic analysis}
  • داریوش محمدی، اسحق رسولی*، حبیب ابراهیم پور
    هدف

    تحقیق در مورد صفات اخلاقی رهبران برای سالیان متمادی ادامه داشته است. بر این اساس رهبران را با صفاتی همچون هوش، سلطه، سازگاری، استقامت، یکپارچگی، وضعیت اجتماعی اقتصادی متفاوت و اعتماد به نفس از غیر رهبران متمایز کرده اند. اگرچه در سال های اخیر مدل ها و نظریه هایی در زمینه رهبری ارایه شده است، اما بیشتر تحقیقات حاضر صرفا بر جنبه کلی رهبری تاکید ورزیده اند و از ورود به بحث های اختصاصی رهبری و طراحی یک مدل رهبری اخلاقی غفلت ورزیده است. هدف این پژوهش شناسایی مولفه ها و شاخص های رهبری اخلاقی بر مبنای ارزش های اسلامی در پرتو نهج البلاغه می باشد.

    روش

    روش تحقیق حاضر کیفی به روش داده بنیاد بود.

    یافته ها

    با بررسی نهج البلاغه حدود 149 مفاهیم اولیه درباره رهبری اخلاقی استخراج گردید، سپس با تاکید بر مفاهیم مشترک (کدگذاری محوری) 58 مقوله فرعی شناسایی شد.

    نتیجه گیری

    با کدگذاری انتخابی 11 مقوله اصلی سازمان دهنده تحت عنوان فرهنگ سازمانی، حاکمیت اصول و ارزش های اخلاقی، شایستگی اخلاقی، شایسته سالاری، شفافیت و پاسخ گویی، قاطعیت و خدمت گرایی، قانون مداری، اخلاق شهروندوی، عدالت طلبی، عدم خودکامگی و نظارت اخلاقی و رفتاری شناسایی و تبیین شد.

    کلید واژگان: الگوی رهبری, ارزش های اسلامی, نهج البلاغه, داده بنیاد}
    Dariush Mohamadi, Eshag Rasouli *, Habib Ebrahimpour
    Aim

    Research on the moral qualities of leaders has continued for many years. According to the literature review, leaders are distinguished from non-leaders by the attributes such as intelligence, dominance, adaptability, perseverance, integrity, socioeconomic status, and self-confidence. In the contemporary age, even though various models and theories of leadership have been proposed, most of these theories are focused only on the general aspects of leadership and have neglected to inspectorate and analyzing the principles and building blocks of the moral-based leadership approach. The purpose of this study is to identify the salient features and principles of moral leadership using the content of the Nahj al-Balaghah.

    Method

    Evaluating the importance of the extracted principles, we use the Qualitative Data theory approach as an evaluation metric.

    Results

    As a result, by reviewing and analyzing the Nahj al-Balaghah, about 149 basic concepts of moral leadership were extracted, next, 58 sub-categories were identified using Axial Coding.

    Conclusion

    by Selective Coding, other 11 main categories are identified. These main categories are Organizational Culture, Principles of Sovereignty and Moral Values, Ethical Competence, Meritocracy, Transparency and Accountability, Determination and Service-orientation, Rule-of-the-law-orientation, Citizenship Ethics, Justice, Non-authoritarianism, and Moral and Behavioral Oversight.

    Keywords: Leadership Model, Islamic Evaluation, nahj al-balaghah, Qualitative Data theory}
  • محمد شاه محمدی، هادی عارف *

    هدف از انجام این تحقیق شناسایی معیارهای عمومی ارزیابی عملکرد کارکنان بر اساس نهج البلاغه است. بدین منظور از روش استقرایی نظریه داده بنیاد استفاده شد. با مطالعه نهج البلاغه واحدهای معنایی مرتبط با معیارهای ارزیابی عملکرد شناسایی و پس از کدگذاری اولیه و کدگذاری متمرکز به عنوان روش تحلیل داده ها و الگوی اولیه ای شناسایی شد. سپس با مبنا قرار دادن نمونه گیری نظری به عنوان روش نمونه گیری تحقیق، به منظور بسط و نهایی سازی الگوی تحقیق، بار دیگر قسمت های مختلفی از نهج البلاغه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. درنهایت از منظر نهج البلاغه، معیارهای عمومی ارزیابی عملکرد کارکنان 16 معیار اصلی شناسایی شد که شامل: 1) استقامت همراه با امیدواری؛ 2) بصیرت؛ 3) پرورش کارکنان؛ 4) جمع گرایی؛ 5) راست گویی؛ 6) سخاوت؛ 7) عدالت در رفتار و تصمیم گیری ها؛ 8) روحیه اجرایی؛ 9) فروتنی؛ 10) قاطعیت؛ 11) قناعت (پرهیز از اشرافی گری)؛ 12) گفتار پسندیده؛ 13) نرم خویی؛ 14) وحدت آفرینی؛ 15) وفاداری؛ 16) ولایت مداری. هریک از این معیارها دارای زیرمعیارهای جزیی تری است که در قسمت یافته ها نمایش داده خواهند شد. نتایج نشان می دهد معیارهای عمومی استخراج شده از نهج البلاغه را در کنار معیارهای تخصصی هر شغل و سازمان می توان مبنای رفتاری ارزیابی عملکرد قرار داد.

    کلید واژگان: ارزیابی عملکرد, نظریه داده بنیاد, نهج البلاغه}
    Mohammad Shahmohammadi, Hadi Aref *

    Performance Appraisal is at the heart of organizations' HRM system. The central problem in designing the performance appraisal is to identify the appraisal criteria.The aim of this study is to identify the general criteria for evaluating employees’ performance based on Nahj al-Balagha. The inductive method of Thematic Analysis was utilized. After extracting meaning units from Nahj al-Balagha and performing coding as the data analysis method of this research, the initial model of research was introduced. Then according to the tenets of theoretical sampling as the sampling method of this research, different parts of Nahj al-Balagha were reanalyzed. The results show that according to Nahj al-Balagha general criteria for evaluating employees’ performance consists of: 1) Endurance and hope, 2) Insight, 3) Developing employees , 4) Advice taking and collectivism, 5) Truthfulness، 6) Generosity, 7) Justice in behavior and decision, 8) Pragmatism and acion orientation, 9) Modesty, 10) Decisiveness and courage, 11) Contentment and animosity to aristocracy, 12) Pleasant speech, 13) Gentleness, 14) Promotion of unity, 15) Loyalty, and 16) Adherence to Vilayat. Each of these criteria include multiple sub criteria which will be discussed in this article. Results show that the general performance evaluation criteria of Nahj al-Balagha coupled with specific criteria of each organization and job could constitute the basis for competency based human resource management.

    Keywords: Performance Appraisal, grounded theory, Nahj al-Balagha}
  • سمیه قجری*، علیرضا حفیظی

    سیاستهای کلی نظام اداری از اصل 110 قانون اساسی نشات گرفته است که خط مشی های کلان نظام اداری را تعیین می کند. با توجه به نظام ارزشی حاکم بر جامعه و  بر مبنای نظریه های نوین در مدیریت دولتی و بسط مفهوم اخلاق مداری و مسئولیت پذیری و شفافیت نظام اداری و...در حکمرانی شایسته، افزایش آگاهی از این ارزشها در سازمانها ضرورت دارد. 

    هدف/ سئوال اصلی: 

    هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی وتبیین ارتباط اصول مندرج در سیاستهای کلی نظام اداری با آموزه های مورد نظر از دیدگاه حضرت علی(ع) در نهج البلاغه است. 

    روش پژوهش: 

    روش پژوهش تحلیل محتوای توصیفی-تحلیلی  و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای است.

    یافته ها

    اصولی مثل (مثل کرامت انسانی، عدالت محوری،شایسته سالاری،دانش گرایی،آموزش، شفافیت حقوق و تکالیف کارکنان، خدمت رسانی به مردم وامانتداری و ساده زیستی، وعزت بازنشستگان، استحکام نهاد خانواده، عدم تمرکز اداری، شفافیت نظام اداری،حمایت از نوآوری، امنیت روانی و اجتماعی؛ و اقتصادی، و ارتقاء سلامت اداری)در سیاستهای کلی نظام اداری با آموزه های حضرت علی(ع) ارتباط دارد.

    بحث و نتیجه گیری

    با شناسایی ریشه های دینی و ارزشی سیاستهای کلی نظام اداری  می توان از آنها به عنوان  اصول استراتژیکی که در آموزه های حضرت علی(ع) در نهج البلاغه مورد تاکید قرار گرفته است، به منظور افزایش تعهد مدیران به پیاده سازی برنامه های مرتبط با این سیاستها استفاده نمود.

    کلید واژگان: سیاستهای کلی نظام اداری, شفافیت نظام اداری, شایسته سالاری, مسئولیت پذیری, نهج البلاغه}
    Somaye Ghajari *, Alireza Hafizi

    The general policies of the administrative system are derived from principle 110 of the Constitution, which determines the general policies of the administrative system. Considering the value system ruling the society and based on new theories in public administration and expanding the concept of ethics and responsibility and transparency of the administrative system, etc., in good governance, it is necessary to increase the awareness of these values ​​in organizations.

    Purpose

    The main goal of the current research is to examine and explain the relationship between the principles contained in the general policies of the administrative system and the desired teachings from the perspective of Hazrat Ali in Nahj al-Balagha.

    Methodology

    The research method is descriptive-analytical content analysis based on library studies. Principles such as (such as human dignity, centered justice, meritocracy, knowledge orientation , education, transparency of rights and duties of the employees, service to the people, honesty and simplicity of life, dignity of retirees, strength of the family institution, lack of administrative centralization, transparency of the administrative system, support of Innovation, psychological and social security; and economic, and promotion of administrative health) in the general policies of the administrative system are related to the teachings of Hazrat Ali.

    Conclusion

    By identifying the religious and value roots of the general policies of the administrative system, they can used as the strategic principles that have been emphasized in the teachings of Hazrat Ali  in Nahj al-Balagheh in order to increase the commitment of managers to implement programs related to these policies.

    Keywords: General policies of the administrative system, transparency of the administrative system, meritocracy, responsibility, Nahj Al-Balagha}
  • مهدی احمدی*، علی جمشیدی، حمیدرضا یزدانی، علیرضا کاملی

    هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر احساس خودکارآمدی کارکنان بر مبنای کتاب ارزشمند نهج البلاغه بود. در این پژوهش از روش کیفی تحلیل مضمون استفاده شده که شامل گردآوری و تحلیل داده‏های کیفی است. مضمون استفاده شده در این پژوهش، متن نهج البلاغه بود که با تفحص در آن روایات مربوطه استخراج و سپس با مراجعه به کتاب شرح نهج البلاغه (پیام امام) به تجزیه وتحلیل آن ها پرداخته شد. در این پژوهش پیام ها از 16خطبه، 30 نامه و 30 حکمت کد‏گذاری شد. این پیام‏ها در مراحل بعد در 56 مفهوم، 10 مضمون فرعی و 3 مضمون اصلی دسته بندی شدند. در نهایت، مهم‏ترین عوامل موثر بر احساس خودکارآمدی کارکنان در سه دسته اصلی شامل عوامل فردی (خودشناسی و خودآگاهی، توکل به خداوند، عقل گرایی و عمل گرایی، برخورداری از تفکر راهبردی، اعتدال در انجام دادن کار، سعه صدر و شکیبایی)، عوامل مدیریتی (رهبری خدمت‏گزار، رهبری عدالت‏محور) و عوامل اجتماعی (دانش‏اندوزی از تجربیات دیگران، حمایت و پشتیبانی همکاران) شناسایی شد.

    کلید واژگان: ابعاد خودکارآمدی, سرمایه روان‏شناختی, عوامل اثرگذار, نهج ‏البلاغه}
    Mehdi Ahmadi *, Ali Jamshidi, HamidReza Yazdani, Alireza Kameli

    The purpose of this study was to identify the factors affecting employees' sense of self-efficacy based on the precious book Nahj al-Balaghah. In this research, the qualitative method of thematic analysis was used, which includes the collection and analysis of qualitative data. The data source used in this research was the text of Nahj al-Balaghah, from which the relevant narrations were extracted. Then, by referring to the book Sharh Nahj al-Balaghah (Imam's Message), the extracted narrations were analyzed. In this research, messages were coded based on 16 sermons, 30 letters, and 30 sayings. These messages were then categorized into 56 concepts, 10 sub-themes, and 3 main themes. Finally, the most important factors affecting employees' sense of self-efficacy were classified as three main categories, including individual factors (self-knowledge and self-awareness, trust in God, rationalism and pragmatism, strategic thinking, moderation in work, perseverance, and patience), managerial factors (service-providing leadership and justice-oriented leadership), and social factors (learning from the experiences of others and supporting colleagues).

    Keywords: Psychological capital, Effective Factors, self-efficacy dimensions, Nahjul Balaghah}
  • محمد غفاری فرد*، حسین رضایی، محمد حاذق

    پیشرفت اقتصادی یک مفهوم ارزشی بوده و عوامل مختلفی بر آن اثرگذار هستند که در این تحقیق عوامل سرمایه ای موثر بر پیشرفت اقتصادی شامل سرمایه اجتماعی، سرمایه انسانی، سرمایه معنوی، سرمایه فکری، سرمایه اخلاقی، سرمایه فرهنگی و سرمایه طبیعی از نگاه امام علی (ع) بررسی شده و کانال های اثرگذاری این سرمایه ها برپیشرفت اقتصادی با حلقه های علی معلولی پویایی سیستمی ترسیم گردیده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که: سرمایه اجتماعی از طریق کانال های اعتماد، مشارکت، هم بستگی، امنیت اجتماعی، امنیت اقتصادی و سرمایه گذاری بر پیشرفت اقتصادی اثر می گذارد. سرمایه انسانی از طریق کانال های سلامت، آموزش، تخصص و مهارت، بهره وری نیروی کار و افزایش تولید بر پیشرفت اقتصادی اثر می گذارد. سرمایه فرهنگی از طریق کانال های کارو تولید، میانه روی، کسب درآمد حلال، نفی اسراف و تبذیر، تشکیل سرمایه و عدالت اقتصادی بر پیشرفت اقتصادی اثر می گذارد و سرمایه طبیعی نیز از طریق کانال های منابع آبی، خاک حاصلخیز، کشاورزی، معادن و صنعت بر پیشرفت اقتصادی اثرگذار می باشد. بنابراین سیاستگذاران اقتصادی جهت تحقق اهداف پیشرفت اقتصادی می بایست به آثار اقتصادی انواع سرمایه توجه لازم را مبذول دارند.

    کلید واژگان: پیشرفت اقتصادی, انواع سرمایه, نهج البلاغه, پویایی سیستم}
    Mohammad Ghaffary Fard *, Hossein Rezaei, Mohammad Hazegh

    Economic development is a value concept and various factors affect it. In this study, the factors affecting economic development including social capital, human capital, spiritual capital, intellectual capital, moral capital, cultural capital and natural capital from the perspective of Imam Ali (AS) ) And the channels of influence of these capitals on economic progress have been plotted with causal loops of systemic dynamics. The research results show that: Social capital affects economic progress through channels of trust, participation, solidarity, social security, economic security and investment. Human capital affects economic development through channels of health, education, expertise and skills, labor productivity, and increased productivity. Cultural capital affects economic progress through channels of labor and production, moderation, earnings, liquidation, denial of extravagance and waste, formation of capital and economic justice, and natural capital through channels of water resources. Fertile soil, agriculture, mining and industry affect economic development. Therefore, in order to achieve the goals of economic development, economic policymakers must pay the necessary attention to the economic effects of different types of capital.

    Keywords: economic progress, Types of Capital, Nahjoul Balagheh, system dynamics}
  • ناهید صالحی مستعلی بگلو

    موضوعی که در این  پژوهش به آن پرداخته شده است، بررسی دنیاگرایی از منظر نهج البلاغه می باشد. دنیا به عنوان جایگاهی که هر انسانی در آن قرار خواهد گرفت و بره های از حیات انسانی خود را در آن سپری خواهد کرد ، از اهمیت خاصی برخوردار است. بر همین اساس آیات و روایات درباره دنیا و دنیاگرایی فراوان آمده که بیشتر آنها به هشدار انسان از فریفته شدن وی به ظواهر فریبنده آن پرداخته، زیرا خداوند این جهان را سرای موقت و به هدف عمل در آن و اندوختن توشه برای سرای ابدی آخرت آفریده است و این حیات دنیا در مقایسه با آخرت یک متاع اندکی است که زودگذر است و قرار و ثباتی در آن نخواهد بود. در این تحقیق برای تبیین دنیا و دنیاگرایی در نهج البلاغه در ابتدا به شناخت دنیا و اقسام آن و سپس به دنیای ممدوح و مذموم و روش مواجهه با آنها پرداخته شد. روش تحقیق از نوع توصیفی و تبیینی بود. نتایج پژوهش نشان داده است که دنیاگرایی هم از دیدگاه قرآن و هم روایات و نهج البلاغه امری مذموم و بیش از آن آفت تلقی شده است. از دیدگاه نهج البلاغه مصادیق دنیاگرایی، ناعدالتی، هرج و مرج، فساد اخلاقی، وابستگی به مال و فرزند، وابستگی به علم و مقام علمی، وابستگی به پست، مقام اجتماعی می باشد. عوامل متعددی از جمله ضعف ایمان سبب دنیاگرایی می گردد و پیامدهای فردی دنیاگرایی در کلام امام علی (ع) در نهج البلاغه پستی و کوچکی، نارضایتی به هنگام عدالت ، طمع و بردگی همیشگی ، خروج از قناعت و داخل در ذلت ، افزون طلبی و هلاکت ابدی، بخل و عدم انفاق، حسادت، رقابت و دشمنی برسر دنیا، بهره بردن شیطان، تجمل گرایی، مغرور شدن به دنیا می باشد.

    کلید واژگان: دنیا گرایی, نهج البلاغه, دنیای ممدوح, دنیای مذموم, آخرت}
  • محمد حکاک، مریم مومنی*

    در هر سازمانی، رهبری از مهم ترین اعضای سازمان است که بر اساس نفوذ و تاثیرگذاری در راستای کسب اهداف فردی و سازمانی، از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به وجود سبکهای رهبری متعدد، در پژوهش جاری بر رهبری فروتنانه تمرکز شده است.

    هدف

    هدف پژوهش حاضر طراحی مدل رهبری فروتنانه مبتنی بر نامه های نهج البلاغه بود.

    روش

    با استفاده از روش تحلیل مضمون و شیوه کدگذاری، به استخراج کدها و تلخیص و طبقه بندی آنها در مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر اقدام شد. با بررسی و کدگذاری مجموع نامه های نهج البلاغه به عنوان مضمون مورد استفاده در پژوهش، تعداد 159 مضمون فرعی، 18 مضمون پایه و شش مضمون سازمان دهنده، تبیین و مدل شبکه ای رهبری فروتنانه ارایه شد.

    یافته ها:

     بر اساس مدل به دست آمده در پژوهش، ابعاد و مولفه های رهبری فروتنانه شناسایی شد. از جمله یافته های اصلی در پژوهش، با توجه به مفهوم فراگیر رهبری فروتنانه، شناسایی ابعادی از قبیل سرمایه اخلاقی، سرمایه خودشناختی، سرمایه ساختاری، سرمایه قرارداد روان شناختی، سرمایه رابطه ای و سرمایه معنوی بود.

    نتیجه گیری: 

    در محیط های پیچیده و کاملا متغیر امروزی، داشتن سبک رهبری فروتنانه یکی از عوامل اصلی موفقیت سازمانها از طریق اداره و مدیریت بهتر منابع انسانی و امور سازمانی است.

    کلید واژگان: رهبری, رهبری فروتنانه, نهج البلاغه, روش تحلیل مضمون}
    M.Hakkak, M.Moumeni

    In any organization, leadership is one of the most important members of the organization, which of great importance based on influence and influence in order to achieve individual and organizational goals. Given the variety of leadership styles, in our current research we have focused on humble leadership.

    Objectives

    The aim of this study is to design a humble leadership model based on Nahjul-Balaghah Letters.

    Method

    using the content analysis method and coding method of all Nahjul-Balaghah letters as the subject used in the research, 159 sub-themes 18 basic themes and 6 organizing theme were explained and the network model of humble leadership was presented. 

    Results

    Based on the model obtained in the research, the dimensions and components of humble leadership were identified. the main finding in the research according to the comprehensive concept of humble leadership is the identification of dimensions such as ethical capital, self-known capital, structural capital, psychological contract capital relational capital and spiritual capital.

    Conclusion

    As a general result, in today’s complex and highly changing environments, having a humble leadership style is one of the main factors for the success of organizations through better management and manage of human resources and organizational affairs.

    Keywords: leadership, humble leadership, Nahjul-Balaghah, content analysis}
  • محمدحسین قنادان زاده*، اسدالله گنجعلی، سجاد گلچین

    رهبری تحول آفرین، سبکی از رهبری است که در آن رهبر و پیروان تلاش می کنند با تشویق و الهام بخشی به سطوح متعالی، موفقیت سازمان را موجب شوند. آموزه های اسلام به عنوان مجموعه ای دربردارنده ابعاد گوناگون سعادت دنیوی و اخروی انسان ها است که توجه به موضوع سرپرستی، رهبری و روابط میان فردی، از جمله آن ها شمرده می شود. نوشتار پیش رو درصدد است تا از طریق بررسی گفتارهای امیرالمومنین (علیه السلام) به عنوان الگوی انسان کامل و با الهام گیری از سبک تحول آفرین، الگوی رهبری تعالی بخش را ارایه نماید. به منظور دستیابی به مولفه های مدل رهبری تعالی بخش، متن کتاب شریف نهج البلاغه با روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نتیجه طبقه بندی آن در نرم افزار Maxqda2020، شامل 819 کد اولیه، 186 مضمون پایه، 27 مضمون سازمان دهنده و 6 مضمون فراگیر بوده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مدل رهبری تعالی بخش مبتنی بر شخصیت امیرالمومنین (علیه السلام)، شامل شش بعد اصلی «هدایت راهبردی»، «هم افزایی میان فردی»، «پرورش قدرت شناختی»، «تقویت آینده نگری راهبردی»، «توسعه زیرساخت های رشد» و »پشتیبان در توسعه فردی» است. در مجموع الگوی رهبری تعالی بخش علوی، نه تنها می تواند یک جایگزین مناسب و اسلامی بر سبک رهبری تحول آفرین غربی باشد، بلکه می تواند به عنوان یک الگوی کامل و بی نقص به جهانیان معرفی شود؛ چرا که انتقادات وارده به سبک رهبری تحول آفرین مانند سوءاستفاده از قدرت و عدم توجه به اخلاق، دیگر در الگوی رهبری تعالی بخش علوی مطرح نیستند.

    کلید واژگان: رهبری تعالی بخش, رهبری تحول آفرین, مدیریت اسلامی, امیرالمومنین, نهج البلاغه, رهبری اسلامی}
    MohammadHosein Ghanadanzadeh *, Asadullah Ganjali, Sajad Golchin

    Transformational leadership is a style of leadership in which the leader and followers strive to contribute to the success of the organization by encouraging and inspiring to transcendental levels. The teachings of Islam as a set include various dimensions of Donyavi and Okhravi success of human beings, including attention to the subject of Supervision, leadership and interpersonal relationships. The leading article has sought to provide a model of transcendent leadership by examining the speeches of the Amir al-Mo'menin (as) as the perfect man pattern and inspired by the transformational model. In order to achieve the components of the Transcendental Leadership model, the text of the Nahj al-Balaghah is analyzed by the method of content analysis. The result of its classification in Maxqda2020 software was 819 primary codes, 186 basic themes, 27 organizing themes and 6 global themes. The results indicate that the Transcendental Leadership model based on the personality of Amir al-Mo'menin (as) includes six main dimensions: strategic leadership, interpersonal empowerment, cognitive empowerment, strengthening strategic foresight, development of growth infrastructure and support in individual development. Generally, Alavi’s transcendental leadership not only can be a suitable and Islamic alternative to transformational leadership, but also it can be introduced to the world as a complete and perfect model; Because the criticisms of the transformational leadership style, such as the abuse of power and the lack of attention to ethics, are no longer relevant in the Alavi’s transcendental leadership model’s.

    Keywords: Transcendental Leadership, Transformational Leadership, Imam Ali, Islamic management, Nahj ol-Balaghe, Islamic Leadership}
  • کریم اسگندری*، مجتبی رمضانی، خسرو بخشعلی زاده

    در منابع دین اسلام به خصوص قرآن و نهج ‏البلاغه به همه بایدها و نبایدها و الزامات زندگی فردی و اجتماعی انسان پرداخته شده است. اصول و بسترهای اخلاق حرفه‏ای نیز که بحث نسبتا جدیدی در مشاغل، ادارات و سازمان ها می‏باشد حدود 1400 سال پیش توسط دین اسلام مورد توجه قرار گرفته است و می‏توان با رجوع به منابع اسلامی پاسخ های تخصصی و کارشناسی برای مسایل مرتبط با اخلاق حرفه‏ای به دست آورد. نامه ی امیرالمومنین علی (ع) به مالک اشتر فرماندار مصر، از بارزترین مصادیق مولفه ‏های اخلاق حرفه‏ای مدیران و کارگزاران حکومتی در منابع اسلامی می‏باشد که در آن ویژگی‏ های اساسی یک مدیر و کارگزار حکومتی بیان گردیده است.هدف تحقیق حاضر شناسایی و اولویت‏ بندی مولفه‏ های اخلاق حرفه‎ای مدیران از دیدگاه حضرت علی (ع) می باشد. ابزار جمع‏آوری اطلاعات در این تحقیق مصاحبه و پرسش نامه ی محقق ساخته است که سوال های پرسش نامه پس از مطالعه و مرور ادبیات موضوع و استخراج مولفه های اخلاق حرفه ای از کتاب شریف نهج البلاغه که شامل خطبه ها، نامه ها و حکمت های امیرالمومنین (ع) تنظیم و برای نظریه آزمایی؛ سوال های پرسش نامه پس از سنجش روایی و پایایی آن، بین نمونه آماری توزیع شد. اطلاعات حاصل از پرسشنامه با استفاده از روش ‏های آماری توصیفی و استنباطی مورد طبقه‏ بندی و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان می‏دهد که مولفه ی «تامین مالی کارکنان» اخلاق حرفه ای بیشترین اهمیت و مولفه ی «شایسته سالاری و اهلیت گرایی» اخلاق حرفه ای کمترین اهمیت را نسبت به سایر مولفه ای 25 گانه اخلاق حرفه ای را دارد

    کلید واژگان: اخلاق فردی, اخلاق شغلی, اخلاق ‎حرفه ‏ای, نهج ‎البلاغه}
    Karim Egandari *, Mojtaba Ramazani, Khosro Bakhshalizadeh

    In the Islamic sources, especially, the Quran and Nahj al-Balagha all the dos and don'ts and requirements of personal and social life is considered. Substrate principles and professional ethics, which is a relatively new issue in businesses, agencies and organizations had been noticed by Islam about 1,400 years ago and issues relating to professional ethics could be answered by referring to the Islamic sources. The letter of Imam Ali (AS) to Malek, governor of Egypt, is one of the most well-known sources for the professional ethics that states the basic features of a governmental administrators and managers. The aim of the research is to identify and prioritize the professional ethics of executives from the viewpoint of Imam Ali (AS). The data collected through interviews and questionnaire developed by the researchers. After the literature being reviewed, professional ethics extracted from the Nahj al-Balagha, which includes sermons, letters and wisdom of Imam Ali (AS). The validity and reliability of the questionnaire, the sample was distributed. Then, after checking the validity and reliability of the questionnaire, it was distributed. Information obtained from the questionnaires using descriptive and inferential statistical methods were classified and analyzed. The results showed that the most important component belongs to "financing of employees' and " merit and qualification-oriented "obtained the lowest priority among the 25 components.

    Keywords: Personal Morality, Occupational Ethics, professional ethics, Nahj al-Balagha}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال