به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « هنر » در نشریات گروه « مدیریت »

تکرار جستجوی کلیدواژه « هنر » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • محمود متوسلی*

    سیر تطور مکاتب اقتصادی با بن انگاره های عینیت گرایی (مکتب مرسوم)، ذهنیت گرایی (مکتب اتریش)، کل گرایی (مکتب تاریخی آلمان) و نهایتا جمع گرایی یا اصالت جمع (مکتب نهادی) نشان می دهد که به رغم توسعه هر مکتب در تکمیل و تکامل مکاتب پیش از خود و تلاش برای حل مسایل مبتلابه انسان در تعاملات اجتماعی- اقتصادی، همچنان این مکاتب به لحاظ تیوریک دارای نواقصی اساسی می باشند. همچنین شواهدی از دنیای واقع با استناد به ادله چندی از اندیشمندان به نام نظیر هوسرل، میسز، هانا آرنت و غیره نشان می دهد که انحراف نظام سرمایه داری و ایدیولوژی حاکم بر آن، عامل اقتدارگرایی و خودکامگی قدرت های بزرگ و به دست گرفتن صحنه ی نمایش زندگی بشری شده است، لذا ضرورت شکل گیری پارادایم و مکتبی نوین در اقتصاد اجتناب ناپذیر است. آن هم برای انسانی که از یک سو بنا به سرشت فی نفسه اش، آراسته به عقل و برهان و همزاد با جامعیت آزادی و خود سالاری است و از سویی دیگر با نا اطمینانی و عدم تعین مواجه است و دقیقا از همین رو، مکتب نوین باید بتواند همچون فرم و شاکله ای هدایتگر، مرزهای حایل میان حق و باطل را تعیین نموده و صراط مستقیم را به او بنمایاند؛ مابقی انتخاب خود انسان است که بر فجور یا تقوی، خیر یا شر قرار گیرد و رفتار و کردار خود را متناسب با آن هدایت نماید. مرتبط با این فضای فکری، پیش تر به زمینه ی شکل گیری اولین مکتب اقتصادی از عصر تاریک تا انقلاب فکری فرهنگی و سپس تجربه گرایی پرداخته شد و در این مجال فرصتی پدید آمد تا با ترسیم نقشه راه مبتنی بر جامعیت تفکر علمی بتوان با گذر از تحلیل پدیده ها در سطح ظواهر (روابط علی) به تفکر و تامل در جوهره و باطن نهفته در پس ظواهر پرداخته شده و در نهایت با وحدت بخشی به دستاوردهای حاصل از این دو مرحله، زمینه خلق ایده و اندیشه ای جدید با تکیه بر نگرش سینتتیک فراهم گردد. حاصل تجرید تمام تلاش ها نشان می دهد که هنر، اصول معرفت نفس و تجلی ظرفیت های وجودی (جامعیت نبوغ) در حکم ارکان شکل دهنده به شاکله مکتبی نوین حول جامعیت مفهومی فرا ذهنی از آزادی، الزامی است. هنر به عنوان نمادی از آزادی و عامل انفصال از تعلقات مادی که به نحوی پیشینی با بهره گیری از الهام و شهود مسیری جدید برای خلق و خلاقیت ورای اراده ی انسانی به پیش می گذارد؛ اصول معرفت نفس و عقل عملی ناب که معنا بخش و استحکام دهنده به آزادی و هنر بوده و تجلی بخش آن دسته از استعدادها، توانمندی ها و نبوغ به ودیعه گذارده شده در وجود انسانی است که مستعد به فعلیت رسیدن اند. آمیخته ساختن این سه مورد، عیار، سنجه و معیاری را به دست می دهد که قادر است هرآنچه در تناسب و سازگاری با آن است را در مقتضیات، کردار و رفتار به کار گرفته و هرآنچه باطل و ناحق است را از بنیان و ماکزیم فردی و اجتماعی به کنار بگذارد.

    کلید واژگان: مکتب نوین, جامعیت تفکر علمی, هنر, آزادی, اصول معرفت نفس, جامعیت نبوغ}
    Mahmoud Motavaseli *

    The evolution of economic schools with the concepts of objectivism (conventional school), subjectivism (Austrian school), Holism (German historical school), and finally collectivism or collective originality (institutional school) shows that despite the development of each school in completing and evolving the schools before it and trying to solve human problems in socio-economic interactions, these schools still have fundamental shortcomings theoretically. Also, evidence from the real world, citing the arguments of several thinkers such as Husserl, Mises, Hannah Arendt, etc., shows that the deviation of the capitalist system and its ruling ideology has become the cause of authoritarianism and autocracy of great powers and taking over the stage of human life. Therefore, the necessity of forming a new paradigm and school in economics is inevitable. And that is for a human being who, on the one hand, according to his own nature, is adorned with reason and proof and is cognate with the comprehensiveness of freedom and autocracy, and on the other hand, he is faced with uncertainty and indeterminacy, and precisely because of this, the modern school must be able to, like the form and a guiding figure, determine the buffer boundaries between right and wrong and show him the straight path; The rest is the choice of the human being, whether he chooses laziness or piety, good or evil, and directs his behavior and actions accordingly. Related to this intellectual atmosphere, the formation of the first economic school from the Dark Ages to the intellectual and cultural revolution and then empiricism was discussed earlier, and in this field, an opportunity arose to draw a road map based on the comprehensiveness of scientific thinking, by analyzing the phenomena at the level Appearances (causal relationships) have been addressed to thinking and reflecting on the essence and inner hidden behind the appearances, and finally, by unifying the achievements of these two stages, the ground for creating a new idea and thought based on the synthetic approach will be provided. The result of the abstraction of all efforts shows that art, the principles of self-knowledge, and the manifestation of existential capacities (comprehensiveness of genius) are necessary as formative elements for the modern school structure around the comprehensiveness of the transcendental concept of freedom. Art is a symbol of freedom and a factor of separation from material relations, which previously, using inspiration and intuition, puts forward a new path for creation and creativity beyond human will; The principles of self-knowledge and pure practical reason, which give meaning and strengthen freedom and art, and manifest those talents, abilities and genius deposited in human existence, which are prone to actualization. Mixing these three items gives a standard, measure, and criterion that can use whatever is appropriate and compatible with it in requirements, deeds, and behavior and whatever is false and unjust from the foundation and maxim of individual and society put aside.

    Keywords: New School, Idea of scientific thinking, Art, Freedom, Moral laws, Idea of Genius}
  • مریم رضایی

    از جمله آثاری که سهم بارزی درشناسایی فرهنگ و تمدن در بسیاری از مسایل گوناگون ادوار کهن داشته و تحقیق بر روی آنها جوابگوی مجهولات بی شماری است، آثار کنده کاری و مهرها می باشند. نقش مهر در دوره های مختلف متفاوت بوده و این نقش ها نشانه پیشرفت جوامع مختلف است. مهرها با توجه به جایگاه مذهبی، سیاسی و اعتقادی که در جوامع مختلف داشته اند شناخت آنها مجهولات فراوانی را می تواند پاسخگو باشد. دوره ساسانی از جمله دورانی است که به ساخت و کاربرد مهر توجه گردیده، در این پژوهش سعی بر آن است که با بررسی فن شناسی هنری مهر در دوره ساسانی به شناخت اعتقادات، باورها، وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آن دوران از طریق نقوش نمادین دست یابیم. با توجه به تنوع فرم جنس و نقش بر روی مهرها به نظر می رسد که مهر در بین تمام طبقات اجتماع ساسانی در زمینه های مختلف از جمله نشانه مالکیت، جنبه دعایی و تعویذ، شخصی، اداری و تجاری مورد استفاده قرار می گرفته است.

    کلید واژگان: دوره ساسانی, هنر, مهرسازی, کاربری}
  • مجید رفیعیان اصفهانی*، جمال شیرازی نژاد

    هنرمند و اثر هنری او مستقیم و غیرمستقیم متاثر از جامعه ‏ای است که در آن حضور دارد. زمان و دوره های مختلف تاریخ آن جامعه و به‏ طبع، شرایط فرهنگی و اقتصادی از عوامل مهم در گردش اقتصادی هنر است. با گذشت زمان و تغییر مفهوم و کارایی هنر و به ‏وجود آمدن جریانات جدید هنری، سلیقه و معیار پذیرش آثار و به‏ طبع، آن نوع مخاطب و خریدار آن نیز تغییر کرده است. سفارش‏ دهندگان سنتی در قرون گذشته که خریداران اصلی آثار هنری و از عوامل مهم در پیش برد اقتصاد هنر در تاریخ هنر بوده‏اند امروز به لایه ها و قشرهای مختلف با پیچیدگی فراوان تبدیل شده ‏اند. فرض بر این است که با مرور زمان و قرارگرفتن در دوره های مختلف، نوع و معیار پذیرش آثار هنری (که بخشی از آن را جامعه هنر برای عوام مردم تعیین می‏کند) تغییر می‏کند که به‏ طبع، شاهد گردش اقتصادی متغیر در هر دوره هستیم و با تفکیک انواع هنر، امکان بررسی آماری و کارشناسی در این مورد تسریع می‏شود. این پژوهش بر آن است که عوامل اجتماعی موثر بر روند اقتصاد هنر را بررسی کند. در نتیجه، برای بررسی دقیق این عوامل و آمارگیری اقتصادی آن‏ها می‏توان با تفکیک آثار هنری و رشته ها و زیرشاخه های آن در بررسی گردش اقتصادی که در مقوله خرید و فروش آثار هنری انجام می‏شود، نوع بازار و میزان آن را مشخص کرد و همچنین می‏توان با تشخیص نقاط ضعف و قوت، کمبود گردش مالی آن نوع (رشته) هنری را جبران کرد و با منصوب کردن کارشناس، به صورت تخصصی به بررسی راه‏ حل‏هایی بر مشکلات آن‏ها به‏ صورت شاخ ه‏ای و جداگانه.

    کلید واژگان: هنر, اقتصاد هنر, هنر ایران, گردش اقتصادی هنر}
    Majid Rafieian Esfahan *, Jamal Shirazinezhad

    The artist and his artwork are directly and indirectly influenced by the society in which he is present. Different times and periods of the history of that community and, in nature, cultural and economic conditions are important factors in the economic circulation of art. With the passage of time and the concept and efficiency of art and the emergence of new artistic currents, the taste and criterion of acceptance of the works and, in nature, have changed that kind of audience and its buyer. Traditional customers in the past centuries, which have been the main buyers of artworks and important factors in the development of the art economy in the history of art, have become a variety of layers and strata today. It is assumed that by time and being in different periods, the type and criterion of acceptance of artworks (part of which is determined by the art community for the people) changes, which, by nature, witness a variable economic turnover in We are every period, and by separating the types of art, the possibility of statistical and expert review of this is accelerated. This study seeks to examine the social factors affecting the art economy. As a result, for a detailed examination of these factors and their economic census, it can be distinguished by separating the artwork and its disciplines and subdivisions in the economic turnover conducted in the field of art of artworks. Kurds, as well as identifying strengths and strengths, can be offset by the lack of turnover of that type of art, and by appointing the expert, specialized in examining solutions to their problems in the form of a branch. O and separately

    Keywords: art, Economics of Art, Iranian art, Economic Circulation of Art}
  • حمیدرضا خدادادی*، مروارید نشائی مقدم

    برخی از تعاریف ارایه شده برای حسابداری حتی در مراجع و منابع معتبر و رسمی نیز عموما بر هنر بودن حسابداری تاکید دارند تا علم بودن آن. برای نمونه انجمن حسابداران رسمی آمریکا در بولتون شماره 1 واژه شناسی خود حسابداری را هنر، ثبت طبقه بندی و تلخیص رویدادهای مالی تعریف می نماید . به راستی حسابداری علم است یا هنر اگر حسابداری هنر است علم چه ویژگی دارد که حسابداری فاقد آن است.اگر حسابداری علم باشد پس به نظر می رسد برخی از تعاریف ارایه شده صحیح نمی باشد. بطور کلی آیا علم یا هنر تعریف کردن حسابداری موجب بروز تفاوت میگردد؟بسیاری از صاحب نظران از تعریف علم یا هنر طفره رفته اند و تعاریف مطرح شده توسط برخی از صاحب نظران نیز مورد اجماع قرار نگرفته است . در این نوشتار ابتدا برخی از مهمترین تعاریف و ویژگیهای علم و هنر بیان می شود و در ادامه این موضوع که حسابداری علم است یا هنر مورد بررسی قرار می گیرد .در نهایت نتیجه می گیریم که نباید دچار علم باوری شد آنچه اهمیت وافر دارد سودمندی حسابداری و ماحصل آن است با این حال در نظر گرفتن حسابداری به عنوان علم یا هنر به معیار و ویژگیهای تعیین شده بستگی دارد. دهه های گذشته تاریخ حسابدرای گویای پژوهش های گسترده علمی به منظور یافتن جایگاه واقعی حسابداری در میان علوم مختلف بوده است رویکرد فراگیر در پژوهش های اخیر پرداختن هر چه بیشتر به تاریخ حسابداری و چگونگی تدوین نظریه آن و انتخاب دیدگاه هایی است که توانسته مطلوبیت الزم را ایجاد کند.

    کلید واژگان: حسابداری, فن, علم, هنر}

    Some definitions of accounting, even in reputable and official sources, generally emphasize the art of accounting rather than its science. For example, the American Society of Certified Public Accountants at Bolton No. 1 defines its accounting terminology as the art of recording, classifying, and summarizing financial events. Is accounting really a science or an art? If accounting is an art, what is the characteristic of science that accounting lacks? If accounting is a science, then some of the definitions presented do not seem to be correct. In general, does the science or art of defining accounting make a difference? Many experts have avoided defining science or art, and the definitions proposed by some experts have not been agreed upon. In this article, first some of the most important definitions and characteristics of science and art are stated and then the issue of whether accounting is science or art is examined. Finally, we conclude that one should not be skeptical of science. What is very important is the usefulness of accounting and its product. However, considering accounting as a science or art depends on certain criteria and characteristics. In recent decades, the history of accounting has shown extensive scientific research in order to find the true place of accounting among various sciences Create.

    Keywords: Accounting, art, science}
  • حسین نصیری باری، اصغر محمدی فاتح، مهدی صمیمی
    فرهنگ سازمانی موضوعی است که به تازگی در دانش مدیریت و در قلمرو رفتار سازمانی راه یافته است. از دیرباز فرهنگ برای شرح کیفیت زندگی جامعه انسانی به کار می رفته است، ولی درباره فرهنگ سازمانی و آنچه مربوط به کار و رفتار مردمان در سازمان است، کمتر صحبت شده است. شناخت و درک چیزی که فرهنگ سازمان را می سازد، شیوه ایجاد و دوام آن به ما کمک می کند تا بهتر بتوانیم رفتار افراد در سازمان را توجیه کنیم. با درک فرهنگ سازمانی امکان کنترل و شکل دهی به رفتارکارمندان، هویت بخشی به کارمندان، ایجاد تعهد گروهی و ثبات کلیت سازمانی حاصل می شود. در این تحقیق وضعیت فرهنگ سازمانی دانشگاه امام علی(ع) از طریق مدل «دانیل دنیسون» که یک مدل پذیرفته شده در سطح جهانی است، بررسی شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که دانشگاه افسری امام علی (ع) در هر چهار بعد مدل؛ یعنی درگیر شدن در کار، سازگاری، انطباق پذیری و رسالت در حد متوسط و بالاتر از متوسط قرار دارد. این دانشگاه بهترین وضعیت را در متغیرهای سازگاری و رسالت به دست آورده است. با این وجود برخی از شاخص ها از جمله هماهنگی و ایجاد تغییر در این دانشگاه ضعیف است. در طیف انعطاف- ثبات، دانشگاه امام علی (ع) به سمت ثبات تمایل دارد و در طیف تمرکز داخلی- خارجی نیز اختلاف قابل توجهی مشاهده نشده است؛ به عبارت دیگر دانشگاه به محیط داخل و خارج به یک میزان توجه و تمرکز دارد، ولی به صورت بسیار دقیق به تمرکز داخلی، اندکی بیشتر از تمرکز خارجی توجه دارد.
    کلید واژگان: فرهنگ, فرهنگ سازمانی, هنجارهای گروهی, الگوهای رفتاری, الگوهای اخلاقی, باورها, رسوم, آرمان ها, آداب, هنر, دانش شناسی, فن شناسی ها}
    Hussein Nasiri –Bari, Asghar Mohammadi –Fateh, Mehdi Samimi
    Organizational culture is a new notion to the field of knowledge management and organizational behavior. Culture has been traditionally used to describe life quality of human society; however, organizational culture and whatever concerned with people's action and behavior in an organization have been rarely investigated. Knowledge and understanding what builds up organizational culture and the way it is established and sustained assist us to justify organizational behavior in the best way possible. Through understanding organizational culture exercising control and modeling staff behavior, rendering identity to them creating group commitment and stabilizing totality of an organization are made feasible. This study was an attempt to investigate organizational culture in Imam Ali University based on Daniel Denison's model as a common and agreed –upon approach.Findings revealed that the university moderate and relatively higher measures in terms of all four aspects of the model including engagement, adaptation, adaptability and mission; however, the adaptation and mission criteria were evaluated as the highest in rank. Nevertheless, the university was evaluated weak in terms of coordination and development.On the flexibility– stability continuum, stability loads more, but on that of the external –internal one no significant difference was recorded. In other words, these factors enjoyed equal load, though internal tendency loaded a bit more than the external one.
    Keywords: Culture, Organizational culture, Behavior Models, Ethical Models –Beliefs, Ideals}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال