به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Intention to use » در نشریات گروه « مدیریت »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Intention to use» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • بررسی تاثیر فعالیت های بازاریابی شبکه های اجتماعی بر ارزش ادراک شده و قصد خرید مصرف کنندگان کسب و کارهای نوظهور (مورد مطالعه: شبکه اجتماعی اینستاگرام)
    سعیده باباجانی محمدی*

    در دنیای امروز سازمان ها و شرکت ها برای شناخت بیشتر مشتریان خود و استفاده از ایده ها و نظرات آن ها، به برقراری ارتباط با آن ها تلاش زیادی می کنند تا از این طریق نیازهای مشتریان را برآورده کرده و بهترین خدمات را به آن ها ارائه دهند که استفاده از شبکه های اجتماعی و فعالیت در آن باعث ایجاد ارتباط سازنده با افراد می باشد. این شبکه ها تاثیر مثبتی بر دیدگاه مشتریان نسبت به یک محصول جدید دارند که این تاثیر مثبت و افزایش درک مشتری از ویژگی های محصول باعث افزایش قصد خرید می شود. هدف مقاله حاضر، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی و همبستگی و از نظر روش پیمایشی می باشد. نرم افزارهای مورداستفاده، اس.پی.اس.اس22 و اسمارت پی.ال.اس3 است. جامعه مورد بررسی نیز، شامل؛ مصرف کنندگان شبکه اجتماعی اینستاگرام است. روش نمونه گیری، تصادفی ساده در دسترس و حجم نمونه با استفاده از معادلات ساختاری برابر با 140 نفر می باشد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه " بازاریابی شبکه های اجتماعی (شی و همکاران، 2014)، ارزش ادراک شده (ایگرت و اولاگا،2000) و قصد خرید (دورواسولا، 2004)، استفاده شده است، که آلفای کرونباخ تمامی متغیر های بیش از 95/0 برآورد گردید، که نشان از پایایی خوب ابزار داشت و روایی آن با استفاده از طریق روایی محتوا و تکنیک تحلیل عاملی تاییدی، مورد تایید قرار گرفت. نتایج آزمون فرضیه ها حاکی از آن است که فعالیت های بازاریابی شبکه های اجتماعی بر ارزش ادراک شده و بر قصد خرید تاثیر معنی داری دارد و ارزش ادراک شده بر قصد خرید تاثیر معنی داری دارد و فعالیت های بازاریابی شبکه های اجتماعی به واسطه ارزش ادراک شده بر قصد خرید نیز مورد تایید قرار گرفت.

    کلید واژگان: بازاریابی, شبکه های اجتماعی, ارزش ادراک شده, قصد خرید, اینستاگرام}
    Investigating the effect of social media marketing activities on the perceived value and purchase intention of consumers of emerging businesses (Case Study: Instagram social network)
    Saeideh Babajani Mohammadi *

    In today world organizations and companies make a lot of effort to communicate with their customers in order to know more about their customers and use their ideas and opinions in order to meet the needs of customers and provide the best Provide services to them that using social networks and activities in them will create a constructive relationship with people. These networks have a positive effect on the customers' view of a new product, and this positive effect and the increase in the customer's understanding of the product's features increase the purchase intention. The purpose of this article is practical, descriptive and correlational in nature and survey method. The software used is SPSS22 and SmartPLS3. The studied community also includes; Instagram users are social network. The sampling method is simple random available and the sample size using structural equations is equal to 140 people. The data collection tool "social network marketing" questionnaire, perceived value (Egert and Olaga, 2000) and purchase intention. questionnaire was used, and Cronbach's alpha of all variables is more than It was estimated to be 0.95, which showed good reliability of the tool and its validity was confirmed using content validity and confirmatory factor analysis technique. The results of the hypotheses test indicate that the marketing activities of social networks on the value Perceived has a significant effect on purchase intention, and perceived value has a significant effect on purchase intention, and social network marketing activities were also confirmed by perceived value on purchase intention.

    Keywords: Marketing, Social Networks, Perceived Value, Intention To Buy, Instagram}
  • میلاد قنبری*، زهره دهدشتی
    هدف

    در این پژوهش هدف اصلی بررسی تاثیر بازی وارسازی بر وفاداری مصرف کننده با توجه به نقش میانجی نگرش نسبت به برند و قصد درگیری می باشد.

    روش

    از لحاظ روش جمع آوری داده ها، این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است و از نظر هدف نیز کاربردی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، مشتریان و خریداران ایرانی سراسر کشور، فروشگاه اینترنتی دیجی کالا می باشد. روش نمونه گیری، نمونه گیری در دسترس است. ابزار رایج پرسشنامه (آنلاین)، ابزار اصلی برای جمع آوری داده های این پژوهش است. در طرف دیگر برای ارزیابی پایایی پژوهش از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شده است. از آزمون سوبل نیز برای سنجش معناداری تاثیر متغیر میانجی استفاده می شود. همچنین داده های پژوهش در قالب مدل سازی معادله های ساختاری مبتنی بر روش حداقل مربعات جزئی و با استفاده از نرم افزار Amos تحلیل می شود.

    یافته ها

    این مدل که شامل تاثیر مستقیم بازی وارسازی بر وفاداری مصرف کننده و همچنین تاثیر بازی وارسازی از طریق میانجی گری نگرش نسبت به برند و قصد درگیری بر وفاداری مصرف کننده بود، مولفه های آن مورد آزمون قرار گرفت. همچنین در ارزیابی بخش ساختاری مدل بین سازه های درون زا و برون زا ارتباط قوی برخوردار است و مدل کلی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است.

    نتیجه گیری

    پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات مشخص شد که بازی وارسازی (سودمندی درک شده، درک سهولت استفاده، اثر اجتماعی درک شده، لذت درک شده) از طریق متغیر میانجی نگرش نسبت به برند و قصد درگیری، به طور مستقیم و غیر مستقیم بر وفاداری مصرف کننده تاثیر مثبت و معناداری دارد.

    کلید واژگان: بازی وارسازی, نگرش نسبت به برند, قصد درگیری, وفاداری مصرف کننده}
    Milad Ghanbari *, Zohreh Dehdashti Shahrokh
    Objective

    In this study, the main purpose of this study is to investigate the effect of gaimification on consumer loyalty with respect to the mediating role of attitude towards the brand and intention to engage.

    Methodology

    In terms of data collection method, this research is a descriptive survey and is applied in terms of purpose. The statistical population of the present study, Iranian customers and buyers across the country, is the online store of Digikala. Sampling method is available sampling. Online tool, the main tool for data collection. On the other hand, Cronbach's alpha coefficient and combined reliability were used to evaluate the reliability of the research. The Sobel test is used to measure the significance of the effect of the mediating variable. The research data are also analyzed in the form of structural equation modeling based on the partial least squares method using Amos software.

    Findings

    This model, which included the direct effect of gaimification on consumer loyalty as well as the effect of gaimification through mediating attitude towards the brand and the intention of engagement on consumer loyalty, its components were tested. Also, in evaluating the structural part of the model, there is a strong relationship between endogenous and exogenous structures and the general research model has a good fit.

    Conclusion

    After analyzing the data, it was found that gaimification(Perceived usefulness, perceived ease of use, perceived social impact, perceived pleasure) through mediating variable attitude towards the brand and intention to engage, directly and indirectly have a positive and significant effect on consumer loyalty.

    Keywords: Gaimification, Attitude towards the brand, intention to engage, consumer loyalty}
  • محمد باشکوه اجیرلو*، عادله دهقانی قهنویه

    با توجه به بحران های اخیر از جمله بیماری کرونا و تحریم ها و اثرات و خسارات آن ها بر صنعت گردشگری احیای این صنعت امری ضروری است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر خونسردی برند بر تعامل مشتری با برند و تاثیر تعامل مشتری با برند بر پاسخ های رفتاری گردشگران (نیت بازدید مجدد و نیت توصیه به دیگران) با در نظر گرفتن نقش تعدیل کنندگی تجربه برند است. جامعه این پژوهش گردشگران در اصفهان است که با استفاده از فرمول کوکران، 400 نفری انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه است که به روش در دسترس توزیع و گردآوری شد. در این پژوهش، روایی محتوا و روایی همگرا سنجش و بررسی شده و پایایی از طریق محاسبه ضرایب بارهای عاملی آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی به دست آمده است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از مدل سازی معادلات ساختاری عامل تاییدی و از نرم افزار Spss25 و Smart Pls2.0 استفاده شده است. نتایج نشان می دهد خونسردی بر تعامل برند تاثیر مثبت و معنادار دارد و تعامل برند بر نیت بازدید مجدد و نیت توصیه به دیگران تاثیر مثبت و معنادار دارد. تجربه برند قادر است اثرگذاری خونسردی برند بر تعامل برند را تعدیل کند. مدیران و بازاریابان گردشگری می تواند با در نظر گرفتن نقش خونسردی برند و تاثیر آن بر تعامل مشتری با برند با فراهم کردن تجربه برند مطلوب میزان بازدید مجدد گردشگران از مقاصد گردشگری را افزایش داده و همچنین گردشگران را تشویق کنند تا این مکان های گردشگری را به دیگران توصیه کنند.

    کلید واژگان: خونسردی برند, تعامل مشتری با برند, تجربه برند, نیت بازدید مجدد, نیت توصیه به دیگران}
    Mohammad Bashokouh Ajirloo *, Adeleh Dehghani Ghahnavieh

    Considering the recent crises, including the corona disease and the sanctions and their effects on the tourism industry, it is necessary to revive this industry. This study investigates the effect of brand coolness on customer brand engagement and the effect of customer brand engagement on the behavioral responses of tourists (intention to revisit and intention to recommend to others), considering the moderating role of brand experience. The population of this research is tourists in Isfahan, which was selected using Cochran's formula of 400 people. The data collection tool is a questionnaire that was distributed and collected using the available method. In this research, content and convergent validity were measured and checked, and reliability was obtained by calculating Cronbach's alpha factor loading coefficients and composite reliability. Structural equation modeling of confirmatory factor and Spss25 and Smart Pls2.0 software were used for data analysis. The results show that coolness has a positive and significant effect on brand engagement, and brand engagement has a positive and significant effect on the intention to revisit and the intention to recommend to others. Brand experience can moderate the effect of brand coolness on brand engagement. Tourism managers and marketers can increase the number of tourists revisiting destinations by considering the role of brand coolness and its effect on customer brand engagement by providing a favorable brand experience. Also, encourage tourists to recommend these tourist places to others.

    Keywords: Brand Coolness, Customer brand Engagement, brand experience, Intention to revisit, Intention to Recommend to Others}
  • مهدی اخ الصنایع، سید حامد وارث، مسعود کیماسی

    بازاریابی سیاسی در دهه های اخیر به عنوان ابزار تحقق پیروزی در انتخابات کاربردی دوچندان یافته است؛ به گونه ای که پیروزی جریان های سیاسی در انتخابات تا حد زیادی به استفاده موثر این گروه ها از مدل های بازاریابی سیاسی برمی گردد. هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی تاثیر برندسازی شخصی سیاستمداران بر قصد شهروندان به رای دهی در انتخابات ریاست جمهوری در چارچوب بازاریابی سیاسی می باشد. ازاین رو، داده های مربوط به 392 شهروندان تهرانی به روش غیر احتمالی در دسترس مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفته است. جهت جمع آوری داده ها، از پرسشنامه استاندارد که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته است، استفاده گردید. از تکنیک معادلات ساختاری برای آزمون فرضیه استفاده شد و نتایج حاصل نشان داده است که برندسازی شخصی با توجه به نگرش شهروندان با ضریب 17 درصد بر قصد رای دادن آنها تاثیر معنی داری دارد. در حالی که برندسازی شخصی با توجه به اعتبار ادراک شده از سوی شهروندان با ضریب 58 درصد بر قصد رای دادن آنها تاثیر معنی داری دارد.

    کلید واژگان: بازاریابی سیاسی, برندسازی شخصی, نگرش, اعتبار ادراک شده, قصد رای دادن, جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی}
    Mahdi Akhossanayeh, Seyed Hamed Vares, masoud keimasi

    Political marketing has doubled in recent decades as a means of achieving practical election victory; So that the victory of political currents in the elections largely depends on the effective use of political marketing models by these groups. The main purpose of this study is to investigate the effect of politicians' personal branding on people's intention to vote in the context of political marketing. Therefore, the data of 392 citizens of Tehran have been analyzed in an unlikely way. To collect data, a standard questionnaire was used whose validity and reliability were confirmed. Structural equation technique was used to test the hypothesis and the results showed that personal branding has a significant effect on their intention to vote according to the attitude of citizens with a coefficient of 17%. While personal branding has a significant effect on their intention to vote according to the credibility perceived by citizens with a coefficient of 58%.

    Keywords: political marketing, personal branding, attitude, perceived credibility, intention to vote, Progress, Justice Population of Islamic Iran}
  • سعید مسعودی پور*، فرزانه محمدی

    محصولات لوکس بخش مهمی از بازار مصرفی جامعه را تشکیل می دهد و می تواند به عنوان موضوعی برای پژوهش های بازاریابی شناخته شود. در جوامعی که دین نقش مهمی در شکل دهی به رفتارهای افراد دارد، مطالعه تاثیر این متغیر بر رفتار خرید مصرف کنندگان محصولات لوکس، امری مهم و لازم است. آیا دین داری می تواند ایجاد کننده نگرش مثبت و تمایل شخصی و قصد خرید برای محصولات لوکس باشد؟ پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت، کاربردی و در زمره مطالعات توصیفی است؛ که با استفاده از شیوه کمی و با به کارگیری شیوه گردآوری داده ها به روش توصیفی- پیمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری مورد بررسی، شهروندان ساکن شهر تهران (مسلمان) بوده که با استفاده از پرسش نامه به دو روش الکترونیکی و میدانی در میان 312 نفر از این افراد، به جمع آوری داده پرداخته شد. پس از تحلیل صورت گرفته به وسیله نرم افزارهای SPSS21 و PLS3 درنهایت مشخص شد که دین داری با نگرش به برند، تمایلات شخصی و قصدخرید محصولات لوکس، رابطه معنا داری دارد و جنسیت و درآمد نقشی در تعدیل این روابط در میان این جامعه آماری ایفا نمی کند. از آنجایی که به نظر می رسد دین داری می بایست نقش کنترل کننده و محدود کننده در تمایل به خرید محصولات لوکس داشته باشد، به نظر می رسد شاهد ظهور مصرف کنندگانی هستیم که توانسته اند بین دو مفهوم دین داری و لوکس گرایی، هماهنگی برقرار کنند. که این امر نشانه هایی از تحولات نگرشی و رفتار در میان مصرف کنندگان مسلمان در ایران دارد.

    کلید واژگان: دینداری, نگرش مصرف کننده, مصرف کننده مسلمان, محصولات لوکس, قصدخرید}
    Saeed Masoodipoor *, Farzaneh Mohammadi

    Luxury products are an important part of the consumer market and can be recognized as a topic for marketing research. In societies where religion plays an important role in shaping people's behaviors, it is important and necessary to study the impact of this variable on the buying behavior of consumers of luxury products. Can religiosity create a positive attitude and personal desire and intention to buy for luxury products? The present study is applied in nature and is a descriptive study; Which has been done using a quantitative method and using a descriptive-survey method of data collection. The statistical population was Iranian Muslim citizens living in Tehran. Data were collected from 312 individuals using a questionnaire using both electronic and field methods. After analysis by SPSS21 and PLS3 software, it was finally found that religiosity has a significant relationship with brand's attitude, personal preferences and intention to buy luxury products, and gender and income play a role in moderating these relationships. This statistical community does not play. Religiosity can have a small negative effect on attitudes toward luxury products, but it has less of a negative impact on personal preferences for luxury.

    Keywords: Religiosity, consumer attitude, Muslim consumer, luxury products, intention to buy}
  • بهاره مکاری اصفهانی، وجیهه هوشیار*

    لازمه حضور در بازارهای دیگر کشورها توجه به متغیرهایی است که ریشه در فرهنگ کشورها، افکار ساکنین و باورهای ایشان دارد. بنابراین برندها برای حضور در بازارهای بین المللی علاوه بر ویژگی های معمول، باید به عوامل دیگر توجه ویژه ای داشته باشند. لذا، پژوهش حاضر با هدف تحلیل تاثیر گشودگی فرهنگی و ذهنیت جهانی بر قصد خرید استفاده کنندگان لوازم خانگی با تاکید بر نقش میانجی تصویر کشور مبدا انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش کلیه مشتریان محصولات لوازم خانگی خارجی در شهر مشهد می باشد. حجم نمونه پژوهش براساس فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونه گیری غیراحتمالی دردسترس 390 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد لی و راب (2022) است که جهت تایید پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ و برای روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید که مقادیر به دست آمده بیانگر تایید پایایی و روایی پرسشنامه است. علاوه براین، روایی واگرا نیز مورد تایید قرار گرفت، جهت تحلیل داده ها به روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار پی ال اس نسخه 3 و اس پی اس اس نسخه 24 انجام پذیرفت. نتایج حاکی از آن است که گشودگی فرهنگی بر قصد خرید و تصویر کشور مبدا تاثیر معناداری دارد. همچنین، تصویر کشور مبدا بر قصد خرید تاثیر معناداری دارد. علاوه براین، ذهنیت جهانی بر تصویر کشور مبدا تاثیر معناداری دارد اما اثر آن بر قصد خرید به صورت مستقیم تایید نگردید. در این تحقیق نقش میانجی تصویر کشور مبدا تایید شده است.

    کلید واژگان: گشودگی فرهنگی, ذهنیت جهانی, تصویر کشور مبدا, قصد خرید}
    Bahare Makari Isfahani, Vajihe Hoshyar *

     in order to be present in international markets, brands should pay special attention to other factors in addition to the usual features.Therefore, the current research was conducted with the aim of analyzing the impact of cultural openness and global mindset on the purchase intention of home appliance users, emphasizing the mediating role of the image of the country of origin.The statistical population of the research is all customers of foreign home appliances products in Mashhad city.The sample size of the study was determined based on Cochran's formula and using the non-probability sampling method among 390 people.The data collection tool is the standard questionnaire of Lee and Rab (2022), which was used to confirm the reliability of the questionnaire from Cronbach's alpha and for the validity of the questionnaire, confirmatory factor analysis was used, and the obtained values indicate the confirmation of the reliability and validity of the questionnaire. In addition, divergent validity was also confirmed, and data analysis was done by structural equation method using PLS version 3 and SPSS version 24 software.The results indicate that cultural openness has a significant effect on the purchase intention and the image of the country of origin.Also, the image of the country of origin has a significant effect on the purchase intention.In addition, global mentality has a significant effect on the image of the country of origin, but its effect on purchase intention was not directly confirmed.In this research, the mediating role of the image of the country of origin has been confirmed.

    Keywords: Cultural Opening, Global Mindness, Original Image Country, Intention to Shopping}
  • مدل علی روابط بین تصویر مقصد ، وفاداری گردشگر ، قصد بازدید ، نقش میانجی رضایت و تبلیغات شفاهی
    مریم افشین*

     در عصر حاضرگردشگری بیشتر گسترش یافته و به صنعت قدرتمندتری در جهان تبدیل شده است که به شدت بر اقتصاد یک کشور تاثیر می گذارد. همچنین با چندین بخش دیگر مانند تبلیغات، فروش، قرار دادهای محصولات، حمایت های مالی و سازمان های تجاری مرتبط است. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر تصویر مقصد بر وفاداری گردشگر و قصد بازدید: آزمون یک رویکرد میانجیگری چندگانه صورت گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش و ماهیت توصیفی - پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق را کلیه گردشگرانی که در بازه انجام تحقیق به مراکز مذهبی، فرهنگی و تاریخی شهر مشهد مراجعه می کنند، تشکیل می دهند. حجم نمونه با توجه به جدول کرجسی و مورگان 384 نفر می باشد. و با توجه به نامعین بودن جامعه آماری، روش نمونه گیری مورد استفاده در این تحقیق از نوع غیر احتمالی در دسترس می باشد. روش جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه استاندارد شده جلیلوند و همکاران (2012) برای سنجش متغیر تصویر مقصد و تبلیغات دهان به دهان (شفاهی) الکترونیکی، آلیمان و همکاران (2014) برای سنجش متغیر رضایت گردشگر، چیو و همکاران (2016) برای سنجش متغیر وفاداری گردشگر و سو و همکاران (2017) برای سنجش متغیر قصد بازدید است.داده های به دست آمده با روش های آمار توصیفی (میانگین، درصد فراوانی) با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 و آمار استنباطی (روش معادلات ساختاری) با استفاده از نرم افزار PLS تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که تصویر مقصد بر رضایت، وفاداری، قصد بازدید و تبلیغات دهان به دهان الکترونیک گردشگران مکان های تاریخی، فرهنگی و مذهبی شهر مشهد تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج بیانگر نقش واسط رضایت گردشگران در رابطه بین تصویر مقصد با قصد بازدید از مکان های تاریخی، تفریحی و مذهبی شهر مشهد است.

    کلید واژگان: تصویر مقصد, رضایت گردشگر, وفاداری گردشگر, قصد بازدید, تبلیغات دهان به دهان الکترونیک}
    Causal model of relationship between destination image, tourist loyalty, visit intention : the mediating role of satisfaction and word of mouth.
    Maryam Afshin *

     In today's era, tourism has expanded more and has become a more powerful industry in the world, which strongly affects the economy of a country. It is also associated with several other departments such as advertising, sales, product contracts, sponsorships and business organizations. This study aimed to investigate the effect of destination image on tourist loyalty and visit intention: testing a multiple mediation approach. This research was applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method and correlational nature. The statistical population of this research is made up of all the tourists who refer to the religious, cultural and historical city of Mashhad during the research period. According to the table of Karjesi and Morgan, the sample size is 384 people. And due to the uncertainty of society-statistics, the sampling method used in this research is non-probability. The data collection method in this research is the standardized questionnaire of Jalilund et al. (2012) to measure the variable of destination image and electronic word-of-mouth advertising, Aliman et al. (2014) to measure the variable of tourist satisfaction, Chiu et al. (2016) for to measure the variable of tourist loyalty and Su et al. (2017) to measure the variable of intention to visit. The obtained data were analyzed by descriptive statistics methods (mean, frequency percentage) using SPSS version 19 software and inferential statistics (structural equation method) using PLS software. The results showed that the image of the destination has a positive and significant effect on the satisfaction, loyalty, intention to visit and electronic word-of-mouth advertising of the historical, cultural and religious places of Mashhad city. Also, the results show the mediating role of tourists' satisfaction in the relationship between the image of the destination and the intention to visit historical, recreational and religious places in Mashhad.

    Keywords: : destination image, tourist satisfaction, tourist loyalty, intention to visit, electronic word-of-mouth advertising}
  • Hossein Hajibabaei *, Tohfeh Ghobadi Lamuki, Mahziyar Akbari
    Virtual reality is one of the most attractive and promising technologies in the world today, which is rapidly growing and developing. The many capabilities of this technology indicate its diverse applications in the fields of marketing and consumer behavior. An application of virtual reality is the ability to conduct 360-degree virtual tours of the store. This research will investigate and answer the question of whether the use of 360-degree interactive tours based on virtual reality capabilities will stimulate the intention of its audience to visit the store physically or not. Due to its practical results and the method used in it, this research is an experiment, simulation, and survey, which includes two groups of 12 people as a control group and an experimental group, and in two levels: pre-test, post-test, and finally, the recall test. Data were collected through a questionnaire with appropriate validity and reliability from both groups and in all three levels of pre-test, post-test, and reminder test, and then, through SPSS software, the mean difference and standard deviation difference tests were analyzed. The results of this study showed a significant difference in the intention of physically visiting the experimental group (virtual reality) participants from the store physically compared with the participants in the control group. This means that companies and marketers can use technologies such as virtual reality to effectively stimulate consumers' behavioral malpractice instead of traditional methods.
    Keywords: : Virtual Tours, virtual reality, VR, 360 Degree Photo, Virtual Reality Tour, intention to visit}
  • Yousef Keshavarz *, Zeinab Ansari
    Trying to retain the employees as the main capital of an organization seems highly substantial for the survival of any organizations. There are several influential factors to retain them and prevent them from leaving. One of these factors is favoritism in the organizations. The study examines the effects of favoritism on employee’s intention to leave in government organization with the mediating roles of burnout and alienation. Having reviewed the literature and in light of “Adams' Equity Theory”, the data was collected using a standard questionnaire from a total sample of 379 employees. The data was then analyzed using the Structural Equation Modeling (SEM) technique using AMOS software. The results of this study revealed that favoritism, which was investigated with two variables namely nepotism and cronyism, would have a positive and significant effect on the staff leave. Furthermore, the mediating role of burnout and alienation for the impact of nepotism and cronyism on employee leave was confirmed. This study serves as a reference for favoritism management in Iranian government organization. The study provides several theoretical as well as practical implications.
    Keywords: favoritism, Nepotism, Cronyism, burnout, Alienation, Intention to Leave}
  • سیده معصومه غمخواری*، لیلا پور علی گنجی

    این تحقیق بررسی تاثیر سودمندی درک شده،  سهولت استفاده، لذت، اعتماد و نفوذ اجتماعی بر قصد استفاده با نقش میانجی نگرش مصرف کننده می باشد. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر چگونگی گردآوری اطلاعات توصیفی و از شاخه پیمایشی است. داده های تحقیق از طریق سوالات پنج گزینه ای لیکرت موجود در پرسشنامه تحقیق جمع آوری شده است. درپژوهش حاضر به منظورتجزیه وتحلیل داده های حاصل از پرسشنامه، متناسب با نیاز آماری از نرم افزار آماری SPSS.V24 و از نرم افزار معادلات ساختاری pls.V3 در قالب دو بخش آمارتوصیفی و استنباطی بصورت رگرسیون خطی و چندگانه استفاده گردیده است. جامعه ی مورد پژوهش شامل تعداد مشتریان برق خورشیدی خانگی شهر یزد که 730 نفر می باشد. جهت محاسبه حجم نمونه موردنیاز برای پژوهش با استفاده از فرمول کوکران در سطح اطمینان 5 درصد برابر با 384 نفر بدست آمده است. نمونه مورد مطالعه به روش در دسترس جمع آوری شده است.نتایج پژوهش نشان داد که متغیرهای نتایج پژوهش نشان می دهد که  متغییر سودمندی درک شده بر قصد استفاده مشتریان برق خورشیدی خانگی با نقش میانجی نگرش مشتریان (203/0) سهولت استفاده بر قصد استفاده مشتریان برق خورشیدی خانگی با نقش میانجی نگرش مشتریان (228/0) لذت بر قصد استفاده مشتریان برق خورشیدی خانگی با نقش میانجی نگرش مشتریان(114/0) اعتماد بر قصد استفاده مشتریان برق خورشیدی خانگی با نقش میانجی نگرش مشتریان (117/0) نفوذ اجتماعی بر قصد استفاده مشتریان برق خورشیدی خانگی با نقش میانجی نگرش مشتریان (303/0) نگرش مشتریان بر قصد استفاده مشتریان برق خورشیدی خانگی (190/0) سودمندی درک شده بر قصد استفاده مشتریان برق خورشیدی خانگی (136/0) سهولت استفاده بر قصد استفاده مشتریان برق خورشیدی خانگی (107/0) لذت بر قصد استفاده مشتریان برق خورشیدی خانگی (271/0) اعتماد بر قصد استفاده مشتریان برق خورشیدی خانگی (364/0) نفوذ اجتماعی بر قصد استفاده (132/0) در مشتریان برق خورشیدی خانگی تاثیر معنادار دارد.

    کلید واژگان: سودمندی درک شده, سهولت استفاده, لذت, اعتماد, نفوذ اجتماعی, قصد استفاده, نگرش}
    Seyedeh Maasoumeh Ghamkhari *, Lila Pour Ali Ganji

    This research examines the effect of perceived usefulness, ease of use, enjoyment, trust and social influence on intention to use with the mediating role of consumer attitude. The research is descriptive and survey in terms of practical purpose and in terms of how to collect information. Research data has been collected through five-choice Likert questions included in the research questionnaire. In this research, in order to analyze the data obtained from the questionnaire, according to the statistical needs, SPSS.V24 statistical software and pls.V3 structural equation software were used in the form of descriptive and inferential statistics in the form of linear and multiple regression. The research population includes the number of solar household electricity customers in Yazd, which is 730 people. In order to calculate the required sample size for the research using Cochran's formula, 384 people have been obtained at a confidence level of 5%. The study sample was collected by available methods. The results of the research showed that the variables of the research results show that the variable of perceived usefulness on the intention to use solar household electricity with the mediating role of the attitude of the customers (0.203), ease of use on the intention to use Household solar electricity customers with the mediating role of customers' attitudes (0.228), enjoyment of the customers' intention to use household solar electricity with the mediating role of customers' attitudes (0.114), trust in the customers' intention to use household solar electricity with the mediating role of customers' attitudes (0.117) Social influence on customers' intention to use household solar electricity with the mediating role of customers' attitude (0.303), customers' attitude on customers' intention to use household solar electricity (0.190), perceived usefulness on customers' intention to use household solar electricity (0.136), ease of use On customers' intention to use household solar electricity (0.107), enjoyment on customers' intention to use household solar electricity (0.271), trust on customers' intention to use household solar electricity (0.364), social influence on customers' intention to use (0.132) Household solar electricity has a significant impact.

    Keywords: Perceived Usefulness, ease of use, enjoyment, Trust, social influence, Intention to use, Attitude}
  • محمدحسین عباسی، امیررضا ممدوحی*، مهسا ابوترابی کاشانی
    زمینه و هدف

    ترکیب اتومبیل های خودران و اشترا ک گذاری سفر، موجب ظهور اتومبیل های خودران اشتراکی شده است که موجب کاهش استفاده از خودروی شخصی و توسعه حمل ونقل پایدار خواهد شد. هدف این پژوهش، شناسایی و مقایسه تاثیر عوامل مختلف بر میزان قصد استفاده کاربران از این فناوری در سفرهای اجباری شهر تهران است.

    روش

    مشخصات اقتصادی اجتماعی، رفتار سفر و قصد استفاده افراد از اتومبیل خودران اشتراکی با استفاده از پرسش نامه ای که به همین منظور طراحی شده است در زمستان 1400 جمع آوری شد. هم چنین با استفاده از رویکردهای تحلیل توصیفی، ضریب هم بستگی و تحلیل واریانس عاملی به بررسی فرضیه ها و پرسش های پژوهش پرداخته شده است.

    یافته ها

    نتایج، نشان گر وجود تفاوت معنادار بین اثر ثابت متغیرهای وضعیت مالکیت گواهی نامه رانندگی و دسته بندی نسل (هزاره و انفجار) در قصد استفاده از این فناوری در سفرهای اجباری است. افراد فاقد گواهی نامه و نسل هزاره به دلیل آشنایی بیشتر با فناوری، تمایل بیشتری در استفاده از این فناوری نسبت به افراد فاقد گواهی نامه و نسل انفجار دارند. اگرچه اثر تعاملی جنسیت با دو متغیر توضیحی دیگر معنادار است اما اثر ثابت جنسیت معنادار نیست. به علاوه، اثر تعاملی مالکیت گواهی نامه و نسل نیز نشان گر تمایل بیشتر نسل هزاره نسبت به افراد نسل انفجار صرف نظر از وضعیت مالکیت گواهی نامه بود. هم چنین اثر تعاملی معنادار سه متغیر جنسیت، مالکیت گواهی نامه و دسته بندی نسل نیز بیان گر وجود تفاوت معنادار در قصد استفاده از اتومبیل خودران اشتراکی به ازای ترکیب های مختلف سه متغیر توضیحی است. ازجمله ترکیبات معنادار می توان به این مورد اشاره کرد که در میان زنان دارای گواهی نامه رانندگی، نسل هزاره تمایل بیشتری به استفاده از این فناوری نسبت به نسل انفجار دارند.

    نتیجه گیری

    بنابر نتایج، به منظور افزایش قصد استفاده کابران از اتومبیل خودران اشتراکی، بایستی سیاست گذاران و تولیدکنندگان نیازهای کاربران ویژه (سالمندان، نوجوانان و بانوان) را مورد توجه قرار دهند.

    کلید واژگان: تحلیل واریانس عاملی, اتومبیل خودران اشتراکی, سفر اجباری, اشترا ک گذاری سفر, قصد استفاده}
    Mohammadhossein Abbasi, AmirReza Mamdoohi *, Mahsa Aboutorabi Kashani
    Background and Objective

    The integration of self-driving cars and ride sharing services has led to the emergence of shared autonomous vehicles (SAVs), which will reduce the use of private cars and sustainable transportation development. This paper aims to determine and compare the effect of various factors on intention to use SAVs in mandatory trips in Tehran.

    Methodology

    Using descriptive analysis, correlation coefficient and factorial ANOVA, the research questions have been answered by collected data in September, 2021.Findings and

    Conclusion

    Results indicate the existence of a significant difference between the fixed effect of driving license (yes/no) and generation categories (millennials and baby boomers) in the intention to use SAVs in mandatory trips. People without a driving license and millennials have a higher intention of using this technology than people without a license and baby boomers due to their familiarity with technology. As an interesting finding, there was a significant interaction effect of gender with two other variables despite the non-significance of gender fixed effect. Moreover, the interaction effect of driving license and generations also showed the greater intention of millennials than baby boomers, regardless of driving license ownership. Also, the significant interaction effect of gender, driving license ownership and generation categories indicates the existence of a significant difference in intention to use SAVs for different combinations of these factors. It was concluded that among women with driving license, there is a significant difference between millennials and baby boomers, and millennials are more inclined to use this technology than baby boomers.

    Keywords: Factorial Analysis of Variance, Shared Autonomous Vehicle, Mandatory Trips, Ride-sharing, Intention to Use}
  • مهدی دهقانی سلطانی*، مریم مصباحی، سارا شیبانی
    توسعه برنامه‎های کاربردی متعدد با ویژگی‎های بازی به روند جدید بازی‎وارسازی منجر شده است. با وجود این روند روبه‏رشد و نقش بالقوه بازی‎وارسازی، مبانی نظری بازاریابی فاقد مدل‎هایی است که استفاده از بازی‎وارسازی را در زمینه بازاریابی، ادراک مشتریان و تاثیر آن بر نگرش نسبت به برند توضیح دهند. در این پژوهش بر مبنای مدل پذیرش فناوری، مدلی برای بررسی اثرات بازی‎وارسازی بر قصد تعامل مشتریان با فرآیند بازی‎وارسازی و نگرش آن ها نسبت به برند ارایه می‎شود. تحقیق حاضر از منظر هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی است. برای جمع آوری داده ها پرسشنامه استاندارد به کار برده شد که روایی آن از طریق روایی صوری و پایایی آن نیز با آلفای کرونباخ محاسبه گردید. از مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش کابران جوان نرم افزارهای کاربردی پرداخت موبایلی که از بازی وارسازی استفاده کرده اند، در شهر کرمان بود. حجم نمونه به تعداد 392 نفر تعیین و برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد که سودمندی درک شده، سهولت استفاده درک شده، تاثیر اجتماعی درک شده و لذت درک شده به طور مثبت بر قصد افراد برای تعامل و نگرش نسبت به برند در زمینه بازاریابی بازی‎وارسازی تاثیرگذار است. همچنین نتایج این مطالعه حاکی از تاثیر مثبت قصد تعامل بر نگرش نسبت به برند بود.
    کلید واژگان: سهولت استفاده درک شده, سودمندی درک شده, قصد تعامل و مشارکت, نگرش نسبت به برند}
    Mahdi Dehghani Soltani *, Maryam Mesbahi, Sara Sheibani
    Introduction
    The concept of gamification and its mechanics in non-gaming environments has become a rapidly emerging practice in business, especially in marketing. In the early days of the advent of gamification, it was not felt that the roots of mechanics and techniques could easily penetrate the gaming software world. The use of gamification tools and methods can be beneficial to the organizations active in various industries, which is due to its fundamental potential in forming and influencing behavior and attitudes. An increasing number of organizations are adopting game techniques and game-style rewards to increase customer engagement. Despite the practical importance of the gamification cycle, the current gamification literature is still lacking, and it lacks scientific accuracy. In other words, a comprehensive definition of gamification has rarely been provided in scientific research on gamification in various fields. Second, since gamification is a relatively new concept, it is largely unclear how an effective design for a particular goal can be realized. Some researchers argue that most businesses pursue gamification with the goal of achieving unlikely and far-reaching success, and, as a result, most businesses use gamification as a tool to improve business processes without examining its suitability for their organization, and they do their job. Due to the poor design of gamification software programs, some procedures have failed to achieve business goals. Moreover, nowadays, gamification has increasingly been able to play a significant role in attracting customers. Many companies that seek to improve the performance of their business can use it as an important strategy to improve their business activities. Therefore, gamification is considered as a business strategy that is used by many managers in different companies in order to increase the interaction and loyalty of customers. To achieve different marketing goals, one can use dynamic and stable gamification experiences. The participants that pioneered in gamification were Coca-Cola, McDonald's, Nike and Sony. In this research, gamification is defined as a system that uses game design components in a non-game environment in order to create enjoyable experiences, and influence the attitude or behavior of users. In addition, there is no uniform approach to the successful development and implementation of gamification aspects in the existing processes. This means that there is limited knowledge of how the structural application of gamification plays in processes. Also, the effect of gamification on changing people's behavior or attitude towards different business processes has not been studied yet. Third, there is no scientific evidence of the effects or benefits of gamification. The gamification is used as a system based on new technologies in various fields. Technology acceptance theories in the field of information systems have examined the acceptance of technology-based systems. In particular, the technology acceptance model is a valid, robust, and almost simple model for predicting the user’s acceptance. This research seeks to investigate the concept of gamification in the general field of marketing and its impact on users' intentions and attitudes toward the brand by expanding the technology acceptance model. Therefore, the purpose of this study is to investigate a model that explains the role of gamification in marketing by considering the impacts of social interaction, perceived pleasure and other factors on users' intention to participate in games and their attitude towards the brand.
    Methodology
    The present study is an applied piece of research. In terms of data processing, the study is of a descriptive type conducted through correlation analyses. A standard questionnaire was used to measure the effect of gamification on the intention to interact and the user’s attitude towards a brand. The statistical population consisted of the young users of mobile payment software applications that used gamification (such as the app scoring system) in the city of Kerman. The available sampling method and Cochran's formula were used to obtain the sample size. In this study, structural equation modeling served to test research hypotheses and examine the relationships among the latent factors.
    Results and Discussion
    The significant coefficients between the perceived convenience, perceived ease of use, perceived social impact and perceived pleasure with the intention of interaction and participation were 3.73, 5.51, 3.21 and 3.11. Thus, perceived convenience, perceived ease of use, perceived social impact, and perceived pleasure have significant effects on the intention to interact and participate. The significant coefficients between the perceived convenience, perceived ease of use, perceived social impact, and perceived pleasure with the attitude toward the brand were 5.80, 6.32, 3.36, and 3.68. Thus, perceived convenience, perceived ease of use, perceived social impact, and perceived pleasure significantly affect the attitudes toward the brand. The coefficient of significance between the intention to interact and participate with the attitude towards the brand was 4.71. Therefore, the intention of interaction and participation has a significant effect on the attitudes toward the brand.
    Conclusion
    The study provides evidence on the effects of gamification in practice as a basis for further application of gamification in various fields. The results serve as a guide for game planners and other designers. The important factors affecting the behavior and attitudes of participants are identified, which help to conduct scientific research on the development of a technology acceptance model and demonstrate the application of that model in various areas. Finally, the relationship between the intention to interact with the gamification marketing process and the attitude towards a particular brand was studied to make marketers more aware of how to arrange their strategies to increase participants' desire to participate in the development of their marketing activities. This research fills the gap of theoretical knowledge about the relationship between the intention to interact and the attitude towards a brand.
    Keywords: Perceived Ease of Use, Perceived Usefulness, Intention of engagement, Brand attitude}
  • مرتضی موقر*، ابوالحسن حسینی، مژگان باقری
    چکیده
    هدف
    بازی وار سازی امروزه می تواند برای جذب عده زیادی از مشتریان که دیگر اکنون بازی به جزیی از عادات روزمره شان تبدیل شده است به عنوان یکی از استراتژی های مهم بازاریابی نقش اساسی ایفا کند. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر بازی وار سازی در تمایل به خرید بیمه توسط مشتریان بوده است. به عنوان کوششی نوتاثیر بازی وارسازی بر تمایل به خرید به شکل عینی مورد بررسی قرار گرفته است.روش شناسی: این پژوهش از حیث هدف کاربردی وبه روش نیمه آزمایشی است. از دو گروه متجانس قبل از تاثیر متغییر مستقل آزمون به عمل آمد وسپس یکی از آن دو تحت تاثیر متغییر مستقل قرار گرفت.پس از آن مجددا از آنها آزمون گرفته شد.نتایج آن با نتایج آزمون قبل مقایسه گردید.
    یافته ها
    جامعه آماری این پژوهش مشتریان شرکت بیمه (کارمندان بانک در سطح استان مازندران) بوده اند که به پرسشنامه ی استاندارد تمایل به خرید مشتریان مشتمل بر 9 سوال پاسخ دادند. 60 نفر به طور تصادفی ساده انتخاب شدند و در دو گروه (هر گروه 30 نفر) قرارگرفتند. سرانجام یک گروه به طور تصادفی ساده به عنوان گروه آزمایش و گروه دیگر به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. در نهایت فرضیه های پژوهش با روش آماری تحلیل کواریانس تک متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتیجه گیری
    نتا یج پژوهش نشان داد که گروه آزمایش (با تجربه بازی وار سازی) از گروه گواه (بدون تجربه بازی وار سازی) به طور معنی دار از نمرات تمایل به خرید مشتری بالاتری برخوردار هستند.
    کلید واژگان: بازی وارسازی, تمایل به خرید, صنعت بیمه, مشتریان بیمه, شرکت های بیمه}
    Morteza Movaghar *, Aboalhassan Hosseini, Mozhgan Bagheri
    Abstract
    Objective
    The objective of this research was the effect of gamification on the intention of customers to buy insurance.
    Methodology
    This research is practical in terms of its purpose. The research method of this research is semi-experimental.The homogenous group was tested before the influence of the independent variable, and then they were subjected to the influence of the independent variable, and after that they were tested again. The results were compared with the results of the previous test.
    Findings
    The statistical population of this research was the customers of the insurance company (bank employees in Mazandaran province) who answered the standard questionnaire of customers' intention to buy, consisting of 9 questions. 60 people were randomly selected and placed in two groups (30 people in each group). Finally, a simple random group was considered as the experimental group and the other group as the control group. Finally, research hypotheses were analyzed with the statistical method of univariate covariance analysis.
    Conclusion
    The results of the research showed that the test group (with gamification experience) has significantly higher scores of customers' intention to buy than the control group (without gamification experience).
    Keywords: gamification, Intention To Buy, Insurance Industry, Insurance Customers, Insurance Companies}
  • علی آتش سوز، پریناز رحمانی*

    در جهان امروز، فناوری اطلاعات، نقش اساسی در بازاریابی ایفا می کند. گسترش فناوری اطلاعات و استفاده از ابزارها، موجب بسط اطلاعات و دسترسی آسان و کم هزینه مصرف کنندگان به کالا و خدمات مختلف در بستر فضای مجازی می شود و زمینه تبادل سریع کالا و خدمات را میسر می سازد. یکی از فناوری هایی که امروزه در بازاریابی به صورت گسترده موردتوجه قرارگرفته است، واقعیت افزوده می باشد. بر همین اساس، مطالعه ی حاضر به بررسی نقش برنامه های واقعیت افزوده موبایل بر استفاده مداوم و قصد خرید توسط مصرف کننده با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری پرداخته است. جامعه آماری پژوهش مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجی کالا بوده که تعداد 307 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده و داده ها با استفاده از نرم افزار SmartPLS تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که حضور مجازی، ارزش تجربی و مزایای خرید تاثیر مثبتی بر نگرش نسبت به برنامه واقعیت افزوده موبایل دارند. همچنین ارزش درک شده و نگرش نسبت به کاربرد واقعیت افزوده موبایل تاثیر مثبتی بر رضایت مصرف کننده دارند. درنهایت، رضایت و ارزش درک شده تاثیر مثبتی بر قصد استفاده مداوم و قصد خرید دارند. نتایج تحقیق بیانگر لزوم تمرکز بیشتر طرح های بازاریابی بر برنامه های واقعیت افزوده موبایل به دلیل نقش آن در ترغیب مشتریان به خرید بیشتر است.

    کلید واژگان: واقعیت افزوده موبایل, استفاده مداوم, قصد خرید, مصرف کننده}
    Ali Atashsooz, Parinaz Rahmani *
    Introduction

    Augmented reality has emerged as one of the main trends in the digital market in recent years (Whang et al, 2021). Augmented reality technologies, such as 3D spatialization mechanisms and sound adaptation mechanisms, eliminate distance barriers to information acquisition, add more enjoyable and entertaining components to the visit, and increase visitor immersion in exhibitions (Huang, 2021).
    As consumers' use of mobile augmented reality applications increases, it is necessary to strengthen theoretical and empirical insights to support this technology and understand its effects on consumer behaviors (McLean, & Wilson, 2019). Despite the rapid growth and increasing importance of augmented reality, recent research shows that managers lack insight into how augmented reality interacts with customers and need guidance to target customers who have adopted augmented reality (Jessen et al, 2020). A comprehensive review of cognitive, emotional, and behavioral responses in augmented reality shows that various studies have focused on benefits such as enjoyment and usefulness (Whang et al, 2021; Hilken et al, 2017). While things like the feeling of virtual presence, perceived value, attitude towards augmented reality, satisfaction, and experiential value have been paid less attention to (Kowalczuk et al, 2021; Nikhashemi et al, 2021). In order to answer the aforementioned research gap, the present research is trying to answer the following main question:How does a mobile-based augmented reality application affect the decision-making process in the real shopping experience?

    Literature Review:

    Marketers are using mobile augmented reality apps to connect with their consumers in new and exciting ways. From a marketing research perspective, augmented reality is a strategic concept that integrates information or digital objects into the subject's perception of the physical world, often in combination with other media, to express or demonstrate consumer interests to achieve obvious organizational goals (Rauschnabel et al., 2019).
    Researches show that augmented reality enhances the consumer experience and drives their behavioral intentions Fan, et al, 2020; Kowalczuk et al., 2021; Nikhashemi et al., 2021). The research results of Whang et al. (2021) confirmed that the capabilities of mobile augmented reality technology evoke consumer behavioral and cognitive states, which in turn stimulate consumer purchase intention. However, their study did not consider the intention of continuous use of augmented reality, which is a major issue in this field. Because recent industry statistics show that about a quarter of augmented reality apps are never used after the initial download (Nikhashemi et al, 2021).
    In addition, purchase intention focuses on the extent to which consumers attempt to make a purchase after interacting with mobile augmented reality applications, while continued use intention emphasizes the extent to which consumers will use mobile augmented reality applications in the future (Lo et al, 2020). Tsai & Hung, 2019). Hence, it is critical to address the importance of augmented reality as a strategy to enhance consumer engagement and its responsive effects on purchase intention.

    Methodology

    Based on the purpose, this research is applied, in terms of the type of data, it is quantitative, and in terms of data collection, it is descriptive and survey type. The statistical population was the customers of the Digikala online store, whose number was estimated to be more than 3000 people. With the available sampling method, 384 people were selected as a sample, and a researcher-made questionnaire (based on the Likert scale) was sent to them as an electronic link. 307 usable questionnaires were returned. Structural equation modeling with partial least squares approach was used for data analysis and hypothesis testing.

    Results

    The data analysis showed that the factor loading value between the components of a variable and the latent variable is more than 0.4, which indicates that the components of this variable have been able to evaluate the latent variable well. Also, the significance of the factor load of each of the variables of the verification model is more than 1.96 and it is significant.

    Discussion and Conclusion

    The current research was conducted with the aim of investigating the role of mobile augmented reality programs on continuous use and purchase intention by consumers among users of the Digikala store. The results of the research showed that virtual presence, experiential value, and purchase benefits have a positive effect on the attitude towards the mobile augmented reality program. In this regard, it can be said that the mobile augmented reality program produces and provides the content to the consumer that is more attractive to the user than ever before (Qin et al, 2021). The more customers engage with the content, the more likely they are to make the expected brand reaction (Park & Yoo, 2020).
     Also, perceived value and attitude towards the use of mobile augmented reality have a positive effect on consumer satisfaction. It can be claimed that mobile augmented reality allows users to see information related to customer service of various goods and products on any type of display around. Therefore, the more appropriate and up-to-date the quality of the designed system is, it leads to more people being interested and also more people using this technology and encouraging them to buy, and it leads to an increase in their satisfaction (Mclean et al, 2018; Oni et al. al, 2016; Chopdar & Balakrishnan, 2020).
     Based on the results of the research, satisfaction and perceived value have a positive effect on the intention to continue using and the intention to purchase. As the mobile augmented reality app enhances the shopping experience with the light and sound effects of a 3D movie, it allows stores and malls to transport their customers into a world of their own creation, combining elements of traditional online shopping with 3D experiences for Combine increased satisfaction and more accurate customer purchases (Chang et al, 2018; Chopdar & Balakrishnan, 2020).

    Keywords: Mobile Augmented Reality, Continuous Use, Intention To Buy, Consumer}
  • پیام پرتوی نیا، نیلوفر عباس پور*

    توسعه فن‏آوری سبب تحولی در حوزه گردشگری شده است و استفاده از گشت‎‏های مجازی در حال پیشرفت است. بنابراین دانستن میزان پذیرش این فن‏آوری جهت آشنایی با مقصد و تمایل به بازدید ضروری است. هدف پژوهش بررسی تمایل گردشگران به بازدید حضوری از مکان‏ها با توجه به نظریه پذیرش فناوری و آشنایی با مقصد است. جامعه آماری افرادی هستند که حداقل یک‏ بار از تورهای مجازی استفاده نموده ‏اند. 204 پرسشنامه تکمیل شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث ماهیت و روش گردآوری توصیفی - پیمایشی است. برای تحلیل داده‏ ها از آزمون معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که تاثیر مدل پذیرش فن‏آوری (سهولت، لذت و سودمندی ادراکی) برآشنایی با مقاصد گردشگری کاربران گشت‏های مجازی تاثیر مثبت دارد هرچند تاثیر سودمندی ادراکی ناچیز است. همچنین آشنایی با مقاصد گردشگری سبب تاثیر مثبت و معنادار بر تمایل به بازدید از آن‏ها می‏گردد.

    کلید واژگان: گشت‏های مجازی, تمایل به بازدید, آشنایی با مقاصد, مدل پذیرش فن‏آوری}
    Payam Partovinia, Niloofar Abbaspoor *

    The development of technology has caused a revolution in the field of tourism and the use of virtual tours is progressing. Therefore, it is necessary to know the level of acceptance of this technology in order to know the destination and desire to visit. The purpose of the research is to investigate the willingness of tourists to visit places in person according to the theory of technology acceptance and familiarity with the destination. The population is people who have used virtual tours at least once. Structural equation test was used to analyze the data. The results showed that the effect of the technology acceptance model (perceptual ease, pleasure and usefulness) has a positive effect on the users' familiarity with the destinations of virtual tour , although the effect of perceptual usefulness is insignificant. Also, familiarity with tourist destinations has a positive and significant effect on the desire to visit them.

    Keywords: Virtual tours, intention to visit, familiarity with destinations, Technology Acceptance Model}
  • ساناز شفیعی*، مجید فروزان، عباسعلی عسگری ورتونی

    امروزه حفظ محیط زیست به مسیله ای حیاتی و بسیار مهم برای همه اقشار مردم چه در جایگاه مشتری و چه در جایگاه تولیدکننده تبدیل شده است. وسایل الکتریکی، پرکاربردترین وسیله در جوامع امروزی هستند، لذا توجه به راهکارهایی جهت کاهش انرژی مصرفی در این گونه وسایل ضروری می باشد. یکی از این راهکارها استفاده از برچسب انرژی برای وسایل الکتریکی و کنترل و صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد. در نتیجه این سوال ایجاد می شود که آیا عوامل مرتبط شامل تمایل به پرداخت همچون نگرش زیست محیطی، توجه به سلامتی، نگرانی های زیست محیطی، هنجار ذهنی، تجربیات پیشین مصرف کننده، برندهای شرکت های محیط زیست، اثربخشی ادراک شده و کنترل رفتار ادراک شده ی مصرف کننده می تواند بر نگرش خرید مصرف کننده تاثیر مثبت داشته باشد؟ پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد، برای جمع آوری داده ها از مطالعات کتابخانه ای و توزیع پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. روش نمونه گیری به صورت تصادفی می باشد. با استفاده از جدول جرسی و مورگان حجم نمونه برابر 384 نفر برآورد شد. برای سنجش روایی پرسش نامه از نرم افزار SPSS 22 استفاده شده است. نتایج نشان داد بین دو متغیر نگرش زیست محیطی و نگرش مشتری نسبت به محصولات رابطه معنی دار وجود ندارد. همین طور بین دو متغیر توجه به سلامتی و نگرش مشتری نسبت به محصولات رابطه معنی دار وجود ندارد. بنابراین فرضیات تاثیر نگرش زیست محیطی و توجه به سلامتی بر نگرش مشتری نسبت به محصولات سبز، رد شده و دوازده فرضیه دیگر پژوهش تایید شدند.

    کلید واژگان: محصول سبز, برچسب انرژی, قصد خرید}
    Ali Ahmadi Babadi, Omid Bashardoust, Hasan Farsijani*

    Nowadays, the environment has become a vital issue for all human beings, both as a customer and as a producer. In today's society, electrical are widely used. Therefore, it is necessary to pay attention to methods to reduce energy consumption in such devices. One of these methods is to use energy labels for electrical devices. So it controls and saves energy. This raises the question of whether related factors related to willingness to pay, such as environmental attitudes, health concerns, environmental concerns, mental norms, past consumer experiences, brands of environmental companies, perceived effectiveness and control of perceived consumer behavior. Can the buyer have a positive effect on the consumer's purchasing attitude? The present study is applied in terms of purpose and descriptive and correlational in terms of method. Library studies and standard questionnaire distribution have been used to collect data. The sampling method is random. Using Jersey and Morgan table, the sample size was estimated to be 384 people. SPSS 22 software was used to assess the validity of the questionnaire. The results showed that there is no significant relationship between the two variables of environmental attitude and customer attitude towards products. Also, there is no significant relationship between the two variables of attention to health and customer attitudes toward products. Therefore, the hypotheses of the effect of environmental attitude and attention to health on the customer's attitude towards green products were rejected and twelve other hypotheses were confirmed.

    Keywords: Green product, energy label, intention to buy}
  • حسین نوروزی*، بهاره اصانلو، مهدیه فیضی

    هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی اثر کشور مبدا بر قصد خرید مصرف کننده در بازار لوازم خانگی می باشد. این پژوهش با روش کیفی و رویکرد اکتشافی و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش موردنظر فعالان و کارشناسان حوزه لوازم خانگی بود که 11 نفر با روش گلوله برفی برای مصاحبه انتخاب شدند. در نهایت با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی 6 بعد به روش استراوس و کوربین استخراج شد که شامل؛ عوامل علی، پدیده محوری، راهبرد ها، عوامل زمینه ای، عوامل مداخله گر و پیامد ها می باشد. بعد از شناسایی مقوله ها و روابط بین آنها، الگوی اثر کشور مبدا بر قصد خرید مصرف کننده طراحی شد. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که دو مورد از عوامل علی تاثیرگذار بر پدیدآمدن اثر کشور مبدا، بعد شناختی و هنجاری می باشد که هرکدام چندین مفهوم را در برمی گیرند. همچنین از طریق تجزیه وتحلیل داده ها به کشف راهبردها و اقدامات دست یافتیم که به دو مقوله فرعی اقدامات مربوط به تولیدکننده و اقدامات مربوط به دولت و ارگان های ذی ربط تقسیم می شوند. پیامدهایی نیز در ارتباط با به کارگیری راهبردها کشف شد که به دو طبقه پیامدهای سطح خرد و سطح کلان تقسیم می شوند.

    کلید واژگان: اثر کشور مبدا, قصد خرید, مصرف کننده, لوازم خانگی}
    Hossein Norouzi *, Bahareh Osanlou, Mahdieh Feizi

    The purpose of this study is to design a model for the country of origin effect on the consumer's purchase intention in the home appliance market. This research was conducted by the qualitative method, an exploratory approach, and using the Grounded theory. The statistical population was the activists and experts in the field of home appliances; 11 people were selected for interview by snowball method. Finally, six selected codes were extracted by using open, axial, and selective 6-dimensional coding by the Strauss and Corbin method. These selected codes include Causal factors, pivotal factors, strategies, underlying factors, intervening factors, and consequences. After identifying that category and the relationships between them, the model of the effect of the country of origin on the consumer's purchase intention was designed. The results of the present study show that cognitive and normative dimensions of the causal factors affect the emergence of the effect of the country of origin, each of those dimensions includes several concepts. Through data analysis, we also discovered strategies and actions that are categorized in two sub-categories: producer-related actions and government-related actions. The consequences of the application of strategies are divided into two categories: micro-level and macro-level consequences.

    Keywords: country of origin effect, intention to buy, consumer, home appliances}
  • غلامرضا افشار، عباس صالح اردستانی*، وحیدرضا میرابی
    رفتار مشارکت کاربران هنگام استفاده از فضای مجازی تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. محققان طی سال های اخیر رفتار کاربران را بررسی و ضمن شناسایی عوامل موثر بر آن، مدل های مختلفی را برای تبیین نحوه مشارکت آنان پیشنهاد نموده اند. هدف این مقاله، شناسایی مهمترین عوامل تاثیرگذار بر رفتار کاربران فضای مجازی است. منظور از رفتار مشارکتی کاربران، استفاده از امکانات فراهم شده در فضای مجازی شامل برقراری ارتباط، تبادل نظر، اشتراک گذاری متن و تصویر و در مجموع، تعامل با سایر افراد حاضر در فضای مجازی است. این تحقیق از نظر روش شناسی در گروه پژوهش های ترکیبی بوده و در ابتدا از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای قیاسی برای طراحی مدل بهره گرفته و از رویکرد کمی و روش مدل معادلات ساختاری برای آزمون و اعتبار سنجی مدل استفاده نموده است. محتوای پژوهش با استفاده از تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان گردآوری شده است. یافته های پژوهش نشانگر اثرپذیری رفتار مشارکتی کاربران از متغیر نگرش بصورت مستقیم و هم بصورت غیر مستقیم و از مسیر متغیرهای میانجی تمایل و نیت می باشد. یافته ها بیانگر ارتباط مثبت و معنادار بین عوامل نگرش و تمایل و نیت است که در تحقیقات پیشین تبیین شده بود.
    کلید واژگان: رفتار مشارکتی, ارزش های فردی, تمایل, نیت, نگرش}
    Gholamrezareza Afshar, Abbas Saleh Ardestani *, Vahidreza Mirabi
    User participation behavior when using cyberspace is influenced by several factors. In recent years, researchers have studied the behavior of users and while identifying the factors affecting it, have proposed various models to explain how they participate. The purpose of this article is to identify The most important factors affecting on the behavior of cyberspace users. Participatory behavior of users means using the facilities provided in cyberspace, including communicating, exchanging ideas, sharing text and images, and in general, interacting with other people present in cyberspace. This research is methodologically in the combined research group and initially the qualitative approach and deductive content analysis method was used to design the model and the quantitative approach and structural equation modeling method were used to test and validate the model. The content of the research was collected using a semi-structured interview technique with experts. Findings indicate the effectiveness of users' participatory behavior from the variable of attitude directly and indirectly and through the mediating variables of desire and intention and directly. Findings indicate a positive and significant relationship between the factors of attitude and desire and intention, which was explained in previous research.
    Keywords: Participatory behavior, Individual values, Tendency, Intention, Attitude}
  • علی قربانی*، علیرضا داودی

    این پژوهش با هدف بررسی تاثیر یکپارچه سازی چندکاناله ، اعتماد و وفاداری افلاین و انلاین بر قصد خرید مجدد (مورد مطالعه: مشتریان فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش شهر تهران) صورت گرفته است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه ای شامل 22 پرسش با طیف لیکرت پنج درجه استفاده گردید. ابتدا پرسشنامه از دیدگاه خبرگان امر از نظر روایی محتوا تایید شد. برای سنجش پایایی نیز ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه 862/0 محاسبه گردید. بنابراین پایایی پرسشنامه مطلوب ارزیابی گردیده است. جامعه آماری این تحقیق مشتریان فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش شهر تهران  می باشد که تعداد آنها نامحدود است. که با استفاده از فرمول نمونه گیری از جوامع نامحدود تعداد 384 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شده است. برای آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون های همبستگی و نرم افزار SPSS استفاده شده است و  با استفاده از معادلات ساختاری در warp pls .v7 به تجزیه و تحلیل فرضیات پرداخته شده است.  نتایج فرضیات نشان داد یکپارچه سازی چندکاناله بر وفاداری انلاین و وفاداری افلاین تاثیر معناداری دارد. و همچنین اعتماد بر وفاداری انلاین و وفاداری افلاین تاثیر معناداری دارد. و همچنین وفاداری انلاین و وفاداری افلاین بر قصد خرید مجدد تاثیر معناداری دارد.

    کلید واژگان: وفاداری افلاین, قصد خرید مجدد, یکپارچه سازی چندکاناله}
    Ali Ghorbani *, Alireza Davoodi

    The aim of investigating the impact of multi -channel integration, trust and loyalty and online loyalty on the intention to re -purchase (Code: Customers of Cyrus Horizon Chain Stores) in Tehran. A questionnaire, including 22 questions with a five -degree Likert spectrum, was used to collect data. First, the questionnaire was confirmed in terms of content validity from the perspective of the content. The Cronbach's alpha coefficient was also calculated to measure reliability. Cronbach's alpha coefficient of 0.862 was calculated. Therefore, the reliability of the favorable questionnaire has been evaluated. The statistical population of this research is customers of the Cyrus Horizon Chain Stores in Tehran, which are unlimited. Using the sampling formula of unlimited societies, 384 people are determined as the sample size. SPSS correlation tests and software are used to test the research hypotheses and analyze the hypotheses using structural equations in Warp Pls .V7. The results showed that multi -channel integration had a significant impact on online loyalty and offline loyalty. And trust has a significant impact on online loyalty and offline loyalty. As well as online loyalty and offline loyalty have a significant impact on the intention to re -purchase.

    Keywords: Offline loyalty, intention to repurchase, integrate multi -channel}
  • سعید ده یادگاری*، فاطمه نوربخش، آیدا خاطبی
    هدف این پژوهش، بررسی عوامل موثر در قصد دیدار گردشگران از جاذبه های گردشگری استان کرمان با تاکید بر تبلیغات الکترونیکی است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی هم بستگی است. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه استاندارد بوده است. روایی پرسش نامه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و روایی محتوا و پایایی پرسش نامه و متغیرهای آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه تایید شد. نمونه آماری پژوهش را 433 نفر از گردشگران ایرانی و خارجی تشکیل دادند که در سال 99 از جاذبه های گردشگری استان کرمان دیدن کردند. با توجه به شیوع بیماری کرونا، پرسش نامه پژوهش به صورت حضوری یا بعد از گرفتن آدرس پست الکترونیکی، توزیع و جمع آوری شد. نتایج نشان داد که تبلیغات الکترونیکی با ضریب استاندارد 73/0 و مقدار t، 276/10 بر بازاریابی دهان به دهان الکترونیکی، و با ضریب 26/0 و t، 626/4 در تصویر مقصد تاثیر دارد. همچنین تصویر مقصد در نگرش به آن با ضریب 93/0 و t، 341/13 تاثیرگذار است. درنهایت نتایج نشان دهنده تاثیرگذاری بازاریابی دهان به دهان الکترونیکی با ضریب 16/0 و t، 725/3 و نگرش به مقصد با ضریب 81/0 و t، 978/11 در قصد دیدار است.
    کلید واژگان: تبلیغات الکترونیکی, بازاریابی دهان به دهان الکترونیکی, قصد دیدار مقصد, تصویر مقصد, نگرش به مقصد گردشگری}
    Saeed Deh Yadegari *, Fatemeh Nourbakhsh, Aida Khatebi
    Here, the aim was to study the Factors affecting the intention of tourists to visit the tourist attractions of Kerman province with emphasis on e-marketing. The present study is a descriptive correlation in terms of method of data collection and analysis, and the data collection tool in this study was a standard questionnaire. The validity of the questionnaire was calculated and confirmed using confirmatory factor analysis and content validity. The reliability of the questionnaire and its variables were calculated and confirmed using Cronbach's alpha coefficient. The statistical sample of the study consisted of 433 Iranian and foreign tourists who visited the tourist attractions of Kerman province in 2020-2021. Due to the prevalence of coronary heart disease, the research questionnaire was distributed and collected in person or after receiving the e-mail address. The results showed that electronic advertising with a coefficient of 0.73 and a value of t, 10.276 has an effect on word of mouth electronic marketing, and with a coefficient of 0.26 and t, 4.626 on the destination image. Also, the image of the destination affects the attitude towards it with 0.93 and t, 13.341. Finally, the results show the effect of word of mouth electronic marketing with 0.16 and t, 3.725 and attitude towards the destination with 0.81 and t, 11.978 with the intention to visit.
    Keywords: electronic tourism, Electronic Word of Mouth (E-WOM), Electronic Advertising, Intention to visit, destination image}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال