به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تحلیل انتقادی استعاره » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • زهرا اسدیان اصفهانی*، یسرا شادمان
    این مطالعه به تجزیه و تحلیل شناختی-انتقادی کاربرد عبارت های استعاری در عناوین خبری جنگ یمن در سه روزنامه فارسی زبان کیهان، عرب زبان الحیات و انگلیسی زبان نیویورک تایمز می پردازد. در این راستا، پژوهش حاضر در پی یافتن پاسخ برای این پرسش است که آیا در ساخت تعبیرات استعاری مربوط به جنگ یمن، این سه روزنامه از حوزه های مفهومی مشابهی استفاده می کنند. آیا استعاره هایی که از سوی این سه روزنامه به کاررفته ، منجر به تثبیت گزاره ها و مفاهیم مشترکی شده است و آیا مفاهیم انتزاعی که از ورای استعاره ها ساخته شده ، ایدیولوژی خاص هر روزنامه را بازنمایی می کند. به این منظور، عناوین خبری مربوط به جنگ یمن منتشر شده از دی ماه 1394 تا اردیبهشت 1399 در روزنامه کیهان، الحیات و نیویورک تایمز با جستجو در پایگاه اینترنتی این سه روزنامه جمع آوری شد. با استفاده از نظریه استعاره مفهومی، عبارت های استعاری شناسایی شده، به تفکیک زبان و براساس حوزه مفهومی دسته بندی گردید. با بهره گیری از نظریه آمیختگی مفهومی، صورت انتزاعی هر یک از حوزه های مفهومی، بر شبکه های آمیختگی مفهومی نمایش داده شد تا ساختارهای پیدایشی این شبکه ها که در فضای آمیخته شکل گرفته اند، یک گفتمان انتزاعی را به منظور تجزیه و تحلیل انتقادی کلام شکل دهند. در پایان هیچ ساختار پیدایشی که در گفتمان استعاری هر سه روزنامه مشترک باشد، مشاهده نگردید. اما مفاهیم «جنگ ویرانگر» و «جنگ رعب آور» به عنوان گزاره های مشترک در گفتمان انتزاعی روزنامه کیهان و روزنامه نیویورک تایمز شناسایی گردید. تنها گزاره مشترک مابین کیهان و الحیات «راه حل» است. همچنین، گزاره «تغییرپذیری» مابین گفتمان انتزاعی روزنامه الحیات و نیویورک تایمز مشترک است. این شباهت ها و تفاوت ها مبین آن است که می توان بازتاب ایدیولوژی هر روزنامه را در ساختارهای استعاری مربوط به عناوین خبری جنگ یمن مشاهده کرد.
    کلید واژگان: استعاره های جنگ, تحلیل انتقادی استعاره, نظریه استعاره مفهومی, نظریه آمیختگی مفهومی, گفتمان انتزاعی}
    Zahra Asadian Esfahani *, Yosra Shadman
    This study provides a cognitive-critical analysis of the use of metaphorical expressions in the headlines of the Yemeni war in the Persian-language newspaper Kayhan, Arabic-language newspaper Al-Hayat and the English-language newspaper New York Times. To do this, news items related to the Yemeni war published from January 2016 to May 2020 were collected from Kayhan, Al-Hayat and the New York Times by searching the websites of the three newspapers. Metaphorical applications in these headlines were identified using Conceptual Metaphor Theory (CMT) and the identified metaphorical expressions were categorized by language and conceptual domain. Using the Conceptual Blending Theory (BT), the abstract form of each of the conceptual domains was projected on the conceptual blending networks, so that the emergent structures of these networks, formed in the blended space, could form an abstract discourse for critical analysis of speech (Hart Model). It was found that there is no common emergent structure between the metaphorical discourse of the three newspapers. Nevertheless, the concepts of “the ruinous war” and “the scary war” is common between Kayhan and the New York Times, and the concept of “solution” is common between Kayah and Al-Hayat. Also, the emergent structure of "variability" is common between Al-Hayat and the New York Times. These similarities and differences indicate that the specific ideological perspective of each of the newspapers is reflected in the metaphorical structures of the news headlines related to Yemeni war.
    Keywords: War Metaphors, Critical Metaphor Analysis, conceptual metaphor theory, conceptual blending theory, Abstract Discourse}
  • شادی انصاریان، نگار داوری اردکانی*
    کارتون یکی از ابزارهای رسانه ای است که در بسیاری از روزنامه ها، مجلات، پایگاه های خبری اینترنتی و حتی شبکه های مجازی در حوزه ها و زمینه های مختلف منتشر می شود و نقش مهمی در بیان و انتقال مفاهیم گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره دارد. در کارتون ها از استعاره و آمیختگی مفهومی به عنوان فرآیندهای شناختی و ابزارهای ارتباطی-گفتمانی، استفاده وسیعی صورت می گیرد. این استعاره ها اغلب از نوع تصویری یا تصویری-زبانی هستند. در این پژوهش در چارچوبی تلفیقی از نظریه استعاره مفهومی (لیکاف و جانسون، 1980)، نظریه استعاره های چندوجهی (فورسویل، 1994، 1996، 2009) و نظریه آمیختگی مفهومی (فوکونیه و ترنر، 2002) به تحلیل انتقادی نمونه ای از کارتون های سیاسی منتشرشده در پایگاه خبری فارس پرداخته می شود. هدف از این تحلیل آن است که نقش و اهمیت استعاره و آمیختگی مفهومی در تحلیل انتقادی گفتمان کارتون های سیاسی ارزیابی گردد تا مشخص شود چگونه جنبه های شناختی، ارتباطی و گفتمانی استعاره ها در این نوع کارتون ها با هم در تعامل قرار می گیرند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که تجلی استعاره «برجام بیمار است» که برگرفته از سخنرانی حسن روحانی است، موجب شکل گیری تناظرهای مفهومی متعددی بین دو فضای مفهومی «عمل جراحی» و «توافق برجام» در کارتون می شود و کارکرد استدلالی این استعاره به خوبی تصمیم ایران برای کاهش تعهدات برجامی را موجه می سازد.
    کلید واژگان: کارتون سیاسی, استعاره تصویری, استعاره چندوجهی, استعاره مفهومی, آمیختگی مفهومی, تحلیل انتقادی استعاره, زبان شناسی اجتماعی}
    Shadi Ansarian, Negar Davari Ardakani *
    Cartoons are media tools published in many newspapers, magazines, Internet news websites and even virtual networks on various fields and themes. They play an important role in expressing and mediating different political, social, economic and cultural concepts. Conceptual metaphor and blending, as cognitive processes and communicative-discursive tools, are frequently used in cartoons. These metaphors are often pictorial or verbal-pictorial. The present study investigated a sample of political cartoons published in Fars news agency based on the framework of Conceptual Metaphor Theory (Lakoff & Johnson, 1980), Multimodal Metaphor Theory (Forceville, 1994, 1996, 2009) and Conceptual Blending (Fauconnier & Turner, 2002). The aim of the study is to analyze the role and importance of conceptual metaphor and blending in political cartoons to determine how cognitive, communicative and discursive aspects of metaphors interact with each other in these cartoons. The results of the research show that the metaphor ‘JCPOA is a patient’ adopted from Hassan Rouhani’s speech may give rise to several conceptual mappings between the two conceptual spaces of ‘surgery room’ and ‘JCPOA agreement’ and the argumentative function of this metaphor may well justify Iran's decision to reduce its commitments under JCPOA.
    Keywords: political cartoon, pictorial metaphor, multimodal metaphor, conceptual blending, conceptual metaphor, Critical Metaphor Analysis, sociolinguistics}
  • محسن نوبخت*، محمد عظیمی، امین همایونی دمیرچی

    بررسی آرا و اندیشه های بزرگانی چون بوردیو، فوکو و هابرماس حاکی از این است که ما در عصر زبانی زندگی می کنیم. از این رو پرسش های مربوط به زبان و قدرت بیش از پیش در سیاست و حوزه عمومی مطرح می شود اما کمتر مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به این مسیله هدف این پژوهش تحلیل انتقادی استعاره سیاست گذاری و اجرای سیاست و ارایه استعاره های بدیل برای آن ها است. برای رسیدن به این هدف از روش تحلیل انتقادی استعاره استفاده شد. در این روش استعاره در سه گام مورد تشخیص، تفسیر و تبیین قرار گرفت. یافته ها نشان می دهد استعاره سیاست گذاری و اجرای سیاست، استعاره ای متعارف و زایا است. از این رو مفاهیم «مصوبه»، «ابلاغ»، «دستور»، «اجرا»، «ماموریت»، «گزارش» و... نشات گرفته از استعاره زایایی «سیاست گذاری و اجرای سیاست» است که نظام شناختی کنشگران را تحت تاثیر قرار داده و آنها را از کنشگری باز می دارد. نتایج نشان می دهد استعاره سیاست گذاری و اجرای سیاست بصورت غیرمستقیم و پنهانی برای کنشگران ارزشگذاری و آنها را  اقناع و ترغیب به بازیگری می کند. از این رو استعاره بدیل توسعه و وضع سیاست ارایه شد. وضع سیاست نظریه ای است که در سال 2012 توسط بال و همکارانش به تایید رسیده است.

    کلید واژگان: جامعه شناسی سیاست, جامعه شناسی آموزش, تحلیل انتقادی استعاره, وضع سیاست, توسعه سیاست}
    Mohsen Nobakht *, Mohamad Azimi, Amin Homayeni Demirchi

    An examination of the views of great thinkers such as Bourdieu, Foucault, and Habermas suggest that we live in a language age. Thus, questions of language and power are increasingly raised in politics and the public sphere, but have received less attention. Due to this issue, the purpose of this study is to critically analyze the metaphor of policy-making and policy implementation and provide alternative metaphors for them. To achieve this goal, the method of critical metaphor analysis was used. In this method, metaphor was recognized, interpreted and explained in three steps. The findings show that the metaphor of policy-making and policy implementation is a conventional and fruitful metaphor. Hence, the concepts of "approval", "notification", "order", "implementation", "mission", "report", etc. are derived from the generative metaphor of "policy-making and policy implementation" that affects the cognitive system of actors, and prevents them from acting. The results show that the metaphor of Policy making and Policy implementation indirectly and covertly values actors and persuades them to act. Hence the alternative metaphor of policy development and policy enactment were presented. Policy enactment is a theory that was endorsed in 2012 by Ball et al.

    Keywords: Sociology of Policy, Sociology of Education, Critical Analysis of Metaphor, Policy Enactment, Policy Development}
  • زهره شهرستانی، علی اصغر سلطانی*، عبدالمجید طباطبایی لطفی

    پژوهش حاضر با هدف بررسی جنسیت در روایت های زنانه و مردانه جنگ از منظر تحلیل انتقادی استعاره به روش کیفی از نوع تحلیل محتوای کیفی انجام شد. بدین منظور کلیه آثار علمی مکتوب در این زمینه مطالعه و استعاره های مفهومی و طرح واره های به کار رفته در شش داستان با مضمون جنگ استخراج شد. سپس با مقایسه استعاره ها و طرح واره های به کار رفته، شیوه های مفهوم سازی ذهنی نویسندگان از استعاره های مستخرج از آثارشان شناسایی و پس از بررسی و تحلیل داده ها، با تکیه بر نقش جنسیت در پردازش استعاره و چگونگی مفهوم سازی از طریق استعاره ها و بینش پنهان در روایت داستان ، انواع طرح واره های به کار رفته در داستان ها استخراج گردید. نتایج نشان داد که در آثار نویسندگان زن، بیشترین استعاره مربوط به استعاره هستی شناختی و کمترین استعاره، جهتی است و در آثار راویان مرد، بیشترین استعاره مربوطه به استعاره ساختاری و کمترین استعاره، جهتی است. این تفاوت در به کارگیری نوع استعاره توسط زنان نسبت به مردان حاکی از نوع نگرش و توانایی یا تمایل بیشتر آنها در عینیت بخشیدن مفاهیم انتزاعی است. نتایج نشان داد که روش فوق می تواند برای تحلیل روایت از منظر تحلیل انتقادی استعاره در ادبیات دفاع مقدس مناسب باشد؛ چراکه طرح واره ها ازسویی نشان دهنده ساخت های زبانی و از سوی دیگر نشان دهنده شکل گیری تصاویر ذهنی درنتیجه مفهوم سازی است.

    کلید واژگان: روایت داستانی جنگ, تحلیل انتقادی استعاره, جنسیت در روایت زنانه, جنسیت در روایت مردانه, استعاره مفهومی, طرح واره ها در داستان}
  • شیرین پورابراهیم*

    نظریه تحلیل انتقادی استعاره، دیدگاهی است که با هدف شناسایی نیات و ایدیولوژی هایی که در ژرفای کاربرد زبان وجود دارد، به تحلیل استعاره ها می پردازد. چارتریس بلک (Chartris-Black, 2005) معتقد است که استعاره، اسطوره و ایدیولوژی هر سه کارکرد اقناعی دارند. کاربرد نظام مند استعاره بخشی از ایدیولوژی است، زیرا استعاره میان اسطوره و ایدیولوژی پیوند برقرار کرده و اهداف اقناعی گفتمان سیاسی را محقق می کند. این مقاله بر آن است تا با بهره گیری از رویکرد چارتریس-بلک (همان) به بررسی نقش استعاره مفهومی در شکل گیری اسطوره و ایدیولوژی بپردازد. هدف این کار، تبیین رابطه میان استعاره مفهومی، اسطوره و ایدیولوژی در متن های سیاسی است. پرسش پژوهش از این قرار است که چگونه استعاره های موجود در سرخط های انتخاباتی، به ایجاد اسطوره سیاسی و نیز ایدیولوژی منجر می شود. با بررسی عنوان های 12 روزنامه منتخب (دو جریان سیاسی اصلاح طلب و اصول گرا) در بازه زمانی دوماهه تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری سال 1396، مشخص شد که استعاره های مفهومی به روایت های غیر واقعی در مورد خودی و غیر خودی و شکل گیری اسطوره منجر می شود. اسطوره های حاصل از کاربرد این استعاره ها به برانگیختن احساسات مورد نظر گفتمان سازها مثل علاقه به خودی و تنفر از غیر خودی و نهایتا به شکل گیری ایدیولوژی موردنظر رسانه در مخاطب منتهی می شود. این امر، در راستای مشروعیت بخشی به خودی و مشروعیت زدایی از رقیب و اقناع مخاطب به انتخاب ایدیولوژی خودی قرار دارد. این تحلیل نشان می دهد که ظهور استعاره ها در زبان می تواند به جای آگاه سازی مخاطبان با گفتن واقعیت، احساسات آن ها را با ایجاد اسطوره برانگیزد و میان اسطوره و ایدیولوژی میانجی گری کرده و کنش مورد نظر گفتمان سازها را تضمین کند.

    کلید واژگان: تحلیل انتقادی استعاره, اسطوره, ایدئولوژی, خودی, غیر خودی, انتخابات}
    Shirin Pourebrahim *
    INTRODUCTION

    Critical Metaphor Theory is an approach to the study of metaphors in order to identify the intentions and ideologies behind language use. Chartris-Black (2005) believes that metaphor, myth, and ideology have persuasive function in discourse, especially in political texts. The systematic use of metaphor is part of an ideology because metaphor mediates between myth and ideology and facilitates the persuasive objectives of political discourse. Metaphor is an important characteristic of persuasive discourse because it mediates between cognition and emotion to create a moral perspective on life. Hence, it is a central strategy for legitimization in political discourse. This research is devised to discover how conceptual metaphors in political texts prompt political myths and communicate ideologies via language used in Iran''s Political Newspapers headlines. To do so, the Chartris-Black (2005) is utilized as the theoretical background of the research.

    METHOD

    Taking this approach (Chartris-Black 2005) into account, this article aims at the study of the role of conceptual metaphors in the creation of myth and ideology. The research objective is to explain the relationship between conceptual metaphor, myth and ideology in political discourse of election. The question is how the existing metaphors in newspapers election headlines can create political myth and ideology and legitimate the SELF and illegitimate the Other, and persuade the readers to elect the Self candidate. The research data were extracted from the election headlines of 12 political newspapers during a two-month period of 2017 presidential election in Iran. Having analysed 12 selected newspapers (belonging to the Conservatives and Reformists political trends in Iran) during two months advertisements of 2017 presidential election, this research found a number of conceptual metaphors like MORALITY, RELIGION, WALL, HERO, and KEY according to metaphor identification procedures of Pragglejaz Group (2007). Then, the research explores how these conceptual metaphors create imaginative unreal narrations about the Self and the Other. It is hypothesized that the emergence of metaphors in language can evoke the audiences'' feelings by narrating the myths instead of making them aware by telling the truth. In other words, metaphors can mediate myths and ideology and guarantee the favorite actions of discourse makers.

    FINDINGS

    The metaphorical expressions analyzed here represent a number of metaphors, including MORALITY, RELIGION, WALL, HERO, and KEY metaphors, all of them prompt a mythical unreal story about the SELF and the OTHER which cannot be verified. In other words, this research found that conceptual metaphors can create political myths for evaluating the SELF and the OTHER presidential candidates. As Chartris- Black (2005) predicts leaders employ ethical language as a basis for emotional invitation to share a perception of what is right and wrong. In the headlines evaluated here, mostly the quotations of politicians, they try to show the SELF ideology as the right one and the OTHER ideology as the wrong one through metaphors like POLITICA AS MORALITY/RELIGION and POLITICAL ACTIVITIES ARE MORAL/RELIGIOUS ACTIVITIES (like Jihad). WALL metaphor creates a myth about the gender discrimination. A myth that pave the way to legitimate the SELF (as its opponent) and the OTHER as its very proponent. In both types of political newspapers, HERO metaphor creates a space in which SELF is a a brave hero. By Using KEY metaphor, the discourse makers create a myth of a country with lots of problems and the SELF savior who opens the doors and solve the problems. In all these cases metaphor act as a linguistic or rhetorical tool  for myth creation, then replace the real facts of election by the unreal story –like events to evoke the readers emotions instead of expressing knowledge and social awareness.   The resulting myths evoke the discourse makers'' favorite emotions in the readers, like making them interested in the Self and hatred from the Other, and eventually lead to the creation of the wished ideology of that medium. This is along with legitimating the Self and illegitimating the Other and persuading the addressees to elect the Self ideology.

    DISCUSSION AND CONCLUSION

    This analysis illustrates that the emergence of cognitive metaphors in language can evoke the audiences'' feelings by narrating the myths instead of making them aware through telling them the truth. In other words, metaphors can mediate myths and ideology and guarantee the favorite actions of discourse makers. Therefore, metaphor can be used in different ways at the service of legitimating the SELF and illegitimating the OTHER as two competing ideologies. Critical Metaphor Analysis present a methodology for the analysis and interpretation of ideology and exhibits how legitimisation is performed linguistically.

    Keywords: Critical Metaphor Theory, Myth, ideology, The Self, The Other, Election}
  • شیرین پورابراهیم*
    تحلیل انتقادی استعاره از رویکردهای بین رشته ای در مطالعات زبانی است که عملا با لیکاف و جانسون (1980) شروع شد و چارتریس- بلک (2004) به معرفی آن به عنوان یک نظریه پرداخت. این پژوهش درصدد است به چگونگی مفهوم سازی انتخابات در سرخط روزنامه های ایران بپردازد و اینکه چگونه ایدیولوژی های سیاسی متفاوت اصولگرا و اصلاح طلب، در مشروعیت بخشی به خودی و مشروعیت زدایی از رقیب عمل می کنند. برای انجام این کار از مدل محورهای اشاری شیلتون (2004) استفاده می شود. داده های پژوهش از میان استعاره های مفهومی موجود در سرخط 12 روزنامه اطلاح طلب و اصولگرا در بازه زمانی دوماهه قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 96 ایران استخراج شد. پس از بررسی مشخص شد که سه استعاره «انتخابات سفر است»، «انتخابات نبرد است» و «انتخابات رقابت است» از سوی هر دو جناح سیاسی با کمیت های متفاوت به کار رفته است. یافته جدید این پژوهش این است که در این استعاره ها، خودی در محورهای حالا، اینجا و مثبت نزدیک به مرکز اشاری و غیرخودی یا رقیب در ابعاد آن وقت، آنجا و منفی، دور از مرکز اشاری و ارزش های آن مفهوم سازی شده است. این مقاله نشان می دهد ساخت ها و فرایندهای سیاسی مثل تقابل میان خودی/غیرخودی در زبان به صورت استعاری بر روی محورهای اشاری شیلتون قابل بازنمایی است.
    کلید واژگان: تحلیل انتقادی استعاره, استعاره انتخابات, مدل محورهای اشاری شیلتون, ایدئولوژی, زبان شناسی اجتماعی}
    Shirin Pourebrahim *
    Critical Metaphor Theory is an interdisciplinary approach in linguistic studies beginning with Lakoff and Johnson (1980) and introduced as a theory by Chartris-Black (2004). This research is to find the quality of election conceptualizations in Iran's Political Newspapers Headlines. Then, it attempts to investigate how the two dominant political ideologies of reformism and fundamentalism function to legitimate the self and illegitimate the other candidates and ideology. To do so, Chilton's (2004) Deictic Dimension Model was used. The data were extracted from the election headlines of 12 political newspapers during a two-month period of 2017 presidential election. Having analyzed the data, the researcher found that there are three dominant election metaphors, namely: Election is a journey, Election is a battle, and Election is a sport competition in both reformist and fundamentalist' newspapers' headlines. The result of this study is significant in that it was found that THE SELF is conceptualized as now, here, and good, near the deictic center, though THE OTHER is spatially and temporally far from deictic center and its values. This paper shows that political structures and processes like SELF/ THE OTHER opposition obviously influence metaphorical conceptualizations.
    Keywords: Critical Metaphor Analysis, Election Metaphor, Chilton's Deictic Dimension Model, Ideology, sociolinguistics}
  • شیرین اصغری، ارسلان گلفام*، فائزه فرازنده پور
    پیوند زبان و ادبیات در انتقال ایدیولوژی ها از حوزه های جذاب و کاربردی در زبانشناسی معاصر است؛ ازآنجاکه علاوه بر زبان، شیوه تفکر ما نیز استعاری است، با بررسی استعاره های یک متن می توان به تفکر غالب در یک گفتمان دست یافت. ادبیات داستانی، داستان شخصیت ها و موقعیت هایی را روایت می کند که با تجربه ها و تفکرات و مشاهدات انسانی ارتباط دارد و خواننده را در کنار لذت بردن به تفکر درباره محتوای داستان و ایدیولوژی نویسنده وا می دارد؛ بنابراین بررسی تفکر غالب در گفتمان به دلیل تعامل بین مخاطب و جامعه اهمیت دارد. در این پژوهش با بررسی استعاره های مفهومی حوزه مقصد زن، تاثیر ایدیولوژی فمینیستی ارزیابی شد. داده های کمی این پژوهش، که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شد، شامل 136 استعاره مفهومی با حوزه مقصد زن بود که از بین آثار 6 نویسنده زن و مرد (در دهه هشتاد شمسی) نمونه گیری و ارزیابی شد. براساس نتایج، 17حوزه مبدا شامل حیوان، گیاه، غذا، ظرف، مبارزه، مذهب، شی، تجارت، شغل، چاه، آب، آتش، نور، ابزار، رویداد، کوه و معدن برای مفهوم سازی زن به کاررفته است و استعاره های معدودی تحت تاثیر تفکر فمینیستی است؛ اگرچه می توان رگه هایی از تغییر نگرش کلیشه ای به زن را در آثار داستانی مشاهده کرد اما ایدیولوژی غالب همچنان نگاه سنتی است.
    کلید واژگان: زبان شناسی شناختی, استعاره مفهومی, تحلیل انتقادی استعاره, ایدئولوژی فمینیستی, ادبیات داستانی}
    Shirin Asghari, Arsalan Golfam *, Faezeh Farazandehpour
    The link between language and literature in transferring ideologies is an attractive and practical field in contemporary linguistics. Since, in addition  to the language, our way of thinking is metaphorical, one can achieve the dominant thinking in a discourse by examining the metaphors of a text. The study of prevailing thoughts in fiction is important because of the interaction between the audience and the community. In this research, the effect of feminist ideology was evaluated through the analysis of conceptual metaphors. The quantitative data of this research, which were examined through a descriptive-analytic method have consisted of 136 conceptual metaphors with the female target domain, selected and evaluated from the works of six male and female authors (of the eighties(AH)). The results indicated that 17 source domains including animal, plant, food, dish, struggle, religion, object, trade, occupation, well, water, fire, light, instrument, event, mountain and the mine is used to conceptualize the female. A few metaphors have been influenced by feminist thinking in the discourse of the story, and the feminist ideology of dominant thinking is not considered in this decade, although the stereotypical attitude toward women has been somehow changed in these fictional works, the dominant ideology still looks traditional.
    Keywords: Cognitive Linguistics, Conceptual Metaphor, Critical Metaphor Analysis, Feminism, Ideology, Fiction}
  • یکتا پناه پور، پاکزاد یوسفیان*، سید علی اصغر سلطانی

    این پژوهش با هدف بررسی روایت شناسی سکانسی از فیلم «اعتراض» کیمیایی با رویکرد پیکره ای به تحلیل انتقادی استعاره، به دنبال دستیابی به شیوه مفهوم سازی ذهن از موضوعات مهم بین رشته ای در حوزه زبان شناسی و روایت شناسی شناختی است. در این راستا، استعاره ها اهمیت بسیاری در انتقال مفاهیم دارند. از طرفی سینما، به عنوان یکی از ابزارهای مهم ارتباطی، با بهره جستن از استعاره به معناسازی می پردازد. مقاله حاضر با درنظر گرفتن روابط این مفاهیم و با اتکا به فیلم «اعتراض»، مفهوم سازی از طریق استعاره ها را تبیین می کند. این مقاله با رویکردی که در زبان شناسی شناختی به تحلیل استعاره در متون حوزه هایی مانند سیاست، دین، اقتصاد و مطبوعات می پردازد، چگونگی فرایند مفهوم سازی در روایت سینمایی را که تلفیقی از عناصر زبانی و غیرزبانی مانند صدا، موسیقی، حرکت و نور است، نقد و بررسی کرده و با استفاده از روش تحلیلانتقادیاستعاره، ترکیبی از زبان شناسی پیکره ای با تحلیل گفتمان  انتقادی و زبان شناسی شناختی، به آشکارسازی ایدیولوژی های مخفی و کارکردهای رتوریکی «اقناع» و «ارزیابی» استعاره در روایت فیلم پرداخته است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که روایت فیلم و سکانس منتخب براساس استعاره غالب «امیرعلی باغبان است» شکل گرفته است. همچنین مشخص شد که این روش به خوبی می تواند برای تحلیل، تفسیر و تبیین استعاره زبانی در روایت فیلم به کار گرفته شود.

    کلید واژگان: زبان شناسی شناختی, تحلیل انتقادی استعاره, مفهوم سازی, فیلم اعتراض, روایت شناسی}
    Yekta Panahpour, Pakzad Yusefian *, Seyyed Aliasghar Soltani

    Explaining how mind manages to objectify and conceptualize different subjects is an important issue in cognitive linguistics and narratology. In this connection, metaphors play a remarkable role in conveying concepts. Thus, based on M. Kimiaei’s “Protest”, this paper tries to find out how conceptualization realizes in the narration of this film and what concepts play a key role. As a restult, the paper tries to answer the question that whether the approaches used in cognitive linguistics for analyzing metaphor in political, religious, econimic, and journalistic texts, can also be used to study the process of conceptualization in films. To do so, the paper uses Critical Metaphor Analysis as a research method. The results show that the sequence studied in this paper is based on the metaphor “Amiralie Is a Gardener.” It was also shown that this method can easily be applied to analyze, interpret, and explain usage of linguistic metaphor in films' narration.

    Keywords: cognitive-linguistics, Critical Metaphor Analysis, conceptualization, Protest, Narratology}
  • مهتاب نورمحمدی*، محمد دبیر

    زبان در کارکرد اجتماعی آن، یعنی گفتمان، نقشی بسیار مهمی در تعیین قدرت اجتماعی دارد. از آنجا که استعاره پدیده ای بسیار رایج در زبان و حاکم بر نظام مفهومی است، می تواند در این راستا نقشی برجسته ایفا کند. با توجه به اینکه در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس، جامعه بیش از هر زمانی در معرض نزاع گفتمان های رقیب برای تغییر روابط قدرت قرار می گیرد، در این پژوهش، در پی آنیم که در چارچوب رویکرد «تحلیل انتقادی استعاره» چارتریس بلک که حاصل تلفیق رویکردهای شناختی، تحلیل انتقادی گفتمان، کاربردشناسی و پیکره ای است، استعاره های به کاررفته در مناظره های تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 ایران را بررسی و از این رهگذر به اندیشه ها و نگرش های پنهان در پس متون تولیدشده دست یابیم. در این پژوهش سه فرضیه بررسی شد و یافته ها هر سه فرضیه را تایید کردند: 1) بستر تجربی مشترک با رای دهندگان، متقاعدسازی منطقی واحساسی آن ها و مشروعیت بخشی به دیدگاه های خود و مشروعیت زدایی از دیدگاه های رقیب، مهم ترین انگیزه های کاربرد و گزینش استعاره ها در این مناظره ها هستند؛ 2) در این مناظره ها از حوزه های سفر، منازعه و ساختمان بیش از سایر حوزه ها استفاده شده است؛ 3) با وجود شباهت در استفاده جریان های سیاسی از حوزه های مبدا استعاره ها، تفاوت هایی در فراخوانی هستی های این حوزه ها مشاهده می شود که بازتاب تفاوت های ایدئولوژیک این جریان هاست.

    کلید واژگان: تحلیل انتقادی استعاره, متقاعدسازی, مشروعیت, انتخابات, مناظره های تلویزیونی}
    Mahtab Noormohammadi *, Muhammad Dabir

    Language in its social function, discourse, plays a very important role in determining social power. Since metaphor is a very common phenomenon in the language and governs the conceptual system, it can play a prominent role in this regard. Since in the presidential and parliamentary elections, society exposes to a rivalry of discourses to change power relations more than ever, in this research, we want to study the metaphors used in Iran's television debates of Iranian presidential candidates in 2016, within the framework of the Charteris-Black's "Critical Analysis of Metaphor" approach (2004). Three hypotheses were investigated in this study and the findings confirmed all three hypotheses: 1)A common experimental ground with voters, their logical and emotional persuasion, to legitimize one's own views and to delegitimize competing perspectives, are among the most important motivations for applying and choosing metaphors in these debates; 2) In these debates, the domains of journey, conflict, and building are the most frequent conceptual domains for metaphors; 3) Despite the similarities in the use of political currents from the source domains of metaphors, there are differences In the calling of entities from these domains which reflect the ideological differences of these currents.

    Keywords: Critical Analysis of Metaphor, persuasion, Election, Television Debates}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال