به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « عقل » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • زینب شفوی، عزیز جوان پور هروی *، توکل کوهی بیگلو

    معتزله گروهی از متکلمان اسلامی هستند که به اصالت عقل اعتقاد کامل داشته عقل نظری را بر آموزه های وحیانی حاکم می دانند. این اصل، تاثیراتی در کلیت نظام فکری و عقاید دینی آنان به همراه داشته و برداشتی ویژه از توحید و عدل الهی به دست داده است. جریان نو معتزله، یکی از جریان های مهم کلامی در جهان اسلام است. این جریان، خاستگاه خود را در آرای معتزلیان قدیم می جوید و به دنبال تجدید بنای معرفتی اسلام است. این گروه عقل را قدسی دانسته و معتقدند عقل محدودیتی دارد و انسان برای درک حقایق عالم به وحی هم نیازمند است. این دو مکتب فکری دارای اشتراکات و افتراقات فکری متعددی هستند که این موضوع ضرورت تطبیق مفهوم عقل گرایی را توجیه می نماید؛ بنابراین این پژوهش در تلاش است با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی به تطبیق رویکردهای فکری معتزله و نو معتزله پرداخته و تشابه و افتراقات فکری آن ها را نمایان سازد. یافته های پژوهش نشان می دهد معتزله و نو معتزله عموما در فلسفه گرایی، اصول پنج گانه، توحید و عدل و وعد و وعید و منزله بین المنزلتین و امربه معروف و نهی از منکر، حادث بودن قرآن، حسن و قبح مشابهت هایی دارند ولی در مفاهیمی مانند نوع عقل گرایی، سازوکار عقل گرایی و برخی مبانی عقلی دارای تمایزاتی هستند.

    کلید واژگان: معتزله, نو معتزله, عقل, فرقه, تطبیق.}
    Zeinab Shafavi, Aziz Javan Pour Heravi*, Tavakkol Kohi Beigloo

    Mu'tazila are a group of Islamic theologians who fully believe in the originality of reason and consider theoretical reason to rule over revealed teachings. This principle has had effects on the whole intellectual system and their religious beliefs and has given a special understanding of monotheism and divine justice. The New Mu'tazila movement is one of the most important theological movements in the Islamic world. This movement finds its origin in the opinions of the old Mu'tazilies and seeks to renew the epistemological foundation of Islam. This group considers reason to be sacred and they believe that reason has limitations and man needs revelation to understand the truths of the world. These two schools of thought have many intellectual commonalities and differences, which justifies the necessity of applying the concept of rationalism; Therefore, this research is trying to compare the Mu'tazila and New Mu'tazila intellectual approaches using the descriptive-analytical method and show their intellectual similarities and differences. The findings of the research show that Mu'tazila and Neo-Mu'tazila generally have similarities in philosophising, the five principles, monotheism and justice, promise and promise, and status between al-Mazlatin and the well-known and forbidding evil, the accidental nature of the Qur'an, beauty and ugliness, but in concepts such as the type of rationalism, mechanism Rationalism and some rational foundations have distinctions.

    Keywords: Mu'tazila, New Mu'tazila, Intellect, Sect, Adaptation}
  • فروغ السادات رحیم پور*

    برای شناخت هر شیء دو روش وجود دارد: الف) روش ایجابی (آنچه هست). ب) روش سلبی (آنچه نیست). شناخت نفس با روش نخست در آثار نفس پژوهان به نحو منسجم ارائه شده است، اما روش دوم سامان مند نشده است و گاه به نحو ضمنی در بررسی های ایجابی لحاظ شده است. هدف پژوهش حاضر ارائه تصویری روشن تر از چیستی نفس در اندیشه ابن سیناست و تلاش دارد مطلوب خود را از طریق بررسی اوصاف و احوال سلبی نفس تحصیل کند. در این راستا مغایرت نفس با جسم، بدن، مزاج، روح بخاری ، طبیعت، عقل (تام) و حیات بررسی می شود که مغایرت نفس با سه مورد اخیر مهم ترین آنها به شمار می رود. اهمیت مغایرت نفس با جسم از آن جهت است که به نحو ضمنی شامل مغایرت با مزاج، روح بخاری ، بدن و هر امر جسمانی دیگری می شود. مغایرت نفس با عقل از آن جهت مهم است که از خطاهای ناشی از همسان انگاری نفس انسانی با مجردات محض جلوگیری می کند. بررسی نسبت نفس و حیات نیز از جهت مشابهت چشمگیر آثار منتسب به نفس و حیات، همچنین طیف گسترده و گوناگون موجوداتی که متصف به صفت حی شده اند اهمیت دارد.

    کلید واژگان: ابن سینا, نفس شناسی سلبی, جسم, عقل, حیات}
    Forough Rahim Pour *

    Understanding the reality of entities can be approached through two methods a) positively, to discern the essence of the object, and b) negatively, to delineate what the object is not. This study investigates Avicenna's perspective on the essence of the soul. While previous research has extensively explored the positive attributes, this study delves into the less organized negative attributes, shedding light on the soul's distinctions from nature, the Spirit of vapor, temperament, body, corporeality, intellect, and vitality. The significance of the soul's divergence from corporeality lies in its implicit deviation from temperament, the Spirit of vapor, the physical body, and other material elements. Notably, disassociating the soul from intellect is essential to prevent misunderstandings, avoiding the misconception of the human soul as a purely abstract concept. Furthermore, examining the soul's connection with vitality elucidates shared attributes and encompasses a diverse spectrum of entities characterized as living.

    Keywords: Avicenna, Negative Approach In Soul Research, Corporeality, Intellect, Vitality}
  • محمدجواد حسین زاده*

    ابن تیمیه شخصیتی شناخته شده در تاریخ عقاید است و تاثیرگذاری او بر برخی گروه های تکفیری امری پوشیده نیست. موضوع این پژوهش نیز بررسی و نقد نگاه وی به اثبات عقاید مبتنی بر عقل است. این امر با شناسایی نگاه وی به روش های عقلی در میان آثار مکتوبش صورت گرفته و این تحقیق با روش توصیفی تحلیلی به دنبال پاسخ به این سوال است که نگاه ابن تیمیه به روش های اثبات عقلی عقاید چگونه بوده و چه نقدهایی بر آن وارد است؟ وی با حصر استدلال عقلی در قیاس و تمثیل و استقراء مخالف است و بیش از تعریفی مختصر به روش استقرایی نپرداخته اما مفصل به روش قیاس و تمثیل پرداخته و کارکرد قیاس منطقی یا قیاس شمولی به تعبیر خودش را انکار می کند و به عکس قائل به حجیت تمثیل و قیاس الغائب علی الشاهد است و تلاش می کند عموم صاحب نظران را در قبول حجیت تمثیل با خود همراه کند. در مقام نقد نیز آنچه وی روش استدلال عقلی غیر از قیاس و تمثیل و استقراء عنوان می کند، در واقع به یکی از این سه روش باز می گردد و انکار کارکرد قیاس نیز روا نیست. تمثیل هم هرچند از روش های اثبات عقلی است ولی یقین آور نیست.

    کلید واژگان: روش شناسی, ابن تیمیه, اثبات عقاید, عقل}
    Mohammadjavad Hoseinzadeh *

    The subject of this research is to examine and critique Ibn Taymiyyah's view on the proof of beliefs based on reason. This has been done by identifying his perspective on rational methods in his written works, and this research, using a descriptive-analytical method, seeks to answer the question of how Ibn Taymiyyah's view on the methods of proving rational beliefs was and what criticisms are made of it.He opposes restricting rational reasoning to analogy, similitude, and induction, and has only briefly defined the inductive method, but has discussed the method of analogy and similitude in detail, and denies the function of logical analogy or universal analogy, as he calls it, and on the contrary, accepts the authority of similitude and analogy of the absent to the witnessed, and attempts to make most experts accept the authority of similitude.In the critique, what he calls the method of rational reasoning other than analogy, similitude, and induction, in fact, goes back to one of these three methods, and the denial of the function of analogy is also not valid. Similitude, although it is one of the methods of rational proof, is not a definite proof.

    Keywords: Methodology, Ibn Taymiyyah, Proof Of Beliefs, Reason}
  • اسحق سلطانی

    آزادی مثبت به واسطه تاکید بر عقل به عنوان وجه قوام بعد عالی وجود انسان، در وهله نخست در معرض شناخت به مثابه مفهومی دارای قرابت با مبانی انسان شناسی اسلامی قرار دارد. از این رو ضرورت دارد علاوه بر ارائه یکپارچه و دقیق از این مفهوم، به نقد مبنایی آن بر اساس رویکرد اسلامی پرداخت. در این نوشتار مبتنی بر تفسیر روشی متن محور، پس از ارائه چیستی مفهوم آزادی مثبت، با تکیه بر مبانی قرآنی علامه طباطبائی به نقد و ارزیابی آن پرداخته می شود. در این مفهوم عقل، عنصر اساسی است که ضرورت بخش اتصاف انسان به آزادی بوده و در صورت قرار گرفتن در محور انتظام بخشی حیات اجتماعی، امکان بهره مندی از آزادی را برای انسان فراهم می آورد. این در صورتی است که مبنای اتصاف به آزادی در قرآن کریم خلافت الهی انسان است که تنها با حاکمیت یافتن حق در عرصه حیات اجتماعی امکان بهره مندی از آزادی برای انسان پدید می آورد. ارائه درکی استقلالی از انسان با تکیه بر عقل و همچنین عدم تفکیک عقل در مقام اثبات و ثبوت از جمله عواملی هستند که موجب انحراف این مفهوم از حقیقت آزادی می شوند.

    کلید واژگان: مبانی قرآنی, آزادی مثبت, عقل, علامه طباطبائی, تفسیر المیزان}
    Eshagh Soltani

    Positive freedom, by emphasizing reason as an aspect of the consistency of the higher dimension of human existence, is primarily exposed to cognition as a concept closely related to the principles of Islamic anthropology. Therefore, in addition to providing a comprehensive and accurate presentation of this concept, it is necessary to critique its basis based on an Islamic approach. In this article, based on a text-based interpretation, after presenting the concept of positive freedom, it is criticized and evaluated based on the Quranic principles of Allameh Tabatabai. In this sense, reason is the basic element that is necessary for human beings to attain freedom, and if they are at the center of the regulation of social life, it will enable human beings to enjoy freedom. This is if the basis of attaining freedom in the Holy Qur'an is the divine caliphate of man, which only with the rule of law in the field of social life, it is possible for man to enjoy freedom. Providing an independent understanding of man by relying on reason, as well as the lack of separation of reason in the position of proof and proof are among the factors that cause this concept to deviate from the truth of freedom. Philosophers who believe in positive freedom by emphasizing reason are shaping a human being independent of God Almighty. This is in the case that man's attribution of freedom is basically rooted in his divine caliphate. Therefore, human freedom is due to the fact that he has the right to rule and exercise his will secondarily, and not independently. As a result, the development of an independent understanding of human beings means distancing oneself from the real basis that prepares freedom for human beings. The Holy Qur'an also explicitly outlines the agents and obstacles to freedom by designing the element of "truth" as the circuit of freedom. Therefore, any factor that seeks to plan, establish and maintain the rule of law over society is an agent of freedom, and any factor that seeks to oppose the right and damage its rule is considered an obstacle to freedom. Hence, religion, government based on the axis of innocence and popular control can be proposed as agents of freedom and the devil, tyranny and the public and dissidents as the main obstacles to freedom.

    Keywords: Quranic Foundations, Positive Freedom, Intellect, Allameh Tabataba'i, Tafsir Al-Mizan}
  • سید صادق ابطحیان*، سید محمدحسین میری

    به قوانین دینی که در ارتباط با وظیفه انسان اند، احکام شرعی می گویند. حکام شرعی با کمک دانش هایی چون درایه، رجال، اصول فقه و فقه به دست می آید. فقیهان برای استنباط احکام شرعی به چهار منبع رجوع می کنند: قرآن، سنت، عقل و اجماع که آن ها را ادله اربعه می نامند. برای ارتقاء فقه باید اصول را تقویت کرد و برای تقویت اصول لازم است نقش و جایگاه عقل در اصول فقه تقویت شود. بحث مهم مطرح در اصول فقه، حجیت عقل در استنباط فروع می باشد؛ بدین معنا که آیا عقل می تواند در کنار کتاب و سنت منبعی از منابع استنباط به شمار رود یا این توانایی و جایگاه را ندارد؟ در این راستا این پژوهش ابتدا به مفهوم عقل و جایگاه عقل در اصول فقه را مطالعه می نماید. سپس به کاربرد عقل در اصول فقه و استنباط احکام شرعی می پردازد . در پایان به حجیت عقل و توانایی استنباط احکام شرعی و نظرات موافقین و مخالفان حجیت عقل را بررسی می کند. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی - تحلیلی بوده که اطلاعات مورد نیاز از طریق مطالعات کتابخانه ای مورد استناد قرار گرفته است، اهداف این پژوهش تبیین مفهوم عقل و جایگاه عقل در اصول فقه می باشد.

    کلید واژگان: عقل, اصول فقه, استنباط, منبع, حکم شرعی}
    Seyed Sadegh Abtahian *, Seyyed Mohammadhossein Miri

    Religious laws that are related to human duty are called Sharia laws. Shariah rulers are obtained with the help of knowledge such as Darayah, Rijal, principles of jurisprudence and jurisprudence. The jurists refer to four sources for deriving Sharia rulings: the Qur'an, the Sunnah, common sense, and consensus, which they call Arba'ah arguments. In order to improve jurisprudence, the principles must be strengthened, and in order to strengthen the principles, it is necessary to strengthen the role and place of reason in the principles of jurisprudence. The important discussion in the principles of jurisprudence is the validity of reason in deriving branches; That means, can reason be considered as a source of inference along with the book and Sunnah, or does it not have this ability and position? In this regard, this research first studies the concept of reason and the place of reason in the principles of jurisprudence. Then it deals with the application of reason in the principles of jurisprudence and the inference of Sharia rulings. In the end, it examines the validity of reason and the ability to infer religious rulings and the opinions of supporters and opponents of reason. The research method in this research is descriptive-analytical, the required information is cited through library studies, the goals of this research are to explain the concept of reason and the place of reason in the principles of jurisprudence.

    Keywords: Intellect, Principles Of Jurisprudence, Inference, Source, Shariah Ruling}
  • مهدی عامری شهرابی*، حسن مرادی

    از نظر هر مسلمانی، عمل صالح مبتنی بر علم به دین بوده و هر علمی نیازمند ابزار فهم است. ماهیت و محدوده قدرت عقل به عنوان مهم ترین ابزار فهم در انسان، از دیرزمان محل بحث و گفت وگو بوده است. در جهان اسلام از زمان ترجمه فلسفه و منطق یونانی و تالیف اولین کتب فلسفی و منطقی، این بحث محور منازعات نص گرایان، متکلمین و فلاسفه بوده است. در میان شیعیان، این منازعه با نوشتن کتاب "فوائدالمدنیه" ملاامین استرآبادی بالا گرفت و اصولیون را نیز وارد بحث کرد. در میان فلاسفه نیز ملاصدرا با ادعای تطبیق حکمت و شریعت، نظام حکمت متعالیه را ارائه داد. هدف ما بررسی انتقادات به ملاامین براساس حکمت متعالیه بر طبق نظریات علامه طباطبایی  است. روح نص گرایی امروز در برخی تفکرات به شدت جریان دارد و ازاین رو نقد مبانی این جریان بسیار حائز اهمیت است.روش ما ابتدا تحلیل مفهوم عقل براساس دو مولفه ماهیت و محدوده قدرت آن در فهم دین و سپس نقد درونی و بیرونی آن است. در نقد درونی می توان گفت: اولا عدم استفاده از عقل و منطق با رفتار علمی خود آنها که براساس این دو است ناسازگار است. ثانیا خود آیات و روایات که منبع معرفت از دیدگاه ملاامین هستند، ما را به استفاده از عقل ترغیب نموده اند. ثالثا قدح عقل در روایات ناظر به روش تمثیل فقهی است نه عقل استدلالی. در نقد بیرونی می توان گفت اختلاف در بین فلاسفه نمی تواند دلیل نادرستی استفاده از عقل باشد؛ زیرا اختلاف در فقه نیز همین لازمه را خواهد داشت. حکمت متعالیه در تعیین جایگاه عقل جانب اعتدال را رعایت کرده، اما ملاامین آن را از جایگاهی که در آیات و روایات دارد پایین تر آورده است.

    کلید واژگان: عقل, اخباریون, حکمت متعالیه, ملاامین استرآبادی, علامه طباطبایی}
    Mahdi Ameri Shahrabi*, Hassan Moradi

    From the perspective of every Muslim, righteous deed is based on knowledge of religion, and every knowledge requires the tools of understanding. The nature and scope of the power of reason as the most important tool for understanding in humans have been subjects of discussion and debate since ancient times. In the Islamic world, from the period of translation of Greek philosophy and logic and the first compilation of philosophical and logical books, this discussion has been the center of disputes among literalists, theologians, and philosophers. Among Shia Muslims, this dispute escalated with Mullā Amīn Astarābādī's writing of "Fawāyid al-Madaniyyah" and the Usūlī scholars also entered the discussion. Among philosophers, Mullā Ṣadrā, claiming to reconcile wisdom and divine law, presented the transcendent philosophy system. Our goal is to examine the criticisms to Mullā Amīn based on transcendent philosophy according to the views of ‘Allāmah Ṭabāṭabā’ī. The spirit of literalism is strongly flowing in the Islamic seminary and certain thoughts today, and therefore, critiquing the foundations of this current is crucial. Our method involves first analyzing the concept of reason based on its two components; its nature, and the scope of its power in understanding religion, and then conducting internal and external critiques. In internal critique, it can be said: Firstly, the lack of use of reason and logic is incompatible with their own scientific behavior, which is based on these two. Secondly, the verses and traditions that are the source of knowledge according to Mullā Amīn have encouraged us to use reason. Thirdly, the criticism of reason in traditions pertains to the analogical approach in fiqh, and not logical reasoning. In external critique, it can be said that differences among philosophers cannot be the evidence of incorrect use of reason since differences in jurisprudence will also have the same consequence. The transcendent philosophy has observed moderation in determining the place of reason, but Mullā Amīn has placed it lower than its position in verses and traditions.

    Keywords: Reason, Akhbārīs, Transcendent Philosophy, Mullā Amīn Astarābādī, ‘Allāmah Ṭabāṭabā’Ī}
  • سید سجاد غلامی*، ابوالحسن مومن نژاد، راضیه اکبری، صادق محمدی پور

    تفاسیر قرآن پیوسته از ابعاد متفاوت مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرند، کاوش در هر یک از این رویکردها، در بهره گیری صحیح از تفاسیر و اعتبارسنجی مولفه های اثرگذار در روش تفسیری سودمند است. در این پژوهش با تاکید بر تقسیم بندی آیت الله معرفت از تفاسیر قرآن، دو مولفه مهم نقل و عقل در تفسیر«مقتنیات الدرر و ملتقطات الثمر سید علی حائری تهرانی» از مفسران قرن 14 (ق) شیعه، مورد اعتبارسنجی قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان می دهد اساس این تفسیر مبتنی بر روش تفسیری اجتهادی و روش «قرآن به سنت» است و در تبیین آیات قرآن از روایات معصومین (ع)، اقوال صحابه و تابعین و همچنین آیات دیگر قرآن استفاده شده است. در حوزه نظری، بهره گیری از عقل نیز تبیین شده و در حوزه عملی، گونه های مختلف اجتهادات تفسیری مانند تبیین مفردات، تقیید مطلق، تبیین مباحث صرفی و نحوی و بلاغی، قابل دستیابی است. نظرات حائری در باب علوم قرآنی؛ مانند: قراءات، نسخ، محکم و متشابه، اسباب نزول و مکی و مدنی اکثرا موافق با سایر علما است ولی در برخی موارد نیز نظرات خاص خود را دارد. نحوه تعامل با نظرات سایر مفسرین، استفاده از سیاق و مناقشه با اسرائیلیات در قصص قرآنی، از مهمترین شاخصه های مقتنیات الدرر است که آن را از سایر تفاسیر متمایز می کند.

    کلید واژگان: روش تفسیری, مقتنیات الدرر و ملتقطات الثمر, روایات, عقل, اجتهاد.}
    Sayed Sajjad Gholami*, Abolhassan Momen Nezhad, Raziyeh Akbari, Sadegh Mohammadipour

    The interpretations of the Qur'an are constantly being studied from different dimensions. Exploring each of these approaches is useful in the correct use of interpretations and validation of the components that affect the interpretive method. In this research, two important components of narration and reason have been validated in the interpretation of "Muqtaniyat al-Dorar wa al-Multaqatat al-thamar Sayyid Ali Haeri Tehrani" by 14th century Shiite commentators. The results of the research show that the basis of this interpretation is based on the ijtihad method of interpretation and the method of "Quran to Sunnah" and in explaining the verses of the Quran, the narrations of the Infallibles (AS), the sayings of the Companions and their followers have been used. In the theoretical realm, the utilization of reason is also explained, and in the practical realm, various types of interpretive ijtihads such as the explanation of details, absolute restriction, explanation of morphological, syntactic, and rhetorical issues can be achieved. Haeri's views on Quranic sciences; Such as: recitations, abrogations, strong and similar, appropriateness, causes of revelation and Meccan and civilian are mostly in agreement with other scholars, but in some cases also have their own opinions. The author's knowledge of the Qur'anic sciences and its effect on her method of interpretation in interpretation is quite clear. How to interact with the opinions of other commentators, the use of context and controversy with the Israelis in the Qur'anic stories, is one of the important features of Muqtaniyat al-Dorar that distinguishes it from other interpretations.

    Keywords: Interpretive Method, Muqtarniyat Al-Darr, Multaqat Al-Fruit, Narrations, Reason}
  • حبیب الله وظیفه مند رودپشتی*، رضا حق پناه
    در سیره اولیای دین، «تقیه سیاسی» به معنای کتمان سر و مدارا با سایر فرق اسلامی، با هدف حفظ جان، مال و دین از قتل و غارت، امری ضروری است. اجرای کامل احکام الهی، اظهار و دفاع از جبهه حق از یک سو، و حفظ جان، مال و دین در اعصار گوناگون از سوی دیگر، تحقیق در خصوص گستره زمانی امکان تقیه سیاسی را ضروری جلوه می دهد. با تحقیق در موضوع «تقیه سیاسی»، به این نتایج می رسیم که مطابق ادله کتاب، سنت و عقل، تقیه سیاسی مختص زمان حضور ذوات مقدس معصومان علیهم السلام نیست، بلکه در عصر غیبت هم جاری است. تحقیق پیش رو، بر اساس روش کتابخانه ای، «تحلیلی - توصیفی» است که مطابق آن، با ادله عقل و نقل، گستره زمانی تقیه سیاسی در همه زمان ها، حتی در عصر غیبت استنباط می شود. شواهد موجود در آیات (مثل «رابطه با کفار از روی تقیه برای دفع ضرر آنان در هر زمان، مجاز می شود»؛ و مثل «مومن مکره از روی تقیه کافر به خدا می شود») و شواهد موجود در روایات (مثل «زمان و مدت تقیه تا قیام قائم - علیه السلام - است»؛ و مثل «هر کس تقیه را قبل از خروج قائم ما ترک کند از ما نیست») بر گستره زمانی تقیه سیاسی در عصر غیبت دلالت دارد. در نظرات امام خمینی;، همین رای مشهود است.
    کلید واژگان: تقیه سیاسی, گستره زمانی, عقل, آیات و روایات, عصر غیبت, امام خمینی}
    Habib Allah Vazifemand Roodposhti *, Reza Hagh Panah
    In the way of life of religious authorities, ‘political dissimulation’, i.e. concealing secrets and leniency towards other Islamic denominations along with protecting one’s life and properties from murder and plunder, is an essential affair. Complete implementation of divine laws; expressing truth and defending it on the one hand, and protecting one’s life, properties and religion on the other hand make it necessary to have an inquiry on the timespan of the possibility of political dissimulation. With an inquiry on political dissimulation, we conclude that according to the evidence of the Quran, tradition and reason, the political dissimulation is not specified to the time of the presence of sacred personages of the Infallibles; rather, it is running in the Occultation Period as well. The present study is based on library research and is an analytical-descriptive one based on which we infer, with evidence from reason and tradition, the timespan of political dissimulation in all times, even in the Occultation Period. The existing evidence in the Quranic verses (such as “the relations with disbelievers through dissimulation for rejecting their harms is permitted in any time” and “A believer who is forced may be turned into an disbeliever due to dissimulation”) and the evidence found in traditions (such as “the timespan of dissimulation is up to Imam Mahdi’s uprising” and “Anyone who gives up dissimulation before the uprising of Imam Mahdi does not belong to us”) denote the timespan of political dissimulation in the Occultation Period. This is evident also in Imam Khomeini’s opinions.
    Keywords: Political Dissimulation, Timespan, Reason, Verses, Traditions, Occultation Period, Imam Khomeini}
  • عبدالرحمن صدیق محمد، عزیز جوانپور هروی*، محمدعلی ربی پور

    هدف پژوهش حاضر، پی بردن به ماهیت عقل و سرنوشت و سرانجام آن در معاد و ارائه معانی و تفاسیر مختلف درباره اثبات بقای عقل است که از گذشته موضوع بحث بوده است. بر همین اساس، این پژوهش با بررسی آیات قرآن به خصوص آیات مربوط به آفرینش و سرنوشت قطعی انسان و بررسی اقوال علما و فلاسفه به نگارش درآمده است. در جریان بررسی منابع، حتمی بودن عقل در وجود انسان در زندگی دوم (روز قیامت) با دلایل عقلی و نقلی با استناد به آیات قرآن کریم و الهام از شرح فلاسفه و علما اثبات شد. از دلایل نقلی آیه27 سوره ص و از ادله عقلی قانع کننده این است که خداوند انسان و جهان را بیهود نیافریده و عقل و منطق نمی پذیرد که ظالم و مظلوم در داوری مساوی باشند، پس قیامت و حساب برای هر انسان مکلفی حتمی است؛ بدین-ترتیب ثابت می شود که عقل در روز رستاخیز همراه انسان است، چرا که عدم وجود آن تکلیف و حساب را از او ساقط می کند و با از دست دادن آن، انسانیت و هویت شخص از بین رفته که اگر اینگونه باشد، قیامت و حسابرسی نخواهد بود و این بر اساس فرموده حق تعالی و عقل و منطق غیرممکن است. این پاسخ بازدارنده به سخنان منکرانی است که می گویند معادی وجود ندارد و انسان با مرگ از بین می رود و دچار فنای ابدی می شود. پس بر اساس نتایج کلی، عقل و معاد وجود دارد و عقل با مرگ از بین نمی رود و معاد برای تحقق عدالت در پاداش نیکوکاران و عقوبت ستمکاران است.

    کلید واژگان: عقل, وجود و عدم, بدن, معاد, فخر رازی, صدرالمتالهین}
    Abdulrahman Sadigh Mohammad, Aziz Javanpour Heravi *, Mohammadali Rabbipour

    The purpose of the present research is to understand the nature of reason and destiny and its end in resurrection and to present different meanings and interpretations about proving the survival of reason, which has been the subject of discussion since the past. Based on this, this research has been written by examining the verses of the Quran, especially the verses related to the creation and the definite destiny of man, and examining the sayings of scholars and philosophers. During the review of the sources, the certainty of reason in the existence of man in the second life (the Day of Resurrection) was proved with rational and narrative reasons by referring to the verses of the Holy Quran and inspiration from the descriptions of philosophers and scholars. One of the reasons cited in verse 27 of Surah S, and one of the convincing intellectual reasons is that God did not create man and the world in vain, and reason and logic do not accept that the oppressor and the oppressed are equal in judgment, so the resurrection and reckoning is a definite obligation for every human being; In this way, it is proved that reason is with man on the day of resurrection, because its absence removes responsibility and accountability from him, and by losing it, a person's humanity and identity are lost, and if this is the case, there will be no judgment and accountability, and this is impossible based on the sayings of the Most High, reason and logic. This is a deterrent answer to the words of the deniers who say that there is no resurrection and that man is destroyed by death and suffers eternal destruction. So, based on the general results, there is reason and resurrection, and reason does not disappear with death, and resurrection is for the realization of justice in the reward of the righteous and the punishment of the wicked.

    Keywords: Intellect, Existence, Non-Existence, Body, Resurrection, Fakhr Razi, Sadr Al-Mutalahin}
  • علی اکبر حائری موحد، یحیی کبیر*، محمد سعیدی مهر، عباس ذهبی

    هدف از پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش است که چه رابطه ای بین خدا و جهان هستی از منظر میرزا جواد تهرانی وجود دارد؟ به همین منظور آثار مکتوب ایشان به روش تحلیل محتوای منابع به صورت کتابخانه ای مورد بررسی قرار گرفت. حکما در پاسخ به این پرسش از پیشفرضهای عقلی چون؛ اصل علیت، جعل، سنخیت، قاعده الواحد، فاعل بالتجلی،... بهره گرفته و با طرح جدایی بین اولین مخلوق از اولین صادر، رابطه را امری وجودی دانسته اند. میرزا جواد یکی از متفکران مکتب تفکیک ضمن عدم پذیرش اصول مذکور، ادعای حکما را خالی از اشکال نمی داند. وی بر این باورست که تعیین مصداق اولین مخلوق و بیان نوع رابطه از قلمرو دانش انسان خارج است لذا باید در این خصوص تابع متون شرع باشیم. بنابراین رابطه بین خدا و جهان هستی قطعا بر قرار است. هر چند که کیفیت آن بر ما مجهول می باشد.

    کلید واژگان: مکتب تفکیک, میرزا جواد تهرانی, مخلوق اول, صادر اول, قاعده الواحد, فاعل بالتجلی, عقل}
    Aliakbar Haeri Movahhed, Yahya Kabir *, Mohammad Saeedi Mehr, Abbas Zahabi

    The purpose of this research is to answer the question, what is the relationship between God and the universe from the perspective of Mirza Javad Tehrani? For this purpose, his written works were analyzed by means of content analysis of sources in a library manner. Sages in response to this question of rational assumptions such as; They have used the principle of causation, falsification, composition, the principle of oneness, the subject of manifestation, etc., and by proposing a separation between the first creation and the first emission, they have considered the relationship as an existential matter. Mirza Javad, one of the thinkers of the separation school, while not accepting the aforementioned principles, does not consider the claim of the sages to be free of problems. He believes that determining the example of the first creature and expressing the type of relationship is beyond the realm of human knowledge, so we must obey the Sharia texts in this regard. Therefore, the relationship between God and the universe is definitely established. Although its quality is unknown to us.

    Keywords: School Of Separation, Mirza Javad Tehrani, The First Creature, The First Issue, The Rule Of The Wahid, The Subject Of Manifestation, The Intellect}
  • شیما محمودپور قمصر*، محسن قاسم پور

    عمق پایان ناپذیر آموزه های قرآن سبب شده است که همواره با تامل در آیات و واژگان آن، دریافت بدیعی از این کتاب آسمانی حاصل شود. در این نوشتار با بررسی اقوال تفسیری در مورد واژه «میزان» ذیل آیه 25 سوره حدید، یک دیدگاه تفسیری، به مثابه مصداق ارجح مطرح گردید. مفسران در تفسیر این واژه نظریات متفاوتی بیان کرده اند که عبارتند از: ترازوی سنجش کالا، عدل، امام، حق، دین و عقل.نتایج پژوهش پس از تحلیل تفسیری آیه نشان می دهد که عقل نه تنها یکی از بهترین مصادیق تفسیری برای واژه «میزان» است، بلکه معیار تشخیص میزان بودن دیگر نظریات تفسیری نیز به شرط پذیرش تنها به وسیله عقل صورت می گیرد. تتبع متون دینی و آموزه های آن نیز موید این دیدگاه تفسیری قرار گرفت. تبیین و تایید جایگاه عقل در منظومه دین و نقش منحصر به فرد آن در اصول و فروع احکام از دیگر دستاوردهای این پژوهش است. با توجه به اینکه از منظر تعدادی مفسران آیه ی 25 سوره حدید بیانگر رسالت انبیاء در برقرای عدالت اجتماعی است، تفسیر میزان به عقل، منجر به تبیین نقش خاص آن در به دست آوردن این آرمان بشر خواهد شد. زیرا یکی از کاربردهای عقل تطبیق آموزه های وحی با مقتضیات زمان است. به عبارت دیگر به نظر می رسد برقراری عدالت اجتماعی بدون ابزار عقل، در کنار بینه و کتاب امکان پذیر نیست.

    کلید واژگان: میزان, عدالت اجتماعی, آیه 25 حدید, عقل}
    Shima Mahmud Por Ghamsar *, Mohsen Ghasempor

    The never-ending depth of the teachings of the Qur'an has caused that by always reflecting on its verses and words, a unique understanding of this divine book can be obtained. In this article, by examining the commentaries on the word "Measure" under verse 25 of Surah Hadid, an interpretative point of view was proposed as a preferable example. The commentators have expressed different theories in the interpretation of this word, which are: scales for measuring goods, justice, imam, right, religion and reason.The results of the research after the interpretative analysis of the verse show that reason is not only one of the best interpretive examples for the word "measure", but also the criterion for recognizing the extent of other interpretive theories - provided it is accepted - is done only by means of reason. Following religious texts and their teachings also confirmed this interpretative view. Clarifying and confirming the place of reason in the religious system and its unique role in the principles and branches of rulings is another achievement of this research. Considering that from the point of view of a number of commentators, verse 25 of Surah Hadid expresses the mission of the prophets in establishing social justice, the interpretation of measure with reason will lead to the explanation of its special role in achieving this human ideal. Because one of the uses of reason is to adapt the teachings of revelation to the requirements of the time

    Keywords: Level, Social Justice, Hadid Verse 25, Intellect}
  • محمد نجاتی، حامد سامی*

    دین اسلام دارای خلوص ذاتی است و به هیچ عنوان مورد تحریف -که ناقض هدایت بشر است-قرار نمی گیرد. امکان وجود ناخالصی در معرفت و فرهنگ دینی وجود دارد. آیات و روایات متعدد در زمینه اهمیت تعقل، پیشینه بدعت های دینی، تجربیات متعدد تاریخی و نوع مواجهه دین با اشتباهات اساسی جوامع انسانی مشخص می سازد که عقل بشری در حفظ خلوص دین نقش اساسی دارد. روش تفکر برهانی و مطابق با واقع کمک فراوانی به تبیین اسلام ناب می کند. مواردی مثل بدعت، تفسیر به رای، التقاط گرایی و محدود ساختن دین به ارتباط خالق و مخلوق از جمله انحرافات و ناخالصی های معرفتی به شمار می روند؛ همچنانکه خرافه پرستی، تعصبات بی جا و عادات غلط باعث ناخالصی های فرهنگی فراوانی شده است و عقل در تشخیص، دفع و رفع آن ها نقش اساسی دارد. بسیاری از مسائل حوزه دین مثل تفسیر قرآن کریم، فهم مسائل عمیق کلامی، تشکیل دستگاه استنباط فقهی کارآمد، تشکیل نظام فکری منسجم در ابعاد مختلف، پذیرش و دفاع از دین، همگی وابستگی فراوانی به تعقل فلسفی و استفاده از ابزار عقل انسانی دارند. در این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی به بررسی جایگاه عقل در حفظ خلوص دین و پیراستن آن از ناخالصی ها خواهیم پرداخت.

    کلید واژگان: عقل, خلوص دین, بدعت, معرفت دینی, فرهنگ دینی}
    Mohammad Nejati, Hamed Sami *

    The religion of Islam has inherent purity and is not subject to distortion in any way - which violates human guidance. There is a possibility of impurity in religious knowledge and culture. Numerous verses and narrations on the importance of reasoning, the background of religious heresies, numerous historical experiences and the type of religion's confrontation with the basic mistakes of human societies make it clear that human reason plays an essential role in preserving the purity of religion. The way of thinking that is logical and in accordance with reality helps a lot to explain pure Islam. Things like heresy, interpretation based on opinion, eclecticism, and limiting religion to the relationship between the creator and the created are among the epistemic deviations and impurities; Just as superstition, misplaced prejudices and wrong habits have caused many cultural impurities, and reason plays an Many issues in the field of religion, such as the interpretation of the Holy Quran, the understanding of deep theological issues, the formation of an efficient jurisprudential inference system, the formation of a coherent intellectual system in various dimensions, the acceptance and defense of religion, are all highly dependent on philosophical reasoning and the use of the tools of human reason. In this article, we will examine the role of reason in preserving the purity of religion and removing impurities from it using descriptive and analytical methods.essential role in recognizing, rejecting and

    Keywords: Reason, Purity Of Religion, Heresy, Religious Knowledge, Religious Culture}
  • مسعود محمداسماعیل*، سید محمد رضوی، جواد علاءالمحدثین

    از دیر باز، این که چه مولفه ای مهم ترین و بالاترین مولفه عقلی و دینی است، به طوری که همه فضایل و مناقب از آن، ریشه می گیرند، کم وبیش مورد توجه پژوهشگران دینی بوده است. با استناد به تعریف عقل که جداکننده حق از باطل است و با بررسی روایات، می توان نشان داد که «حق پذیری یا حق محوری» صفتی انسانی است که ریشه دین پذیری و خداباوری و بلکه ریشه همه خیرات است. همچنین، بزرگ ترین و مهم ترین ارزش دینی و عقلی است. تمام فضایل اخلاقی و دینی ریشه در آن دارند. دعوت انبیا، متکی بر حق پذیری مردم و بر اساس حق بوده و روایات ما، «حق پذیری» را بهترین اخلاق ها، سرآمد حکمت، باب هر خیر، نیکوترین سخن، عزیزترین همراه، منزلگاه علم، ملاک امت رسول خدا بودن، مایه باتقواترین شدن و راه نجات انسان ها معرفی می کنند.

    کلید واژگان: عقل, حق محوری, حق پذیری, تواضع در برابر حق, اخبات}
  • سید مهدی سلطانی رنانی*
    از جمله فیلسوفان و اندیشمندان معاصر جهان اسلام که دغدغه فراوانی نسبت به علم دینی داشته است و در اندیشه های علمی خویش بدان موضوع توجه ویژه نشان داده،آیت الله جوادی آملی است. ایشان قائل به معناداری و امکان تحقق علم دینی است و با اتخاذ رویکرد ایجابی و نیز تکیه بر مباحث مختلف سنت تفکر اسلامی، معتقد به این مساله است و هستی پذیری علم دینی را امکان پذیر می داند. از نظر ایشان اگر نتیجه تفسیر قول خدا، علم اسلامی است، تفسیر فعل خدا نیز علمی اسلامی به شمار می آید. نیز، ارتباط حقیقی علم و دین در گرو معلوم کردن جایگاه عقل در درون هندسه معرفت دینی می باشد. در این نظر، عقل، به همراه قرآن و سنت و همانند آن ها، تامین کننده معرفت دینی خواهد بود که هرگز در مواجهه با دین قرار نگرفته و از دایره و شمولیت معرفت دینی خارج نمی باشد. بدین جهت در این نگاه، علم کاملا دینی شده و علم غیردینی وجود نخواهد داشت. این مقاله با رویکرد اسنادی و به روش توصیفی- تحلیلی بر آن است که به تحلیل مفهوم علم دینی و شاخصه های آن از دیدگاه آیت الله جوادی آملی بپردازد و نقش و جایگاه آن را در اسلامی کردن علوم نمایان سازد.
    کلید واژگان: دین, علم, علم و دین, علم دینی, عقل, آیت الله جوادی آملی}
    Sayedmahdi Soltanirenani *
    Ayatollah Javadi Amoli is one of the contemporary philosophers and thinkers of the Islamic world who has been very concerned about religious science and has shown special attention to it in his scientific thoughts. He believes in the significance and possibility of the realization of religious science, and by adopting a positive approach and also relying on various topics of the tradition of Islamic thought, he believes in this issue and believes that the existence of religious science is possible.According to him, if the result of interpretation of God's word is Islamic science, then interpretation of God's action is also considered Islamic science. Also, the real relationship between science and religion depends on finding out the place of reason in the geometry of religious knowledge. In this opinion, the intellect, together with the Qur'an and the Sunnah and similar to them, will be the provider of religious knowledge that has never been confronted with religion and is not out of the circle and inclusion of religious knowledge. Therefore, in this view, science has become completely religious and non-religious science will not exist.
    Keywords: Religion, Science, Science, Religion, Religious Science, Intellect, Ayatollah Javadi Amoli}
  • مهدی عبدالهی*
    عقل قوه ادراکی اختصاصی انسان است که با کاربست آن در عرصه های گوناگون نظر و عمل می توان به معرفت های ارزشمند و دستاوردهای عملی دست یافت. پیشوایان دینی از جمله امام رضا علیه السلام درباره ارزش و کارکردهای عقل در ساحتهای مختلف بشری سخن گفته اند. این مقاله درصدد آن است با گردآوری سخنان آن امام از منابع معتبر به تنظیم و تحلیل جایگاه عقل و عقلانیت از منظر رضوی بپردازد.طبق دستاوردهای این پژوهش، عقل از منظر امام رضا علیه السلام آفریده ای بسیار شریف است که انسان با کاربست آن می تواند به نتایج درخشانی در امور دنیوی و اخروی دست یابد. از سویی معرفت پروردگار که از بزرگترین نعمت های الهی است در گرو به کارگیری عقل است. ایمان به خداوند نیز از منظر اسلام شرط رستگاری جاودانه است، منوط به معرفت عقلی پروردگار است، چنان که در مراتب بعدی نیز دین مداری بایسته و عبادت شایسته منوط به عقل ورزی است. از سوی دیگر، زیست اخلاقی ما انسانها در سه قلمرو اخلاق فردی، اخلاق عبادی و اخلاق اجتماعی وابسته به عقلانیت و به کارگیری شایسته ادراکات عقلی است.
    کلید واژگان: امام رضا علیه السلام, عقل, عقلانیت, ایمان, اخلاق}
    Mehdi Abdullahi *
    Intellect is the special perceptive power of humans, which can be used to gain valuable knowledge and practical achievements in various fields of thought and action. Religious leaders, including Imam Riḍā (as) have spoken about the value and functions of reason in various human fields. This article tries to organize and analyze the position of reason and rationality from the perspective of Razavi's teachings by collecting the words of that imam from reliable sources. According to the findings of this research, from the point of view of Imam Riḍā (as) the intellect is a very noble creature through which man can achieve brilliant goals in worldly and Hereafter matters. On the other hand, the knowing Allah, which is one of the greatest divine blessings, depends on the use of reason. Belief in Allah, which is the condition of eternal salvation from the perspective of Islam, depends on the knowing Allah rationally. As in the next levels, religious orientation is necessary and proper worship depends on wisdom. On the other hand, the moral life of us humans in the three realms of individual ethics, devotional ethics and social ethics is dependent on rationality and the proper application of rational perceptions.
    Keywords: Imam Riḍā (As), Intellect, Rationality, Faith, Ethics}
  • سید حسام الدین حسینی *

    با توجه به توسعه فراگیر استفاده از هوش مصنوعی و افزایش قابلیت های روزافزون آن تا آنجا که برخی از دانشمندان را معتقد به سلطه هوش مصنوعی بر هوش و عقل انسانی کرده است و با توجه به آیات (اعلی:1-2) و (انعام:102) و آیات فراوان دیگری که خداوند را یگانه خالق عالم هستی بر می شمرد و علم نامحدود الهی(بقره:29)(انعام:101) که علم انسان پرتوی از علم او است و آیات کرامت انسان: آیاتی که از دمیدن روح خداوند در انسان(حجر: 29 و ص: 72)و قرار داده شدن انسان به جانشینی خداوند در روی زمین و آفریدن موجودات زمین برای انسان (بقره: 30: ص:26، فاطر: 39 ،انعام: 165،یونس: 14،یونس:73،اعراف:69. اعراف:84 . نمل: 62) و براهین فلسفی که عالم هستی را پرتوی از اراده هستی بخش خداوند و معلولی که عین ربط و سراسر نیاز به علت تامه خویش است می داند و با توجه به آیاتی که انسان را برترین مخلوق و کامل ترین آنها بر می شمرد (سجده:7) و (تین:4) تا آنجا که او را خلیفه خداوند در زمین معرفی می کند(بقره:30)، دستاوردهای بشری معلول فعل انسانی و انسان علت معده آن دستاوردها و معلول حق متعال به عنوان علت تامه است معلولی که تمام توانمندی خود را از یگانه خالق عالم هستی دارد بنابر این هوش مصنوعی که معلول انسان و دستاوردی بشری است نمی تواند بر هوش انسانی که مخلوق رب العالمین است برتری داشته باشد. روش پژوهش کیفی و مقایسه ای است و نتایج حاصله حکایت از بطلان برتری هوش مصنوعی بر عقل انسانی دارد.

    کلید واژگان: عقل, هوش مصنوعی, مخلوق, علم الهی}
    Seyed Hesamaldin Hosseini *

    The widespread development and increasing capabilities of artificial intelligence have led some scientists to believe in the dominance of artificial intelligence over human intelligence and intellect. However, considering the verses of the Quran (Al-A'laa: 1-2) and (Al-An'am: 102) and many other verses that identify God as the sole creator of the universe, as well as God's infinite knowledge (Al-Baqarah: 29) (Al-An'am: 101) of which human knowledge is a mere reflection, and the verses of human dignity: verses that speak of God blowing His spirit into man (Al-Hijr: 29 and Sad: 72) and appointing man as His vicegerent on earth and creating the creatures of the earth for man (Al-Baqarah: 30, Sad: 26, Fatir: 39, Al-An'am: 165, Yunus: 14, Yunus: 73, Al-A'raf: 69, Al-A'raf: 84, Al-Naml: 62), and philosophical arguments that view the universe as a reflection of God's will to be and a cause that is the very essence of dependence on its absolute cause, and considering the verses that identify man as the greatest creation and the most perfect of them (Al-Sajdah: 7) and (At-Tin: 4) to the extent that he is introduced as God's vicegerent on earth (Al-Baqarah: 30), human achievements are the result of human action and man is their efficient cause and the effect of the Most High as the absolute cause, an effect that derives all its power from the sole creator of the universe. Therefore, artificial intelligence, which is a product of man and human achievement, cannot be superior to human intelligence, which is a creation of the Lord of the Worlds. The research method is qualitative and comparative, and the results indicate the invalidity of the superiority of artificial intelligence over human intellect.

    Keywords: Artificial Intelligence, Intellect, Divine Knowledge, Creation}
  • ابراهیم ابرسجی *

    وجود فطرت در انسان و نقش آن در معرفت بخشی و رفتاری مورد گفتگو قرار گرفته است. برخی دانشمندان وجود آن را مسلم گرفته و درباره گستره و چگونگی آن سخن گفته اند در برابر برخی به انکار آن پرداخته اند. در میان دانشمندان اسلامی وجود فطرت تقریبا قطعی تلقی شده است و سخن به سوی حوزه نفوذ و چگونگی تاثیرگذاری آن نشانه رفته است. در میان دانشمندان غربی دکارت بر جایگاه و نقش مفاهیم فطری در معرفت بخشی و گستره آن تاکید تام دارد. در یک مقایسه اجمالی میان آنچه این دو فیلسوف گفته اند به تفاوت ها و احیانا اشتراکات آنها پی می بریم. از نگاه دکارت انسان وجود خداوند و انسان و طبیعت را به گونه ای روشن و متمایز که ویژگی مفاهیم فطری است درک می کند. از نظر آیت الله جوادی نیزفطرت انسان وجود خداوند و صفاتش همچون توحید و نبوت و معاد و به طور کلی اصول اعتقادی و اخلاقی و حتی رفتاری را می شناسد. به هر دو فیلسوف اعتراض شده که ما این مفاهیم فطری را در آغاز حیات خویش نمی یابیم. جوادی با پذیرش فقدان مفاهیم فطری در آغاز آفرینش انسان این نوع معرفت را بر اساس وجود فطرت و نفس مجرد انسان به گونه شهودی می دانند اما دکارت بدون تاکید بر معرفت شهودی و صرفا یاد کردن از شهود عقلی این مفاهیم فطری را در آغاز آفرینش انسان موجود می دانند ولی به صورت نهفته که با پیدایش زمینه ظهور آشکار شده و عقل آنها را کشف می کند.

    کلید واژگان: مفهوم, عقل, فطرت, قوه, مفاهیم فطری}
    Ebrahim Abarsaji *

    The existence of nature in humans and its role in knowledge have been discussed. Some scientists have taken its existence for granted and have talked about its extent and nature, while others have denied it. Among Islamic scholars, the existence of nature is considered almost certain and the talk is aimed at the influence and how it affects. Among Western,ers Descartes fully emphasizes the place and role of innate concepts in epistemology and its scope. In a brief comparison between what these two philosophers have said, we find out their differences and possibly their commonalities.From Descartes' point of view, man understands the existence of God, man and nature in a clear and distinct way that is characteristic of natural concepts. According to Ayatollah Javadi, human nature also knows the existence of God and his attributes such as monotheism, prophethood, and resurrection, and in general the principles of belief, morality, and even behavior.It has been objected to both philosophers that we do not find these natural concepts at the beginning of our life. By accepting the lack of innate concepts at the beginning of human creation, Javadi considers this type of knowledge to be intuitive based on the existence of nature and the single soul of man, but Descartes, without emphasizing on intuitive knowledge and merely mentioning intellectual intuition, found these innate concepts at the beginning of human creation. they know, but in a latent form that is revealed with the emergence of the background and discovers their intellect.

    Keywords: Power, Concepts, Wisdom, Nature, The Concept}
  • خسرو باقری نوع پرست*، حمیده تجملیان، سید علیرضا افشانی، سعید وزیری

    هدف پژوهش حاضر، ارائه اصول آموزش خردمندی بر مبنای ابعاد خرد در اندیشه ی اسلامی است. برای رسیدن به این هدف، دو گام برداشته شده است. در گام اول دیدگاه قرآن کریم (به عنوان منبع اصلی دین اسلام) در مورد خرد، از طریق روش تحلیل مفهومی مورد بررسی قرار گرفته است تا ابعاد خرد از دیدگاه قرآن کریم مشخص شوند. از جمله ابعاد خردمندی از دیدگاه قرآن «تفکر (در آیات تکوینی یا شگفتی های آفرینش)»، «علم گرایی (پشتوانه ی علمی) و دوری از پندارگرایی»، «ذکر (هوشیاری)»، «آزاداندیشی و پرهیز از تقلید»، «غربال گری و پیروی از بهترین»، «پندآموزی و عبرت پذیری»، «آینده نگری و عاقبت اندیشی»، «انسجام وجودی (هماهنگی علم و گفتار با عمل و رفتار)» و «تقوا (خویشتن داری)» است. در گام دوم، با روش تحلیل استنتاجی، از ترکیب هدف اساسی تربیت از دیدگاه قرآن، که عمل خردمندانه است (مقدمه هنجارین) با ابعاد خرد در قرآن (گزاره های واقع نگر)، اصول آموزش خردمندی (گزاره های تجویزی)، استنتاج و تدوین شدند. از جمله این اصول «آموزش تفکر هدفمند و هدایت شده (تعقل)»، «ترغیب به علم-آموزی و اقامه برهان (ذکر دلیل برای امور)»، «تذکر»، «پرورش تفکر نقاد»، «آموزش و زمینه سازی برای مقایسه و سنجش و انتخاب بهترین»، «عبرت آموزی»، « آموزش تدبیر (ژرف نگری و برنامه ریزی) و احتیاط»، «التزام عملی به دانش و سخن» و «تقویت اراده» است.

    کلید واژگان: قرآن کریم, ابعاد خرد, اصول آموزش, عقل, خردمندی}
    Khosro Bagheri No&#, Parast *, Hamideh Tajamolian, Seyyed Alireza Afshani, Saeed Vaziri

    The aim of this research is to present the principles of wisdom education based on the dimensions of wisdom in Islamic thought. Two steps have been taken to achieve this goal. In the first step, the perspective of the Holy Quran (as the main source of Islam) regarding wisdom has been examined through the method of conceptual analysis in order to determine the dimensions of wisdom from the perspective of the Holy Quran. Among the dimensions of wisdom from the perspective of the Qur'an are "Thinking (in the creation verses or the wonders of creation)", "Scientism (scientific support) and avoiding idealism", "Remembering (vigilance)", "Free thinking and avoiding imitation", "screening and following the best", "taking lessons", "futuristic and future-thinking", "existential coherence (harmony of science and speech with action and behavior)" and "piousness (self-respect)". In the second step, with the analytical-inferential method, from the combination of the basic goal of education from the perspective of the Qur'an, which is wise action (the introduction of norms) with the dimensions of wisdom in the Qur'an (realistic propositions), the principles of wisdom education (proposition- prescriptions), were deduced and compiled. Among these principles are "teaching purposeful and guided thinking (intellection)", "encouraging learning and providing evidence (mentioning reasons for matters)", "remarking", "cultivating critical thinking", "teaching and grounding for comparing and assessing and choosing the best", "Edification", "Teaching tact (to think deeply and planning) and prudence", "Practical commitment to knowledge and speech" and "Strengthening the will and refining the self".

    Keywords: holy Quran, Wisdom Dimensions, principles of education, intellect, Wisdom}
  • محسن ایزدی*، امیرمهدی شیری
    علامه عقل را نفس مدرک انسان می داند، و قلب، همان نفس مدرک است، بدین ترتیب دریافت‎کننده وحی؛ نفس مدرک است و از آن با عنوان قلب یا عقل یاد می شود. روشن است که عقل در این کاربرد معنای عام تری از قوه عقل نظری و استدلالی دارد. ولی آکویناس تنها به جنبه استدلالی عقل اعتقاد دارد. با توجه به تمایزی که آکویناس بین وحی و عقل قائل است، مهمترین اعتقاد رایج مسیحیت، یعنی تثلیث را خارج از ادراک عقلی می داند، و نسبت به تقدم ایمان بر عقل تاکید می کند. اما علامه، اولا ایمان را در قلمرو عقل عملی تعریف می کند ثانیا عقل استدلالی و نظری را مقدم بر ایمان می داند. وجه مشترک علامه و آکویناس درباره جایگاه عقل در توجیه عقاید دینی، اعتقاد دارند؛ بسیاری از عقاید دینی و در راس همه اثبات وجود خداوند، با عقل قابل توجیه (اثبات برهانی) است، ثانیا عقل و دین، دروازه ورود به عالم حقیقت اند و سبب هدایت انسان برای رسیدن به سعادت هستند. هر دو فیلسوف، فلسفه عقلی - استدلالی ارسطویی را برای اثبات حقایق دینی به خدمت می گیرند. در این نوشتار با روش تحلیل و توصیفی به بررسی دیدگاه این دو فیلسوف درباره جایگاه عقل در توجیه عقاید دینی خواهیم پرداخت.
    کلید واژگان: عقل, باورهای دینی, علامه طباطبایی, توماس آکویناس}
    Mohsen Izadi *, Amir Mahdi Shiri
    Allameh considers the intellect to be the soul of human evidence, and the heart is the soul of evidence, thus the receiver of revelation; Self is evidence and it is referred to as heart or intellect. It is clear that intellect in this application has a more general meaning than theoretical and reasoning intellect. But Aquinas only believes in the reasoning aspect of reason. According to the distinction that Aquinas makes between revelation and reason, he considers the most important popular belief of Christianity, that is, the Trinity, to be outside of rational perception, and emphasizes the primacy of faith over reason. But Allameh, first of all, defines faith in the realm of practical reason, secondly, he considers reasoning and theoretical reason to be prior to faith. The common denominator of Allameh and Aquinas is that they believe about the place of reason in justifying religious beliefs; Many religious beliefs, above all the proof of God's existence, can be justified by reason (proving evidence). Both philosophers use Aristotelian rational-argumentative philosophy to prove religious truths. In this article, we will examine the views of these two philosophers about the place of reason in the justification of religious beliefs with analytical and descriptive methods.
    Keywords: Intellect, religious beliefs, Allameh Tabatabai, Thomas Aquinas}
  • محمود صیدی*

    ادراک و کیفیت حصول آن، اهمیت بسیاری در میان مباحث فلسفی ابن سینا دارد. او تنها فیلسوف مسلمانی است که سعی در بیان نظریه ای منسجم درباره فراموشی و یادآوری داشته است. بانظر به امکان فراموشی و یادآوری در هر موضوع علمی و پیش آمدن آن برای تمامی انسان ها، بررسی این مسیله اهمیت زیادی ازنظر معرفت شناسی در فلسفه سینوی دارد که در پژوهش حاضر به شیوه تحلیلی توصیفی به بررسی آن پرداخته شده است. سیوالاتی که در این پژوهش پاسخ داده شده، چیستی حقیقت یادآوری و فراموشی و مراتب هر یک و تفاوت یادآوری و یادگیری است. مباحث ابن سینا در این زمینه مبتنی بر نظریه او درباره حصول صورت یا ماهیت اشیا و ورود آن از خارج به ذهن است و در اقسام ادراکات حسی و خیالی، وهمی و عقلی بررسی می شود. فراموشی امری مشترک میان برخی از حیوانات و انسان ها است؛ ولی یادآوری صورت های علمی مختص انسان است. با نظر به مادی نبودن قوه خیال و ادراکات آن و هم چنین شواهد حسی، دیدگاه ابن سینا در این زمینه اشکال اساسی دارد. یادگیری، تحصیل صورت علمی جدید و انتقال از مجهول به معلوم است؛ ولی یادگیری ادراک مجدد صورت علمی ای است که در گذشته ادراک شده است.

    کلید واژگان: ابن سینا, یادآوری, فراموشی, یادگیری, خیال, عقل}
    Mahmud Saidi*

    Perception and issues related to the quality of its attainment are crucial in Avicenna's philosophical discussions. He stands as the lone Muslim philosopher attempting to present a coherent theory on forgetting and recalling. Examining the possibility of forgetting and recalling in any scientific subject, and their occurrence for all people, is of utmost importance from the standpoint of epistemology in Avicennan philosophy. This aspect has been investigated in the present research in an analytical-descriptive manner. The questions addressed in this research include: What is the truth behind recalling and forgetting, the degrees of each, and the distinction between recalling and learning? Avicenna's discussions in this field are grounded in his theory about obtaining forms and their entrance into the mind from the outside world, as well as his categorization of different types of sensory, imaginary, apprehensive, and intellectual perceptions. Forgetting is a common attribute among humans and some animals, while recalling scientific forms is unique to humans. The non-materiality of imagination power and its perceptions, coupled with sensory evidence, fundamentally challenges Avicenna's perspective in this field. Learning is the acquisition of a new scientific form, marking a transition from the unknown to the known. On the other hand, recalling involves re-perceiving the scientific form that was previously apprehended.

    Keywords: Avicenna, recalling, forgetting, learning, imagination, intellect}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال