به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « علم پیشین إلهی » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • فاطمه باقری منفرد*، بهرام علیزاده

    پاول هلم معتقد است که دلایل خوبی برای این ادعا وجود دارد که علم مطلق الهی -که آینده را نیز در بر می گیرد- با آزادی انسانی -که به نحو ناهمسازگرایانه درک شده باشد- منطقا ناسازوار است. اما این تعارض نباید ما را به نظریه ای تنزل یافته از علم مطلق الهی بکشاند. چنان که نباید به نفی آزادی و مسئولیت آدمی بیانجامد. هلم مدعی است که یک خداباور مسیحی می تواند به معنای همسازگرایانه آزادی روی آورد. نخست به این دلیل که  آموزه مسیحی «فیض الهی» تنها با فهم همسازگرایانه از آزادی انسان سازوار است. دوم به این دلیل که خداوند برای آن که کامل مطلق باشد باید به معنای قوی عالم مطلق باشد و تنها درصورتی چنین است که همسازگرایی صادق باشد. خواهیم گفت که دلیل نخست هلم به نفی برخی دیگر از آموزه های پذیرفته شده ادیان، از جمله مسیحیت خواهد انجامید و استدلال دوم او به مغالطه وضع تالی دچار است. اما دلیل سوم هلم این است که ضرورتا اگر خداوند از پیش x را بداند (که می داند)، آن گاه x ضرورتا رخ خواهد داد. او برای گریز از اشکال، تاکید می کند که مراد او از «ضرورت» ضرورت تاریخی است و نه منطقی. اما این استدلال تنها زمانی کار می کند که بپذیریم خدا در زمان است. لذا کسانی که علم الهی را بی زمان بدانند، می توانند مدعی شوند که همه رویدادها در ذهن الهی به نحو لازمان وجود دارد و علم او به دلیل گذشته بودن ضروری نیست. به نظر می رسد که خود هلم نیز این اشکال را می پذیرد.

    کلید واژگان: علم پیشین الهی, اراده آزاد, دیدگاه آگوستینی کالوینیستی, پاول هلم}
    Fatemeh Bagheri Monfared*, Bahram Alizade

    Paul Helm believes that there are good reasons that divine omniscience - which includes the future - with human freedom understood in an incompatibilist sense is logically inconsistent. But this tension should not lead us to a reduced theory of divine foreknowledge, just as it should not negate human freedom and responsibility. Helm has argued that a Christian theist may accept a compatibilist sense of human freedom; first, the Christian doctrine of "God's grace" is compatible only with the compatibilist version of human freedom. Second because God is omniscient, it must be omniscient in a strong sense, and this is the case only if compatibilism is true. We will say that Helm's first argument will lead to the denial of some other accepted doctrines of religions, including Christianity, and his second argument falls into affirming the consequences. But Helm's third reason is that necessarily, if God knows x in advance (which He does), then x will necessarily occur. To avoid problems, he emphasizes that what he means by "necessity" is a historical and not logical necessity. But this argument only works when we accept that God is in time. Therefore, those who consider divine knowledge timeless can claim that all events exist in the divine mind in a necessary way and His knowledge is not necessary because it is in the past. It seems that Helm himself also accepts this problem.

    Keywords: Divine Foreknowledge, Free Will, Augustinian-Calvinist View, Paul Helm}
  • عیسی محمدی نیا*، سید محمدعلی دیباجی

    خداباوری گشوده جنبشی الهیاتی است که در اواخر قرن بیستم میلادی از دل سنت اونجلیکال مسیحی سر برآورد و دغدغه ترسیم مدلی از فعل خداوند در عالم را داشت که بتواند براساس آن تعارض و ناسازگاری موجود در الهیات سنتی، یعنی بین اراده آزاد/ اختیار بشر و علم پیشین و مطلق الهی را رفع کند. این تفکر که رویکردی نوین در عرصه الهیات و فلسفه دین به شمار می رود، دیدگاه هایی را مطرح کرده که هم به لحاظ فلسفی و هم به لحاظ الهیاتی و کلامی توجه و انتقاد بسیاری از اندیشمندان را به خود جلب کرده است. با نگاه به میراث گرانبهای اندیشه اسلامی و به خصوص شیعی می توان دریافت که آموزه بداء در حل مساله اختیار بشر و علم پیشین الهی می تواند موفق تر عمل کند. چرا که براساس خداباوری گشوده، بایستی از اطلاق علم الهی صرف نظر نمود، علاوه بر آنکه صفاتی همچون تغییرپذیری را به خداوند نسبت داد تا از اختیار بشر محافظت کرد در حالیکه با کمک آموزه بداء می توان هم اطلاق علم الهی را حفظ نمود و هم انسان را موجودی با اختیار مطلق دانست. در این پژوهش تلاش می گردد تا این برتری تبیین گردد.

    کلید واژگان: الهیات گشوده, کلام مسیحی, علم پیشین الهی, اختیار بشر, اصل بداء}
    Isa Mohammadi Nia*, Seyed MohammadAli Dibaji

    Open theology is a theological movement that emerged from the heart of the evangelical Christian tradition at the end of the 20th century and was concerned with drawing a model of God's action in the world, based on which it could resolve the conflict and inconsistency in traditional theology, that is, between free will/human agency and God's prior and absolute knowledge. This thinking, which is considered a new approach in the field of theology and philosophy of religion, has raised views that have attracted the attention and criticism of many thinkers, both philosophically and theologically. Looking at the precious heritage of Islamic and especially Shiite thought, it can be seen that the doctrine of Bada can be more successful in solving the problem of human free will and divine foreknowledge; because based on open theism, it is necessary to give up the application of divine knowledge, in addition to ascribing attributes such as changeability to God in order to protect human free will, while with the help of Bada's teaching, it is possible to maintain the application of divine knowledge and to consider man as a being with absolute free will. In this research, an attempt was made to explain this superiority.

    Keywords: open theology, Christianword, divineforeknowledge, humanfree will, principle ofinnovation}
  • عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی

    طرفداران نظریه اختیار انسان به شبهه معروف «ناسازگاری علم ازلی الهی با اختیار» پاسخ‌های نقضی و حلی داده‌اند. یکی از پاسخ‌های حلی، پاسخ مبتنی بر قاعده «تابعیت علم از معلوم» است. مفاد قاعده مذکور این است که علم تابع معلوم است و نمی‌تواند تاثیری در وجوب یا امتناع فعل داشته باشد. سریان این قاعده به علم خداوند، مورد انکار عده‌ای قرار گرفته است. پژوهش حاضر که به‌روش توصیفی تحلیلی سامان یافته، بعد از گزارش و تبیین پاسخ یادشده، دیدگاه‌های مختلف در تمامیت یا عدم تمامیت این راه‌حل را بررسی کرده و نشان داده است که منشا مخالفت با راه‌حل مذکور، انکار ورود قاعده تابعیت علم از معلوم در «علم فعلی» است، که علم پیشین الهی هم از همین سنخ است؛ اما از دو راه می‌توان از این پاسخ دفاع کرد: متعلق علم پیشین را معلوم خارجی ندانیم یا اینکه عمومیت قاعده تابعیت و عدم تاثیرگذاری علم بر معلوم را مسلم بدانیم و به علم پیشین الهی هم تسری دهیم.

    کلید واژگان: تابعیت علم از معلوم, علم فعلی, علم انفعالی, علم پیشین الهی, علم ازلی}
  • سید احمد غفاری قره باغ*

    دیدگاه ها در باب رابطه علم پیشین الهی و اختیار انسان، از تنوع قابل توجهی برخوردار است و از نفی علم پیشین از خداوند تا نفی اختیار را شامل می شود. غالب فیلسوفان اسلامی، با تبیین های مختلف، به اثبات سازگاری این دو اهتمام داشته اند. بنابراین مسیله این پژوهش کشف رویکرد صدرایی درخصوص این موضوع بر اساس مبانی هستی شناختی و جهان شناختی است، که پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل و تطبیق و استفاده از داده های کتابخانه‏ای انجام گرفته، به بررسی تحلیلی آثار صدرالمتالهین در این موضوع پرداخته است و با مقایسه فقرات مکتوب در این موضوع، به تطور در دیدگاه ملاصدرا تمرکز نموده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که صدرالمتالهین در آثار مختلف و برحسب مبانی هستی شناختی و انسان شناختی، به سه رویکرد متفاوت در تبیین سازگاری اختیار انسان و علم پیشین الهی دلالت نموده است. رای نهایی صدرالمتالهین، مطابق با نگرش نهایی او در مبحث وحدت شخصی وجود و تجلی انگاری در باب عوالم خلقی است.

    کلید واژگان: علم پیشین الهی, اختیار, اراده, صدرالمتالهین, تبعیت علم از معلوم, تجلی}
    Seyyed Ahmad Ghaffari Qarahbagh*

    Views on the relationship between divine foreknowledge and human free will have considerable diversity, ranging from the negation of prior knowledge from God to the negation of free will. Most Islamic philosophers, with different explanations, have tried to prove the compatibility of the two. Therefore, the purpose of this research is to discover Sadra's approach to this issue based on ontological and cosmological principles. The comparison of written parts on this subject focuses on evolution in Mulla Sadra's view. The research findings show that Sadr al-Mut`allihin in different works and in terms of ontological and anthropological principles, has taken three different approaches in explaining the compatibility of human free will and Divine foreknowledge. The final opinion of Sadr al-Mut'allihin is in accordance with his final view on the issue of personal unity of existence and manifestation of the worlds.

    Keywords: Divine foreknowledge, will, Sadr al-Mut'allihin, Knowledge Correspondence to the Object, Manifestation}
  • جلیل جلیلی*، طاهر کریم زاده
    کیفیت علم پیشین خداوند و چگونگی وقوع تغییر و تبدیل در آن از دیدگاه ملاصدرا، شعرانی و عصار موضوع نوشتار حاضر است. در این پژوهش که به روش توصیفی، تحلیلی و تطبیقی نگاشته شده است، ابتدا دیدگاه ملاصدرا درباره کیفیت علم خداوند به مخلوقات، پیش از خلقت آنها و انتقادات وارد شده بر دیدگاه او، پس از آن رویکرد ابوالحسن شعرانی و کاستی های دیدگاه او و سپس دیدگاه سید محمدکاظم عصار در این باره بررسی و تحلیل شده است. آنچه پژوهش پیش رو به آن رسیده، این است که هرچند ملاصدرا درباره کیفیت علم پیشین الهی، دیدگاه بدیعی ارایه داده است؛ اما دیدگاه وی دچار کاستی هایی می باشد. شعرانی نیز هرچند درصدد جبران این کاستی ها بوده، اما نتوانسته آن ها را جبران کند و خود، دچار کاستی های دیگر شده است؛ اما سید محمد کاظم عصار توانسته با رویکرد عرفانی خود، کیفیت علم پیشین الهی و چگونگی وقوع تغییر و تبدیل در آن را بدون دچار شدن به کاستی های مذکور تحلیل نماید..
    کلید واژگان: حکمت متعالیه, علم پیشین الهی, ملاصدرا, شعرانی, سید محمد کاظم عصار}
    Jalil Jalili *, Taher Karimzadeh
    In this article, we argue that Muslim scholars have divided divine knowledge into three categories including substantial knowledge, knowledge of the creatures before creation, and knowledge of creatures and objects after creation. In fact, there is disagreement among the Islamic thinkers over the divine knowledge, its quality, and features. The point of controversy revolves around the wide disagreements over the divine knowledge of the creatures and objects both before and after creation. Therefore, divine knowledge over creatures before and after creation has always been the point of ongoing and challenging rational and dialectical discussion and debate. We examine this issue comparatively between the three Islamic thinkers (Mulla Sadra, Shaarani and Assar).
    Keywords: The Transcendent Wisdom, Prior Divine Knowledge, Possibility of Becoming, Renovation, Mulla Sadra}
  • محمدحسین کارگر شورکی*، منصور نصیری

    مسئله علم پیشین الهی و تعارض آن با اختیار انسان از قدیمی ترین موضوعات مطرح در ادیان ابراهیمی است. پاسخ هایی که تا کنون به این شبهه داده شده، از رویکرد مطلق بینی مفاهیم استفاده کرده اند. هدف این پژوهش پاسخ به این شبهه قدیمی با کمک علوم روز خصوصا نتایج حاصل از نظریه نسبیت اینشتین با رویکرد نسبی بینی است. این پژوهش با روش تحلیلی - انتقادی پس از گردآوری داده ها از منابع موجود صورت گرفته است. در نظریه نسبیت، حادثه ای که از دید ناظر زمانمند در آینده رخ می دهد، برای ناظری بی زمان در لحظه حال رخ می دهد. باتوجه به این نکته، این پژوهش نتیجه می گیرد که آنچه علم پیشین نامیده می شود، در واقع از منظر ناظر انسانی علم پیشین است، ولی از منظر ناظری بی زمان علم به زمان حال محسوب می شود؛ چه این ناظر موجودی مادی و ذاتا زمانمند باشد که سببا و بر اساس نظریه نسبیت بی زمان شده باشد و چه موجودی همانند خدا غیرمادی و ذاتا بی زمان. درنتیجه علم موجود بی زمان به این دلیل که همواره علم به زمان حال است، هرگز با اختیار انسان در تعارض قرار نمی گیرد.

    کلید واژگان: علم پیشین الهی, اختیار انسان, جبر, نسبیت اینشتین}
    MohammadHosein Kargar Shuraki *, Mansour Nasiri

    The problem of divine foreknowledge and its conflict with the human free will is one of the oldest issues in Abrahamic religions. Solutions proposed so far for the problem have deployed an absolutist approach to concepts. This paper aims to solve the old problem by drawing on modern sciences, particularly the findings of Einstein’s theory of relativity with its relativistic approach. This research has been carried out with an analytic-critical method after collection of data from available sources. In the theory of relativity, an incident occurring in the future from the perspective of a temporal observer occurs at present from the perspective of an atemporal observer. Given this, we conclude that what is called ‘foreknowledge’ is indeed foreknowledge from the perspective of a human observer, but from the viewpoint of an atemporal observer, it qualifies as knowledge of the present, whether or not the observer is a material essentially temporal being, which has—given the theory of relativity—incidentally been atemporal, or an immaterial essentially atemporal being like God. As a consequence, an atemporal present piece of knowledge does not conflict the human will just because it always knowledge of the present.

    Keywords: Divine foreknowledge, human free will, determinism, Einstein’s relativi-ty}
  • علی یاری زاده*، میرسعید موسوی، علی قنبرنژاد

    مسئله علم پیشین الهی و اراده آزاد (اختیار) بشر از مهم ترین و پیچیده ترین مسایل فلسفی در حیطه سنت ادیان ابراهیمی است که تحت عنوان تقدیرانگاری الهیاتی از آن یاد می شود .ما در این نوشتار با طرح جدید مسئله توسط زاگزبسکی، سه راه حل سنتی راه حل بویتیوس، راه حل اکامی و راه حل مولینا را بررسی خواهیم کرد. بر اساس راه حل بویتیوس، خداوند فرازمانی است. راه حل اکامی هم علم خداوند به اختیار ما را واقعیت نرم، نه واقعیت سخت می داند و بر اساس راه حل مولینا نیز فرض انتقال ضرورت گذشته انکار می شود. در ادامه خواهیم دید که در مسئله و راه حل های آن به غلط جاودانگی خدا در زمان را فرض گرفته اند که این رویکرد برخلاف الهیات آنسلمی است که خداوند را فرازمان برمی شمارد. در نهایت، نشان می دهیم که راه حل بی زمانی با الهیات آنسلمی و علم فعلی خداوند منطبق است. فاعلیت انسان در طول فاعلیت الهی قرار دارد، یعنی از یک سو، علم خداوند در راس سلسله علل و اسباب تحقق فعل است و به مثابه یکی از شرایط تحقق فعل اختیاری محسوب می شود، و از سوی دیگر، علم و قدرت بشری در سلسله اسباب و علل آن فعل قرار می گیرد. در نتیجه، استناد علم محدود بشر به علم  نامحدود و فرازمان خداوند، منافی اختیار نیست.

    کلید واژگان: اختیار, علم پیشین الهی, زاگزبسکی, معرفت میانه}
    Ali Yarizadeh *, MirSaeid Mousavi, Ali Ghanbarnejad

    The question of the divine foreknowledge and the human freewill (volition) is among the most important and complex philosophical issues within the Abrahamic religions tradition, which has come to be called theological fatalism. In the article at hand, we present the new reading of this issue by Zagzebski and discuss the three traditional solutions by Boethius, William of Ockham, and Molina. According to Boethian solution, God is atemporal. William of Ockham deems God’s knowledge of our freewill as a soft fact rather than a hard one, while Molina denies the premise of the transfer of past necessity. This article shows that the question and its solutions have wrongly deemed the eternity of God within time. That viewpoint is against Anselm’s theology that takes God as atemporal. Finally, we show that atemporality solution agrees with Anselm’s theology and God’s actual knowledge. The human’s agency is in line with God’s agency. That is to say, on the one hand, God’s knowledge is at the top of the causal chain that leads to the realization of an act and is considered as one of the conditions for the realization of the voluntary act. On the other hand, the human knowledge and power is part of the causal chain of that action. Therefore, the consideration of the finite human knowledge as relying on the infinite and atemporal knowledge of God does not contradict the human freewill.

    Keywords: Divine Foreknowledge, Freewill, Middle knowledge, Zagzebsk}
  • رضا الهی منش*، احسان جندقی

    جبر و اختیار همواره یکی از مهم ترین مسایل انسان شناسی در بین اندیشمندان مسلمان بوده است. این مساله در مکتب عرفانی ابن عربی نیز مورد توجه بوده است. ابن عربی در قرن هفتم هجری قمری در تصویر رابطه علم پیشینی الهی و اختیار آدمی و نفی جبر با طرح نظریه سر قدر و یا همان تابعیت علم نسبت به معلوم رویکردی متفاوت از اندیشه متکلمین را درپیش گرفته است. پژوهش پیش رو که با رویکردی توصیفی و براساس مطالعات کتابخانه ای انجام شده، از نسبت اندیشه های یکی از مفسران شیعی قرآن مجید یعنی ابوالفتوح رازی متوفی قرن ششم هجری قمری با اندیشه های ابن عربی سخن می گوید. یافته های پژوهش براساس دیدگاه های این مفسر در بحث های جبر و اختیار،  به ویژه چگونگی تصویر ابتلاء و امتحان آدمی با علم پیشین الهی ، نشان می دهد که نه فقط بین دیدگاه او در نفی جبر از آدمی با نظریات مطرح در مکتب ابن عربی تقارب وجود دارد، بلکه از پیشی گرفتن او بر ابن عربی در اندیشه عرفانی تبعیت علم از معلوم، حکایت می کند.

    کلید واژگان: ابوالفتوح رازی, ابن عربی, جبر و اختیار, علم پیشین الهی, تبعیت علم از معلوم}
    Reza Elahimanesh*, Ehsan Jandaghi

    Free will and Determinism has always been one of the most important Anthropological issues among Muslim thinkers. This issue has also been considered in Ibn-Arabichr(chr('39')39chr('39'))s mystical school. Ibn-Arabi in the seventh century AH in the picture of the relationship between Previous Divine Knowledge and Human free will or the negation of determinism, has a different approach to the thought of theologians. His theory named as "secrecy destiny" or "following knowledge from the known". Leading research conducted with a descriptive approach and based on library studies, speaks of the relationship of the thoughts of one of the Shiite commentators of the Holy Quran, namely Abul-Futuh Razi, who died in the sixth century AH, with the thoughts of Ibn-Arabi. The findings of the research, based on the views of this commentator in the discussions of determinism and free will, especially his pictureing of infection and testing of human with the previous divine knowledge, shows that not only is there a comparison between his views on the negation of Determinism from human with the theories put forward in Ibn-Arabichr(chr('39')39chr('39'))s school Rather, it indicates that he preceded Ibn-Arabi in the mystical thought of following knowledge from the known.

    Keywords: Abul-Futuh Razi, Ibn-Arabi, Free Will, Determinism, Previous divine knowledge, following knowledge from the known}
  • سید محمدعلی دیباجی، عیسی محمدی نیا*

    ابوالبرکات بغدادی یکی از فیلسوفانی است که علم پیشین الهی به آینده را انکار کرده و این دیدگاه او متاثر از نگاهش به نحوه تحقق علم، تجدد اراده در خداوند، و انتساب زمانمندی به اوست. همچنین، در میان مکاتب الهیاتی نوین، خداباوری گشوده نیز قایل به گشودگی آینده و نفی علم پیشین الهی است. الهی دانان گشوده برای رسیدن به این اعتقاد نظریه علم مطلق پویا را مطرح کرده و تجربه زمان را به خداوند نسبت داده اند. پس از بررسی دیدگاه ابوالبرکات بغدادی و الهی دانان گشوده در مسئله علم پیشین خداوند، می توان پی برد که انتساب زمانمندی به خداوند و انفعالی دانستن علم الهی از جمله زمینه های لازم برای نفی علم پیشین الهی از سوی این دو بوده و منجر به پذیرش گشودگی علی و معرفتی آینده توسط قایلین به الهیات گشوده شده است. پژوهش حاضر به بررسی مشابهت دیدگاه ابوالبرکات و الهیات گشوده در نفی علم پیشین الهی می پردازد و این موضع را مورد ارزیابی قرار خواهد داد.

    کلید واژگان: الهیات گشوده, علم پیشین الهی, ابوالبرکات بغدادی, زمانمندی, اراده های متجدد}
    Seyed Mohammad Ali Dibaji, Eisa Mohammadinia *

    Abū al-Barakāt al-Baghdādī’ is one of the philosophers who have denied God’s foreknowledge. His view is influenced by his thoughts about Divine Knowledge, changes in Divine Will, and attribution of temporality to Him. Open theism as a new theological school, by proposing the dynamic Omniscience view and attributing the experience of time to God, believes in the openness of the future, and denies Divine foreknowledge. By examining the views of Abu al-Barakat al-Baghdadi and open theists, it can be seen that the attribution of temporality and passive knowledge to God are among the necessary grounds for rejecting divine foreknowledge by both of them, which led them to accept the causal and epistemic openness of the future. This article surveys analytically and critically the similarities between their views.

    Keywords: Open Theism, Divine Foreknowledge, Abū al-Barakāt al-Baghdadi, temporality, Renewing Wills}
  • ابراهیم رستمی*

    در این پژوهش به تحلیل دیدگاه استاد فیاضی پرداخته شده است. صدرالمتالهین با توجه به قاعده بسیط الحقیقه و از طریق اثبات کمالات وجودی موجودات ممکن در ذات حق تعالی، به تبیین علم حضوری خداوند به موجودات در مقام ذات می پردازد. استاد فیاضی معتقد است که این دیدگاه دارای اشکالاتی است. اشکال مبنایی آن است که تفسیر ملاصدرا از تشکیک وجود، مستلزم تناقض است و اشکال بنایی این است که این دیدگاه از اثبات علم خداوند به ممکنات معدوم و ممتنعات، ناتوان است. نگارنده پس از تبیین وحدت مفهومی، تشکیکی و شخصی وجود، به این نتیجه دست یافته که اشکال مبنایی مذکور وارد نبوده و استدلال صدرالمتالهین بر علم حضوری خدا، مبتنی بر وحدت تشکیکی وجود است، در حالی که اشکال مبنایی در ارتباط با وحدت شخصی وجود است. در مورد اشکالات بنایی، بیان شده که هرچند اثبات این نحوه از علم حضوری برای خداوند به لحاظ روش شناسی دارای ضعف هایی است، اما رای نهایی صدرالمتالهین، همان علم اجمالی در عین کشف تفصیلی است که به صورت علم حضوری است. در ادامه، نظریه استاد فیاضی درباره علم حصولی پروردگار به آفریدگان قبل از آفرینش، مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلید واژگان: علم پیشین الهی, صدرالمتالهین, علم حضوری, فیاضی, علم حصولی}
    Ebrahim Rostami*

    In this research, the views of Professor Fayyazi have been analyzed. Sadr-ol-Mote'allehin, according to the rule of indivisible entity and by proving the existential perfections of possible beings in the essence of the Almighty Supreme Being, explaining the knowledge by presence of God (immediate apprehension, intuitive knowledge) in the position of essence. Professor Fayyazi believes that this view has its drawbacks. The basic drawback is that Mulla Sadrā’s interpretation of the systematic ambiguity of existence becomes contradictory and the structural drawback with this, is that, this view is incapable of proving God’s knowledge of the contingent things which annihilated (nonexistent) and the impossibilities capable soul. For each of the two theories, there is evidence in his works. The most important result of accepting the activity of the soul, according to the rule of “the doer (producer) and the giver of the object, that does not lack it”, is the acceptance of the possession of forms by the soul in the rank before issuance (emanation) and activity. Such a conclusion leads us to a similar theory but more accurate in the field of soul perception, which is the mystical theory of soul development (unveiling). On the other hand, talking about the capability of the soul in relation to illusory and sensory forms leads us to have the power (potentiality) of the soul, its departure from the power to actuality in the process of perception consequently, the materiality of the human soul and also the materiality of sensory and illusory perceptions. The results which are inconsistent with some of Ṣadra’s other principles. Therefore, it seems that the first theory in partial perceptions is closer to the correct opinion and has more acceptable philosophical results.

    Keywords: Sensory, illusory perceptions (partial, potency), Capability of the soul, Self-activity, Self-development (unveiling)}
  • بهرام علیزاده*، نجمه کردزنگنه
    جان سندرز، در کتاب خدایی که ریسک می کند، در پی پاسخی مناسب و کارآمد به مسئله علم پیشین الهی و اختیار انسان است. ضمن تایید علم مطلق الهی، او علم پیشین فراگیر و حتمی خداوند به رویدادهای آینده را انکار می کند. او دیدگاهش را «علم مطلق پویا» می نامد. مطابق این دیدگاه، آینده به لحاظ معرفتی گشوده است، و حقایق مربوط به آینده قابل دانستن نیستند؛ در نتیجه علم پیشین الهی منطقا امکان پذیر نیست. خداوند البته هر چیز دانستنی را می داند، ولی علم مطلق مستلزم علم پیشین نیست. خداوند حتی می تواند بر اساس علم جامع خود به رویدادهای زمان حال و گذشته آینده را پیش بینی کند، ولی این پیش بینی همواره در معرض خطا و اشتباه است. همان طور که قدرت مطلق خداوند با ناتوانی او در انجام محالات منطقی نقض نمی شود، علم مطلق او نیز با ندانستن نادانستنی ها انکار نمی شود. در پژوهش حاضر، ضمن تبیین و توضیح دیدگاه جان سندرز، به نقد و بررسی آن پرداخته ایم.
    کلید واژگان: خداباوری گشوده, علم پیشین الهی, اختیار انسان, تقدیرگرایی, سندرز}
    Bahram Alizadeh *, Najmeh Kordzangeneh
    In his book, The God Who Risks, John Sanders tries to reach an adequate resolution to the conflict between divine foreknowledge and human free will. He admits God’s omniscience but denies  His exhaustive definite foreknowledge of future events. Sanders calls this “dynamic omniscience”. According to this view, future events are not knowable and are epistemologically open; So, divine foreknowledge is not logically possible. God knows all there is to know, but omniscience does not require foreknowledge. God may give a forecast of what he thinks will occur based on his exhaustive knowledge of past and present factors, but such predictions are always open to the possibility that God might be mistaken about some points. Just as omnipotence is not denied by saying that God cannot do the logically impossible, so too omniscience is not denied by saying that God cannot foreknow the logically unknowable.  This article is an exposition and critical evaluation of Sanders’s view.
    Keywords: Open Theism, Divine Foreknowledge, Human Free Will, Fatalism, John Sanders}
  • محمد الهی، عباس حاجیها*، محمدرضا ضمیری، یدالله دادجو
    این مقاله باروش،تلفیقی،(عقلی،نقلی)وبا استفاده از منابع اسنادی وکتابخانه ای،موضوع، بررسی تطبیقی علم پیشین الهی در حکمت صدرایی و ابن سینا و تطبیق آن با آیات و روایات را به کاوش نشسته ودرصدد تبیین وتطبیق دیدگاه دو فیلسوف نامدار، شیخ الرئیس، ابن سینا و حکیم، صدرالمتالهین درباره علم پیشین الهی است.یافته ها حاکی از آن است که،علم در حکمت صدرایی، امری وجودی و دارای مراتب و در نظام مشایی، کیف نفسانی است.
    در حکمت متعالیه علم خداوند به ذات و علم به موجودات قبل از ایجاد و بعد از ایجاد، علمی حضوری، ولی در حکمت مشاء علم ذات به ذات و علم به صور متقرره در ذات، حضوری و علم به موجودات خارجی، قبل و بعد از ایجاد، حصولی است. بنا بر تصویری که ابن سینا از علم پیشین حق تعالی ارائه می دهد، حق تعالی قبل از خلق صور علمیه، به موجودات علم نداشته و این راه یافتن جهل در ذات حق تعالی شمرده می شود. اما در آیات و روایات، علم حضرت حق، عین ذات او دانسته شده که در هر حالی که ذات برقرار باشد، آن علم نیز موجود است، خواه صور علمیه ای موجود باشند و خواه موجود نباشند.
    نظریه صدرالمتالهین بر خلاف نظریه ارتسام ابن سینا دارای هماهنگی کاملی با آیات و روایات می باشد ومورد تایید قرار می گیرد.
    کلید واژگان: مطالعه تطبیقی, حکمت صدرایی, سینوی, علم پیشین الهی, آیات و روایت}
    Mohammad Allahi, Abbas Hajiha*
    This paper, using the integrative method (rational, narrative) and bibliographic and document and libraryreferences, has examined the comparative study of divine science in the wisdom of Sadra and Ibn Sina and its adaptation to verses and narratives, and seeks to explain and adapt the views of two famous philosophers, Ibn Sina andSadra, about the divine former science. The findings indicate that knowledgein the wisdom of Sadra, is an existential and hierarchal process, and in Islamic philosophy, a sensual enjoyment. In the transcendent wisdom, God's knowledge to the nature and knowledge to the beings, before and after the creation, is a scientific presence, but in Islamic philosophy, the knowledge to nature-nature and knowledge of the forms of the Motagarereh-nature,is a presence knowledge and knowledge of the external, beings before and after creation, is attainable. According to the image that Ibn Sina offers about the preceding knowledge of God, the God, before the creation of the forms of theology, did not have knowledge to the creatures, and this way of ignorance is considered in the essence of God, but in the verses and narratives, the knowledge of God has been known to his essence in any matter that exists, that knowledge also exists, whether there are theological forms or not. Sadra's theory,contrary toIbnSina's command theory, has full coordination with verses and narratives and has been confirmed.
    Keywords: Adaptive study, Sadra wisdom, Avicenna, divine science, verses, narration}
  • محمدحسین دهقانی محمود آبادی، محمدرضا بلانیان
    اندیشمندان در باب علم الهی آثار ارزنده ای را خلق نموده اند. در این راستا ملاصدرای شیرازی به گونه مبسوط به این مبحث پرداخته است. وی قاعده «بسیط الحقیقه، کل الاشیاء و لیس بخارج منها» را محور اصلی مباحث در این باب قرار داده است. ملاصدرا از علم الهی ذات به ذات، در پی اثبات علم الهی به اشیا پیش از خلق و پس از خلق است. نگارنده بر این باور است که علی رغم جامعیت دیدگاه ملاصدرا در باب علم پیشین الهی نسبت به دیدگاه بزرگان سلف خود، همچون سهروردی و ابن‏سینا، دیدگاه وی اشکالات متعددی دارد؛ ازاین‏رو به تبیینی کامل تر نیاز دارد. این نوشتار با تکیه بر مقدماتی چند در صدد اثبات حصولی‏بودن علم پیشین الهی به اشیاست؛ گونه ای از علم حصولی که کامل تر از آن قابل تصور نیست.
    کلید واژگان: علم پیشین الهی, بسیط الحقیقه, ملاصدرا, علم حصولی}
    Mohammad Dehghani, Mohammad-Reza Balanian
    Some precious writings have been produced by scholars on the Divine knowledge. Molla Sadra has elaborately discussed this topic. He has considered the rule of "basit-ol-haqiqah kol al-ahsya' va laisah be kharej menha– the pure simple being is the whole being, and is not out of it" as the main point of this discussion.
    Noticing God's knowledge of [his own] essence, Molla Sadra tries to prove God's knowledge of Himself before their creation and after their creation. Although I believe Molla Sadra's view on God's prior knowledge is comprehensive compared with his previous philosophers such as Sohrevardi and Ibn-Sina, but his idea has various problems and needs a more complete expression. Stressing on some introductions, I will try to prove God's prior knowledge of objects is an acquired knowledge; a kind of acquired knowledge that no more complete knowledge may be imagined beyond it.
    Keywords: God's prior knowledge, basit-ol-haqiqah, Molla Sadra, acquired knowledge}
  • محمدحسین وفاییان *، حسن ابراهیمی
    علم إلهی به ماسوی، در دو حیطه پیش از خلق و پس از آن، مورد کنکاش های علمی فراوان قرار گرفته است. از این دو، علم پیشین إلهی به جهت آنکه از صفات ذاتی بوده و اثبات آن با بساطت ذات در تقابل ابتدایی است، بیشتر مورد توجه حکیمان و عارفان بوده است. صدرالمتالهین و ابن عربی نیز با نقد گفتار اندیشمندان پیش از خود، به تبیین این قسم از علم إلهی پرداخته اند.
    در این پژوهش، ثبوت علم پیشین إلهی مفروض بوده و درصدد تبیین کیفیت این قسم از علم در دیدگاه این دو اندیشمند هستیم. یافته های به دست آمده که با روش تحلیلی-منطقی عبارات صدرا و ابن عربی به دست آمده، نشان از اتحاد دو دیدگاه در اکثر مبانی و نیتجه ها و اختلاف در روش تبیین دارد. صدرا همچون ابن عربی، علم پیشین را متحد با ذات و بلکه عین آن دانسته و توجیه کثرت در بساطت ذات را در گرو تبیین «اعیان ثابته» ای می داند که از مصطلحات ابن عربی در بحث علم پیشین إلهی است.
    کلید واژگان: علم پیشین إلهی, صدرالمتالهین, ابن عربی, بساطت ذات, عین ثابت}
    Mohammad Hussein Vafaiyan *, Hassan Ibrahimi
    God's knowledge of everything other than Himself has been the subject of many scientific researches in terms of "pre-creation" and "post-creation" knowledge, in which the attribute of "God's knowledge of multiple creatures before their creation" has been more taken into consideration since it is an attribute of essence while Divine essence is indivisible and completely pure. Such a consideration is because of the fact that the affirmation of God's pre-knowledge of multiple creatures seems paradoxical at first and results in several views in this regard, while His essence is indivisible. Evaluating and criticizing their precedent thinker's view, Mulla Sadra and Ibn Arabi have elaborated on the quality of such Divine knowledge. The present paper takes for granted the "Divine pre-knowledge", in the light of which it tries to explain its quality from the view point of these two thinkers. The findings which are based on the logical analysis of Ibn Arabi and Mulla Sadra's sayings indicate that their views are similar in terms of most principles and conclusions and different in terms of methods of explanation. Like Ibn Arabi, Mulla Sadra believes that God's per-knowledge is united with His essence or rather they are the same and that the justification of multiplicity in indivisibility of essence is contingent upon the explanation of "eternal essences" which is a term used by Ibn Arabi is his discussion of Divine pre-knowledge
    Keywords: Divine pre-knowledge, Mulla Sadra, Ibn Arabi, indivisibility of essence, eternal essence}
  • علیرضا رحیمیان، سعید رحیمیان
    علم پیشین به افعال اختیاری دیگران، برای انسان ذاتا ممتنع است؛ در حالی که برای خداوند، ثابت و قطعی است. این مطلب به روشنی تباین علم الهی با علوم بشری را به تصویر می کشد. همین تباین، پایه عجز بشر از شناخت علم خداوند با ابزارهای مخلوقی، و لزوم اکتفا به تنزیه در مورد آن است. اما تنزیه محض، از سوی صدرائیان مورد ایرادات و اشکالاتی قرار گرفته، و خلاف ادله عقلی پنداشته شده است. در این مقاله، ابتدا به صورت مختصر، مبنای خداشناسی تنزیهی تبیین می گردد و سپس به اشکالات وارد بر آن پرداخته می شود. در نهایت نیز مویداتی بر بحث تنزیه، از روایات شریف بیان خواهد شد. باید توجه داشت که آگاهی ازلی خداوند از افعال اختیاری انسان، نه تنها پایه و اساس بحث حاضر است، بلکه در پاسخ گویی به اشکالات نیز، نقشی اساسی ایفا می کند؛ لذاست که این مهم، در جای جای مقاله حاضر، مورد اشاره و استناد قرار خواهد گرفت.
    کلید واژگان: علم پیشین الهی, اختیار انسان, تباین ذاتی, تنزیه, نفی صور ذهنی از خداوند, عجز از معرفت, معروف فطری}
    Alireza Rahimiyan, Saeed Rahimiyan
    to people, the prior knowledge of God besides free will of human beings seems impossible. While it is firmed and possible for God. This can clarifies the difference between Ilm of God with Ilm of human being. This proves human being’s inability to know ilm of God by his own made tools; and needs to suffice to His Being transcendent. But pure transcendence has been criticized by Sadrayiyan, claimed to be against logic. In this article, first, the bases of God Gnosis have been outlined and then the problems have been addressed. Finally, transcendence has been defined by traditions. It should be known that God’s Knowledge of actions of His creations in advance not only is the base of this article but has a significant role in answering some problems. Therefore, this point has been referred to in various parts of this article.
  • عبدالرسول کشفی، متین طائفه رستمی
    ویلیام لین کریگ معتقد است که استدلال تقدیرگرایی کلامی که در صدد نشان دادن عدم اختیار انسان است از دو جهت عمده گرفتار اشکال است. در این استدلال در تفسیر «در محدوده قدرت قرار داشتن» میان ضروت لازم و ضرورت لزوم خلط شده است. همچنین این استدلال به تمایز میان تغییر گذشته و تاثیرگذاری خلاف واقع بی توجه بوده است. در کنار نقد کریگ بر این استدلال، شاهد نظریه ایجابی او در اثبات اختیار انسان هستیم که او را در جرگه مولینیست ها قرار می دهد، زیرا او برای اثبات اختیار انسان از نظریه علم میانه بهره می گیرد. از نظر کریگ، نظریه علم میانه نیازمند اثبات فلسفی نیست و در عین حال می توان دلایل الهیاتی متعدد مبنی بر صحت آن ارائه کرد. از جمله می توان به مشیت الهی و علم پیشین الهی به عنوان دو مفهوم الهیاتی اشاره کرد که علم میانه در تبیین آنها موثر است. اما به نظر می رسد که روش کریگ در اثبات اختیار انسان با استفاده از نظریه علم میانه گرفتار اشکال است. در کنار اشکالات تومیست ها، همچون عدم وجود متعلق برای این علم و انفعال پذیری علم الهی، نظریه علم میانه با تلقی کریگ با اختیار انسان نیز سازگار نیست.
    کلید واژگان: تقدیرگرایی کلامی, علم پیشین الهی, اختیار انسان, ویلیام لین کریگ, مولینیسم, علم میانه}
    Abdolrasoul Kashfi, Matin Tayefe Rostami
    Craig believes that theological fatalistic argument, which aims at mocking human freedom, faces two major problems. On the one hand, in the argument, there is a confusion of necessitas consequentis and necessitas consequentiae in the concept of “within one’s power”. On the other hand, the argument neglects the difference between “changing the past” and “counterfactual effect. Besides critically assessing theological fatalism, Craig suggests a proof for human freedom which can be categorized as a Molinistic argument in virtue of appealing to the notion of middle knowledge. According to Craig, we do not need to make philosophical argument for the middle knowledge. Nevertheless, there are many theological argument in support of the idea. For instance, divine providence and foreknowledge are two theological concepts which can be best explained by appealing to the notion of middle knowledge. It seems, however, that Craig’s appeal to the notion of middle knowledge for proving human freedom faces some problems. Alongside the critiques provided by Thomists regarding the middle knowledge (e.g. the lack of object for this kind of knowledge and passivity of divine knowledge), it seems that Craig’s notion of human freedom is not compatible with middle knowledge.
    Keywords: Theological Fatalism, Divine Foreknowledge, Human Freedom, William Lane Craig, Molinism, Middle Knowledge}
  • عباس شاه منصوری
    ارتباط میان علم پیشین الهی با حریت مردم، موضوع اصلی این مقاله است. نگارنده، ابتدا دیدگاه برخی از فیلسوفان شاخص مانند فارابی، ابن سینا، سهروردی و ملاصدرا؛ پس از آن برخی از عارفان مانند سید حیدر آملی و ملا هادی سبزواری؛ و پس از آن دیدگاه میرزا مهدی اصفهانی را واکاویده است. کلیدی در دیدگاه میرزا، نقدی بر انحصار علم به حضوری و حصولی و طرح آن در مورد خداوند متعال است. همچنین ایشان علم را علت نظام خلقت نمی داند، بلکه علم را از اراده تفکیک می کند.
    کلید واژگان: علم پیشین الهی, اختیار انسان, اصفهانی, میرزا مهدی, افعال انسان, دیدگاه فلسفی, افعال انسان, دیدگاه عرفانی, علم بلا معلوم, علم حصولی و حضوری}
    Abbass Shah Mansoori
    the author of the present article first reviewed opinions of some philosophers like Farabi, Avecina, Sohrevardi, and Molasadra, and then some Mystics like sayyed Heidar Amoli and molla Hadi Sabzavari and finally the opinions of Mirza Mahdi Isfahani. The key point in the latter opinions, is his classification between Ilm Hozori and Hosouli and its expansion to God’s knowledge. He also does not know Ilm as the reason of creating this world and separated ilm from Iradah.
  • علیرضا رحیمیان، سعید رحیمیان
    علوم بشری و مخلوقی، در اصل شکل گیری و علم شدن خویش، همواره محتاج و وابسته به معلوم اند. این مطلب، لوازم و تبعاتی نظیر تاخر و تاثر علم از معلوم و تابعیت نسبت به آن را به دنبال خواهد داشت. فلاسفه و عرفا با تسری عنصر اضافه به علم خداوند، آن را نیز به تبعات مذکور مبتلا کرده اند. اما چنین علمی، هرگز نمی تواند فعل اختیاری دیگران را آشکار نماید و لذا مادام که علم خداوند را هم سنخ با علوم بشری بدانیم، هرگز نمی توان اشکال جبرآوری علم پیشین الهی را پاسخ گفت. تنها راه برون رفت از بن بست اشکال مذکور این است که علم خالق را متباین محض با علوم مخلوقی دانسته، آن را از وابستگی به معلوم و نسبت علمی و تمامی تبعات مربوطه، منزه و مبرا کنیم. اما چون بشر، هرگز از این سنخ علم، بهره ای ندارد، هیچ راهی نیز به شناخت آن نداشته و فهم او از آن، منحصر به گزاره های تنزیهی محض است؛ نه اثباتی. بدین ترتیب، برخی تلاش های فلسفی که در جهت شناخت علم الهی صورت گرفته است، محکوم به بطلان بوده و هرگز توان شناساندن علم خداوند را ندارند؛ چرا که نقطه آغازین این تلاش های معرفتی، نگاه به علوم مخلوقی و شبیه سازی علم الهی بر اساس آن است.
    کلید واژگان: علم پیشین الهی, اختیار انسان, لوازم ذات اضافه دانستن علم, تابعیت علم از معلوم, تنزیه, تباین, حیرت و وله}
    Alireza Rahimiyan, Saeed Rahimiyan
    natural sciences in their essence all are in the need of and dependent to Ma’lom. This point causes some arguments like order of Ilm and Ma’lom and dependence of Ilm to Ma’lom. Philosophers and mystics regards the same feature for Ilm of God. But this Ilm is unable to clarifies actions of others done by their free will. As long as we regard Ilm of God the same as natural sciences, no answer can be given to the claim of Ilm of God causes Jabr. The only solution is to recognize His Ilm independent of ma’lom. But as human beings do not enjoy such Ilm, there is no way to realize Ilm; so attempts of some philosophers to understand God’s Ilm are vain; as the base of these attempts is assimilation of God’s Ilm and Ilm of human beings.
  • علیرضا رحیمیان، سعید رحیمیان
    از منظر فلاسفه و عرفای مسلمان، علم جزئی و تفصیلی، یک صفت حقیقیه ذات اضافه محسوب می شود؛ لذا برای تحقق علم، گریزی از لحاظ کردن نحوه ای ثبوت برای معلومات نیست. چون این دیدگاه، ذات اضافه بودن را در گوهر و حقیقت علم، مندرج می داند، طبیعتا حکم می کند که علم خداوند متعال نیز ذات اضافه بوده، اثبات علم الهی بدون لحاظ نحوه ای تحقق برای معلوم، مردود است. اما قائل شدن به هر نوع ثبوت برای فعل اختیاری پیش از انجام، به معنای نقض سلطه فاعل بر فعل خویش و در حقیقت، نفی اختیار واقعی است. این جاست که اشکال «جبر برخاسته از علم الهی»، در دیدگاه فلسفی- عرفانی بروز و ظهور ویژه ای می یابد. مقاله حاضر بر آن است تا با دقت در «ذات اضافه دانستن علم» و سپس نقد و بررسی راه حل های فلسفی- عرفانی بیان شده برای سازگار نمودن علم پیشین الهی و اختیار، ناکارآمدی این راه کارها را نشان دهد، و تاکید نماید که تنها راه برون رفت از این اشکال، نفی عنصر اضافه و نسبت علمی، از علم خداوند متعال است.
    کلید واژگان: علم پیشین الهی, اختیار انسان, ذات اضافه, ثبوت معلوم, لحاظ معلوم, دیدگاه فلسفی, عرفانی}
    Alireza Rahimiyan, Saeed Rahimiyan
    in the opinion of Philosophers and Muslim mystics, detailed and extended knowledge, is regarded as an attribute “ Haghighiyah Zat Ezafah”. Therefore, to reach knowledge, there is no escape unless proving information (Maloomat). Because this opinion regards Zat ezafah included in the essence and truth of knowledge; therefore, basically, deems Knowledge of God be zat ezafah, and proving Knowledge of God without assuming a type of fulfilling for Maloom is rejected. But regarding any type of proving for actions done willingly before its performance means rejecting overcoming of a performer over his action and in fact, rejecting the true free will. Here, the problem of “Jabr raised from Knowledge of God” and then reviewing philosophical- mystic’s solutions to adapt prior knowledge of God with free will, shows incapability of these solutions, and emphasis the only solution is to refute ezafah and scholastic proportions from Knowledge of God.
  • علیرضا رحیمیان، سعید رحیمیان
    موضوع این مقاله علم پیشین الهی و ارتباط آن با فعل اختیاری انسان است. در این راستا، ماهیت و روش پیش بینی در بشر مورد دقت و بررسی قرار گرفته، مشخص می گردد که علم به فعل اختیاری آینده دیگران، با علوم عادی بشری، ذاتا ممتنع است. همچنین، حقیقت وجدانی اختیار از یک طرف، و عمومیت علم ازلی الهی از طرف دیگر مورد تاکید قرار می گیرد و بیان می گردد که حتی برخی افراد بشر، پیشاپیش از برخی افعال اختیاری آینده خبر داده اند. و صدق آن نیز آشکار شده است. نتیجه نهایی حاصل از این مباحث، این است که آگاهی ازلی خداوند متعال از افعال اختیاری بندگان از یک طرف، و امتناع ذاتی پیش بینی افعال اختیاری با علوم بشری مخلوقی از طرف دیگر، اثبات می کند که علم خداوند متعال، ذاتا با علوم مخلوقی بشری متباین است. بر این اساس، تمام پیش بینی های افعال اختیاری در بشر نیز، به ناچار مبدا غیر مخلوقی داشته و صرفا به اخبار خداوند متعال، از علم خویش باز می گردد.
    کلید واژگان: علم پیشین الهی, اختیار انسان, قدرت پیش بینی بشری, لزوم ثبوت معلوم, اخبار خداوند متعال به معصومین}
    Alireza Rahimiyan, Saeed Rahimiyan
    "prior knowledge of God" and " its relationship with free will of human beings" are subject of the present article. In this regard, the nature and predicting approach in human beings have been scrutinized. It becomes clear that knowledge of other people's deliberate future deeds can not be reached by the usual human being's knowledge. Besides, the reality of free will from one hand and generality of knowledge of God since before creation of humanbeings on the other hand are emphasized and it is claimed thateven some individuals are informed of deliberate deeds of human beings in future . and the truth of their words has been cleared. The result is this that the knowledge of God since before creation of people's free will and avoiding prediction of deliberate human beings deeds of people through human beings sciences prove that knowledge of God is different from human beings knowledge. According to this, all predictions about deliberate deeds of people inevitably has a-non-created-source and merely according to what reached us from God refers to His knowledge.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال