به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Defensive Jihad » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • ابراهیم حبیبی*، سید محمد شریفی

    عقاید و اصول فکری خاصی بر نگارش و تنظیم رهنامه ها و دستورهای رزمی نظامی حاکم است. این اصول میتوانند بر آمده از تجربیات نظامی پیشین، واقعیات میدانی، قواعد شرعی و یا قوانین اساسی ملت ها باشند. انعکاس این اصول در اسناد بالادستی مانند رهنامه ها تعیین کننده حدود و اعمال نیروهای مسلح و یا حتی سازمان رزم و نوع تجهیزات در صحنه جنگ هستند. محیط های تجربی متفاوت، جنگ ها و روش های جنگاوری جدید، ادیان و ایدیولوژی های مختلف ممکن است به ایجاد مفاهیم پرتعداد و مختلفی در شناخت از جنگ های جدید و نیروهای موجود در آن شوند. شناختی که میتواند مقدمه ای برای تبیین جایگاه و حقانیت طرفین یک درگیری قرارگیرد. کاربست مفاهیم قرض گرفته شده از دستاوردهای فکری یا علمی دیگران، ممکن است به تعارض های شناختی یا حقوقی منجر شود که پیامدهای بسیاری در جنگ، در سیاست و مسایل بین المللی داشته باشد. این مقاله با تحلیل اسنادی و استفاده از منابع رسمی و فقهی، کتب و دانش های مرتبط با جنگاوری های نوپدید، در کنار بررسی نمونه های تاریخی، به اینکه چگونه اندیشه جهاد دفاعی(بخصوص حکم جهاد) در اسلام میتواند به شکل گیری نیروهای ترکیبی(از مردم و ارتشها) بی انجامد، در برابر مفاهیم نوظهور جنگاوری ترکیبی و نامتعارف که عمدتا در غرب و بدلیل حضور نظامی خود در خاورمیانه ساخته و پرداخته شده اند، جایگاه جهاد دفاعی را تببین خواهد کرد.

    کلید واژگان: جهاد دفاعی, جنگ ترکیبی, جنگ نامتعارف, دکترین نظامی, فقه نظامی}
    Abrahim Habiby *, Seyed Mohammad Sharifi

    Certain ideas and principles of thought govern the writing and regulation of military field manuals and Doctrine. These principles can be derived from past military experiences, current field facts, religious rules, ideologies, or national and international constitutions. The reflection of these principles in high level documents, such as doctrines, defines the limits and behaviors of forces or even the organization of combat and equipment in war and operation theaters. Different environments of experience, new wars and methods of warfare, different religions and ideologies may lead to the creation of numerous and different concepts in the understanding of new wars and forces within. Cognition that can be a prelude to explaining the position and legitimacy of the parties to a conflict. Applying concepts borrowed from the intellectual or scientific achievements of others may lead to cognitive or legal conflicts that have far-reaching implications for war, military affairs, politics, and international affairs. This article Using the Documentary research method and reviewing historical examples, and using Islamic jurisprudential sources, books and knowledge related to emerging wars, deals with how the idea of defensive jihad (especially the order of jihad) in Islam can form a hybrid force (of people and armies), it will also explain the position of defensive jihad in the face of the emerging concepts of hybrid and unconventional warfare, which have been constructed and addressed mainly in the Western notions.

    Keywords: Defensive jihad, hybrid warfare, Unconventional warfare, military doctrine, Military jurisprudence}
  • اشرف بروجردی*

    إن احد اهم قضایا العالم الإسلامی ذات المنشا العقایدی هو موضوع الجهاد الذی یعلن وینفذ استنادا إلی فتاوی وآراء علماء الدین والذی یکتسب الحلیه وشرعیه التنفیذ عن طریق فتوی الجهاد التی یصدرونها. علی هذا الصعید فإن تعیین وجهه نظر العلماء لها الاثر المباشر من الناحیه الاجتماعیه والتاریخیه لان صدور الفتوی یعنی الإذن بإصدار الامر لإعداد خطه الطریق اللازمه للجهاد. ولقضیه الجهاد ابعادا مختلفه فی الوقت الحاضر بحیث إن البعض یصنفونها تحت عنوان الاغتیال والإرهاب ولیس تنفیذ اوامر الخالق، فیما یری البعض الآخر ان الجهاد امر واجب وبتشخیص العلماء یصبح قابلا للتنفیذ علی ارض الواقع. المقال الحاضر یسعی إلی تبیین حدود ومعنی الجهاد علی اساس من الفهم الدقیق القایم علی قاعده الآیات القرآنیه والسیره النبویه. یبقی ان نوضح بان للعلماء والفقهاء الشیعه واهل السنه آراء متباینه بهذا الخصوص، لذلک اعتمدنا فی اسلوب البحث علی التطبیق المقارن لوجهات نظر وآراء علماء الشیعه واهل السنه وقد وقع الخیار علی الشیخ محمدسعید البوطی والشیخ یوسف القرضاوی من اهل السنه والعلامه الشیخ محمدمهدی شمس‏الدین والمفسر الکبیر للقرآن الکریم العلامه السیدمحمدحسین الطباطبایی من الشیعه الإمامیه وکانت حصیله هذا البحث فی التطبیق المقارن هو ان علماء الشیعه یقولون بتقیید اعمال الجهاد وتقلیصها إلی حد الدفاع، فیما یقول علماء اهل السنه بان وجوب الجهاد ممکن ان یکون فی جمیع الظروف. لذلک فإن الجهاد الابتدایی من زاویه نظر العلماء الشیعه یسمح به فی حاله حضور الإمام المعصوم(ع) فقط، فیما نری ان المطروح لدی علماء اهل السنه هو انتفاء الفصل بین الجهاد الابتدایی والدفاعی.

    کلید واژگان: الجهاد الدفاعی, الجهاد الابتدائی, الدوله الإسلامیه, البغی, الإرهاب, الجزیه}
    Ashraf Boroujerdi*

    Jihad is a significant, fundamental basis of conviction in the Islamic World,whose implementation is based on fatwas and opinions,cited by the religious authorities to legitimize the action. Thus, views of the religious scholars had direct influence on social and historical developments,as issuing of a fatwa is tantamount to either a license or a roadmap to do a certain job.Today,Jihad has different dimensions to the extent that some may take it as assassination and terrorism, not the implementation of Godchr('39')s command. Some may also consider it as an obligatory order that must be implemented at the discretion of the scholars.This study simply seeks to clarify the borderlines and concepts of Jihad based on precise realization of the issue, divine verses of the Holy Quran and the Prophetchr('39')s manners,i.e.Prophetic Biography.It goes without saying that the opinion of Shiite and Sunni scholars are different on Jihad. Therefore, I have made a comparative study of the opinions of Shiite and Sunni scholars. Among the Sunnis,the author has referred to Muhammad Saeed Ramadan al-Buti and Yusuf al-Qaradawi,and among the Shiites,Allama Sheikh MuhammadMahdi Shams al-Din and the great Mufassir or commentator of the Qurchr('39')an,Allama SeyyedMohammadHussein Tabatabai were taken as the reference. The comparative study concluded that Shiite scholars had set limits to Jihad restricting it to a self-defense.However,SunniUlema had taken it as a necessity in any circumstances.Therefore,according to Shiite scholars, elementary Jihad is allowed only in the presence of the Infallible Imam,and among the Sunnis,the denial of the boundary between elementary and defensive jihad is raised.

    Keywords: Defensive jihad, Primitive(offensive) jihad, Islamic state, Permitted to rebel against the tyrants, Terrorism, Ransom}
  • سید صادق حقیقت*

    جهاد در فقه به دو نوع جهاد ابتدایی و جهاد دفاعی تقسیم می شود. جهاد ابتدایی، به معنای اعلام جنگ علیه کفار پس از اصل دعوت، در طول تاریخ اندیشه سیاسی اسلامی- اعم از شیعه و سنی- معرکه آرا بوده است؛ در حالی که جهاد دفاعی متفق علیه تلقی می شود. سنت گرایان (که باید ایشان را از علمای سنتی متفاوت دانست) و تجددگرایان به جهاد ابتدایی باور ندارند. در حالی که مشهور علمای شیعه جهاد ابتدایی را مختص به زمان حضور معصوم (ع) می دانند، برخی به ضرورت جهاد ابتدایی در زمان غیبت معتقدند. شهید مطهری تعبیر موسعی از دفاع (از توحید) به دست می دهد که حتی جهاد ابتدایی (حتی در زمان غیبت) را نیز شامل می شود. برخی نیز همچون آیت الله خویی هرچند به نظریه ولایت فقیه و حکومت اسلامی معتقد نیستند، اما به جهاد ابتدایی در زمان غیبت کبری باور دارند. بر اساس نظریه همروی، جنگ علیه کشورهای کافری که قصد جنگ با دولت اسلامی ندارند (مصداق جهاد ابتدایی) خلاف حکم عقل مستقل است. عقل مستقل جهاد ابتدایی به معنای مشهور را نفی می کند. در واقع، موضوع جهاد ابتدایی در دوران مدرن منتفی است.اگر، به فرض محال، مکلف به شروع جهاد به شکل ابتدایی باشیم، قراردادهای بین المللی تحدید کننده مسیولیت-های فراملی دولت اسلامی تلقی می شود.

    کلید واژگان: جهاد ابتدایی, جهاد دفاعی, دولت سکولار, فقه سیاسی شیعه, نظریه همروی}

    The "Initial Jihad", meaning waging war against infidels after inviting them to Islam (daʿwa), has always been disputed throughout the history of the Islamic political thought, including both the Shiite and the Sunnite ones. The defensive war, however, is considered as an agreed upon issue. The traditionalists and the modernists do not believe in initial jihad, while the well-known Shiite scholars maintain that the initial jihad is specified to the time of the Infallibles' presence. Some believe in the necessity of the initial jihad in the Occultation Period. Martyr Mutahhari gives a broad explanation of defense (of monotheism), which includes the initial jihad – even in the Occultation Period. Some others such as Ayatollah Khouʾi, while not accepting the theory of 'Wilayat Faqih' (i.e. the jurist's authority) and Islamic state, believe in initial jihad in the major Occultation Period. According to the 'confluence theory', waging war against the infidel countries that do not intend to fight against the Islamic state (the instance of initial jihad) is opposing to the independent reason. The independent reason negates the initial jihad in its common meaning. Indeed, the initial jihad in the modern age is negated.

    Keywords: Initial Jihad, Defensive Jihad, secular state, the Shiite political jurisprudence, confluence theory}
  • ایوب امرائی*، مریم نظربیگی

    یکی از مسایل چالش زا در قرآن مجید، بحث در خصوص «قتال» است که همواره معرکه آراء مختلف و متعارض بوده است. در آیه: «یا ایها الذین آمنوا قاتلوا الذین یلونکم من الکفار» که مضمون محوری آن قتال با کفار هم مرز است، دیدگاه های مفسران نیز گوناگون و متعارض بوده و عملا فهم آن را دشوار کرده است. پژوهش حاضر با هدف دست یابی به تفسیر صحیح از «قتال» در این آیه و با استمداد از روش کتابخانه ای در گردآوری مطالب و شیوه اسنادی در نقل دیدگاه ها و روش تحلیل کیفی و توصیفی محتوا در ارزیابی داده ها، در صدد برآمده تا نخست آراء مفسران مشهور در این خصوص را گردآوری، مقایسه و تحلیل نموده و سپس دیدگاه برگزیده را عرضه کند. نتیجه این مقاله آن است که از بین آراء مورد بررسی، نظریه دلالت آیه بر گسترش اسلام از طریق جهاد ابتدایی با حکومت های معاند هم مرز با جامعه اسلامی، مناسب ترین تفسیر محسوب می شود.

    کلید واژگان: آیه 123 توبه, آیات جهاد, جهاد ابتدایی, جهاد دفاعی, کفار هم مرز}
    Ayub Amraei*, Maryam Nazarbeigi

    One of the most challenging issues in the Qur'an is the debate over "fighting", which has always been a battleground for different and conflicting views. In the verse: "O ye who believe! Fight those of the disbelievers who are near to you!" The present study aims to infer a Analytical Comparison of the Commentators' Opinions correct interpretation of "fighting" in this verse by using a librarian method in collecting materials and documentary methods in quoting views and the a qualitative and descriptive way of content analysis in evaluating data, it seeks to study the opinions of famous commentators comparatively and analytically at first and then, present the preferred view. The conclusion of this article is that among the studied views, that viewing the verse as being on the case of spread of Islam through primary jihad with the opponent governments in the borders of Islamic society is the most appropriate interpretation.

    Keywords: Verse 123 Repentance, Verses of Jihad, Primary Jihad, Defensive Jihad, Infidels}
  • کیوان احسانی، علی حسن بیگی، تهمینه احمدی

    از مهم‌ترین مقوله‌های فقهی و تفسیری دین اسلام، جهاد است. لزوم جهاد دفاعی امری بدیهی است؛ چراکه دفاع، حقی طبیعی است؛ ولی مشروعیت جهاد ابتدایی و شرایط آن به ویژه در عصر غیبت  پیوسته معرکه آرا بوده و به واسطه آن اتهامات گسترده‌ای از سوی برخی مستشرقان و معاندان به اسلام وارد شده است. از این رو اهمیت و ضرورت پرداختن به این بحث در زمان کنونی بیشتر رخ می‌نماید. بعضی از عالمان شیعه و اهل سنت، جهاد ابتدایی در اسلام را انکار نموده‌اند که از آن جمله، مرحوم صالحی نجف‌آبادی است. او جهاد ابتدایی را به دلایل مختلف از جمله نفی اطلاق آیات مطلقه جهاد در قرآن کریم، کاربرد قاعده اصولی حمل مطلق بر مقید در این گونه آیات و نیز استناد به سیره پیامبر(ص) مردود دانسته است. این تحقیق ضمن بررسی دیدگاه‌های کلی در این زمینه، به تبیین نظریه ایشان پرداخته است. روش جمع آوری مطالب در این تحقیق کتابخانه ای و روش تحقیق توصیفی-تحلیلی است.

    کلید واژگان: آیات جهاد, سیره پیامبر(ص), جهاد ابتدایی, جهاد دفاعی, صالحی نجف آبادی}
    Keivan Ehsani, Ali Hassan Beigi, Tahmineh Ahmadi

    One of the most important jurisprudential and interpretive categories of Islam is jihad. The need for defensive jihad is obvious; Because defense is a natural right; However, the legitimacy of the initial jihad and its conditions, especially in the era of continuous absence, has been controversial, and due to which widespread accusations have been leveled against Islam by some Orientalists and opponents. Hence, the importance and necessity of addressing this issue is becoming more apparent at the present time. Some Shiite and Sunni scholars have denied the basic jihad in Islam, including the late Salehi Najafabadi. He has rejected the primary jihad for various reasons, including the denial of the absolute verses of jihad in the Holy Qur’an, the application of the principle of absolute rule in such verses, and the citation of the Prophet’s biography. This research, while examining general views in this field, has explained his theory. The method of data collection in this research is library and the research method is descriptive-analytical.

    Keywords: verses of jihad, biography of the Prophet (PBUH), elementary jihad, defensive jihad, Salehi Najafabadi}
  • حمیدرضا حنان

    از جمله شبهات اعتقادی و نیازمند به بررسی کلامی، عبارت است از اتهام خشونت آمیز بودن که محور بسیاری از اشکالاتی که به دین اسلام وارد شده و می شود را تشکیل می دهد و از جمله مواضعی که خشونت آمیز معرفی گردید و هدف انگشت اتهامات متعدد قرار گرفته، موضعی است که در این دین نسبت به تجویز و تشریع جهاد اتخاذ شده است؛ نگاهی به اصل صلح طلبی اسلام نسبت به موضع خلاف آن در حقوق بشر دوستانه که برای قدرتمندان اصل جنگ طلبی مورد پذیرش قرار گرفته و دقت در ابتناء در قانون گذاری دینی بر اساس دفاع، در مقابل تجویز آغازگری به جنگ در قوانین منازعات بشری و نیز ملاحظه پیام صلح و دوستی و توصیه به آن حتی نسبت به کسانی که مسلمان نیستند، در کنار نقش وحدت بخشی میان اقوام و قبایل، از جمله دلایلی است که بی اساسی اتهامات مزبور را به اثبات می رساند؛ مقاله حاضر با روش تحلیلی توصیفی و با استفاده از داده های کتابخانه ای اعم از فضای واقعی و سایبری، سعی دارد تا با برجسته کردن مواضع صلح آمیز اسلام، نشان دهد که جهاد در چارچوب عقلانی دفاع تشریع شده و در محدوده ای تجویز شده که بدون آن امکان حفظ و تداوم حیات بشری وجود ندارد.

    کلید واژگان: جهاد دفاعی, جهاد ابتدایی, صلح&#172, آمیز, دفاع, حقوق بشر دوستانه}

    Nominating Islam as brutality is among the most important accusations and it is the axis for numerous objections have been and are related to Islam. One of the positions intruduced as brutal and was the aim for many objections was Islamic prescription and legitimacy of jihad. A look upon the peacefulness of Islam in terms of its opposit position in friendly human rights which is regarded as the pillar for powers' belicosity and attention to establishment of religious legislation based on defense, and on the contrary, prescribing the initiation of war in humane conflicts, and also preserving the message of peace and friendship and advising it even toward the non-Muslims, along with the role of unifying the sects and tribes are among the reasons which prove the invalidity of the mentioned objections. The present survey, through descriptive-analytical method and enlightenment of Islamic peaceful positions, tries to show tjat Jihad is legitimated within the reasonable frame of defense and it is prescribed within borders without which preserving and progress of human life is not possible

    Keywords: defensive jihad, primary jihad, peaceful, defense, friendly human rights}
  • حمید مسجد سرایی*، زهرا فیض، مجتبی نورزاد
    پیچیدگی دنیای امروز و گوناگونی عرصه جنگ ها سبب شده است که موضوع جهاد زن در معرض مناقشه های علمی و فقهی واقع شود. برابر آموزه های فقهی، جهادی که از زن برداشته شده، جهاد ابتدایی بوده نه جهاد دفاعی و در خصوص جهاد ابتدایی، یکی از مسائل مطرح جامعه امروزی، وجوب حضور زن در گسترش دین و ارزش های اسلامی و دست یافتن به فضایلی است که می تواند در این عرصه به دست آورد. از این رو جهاد ابتدایی یا جهاد دعوت به معنای «شروع جنگ به واسطه مسلمانان تحت شرایط و ضوابط خاص بدون وجود حمله ای از سوی مشرکان و صرفا برای دعوت آنان به اسلام»، طبق نظر بسیاری از فقها، درباره زنان غیرواجب شمرده شده است. در تحقیق حاضر به بررسی، تنقیح و راستی آزمایی حکم عدم وجوب جهاد ابتدایی بر زنان پرداخته ایم و بر آنیم تا مسیری برای اثبات وجوب جهاد بر زنان بیابیم؛ همچون اطلاقات ادله وجوب جهاد یا انصراف نهی از جهاد زنان به حالتی که زنان در جهاد ابتدایی به نحو تن به تن وارد عمل شوند، وگرنه وجوب آن با این مبنا که زنان نقش های موثر دیگری همچون پرستاری از مجروحان و پخت غذا برای جنگجویان را ایفا کنند، ثابت است.
    کلید واژگان: جهاد, جهاد ابتدایی, جهاد دفاعی, جهاد زن, حکم ثانوی, وجوب}
    Hamid Masjedsaraie *, Zahra Feiz, Mojtaba Nurzad
    As a result of the complexity of life today and diversity of wars, the issue of jihad of the women is subject to the scientific and Islamic jurisprudential disputes. According to jurisprudential teachings, the women have been removed from the responsibility of primary jihad but not defensive jihad. In the case of primary jihad, one of the important and prominent issues in today’s life is the necessity of women’s involvement in the expansion of Islam and Islamic values and attainment of virtues that are achievable in this area. Therefore, primary jihad or jihad of calling, which means “going into war by Muslims under certain circumstances and conditions in the absence of any attack by polytheists and infidels solely to call hem to Islam”, is held to be non-obligatory for women according to many Islamic scholars. This paper, thus, studies, refines, and verifies the concept of the lack of necessity of primary jihad for women and tries to provide a way to prove the necessity of jihad for women, such as the generalities of the evidences for the obligation of jihad or withdrawing the prohibition of jihad for women in the case of involving physical contact with the enemy. In other cases which doesn’t involve such physical contact with enemy, such as nursing the wounded or cooking for fighters, necessity of jihad for women is well-established.
    Keywords: Jihad, Primary Jihad, defensive jihad, Women’s Jihad, necessity, Secondary Ruling}
  • سید محمدحسن موسوی خراسانی*، جواد ایروانی
    در حقوق بین الملل، هرگونه تهدید و توسل به زور ممنوع است و فقط دو استثناء مهم نسبت به آن وجود دارد؛ یکی حق دفاع مشروع و دیگری، عملیات نظامی برای حفظ یا اعاده ی صلح و امنیت بین المللی. از سوی دیگر، برداشت غلط از آموزه های اسلام در باب جهاد، به ظهور فرقه های تکفیری جهادی انجامیده است. اینان، به جهاد ابتدایی با هدف ایدئولوژیک اعتقاد دارند؛ رویه ای که در تضاد آشکار با قوانین بین المللی است. این نوشتار، به شیوه توصیفی تحلیلی و روش کتابخانه ای سامان یافته است و مساله ی تحقیق، تطبیق موازین بین المللی با آیات قرآن در موضوع جهاد است تا میزان انطباق این دو را مشخص سازد. بررسی آیات مربوط به جهاد، مشروعیت و وجوب جهاد دفاعی را تایید می کند. دفاع به معنی اعم که در حقوق بین الملل امروز طرفدارانی دارد، دامنه ی گسترده ای داشته و بسیاری از جنگ ها را که در تاریخ و فقه اسلامی، جهاد ابتدایی تلقی شده نیز شامل می شود. نتایج این مقاله، نوعی هم خوانی و هم سویی میان مفاد آیات قرآن و حقوق بین الملل را در رابطه با جنگ و صلح نشان می دهد.
    کلید واژگان: جنگ, صلح, جهاد دفاعی, جهاد ابتدایی, دفاع مشروع, توسل به زور}
    Mohammad Hasan Moosavi Khorasani *, Javad Iravani
    In international law, any threat or use of force is prohibited and there are only two major exceptions to it. One is the right to self-defense and another is military operation to maintain or restore international peace and security. On the other hand, the misconception of the teachings of Islam on Jihad has led to the emergence of Jihadi Takfiri sects. They believe in Elementary Jihad with an ideological purpose; this is in clear contradiction with international regulations. This article is structured through a descriptive-analytic method and of a library based approach and the question of the research is comparing the international standards with ayahs of Qur'an in the field of Jihad in order to determine their conformity. Considering the ayahs related to Jihad confirms the legitimacy and the need for defensive jihad. Defense in its general meaning that has some proponents in contemporary international law has a broad scope and embraces many of the wars which have been regarded as Elementary Jihad in Islamic history and jurisprudence. The results of this article demonstrate a kind of consistency between the material of ayahs of Qur'an and international law as to war and peace.
    Keywords: War, Peace, Defensive Jihad, Elementary Jihad, Legitimate Defense, Resort to Force}
  • فهیمه فرهمند پور *، علی اصغر شاهسون
    نبردهای پیامبر(ص) موضوع تحقیقات بسیاری بوده است. این تحقیق به سهم خود تلاش می کند به بررسی غزوات و مقایسه آن با جهاد ابتدایی مصطلح ابواب فقهی یعنی؛ جهاد برای توسعه و گسترش اسلام پرداخته، تصویری واقعی از دیپلماسی پیامبر(ص) در مقابل دشمنان و تعامل ایشان با غیرمسلمانان ارائه کند.
    پاره ای از مورخان و به دنبال آنها تعدادی از فقها، بسیاری از جنگ های پیامبر(ص) را به قصد توسعه اسلام معرفی کرده، به همین علت، اقدامات نظامی پیشدستانه را در دیپلماسی ایشان مجاز شمرده اند. اینان، جهاد اصلی را در اسلام جهاد ابتدایی می دانند و براین باورند که برای اجبار غیرمسلمانان به اسلام، می توان از ابزار جنگ بهره برد.
    دراین پژوهش، تلاش شده ضمن بررسی تاریخی مستندات فقها در خصوص جهاد ابتدایی، عوامل و انگیزه های پیامبر(ص) از ورود به اقدامات نظامی و نقش جهاد در توسعه اسلام مورد تحلیل و واکاوی قرار گیرد. به نظر می رسد ادله تاریخی مورد استناد فقها در حکم جهاد ابتدایی قابل خدشه و رویکرد پیامبر(ص) به مقوله جهاد، صرفا رویکردی دفاعی بوده است و ایشان، شیوه هایی چون صلح طلبی، عدالت خواهی، تعاملات مسالمت آمیز با سایر ملل و تبلیغ و ترویج محتوای اسلام را شیوه های انتقال اسلام معرفی نموده است.
    کلید واژگان: غزوات پیامبر اسلام(ص), جهاد ابتدایی, جهاد دفاعی, تبلیغ اسلام}
    Fahimeh Farahmandpour*, Ali Asghar Shahsavan
    The Prophet's (pbuh) battles have been the subject of many researches. This research, by its own part, seeks to study Ghazawat and compare it with the first Jihad of the Prophet Muhammad, the jihad for the development and extension of Islam, to present a realistic picture of the Prophet's diplomacy against his enemies and their engagement with non-Muslims. Some of the Historians and their followers, some of the jurists, introduced many of the Prophet's wars for the purpose of developing Islam, and therefore allowed preemptive military actions in their diplomacy. They consider the main jihad in Islam as the primary jihad and believe that the means of war can be used to force non-Muslims into Islam. In this research, it has been attempted to analyze the factors and motivators of the Prophet (pbuh) from entering military actions and the role of jihad in the development of Islam, along with a historical review of the documentation of the jurists on elemental jihad. It seems that the historical evidencees cited by the jurists in the form of primary jihad could be ruled out and the Prophet's approach to Jihad was merely a defensive approach, and he has introduced manners, such as peacefulness, justice, peaceful engagement with other nations, and promotion of the content of Islam as the ways of passing Islam.
    Keywords: Ghazawat of the Prophet Muhammad (pbuh), Primary Jihad, Defensive Jihad, Propaganda of Islam}
  • علی نصیری*، محمدجواد اسکندرلو، محمدحسین نصیری

    با توجه به نزول تدریجی و هم گام آیات با رخدادهای عصر رسالت، گزارش جنگ‏های صدر اسلام در شماری از آیات، بازتاب یافته و در برخی دیگر، بر جهاد با کافران تاکید شده است. این امر از روی غرض یا جهل، دستاویز کسانی شده تا قرآن را کتابی دعوت کننده به خشم و خشونت معرفی کنند. این مقاله، با تاکید بر جایگاه فضای نزول در فهم و تفسیر صحیح آیات، نخست رفتار دشمنان در برابر اسلام را که آمیخته با  لجاجت جاهلانه، آزار، توطیه چینی، تحمیل جنگ و پیمان شکنی همراه بود، واکاویده و در پی آن، مراحل تعامل قرآن با کافران را در سه گام برشمرده است که عبارتند از: توصیه به صبر و پایداری؛ دعوت به جهاد دفاعی و تاکید بر ریشه‏کنی فتنه. بر این اساس، در صدد اثبات این نکته برآمده که به‏رغم همه دشمنی‏های کافران، قرآن از جنگ در برابر آنان، به عنوان آخرین راه حل گریزناپذیر یاد کرده است.

    کلید واژگان: فضای نزول, شان و سبب نزول, لجاجت کافران, پایداری مسلمانان, جهاد دفاعی}
    Alī Naṣīrī *, MuḥammadJawād Iskandarlū, MuḥammadḤusayn Naṣīrī

    Due to the gradual revelation of the qur’ānic verses in line with the events of the prophethood of Prophet Muḥammad (s) era, the reports of the battles of early days of Islam are reflected in some verses, and in some others Jihād and fighting against disbelievers has been emphasized. This has been used as a pretext by some to unintentionally or purposively introduce the Qur’ān as a book that invites to fury and violence. Emphasizing the role of the revelation era atmosphere in the true understanding and interpretation of the verses, the authors of this article first explore the behavior of the enemies of Islam – which was mixed with ignorant stubbornness, harassment, conspiracy, imposition of war, and breach of promise – and then introduce the three stages of the Qur’ān’s response to disbelievers, namely advising the Prophet (s) to patience and resistance, inviting him to do defensive Jihād, and emphasizing the eradication of oppression. Accordingly, they aim at proving this point that despite all the hostilities of the disbelievers, the Qur’ān talks about war against them only as the last solution.

    Keywords: Revelation atmosphere, Cause of revelation, Disbelievers’ stubbornness, Muslims’ resistance, Defensive Jihād}
  • علی نصیری
    از جمله حقوق انسان که در عموم مکاتب اخلاقی و حقوقی مورد توجه قرار گرفته، "حق آزادی" است که براساس آن، نمی‏توان عقیده‏ای را بر کسی تحمیل کرد. این حق در شماری از آیات قرآن نظیر آیه ی «لا اکراه فی الدین» نیز مورد تاکید قرار گرفته است. با این حال برخی مدعی‏ اند که "آزادی عقیده" با حکم "جهاد ابتدایی" منافات دارد. پژوهش حاضر با تکیه بر سه نکته، تنافی آزادی عقیده با جهاد ابتدایی را مورد نقد قرار داده است که عبارتند از: 1. نادرستی معیار قراردادن فتوحات اسلامی در تحلیل جهاد ابتدایی؛ 2. توجه به برداشتن موانع دین‏ باوری به عنوان هدف اساسی جهاد ابتدایی؛ 3. عدم تلازم جهاد ابتدایی با اجبار در دین‏داری. روش پژوهش توصیفی و تحلیلی بوده و یافته ها نشان می دهد، از آن جا که هدف اسلام از تشریع جهاد ابتدایی، کنار زدن سیطره ی حاکمان بر مردم برای پذیرش آزادانه ی دین است، و از سویی دیگر، مخاطبان را در ماندگاری بر دین خود آزاد می‏ گذارد، جایی برای شبهه ی تنافی"آزادی عقیده" با حکم "جهاد ابتدایی" باقی نمی‏ ماند.
    کلید واژگان: آزادی عقیده, جهاد دفاعی, جهاد ابتدایی, جزیه, فتوحات اسلامی}
    ali nasiri
    One of the human rights that has been taken into account in most of the moral and legal schools is "the freedom right", according to which one cannot impose a belief on anyone. This right is also emphasized in a number of Quran verses, such as the verse of ‘‘La 'ikraha fi al-din’’. However, some argue that "freedom of opinion" is in conflict with the verdict of "offensive jihad". The present study, based on three points, has criticized the conflict between the freedom of opinion and offensive Jihad, which includes: 1. The incorrectness of considering the Islamic conquests in the analysis of offensive jihad as a touchstone; 2. Paying attention to removing the barriers to religious belief as the primary goal of offensive Jihad; 3. Independency of offensive jihad with compulsion in being religious. The research method is descriptive and analytical, and our findings show that since the goal of Islam from the order of offensive jihad is to eliminate the domination of the rulers of the people for the free admission of religion, and on the other hand, it leaves the audience free to maintain their religion, there is no doubt left for the conflict between "freedom of opinion" and the verdict of "offensive jihad".
    Keywords: Freedom of Opinion, Defensive Jihad, Offensive Jihad, Jizya, Islamic Conquests}
  • سیدمحسن آل سیدغفور*، مهدی چلوی
    بسیاری از اندیشمندان و اسلام شناسان غربی، هنگام بررسی دین اسلام و شخصیت تاریخی پیامبر (ص) ، به این نتیجه رسیده اند که دین اسلام و پیامبر (ص) رسالت خود را از راه جنگ و ابزار خشونت پیش برده و اهداف خود را از طریق شمشیر پیگیری کرده است. اما باید گفت این نوع برداشت از سیره روابط خارجی پیامبر (ص) بیشتر بازتابی از اجتهادات و تفاسیر دانشمندان دوره میانه اسلامی است تا رفتار و گفتار سیاسی پیامبر (ص). مفسران در این تفاسیر به صورت ناخودآگاه اقتضائات زمانی-مکانی عصر خود را به متون مقدس عرضه داشته اند که در برخی موارد کژتابی در فهم مراد واقعی متون پدید آمده است. تفسیرها و اجتهادات افزون بر تاثیرپذیری از تنگناهای تاریخی پیش روی فهم مفسران، تابعی از خواسته های سیاسی خلفا و فرمانروایان دوره میانه اسلامی نیز بوده اند، چرا که در مقطع زمانی کوتاهی پس از وفات پیامبر (ص) گرایش به کشورگشایی و فتح سرزمین های دیگر نیازمند دستاویزهای نظری و درون متنی از کتاب و سنت بود. برای برآورده شدن این نیاز سیاسی، نظریه پردازان وابسته به دستگاه خلافت، حسب مورد به جعل رویات و اخباری در زمینه جهاد ابتدایی مبادرت کرده اند، همچنین در این راستا با نگاه گزینشی به قرآن، آیات صلح و مدارا که در تباین با روحیه کشورگشایی بود را با اهرم نسخ از میان برداشتند.
    کلید واژگان: جهاد ابتدایی, جهاد دفاعی, صلح, هرمونتیک, سنت نبوی, نسخ}
    Sayyid Mohsen Aleseyedghafur *, Mahdi Chalavi
    While studying Islam and the historical character of the Prophet (S.A.W.), many of the Western thinkers and Islamologists have concluded that Islam and the Prophet (S.A.W.) have carried out their mission through wars and violence and followed their objectives through wielding swords. It could be said, however, that this kind of impression about the mode of the Prophet’s (S.A.W.) foreign affairs is more a reflection of legal reasoning and interpretation of the Middle Ages scholars than the Prophet’s (S.A.W.) political conduct and discourse. In these interpretations, the interpreters have unconsciously superimposed the spatio-temporal exigencies of their own age on the Holy Scriptures, which in some instances resulted in some equivocations in understanding the real intentions of the Scriptures. In addition to the impressionability from historical straits faced by interpreters, the interpretations and legal reasoning have also been subject to the political demands of the caliphs and rulers of the Islamic Middle Ages, because in a short while after the demise of the Prophet (S.A.W.), tendency toward conquest of other lands demanded theoretical and intra-textual pretexts from the Scripture and tradition. To fulfill this political need, the theoreticians affiliated to caliphate have fabricated some hadith and traditions concerning preemptive jihad as per the case. Along the same line, using the lever of abrogation and with a selective look at the Qur’an, they also invalidated the verses of peace and tolerance that were in contrast to the spirit of conquests.
    Keywords: preemptive jihad, defensive jihad, peace, hermeneutics, Prophetic tradition, abrogation}
  • محمدمحسن حیدری*

    دفاع ملت ایران در جنگ تحمیلی، از نمونه های جهاد دفاعی است. امام خمینی 6 به عنوان فقیه و مرجع دینی، دفاع مقدس را رهبری کردند. این پژوهش تلاش دارد تا آراء فقهی امام خمینی 6 نسبت به دفاع مقدس را تحلیل و تبیین کند، بر این اساس، احکام و مسایل جهاد دفاعی از دیدگاه فقها بررسی شده است و در ذیل هر یک از مسایل و احکام، آراء فقهی امام خمینی 6 در دفاع مقدس تحلیل و واکاوی شده است.مسایلی نظیر تقدم دفاعبر سایر واجبات و وجوب دفاع بر همه مسلمانان،ازمباحث مطرح شده است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی است و در یافته این پژوهش می توان گفت: امام خمینی 6 مباحث فقه الجهاد را عملیاتی کرده اند و آراء ایشان در دفاع مقدس کاملا متقن و مستند است و بر پایه فقه جواهری است و از جهت نظری با آراء مشهور فقهای امامیه تطابق دارد.

    کلید واژگان: جهاد, جهاد دفاعی, دفاع مقدس, جنگ تحمیلی, امام خمینی(ره)}
    MohammadMohsen Haydari *

    Defensive of Iranian nation in the Imposed war is an instance of defensive Jihad. Imam Khomeini as a jurist and religious authority managed the holy defense. This research is an attempt to analyze and explain the views of Imam Khomeini concerning holy war. accordingly, issues and rules of defensive law is investigated in the views of jurists while delved into those of Imam Khomeini concerning the holy defense and issues such as priority of defense over other religious obligatory duties is discussed. This research has used a descriptive-analytic method and concluded that Imam Khomeini has put issues related to defense jurisprudence into practice and his views concerning holy defense which are on the bases of Javaheri jurisprudence and in line with other jurists, are religiously robust and valid.

    Keywords: Jihad, Defensive Jihad, the Holy Defense, the Imposed War, Imam Khomeini}
  • محمدجواد فاضل لنکرانی

    یکی از مباحث مهم تفسیری، فقهی و تاریخی در دین مبین اسلام، بحث «جهاد» است که در کتب فقهی به نام کتاب الجهاد شناخته می‌شود و فروع بسیار مهمی دارد. در گستره این بحث مهم، بحث «جهاد ابتدایی» یکی از جستارهای پربحث و چالش‌برانگیز در عصر غیبت به‌شمار می رود؛ بحثی که فهم نادرست آن باعث شده است برخی آن را دستاویز حمله به دین اسلام قرار دهند و آن را دین جنگ معرفی کنند، درحالی‌که طبق نظر اسلام، اصل نه صلح است و نه جنگ، بلکه مسئله به اختلاف موارد گوناگون است؛ باوجوداین، اصل مشروعیت جهاد ابتدایی از مسایل اجماعی اسلامی است که دلایل عقلی و نقلی فراوانی بر اقامه آن وارد شده است. نوشتار حاضر پس از تبیین اهداف اسلام از برپایی جهاد ابتدایی، به بررسی آیات و نقل و نقد نظر موافقان و مخالفان جهاد ابتدایی دراین‌باره می‌پردازد. گفتنی است ادله دیگر همچون اجماع و ضرورت دینی و ادله روایی متعددی دراین‌باره ارایه شده است، ولی موضوع مقاله پیش رو فقط بررسی ادله قرآنی جهاد ابتدایی می‌باشد.

    کلید واژگان: جهاد, جهاد دفاعی, جهاد ابتدایی, کتاب الجهاد, صلح و جنگ در اسلام}
    Mohammad Javad Fazel Lankarani

    Jihad is an important interpretive, jurisprudential, and historical issue in Islam which is known as kitab al-jihad in jurisprudential books and has many important branches. Within the wide range of this important issue, “preliminary jihad” is considered a very challenging issue in the time of occultation and has been discussed extensively; misunderstanding of which has led some groups to use it as an excuse to attack Islam and to introduce it as the religion of war. While, according to Islam, it is based neither on peace nor war, but it is a matter of difference among various cases. Nonetheless, there is a consensus among Islamic jurisprudents about the principle of legitimacy of preliminary jihad for which considerable traditional and rational evidences have been presented. The present research, after explaining the purposes of Islam for the establishment of preliminary Jihad, reviews the related verses of the Quran and states and criticizes the views of pros and cons of preliminary Jihad. It is worth mentioning that there are many other evidences like consensus, and religious requirement, as well as a considerable amount of traditional evidences in this regard, but the present research aims only to study the Quranic evidences on preliminary Jihad.

    Keywords: Jihad (Holy War), Defensive Jihad, Preliminary Jihad, Kitabal-Jihad, Peace, War in Islam}
  • سید مهدی علیزاده موسوی

    درمیان تمامی اموری که گروه‌های تکفیری برای خود مصادره کردند، هیچ‌یک به‌اندازه جهاد اهمیت ندارد؛ زیرا ازیک‌سو جریان‌های تکفیری با کمک قرایت وارونه از جهاد، حملات خود را به مسلمانان توجیه می‌کنند و ازسوی دیگر اسلام ستیزان، عملکرد تکفیریان را به اسلام و مسلمانان نسبت می‌دهند و بسترهای اسلام هراسی و اسلام ستیزی را فراهم می‌کنند. در مدت سه قرن گذشته، قرایت‌های وارونه از جهاد، آسیب‌های جبران ناپذیری به جهان اسلام وارد کرده، خون بی گناهان بسیاری را بر زمین ریخته است. در تحقیق پیش رو، با نگاهی مقایسه‌ای به جهاد، نخست به نگاه قرآن درباره جهاد و نزاع میان مسلمانان و سپس به قرایت‌های گوناگون از این آموزه مقدس اشاره خواهد شد که در دوران معاصر بیشتر شکل گرفته است.

    کلید واژگان: جهاد ابتدایی, جهاد دفاعی, داعش, وهابیت, فقه توحش}
    Seyyed Mahdi Alizadeh Musavi

    From among all the matters seized by takfiri groups, none of them is as important as jihad. Because, from one hand, takfiri movements, taking use of inverted readings of jihad, justify their attacks on Muslims, and on the other, anti-Islamic groups attribute the acts of takfiris to Islam and Muslims and provide the grounds for Islamphobia and war against Islam. During the last three centuries, the inverted readings of jihad had caused irretrievable damages to the world of Islam and shed many innocent people’s blood. The present research, taking a comparative look at jihad, first refers to the Quran's view of jihad and struggles among Muslims, and next refers to the different readings of this holy teaching which is formed mainly in the modern time.

    Keywords: Preliminary Jihad, defensive Jihad, Da`esh, Wahhabism, Primitivism Jurisprudence}
  • محمد قائینی

    تقسیم جهاد مشروع به دو قسم «جهاد دفاعی» و «جهاد ابتدایی» در دانش فقه معروف است؛ همچنین معروف، مشروط‌بودن وجوب جهاد ابتدایی به حضور معصوم است. در زمان غیبت معصوم† برای این نوع جهاد، موضوعی نیست و فقیهانی که این شرط را نپذیرفته‌اند، اندک‌اند. نوشتار پیش رو به آن دسته از ادله قرآنی و روایی که امکان تمسک بدان در این مقام وجود دارد، پرداخته، به‌خصوص از گستره دلالت آیات بر جهاد ابتدایی سخن به‌میان آورده است. برآیند این پژوهش این است که نه‌تنها آیات بر وجوب جهاد ابتدایی و مشروعیت آن دلالتی ندارد، بلکه دراین‌میان آیاتی هست که مشروعیت جهاد ابتدایی را نفی می‌کند.

    کلید واژگان: جهاد, جهاد ابتدایی, جهاد دفاعی, کفار, اهل کتاب}
    Mohammad Ghaeini

    The division of jihad into two categories of “defensive jihad” and “preliminary jihad” as well as the condition of the presence of infallible Imam for obligation of preliminary jihad are well-known acts in the science of jurisprudence. Preliminary jihad should not be undertaken during the absence of infallible Imam. There are only a few Islamic jurisprudents who have not accepted the condition. The present text deals with the Quranic and traditional evidences which can be referred to in this regard, it specifically discusses the wide range of indications of the Quranic verses about preliminary jihad. The research concludes that the Quranic verses not only do not indicate the necessity and legitimacy of preliminary jihad, but also there are some verses that reject it.

    Keywords: Jihad, Preliminary Jihad, Defensive Jihad, Unbelievers, ThePeople of Book}
  • توکل حبیب زاده *
    مسئولیت جامعه بین المللی در حمایت از حقوق اساسی بشر به یکی از موضوعات جدی حقوق بین الملل تبدیل شده است. بر اساس این نظریه که قبلا با عنوان «مداخله بشردوستانه» تعبیر می شد و امروزه به «مسئولیت حمایت» موسوم است؛ چنانچه حکومتی ملت خود را سرکوب و با نقض فاحش حقوق بنیادین آن، مرتکب جرایم سازمان یافته از جمله کشتار جمعی شود، جامعه بین المللی مسئولیت دارد به حمایت از آن ملت برخیزد.
    این مفهوم به هیچ وجه با آموزه های اسلامی بیگانه نیست و دین مبین اسلام با تاکید بر کرامت انسانی و تدارک برنامه جامعی برای هدایت و سعادت دنیوی و اخروی انسان، موضوع حمایت از مظلوم را حتی بدون در نظر گرفتن ملاحظات اعتقادی سرلوحه برنامه خود قرار داده و حمایت خود از مستضعفان عالم را نه تنها در برابر ظلم و ستم بلکه تا مرز دفاع از فطرت و حیات معقول انسان گسترش داده است. بدین ترتیب، نظریه مسئولیت حمایت با برخی مصادیق «جهاد اسلامی» قابل مقایسه و تطبیق است. فلسفه جهاد در اسلام جنگ مسلحانه و توسعه سرزمینی یا استعماری نیست، بلکه هر نوع کوششی برای پیشبرد اهداف مقدس الهی و مبارزه برای گسترش مساوات اسلامی و زدودن شرک و بت پرستی و نیز حمایت از بقاء جامعه اسلامی یا بعضی از مسلمانان و یا دفاع از سیادت آنهاست.
    کلید واژگان: مسئولیت حمایت, اسلام, جهاد دفاعی, جهاد دعوت, سیره معصومین, قرآن}
    Tavakkol Habibzadeh *
    The responsibility of international community in protecting human fundamental rights is one of the serious issues of international law. On the basis of this theory, which was considered as “humanitarian interference” and today is called “responsibility to protect”, if a government suppress its nation and by egregious infringing of their fundamental rights commits organized crimes like massacre, the international community has responsibility to protect that nation .
    This context is not in contrast with Islamic teaches at all and Islam, by emphasizing on human dignity and preparing a comprehensive program for guidance and mundane and unworldly happiness of human, has made the issue of protecting the oppressed a vital subject without considering their various beliefs and it has not only utilized its protection from poor people against cruelty but also spread it to the border of defending of human’s nature and his reasonable life. Therefore, the theory of responsibility to protect is comparable with some examples of “Islamic Jihad”. The philosophy of Jihad in Islam is not an armed war or territorial development or colonizing, but it is any attempt to develop holy godly aims and fight to spread Islamic equality and remove polytheism and idolatry, and also protect eternity of Islamic community or some Muslims and defend their lordship.
    Keywords: Responsibility to protect, Islam, Defensive Jihad, Offensive Jihad, Usage of the innocence, Holy Quran}
  • محمد جواد فاضل لنکرانی
    تشکیل گروه های تروریستی تکفیری نظیر داعش از جدیدترین نقشه های اسلام ستیزی جبهه استکبار به شمار می رود. این گروه های افراطی که خود را تحت لوای اسلام و حتی به نام دولت اسلامی معرفی می نماید، با هجوم به مسلمانان و سرزمین های ایشان درصدد نابودی کیان اسلامی برآمده و تهدیدی جدی برای بنیان اسلام محسوب می شوند. از این رو لازم است این مسئله مهم بر پایه آموزه های دینی و موازین فقهی مورد ملاحظه و بررسی دقیق قرار گیرد و دیدگاه فقه اهل بیت: در خصوص آن تبیین شود. بدین منظور، نوشتار حاضر با بررسی ماهیت قیام امام حسین7 و تشریح آن در قالب جهاد ذبی به تبیین احکام و شرائط این نوع جهاد و تفاوت آن با جهاد ابتدائی پرداخته و از همین رهگذر بر وجوب دفاع از مسلمانان و کیان اسلامی و مبارزه با گروه های تکفیری نظیر داعش تحت عنوان جهاد ذبی تاکید شده است.
    کلید واژگان: قیام امام حسین (ع), جهاد ذبی, امر به معروف و نهی از منکر, کیان اسلام, جهاد ابتدائی}
    Muhammad Jawad Fazel Lankarani
    The emergence of the brutal and rigid Da'esh (ISIS) group has given rise to yet another discussion concerning Jihad and martyrdom causing thinkers and scholars to focus on the intellectual foundations of defense of Islam as well as on certain manifestations of such defense such as, most notably, the uprising of the Chief of Martyrs, Imam Hussein (AS).  Having examined the uprising led by Imam Hussein (AS) the author concludes that his uprising was not based on the principle of enjoining good and forbidding evil in its more specific jurisprudential sense; rather it was based on the principle of the defense of Islam and was carried out under Zabbi (protective) Jihad which is different from offensive Jihad and defensive Jihad as evidenced in various scriptural sources. In any case, Zabbi Jihad comes under the category of Jihad and the jurisprudential rules regarding martyrs will also apply to defenders.
    Keywords: Defensive Jihad, Jihad, Da'esh (ISIS), uprising, Imam Hussein (AS), martyr}
  • Jafar Nekoonam, Maryam Karimitabar
    The injunction of Jihad which is mentioned in several verses of the holy Quran has made some opponents of Islam to regard it a clear instance of bellicosity and violence, which is legislated with the aim of imposing beliefs on men. Explaining the view of the Quran about freedom of thought, the present paper examines Quranic verses of Jihad with regard to their historical context and occasions of revelation, and proves that Jihad as mentioned in the Quran is completely defensive and the verses of Jihad never indicate violence-seeking of the Quran and imposition of Islam on men. Therefore, the Quran cannot be accused of affirming and legislating immoral injunctions.
    Keywords: violence, Jihad, immoral, imposition of belief, defensive Jihad}
  • حجت الاسلام حسین عبدالمحمدی
    اهداف پیامبر اکرم9از غزوات و سرایا مسئله ای است که مورد توجه مستشرقان قرار گرفته و آثار زیادی را درباره آن خلق کرده اند. اکثر مستشرقان اهداف جنگ های پیامبر اکرم9را مادی و در راستای جنگ ها، غارت های بدوی و سلطه سیاسی و اقتصادی پیامبر بر دیگران می دانند. این نوشتار، پس از گزارش طبقه بندی شده دیدگاه مستشرقان، دیدگاه آنان را از منظر قرآن کریم به عنوان نقشه راه پیامبراعظم9 بررسی کرده و سه دلیل برای دفاعی بودن قانون جهاد در اسلام ارایه کرده است و ناسازگاری دیدگاه مستشرقان با تعالیم قرآن را به اثبات رسانده است. این سه دلیل عبارت است از: محدود شدن تقویت نیروهای نظامی و امکانات جنگی به دفاع از کیان اسلام و مسلمانان؛ مقید شدن دستور جهاد به کفار محارب و معاند و وجوب همزیستی مسالمت آمیز با اهل کتاب و مشرکان غیر معاند.
    کلید واژگان: قرآن, پیامبر اکرم9, غزوات, جهاد دفاعی, مستشرقان}
    Dr. Husain Abdul Muhammadi
    The orientalists have paid huge attention to the objectives of the prophet's battles and expeditions and produced many works on the subject. Most of the orientalists are of the view that he used to pursue materialistic ends from his battles being in line with the primitive wars and raids that were waged to exercise political and economic domination. The present paper after reporting the classified orientalist's views studies their opinion from perspective of the Quran as a road map of the prophet. The writer offers three main arguments to prove that the Holy war [Jihad] in Islam is defensive and substantiate that there lies contradiction between the orientalist's opinion with that of the Quranic teachings. Those three arguments are as following: strengthening of the military force and facilities are limited to defend Islam and the Muslim territories only, second, the order of waging holy war is confined to battles with the hostile and arrogant non-believers. Finally, the Muslim are to have peaceful coexistence with the people of the book and pagans if they remain non-violent.
    Keywords: the Prophet of Islam, Battles, defensive Jihad, Orientalists}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال