به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Humanology » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • امیر قربان پور لفمجانی*
    زمینه و هدف

    رشد شناختی فرآیند کسب کارکردهای ذهنی است که افراد را قادر می سازد تا محیط خود را از بدو تولد درک کنند و با آن تعامل داشته باشند. پژوهش حاضر به منظور بررسی  تحول شناختی مفهوم انسان در دانش آموزان پسر دوره ابتدایی و تطبیق آن با مراحل رشد شناختی پیاژه انجام شد.

    روش پژوهش:

     روش تحقیق حاضر کیفی از نوع قیاسی - استقرایی است.  مشارکت کنندگان تحقیق 90 نفر از دانش آموزان کلاس های اول تا ششم ابتدایی مدارس شهر رشت در سال تحصیلی1398 بودند که از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد که این مصاحبه تا سر حد اشباع نظری ادامه یافت. در مرحله اول تحقیق یعنی بخش استقرایی، مصاحبه با دانش آموزان انجام و سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون  توصیه شده توسط سالدنا (2014) مورد کدگذاری و تحلیل قرار گرفت. در مرحله دوم یعنی بخش قیاسی، یافته ها با مراحل رشد شناختی پیاژه مورد تطبیق قرار گرفت.

    یافته ها

    مقوله های فرعی حول 5 مضمون اصلی ماهیت انسان، تمایز با حیوانات، هدف زندگی، آغاز و انجام انسان برساخته شد و  در مرحله بعدی این یافته ها با دیدگاه پیاژه مورد مقایسه قرار گرفت. در رابطه با مضمون ماهیت انسان، دانش آموزان کلاس اول تا سوم در مرحله تفکر عینی و دانش آموزان کلاس چهارم تا ششم در مرحله تفکر عینی انتزاعی قرار داشتند. در رابطه با مضمون تمایز با حیوانات، دانش آموزان تمامی مقاطع اول تا ششم در مرحله تفکر عینی قرار گرفتند. در رابطه با مضمون هدف زندگی، دانش آموزان کلاس اول تا سوم در مرحله تفکر عینی و دانش آموزان کلاس چهارم تا ششم در مرحله تفکر عینی انتزاعی قرار داشتند. در رابطه با مضمون آغاز زندگی، به جز دانش آموزان کلاس دوم که در مرحله تفکر انتزاعی بودند، سایر داتش آموزان در مرحله تفکرعینی انتزاعی  قرار داشتند. در رابطه با مضمون انجام زندگی نیز دانش آموزان تمامی مقاطع در مرحله تفکر عینی انتزاعی قرار داشتند. 

    نتیجه گیری

    یافته های پژوهش حاضر همسو با برخی از تحقیقات نشان داد که دانش آموزان در سنینی کمتر از آنچه پیاژه عنوان نموده بود می توانند به تفکر انتزاعی برسند که این نتیجه می تواند تابع عوامل فرهنگی، مذهبی و اجتماعی باشد.

    کلید واژگان: شناخت, انسان شناسی, پیاژه, تحول شناختی, دانش آموزان پسر}
    Amir Qorbanpoor Lafmejani*
    Background and Aim

    Cognitive development is the process of acquiring mental functions that enable people to understand and interact with their environment from birth. The present research was conducted in order to investigate the cognitive development of the concept of human in elementary school boys and its comparison with Piaget's theory of cognitive development.

    Method

    The current research method is qualitative, deductive-inductive. The research participants were 90 students from the first to sixth grades of Rasht city schools in the academic year of 2018, who were selected through available sampling. In order to collect information, a semi-structured interview was used, which continued until theoretical saturation. In the first stage of the research, That is, the inductive part, interviews were conducted with students and then coded and analyzed using the thematic analysis method recommended by Saldana (2014).  In the second stage, i.e. the analogical part, the findings were compared with Piaget's stages of cognitive development.  

    Results

    Sub-categories were created around the 5 main themes of human nature, differentiation from animals, purpose of life, beginning and termination, and in the next step, these findings were compared with Piaget's view. Regarding the theme of human nature, the first to third grade students were in the objective thinking stage and the fourth to sixth grade students were in the abstract objective thinking stage. In relation to the theme of differentiation with animals, all the students from the first to the sixth grade were in the objective thinking stage. Regarding the theme of life purpose, first to third grade students were in objective thinking stage and fourth to sixth grade students were in abstract objective thinking stage. Regarding the theme of the beginning of life, except for the second grade students who were in the abstract thinking stage, the other students were in the abstract objective thinking stage. In relation to the theme of the end of life, the students of all grades were in the stage of objective and abstract thinking. 

    Conclusion

    The findings of the research, in line with some researches, showed that students can reach abstract thinking at younger ages than what Piaget stated, and this result can be subject to cultural, religious and social factors.

    Keywords: Cognition, Humanology, Piaget, Cognitive Evolution, Boy Students}
  • حمید قربان پور لفمجانی، امیر قربان پور لفمجانی*

    پژوهش حاضر با هدف شناسایی مبانی انسان شناسی نظریه واقعیت درمانی گلاسر و نقد آن بر اساس دیدگاه انسان شناختی امام علی (ع) در نهج البلاغه انجام شد. روش پژوهش حاضر، توصیفی تحلیلی (مروری) است که طبق آن ابتدا با مرور منابع موجود، مبانی انسان شناسی نظریه گلاسر شناسایی و سپس از منظر نهج البلاغه بررسی و نقد شد. یافته ها نشان داد برخلاف گلاسر که به جنبه های معنوی انسان توجه نکرده است، علی (ع) انسان را موجودی مادی و معنوی می دانند و زندگی اش را محدود به دنیا نمی دانند. نیز گلاسر انسان را مساوی با رفتار کلی می داند، اما امام انسان را متشکل از عقل، قلب، روح، فطرت، نفس و بدن می دانند. از نظر علی (ع) انسان توانایی شناخت واقعیات را دارد و ابزار آن ازجمله عقل را خداوند به وی عنایت نموده است. بر خلاف گلاسر که انسان را فقط مسیول ارضای نیازهایش در قالب جهان کیفی می داند، علی (ع) انسان را مسیول کارهای خود در دنیا و آخرت، دیگران، شهرها و حتی حیوانات می دانند.

    کلید واژگان: نظریه واقعیت درمانی, گلاسر, انسان شناسی, نهج البلاغه, حضرت علی(ع)}
    Hamid Qorbanpoor Lafmejani, Amir Qorbanpoor Lafmejani *

    The aim of this study was to identify the Humanological foundations of Glasser's theory of reality therapy and its critique based on the Humanological perspective of Imam Ali (as) in Nahj al-Balaghah. The method of the present research is descriptive-analytical (review), according to which, by reviewing the available sources, the Humanological foundations of Glasser theory were identified and then reviewed from the perspective of Nahjul Balagha. The findings showed that, unlike Glasser who did not pay attention to the spiritual aspects of man, Ali (AS) considers man as a material and spiritual being and does not limit his life to the world. Glasser also considers man equal to total behavior, but Imam Ali (AS) considers man to be composed of intellect, heart, soul, nature, and body. According to Ali (pbuh), man has the ability to know the facts, and God has provided him with the tools, including reason. Unlike Glasser, who considers man only responsible for satisfying his needs in the form of a qualitative world, Ali (a.s.) considers man responsible for his actions in this world and the hereafter, others, cities, and even animals.

    Keywords: Reality Therapy Theory, Glasser, Humanology, Nahj al-Balaghah, Imam Ali (AS)}
  • عنایت الله شریفی، سیدروح الله حسینی کاشانی *، سیدمحمود علوی
    حق تعیین سرنوشت یکی از حقوق شهروندی است که برخی گمان می کنند این حق را کنوانسیون های حقوق بشر، برای انسان به ارمغان آورده اند؛ با توجه به اینکه حقوق مبتنی بر آموزه های اسلامی بدون شناخت انسان بر پایه همان آموزه ها قابل درک و تحلیل نیست می توان ادعا نمودکه مکتب امامیه با توجه به ویژگی هایی که برای انسان برمی شمرد ،حق تعیین سرنوشت را به رسمیت شناخته ویکی از حقوق مسلم انسان ها می داند.تحقیق حاضر با روش توصیفی - تحلیلی، به تحلیل آیات و روایات و بررسی انسان شناسی امامیه پرداخته و به این نتیجه رسیده است که مبانی انسان شناختی ،شامل مبانی ارزشی و نگرشی امامیه ، لزوم حق تعیین سرنوشت را برای انسان ها اثبات می کند. انتخابگری انسان ، انچنانکه امامیه طرح می کند، مبانی نگرشی انسان شناسی حق تعیین سرنوشت است، انسان ها سرنوشت خود را انتخاب می کنند و در قبال این انتخاب مسئولیت دارند. کرامت ذاتی انسان به عنوان مبنای ارزشی انسان شناسی نیز ثابت کننده حق تعیین سرنوشت برای تک تک شهروندان به دلیل انسان بودن و فارغ از مشخصه های ظاهری و باطنی است، جایگاه خلیفه اللهی انسان نیز دیگر مبنای ارزشی ثابت کننده حق تعیین سرنوشت است.
    کلید واژگان: مبانی, انسان شناسی, حق تعیین سرنوشت, حقوق شهروندی, امامیه}
    Enayatolah Sharifi *, roohollah hosseinikashani, Mahmod Alavi
    Self-determination is a civil right held by some people to have been brought for people by human right conventions. Since rights based on Islamic doctrines cannot be understood and analyzed without an account of the human nature implied by these doctrines, it can be claimed that the Imāmī school of thought recognizes the right for self-determination as an undeniable right of people given its characterizations of the human. In this paper, we consider and analyze Quranic verses and Imāmī hadiths concerning the human nature, and then conclude that Imāmī humanological principles, including axiological and theoretical principles, demonstrate the self-determination right for all humans. As suggested by the Imāmīyya, the human choice is a theoretical humanological ground for the right for self-determination. Humans choose their fate, and are responsible for their choice. The human intrinsic dignity, as an axiological humanological principle, establishes the self-determination right for individual citizens in virtue of their humanness and regardless of their interior and exterior properties. Another axiological principle establishing the right for self-determination is the human place as God’s successor.
    Keywords: principles, humanology, right for self-determination, civil rights, Im?m?yya}
  • ناصر مومنی
    زمینه
    یکی از علل کم رنگ شدن اخلاق در روابط انسانی، غفلت از ارزش والای انسانی است. این نگرش باعث می شود که انسان موجودی کم اهمیت به نظر آید و ناخودآگاه بسیاری از حقوق قانونی و اخلاقی او نادیده گرفته شود. برعکس، توجه به جایگاه بالای انسان، حس احترام به بشر و رعایت رفتار اخلاقی نسبت به او را بر می انگیزد. بنابراین لازم است، حقیقت و جایگاه انسان به گونه ای فراگیر و با روشی عقلی و نظری، تبیین شود و پیامدهای اخلاقی آن در رفتار افراد نسبت به یکدیگر مورد توجه قرار گیرد. از این روی پژوهش حاضر بر آن شد بر انسان شناسی فلسفی، عرفانی و دینی، به عنوان مبانی نظری اخلاق حرفه ای توجه نماید.
    نتیجه گیری
    بین تلقی هر شخصی از انسان و نوع رفتار او با افراد بشر رابطه معناداری وجود دارد. توجه دادن به استعدادها و ظرفیت های نهفته در انسان و جایگاه بالای او در آفرینش، افزون بر این که هوش اخلاقی را پایدارتر می کند، می تواند از سویی نوعی احترام و رفتار اخلاق مدارانه نسبت به انسان ها را در افراد برانگیزد و از دیگر سو، انگیزه برای تربیت انسان های بدرفتار و غیراخلاقی را افزایش دهد. از این رو، برای بهبود روابط انسانی و به ویژه رعایت اخلاق در محیط کسب وکار، دیدن این جایگاه می تواند نقش چشمگیری داشته باشد. این دیدن اما بیشتر با چشم خرد دیده می شود تا با چشم سر، یعنی نظری و فراتر از رفتارشناسی است.
    کلید واژگان: انسان شناسی, اخلاق حرفه ای, مسئولیت پذیری}
    Background
    A factor of fading ethics in relationships is the loss of Human. This attitude makes him/her to seem insignificant being and, unconsciously, most of his legal and moral rights to be ignored. On the contrary, with regard to the position of Human, it would raise the sense of honor to him and would cause to be adhered ethical behavior towards him. Therefore, it is necessary to specify the truth of Human and his position with regard a visionary method, and to be considered its moral consequences in the behavior. This article aims to review the philosophical, mystical and religious humanology as theoretical foundation of professional ethics.
    Conclusion
    There is a significant relationship between attitude of anyone from Humanity and his treatment with the People. Due to the extraordinary talents and capacities of Human and his position in creation, besides of fixing the moral intelligence, it could raise a respectful and ethical behavior-oriented in individuals, on the other hand, it would support the motivation for training the bad behavior or immoral people. Although, for improving the human relations and especially observing the ethics in the business environment, it is better to consider this position, this can be seen with the intellect's eye (visionary and beyond the ethnology).
    Keywords: Humanology, Professional Ethics, Responsibility}
  • اس. ورنن مکاسلند، محمدکاظم شاکر، فاطمه سادات موسوی
    آفرینش انسان به صورت خداوند از آموزه هایی است که در هر سه آیین بزرگ ابراهیمی مطرح شده است: در تورات آمده است که «خدا انسان را به صورت خود آفرید»؛ عهد جدید این آموزه را از یهودیت به ارث برده و بر آن مهر تایید نهاده است؛ برخی روایات اسلامی نیز، که به سند صحیح از طریق فریقین نقل شده اند، موید اندیشه آفرینش انسان به صورت خداوند هستند. مقاله حاضر، به نقد و بررسی دیدگاه یکی از بزرگ ترین رهبران آیین مسیحیت پس از عیسی، یعنی پولس رسول، در این باره می پردازد؛ همو که پیشینه درازدامنی نیز در یهودیت داشته است. مقاله در آغاز سه قرائت پولس از صورت خدا را در سه قالب «شوهر»، «مسیح» و «مومن» عرضه می کند و سپس با ارائه دیگر دیدگاه های موجود در آثار یهودیان و آبای کلیسا، به نقد و ارزیابی دیدگاه های پولس می پردازد.
    کلید واژگان: خداشناسی, مسیح شناسی, انسان شناسی, صورت خدا, وجه الله, پولس}
    S. Vernon Mccasland, M. K. Shaker, F. S. Musavi
    The creation of man in the image of God is one of the teachings of the three Abrahamic religions. In the Torah we have the statement, "God created man in his own image"; similarly, the New Testament acknowledges this doctrine which it has doubtlessly inherited from Judaism. Some of the Islamic traditions, whose authenticity is beyond doubt, also acknowledge the fact that man is created in the likeness of God. The present writing deals with the views of one of the greatest leaders of Christianity, that is, Paul the Apostle, who had a background in Judaism. It first sets forth the three Pauline interpretations of the image of God in terms respectively of "husband", "Christ", and "believer";and then, having considered other views in the Judaic and Christian works, it critiques those of Paul.
    Keywords: Theology, Christology, Humanology, the image of God, the face of Allah, Paul}
  • علیرضا صالحی

    از نظر سیدحسین نصر انسان ماهیت حقیقی ثابت و تغییرناپذیر دارد و تحولات جوامع در طول تاریخ عارضی بوده و آن ماهیت ثابت را تغییر نداده است. با این حال، نصر تصویر خاصی از انسان سنتی و انسان متجدد ارائه می دهد و انسان شناسی متجدد را متفاوت از انسان شناسی سنتی می داند. بررسی دیدگاه نصر درباره ویژگی های ثابت انسان و ویژگی های خاص انسان متجدد، نشان می دهد که او هم برای مجموع انسان ها اعم از سنتی و متجدد و هم به طور خاص برای انسان های متجدد نیازهایی چند را برشمرده است. مهم ترین این نیازها عبارت اند از: نیاز به ذات قدسی، معرفت مابعدالطبیعی، معنای زندگی، هم زیستی مسالمت آمیز، حفظ محیط زیست، علم مقدس، و یک پارچگی شخصیت انسان.

    کلید واژگان: سیدحسین نصر, ماهیت انسان, انسان شناسی, انسان سنتی, انسان متجدد, نیاز}
    AliReza Salihi

    According to Dr Nasr the nature of human being is invariable and unchangeable reality and changes of communities in the course of history are accidental which have left no change in the very nature of man. Dr Nasr, however, gives a special image of modern man as well as that of traditional one and thus distinguishes between two sorts of modern and traditional humanology. Examination of Dr. Nasr’s view on unchangeable features of man and those specific of modern man shows that he has also listed some needs for humanity in general and for contemporary men in particular. The most important of these needs are: the need for Holy Essence, metaphysical knowledge, meaning of life, peaceful coexistence, preservation of life environment, sacred science, and the integrity of human character

    Keywords: Hussein Nasr, Human Nature, humanology, traditional man, modern man, need}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال