به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Shāh » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • نقش شاه در ساختار دربار هخامنشیان
    ژامک خادمی، ناصر جدیدی*، احمد کامرانی فر

    ساختار دربار و تشکیلات سیاسی حاکم بر قلمرو گسترده تحت سلطه هخامنشیان اهمیت بسیار زیادی در تداوم این حکومت داشت. دربار هخامنشیان با ساختاری شامل: مادرشاه، ملکه و ولیعهد، شاهزادگان، سران خاندانها، خواجه سرایان، مقامی شبیه به وزیر بزرگ - نظام جاسوسی(معروف به گوش ها و چشمهای شاه) و... در تمامی تحولات سیاسی این سلسله نقش داشت. یکی از مباحث مهم در بررسی این ساختار نقش شاه در این تشکیلات است. بنظر می رسد هخامنشیان در ایجاد تشکیلات و ساختار دربار در شاهنشاهی هخامنشی خود از تمدنهای کهن بین النهرین خصوصا تمدن آشور و تمدن بابل تاثیر پذیرفته اند. علاوه بر تمدن آشور، حکومت های ماد و ایلام باستان نیز الگوهای مناسبی در اختیار حکمرانان این سلسله قرار دادند، روش پژوهش حاضر از جنبه توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج بدست آمده حاکی از آن است که هسته اصلی قدرت در دربار هخامنشی در دستان شاه بوده است و قدرت شاه مطلقه و نامحدود بود و شاه نمادی از مالکیت تمام عیار جامعه ایرانی و صاحب اختیار تمام دارایی ها و ثروت های مردم بوده است. آنچه مسلم است مطالعه این ساختار اطلاعات ارزشمندی درباره نقش شاه در هرم قدرت سیاسی دربار هخامنشی در اختیار پژوهشگران تاریخ قرارخواهد دهد.

    کلید واژگان: کوروش, هخامنشیان, دربار, شاه, هرم قدرت سیاسی}
    The role of the king in the structure of the Achaemenid court
    Zhamak Khademi, Naser Jadidi *, Ahmad Kamranifar

    The structure of the court and the political organization that ruled the vast territory under Achaemenid rule were of great importance in the continuation of this rule. The Achaemenid court with a structure including: mother king, queen and crown prince, princes, heads of families, eunuchs, a position similar to the great minister - the spy system (known as the corners and eyes of the king) and ... in all political developments of this dynasty Was involved. One of the important issues in examining this structure is the role of the king in this organization. It seems that the Achaemenids in influencing the organization and structure of the court in their Achaemenid Empire were influenced by the ancient civilizations of Mesopotamia, especially Assyria and Babylon. In addition to the Assyrian civilization, the ancient Median and Elamite governments also provided suitable models for the rulers of this dynasty. It was and the power of the Shah was absolute and unlimited and the Shah was a symbol of the full ownership of the Iranian society and the owner of all the property and wealth of the people. What is certain is that the study of this structure will provide valuable information about the role of the Shah in the pyramid of political power of the Achaemenid court to historians.

    Keywords: Shah, Cyrus, Court, Achaemenids, Pyramid Of Political Power}
  • علی رضاپور، ایرج جباری*، کاظم بهرامی

    زمین لغزش یکی از مهم ترین مخاطرات ژیومورفیک است که تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون لرزش های ناشی از زمین لرزه، بارش شدید باران و تغییر در تراز آب زیرزمینی اتفاق می افتد. به همین دلیل شناسایی و بررسی عوامل تاثیرگذار بر وقوع زمین لغزش، امری بسیار مهم و ضروری است. هدف از این تحقیق، بررسی پتانسیل های منطقه برای عملکرد جریان آب و جابه جایی و تولید زمین لغزش ها است. این تحقیق با ترکیبی از عملیات میدانی و تجزیه وتحلیل آزمایشگاهی اجرا شد و برای بررسی ویژگی های مکانیکی ذرات، مواد ریزدانه رسی در حدود 5 کیلوگرم و مواد درشت دانه مقدار 100 کیلوگرم برداشت شد. سپس در آزمایشگاه حدود آتربرگ و مقاومت برشی مورد آزمایش و تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آب های زیرزمینی می تواند باعث افت مقاومت لایه های مارنی و آبرفتی بین 40 تا 55 درصد و مارنی بین 60 تا 80 درصد در نمونه های برداشت شده در نقاط مختلف محدوده موردمطالعه شود و با افزایش شیب میزان چسبندگی لایه ها کم و زاویه اصطکاک داخلی زیاد می شود؛ بنابراین نفوذ آب های سطحی ناشی از بارش و تاثیر آن بر تراز آب های زیرزمینی و وقوع زلزله ای مشابه زلزله 3/7 ریشتری سال 1396 سرپل ذهاب می تواند احتمال وقوع زمین لغزش را افزایش دهد.

    کلید واژگان: آب های زیرزمینی, زمین لغزش, سرپل ذهاب, کوه شاه نشین, ویژگی های مکانیکی خاک}
    Ali Rezapoor, Iraj Jabbari *, Kazem Bahrami

    Landslides are a critical geohazard, often triggered by seismic activity, intense rainfall, and water table fluctuations. Understanding the complex interplay of these factors is a key task in hazard assessment and mitigation strategies. This comprehensive study investigates the regional potential for water flow dynamics, displacement mechanisms, and landslide genesis. Based on a dual approach of rigorous fieldwork and meticulous laboratory analysis, approximately 5 kg of fine-grained clay and 100 kg of coarse-grained material were collected for in-depth mechanical property testing. These investigations focused primarily on assessing Atterberg limits and shear strength characteristics. The results showed a striking correlation between the water table and the site's structural integrity. In particular, the marl and alluvial layers exhibited a significant decrease in resistance, ranging from 40% to 55% and 60% to 80%, respectively, in different regions of the study area. In addition, the cohesion of the layers decreased with increasing slope steepness, resulting in a reduction in internal friction angles. This empirical evidence highlights the region's susceptibility to increased landslide risk, particularly in precipitation-induced surface water infiltration and potential seismic upheaval, such as the powerful 7.3 magnitude earthquake in Sarpol Zahab in 2017. These combined factors highlight the imminent threat of landslides and call for proactive risk management and disaster preparedness measures.

    Keywords: Landslide, Groundwater, mechanical properties of soil, Shah, Neshin Mountain, Sarpol Zahab}
  • سید ابوالفضل رضوی*
    با تاملی در اسطوره ها و البته برهه هایی از تاریخ ایران، چنین به نظر می رسد که اهتمام به مردم و اعتنای به دادگری در جهت مصالح رعیت، در تکوین نظام قدرت و جایگاه مشروع پادشاهان سهم به سزایی داشت و فره ایرانی، موجبات فره شاهی را فراهم می آورد. شاه تا زمانی که در کنار مردم و مردم مدار بود از فره مندی و اقتدار لازم برخوردار بود. در این نگاه، پیدایش نهاد شاهی، برآیند کنش و جمع آرای مردمی بود و نظام قدرت ماهیتی عرفی و در ادامه هاله قدسی داشت. اقبال جمعی ساکنان ایرانشهر به شاه دادگر و خردمند در مانایی قدرت او موثر بود و ادبار و بغض مردمی نیز در زوال جایگاه او، سهمی اثرگذار داشت. بر این اساس، نوشتار حاضر با رویکرد توصیفی- تحلیلی، ضمن بررسی جایگاه مردمی حکومت و کارکرد نهاد شاهی در ایران، این مسئله را در بینش تاریخ نگارانه ابوحنیفه دینوری مورد تامل قرار می دهد. براساس انگاره های ایرانی در تاریخ نگاری ابوحنیفه دینوری، به نظر می رسد مورخ مذکور، به عنوان یکی از پیشگامان تاریخ نگاری اسلامی، با ابتنای به ضرورت اعتنای به مردم از سوی حاکمان، مناسبات جامعه و حکومت را رخدادگویی کرده است. دینوری در وجه اسطوره ای، هم نوایی جامعه و حکومت را به نحوی تبیین می کند که جایگاه مردمی و وجاهت عرفی- قدسی حکومت در آن مبرهن است. افزون بر آن در ساحت تاریخی نیز انگاره های هم گرایانه قابل توجهی در تاریخ نگاری خود ارائه می دهد.
    کلید واژگان: ایران, ایرانشهر, شاه, حکومت, فره ایرانی, فره شاهی, ابوحنیفه دینوری}
    Sayyed Abolfazl Razavi *
    By reflecting on the myths and pivotal moments in Iranian history, it becomes apparent that in the establishment of the power structure and the Legitimacy of the kings, consideration for the people and a commitment to justice for the welfare played a significant role, and the divine Farrah confirmed the principles of royal Farrah. As long as the king was on the side of the people and focused on their needs, he possessed the required nobility and authority. In this perspective, the establishment of the royal institution was the outcome of public action and consensus, and the power system had a traditional nature and a sacred significance. The support of the residents of Iranshahr for the fair and wise king contributed to the reduction of his power, while the tyranny and animosity of the people also played a significant role in his decline. Based on this premise, the present article takes a descriptive-analytical approach to examine the public Legitimacy of the government and the function of the royal institution in Iran. It reflects on this issue from the perspective of the historian Abū Ḥanīfa Dīnawarī. According to the Iranian historiography of Abū Ḥanīfa Dīnawarī, it appears that the historian, as one of the early Islamic historiographers, documented the events related to the interaction between society and the government, emphasizing the importance of rulers paying attention to the needs of the people. He explains the harmony of society and the government in a mythological manner, highlighting the position of the people and the secular-sacred aspect of the government.
    Keywords: Shahriar, Abū Ḥanīfa Dīnawarī, Shah, Legitimacy of a King, the royal farrah}
  • شهره پیرانی*
    نگاه غالب در تبیین انقلاب اسلامی، بررسی وقوع انقلاب از دیدگاه مخالفین حکومت پهلوی بوده است و کمتر دلایل وقوع انقلاب از دیدگاه افراد نزدیک به حاکمیت پهلوی مورد توجه پژوهشگران بوده است. هدف ما در این پژوهش بررسی سبک رهبری شاه در اداره کشور از دیدگاه کارگزاران حکومت پهلوی دوم است تا دریابیم این سبک رهبری چگونه منجر به سقوط سلطنت پهلوی دوم شد. بر این اساس سوال اصلی ما در این پژوهش این است که در یابیم سبک رهبری شاه از دیدگاه کارگزاران پهلوی دوم چگونه فروپاشی حکومت پهلوی و در نتیجه پیروزی انقلاب اسلامی را به دنبال داشته است؟یافته های پژوهش نشان می دهد از دیدگاه کارگزاران حکومت پهلوی عواملی چون ضعف شخصیت، استبداد، عدم توجه به نظرات کارشناسی، عدم پایبندی به قانون اساسی، وابستگی و از بین بردن نهادهای واسط بین حاکمیت و مردم در سبک رهبری محمدرضاشاه زمینه انقلاب اسلامی مردم و سقوط حکومت پهلوی را فراهم آورد. روش پژوهش در این مقاله کیفی از نوع تحلیل مضمون است.
    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, کارگزاران, سبک رهبری, شاه}
    Shohreh Pirani *
    The dominant view in explaining the Islamic Revolution has been to study the occurrence of the revolution from the perspective of opponents of the Pahlavi government and less reasons for the occurrence of the revolution from the perspective of people close to the Pahlavi regime have been considered by researchers. Our aim in this study is to examine the Shah's leadership style in governing the country from the perspective of the agents of the second Pahlavi government to find out how this leadership style led to the fall of the second Pahlavi dynasty. Accordingly, our main question in this study is to find out how the Shah's leadership style from the point of view of the second Pahlavi agents led to the collapse of the Pahlavi government and consequently the victory of the Islamic Revolution? Personality, tyranny, disregard for expert opinions, non-adherence to the constitution, dependence and elimination of intermediary institutions between the government and the people in the style of Mohammad Reza Shah's leadership paved the way for the Islamic Revolution and the fall of the Pahlavi government. The research method in this article is qualitative content analysis.
    Keywords: Islamic Revolution, Agents, leadership style, Shah}
  • فاطمه حاجی پور لاطرانی، رضا شعبانی صمغ آبادی*، آذرتاش آذرنوش

    در اواخر دوره ساسانی، یزدگرد سوم (631-651م) در آخرین تلاش ها برای حفظ ملک و ملک پادشاهی، راهی خراسان شد. او قصد داشت نزد کنارنگ توس رود، اما حاکم توس کافی نبودن جا را بهانه کرد و نپذیرفت و او به سوی کنارنگ مرو رهسپار شد. رد پای کنارنگ ها در دوره ایران باستان و دوره اسلامی و داستان های شاهنامه فردوسی دیده می شود. نگارندگان این پژوهش با رویکرد توصیفی- تحلیلی در پی پاسخ به این پرسش بوده‌اند که کنارنگ ها چه کسانی بودند؟ چه مناصب کشوری و لشگری داشتند؟ و در کدام منطقه جغرافیایی ایران حکمرانی می کردند؟ به منظور پاسخ به این پرسش‌ها، آثار مورخان سده های نخستین و همچنین مورخان معاصر مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و معلوم شد واژه کنارنگ به معنای نگهدار کرانه ها، والی و خداوند زمین است و در گزارش های کتب تاریخی در مفهوم مناصب لشکری و کشوری همچون شاه، فرمانروا، مرزبان و صاحب‌ طرف، سردار و سپهبد آمده است. کنارنگ‌ها از صفت پهلوانی و عدل و داد برخوردار بودند و حوزه جغرافیایی حکمرانی شان بیش از همه مختص شهرهای خراسان، نظیر مرو، نساء، توس و ابرشهر نیشابور و در دوره ای طبرستان بوده است. آنها همنشین خاندان های نامدار پارتی و ساسانی بودند و با گذشت زمان شکل خاندانی و موروثی پیدا کردند و در سده های نخستین اسلامی کم‌وبیش به حیات خود ادامه دادند.

    کلید واژگان: کنارنگ, شاه, مرزبان, خاندان, خراسان}
    Fatemeh Hajipour Latarani, Reza Shabani samqabadi*, Azartash Azarnoosh

    At the end of the Sassanid period, Yazdgerd III (631-651 AD) left for Khorasan after his last efforts to preserve the kingdom's property. He intended to go to Konarng Toos, but the ruler of Toos rejected him, based on this reason that there is not    enough space. Then,  Yazdgerd left for Konarng Marv. Footprints still can be seen and also in the stories of Ferdowsi's Shahnameh mentions this event. The authors of this research with a descriptive-analytical approach have sought to answer the question that who were the side effects? What were their national and military positions? And in which geographical area of ​​Iran did they rule? In order to answer these questions, the works of historians of the first centuries as well as contemporary historians were examined and analyzed, and it was found that the word Konarang means guardian of the shores, governor and lord of the earth. In the historical books, this word explain as an army and a country such as the king, the ruler, the frontier and the owner of the side, the commander and the general. Konarang implies heroism and justice, and the geographical area of ​​their rule was most specific to the cities of Khorasan, such as Mearv, Nisa, Toos and the metropolis of Neishabour. They were the companions of famous Parthian and Sassanid families, and over time they took on a family and hereditary form and continued to live more or less in the first centuries of Islam.

    Keywords: Konarng, Shah, Marzban, Family, Khorasan Ancient Iran, Islamic Iran}
  • اکرم کرمعلی، مجتبی ذهابی*، مینا معینی

    روایت مورخان دوره ی صفویه از  نخستین مواجهه ی شاه- قزلباش در دوره ی شاه طهماسب، روایتی ست نسبتا واقع گرایانه و البته نه چندان صریح از افول زودهنگام یک ساختار مقدس در یک صورت بندی غیر تقدس گرایانه. بنابراین هر چه از مرحله ی جنبش اولیه ی صفویان فاصله میگیریم روایت مورخان از محتوایی تقدس گرایانه، به جانب نوعی واقع گرایی معطوف می شود. بر اساس این، روایت مورخان از نخستین مواجهه شاه- قزلباش از دو منظر روش شناختی و محتوایی، قابل تامل است. از نظر روش شناختی، اگر چه روایت این مورخان ماهیتی نسبتا توصیفی دارد اما کمتر به جانب تقدس گرایی معطوف می شود. از نظر محتوایی این بازخوانی، تاکیدی ست بر افول جایگاه مریدی امرای قزلباش تحت تاثیر مطالبه گری فزاینده ی اقتصادی و عطش سیاسی روزافزون آنان، تاکید بر نقش آن ها در به چالش کشیدن زود هنگام الوهیت نهاد شاهی و در نهایت نیز برساختن چهره ای قهرمانانه از شاه به عنوان پیروز نهایی این جدال. این پژوهش در صدد است به روشی توصیفی- تحلیلی، عناصر شکل دهنده روایت مورخان از نخستین مواجهه ی شاه- قزلباش در ابتدای عصر شاه طهماسب را مورد واکاوی قرار دهد.

    کلید واژگان: تاریخنگاری, روایت, شاه, قزلباش, صفویان, مواجهه}
    Akram Karamali, Mojtaba Zahabi*, Mina Moeini

    The narration of Safavid historians of the first Shah-Ghezelbash confrontation during the reign of Shah Tahmasb is a relatively realistic and, of course, not very clear account of the early decline of a sacred structure in a non-sacred formulation. Therefore, the farther we go from the stage of the early Safavid movement, the historians narrative of a sacred content turns to a kind of realism. According to this, the narration of historians from the first encounter between Shah and Ghezelbash can be considered from two methodological and content perspectives. Methodologically, although the narrative of these historians is relatively descriptive, it is less focused on holiness. In terms of the content of this re-reading, the emphasis is on the decline of Ghezelbash disciples under the increasing demands of the economy and their growing political thirst, emphasizing their role in challenging the theology of the monarchy and ultimately building it. The heroic faces of the king as the ultimate winner of this controversy. This research seeks to explore in a descriptive-analytical way the elements that shape the narrative of historians from the first confrontation between Shah and Ghezelbash at the beginning of Shah Tahmasbc era

    Keywords: Historiography, Narrative, Shah, Ghezelbash, Safavids, Confrontation}
  • زهرا غلامی*، محمد فولادی
    مسئله گناه و مکافات عمل در تمام ادیان الهی به شیوه های گوناگون مطرح شده است. در حماسه ملی ایران نیز فردوسی با آگاهی از سرگذشت پیشینیان و مشاهده ناکامی بیدادگران این موضوع را با بیان های گوناگون در قالب حکمت ها و آموزه های اخلاقی آورده است. در طومارهای نقالی، که برخی از آن ها بازتاب روایات شفاهی حماسه ملی ایران محسوب می شود، نیز موضوع بن مایه گناه شاه-پهلوان بازتاب گسترده ای دارد و از آنجا که طومارهای نقالی بر پایه روایات شفاهی شکل گرفته و بسیاری از باورهای عامیانه در کنار روایات مکتوب در متن وارد شده-است، در این مقاله موضوع گناه شاه و پهلوان با این نگاه بررسی می گردد. گناهانی چون بیداد، پیمان شکنی، خودکامگی، غرور، آزمندی و افزون طلبی، کشتن شاهان، کشتن بی گناهان، کشتن پدر یا فرزند، برادرکشی، رها کردن نوزاد، ادعای خدایی و تفرعن، بی حرمتی به تربت بزرگان و جز آن از جمله مواردی هستند که در طومارهای نقالی بازتاب یافته اند و هریک پادافراهی مناسب دارند و این مقاله با بررسی این مطلب می کوشد جوانب گوناگون آن را در روایات شفاهی و باورهای عامیانه طومارهای نقالی بکاود و بیان کند.
    کلید واژگان: گناه, پادافراه, طومار نقالی, شاه, پهلوان}
    Zahra Gholami *, Mohammad Fouladi
    The theme of sin and punishment has been raised in all Divine religions in various ways. In the national epic of Iran, Ferdowsi, who was aware of the history of the ancients and was observing the oppressors’ failure to obtain their desires, expressed this theme in various ways in the form of wise words and moral teachings. In the scrolls of storytelling, some of which reflect the oral narratives of the National Epic of Persia [Shahnameh], the theme “the Shah - Hero's Sin” has found a vast reflection. Since the scrolls of storytelling have been formed on the basis of oral narrations, and many of folk beliefs have been mentioned along with written narrations in the texts, here the theme “the Shah - Hero's Sin” is reflected with this viewpoint. The sins including injustice, breach of promise, tyranny, greediness, overindulgence, the killing of innocent people, the killing of a father or a child, the abandonment of a baby, the claim to be divine, despotism, and so on, are among those that are reflected in the scrolls of storytelling, and each has an effective punishment. This article examines this theme and tries to explore and express its various aspects [illustrated] in oral narratives and, the folk beliefs in the scrolls of storytelling.
    Keywords: sin, Punishment, Scroll of storytelling, Shah, Hero}
  • سید صدرالدین موسوی جشنی*
    در دهه هفتاد میلادی امریکا به متحدین خود در کشورهای اقماری، از جمله ایران، توصیه کرد به اصلاحاتی دست بزنند تا از انقلاب و گسترش کمونیسم در جهان جلوگیری شود. کارتر در نطق های انتخاباتی و دکترین خود وعده داد که ایالات متحده دیگر از دیکتاتورهای متحد خود دفاع نکند و آنها را وادار کند حقوق بشر را رعایت کنند، اما در عمل به جای آنچه که او "تعهد مطلق" به حقوق بشر خواند در کنار دیکتاتور ایران قرار گرفت. سئوال پژوهش: دلائل تناقض در نظریه و اجرای دکترین کارتر کدامند؟ فرضیه: دکترین کارتر برای حفظ منافع نظام سرمایه داری در پارادایم جنگ سرد صورتبندی شد و از آنجا که منافع این نظام را به خطر می انداخت در اجرا دچار تناقض شد. روش تحقیق: در این پژوهش از روش تحلیل محتوی استفاده شده و داده های مربوطه از نطق ها و پیام های کارتر و اسناد مرتبط جمع آوری شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که موقعیت ژئوپولیتیکی ایران در پارادایم جنگ سرد باعث شد که کارتر به جای تلاش برای گسترش حقوق بشر با چشم بستن بر نقض حقوق بشر در ایران از دیکتاتوری شاه به منظور سد نفوذ کمونیسم و حفظ منافع سرمایه دار حمایت کند. روند ذبح حقوق بشر در مسلخ منافع سرمایه داری از جانب امریکا تا به امروز ادامه داشته است.
    کلید واژگان: دکترین کارتر, حقوق بشر, ایران, شاه, دیکتاتوری, امریکا}
    Seyed Sadrodin Moosavi Jashni
    The United States in 1970s asked its allies in the satellite states, including Iran, to launch some reforms to contain Communism. Jimmy Carter in his election speeches and doctrine promised not further support its authoritarian allies and encourage them to observe human rights, but in practice instead of what he called “absolute commitment” to human rights, he stood on the side of the Iranian dictator. The question of this research is: What are the reasons for the contradiction between the theory and practice regarding the Carter’s Doctrine? Hypothesis: Carter’s Doctrine was formulated for the protection of the capitalist system’s interests within the paradigm of the Cold War and since its implementation would endanger the interests of the capitalist system, it faced contradiction in practice. Research
    method
    Content analysis has been employed and therefore Carter’s speeches and messages as well as related documents have been used to collect the data. The findings of the research indicate that Iran’s geopolitical situation in the Cold War paradigm caused Carter to set aside his Doctrine and instead of trying to promote human rights he closed his eyes to the Shah’s dictatorial rule in order to contain Soviet Communism. The trend of sacrificing human rights in the slaughter house of capitalist interests has been continuing till date.
    Keywords: Carter’s Doctrine, human rights, Iran, Shah, dictatorship, United States}
  • سید سیاوش موسوی رکعتی، مهرداد جواهری پور *
    در این پژوهش کیفی که با روش هرمنوتیکی تهیه شده، سعی شده است تا به این سوال پاسخ داده شود که، نقش علما در تحولات معاصر جامعه ی ایران چیست؟ که برایند آن بدین قرار شد؛ در جریان جنگ های ایران و روس،قاجارها به علت ناامیدی از عوامل داخلی و خارجی،خواستار مشارکت علما در جنگ شدند. علما هم به خاطر دفع خطر تسلط بیگانگان بر جامعه ی مسلمین، فتوای جهاد صادر کردند. که مردم مشتاقانه و صمیمانه به فتوای آن ها پاسخ مثبت دادند. اما با این نگرش که مبادا، این پیروزی ها به نام علما ثبت شود، فرماندهان قاجار، عقب نشستند و عهدنامه های ننگینی را منعقد نمودند. اما، علما در برابر امتیازات عصر ناصری، در کنار مردم قرار گرفتند و با صدور فتوا، نخستین جنبش اجتماعی معاصر ایران را علیه استبداد داخلی و استعمار خارجی رقم زدند. که زمینه ساز انقلاب مشروطه شد. علما در انقلاب مشروطه با قرائت جدید و تفسیر نو از دین،به مشروطه رسمیت بخشیدند تا اختیارات بی پایان شاه، اندکی در جامعه تقلیل یابد. در دوران پهلوی، علما در برابر سیاست غیر دینی کردن جامعه، توسط پادشاهان پهلوی ایستادند، بنابراین کشته، زندانی و تبعید شدند. سرانجام امام خمینی،توانست با الهام از جنبش تنباکو،انقلاب مشروطه،قیام چهل و دو، و برطرف نمودن ضعف اندیشه ی سیاسی علما، به مثابه ی ولایت فقیه، انقلاب بزرگ ایرانیان را به رهبری علما رقم بزند. در مجموع، علما در دوره ی قاجار، نقش اصلاحی را ایفاء کردند. آن ها در یک تقلیل جامعه شناختی، پادشاهان را به جای نایب امام، خواندند که این امر به مثابه ی کاهش اختیارت شاه در اموردنیوی و معنوی مردم بود. اما در دوره پهلوی،علما با نظریه پردازی مبنی برانتخاب شاه، توسط گروهی از علمای برجسته، نقش اپوزیسیون قدرت را بر عهده گرفتند. که این نقش، سرانجام به حاکمیت سیاسی علما و رهبری آن ها ختم شد.
    کلید واژگان: قاجاریه, پهلوی, علما, شاه, رهبری}
    siyavash mousavi rakati*, Mehrdad javaheripor
    In this qualitative study, which was prepared by the hermeneutic method, we tried to answer this question, “what is the role of ulama in contemporary developments in Iranian society?” The result was that; during the wars of Iran and Russia, the Qajars demanded the participation of ulama in war due to the despair of internal and external factors. The Ulema issued a fatwa for Jihad for eliminating the risk of foreigners dominating the Muslim community. People responded enthusiastically to the request and sincerely to their fatwa. But with the belief that these victories were to be recorded in the name of the ulama, the Qajar leaders retreated and signed the shameful treaties. However, the Ulema backed the people against the privileges of the Naseri age and by issuing the Fatwa, started the first contemporary social movement of Iran against domestic tyranny and foreign colonialism. This movements provided the basis for the Constitutional Revolution. The Ulema in the Constitutional Revolution, through a new reading and a new interpretation of religion, formalized constitutionalism to reduce the powers of the Shah. During the Pahlavi era, the Ulema stood against the making of a non-religious community by the Pahlavi kings, so some of them were killed, imprisoned and exiled. Finally, Imam Khomeini, was inspired by the tobacco movement, the Constitutional Revolution, forty-two revolt, and the elimination of the weakness of the political thought of the Ulema, by intruducing the Velayat-e Faqih thought, leading the ulama to the great revolution of Iran. In sum, ulama played a corrective role during the Qajar period. In a sociological reduction, they called the kings deputies of the imams, which meant that Shah's authority was reduced in the people's spiritual and intellectual status. But during the Pahlavi period, the Ulema assumed the role of the opposition of power by a theory of choosing the Shah, by a group of prominent scholars. This role ultimately culminated in the ulama political rule and leadership.
    Keywords: Qajar, Pahlavi, Ulama, Shah, Leadership}
  • سیدهاشم هاشمی
    سریال معمای شاه، حامل روایت رئالیستی از تاریخ معاصر ایران است؛ از حیث ساختار رسانه ای، در این سریال مفهوم «ایران» به عنوان متغیر مستقل و نقش آفرینان و حوادث آن به مثابه متغیر وابسته در نظر گرفته شده است. در واقع، ایران قلب تپنده سریال به حساب آمده و هر آنچه پیرامون آن روی می دهد، با این موقعیت در نظر گرفته می شود و قهرمانان تاریخ از آن حیث بزرگ می شوند که در پی عظمت آن هستند و کسانی که حقیرند، از آن حیث چنین اند که با الگوی مفهوم ایران ناسازگارند. از حیث محتوایی در این سریال، سطح سه گانه آگاهی یعنی «تاریخ، رسانه و هستی شناسی» همنوایی ویژه ای می یابند. در معناسازی این سریال، این ترکیب همگون که فرایند سریال را صورت بندی معنایی نموده، دارای پیامدهای خاص معنایی است. این پژوهش با هدف تحلیل محتوای سریال، به رهیافت کلی اشاره دارد که ساختار فیلم بر آن نهاده شده است. این رهیافت کلی، حضور رویکرد رئالیستی در سریال سازی در بازنمایی تاریخ معاصراست.
    کلید واژگان: تاریخ, رسانه, هستی شناسی, ایران, شاه, رئالیسم}
    Sayyed Hasem Hashemi
    The serial "The Mystery of the Shah" is a realistic narrative on the contemporary Iranian history. Regarding the media structure, the concept of Iran in this series is considered as an independent variable and the actors and the events are regarded as dependent variables. In fact, Iran is considered as the heart of this narrative, and all the happenings are viewed from this angel. The historical heroes are praiseworthy because they seek the greatness of Iran, and those who are not in accord with the pattern of the concept of Iran are despised. In terms of content, in this series, the triple level of consciousness, namely, history, media and ontology are remarkably harmonious, and this homogeneous composition, which adds true meaning to the formulation of the serial, has specific semantic outcomes. The present study seeks to analyze the content of the serial and touches on the general approach on which the structure of the film is based. This general review indicates the realistic approach to the production of the serial about the contemporary history.
    Keywords: history, media, ontology, Iran, Shah, realism}
  • مقداد گلشنی، محمد بارانی *، مریم خلیلی جهانتیغ
    پراپ در پژوهشی روی صد قصه فولکلور روس، خویش کاری شخصیت ها را کوچک تر ین واحد ساختارین روایت دانست و با تجزیه و تحلیل آن ها، ساختار پیرنگ قصه و نظام کنش های روایی را صورت بندی نموده، حکم هایی در مورد ساختار بنیادین قصه های پریان و رده بندی آن ها صادر کرد. پژوهش حاضر، با تکیه بر نظریه پراپ، نخست درپی سنجش کار آمدی الگوی او در تبیین ساختاری روایت نبرد های مربوط به پاد شاهی بدیادران (Vidyadhara) در «دریای اسمار» بین سورج پرب (Suryaprabha) و شرته شرما (Šrutašarman) و نیز نبرد های مربوط به کین خواهی سیاوش و پاد شاهی آرمانی کی خسرو در «شاهنامه» است و سپس به مقایسه تطبیقی ساختار تحلیل شده روایت این نبرد ها می پردازد. پس از تجزیه و تحلیل قصه ها مشاهده می شود که الگوی نظریه پراپ تبیین مناسبی از ساختار روایی خویش کاری های این قصه ها ارائه می کند که در مواردی با پیشنهاد هایی برای کار بست بهتر این نظریه همراه می شود. این الگو همسانی ساختار کلی و نیز همسانی برخی روابط درونی خویش کاری روایت های مذکور را آشکار می کند. همچنین ناهمسانی برخی جزئیات خویش کاری ها نیز که می تواند نمایاننده تفاوت های فرهنگی هند و ایران به عنوان بستر پردازش روایت ها باشد، در نمود گار خویش کاری ها انعکاس می یابد.
    کلید واژگان: ساختار, روایت, پراپ, دریای اسمار, شاهنامه}
    Meqdad Golshani, Mohammad Barani *, Maryam Khlili Jahantigh
    Propp in the study on hundred Russian folk-tales, noted that characters’ function is the smallest structural narration’s unit and formulated, by analyzing functions, the structure of fiction’s plot and the narrative actions’ system. Therefore, he remarked statements about basic structure of fairy-tales and their classification. According to Propp’s theory, current research, first, evaluate efficiency of his pattern in battles narration’s structural explanation in "Darya-ye asmar" between Suryaprabha and Shrutasharman, related to sovereignty of Vidyadharas, and battles in "Shah-nama", related to the revenge of Siavash’s martyrdom and Key-Xosrow’s utopian kingdom. then it compares analyzed structure of these battles’ narration. After analyzing the stories, seems that pattern of Propp’s theory presents an adequate explanation of the narrative structure of these stories’ functions, which accompanied with suggestions for more appropriate theory’s usage. This pattern reveals the homology of basic structure and, furthermore, shows the similarity of some internal relations between the functions in narration of mentioned battles in the books above. Also, in some cases, there are dissimilarities in some details of these narrations, that could be regard as the India and Iran’s cultural diversities, which roots in the formation of narration’s background, reflect in diagram of the functions.
    Keywords: Structure, Narration, Propp, Darya, ye asmar, Shah, nama}
  • سید محمد شهیدی
    ارتش نوین ایران پس از کودتای سوم اسفند 1299 تشکیل شد و در دی 1300 به طور رسمی آغاز به کار کرد. واحدهای نظامی در قشون متحد الشکل ادغام شدند و تحت نظر وزارت جنگ و فرماندهی واحدی قرار گرفتند. کلیه واحدهای نظامی و انتظامی تا پایان سلطنت رضا شاه از حوزه نظارت قوه مقننه، قوه مجریه و کابینه خارج و زیر نظر مستقیم رضاشاه بودند. اشغال ایران از طرف متفقین در سوم شهریور 1320 به فروپاشی ارتش انجامید. اما ضرورت حفظ ارتش برای دفاع از تمامیت ارضی کشور و تسلط بیگانگان به بخشی از خاک ایران باعث شد که حکومت مرکزی و سیاسی کشور به بازسازی ارتش بپردازد و محمدرضا شاه فرمانده کل قوا، با کمک ایالات متحده ارتش را بازسازی و در اختیار خود قرار دهد. پس از ملی شدن صنعت نفت دکتر مصدق به نخست وزیری رسید اما دولت تسلطی بر عملکرد نظامیان نداشت. نظامیان به تشویق دربار به مخالفت با دکتر مصدق می پرداختند از این رو مصدق تصمیم گرفت با در اختیار گرفتن منصب وزارت جنگ سلطه دربار را بر ارتش کم رنگ کند و سیطره دولت را بر ارتش بیشتر کند. پس از 30 تیر مصدق آن چنان قدرت و دربار از آن چنان ضعفی برخوردار بود. دکتر مصدق برای وادار کردن شاه به سلطنت و نه حکومت بود با این وجود، روابط مصدق با مجلس از یک سو و با شاه از سوی دیگر به پایان راه و بن بست نزدیک می شد. هدف پژوهش حاضر آشنایی با مواضع و عملکرد نیرو های نظامی و انتظامی (به طورکلی ارتش) در قبال دولت دکتر محمد مصدق و تاثیر آن در کودتای 28 مرداد 1332 می باشد.
    کلید واژگان: ارتش ایران, محمدرضا شاه, مصدق, کودتای 28 مرداد 1332}
    Iran's new military coup in March after the third was formed in1299and1300form ally started. military units in a pioneering experiment merge and allied troops under the Ministry of war and a unified command. All military and law enforcement units by the end of the monarchy RezaShah of the monitorin glegislative, executive and out of the cabinet and reza shah.
    Iran's occupation of theAllies1320third in September to the collapse of the army.Butthe necessity to maintain the army to defend the territorial integrityof the country and foreign domination part of Iran, and that the central government torebuild the country's political and military commander Shah Mohammad Reza Pahlavi, with the help of the United States and the military inreconstruction.After nationalisation of oil industry, mossadeghis named prime ministerbut the government control over the performance was not militants
    Encouraged the militants to opposetrade Dr mossadegh of mossadegh decided by taking office, the Ministry of the war the dominance of the court of the army, and the pale helped the government army.After30shot mossadegh so power and so the weakness of the court.Dr.mossadegh for forcing the Shah to monarchy and was not rule, however, mohammad mossadegh relations with parliament, on the one hand, and with the king, on the other hand of the road and stalemate was approaching.to get acquainted with the aim of the present study positions of power and performance of the military and law enforcement(overallmilitary)against the government of Dr.Muhammad Musaddiq and its impact on the mordad 1332 28coup.
    Keywords: Iransarmy, shah, mossadegh, a coup28 mordad 1332}
  • محسن بهشتی سرشت، غلامرضا یوسفی، محمد محمدپور *، معصومه خازنی
    واکاوی علل و چگونگی اعلام بی طرفی ارتش در آخرین روز حیات رژیم پهلوی (22 بهمن57) از سوی ارتشبد قره باغی و تسلیم وی در برابر منطق انقلاب، مورد توجه این مقاله بوده است. بر اساس نتایج به دست آمده، علت این امر، ریشه در رویکرد معقولانه او در برابر حوادث مهمی بود که در قبل از انقلاب در فرایند آن ها قرار گرفته بود، که برخی از آن ها عبارت بودند از: اجازه دفاع علنی به سران نهضت آزادی در جلسه محاکمه دادگاه، انتقاد از ارتشبد اویسی به علت وقوع حادثه 17 شهریور، و برقراری ارتباط و مذاکره با انقلابیون در جهت کاهش تنش در کشور، که این امر، پیش زمینه اتخاذ چنین تصمیم مهمی از سوی او در 22 بهمن 57 شد.
    کلید واژگان: قرهباغی, ارتش, شاه, بیطرفی ارتش}
    Mohsen Beheshtiseresht, Gholamreza Yousefi, Mohammad Mohammadpour*, Masoomeh Khazeni
    The main focus of this paper is to study the reasons for Army’s neutrality in the last day of Pahlavi Regime announced by General Gharah Baghi. The findings of this paper show that his reasonable stances towards the important events in the course of the Revolution was the main reason for Army’s neutrality. These approaches included holding open session trials for the leaders of the Freedom Movement of Iran, criticizing General Oveysi because of committing the September 8 massacre, and establishing ties and negotiating with the revolutionaries for decreasing the tensions in the country.
    Keywords: Gharah Baghi, Army, Shah, army's neutrality}
  • محمد مهدی خطیبی، ابراهیم استاجی*
    رجز در لغت به معنی مباهات، فخرفروشی و لاف زنی است. در اصطلاح حماسه نیز به گفت وگوی دو پهلوان گفته می شود که با زبانی تهاجمی به خودستایی، بیان افتخارات خود و تحقیر دشمن می پردازد. مطمئنا دست یابی به تمامی فضاهای روانی حاکم در رجزها ، فقط با تکیه بر معنای ظاهری واژگان آن بدون دخالت دیگر علوم امکان پذیر نیست. امروزه رویکردهای بینا رشته ای در سیاست گذاری های علمی، آموزشی و پژوهشی مورد توجه و اشتیاق عمومی قرار گرفته است. در این میان تاثیر علم روان شناسی برای درک بهتر متون ادبی ، غیرقابل انکار است. نقد روان شناسانه توانسته حوزه ی وسیع و کاملا ناشناخته ای را در ادبیات مورد بررسی قرار دهد. این نوع نقد می تواند ابزاری دقیق و کامل برای خوانش واژگانی باشد که در اثر، نوشته نشده و مد نظر نویسنده بوده است. یکی از مولفه های نقد روانشناسانه در متون ادبی، «فهرست نیازها»ی «هنری موری» است. بررسی شخصیت، از مهم ترین مفاهیم ارائه شده در این فهرست به شمار می آید. در این تحلیل می توان تاثیر مستقیم بار روانی واژگان به کار رفته در رجزها را بر ادامه ی نبرد پهلوانان به روشنی مشاهده کرده. این کار با تکیه بر نیاز به پرخاشگری، خویشتن پایی، تحقیرگریزی، عمل متقابل، احترام و خواری طلبی نموده شده است. نوشتار حاضر برآن است تا بر پایه ی فعالیت های بینا رشته ای ضمن بررسی روان شناختی رجزهای شاهنامه بر اساس فهرست نیازهای موری، تاثیرات روانی ناشی از رجزخوانی را در نبردهای تن به تن، به تصویر بکشد.
    کلید واژگان: رجز, نقدروان شناسی, شاهنامه, نیازها, موری}
    Mohammad Mehdi Khatibi, Dr Ebrahim Estaji *
    'Epopee' literally means 'pride', 'boasting', and 'bragging' from an epical perspective, it refers to the dialogue between two heroes humiliating their enemy through offensive language and boasting about themselves expressing their honors. Definitely, to achieve the psychological atmosphere ruling epopees only depending on the literal meaning of words without the involvement of other sciences is impossible. Today, the interdisciplinary approaches have been focused on and welcomed by public in scientific, educational and research policy making. Among these, the effect of psychology to better understand literary texts cant be denied. The psychological review could occupy vast and absolutely unknown area in the literature. This type of review can be used as an accurate and comprehensive tool to read the vocabulary not written or considered by the author. One of the psychological reviews components in literary texts is 'requirements list' of Henry Murray. Analyzing personality is considered as one of the most important concepts presented in this list. In this analysis, we can easily observe the direct effect of the lexical and psychological load in the epopees used by the heroes continuing the battle. This work has been represented depending on aggression, defense and, counteraction. The present research aims to psychologically analyze the Shah-Name's epopees based on the case requirements list, relying on the interdisciplinary activities and illustrate the psychological effects due to the epopee's reading in the pitched battles.
    Keywords: Epopee, Psychological review, Shah, Name, Requirements, Case}
  • علی باقری دولت آبادی*
    بررسی علل انقلاب ها، همواره یکی از جذاب ترین موضوعات علوم سیاسی و جامعه شناسی بوده و می باشد. تاکنون در خصوص علل انقلاب اسلامی ایران، دیدگاه های مختلفی مطرح شده است. آنچه در این پژوهش مورد کند و کاو قرار می گیرد، ارتباطات مستقیم و غیر مستقیم ارتش و شخص محمدرضا پهلوی، بین سال های 1332 تا 1357 و تاثیراتی است که در این دوران ارتش ایران از اقدامات و تصمیمات شاه می پذیرد. در تحقیق حاضر به عملکردها و ضعف های ارتش ایران، از حیث سازماندهی، ساختار، سلسله مراتب تصمیم گیری، انگیزه ها و سایر موارد مربوطه و ارتباط متقابل آنها با تصمیمات و سیاست های اتخاذی شاه، با بهره گیری از نظریه راسل در مورد رابطه عدم وفاداری نیروهای مسلح و وقوع انقلاب ها، پرداخته شده است. یافته های پژوهش، گویای این مطلب است که قطع وفاداری ارتش به حکومت و پیوستن آن به انقلابیون، نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشته است.
    کلید واژگان: ارتش, انقلاب اسلامی, میلیتاریسم, شاه, ایالات متحده آمریکا}
    Ali Bagheri Dowlatabadi*
    The research about revolutions is always one of the most attractive issues in political sciences and sociology majors. Yet, different views and theories have been raised on Iran revolutions. We are aim to survey direct and indirect communications between army and Mohammad Reza Shah Pahlavi during 1953- 1979 and the impact of Shah’s actions in army on Iran’s revelation event in this research. Although, we can’t disregard the significant role of people in Iran revolution occurrence, but we should accept this point that army has an important role for defense of government. Army always plays role of preventive and obstacle versus revolutionist. However, Iran’s army failed to do this function during of the revolution. So, the regime change was easily happened. Current research focus on Iran’s army functions and weakness, its structure, decisions making hierarchy, motives,…and their relations with decisions and policy of Shah. We use Russell theory on relations lack of loyalty in army forces and revolutions events. Our finding approves that lack of loyalty in army to government and their join to revolutionist had an important role in Iran revolution. We will use descriptive – analytic method whit emphasizing on library and documentary resources for this purpose.
    Keywords: Army, Islamic Revolution, Militarism, Shah, Revolutionists}
  • علیرضا سمیعی اصفهانی، مصطفی رضایی حسین آبادی
    در ادبیات سیاسی، «دوره فترت»، فاصله زمانی بین انحلال یک مجلس و برآمدن مجلس بعدی را گویند؛ که در تاریخ قانون گذاری ایران از 1285 تا 1342 هجری شمسی، پنج دوره از آن رخ داد. در این مقاله، فاصله زمانی بین انحلال مجلس در اردیبهشت 1340 تا مهر 1342 دوره فترت پنجم قلمداد شده است. از همین روی بررسی نقش اقدامات قانون گذارانه شاه در غیاب مجلس شورای ملی (13421340) و نحوه برآمدن گفتمان اسلام انقلابی طی دوره فترت پنجم، هدف اصلی مقاله حاضر است.
    پرسشی که در این رابطه، مطرح می شود، آن است که نشانه های مفصل بندی شده در انقلاب سفید شاه چگونه در غیاب مجلس شورای ملی، مرزهای تفکر دینی حاکم بر جامعه را تهدید کرد؛ به گونه ای که موجب برآمدن گفتمان اسلام انقلابی گردید؟ در پاسخ به این پرسش تلاش می گردد با بررسی تاثیر لوایح شش گانه انقلاب سفید بر جامعه، این فرضیه به آزمون گذاشته شود که اصول شش گانه این انقلاب در غیاب مجلس شورای ملی و رقبای سیاسی هم چون حزب توده و جبهه ملی، مرزهای گفتمان مذهبی حاضر در جامعه را تهدید نمود؛ امری که درنهایت، به سیاسی شدن گفتمان اسلام انقلابی در تقابل با گفتمان سلطانیستی حاکم و تمایل آن برای به دست آوردن قدرت، جهت حفظ خود انجامید.
    کلید واژگان: دوره فترت, انقلاب سفید, سلطانیسم, گفتمان اسلام انقلابی}
    Ali Reza Samii Esfahani, Mostafa Rezai Hoseyn Abadi
    In political literature, the recess period is the interval between dissolution of an assembly and rise of the next assembly. In Iran’s legislation history from 1906 to 1963, five periods of recess happened. In this paper, we call the interval between assembly dissolution within May 1961 to September 1963 as the fifth period of recess. Hence, investigating the role of king’s legislative actions in the absence of national legislative council (1961-1963) and the appearance process of revolutionary Islam discourse during fifth recess time, are the main goals of this paper. The question raised in this regard is that how did the articulated signs of Shah’s white revolution in the absence of national legislative council threat religious thinking borders in the society such that resulted in the appearance of revolutionary Islam discourse? To answer this question, it is tried, by investigating the influence of six-fold acts of white revolution on society, to test this hypothesis that six-fold principles of this revolution in the absence of the council and political competitors like the Tude Party and National Front threated the religious borders in the society; the issue that finally led to revolutionary Islam discourse against the discourse of governing kingdom and its tendency to obtain power to preserve itself.
    Keywords: recess, the White Revolution, women, Shah, Imam Khomeini, Sultanism, the discourse of revolutionary Islam.
    Keywords: recess, the White Revolution, women, Shah, Imam Khomeini, Sultanism, the discourse of revolutionary Islam}
  • فرزاد قائمی
    پیوند عناصر ملی و دینی، روندی است که در شکل گیری حماسه های ایرانی، به ویژه در سطح مرتبط با ادبیات شفاهی، نقش داشته، به تدریج، با واسطه حماسه های شفاهی، در آثار حماسی مکتوب نیز راه یافته است. یکی از شاخص ترین چهره های دینی، که به دلیل شباهتش به برخی چهره های اساطیری ایران، ظرفیت این پیوند را داشته، سلیمان نبی (ع) بوده است. این جستار به بررسی انگیزه های پیوند میان عناصر ملی و دینی در روند تکوین حماسه های ایرانی، بر مبنای بررسی کیفیت متن شناختی حضور سلیمان (ع) در این روند، به عنوان «متغیر تحقیق» پرداخته، دو خاستگاه متفاوت برای پیوند انبیای بنی اسراییل و شخصیت های اساطیری ایران باستان طرح کرده است: ابتدا تلاش برای کسب مشروعیت این اساطیر توسط ایرانیان مسلمانان و همچنین پارسیان (زرتشتیان)؛ و به مرور زمان، تغافل از عدم حقیقت پیوند ها، و ورود تدریجی شخصیت های مقدس تشیع. این نقش روایی در حماسه های ایرانی، از متون تاریخی پیش از شاهنامه فردوسی و در جریان ترجمه خدای نامه ها آغاز شده، پس از فردوسی، در فرهنگ شفاهی مردم و حماسه سرایان دوره گرد، و متاثر از آن، در حماسه های شفاهی و سپس مکتوب فارسی که مهم ترین آن ها شاهنامه اسدی است، تداوم یافته، در عصر صفوی، با ورود روایی حضرت علی (ع) در حماسه ایرانی و استحاله حماسه های ملی (پهلوانی) به حماسه های تاریخی و دینی، به تدریج کم رنگ شده است.
    کلید واژگان: پیوند عناصر ملی و دینی, سلیمان (ع), شاهنامه اسدی, حماسه ملی, دینی, حماسه های شفاهی}
    The prophets of Israel became imbricatedwiththecharacters andmythsof ancient Persia، a fact which can، on the one hand، be ascribed to the efforts of Parsis and Muslims attached to ancient Persian culture to legitimise Persian mythology. On the other hand، to a gradual obliviousness to the fact that no actual historical connection existed. The appearance of holy figures in Shiism was another factor. Sulaymān occupied a central place in this narrative imbrication because of his resemblance to Persian king–priests such as Jamshid. In this paper، the reasons for the imbrication of national and religious elements in the emergence of Persian epic poetry constitute “variables” while the development of the figure of Sulaymān acts as an “index.” Through historical analysis، we trace the narrative role of Sulaymān in Persian epic poetry back to translations of the Khodāy-nāma and other texts that predate Ferdowsi’s Shāh-nāma. After Ferdowsi’s Shāh-nāma، the figure of Sulaymān evolved in popular oral lore and the songs of wandering minstrels. Influenced by the oral forms، it became fully rounded in – oral and later written – Persian epic poetry، most notably in the Shāh-nāma of Asadi. Finally، as the figure of ‘Ali entered Persian epic poetry in the Safavid era and the epic lost its national (heroic) character to become historical and religious، the figure of Sulaymān began to fade into the background.
    Keywords: imbrication of national, religious elements, Sulaymān, Shāh, nāma of Asadi, national, religious epic, oral epic}
  • سجاد آیدنلو
    پس از انتشار متن علمی- انتقادی دکتر خالقی مطلق و همکارانشان نباید دیگر به کار تصحیح کامل شاهنامه پرداخت و به دلایلی، روش درست علمی این است که ضبط های این چاپ با توجه به نسخه بدل های آن، چاپ عکسی دست نویس های شاهنامه، نقدها و نویافته های شاهنامه شناسان دیگر و نیز مآخذ جنبی مربوط، باریک بینانه بررسی و نتیجه این ارزیابی ها منتشر شود تا پس از اعمال موارد پذیرفته بر این چاپ، تصحیح تقریبا نهایی حماسه ملی ایران فراهم آید. بنا بر همین شیوه، در مقاله حاضر دو ضبط در ابیات این متن بررسی و به جای صورت های «آوردگاهی پی آهو» و «بخشش کارزار» به ترتیب «آوردگاه نرآهو: محل ستیز آهوان نر» و «تخشش کارزار: سخت کوشی در نبرد» پیشنهاد شده است.
    کلید واژگان: شاهنامه, تصحیح, آوردگاه نرآهو, تخشش}
    Sajjad Aydenloo
    With the publication of Djalal Khaleghi Motlagh’s critical edition، the need for editorial work on the entire Shāh-nāma has disappeared. Instead، researchers are now called upon to establish critical readings of the text through careful research and consideration of the textual variants given in Khaleghi Motlagh’s edition، facsimiles of Shāh-nāma manuscripts، insights of other Shāh-nāma scholars and pertinent secondary sources. The ultimate goal of these efforts is to establish an almost final version of Iran’s national epic. Following this approach، the present paper examines the readings āvard gāhi pey āhu and bakhšeš-e kārzār and suggests replacing these variants with āvardgāh-e nar āhu and tokhšeš-e kārzār.
    Keywords: Shāh, nāma, correction, āvardgāh, e nar āhu, tokhšeš}
  • قدمعلی سرامی
    یکی از کلیدی ترین مباحث شاهنامهشناسی مبحث گوهر و هنر در این حماسه است. از دیدگاه شاهنامه، جهان آفرین، جهان کهین (مردم) و جهان مهین (گیتی) را هر یک با گوهری وی‍‍ژه آفریده است و هر دو ناگزیر ند فرمان گوهرها یشان را گردن گذارند، اما به گوهر جهان کهین (مردم) اختیار خویش را تفویض کرده و چونین است که آدمی از جوهره دیگری به نام هنر نیز که محصول اعمال همین اختیار خداداد است، برخورداری حاصل کرده است. بنا به مندرجات شاهنامه، انسان به یاریگری هنر می تواند سرانجام راه تدویری سرشت خود را به طریق سرنوشت پیوسته و دایره کمال خویش را فراهم آورد و بدین ترتیب در عین حال که نخستین فطرت است، پسین شمار هم باشد. به انگاشت این مقاله، تمامت شاهنامه در حقیقت نمایش تفصیلی این دو بیت از این حماسه بی بدیل است:تو را از دو گیتی برآورده اندبه چندین میانجی بپرورده اندنخستین فطرت، پسین شمارتویی خویشتن را به بازی مدار
    کلید واژگان: شاهنامه, هنر, گوهر, کوشش, بخشش}
    Qadam Ali SarrÔmi
    One of the central issues in Shāh-nāma studies concerns the question of “essence” and “art.” In the Shāh-nāma’s perspective، the demiurge has created the microcosm (humankind) and the macrocosm (the universe)، each with a particular essence. Both cannot but submit to the command of their essences. However، the creator has bestowed his discernment on the human world. For this reason، the human being is also possessed of another unique essence، attendant on the God-given discernment. According to the Shāh-nāma، the human being، aided by art، can ultimately redeem the circularity of his or her nature through an uninterrupted destiny and close the circle of his or her perfection. The human being can thus be at the same time “by nature first” and “in order last.” We believe that all of the Shāh-nāma can in fact be seen as a detailed exposition of the following verses: Doth “man” imply one nature، one alone? Thou know’st it may be but the feeble sideOf mortal man، wherein no trace is shownOf aught beyond and yet two worlds agree – A might partnership – to furnish thee. By nature first، in order last، art thou; Hold not thyself then lightly. (Translation by Arthur and Edmond Warner)
    Keywords: Shāh, nāma, Art, Essence, Striving, Pardon}
  • حمیدرضا خوارزمی
    بلاگردانی یعنی انتقال غیرمستقیم شر و دور ریختن آن برای مدت معین یا زمان نامحدد. بشر فلسفه های گوناگونی برای مبارزه با شر داشت و برای مبارزه با آن از ابزارهای رایجی همچون انسان، اشیاء، حیوان و... استفاده می کرد. در این مقاله سعی شده است با مراجعه به شاهنامه فردوسی، روش های بلا گردانی بررسی شود. برای روشن شدن این امر، پس از ذکر مقدمه ای درباره بلاگردانی، دلیل روی آوری بشر به بلاگردان ها و انواع بلاگردانی در شاهنامه بررسی شده است. بلاگردانی به دو شکل بی واسطه و باواسطه، یکی در داستان ضحاک و دیگری در داستان رستم و اسفندیار دیده می شود. این پژوهش به شکل بنیادی و بر پایه مطالعات کتابخانه ای و به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است.
    کلید واژگان: بلاگردانی, خون, شاهنامه, باور عامیانه}
    Hamidreza Kharazmi
    Scapegoatig means the indirect transfer of evil and its disposal for a specific or indefinite period of time. Human had variety philosophies to fight against evil، and has employed common tools such as human، animal، objects، etc. Fore this purpose، the present work attempts to explore different ways of scapegoat by referring to the Sahname of Ferdowsi. To this end، after giving a brief introduction about scapegoating، the reasons of humans resort to scapegoating as well as types of scapegoating in Shahname have been studied. Accordingly، there are two forms of scapegoating (direct and in direct)، one in Zahhak’s story، and the other in the story of Rostam and Esphandiyar. The present foundamental research is based on library research method، and has used descriptive analysis method.
    Keywords: Scapegoat, Scapegoating, Shah, name, Ferdowsi}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال