به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « divine resonance » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • زهرا اخوان صراف*
    قرآن پژوهی مدرن با تاثر از مطالعات جدید کتاب مقدس، قرآن را «به مثابه یک متن» مینگرد و به تبع کنش های مومنانه نیز به رد شبهات مربوطه فروکاسته است. حال آنکه پیامبر اسلام هرگز مکتوبی دریافت نکرد، بلکه مامور بود آنچه شفاهی به او ابلاغ می شد به نظم و زیبایی برای قومش بخواند. «دوگانه استماع و انصات» که قرآن رسما به آن فرامی خواند، به شنیدن و اثرپذیری از تلاوت مربوط است و نفوس بسیاری که خود را به صوت قرآن گشوده اند، با استماع آن متاثر، متحول، مومن یا مدهوش شده و یا حتی جان باخته اند. با این همه مطالعات اعجاز بیانی حتی در قرون طلایی خود به وجوه نوشتاری قرآن نظر داشته و اهم وجوه اثربخشی قرآن، یعنی وجه زیباشناختی شنیداری و تاثیرگذاری آوایی آن در اهمال مانده است. پژوهش حاضر «اصالت و اولویت وجه شنیداری قرآن» را از سنت دینی نشان می دهد، از فوران آوایی که از استماع خاموش و متامل تلاوت های زیبا و معناگرا حاصل می شود، تحلیل زیباشناختی عرضه می کند و از تجارب مستمعان و اجراکنندگان تلاوت بر آن شاهد عملی می آورد. در نتیجه افزون بر یادآوری و بازخوانی این جاذبه های اعجازگون، آشکار می کند فروکاهش مطالعات قرآنی از «مجاهدت برای بسط و بارورکردن گونه های مشارکت با پیام الهی» که استماع و انصات برای حتی یک قطعه آن، در عمیق ترین لایه های فطری موثر می افتد- به مسیله سازی های بیمارگون و نزاع های شبه علمی بر سر تاریخ رسمی سازی متن مکتوب و اصالت نسخه موجود پیام الهی و امثال آن، که شاکله عمومی قرآن پژوهی معاصر است، تا چه پایه بی مایه و بی راهه است.
    کلید واژگان: جاذبه شنیداری قرآن, قرائت, تلاوت, استماع قرآن, انصات, طنین الهی, اعجاز آوایی قرآن}
    Zahra Akhavan Saraf *
    Modern Qur'anic researchers consider Qur'an “as a text” –following new Bible studies- thus reduce it to answering Qur'anic doubts in reaction to faithful actions. However, Prophet Mohammad never received a script from God, but his commission was to recite what was orally sent to him in the same order for his addressee. The "dual of hearing and silence" officially called for in Qur'an is primarily based on hearing and being affected by recitation. Many Qur'an reciters have been affected, changed, become faithful or fainted, or even died by listening to it. However, studies on Qur'an's expressive inimitability have considered its written aspects, even in its golden ages, and have neglected Qur'an's most effective aspects, i.e. the auditory aesthetic aspect and its phonetic influence. This research shows the "originality and priority of Qur'an's auditory feature" using Islamic tradition, presents an aesthetical analysis of the phonetic eruption resulting from silent and thoughtful listening to meaning-based recitations, and presents some practical evidences of the experiences of reciters and listeners. Therefore, remembering and re-reading these miraculous attractions, this article shows that reducing Qur'anic studies from "an attempt to expand and fertilize the different types of participation in the Divine message" –in which being silent and listening to a single piece of this text effects the listener’s deepest innate layers- to "inculcating problems and quasi-scientific disputes over the date of the script's canonization and authenticity of the existing version" –which is the general structure of modern Qur'anic researches- is exceedingly baseless and misguided.
    Keywords: auditory Quranic attraction, qira’at (recitation), telavat (recitation along with reflection), listening to the Quran, Silence, divine resonance, phonetic inimitability of the Quran}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال