به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « رنگ » در نشریات گروه « مهندسی شیمی، نفت و پلیمر »

تکرار جستجوی کلیدواژه «رنگ» در نشریات گروه «فنی و مهندسی»
  • طیبه عزت اللهی نژاد*

    مطالعات رنگ در ایران بیشترین توجه خود را بر پایه نظریات تئوریسین های غربی همانند ایتن و مانسل  با تکیه بر اداراک بصری انسان از رنگ بنا نهاده است. ماهیت فرهنگی رنگ کمتر مورد توجه قرار گرفته است و همین امر موجب شده تا مولفه های زیبایی رنگ از منظر جامعه بومی مورد غفلت واقع شود. از همین روی در این پژوهش برآنیم تا با مطالعه میدانی وبا رویکرد زیبایی شناختی در میان قوم تکه ترکمنی به این پرسش پاسخ دهیم که چه مولفه های بر زیبایی شناسی بومی رنگ در خودتزئینی سنتی قوم تکه ترکمن روستای دویدوخ تاثیرگذارند؟ این پژوهش، تحلیلی- توصیفی با رویکردی کیفی وبا محوریت زیبایی در رنگ خودتزئینی سنتی براساس منابع مکتوب و مردم نگاری در میدان انجام شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که رنگ به مثابه یکی از ویژگی های متمایزکننده این قوم در خودتزئینی به ویژه سنتی است و یکی از مهم ترین کدهای فرهنگی این اجتماع است که بیانگر هویت(فردی/قومی/اجتماعی)، عاطفی(غم و شادی) و دینی(ثواب/گناه، متولیان دین، قدسیت و ماورایی) است. و همچنین در نظر این قوم، رنگ های اصلی و فرعی با تعلق یا عدم تعلق قومی تعریف می شود و در باور اهالی حفظ قدرت تاریخی این قوم با حفظ کدهای فرهنگی به ویژه حیطه رنگ خودتزیینی رابطه مستقیم دارد.

    کلید واژگان: زیبایی شناسی بومی, رنگ, خودتزیینی, ترکمن, روستای دویدوخ}
    Tayebeh Ezatollahinejad *

    Colour studies in Iran have received the most attention, based on the ideas of western theorists such as Itten and Mansell, relying on human visual perceptions of color. In contrast, the cultural nature of colour has received less attention, resulting in the elements of colour beauty being neglected from the perspective of the local community. Therefore, in this research, we decided to answer this question with a field study with an aesthetic approach among the Tekke Turkmen tribe: what components affect the local aesthetics of color in the traditional self-decoration of the Tekke Turkmen tribe of Dovidukh village? This analytical-descriptive research has been conducted with a qualitative approach focusing on beauty in traditional self-decoration paint based on written sources and ethnography in the field. The findings of this research show that color is one of the distinguishing characteristics of these people in self-decoration, especially traditional. It is one of the most important cultural codes of this community, which expresses identity (individual/ethnic/social), emotional (sadness and happiness) and religious (reward). /age, guardians of religion, sanctity and transcendence). Also, in the opinion of these people, the main and secondary colors are defined by belonging or not belonging to an ethnic group, and in the belief of the people, preserving the historical power of this people has a direct relationship with the preservation of cultural codes, especially in the area of self-decoration.

    Keywords: ndigenous aesthetics, Color, self-decoration, Turkmen, Doydukh village}
  • سید ماهسون سجادی*، نقیسه شاهرخی
    رنگ و تزیینات در هنر ایران جلوه ای خاص و مقامی ارزشمند دارد. هنرمند ایرانی در گزینش رنگ و تزیینات دقت و سلیقه ای خاص به کار برده است. بنابراین بررسی محتوای رنگی و تزیینات نگارگری ایرانی با توجه به جایگاهشان و چگونگی کاربرد آن ها در دوره های مختلف قابل ملاحظه است. پوشاک مردم ایران در اثر تهاجم فرهنگ غربی، کاملا از هویت ایرانی خود دور شده است. هدف از این پژوهش بررسی رنگ و تزیینات آثار کمال الدین بهزاد بوده و سپس چگونگی استفاده از این رنگ ها و تزیینات را در طراحی مانتو مجلسی بانوان نشان می دهد. با توجه به هدف در این پژوهش سعی شده که به این پرسش پاسخ داده شود: چگونه می توان از رنگ و تزیینات آثار کمال الدین بهزاد در طراحی مانتو مجلسی بانوان بهره گرفت؟ نتایج کلی پژوهش بیانگر آن است که بررسی آثار کمال الدین بهزاد و تحلیل رنگ و تزیینات آن نشان داد که این رنگ ها و تزیینات مفهوم نمادین داشته و در جهت منظور و مقصد خاصی به کار گرفته شده است و می توان از آن جهت هویت بخشیدن به لباس ایرانی و رقابت در بازار جهانی استفاده کرد. ماهیت این پژوهش بنیادی-کاربردی و شیوه مطالعاتی آن توصیفی-تحلیلی بوده و اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانه ای گردآوری شده است.
    کلید واژگان: کمال الدین بهزاد, رنگ, تزئینات, نگاره, طراحی مانتو}
    Seyed Mahsun Sajjadi *, Nafiseh Shahrokhi
    Colors and decorations in Iranian art have special and valuable effects. The Iranian artist used precision and special tastes in choosing colors and decorations. The examination of Iranian painting colors and decorations is different according to their position and application in visible periods. As a result of the invasion of western culture, the clothes of Iranian people have completely moved away from their Iranian identity. The purpose of this research was to investigate the colors and decorations of Kamaluddin Behzad's works, and then it shows how to use these colors and decorations in the design of women's gowns. According to the purpose of this research, it has been tried to answer this question: How can the colors and decorations of Kamaluddin Behzad's works be used in the design of women's gowns? The general results of the research show that the examination of Kamaluddin Behzad's works and the analysis of their colors and decorations showed that these colors and decorations have a symbolic meaning and are used for a specific purpose and destination, and can be used to give identity to Iranian clothing. and used to compete in the global market. The nature of this research is fundamental-applied and its study method is descriptive-analytical and the information is collected using library sources.
    Keywords: Kamaluddin Behzad, Color, Decorations, Painting, coat design}
  • پروانه قاسمیان دستجردی

    رنگ یکی از با اهمیت ترین عناصر چشمی است که در دنیای هنر، فرهنگ و بازاریابی وجود دارد. رنگ در بین انواع مختلف ارتباطات غیرکلامی، سریع ترین روش برای ارسال پیام و معانی است. از نظر روانشناسی، رنگ ها می توانند تاثیرات روانی و احساسی متفاوتی بر افراد داشته باشند چرا که تمامی حواس توسط رنگ ها تحریک و یا فعال می شوند. همچنین با توجه به اینکه رنگ بر سلامت روان افراد تاثیرگذار است، علم رنگ درمانی برای کمک به بهبود و اصلاح خلق و خوی بیماران روانی به کار می رود. در این مقاله با رویکردی روانشناسانه، به علت انتخاب رنگ آبی در سال های مختلف توسط شرکت پنتن برای پوشاک و دکوراسیون داخلی پرداخته شده است. داده های تحقیق نشان می دهد که از نظر روانشناسی ماکس لوشر، افراد نسبت به رنگ های مختلف واکنش حسی نشان داده و آنها را انتخاب می کنند و شرکت پنتن نیز با توجه به این امر، رنگ آبی را به عنوان رنگی که مخاطب بیشتری دارد در سال های مختلف انتخاب کرده است .

    کلید واژگان: رنگ, روانشناسی, ماکس لوشر, پوشاک, پنتن}
    Parvaneh Ghasemian Dastjerdi

    It is no secret that color is one of the most important visual elements in art, culture, and marketing. Color is the fastest way to convey messages and meanings among the different types of non-verbal communication. Due to the way colors stimulate or activate the senses, colors can have other psychological and emotional effects on people. The science of color therapy is also used to improve and correct mental patients' moods since color affects their mental health. According to this article, Pantone company has chosen blue as its clothing and interior decoration color in different years. The psychology of Max Loescher shows that people choose colors based on sensory reactions, and this research shows that the most popular color in the world is blue.  

    Keywords: Color, Psychology, Max Loescher, Clothing, Pantone}
  • مطهره دل انگیز، مائده شهیری طبرستانی، کامیار موقرنژاد*
    در طرح پیش رو برای بررسی فرایند رطوبت زدایی از قارچ خوراکی- دارویی شیتاکه، از خشک کن ترکیبی هوای گرم- فروسرخ استفاده شده است. تاثیر متغیرهای ورودی را که شامل دما، سرعت هوای ورودی و توان در خشک کن ترکیبی هوای گرم- فروسرخ است، بر زمان خشک شدن نمونه ها تا رسیدن به رطوبت نهایی 10 درصد بر مبنای وزن تر، میزان انرژی مصرفی، تغیرات رنگ سطحی نمونه ها، میزان آنتی اکسیدان و فسفر استخراجی از عصاره قارچ خوراکی- دارویی شیتاکه خشک بررسی شد. از نرم افزار طراحی آزمایش به روش سنترال کامپوزیت استفاده شده است. پس از بررسی نحوه تاثیر متغیرها بر پاسخ های فرایند، مشخص شد که با افزایش دما، سرعت و توان میزان آنتی اکسیدان افزایش می یابد و مقدار R2، 9163/0 به دست آمد. افزایش دما تاثیر چشم گیری روی رنگ داشت و میزان تغییرات رنگ سطح نمونه ها را افزایش داد که مقدار R2، 9041/0 به دست آمد. با افزایش دما، سرعت و توان زمان خشک شدن، کاهش پیدا کرد و مقدار R2، 9969/0 به دست آمد. برای دست یابی به کمینه میزان انرژی مصرفی، زمان خشک شدن نمونه ها و تغییرات رنگ سطح نمونه ها و بیشینه میزان آنتی اکسیدان و فسفر عصاره قارچ شیتاکه خشک، فرایند بهینه سازی شد. شرایط عملیاتی بهینه به ترتیب در دما، سرعت هوای ورودی و توان 88/54 درجه سلسیوس،53/0 متر برثانیه و 1183 وات به دست آمد. در این شرایط میزان انرژی مصرفی، زمان، تغییر رنگ، میزان آنتی اکسیدان و فسفر پیش بینی شده به ترتیب برابر 05/1 کیلو وات ساعت،94/ 40دقیقه،24/32، 42/90 میلی گرم بر میلی لیتر، 82 درصد، به دست آمد.
    کلید واژگان: قارچ شیتاکه, خشک کن ترکیبی, انرژی مصرفی, آنتی اکسیدان, فسفر, رنگ, طراحی آزمایش}
    M. Delangiz, M. Shahiri Tabarestani, K. Movagharnejad *
    In this study, a convective-infrared combined dryer was used to investigate the dehumidification process of Shitake edible-medicinal mushrooms. The effect of input variables including temperature, inlet air velocity and power in the combined hot-infrared air dryer on the drying time of the samples to reach the final humidity of 10% based on fresh weight, energy consumption, color changes, amount of antioxidants and phosphorus extracted were investigated. Design Expert software using central composite method has been used. After examining the effect of variables on process responses, it was found that with increasing temperature, speed and power, the amount of antioxidants increases. Increasing the temperature had a significant effect on the color and increased the amount of color changes on the surface of the samples. With increasing temperature, the speed and power of drying time decreased. The process was optimized to achieve the minimum amount of energy consumption, drying time of the samples and color changes of the surface of the samples and the maximum amount of antioxidants and phosphorus of dried shiitake mushroom extract. Optimal operating conditions were obtained at temperature, inlet air velocity and power of 54.88 °C, 0.53 m/s and 1183 w, respectively. In these conditions, the amount of energy consumption, time, color change, antioxidant and phosphorus predicted amount are equal to 1.05 kWh, 40.94 minutes, 32.24, 90.42 mg/ml, 82%, respectively.
    Keywords: Shitake mushroom, Antioxidant, Phosphorus, Color, ANOVA, Design expert}
  • یوسف عباسپور گیلانده*، محمد کاوه
    خشک کردن یک فناوری متداول است که مدت نگهداری طولانی پس از برداشت را برای محصولاتی مانند طالبی فراهم می کند. خشک کردن هوای گرم روشی است که در صورت بهینه شدن شرایط، ظاهر بهتر و خواص بافتی بهبود یافته را به محصول می دهد. در این مطالعه، تغییرات مدت خشک کردن، انرژی مصرفی ویژه، بازده انرژی، چروکیدگی، ضریب بازجذب، تغییرات رنگ کل، محتوای فنل و آنتی اکسیدان برای بهینه سازی عوامل خشک کردن (دما و سرعت هوا) با استفاده از روش سطح پاسخ مدل سازی شدند. فرآیند خشک کردن نمونه ها در سه سطح دمای50، 60 و °C 70 و سه سطح سرعت 5/0، 1 و m/s 5/1 بررسی شد. نتایج نشان داد که در خشک کردن طالبی با استفاده از روش هوای گرم با افزایش دمای هوای ورودی و کاهش سرعت هوا، بازده انرژی، ضریب باز جذب، محتوای فنل کل و درصد آنتی اکسیدان افزایش یافت در حالیکه مدت خشک کردن، انرژی مصرفی ویژه، چروکیدگی و تغیرات رنگ کاهش پیدا کرد. نقطه بهینه برای خشک کردن نمونه های طالبی در دمای هوای °C 70 و سرعت هوای m/s 5/0 به دست آمد. نتایج نشان داد که خشک کردن در دماهای بالاتر سبب افزایش شاخص مطلوبیت مدل به دست آمده از روش سطح پاسخ می شود.
    کلید واژگان: طالبی, خشک کردن, انتی اکسیدان, رنگ, انرژی}
    Yousef Abbaspour-Gilandeh *, Mohammad Kaveh
    Introduction
    Drying is a common technology that provides a long post-harvest storage period for products such as cantaloupe. Hot air drying is a method that, if the conditions are optimized, gives the product better appearance and improved textural properties. In this study, drying time, specific energy consumption, energy efficiency, shrinkage, rehydration ratio, changes in total color, phenol and antioxidant content were modeled to optimize drying factors (air temperature and air velocity) using the response surface method.
    Materials and methods
    The drying processes of the samples were investigated at three temperature levels of 50, 60 and 70 °C and three velocity levels 0.5, 1 and 1.5 m/s. For optimization of the drying conditions (drying time, SEC, energy efficiency, shrinkage, RR, color changes, TPC and AC), the influences of two levels of independent variables including air temperature and air velocity were assessed by response surface method through a face-centered central composite design.
    Results and discussion
    The results showed that in the drying of cantaloupe using the hot air method by increasing the inlet air temperature and decreasing the air velocity, energy efficiency, rehydration ratio, total phenol content and antioxidant were increased, while drying time, specific energy consumption, shrinkage and color changes were reduced. The optimum point for drying cantaloupe samples was obtained at an air temperature of 70 °C and air velocity of 0.5 m/s. The results showed that drying at higher temperatures increases the desirability index of the model obtained from the response surface method.
    Conclusions
    The authors believe the outcomes of the present study can be used as a framework for choosing efficient drying parameters for drying cantaloupe or similar fruits in HAD systems
    Keywords: Cantaloupe, Drying, antioxidant content, color, energy}
  • فرهاد عوض نژاد، حمیدرضا شیبانی

    یکی از ارکان مهم در ادراک محیط استفاده از حس چشمی است که در این میان، رنگ ها نخستین مولفه همراه با شکل، درک می شوند. روش به کارگیری و چیدمان رنگ ها در فضاهای شهری از اهمیت خاصی برخوردار است. با توجه به اینکه طراحی و کاربرد منطقی رنگ در شهر یک اصل تاثیرگذار بر رفتار افراد به شمار می رود، موجب برقراری تعامل و ارتقاء مشارکت در مکان است. در این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی و با هدف ضرورت توجه به مقوله رنگ در ایجاد مکان سازی شهری، با بررسی و شناخت کاربرد رنگ در شهر، مقیاس های مطالعه رنگ، بررسی نمونه هایی از تجارب جهانی و داخلی جایگاه رنگ در ایجاد مکان سازی شهری به اهمیت مطالعه و پژوهش رنگ در جوامع بومی برای خلق فضاهای شهری خلاق اشاره شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که کاربرد صحیح رنگ در فضاهای شهری عاملی تاثیرگذار در خوانایی، هماهنگی، پویایی و سرزندگی شهرها است. همچنین مشارکت جمعی و وجود جوامع محلی در انجام برنامه های مکان سازی رنگ نقش موثری دارد، این مهم میان فضای شهری و مردم تعامل برقرار می کند.

    کلید واژگان: رنگ, فضای شهری, پالت رنگی, مکان سازی}
    Farhad Avaznejad, Hamidreza Sheibani

    One of the significant bases for perceiving the environment is visual feeling; in this case, the colors are considered the first component, which is perceived together with form and shape. Using and arranging colors in urban spaces is particularly important. It is considered that design and the significant application of color in urban areas are influential principles that affect people's behavior and improve their interaction and participation in the place. In this study, the importance of doing research in local societies was addressed by using a descriptive-analytical method and focusing on the issue of color as a necessity in creating urban spaces; to achieve this aim. The use of color in urban areas was reviewed based on the recognized color scales, the examples of global experiences, and the color position in creating urban placemaking. The results show that the proper use of color in urban spaces is influential in cities' readability, harmony, dynamism, and vitality. Public participation and the presence of local communities also play an essential role in implementing the urban plans using color, which is a crucial factor in establishing the interactions between people and urban spaces.

    Keywords: Color, Urban Space, Color Palette, Urban placemaking}
  • سمیه سلام، کامران خیرعلی پور*

    قابلیت تشخیص رنگ، بافت، و شکل در فناوری پردازش تصویر منجر به توسعه سامانه های ماشین بینایی در حوزه های مختلف کشاورزی، صنایع تبدیلی، و صنعت شده است. وجود دانه های با ظاهر نامناسب و ناخالصی ها در نخود و تاثیر مستقیم کیفیت ظاهری محصول بر بازپسندی آن، ضرورت درجه بندی این محصول را نشان می دهد. هدف از تحقیق حاضر تشخیص نخود با ظاهر نامناسب و ناخالصی از نخود با ظاهر مناسب با توسعه یک سامانه ماشین بینایی می باشد. تعداد 270 تصویر شامل تصویر 54 نمونه نخود با ظاهر مناسب و 36 نمونه از هر کدام از انواع نخود با ظاهر نامناسب (چروکیده، سبز رنگ، قهوه ای رنگ، و لپه) و مواد خارجی (سنگ و ساقه) تهیه گردید. پس از تهیه تصاویر نمونه ها، با استفاده از یک الگوریتم پردازش تصویر، مراحل پیش پردازش و استخراج ویژگی به صورت خودکار انجام شده و ویژگی های مختلف رنگ، بافت و شکل استخراج گردید. الگوریتمی برای انتخاب ویژگی های کارا از بین ویژگی های استخراجی توسعه یافت. ویژگی های کارا توسط روش شبکه عصبی مصنوعی با دقت کلی 9/91 درصد طبقه بندی شدند. دقت تشخیص نمونه های نخود مطلوب، چروکیده، لپه، نارس، قهوه ای، و ناخالصی های ساقه و سنگ، به ترتیب برابر 1/98، 3/83، 0/100، 7/91، 2/97، 8/77، و 2/97 درصد بود. با استفاده از سامانه توسعه یافته می توان محصول نخود را با دقت بالا و هزینه پایین درجه بندی نموده تا پس از جداسازی ناخالصی ها، نخود مرغوب و نامرغوب را از هم جدا و برای مصارف مختلف روانه بازار نمود.

    کلید واژگان: نخود, رنگ, بافت, درجه بندی, پردازش تصویر}
    Somayeh Salam, Kamran Kheiralipour*

    The ability to recognize color, texture, and shape in image processing technology has led to the development of machine vision systems in various fields of agriculture, conversion industries, and industry. The existence of impurities and seeds with an unsuitable appearance in chickpeas and the direct effect of the appearance quality of the product on its marketability, shows the need for grading this product. The aim of the present study was to distinguish impurities and chickpeas with an inappropriate appearance from chickpeas with a suitable appearance by developing a machine vision system. Totally 270 images including 54 samples of chickpeas with suitable appearance and 36 samples of each type of chickpeas with inappropriate appearance (wrinkled, green, brown, and split) and foreign materials (stone and stem) were prepared. After preparing the sample images, the pre-processing and feature extraction steps were performed automatically and different color, texture and shape properties were extracted by developing and using an image processing algorithm. An algorithm was developed to select efficient features from the extracted features. Efficient features were classified by the artificial neural network method with total accuracy of 91.9%. The detection accuracy for desirable, wrinkled, cotyledon, immature, and brown chickpea and stem and stone impurities was equal to 98.1, 83.3, 100.0, 91.7, 97.2, 77.8, and 97.2% respectively. Using the developed system, the chickpea product can be graded with high accuracy and low cost, so that after separating the impurities, the desirable and undesirable chickpeas can be separated and sent to the market for different uses.

    Keywords: Chickpea, color, Texture, Sorting, Image Processing}
  • تارخ خدادادی، عیسی سلگی*، ثمر مرتضوی، حشمت الله نورمرادی

    معمولا روش های متداول تصفیه فاضلاب نمی توانند پسابی با استانداردهای مورد نیاز سازمان های محیط زیستی را برآورده نمایند. لذا در این مطالعه کارایی روش های اکسیداسیون پیشرفته با استفاده از پرسولفات و به کمک عوامل فعال کننده پراکسیدهیدروژن، پرتو فرابنفش و ازن در تصفیه تکمیلی فاضلاب شهری بررسی شد. همچنین تاثیر زمان تماس، pH محیط واکنش و نسبت مولی اکسنده ها در میزان حذف رنگ از پساب فاضلاب ارزیابی شد. نتایج نشان داد که بالاترین میزان حذف آلاینده ها در نسبت مولی 1.06 به 1 پراکسیدهیدروژن به پرسولفات در هر سه فرآیند پرسولفات/پراکسیدهیدروژن، پرسولفات/پراکسیدهیدروژن/پرتو فرابنفش و پرسولفات/پراکسید هیدروژن/ازن در حذف رنگ از پساب فاضلاب شهری به دست آمد. همچنین در تمامی فرآیندها بالاترین میزان حذف رنگ در pH  قلیایی (9) به دست آمد. مقایسه بین فرآیندها نشان داد که کارایی آنها به صورت پرسولفات/پراکسیدهیدروژن < پرسولفات/پراکسیدهیدروژن/پرتو فرابنفش < پرسولفات/پراکسید هیدروژن/ازن بود. براساس نتایج این مطالعه؛ استفاده از عوامل فعال کننده همراه با پرسولفات در تصفیه فاضلاب تاثیر بسزایی در حذف آلاینده های آن از جمله رنگ پساب دارد. لذا تصفیه تکمیلی توسط فرآیندهای انجام شده در این مطالعه راهکاری مناسب برای استفاده مجدد از پساب در کشاورزی و آبزی پروری می باشد.

    کلید واژگان: پرسولفات, اکسیداسیون پیشرفته, فاضلاب شهری, رنگ, پراکسیدهیدروژن, ازن}
    T. Khodadadi, E. Solgi *, S. Mortazavi, H. Nourmoradi

    Conventional wastewater treatment methods usually cannot meet the standards required by environmental organizations. Therefore, in this study, the efficiency of advanced oxidation methods using persulfate by various activators of hydrogen peroxide, UV, and ozone in the tertiary treatment of municipal wastewater was investigated. Also, the effects of contact time, solution pH, and the molar ratio of oxidants on the color removal were evaluated. The results showed that the highest color removal was obtained in H2O2/S2O82- with a molar ratio of 1.06 to 1 for three processes of H2O2/S2O82-, UV/H2O2/S2O82- and O3/H2O2/S2O82- in solution pH of 9. A comparison of different systems showed the highest color removal efficiency followed the order of O3/H2O2/S2O82- >UV/H2O2/S2O82- >H2O2/S2O82-. The results showed that activating agents and persulfate have a significant effect on the removal of color in wastewater treatment. Therefore, tertiary wastewater treatment by these processes can effectively reuse wastewater in agriculture and aquaculture.

    Keywords: Persulfate, Advanced oxidation, Urban Wastewater, Color, Hydrogen peroxide, Ozone}
  • زهرا احمدی*، مهدی صفی، ندا دهش

    فرش های ایرانی شهرت جهانی دارند. دراین بین، فرش های عمواوغلی به دلایلی نظیر طراحی، رنگ بندی و یا کیفیت بافت از اعتبار بیشتری برخوردارند. روش ها و ابزار های خاصی برای تشخیص رنگ وجود دارد که با توجه به نوع محصول و دقت مورد نیاز، انتخاب می شوند. هدف اصلی این پژوهش شناسایی رنگ، و شناخت مواد رنگزای به کار رفته در این فرش های خاص، با استناد به یک روش غیرمخرب بوده است. بر این اساس اطلاعات انعکاسی به دست آمده توسط اسپکتروفوتومتر، منحنی های جذب (K/S) برای سه فام قرمز موجود در قالی عمواوغلی نگهداری شده در موزه فرش (با شماره اموال 556) محاسبه شده و هر کدام با اطلاعات به دست آمده از بانک مرجع رنگ قرمز که برای این پژوهش آماده شده بود، مقایسه و مورد تحلیل قرار گرفت. مقادیر مختصات رنگی یعنی L* ، a* ،b* ، C* وh نشان می دهند که رنگ همانندی با نسخه های آزمایشی عنوان شده برای فام های قرمز موجود در قالی عمواوغلی با مقایسه داده های حاصل از عکاسی نتیجه بهتری نسبت به مقایسه با داده های کالریمتری حاصل می کند. همچنین نتایج نشان داد قبل از اقدام به رنگ همانندی در نمونه های رنگرزی شده با فام های منسوج مورد مطالعه آزمایشات پیر سازی روی نخ های رنگرزی شده ضروری می باشد.

    کلید واژگان: فرش عمواوغلی, رنگ, رنگ سنجی, CIE L* a*b*, اختلاف رنگ}
    Zahra Ahmadi *, Mahdi Safi, Neda Dahesh

    Persian carpets are known all over the world. Some of these carpets are more famous because of their design, coloring or the quality of the weave, like “Amo-Oghli carpets”. There are special tools and approaches for color-detection, which are chosen based on the type of the product and the required precision for color detection. The main objective of this research is to identify colors and dyes used in these special carpets, based on a non-destructive method. Accordingly, based on reflective data, have been measured by spectrophotometer, the curves of reflection (R) and absorption (K/S) were attained for three red hues of the Amo-Oghli carpet. For this purpose, three red colors of Amo-Oghli carpet, preserved in the carpet museum (with the property number of 556), were considered as the main samples. The color coordinates L* a*b*, C* and h˚ value show that the color matching with experimental prescriptions for red hues in Amo-Oghli carpet is not possible and other possibilities must be considered for the employed dye. Also, the results have been shown that before color matching, it is necessary that dyed yarns exposed to light to be aged.

    Keywords: Amo-Oghli Carpet, Color, Colorimetry, CIE L* a*b*, Color difference}
  • علی نورانی سنجبد، علی نعمت الله زاده*، ناصر سپهری جوان

    رنگ ها به دلیل تنوع و ساختار پیچیده کاربردهای فراوانی دارند. در سال های اخیر پساب ناشی از تولید یا مصرف رنگ ها در صنایع مختلف، افزایش یافته و تبدیل به خطری جدی برای محیط زیست و سلامتی انسان ها شده است. در این مقاله، تاثیر پلاسمای سرد به عنوان یک فناوری جدید و پیشرفته جهت تصفیه رنگ از پساب آورده شده است. از این روش می توان برای کاربردهای مختلف از جمله تصفیه و پیش تصفیه پساب ها، حذف رنگدانه ها و مواد شیمیایی خطرناک از پساب ها استفاده کرد. در این سامانه ی تصفیه پساب، مواردی مانند ویژگی های پساب و مواد تشکیل دهنده هدف، نوع تخلیه مناسب و راکتور پلاسمای به کار برده شده، آزمایش های سمیت و آزمایش های قابلیت تجزیه زیستی واسطه های تولید شده توسط پلاسما، ارزیابی سازگاری زیست محیطی فناوری های ترکیبی و برآورد اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به مطالعات انجام شده، نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر اثرات مثبت پلاسمای سرد بر رنگ زدایی از پساب و نیز افزایش کارآیی سامانه های نوین تصفیه پساب می باشد.

    کلید واژگان: پلاسمای سرد, تصفیه, پساب, رنگ, تخلیه سد دی الکتریک}
    Ali Noorani Sanjabad, Ali Nematollahzadeh *, Naser Sepehri Javan

    Dyes have many uses due to their variety and complex structure.In recent years, wastewater from the production or consumption of dyes in various industries have increased and become a serious threat to the environment and human health.The effect of cold plasma as a new and advanced technology for the treatment of dye from wastewater is presented in this review paper. This method can be used for various applications such as treatment and pre-treatment of effluents, removal of pigments, and hazardous chemicals from effluents.In this wastewater treatment system, different cases such as characteristics of effluent, target materials, type of suitable plasma discharge, reactor type, toxicity experiments, biodegradability tests of plasma generated intermediates, environmental compatibility assessment of combined technologies, and economic estimation were considered. According to the studies, the results indicated the positive effects of cold plasma for decolorization of wastewater and also increased efficiency of modern wastewater treatment systems.  

    Keywords: Cold plasma, treatment, Wastewater, Dye, Dielectric barrier discharge}
  • فرهاد عوض نژاد*، حمیدرضا شیبانی

    رنگ، عنصری شاخص و کلیدی در معماری مساجد ایران محسوب می شود. مساجد شاخص شیراز منسوب به دوره قاجاریه دارای تزییناتی شاخص از جمله کاشی کاری (هفت رنگ، معرق و معقلی)، کتیبه نگاری، حجاری، ارسی (شیشه های رنگی)، گره چینی و مقرنس است. مسجد نصیرالملک شیراز به دلیل تزیینات گسترده اش به «نگین مساجد ایران» شهرت یافته است. هدف پژوهشگر در پژوهش حاضر، بررسی پالت رنگی موجود در تزیینات وابسته به معماری مسجد نصیرالملک است. روش تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی است و اطلاعات موجود با مطالعه منابع کتابخانه ای و پژوهش میدانی گردآوری، مطالعه و بررسی شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که پالت رنگی غالب در بنا فام های گرم است، موضوعی که تا پیش از آن در معماری مذهبی (مساجد) چندان رایج نبوده و مسجد نصیرالملک شیراز به دنبال ساختارشکنی در پالت رنگی بناهای مذهبی (مساجد) بوده است که این مهم سبب افزایش غنای حسی و بصری معماری مسجد شده است. مطالعه و بررسی رنگ در معماری بناهای تاریخی می تواند مرجع و پاسخگوی هنرهای تجسمی و کاربردی معاصر باشد. 

    کلید واژگان: رنگ, شیراز, کاشی هفت رنگ, مساجد, مسجد نصیرالملک, هنر قاجار}
    Farhad Avaznejad *, Hamidreza Sheibani

    Color is an important key element in the architecture of Iranian mosques. Remarkable mosques of Shiraz which are belonging to the Qajarieh era have significant decorations such as tiling (Haft rang, mosaic and moqali),  inscription, carving, sash (colored glass), porcelain knots and Mogharnas. Nasir Al-Molk Mosque in Shiraz is known as the "jewel of Iranian mosques" due to its extensive decorations. The purpose of this study is to investigate the color palette in the architectural decorations of Nasir Al-Molk Mosque. The research method is descriptive-analytical and by investigating library resources and field research, information has been collected, studied, and explored. Findings of the current study show that the predominant color palette in buildings is warm shades, an issue that was not so common in religious architecture (mosques) before, and Nasir Al-Molk Mosque in Shiraz sought to deconstruct the color palette of religious buildings (mosques). This has led to an increase in the sensory and visual richness of the mosque's architecture. The study and investigation of color in the architecture of historic buildings can be a reference and answer to the visual and applied arts. 

    Keywords: Color, Shiraz, Tiling Haft rang, Mosques- Nasir Al-Molk Mosque, Qajarieh}
  • آزیتا بلالی اسکویی*، سام مرادزاده
    دین مبین اسلام از زمان شکل گیری خود باعث دگرگونی و تغییراتی در زمینه های مختلف معماری گردید. این تغییرات شامل بخش های مختلف، از جمله های تزیینات بنا نیز می شده است. با گذشت زمان و شکل گیری طرح های متعدد گره در بخش های مختلف ساختمانی و مصالح متعدد، عامل رنگ نیز جایگاه خود را یافت و در نهایت رنگ به عنصری جدایی ناپذیر در هنر گره سازی تبدیل گشت. در پژوهش پیش رو تلاش بر آن بوده تا گره را از زاویه نزدیک و از طریق عناصر هندسی سازنده آن، یعنی آلت های گره مورد بررسی قرار گیرد و رنگ در آلت های گره به تفصیل تحلیل گردد. بررسی رنگ هم بر اساس روانشناسی و هم کهن الگویی مورد بررسی قرار گرفته است. سوالات اصلی تحقیق به این نحو است که آلت های گره با چه مشخصه رنگی در کنار هم قرار گرفته اند و آیا می توان برای آن، الگوی همنشینی رنگ ارایه داد؟ برای نیل به این پرسش از مطالعات کتابخانه ای و اسناد و مدارک معماری و تاریخی در کنار استفاده از نرم افزارهای اتوکد و فتوشاپ استفاده شده تا الگوی رنگی آلت های گره معین گردد. پژوهش حاضر با رویکرد اکتشافی و با روش تحقیق توصیفی- تحلیلی انجام گرفته است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که سه دسته اصلی گره ایرانی یعنی کند، تند و شل هر کدام دارای الگوی هندسی خاصی در همنشینی رنگ دارند و پس زمینه و روزمینه بودن هر آلت به تفکیک نوع گره، به عنوان یافته اصلی تحقیق تعیین گشته اند.
    کلید واژگان: رنگ, همنشینی رنگ, گره سازی, کاشی کاری, الگوی هندسی}
    Azita Balali Oskoyi *, Sam Moradzadeh
    The religion of Islam since its formation has caused changes and alterations in various fields of architecture. These changes included various topics, including building decorations. With the passage of time and the formation of various Girih designs in different parts of the building and various materials, the color factor also found its place and finally color became an integral element in the art of Girih. In the present study, an attempt has been made to study the Girih from a close angle through its constituent geometric elements, and to analyze the color in Girih. The study of color is based on both psychology and archetype. The main research questions are what color characteristics of the Girih are placed next to each other and can a color combination pattern be provided for it? To achieve this question, library studies and architectural and historical documents along with the use of AutoCAD and Photoshop software have been used to determine the color pattern of Girih. The present study has been done with an exploratory approach and a descriptive-analytical research method. Findings indicate that the three main categories of Iranian Girih, namely Kond, Tond and Shol, each have a specific geometric pattern in color combination, and the background and routine of each instrument, depending on the type of Girih, has been determined as the main finding of the research.
    Keywords: Color, Color combination, Girih, Tiling, Geometric patterns}
  • محسن مراثی، آرزو پوریایی*

    آشنایی کلی با مبانی اولیه و کهن ساخت رنگ ها و مرکب های قرون اولیه موجب بازسازی و احیای مجدد هویت علوم کهن، صنعت و هنر اسلامی می شود. بر خلاف شیوه های ساده و امروزی، ترکیب عناصر درصنایع مختلف، در گذشته شیوه «امتزاج عناصر» با روش های ساخت چهارگانه، در ارتباط با طبیعیات ارسطو و کیفیات مزاج هر عنصر در امتزاج با عنصر دیگر از اصول اساسی و پایه رنگ سازی و مرکب سازی بوده است. «امتزاج» بر خلاف «ترکیب» گونه ویژه ای از ترکیب با تاثیر و تاثر و شرایط خاص می باشد. هدف از این پژوهش آشنایی کلی با مبانی شیوه های تاریخی ساخت یک نوع مرکب به نام لیقه طلایی است. تحقیق حاضر مروری کلی برشیوه های رنگ سازی و مرکب سازی در قرون اولیه است.

    کلید واژگان: مزاج, طبایع چهارگانه, شیوه ساخت, امتزاج, رنگ, مرکب, کهن اسلامی}
    Mohsen Morasi, Arezoo Pouryaii *

    General familiarity with the early and ancient fundamentals of making paint and ink of the early centuries results in reconstruction and renewal of the identity of ancient sciences, islamic art and industry.Unlike simple and today's methods of combining of the elements in different industries, in the past, the way of merging the elements with the quadruple methods of construction, in relation to Aristotle’s natural and each element's temperament quality in merging with the other element has been a fundamental principle of  paint-making and ink manufacturing. "Fusion" unlike "combination” is a special type of combining with effect and affect under a special circumstance.This research aims to general familiarization with fundamentals of historical methods of making an ink called Golden ink. This research is a general revision of the methods of paint and ink making in the early centuries.

    Keywords: Temperament, Quadruple elements, Construction, Fusing, Paint, ink, Old islamic}
  • امیرمسعود اعرابی، سعیده گرجی کندی *، حدیثه سادات موسوی

    مواد نانوساختار به دلیل خواص و ویژگی های منحصربه فرد و کاربرد روزافزون در دهه ی اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. نانوساختارهای صفربعدی مانند نقاط کوانتوم و یک بعدی مانند نانوالیاف با ارائه ی خواص منحصربه فرد در حیطه های بسیاری از جمله نوری، الکترونیکی و مغناطیسی کاربرد دارند. به دلیل کمبود اطلاعات در مورد این مواد، کاربرد آن ها با محدودیت روبه رو شده است. نانوالیاف ساخته شده بانقاط کوانتوم، رفتارهای نوری جالبی از خود نشان می دهند. استفاده از نقاط کوانتوم برای تولید نانوالیاف علاوه بر دارا بودن مزایا نسبت به رنگزاهای فلورسنتی مرسوم، خواص جالبیمانند قابلیت تنظیم طول موج نشر شده، ارائه می دهد. در این مطالعه، عوامل اثرگذار نقاط کوانتوم بر رفتار نانوالیاف بررسی می شود.از جمله این موارد می توان به چگونگی قرار گرفتن در نانولیف، غلظت و نحوه ی سنتز نقاط کوانتوم اشاره کرد. توده شدن نقاط کوانتوم در لیف موجب از دست رفتن برخی از خواص نوری نقاط کوانتوم می شود و تغییرات غلظت باعث تغییر در خواص ریزساختاری و نوری می شود و نحوه ی سنتز نقاط کوانتوم، خواص نوری آن ها را متاثر می کند .

    کلید واژگان: نانوالیاف, نقاط کوانتوم, رنگ, خواص نوری, الکتروریسی}
  • یوسف محمدی فر*
    رنگ یکی از مشخصه های تصویری مهم و از عناصر اصلی ارتباطات غیرکلامی و اولین نمادی است که موجب جلب توجه، جذب یا دفع مشتری می شود. این مقاله حاصل پژوهشی در خصوص تاثیر رنگ بر متغیرهای روانی ادراک شده کیفیت خودرو است که با استفاده از روش تحقیق شبه آزمایشی به انجام رسیده است. بر این اساس، تصویر دو نوع خودرو با رنگ سبز و پوشش سیاه به نمونه آماری متشکل از 32 نفر دانشجوی مقطع کارشناسی، نشان داده شده و از آن ها در خصوص متغیرهایی چون؛ احساس راحتی، زیبایی، مصرف سوخت، سازگاری با محیط زیست و غیره نظرخواهی شد و در مقطع زمانی دیگری پس از جابجایی رنگ خودروها، مجددا نظرات همان نمونه جمع آوری و تجزیه وتحلیل گردید. به صورت خلاصه نتایج این مطالعه نشان داد که بین دو متغیر "احساس راحتی" و "زیبایی" با "رنگ یا پوشش خودرو"، رابطه معناداری وجود ندارد، اما بین "احساس کم مصرف بودن خودرو"، "احساس سازگاری با محیط زیست" و" با تشخص بودن" و نوع رنگ های مورد مطالعه، رابطه معناداری وجود دارد. به عبارتی می توان ادعا کرد که خودروهای سبز رنگ احساس سازگاری بیشتر با محیط زیست را به مخاطب القا کرده و خودروهای با پوشش سیاه با تشخص تر به نظر می رسند. از دیگر یافته های این تحقیق، ارتباط رنگ با مردانه و زنانه بودن خودروها است که از دو رنگ و پوشش مورد بررسی، رنگ سبز زنانه و سیاه، مردانه معرفی شده اند.
    کلید واژگان: رنگ, روانشناسی رنگ, تبلیغات, برند یابی, بازاریابی}
    Yousef Mohammadi Far *
    Color is one of the most important visual features of non-verbal communication and the first symbol to attract or repel a customer. This article is the result of a research on the effect of color on perceived psychological variables of car quality using a quasi-experimental research method.On this basis, the images of two types of cars with green color and a black cover are shown in a statistical sample of 32 undergraduate students, including variables such as comfort, beauty, fuel consumption, environmental friendliness, etc. The participant opinions were collected and analyzed at another time after the color shift of the cars. In summary, the results of this study showed that there was no significant relationship between the two variables of "feeling comfortable" and "beauty" with "car color", but There is a significant relationship between the "feeling of low vehicle consumption", "feeling of environmentally friendly" and "being prestigious " and the type of colors studied. In other words, it can be claimed that green cars induce a more environmentally friendly feeling and that black cars appear to be more prestigious. Another finding of this study is the relationship between color and masculinity and femininity of cars, which are presented as two colors of more feminine green and masculine black.
    Keywords: Color, Color Psychology, Advertising, Branding, Marketing}
  • فرهاد عوض نژاد*، حمیدرضا شیبانی
    با نگاهی گذرا به نظام سنتی شهرهای ایران و سلسله مراتب خاص موجود در آنها، شاید بتوان ادعا کرد که در فرهنگ آن ها، تجلی روح ساکنان و سازگار با طبیعت پیرامون خود قابل مشاهده است.  نحوه حضور رنگ ها در فضا و توجه به اینکه به کارگیری رنگ ها با چه هدفی دنبال می شود، بسیار حائز اهمیت است. امروزه با توجه به روند ساخت و سازهای در حال انجام، شاهد کم رنگ شدن هویت رنگی شهرها هستیم و این مسئله ای است که نیاز به بررسی دارد. هدف و تمرکز پژوهش حاضر بر رنگ، ترکیب های رنگی، ارتباط معنایی موجود میان رنگ ها و نقش این هماهنگی در پدیدآوردن منظر شهری یکپارچه برای شهرهای ایرانی-اسلامی است. ارسن شهری زندیه شیراز نمونه کوچکی از منظر شهری ایرانی اسلامی است که نقش و تاثیر رنگ دراین مجموعه بررسی شده است. روش تحقیق این نوشتار، توصیفی-تحلیلی است. برای تدوین چارچوب نظری پژوهش، از مطالعات کتابخانه ای و برای تحلیل رنگ های به کارفته در این مجموعه از برداشت های میدانی و روش لانکلو استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که در آفرینش فضای شهری بی نظیری همچون مجموعه زندیه شیراز، به رنگ به عنوان عنصری مهم، نگاهی ویژه شده است. در هنر و معماری این مجموعه از رنگ های سازگار با اقلیم و هویت بومی، استفاده شده است. همچنین استفاده زیاد از رنگ برای افزایش غنای حسی و چشمی این مکان دیده می شود. بررسی و تحلیل فضاهای شهری برجای مانده از شهر سنتی دیروز و قواعد و قوانین حاکم بر آن می تواند مرجع و پاسخگو باشد.
    کلید واژگان: ارسن شهری, لانکلو, رنگ, پالت رنگی, ارسن زندیه شیراز}
    Farhad Avaznejad *, Hamidreza Sheibani
    Stating the issue with a quick look at the traditional system of Iranian cities and the specific hierarchy existing in them, it may be claimed that in their culture, the manifestation of the spirit of the residents and compatible with their surrounding nature is visible. It’s very important to know how the presence of colors are used in space and for what purpose colors are used. Nowadays, due to the ongoing construction process, we are witnessing a diminution identity of the cities and this is a matter that needs to be checked. The aim and focuse of the present study on color, color combinations, semantic relation between colors and the role of this coordination in creating perspective Integrated to the urban cities in the Iranian-Islamic cities, Arsan Shahri Zandieh Shiraz is a small sample of Iranian urban perspective that the role and impact of color in this collection has been reviewed.The research method of this paper is descriptive-analytical. To formulate a theoretical framework of the research, library studies and to analyze the colors used in this collection of field observations, the method of Hey Baang and the method of Langlo has been used. The findings of the research show that the creation of a unique urban space such as the Zand to Shiraz, color as an element importantly, a special look has been made. In the arts and architecture of this collection of color-compatible climates and indigenous identities are used. Also, maximum use of color to increase the sensory and visual of this place can be seen. The study and analysis of urban spaces left over from the traditional city in the incidence and the rules and rules governing it can be reference and responsive.
    Keywords: Arsan city, Lenclos, Color, Color of the palette, Arsen Zandieh Shiraz}
  • زهرا ریاضی هراتمه *، مریم قاسمی سیچانی
    رنگ ها می توانند پل ارتباطی کودکان دارای اوتیسم با جهانی باشند که این کودکان از برقراری ارتباط با آن ناتوان اند. در حقیقت، این کودکان به دلیل مشکلات مغزی، توانایی درک موقعیت مکانی خود در فضاها را ازدست داده اند و قادر به برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران و پرسش و پاسخ از آن ها جهت آگاهی از موقعیت مکانی خود نیستند. بنابراین، با توجه به حافظه قوی این کودکان در درک اطلاعات دیداری، می توان از رنگ ها به عنوان یکی از در دسترس ترین علائم دیداری جهت تعریف و کدگذاری فضاها و فعالیت های مختلف برای این افراد استفاده کرد. رنگ ها می توانند به این افراد نشان دهند که باید در هر لحظه، در کدام قسمت از فضا باشند و چه فعالیتی را در کجا و چگونه انجام دهند. بدین ترتیب، رنگ ها با برقراری رشته ارتباطی کودکان اوتیسم با جهان پیرامون به دنیای نامفهوم این کودکان، معنا و مفهوم می بخشند. ازاین رو، بدون علائم رنگی این کودکان با ترس و اضطراب ناشی از حضور در یک فضای ناشناخته و غیرقابل پیش بینی روبه رو می شوند. ترس و اضطرابی که می تواند بر روند آموزش این افراد، به عنوان یکی از مناسب ترین شیوه های درمانی اوتیسم، تاثیر منفی بگذارد. پس اهمیت استفاده از رنگ در محیط های آموزشی اوتیسم آشکار است. ازاین رو، هدفی که در این مقاله دنبال شده است، مروری بر کاربرد رنگ های مناسب در طراحی محیط های آموزشی برای کودکان اوتیسم بوده است. در نهایت نیز با مرور و بررسی تحقیقات مرتبط با موضوع این مقاله، مشخص شده است که با کاربرد مناسب رنگ ها در تعریف فضاهای آموزشی، می توان در کاهش اضطراب، حفظ آرامش، تمرکز و درنتیجه، بهبود روند یادگیری و درمان این کودکان موثر بود.
    کلید واژگان: رنگ, فضاهای آموزشی, کودکان اوتیسم, حافظه تصویری}
    Zahra Riazi Haratemeh*, Maryam Ghasemi Sichani
    Colors can be a communicative tool between autism children and the world, where they are not able to communicate with. In fact, these children have lost their ability to recognize their spatial position in spaces due to brain problems and they are unable to communicate with others and ask questions from them to find out about their spatial position. Hence, given the strong memory of these children in understanding and recognizing the visual information, colors can be used as one of the most available visual signs for defining and encoding various activities and spaces for these individuals. Colors can represent these individuals in which part of the space they should be and where and how perform a given activity. Thus, the colors give meaning to the meaningless world of the autistic children through the establishment of communication between these children and the world around them. Therefore, without color signs, these children are faced with anxiety and fear of being in an unknown and unpredictable space. The fear and anxiety can leave negative impact on the education of these individuals. Hence, the importance of using color is evident in autism educational environments. Accordingly, this research was conducted to review the application of appropriate colors in the design of educational environments for autistic children. Finally, by reviewing and investigating the studies related to the subject of this paper, it was shown that proper application of colors in the definition of educational spaces can be effective in reducing anxiety, keeping the peace of mind, concentration and consequently, improving the learning process and treatment of these children.
    Keywords: Color, Educational Spaces, Autistic Children, Visual Memory}
  • پیمان ولی پور *، مریم شکارچی
    امروزه برندها در بسیاری از جنبه های زندگی انسان راه یافته اند. برندها در سبک زندگی و فرهنگ تاثیر داشته و حتی گاهی اوقات معرف آن ها هستند. با توجه به اهمیت موضوع در این تحقیق هدف بررسی تاثیر شاخصه های رنگی البسه بر وفاداری مشتریان با نقش واسطه ای شخصیت و وجهه ی برند می باشد. از لحاظ هدف کاربردی، روش گردآوری داده ها توصیفی و نمونه گیری به صورت تصادفی ساده می باشد. جامعه آماری شامل مشتریان فروشگاه های ال سی وایکیکی استان مازندران است. حجم جامعه از رابطه کوکران، 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب با پرسشنامه استاندارد پنج طیف لیکرت اطلاعات جمع آوری گردید. برای تایید اعتبار پرسشنامه و از آلفای کرونباخ استفاده شد. سنجش پایایی با ضریب آلفای کرونباخ 813/0 برای پرسشنامه روایی و پایایی تایید گردید. برای تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه در بخش آمار استنباطی از آزمون های کلوموگروف- اسمیرنوف و تحلیل عاملی تائیدی و مدل معادلات ساختاری، از نرم افزارهای SPSS22 وISREL8. 54 استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که شاخصه رنگی البسه تاثیر مستقیم و معنی داری بر وفاداری مشتریان دارد. شخصیت برند و هویت برند در رابطه رنگ البسه بر وفاداری مشتریان نقش میانجی گری جزئی دارند.
    کلید واژگان: رنگ, روانشناسی رنگ, وفاداری مشتری, هویت برند, شخصیت برند}
    PEIMAN VALIPOUR*, Maryam Shekarchi
    Nowadays, brands influence various aspects of life and sometimes even represent our ways of life and culture. In this research, we investigate the impact of color index in clothes on customer loyalty by considering the mediation role of the brand character. A descriptive data collection and random sampling method were used in the statistical population of the customers of LC.Waikiki stores in the Mazandaran province. Following the Cochran formula, 384 customers were randomly selected as the sample population and asked to answer a Likert Scale standard questionnaire (a five point scale). The Cronbach's Alpha Coefficient of 0.813 was calculated which confirmed the validity and reliability of the questionnaires. SPSS22 and LISREL8.54 software were used for data analysis of the Kolmogorov–Smirnov, and Kaiser-Meyer-Olkin tests. The results indicate that the clothes’ color has a direct and meaningful effect on the customer loyalty. However, it is observed that the brand’s character and identity in relation to the clothes’ color, play a minor mediation role in the customer loyalty.
    Keywords: color, color psychology, customer loyalty, brand identity, brand character}
  • نسترن اکبرزاده، محمد جواد وریدی *، فخری شهیدی، الناز میلانی
    خلر، ماده اولیه سرشار از پروتئین می باشد که موارد استفاده آن در برنامه غذایی کم است. این گیاه در مقایسه با شبدر، یونجه، اسپرس و سایر گیاهان علوفه ای ارزش غذایی یکسانی داشته و پروتئین آن با توجه به مرحله رشد در هنگام برداشت بین 12 تا 22 درصد متغیر می باشد. با استفاده از فرایند پخت اکستروژن می توان تغییرات زیادی در ویژگی های خلر ایجاد نمود و آن را به صورت مستقل یا جایگزین در فرمولاسیون های مختلف به کار برد. در این پژوهش با استفاده از روش سطح پاسخ و نرم افزار Design expert اثر متغیر های اکستروژن شامل میزان رطوبت ورودی( 20-12 درصد )، دما ( 160-120 درجه سانتی گراد ) و سرعت چرخش مارپیچ ( 180-120 دور در دقیقه ) بر برخی خصوصیات فراورده اکسترود شده ( سختی، تخلخل و آزمون حسی ) و آرد حاصل از آن ( رنگ و جذب روغن )مورد ارزیابی قرار گرفت. با افزایش میزان رطوبت سختی افزایش ولی تخلخل، میزان روشنایی، میزان زردی و قرمزی، جذب روغن و پذیرش کلی کاهش یافت. با افزایش دما میزان قرمزی و جذب روغن افزایش و میزان سختی، زردی و پذیرش حسی کاهش نشان داد. با افزایش سرعت مارپیچ میزان قرمزی، جذب روغن، پذیرش کلی افزایش و میزان سختی و زردی کاهش یافت. شرایط فرآیند به منظور تولید محصولی با تخلخل، بافت، رنگ، جذب روغن و پذیرش کلی مناسب شامل رطوبت 12 درصد، دمای 137 درجه سانتی گراد و سرعت چرخش مارپیچ 137دور در دقیقه می باشد. در این شرایط مناسب ترین تخلخل، سختی، رنگ، بیشترین میزان پذیرش کلی و کمترین میزان جذب روغن را خواهیم داشت.
    کلید واژگان: اکستروژن, حسی, خلر, جذب روغن, تخلخل, رنگ}
    Nastaran Akbarzade, Mohammad Javad Varidi*, Fakhri Shahidi, Elnaz Milani
    Grass pea is rich protein whereas it not consumed widely. Grass pea has same nutritional value with Clover, Alfalfa, Sainfoin and other forage plants which it has 12-22% protein. Extrusion cooking changes properties of Grass pea. Therefore, extruded Grass pea could use independently or as alternative in various formulations. The objective of this study was to apply response surface methodology by Design expert software to estimate the physicochemical and sensory properties of grass pea extrudate and to evaluate of the extrusion process include feed moisture (12-20%), die temperature (120-160°C) and screw speed (120-180 rpm) on properties of extruded Grass pea ( porosity, hardness, sensory properties) and its flour ( color, oil absorbtion index) were evaluated. By increasing feed moisture hardness increased and porosity, lightness (L*), yellowness (b*), redness (a*), oil absorption index and overall acceptability of extruded Grass pea decreased. Increasing die temperature increased redness, oil absorption index of extruded Grass pea whereas hardness, yellowness and overall acceptability of extruded Green pea decreased. Increasing screw speed increased redness, oil absorption index and overall acceptability of extruded Grass pea whereas hardness and yellowness decreased. Process conditions to produce best porosity, texture, color, oil absorption and overall acceptability were 12% moisture content, 137 ° C temperature and 137 rpm screw speed. In this condition, the best porosity, hardness, color, highest and lowest amounts of oil absorption will be obtain.
    Keywords: extrusion, Sensory, Khollar, oil absorption, Porosity, color}
  • محمدرضا شاه پروری، سید محمد مهدی میرزاامینی، مصطفی زارع مهرجردی، امید شیخ بگلو
    قالی از مصادیق هنر اسلامی است که از جلوه های زیبایی و آیینی برخوردار می باشد. این هنر ملی در دوران حکومت خاندان صفوی مورد توجه قرار گرفت. از این عصر قالی هایی با طرح ها و نقش های متفاوت بجای مانده که هر یک از مفاهیم ویژه ای با هدف ترویج تشیع برخوردار است. از این جمله قالی ها و قالیچه های محرابی می باشد که به سبب کاربرد مذهبی در این دوران مورد توجه قرار گرفته و در کارگاه های درباری در انواع و ابعاد متفاوت تولید می شده است. قالیچه های محرابی که قرابت نزدیکی به ساختار معماری و محراب مساجد دارند، با رنگ ها، آرایه های تجریدی گیاهی و هندسی و خط نگاره هایی با مضامین آیات و احادیث متبرکه مزین شده اند. حال با توجه به نمادگرایی در قالی ایرانی و استفاده آیینی قالی محرابی در پژوهش حاضر رنگ ها و رنگ بندی قالی محرابی عصر صفوی مطالعه و بررسی شد تا در گام نخست رنگ های موجود و مشترک میان قالی های محرابی شناسایی شود. در گام بعدی جهت اطمینان از کاربرد تعمدی و یا تصادفی رنگ ها در قالی های محرابی، رنگ بندی قالی های محرابی با غیرمحرابی مقایسه شد. یافته های پژوهش نشان می دهد رنگ های کاربردی در قالی های محرابی به صورت آگاهانه انتخاب شده است و اختلافاتی میان رنگ بندی غیرمحرابی وجود دارد. در قالی های محرابی علیرغم کاربرد نقش مایه های متنوع، تنها از هفت رنگ ثابت در رنگ بندی قالی های محرابی استفاده شده است. این رنگ ها که در عرفان اسلامی مقدس و مورد احترام می باشند عبارتند از سفید، مشکی، صندل، آبی، سرخ، زرد و سبز که هر یک از رنگ های مذکور جایگاه ثابتی را در عموم قالی های محرابی به خود اختصاص داده و به مفاهیم نمادین و مقدسی همانند ترویج مذهب شیعه، وحدت و حضور آدمی در بهشت اشاره دارد. بدین ترتیب نتیجه نهایی پژوهش نشان می دهد، جایگاه و چیدمان رنگی قالی های محرابی صفویه در خدمت مفاهیم مستتری است که افزون بر ادراک مفاهیم اسلامی و شیعی، باعث تشدید حالات معنوی و عرفانی نمازگزار حین انجام فریضه الهی نماز می شود. این پژوهش با استفاده از منابع کتابخانه ای، به روش کیفی توصیفی- تحلیلی به انجام رسیده است.
    کلید واژگان: قالی ایرانی, قالی محرابی, رنگ, صفوی, نمادگرایی}
    Mohammad. Reza. Shahparvari, Seyed. Mohammad. Mahdi. Mirzaamini, Mostafa. Zare Mehrjardi, Omid. Sheikh Baglo
    Carpet is an instance of Islamic art and a display of beauty and religion. This national art became the center of focus during the reign of the Safavid dynasty. Many carpets with different designs and patterns have survived from this era, each carrying a particular meaning with the aim of promoting Shia Islam. These include prayer carpets and rugs which were produced in many sizes and variants in court workshops. These carpets and rugs gained importance in this era due to their religious applications. Prayer rugs which have affinity with the architecture and structure of mosque sanctuaries, have decorations of plant colors, geometric abstract arrays, and pictographs which contain content from Hadith and the Quran. With regards to symbolism in Persian carpet and religious application of prayer carpets, first, the colors of Safavid prayer carpets have been studied in this paper in order to identify the common colors used in these carpets. Next, the color of prayer carpets have been compared to other types of carpets in order to specify whether the use of these colors were deliberate or accidental. Results show that these colors were knowingly chosen and have differences with colors in non-prayer carpets. Although many patterns are used in prayer carpets, only seven specific colors have been applied. These colors, which are considered sacred and respected in Islamic mysticism, are white, black, brown, blue, red, yellow, and green. Each of these colors are constantly utilized in general prayer carpets and portray symbolic and sacred meanings such as promoting Shia Islam, unity, and the presence of man in heaven. Thus, it can be concluded that the role and composition of colors in Safavid prayer carpets is based on implied meanings, which in addition to introducing Islamic and Shia concepts, increases the spiritual state of worshipers in their prayers. This research has been conducted with library sources, and descriptive and analytic qualitative method.
    Keywords: Persian carpet, Prayer carpet, Color, Safavid, Sumbolism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال