جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "الگوی معماری" در نشریات گروه "هنر و معماری"
-
سیر تاریخی معماری مسجد در یزد را، مانند هر منطقه دیگری باید از سده های نخست هجری پی گرفت. در این بازه زمانی· آثار معماری اندکی در منطقه یزد به جا مانده است و متون تاریخی هم اشارات درخوری در این باره ندارند، از این رو گفتگو درباره این آثار، ازجمله مساجد، گام برداشتن در تاریکی محسوب می شود. در متون جغرافیای تاریخی سده سوم و چهارم هجری از چهار مکان دارای منبر در یزد نام برده شده است. شناخته-شده ترین مساجد سده های نخست هجری· مسجد جامع فهرج در حوالی شهر یزد است، اما درباره دیگر مساجد از این دست کم تر گفتگو شده یا آگاهی و اسنادی چندانی در دسترس نیست. پرسش پژوهش این است که، مساجد نخستین یزد کدامند، چه زمانی بنیاد یافته و از چه الگوی مکانی و معماری برخوردار بوده اند؟ روش پژوهش از گونه «تاریخی تحلیلی» است که با استناد به متون معتبر تاریخی، احضار شواهد موجود و تحلیل آن ها پیش خواهد رفت. مقصود این است که به پیدایش گونه بنای مسجد در منطقه یزد پرداخته و قواعد حاکم بر معماری این بناها بازشناخته شود. نتیجه این پژوهش نشان داد که در شهرها و قرای معتبری که در یزد وجود داشته، با فاصله دست کم دو سده از ورود مسلمانان، مساجدی در قامت یک اندام شهری یا روستایی ساخته شد. شواهد مساجد نخستین در کثه (یزد)، فهرج، خویدک، میبد، نایین و ابرکوه وجود دارد این مساجد از گونه شبستانی و مبتنی بر جرز و دیوار باربر اند، نه بناهای ستون داری که در دیگر مناطق شناخته می شوند. این بناها که ابعاد بزرگی ندارند، ویژگی های مشترک فضایی و فناوری ساخت دارند و همگی با ساخت مایه خشت و گل بنا شده اند.
کلید واژگان: مساجد نخستین یزد, الگوی معماری, سده های نخست هجریThe architectural history of the mosque in Yazd, like other regions, should be started from the first centuries of Hijri. There are few buildings left in Yazd region during this period of time, and there are no clear references in this regard in the historical books, so talking about these buildings, including mosques, is considered a step in the dark. In the historical geography texts of the 3rd and 4th centuries of Hijri, four places with pulpits in Yazd are mentioned. The most famous mosques of the first centuries of Hijri are Masjed- e jame Fahraj near Yazd city, but other mosques are less discussed or there are not many documents available. The research question is, which are the first mosques in Yazd, when were they founded and what kind of location and architecture did they have? The research method is of the "historical-analytical" type, which will proceed by referring to authentic historical texts, seeing the available evidence and analyzing them. The aim of the research is to investigate the origin of the mosque in Yazd region and to recognize the architectural rules of these buildings. The result of this research showed that in the old cities and villages that existed in Yazd, at least two centuries aim the arrival of the Muslims, the mosque was built as an urban or rural space and element. There are evidences of the first mosques in Katha (Yazd), Fahraj, Khavidak, Meybod and Nain, and Abarkouh can be added to this list. These mosques are of the nave type and are based on masonry columns and load-bearing walls, not pillared buildings that are known in other regions. These buildings, which are not large in size, have common features of space and construction technology, and they are all built with clay and mudbrick materials.
Keywords: first mosques of Yazd, architectural pattern, first centuries of Hijri -
بیان مساله
پژوهش های معاصر مرتبط با معماری خانه، اغلب متمرکز بر خانه های ممتاز دارای ارزش میراثی است و در این میان، پژوهش-هایی با محور خانه های معمولی عامه ی مردم اندک است و اسنادی مکتوب از آنها وجود ندارد. همچنین پژوهش های موجود اغلب مطالعات کالبدی را محور شناخت خانه قرار داده اند و به تفاوت های رفتاری ساکنین و تغییرات ناشی از نیازهای ساکنین در طول زمان کمتر توجه شده است. در راستای چنین نیازی انسان شناسی فضای خانه توجه خود را به رابطه ی میان خانه و مردم و سبک زندگی ساکنین معطوف می سازد.
سوال تحقیق1.خا نه های محدوده ی پژوهش، دارای چه الگوهای کالبدی مرتبط با شیوه ی زندگی هستند؟ 2. از دیدگاه ساکنین، سبک زندگی در این خانه ها در گذر زمان چگونه بوده است؟ 3. از منظر ساکنین چه ویژگی هایی موجب رضایتمندی یا عدم رضایتمندی از فضای خانه شده است؟
اهداف تحقیقاین پژوهش قصد دارد، خانه های غیر فاخر در سه شهرستان استان آذربایجان شرقی را از منظر گفتگوهای مرتبط با ذهنیت مردم ساکن در آن در غالب الگوهای معماری معین به تصویر کشد.
روش تحقیقاین پژوهش از رویکرد کیفی و مطالعه ی موردی بهره گرفته شده است. ابتدا مطالعات نظری پیرامون انسان شناسی فضای خانه و سبک زندگی صورت گرفته و با استدلال منطقی مولفه هایی بر همین اساس استخراج شده است. سپس، برپایه ی برداشت های میدانی و مطالعات مردم نگارانه، شامل برداشت و مصاحبه ی نیمه عمیق ساختاریافته، شیوه ی زندگی ساکنین و الگوهای معماری 14 نمونه خانه بررسی شده است.
مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیقسه نمونه الگوهای معماری یافت شده در برداشت میدانی طبقه بندی شدند: خانه-حیاط کوچک نیمه مستقل (1320 ه.ش. و قبل از آن)؛ خانه-حیاط مستقل بزرگ (1330- 1350ه.ش.) و خانه های حیاط دار با اتاق های تفکیک شده به لحاظ عملکرد (1350-1360 ه.ش). براساس دیدگاه ساکنین، خانه های متاخرتر دوره پژوهش (1350-1360ه.ش.) به لحاظ فرهنگی و زیستی پاسخگوی نیازهای ساکنین هستند با تعمیرات کافی، از مطلوبیت مناسب برخوردارند. براساس دیدگاه ساکنین: اصلی ترین دلیل تدوام زیست در خانه ها، عامل اهمیت حسی و خاطره ای و رابطه با حیاط بیان شد. بیشترین تغییرات مربوط به تغییر کاربری فضایی، اضافه شدن آشپزخانه و سرویس بهداشتی به فضای داخلی خانه، همچنین ادغام فضایی بود. فضای انبار و حیاط بنا به شیوه ی معیشت (باغداری) منطقه جزو فضاهای ضروری در خانه هاست.
کلید واژگان: انسان شناسی, فضای خانه, سبک زندگی, الگوی معماری, آذربایجان شرقیResearch ProblemContemporary research related to house architecture often focuses on distinguished houses with heritage values, and there are few researches focusing on ordinary public houses and sparse written documents of them exist. Also, few attentions have been paid to residents ''behavioral differences and physical changes due to residents'' needs over time. Threfore, anthropology of domestic space focuses on the relationship between houses and people and the lifestyle of residents.
Research questionWhat physical patterns do houses in the research area have based on lifestyle? 2. What has been the lifestyle of these houses over the years from the residents'' point of view? 3. From the residents'' point of view, what characteristics have caused satisfaction or dissatisfaction with their house space?Aims of the research: This study intends to depict ordinary houses in three cities of East Azerbaijan province from the perspective of conversations related to the mentality of the inhabitants in the form of certain patterns.
Research MethodThis research is a qualitative approach and case study. Based on field perceptions and ethnographic studies, including semi-structured interviews, residents'' lifestyles and architectural patterns of 14 cases of houses are examined.
The Most Important Results and ConclusionThree examples of architectural patterns found in the field survey were classified: semi-detached small house-courtyard (1320 SH and before); Large independent courtyard house (1330-1350 SH) and courtyard houses with rooms separated in terms of function (1350-1360 SH). According to the residents'' view, the later houses of the research period (1350-1360 SH) meet the needs of the residents culturally and practically in relation with nature, and with adequate repairs, they are suitable. According to the residents, the main reason for the continuity of life in the houses was the factor of sense of space and memory importance and relationship with the yard. Most of the alternations were related to usage change, the addition of the kitchen and bathroom to the interior of the house, as well as the integration of departed space. Warehouse and yard space is one of the essential spaces in houses according to the lifestyle (gardening) of the region.
Keywords: Anthropology, domestic space, Lifestyle, architectural pattern, East Azerbaijan -
مسجد کبود تبریز یکی از آثار باارزش معماری ایران است که از گذشته تاکنون، مورد توجه مورخان، سیاحان و پژوهشگران معماری متعددی قرار گرفته است. در این راستا، مطالعات فراوانی درباره تاریخ و ریشه الگوی معماری مسجد کبود و عناصر و جزییات آن، با رویکردها و روش های مختلف انجام پذیرفته و برخی نتایج متضاد و پرابهام به دست آمده است؛ به نحوی که عده ای کلیت فرمی بنای کبود تبریز را وارداتی و متاثر از معماری مساجد گونه بورسا در عثمانی و عده ای دیگر آن را در تداوم تجربیات معماری ایرانی می دانند. با نگاهی اجمالی به این یافته ها، لزوم انجام پژوهش های بیشتر برای یافتن ریشه الگوی معماری مسجد کبود تبریز در کلیت و اجزایش، به چشم می آید. بدین منظور، نوشتار حاضر با روش تفسیری تاریخی، نخست به مطالعه تاریخ بستر و کشف و تحلیل نیروهای متفاوت اثرگذار پیدا و پنهان بر فرم معماری مسجد کبود تبریز پرداخته و در ادامه در یک تحلیل معماری، جایگاه الگوی ساخت بنای کبود تبریز و میزان سنخیت آن در تناسب با زنجیره تداومی معماری ایرانی و معماری مساجد عثمانی گونه بورسا را تعیین کرده است. یافته ها نشان می دهد هرچند در دوران جهانشاه و پیش از او، ارتباطات فرهنگی گسترده ای بین دولت عثمانی و قراقویونلوها وجود داشته، اما در موضوع معماری، تاثیر یک طرفه هنرمندان، معماران و کاشی کاران ایرانی بر معماری عثمانی مشهود است. بنای کبود تبریز که یک مسجد متصل به آرامگاه است، در حس فضا، کارکرد، کارشیو، سازه، نما و تزیینات، ریشه کاملا ایرانی دارد و از جنبه الگوی ساخت، در تداوم گسترش بناهای گنبدخانه ای ایرانی شکل می گیرد.مسجد کبود تبریز یکی از آثار باارزش معماری ایران است که از گذشته تاکنون، مورد توجه مورخان، سیاحان و پژوهشگران معماری متعددی قرار گرفته است. در این راستا، مطالعات فراوانی درباره تاریخ و ریشه الگوی معماری مسجد کبود و عناصر و جزییات آن، با رویکردها و روش های مختلف انجام پذیرفته و برخی نتایج متضاد و پرابهام به دست آمده است؛ به نحوی که عده ای کلیت فرمی بنای کبود تبریز را وارداتی و متاثر از معماری مساجد گونه بورسا در عثمانی و عده ای دیگر آن را در تداوم تجربیات معماری ایرانی می دانند. با نگاهی اجمالی به این یافته ها، لزوم انجام پژوهش های بیشتر برای یافتن ریشه الگوی معماری مسجد کبود تبریز در کلیت و اجزایش، به چشم می آید. بدین منظور، نوشتار حاضر با روش تفسیری تاریخی، نخست به مطالعه تاریخ بستر و کشف و تحلیل نیروهای متفاوت اثرگذار پیدا و پنهان بر فرم معماری مسجد کبود تبریز پرداخته و در ادامه در یک تحلیل معماری، جایگاه الگوی ساخت بنای کبود تبریز و میزان سنخیت آن در تناسب با زنجیره تداومی معماری ایرانی و معماری مساجد عثمانی گونه بورسا را تعیین کرده است. یافته ها نشان می دهد هرچند در دوران جهانشاه و پیش از او، ارتباطات فرهنگی گسترده ای بین دولت عثمانی و قراقویونلوها وجود داشته، اما در موضوع معماری، تاثیر یک طرفه هنرمندان، معماران و کاشی کاران ایرانی بر معماری عثمانی مشهود است. بنای کبود تبریز که یک مسجد متصل به آرامگاه است، در حس فضا، کارکرد، کارشیو، سازه، نما و تزیینات، ریشه کاملا ایرانی دارد و از جنبه الگوی ساخت، در تداوم گسترش بناهای گنبدخانه ای ایرانی شکل می گیرد.
کلید واژگان: مسجد کبود تبریز, الگوی معماری, معماری ایرانی, معماری عثمانی, تصوف شیعیThe Blue Mosque in Tabriz is considered by many historians, visitors, and architectural specialists to pose one of Iran's most valuable architectural achievements. Many studies have been conducted on the history and origin of the architectural model of the Blue Mosque, as well as its elements and details using various approaches and methods, resulting in some contradictory and confusing results. Some researchersconsider the general form of the building to be imported from Ottoman architecture, while others consider it in line with the continuity of Iranian architecture. Hence, it is clear that further research is needed to discover the origins of the general and specific aspects of the architectural model of the Blue Mosque. This study uses the interpretive-historical research method to examine the history and the factors that influenced the architectural design of the Blue Mosque. Architectural analysis is performed to assess the degree of consistency of formal development along the continuous line of Iranian architecture and the architecture of Ottoman mosques (Bursa type). The results show that although there was substantial cultural contact between the Ottoman government and the Qara-quyunlus, the one-way influence of Iranian artists, architects, and tile workers on Ottoman architecture is undeniable. In terms of space, function, plan, structure, facade, and decorations, the architecture of the Blue Mosque (which is connected to a tomb) is considered Iranian in origin and is developed in line with the continuity of Iranian dome buildings.
Keywords: Blue Mosque of Tabriz, architectural model, Iranian architecture, Ottoman architecture, Shi‘ite Sufism -
محیط تاریخی به مثابه یک اندامواره زنده است که همراه بخشی از بناهای آن در اثر عملکرد عوامل مخل طبیعی و انسانی در طی مرور زمان دچار تخریب، فرسودگی می شود. بر اساس قاعده حاکم، بافت شهری نیز با زایش و استقرار بناهای جدید روبرو خواهد بود. ساختارهای جدید در هر محیط تاریخی به حکم پویایی محیط زنده رشد می یابند و باید به آن به چشم یک واقعیت مرتبط با زمان و پاسخگویی به نیازهای مردم به آن نگریسته شود.
با دقت در مفهوم و رویکرد دوران جدید نسبت به دوران گذشته باید اذعان نمود که مقوله ای به عنوان ساختارهای جدید در محیط های تاریخی امری نو تلقی می شود. این مسئله از آنجا ناشی می شود که پدیده ای به نام محیط تاریخی نیز به نوبه خود امری نوظهور است. چراکه اساسا نگاه تاریخی به اشیاء از شاخصه های تفکر مدرن است. این نوع نگرش براساس قطع تعلق از گذشته، سنت، تاریخ و اختصاص آثار تاریخی به گذشته شکل گرفته و نتیجه بدیهی آن در روند رشد و نمو ساختار شهری، جدا شدن شکلی و محتوایی ساخت و سازها و ساختارهای جدید از محیط های تاریخی خواهد بود. مقاله ی حاضر در پی دست یافتن به استراتژی ها، اصول و مبانی مداخله، جهت استفاده طراحان به منظور طراحی ساختارهای جدید در زمینه های تاریخی است. دستورالعمل های پیشنهادی ثابت نیستند، اما جامع اند، به طوری که می توانند در موقعیت های متنوعی استفاده شوند و با ویژگی های خاص شرایط گوناگون و ارزش های نهفته در هر زمینه ی تاریخی منطبق گردند. بدین منظور ابتدا جهت دستیابی به رویکردهای جهانی به این موضوع، توافق نامه های بین المللی ای که توانسته اند اصول پذیرفته شده ای را در سطح بین المللی معرفی نمایند مورد بررسی قرار می گیرند؛ در ادامه با بررسی استراتژی های طراحی، اصول و در پایان رویکردهای طراحی در محیط تاریخی ارائه گردیده است. لذا مبانی نظری مورد نظر در خصوص ساختارهای جدید در زمینه تاریخی و عوامل مورد توجه در طراحی مطرح می شود که علاوه بر داشتن نقشی شهری، به دلیل جنس طراحی خود و احترام به زمینه تاریخی سبب ارتقاء و احیاء محیط و بافت تاریخی خواهد گشت.کلید واژگان: محیط تاریخی, ساختار جدید, مداخله, الگوی معماری, شهرهای ساحلیThe historic environment as a living organism that comes some of the buildings that are be worn detrimental to the function of natural and human factors in damage over time,. Based on the rules governing the urban fabric as well as will be facing the formation and deployment of new buildings. New structures in the historic environment the verdict dynamic living environment grow and have to be seen it as a reality and meet the needs of the people associated with the time. Precision in concept and approach the new era of the past we should acknowledge that category as the new structures is considered something new historical environment. This issue arises from the phenomenon known as the historic environment, in turn, is emerging. Because of the characteristics of modern thought is essentially a historical look at things. This kind of attitude on the part cut off from the past, tradition, history and monuments of the past have shaped. And therefore it is obviously in the process of growth and development in urban structure, will be separation of form and content structure of new construction and historic environment Paper seeks to achieve the strategies, principles of intervention for designers to design new structures in historic areas. Guidelines are not fixed, but comprehensive, so that can be used in various situations and the specific characteristics of a variety of conditions and values are inherent in any consistent historical context. For this purpose, in order to achieve a global approach to this issue, the international agreements that have are examined to introduce internationally accepted principles. Following the study design strategies, principles and design in the historic environment is presented at the end approaches. Therefore, the theoretical foundations of new structures in the historical context and the factors considered in the design arises In addition to the urban part, due to the sex of their design and respect for the historical context and historical context will improve and restore the environment.Keywords: Historic environment, new structure, Intervention, pattern coastal city architecture -
پشتونوالی را ایدئولوژی و نظامنامه ی قبیله ای قوم پشتون دانسته اند که تمامی وجوه حیات قومی ایشان را هدایت کرده است. لذا مطالعه مفاهیم و محتوی آن برای شناخت شیوه و محیط زندگی آنها اهمیت می یابد. با وجود این، عوامل فرهنگ قومی موثر بر محیط انسان ساخت افغانستان که تکثر فرهنگی مشخصه بارز آن است کمتر مطالعه شده است. لذا سعی شده با تشریح پشتونوالی به تعیین اثر آن بر الگوی معماری خانه ی قلعه ای پشتون های افغانستان پرداخته شود. بنابراین نخست با روش تحقیق تحلیلی– توصفی چهارچوب نظری تدوین و محتوی پشتونوالی بررسی شده، سپس یافته ها در رابطه با خانه قلعه ای پشتون(قلا)، به روش مطالعه تطبیقی و استدلال منطقی در قالب چهارچوب نظری، تحلیل و نتایج به صورت جدولی که سطوح و لایه های پنهان پشتونوالی را در ارتباط با این الگو و به صورت سلسله مراتبی مشخص می کند، ارائه گردید. مطالعه نشان داد پشتونوالی نظامنامه ای ارزشی است و از طریق مفاهیمی هنجاری در زندگی و معماری پشتون ها نمود پیدا می کند. در این میان استقلال، ملمستیا، ناموس و سیالی مفاهیمی اند که اثر ملموس تری بر الگوی قلا ها داشته اند.کلید واژگان: خانه های قلعه ای, الگوی معماری, پشتونوالی, قوم پشتون, افغانستانValues and beliefs of a culture is embodied in its people and their lives, which now we look for this embodiment. We are seeking embodiment of Pashtunwali concept in castle houses Qala of the Pashtun ethnic, a house which its pattern, according to some, is embodiment of Afghan Pashtun culture. Pashtunwali is known the ideology and code of behaviors of the Pashtun that guides their ethnic life. For this reason, the study of concepts and content of passhtunwali is necessary for analyses of the Pashtuns castle houses and establishing the relevance of the concept with its architectural pattern. This study aimed at describing and analyzing the castle houses and pasthtunwali- to determine the effect of the code based on the architectural pattern of the Pashtuns castle houses.
The study has benefited from descriptive analytical research method, the theoretical framework has been established and the content of pashtunwali has been analyzed; moreover, the comparative methods and logical reasoning were applied to the findings in terms of the theoretical framework.
According to the theoretical framework and the fact that house is made of culture, at first different models of house cultural analysis were split in two categories: analysis of culture to components and categorization of culture to consecutive and relevant layers. Then, according to the holistic research approach to culture, the cultural level formed the basis of research analyses. The model explains that culture possesses three level relationship, inner, middle, and outer levels. The values is the inner layer and the manifestations of culture such as architecture is the outer. Lifestyle and behavioral codes that are affected by the values is intermediate and path to culture crystallization that help to decrypt the relation between culture and house form.
Opposite to many researchers who consider pashtunwali as the behavioral code of the Pashtun, the conceptual and contextual analysis of pashtunwali has shown that it is a code of values. And through normative principles and concepts it is reflected in the life and architecture of the Pashtun. Study of the contextual factors of the code and analyzing it in relation to architectural pattern of the Qala showed the impression of the pattern from pashtunwali principles and among the principles there are concepts that have tangible impression on the physical structure of the Qala. The principles include independence, Melmasteya, Namus, and Seyali that are reflected in the form of behavioral patterns, internal collaboration, external competition, hospitality and protection of gold, women, and lands- creating the spatial elements and system as well as the physical form of the castle houses. Finally, the results are summarized in a table with the hidden layers and levels of pasthuwali and its relationship with Qala pattern are presented in a hierarchal form. The results of this study and the realities of the multi-ethnicities of the Afghan society indicate that, without considering the concept of pashtunwali, understanding and recognizing the original architectural-housing identity of the Afghans is impossible and the academic training of their architecture would be incomplete.Keywords: Castle houses, Architectural pattern, pashtunwali, pashtun, Afghanistan -
این پژوهش با هدف ارتقاء کیفی مسکن روستایی کشور، به دنبال ارائه راهکاری عملیاتی برای مشارکت ساکنین در طراحی مسکن روستایی در یک منطقه مشخص از ایران بوده است. منطقه انتخابی روستای بالقیه در شهرستان مشکین شهر می باشد. دراین راستا، مباحثی در زمینه مشارکت ساکنین از برخی نظریه پردازانی که در این چارچوب مطالعه و فعالیت کرده اند، طرح شده و تعریفی از مفهوم الگو در معماری مسکونی ارائه شده است. تاکید این بخش بر اهمیت نظرات استفاده کننده و مشارکت ایشان در فرایند طراحی و ساخت مسکن بوده است. با توجه به آن که ارائه الگوی طرح مسکن بخشی از فرایند ساخت مسکن محسوب می شود و اجرای طرح مطلوب منوط به ایجاد بستر مناسب درخصوص آن است، در این بخش، ارائه الگوی ساخت در روستا، به دو سطح تقسیم شده است: الف) ارائه روش مدیریتی و اجرایی و به عبارت دیگر، برنامه ریزی ساخت وساز در روستا که فرایندی را تعریف می نماید که طرح خانه بخشی از آن محسوب می شود. ب) اعمال برنامه ریزی انجام شده در یک خانه روستایی مشخص. در ادامه، به منظور معرفی شیوه ای عملیاتی برای جذب مشارکت ساکنین در فرایند معماری، طراحی خانه نمونه با کمک ساکنین در یکی از روستاهای مطالعه شده انجام شد. ضمن تحلیل وضع موجود خانه نمونه و خواست های ساکنین، فرایند طراحی تشریح شده و طرح نمونه ارائه شده است.
کلید واژگان: طراحی معماری, الگوی معماری, مشارکت, معماری بومی, مسکن روستاییThe main objective of this research is developing the quality of rural housing in Iran. To fulfill this objective, a participatory action plan has been proposed for construction of a rural dwelling in a specific village (as a sample case). In the first step, based on the literature review, rural housing pattern has been identified. Then, different approaches to people participation in housing construction have been studied and a theoretical frame work has been developed. Accordingly, the feasibility of participation approach in rural housing in Iran has been discussed. As the architectural design is a part of rural housing construction process and providing a desirable house depends on a comprehensive planning, a rural housing pattern has been presented in two levels: 1. Presenting project management plan which defines a process including architectural design. 2. Realization of the action plan Although for an appropriate design, all the steps defined earlier in this process need to be applied, but applying the first step was approximately impossible due to many limitations faced in a research. For the second step based on a model including strategic planning and organizing design, a field study has been carried out in a given house located in Baloqyah Village in Meshkin Shahr. Baloqyah has been located on the foot of a hill and has cold and long winters. In the sample house which has been considered for the pilot project, a family of seven has been living. Farming was the main livelihood of the family. The house composed of two residential buildings (old and new), a barn and the related equipment. The most important objectives of field studies were: - Studying vernacular architecture and residents lifestyle - Evaluating the performance of residential and farming units - Understanding the needs and desires of residents - Climatic evaluation of buildings Finally, desirability of the house from the residents view point has been evaluated through several checklists. To examine the suggested method presented in this paper, an ideal plan for a house has been developed. This had been done with the help of local people. In this procedure a layout has been provided in interaction with the residents and then, architectural drawings have been presented. Final plans have been provided by applying residents’ opinions. Accordingly, the positive and negative points of the given plans have been discussed by both the experts and the local people. Regarding the outcomes of pilot project, some instructions for enhancing inhabitant's participation in rural housing have been given.Keywords: Architectural design, architectural pattern, Participation, Vernacular Architecture, Rural Housing
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.