جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "تجددگرایی" در نشریات گروه "هنر و معماری"
-
منطقه آذربایجان با مرکزیت تبریز به علت ویژگی خاص جغرافیایی، قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم و اصلی ترین مسیر ارتباطی شرق و غرب و شمال و جنوب اهمیت زیادی داشته است. همچنین در دوره قاجار انتخاب این شهر به عنوان دارالسلطنه اهمیت آن را دوچندان نمود. با توجه به تحولات مهم صنعتی و رواج تجددگرایی در این عصر، رشد و توسعه هنرهای صناعی راهی متفاوت از دوره های پیشین را طی نمود. فلزکاری یکی از شاخه های هنرهای صناعی است که تا دوره های پیشین در این شهر رونق زیادی داشته است و اکنون بجز چند مورد محدود با کاربرد تزیینی کارگاه های فلزکاری متروک و فراموش شده است. در این مقاله با مطالعه سفرنامه ها، کاوش در منابع مکتوب و آثار فلزی محفوظ در موزه های دولتی و خصوصی با هدف شناسایی شاخه های مهم هنر و صنایع فلزی این شهر را مورد کاوش قرار داده است. صنایع فلزی تبریز در دوره قاجار چه بوده است؟ سوال اصلی این پژوهش است. برای رسیدن به پاسخ این پرسشها از روش تاریخی و توصیفی تحلیلی بهره گرفته شده است. اطلاعات و داده های مورد نیاز این تحقیق از طریق میدانی و کتابخانهای گردآوری شدهاست. در این پژوهش روش تجزیه و تحلیل داده ها نیز کیفی است. نتایج تحقیق نشان میدهد که در دوره قاجار صنعتگران و هنرمندان فلزکار در شاخه های مختلف فلزکاری نظیر مسگری، قفل سازی، قیچی سازی به کار و پیشه خود اشتغال داشته اند. شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی این شهر در رشد و یا افول این حرفه ها تاثیر مستقیم داشته است.
کلید واژگان: هنر و صنایع فلزی, تبریز, دوره قاجار, تجددگرایی -
منطقه آذربایجان با مرکزیت تبریز به علت ویژگی خاص جغرافیایی، قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم و اصلیترین مسیر ارتباطی شرق و غرب و شمال و جنوب اهمیت زیادی داشته است. همچنین در دوره قاجار انتخاب این شهر به عنوان دارالسلطنه اهمیت آن را دوچندان نمود. با توجه به تحولات مهم صنعتی و رواج تجددگرایی در این عصر، رشد و توسعه هنرهای صناعی راهی متفاوت از دوره های پیشین را طی نمود. فلزکاری یکی از شاخه های هنرهای صناعی است که تا دوره های پیشین در این شهر رونق زیادی داشته است و اکنون بجز چند مورد محدود با کاربرد تزیینی کارگاه های فلزکاری متروک و فراموش شده است. در این مقاله با مطالعه سفرنامه ها، کاوش در منابع مکتوب و آثار فلزی محفوظ در موزه های دولتی و خصوصی با هدف شناسایی شاخه های مهم هنر و صنایع فلزی این شهر را مورد کاوش قرار داده است. صنایع فلزی تبریز در دوره قاجار چه بوده است؟ سوال اصلی این پژوهش است. برای رسیدن به پاسخ این پرسشها از روش تاریخی و توصیفی تحلیلی بهره گرفته شده است. اطلاعات و داده های مورد نیاز این تحقیق از طریق میدانی و کتابخانه ای گردآوری شده است. در این پژوهش روش تجزیه و تحلیل داده ها نیز کیفی است. نتایج تحقیق نشان میدهد که در دوره قاجار صنعت گران و هنرمندان فلزکار در شاخه های مختلف فلزکاری نظیر مسگری، قفلسازی، قیچی سازی به کار و پیشه خود اشتغال داشته اند. شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی این شهر در رشد و یا افول این حرفه ها تاثیر مستقیم داشته است.
کلید واژگان: هنر و صنایع فلزی, تبریز, دوره قاجار, تجددگرایی -
فرهنگ مادی گرای معاصر غرب به دلیل محرومیت از کلام الهی و سنت معصومین سلام الله علیهم، در تبیین عالم و آدم دچار انحراف و گمراهی عظیمی گشته است. پیرو آن در تبیین مفاهیم، ساختار، مراحل، منابع و مبانی فرایندهای انسانی نیز تناقض ها و تعارض هایی در آن پدید آمده که سبب شده در حوزه های علوم انسانی، فلسفه هنر، معماری و شهرسازی هرگاه از انسان و نظام ارزش های او سخن می رود، مغالطه های متعددی صورت گیرد. در بیشتر مواقع، چنین مغالطه هایی در استدلال های شبه روشنفکران غربزده و حتی استادان دانشگاه هم دیده می شود. این مغالطه ها باعث مقاومت تعدادی از دانشگاهیان با رویکرد تحول و ارتقای علوم انسانی، قدرت نیافتن اجتهاد در نظریه پردازی های اصیل و اسلامی و نبود همکاری لازم در تهیه نقشه راه تمدن نوین اسلامی شده است. در مقاله پیش رو، مهم ترین این مغالطه ها که به خصوص در زمینه های هنر، معماری و شهرسازی مطرح هستند، در 8 طرح تعارض بررسی شدهاند: 1. تضاد بین علم و دین 2. تضاد بین سنتگرائی (ترادیسیونالیزم) و تجددگرائی (مدرنیسم) 3. نفی رابطه اسلام و آثار مسلمانان همچون معماری و شهرسازی 4. تضاد بین رویکردهای نخبه گرایی و مشارکت گرایی 5. تضاد بین تقلید و خلاقیت 6. تضاد بین آرمان گرائی (ایده آلیسم) و واقع گرائی (رئالیسم) 7. تضاد بین انسانمحوری (امانیسم) و خدا محوری (تئیسم) 8. تضاد بین جهانی یا بومی بودن. ازآنجا که مبنای اعتبار در این پژوهش عقل و نقل است، روش تحلیلی برای فهم مدعیات و روش تفسیری و استدلالی برای تبیین و نقد دیدگاه ها به کار گرفته شده است. این تحقیق با استناد به متون دینی و تحلیل عقلی نشان می دهد که تعارضات بیان شده از نگاه اسلامی، اعتباری ندارند. تعارض به خاطر تفسیر غلطی است که از یک یا دو بعد متعارض بیان شده است. همچنین، در پژوهش حاضر با ارائه 8 جدول پیشنهادی، مدل هایی راهگشا برای این شبه تعارض ها پیشنهاد شده و احتمال می رود بی توجهی به این مغالطات، مشکلات بسیاری را در پژوهش های تخصصی به همراه داشته است.
کلید واژگان: اسلام, علم, دین, سنت گرایی, تجددگراییThe contemporary materialist culture of the West has gone astray in explicating the world and human being due to deprivation of God’s words and the tradition of the Immaculate. Consequently, a number of paradoxes in explaining the concepts, structure, stages, resources and foundations of human processes have been created which, in turn, caused numerous fallacies in various fields of humanities, philosophy of art, architecture and urban planning whenever man and his values are considered. Most of the time, such fallacies are also seen in the arguments of westoxicated intellectuals and even university scholars. These fallacies have caused the resistance of some academicians against the approach of humanities promotion and development and weak role of Ijtehad in original and Islamic theorization. In this article, the most important fallacies which are proposed especially in the fields of art, architecture and urban planning are studied in eight categories as following: 1) opposition between science and religion, 2) opposition between traditionalism and modernism, 3) negating the relationship between Islam and the works of Muslim architects, 4) opposition between eliticist and participatory approaches, 5) opposition between imitation and creativity, 6) opposition between idealism and realism, 7) opposition between humanism and theism, 8) opposition between globalism and localism. Since the validity of this research is based on reason and quotation, the analytic as well as argumentative and interpretive methods have been used for understanding the claims and explaining the views respectively. Citing religious texts and drawing on logical analysis, this research shows that such fallacies are not valid from the Islamic perspective. Such fallacies are due to wrong interpretations of one or both sides of the opposition. Moreover, this study proposes eight diagrams which work as models for resolving suchoppositions.Keywords: Islam, science, religion, traditionalism, modernism -
در آغاز سده چهاردهم شمسی، پدیده جهانی ناسیونالیسم معاصر در قالب دیدگاهی سیاسی توانست تعریف جدیدی از ملیگرایی را در قبال ناسیونالیسم تاریخی که جایگاهی مداوم در طول تاریخ داشت ارائه دهد. بزرگترین ثمره ملیگرایی جایگزین کردن علایق ملی و باستانی به جای آیینهای قومی و دینی بود. با توجه به این که مهمترین سوال این مقاله چگونگی تاثیرگذاری ملیگرایی بر معماری بناهای حکومتی دوره پهلوی اول است، لذا سعی شده است تا تاثیر ناسیونالیسم به عنوان یک مفهوم سیاسی بر معماری این دوره بررسی و از این رهگذر برخی از ویژگی های معماری آن تبیین گردد. درتالیف این مقاله با استفاده از روش «توصیفی- تحلیلی»، ابتدا منابع مکتوب مرتبط با موضوع جمع آوری و اطلاعات مورد نیاز استخراج و سپس با بازدید از بناهای این دوره، ویژگی های کالبدی آن ها تحلیل و تبیین شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که عناصر معماری دوره باستان (به ویژه هخامنشیان و ساسانیان) صرفا در نمای ساختمانها و به دو گونه مورد استفاده قرار گرفته است: بناهایی که از عناصر و نشانه های باستانی استفاده کردند و بناهایی که برگرفته از بناهای باستانی به وجود آمدهاند، بدون آن که مستقیما تقلیدی از شکلها و یا عناصر معماری هخامنشی، اشکانی و ساسانی باشند.
کلید واژگان: معماری, ملی گرایی, پهلوی اول, ایران, تجددگراییIn the beginning of solar fourteenth century contemporary nationalism global phenomenon could provide a new definition of nationalism despite historical nationalism that had a continuous position in the history and its most important result was the substitution of national and ancient interests for ethnic and religious rituals. Since the most important question in this article is that “how nationalism affects governmental architecture buildings in the first Pahlavi period?”، Thus we’ve tried to verify the effects of nationalism as a political concept on the architecture of this period and explain some features of its architecture. Research method of this article is “Descriptive-Analytical” so that first the written sources related to the subject was collected and data needed were extracted. Then visit the monuments of this period to analyze and explain the features they paid. According to studies، one tactic used by governments to make sense of this term Nationalist (and exploitation of results) The architecture of the ancient doctrine that had twoPurposes1-anti Religious 2-modernism Of the results is that the ancient architectural elements (particularly the Achaemenid and Sassanian) only are used in the appearance of buildings and the use of these elements are also two types: 1 – buildings that firmly used elements and ancient symbol like the Shahrbani House، National Bank، schools of FirouzBahram and Anoushirvan and Carpets Company Building 2 - The building that inspired and taken from the ancient building there was no direct imitation have shapes and architectural elements of Achaemenid، Parthian and Sassanian like State Department building and the Museum of Ancient Iran.Keywords: Architecture, nationalism, first Pahlavi, Iran, Anti religious, Modernism
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.