به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « روش تدریس » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • هادی فرهنگدوست*، تکتم حنایی، هیرو فرکیش

    با توجه به روند جهانی شدن، کشورها به طور فزاینده ای درگیر بستر مسئله جدیدی در بررسی برنامه درسی و آموزشی به عنوان راهی برای تکمیل آموزش با دانش، مهارت ها و قابلیت های مورد نیاز برای فردا شده اند. شباهت و همچنین تمایز اصلاح برنامه درسی بین کشورهای مختلف، پیچیدگی گسترده تری را در مورد اصلاح برنامه درسی منعکس می کند، که مربوط به فعل و انفعال تاثیرات جهانی، بومی و واکنش های آموزشی آنها است. در این بین، مسئله اصلی و مهمی درباره شیوه اجرایی اصلاحات برنامه درسی از نظر مجریان و ارکان آموزش مطرح می باشد.مرجع تدریس بر اساس ماهیت معماری و شهرسازی، مفهومی نظری و چند وجهی است که میتوان از جنبه های مختلفی بدان پرداخت. چارچوب حاضر تلاش کرده است جامع ترین بستر را که در واقعیت، بیشترین نقش در شکل دهی به این ماهیت داشته، یعنی برنامه آموزشی را انتخاب کند. برنامه آموزشی، مفهومی چند مقیاسی است که طیف وسیعی از برنامه ریزی کلان ستادی در حد وزارت خانه، تا برنامه ریزی خرد صفی در مدیریت گروه های معماری و شهرسازی را در بر میگیرد. پژوهش حاضر، با روش نظریه زمینه ای و رویکرد کیفی، ضمن واکاوی نظریات و چارچوب های فکری موجود در نظام آموزش عالی، برای دستیابی به اهداف کاربردی پژوهش، برخی موارد را به صورت تطبیق با ماموریت های کلان این رشته ها، و بخش هایی را نیز به صورت محقق ساخته، بدان اضافه کرده است. یافته های این نظریه پردازی با جمع بندی سطوح مختلفی از محتوا و روش دروس، برای هر کدام از اهداف آموزشی، چارچوبی متناظر با ماهیت آنها در نظر گرفته، که میتوان به آنها اصطلاح الگوی تدریس را اطلاق کرد. استفاده از الگوهای تدریس متناسب، نقش بسزایی در کاهش ناکارآمدی آموزشی، و زمینه سازی افزایش رضایت مندی ارکان آموزش خواهد داشت.

    کلید واژگان: روش تدریس, برنامه ریزی آموزشی, طرح آموزشی, الگوی تدریس, آموزش عالی}
    Hadi Farhangdoust*, Toktam Hanaee, Hero Farkisch

    Due to the globalization trend, countries are increasingly engaging in the context of a new problem in the study of curriculum as a way to complete tomorrow's education with the knowledge, skills and capabilities required. The similarity, as well as the differentiation of curriculum reform between different countries, reflects broader complexity about curriculum reform process, which relates to the interplay of global, indigenous influences and their educational impacts. Because the importance of the role of a specific educational program on the efficiency of students' graduation results has been recognized by educational planners. In this regard, the importance of curriculum reform implementation is discussed from the viewpoint of administrators of education. This is why the question of how to reform the curriculum policy becomes a reality in the sector and layers of higher education, has become the focus of higher education administrators. Teaching reference based on the nature of architecture and urbanization is a theoretical and multifaceted concept that can be paid in different aspects. The present framework has attempted to select the most comprehensive platform that, in reality, has played the most role in shaping this nature, the namely “educational program” or “curriculum”. The educational program is a multi-scale and multistandard concept that includes a wide range of headquarters planning at the level of the Ministry, to micro-level planning in the management of architecture and urban planning departments of faculties. Accordingly, the present theory-making research has been formed with the aim of presenting a framework that is consistent with and proportional to the "importance, relevance and application" of various educational-research factors in architecture and urbanism.The solution of this research is to provide a suitable answer to this type of complexity arising from the spread of effective factors and implementation areas, using the problem solving method and strategies for breaking the macro problem, into the micro problems separated from each other. The necessity of such a thing is to promote the education- based generation (the first academic generation) to the research- based generation (the second academic generation). The application of such a reference contributes to an integrated understanding and management of the goals and capabilities of architecture and urbanism in the "socio-artistic-economic" levels. The present study, by means of grounded theory and qualitative approach, and by examining the ideas and frameworks of thought in the higher education system, has added some cases to the realization of and compatible with the research objectives in accordance with upstream laws, as well as sections. The findings of this theory can be defined and be referred to as the “teaching pattern” by summing up different levels of content and methods of the lessons for each pedagogical goal, that have considered a framework corresponding to their nature. The use of appropriate teaching patterns can play a significant role in reducing education disability, inefficiencies and will pave the way for increasing the satisfaction of those involved in education. It also, in the long run, it will also enhance coordination between the university education and the needs of the professional community. IN such a way as to promise the formation of a healthy competition environment among higher education institutions in the field of quality improvement, specialized orientation and recruitment of skilled personnel for the implementation of educational planning.

    Keywords: Teaching Method, Educational Planning, Educational Design, Teaching Pattern, Higher Education}
  • حسین نوروزی قره قشلاق*، سمیه صالحی، حجت الله رشادی

    انتخاب روش مناسب تدریس، از جمله موارد ضروری در افزایش کیفیت فرایند آموزش است و تاثیر گذاری عمیق بر یادگیری فراگیران خواهد داشت. با توجه به ماهیت دروس هنر و صنایع دستی، ضروری است روش هایی انتخاب شود که علاوه بر یادگیری، آنچه را در آموز ش هنر اهمیت دارد، نیز به فراخور مورد توجه قرار دهد. پژوهش حاضر با هدف سنجش میزان یادگیری و رضایت از تدریس دانشجویان رشته صنایع دستی ورودی 1397 دانشگاه اراک، به بررسی روش های آموزش مستقیم و اکتشافی هدایت شده در درس «هندسه نقوش در صنایع دستی ایران 1» پرداخته است. پرسش های تحقیق نیز چنین مطرح می شود که: روش تدریس اکتشافی هدایت شده چه تاثیری در میزان یادگیری دانشجویان درس هندسه نقوش در صنایع دستی ایران دارد؟ و همچنین میزان رضایتمندی دانشجویان درس هندسه نقوش در صنایع دستی ایران از روش تدریس اکتشافی هدایت شده چگونه است؟ روش پژوهش، نیمه تجربی و با استفاده از دو گروه آزمایش و کنترل که به روش تصادفی انتخاب شده اند، انجام شده است. ابزار گردآوری داده، آزمون نهایی عملی مشترک و همچنین پرسشنامه محقق ساخته در مقیاس لیکرت و مشتمل بر 20 سوال و 4 خرده مقیاس برای بررسی میزان رضایت از تدریس است. به منظور تجزیه و تحلیل داده های حاصل از آزمون عملی، سه مولفه کیفی «کشف روش ترسیم»، «ایده پردازی و ترسیم نقوش بدیع» و «زمان» و همچنین میانگین نمرات اکتسابی هر دو گروه و برای داد ه های حاصل از پرسشنامه رضایتمندی، میانگین پاسخ ها مورد استفاده قرار گرفت. نتایج تحقیق بیانگر آن است که روش آموزشی اکتشافی هدایت شده، از تاثیرگذاری بیشتری در فرایند یادگیری عمیق دانشجویان در این درس برخوردار است. همچنین میزان نمرات اکتسابی دانشجویان و رضایت از تدریس آن ها در روش اکتشافی هدایت شده بیشتر بوده است. به طور کلی، چنین روشی قابلیت افزایش میزان خلاقیت دانشجویان این درس را خواهد داشت.

    کلید واژگان: روش تدریس, آموزش مستقیم, اکتشافی هدایت شده, کارشناسی صنایع دستی, هندسه نقوش}
    Hossein Norouzi Gharagheshlagh *, Somayeh Salehi, Hojatalah Reshadi

    Choosing a right teaching method is essential in increasing the quality of the teaching process and has a profound impact on learners' understanding. Due to the nature of art and handicraft courses, it is necessary to choose methods that along learning pay attention to what is important in art. The present study aimed to assess the level of learning and teaching satisfaction of undergraduate students of handicraft entering Arak University in 1397. It tried to investigate the methods of direct and exploratory education guided in the course called ‘Geometry of patterns in Iranian Handicrafts 1’. The research tries to answer questions: a) what effect does the guided exploratory teaching method have on the learning rate of students in the course of Geometry of Patterns in Iranian handicrafts? b) how much satisfaction of learning does the studentsdraw from a guided exploratory teaching method? The research method has been quasi-experimental using two experimental and control groups randomly selected. The data collection tool is a joint final practical test as well as a researcher-made questionnaire on the Likert scale and consists of 20 questions and 4subscales to assess the level of learning satisfaction. In order to analyze the data obtained from the practical test, three qualitative components--‘discovery of drawing method’, ‘ideation and drawing of original designs’ and ‘time’ as well as the average scores obtained by both groups—were measured, and for the data obtained on learning satisfaction questionnaire, the mean of responses was used. The findings indicate that the guided exploratory teaching method has a greater impact on the students' deep learning process in this course. Also, the rate of students' acquired grades and their satisfaction with teaching in the guided exploratory method were higher. In general, such a method will be able to increase the creativity of students in this course.

    Keywords: Teaching method, direct teaching, guided exploratory method, undergraduate students of handicrafts, geometry of patterns}
  • سید محمد تقی بافقی، جواد حاتمی*

    مقاله حاضر در رابطه با اهمیت کاربست روش ها و فنون تدریس در اجرای درس طراحی پوستر انجام شده است. طی این پژوهش با طرح سئوالاتی پیرامون سه مضمون؛ 1. ویژگی های شخصیتی مدرس 2. توانایی
    علمی مدرس 3. توانایی تدریس مدرس، از نظر دانشجویان این حوزه به تبیین روش های موفق آموزش طراحی پوستر در دانشگاه های هنر ایران پرداخته شده است. روش پژوهش، کیفی و با استفاده از تکنیک مصاحبه
    انجام شده است. حجم نمونه 13 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد گرافیک دانشگاه های ایران بوده اند و ملاک توقف ادامه مصاحبه، رسیدن به غنای داده بوده است. مهمترین یافته های تحقیق عبارت است از؛
    سلیقه ای عمل کردن مدرسان درس طراحی پوستر در تدریس، عدم تدوین طرح درس مدون و از پیش تعیین شده از سوی مدرسان، عدم اجرای کامل سرفصل های آموزشی توسط استادان، عدم تجربه کاری و حرفه ای
    مدرسان، بی اعتنایی استادان به اجرای ارزشیابی تکوینی و دوره ای و نیز ارائه درس طراحی پوستر توسط مدرسان غیر مرتبط و غیر متخصص که فاقد تشخص مقبول برای ارائه این درس بوده اند.
    کلید واژگان: روش تدریس, آموزش, یادگیری, طراحی پوستر, طراحی گرافیک}
    seyyed Mohammad Taghi Bafeghi, Javad Hatami*

    This study concentrated to importance of teaching methods applications in poster design curriculum implementation. The major research questions were categorized in three them: 1. Personality
    characteristics of lecturer 2. Academic abilities of lecturer 3. Teaching abilities of lecturer. The research method was qualitative and interview technique has been used. The interviewee were 13
    post graduate students of poster design discipline at art universities of Iran and criteria to stop the interview was data saturation.The results of this research are: lecturers prefer the unique and style teaching in curriculum implementation, lecturers have not lesson plan, they did not implement all of the syllabus, lecturers have not enough experience in teaching, they are ignore the formative evaluation, and implement the poster design curriculum via non related lecturers.
    Keywords: Teaching Method, Instruction, Learning, Poster Design, Graphic Design}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال