به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سمنان » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • صدیقه شکری، سعید مقیمی*، وحید حیدری، مهدی امرائی

    آجر یکی از مهمترین مصالح ساختمانی در بناهای تاریخی ایران است که علاوه بر جنبه سازه ای به لحاظ تزئینی مورد توجه می باشد. اگرچه پیشینه استفاده از آجر به دوران پیش از اسلام و تمدن ایلام بازمی گردد اما استفاده از آجر به صورت تزیینی عمدتا مربوط به دوره اسلامی و از قرن سوم هجری به بعد است. منطقه قومس (استان کنونی سمنان) یکی از مناطق پیشگام در هنر آجرکاری بوده است که می توان به آثار شاخص بکار رفته در بناهایی همچون مناره مسجد جامع و تاریخانه؛ برج های پیرعلمدار و مهماندوست و چهل دختران دامغان؛ بقعه و مناره مسجدبایزید و برج کاشانه در بسطام و همچنین مناره مسجد جامع سمنان و رباط انوشیروانی آهوان و رباط سپنج اشاره کرد که همگی متعلق به عصر طلایی هنر آجرکاری در ایران (قرون 4-8 ه.ق) هستند. طی دوران مذکور، در منطقه قومس آجرکاری سیر تحولی تاریخی را میپیماید که میتوان آنرا به لحاظ تغییرات در نقش مایه، تکنیک اجرا، ترکیب مصالح و پراکندگی جغرافیایی بررسی نمود. هدف از این تحقیق بررسی تطبیقی نقوش و تکنیک های آجرکاری های در ابنیه تاریخی منطقه قومس و شناخت سیر تحول تاریخی آنهاست. ماهیت پژوهش حاضر توصیفی و روش تحقیق بر اساس مطالعات میدانی و کتابخانه ای است. طی مطالعات میدانی با استفاده از عکاسی الگوهای بکار رفته در آجرکاری های مهمترین بناهای منطقه مستندسازی گردید. در بخش کتابخانه ای علاوه بر بررسی تاریخچه ابنیه موضوع پژوهش به مطالعه پژوهش های پیشین حول آجرکاری در تاریخ معماری ایران پرداخته شد. نهایتا آرایه های مستندسازی شده در حوزه قومس مقایسه تطبیقی شده و الگوهای مورد استفاده شناسایی گردید. بررسی پیش رو حاکی از آن است که آجرکاری های بکار رفته در ابنیه تاریخی منطقه قومس طی قرون 4-8 هجری به لحاظ نقش مایه از آرایه های مشخصی پیروی می کند که به لحاظ تکنیک اجرایی و مصالح از نمونه های ساده تر تا نقوش پیچیده تر در آن دیده می شود

    کلید واژگان: آجرکاری, قومس, سمنان, آجر-کاشی, تزئینات معماری, سیرتحول تاریخی}
    Sedighe Shokri, Saeed Moghimi *, Vahid Heydari, Mahdi Amraei

    The subject of the present research is related to the art of brickwork in the architecture of the Middle Ages (specifically the 4th-8th century AH) in the Qoms region. Historically, the studied works have been made mainly during the reigns of Al-Buwayh, Seljuk and Ilkhanids. Geographically, the studied area mainly corresponds to the current province of Semnan and the distribution of selected works can be seen in Semnan, Damghan and Shahroud. The number of selected works is 9 historical works and the focus of studies is mainly on the design of brickwork designs and then brickworking techniques and combining brickwork with gemstone tiles and gypsum seals. In addition to the abstract and introduction, the report, list and sources of research include five main chapters as follows:The first chapter deals with the generalities of the research, which includes stating the problem, goals and questions, as well as the necessity and methodology of the research. The second chapter of the report deals with the history of bricklaying in Iran in the pre-Islamic period and especially the Islamic period with emphasis on the Middle Ages (4-8 AH). The third chapter of the report introduces the general examples of research in Qoms region, which includes documenting 9 main buildings, which are scattered from the easternmost point of Semnan province to the city of Semnan in the west. Chapter 4 is the statistical community analysis report of the documentation. The method of analysis includes recognizing the patterns and techniques of bricklaying and combining bricks with tiles and gypsum seals. Then, in a comparative way, the designs and techniques of the selected works are compared with each other and the relevant results are presented in the form of a table. Also, in order to develop comparative studies, a part of the report compares the execution of Qoms region with works from Iran and finally a geographical zoning map of the brick works of Qoms region is presented. The fifth chapter or conclusion of the research is dedicated to answering the research questions. The final product of research in this section shows that the evolution of brickwork in Qoms region from the pre-Seljuk period in the fourth century AH with a great variety of techniques and patterns of brickwork as well as the use of pottery inscriptions that most examples in the field Damghan. Brickwork then became simpler in the late Seljuk period and later in the patriarchal period in terms of a variety of techniques and designs, and gradually the use of tiles in the form of jewels (which had already begun) spread. The use of gypsum balls is an example that belongs to the patriarchal period in the Qoms region and has not been seen before. The subject of the present research is related to the art of brickwork in the architecture of the Middle Ages (specifically the 4th-8th century AH) in the Qoms region. Historically, the studied works have been made mainly during the reigns of Al-Buwayh, Seljuk and Ilkhanids. Geographically, the studied area mainly corresponds to the current province of Semnan and the distribution of selected works can be seen in Semnan, Damghan and Shahroud. The number of selected works is 9 historical works and the focus of studies is mainly on the design of brickwork designs and then brickworking techniques and combining brickwork with gemstone tiles and gypsum seals. In addition to the abstract and introduction, the report, list and sources of research include five main chapters as follows:The first chapter deals with the generalities of the research, which includes stating the problem, goals and questions, as well as the necessity and methodology of the research. The second chapter of the report deals with the history of bricklaying in Iran in the pre-Islamic period and especially the Islamic period with emphasis on the Middle Ages (4-8 AH). The third chapter of the report introduces the general examples of research in Qoms region, which includes documenting 9 main buildings, which are scattered from the easternmost point of Semnan province to the city of Semnan in the west. Chapter 4 is the statistical community analysis report of the documentation. The method of analysis includes recognizing the patterns and techniques of bricklaying and combining bricks with tiles and gypsum seals. Then, in a comparative way, the designs and techniques of the selected works are compared with each other and the relevant results are presented in the form of a table. Also, in order to develop comparative studies, a part of the report compares the execution of Qoms region with works from Iran and finally a geographical zoning map of the brick works of Qoms region is presented. The fifth chapter or conclusion of the research is dedicated to answering the research questions. The final product of research in this section shows that the evolution of brickwork in Qoms region from the pre-Seljuk period in the fourth century AH with a great variety of techniques and patterns of brickwork as well as the use of pottery inscriptions that most examples in the field Damghan. Brickwork then became simpler in the late Seljuk period and later in the patriarchal period in terms of a variety of techniques and designs, and gradually the use of tiles in the form of jewels (which had already begun) spread. The use of gypsum balls is an example that belongs to the patriarchal period in the Qoms region and has not been seen before.

    Keywords: Brickwork, Qomes, Semnan, Bricks - Tiles, Architectural Decorations, The Course Of Historical Evolution}
  • عسکری مجتهدزاده، زینب کرکه آبادی*، سعید کامیابی

    توسعه و گسترش شهرنشینی در قرن بیستم باعث شکل گیری سازمان های فضایی متفاوتی در الگوهای شهری و منطقه ای شده است. این پژوهش با بکارگیری روش جاذبه (اندازه گیری جریان ها و فاصله از مرکز) به تعیین محدوده منطقه شهری سمنان پرداخته است و هدف آن مشخص کردن مرز منطقه شهری سمنان براساس روابط عملکردی می باشد. از مرکز شهر سمنان حریمی به شعاع 20 و50 کیلومتر در GIS زده شده، شهر سمنان به عنوان شهر اصلی و شهرهای درجزین، سرخه، شهمیرزاد و مهدیشهر به عنوان شهرهای پیرامونی انتخاب گردیدند. در روش اندازه گیری جریان ها، میزان جمعیت جابه جا شده بین دو شهر و میزان کالای جابه جا شده محاسبه گردیده و نمره نهایی (iT) هر شهر محاسبه گردید. شهرهای سرخه و درجزین با همبستگی متوسط، مهدیشهر با همبستگی بالا و شهمیرزاد با همبستگی خیلی بالا با شهر سمنان می باشند. در روش فاصله از مرکز برای تعیین محدوده منطقه شهری سمنان فاصله مناسبی برای حداکثر مسافتی که شهر سمنان می-تواند با حفظ ماهیت شهر- منطقه ای خود بر نقاط شهری پیرامونی تاثیر گذار باشد (فاصله راحت ترین زمان برای رسیدن به شهر اصلی) مشخص و شهرهایی که حد مطلوبی از امتیاز را داشته باشند با استفاده از این روش در محدوده منطقه شهری قرار می گیرند. از هم پوشانی نقشه های حاصل از روش های اندازه گیری جریان ها و فاصله از مرکز در GIS، منطقه شهری سمنان، درجزین، سرخه، شهمیرزاد و مهدیشهر تعیین گردید. سطح تاب آوری کل در محدوده منطقه شهر سمنان برابر با 3/21 و پایین تر از میانگین 3/5 می باشد.لذا محدوده شهر-منطقه در این ابعاد از تاب آوری لازم برخوردار نمی باشد.

    کلید واژگان: روش فاصله از مرکز, روش جاذبه, منطقه-شهر, تابآوری, سمنان}
    Askari Mojtahedzadeh, Zeinab Karkehabadi, Saeid Kamyabi

    The development and expansion of urbanization in the twentieth century has led to the formation of different spatial organizations in urban and regional patterns. Semnan city with a strategic position in the country's communication network and proximity to the capital and industrial, mining and agricultural potentials due to changes and implementation of political divisions in the last decade and the promotion of small towns around Semnan to the city without paying attention to interconnections and demarcations performance encountered. Existence of flows of goods, manpower, and interurban and peripheral services represents a range of activities that cannot be stopped within local boundaries. This study has used the gravity method (measurement of flows and distance from the center) to determine the boundaries of Semnan urban area and its purpose is to determine the boundaries of Semnan urban area based on functional relationships. From the city center of Semnan, a radius of 20 and 50 km was hit in GIS, the city of Semnan was selected as the main city and the cities of Dargzin, Sorkheh, Shahmirzad and Mahdishahr were selected as the surrounding cities. In the flow measurement method, the amount of population displaced between the two cities and the amount of goods displaced were calculated and the final score (iT) of each city was calculated by including the relevant formulas. According to calculations, the cities of Sorkheh and Dargzin are with moderate correlation, Mahdishahr with high correlation and Shahmirzad with very high correlation with Semnan. In the method of distance from the center to determine the boundaries of Semnan urban area, a suitable distance for the maximum distance that Semnan city can affect the surrounding urban areas while maintaining the nature of its city-regions (the easiest time to reach the main city) is specified. Besides, cities that have the desired level of points are located in the urban area using this method. From the overlap of the maps obtained from the methods of measuring flows and distance from the center in GIS, Semnan urban area was determined based on statistical functional relationships and the area of Semnan urban area consisting of Semnan, Dargzin, Sorkheh, Shahmirzad and Mahdishahr cities. The total resilience level in Semnan region is equal to 3.21, lower than the average of 3.5. As it was said before, only the social and cultural dimension is resilient and in terms of other dimensions, especially the economic and institutional management dimensions, resilience is at a very low level.

    Keywords: Gravity method, Measurement of flows, Distance from the center, Urban area, Andresilience analysis of urban areas, Semnan}
  • علی اکبر سالاری پور*، بنیامین حسن زاده باغی، سحر نظری

    محله ها جزیی جدایی ناپذیر از ساختار زندگی اجتماعی شهروندان هستند و با وجود نیازهای مختلف انسان در محلات شهری، باید در برنامه ریزی های شهری از رویکرهای جدیدی استفاده نمود که شهرسازی انسانگرا یکی از آنهاست. این پژوهش با تکیه بر روش های کمی و توزیع پرسشنامه میان شهروندان به دنبال سنجش میزان تحقق مولفه های رویکرد انسانگرا در محلات ناسار و ارم شهر سمنان به عنوان محلات قدیم و جدید شهری انجام شده است. نتایج مطالعه نشان می دهد که تفاوت معناداری در میزان تحقق مولفه های رویکرد انسانگرا در سطح محلات ناسار و ارم وجود دارد و بر خلاف ذهنیت موجود در انسانگراتر بودن محلات قدیمی، میزان رضایت ساکنین از مولفه های رویکرد انسانگرا در محله ارم مطلوب تر از محله ناسار است و نشان دهنده توجه اندک مدیریت شهری به محلات قدیمی در برنامه ریزی های شهری است. همچنین مدل ساختاری مسیری پژوهش، نشان می دهد، مولفه «امنیت و ایمنی» بیشترین تاثیر را بر میزان تحقق رویکرد انسانگرا دارد.

    کلید واژگان: رویکرد انسانگرا, محله شهری, سمنان, محله قدیم, محله جدید}
    Aliakbar Salaripour *, Benyamin Hasanzadeh Baghi, Sahar Nazari

    The existence of cities and, on a smaller scale, urban neighborhoods has been a human achievement and a product of human needs throughout history. Neighborhood is a place where the experience of life should be formed and appropriate spaces and physical environment are prerequisites for the formation of such an experience. But the occurrence of events such as the Industrial Revolution, the penetration of modern thinking, the use of automotive planning instead of human-centered planning and the lack of attention of urban management to old neighborhoods and endogenous development and also due to disregard for human needs in neighborhoods, especially in Old neighborhoods that are very vulnerable have changed the attitude of residents towards their neighborhoods. Today, by creating approaches such as "human-centered neighborhood" or "human-centered urban planning", efforts have been made to create neighborhoods for human life with all human characteristics.This research is descriptive-analytical and based on quantitative methods and distribution of questionnaires among citizens, it has been done to evaluate the implementation of human-centered approach components in Nasar and Eram neighborhoods of Semnan as old and new urban neighborhoods. The results showed that there is a significant difference in the level of the two neighborhoods in the level of realization of the components of the human-centered approach. So that in Eram neighborhood, the level of residents' satisfaction is more desirable than Nassar neighborhood and Eram neighborhood is a more human-centered neighborhood than Nassar neighborhood, and this result is contrary to public perception. However, despite the disregard for physical and environmental qualities in such neighborhoods and the lack of proper planning to solve the problems of its residents, some components and indicators of human-centered approach in the old neighborhoods have been reduced. Assessing the level of human-centered approach indicators in the study areas, shows that in the old neighborhood of Nasar, the indicators of "social solidarity" and "safety against hazards" were ranked highest and lowest, respectively. In the new neighborhood of Eram, the index of "environmental cleanliness" was ranked first and the index of "suitable green space" was ranked last. The structural model of the research path using the PLS technique shows that the "security and safety" component has the greatest impact on the realization of the human-centered approach.According to the research results, it can be said that contrary to the existing mentality that the old neighborhoods are more human-centered and respond to the needs of its residents. However, due to problems such as physical exhaustion, lack of safety against dangers, etc., in addition to creating dissatisfaction among the residents of the old neighborhoods, it has damaged the identity and position of the traditional Iranian neighborhood as a human-centered neighborhood. Therefore, in order to improve the position of neighborhoods in cities and humanize them, a kind of balance and proportion in facilities, services, etc. should be created in neighborhoods with logical and flexible planning. In the end, solutions were presented to return the components of the human-centered approach and improve the situation of Nasar neighborhood.

    Keywords: Human-centered approach, Urban Neighborhood, Semnan, Old neighborhood, new neighborhood}
  • سید امیر منصوری*

    اینکه زندگی وابسته به آب است را همه می دانند. «من الماء کل شیء حی». حیات اما، وابسته به حرکت است. شیء ثابت را حیات مند نمی شناسند. حیات را با جان نیز یکی می دانند. جانداران آن هایی هستند که حیات و حرکت دارند. مفهوم حیات و حرکت برای گیاهان و حیوانات نسبتا قابل درک است. حیات نباتی و حیوانی، زندگی در عرض است. هرچه از ابتدا دارند، همان است که توسعه پیدا می کند. حرکت گیاه و حیوان که وابسته به آب است، حرکتی در عرض است که تفاوت موثری در رتبه وجودی آن ها ایجاد نمی کند.حرکت برای انسان به رشد او منجر می شود. رشد مفهوم عمیق تری از توسعه دارد. توسعه را می توان تحول استعداد درونی دانست که بالفعل می شود. رشد اما، توسعه ای است که بیرون از ظرفیت های ماده رخ می دهد. رشد، تولید مرتبه بالاتری از موجود است. زنبور عسل دارای ظرفیتی است که غریزه خوانده می شود. بالفعل کردن توان درونی زنبور از جنس توسعه است. امکانی مادی که وقوع پیدا می کند. زنبور با تحقق حرکت مادی خود شانی بالاتر از آنچه برای او پیش بینی شده بود نمی یابد. این حرکت در عرض است. تحقق صفت ها و استعدادهای نهفته موجود مادی.رشد منحصر به انسان است. انسان هم ظرفیت های خاص خود را دارد. هم امکاناتی که با حرکت در عرض و تحقق ظرفیت های مادی درونی او حاصل می شود و هم حرکت در طول که از طریق به کارگیری خلاقیت و آفرینشگری او در عرصه روحی به دست می آید.رشد انسان بخشی از حیات اوست. حیاتی که وابسته به آب است. ادله وابستگی توسعه مادی و حیات حیوانی انسان به آب پیداست. نکته آن است که حیات انسان با تحقق ظرفیت های مادی او پایان نمی یابد. پس از تحقق استعدادهای درونی، تمنای انسان حیات معنوی است که به آن رشد گفته می شود.ای برادر تو همه اندیشه ایمابقی خود استخوان و ریشه ای «مولوی»برای تحقق رشد نیز آب یک عنصر پایه ای است. تصور نقش عنصر مادی در تولید امر معنوی دشوار است. اما دقت در وابستگی روح انسان زنده به جسم او درک این رابطه را آسان می کند. انسان برای رشد خود دو عرصه زندگی فردی و اجتماعی را پیش رو دارد. در مقیاس فردی، همنشینی با آب به حس طراوت و پاکی منتهی می شود. برای ایرانیان که آناهیتا، اسطوره بزرگ طهارت و باروری خود را در ربط با آب انگاشته بودند، مقام آب برای درک معانی کمال و تقدس به کار می آید. ادراکاتی که به وسعت روح و رشد انسانی می انجامد. بازنمایی آب در زبان، هنر و فرهنگ ایران نیز موید نقش پراهمیت آن در تحقق مفاهیم استعلایی است. «آبرو» به معنای ارزش معنوی انسان، آب به معنای ارزش در شعر مولوی:آب کم جو تشنگی آور به دستتا بجوشد آب از بالا و پست  و شعر سهراب سپهری:آب را گل نکنیم...نمونه هایی از جایگاه آب در ذهن انسان ایرانی است که آن را لازمه کمال و رشد می شمارد.رشد انسان در مقیاس جمعی داستان جذاب تری دارد. رشد فردی انسان تا سن بلوغ در محدوده خانواده میسر است. پس از آن ظرف مناسب رشد برای انسان، جامعه است. جامعه نیز از افراد انسانی تشکیل شده که کمال او وابسته به آن هاست. در نتیجه یک حرکت رفت و برگشتی رخ می دهد که رشد انسان وابسته به جامعه و کمال جامعه مشروط به رشد افراد آن است. لذا لازم می آید تا جامعه انسانی موقعیت هایی خلق کند که هم فرد و هم جامعه از خلال آن قوام یابد. طبعا این خلاقیت معطوف به فرهنگ و اندیشه هر قوم است. در ایران و جهان اسلام، آب بازیگر اصلی خلق فضاهای حیات بخش است. حیاتی که موجب تامل و ادراک حسی فردی و همبستگی اجتماعی است. در عین حال این بازیگر، اسطوره ای با قداست ذاتی است که به تایید هر دو فرهنگ ایران و اسلام رسیده است. اینکه شهرهای ایران بر مبنای تعامل با آب شکل بگیرند امر غریبی است. در فلات ایران که حداقل در هزاره اخیر دچار ندرت منابع آب است نمایش آب با حفاظت آن تنافر دارد. هر چیز گران بها جبرا از دسترس خارج می شود. آب اما، به اعتبار معنای عمیق و ارزش حیاتی آن برای تداوم زندگی شهری و روستایی، نه تنها به پستوی حفاظت برده نشد، بلکه به میانه زندگی خزید تا ضمن نمایش زیبایی، محل تعامل آحاد جامعه باشد. آن چنان که در کتاب «سه گانه منظر ایرانی» آمده، اساس شکل گیری بسیاری شهرها و روستاهای ایران بر منبع آبی گذاشته شده که در مرکزیت قلمرو آن ها و به شکلی نمادین آراسته شده است. در تصویری که بر جلد این شماره منظر نقش بسته نیز صحنه ای بهشتی در شهر کویری سمنان را مشاهده می کنیم که باشگاه اهالی است برای دیدار. جریان آب به کوچه ها شکل می دهد و در پی آن ها مرز محلات را تبیین می کند. اینجا آبی که از استخر ذخیره خارج می شود در هر چرخش خود، درنگی می کند تا بهانه ای باشد برای تجمع شهروندان و تحقق اجتماعی که ضامن رشد انسان است. آب، زیربنای ساخت محله به مثابه قلمروی تحقق اجتماع و رشد انسان است. سلیقه شهرداری سمنان در نامگذاری این کوچه به نام «انگار»، که بر ما روشن نیست نامی قدیمی است یا بدیع، جالب است. کوچه انگار، مکانی برای رویاپردازی و تخیلات کودکانه ای است که آینده انسان ها را می سازد.

    کلید واژگان: آب, محله, رشد, منظر, سمنان}
    Seyed Amir Mansouri *

    Everyone knows that life depends on water. “We made from water every living thing.» Life, however, depends on movement. A fixed object cannot be recognized as vital. Life has been considered to be the same as the soul. Organisms are those that have life and movement. The concept of life and motion for plants and animals is relatively explicable. Plant and animal life are accidental properties. Everything they have had from the beginning is what develops. The movement of plants and animals, which is dependent on water, is accidental and it does not make a significant difference in their order of existence. Movement leads to human growth. Growth has a deeper meaning than development. Development can be considered as the transformation of inner talent that becomes actual. Growth, however, is a development that occurs outside of matter›s capacities. Growth is the production of something of higher quality than what is already there. Bees have a capacity called instinct. Activating the inner power of the bee is a kind of development. It is a materialistic potential that will develop. The bee does not find any higher status than was foreseen for him by his material motion. This motion is an accident, actualizing latent material qualities and talents.Growth is unique to humans. Man also has his own capacities. He has also the potential that can be developed through accidental motions and the actualization of his inner materialistic capacities. The actuality of the potential also requires substantial motion through which he uses creativity in the spiritual realm. Man›s growth is a part of his life that is dependent on water. Evidence shows that human materialistic development and animal life depend on water. The point is that human life does not end with the actualization of potential materialism. After the realization of inner talents, human tends to experience a spiritual life, which is called growth.O brother, you are what you have on your mindThe rest is your bones and flesh «Rumi»Water is also a basic element for growth. It is difficult to imagine the contribution of the materialistic element to developing the spiritual aspect. But it is easy to understand this relationship when an association is made between the living soul and body. Man›s growth depends on his individual and social life. On an individual scale, companionship with water leads to a sense of freshness and purity. For the Iranians, who associate Anahita, their great myth of purity and fertility with water, the meanings of perfection and sanctity are perceived through the water. Such perceptions contribute to the growth of the human soul. The representation of water in the language, art, and culture of Iran also confirms its important role in the realization of transcendental concepts. «Face» in Persian « Aberu»  refers to the spiritual value of man. Water also stands for value in Rumi›s poetry:The low level of water barely causes the feeling of thirstMay water gush from above and belowSimilarly, in his poetry Sohrab Sepehri says: Let›s not mud the waterAll these examples show the mindset of Iranians about the importance of water and highlight its necessity for perfection and growth. Human growth on a collective scale has a more compelling story. Individual human growth is possible within the family at the age of puberty. After that, society turns into a suitable place for human growth. Society is also made up of human beings on whom its perfection depends. As a result, a reciprocal movement occurs in which human growth depends on society and the perfection of society depends on the growth of its individuals. Therefore, human society must create situations through which both the individual and society are consolidated. Naturally, this creativity is focused on the culture and thoughts of each nation. In Iran and the Islamic world, water plays a key role in creating life-giving spaces. A life evokes individual sensory reflection and social solidarity. At the same time, this actor is a myth whose inherent holiness has been confirmed by both Iranian and Islamic cultures. Strangely, Iranian cities are formed based on interaction with water. In the plateau of Iran, where water resources have been scarce for at least the last millennium, the display of water conflicts with its protection. Everything precious is set to be out of reach. However, due to its deep meaning and its vital value for urban and rural life, water not only has not been hidden but also crawled into the lives of people to gather them together while displaying its beauty. As stated in the book «Three Elements of the Persian Landscape», the formation of many cities and villages in Iran has been based on the water source, which is symbolically adorned in the center of their territory. In the picture on the cover of this landscape, a paradise scene can be seen in the desert city of Semnan, which is a hub for people to visit. The water flows into the alleys and then defines the boundaries of the Mahalleh. Here, the water running out of the storage pool is delayed at every turn to be an excuse for the gathering of citizens and the social realization that guarantees human growth. Water is the basis for building a neighborhood and serves as a realm of social realization and human growth. Naming this alley «Angar» by the authorities in Semnan Municipality is interesting, though it is not clear to us whether it is an old or new name. The alley seems to be a place for childish dreams and imaginations that shape the future of human beings.

    Keywords: Water, Neighborhood, growth, landscape, Semnan}
  • طیبه ولیان*، سید مجید مفیدی شمیرانی، مهناز محمودی زرندی
    یکی از عناصر تاریخی مهم و اثرگذار بر معماری ایران، بادگیر است. معماران ایرانی، این عنصر را در رویکرد طراحی اقلیمی به کار می گرفته اند. بادگیر یک سیستم سرمایشی ایستا است که با استفاده از انرژی تجدیدپذیر باد، امکان تهویه طبیعی ساختمان را نیز فراهم می کند. بادگیر در سیمای شهرهای قدیمی ایران، به عنوان یک عنصر اثرگذار مطرح بوده، به طوریکه پس از مناره های مساجد، عنصری مهم در خط آسمان شهر قلمداد می شد. امروز صنعت ساختمان با مصرف چهل درصد از انرژی جهانی و سیستم های خنک کننده و گرم کننده نیز با مصرف حدود شصت درصد انرژی در یک ساختمان، تهدیدی جدی در ایجاد چالش های زیست محیطی هستند، از این رو سیستم های غیرفعال مثل بادگیرها می توانند جایگزین هایی سنتی ولی مفید برای کاهش مصرف انرژی باشند. پژوهش حاضر با هدف مطالعه بادگیرها در معماری بومی شهر سمنان انجام گردیده است. در مطالعه میدانی تعداد 37 خانه از خانه های تاریخی و واجد ارزش معماری در شهر سمنان انتخاب شده و ویژگی های کالبدی بادگیرهای موجود مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که در گذشته، بناهایی همچون آب انبارها، دارالحکومه قدیم و خانه های تاریخی در سمنان دارای بادگیر بوده اند. ویژگی های بادگیرها نیز شامل جهت استقرار رو به شمال، تیغه ها عمدتا X شکل، ارتفاع بادگیرها از کمتر از 2 متر تا 11.5 متر متغیر بوده و اکثرا دارای سقف مسطح هستند. به لحاظ تزیینات نیز، تعدادی از بادگیرهای بناهای مسکونی سمنان فاقد تزیینات بوده و تعدادی نیز با مصالحی مانند آجر، گچ و یا کاه گل تزیین شده اند.
    کلید واژگان: بادگیر, اقلیم گرم و خشک, سمنان, خانه های تاریخی}
    Tayebe Valian *, Seyed Majid Mofidi Shemirani, Mahnaz Mahmoodi
    One of the most important factors on the Iranian architecture is Windcatcher. Iranian architects has been applied this element on climate designing. A windcatcher (wind tower, wind scoop) is a traditional architectural element used to create natural ventilation and passive cooling in buildings. Windcatchers come in various designs: unidirectional, bidirectional, and multidirectional. Windcatchers are widely used in North Africa and in the West Asian countries around the Persian Gulf, and have been for the past three thousand years. Windcatchers vary dramatically in shape, including height, cross-sectional area, and internal sub-divisions and filters. Windcatcher is a static cooling system, which provides buildings with natural ventilation using wind renewable energy. Windcatcher have been known as one of the most effective elements in Iranian ancient city architecture; so that, they have been identified as the second most important elements after Mosque Minaret. Nowadays, building industry and cooling and heating systems by using 40% and 60% of the world’s energy respectively are considered serious threats to the environment. Therefore, passive systems like Windcatchers could be adequate replacements with respect to energy consumption. Current project aims to study Windcatchers in the traditional architecture of Semnan. 37 buildings with architectural values were selected in the field study and their Windcatcher characteristics were evaluated. Results show that buildings such as Ab anbar, Government House and historical houses had Windcatchers in the past. Windcatcher characteristics included their northward direction, X-shape blades, heights between 2 to 11.5 meters and their horizontal roof. Some of the Windcatchers were decorated using bricks, chalk, cobb or clom but the others were not decorated at all.
    Keywords: Wind-catcher, hot, dry climate, Semnan, historic houses}
  • محمدحسین باغبان*

    بعد از گذر از دوران سنت و ورود به مدرنیته روزبه روز بر میزان آلودگی های موجود در سطح کرهی زمین افزوده شده است. با توجه به آلودگی هایی که انسان در طی سالیان وارد کره زمین کرده است و همچنین پیدایش پدیده گرمایش جهانی کره زمین، تخریب های گسترده محیط زیست و از بین بردن منابع موجود، اندیشمندان این حوزه راهکار توسعه پایدار را ارایه دادهاند. پیدایش چنین معضالتی در دوران مدرن سبب گردید تا پژوهشی در خصوص هم راستایی معماری سنتی با معماری پایدار امروزی صورت بگیرد. در ابتدا با بررسی ها و مطالعات کتابخانه ای اصول معماری پایدار و راهکارهای معماری آن مشخص گردیدند سپس رابطه ی معماری پایدار و معماری سنتی مورد مطالعه راهکارهای معماری سنتی که به منظور نیل به یک معماری پایدار بوده است جداسازی شد. در ادامه با کمک بررسیهای میدانی فرم های اصلی معماری خانه های سنتی شهر سمنان مشخص گردید و با کمک نرمافزارهای شبیه سازی مورد تحلیل و بررسی انرژی قرار گرفتند. شبیه سازی به کمک نرم افزار sefaira که بر اساس چالش معماری 2030 به منظور کاهش تدریجی مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه ای در محیط ساخت وساز شهری میباشد انجام گرفته است. بعد از مرحله شبیه سازی مشخص گردید تعدد خانه هایی با پالن گودال باغچه نشان از هوش و ذکاوت و همچنین درک معماران سنتی از انرژی ساختمان داشته است. بهترین فرم پایدار در شبیه سازی متعلق به طرح خانه هایی با گودال باغچه و عدد 91 درصد بوده است و رتبه های بعدی به ترتیب به خانه هایی با طرح U ،L و در انتها خانه هایی با طرح I قرار میگیرند.

    کلید واژگان: معماری پایدار, معماری سنتی, سمنان, معماری انرژی, گودال باغچه}
  • ایدا ال هاشمی*
    زیرساخت آبی سنتی شهر سمنان از نمونه های منحصربه فرد پیوند شبکه آبی با ساختارشهر در ایران به شمار می رود و فرصتی مغتنم در خوانش وجوه مختلف پیوند زیرساخت های آبی با ساختارهای شهری در ایران را مهیا می سازد. شناخت وجوه پنهان و پیدا این پیوند چندوجهی، در بازتعریف نقش زیرساخت های آبی در ساختارهای شهری در شهرهای امروز ایران مورد توجه قرارگیرد. این نوشتار با مطالعه نمونه موردی سمنان، به سوال از نحوه شکل گیری و توسعه زیرساخت های آبی سنتی در انطباق با ساختارهای محله ای شکل دهنده به شهرهای ایرانی، و به صورت ویژه بر نقش پیوندهای فیزیکی و فرافیزیکی برآمده از روابط محله ای در شکل گیری زیرساخت های آبی در سمنان می پردازد. به این منظور با رجوع به مستندات تاریخی و مطالعات معاصر درباب ساختارشهر سمنان و سیستم تقسیم آب سنتی این شهر، به شیوه تاریخی به شناسایی وجوه مختلف پیوند ساختار شهرتاریخی سمنان با زیرساخت آبی سنتی این شهر می پردازد. نتایج مطالعات نشان می دهد که پیوند دوجانبه میان شهر و زیرساخت آبی در سمنان به صورت ویژه از نظام محله ای شکل دهنده به شهر پیروی می کند. سیستمی که از مدیریت پایین به بالا ساختارهای فیزیکی فراتررفته و به صورتی چند وجهی با ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شهر پیوند می خورد. این پیوند به صورت ویژه در مقیاس محلات شهری و زندگی فردی و جمعی ساکنین محلات شهری، نظام محله ای حاکم بر شهر را بر زیرساخت آبی نیز جاری ساخته و زمینه بقا و حفظ این زیرساخت سنتی را فراهم ساخته است.
    کلید واژگان: سمنان, ساختار محله ای, زیرساخت آبی, مورفولوژی شهر, ساختارشهری}
    Ayda Alehashemi *
    The city of Semnān, in the central part of the Iranian plateau, is one of the most significant examples of Iranian-Islamic cities in the medieval era. Its traditional water system, which still operates in most parts of the city represents a meaningful integration between urban structures and water infrastructures in Iranian cities. Recognizing the various aspects of this integration with the urban structure will lead us to understand the various facets of traditional water infrastructures in the Iranian urban structures, and more deeply to rethink the role of water infrastructures in the urban morphology of modern Iranian cities. By following the relations between the water infrastructure and biophysical as well as physical and spatial structure of the city, this article tries to highlight the various aspects of the integration between water infrastructure and the urban structures of Semnan. In this paper, the role of residential quarters in shaping the urban structures and water infrastructures formed the core of the research. By putting into question the role of the residential quarters in the urban structure as well as the water network structures, this paper tries to reread the integration between water infrastructures and urban structures through the social, cultural, juridical and economic relationships among and between the residential quarters in Semnan.
    Keywords: Semnān, Iranian cities, Urban structure, Water Infrastructures}
  • اصغر مولائی*

    آب جایگاه و اهمیتی مقدس و حیاتی در ایران و توسعه مناطق و شهرهای ایرانی را داراست. دریای خزر منبعی مهم، استراتژیک برای ایران و کشورهای منطقه خزر به شمار میرود. مداخله در نظام طبیعت در قالب پروژه ها و طرح هایی همچون احداث تاسیسات انتقال آب از دریا به شهرهای کم آب و تاسیسات آب شیرین کنی، علاوه بر هزینه های اقتصادی و اجرایی، موجب بازتولید مسایل متعدد زیست محیطی و ایمنی و امنیتی در گذر زمان خواهد شد تحلیل طرح انتقال آب از دریای خزر به استان کم آب سمنان با توجه به نقش جدید این استان در تاسیسات آمایشی کشور و برعهده گرفتن بخشی از تراکم جمعیتی و اقتصادی منطقه از ابعاد مختلف زیست محیطی اقتصادی بین المللی سیاسی فنی و. . . با رویکرد پدافندغیرعامل، ضروری است. در این طرح در نظر گرفتن تهدیدها و آسیب پذیری مربوط به تبعات زیست محیطی، اقتصادی، سیاسی و بین المللی، اختلال در شبکه انتقال حملات هوایی آلودگی آب در محدوده های حساس ساحلی، جنگلی، رشته کوه البرز، کویرسمنان نیز تاسیسات آب شیرین کنی ت.صیه میشود.

    کلید واژگان: پدافند غیرعامل, آب, دریای خزر, سمنان, طرح انتقال آب دریای خزر, محیط زیست}
    Asghar Molaei*

    Water has a sacred, vital, and strategic importance in Iran and the development of Iranian regions and cities. The Caspian Sea is an important strategic resource for Iran and the Caspian region. Intervention in the natural system in the form of projects and projects such as the construction of a water transfer facility from the sea to water and drainage cities, in addition to economic and administrative costs, has led to the reproduction of numerous environmental and safety issues with Time will pass. Analysis of the water lines transfer from the Caspian Sea to Semnan province, due to the new role of the province in the field facilities of the country and taking part in the demographic and economic densities of the region, from different dimensions of environmental, economic, international, political, technical and … with an overactive defense approach, is necessary. The plan considers threats and vulnerabilities related to environmental, economic, political and international consequences, disturbances in the transmission network, air strikes, water pollution in sensitive coastal areas, forests, Alborz mountains, Kavisermann It is also recommended to have a water treatment plant.

    Keywords: passive defense, water, Caspian Sea, Semnan, Caspian water transmission project, environment}
  • یوسفعلی زیاری، فرشته خطیب زاده
    امروزه جمعیت پذیری شهرها به همراه مسائل اجتماعی- اقتصادی آنها شکل تازه ای از شهر، شهرنشینی و شهرگرایی بوجود آورده است. از آنجایی که بهداشت و درمان از ضرورتهای اولیه زندگی میباشد؛ لذا خدمات رسانی مناسب و پویا به شهرنشینان نیازمند، استقرار مراکز خدمات درمانی در مکان مناسب در سطح شهر می باشد که نقش مهمی در تامین آسایش شهروندان ایفا می کنند. از این رو موضوع مکان یابی، خدمات رسانی، و خدمات دهی بهتر این مراکز درسطح شهرمهم است. لذا تحقیق حاضر، بررسی فضاهای بهداشتی- درمانی و دسترسی سریع به آنها، مکانیابی صحیح این فضاها را بعنوان یک پیش فرض می طلبد که ما در این پژوهش جهت مکان یابی مراکز درمانی شهر سمنان، با بررسی کاربری های عمده شهری و با استفاده از تلفیق سامانه اطلاعات جفرافیاییGIS 1و روش وزندهی تحلیل سلسله مراتبی AHP 2 روش تحلیل شبکه برای تعیین شعاع عملکردی مکان بهینه مراکز درمانی مشخص نموده و سپس با توجه به تلفیق داده ها علاوه بر 4 بیمارستان موجود در شهر سمنان، 3 بیمارستان جدید پیشنهاد می شود. در واقع این پژوهش، بعنوان تحقیقی بنیادی و کاربردی می تواند مورد استفاده مدیران شهری، برنامه ریزان شهری و دست اندرکاران خدمات در شهر گردد.
    کلید واژگان: مکان یابی, مراکز درمانی, بیمارستان, تحلیل شبکه, سیستم اطلاعات جغرافیایی, تحلیل سلسله مراتبی, سمنان}
    Today population reception with their economic and social problems made shape of city, urbanity, and urbanism. Although, remedy and hygiene are primary necessities, so suitable and dynamic servicing to urbanites require establishing remedial services centers in suitable places in city that play the important role in providing comfort of citizens, So better locating and servicing problem of these centers in city is important. So, current study require to consideration of remedial environments and their post access to them. correct locating, that we characterized direction of locating of semnan remedial centers with considering city important control and using integration of geographical information system GIS and the method of scaling of hierarchy analyze AHP for determining action radius of better location of remedial centers in this study and them whit regarding to integrating data rather than 4 hospital in semnan city, the new hospitals have been offered.Really this study as practical and fundamental study can use by city manager, programmers.
    Keywords: locating, remedial center, hospital, network analyze, GIS, AHP, semnan}
  • تزئینات کتیبه ای مسجد جامع سمنان
    مهناز شایسته فر
    مسجد جامع سمنان را می توان در زمره ی کهن ترین آثار اسلامی شهر سمنان به شمار آورد. حفاری های اخیر نشان داده است که این مسجد در سده ی هفتم اول روی خرابه های یک آتشکده بنا شده، ولی در طول زمان، تغییراتی در آن ایجاد شده است. در حال حاضر در بنای کنونی مسجد، آثاری از دروه های سلجوقی، مغول و تیموری دیده می شود. ایوان جری رفیع و بلند آن به ارتفاع بیش از بیست و یک متر در غرب صحن قرار دارد که در زمان سلطنت شاهرخ تیموری و به همت وزیر خواجه شمس الدین علی بالیچه ی سمنانی و گنبد آن به وسیله خواجه ابوسعید در عهد سلطنت سلطان سنجر احداث شده است...
    کلید واژگان: تزئینات, کتیبه, مسجد جامع, سمنان}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال