به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "عطار نیشابوری" در نشریات گروه "هنر و معماری"

جستجوی عطار نیشابوری در مقالات مجلات علمی
  • فاطمه حجه فروش، مرتضی رزاق پور*
    اسطوره قربانی یکی از آیین هایی است که در تمام جوامع و به شکل های مختلف وجود داشته است. بلاگردانی مانند خیلی از اسطوره ها نقش حیاتی در زندگی مردم ایفا می کند. در باور ملل برای در امان ماندن از بلاها و نابودی آن ها از روش های گوناگون استفاه می شده است. مراسم قربانی یکی از این شواهد است که به شکل ریختن خون و غیر خون ریزی به کار می رفت. در این پژوهش که به روش توصیفی و تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای انجام شده است، اسطوره قربانی در آثار منظوم عطار با قربانی کردن اسماعیل در نسخه مصور قصص الانبیاء مقایسه می شود. نتایج حاصل از بررسی ها نشان می دهد که اسطوره قربانی در آثار منظوم عطار، مانند سایر متون عرفانی دگردیسی پیداکرده و به شکل درونی، ذهنی و معنوی به کار رفته است. البته در تعدادی از حکایت ها در معنی قربانی مادی حیواناتی مانند گاو پیشکش می شوند و در برخی شکل نمادین می یابد. در باور عرفانی، سالک برای رسیدن به مقصد اصلی باید موانعی را پشت سر بگذارد و در ذهن عطار، عارف یا عاشق برای زندگی پایدار طالب قربانی شدن است. او با قربانی کردن نفس لجام گسیخته خود در راه اعتلای روحانی و رسیدن به آرامش نفسانی و همجواری با حق تلاش می کند. عطار با زبان رمز، تمثیل و بیان اسطوره ها راه را هموار کرده است.اهداف پژوهش:آشنایی با یکی از کارکردهای آیین بلاگردانی در عرفان؛ یعنی قربانی خونی و غیرخونی، در منظومه های عطار.مقایسه اسطوره قربانی در آثار منظوم عطار با قربانی کردن اسماعیل در نسخه مصور قصص الانبیاء.سوالات پژوهش:قربانی در منظومه های عطار به چه شیوه هایی به کار رفته و چگونه نمود درونی یافته است؟اسطوره قربانی در آثار عطار نیشابوری با ماجرای قربانی کردن اسماعیل در نسخه مصور قصص الانبیاء چه تفاوت ها و شباهت هایی دارد؟
    کلید واژگان: اسطوره قربانی, آثار منظوم, عطار نیشابوری, اسماعیل, قصص الانبیاء
    Fatemeh Hajjeforush, Morteza Razaghpoor *
    The myth of sacrifice is one of the rituals that existed in all societies and in different forms. It is also closely related to the culture and customs of each nation. Balagandari, like many myths, plays a vital role in people's lives. In the belief of the nations, various methods have been used to survive the calamities and destroy them. The sacrifice ceremony is one of these evidences that was used in the form of bloodshed and non-bloodshed. In this research, which was carried out using a descriptive analytical method and based on library studies, the sacrifice myth in Attar's poetic works is compared with Ismail's sacrifice in the illustrated version of the stories of the Prophets. The results of the investigations show that the myth of the sacrifice in these works of Attar's poetry, like other mystical texts, has been transformed and used in an internal, mental and spiritual way. Of course, in a number of stories, animals such as cows are offered as a material sacrifice, and in some of them it is symbolic. In mystical belief, the seeker must overcome obstacles to reach the main destination, and in Attar's mind, the mystic or the lover seeks sacrifice for a sustainable life. By sacrificing his unbridled ego, he strives for spiritual upliftment and attaining sensual peace and being close to the truth. Attar has paved the way with the language of code, allegory and the expression of myths.
    Keywords: The myth of sacrifice, poems, Attar Neishaburi. Esmail, Ghesas al-Anbia
  • فرشته ربیع، عالیه یوسف فام*، افشین طیبی
    از دیرباز انسان ها نگاه مادی گرایانه به خداوند داشته اند و حالات و افکار خود را به خدا نسبت می دادند؛ گویی خدا همان ویژگی های شخصیتی انسان است که از طریق فرافکنی به بیرون افکنده شده است.  از دیدگاه علم روانشناسی این مقوله نزدیک به مفهوم فرافکنی یکی از مکانیسم های دفاع روانی است. پژوهش حاضر براساس شیوه توصیفی تحلیلی نگارش یافته است و یک تحقیق میان رشته ای است که با تمرکز بر ابیات و حکایات سه اثر عطار نیشابوری: تذکره الاولیاء، منطق الطیر و الهی نامه سعی دارد گفتار و اندیشه شخصیت های حکایات عطار را از منظر بحث فرافکنی در روانشناسی بررسی کند. یافته های تحقیق حاکی از آن است که هر کس خدا را در آینه خود می نگرد که در علم روانشناسی باتوجه به بحث فرافکنی، انسان، خدا را در آینه خود و دیگران می جوید در این میان شخصیت های فرافکن نیز مشخص شده اند. نتایج نشان می دهد که انسان ها اغلب باخدا ارتباط برقرار می کنند اما بعضی افراد مجموعه ویژگی های شخصیتی خود را در مفهومی به نام خدا فرافکنی می کنند و خدایی می سازند که همان شکل و شمایل و خصایص خودشان را دارد و می پندارند پروردگار جهانیان را می پرستند؛ درحالی که آن ها پرستش کننده آفریننده ذهن و مطلوب خود هستند و درک درستی از حقیقت مطلوب (خداوند) ندارند.اهداف پژوهش:بررسی فرافکنی انسان نسبت به خدا در آثار هنری و عرفانی عطار.بررسی دیدگاه عطار درباره فرافکنی انسان درباره خداوند.سوالات پژوهش:دیدگاه عطار نیشابوری پیرامون فرافکنی انسان درباره خداوند چیست؟فرافکنی انسان نسبت به خداوند در آثار هنری و عرفانی عطار نیشابوری چگونه است؟
    کلید واژگان: خدا, فرافکنی, عطار نیشابوری, روانشناسی
    Fereshteh Rabie, Aliyeh Yousef Fam *, Afshin Tayyebi
  • جمعه جعفری برزیان، رحیمه چولانیان*، عزیز عشمیدیان نژاد

    نظریه بینامتنی پدیده ای جدید در غرب، اما قدیمی و ریشه دار در ادبیات اسلامی است.  به کارگیری واژگان، مضامین و مفاهیم آیات  قرآن کریم در آثار ادبی یکی از جذاب ترین مباحث نقد ادبی به شمار می رود. اشعار عطار از جهت تاثیرپذیری از مفاهیم آیات قرآن دارای مناسبت های بینامتنی بسیاری است که باتوجه به رویکرد بینامتنی قابل مطالعه می باشند. از سوی دیگر، بخش زیادی از داستان های قرآنی که دارای زیبایی شناسی منحصربه فردی است در نگارگری دوره صفویه به کاررفته است. بررسی چگونگی انعکاس این مقوله در نگارگری صفویه حایز اهمیت است. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی - مقایسه ای به بررسی وجوه تاثیرپذیری اشعار عطار نیشابوری از واژه ها، ترکیبات، تعبیرات، مفاهیم و مضامین آیات قرآن در سطوح اثرپذیری تلمیحی، گزاره ای، واژگانی به این نتایج رسیده ایم که از میان انواع روابط بینامتنی اشعار عطار با آیات قرآن، اثرپذیری تلمیحی و واژگانی از بسامد بیشتری برخوردار هستند. همچنین داستان های زیبایی قرآنی باتوجه به تاثیرگذاری در حوزه هنر به عنوان یکی از مضامین اصلی در نگارگری دوره صفویه در نظر گرفته شده است.

    اهداف پژوهش:

    بررسی روابط بینامتنی اشعار عطار نیشابوری با آیات قرآن.بررسی داستان های قرآنی در نگارگری صفویه.

    سوالات پژوهش:

    از روابط بینامتنی کدام نوع در اشعار عطار نیشابوری بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است؟داستان های قرآنی در نگارگری صفویه چه بازتابی یافته است؟

    کلید واژگان: قرآن کریم, عطار نیشابوری, بینامتنی, شعر
    Jomeh Jafari Barzian, Rahimeh Choulanian *, Aziz Eshmidian Nezhad

    Intertextual theory is a new phenomenon in the West, but old and deep-rooted in Islamic literature. The use of words, themes and concepts of the verses of the Holy Quran in literary works is one of the most interesting topics in literary criticism. Attar's poems have many intertextual occasions that can be studied according to the intertextual approach in order to be influenced by the concepts of Quranic verses. In this research, using the analytical-comparative method, we have examined the aspects of Attar Neyshabouri's poems being influenced by the words, compositions, interpretations, concepts and themes of Quranic verses at the levels of implicit, propositional, and lexical effectiveness. With Quranic verses, allusive and lexical effects are more frequent.Purpose of the researchInvestigating the intertextual relations of Attar Neyshabouri's poems with Quranic verses.

    Research questions:

    1- Which type of intertextual relations is most used in Attar Neyshabouri's poems?2- What is the main purpose of Attar Neyshabouri in using other texts among his poems?3- How did Attar use Quranic concepts and themes in his poems?

    Keywords: Holy Quran, Attar Neyshabouri, intertextuality, poetry
  • مهدی محمدی، احمد تندی*، امیر مازیار
    عطار نیشابوری در منظومه های اسرارنامه، الهی نامه، مصیبت نامه و منطق الطیر از حکایت ها و تمثیل های متفاوتی استفاده می کند تا گنج های « حقایق و حکمت هایی را بیان نماید که از آنها با نام یاد می کند. استفاده از نمادهای جانوری و بیان داستان- » بی شمار هایی از زبان جانوران ازجمله بخش های مهم این حکایتها است. عطار از دایره گستردهای از جانوران استفاده نموده و با استفاده از ویژگی های آنها، مفاهیم و مقاصد خود را انتقال می دهد. بررسی، توصیف و تحلیل این جانوران و خصوصیات آنها، علاوه بر افزایش شناخت اندیشه های عطار، کمک می کند تا اطلاعات ما درباره گفتمان های جانوری آن دوره افزایش یافته و دریافت کامل تری از فهم هم عصران عطار از حیوان به خصوص در خراسان بزرگ به دست بیاوریم. مقاله حاضر با روش توصیفی تحلیلی به بررسی منظومه های چهارگانه عطار پرداخته و پس از استخراج نام جانوران، ویژگی هایی از حیوانات که در حکایات بیان شده را ذکر می نماید. مطالعه حاضر نشان می دهد که عطار در وصف خود از جانوران و ویژگی های آنها، از منابع متفاوتی مانند داستان های قرآن کریم و متون تفسیری،احادیث و روایات مرتبط با پیامبران و بزرگان، داستان های افسانه ای-عامیانه و منابع علمی-شبه علمی این دوره استفاده کرده است. البته او تنها به ویژگی ها و خصوصیاتی از حیوانات اشاره کرده که برای بیان منظور خویش به آنها نیاز دارد و حتی در مواردی نه تنها به منابع خود وفادار نبوده، بلکه هر جا که لازم دانسته است ویژگی هایی از حیوانات را بیان می کند که با اطلاعات این منابع در تعارض می باشند.
    کلید واژگان: ادبیات عرفانی, عطار نیشابوری, منظومه های چهارگانه, نظام جانوری, نمادهای حیوانی
    Mahdi Mohammadi, Ahmad Tondi *, Amir Maziar
    Attar Nishaburi uses different narrations and allegories in Asrar-Nameh, Ilahi-Nameh, Mosibat- Nameh, and Mantiq-ut-Tayr versified stories to share intelligence and wisdoms that he names “countless treasures”. Using animal symbols and animal characters are important parts of these narrations. By employing a variety of animals and their characteristics, Attar conveys his ideas and concepts. In addition to gaining a deeper insight into Attar’s thoughts, surveying, describing, and analyzing these animals and their characteristics help us to improve our knowledge about the dialogues based on animals’ characteristics in his era and better comprehend his contemporaneous view regarding animals, especially in the Greater Khorasan. Using a descriptiveanalytical method, this article attempts to investigate Attar’s fourfold versified stories and state the characteristics of the mentioned animals in the narrations, after extracting their names. The study indicates that Attar used different resources including stories in Koran Karim, descriptive texts, aphorisms and traditions related to prophets and scholars, fiction-slangy stories, and scientific-quasi as well as scientific sources to describe the animals and their characteristics. Of course, he only uses the animals’ characteristics that he finds useful to express his ideas. In some cases, he is not concerned about being loyal to the references; he rather adds new characteristics to the animals that are controversial to the references.
    Keywords: mystical literature, Attar Nishaburi, Fourfold Versified Stories
  • مهدی محمد زاده *، ویدا قاسمی
    شیخ صنعان، از داستان های کهن ادبیات فارسی بوده و معروف ترین روایت آن در منطق الطیر عطار آمده است. این داستان تمثیلی، دارای مفاهیم عرفانی است که نگارگران در ادوار مختلف، به ویژه در عصر تیموری، به تصویرگری آن بر اساس روایت عطار پرداخته اند. عطار در این داستان در بیان مفاهیم مورد نظر خود، با بهره گیری از برخی عناصر داستان و صور خیال، به تصویرپردازی ادبی پرداخته است. شناخت و تطبیق عناصر مشترک میان متن کلامی و متن تصویری و نیز تاثیر این دو بر یکدیگر، نقد و تحلیل صحیح تری از تصاویر به دست خواهد داد. از این رو در مقاله حاضر، به روش توصیفی-تحلیلی و تطبیقی، با بررسی مضمونی چند مورد از نگاره های داستان شیخ صنعان در مکتب هرات، به ارتباط آن با متن کلامی و شیوه های تصویرپردازی شاعر، پرداخته می شود. نتیجه این بررسی نشان می دهد نگارگر علاوه بر روایت داستان با درک مفاهیم مورد نظر شاعر، به بیان آن از طریق نشانه های تصویری پرداخته است. در واقع، یک همگرایی کلی میان روایت و نقاشی وجود دارد و هنرمند با توجه به مفاهیم داستان و نیز بهره مندی از خلاقیت های خویش، سعی در نمایاندن آن به کمک نشانه های تصویری داشته است.
    کلید واژگان: روایت شیخ صنعان, منطق الطیر, عطار نیشابوری, نگارگری, تیموری
    Mehdi Mohammadzadeh *, Vida Qasemi
    Sheikh Sanan is amongst one of the oldest stories in Persian literature which is also considered as one of the well-known narrations of Atar’s Mantegh al Teyr. This allegoric story is full of theological concepts which painters from various eras especially during the Timurid era have contributed in its illustration. In this story, the poet expresses his thoughts and views through literary techniques with the use of storylike elements and imagination. Understanding and comparing the mutual elements of the text with that of the illustrations and the influence that these two features have on each other will ultimately cause an enhanced perception and criticism of the images in hand. This paper follows a descriptive and analytical methodology and by analyzing a number of the paintings of the story of Sheikh Sanan in the Herat school, the relationship between the scripts of the poet with that of the illustration techniques will be studied upon. This analysis confirms that the painter in addition to narrating the story by perceiving the desires of the poet and applied concepts, seeks to illustrate such notions. In all, there is a constant harmony between the paintings and the story which is all due to the creativity and novelty of the painter.
    Keywords: Sheikh Sanan Story, illustration, painting, Timurid, Atar, Mantegh-al Teyr
  • سمیه خسروی خراشاد، شهریار شهیدی
    این پژوهش به بررسی تطبیقی بین شخصیتهای منطقالطیر با شخصیتهای نمایشنامه در انتظار گودو میپردازد. هدف از این پژوهش مقایسه تطبیقی بین شخصیتها، زاویه دید و کنش هرکدام از آنهاست. پرنده ها در منظومه منطقالطیر عزم سفر میکنند و بهرهبری هدهد برای یافتن سیمرغ میکوشند و در این راه از هفت مرحله میگذرند. درنهایت فقط سی مرغ به سیمرغ میرسند. در نمایشنامه درانتظارگودو افرادی منتظرند که گودو بیاید و پسرکی از طرف گودو مرتب پیغام میآورد. اما گودو هرگز نمیآید. در وهله اول این سوال مطرح می شود که آیا بهراستی مطابقت یک اثر با محتوای اخلاقی-عرفانی همچون منطقالطیر با نمایشنامه درانتظارگودو با مضمون ابسوردی امکانپذیر است؟ چالش اصلی این بررسی تطبیقی در وجود و عدم معنا و معنویت در زندگی شخصیتهای این دو اثر و زاویه دید دو نویسنده بزرگ به دنیای پیش روی بشریت است. این پژوهش با روش های تحلیلی-توصیفی انجام شده است. نتیجه پژوهش این است که شخصیتهای عطار در تمام مراحل در تلاشاند ولی شخصیتهای بکت منفعل هستند و برای رهایی و وصال به آرزوهایشان چشم امید به دیگری بستهاند. شخصیتهای بکت واگرا و شکستخوردهاند درحالیکه شخصیتهای عطار موفق و همگرا هستند. درنهایت به این نتیجه میرسیم که ساموئل بکت با نشاندادن پوچی و بیهدفی، وابستگی به مادیات ناشی از عدم وجود حقیقتبینی و خودشناسی بشریت را به وحدت دعوت میکند و عطار نیشابوری با نمایش حقیقت و شیرینی دستیابی به وحدت، انسان را از وابستگی به مادیت برحذر میدارد.
    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, شخصیت, منطقالطیر, درانتظارگودو, عطار نیشابوری, ساموئل بکت
    Somayeh Khosravi Khorashad* Shahriar Shahidi
    In this research, a comparative analysis is presented between characters of Attar’s classic book “Conference of Birds” (Mantegh Alteir) and characters of Beckett’s “Waiting for Godot”. An analytical-descriptive method is employed with the aim of offering a descriptive analysis of the characters’ objectives and the way their behavior and attitudes develop through time. In Attar’s book, written in verse, a large number of different birds, lead by the Hoopoe, make a long journey across inhospitable terrain, enduring great hardship in order to reach the legendary Simorgh, a mythical bird known to have supernatural powers. In this long journey, the congregation of birds passes through seven symbolic stages. At each stage some of the birds either lose heart or change their minds until finally only thirty birds reach the final destination. In Beckett’s play, several individuals eagerly await the arrival of a hero named Godot who may deliver them from misfortune and strife. A boy delivers messages indicating the imminent arrival of the hero, but Godot never comes. The question is raised in the present study as to whether it would be possible to logically make a comparison between Attar’s text which is essentially mystical-moral in nature and Beckett’s “absurd” play. By offering a comparative analysis of various characters, the main challenge faced by the present study is to determine the existence and lack of meaning and spirituality in the lives of the characters of the two literary works and to consider how these two great writers view the world which is faced and challenged perpetually by mankind. In addition to this, after reviewing the works and in order to test research hypotheses, several key words in the two works are gathered and statistics are presented in the form of tables and graphs. Attar’s characters are active in all stages, but Beckett’s characters are passive. It seems that they passively depend on the deliverance by another person in order to gain freedom and happiness. Beckett’s characters are divergent and unsuccessful while Attar’s characters are successful and convergent. Ultimately, Samuel Beckett invites mankind to Unity by showing the emptiness and materialism which result from lack of truth-seeking and self-recognition. Attar, however, abhors dependency on materialism and emphasizes the goodness of truth and the significance of achieving and maintaining Unity.
    Keywords: Comparative literature, character, Conference of the Birds, Attar Neyshaburi, Waiting
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال