به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « قندیل های شیشه ای » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • پردیس زارعی، معصومه زمانی سعدآبادی *، فرنوش شمیلی

    شیشهگری از جمله هنرهای ارزنده سرزمین های ایران و مصر است. با توجه به عواملی همچون تجارت، جنگ، مهاجرت و سایر موارد بین این دو سرزمین تاثیر و تاثراتی در زمینه های مختلف از جمله در حوزه هنر اتفاق افتاده که در هنر شیشه نیز تاثیرگذار بوده است. این پژوهش با هدف مطالعه تزیینات قندیل های شیشه ای ایران و مصر در قرون 7 - 6 ه.ق به منظور افزایش دانش هنر شیشه انجام یافته تا به این پرسش اساسی که وجوه تفاوت و تشابه تزیینات قندیل های شیشه ای ایران و مصر کدام است؟ پاسخ دهد. روش تحقیق حاضر توصیفی تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانهای - است. نتایج حاکی از آن است قندیل های شیشه ای ایران به لحاظ تزیینات ساده ولی قندیل های شیشه ای مصر مملو از تزیینات میناکاری و مطلاکاری است. رنگ بدنه قندیل های ایران آبی و زرد و رنگ بدنه قندیل های مصر بی رنگ و - قهوه ای است. تزیینات قندیل های ایران با خمیر شیشه به حالت افزوده اعمال شده اما در قندیل های مصر علاوه بر خمیر شیشه افزوده، از رنگ های متنوعی برای اعمال نقوش نوشتاری به خط نسخ و ثلث و گاه ناخوانا، گیاهی و جانوری با تکنیک میناکاری و طلاکاری استفاده شده است.

    کلید واژگان: هنر شیشه گری, شیشه گری ایران, شیشه گری مصر, قندیل های شیشه ای, نقوش و تزیینات}
  • معصومه زمانی سعدآبادی، فرنوش شمیلی*
    شیشه گری از جمله هنرهای ارزنده سرزمین های ایران و مصر است که پیشینه آن به هزاران سال پیش می رسد. این هنر در طول دوران اسلامی با برخورداری از پیشینه تاریخی و هنری غنی وارد مرحله نوینی شد، به طوری که قرن های 7-3 ه.ق از مهم ترین عصرهای شیشه گری دوران اسلامی ایران و مصر محسوب می شود. با وجود پیشینه پربار هنر شیشه گری ایران و مصر مطالعات در این حوزه کم تر مورد توجه واقع شده است. از این رو پژوهش حاضر در نظر دارد به مطالعه و بررسی تطبیقی نمونه قندیل های شیشه ای دوره اسلامی ایران و مصر بپردازد. شناخت بخشی از آثار شیشه ای این سرزمین ها و دستیابی به تشابه و تباین های آن با تمرکز بر بررسی عناصر تشکیل دهنده، فرم و ساختار کلی اجزا، نقوش و تزیینات تحت عنوان ریخت شناسی هدف این پژوهش می باشد. بنابراین پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش هاست؛ 1- قندیل های شیشه ای ایران و مصر به لحاظ ریخت شناسانه دارای چه ویژگی های بصری هستند؟ 2- وجوه تفاوت و تشابه در ریخت قندیل های شیشه ای سرزمین های ایران و مصر در قرن های 7-3 ه.ق کدام است؟ روش این تحقیق توصیفی-تحلیلی بوده و شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه ای است. نتایج حاکی از آن است قندیل های شیشه ای ایران و مصر از عناصر ثابت بدنه، گردن، پایه و حلقه آویز و عناصر متغیر تزیینات و نقوش تشکیل یافته اند. فرم بدنه قندیل های شیشه ای مورد مطالعه گلدانی و شلجمی-کروی بوده و فرم گردن، استوانه ای و شیپوری است. پایه نیز در دو حالت مسطح و مرتفع توسط هنرمند شیشه گر در نظر گرفته شده است. حلقه های آویز شیشه ای در انواع مختلف بر روی بدنه و یا دهانه قندیل های شیشه ای مذکور افزوده شده است. با وجود شباهت هایی در ریخت قندیل های شیشه ای ایران و مصر، تفاوت هایی در اجزای تشکیل دهنده آن ها اعم از عناصر ثابت و متغیر سبب تمایز قندیل های شیشه ای دو سرزمین ایران و مصر گشته است.
    کلید واژگان: ریخت شناسی, شیشه گری دوران اسلامی, شیشه گری ایران و مصر, قندیل های شیشه ای, فرم و تزیینات}
    Masoumeh Zamani Saadabadi, Farnoush Shamili *
    Glassmaking, as one of the valuable arts of Iran and Egypt, dates back to several thousand years ago. It entered into a new stage during the Islamic period with a rich historical and artistic background, so that the 3rd-7th centuries AH are considered as one of the most important eras of glassmaking in the Islamic period of Iran and Egypt. Iranian glassmaking in the Islamic period evolved while preserving and continuing the techniques of glass making and decorating of the previous era. Meanwhile, Egypt has been one of the main centers of glassmaking, and the ancient Egyptians were among the most prominent and skilled glassmakers in the world, but the peak of this art and craft took place in Egypt during the Islamic centuries. Despite the rich history of Iranian and Egyptian glass art, studies in this field have received less attention. Therefore, the present study is a comparative study of the sample glass chandeliers from the Islamic period of Iran and Egypt.Egypt is one of the countries in constant interaction with Iran; both of which have influenced each other in various fields. These interactions and influences in different historical periods have increased or decreased according to the governing conditions. The vital role of the Silk Road and the road’s ending at the shores of the Mediterranean Sea as well as Egypt, the transfer of artworks, and the migration of artists, caused an extensive relation in various economic, cultural and artistic fields between two countries from the beginning of Islam until the 6th-7th centuries AH.Also, the role of Bandar-e Siraf and the trade of glassware through the Red Sea between Iran and Egypt cannot be overlooked. Iran and Egypt, as the pioneers in the art of glassmaking, have made a great contribution to its advancement in the Islamic period.The purpose of this research is recognizing part of the glassworks of these countries and achieving their similarities and contrasts by focusing on the elements that have built up the form and overall structure of the components, patterns and ornaments under the title of morphology which is a science in the field of literary studies; currently used in other fields including art studies. The Russian researcher and anthropologist, Vladimir Propp first coined the term morphology. Morphology literally means studying and recognizing shapes and faces. That is the study of the components of an object and their relationship to each other and to the whole structure of that object. Morphology does not only mean determining the form and shape of works, but it also generalizes to recognizing and classifying works, determining the fixed and variable elements of each work, and in a broader dimension, extracting the morphological pattern, and the scientific comparative study of works by reviewing components of each effect.The present study seeks to answer these questions: 1) What are the visual features of Iranian and Egyptian glass chandeliers in terms of morphology, 2) What are the differences and similarities in the shape of the glass chandeliers of Iran and Egypt in the 3rd-7th centuries AH?This research is developmental in terms of purpose, retrospective in terms of time, and descriptive-analytical in terms of nature and method. Data and information were collected through authentic library sources. The population includes 12 samples of Iranian glass chandeliers and 9 samples of Egyptian glass chandeliers during the 3rd-7th centuries AH.The results indicate that despite the similarities in the shape of glass chandeliers, differences in their components, including fixed elements of the body, neck, base and pendant, and variable elements of ornaments and patterns, differentiated Iranian and Egyptian glass chandeliers from each other. Body, neck, pendant ring and base are considered as the fixed components, and various decorations and designs on glass chandeliers are among the changing elements of these works.  The body shape of Iranian and Egyptian glass chandeliers is parabolic and vase-like, but differences exist in these forms.The neck of Egyptian chandeliers is taller and wider than the neck shape of Iranian glass chandeliers, with a wide mouth made by a glass artist, which, like the body, has been a suitable background for presenting decorations and designs. A flat base was observed in the glass chandeliers of both countries, while a long base was observed in the glass chandeliers of Egypt. Despite the similarity of the shape of the glass rings -to pass the chains and hang the chandelier from the ceiling- there are differences in the glass chandeliers of Iran and Egypt, including the ring-like shape of this component in Iranian chandeliers and the handle-like form in Egyptian chandeliers. Also, some methods of decorating glassworks by glass artists have been used in only one of these countries. Drawn upon the study, the Egyptian glass artists, unlike the Iranian ones, were attracted to the use of pure abstract and iconic-abstract decorations.
    Keywords: Morphology, glassware in Islamic Period, Iranian, Egyptian Glassware, Glass Chandeliers, Forms, Design}
  • معصومه زمانی سعدآبادی*، فرنوش شمیلی

    بیان مسئله:

     شیشه گری از جمله هنرهای ارزنده سرزمین ایران است که پیشینه آن به هزاران سال پیش می رسد. این هنر در طول دوران اسلامی با برخورداری از پیشینه تاریخی و هنری غنی، وارد مرحله نوینی می شود به طوری که قرن های سوم تا ششم ه.ق از مهم ترین عصرهای شیشه گری دوران اسلامی ایران به شمار می رود. پژوهش حاضر در نظر دارد به مطالعه ریخت شناسانه قندیل های شیشه ای دوران اسلامی ایران بپردازد. پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش ها است؛ قندیل های شیشه ای ایران به لحاظ ریخت شناسانه دارای چه ویژگی های بصری هستند و عناصر ثابت و متغیر قندیل های شیشه ای ایران در قرن های سوم تا ششم ه.ق چه بوده  است؟

    هدف:

     هدف این مقاله شناخت ساختار کلی قندیل های شیشه ای ایران، اجزا و همچنین عناصر تشکیل دهنده ثابت و متغیر آن است.

    روش پژوهش: 

    روش تحقیق توصیفی-تحلیلی بوده و اطلاعات آن از طریق منابع کتابخانه ای گردآوری شده است.

    یافته ها

    قندیل های شیشه ای از عناصر ثابت بدنه، گردن، پایه و حلقه آویز تشکیل شده اند. فرم بدنه قندیل های مذکور شلجمی-کروی و گلدانی کشیده است و گردن آن ها بلند و کوتاه با فرم های استوانه ای و شیپوری است وتنوع قندیل های شیشه ای ایرانی، ناشی از نحوه اعمال حلقه آویز و محل قرارگیری آن در دهانه یا میانه بدنه آن ها  و نیز تزیینات آثار مذکور و افزودن خمیر شیشه در دهانه این اشیاء است.

    کلید واژگان: ریخت شناسی, شیشه گری ایران, قندیل های شیشه ای, فرم و تزیینات}
    Masoumeh Zamani Saadabadi *, Farnoush Shamili

    Problem definition:

    Glassblowing is one of the valuable arts in Iran which dates back to thousands of years ago. This art has entered a new stage during the Islamic era with a rich historical and artistic background, so that the time frame of third-sixth centuries AH is considered as one of the most important glassblowing ages of the Islamic era in Iran. The present study aims to investigate the morphology of glass chandeliers belonging to the Islamic period of Iran. It has been attempted to answer the questions that what are the morphological features of Iranian glass chandeliers and what were the fixed and variable elements of these artworks during the time frame of third-sixth centuries AH?

    Objective

    Thepurpose of this article is to identify the general structure of Iranian glass chandeliers, their components as well as fixed and variable constituent elements.

    Research method

    This research has been conducted on a descriptive-analytical basis and the information were collected through the library resources.

    Results

    Glass chandeliers are composed of fixed elements of body, neck, base and pendant ring. The body shape of the mentioned chandeliers is elliptical-spherical in the form of an elongated vase, and their necks are long and short with cylindrical and horn-shaped forms. The variety of Iranian glass chandeliers is due to the way the pendant is applied and its location in the opening or middle of their bodies, as well as the decorations of these artworks and the addition of glass paste in the opening of these objects.

    Keywords: Morphology, Iranian glassblowing, Glass chandelier, Form, decorations}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال