به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مدرنیته » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • مسعود ناری قمی، محمدجواد عباس زاده*

    کنش های آیین ممکن است در هر دو قلمرو مقدس و نامقدس حیات اجتماعی دیده شوند. در هر دو مورد کیفیت نمادین کنش ویژگی ممتاز اعمال آیین است. اولین نکته مبین این اصل است که نمادین بودن کنش آیین عنصر اساسی این نوع کنش به شمار می آید. نمادین بودن آیینها این اجازه را به افراد می دهد که اندیشه ها و تفکرات خود را توسعه دهند و آنها را به یکدیگر انتقال دهند که این خود مبنای شکلگیری کنش ارتباطی است. ارتباطات نمادین افراد را قادر می سازد که اندیشه ها و اطلاعات خود را تولید و تبیین و ثبت کنند. ضمن این تعریف عام، می توان اظهار داشت که آیین ها در گذار از سنت به مدرنیته، تفاوت اصلی در این خصوص میان این دو دوره تاریخی، بیشتر متوجه محتوا است و نه ساختار و این ادعایی است که این نوشتار با بررسی نظریات و آثار مدرنیستی در حوزه مسکن، در پی تبیین آن است. در واقع، سوال اصلی پژوهش این است که تاثیر مدرنیسم در تغییر انگاره های آیینی در خانه چقدر است؟ روش تحقیق در نوشتار حاضر، براساس روش کیفی و استدلال منطقی استوار است. ضمنا بررسی اسنادی و مطالعه کتابخانهای، بنیان تحلیل، توصیف و تفسیر نتایج در این مقاله را شکل می دهد. مقاله حاضر، در مرحله گردآوری داده ها از مطالعات اسنادی و کتابخانه ای بهره برده است و در مراحل بعد، از روش استدلال قیاسی استفاده شده است. در نهایت با بررسیها و تحلیلهای به عمل آمده میتوان این طور نتیجه گرفت که محتوای سنتی آیینی جای خود را به عواملی دیگر مثل تلویزیون، اتاق خواب، آتش یا شومینه (در طرحهای لوید رایت) داده است و به لحاظ ساختار تغییری در این موجودیت ثابت و پایدار آیین در خانه به وجود نیامده است.

    کلید واژگان: آیین, سنت, مدرنیته, مدرنیسم, آشپزخانه, تلویزیون, خانه}
  • پریسا خیام نکویی، بهرام شاهدی*، کاظم یزدی

    بیان مسئله: 

    در هر دوره ای، آموزش و فضاهای آموزشی، یکی از ارکان اساسی تکوین، توسعه و انتقال مولفه های فرهنگی هر جامعه بوده است. در حقیقت، مدرسه فضایی است که در طی دوره های مختلف و تحت تاثیر عوامل گوناگون دست خوش تغییرات اساسی شده است. اما در کنار این پیشرفت و فناوری، در معماری امروز ایران، ارزش ها و مفاهیم فرهنگی ریشه دار در یک معماری کم رنگ است.

    هدف پژوهش:

     هدف این پژوهش بررسی تحولات حاصل از مدرنیته بر معماری مدارس در ایران و ژاپن است؛ تا تحولات معماری و محتوای فرهنگی مرتبط با آن را در ایران و ژاپن طی دوره های گوناگون بررسی کند. علت انتخاب این دو کشور به خاطر وجود پیشینه غنی از معماری سنتی در هر دو بوده است.

    روش پژوهش: 

    روش تحقیق کیفی و از نوع تطبیقی به شیوه هم سنجی لنزی بوده و اطلاعات به صورت کتابخانه ای، از طریق استناد به کتاب ها و پژوهش های پیشین در دوره های مختلف گردآوری شده و پس از تعیین مشخصه هایی که باید مورد بررسی قرار گیرد درنهایت، توصیف و تحلیل مفاهیم و اصول فضاسازی در معماری این مدارس انجام شده است.

    نتیجه گیری

    بازبینی ها نشان دهنده ناپیوستگی در توالی فرهنگی در آغاز مدرنیته در کشورها است که این مقوله باعث محرومیت فرهنگ بومی در میان فرهنگ های تازه وارد بوده است. اما کشوری همانند ژاپن، پس از گذشت دوره ای به بررسی دوباره عوامل گوناگون پرداخته و سعی در استفاده از فرهنگ بومی در دوران جدید به شکلی نو و متناسب با فرهنگ جامعه داشته که این مسیر باعث شکل گیری فرهنگی زنده در آن دوران بوده است. اما، این روند در ایران مسیر درستی را طی نکرده و موجب شکست در انتقال فرهنگ غنی به دوران جدید بوده است و در نهایت جهت حفظ پیوستگی در توالی فرهنگی در هرزمان لازم است تا ویژگی های اصلی هر دوره بررسی شده و خصوصیات فرهنگی، متناسب با آن دوره به شکلی جدید انتقال پیدا کند.

    کلید واژگان: ایران, ژاپن, ساختارکالبدی, مدرنیته, مفاهیم فرهنگی}
    Parisa Khayam Nekoui, Bahram Shahedi *, Kazem Yazdi

    Problem statement: 

    Education and educational spaces have been one of the basic pillars of the formation, development, and transfer of cultural components in every period. The school as a space has undergone fundamental changes during different periods and under the influence of various factors. However, with this progress and technology, cultural values and concepts rooted in architecture are faint in contemporaneous Iranian architecture.

    Research objectives

    This research examines the modernity in the architecture of Iranian and Japanese schools; it examines the architectural developments and related cultural content in Iran and Japan during different periods. The reason for choosing these two countries was their rich background in traditional architecture.

    Research method

    the research is qualitative and comparative (a lens comparative study). It used the library research method to collect data by referring to previous books and studies in different periods. Finally, it described and analyzed the concepts and principles of space created in the architecture of these schools.

    Conclusion

    The reviews show discontinuity in the cultural sequence at the beginning of modernity in the countries, which has caused the deprivation of native culture among newly arrived cultures. Japan, after a period, has re-examined various factors and tried to use the native culture in the new era proportionately to the culture of the society; this path has led to the formation of its living culture. However, this process in Iran has not taken the right path and has caused a failure to transfer the rich culture to the new era. Finally, it is necessary to examine the chief characteristics of each period and transfer cultural characteristics in a new form to maintain the cultural sequence.

    Keywords: Iran, Japan, Physical structure, modernity, Cultural Concepts}
  • محمدحسن خادم زاده*، محمد شیخی ایلانلو

    پژوهش حاضر با نگاهی انتقادی بر روایت های موجود از نحوه شکل گیری مدرنیته در معماری ایران، در تلاش است تا روایتی نو از طریق شناخت مولفه های موثر و تبیین نحوه تاثیر آنها بر این فرایند ارایه دهد. با توجه به یافته های اولیه به عنوان فرضیه تحقیق، می توان تحولات صورت گرفته در معماری آذربایجان در اوایل قاجار (قرن 19م) را هم راستا با فرایند شکل گیری مدرنیته در معماری ایران دانست. لذا سوال کلیدی پژوهش این است که تا چه میزان می توان آغاز ورود مفاهیم مدرن به معماری ایران را ناشی از درک نیاز به آن، توسط سران و سیاستمداران روشنفکر در آذربایجان دانست؟ این تحقیق به روش تفسیری- تاریخی با استناد به منابع دست اول، داده های جمع آوری شده را در سه مرحله (آگاهی یافتن از معماری نوین دنیا بخصوص جهان غرب، احساس نیازبه آن و اقدام مشابه) مورد تحلیل قرار داده تا به مرحله ی اشباع نظری متکی بر داده ها برسد. بر طبق این بررسی و تحلیل ها، عوامل زمینه ای (جنگ با روسیه و موقعیت ژیوپلیتیکی آذربایجان) و افراد تاثیرگذار (عباس میرزا، روشنفکران ایرانی اوایل قاجار، مشاوران خارجی و حتی فتحعلی شاه) در شکل گیری فرایند مدرنیته در معماری آذربایجان نقش اصلی را عهده دار بوده اند. پیامد این فرایند در دو بخش کلی اصلاح نواقص کاربری های موجود و ایجاد بناها با کاربری های جدید مورد نیاز در آذربایجان، بررسی و معرفی شده اند.

    کلید واژگان: مدرنیته, معماری ایران, اوایل قاجار, معماری آذربایجان, روشنفکران ایرانی}
    MohammadHasan Khademzade *, Mohammad Sheykhi Eilanlou

    Multiplicative and deep narratives in the process of modernization in Iranian architecture lead to understanding the formation of these changes in more realistic ways. Because most of the traditionalist narratives that want to return to the origins of Iranian architecture, have focused their criticism on the imported and Westernized narrative of architecture in the Naser al-Din Shah’s period, and according to this simplification, they also put a simplistic view against it. This paper is important in several aspects: first, through a critical look at existing narratives, it aims to present a new conceptual model in the formation of modernization in Iranian architecture. Second, by investigating the effective components of this process, it seeks to attain an explanation of how they affect it. According to the preliminary findings as a hypothesis of the research, the vast and fundamental changes that took place in the architecture of Azerbaijan in the early Qajar period (19th century) can be considered in line with the process of the formation of modernity in the architecture of Iran. The key question of this article about understanding whether it is possible to consider the formation of modern concepts in Iranian architecture, according to the need and during a conscious process, belonging to the early Qajar in Azerbaijan? The paper was carried out by a historical-interpretive research method and a process approach to collect historical and theoretical bases. To identify and investigate the influencing factors on the process of modernization in Azerbaijan’s architecture, Iranian and European first-hand sources such as travelogues and diaries were examined. By analyzing the data, maps, and visual information (as second-hand sources), which have a complementary aspect to the work, an attempt has been made to achieve a relatively comprehensive understanding of this process. A conceptual model of the process of modernization in Azerbaijan’s architecture is available by knowing the affective factors in the formation of architectural and urbanization characteristics in modern buildings. As a result, the evidence shows that the changes that occurred in the early Qajar architecture of Azerbaijan are an alternative narration parallel to the classical ideas in Iranian contemporary architecture. This process was formed not in Tehran (in the late 19th century), but in Azerbaijan influenced by various factors. The process started with the recognition of modern changes in European architecture. The next stage started with the formation of the necessity of these changes in Iran. Finally, these changes have been implemented in the architecture and town planning principles. The process of modernization in the architecture of Azerbaijan is influenced by contextual factors (Iran-Russian war, Azerbaijan’s geopolitical position), and affective persons (Abbas Mirza, Fath-Ali shah, European consultants, and Iranian intellectuals). Also, the consequences of this process have been introduced in two general parts: corrections of the defects of past buildings and the creation of buildings with new required uses. The modernization formed in the architecture of Azerbaijan could have been transferred to other parts of Iran, during the reigns of the subsequent Qajar kings; which require more and more detailed research.

    Keywords: Modernity, Iranian Architecture, Early Qajar, Architecture of Azerbaijan, Iranian Intellectuals}
  • مجتبی پوراحمدی*

    پژوهش حاضر به کیفیت ارتباط فرمی معماری مساجد معاصر با سنت های تاریخی معماری مسجد می پردازد و می کوشد تا دسته بندی خاصی را برای انواع این ارتباط تدوین نماید، به نحوی که برخی نقاط ضعف دسته بندی های موجود را نداشته باشد. در این پژوهش پس از مرور نقادانه بر ادبیات علمی مرتبط، با استفاده از راهبرد استدلال منطقی، سامانه ای منطقی متشکل از چهار رویکرد نسبت به سنت های تاریخی معماری مساجد تدوین می گردد که شامل رویکرد تقلیدگرا، رویکرد محافظه کارانه، رویکرد چالشی و رویکرد انصرافی می شود. در پژوهش حاضر، هریک از این رویکردها و زیرشاخه هایشان با کدهای عددی خاصی مشخص می شود و با توجه به حیطه پژوهش، این رویکردها به تفکیک در مورد هریک از عناصر اصلی تشکیل دهنده نمای بیرونی مسجد شامل گنبد، مناره و جداره های خارجی به کار گرفته می شود. دسته بندی پیشنهادی می تواند شاخص قابل اتکایی برای تبیین خصوصیات کالبدی مساجد مورد نظر، قابل تشخیص بودن یا مبهم بودن مسجد از نظر مخاطبان، همگن یا التقاط گرابودن طرح مسجد و نیز نوآورانه یا تکراری بودن آن باشد. در پژوهش حاضر، در تشریح کارکردها و خاصیت های هریک از رویکردها بیان می گردد که هیچ یک از این رویکردها ذاتا درست یا غلط نیستند بلکه مهم این است که بجا و به طرز مناسبی استفاده شوند. آنچه مهم است مواجهه مسیولانه و آگاهانه با مسیله طراحی پیش روی معمار است. هم استفاده از الگوهای تاریخی هم مخالفت با به کارگیری آن ها باید عملی آگاهانه و حکیمانه باشد.

    کلید واژگان: معماری مسجد, مسجد معاصر, دسته بندی, سنت, مدرنیته}
    Mojtaba Pour Ahmadi*

    The present study examines the relationship between the architecture of contemporary mosques and the historical traditions of mosque architecture and tries to formulate a special classification for the types of this relationship. At the beginning of this paper, some weaknesses of the existing categorization models for the general approaches of the architectural design of contemporary mosques are explained. Since in the existing classifications, the whole mosque is viewed as a single entity, the resultant classifications become ambiguous in many cases. For example, when a particular mosque is introduced as an example of the modern approach, it is possible that in the same mosque there are certain physical elements with a completely traditionalist approach, and vice versa, in mosques that are introduced as examples of traditionalist mosques, it is possible that certain elements and components of the mosque are designed in a modern way. Due to the generality and vagueness of the mentioned categories, it becomes difficult to explain issues such as the impact of the desired approach on qualities such as "recognizability" and "newness" of the mosque design from the audience's point of view. Another problem is that these categories generally do not have the ability to explain the homogeneity or heterogeneity of style in the design of the mosques in question, and usually when a term is used to describe a mosque, it is not yet clear whether the design of the mosque in question is original or eclectic. In this study, after an analytical review of the relevant scientific literature, four approaches to the historical traditions of mosque architecture are identified. Based on his expertise and professional views and the specific conditions of the project, an architect approaching the design problem of a contemporary mosque and in the face of the design of any of the main physical elements of the mosque can follow any of the traditions of mosque design (Imitation approach); the architect can somehow reconcile any of the historical traditions of mosque design with contemporary architecture and offer new interpretations of them (conservative approach); he/she can challenge some architectural traditions of mosque design (challenging approach); or one can wholly avoid these traditions and break from them (abandonment approach). In the present study, two modes are considered for each of the two conservative and challenging approaches: One is the case where the relevant approach is followed more intensely and the other is the case where the desired approach is followed with less intensity. In the present paper, each of these approaches is assigned a specific digit from zero to five. According to the specific field of the present study, which is dedicated to the exterior view of the mosques, for every mosque three main elements are examined consisting of the dome, minaret and other exterior surfaces. By assigning a digit to each of these three elements of the mosque according to its specific approach, a three-digit code is produced for each mosque. The code assigned to the examples of contemporary mosques can be a reliable indicator for explaining the physical characteristics of the mosque in question, explaining whether the mosque is recognizable or ambiguous from the point of view of the audience, whether the mosque design displays a homogeneous or eclectic style, and whether it is innovative or imitative. Next, the application of the proposed model to twelve examples of contemporary mosques, both in Iran and in the world, is described. In the present study, in describing the functions and properties of each of the afore-mentioned approaches, it is stated what issues and aspects are emphasized in each approach. Finally, it is stated that these four approaches are a set of possibilities that contemporary architects are equipped with in the face of the open problem of the contemporary mosque design and none of these approaches are inherently right or wrong, but it is important that they are used properly and appropriately. What is important is to face the design problem responsibly and self-consciously. If the architect decides to imitate some of the past traditions of mosque architecture, his decision must be based on awareness and wisdom, and if he decides to abandon some historical traditions, his decision must be a responsible and wise decision too.

    Keywords: Mosque architecture, contemporary mosque, classification, tradition, modernity}
  • هوشنگ فروغمند اعرابی*، محمود ارژمند

    امروزه برخی از صاحب نظران با تاکید بر لزوم پذیرش نگاه غربی از سوی فرهنگ ها، «هویت و اصالت بومی» را به حاشیه رانده اند. این نگاه به بی ارزش شدن ارزش های فرهنگی و تاریخی و به وجودآمدن مسیله اصالت به ویژه در ایران زمین شده است. در ایران معاصر تقابل سنت با مدرنیته ایرانی، به عنوان یک بحران نظری هنوز هم پابرجاست. آنچه در ایران حضور خاصی داشته است، تفکر خاص مشرق زمین است که جریان فلسفه یونانی (افلاطونی)، حکمت ایران باستان و آموزه های اصیل اسلامی را پیوند داده و از دل آن، فلسفه نور و ظلمت خویش (فلسفه اشراق) را ارایه کرده است. از آن زمان تاکنون ، متفکران بسیاری به شرح و بسط آرای آن ها پرداخته اند که در این میان «هانری کربن» جایگاهی ویژه داشته است. هدف پژوهش حاضر بررسی مفهوم اصالت از دیدگاه هانری کربن در معماری و نحوه بروز آن است. پژوهش حاضر به بررسی مفهوم اصالت و مفاهیم وابسته با آن در معماری از دیدگاه کربن پرداخته است. روش تحقیق در مرحله تدوین چارچوب مفهومی «توصیفی- تحلیلی» و در تبیین آرا و اندیشه هانری کربن در این رابطه، روش «تحلیل محتوا» و «استدلال منطقی» بوده است. براین اساس، با روش فیش برداری و کتابخانه ای اعم آثار کربن و برخی شارحان اندیشه وی تحلیل و ارزیابی محتوایی شده اند. با دسته بندی بحث به الف) مسیله اصالت در اندیشه کربن و ب) هنر و معماری در اندیشه کربن، در جمع بندی، نگاه کربن به معماری را حلقه گمشده مبانی نظری کنونی برای فهم گذشته و نگاهی درخور برای تشریح آن دانسته شده است.

    کلید واژگان: هانری کربن, اصالت, مدرنیته, هویت, معماری}
    Hooshang Foroughmand A'raabi*, Mahmoud Arzhmand

    After the entrance of modernity and its way of thinking to historical countries, some attempted to modernize all aspects of life and concepts. In these countries such as Iran, because modernity does not conjoin with cultural and intellectual movements, there is still a substantial contrast between modernists and traditionalists. Therefore, the will to achieve authenticity appears ubiquitously alongside thinkers in several fields like architecture. In the 21st century, authenticity is not a principal value for most experts but is often a concept to accentuate history and culture. But Iran, as a specific place which is not dominated by western modernity, had a dazzling past in written and tangible forms. Iranian distinguishable thought, which integrated Greek philosophy, Islamic theology and ancient Iranian wisdom, was developed by some masterful thinkers such as “Suhrawardi”. As these studies are deeply dependent on the philosophical view, it is critical to find an effective way of theorizing cultural specificities. In modern times, a French philosopher and Iranologist Henry Corbin brought Iranian thinkers and philosophers to the fore. This study investigates the notion of authenticity discussed by Corbin as well as his other concepts relevant to architecture. By employing the content analysis method, the relevant works of Corbin and some of his commentators have been analyzed and evaluated. Also, in order to develop a "conceptual framework of authenticity" the "descriptive-analytical" method is used. The central question of this article is how the notion of authenticity, especially in Iran, is explored and a consequent question is: what is the relation between architecture and Henry Corbin’s philosophy. In order to investigate and categorize the viewpoints related to the concept of authenticity, due to the connection between architecture, restoration and urban planning, sources related to authenticity in the aforementioned fields were included in the review. The review showed that almost all debates related to authenticity in Iran are direct translations of foreign works or indirect influence of their thoughts. This article seeks to find a suitable authenticity framework capable of reflecting and resonating with the history of Iranian thought and civilization, the body of this article has been divided into two parts: A) Issue of Authenticity in Corbin’s thought B) Art and Architecture in Carbon's thought. In the first part, by investigating the Corbin’s studies in Shahab Al-Din Suhrawardi and the School of Illumination and his reintroducing of eastern and Islamic philosophy, the article shows that it is “Alame Mesal” or “the world of ideas” which had the main role in Iranian creative thoughts. In the second part, the quotations that directly point at Art and Architecture have been discussed. In conclusion, this article shows that the disappearance of the Iranian worldview in the modern era has cleared the field for predominance of Occidental world. While the article does not investigate exact Corbin’s solutions to the authenticity problem, a brief discussion of Corbin’s works, as the basis of philosophical thinking, points us in the direction of a new, or perhaps old but forgotten, way of thinking about Iran and its architecture.

    Keywords: Henry Corbin, Authenticity, Modernity, Identity, Architecture}
  • مسعود ناری قمی*، مهدی ممتحن
    بررسی تاریخ معماری عامیانه ایران از موضوعات پژوهشی ضروری و نسبتا مغفول مانده برای شناخت راه آینده معماری است. این پژوهش به بخش خاصی از این معماری، یعنی مساجدی می پردازد که در دوران ممنوعیت های مذهبی رضاخانی و بعد از برداشتن آن در عمق بافت درهم پیچیده شهری قم به تعداد زیاد ساخته شده است. این تحقیق با روش تفسیری تاریخی زمینه های اجتماعی سیاسی و کالبدی ظهور این دسته از بناها و تحلیل الگوهای فضایی آنها را بررسی کرده است. برای این پژوهش با بررسی میدانی، بیش از 50 مسجد متعلق به دوران 40ساله اول و دوم دوران پهلوی (قبل و بعد از مدرن سازی اجباری) شناسایی و به صورت اولیه تحلیل شد و از بین آنها، 20 مسجد (با سبک غیر سنتی) که کمتر دچار تغییرات شده بودند، برای تحلیل عمیق انتخاب شد. در ضمن این مطالعه، دو الگوی مسجد بر فرازآب انبار و مساجد سرپوشیده، از لحاظ فضایی و عملکردی، به عنوان ویژگی های خاص مساجد مزبور شناسایی شد. درهمچنین ایجاد بالکن در داخل مساجد پدیده دیگری بود که ردپای آن در سنت تکایا، پیگیری شد. از لحاظ ساختی و فرمی، الگوی تیرآهن و طاق ضربی آجری نمایان به همراه ستون های لوله ای، نمونه هایی از پدیده های خاص شناسایی شده برای این مساجد بود و در کنار آن، استفاده از پنجره های باریک عریض یا طویل مطابق سبک مدرن و کتابخانه در مساجد، از مواردی بود که در امتداد تحول مدرن در این مساجد ارزیابی گردید. در مورد علت یابی این پدیده ها که پرسش اصلی این مقاله بود، رویکرد جامعه در واکنش به سیاست مدرن سازی رضاشاهی و تلاش عامه برای استفاده از پتانسیل های محلی برای حفظ قالب های فرهنگی در مقابل خواست حکومتی به عنوان یافته های اصلی ارایه شده است.
    کلید واژگان: مدرنیته, معماری عامیانه, اوایل پهلوی, مساجد, آب انبار}
    Masoud Nari Ghomi *, Mehdi Momtahen
    The history of popular architecture of Iran has rarely been a subject of academic inquiry. These are buildings that were built by ordinary people not social or mental elites. During transitional period of modernity (the up-down modernization early Pahlavi era) numerous small mosques emerged in the religious city of Qom. It was happened while Reza Shah’s plan for unveiling Iranian women as well as closing social religious rituals was running. In this study at first the contextual causes of such social resistance are analyzed. The first step of the study was searching for mosques founded during that era. It was done by field enquiry so 47 examples were documented and 8 of them that has limited changes comparing buildings, were selected for more studies. From spatial point of view two general patterns were found: mosques without courtyard (unlike traditional courtyard mosques) and mosques that were built on top of old water-storages (Aab- Anbar). These two phenomena along with other minor phenomenon of mezzanine in mosque were historically analyzed searching their roots. The search was lead to the patterns of Takiyeh in some cases and in the case of Aab-Anbars it was found that this pattern is specified to the city of Qom. The dictatorship of RezaKhan was lead to emotional effort to keep religious atmosphere within neighborhood so as not to be prevented by governmental forces. While every old community had a specified water-storage with its tank raised over ground, there was an opportunity to use it as a place for religious gatherings. Then turning towards the matter of form, structural and technological characteristics of theses mosques were taken into account. So some patterns were put as subject of deeper enquiry: exposed brick vaults with fine detailing on steel I-beams and iron-pipe columns as well as long vertical or lateral windows. Another found subject was fixed library shelves in these mosques. The mentioned columns were in some cases pipes of transferring oil. The creative thinking behind use of in-hand modern elements has many lessons for contemporary conflicts of localization while the identifiable character of the form of these mosques as specified religious space makes them valuable for study in current circumstances.
    Keywords: Modernity, popular architecture, early Pahlavi era, mosques, Aab-Anbar (water-storage)}
  • علی طهموری*، بهروز منصوری، شادی عزیزی
    اهداف

    معماری به عنوان یکی از شیوه های خلق اثر، ضمن بهره گیری از هنر، ترکیبی از اندیشه و فناوری است. آنچه یک اثر معمارانه را از سایر آثار ممتاز می سازد، این است که واجد ارزشی بیش از فراهم کردن سرپناه باشد؛ به عبارتی علاوه بر وجه کارکردی، خصیصه زیبایی و انتقال مفاهیم متعالی تر را نیز بروز دهد. این نوع معماری به عنوان یک میراث ارزشمند، قابلیت ماندگاری در تاریخ را داشته و نقش فناوری در تولید چنین میراثی، همواره یکی از پارامترهای اثرگذار بوده است. هنگامی که طرح معماری به عنوان یک اثر هنری ویژه شکل می گیرد، بی تاثیر از فناوری در روند خلق نبوده و فناوری در این حالت، جنبه نمادین می یابد. هدف این پژوهش بررسی این وجه ثانویه فناوری و نقش آن در تولید میراث معماری معاصر می باشد.

    روش ها

    از نظر روش شناسی، مطالعات صورت گرفته به صورت ترکیبی بوده و در آن از رهیافت زمینه ای استفاده شده است. از طریق روش های توصیفی-تحلیلی عوامل اثرگذار بر معماری با بررسی آثار میراث معماری معاصر و همچنین وجوه تاثیرات فناوری و نقش آن تحلیل شده است.

    یافته ها:

     بررسی نمونه های هویت بخش معماری معاصر به عنوان میراث ماندگار، با پراکنش مختلف جغرافیایی نشان می دهد که به طور مشترک ویژگی های فرم، عملکرد و زیبایی در حوزه های پیکربندی فرمی، سازماندهی فضایی و ترکیب بندی نما قابلیت تحلیل و مقایسه دارند.

    نتیجه گیری

    ماهیت معماری در فصل مشترکی از وجوه هنر، علم و تکنیک، بسته به مقطع زمانی و جغرافیای مکانی دستخوش تحول بوده و خلق میراث ماندگار معماری، وابسته به سطح پیشرفت فناوری زمان خود بوده است.

    کلید واژگان: فناوری های نوین, نماد, میراث معاصر, معماری معاصر ایران, طراحی معماری, مدرنیته, تکنولوژی}
    Ali Tahmouri*, Behrouz Mansouri, Shadi Azizi
    Aims

    Architecture as one of the ways to create a work, while using art, is a combination of thought and technology. What sets an architectural work apart from other works is that it is more valuable than providing shelter; In other words, in addition to the functional aspect, it also expresses the characteristic of beauty and higher transcendent concepts. This type of architecture, as a valuable heritage, has the ability to remain in history and the role of technology in the production of such heritage has always been one of the influential parameters. When an architectural design is formed as a special work of art, it is affected by the technology and it has become symbolic in this state. The purpose of this study is to investigate this secondary aspect of technology and its role in the production of heritage of contemporary architecture.

    Methods

    The research is Combined and uses a Grounded Theory. Through descriptive-analytical methods, by examining the heritage of contemporary architecture as well as the aspects of the effects of technology and its role, the factors affecting architecture have been analyzed

    Findings

    Examining the identity samples of contemporary architecture as a lasting heritage with different geographical distribution shows that jointly the characteristics of form, function and beauty in the areas of formal configuration, spatial organization and facade composition can be analyzed and compared.

    Conclusion

    The nature of the architecture of funds at the intersection of art, science, technique, depending on the time and the context has been changed and the creation of a lasting architectural heritage has depended on the level of technological advancement of its time.

    Keywords: New Technologies, Icon, Modern Heritage, Contemporary Architecture of Iran, Architectural Design, Modernity, Technology}
  • نازیلا رشیدپور، محسن حبیبی، منوچهر طبیبیان*

    کلانشهر به مثابه فضای اجتماعی و تولید فرهنگی مدرنیته و اقتصاد سرمایه داری برای انتقال معانی مرجح فضایی آکنده از محتوا و معنای رمزگذاری شده است که برای رمزگشایی فارغ از روش های متداول پوزیتویستی نیازمند تجربه پدیدارشناسانه و خوانش نشانه شناسانه مناظر ذهنی آگاهانه و ناآگاهانه ای است که توسط قدرت، گفتمان حاکم و ایدیولوژی مسلط شکل گرفته است. فهم تصویر ذهنی عموم از شهری که درآن ساکن هستند می تواند در نمایش واقعیات مغفول مانده اجتماعی موثر افتد. پوشش های رسانه ای، تولیدات فرهنگی، تصورات کلیشه ای و قالبی و... به عنوان مهمترین مولفه های برسازنده منظر ذهنی عموم از شهری که در آن زندگی می کنند و در مقام بستری بدیع برای بازخوانی رابطه کالبد و روح و روان شهر مدرن می تواند در تشخیص ابعاد غیرمادی، نمادین و روان شناختی شکل گیری شهرها نقش مهمی ایفا کند. خوانش شهر از خلال مناظر ذهنی دستیابی به تصویر بازنمایی شده از شهر است که چون عینکی بر چشم شناسنده شهر می تواند در نحوه تجربه شهر حتی قبل از تجربه بصری نیز اثرگذار باشد. در این پژوهش با فرض شهر به مثابه متن با هدف تبیین زبان پنهان کلانشهر مدرن تهران بر اساس امر بازنمایی شده، از روش تحلیل محتوای کیفی و کمی استفاده شد و برای مطالعه انضمامی شهر از طریق روایت های رسمی، نحوه بازنمایی شهر در آثار سینمایی منتخب سال 1395 مورد مطالعه قرار گرفت. با توجه به یافته ها می توان ادعا نمود امکان تجربه کلانشهر تهران از طریق فیلم های سینمایی مقدور نبوده و فیلم های ساخته شده در تهران در شناساندن فضای کالبدی شهر در معنای بالزاکی و حتی زولایی نیز موفق عمل نکرده اند و تهران مدرن فارغ از نگاهی تمامیت نگر که جنبه های سلبی و ایجابی مدرنیته را همزمان دربرگیرد، به عنوان مکان روابط رو به اضمحلال و آکنده از دوگانه های کلیشه ای ضمن نمایش جنبه های اغواگر مدرنیته به محملی برای بروز تیره و تارترین سویه های مدرنیته و حیات ذهنی گونه کلانشهری چون بی هویتی، فقدان عاطفی، خیانت، ازخودبیگانگی و دروغ تبدیل شده است.

    کلید واژگان: زبان پنهان, کلانشهرمدرن, مدرنیته, آثار سینمایی}
    Nazila Rashidpour, Mohsen Habibi, Manouchehr Tabibian *
    Introduction

    The metropolis plays an important role in the contemporary society. It features prominently in the public imagination as the very site of modernity and capitalist economy that has been encoded to convey the preferred meanings. Thus, it can be understood as an amalgam of objects of cultural production. To understand the metropolis is–to some extent–to understand our present age. As a patchwork quilt of traces of human existence, the metropolis could not present itself beyond the limitations of any strictly positivistic outlook, and it requires semiotic and phenomenological models like reading and experiencing. Thus, it might be read as a text, with its forms deciphered and its meanings understood. This means that the metropolis itself does not exist, and can only be understood through its various manifestations.In the reading of a city, or indeed any cultural artifice, it is important to know that meaning is never univocal. A city–any city–is always open to a variety of interpretations, and meaning must always remain plural and contested. Because there is no single way of understanding the metropolis, everything depends on how one views the metropolis and who views it. The reader, the “lover” of cities, must therefore be open to a range of “readings”, which go well beyond straightforward, rational analyses to open up the “poetry” of the city.

    Theoretical Framework

    Mindscape and spatial images play an important role in the experiencing and understanding of the city, as they result from a combination of different factors such as literature, art, media, myth, and narrative. As a German cultural theorist, Siegfried Kracauer, puts it, where the hieroglyphics of any spatial image are deciphered, the basis for social reality presents itself. Any Marxist-inspired cultural theorist would argue that what we see on the surface is the product of deeper underlying forces, in order to understand which we need to interpret the surface level. The unconscious nature of surface-level expressions reveals the hidden logic behind these phenomena.Cinema is one of the most important factors involved in the reconstruction of spatial images and urban mindscape. Emphasis on the relationship between cinema and the city denotes emphasis on culture and how the city is represented thereby. Apart from anthropological fieldwork, nothing compares with watching movies made for a community’s domestic market when the community is to be known. Most broadly viewed, cinema represents both the real and the imaginary. Architecture and urban architecture make up the body of the city for the presence of both lives, and cinema is a novel platform for re-reading the relationship between the body and the soul of the modern city.

    Methodology

    Quantitative and qualitative content analysis methods were used in this research to explain the hieroglyphs of the modern metropolis of Tehran in the representation of the mysterious language of the city. For a concrete study of the city through official narratives, its representation in the selected movies of 2016 was studied, and seventeen movies were selected after the sample size was specified using the purposive qualitative sampling method.

    Result and Discussion

    According to the findings, we can conclude that the language of the modern metropolis of Tehran is discontinuous and disintegrated under the effect of the modernity paradigm and capitalism. We can claim that it is not possible to experience the metropolis of Tehran through movies although it makes up the location in most Iranian movies. Movies made in Tehran have failed to introduce the physical space of the city in the sense intended by Balzac and even Zola. This makes it more important to analyze this absence. Tehran has created its own specific metropolitan type. Thus, a cold, unfriendly stereotype defines the characteristic of people living in a Tehran. Modernity has been manifested there in a negative sense, and the city has turned into a refuge for the darkest aspects of modernity.

    Conclusion

    Finally, it is important to know that the city must be read by those who seek to create, shape, and transform it. Their reading of the city crucially conditions their writing of the city text and its buildings, streets, street furniture, etc.Thus, the task of any theorist intending to analyze the metropolis is to act like a detective, interrogating the traces and revealing the secrets. The metropolis therefore lends itself to research as a textual object. It constitutes a series of spatial image hieroglyphics–which may be deciphered in order to provide access to deeper underlying questions about society.

    Acknowledgment

    This research has been extracted from the Ph.D. thesis of Nazila Rahidpour, entitled “Explanation the hieroglyphics of Tehran modern metropolis with emphasize on reading, experiencing and memory”, defended in the Department of Urban Planning at the Islamic Azad University of Qazvin, under the supervision of Dr. Seyyed Mohsen Habibi and advisory of Dr. Manouchehr Tabibian.

    Keywords: Hidden language, Modern metropolis, Modernity, Cinematic works}
  • خسرو افضلیان*، فائزه امیری پویا، ایرج اعتصام، محسن طبسی

    تاریخ معاصرایران به ویژه پهلوی دوم، مملو از تحولات سیاسی، اجتماعی حاصل از جریانات فکری و فعالیت روشنفکران است . روشنفکری محصول دنیای مدرن می باشد.از این رو می توان معیار گونه شناسی روشنفکران را بر اساس مدرنیته مطرح نمود. مهم ترین خدمتروشنفکر به جامعه از طریق فرآورده های فکری او می باشد. از این رو شناخت اندیشه روشنفکر از جمله ضروریات است. روشن فکرانذات گرا مخالف مدرنیته که از منظر فلسفی به نفی کلیت مدرنیته پرداخته و آینده دیگری راکنکاش می کنند و هر گونه تلاشی برایوصله کردن مدرنیته با مذاهب یا فرهنگ شرقی را بیهوده معرفی می کنند، را گونه ای از بحث پیش رو قرار داد. بررسی و تحلیل گفتمانروشنفکران ذات گرا مخالف مدرنیته، موضوع پژوهش حاضر است. و در این راستا مفاهیم ذات گرایانه مخالف مدرنیته پهلوی دوم بابررسی اندیشه های فردید و نصر مورد بررسی قرار می گیرد. در پژوهش پیش رو، با توجه به تعامل گونه ذات گرا مخالف مدرنیته بااندیشه روشنفکران مذکور، روش تحقیق استدلال منطقی است. شاخص های گونه مذکور در اندیشه احمد فردید و نصر عبارتند ازغرب،تکنولوژی و تعامل مدرنیته با غرب.

    کلید واژگان: روشنفکران, مدرنیته, فردید, نصر, پهلوی دوم}
    Khosro Afzalian *, Faeze Amiri Poua, Iraj Etisam, Mohsen Tabasi

    The contemporary history of Iran, especially Pahlavi II, is full of political and social developments resulting from the intellectual currents and activity of intellectuals. Enlightenment is a product of the modern world. Therefore, it is possible to put forward the standard of typology of intellectuals based on modernity. The most important service of an intellectual to society is through his intellectual products. Therefore, knowing the thought of an intellectual is one of the necessities. Essentialist enlightened thinkers against modernity, who philosophically negate the entirety of modernity and envision another future, and point out any attempt to patch modernity with Eastern religions or culture as futile, put forward a type of discussion. Examining and analyzing the discourse of essentialist intellectuals against modernity is the subject of this research. And in this regard, the essentialist concepts against the modernity of Pahlavi II are examined by examining the thoughts of Fardid and Nasr. In the upcoming research, according to the interaction of the essentialist type against modernity with the thought of the mentioned intellectuals, the research method is logical reasoning. The indicators of the species mentioned in the thought of Ahmed Fardid and Nasr are the West, technology and the interaction of modernity with the West.

    Keywords: Intellectuals, modernity, Fardid, Nasr, Pahlavi II}
  • اخترالسادات موسوی، حسن خاتمی

    آنچه امروزه از معماری داخلی و دکوراسیون داخلی به گوش ما میرسد فضایی را برای ما تداعی میکند شامل ابزار و مواد متریال  مدرن و رنگ و نورهای شاد و جیغ که اغلب برگرفته از المان های روز ارو پا میباشد که هویت و فرهنگ آن اقلیم را تداعی کننده است. این نوع طراحی فضا برای فرهنگ کهن و دیرینه ایران و ایرانی آشنا نبوده و یک ایرانی در این محیط احساس غریبی و ناآشنایی میکند. بدین منظور در این مقاله نگارنده با استفاده از روش توصیفی از نوع تحلیل محتوا سعی بر این داشته با توجه به اینکه زندگی امروزه رو به مدرنیته میرود با نقبی به گذشته حرکتی در جهت کاربردیتر کردن دست بافته های سنتی به منظور نمود فرهنگ دیرینه این مرز و بوم با روند زندگی یک ایرانی در دکوراسیون خانه های ایرانی انجام دهیم با توجه به اینکه جاجیم به صورت قطعات بار یک بافته میشود، برای پرده مناسب است. گروهی از هتلداران این ایده را میپسندند. پس به صورت خاص پسندیده میشود، ضمن اینکه این ایده علاوه بر مکانهایی که معرف هویت فرهنگی ما هستند در مکانها و فضاهای خصوصی مثل اتاق خواب و اتاقنشیمن نیز کاربرد دارد.

    کلید واژگان: جاجیم, دکوراسیون داخلی, پرده, مدرنیته, فرهنگ}
  • بهداد بهرامی*، رامتین شهبازی

    پرسه زنی از قرن نوزدهم، با نوشته های شارل بودلر و در قرن بیستم با آثار والتر بنیامین، در متن گفتمان های انتقادی حضور داشته است. خوانش های جدید پرسه زن، دوباره آن را در نوشتارهای آکادمیک مطرح کرده که با موضوعات جدید ترکیب شده است. این پژوهش بحث خود را از توصیفات بودلر از پرسه زن آغاز می کند و با بازخوانی پرسه زنی در نوشته های بنیامین، نحوه ی حضور پرسه زن در آثار سینمایی ایران، از آغاز دهه ی هفتاد تا اواسط دهه ی نود خورشیدی تبیین می شود. فیلم های انتخابی تحقیق، میان منتقدان با اصطلاحاتی چون فیلم شهری، خیابانی و اجتماعی شناخته می شوند. در بررسی آن ها، تجسم پرسه زن، در شخصیت های فیلم جست وجو می شود که می توان دید آن چه در ادبیات نقد سینمای ایران به عنوان پرسه زن شناخته می شود، تفاوت های بنیادین با آن پرسه زن بنیامین دارد. تفاوت هایی که در نگاهی کلی، ریشه در مدرنیته ی ایرانی دارد. این تفاوت ایجاب می کند تا تعریفی جدید برای پرسه زن سینمایی ارایه شود تا آن را از فلانور بنیامین جدا کند. تعریف برمبنای اشتراکات و موتیف هایی است که در فیلم های موردبحث، حاضرند. تلاشی است تا نشان دهد اصطلاحات بنیامینی پرسه زن و پرسه زنی، جز در مواردی استثنایی، چندان در سینمای ایران حاضر نیستند. این پژوهش در پایان، پرسه زنی در فیلم «شب های روشن» را به عنوان نمونه ی موردی خود بررسی می کند.

    کلید واژگان: پرسه زنی, والتر بنیامین, مدرنیته, فیلم شهری, شب های روشن}
    Behdad Bahrami *, Ramtin Shahbazi

    Flaneurie is an innate component of readings on modern urban life which has come to the heart of critical discourses owing to the writings of Charles Baudelaire in the nineteenth century and the works of Walter Benjamin in the twentieth century. Since the 1990s, new perusals of the flaneur have made it yet again an appealing concept in academic studies which is modernized through blending with the recent subjects and is no longer confined to Europe. This dissertation begins its arguments by iterating Baudelaire's narration of the flaneur. After going over Benjamin's notes on flaneurie and a brief description of Iran's society and cinema concerning urbanism and modernity, the presentment of Benjamin's flaneur in Iranian works of cinema from 1990 to 2017 is specified. To do so, the evaluated films belong to pseudo-genres like “urban films”, “street films” and “social films. “This research assays the embodiment of Benjamin's flaneur as the characters of films and with a statistical view it can be said that although what is known as the “flaneur” by the Iranian film critics has similarities to that of Benjamin’s, they're fundamentally distinct; distinctions that based on the means of production, censorship, pre-revolution cinematic movements, and the Iranian modernity in a broad view. These differences make it necessary to construct a new definition of the flaneur to separate it from the ideal type of it, a definition which is upon the common qualities and motifs of said films. This definition of the cinematic flaneur is an attempt to demonstrate that Benjamin's vision of flaneurie is absent in the Iranian cinema except for some rare occasions and that the film critics and filmmakers, for years with an inaccurate terminology and an askew hermeneutics of this tremendous concept, have turned it into a conserve and dissimilar matter.

    Keywords: Flaneurie, Flaneur, Walter Benjamin, Modernity, Iranian Cinema}
  • ندا کیانی اجگردی*، زینب صابر
    خیابان همواره دارای حیات ذهنی و مفهومی بوده است که آن را به ابژه ای خواندنی و مملو از نشانه بدل می کند. دراین بین صورت پیدا و علنی در آن، سوژه پرسه زن است که به مشاهده و ادراک خیابان به مثابه صحنه نمایش وجوه مدرن می پردازد. خیابان چهارباغ اصفهان نیز با شواهدی مرتبط با تجربه «مدرنیته» همراه بوده است که جریان پرسه زنی در آن را قابل تامل می سازد. بر این مدار هدف از پژوهش حاضر چگونگی تجربه مدرنیته در خیابان چهارباغ در قالب روایت تاریخی است که مطابق با آن دو روایت اصلی با تاکید بر دو محور خیابان و پرسه زن توصیف و تبیین می گردد. حاصل آنکه تجربه آشکار چهارباغ از مدرنیته در دوران پهلوی متحقق گشت و مظاهر کالبدی چون تیاتر، سینما، کافه، مغازه و پاساژ و انواع پرسه زن عامه، خریدار و آوانگارد نمایان شد؛ پس از انقلاب اسلامی تجربه مدرنیته در قالب فضاهای تجاری بزرگ و ارزان سراها و همچنین نوع جدیدی از کافه ها و سینما شکل گرفت که منجر به رشد پرسه زن خریدار به ویژه در قامت زنان شد و اجازه بروز هویتی جدید و مستقل را به آنان داد. بعلاوه حضور پررنگ پرسه زن عامه و پدید آمدن پرسه زن در حال مقاومت را در هییت جوانان و نوجوانان تا به امروز در پی داشته است.
    کلید واژگان: خیابان, چهارباغ, مدرنیته, پرسه زن}
    Neda Kiani Ejgerdi *, Zeinab Saber
    The street has always had a mental and conceptual life that makes it a readable object and full of signs. In this regard, the visible and public form in it, is the subject of flaneur who observes and perceives the street as a stage for showing modern aspects. Isfahan's Chaharbagh Street has also been associated with evidence related to the experience of "modernity" that makes the flow of the flaneur in it thought-provoking. A street with a cultural and social collection of the firsts that became a frame of seeing and being seen and was distinguished from other streets. Therefore, the purpose of the present study is to describe experiencing modernity in Chaharbagh Street in the form of a historical narrative. Accordingly, the two main narrations are described and explained with emphasis on the two axes of the street and the flaneur. The method of data collection has been literature review. The necessity to address this issue is highlighted by the following points: Firstly, the need for a historical view of Chaharbagh Street in the context of a modern object and a point of identity and heritage which is one of the first roots of modernity in this city, and then the transformation of the modern subject (flaneur) and the suspension in the first presence, sitting and looking at this street due to the changes of contemporary urbanization. The results show that the obvious experience of modernity was realized in the Pahlavi era with physical manifestations such as theater, cinema, cafe, shop, and passage and three types of the public, buyer and avant-garde flaneur. However, these changes and innovations did not create a pleasant feeling for everyone and the modern appearances of the city and its street as a traditional city were considered strange patches. After the Islamic Revolution, the experience of modernity was formed in the format of large and cheap commercial spaces, as well as a new type of cafes and cinemas, which led to the growth of buyer flaneur, especially women. Modernity led to the expansion of the female public sphere and allowed them to develop a new and seemingly independent identity, a woman who was often confined to the private sphere and whose entry into the public sphere without a male companion was considered a disgrace, at least found opportunities to stroll. In addition, the public flaneur had more opportunities than the avant-garde flaneur and has been present in Chaharbagh as a spectator to see and being seen to this day. They use this place for hanging out, doing optional activities, making friends, having fun, and spending time. Also, with the re-emergence of Chaharbagh as a pedestrian street in the last decade, it has been turned into a cultural pathway, and it led to the formation of the adventurous flaneur in a state of resistance which is not aligned with its dominant discourse. Young people and adolescents who, on the one hand, seek to be seen beyond their social reality and, on the other hand, take steps in Chaharbagh to react to the existing order and conquer the public space.
    Keywords: Chaharbagh, street, Modernity, Flaneur}
  • پریا کریمی، سید مصطفی مختاباد امرئی*، آزاده شاهچراغی

    امروزه سینما یکی از مهم ترین سرگرمی های افراد در جوامع است؛ نوعی سرگرمی که با هنر و فضای هنری و زیبایی شناختی عجین شده است. بررسی مقوله زیبایی شناختی فضاهای سینمایی براساس نظریات مدرن می تواند در ایجاد درک نوین از این هنر و کاربردهای آن موثر باشد. تحقیقات میان رشته ای، فضایی را بین رشته های مشارکت کننده ایجاد می کند و بر حیطه های هم پوشانی میان رشته ها تمرکز می کند. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده های منابع کتابخانه ای به رشته تحریر درآمده است. در این تحقیقات، روابط کاملا نسبی و طرفین مشارکت کننده می توانند از فرضیات و میان رشته ای دخیل، به تناسب بهره مند شوند. شهر و سینما به عنوان دو محصول مدرنیته دارای تشابهات و وجوه اشتراکی هستند که زمینه مطالعات بینارشته ای را فراهم می آورد. یکی از خصوصیات مدرنیته ایجاد شخصیت پرسه زن در شهر است، پرسه زن فردی است که با فراغت بال در شهر قدم می زند و بدون هیچ هدفی به کشف می پردازد. تماشاگر سینما را نیز می توان به نوعی پرسه زن در دنیای فیلم دانست، وی در فرآیند تماشای فیلم در دنیایی دیگر سیر می کند؛ دنیایی که آغاز و پایان مشخصی ندارد و مسیر آن از طریق زوایای دوربین و نگاه کارگردان شکل می گیرد.

    اهداف پژوهش

    بررسی سینما به عنوان یک سرگرمی در جوامع مدرن.
    کشف موقعیت های زیبایی شناختی و اجتماعی فضاهای سینمایی براساس نظریات والتر بنیامین.

    سوالات پژوهش

    فضاهای سینمایی چه نقشی می توانند در ایجاد سرگرمی در جوامع مدرن داشته باشند؟
    زیبایی شناختی و موقعیت های اجتماعی براساس نظریات والتر بنیامین چه جایگاهی در فضاهای سینمایی دارند؟

    کلید واژگان: فضاهای سینمایی, والتر بنیامین, مدرنیته, پرسه زنی}
    Paria Karimi, Seyed Mostafa Mokhtabad Amrei *, Azadeh Shahcheraghi

    Interdisciplinary research creates a gap between the participating disciplines and focuses on areas of overlap between disciplines. In this research, the relationships are completely relative and the participant parties can proportionally benefit from the assumptions and the involved interdisciplinary. City and Cinema are two products of modernity that have similarities and a lot in common which provide the basis for interdisciplinary studies. Creating a flanuer character in the city is one of the characteristics of modernity; flanuer is a person who walks freely and discovers the city with no special purpose. In the world of movies and films, the cinemagoers can also be considered as a kind of flanuer; they are in another world while watching a movie; a world that has no definite beginning and end and its path is formed through the angles of the camera and the look of the director.This article seeks to explore the aesthetic and social situations of cinematic spaces based on the theories of Walters Benjamin.

    Keywords: Cinema, City, modernity, flanuer}
  • محمد شهبا*، فاطمه اسکندری

    این مقاله با نگاهی به تحولات گسترده تاریخی، به بررسی مهم ترین عناصر در شکل گیری جهانی شدن که بستر پیدایش اندیشه جهان وطنی را فراهم کرده است پرداخته و در ادامه تاثیرات آن را در سه گانه مستند کاتسی (ساخته گادفری رجیو) بررسی می کند. این اصطلاح، مفهوم مهمی در حوزه مطالعات میان رشته ای است و وارد حوزه های گسترده دیگری چون جامعه شناسی، گرایش های سیاسی، اقتصادی، اخلاقی و فرهنگی شده است. بدین منظور از آراء و نظرات تعدادی از اندیشمندان که در راس آنان امانویل کانت قرار دارد به عنوان چهار چوب نظری استفاده شده و همچنین در بحثهای مختلف جهانی شدن به دیدگاه نظریه پردازان این حوزه که مرتبط با موضوع هستند ارجاع داده شده است. پرسش اساسی این است که سه گانه کاتسی تا چه اندازه تحت تاثیر جهانی شدن و تفکر جهان وطنی قرار گرفته است و از مفاهیم بنیادی مفهوم جهان وطنی تا چه اندازه در ساخت این فیلم ها استفاده شده است. با توجه به تحلیل های انجام گرفته و بررسی ابعاد مختلف این اندیشه، و از آنجا که مفهوم جهان وطنی دربرگیرنده موضوعات مختلف است، تاثیر مدرنیته و جهانی شدن و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی، مساله جنگ و صلح، و عدالت جهانی در این سه گانه مستند و فیلم های مورد نظر بررسی شدند.

    کلید واژگان: جهان وطنی, جهانی شدن, سینمای مستند, سه گانه کاتسی, شهروند جهانی, مدرنیته}
    Mohammad Shahba *, Fatemeh Eskandari

    This essay examines the most important elements on the formation of globalization, and cosmopolitan thought, and then examines its effects on Qatsi trilogy directed by Godfrey Reggio. The term of globalization is a significant concept in the field of interdisciplinary studies and has entered into other broad fields such as sociology, political, economic, moral and cultural orientations. Throughout modern history, intellectuals such as Immanuel Kant, tried to understand cosmopolitanism and world peace. Kant in his book “Perpetual Peace: A Philosophical Sketch” used these notions as a theoretical framework by reconsidering the issue of world peace, and puts before the rulers the principles that he believes will lead to the establishment of lasting and eternal peace in the world. Also, we have referred to the views of other theorists in this field. In this article, Godfrey Reggio's trilogy including Koyaanisqatsi: Life out of Balance (1982), Powaqqatsi: Life in Transformation (1988), and Naqoyqatsi: Life as War (2002) are analyzed based on this idea. The fundamental question addressed here is to what extent Qatsi trilogy has been influenced by globalization and cosmopolitanism ideology, and also how much these movies have used the basic concepts of this ideology. In Koyaanisqatsi, we refer to Anthony Giddens' view of modernity and the globalization of inseparable phenomena, one of which cannot be explained or understood without the other. According to Giddens, "modernity is inherently globalizing". He defines this as a spatial-temporal process when it can be identified in any important aspect of contemporary social life. Throughout the film, we see countless elements of modernity that, according to Giddens, lead us to globalization. In Naqoyqatsi we are confronted with an issue called war and terrorism, which is one of the hidden concepts of this documentary. Therefore, referring to Kant's democratic peace by which he pointed to the possibility of avoiding war, and raised the issue of tolerance, emphasizing the need for education in this field among societies to prevent war. So we come to the important issue of tolerance, and whether humanity, made up of governments and their citizens, can achieve peace through tolerance in a world where the fires of small and large wars are rising at every moment. The reason seems to be that without tolerance, there will be neither a global citizen nor a cosmopolitan. In Powaqqatsi, we have addressed the issue of the arduous work of labors in the third world for the advancement of modern societies. Then, based on John Rawls' ideal theory of the rationality of universal justice, we have tried to provide an appropriate answer to the question of injustices in the real world. This film calls for a global change for the benefit of humanity and the environment. Finally, according to the analysis and examination of the various dimensions of this idea, we conclude that this idea has influenced this trilogy from different angles due to its coverage of universal themes and broad semantic dimensions.

    Keywords: Cosmopolitanism, Globalization, world citizenship, Peace}
  • صلاح الدین مولانایی*، محسن سلیمانی

    تزیینات همیشه جزئی جدایی‏ناپذیر از معماری ایران بوده است که در برخی از دوره‏های تاریخی ناچیز و کم‏اهمیت شمرده شده و گاهی در استفاده از آن به‏شدت افراط شده است. تزیینات معماری در دوره قاجار به‏واسطه ارتباط این دوره با غرب و با تقلید و تاثیرپذیری از هنر غربی تغییرات زیادی داشته است و معماران زیادی در این دوره به اروپا و کشور‏های غربی سفر ‏می‏کنند. بدین‏دلیل دوره قاجار را سرآغاز مدرنیته در ایران ‏می‏دانند. هنر و معماری غربی در این دوره به‏آرا‏می ‏در معماری اسلا‏می‏ دوره قاجار رخنه ‏می‏کند و رفته‏رفته این تاثیرپذیری بیشتر ‏می‏شود. هدف از این تحقیق شناخت تزیینات و عناصر الحاقی به معماری اسلا‏می ‏ایران است. روش تحقیق در این پژوهش به‏صورت تحلیلی و توصیفی و روش گردآوری داده‏ها به‏صورت اسنادی و کتابخانه‏ای بوده است. نتایج حاصل نشان ‏می‏دهد در این دوره عناصری چون سقف شیروانی، ستون در ورودی، گچ‏بری‏های پیچیده و آینه‏کاری به معماری اسلا‏می دوره قاجار اضافه شده است. همچنین، در کاشی‏کاری سعی شده از رنگ‏های بیشتری استفاده شود و رنگ غالب این دوره زرد و نارنجی است. تزیینات در این دوره در مقایسه با دوره‏های قبل از خود به‏ویژه دوره صفوی دچار نزول شده است و، در اکثر بنا‏های این دوره، همه نوع تزیینات در کنار هم مشاهده ‏می ‏شود.

    کلید واژگان: تزیینات, تقلید, معماری غرب, مدرنیته, معماری اسلا‏می قاجار}
    Molanai Molanai *, Mohsen Soleymany

    Decorations have always been an integral part of Iranian architecture, which in some historical periods has been considered insignificant and sometimes very extreme in its use. Architectural decorations in the Qajar period have changed a lot due to the connection of this period with the West and imitation and influence of Western art, and many architects travel to Europe and Western countries in this period. For this reason, the Qajar period is considered the beginning of modernity in Iran. Western art and architecture in this period is slowly penetrating into the Islamic architecture of the Qajar period and this influence is gradually increasing. The purpose of this study is to identify the ornaments and additional elements to the Islamic architecture of Iran. The research method in this research was analytical and descriptive and the data collection method was documentary and library. The results show that in this period, elements such as gable roof, columns at the entrance, intricate bedding, mirror work, etc. have been added to the Islamic architecture of the Qajar period. The period is yellow and orange. The decorations in this period have decreased compared to the previous periods, especially the Safavid period, and in most of the buildings of this period, all types of decorations can be seen together.

    Keywords: Decorations, Imitation, Western Architecture, Modernity, Qajar Islamic Architecture}
  • بهاره ترکاشون، خسرو افضلیان*، خسرو صحاف، عمیدالاسلام ثقه الاسلامی

    دوره قاجار به عنوان دوره شروع ارتباطات گسترده با دنیای غرب شناخته می شود. این ارتباط بر وجوه مختلف جامعه ایران تاثیرگذار بود. هنر و معماری ایرانی نیز در دوره قاجاریه، متاثر از جریانات نوگرایی و تحولات تجددگرایی، جلوه متفاوت تری پیدا کرد. در این دوره دستاوردهای عصر مدرنیته غرب، وارد کالبد و روح معماری این دوره در شهرها، از جمله ابنیه و عمارت های آن شد. به طوری که تزیینات معماری به شکل های مختلف در نما، ورودی ها، فضاهای داخلی و عناصر و اجزای معماری تحت تاثیر این تغییرات قرار گرفت. پژوهش حاضر به لحاظ روش شناسی از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که داده های آن به صورت مطالعه تطبیقی در شاخصه های تزیینی بناهای قاجار  در شهر مشهد بوده و روش گردآوری آن در قالب مطالعات اسنادی و میدانی می باشد. یافته های کلی تحقیق نشان می دهد که با وجود برخی تاثیرگذاری معماری غرب در این دوران بر معماری این بناها در حوزه تزیینات، بر آجرکاری، کاشی کاری و گچ بری استوار بوده است. البته ورود عناصر تزیینی غربی همچون ستون و سرستون های تزیینی، سقف های شیبدار، تزیینات چوبی سقف، نقاشی های دیواری، بخاری فلزی و... در بنا نشانگر اثرگذاری معماری و تزیینات غربی در بناهای این دوران می باشد.

    اهداف پژوهش

    1.بررسی اثرات معماری دوران اواخر قاجار بر خانه ها در شهر مشهد با تاکید بر حوزه تزیینات.2. شناخت تزیینات وارداتی و سنتی موجود در خانه های اواخر دوره قاجار.

    سوالات پژوهش

    1.معماری دوران قاجار چه وجوه تزیینی را در آثار مسکونی (شهر مشهد) نهادینه کرده است؟2.کدامیک از تزیینات قاجاری ادامه دهنده دوران قبل بوده و کدام بر بناهای مسکونی این دوره نفوذ داشته است؟

    کلید واژگان: مدرنیته, معماری قاجار, تزئینات معماری, شهر مشهد}
    Bahareh Torkashvan, Khosrow Afzalian *, Khosro Sahaf, Amidoleslam Saghatoleslami
  • بابک امرایی*

    طراحی سنتی اصطلاحی است که بیشتر برای اشاره به ترسیم نقوش سبک های سنتی رایج است و به عنوان روش طراحی (دیزاین) پیکره محصولات و ابزارها در نظام تولید سنتی، چندان مورد پژوهش علمی نبوده است. اندک بررسی ها و تاملات در این باب نیز خود دچار مشکلات ناشی از پیش فرض های فرانظری، محرک های زمینه ای و مفروضات ناروا هستند. با توجه به اهمیت موضوع طراحی سنتی (در زمینه شناخت صناعات و هنرهای سنتی و همچنین جنبه های کاربردی و آموزشی آن) لازم است پژوهش های گسترده ای به شناخت درست چیستی و چگونگی آن اختصاص یابند، اما در گام نخست، شناخت طراحی سنتی نیازمند شناسایی و گسست، از شناخت های سطحی و مفروضاتی است که بر پژوهش در این زمینه سایه افکنده اند؛ بنابراین پرسش این پژوهش این است که عوامل زمینه ای، فرانظری و پندارهای رایج در باب «طراحی سنتی» چه هستند؟ هدف اصلی شناسایی عوامل منحرف کننده پژوهش ها در باب طراحی سنتی است. برای نیل به این هدف سه گام طی شده است، نخست از طریق اسنادی به گردآوری اطلاعات پرداخته شده است، دوم اینکه واحدهای تحلیلی مستخرج از گردآوری اطلاعات، به روش تحلیل محتوا، تحلیل و مقوله بندی شدند، سوم اینکه به روش استدلالی به بحث درباره مقولات مستخرج پرداخته شده است. روش این پژوهش، توصیفی- تحلیل محتواست. برای گردآوری اطلاعات از روش اسنادی و برای تحلیل واحدهای معنایی مستخرج، از روش مقوله بندی در سه سطح (برگرفته از روش داده بنیاد) استفاده شده است. در پایان، یافته ها به روش استدلالی مورد بحث قرار گرفته اند. نتایج این پژوهش نشان می دهد که پدیده کانونی در پندارهای رایج درباره طراحی سنتی، «نفی طراحی در سنت» است. این مقوله کانونی حاصل پژوهش های بی طرفانه درباره طراحی سنتی نیست، بلکه نتیجه هشت گروه عوامل زمینه ای و فرانظری است که شناخت موضوع را مخدوش کرده اند.

    کلید واژگان: سنت, طراحی سنتی, روش شناسی طراحی, صناعات, مدرن, مدرنیته}
    Babak Amraee*

    Traditional design is a term that is more common to refer to the drawing of traditional patterns and has not been much researched as a method of designing the products and tools in the traditional production system. Few studies and reflections on this subject themselves have problems arising from meta theoretical assumptions, contextual stimuli, and stereotypes. Given the importance of the subject of traditional design (in the field of understanding traditional crafts and arts, as well as its practical and educational aspects), it is necessary that extensive researches be devoted to the subject. But in the first step, understanding traditional design requires identifying superficial cognitions and assumptions (that have overshadowed research in this field) and making a cognitive rupture with them. Therefore, in this study, references, texts and unguided interviews about traditional design, were analyzed and categorized using content analysis method. Then, by reasoning method and based on causal relations, the extracted categories are classified into two levels that includes: 1. Meta theoretical factors and 2. Stereotypes. Then meta- theoretical factors are categorized in eight branches: 1. The conflict between tradition and modernity; 2. Biased and oriental studies; 3. Complications of the Industrial Revolution; 4. Intangible heritage and cultural identity protection policies; 5. Differentiation between domains in the academic space; 6. The dilemma of defining terms; 7. The dilemma of creatology; 8. Scientific gap in traditional design methodology. Then in the second level, three axial codes have been identified as the result of Meta theoretical factors. The core category in all these categories is the "negation of design in tradition”. Therefore, in the second phase of the research, the content validity of these categories and the core of them have been discussed and it has been answered with some reasons.

    Keywords: Tradition, Traditional Design, Design Methodology, Traditional Crafts, Modern, Modernity}
  • بیتا بهرامی قصر*، محمد شکری
    مدرنیته و نیهیلیسم پیوندی ناگسستنی با یکدیگر دارند. تبیین نیچه ای از مفهوم نیهیلیسم و تاثیر هنر برای غلبه بر آن در شکل گیری جنبش های هنری قرن بیستم نقش اساسی داشته است. با اینکه نیهیلیسم در متن هنر مدرن جاری است اما آشکارا حضور آن را در جلوه های آغازین هنر نوگرای ایران نمی توان مشاهده نمود. مقاله حاضر پیرامون پرسش چرایی عدم انعکاس وجوه نیهیلیستی مدرنیسم در نقاشی نوگرای نسل اول ایران با تاکید بر آثار جلیل ضیاءپور شکل گرفته است. بر این اساس پژوهش کیفی پیش رو با استناد به منابع معتبر می کوشد تا ضمن تبیین نسبت مدرنیته و جنبش های پیشرو هنری قرن بیستم مانند داداییسم با نیهیلیسم نیچه ای به تحلیل چگونگی ورود مدرنیسم هنری به ایران و تاثیر آن بر نقاشی نوگرای ایران بپردازد. این مقاله می کوشد تا نشان دهد اگرچه ضیاءپور و دیگر نقاشان نوگرای نسل اول ایران تحت تاثیر مدرنیته و پیامدهای آن بوده اند اما درعمل علاقه مند به دادن انعکاس مفاهیم هنر غرب نبودند و ضیاءپور از این مطلب که فرم در هنر مدرن وابسته به محتوی است غافل بوده و تلاش نموده تا فرم را از محتویی جدا وبومی سازی کند.او به اشتباه می پنداشته است که با تقلید از فرم مدرن می توان تفکر جدیدی نسبت به هنر ایجاد نمود.
    کلید واژگان: مدرنیته, نیچه, نیهیلیسم, نقاشان مدرن نسل اول ایران, جلیل ضیاپور}
    Bita Bahramighasr* *, Mohammad Shokri
    Modernity and Nihilism have an inseparable bond. Philosophy of Nietzsche is centered on criticism of formation of modernity, to the effect of criticizing the his tory of wisdom thinking. Nietzsche pursues criticizing Rationalism approach, which is the heritage of Socrates- Chris tianity in the wes tern culture. He introduces rationality with the excuse of being cold, ins tinct-free and militant life, as a disease. Nietzsche by means of s tudying the phenomenology of the outcomes of Rationalism in the culture of his contemporary society, points out that the lifes tyle created by philosophy and later on by Chris tianity which has spread over the pas t 2000 years in the European civilization, have caused a great and his toric disease in the culture and life of the humans, which is called “Nihilism”. Nietzsche by portraying new prospects in ethics like what has been said in the books of Thus Spoke Zarathus tra, Beyond Good and Evil, The Will to Power, preaches new values.Nietzsche’s approaches towards the disease of Europe and the Nihilism hidden in it, entered art through modernism as one of the paradigms of modernity to the extent that it had deep impacts on the formation and orientation of schools of thought, like Futurism, Dadaism and Expressionism. Despite being present at the heart of the modern art, Nihilism cannot be obviously seen in the initiating aspects of the modernis tic art in Iran. In 1934 in Iran, Tehran University the firs t ins titution for development of modernity was s tablished. With formation of the faculty of fine arts in 1941 at this university, the firs t s teps of teaching modernity in the art were officially taken. Eleven painters, as the firs t generation of Iranian painters graduated from this faculty between 1941 and 1945. And from amongs t them, Jalil Ziapour s tudied more than the res t about the modern art in the wes t. Through awareness and choosing from amongs t wes tern art frameworks, with an eye to the modernis tic schools, he tried to find a new framework of art in order to express the Iranian contents in his works. This paper is aimed at asking why the Nihilis tic aspects of modernism are not reflected in the modern works of art of the firs t generation of Iranian painters, with an emphasis placed over Ziapour’s works. According to this artis tic research ahead of us, with reference to the accredited sources, and explanation of modernity and the progressive artis tic movement of the 20th century like Dadaism and Nietzsche’s Nihilism, it has been tried to inves tigate the way the artis tic modernism entered Iran, and how it affected the modern painting in Iran. This paper tries to indicate that although Ziapour and other modern painters in the firs t generation of painters in Iran have been effected by modernity and its outcomes, they were not interes ted in reflecting the concepts of the wes tern art in their works. He ignored this issue that in the modern art, the form and the content are dependent on each other, and by means of separating these two, he tried to localize the modern art.
    Keywords: Modernism, Friedrich Wilhelm Nietzsche, Nihilism, The firs t generation of the Iranian modernis t painters, Djalil Ziapoor}
  • مهدی خانکه*، محمد شکری

    در سوبژکتیویته دکارتی، انسان محور اصلی حقیقت گردید و سوژه، اصالت یافت. اگرچه دکارت تحلیل خود را با من اندیشنده فردی آغاز می کند، اما در نهایت، به استنباطی کلی درباره انسان می رسد و فرد انسانی در محاق قرار می گیرد. این وضعیت در نظام های فکری پسادکارتی تداوم می یابد؛ تا در قرن نوزدهم با ظهور اندیشه های فردگرایانه اگزیستانسیالیست ها، تلقی نوع باورانه در باره انسان به چالش گرفته می شود و به فرد انسانی با تمامی ویژگی های فردی اش توجه می شود. در وادی هنر،، هنرمندان اندکی پیش از شکل گیری جریان های فردگرایانه در عالم تفکر، با روش های گوناگون بازنمایی بر ویژگی های فردی مدل، تاکید نمودند. خودنگاره های هنرمندان پسارنسانسی یکی از مهم ترین تجلیات این رویکرد فردمحورانه است. از طرفی، با اختراع دوربین عکاسی، تحول در تعریف هنر و به رسمیت شناخته شدن عکاسی به عنوان رسانه هنری، اشتیاق سراسری به خلق تصاویر مبتنی بر ویژگی های فردی نیز گسترش می یابد. با رشد تکنولوژی و تولید تلفن همراه مجهز به دوربین های عکاسی، این هنر بیش از پیش فراگیر شده و پدیده ای بنام سلفی به عنوان یکی از تجلیات فردمحوری رایج، رونق بسیار می یابد. پرسش اصلی این مقاله، امکان بررسی فلسفی پدیده نوظهور سلفی از منظر فردگرایی جاری می باشد که طی مسیر پژوهش، به پرسش های فرعی چگونگی سیر سوبژکتیویته دکارتی به فرد گرایی، چرایی هنر نامیدن سلفی و چگونگی روند سیر آثار هنری انسان محور به فردمحور پاسخ داده می شود. رویکرد این مقاله، رواج فردگرایی در اندیشه معاصر است که بر بستر آن تلاش می شود، پدیده سلفی مورد بررسی قرار گیرد. در این مقاله با واکاوی ریشه های فلسفی پدیده نوظهور سلفی، این نتیجه حاصل می گردد که، یکی از علل اقبال عمومی به این رسانه نوظهور، فردگرایی جاری در دوران معاصر منتج از سوبژکتیویته دکارتی است. پژوهش حاضر، پژوهشی کیفی است که به روش مطالعه کتابخانه ای اطلاعات گردآوری شده است.

    کلید واژگان: سوبژکتیویسم, فردگرایی, سلفی, هنر معاصر, مدرنیته}
    Mehdi Khankeh *, M, Ohammad Shokry

    Subjectivism, a pervasive current in Western thought that largely stems from Descartes' philosophical teachings, began a new view of man. In this new approach, man became the orbital of truth and became the subject of originality, and the man was recognized by us as the foundation of all truths, and it was assumed that the human race, by possessing a power called reason, and by the blessing of using the right way of thinking can achieve a definite and objective knowledge of things. The possibility of this definite and general knowledge of the truths lies in the fact that the mechanism of epistemology is the same in the human race, and the creatures arrive at a single understanding of things by adopting the correct method of cognition. Thus, although Descartes begins his analysis with “me” as an individual thinker, he eventually arrives at a general inference about man, and his approach to the human species and the human being becomes more and more obsessed with “us”. This situation is also strongly and weakly maintained in post-Cartesian systems of thought, such as Kant's thought and Hegel's idealism, until in the nineteenth century, with the emergence of individualist existentialist ideas such as Kirkgour, the altruistic view of man was challenged. Thus the human being with all his characteristics is paid attention to. The emergence of existentialist ideas along with Nietzsche's sharp critiques of the foundations of modern thought and the priority he gave to the mind of the creative artist, as well as the foundations of Freudian psychoanalysis, all set the conditions; which gradually turned the public conscience to the element of individuality and became the beginning to shake the foundations of modernity. Artists, who take the basis of creating a work of art from the same public conscience and sometimes even direct it, naturally stay out of the caravan and their taste, which is rightfully the irreplaceable arena of the emergence of individuality, more and more as a means of expressing themselves. They use and define themselves through their artistic creation. Simultaneously with the rapid growth of the industrialization of art in the contemporary period and the formation of a movement called the culture industry and the mechanical reproduction of art (both are interpretations of Adorno), and the recognition of the photographic medium as an art and the subsequent production of communication tools such as cell phones, which were often equipped with cameras, a phenomenon called selfie flourished. A phenomenon that on the one hand is an example of the prevalence of art among the public and on the other hand is a sign of the artist's greater desire to make himself his object. In this article, by examining the philosophical roots of the emerging selfie phenomenon, it is concluded that one of the reasons for the general popularity of this emerging media is the current individualism in the contemporary period resulting from Cartesian subjectivity. The present study is qualitative research that has collected data through the method of studying library documents.

    Keywords: Subjectivism, individualism, selfie, contemporary art, modernity}
  • مینوش صدوقیان زاده*

    این نوشتار چکیده ی پژوهشی است جامع که برای بررسی چگونگی پیوند میان فضای کالبدی و ساختار جنسیت در دوره ی مدرنیته در ایران انجام شده است. نگرش انتقادی به دگرگونی های فضایی مدرنیته در شهر و معماری ایران پیوسته به پدیده ی گسست میان فرم و محتوی اشاره کرده است. معماران و پژوهش گران شهری از این پدیده به عنوان یک مسئله در روند پویای دگرگونی های فضای کالبدی/اجتماعی یاد کرده اند. روند تحولات مدرن جامعه که از اواخر قرن نوزدهم در ایران چشمگیر می شود، با کمیت و کیفیت های گوناگون تا به امروز هم چنان ادامه دارد. اگرچه مناسبات اجتماعی/جنسیتی و سازمان فضای کالبدی هریک در روند تحولات تاریخی خود در عصر معاصر دچار گسست شده اند، اما به نظر رسیده و چنین ادعا شده است که این دو پیوند دیرینه ی خود را نیز از دست داده اند. این پژوهش با رویکردی جامعه شناختی به روند دگرگونی های فضای معماری و شهر، بار دیگر پدیده ی گسست این دو منظومه، اجتماعی/جنسیتی از یک سو و فضایی/کالبدی از سوی دیگر را به پرسش می کشد. پاسخ این پرسش با تکیه بر نظریه ی "هویت اجتماعی" گیدنز و "تمایز" بوردیو در چرایی و چگونگی هویت مدرن نهفته است، پاسخی که پیوند تاریخی میان فرم و عملکرد یا فضا و متن را تایید می کند، هویت اجتماعی مدرن در حین تحول و در کنشی متقابل مناسبات اجتماعی/جنسیتی و همچنین اشکال فضایی را، آگاهانه یا ناآگاهانه، دگرگون می کند.

    کلید واژگان: جنسیت, معماری, شهر, مدرنیته, هویت مدرن}
    Minoosh Sadoughianzadeh *

    A critical perspective to the social spatial influences of modernity has always pointed to the interruption between form & content in Iran. Architecture and urban scholars have referred to this phenomenon as a problem in dynamic changing process of spatial environment. The process of modern transformation of society, beginning from the late nineteenth century, has been continued with different quantities and qualities to the present time. Although social/gender relations and the spatial organization each experienced a break in their historical dynamic changing processes, but it seems and has been claimed that the two have lost their long-standing integration. Focusing on the process of change through a social cultural approach and based on Giddens’ theory of ‘social identity’ and Bourdieu's ‘distinction’, this study questions again the matter of social/gender and spatial disconnection and finds the answer within modern social/gender identity, as the main actor, which transforms the social/gender relations as well as the spatial forms, consciously or unconsciously.

    Keywords: Gender, Architecture, City, modernity, Modern identity}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال