به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « architectural pattern » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • کیانوش حسنی *

    بافت های معماری یادمانی درخلاء و در عدم خلق نشده اند بلکه محصول زنجیره ای از علت ها و سلسله ای از دلیل های مرئی و نامرئی بسیار هستند. این ها همه وقتی با دقت و مراقبت ردیابی شوند و در درون بسترها یا بافت های مشخص نهاده شوند و مناسبت میان هرکدام رمزگشایی بشود، می توان امید به جاودانگی شان داشت. این پژوهش در پی آن است که با پاسخ گویی به سوال چگونگی درک معماری یادمانی معاصر ایران به وسیله دستور زبان شکل و چگونگی ایجاد و خلق طرح های نو با استفاده از دستور زبان شکل در معماری یادمانی معاصر، قدمی در راستای استمرار این پدیده های فرهنگی بردارد. این مقاله با استفاده از زمینه های نظری معماری یادمانی و روش دستور زبان شکل، از طرفی ساختاری مناسب برای تداوم این معماری فراهم و نیز چارچوبی برای ارزیابی نظام مند آن ها به وجود میاورد.
    هدف از انجام این پژوهش؛ ادراک معماری یادمانی معاصر ایران به کمک استخراج اشکال پایه در دستور زبان شکل؛ - خلق طراحی های نو با حفظ جوهره ی بناهای یادمانی معاصر ایران است.
    پژوهش حاضر ازنظر ماهیت از نوع تحقیقات کاربردی و ازلحاظ روش تحقیق از نوع روش های اسنادی-تحلیلی است. در گرداوری داده ها از روش های کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. در این پژوهش پس از شناخت دستور زبان شکل که درواقع سامانه های تولیدی هستند که اشکال پایه را با کمک مجموعه قوانین به طرح های نوین می رسانند؛ و چگونگی طراحی با آن روش، به تحلیل و بررسی نمونه های تحقیق (شش بنای یادمانی معاصر ایران) پرداخته و اشکال پایه را استخراج کرده و پس از ارائه و شناخت مجموعه قوانین، طرح های نو با جوهره ی نمونه های منتخب خلق می شود. با استفاده از فن دستور زبان شکل در شش بنای یادمانی معاصر و ایجاد الگوریتم، با تعداد مجموعه متناهی شکل پایه و دستورالعمل، به تعداد نامتناهی راه حل طراحی رسیده می شود. هر طرح نو، زمینه تداوم اصول شاخص معماری یادمانی را فراهم می کند

    کلید واژگان: معماری یادمانی, معماری معاصر ایران, دستور زبان شکل, الگوی معماری.}
    Kianoush Hasani *

    Memorial architectural textures do not emerge in isolation; rather, they are shaped by a multitude of factors, both seen and unseen, that interconnect in a complex chain of causality. By meticulously tracing and contextualizing these factors, we can aspire to imbue them with a sense of immortality, embedding them within specific contexts and decoding their significance. This study endeavors to advance the understanding of contemporary Iranian monumental architecture through the lens of shape grammar, exploring how this grammar can inform the creation of new designs within this architectural tradition. By delving into the theoretical frameworks of memorial architecture and grammatical form, this article not only offers a framework for the perpetuation of this architectural heritage but also lays the groundwork for systematic evaluation.
    The objectives of this study are twofold: To perceive contemporary Iranian monumental architecture through the extraction of fundamental shapes within the grammar of form. To generate new designs that uphold the essence of contemporary Iranian monuments.
    This research adopts an applied approach, utilizing documentary-analytical methods as its primary research methodology. Both library and field methods have been employed for data collection. The process of data analysis involves identifying the grammar of form, which serves as a production system for generating new designs from basic shapes according to a set of rules. By applying this method to analyze six contemporary Iranian monuments, basic shapes are extracted, and a set of rules is formulated. Subsequently, new designs, infused with the essence of the selected monuments, are created.
    In conclusion, by employing the grammar technique of shape within the context of six contemporary monuments and devising an algorithm comprising a finite set of basic shapes and instructions, this study demonstrates the potential for generating an infinite array of design solutions.

    Keywords: Memorial Architecture, Contemporary Iranian Architecture, Shape Grammar, Architectural Pattern}
  • ذات الله نیک زاد*

    سیر تاریخی معماری مسجد در یزد را، مانند هر منطقه دیگری باید از سده های نخست هجری پی گرفت. در این بازه زمانی· آثار معماری اندکی در منطقه یزد به جا مانده است و متون تاریخی هم اشارات درخوری در این باره ندارند، از این رو گفتگو درباره این آثار، ازجمله مساجد، گام برداشتن در تاریکی محسوب می شود. در متون جغرافیای تاریخی سده سوم و چهارم هجری از چهار مکان دارای منبر در یزد نام برده شده است. شناخته-شده ترین مساجد سده های نخست هجری· مسجد جامع فهرج در حوالی شهر یزد است، اما درباره دیگر مساجد از این دست کم تر گفتگو شده یا آگاهی و اسنادی چندانی در دسترس نیست. پرسش پژوهش این است که، مساجد نخستین یزد کدامند، چه زمانی بنیاد یافته و از چه الگوی مکانی و معماری برخوردار بوده اند؟ روش پژوهش از گونه «تاریخی تحلیلی» است که با استناد به متون معتبر تاریخی، احضار شواهد موجود و تحلیل آن ها پیش خواهد رفت. مقصود این است که به پیدایش گونه بنای مسجد در منطقه یزد پرداخته و قواعد حاکم بر معماری این بناها بازشناخته شود. نتیجه این پژوهش نشان داد که در شهرها و قرای معتبری که در یزد وجود داشته، با فاصله دست کم دو سده از ورود مسلمانان، مساجدی در قامت یک اندام شهری یا روستایی ساخته شد. شواهد مساجد نخستین در کثه (یزد)، فهرج، خویدک، میبد، نایین و ابرکوه وجود دارد این مساجد از گونه شبستانی و مبتنی بر جرز و دیوار باربر اند، نه بناهای ستون داری که در دیگر مناطق شناخته می شوند. این بناها که ابعاد بزرگی ندارند، ویژگی های مشترک فضایی و فناوری ساخت دارند و همگی با ساخت مایه خشت و گل بنا شده اند.

    کلید واژگان: مساجد نخستین یزد, الگوی معماری, سده های نخست هجری}
    Zatollah Nikzad *

    The architectural history of the mosque in Yazd, like other regions, should be started from the first centuries of Hijri. There are few buildings left in Yazd region during this period of time, and there are no clear references in this regard in the historical books, so talking about these buildings, including mosques, is considered a step in the dark. In the historical geography texts of the 3rd and 4th centuries of Hijri, four places with pulpits in Yazd are mentioned. The most famous mosques of the first centuries of Hijri are Masjed- e jame Fahraj near Yazd city, but other mosques are less discussed or there are not many documents available. The research question is, which are the first mosques in Yazd, when were they founded and what kind of location and architecture did they have? The research method is of the "historical-analytical" type, which will proceed by referring to authentic historical texts, seeing the available evidence and analyzing them. The aim of the research is to investigate the origin of the mosque in Yazd region and to recognize the architectural rules of these buildings. The result of this research showed that in the old cities and villages that existed in Yazd, at least two centuries aim the arrival of the Muslims, the mosque was built as an urban or rural space and element. There are evidences of the first mosques in Katha (Yazd), Fahraj, Khavidak, Meybod and Nain, and Abarkouh can be added to this list. These mosques are of the nave type and are based on masonry columns and load-bearing walls, not pillared buildings that are known in other regions. These buildings, which are not large in size, have common features of space and construction technology, and they are all built with clay and mudbrick materials.

    Keywords: first mosques of Yazd, architectural pattern, first centuries of Hijri}
  • ندا عباسی ملکی، الهام اندرودی*، حامد مظاهریان، سعید خاقانی
    بیان مساله

    پژوهش های معاصر مرتبط با معماری خانه، اغلب متمرکز بر خانه های ممتاز دارای ارزش میراثی است و در این میان، پژوهش-هایی با محور خانه های معمولی عامه ی مردم اندک است و اسنادی مکتوب از آنها وجود ندارد. همچنین پژوهش های موجود اغلب مطالعات کالبدی را محور شناخت خانه قرار داده اند و به تفاوت های رفتاری ساکنین و تغییرات ناشی از نیازهای ساکنین در طول زمان کمتر توجه شده است. در راستای چنین نیازی انسان شناسی فضای خانه توجه خود را به رابطه ی میان خانه و مردم و سبک زندگی ساکنین معطوف می سازد.

    سوال تحقیق

    1.خا نه های محدوده ی پژوهش، دارای چه الگوهای کالبدی مرتبط با شیوه ی زندگی هستند؟ 2. از دیدگاه ساکنین، سبک زندگی در این خانه ها در گذر زمان چگونه بوده است؟ 3. از منظر ساکنین چه ویژگی هایی موجب رضایتمندی یا عدم رضایتمندی از فضای خانه شده است؟

    اهداف تحقیق

    این پژوهش قصد دارد، خانه های غیر فاخر در سه شهرستان استان آذربایجان شرقی را از منظر گفتگوهای مرتبط با ذهنیت مردم ساکن در آن در غالب الگوهای معماری معین به تصویر کشد.

    روش تحقیق

    این پژوهش از رویکرد کیفی و مطالعه ی موردی بهره گرفته شده است. ابتدا مطالعات نظری پیرامون انسان شناسی فضای خانه و سبک زندگی صورت گرفته و با استدلال منطقی مولفه هایی بر همین اساس استخراج شده است. سپس، برپایه ی برداشت های میدانی و مطالعات مردم نگارانه، شامل برداشت و مصاحبه ی نیمه عمیق ساختاریافته، شیوه ی زندگی ساکنین و الگوهای معماری 14 نمونه خانه بررسی شده است.

    مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق

    سه نمونه الگوهای معماری یافت شده در برداشت میدانی طبقه بندی شدند: خانه-حیاط کوچک نیمه مستقل (1320 ه.ش. و قبل از آن)؛ خانه-حیاط مستقل بزرگ (1330- 1350ه.ش.) و خانه های حیاط دار با اتاق های تفکیک شده به لحاظ عملکرد (1350-1360 ه.ش). براساس دیدگاه ساکنین، خانه های متاخرتر دوره پژوهش (1350-1360ه.ش.) به لحاظ فرهنگی و زیستی پاسخگوی نیازهای ساکنین هستند با تعمیرات کافی، از مطلوبیت مناسب برخوردارند. براساس دیدگاه ساکنین: اصلی ترین دلیل تدوام زیست در خانه ها، عامل اهمیت حسی و خاطره ای و رابطه با حیاط بیان شد. بیشترین تغییرات مربوط به تغییر کاربری فضایی، اضافه شدن آشپزخانه و سرویس بهداشتی به فضای داخلی خانه، همچنین ادغام فضایی بود. فضای انبار و حیاط بنا به شیوه ی معیشت (باغداری) منطقه جزو فضاهای ضروری در خانه هاست.

    کلید واژگان: انسان شناسی, فضای خانه, سبک زندگی, الگوی معماری, آذربایجان شرقی}
    Neda Abbasi Maleki, Elham Andaroodi *, Hamed Mazaherian, Saeid Khaghani
    Research Problem

    Contemporary research related to house architecture often focuses on distinguished houses with heritage values, and there are few researches focusing on ordinary public houses and sparse written documents of them exist. Also, few attentions have been paid to residents ''behavioral differences and physical changes due to residents'' needs over time. Threfore, anthropology of domestic space focuses on the relationship between houses and people and the lifestyle of residents.

    Research question

    What physical patterns do houses in the research area have based on lifestyle? 2. What has been the lifestyle of these houses over the years from the residents'' point of view? 3. From the residents'' point of view, what characteristics have caused satisfaction or dissatisfaction with their house space?Aims of the research: This study intends to depict ordinary houses in three cities of East Azerbaijan province from the perspective of conversations related to the mentality of the inhabitants in the form of certain patterns.

    Research Method

     This research is a qualitative approach and case study. Based on field perceptions and ethnographic studies, including semi-structured interviews, residents'' lifestyles and architectural patterns of 14 cases of houses are examined.

    The Most Important Results and Conclusion

     Three examples of architectural patterns found in the field survey were classified: semi-detached small house-courtyard (1320 SH and before); Large independent courtyard house (1330-1350 SH) and courtyard houses with rooms separated in terms of function (1350-1360 SH). According to the residents'' view, the later houses of the research period (1350-1360 SH) meet the needs of the residents culturally and practically in relation with nature, and with adequate repairs, they are suitable. According to the residents, the main reason for the continuity of life in the houses was the factor of sense of space and memory importance and relationship with the yard. Most of the alternations were related to usage change, the addition of the kitchen and bathroom to the interior of the house, as well as the integration of departed space. Warehouse and yard space is one of the essential spaces in houses according to the lifestyle (gardening) of the region.

    Keywords: Anthropology, domestic space, Lifestyle, architectural pattern, East Azerbaijan}
  • الهام نوری*، احسان دیزانی

    سرزمین چین از تمدن های اصلی شرق بوده که هیچ گاه در قلمرو مسلمانان نبوده یا حکومتی با دین اسلامی نداشته است، لیکن از ابتدای شکل گیری تمدن اسلامی تا به امروز مسلمانان چین جایگاه ویژه ای داشته اند. معماری از بارزترین یادگارهای تمدن بشری بوده و در تمدن مسلمانان چین نیز آثار ارزشمند معماری ساخته شده است. سوال اینجاست در تمدنی که مسلمانان از طریق روابط اقتصادی و یا فرهنگی ایجاد نموده و باعث انتقال دین اسلام و شکل گیری مساجد چینی شده اند، مساجد چین از کدام الگوی معماری برگرفته شده اند؟ برای پاسخ به این سوال یکی از نمونه های کامل مساجد چین به نام مسجد جامع شیان بررسی شده است. در مقاله حاضر برای کشف الگوی معماری این مسجد، ویژگی های مساجد اولیه اسلامی و معماری بومی قبل از اسلام چین مقایسه شده اند. مقاله پیش رو بر این فرض استوار است که الگوی معماری مساجد چینی برگرفته از معابد کهن آن تمدن است. روش تحقیق، مطالعه موردی و استنتاج از ویژگی های نمونه انتخابی، مسجدالنبی، از مساجد اولیه اسلامی و معبد کنفوسیوس نانجینگ از معماری بومی قبل از اسلام چین است. در نهایت مقایسه تطبیقی مسجد جامع شیان با مساجد اولیه و معابد چینی نشان می دهد که الگوی معماری این مسجد، برگرفته از معابد سنتی چین بوده و تاثیرپذیری آن از مساجد اسلامی محدود به جهت گیری بنا، وجود محراب، تغییر عملکرد فضاهای معماری سنتی و حضور خطوط اسلامی در تزیینات سنتی است.

    کلید واژگان: الگو, معماری چین, مسجد جامع شیان, معبد کنفسیوس نانجینگ}
    Eham Nouri *, Ehsan Dizani

    The land of China has always been one of the main civilizations of the East. This country has never been part of the Muslim realm or even had a government with the Islamic religion. However, from the beginning of the formation of Islamic civilization until today, Chinese Muslims have had a special place, such as masque. Architecture is one of the most prominent relics of human civilization, and in this regard, valuable works have been created in Chinese Muslim civilization. There is a question here that where has the architectural model of Chinese mosques come from, considering the civilization that Muslims have created through economic or cultural relations leading to the transmission of Islam and the formation of Chinese mosques; To answer this question, one of the perfect examples of Chinese Mosques called the Great Mosque of Xian has been reviewed. In the present study, to discover the architectural pattern of this mosque, the characteristics of the early Islamic mosques and the pre-Islamic architecture of China have been compared. The present article is based on the premise that the architectural model of Chinese Mosques has been derived from its ancient temples. The adopted research method is a case study analysis, and interpretations are based on the features of the selected sample of ‘Medina Mosque’, from the early Islamic mosques, and the ‘Confucius Nanjing Temple’ from the native architecture of China in pre-Islamic times. The comparative study of the Great Mosque of Xian with early Chinese mosques and temples shows that the architectural pattern of this mosque is derived from the traditional Chinese temples and its influence from Islamic mosques is limited to the building direction the presence of Mihrab, changing the function of traditional architectural spaces and using Islamic architectural scripts in traditional decorations of the target building.

    Keywords: Architectural Pattern, Chinese Architecture, Great Mosque of Xi’an, Confucius Nanjing Temple}
  • صدرالدین تاجیک*، عیسی حجت، علیرضا عینی فر
    پشتونوالی را ایدئولوژی و نظامنامه ی قبیله ای قوم پشتون دانسته اند که تمامی وجوه حیات قومی ایشان را هدایت کرده است. لذا مطالعه مفاهیم و محتوی آن برای شناخت شیوه و محیط زندگی آنها اهمیت می یابد. با وجود این، عوامل فرهنگ قومی موثر بر محیط انسان ساخت افغانستان که تکثر فرهنگی مشخصه بارز آن است کمتر مطالعه شده است. لذا سعی شده با تشریح پشتونوالی به تعیین اثر آن بر الگوی معماری خانه ی قلعه ای پشتون های افغانستان پرداخته شود. بنابراین نخست با روش تحقیق تحلیلی– توصفی چهارچوب نظری تدوین و محتوی پشتونوالی بررسی شده، سپس یافته ها در رابطه با خانه قلعه ای پشتون(قلا)، به روش مطالعه تطبیقی و استدلال منطقی در قالب چهارچوب نظری، تحلیل و نتایج به صورت جدولی که سطوح و لایه های پنهان پشتونوالی را در ارتباط با این الگو و به صورت سلسله مراتبی مشخص می کند، ارائه گردید. مطالعه نشان داد پشتونوالی نظامنامه ای ارزشی است و از طریق مفاهیمی هنجاری در زندگی و معماری پشتون ها نمود پیدا می کند. در این میان استقلال، ملمستیا، ناموس و سیالی مفاهیمی اند که اثر ملموس تری بر الگوی قلا ها داشته اند.
    کلید واژگان: خانه های قلعه ای, الگوی معماری, پشتونوالی, قوم پشتون, افغانستان}
    Sadruddin Tajik *, Isa Hojat, Alireza Aeinifar
    Values and beliefs of a culture is embodied in its people and their lives, which now we look for this embodiment. We are seeking embodiment of “Pashtunwali” concept in castle houses “Qala” of the Pashtun ethnic, a house which its pattern, according to some, is embodiment of Afghan Pashtun culture. Pashtunwali is known the ideology and code of behaviors of the Pashtun that guides their ethnic life. For this reason, the study of concepts and content of passhtunwali is necessary for analyses of the Pashtun’s castle houses and establishing the relevance of the concept with its architectural pattern. This study aimed at describing and analyzing – the castle houses and pasthtunwali- to determine the effect of the code based on the architectural pattern of the Pashtun’s castle houses.
    The study has benefited from descriptive analytical research method, the theoretical framework has been established and the content of pashtunwali has been analyzed; moreover, the comparative methods and logical reasoning were applied to the findings in terms of the theoretical framework.
    According to the theoretical framework and the fact that house is made of culture, at first different models of house cultural analysis were split in two categories: analysis of culture to components and categorization of culture to consecutive and relevant layers. Then, according to the holistic research approach to culture, the cultural level formed the basis of research analyses. The model explains that culture possesses three level relationship, inner, middle, and outer levels. The values is the inner layer and the manifestations of culture such as architecture is the outer. Lifestyle and behavioral codes that are affected by the values is intermediate and path to culture crystallization that help to decrypt the relation between culture and house form.
    Opposite to many researchers who consider pashtunwali as the behavioral code of the Pashtun, the conceptual and contextual analysis of pashtunwali has shown that it is a code of values. And through normative principles and concepts it is reflected in the life and architecture of the Pashtun. Study of the contextual factors of the code and analyzing it in relation to architectural pattern of the “Qala” showed the impression of the pattern from pashtunwali principles and among the principles there are concepts that have tangible impression on the physical structure of the “Qala”. The principles include independence, Melmasteya, Namus, and Seyali that are reflected in the form of behavioral patterns, internal collaboration, external competition, hospitality and protection of gold, women, and lands- creating the spatial elements and system as well as the physical form of the castle houses. Finally, the results are summarized in a table with the hidden layers and levels of pasthuwali and its relationship with “Qala” pattern are presented in a hierarchal form. The results of this study and the realities of the multi-ethnicities of the Afghan society indicate that, without considering the concept of pashtunwali, understanding and recognizing the original architectural-housing identity of the Afghans is impossible and the academic training of their architecture would be incomplete.
    Keywords: Castle houses, Architectural pattern, pashtunwali, pashtun, Afghanistan}
  • فرهنگ مظفر، امین عبدمجیری *، عاطفه سادات هاشمیان
    بشر در بستر مفاهیم می اندیشد و عمل می کند. این مفاهیم در همه ابعاد زندگی او حضور دارند. معماری نیز همانند تمامی دست ساخت های بشر، از نظام های مفهومی ذهن او تبعیت می کند. با توجه به مجموعه تحقیقاتی که در عرصه معماری صورت گرفته است، می توان از الگوها به عنوان بستری برای بروز این نظام ها در ساماندهی عناصر کالبدی نام برد. پرداختن به این نکته می تواند پاسخی باشد در برابر برخی ابهاماتی که در حال حاضر نسبت به چرایی کیفیت نامناسب خانه های امروزی روستایی وجود دارد. این حیطه از معماری به عنوان میراث گران بها و غنی الگوهای گذشته، دغدغه ای است که ذهن بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب نموده است. مقاله پیش رو سعی دارد ضمن مروری بر مفاهیم مرتبط با الگوها و ابعاد آن، اهمیت نظام مفاهیم را به عنوان بستر ساخت الگو و حلقه ارتباط دهنده معماری و فرهنگ، مورد بررسی قرار دهد. در این راستا با بررسی نظریات پایه در حوزه مبانی الگوها و تعیین جایگاه و ارتباط آن با حوزه مفاهیم، به مطالعه چند نمونه از مصادیق آن در مسکن بومی مناطق روستایی استان خراسان رضوی پرداخته می شود. در انجام این تحلیل ها علاوه بر بازدیدهای میدانی، به نتایج و مطالعات گونه شناسی استان که در دو دوره متفاوت زمانی به انجام رسیده اند نیز استناد می گردد. نتایج پژوهش بیانگر اهمیت زمان و مکان در نحوه شکل گیری مفاهیم و الگوهای استخراجی از آن ها است که ارتباط میان عناصر معماری را تعیین می کنند. از این رو الگوهای معماری به شرطی خواهند توانست شرایط زمانی و مکانی حاکم بر جامعه را در معماری نمود دهند که طراحان عرصه معماری قادر به تطبیق و آفرینش نظام جدیدی از مفاهیم حاضر در معماری باشند. جهت رسیدن به این مهم رعایت نکاتی ضروری است که در این مقاله سعی خواهد شد پس از بررسی حدود آن ها، در قالب نتایج تحقیق مورد اشاره قرار گیرند.
    کلید واژگان: مسکن روستایی, الگوهای معماری, الگو, نظام مفاهیم, خراسان رضوی}
    Dr Farhang Mozaffar, Amin Abdemojiri *, Atefeh Sadat Hashemian
    Concepts are the context of human thinking and acting and involve all aspects of his life. Like all man-constructions, architecture depends to the conceptual system of his mind. According to some researches in architecture, patterns can be defined as a basis for showing this system in the regulation of physical elements. Attention to this can be considered an answer to some of the questions that address the causes of poor quality of contemporary rural housing. This area of architecture as a rich heritage of past patterns is a concern of many researchers. With an overview of the concepts and aspects of patterns, this article tries to peruse the importance of concepts system as a foundation to build the pattern and the link between architecture and culture. In this context, through a review of theories about patterns and their situation and relationship to the concepts, some of the traditional houses of villages of Razavi Khorasan are studied. Because of the diversity of climate, culture and architectural typology, Razavi Khorasan is a suitable area for the present research. Studies of the rural house typology of this area was performed in two stages,the results of which can be usable for Researchers to achieve a better understanding of the architecture of in this context. What can be achieved on the basis of the preliminary studies is that architectural patterns are formed based on a system of concepts that define the various architectural elements such as windows and rooms. These concepts are shaped in such a way that shows their characteristics, situation and layout in pattern and building. In this aspect any concept can be investigated at the scale of its own characteristics and the scale of its Influence and effect on the present system. These concepts are present in patterns on the one hand and on the other hand, are part of the cultural characteristics. So the concepts of patterns are the first link between culture and architecture. Due to characteristics of culture and its limitation on time and space, architectural concepts are available for analysis only in their time and location and in a proportional manner of society changes. Investigating Concepts within the framework of the study indicates the architectural concepts are fluid categories. They are highly dependent on both time and space. On the other hand, the relation between the concept and their system is a two-way communication with collateral impact. Due to the importance of time and place in the formation of concepts and patterns and the relationship between elements, architectural patterns will be able to adapt with the condition of time and place of the society if the architects are able to adapt and create a new conceptual system in architecture. To achieve this objective it is necessary to consider some points that will be present in the results in this paper after a review of relevant features.
    Keywords: Rural Housing, Architectural Pattern, Concept, Conceptual System, Razavi Khorasan}
  • غزال راهب*
    این پژوهش با هدف ارتقاء کیفی مسکن روستایی کشور، به دنبال ارائه راهکاری عملیاتی برای مشارکت ساکنین در طراحی مسکن روستایی در یک منطقه مشخص از ایران بوده است. منطقه انتخابی روستای بالقیه در شهرستان مشکین شهر می باشد. دراین راستا، مباحثی در زمینه مشارکت ساکنین از برخی نظریه پردازانی که در این چارچوب مطالعه و فعالیت کرده اند، طرح شده و تعریفی از مفهوم الگو در معماری مسکونی ارائه شده است. تاکید این بخش بر اهمیت نظرات استفاده کننده و مشارکت ایشان در فرایند طراحی و ساخت مسکن بوده است. با توجه به آن که ارائه الگوی طرح مسکن بخشی از فرایند ساخت مسکن محسوب می شود و اجرای طرح مطلوب منوط به ایجاد بستر مناسب درخصوص آن است، در این بخش، ارائه الگوی ساخت در روستا، به دو سطح تقسیم شده است: الف) ارائه روش مدیریتی و اجرایی و به عبارت دیگر، برنامه ریزی ساخت وساز در روستا که فرایندی را تعریف می نماید که طرح خانه بخشی از آن محسوب می شود. ب) اعمال برنامه ریزی انجام شده در یک خانه روستایی مشخص. در ادامه، به منظور معرفی شیوه ای عملیاتی برای جذب مشارکت ساکنین در فرایند معماری، طراحی خانه نمونه با کمک ساکنین در یکی از روستاهای مطالعه شده انجام شد. ضمن تحلیل وضع موجود خانه نمونه و خواست های ساکنین، فرایند طراحی تشریح شده و طرح نمونه ارائه شده است.
    کلید واژگان: طراحی معماری, الگوی معماری, مشارکت, معماری بومی, مسکن روستایی}
    Ghazal Raheb*
    The main objective of this research is developing the quality of rural housing in Iran. To fulfill this objective, a participatory action plan has been proposed for construction of a rural dwelling in a specific village (as a sample case). In the first step, based on the literature review, rural housing pattern has been identified. Then, different approaches to people participation in housing construction have been studied and a theoretical frame work has been developed. Accordingly, the feasibility of participation approach in rural housing in Iran has been discussed. As the architectural design is a part of rural housing construction process and providing a desirable house depends on a comprehensive planning, a rural housing pattern has been presented in two levels: 1. Presenting project management plan which defines a process including architectural design. 2. Realization of the action plan Although for an appropriate design, all the steps defined earlier in this process need to be applied, but applying the first step was approximately impossible due to many limitations faced in a research. For the second step based on a model including strategic planning and organizing design, a field study has been carried out in a given house located in Baloqyah Village in Meshkin Shahr. Baloqyah has been located on the foot of a hill and has cold and long winters. In the sample house which has been considered for the pilot project, a family of seven has been living. Farming was the main livelihood of the family. The house composed of two residential buildings (old and new), a barn and the related equipment. The most important objectives of field studies were: - Studying vernacular architecture and residents lifestyle - Evaluating the performance of residential and farming units - Understanding the needs and desires of residents - Climatic evaluation of buildings Finally, desirability of the house from the residents view point has been evaluated through several checklists. To examine the suggested method presented in this paper, an ideal plan for a house has been developed. This had been done with the help of local people. In this procedure a layout has been provided in interaction with the residents and then, architectural drawings have been presented. Final plans have been provided by applying residents’ opinions. Accordingly, the positive and negative points of the given plans have been discussed by both the experts and the local people. Regarding the outcomes of pilot project, some instructions for enhancing inhabitant's participation in rural housing have been given.
    Keywords: Architectural design, architectural pattern, Participation, Vernacular Architecture, Rural Housing}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال