به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « religious architecture » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • سیده مهسا باقری*، محمود ارژمند، سید بهشید حسینی
    امروزه دین پژوهان و هنرپژوهان افهام گوناگون و متمایزی را در خصوص عبارت معماری دینی مطرح کرده اند و معماران تحت تاثیر ایشان به فهمی از معماری دینی دست یافته اند. اما افهام ایشان بعضا به حدی ناروشن است که مشخص نیست که نزد معمار، معماری دینی به چه معنایی است و او از چه جهت و با چه مرادی آن را به کار می برد. در بین معماران، کریستوفر الکساندر، یکی از نظریه پردازان و معماران مولف، به مفهوم معماری دینی توجه خاصی داشته است. او این فهم را در فصل «صورت خداوند» از جلد چهارم کتاب سرشت نظم خود جمع بندی کرده است. در این پژوهش به تحلیل فهم وی از معماری دینی و ابعاد مختلف مواجهه این معمار با این عبارت پرداخته می شود تا فهم این معمار صاحب نظر از معماری دینی برای معماران روشن گردد. پژوهش به لحاظ هدف بنیادی  نظری و از نظر راهبرد کیفی است. از بین پژوهش های کیفی، روش پدیدارشناسی با رویکرد هرمنوتیک پدیدارشناسی برگزیده شد. همچنین از لحاظ روش های گردآوری اطلاعات، پژوهش کتابخانه ای است. بنابر نتایج، فهم الکساندر از معماری دینی با فهم او از معماری و معماری خوب به صورت قاطع قابل تفکیک نیست. همچنین این فهم در خلال سه وجه منتسب، یعنی انتساب آن به دین، خدا، و همچنین معمار بوده است؛ به گونه ای که باور الکساندر به وجود وحدت در جوهر ادیان موجب گردید فهم وی از معماری دینی وابسته به وجود کیفیت وحدت و یکپارچگی این معماری با جهان و تمایل به عدم انقطاع از آن باشد. همچنین تاکید الکساندر بر فهم معماری دینی از طریق نسبتی است که در خلال یک پرسش اساسی بین این معماری و خدا ظاهر می شود: «آیا این معماری بهترین هدیه به خداست؟» در نظریات این معمار همچنین معماری دینی در نسبت با معمار و فضایل اخلاقی اش است و پرهیز معمار از خودمحوری و خودستایی و پرورش فروتنی به وحدت معماری او با جهان و درنهایت خلق معماری دینی می انجامد.
    کلید واژگان: معماری دینی, کریستوفر الکساندر, دین, خدا, معمار}
    Seyedeh Mahsa Bagheri *, Mahmoud Arzhmand, Seyed Behshid Hosseini
    Looking at the history of architectural theories, and with reference to the opinions of thinkers, one can see architecture and rhetoric as mutually related throughout history. It seems that reflecting on this relationship can open up new horizons for architectural thought. But the changing meaning of rhetoric has resulted in a variety of relationship levels, resulting in different gifts for architecture.This paper starts with an exploration three different levels of relationships, resulting from three corresponding understandings of rhetoric. The first defines rhetoric as communication, the second as the art of speaking. But the third emanates from the thoughts of those design scholars who, whilst contemplating rhetorical relations and design matters, do not see use rhetoric as speech, communication or the art of speaking, but as an art of composition. From this point of view, rhetoric and architecture are both knowledges of composition. This paper argues that the latter has opened the door to the deepest understandings of rhetorical knowledge and the most fruitful link between rhetoric and architecture. In response to the haphazard literature associated with this view, the paper expands on rhetoric as 'the art of composition', and then moves on to identify three levels of rhetoric composition, namely, composing people's horizons (conviction), knowledges and insights. The important issue of architecture today, the paper argues, is the lack of shared horizons between architects and their audiences, as well as the lack of coherence between the various architectural knowledges and insights. By understanding rhetoric as the art of composition and linking architecture and rhetoric in the light of this understanding, one can look at architecture from a different perspective and restore the missing coherence in architecture.
    Keywords: Religious Architecture, Christopher Alexander, Religion, God, Architect}
  • حمید افشار*

    معماری مذهبی زرتشتیان از دوره ساسانی تا دوره متاخر مراجع سبکی متمایزی داشته و تحت تاثیر عوامل متعدد درونی و بیرونی، اعم از سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بوده است. پژوهشگران متعددی به معماری مذهبی دوره ساسانیان پرداخته اند اما ادوار پس از آن به دلایلی کمتر مورد توجه قرارگرفته است. معماری زرتشتیان پیش از اسلام سبک مشخص و متمایزی داشته است. این سبک که مبتنی بر پلان چهارتاقی و سقف گنبدی بود با مصالح سنگی اجرا می شد. اما زرتشتیان تا پیش از دوره ناصری به دلیل وجود محدودیت های که قانون اهل ذمه در شهرهای اسلامی فراهم می کرد با محدودیت هایی در ساخت اماکن مذهبی مواجه بودند و حتی تمایلی برای رویت پذیرکردن این اماکن در بافت شهرهای اسلامی نداشتند. بناهای مذهبی این دوره تا حد زیادی متاثر از معماری و بافت مسکونی در شهرهایی مانند یزد است. انقلاب مشروطه و شرایطی اجتماعی و سیاسی پس از آن همراه با حمایت های مادی و معنوی پارسیان هند چه در دوره مشروطه و چه در دوره رضا شاه، زرتشتیان را برای ساخت بناهای مذهبی با شکوه و رویت پذیر در شهرهای تهران و یزد ترغیب کرد. گفتنی ست، شرایط اجتماعی و سیاسی این دوره تاثیر مستقیمی بر ساخت آتشکده ها داشت و نوع جدیدی از این اماکن را با تاثیر ویژه از شرایط زمانه و وجود نشانه هایی از باستان گرایی ایجاد کرد. پژوهش حاضر که به روش میدانی و کتابخانه ای جمع آوری و به روش توصیفی- تحلیلی پرداخته شده، به دنبال شناخت ویژگی معماری مذهبی زرتشتیان در دوران بعداز ساسانی و عوامل تاثیرگذار بر آن است.

    کلید واژگان: زرتشتیان ایران, آتشکده ها, باستان گرایی, معماری مذهبی, اقلیت های مذهبی}
    Hamid Afshar*

    Zoroastrian religious architecture from the Sassanid period to the late period had distinctive style references and was influenced by internal and external factors, including political, social and economic. Researchers have studied the religious architecture of the Sasanian period, but the periods after that have received less attention. Pre-Islamic Zoroastrian architecture had a distinct style that was based on a quadrilateral plan and a domed roof and was executed with stone materials. Zoroastrians had problems in building religious places and did not want to see these places in the context of cities, despite the restrictions that the Ahl Dhimma law created in Islamic cities. The religious buildings of this period are influenced by the architecture and residential context of cities like Yazd. The constitutional revolution and the social and political conditions after that, together with the material and spiritual support of the Persians of India in the constitutional period and in the period of Reza Shah, encouraged the Zoroastrians to build magnificent and visible religious buildings in the cities of Tehran and Yazd. The social and political conditions of this period had a direct impact on the construction of fire temples and created a new type of these places with a special effect of the conditions of the time and the existence of signs of archaism. The current research, which is collected by field and library methods and by descriptive-analytical method, seeks to know the characteristics of Zoroastrian religious architecture after the Sassanid period and the factors affecting it.

    Keywords: Iranian Zoroastrians, Fire Temples, Archaism, Religious architecture, Religious minorities}
  • عسل ستار*، بهرام گسیلی، یاور رستم زاده

    ساخت بناهایی آیینی نظیر حسینیه ها در دوره ی قاجار در شهر شیعه نشین کاشان بسیار پررونق بوده، چراکه برآمده از فرهنگ و معرف فرهنگ مذهبی مردمان این خطه بوده است. با توجه به نابسامانی و گسست فرهنگی که در معماری شهر کاشان به چشم می خورد، نیاز به فرهنگ سازی در ارتباط با بکارگیری الگوهای گذشته احساس می شود. پیشینه ی مذهبی فرهنگی شهر کاشان گواه بارزترین و ماندگارترین این الگوها، الگوی معماری حسینیه های دوره ی قاجار است که خود شاخصه ی شهر کاشان محسوب می گردد. اهداف اصلی که در پژوهش دنبال می شود طراحی فضایی آموزشی فرهنگی جهت گذران اوقات فراغت و توجه به توسعه و رشد فرهنگی اجتماعی منطقه و نیز فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ بومی منطقه ی کاشان، الهام گیری از ارزش های آیینی اسلامی گذشته و ارایه ی اثری ماندگار، حفظ هویت و ارزش های اجتماعی تاریخی منطبق بر زمینه و خلق فضایی پاسخ دهنده است. در این راستا سعی شده با روشی کیفی براساس ویژگی های الگوی معماری حسینیه ها، به طراحی فرهنگسرا و فضاهای آن پرداخته شود. از این رو به خلق فضاهایی بیانجامد که در عین برخورداری از شخصیتی مستقل و متناسب با عملکرد خویش در پیوند با سایر فضاها بوده و قابلیت پاسخ گویی به نیازهای متنوع مخاطبین را از طریق ایجاد فضاهایی اجتماع پذیر و دعوت کننده ضمن تعریف قلمرو و حفظ امنیت دارا باشد و در نهایت مجموعه ای یکپارچه جهت افزایش تعاملات اجتماعی و تبادلات فرهنگی در کنار برنامه های آموزشی و از همه مهم تر آشنایی با فرهنگ بومی منطقه که هدف اصلی طراحی مجموعه بوده است ارایه شود؛ لذا توجه و تاکید طرح بر به کارگیری مفاهیم هویتی و فرهنگی- مذهبی منطقه بوده که در فرم و فضاهای فرهنگسرا  تجلی یافته است.

    کلید واژگان: فرهنگ, فرهنگسرا, معماری آئینی, حسینیه, الگو}
    Asal Sattar *, Bahram Ghasili, Yavor Rostamzadeh

    The construction of religious buildings such as Hosseiniyehs was very prosperous during the Qajar period in the Shiye city of Kashan, which stood out and represented the religious culture of the people of this region. Considering the disorder and cultural discontinuity that can be seen in the architecture of Kashan city, the need for culture-building is felt in connection with the use of past patterns. According to the religious and cultural background of Kashan, the most obvious and lasting of these models is the architectural model of the Qajar period Hosseiniyehs, which are considered to be the hallmark of Kashan city. Therefore, the main goals that are followed in the research are the design of a cultural and educational space to spend leisure time and pay attention to the social and cultural development of the region, as well as culture and promotion of the native culture of Kashan region, inspiration from Islamic religious values and the presentation of a lasting work, preserving the identity and historical social values in accordance with the context and creating a responsive space. In this regard, it has been tried to design the cultural center and its spaces with a qualitative method based on the characteristics of the Hosseinieh architectural model. Therefore, spaces were created that, while having an independent personality and appropriate to their function, are connected with other spaces and have the ability to respond to the diverse needs of the audience by creating sociable and inviting spaces while defining the territory and maintaining to have security and finally to provide an integrated collection to increase social interactions and cultural exchanges along with educational programs and most importantly familiarity with the native culture of the region which was the main goal of the collection design; Therefore, the attention and emphasis of the plan is on the application of identity and cultural-religious concepts of the region, which is manifested in the form and spaces of the cultural center.

    Keywords: culture, cultural center, Religious Architecture, Hosseiniyeh, model}
  • سیده مهسا باقری *، محمود ارژمند، سید بهشید حسینی

    افهام متمایز، گوناگون، و چندگانه موجود از معماری دینی نزد معماران، هنرپژوهان، و دین شناسان مختلف، موجب شد که این پژوهش با هدف مطالعه بخشی از این افهام نزد دو معمار صاحب نظر در حوزه فرهنگی غرب انجام پذیرد. آگوستوس پوجین و کوینلن تری از معماران صاحب نظر در حوزه فرهنگی غرب هستند که در اندیشه های خویش به فهمی از این معماری دست یافته اند. این پژوهش در نظر دارد به مطالعه افهام معماران نامبرده از معماری دینی بپردازد. پژوهش از لحاظ هدف، بنیادی-نظری و از نظر راهبرد، کیفی، و از لحاظ روش های گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای است. نتایج حاصل از این پژوهش، علاوه بر اینکه مطالعه ای تحلیلی از افهام معماران نامبرده در خصوص معماری دینی ارایه کرده است، نقاط اشتراک و افتراق فهم این دو معمار از معماری دینی را نیز برشمرده است. مطابق با این تحلیل تاکید بر تجلی ایمان، اعتقاد قلبی، و باورهای انسان یا به صورت خاص معمار در معماری دینی به صورت مشترک در افهام این معماران شناسایی شد. اعتقاد این معماران به پیوستگی معماری با معنویات، دین، و یا مذهبی خاص نیز یکی از نقاط اشتراک تفکر ایشان بود. همچنین انتساب کارکردی صرفا معنوی در مقابل کارکرد مادی، دنیایی، و معنوی به معماری دینی و همچنین تفاوت در مشخصات معمار دینی را می توان از نقاط افتراق اندیشه های معماران نامبرده برشمرد.

    کلید واژگان: معماری دینی, معمار دینی, فهم, آگوستوس پوجین, کوینلن تری}
    seyedeh mahsa bagheri *, mahmood arjmand, seyed behshid hosseyni

    The distinct, varied, and multiple interpretations of religious architecture by various architects, art scholars, and theologians led this study to be conducted with the aim of studying part of this interpretations. Augustus Pugin and Quinlan Terry are prominent architects in the western cultural sphere who have gained an interpretations of this architecture in their thoughts. This study intends to study the interpretations of the mentioned architects of religious architecture. The research is fundamental-theoretical in terms of purpose and qualitative in terms of strategy. Research is also a library in terms of data collection methods. The results of this research, in addition to providing an analytical study of the interpretations of the mentioned architects regarding religious architecture, also provide a comparative analysis of these interpretations. According to this analysis, the emphasis on the manifestation of faith and beliefs of human, or specifically architects, in religious architecture, was identified in the interpretations of these architects. The belief of these architects in the connection of architecture with spirituality, religion, or faith was also one of the common points of their interpretations. Also attributing purely spiritual function versus material and spiritual function to the architecture of religion and also, the differences in the characteristics of religious architects can be considered as points of difference between the ideas of the mentioned architects.

    Keywords: Religious Architecture, Religious Architect, interpretations, Augustus Pugin, Quinlan Terry}
  • زهرا یارمحمودی*، فاطمه نیکنهاد

    اهمیت دوره زندیه، روند شکل‌گیری تاریخ معماری ایران، تا پیش از دوره قاجار، از آنجاست که هنوز هنر و معماری ایران از منابع و پدیده‌های محیطی چون: عوامل اقلیمی و ریشه‌های فرهنگی- بومی تاثیر می‌پذیرفته است. بر این مبنا، این دوره به عنوان آخرین دوره تا پیش از تحولات فرهنگی ایران مورد مطالعه قرار گرفته است. هدف این تحقیق شناخت جنبه‌های اثرگذار درون‌مایه‌های فرهنگی دوره زندیه در شکل‌گیری هنر و معماری این دوره با در نظر گرفتن این موضوع که نشانه و نماد گرایی یکی از قدیمی ترین ابزرارهای ارتباطی بین مردم محسوب می شود که شاهد این امر در دوره های مختلف از آغاز شروع تمدن ها و یک جانشینی در اولین سکونت گاهای انسان های اولیه(غارها) تا بنهای مختلف و مدرن امروزی می باشیم.بر اساس دیدگاه و نظریه های خاص موجود در اسلام نماد ها و نشانه ها دارای ویژگی ها و خصوصیات خاص مربوط به خود می باشند که برای به نمایش گذاشتن آنها در آثار معماری از خصوصیات ظاهری و معنوی آنها در قالب تمثیل نیز استفاده می شود. با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های معناکاوانه معماری مساجد، با استفاده از روش نشانه‌شناسی به تحلیل مفاهیم نمادین و معانی روحانی این آثار هنری پرداخته شده است. ماهیت پژوهش از نوع کیفی و روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است و از مطالعات اسنادی و میدانی جهت گردآوری اطلاعات استفاده شده است. نشانه‌شناسی نقوش و نگاره‌های مسجد وکیل حاکی از آن است که در معماری بنا، نگرش قوی عرفانی دوران صفویه با حرکت به سمت محتوای فرهنگ و هنر قومی ساده‌تر شده و از ذهنیت‌های طبیعت‌گرای هنر زندیه ساختار یکدست و ساده شده‌ای از الگوی معماری مساجد ایرانی را شکل داده است. با بررسی نشانه ها به عنوان یک هنر  در دوران زندیه در مسجد وکیل شیراز می توان دریافت که نقوش موجود به سه دسته، نقوش خطاطی، هندسی و گیاهی (انتزاعی و واقع گرا) تقسیم می‌شوند.

    کلید واژگان: نشانه شناسی, معماری مذهبی, دوره زندیه, مسجد وکیل, شیراز}
    Zahra Yarmahmoodi*, Fatemeh Niknahad
    Aims

    Religious architecture of Iran, after Islam, with new concepts and essence, expresses the most beautiful and complex examples of the spatial system, decorations and the level of perception and perception of space. Zandieh period is one of the pleasant and calm days in the social life of the Iranian people and one of the good memories of Persian history. The importance of this period, the formation of the history of Iranian architecture, before the Qajar period, is that Iranian art and architecture are still influenced by environmental sources and phenomena such as: climatic factors and cultural-indigenous roots. Architecture that precedes the cultural developments of the Qajar period, which according to most existing texts in comparison with the works of the period before and after, has a simplistic structure and background without ancient art and architecture (Achaemenid) and some techniques of the Safavid period. Based on this, this period has been studied as the last period before the cultural developments in Iran. The purpose of this study is to identify the effective aspects of the cultural content of the Zandieh period in the formation of art and architecture of this period.

    Methods

    The nature of the research is qualitative and the research method is descriptive-analytical, interpretive and documentary, library and field studies have been used to collect information.

    Findings

    The semiotics of the motifs and drawings of Vakil Mosque indicate that in the architecture of the building, the strong mystical attitude of the Safavid era has been simplified by moving towards the content of ethnic culture and art and has formed a uniform and simplified structure of the architectural pattern of Iranian mosques.

    Conclusion

    The concepts of motifs and drawings are important in explaining the values of the ethnic art of the Zand dynasty and as a potential context for the emergence and display of the aesthetic components of Zandieh art.

    Keywords: Semiotics, Religious Architecture, Zandieh Period, Vakil Mosque, Shiraz}
  • Ali Sadeghi Habibabad*, Pietro Matracchi

    The design of religious spaces around the world is of particular importance. Spaces such as churches, synagogues, graveyards, cemeteries, and shrines are among religious buildings. Such spaces are specially designed for each religion and faith. All forms of architecture should be easily reflected in form and space, given the meaning of the word “religion” (faith, religion, method, tradition, sharia, method, and way [rule of life]) based on the more manifest concepts in religion. The purpose of this study is to investigate approaches and methods for measuring sensory factors in architectural environments, in the form of a review [article] and literature review, on how to measure sentiments in architectural space. Therefore, this study seeks to answer this question: What are the methods for measuring sensory factors in architectural environments? This study is desk research in nature, to define all the issues raised in the theoretical section using a descriptive-analytical method to analyze the content and logical reasoning and collect the required data on the concepts by doing a literature review. Findings indicate that the architecture in the past sought to take advantage of the formal dimensions of religious buildings, such as mosques and churches, as a medium for a spiritual leap into the world of truth and meaning. Religious (sacral or sacred) architecture can also be translated into organizing components to navigate the appearance of phenomena and remember their interior to enhance the spiritual spatial quality. One has to note that the effects of the architectural body and buildings built affect people's minds. Thus, if this issue is ignored, the created space will cause confusion and a negative effect on the minds of the users of the space for sure. In the field of sensory factors in architecture, architects and urban designers can answer most of the hypotheses by using cognitive sciences.

    Keywords: Approaches, Methods, Religious architecture, Cognitive sciences, Environmental psychology, Measuring spiritual sense}
  • فاطمه نوری، محمد مهدی سروش*، منوچهر فروتن، حمیدرضا شعیری

    بیان مسئله: 

    شعر و معماری به عنوان دو شاخه هنری جهت انتقال پیام، زبان و ابزار خاص خود را به کار می برند. هر یک از دو هنر مذکور با ابزاری که در اختیار دارند فضایی را ایجاد می کنند که توسط مخاطب قابل خوانش است. این ویژگی (خوانش پذیری) آنها را به سمت متن بودگی سوق می دهد. شاعرانگی یا بوطیقا واژه ای است برای نشان دادن زیبایی شناسی تکوینی، عناصر کیفی فضا و ساختن در هنرها که همچون زیرساختی است که با گذر از ویژگی های متن بودگی اتفاق می افتد و موجب ارتقای کلام به شعر و به همین ترتیب موجب تمایز بین ساختمان سازی از دنیای معماری می شود. راهبردهای شاعرانگی در شعر توسط فنون ادبی مختلفی شناسایی و دسته بندی شده اند.

    اهداف پژوهش: 

    هدف تحقیق حاضر آن است که با بررسی و تطبیق شاعرانگی در فضای شعر با معماری، عناصر و راهبردهای شاعرانگی در فضای معماری را کشف کند و به این پرسش پاسخ دهد که چه شباهت هایی در فنون ادبی شعر و راهبردهای معماری وجود دارد که موجب شاعرانه شدن فضا در شعر و معماری می شود؟

    روش پژوهش: 

    در این راستا از معماری معاصر مذهبی بهره گرفته شده است، چرا که در معماری مذهبی علاوه بر کارکرد، بیان مفاهیم نیز اهمیت دارد و بستر مناسبی برای بیان شاعرانه در معماری فراهم می کند. بناهای انتخابی از بین بناهای مذهبی و از ادیان مختلف برگزیده شده است. نمونه های موردی بررسی شامل «معبد آب» اثر «تادایو آندو»، «نمازخانه پارک لاله» اثر «کامران دیبا»، «مسجد سانجاکلار» اثر «امره آرولات» و «کلیسای سان جیو وانی» اثر «ماریو بوتا» است. نخست، زیرساخت های مشترک میان معماری و شعر گفته شده است؛ سپس، زبان به عنوان عامل مشترک بین دو هنر شناخته شده و مبنایی جهت تطبیق آنها قرار گرفته است.

    نتیجه گیری:

     «بوطیقا» به عنوان محور بحث شده و در نهایت بررسی ها نشان داد که معماران نیز همچون شاعران با فنون ادبی مانند تلمیح، حس آمیزی، آشنایی زدایی، استعاره و مجاز به ایجاد معماری شاعرانه پرداخته اند.

    کلید واژگان: مطالعه تطبیقی, بوطیقا, شاعرانگی فضا, شعر, معماری مذهبی}
    Fatemeh Nouri, MohammadMahdi Soroush *, Manouchehr Foroutan, HamidReza Shairi

    Poetry and architecture as two artistic branches use their own language and instrument to convey message. Each of the mentioned arts creates a space by their instruments which is readable by the audience. This property (readability) push them towards textuality. Poetics is a word to show generative aesthetics, space qualitative elements and construction in arts. The infrastructure which happens by passing through textuality properties and promotes speech to poem and also distinguishes between construction and architecture world. Poetic strategies have been identified and classified in poetry by different literary techniques. The current study aims at exploring poetic elements and strategies in architecture space by investigating and comparing poetics in the space of poetry with architecture and answers this questions that what similarities in poetry literary techniques and architecture strategies make the space in poetry and architecture poetic? Therefore, religious contemporary architecture has been used as besides function, expressing concepts is also important in religious architecture which provides a suitable background for poetic expression in architecture. The selected buildingsa have been chosen among religious buildings and from different religions. The samples under investigation are The Water Temple by Tadao Ando, Laleh Park Chapel by Kamran Diba, Sancaklar Mosque by Emre Arolat and Church of San Giovanni Battista by Mario Botta. First, common infrastructures between architecture and poetry have been mentioned. Language has been considered as common factor between these two arts and has been regarded as a basis to compare them. “Poetics” as the axis of this discussion and finally investigations showed that architects like poets have created poetics architecture by literary techniques such as allusion, synesthesia, defamiliarization, metaphor and trope.

    Keywords: comparative study, poetics, space poetics, poetry, Religious Architecture}
  • فرنوش مخلص
    کلیسا به عنوان نمادی مذهبی مفهومی در بردارنده ارزش های فرهنگی، اجتماعی و آیینی بوده که حاصل تعامل انسان با مظاهر رهبانیت در طول تاریخ است. این مناظر در برگیرنده، حافظ و بیانگر هویت و تاریخ آیینی یک منطقه و ساکنین آن هستند، از این رو بررسی ظواهر مذهبی و ارزش های آن اهمیت بسزایی دارد. در آثار فرهنگی آن، جلوه های آیینی با رویدادهای تاریخی و فعالیت های انسانی درهم آمیخته است. کلیسا از فعالیت گروهی انسانی با اعتقاد آیینی مشترک و به نشانه اتحاد یک ملت شکل می گیرد که مظاهر آن در بستر شهر و یا در بستر طبیعت و به دور از جامعه انسانی دیده می شود.کلیساهای ارتدکس ارمنستان در پیوند با معانی و نمادهای تاریخی، یکی از مکان های آیینی در این سرزمین به شمار می رود. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و با کمک مشاهدات میدانی و جمع آوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای به بررسی مفاهیم آیینی و معماری کلیساهای ارتدکس و تداوم باورهای آیینی از ابتدای مسیحیت تا کنون می پردازد.
    در این راستا با بررسی فلسفه وجودی کلیساها و تداوم باورهای آیینی کهن چنین به نظر می رسد که مذهب و مراسم آیینی، نیازهای روحی و اجتماعی بازدیدکنندگان را برآورده می سازد، همین امر باعث بقا و تداوم کلیساها در طول زمان و شاخص شدن آن به صورت مجموعه ای واحد شده است. با وجود ثباتی که در هسته شکل گیری کلیسا دیده می شود، باورها و اعتقادات مذهبی مردم، تعیین کننده تغییر ظواهر اماکن مذهبی و نمادپردازی نقوش آیینی در طول تاریخ است. ساختار اصلی کلیساها ثابت و برگرفته از معانی، مفاهیم و نمادهای گذشته سرزمین ارمنستان است.
    کلید واژگان: ارتدکس, کلیسای قفقاز, معماری مذهبی}
    Farnoosh Mokhles
    The church as a symbol of religious concept contains cultural, social and religious ritual values that are the result of interaction of human being with monastic manifestations throughout history.
    These aspects cover, protect, and demonstrate the identity and historical rites of a region and its inhabitants and therefore pondering on the religious manifestation and their values would be a matter of great importance. In its cultural monuments, the ritualistic effects have been interwoven with historical events and humanistic activities. The church is shaped along with a humanitarian group of people sharing a common religious faith and as a token of a nation’s unity whose manifestations are seen in the city-bed or nature bed and far from human society.The Armenian Orthodox Churches in linking with the meanings and historical symbols are considered to be one of the ritual sites across this terrain.
    This essay describes reviewing the meanings of Orthodox Churches Religions Rituals and Architecture and continuation of ritual beliefs since early Christianity with descriptive-analytical method and the help of field observations and gathering information in library form and method.
    In line with this, with reviewing the philosophy of existence of churches and continuation of old ritual beliefs, it seems that religion and ritual ceremonies satisfy the spiritual and social needs of visitors.
    This matter has caused survival and continuation of churches over time and being distinguished as a single complex. In spite of the firmness that is seen in the central core of formation of the church, religious beliefs of people determine the changes in the appearance of religious places and symbolization ritual designs during the history.
    Main structures of churches are fixed and have been taken from meanings, concepts and past symbols of Armenia.
    Keywords: Orthodox, Church of Caucasus, Religious Architecture}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال