جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "symmetry" در نشریات گروه "هنر و معماری"
-
تقارن گریزی در آجرکاری سلجوقی، یکی از مفاهیم در دسترس اما دیریاب هنر دوران اسلامی است. کاربرد آجر در طرح های متنوع و فراوان هندسی بدون رعایت اصل تقارن در اضلاع بنا، تغییر و تحولی چشمگیر در ساختار آرایه های آجرکاری این دوران پدید آورد که در هیچ یک از ادوار تاریخی ایران سابقه نداشته است. توجه به این نکته که اصولا تغییرات در ساختار هنری یک جامعه سنتی به سادگی رخ نمی دهند و همزمانی این تغییرات با اوج گیری و کمال هنر آجرکاری ایران، موجب بروز تضادی در هنر این دوران شده که تا کنون توجه شایسته ای به آن نشده است. این در حالی است که بحث آجر و آجرکاری دوره سلجوقی از مباحث بسیار پر تکرار در پژوهش های داخلی و خارجی بوده و علیرغم بدیهی بودن اصل تقارن در هنر ایران، کمتر توجهی به موضوع تقارن گریزی در آجرکاری دوران سلجوقی نشده است. تبیین این ساختار شکنی بر اساس شکل گیری طبقه اجتماعی جدید (طبقه متوسط) به عنوان سفارش دهندگان و حامیان ایجاد ابنیه که از ذوق و سلیقه جدیدی پیروی می کردند، دارای اهمیت بسیار است. سلیقه حامیان و علاقه آجرکاران برای نمایش توانایی خود، سبک هنر مردمی را در آجرکاری این دوران رقم زد که به مانند تمام هنرهای مردمی متاثر از ساختارهای اجتماعی بود و با تغییرات سیاسی و اجتماعی بعد از دوران سلجوقیان، بلافاصله از رونق افتاد. این پژوهش در صدد است تا ابعاد جدیدی از هنر آجرکاری دوران سلجوقی را که تا کنون مورد غفلت قرار گرفته، آشکار نماید. پژوهش حاضر به روش تفسیری - تاریخی و با استناد به منابع کتابخانه ای صورت گرفته است.کلید واژگان: آجرکاری, سلجوقیان, تقارن, معماری, ساختار اجتماعیAvoidance of symmetry in Seljuk brickwork is one of the accessible but Difficult to understand concepts of Islamic art. The use of bricks in a variety of geometric designs without observing the principle of symmetry in the edges of the building led to a dramatic change in the structure of the brick arrays of this period that has never been experienced in any historical period in Iran. Note that changes in the artistic structure of a traditional society do not simply take place, and the coincidence of these with the height and perfection of Iranian brick art has caused a contradiction in the art of this era that has so far received little attention. However, the Seljuk era brick work debate has been a highly repetitive topic in domestic and foreign research, and despite the principle of symmetry in Iranian art, little attention has been paid to the issue of Avoidance of symmetry in Seljuk-era brickwork Explaining and interpreting this deconstruction of the new social class (middle class) as the sponsor of production that followed a new taste is of great importance. Sponsors' taste and bricklayer enthusiasm for displaying their ability, created the style of pop art in brickwork of that era that's like all the pop arts was influenced by social structures and with the political and social changes after the Seljuk era Immediately forgotten. This research aims to reveal new aspects of Seljuk-era brick art that have been neglected so far. This research is based on historical-interpretive method and based on library resources.Keywords: Symmetry, Seljuks, Brickwork, Social Structure, Architecture
-
نشریه مطالعات هنر اسلامی، پیاپی 51 (پاییز 1402)، صص 270 -293انسان براساس فطرت خویش زیبایی طلب است و احساس التذاذ از زیبایی هر چیزی یا شخصی، حاصل درک نظم و هارمونی موجود در آن است. در مباحث زیبایی شناسی برای زیبا شمردن یک اثر یا پدیده، عوامل مختلفی را از قبیل تقارن، توازن، تناوب، تناسب، تکرار، تضاد و... می توان در نظر گرفت. تقارن به عنوان یکی از اساسی ترین پایه های هنر و زیبایی در درک نظم بین اجزا، در اکثریت علوم و هنرها نقش انکارناپذیری ایفا می کند. از آن جمله می توان از علوم و هنرهایی مانند ریاضی، هندسه، نجوم، معماری، موسیقی، نقاشی، فرش بافی، طراحی، تذهیب، منبت کاری، ادبیات و... یاد کرد. از بررسی های این پژوهش این گونه برمی آید که در بین دو هنر اسلامی ایرانی ادبیات و معماری از جهات الفاظ و مفاهیم، اشتراکات و بده بستان های زیادی وجود دارد. گاهی ادبیات با بهره گیری از طرح ها و الگوهای معماری در خلق صورخیال، تصاویر بدیعی می سازد و گاهی معماری در آفرینش برخی از نقوش و طراحی بناها و حتی خط نوشته ها از الفاظ و مفاهیم ادبیات استفاده می کند. در این پژوهش با ابزار کتابخانه ای و به شیوه سندپژوهی و تحلیل داده ها پس از ذکر مواردی از اشتراکات ادبیات فارسی و معماری، نمود مفاهیم ادبی را در الگوهای متقارن گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان بررسی شده است.اهداف پژوهش:بررسی اشتراکات و مشابهات بین ادبیات و معماری.بیان مفاهیم ادبی موجود در الگوی های متقارن گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان.سوالات پژوهش:ادبیات و معماری در چه زمینه ها و مواردی با هم مشابهت دارند؟در نقش های گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان چه مفاهیم متعالی ادبی و عرفانی نهفته است؟کلید واژگان: تقارن, ادبیات, معماری, گنبد مسجد شیخ لطف اللهIslamic Art Studies, Volume:20 Issue: 51, 2023, PP 270 -293Man is by nature a lover of beauty, and the feeling of enjoying the beauty of anything or a person is the result of understanding the order and harmony in it. In aesthetic discussions, to beautify a work or phenomenon, various factors such as symmetry, balance, periodicity, proportionality, repetition, contradiction, etc. can be considered. Symmetry, as one of the most fundamental foundations of art and beauty in understanding the order between the components, plays an undeniable role in most sciences and arts. Among them, we can mention sciences and arts such as mathematics, geometry, astronomy, architecture, music, painting, carpet weaving, design, gilding, woodcarving, literature, etc. From the studies of this research, it appears that there are many similarities and differences between the two Islamic-Iranian arts of literature and architecture in terms of words and concepts. Sometimes literature uses architectural designs and patterns in creating imaginary images, and sometimes architecture uses the words and concepts of literature in creating some designs and designs of buildings and even calligraphy. .In this research, with the help of library tools and document research and data analysis, after mentioning some commonalities of Persian literature and architecture, we have studied the manifestation of literary concepts in the symmetrical patterns of the dome of Sheikh Lotf-Allah Mosque in Isfahan.Keywords: Symmetry, Literature, Architecture, dome of Sheikh Lotfollah Mosque
-
نشریه مطالعات هنر اسلامی، پیاپی 47 (پاییز 1401)، صص 141 -162
هدیه دادن به خصوص کتب نفیس و ارزشمند که حامل مفاهیم فرهنگی است نقش مهمی در فرهنگ سازی در جامعه دارند؛ بنابراین انتخاب صحیح این آثار و نوع بسته بندی آن ها می تواند نقش مهمی در انتقال پیام های فرهنگی در میان افراد جامعه داشته باشد. پارچه های ایرانی موجود در موزه هنری کلیولند در بردارنده آثار متنوعی از یک گستره تاریخی طولانی از قرن چهارم هجری تا دوره معاصر هستند. تقارن و تکرار یکی از مختصات زیبایی شناسی نقوش پارچه های ایرانی موزه هنری کلیولند است. بررسی این عناصر زیبایی بخش و کاربست آن در طراحی بسته هدیه کتب نفیس مسیله این پژوهش است. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده های کمی، منابع کتابخانه ای و بررسی نمونه آثار موجود در موزه هنری کلیولند انجام شده است. یافته های پژوهش حاکی از این است که هر یک از این نقوش دربردارنده مفهومی هستند که گاه به دوره تاریخی یا یک مسیله اجتماعی اشاره دارد. این نقوش شامل نقوش گیاهی، هندسی جانوری و انسانی هستند. کاربرد گل هایی چون گل زنبق، نقوش اسلیمی، نقش عقاب، شیر و پرندگان، نقش گریفن و نقش انسان، نقوش هندسی مانند دایره، مربع، مستطیل و غیره از جمله نقوشی هستند که در این پارچه ها کاربرد فراوانی دارند. در این میان کاربرد تکرار و رعایت اصل تقارن یکی از اصلی ترین عناصر زیبایی شناختی این آثار است که الگو برداری از آن ها می توان نقش مهمی در تدوین الگوهای زیبایی شناسی برای طراحی هدیه بسته کتب نفیس داشته باشد.اهداف پژوهش:1. بررسی عناصر زیبایی بخشی تقارن و تکرار در نقوش پارچه های ایرانی موزه هنری کلیولند.2. بررسی امکان کاربست تقارن و تکرار در نقوش پارچه های ایرانی موزه کلیولند در طراحی بسته هدیه کتب نفیس.سوالات پژوهش:1. تقارن و تکرار چه نقشی در زیبایی بخشی به نقوش پارچه های ایرانی موزه هنری کلیولند دارند؟2. از عناصر زیبایی بخش موجود در نقوش پارچه های ایرانی کلیلوند چگونه می توان در طراحی بسته هدیه کتب نفیس استفاده کرد؟
کلید واژگان: موزه هنری کلیولند, پارچه های ایرانی, تقارن و تکرار, طراحی بسته, کتب نفیس -
در گذشته هنر طراحی و نقاشی کاشی ها به صورت سینه به سینه و استادکار و شاگردی منتقل می شد، و هر بار خلاقیت هنرمندان مختلف، جلوه متفاوتی به این آثار می بخشید. از این رو شیوه های ترسیم این نقوش هیچ گاه مکتوب نشده است. همانطور که می دانیم، اغلب نقوش به کار رفته در تزیین کاشی های تاریخی، دارای منشا هندسی هستند و تحلیل و یا ترسیم آن ها نیازمند آگاهی نسبت به دانش قرینه سازی است. لذا در این یادداشت تلاش شده است با طرح فرضیه تطابق عناصر متقارن در نقوش کاشی های تاریخی با عناصر متقارن بلورهای مواد، ضمن بررسی ساختار هندسی نقوش مختلف، قواعدی مبتنی بر داتش تقارن برای ترسیم این نقوش ارایه گردد. گمان می رود که با کمک این روش، بازارایی نقوش سنتی در صنعت تولید کاشی، و نیز بازیابی آن ها برای مرمت بخش های آسیب دیده با استفاده از فرمول نویسی و علامت گذاری آسان تر شود.
کلید واژگان: کاشی, نقوش هندسی, تقارن, همترازی, آرایش اتمیIn the past, the art of designing and painting tiles was passed from master to apprentice, and each time the creativity of different artists gave a different effect to these works. Therefore, the methods of drawing these motifs have never been written down. As we know, most of the motifs used in the decoration of historical tiles have a geometric origin, and their analysis or drawing requires knowledge of projection. Therefore, in this note, an attempt has been made to propose the hypothesis of the matching of symmetrical elements in the patterns of historical tiles with the symmetrical elements of material crystals, while examining the geometric structure of different motifs, rules based on symmetry data are presented for drawing these motifs. It is believed that with the help of this method, the rearrangement of traditional motifs in the tile production industry, as well as their recovery for the restoration of damaged parts using formula writing and marking, will become easier.
Keywords: Tile, Geometric Patterns, Symmetry, Alignment, Atomic Arrangement -
بیان مسئله
ارزیابی زیبایی شناسی در دوران معاصر، با تعاریف متفاوت و گاه متناقضی که از زیبایی شناسی ارایه شده است، بسیار دشوار می نماید. بااین وجود رویکرد زیبایی شناسی تجربی که بر تجربه و دریافت مخاطب استوار است می تواند در ارزیابی کیفیت های بصری بسیار موثر واقع شود. زیبایی شناسی تجربی در حقیقت بر پایه ذهنیت ناظر استوار بوده و ادراک زیبایی را به ذهن فرد و عوامل وابسته به فرد نسبت می دهد. ازاین رو با توجه به رویکرد زیبایی شناسی تجربی، جنسیت ازجمله عواملی است که می تواند بر ترجیحات زیبایی شناسی اثرگذار باشد.سوال تحقیق: با توجه به اهمیت و جایگاه تقارن در معماری ایران، این پژوهش به طورویژه این مولفه بصری را موردتحقیق قرار داده و این پرسش را مطرح می کند که چه رابطه ای میان جنسیت و ترجیح بصری مولفه تقارن وجود دارد.
اهداف تحقیقهدف از این پژوهش بررسی تاثیر جنسیت بر ارزیابی ترجیحات بصری مولفه تقارن در جداره خارجی بناهای معماری معاصر ایران می باشد.
روش تحقیقدر این تحقیق برای آزمون فرض تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است. برای تدوین پرسشنامه 5 نمونه اولیه تصادفی از آثار معماری معاصر ایران انتخاب و با تغییر و دست کاری تصاویر اولیه، 7 گروه 4 تایی از تصاویر تولید شد. با توجه به وابستگی و تاثیر متقابل تقارن و پیچیدگی بر یکدیگر تصاویر متقارن و نامتقارن هرکدام در دو حالت ساده و پیچیده مورد آزمون قرار گرفتند. از شرکت کنندگان در آزمون خواسته شد که 4 دسته تصویر «متقارن و ساده» و «متقارن و پیچیده» و همچنین «نامتقارن و ساده» و «نامتقارن و پیچیده» را برحسب اولویت زیبایی از بالا به پایین مرتب کنند. شایان ذکر است که با توجه به تاثیر سابقه علمی پرسش شوندگان در تحقیق، پرسش شوندگان به سه گروه دانشجویان معماری، ریاضی (فنی و مهندسی) و علوم انسانی تقسیم بندی شدند.
مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیقنتایج به دست آمده نشان می دهد که به طورمعمول تصاویر «متقارن و پیچیده» با دارا بودن بالاترین میزان از نظم و پیچیدگی در اولویت انتخابی افراد فارغ از جنسیت قرارگرفته اند. البته این نتیجه قابل تعمیم برای گروه معماری نیست. معماران بیشتر از سایر گروه ها به پیچیدگی علاقه نشان داده و تصاویر «پیچیده و نامتقارن» را زیباتر ارزیابی کرده اند. بااینکه در گروه دانشجویان معماری تفاوتی بین زنان و مردان در اولویت انتخاب تصاویر وجود ندارد اما در گروه های غیر معماری (ریاضی و انسانی) مردان به نسبت زنان، امتیازات بالاتری به تصاویر متقارن داده اند و تقارن مولفه ای بسیار تاثیرگذار در ارزیابی زیبایی شناسی مردان است بااین حال در ترجیحات بصری زنان، پیچیدگی نقش پررنگ تری داشته و زنان تمایل به انتخاب تصاویر با پیچیدگی بیشتر دارند.
کلید واژگان: تقارن, پیچیدگی, ترجیحات زیبایی شناسی, مولفه های بصری, زیبایی شناسی تجربیArchitectural Thought, Volume:5 Issue: 10, 2022, PP 277 -292Research ProblemAesthetic evaluation seems to be very difficult in the present time because of the various and sometimes contradictory definitions of aesthetics. However, the experimental aesthetics approach, which is based on the experience and perception of the audience, can be very useful and effective in evaluating visual qualities. The experimental aesthetics is based on the mindset and conception of the observer, therefore it attributes the perception of beauty to the individual's mind and related factors to them such as age and gender. According to the experimental aesthetics, approach gender is one of the most important factors that affect aesthetic preferences. Due to the importance and worthiness of symmetry in Iranian Islamic architecture, in this essay, we researched particularly this visual componeResearch Question: Current research examines the relationship between gender and symmetry as one of the important visual components. In this study, we want to answer this question: what is the effect of gender on the evaluation of the visual preferences of the symmetry component in the façade of contemporary Iranian architectural buildings.
Research MethodThe research hypothesis has been tested using a questionnaire. To compile a questionnaire, 5 random prototypes of contemporary Iranian architectural buildings were selected and 7 groups, each contained 4 images and were produced by changing and manipulating the original images. Due to the interdependence and interaction of symmetry and complexity on each other, the symmetrical and asymmetrical images of each were tested in two simple and complex modes. Participants in the test were asked to arrange 4 categories of images in terms of their beauty priority from top to bottom. These 4 categories of images were "symmetrical and simple", "symmetrical and complex", as well as "asymmetrical and simple" and "asymmetrical and complex”.
The Most Important Results and ConclusionThe results show that "symmetrical and complex" images are typically the highest priority for individuals, regardless of gender, with the highest level of order and complexity. Symmetrical images usually look more regular. But that doesn't always mean simplicity. Sometimes by repeating the patterns and putting them together we can get more complex and new patterns that are very amazing and beautiful. As we see in Iranian Islamic architecture, this technique has been used a lot. In compiling the research questionnaire, more complex images were produced using the vertical symmetry of the prototype. These images were more detailed, more diverse, and had more fractures. The images created from the manipulation of the prototype, while having the desired complexity, were also regular. Therefore, according to Eisenhower's formula, it was predicted that visual preferences would be the highest priority.We must emphasize that this result cannot be generalized to the architectural group. Architects are more interested in the complexity and complex images compared to the other groups, and they have rated the "complex and asymmetrical" images as more beautiful ones. Although there is no difference between men and women in the choice of images, among the group of the architecture students but in the non-architectural groups (mathematics and liberal arts) Men compared to women have given higher scores to symmetrical images and symmetry is a very influential component in evaluating men's aesthetics preferences. But in women's visual preferences, complexity has played a more prominent role and women tend to choose more complex images.
Keywords: Symmetry, complexity, aesthetic preferences, visual components, experimental aesthetics -
نشریه پژوهش هنر، پیاپی 14 (پاییز و زمستان 1396)، صص 109 -120سفال به عنوان فراوان ترین داده مادی در باستان شناسی محسوب می شود. باستان شناسان سفال را از جنبه های مختلفی چون گونه شناسی، موقعیت و ارتباط لایه نگارانه، لعاب، پوشش، بافت و ترکیب، نقوش و غیره مورد ارزیابی و مطالعه قرار داده اند، اما پرداختن به نقوش سفالی از جنبه زیبایی شناسانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است. عناصر زیبایی شناسانه و هارمونیکی چون تکرار، تقارن، تعادل، تناسب ،تمرکز، توازن و غیره بر روی سفال های پیش از تاریخ ایران به وفور دیده می شوند و بازگو کننده این نکته مهم هستند که بشر علاوه بر جنبه کاربردی سفال در زندگی روزمره، با نقوش مختلف هندسی، انسانی، گیاهی، حیوانی، موضوعی و نمادین که بر سفال ها ایجاد می کرده، سعی در ارضا کردن نیاز های زیبایی شناسانه خود بوده است. دوره نوسنگی شروع نقش اندازی بر روی سفال است که بیشتر نقوش، هندسی هستند، ولی در دوره مس - سنگی ما شاهد توسعه، تکامل و پیشرفت نقش اندازی روی سفال هستیم و انواع نقوش به زیبایی و ظرافت هرچه تمام تر روی ظروف سفالی محوطه های مختلف این دوره در ایران مشاهده می شود. در این تحقیق ضمن توجه به جنبه های بصری و زیبایی شناسانه نقوش روی سفال های پیش از تاریخ ایران، ارتباط میان انواع عناصر زیبایی شناسانه ، انواع نقوش روی سفال و کاربرد این عناصر در آنها مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های تحقیق نشان می دهد که کاربرد عناصر زیبایی شناسانه مرتبط با ریاضیات هم زمان با پیشرفت جوامع پیش از تاریخ و تکامل اجتماعی انسان در دوره مس سنگی رو به پیچیدگی نهاده و این عناصر ظریف تر و زیبا تر خلق شده اند که نمود آنها استفاده از نقوش موضوعی و نمادین و بهره گیری از این عناصر به بهترین شکل ممکن هستند.کلید واژگان: سفال, عناصر بصری و زیباییشناسانه (تکرار, تقارن, تعادل و غیره), نقوش نمادین, دوره مس سنگیPottery is as the most abundant material data in the archaeology. Archaeologists have studied pottery from a different point of view, such as typology, stratigraphic situation and relevance, but less attention has been paid to pottery figures. Elements of aesthetical and harmonic such as repetition, symmetry, balance, proportion, concentration and etc are frequently seen on the prehistoric potteries of Iran and implicate this important point that human being, in addition to applied aspect of pottery in the routine life, created different figures such as geometric, human, vegetal, animal, thematic and symbolic, and thus has satisfied his aesthetical needs. In this research, in addition to look after visual and aesthetical aspects of figures on the prehistoric potteries of Iran, the relation between kind of aesthetical elements, kind of figures on the potteries and application of these elements has been studied. Research findings show that application of aesthetical elements along with mathematics concurrent , development of prehistory societies and social evolution of homo in the chalcolithic period turned to be complicated and these elements have been created with more beauty and delicacy whose appearance is the use of thematic , symbolic figures and application of these elements, as best as possibleKeywords: Pottery, Aesthetical, Visual Elements (Repetition, Symmetry, Balance etc.), Symbolic Figures, Chalcolithic Period
-
هنر اسلامی ویژگی هایی دارد که از جمله مهمترین آنها «وحدت» است.این اصل منبعث از «توحید» یعنی اصل الاصول تمام ادیان الهی است ،زیرا باطن و معنای تمام معتقدات ، عبادات و احکام اسلامی چیز جزء کلمه توحید (لا اله الا الله) نیست و این به این معناست که اسلام بر دو ستون استوار است حقیقت یگانگی و یگانگی حقیقت .بشر تمایل فطری به سوی وحدت دارد و ذهن وی پیوسته در پی وحدت بخشی به اجزای متکثر و پراکنده است. یکی از مظاهر نمود وحدت در جهان که ارتباط تنگاتنگی هم با شیوه زندگی انسانها دارد، معماری است. فقدان وحدت در معماری عصر حاضر باعث شده تا در صدد رفع این نقیصه، به دنبال کشف عوامل ایجاد کنندهی وحدت در آثار معماری باشیم. در این راستا، به بررسی و تحلیل مطالعات انجام شده در این زمینه پرداخته شده است و با بهرهگیری از اصول وحدتبخش در معماری اسلامی، برخی از عوامل ایجاد- کنندهی حس وحدت در معماری، چه از لحاظ بصری و چه از لحاظ مفهومی، استخراج شدهاند. عواملی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفتهاند عبارتند از هندسه، تناسبات، نور و و رنگ، نمادپردازی و افزایش فضا و کاهش ماده در معماری. رویکردهای متفاوت و در بعضی موارد متضادی در هنگام بررسی ادبیات موضوع دیده شد که این به دلیل ماهیت بحث وحدت بوده است و عدم جهتگیری صحیح در بهره برداری از آنها باعث به بیراهه رفتن مباحث میشود که باید از آن اجتناب کرد.
کلید واژگان: وحدت, تناسبات, ماندگاری, پایداری, معماری ایرانی- اسلامیIslamic art is among the most important features of "unity" is rooted in the principle of "unity" is the principle of all religions, because the essence and meaning of all beliefs, worship and Islamic law is the word of monotheism (La ilaha Allah) and this means that Islam is based on two pillars:The truth of oneness and unity of truth .bshr natural tendency toward unity and the unity of his mind, always seeking diverse and scattered components. One of the manifestations of unity in the world that is closely related with people's lifestyle, architecture. The lack of unity in contemporary architecture has made to fix this flaw, we seek to discover the source of unity in architecture. . The factors that have been studied in this paper include geometry, proportion, light and color, symbolism and increase space and reducing material in architecture. In some cases, conflicting approaches in the literature review showed that this was due to the controversial nature of unity And the lack of correct orientation in the operation of their going off the topics that should be avoided.
Keywords: unity, symmetry, Durability, Stability -
نشریه مدیریت شهری، پیاپی 45 (زمستان 1395)، صص 225 -238به لحاظ تاریخی، همواره توسعه ساختمان های بلند وابسته به پیشرفت های تکنولوژیکی بوده است. یکی از این فن آوری های قابل توجه، استفاده از کامپیوتر برای تجزیه و تحلیل سیستم های سازه ای پیچیده و توانایی آن جهت تولید مدارک ساخت و ساز است. با این حال، ابزارهای دیجیتال برای کمک در طراحی فرم های نوآورانه ساختمان های بلند قابل مقایسه با این پیشرفت نیست. در این مقاله که مشتمل بر دو بخش می باشد ابتدا در مورد تولید فرم های ساختمان های بلند و فرایند طراحی نوآورانه با استفاده از ابزارهای دیجیتالی بر اساس نگرش طراحی پارامتریک بحث خواهد شد که با استفاده از افزونه Grasshopper این امکان داده شده تا در محیطی گرافیکی، انتخاب اولیه مناسبی توسط معمار برای فرم کلی ساختمان های بلند انجام شود. بدین صورت که متغیرها و تابع هدف مسئله موردنظر تعیین شده و سپس با بهره گیری از روش الگوریتم ژنتیک و محیط برنامه نویسی Grasshopper سعی در نوشتن برنامه ای جهت ایجاد فرم های بهینه از نظر میزان دریافت نور مستقیم خورشید می شود. سپس برای اطمینان از نتایج حاصل شده، فرم های بهینه بدست آمده از پارامترهای مختلف، با استفاده از افزونه Ladybug با یکدیگر مقایسه می شوند. هدف کلی این مقاله ادغام معماری با روش های دیجیتال جهت رسیدن به فرم های بهینه می باشد.کلید واژگان: بهینه یابی, هندسه متقارن, ساختمان های بلند, الگوریتم ژنتیک, نور مستقیم تابشیUrban Management, Volume:15 Issue: 45, 2017, PP 225 -238Historically, has always been dependent on technological advances is the development of high-rise buildings; One of the remarkable technologies, use of computers for analysis of complex structural systems and its ability to produce construction documents. However, digital tools to help in the design of innovative forms of tall buildings comparable to the achievements. In this paper consists of two parts. First produced in the form of high-rise buildings and innovative design process using digital tools based on parametric design approach will be discussed. That purpose is to determine the variable and function. And then taking advantage of genetic algorithm and programming environment Grasshopper trying to write a program to create optimal form in terms of direct solar light. To confirm the results, the optimum forms of various parameters are compared with each other using extensions Ladybug. The purpose of this article is merged with digital architecture to achieve optimal forms.Keywords: optimization, geometry, symmetry, tall buildings, genetic algorithms, direct light emission
-
فصلنامه کیمیای هنر، پیاپی 10 (بهار 1393)، صص 99 -108هنرهای سنتی هنرهای کاربردی هستند که مطابق ذوق و حس زیبایی شناسانه جمعی و براساس یکسری قواعد منظم، منطقی و ریشه دار، در طول زمان ها از گذشته تا به امروز ساخته شده و می شود. آفرینش هنری در این قلمرو متاثر از سنت های تصویری و محتوایی و انتقال دهنده آیین ها، اعتقادات، اساطیر و به طور کلی علائق و سلایق جامعه سنتی است. این گونه هنرها با همه تنوع و پراکندگی شان، هم در صورت و هم در معنا و مفهوم، دارای وجوه مشترکی هستند. در پاسخ به این سوال اصلی که چه عنصر یا عناصری این هنرها را به رغم تنوع جغرافیای، فرهنگی، شکلی و کاربردی به هم پیوند می دهد و این شباهت ها چگونه حاصل شده است، فرضیه ای مورد توجه قرار گرفته است که بر اساس آن، مرکزگرایی بارزترین ویژگی و فصل مشترک این هنرهاست. مرکزی که لزوما مکان فیزیکی نیست بلکه ماهیتی باطنی و فراگیر و مربوط به نوع نگرش و اندیشه حاکم بر جامعه سنتی است. این پژوهش نتیجه می گیرد که وحدت و یکپارچگی هنرهای سنتی مرهون وجود مرکزی، گاه نامرئی ولی همواره پویاست و اثر هنری بر اساس قرب یا بعد به آن اعتبار می یابد. این قرب و بعد می تواند به عنوان مولفه ای در ارزش گزاری یک اثر مورد توجه قرار گیرد. این مقاله با رویکرد توصیفی و تحلیلی، از بعد صورت و معنا به سه عنصر مهم مرکزگرایی، تقارن و تکرار در هنرهای سنتی می پردازد.
کلید واژگان: هنرهای سنتی, مبانی هنری, مرکزگرایی, تقارن, تکرارKimiya-ye-Honar, Volume:3 Issue: 10, 2014, PP 99 -108Traditional arts are indeed applied arts that have been and still are being made in the course of time، from past to present، in accordance with collective taste and aesthetic sense and on the basis of some regular، rooted and logical rules. Artistic creation in this territory has been affected by visual and contextual traditions and has been used as the transmitter of rituals، myth، and general interests and tastes of traditional society. These kinds of arts، notwithstanding their diversity and distribution، have common aspects both in form and in meaning. In response to the basic question that what elements bind and link these arts together in spite of their geographical and cultural diversity، a hypothesis is proposed here according to which، “centralism” should be regarded as the most striking joint feature of these arts and their common intersection as well. Not necessarily a physical location، this center is indeed a pervasive and intrinsic essence which bears relation to dominant attitudes and prevailing thoughts in traditional society. This research would conclude that the unity and integrity of traditional arts are indebted to a center which is، though sometimes visible and sometimes invisible، always dynamic. In this framework any artwork is evaluated and esteemed according to its closeness to or distance from that center. This closeness or remoteness can be considered as a factor in the evaluation of artworks. By dint of an analytical and descriptive approach، this article pays attention to three important elements of centralism، symmetry، and repetition in the traditional arts in terms of form and meaning.Keywords: traditional art, elements of visual arts, centralism, symmetry, repetition
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.