به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « veridicus christianus » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • رسول کمالی دولت آبادی*

    «دنیاگریزی» اولین اصل از اصول سه گانه فرقه یسوعیان است. این اصل در محتوای متنی-تصویری یکی از رسالات مرجع ایشان «وردیکوس کریستیانوس» با تمسخر جهان مادی نمود یافته است. دنیاستیزی یسوعی را -نه تنها در «آموزه های مسیحی» بلکه- در «فلسفه نوافلاطونی» نیز می توان جستجو کرد. در فلسفه فلوطین، جهان مادی کمترین شان را نسبت به مراتب هستی دارد و اما موجودات مادی جذبه ای ذاتی به سوی مبدا معقول دارند و این جذبه جز با تصفیه نفس و ترک تعلقات دنیوی امکان نمی یابد. تصویر استعاری جهان مادی در رساله «مسیحی حقیقی»، زنی دیوانه و اغواگر است که اگرچه همچون نگرش نوافلاطونی فعل عالم معقول را دنبال می کند، ولی با نقصان در عمل منجر به وارونه گویی می شود: اغوای زن-ناسوت امتداد به ضعف رسیده جاذبه احد و تقلید فعل عالم معقول است. نگرش سلبی یسوعیان به جهان مادی، نه تنها پیروان این فرقه را در جرگه شمایل شکنان قرار نداد، بلکه با تکیه بر نظریات فلوطینی، ایشان را مشتاق تولید تصاویر رنسانسی و هم آمیزی آن با رویکرد ایدیولوژیک فرقه خود کرد. این مقاله ضمن ارایه توضیح پیرامون ویژگی های متنی-تصویری رساله وردیکوس کریستیانوس، به بررسی خاستگاه دنیاگریزی یسوعی پرداخته و این اصل را در تفسیر یکی از تصاویر رساله-ذیل اندیشه نوافلاطونی- بررسی می کند و در پایان، با تحلیل نظریات زیبایی شناختی فلوطین، به تناقض صوری میان «دنیاگریزی» و «شمایل دوستی» یسوعیان می پردازد.

    کلید واژگان: یسوعیان, فلوطین, دنیاگریزی, زیبایی شناسی, وردیکوس کریستیانوس}
    Rasool Kamali Dolat Abadi *

    “Poverty and seclusion” Is the first principle of the triple principles of the Jesuits. This principle is embodied in the textual-pictorial content of one of his well-known references, “Veridicus Christianus” (meaning “true Christian”), by humiliated and mocked the earth world and physical desires. It is possible to search the Jesuit seclusion -not only in "Christian doctrines" but also- in "neoplatonic philosophy". In the philosophy of Plotinus, the earth world has the lowest rank and dignity of the visible and invisible worlds, and it is far from its original source (“hen”, “The Alone”, “The One”, “The Unique” in the view of Plotinus) than other worlds. Therefore, the creatures of the earth world have innate tendency and rapture into the divine origin, and this rapture -and afterwards, ascending and joining to Logos- is possible by Passing of the body and the purification of the soul through austerity and the abandonment of worldly dependencies. The metaphorical image of the earth world in the book of "true Christian" is a crazy and seductive woman (Mundus) who, although as the neo-Platonist attitude, follows the act of universe, but with a lack of action, Misleads Human: The woman's seduction is an imperfect imitation of the attraction of “The One” and divine act of invisible universe (“Psukhe” (The All-Soul) in the view of Plotinus) in the ascending arc The mundus-woman's preference for material possessions is the result of a defect in his partaking of the Emanation of existence.

    Keywords: Jesuit, Plotinus, Seclusion, Aesthetic, Veridicus Christianus}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال