به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « آثار هنری » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • محبوبه الهی، شهرام پازوکی*، بیژن عبدالکریمی، ناهید عبدی

    بررسی پوشاک یکی از روش های شناخت فرهنگ جوامع و پیش درآمد شناخت ریشه های فرهنگی، رفتارهای اجتماعی و نظام های دینی، عقیدتی و اقتصادی است. لباس از ابتدای شکل گیری تمدن، در اشکال مختلف و در تناسب با نیازهای انسان شکل و فرم گرفته است و به شاخصه های فرهنگی، زیبایی شناختی، باورها، کاربردها، کارکردها، قدرت، سیاست و جایگاه اجتماعی اشاره دارد. پژوهش حاضر با هدف تایید این فرضیه که لباس ایرانی حامل پیام و روایتگر ارتباط منطقی با مفاهیمی است که از فرهنگ ایرانی نشات گرفته اند، به این پرسش پاسخ خواهد داد که آیا ازطریق بررسی نمونه آثار مکتوب و تصویری می توان به این ارتباط دست یافت؟ اگرچه روش تحلیلی- تاریخی، جوابگوی بخشی از حقیقت موضوع است ولی به واسطه درهم تنیدگی ماهیت موضوع با اعتقادات، آیین ها و فرهنگ ایرانی باید از روش فراتاریخی نیز برای خوانش و تفسیر موضوع بهره برد. شیوه جمع آوری اطلاعات این پژوهش، اسنادی و کتابخانه ای است و به جست وجوی پیوندهای منطقی موجود در تاریخ و هنر ایران و تفسیر و تحلیل برمبنای داده های موجود در قالب آثار هنری شکل گرفته در بستر تاریخ می پردازد. نتایج و شواهد کسب شده از این پژوهش به وابستگی نوع پوشش با دین و آیین و دیگر مباحث مرتبط با فرهنگ اشاره داشته و روایتگر این موضوع است که انواع لباس در فرهنگ ایرانی، همواره متناسب با شرایط، نوع بینش و توسعه نظام فکری ایرانی طراحی شده اند و با افزایش تجربه زیستی و مدنیت، این دانش پاسخی مناسب تر، متنوع تر، کاربردی تر و دقیق تر به تناسبات انسانی داده است. ارتباط نوع خاصی از لباس با مفاهیم مرتبط با آن به صورت شناسه ای هویت ساز، ابعاد نمادین و رازهای تاریخی را رمزگشایی کرده و موید ارتباط منطقی میان صورت و سیرت لباس ایرانی است.

    کلید واژگان: لباس, سیرت لباس, پیش از اسلام, آثار هنری, منابع مکتوب}
    Mahboobe Elahi, Shahram Pazouki *, Bijan Abdolkarimi, Nahid Abdi
    Introduction

    Numerous documents emphasize on the importance of clothing to cover defects in body organs and to enhance beauty. In order to understand the social and cultural functions of clothes and its role in giving identity to the members of society, clothes in different societies can be analyzed as a set of linguistic signs embodied in the type, shape and cover, reflecting values hidden in the Iranian thought system. Iranian clothing reflects the identity that originates in Iranian culture. At the same time, paying attention to semantic indicators is important. Examining the link between clothing and meaning in the studied time period--the ancient period and Zoroastrianism--is one of the cases that represent the association of clothing with humans as a guide or a warning in the path of life.

    Research Method

    Although the current research relies on historical investigations, a historical study cannot fully express the nature of phenomena in the context of time and, thus, it is not very useful. Transhistorical approaches are formed from examining elements and signs, which add or integrate various elements related to different historical periods and styles to a specific context. Art works, visual sources, and written sources are studied under the analysis of historical clothes, and along that all religious, moral, cultural connections are evaluated and analyzed. As a rule, the examination of the written and visual sources represents those patterns that shape the structure of Iranian clothing in the ancient period while showing the relationship between the appearance of clothing and meanings. Finally, as a witness and example, one can refer to the followers of Zoroastrianism, who construct a trans-historical connections with their culture and daily life that led to the formation of symbols, signs, and of course certain clothes—including Sedra and Koshti--which represented their values, beliefs, and cultural principles. The method of collecting information in this research was library study. The review and analysis of written and visual sources proved the patterns that formed the structure of Iranian clothing in the ancient period as well as the relationship between the appearance of clothing and concepts and meanings.

    Research Findings

    The historical heritage of Iranian clothing refers to the cultural and identity roots and represents the lifestyle, thinking, customs, and rituals that are symbolic and represent special aesthetic effects, norms, beliefs, and convictions. It shows dignity and beauty, cleanliness, thoughtfulness, flexibility, and excellence; at the same time, it narrates the beliefs that are alive in the depth of Iranian clothing. Examining the cover of ancient Iran shows strength, culture, tact, attention to ethnic and regional culture, purity and chastity, and attention to beauty with a mixture with religion, history, and identity. Iranian clothing carries many symbols that express the relationship between human being and his living environment. Clothing in Iranian culture is a display of superiority. The examples presented in this article indicate adherence to humane and sublime values of Iran. In Avesta and the related texts of ancient Iran, clothing is mentioned for various reasons. Historical texts related to ancient and later periods have described Iranians as a well-dressed, graceful nation. Iranians adhere to their cultural characteristics and beliefs through their clothing; stone carvings and dressed figures left over from the past are the narrator of this story. Thus, to know the implications of clothing in Iran, one must go through history.

    Conclusion

    Iranian clothing with all its features alone is a rich cultural carrier. Since clothing can be designed as an artistic text, its evaluation and exploration can be realized through the study of historical development, artistic viewpoints, and the use of artistic concepts. In this way, visual and written sources were illuminating the connections between clothing and people’s identities. They have introduced clothing as an identity-building phenomenon. The heritage of Iran's clothing history is indebted to the thoughts, religious and spiritual values, values as well as dignity, social status, decency, and chastity. The cultural essence of clothing includes both the material and the spiritual aspects of clothing, where the movement towards excellence, connection with nature, modesty, shame, and social status can be seen in it.

    Keywords: Clothes, Textile, Style Of Clothing, Pre-Islam Iran, Identity}
  • علی نهاوندی

    منظور از وجوهات شرعی، خمس و زکاتی است که شارع مقدس منابع و مقدار آن را بنابر مصلحت هایی وضع نموده است. در این تحقیق سخن در آن است که آیا می توان خمس و زکات را در تولید آثار هنری، رسانه ای و سینمایی که محتوای دینی دارند، استفاده نمود؟ پژوهش حاضر با روش تحلیلی-اجتهادی تلاش می کند به این سوال، پاسخ فقهی دهد که آثار هنری، رسانه ای و سینمایی دارای محتوای دینی، می تواند در زمره یکی از مصارف مشخصه وجوهات شرعی قرار گیرند. در بحث زکات عنوان «سبیل الله» عنوان عامی است که برخی از فقها، منظور از آن را جهاد و تجهیز نیروی نظامی دانسته اند؛ و برخی دیگر، عام بودن آن را درنظر گرفته و هر امری را که سبب تبلیغ و ترویج دین، تعظیم شعایر الهی و مصالح و منافع عام مسلمانان در آن وجود داشته، «مجاز» در مصرف می دانند. البته ازآنجایی که خمس اختصاص به منصب نبوت و امامت دارد، در زمان غیبت، فقیه جامع الشرایط باید مجوز مصرف و میزان آن در آثار سینمایی را صادر کند. چه بسا فقیه حاکم، اولویت های دیگری برای مصارف خمس و زکات درنظر گرفته باشد و آن اولویت بر آثار سینمایی و هنری، تقدم داشته باشد.

    کلید واژگان: خمس, زکات, وجوهات شرعی, آثار هنری, آثار سینمایی}
    Ali Nahavandi

    In Islam, legal payments refer to khums and zakat whose scope and sources are determined according to the state of Islam. Now, the question raised can khums and zakat be used for drama productions with the religious theme. The present study seeks to address the question in terms of fiqhi views and analytical- ijtihadi method. In zakat, the phrase fī sabīli llāhi (literally means "for the sake of Allah") is a general term that some jurists interpret in a way that zakat is dedicated to using for the benefit of the fighters in jihad or buying military equipment. Others, however, interpret the term broadly as a religious cause which can include Islamic missionary works as well as works in the service of Muslims. khums was always collected by Islam prophet and Imams directly, during the period of occultation, however, the share of the Present Imam must be used for the causes with which the most learned and trustworthy mujtahid would agree. If such a mujtahid agrees the legal payments can be used for media and drama productions. Perhaps, the mujtahid permits to use of khums and zakat for other priorities.

    Keywords: Khums, Zakat, Legal payments, Artworks, Drama productions}
  • زهره سرمد*، منیره خلیلی محله
    بخش عظیمی از اساطیر، پاسخی به ابهامات موجود درباره خلقت است. بشر همواره در پی کشف چگونگی خلقت خود و جهان بوده و شرایط زیستی و اعتقاد به خدایان نخستین، نقش مهمی در انتخاب عناصر ترکیبی آفرینش داشته است. انسان به دنبال شرایط زیستی و اجتماعی، عناصر مادی چهارگانه یعنی آب، باد، خاک و آتش را در زمره مقدسات تصور می کرد. در این میان اعتقاد به وجود از آب و خاک، پررنگ تر است. با توجه به طریق معیشتی کشاورزی و دامداری در نیاز به آب و خاک، باورهای مختلف خلقت از این دو عنصر شکل گرفته و در بسیاری از آثار هنری و ادبی نمودار شده است. اعتقاد به خلقت انسان و جهان از عناصر چهارگانه، ازجمله اساطیری است که در میان روایات و باورهای دینی سامی و هند و ایرانی دیده می شود؛ بنابراین بررسی عناصر چهارگانه در اندیشه اقوام سامی و هند و ایرانی با تکیه بر آثار هنری برجای مانده می توان نکات مهمی را در این باره آشکار سازد. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده های منابع کتابخانه ای انجام شده است.  یافته های پژوهش حاکی از این است که مطالب مربوط به خلقت جهان و انسان از عناصر چهارگانه در اساطیر و باورهای سامی، هند و ایرانی، به وفور یافت می شود و انعکاس روشن آن را می توان در آثار هنری این ادوار مشاهده کرد.اهداف پژوهش1. بازشناسی دیدگاه های موجود درباره خلقت جهان و انسان از عناصر چهارگانه در اساطیر و باورهای سامی و هندوایرانی .2. واکاوی چگونگی انعکاس باور به عناصر چهارگانه در آثار هنری اقوام سامی و هندوایرانی.سوالات پژوهشدر کدام ادیان به آفرینش انسان از عناصر چهارگانه اشاره شده است؟باور به نقش عناصر چهارگانه در خلق انسان چه بازتابی در آثار هنری اقوام سامی و ایرانی داشته است؟
    کلید واژگان: عناصرچهارگانه, خلق انسان, آثار هنری, اقوام سامی, هندو ایرانی}
    Zohreh Sarmad *, Monireh Khalilimahaleh
    How the world and man were created is one of the ambiguities of the human mind and a large part of the mythology is in clarifying these ambiguities. Faced, he sought a Creator who created phenomena and placed them in a definite order. So, cultivate in your mind and imagination the various myths of the creation of man and the world; Some of these myths, which arose from the God-seeking nature of man, with the same sanctity of nature of their kind, were included in various religious beliefs and beliefs. Semitic, Hindu and Iranian can be seen. The mythical narratives of creation in different myths and religions with all their intellectual and cultural differences have many similarities with each other; In this research, the aim is to point out the origin and cause of the creation of the world and man in Semitic, Hindu and Iranian myths and beliefs, and to examine some of these cases from the perspective of quantum and mysticism. The method of research in this project is fundamental and the type of method is based on collecting information by studying and taking notes from library documents.
    Keywords: creation, God, man, the world}
  • کورش امرایی، علی فتح الهی*، قاسم صحرایی

    عین القضات همدانی، عارف برجسته ایرانی (قرن ششم ه.ق) در همدان متولد شد و در همان شهر در (525 ه.ق) به جرم ارتداد به قتل رسید. عین القضات، اندیشمندی بلندمرتبه و بی باک بود که مورد رشک و حسد دشمنان قرار گرفت. یکی از آثار برجسته او تمهیدات است که اندیشه های ژرفش در آن منعکس شده است. امروزه یکی از نظریات برجسته، پسساختارگرایی است. نقد شالوده شکنانه دریدا در تقابل با فلسفه های غالب غرب معنا می شود. دریدا نفی متافیزیک حضور و نفی تقابل های دوگانه، نفی لوگوس محوری و مرکزمحوری را در تعریف اصلی شالوده شکنی قرار می دهد. در این دیدگاه، اگرچه دریدا از نفی کلام محوری در مقابل نوشتار، غیاب در تقابل با حضور، حقیقت در تقابل با مجاز و... سخن می گوید، اما هدف او این نیست که نوشتار را بر گفتار، مجاز را بر حقیقت یا غیاب را بر حضور ترجیح دهد؛ بلکه معتقد است که متن می تواند با نفی مولفه های متافیزیکی به معانی تازه و متعددی دست یابد. در این پژوهش، براساس روش توصیفی- تحلیلی، برخی از این خصیصه های شالوده شکنی مانند نفی تعریف واحد حقیقت و نفی حقیقت در مقابل مجاز، مرگ مولف، ایدیولوژی غالب متن از طریق نفی تقابل ها و ارزش ها مانند نفی تقابل ابلیس در مقابل حضرت محمد(ص)، نفی کفر در مقابل ایمان... را بررسی کرده ایم. این مفاهیم قرآنی در آثار هنری نیز منعکس شده است.اهداف پژوهشبازشناسی اندیشه های عین القضات همدانی و پساساختارگرایی؛مطالعه تطبیقی اندیشه های عین القضات همدانی و پساساختارگرایی با تاکید بر مفاهیم عرفانی در آثار هنری.سوالات پژوهشمختصات اندیشه عین القضات همدانی و دریدا چیست؟مختصات اندیشه عین القضات همدانی و پساساختارگرایی با تاکید بر مفاهیم عرفانی در آثار هنری چگونه است؟

    کلید واژگان: عین القضات همدانی, مفاهیم قرآنی, آثار هنری, پساساختارگرایی}
    Kourosh Amraei, Ali Fathollahi *, Ghasem Sahraei

    Derrida's groundbreaking critique of meaning is contrasted with the dominant philosophies of the West. Derrida puts the negation of metaphysics and the negation of dual contrasts, the negation of the central logos and the central axis in the main definition of the foundation of solidity. In this view, although Derrida speaks of the negation of word-centeredness in relation to writing, absence in opposition to presence, truth in opposition to what is permissible, etc., his aim is not to write on speech, what is permissible on truth. Or prefer absence to presence; Rather, he believes that the text can achieve new and numerous meanings by denying the metaphysical components. In this research, based on the descriptive-analytical method, some of these groundbreaking features such as negation of the definition of the unit of truth and negation of truth versus permissible, author death, dominant ideology of the text through negation of confrontations and values such as negation We have examined the opposition of Iblis against Prophet Mohammad (PBUH), the denial of disbelief against faith ...

    Keywords: Hamedani judges, arrangements, demolition, Poststructuralism}
  • پریا کرم زاده*، رضا نیکخواه سرنقی

    آثار هنری یکی از مهمترین موضوعاتی است که موردحمایت حقوق مالکیت فکری است. در بیان مفهوم آثار هنری در قوانین مالکیت فکری، به طورکلی در قانون مالکیت ادبی و هنری یا کپیرایت کشورها ذکرشده است. این آثار همچنین نمونه های مختلفی دارند ازجمله هنرهای تجسمی و هنرهای هفتگانه که خود شامل دو زیرمجموعه هنرهای زیبا و هنرهای کاربردی است. با توجه به اینکه موضوع مالکیت فکری امری اعتباری، ناملموس و غیرمادی است، لازم است در قالب پژوهشی توصیفی – تحلیلی، مفاهیم و نحوه حمایت از آن در سیستم های حقوق مالکیت فکری و به دلیل ظهور و وارداتی بودن حقوق مالکیت فکری به روشنی توضیح داده شود در کشور ما پیشینه فقهی و حقوق در این زمینه وجود ندارد. با توجه موضوع این امر نیازمند تبیین مسایلی از قبیل تفکیک آثار ادبی از آثار هنری، همچنین بررسی وجود دستهبندی در میان آثار هنری در قوانین موردنظر هست. افتراق، تشتت و عدم تعارض دقیق و منطقی در قوانین موردبررسی، عدم حمایت از برخی از آثار هنری در سیستم فعلی مالکیت فکری و لزوم ایجاد سیستم های حمایتی ویژه تحت نظام های حمایتی در حقوق مالکیت فکری در زمره مواردی است که در نظر گرفته شده اند.

    کلید واژگان: حقوق مالکیت فکری, آثار هنری, هنرهای تجسمی, هنرهای کاربردی, حمایت آثار هنری}

    Works of art are one of the most important issues that are protected by intellectual property rights. In expressing the concept of works of art in intellectual property laws, it is generally mentioned in the literary and artistic property law or copyright of countries. These works also have various examples, including the visual arts and the seven arts, which themselves include two sub-categories of fine arts and applied arts. Given that the issue of intellectual property is a matter of credit, intangible and intangible, it is necessary in the form of descriptive-analytical research, concepts and how to support it in systems of intellectual property rights and due to the emergence and import of intellectual property rights are clearly explained in Our country does not have a jurisprudential background and law in this field. Given the subject matter of this matter, it is necessary to explain issues such as the separation of literary works from works of art, as well as to examine the existence of classification among works of art in the laws in question. The distinction, fragmentation and lack of precise and logical conflict in the laws under consideration, the lack of protection of some works of art in the current system of intellectual property and the need to create special protection systems under the protection systems in intellectual property rights are among the items considered.

    Keywords: Intellectual Property Rights, Works of Art, Visual Arts, Applied Arts, Protection ofWorks of Art}
  • پریا کرم زاده*، رضا نیکخواه سرنقی

    آثار هنری یکی از مهمترین موضوعاتی است که موردحمایت حقوق مالکیت فکری است. در بیان مفهوم آثار هنری در قوانین مالکیت فکری، به طورکلی در قانون مالکیت ادبی و هنری یا کپیرایت کشورها ذکرشده است. این آثار همچنین نمونه های مختلفی دارند ازجمله هنرهای تجسمی و هنرهای هفتگانه که خود شامل دو زیرمجموعه هنرهای زیبا و هنرهای کاربردی است. با توجه به اینکه موضوع مالکیت فکری امری اعتباری، ناملموس و غیرمادی است، لازم است در قالب پژوهشی توصیفی – تحلیلی، مفاهیم و نحوه حمایت از آن در سیستم های حقوق مالکیت فکری و به دلیل ظهور و وارداتی بودن حقوق مالکیت فکری به روشنی توضیح داده شود در کشور ما پیشینه فقهی و حقوق در این زمینه وجود ندارد. با توجه موضوع این امر نیازمند تبیین مسایلی از قبیل تفکیک آثار ادبی از آثار هنری، همچنین بررسی وجود دسته بندی در میان آثار هنری در قوانین موردنظر هست. افتراق، تشتت و عدم تعارض دقیق و منطقی در قوانین موردبررسی، عدمحمایت از برخی از آثار هنری در سیستم فعلی مالکیت فکری و لزوم ایجاد سیستم های حمایتی ویژه تحت نظام های حمایتی در حقوق مالکیت فکری در زمره مواردی است که در نظر گرفته شده اند.

    کلید واژگان: حقوق مالکیت فکری, آثار هنری, هنرهای تجسمی, هنرهای کاربردی, حمایت آثار هنری}

    Works of art are one of the most important issues that are protected by intellectual property rights. In expressing the concept of works of art in intellectual property laws, it is generally mentioned in the literary and artistic property law or copyright of countries. These works also have various examples, including the visual arts and the seven arts, which themselves include two sub-categories of fine arts and applied arts. Given that the issue of intellectual property is a matter of credit, intangible and intangible, it is necessary in the form of descriptive-analytical research, concepts and how to support it in systems of intellectual property rights and due to the emergence and import of intellectual property rights are clearly explained in Our country does not have a jurisprudential background and law in this field. Given the subject matter of this matter, it is necessary to explain issues such as the separation of literary works from works of art, as well as to examine the existence of classification among works of art in the laws in question. The distinction, fragmentation and lack of precise and logical conflict in the laws under consideration, the lack of protection of some works of art in the current system of intellectual property and the need to create special protection systems under the protection systems in intellectual property rights are among the items considered.

    Keywords: Intellectual Property Rights, Works of Art, Visual Arts, Applied Arts, Protection ofWorks of Art}
  • علی جان سکندری، حسین احمری*، مصطفی رجائی پور

    در فقه امامیه تهاتر از اسباب تسلط بر مال غیر و شبیه به شفعه دانسته اند. برخی، آن را از اسباب سقوط تعهدات و برخی دیگر آن را بیع دانسته و احکامش را ملحق به احکام بیع دین به دین و ضمان می‏دانند. هر چند برخی استعمال تهاتر به جای مقاصه را صحیح دانسته‎اند، از این جهت که هرگاه شرایط تهاتر موجود باشد هر یک از دو دین، یکدیگر را نفی کرده و ساقط می‎شوند. نظر امام خمینی (ر) هم بر این استوار است که تهاتر یکی از اسباب سقوط تعهد است و از زمره ضمان بشمار نمی رود. روش تحقیق در این پژوهش  توصیفی- تحلیل  است که گردآوری اطلاعات از طریق مطالعه کتب، مقالات، نشریات، سایت‎های معتبر حقوقی در منابع اصلی و فرعی بوده است. یافته های تحقیق بیانگر این است که به دلیل عدم اختلاف ماهیت بین تهاترهای قراردادی، قضایی و ایقاعی در نهایت همه آن ها به تهاتر قهری برگشت می‎کنند. نتیجه نهایی پژوهش بیانگر این می باشد که فقها در تعابیر خود تهاتر را غالبا به قهری متصف کرده‏اند. بنابراین از دیدگاه امام خمینی (ره) نیز تهاتر قهری بوده و در عرضع آثار و محصولات هنری نیز این فعل عنلیاتی می شود و در نهایت بین تهاتر و تقاص اختلاف است.

    اهداف پژوهش:

    1.بررسی نظریات فقیهان و حقوقدان ها با تاکید بر دیدگاه امام خمینی (ره) درخصوص مسئله تهاتر با تاکید بر عرضه و فروش آثار هنری.2.ایجاد بصیرت و آگاهی و تنویر افکار عمومی و نیز با هدف بررسی نظریات فقها و حقوقدانان در مورد تهاتر به عنوان یکی از اسباب سقوط تعهدات.

    سوالات پژوهش:

    1.حقیقت تهاتر و انواع آن از دیدگاه فقه و حقوق با تاکید بر نظر امام خمینی (ره) چگونه تحلیل می شود؟ 2.نظریات فقیهان و حقوقدانان با تاکید به خصوص دیدگاه امام خمینی (ره) درباره تهاتر چه تاثیری بر عرضه و فروش آثار هنری دارد؟

    کلید واژگان: تهاتر, تقاص, فقه و حقوق, امام خمینی(ره), آثار هنری}
    Alijan Sekandari, Hosein Ahmari *, Mostafa Rajaeipoor

    In Imami jurisprudence, purity has been considered as a means of dominating other people's property and is similar to intercession. Some consider it as a cause of falling obligations and others consider it as a sale and its rulings are attached to the rulings on the sale of faith to religion and guarantee. However, some have considered the use of purity instead of vengeance to be correct, because if the conditions of purity exist, each of the two religions will reject and abrogate each other. Imam Khomeini's view is also based on the fact that purity is one of the causes of falling commitment and is not considered as a guarantee. The research method of this paper is descriptive-analytical, and information is gathered by the study of books, articles, publications, reputable legal sites in main and secondary sources. The research findings indicate that due to the lack of differences in nature between contractual, judicial and statutory purifications, all of them eventually return to coercive purity. The final result of the research indicates that the jurists in their interpretations have often described purity by force. Therefore, from Imam Khomeini's point of view, purity is also coercive, and in the presentation of works of art and products, this act becomes elementary, and finally, there is a difference between purity and retribution.

    Research aims

    Examining the theories of jurists and judges with emphasis on the view of Imam Khomeini on the issue of purity with emphasis on the supply and sale of works of art. Creating insight, awareness and enlightenment of public opinion, as well as with the aim of examining the views of jurists and jurists about purity as one of the causes of falling obligations.

    Research questions:

    How is the truth of purity and its types analyzed from the point of view of jurisprudence and law with emphasis on the opinion of Imam Khomeini? What effect do the views of jurists and jurists have on the supply and sale of works of art, with a special emphasis on Imam Khomeini's view on purity?

    Keywords: Purity, retribution, jurisprudence, law, Imam Khomeini, Works of Art}
  • مائده کلانتری*، مهدی سعدوندی
    «آثار هنری» در طیف گسترده خود، دارای تنوع و تفاوت بسیار هستند. اما در میان این همه تنوع، شباهت هایی نیز می توان یافت که موجب پیوند و وحدت این آثار متکثر می شود. شباهت آثار تا حدی فراگیر است که مستشرقین محدوده بزرگی از آثار در تاریخ و جغرافیا را با نام «هنر اسلامی» تشخص داده اند و آن ها را واجد ویژگی مشترک دانسته اند. سوال اینجاست که شباهت و اشتراک آثار هنرهای اسلامی در چیست؟ این پژوهش از منظر جدیدی مبتنی بر مبانی نظری مولد این آثار، به موضوع پرداخته است که می تواند در شناخت آثار هنری ابعاد دیگری را مطرح نماید. لذا با نگاهی عمیق تر به نظام عالم، و بر اساس نظریه وحدت تشکیکی وجود که تبیین وحدت در کثرت و کثرت در وحدت است، این فرضیه مطرح می شود که امری واحد میان آثار هنری مشترک است. سپس سوال دوم پژوهش این گونه مطرح می شود که نظریه تشکیک صدرا چگونه وحدت آثار هنری در عین تکثر آن ها را توجیه می کند؟ نظریه تشکیک بیان می دارد وجود، حقیقت مشکک ذومراتبی است که عامل وحدت عالم متکثر است. هر پدیده در عالم بنا به ظرفیتی که دارد بهره ای از وجود برده است. با تعمیم نظریه تشکیک از عالم به مجموعه آثار هنری، اثبات می شود آنچه منشا و عامل شباهت و پیوند مجموعه متکثر آثار هنری است یک امر واحد بیش تر نیست؛ امری از سنخ وجود، نور و زیبایی. در حقیقت بن مایه و آنچه میان آثار هنری و بالاخص آثار هنرهای اسلامی مشترک است محتوای معنایی آن است که انعکاس و بیان حقایق اعلی است. اما آثار هنری در بیان حقیقت نسبت به هم قدرت و قابلیت کم تر و بیش تر دارند که ناشی از درجات متفاوت ظرفیت وجودی هر اثر هنری است. در نهایت می توان گفت منشا شباهت آثار هنری تجلی امری واحد در مراتب متعدد است.
    کلید واژگان: آثار هنری, هنرهای اسلامی, شباهت, معنا, تشکیک, ملاصدرا}
    Maedeh Kalantari *, Mehdi Saedvandi
    "Works of art" are widely diverse. However, some similarities can be found throughout all this diversity that links and unifies these various works. Works are so pervasive that orientalists have identified great works of history and geography as "Islamic art" and considered them to share a common feature. The question is: What are the similarities of the Islamic works of art? This research has concerned this subject from a new perspective drawing upon theoretical foundations which can use other dimensions to identify works of art. Hence, viewing the existential system and using the Skepticism Theory of Unity of Existence, which explains unity in plurality and plurality in unity, it is hypothesized that one single phenomenon is common to works of art. Then, the second question of the research is: How does Sadra's Theory of Skepticism explain the unity of works of art while being plural? The Theory of Skepticism states that existence is a doubtful truth with different levels that establishes unity in a diverse and plural world. Every phenomenon in the universe takes benefit of existence according to its capacity. Generalizing the Theory of Skepticism from existence to a collection of works of art, it is substantiated that what constitutes the origin and cause of similarity that links diverse works of art is nothing but one thing; i.e., that of existence accompanied by light and beauty. In fact, the very essence shared by all works of art and especially Islamic works of art is their semantic content, which mirrors transcendental truths. However, works of art differ as to express the truth, which arises from some levels of existential capacity of each work of art. Finally, one would say that similar works of art originate from one single thing of various levels.
    Keywords: Works of Art, Islamic arts, similarity, signification, Doubt, Mulla Sadra}
  • ندا عزیزیه، منصور کلاه کج*

    بیان مسئله:

     پژوهش حاضر با  تطبیق مفهوم اثر هنری در دو دوره مدرن و پست مدرن به تاثیر این دو جریان بر فرآیند موزه ای شدن اثر هنری می پردازد. پرسش های این پژوهش، این چنین است: با توجه به گسترده بودن قلمروی هنر معاصر و شکل گیری هنر مفهومی با مواد و مصالح متنوع، معیارهای انتخاب اثر هنری در موزه های هنری معاصر چیست و شرایط اجتماعی و گفتمان های هنری چون مدرن و پست مدرن چگونه بر موزه ای شدن اثر تاثیرگذارند؟

    هدف

    هدف این پژوهش پیشنهاد معیارهای مشخصی برای انتخاب آثار در موزه های هنری معاصر است و دامنه این پژوهش آثار حوزه تجسمی است.

    روش پژوهش: 

    رویکرد این پژوهش کیفی است که به شیوه توصیف و تحلیلی با تطبیق مفهوم اثری هنری در دوره مدرن و پست مدرن نتایج آن ارایه شده است. داده های این پژوهش به دست آمده از منابع کتابخانه ای و پایگاه های اطلاعاتی است.

     یافته ها: 

    گفتمان دوران مدرن با رویکرد نخبه گرا و گفتمان پسامدرن با رویکرد جامعه گرا بر فرآیند موزه ای شدن اثر تاثیرگذاشتند. در دوران معاصر هنوز هم معیارهای موزه های هنری معاصر برای گزینش آثار، غالبا همان رویکرد مدرنیتسی است. علت رویکرد غالب مدرنیستی کنونی موزه ها برای گزینش آثار، این بوده که جامعه محوری پسامدرنیست ها، خالی ازچالش نبوده است. در تمام دوران ها گفتمان های غالب جامعه بر فرآیند موزه ای شدن آثار تاثیر داشته و چالش مهمی میان موزه داران و جامعه هنری غالب ایجاد کرده است.

    کلید واژگان: موزه هنر معاصر, مدرن, پست مدرن, موزه ای شدن, آثار هنری}
    Neda Aziziyeh, Mansour Kolahkaj *

    Problem definition: 

    Comparing the concept of artwork in both modern and postmodern periods, the present study deals with the effect of these two currents on the museumization process of the work. The questions of this research are as follows: Given the vastness of the contemporary art field and formation of conceptual art with various materials, what are the criteria for selecting an artwork in contemporary art museums and how social conditions and artistic discourses such as modernism and postmodernism affect the museumization of the work?

    Objective

    The aim of this study is to propose specific criteria for the selection of artworks in contemporary art museums and the research scope includes the works in the field of visual arts.

    Research method

    The current research has been conducted based on a qualitative approach, and the results have been presented in a descriptive and analytical manner by comparing the concept of an artwork in the modern and postmodern periods. The data collection has been also performed using library resources and databases.

    Result

    The art museums play an active role in the satisfaction of people as well as the global attitude towards art. For this reason, they should have obvious criteria for selecting artworks and defining the masterpiece of their collections. According to this points, museums, along with the artists and museum owners, should involve the socially active groups such as art teachers and sociologists in order to compile and define the art work and set policies for selecting them according to the subcultures with the participation of socially active groups such as art education professors and sociologists, and also contribute to the development of these cultures and not compare them with professional artists with the aim of strengthening indigenous cultures and preserving their values.

    Keywords: : Museum of contemporary art, Modern, Postmodern, Museumization, Artwork}
  • زینب میرابیان*، ابوالقاسم دادور

    آثار هنری زیادی از تمدن بین النهرین به جامانده است که بیانگر فرهنگ حاکم بر جامعه هستند. مضمونی که در پی آن به بررسی آثار هنری بین النهرین پرداختیم، «خشونت» است. ازآن جاکه در بین آثار به جامانده از تمدن بین النهرین، مخصوصا آشور، آثاری از این دست کم نیستند، بررسی و طبقه بندی خشونت موجود در این جامعه، اهمیت ویژه پیدا می کند و می تواند در تحلیل دقیق تر از نقوش به جامانده موثر باشد. همین طور پاسخ به این پرسش که، از میان خشونت های موجود، دلیل بازنمود هنری پیدا کردن تعدادی از آن ها چیست؟ یافته های این پژوهش خشونت در تمدن بین النهرین را به 1) خشونت علیه حیوانات، 2) خشونت های اجتماعی، 3) خشونت های جنگی، 4) خشونت های روانی، طبقه بندی می کند؛ که هرکدام از این طبقه ها خود شامل چندگونه خشونت می شوند؛  و در گام دوم، بیان می کند که کدام یک از این خشونت ها بازنمود هنری بیش تری دارند و دلیل این بازنمود را در کدام بخش از اجتماع می توان یافت. ناگفته نماند که این پژوهش توصیفی تحلیلی بر اساس داده های اسنادی شکل گرفته است.

    کلید واژگان: بازنمود هنری خشونت, هنرهای تجسمی, آثار هنری, بین النهرین}
    Z. Mirabian *, A. Dadvar

    Art and expression are intertwined. Art has consistently represented the conditions of the society in which it has been formed, and today, what mankind knows about the past societies is largely based on the works of art from each civilization. Exploring works of art is of particular importance, acquainting us with the identity of past societies. It can be said that the remnants of any civilization represent its identity, mood, prevailing social conditions, laws and traditions. Among the variety of themes, the theme this article is looking for is ethics in the works of art in Mesopotamia. As ethics encompasses a wide range of areas, and it is impossible to study this general concept in works of art; so, among the many dimensions of good or bad morals, we have considered violence. First, today's definition of violence is discussed, and then, what was called violence in Mesopotamian civilization is studied. In the present paper, the visual works of Mesopotamian civilization have been studied. Although we take a look at all periods, in fact the emphasis will be on the periods more closely related to the theme of violence which their works represent, although symbolically, violence. What is certain is that it will be impossible to analyze works of art without studying the social, cultural, and religious contexts of society, but since the breadth of Mesopotamian civilization prevents us from discussing the details of kings and the social conditions of society of that timeless civilization, we have just concentrated on the evidence directly related to the theme of this article. The main concern of the present article is the current definition of violence, the definition of what had been called violence in Mesopotamian society, and the study of the works remained from this ancient civilization with the theme of violence. It is noteworthy that all the themes of violence have been examined, including violence against animals. Examining the instances of violence in Mesopotamian society and their representation in their works of art leads to the logical classification of violence in Mesopotamian society and how it is represented in that society. In the present article, which is based on descriptive-analytical method and documentary data, questions have been answered such as: Can the existing violence in Mesopotamian civilization be classified? And which of the violence types existing in Mesopotamian society has an artistic representation, and why? By examining the works of art studied in this article, as a small representative of the remaining works of Mesopotamian civilization, it can be concluded that one of the most colorful themes in the works of art in this civilization is violence, and this theme can be seen in different forms in works of art. What is certain is that the representation of violence in the works of art reflects the violence in Mesopotamian society, which stems directly from the context of society. Based on the results from the study of these works, the violence in Mesopotamian civilization can be classified into the following types: - Violence against animals (hunting scenes in works of art) - Social violence (including: violent laws, violence against slaves and residents of enemy cities) - War violence - Psychological violence (confession to the arrogant killings by kings, psychological stimulation of the inhabitants of the besieged cities, etc.) The point about psychological violence is that it refers to violence that is insanely described by kings in inscriptions, and that kings have proudly immortalized their killings, assassinations, and bloodshed through the inscriptions and perpetuated them for future generations. Now we come to the answer of the question: which of the existing violence has had an artistic representation and why? By studying the works, it became clear that violence against animals and war violence had a more prominent artistic representation than any other types of violence. However, social violence had almost no artistic representation, except for a small number of slaves, and had only been palpable in society at the time. It can be inferred that although social violence existed in their laws, it had not been severely realized and had occasionally been modified by other conditions, such as fines. Religious beliefs in Mesopotamia are the main reason for the colorful representation of war violence. The kings considered war a kind of jihad against evil forces and did not hesitate to do anything to achieve victory. No surprise that they recorded their victories in the works of art with full authority. According to the World Health Organization on group violence, group violence can have social, economic, and political factors, and we have seen the same effect in the study of the works of Mesopotamian civilization. War violence is considered a form of group violence which was applied under religious and doctrinal pretexts and with real political motivations.

    Keywords: Violence, Representation of Violence, Mesopotamian Art, Artistic Representation of Violence}
  • مژگان نیکوئی، علیرضا قوجه زاده*، معصومه خدادادی مهابادی، فاطمه کاکاوند قلعه نویی

    «نماد»، «رمز» یا «سمبل» کلمه ایی است که معانی مختلفی دارد. نمادها یا رموز (در معنای حقیقی آن) زندگی بشر را آکنده اند، به گونه ای که هیچ بخشی از زندگی انسان خالی از رمز نیست. نماد و سمبل از دیرباز در هنر و ادبیات جهان کاربردی گسترده داشته است به وسیله نماد، ظاهر کلمه، معنای پنهان و سمبلیکی می یابد که می تواند باعث تنوع در بیان اندیشه ها و آرا گردد. نماد در هنر و ادبیات هر ملتی ممکن است شکلی خاص با توجه به فرهنگ و سنت آن قوم و یا در مضامین متناسب هنری و ادبی، معنای متفاوت و گاه مشترک یابد. نماد ماهی از نمادهایی است که به طور گسترده در ادبیات اساطیری، دینی و ادب منظوم و منثور و همچنین، بر روی آثار هنری بسیاری از ملت ها با اهداف مختلف به کار رفته است. آثار هنری ایران از دوران پیش از اسلام و پس از آن، میزبان این نقش مایه بوده است. پژوهش پیش رو، با رویکرد توصیفی- تحلیلی داشته و گردآوری اطلاعات در آن به شیوه کتابخانه ایی صورت پذیرفته است. نتایج پژوهش نشاندهنده این است که در اساطیر «ماهی» به طور کلی مظهر حاصل خیزی و باروری شناخته شده است و همچنین، در همه ادیان به کار رفته است. در قرآن نیز این نماد در داستان حضرت یونس و داستان موسی (ع) و خضر نشانه واکاوی و شناخت خویشتن خویش است. از بررسی و تطبیق نماد ماهی در اساطیر، قرآن و مثنوی معنوی و بر روی آثار هنری نیز، با تفسیر معانی آن در اساطیر، قرآن و ادبیات کاملا مطابق و هم سو و در ارتباط می باشد. این نماد در آرایه های تزیینی و هنر دستی از دیرباز کاربرد فراوانی داشته است.  

    اهداف پژوهش:

    1- شناسایی وجوه اشترک و افتراق نمادین ماهی در اساطیر، قرآن و مثنوی معنوی. 2-    بررسی چگونگی کاربرد نماد ماهی در آثار هنری.  

    سوالات پژوهش:

    1- نماد ماهی در اساطیر، قرآن و مثنوی معنوی چگونه به کار رفته است؟ 2-    کاربرد نماد ماهی در آثار هنری چگونه است؟

    کلید واژگان: کلیدواژه ها: نماد ماهی, اساطیر, مثنوی معنوی, آثار هنری, ادبیات}
    Mojgan Nikoui, Alireza Ghoujezadeh *, Masoumeh Khodadadi Mahabadi, Fatemeh Kakavand Qalenoui

    "Symbol", "Keyword" or "Sign" are words that have diverse connotations. Symbols or mysteries (in its true sense) have enriched human life, so that no part of human life is free of the enigmatic. Symbol has long been used extensively in the arts and literature; furthermore, by the use of symbolism, the appearance of a word finds a hidden and symbolic meaning, which can diversify the expression of philosophies and ideas. Symbols in world arts and literature may have a diverse meaning depending on the culture and tradition of that nation, or in appropriate artistic and literary themes. Fish symbols have been widely used in mythical, religious and poetic literature as well as on the artworks of worldwide nations for various purposes. The artworks of Iran from the pre-Islamic era and beyond have hosted this pattern. The present research follows a descriptive-analytical approach and data collection is accomplished via library means. The results indicate that in mythology, fish are generally recognized as symbols of fertility and productiveness and have been applied in all faiths. In the Holy Qur'an, in the stories of Prophets Jonas, Moses and Khezr (PBUH), this symbol represents the search for the inner-self. From the study and comparison of the symbol of fish in mythology, Qur'an and the Masnavi on artworks, it appears that its implied meaning is related and in correlation with all the mentioned sources. In addition, from past eras, this symbol has long been used in decorative elements and handicrafts.

    Research aims:

    1-To identify the commonalities and symbolic distinction of the fish symbol in mythology, Holy Qur’an and the Masnavi Manavi. 2- To examine how fish symbols are applied in artworks.

    Research questions:

    1- How has the symbol of fish applied in mythology, Holy Qur’an and Masnavi Manavi? 2- How is the symbol of the fish applied in artworks?

    Keywords: Fish Symbol, mythology, Masnavi Manavi, Artworks, Literature}
  • فخرالدین محمدیان*، خدیجه شریف کاظمی، رضا مهرآفرین

    قدمت تیر و کمان در ایران، فراتر از تاریخ، به عصر اسطوره ها بازمی گردد. این سلاح نه تنها به عنوان ابزاری کاربردی در امر شکارورزی و نظامی در ساختار سیاسی و اقتصاد معیشتی جوامع کهن ایرانی به شمار می رفت، بلکه در پیوند با مفاهیم نمادین، جایگاهی ویژه و قابل تامل در تاریخ و فرهنگ گذشته این سرزمین داشته است. در فرایند تاریخ، تجلی چشمگیر و معنادار این ابزار در آثار ارزشمند و فاخر هنری و ملی به نمایش درآمده به اهمیت این ابزار در بیان ایدئولوژی و ساختار سیاسی و فرهنگی جامعه ایرانی می پردازد. این مقاله سعی دارد با مطالعه بازتاب نقش تیرو کمان در آثار هنری به پرسش؛ هویت و جایگاه نمادین تیر و کمان در روند تاریخ و فرهنگ سرزمین ایران از پیش از تاریخ تا دوره اسلامی چگونه جلوه نموده است، پاسخ دهد. روش انجام پژوهش تاریخی- تحلیلی است و یافته اندوزی داده ها با استناد به منابع کتابخانه ای انجام گرفته است. هدف از این پژوهش شناخت و تبیین چگونگی مفهوم نقش تیر و کمان در آثار بجای مانده از ادوار گذشته ایران است. نتایج مطالعات نشان می دهد، نقش تیر و کمان در آثار دوره پیش از تاریخ و نیز آثار هنری و ارزشمند دوره تاریخی در نقش برجسته ها، مهرها، پلاک ها، نقوش دیواری و سکه ها، افزون بر تاثیر حیاتی بر فنون و عملیات نظامی، در پیوند با آیین و مفاهیم نمادین و فرهنگی زمان خود تجلی یافته است. در دوره اسلامی کهن الگوی تیر و کمان به دلیل تجلی فرهنگ و اندیشه اسلامی، از معنا و مفاهیم نمادین ادوار قبل از خود فاصله گرفته و اغلب ساختار هویتی خود را در قالب مفاهیم سمبلیک به ویژه در ارتباط با نجوم جلوه می کند. ارائه ایدئولوژی جدید توسط اسلام نه تنها از بعد ماهوی، بلکه از نظر ساختاری نیز بر نوع دست ساخته های هنری تاثیرگذار بود. در این دوره تیر و کمان اغلب در نگاره ها، ظروف فلزی، کاشی و منسوجات جلوه می کند. هرچند ساختار سیاسی و فرهنگی جوامع طی ادوار مختلف دسخوش تغییرات می شود، اما آنچه مهم می نماید حفظ بعد معناشناسانه و جایگاه مفاهیم نمادین تیر و کمان در روند تحولات تاریخی و فرهنگی سرزمین ایران بوده است.

    کلید واژگان: تیر و کمان, مفاهیم نمادین, آثار هنری, ادوار گذشته, ایران}
    Fakhredin Mohamadian*, Khadijeh Sharifkazemi, Reza Mehrafarin

    Culture and human life has always been influenced by natural and human factors. Bow and arrow as a weapon, has always had a major role in this process. This tool is not only intended for hunting, which is one of the ways human subsistence economy, But also as a means of defense and military an important role in the political system of societies. Prices in archery, beyond history, which goes back to to the time of myths. These tools, this market is not only an effective role in the political and economic developments in the past but also an important place in the cultural system that period has also been prominent. The current research, archery evaluating the various eras in Iran, to the place and its role in the values of that era's artwork. evaluating the bow and arrow in different periods of Iranian history, As well as its reflection on how the role of values in different historical eras their artwork. This research has been conducted comparative historical approach and data collection is done using library resources. The results show that the archetype bow and arrow, a symbolic history has appeared in artwork and ritual associated with the ideas and values, reflected dramatically. in addition to the tools of prehistoric, represents a symbol of power and majesty. In the historical period addition to the military approach, refers to the status of the person carrying a bow. In the Islamic era, the importance of for hunting and royal entertainment with this war so far has been in the service showing the astronomical and symbolical images.

    Keywords: Archery, position, History, calture, Iran}
  • لاله آهنی، آزاده یعقوب زاده، حمیده حرمتی

    از میان انواع ادبی داستان ها به واسطه خیال پردازی، توصیفات شاعرانه و محتوای خود همواره محرک قدرت خیال و حس زیباجویی هنرمندان بوده اند. هنرمند با مطالعه، تشخیص و ارزیابی ظرفیت هنری و قابلیت محتوایی این آثار به اقتباس از آنان دست می یازد. در این مقاله به روش توصیفی– تحلیلی با تکیه بر حکایت شیخ صنعان عطار به بررسی و تطبیق جلوه های بصری و محتوایی آن در آثار هنری پرداخته شده است. این مقاله بر آن است تا با بررسی داستان شیخ صنعان در حوزه هنر تصویری (دوره قاجار) نشان دهد که هنرمندان در اقتباس از این داستان بیش از همه به صحنه مربوط به اوج آن توجه داشته اند و فارغ از شرح آغاز و انجام داستان به مصور ساختن صحنه اصلی پرداخته اند. نتایج نشان می دهند، هنرمند با توجه به ذهن تصویرساز و با التفات به مضمون داستان و با هدف القای پیام، از صحنه مربوط به اوج داستان بیش از همه بهره گرفته و در بازآفرینی بصری از ویژگی های تصویرسازی عصر خود بهره گرفته است.

    کلید واژگان: ادبیات, شیخ صنعان, تصویرگری, آثار هنری, دوره قاجار}
    Laleh Ahani, Azadeh Yaghobzadeh, Hameh Hormati

    Among the genres, stories because of imagination, poetic descriptions and also due to their content always motivate imagination and the sense of beauty of artists. Artists with the study, diagnosis and assessment of artistic capacity and capability of content of this works adopted from them. The story of sheikh like whole of poem is full of symbolic aspects. In this survey with the descriptive- analytical method we compare the samples in various field of art. This survey in addition to introduce the visual examples of this story, is trying to answer the following questions: which scene of the story is used in creation of art works? To what extent is illustration consistent with the literary text? And to what extent is committed to literary text in representation of the story and its content? And to what extent did they have creativity? Results show that artists, due to their imager mind and due to the content of the story and with the aim of induction of message, the top scene of story are the most used. And also they used visualization features of their era in reinvented visual.

    Keywords: literature, sheikh sanaan, illustration, art works, Qajar era}
  • رضا علی پور، مرجان شیخ زاده، محمدرضا شریف زاده
    کشف و شهود از گواراترین و رازآمیزترین جلوه های حیات دینی بشر است. بازشناسی ماهیت و سرشت آن، ارزش معرفتی، سنجه های تشخیص سره از ناسره در میان انبوه دعاوی، باعث دلمشغولی بسیاری از اندیشمندان و خردورزان شده است. اثر هنری با ریشه گرفتن از شهود استعلایی و حسی هنرمند از یکسو و درک آن از سوی مخاطب، جاودان و یگانه می شود. «شهود»، حقیقت ذهن هنرمند و در نهایت حقیقت اثر هنری را آشکار می سازد. مبحث شهود در اندیشه بسیاری از اندیشمندان پرقدر بوده و این مقاله بر مفهوم شهود در ساختار معرفتی کانت تمرکز کرده است. «شهود»، از بنیادی ترین مفاهیم فلسفه «ایمانوئل کانت» است و تا حد یک زیرساخت، نقش محوری در نظام معرفتی کانت ایفا می کند. کانت بر شهود حسی و قرار دادن ذهنیت به عنوان درون مایه اصلی اثر هنری تاکید دارد و این نگرش، در شکل گیری مکاتب و آثار بزرگ هنری در دوران مدرنیسم و حتی پست مدرن راه گشا بوده است. در بررسی آثار هنری، حضور و مواجهه شهود در مثلث اثر هنری، هنرمند و مخاطب را شاهد هستیم. تاثیر شهود در ادراک اثر هنری و روند فهم و درک اثر هنری و آفرینش منسوب به آن نقشی مهم یافته است.
    این مقاله در نظر دارد منزلت شهود را در پیدایش آثار هنری مشخص و با استناد به تعریف کانت از مفهوم شهود در نقد اول (نقد عقل محض)، جایگاه آن را در آثار هنری تبیین و آشکار کند. فرضیه مقاله بر این استوار است که آثار هنری محصول کشف و شهود بوده و هنرمند با فعل یگانه ذهن خویش، یعنی شهود استعلایی دست به خلق اثر هنری زده است. بر اساس تعریف کانت از مفهوم شهود در نقد اول، شهود چیزی نیست جز آگاهی مستقیم از معنایی که در ذهن حاضر است و در شهود هنری این نگرش کانتی نقشی اساسی دارد و به همراه نبوغ هنرمند به ارتباط و تسخیر مخاطب می پردازد. این پژوهش به شیوه تحلیلی- توصیفی، با بهره گرفتن از کتب و مقالات به تحلیل داده ها پرداخته است.
    کلید واژگان: نقد اول کانت (نقد عقل محض), شهود کانتی, آثار هنری, شهود در آثار هنری}
    Reza Alipour, Marjan Sheikhzadeh, Mohammadreza Sharifzadeh
    "Intuition" is one of the most salubrious and mysterious parades of human being religious life. Recognition of essence and its spirit, value of knowledge, evaluation of pureness from spurious among critique masses of theories, brought concerns to many thinkers and intellectuals. An artwork becomes unique and everlasting when from one hand, rooted in transcendent and sensual intuition of the artist and from other hand through the understanding of its addressees. The "intuition" reveals the truth in the mind of artist and finally the truth of the artwork. The "intuition" is one of the most fundamental concepts of Immanuel Kant’s philosophy and to the extent of an infrastructure; it plays a key role in Kant’s knowledge system. Kant emphasizes on sensual intuition and put the subjectivity as the main theme of his work and this attitude has been instrumental in the formation of the great artworks and schools in the era of modernism and even postmodernism. In review of artworks, we observe the presence of intuition in triangle of artistic work, artist and addressee.In this article we intend to determine the intuition status in creation of artworks and based on Kant’s first critique (critique of pure reason) to explain and emphasize its place in artworks. This paper is based on hypothesis that artworks output of disposure and intuition, and artist has created an art by using his own unique act of mind such as precedence intuition. Based on Kant’s first critique the intuition is nothing but, the direct understanding of the meaning that exists at the present and has essential role in Kant’s intuition of art that along with artist’s ability will communicate with audience. This paper has been emphasized and compared the descriptive analytical methods by using books and articles.
    Keywords: Kant's first critique (critique of pure reason), Kant's intuition, artwork, intuition in artwork}
  • مجید ساریخانی، حسن هاشمی زرج آباد
    کتیبه نگاری بر آثار هنری ایران دارای قدمتی دیرینه است. آنچه در این پژوهش مورد مداقه قرار گرفته است کتابت آیه الکرسی است و داده های مورد استناد پژوهش اشیاء هنری گنجینه اسلامی موزه ملی ایران می باشد. جامعه آماری، بررسی و مطالعه ی 25 اثر هنری است. سوال پژوهش این است که ارتباط کتیبه نگاری آیه الکرسی با کاربری آثار هنری چگونه قابل تبیین است؟ فرضیه تحقیق بیانگر آن است که آثار هنری مزین به آیه الکرسی از نظر کاربری، گونه های متفاوتی را در بر می گیرد. نتیجه تحقیق بیانگر آن است مضمون و محتوای آیه الکرسی مهمترین عامل انتخاب آن برای مزین نمودن آثار هنری است و هنرمندان ایرانی متناسب با کاربری آثار از آن بهره برده اند و عمده ترین مفهوم استنباط شده از کتابت آیه الکرسی در کل جامعه آماری پژوهش جنبه حفاظت بخشی آن بوده است که به سه گروه متفاوت تقسیم می شوند و با خطوطی نظیر کوفی، نسخ، ثلث، تعلیق و غبار در دوره های مختلف تاریخ به منصه ظهور رسیده است. روش تحقیق توصیفی و تحلیلی همراه با بازدید از گنجینه اسلامی موزه ملی ایران است.
    کلید واژگان: کتیبه نگاری, آیات قرآنی, آیه الکرسی, آثار هنری, موزه ملی}
    Majid Sarikhani, Hassan Hashemi Zarjabad
    The epigraphy of Iranian artistic works has an old history. This study scrutinizes the book entitled ‘Ayat-al korsi’ and the data are the stuff from Islamic treasury in Iranian national museum. The population includes 25 artistic works. The research seeks to find the relation between ‘Ayat-al-korsi’ epigraphy and the application of artistic works. The research hypothesizes that the artistic works decorated with ‘Ayat-al-korsi’ have different applications. The results show that the concept of ‘Ayat-al-korsi’ is the most significant reason for choosing it for decorating artistic works with, and Iranian artists have benefited them according to its application. The greatest concept derived from ‘Ayat-al-korsi’ is its security aspect which is divided into three different categories and has been manifested in different calligraphies known as Kufi, Naskh, Sols, Taaligh, and Ghobar in different historic eras. The research methodology is descriptive-analytical through visiting Islamic treasury in Iranian national museum.
    Keywords: Epigraphy, Qoranic verses, Ayat-al-korsi, Artistic works, National museum}
  • پژوهشی پیرامون کتاب های منتشر شده هنر
    سعادت احمدزاده
    هدف این پژوهش بررسی چگونگی نشر کتاب های فارسی رشته هنر در فاصله سال های 1355 تا 1379 می باشد. از نکات مورد توجه این پژوهش بررسی تعداد کتاب های منتشر شده موضوع هنر بررسی سهم هر یک از آثار تالیفی و ترجمه در موضوع های هنر و همچنین بررسی وضعیت نشر ناشرین آثار هنری است. با توجه به معرفی 15637 اثر. مستخرج از بانک اطلاعاتی هنر (خانه کتاب ایران) در دوره مورد مطالعه پراکندگی موضوع کتاب های هنر تراکم تالیف در موضوع های مختلف و موضوع هایی که مورد بی مهری قرار گرفته و کمتر مورد توجه بوده مشخص می شود. تحقیق حاضر با توجه به افزایش منابع اطلاعاتی و مطالعات پراکنده در مقوله کتابشناسی هنر موضوع هایی را که به تحقیق و پژوهش بیشتری نیاز دارند مطرح می نماید. از میان آثار منتشر شده هنر موضوع طراحی صنعتی (4 عنوان) پیکره سازی(17 عنوان) کمترین بسامد را دارند و موضوع ادبیات نمایشی (نمایشنامه و داستان) با 10491 عنوان (67.1%) بیشترین بسامد را داشته است.
    کلید واژگان: آثار تالیفی, انتشارات دانشگاه تهران, ترجمه, کتابشناسی هنر, آثار هنری, منابع, ناشر}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال