به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Rumi » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • بنفشه کرمی، ملک محمد فرخزاد*، رضا حیدری نوری
    دعا یکی از مفاهیم کهن دینی در تاریخ زندگی بشر است و از ادوار گذشته تاکنون در اشکال مختلفی منعکس شده است. بررسی این مقوله در اندیشه مولانا دربردارنده نکات بسیاری است. این تحقیق به شیوه توصیفی- تحلیلی و بر مبنای داده های کتابخانه ای و سندکاوی، به بحث و بررسی پیرامون رابطه بین دعا و قانون جذب از منظر مولانا می پردازد، آنگاه مصادیق متنوع دعا و قانون جذب را در مثنوی مولانا مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد. نتایج و یافته های تحقیق حاکی از آن است که با وجود شباهت هایی که دعا و قانون جذب در مثنوی مولانا نسبت به همدیگر دارند؛ تفاوت هایی نیز میان قانون جذب و دعا وجود دارد. ازجمله شباهت دعا و قانون جذب در جهان بینی مولانا کارکرد تقریبا مشابه آن ها می باشد. در هر دو، انسان به دنبال رسیدن به هدف خود است. به عبارت دیگر، قانون جذب و دعا هر دو خواسته ای از انسان را برآورده می کنند. ولی با این حال، تفاوت هایی که بین آن ها وجود دارد. ازجمله اینکه در قانون جذب، انسان با خود نیازش را در میان می گذارد. در اندیشه مولانا، «طلب حاجت» از خداوند صورت می گیرد. در قانون جذب انسان فرمان می دهد و طلبکارانه خواهش خود را مطرح می کند؛ در مثنوی مولانا انسان خواسته خود را توام با خشوع و خضوع به زبان جاری می کند.اهداف پژوهش:بررسی ارتباط بین قانون جذب و دعا در اشعار مولانا.جایگاه ادعیه در کتیبه های بقعه مولانا.سوالات پژوهش:چه ارتباطی بین قانون جذب و دعا در اشعار مولانا وجود دارد؟ادعیه در بقعه مولانا چه جایگاهی دارند؟
    کلید واژگان: دعا, قانون جذب, انسان, مولانا, مثنوی}
  • فاطمه مهرابی*، سید سعید سید احمدی زاویه
    نگارگری به عنوان هنری که در دوره پیشامدرن همواره در خدمت شاهان و حامیان قدرتمند بوده، رسانه ای برای بازنمایی پدیده ها تحت تاثیر گفتمان های غالب است. در این پژوهش که با هدف واکاوی تاثیر گفتمان های مسلط بر تصویرگری شخصیت مولوی در نسخه ثواقب المناقب به منظور رسیدن به درکی بهتر از سازوکار های نقاشانه و تاثیر و تاثر آنها در مواجهه با جریان های فرهنگی و اجتماعی صورت گرفت، کلیت پژوهش حول پاسخگویی به این سوالات شکل گرفت که: 1. نگاره های نسخه ثواقب المناقب تهیه شده در مکتب بغداد عثمانی، از چه موضوعی و از چه موضعی سخن می گویند؟ و 2. آرایش عناصر بصری در این تصاویر چگونه شکل گرفته و پیام ایدیولوژیک در این آثار چگونه بیان تصویری پیدا کرده است؟ پژوهش حاضر با روشی توصیفی تحلیلی انجام شده و داده های مورد نیاز آن با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و بهره گیری از منابع دست اول تهیه شد. اطلاعات بدست آمده در این پژوهش بر مبنای نظریه تحلیل گفتمان فرکلاف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و درنهایت بدین نتیجه رهنمون شد که موضع حامیان نسخه ثواقب المناقب و به تبع آن تولیدکنندگان و تصویرگران این نسخه، میانجیگری بین دو گفتمان تشیع و تسنن بوده و موضوعی که کتاب سعی دارد بدان پرداخته و آن را برجسته کند، نقش شگرف و انکارناپذیر مولوی در برقراری تعامل بین دو گفتمان مذکور است. در این راه ترکیب بندی استعلایی نگاره ها، جایگاه مولوی در هر نگاره، نسبت اندازه های او به سایر افراد، کل تصویر و حتی نسبت سر به تن او، بهره گیری از رنگ های نمادین ازجمله عناصر بصری ای بودند که هنرمندان به کار گرفته تا بر علو درجه مولوی، نقش موثر وی در گفتمان های تصوف، تشیع و تسنن، جایگاه او نزد همگان تاکید کنند که همه این ها حامل پیام ایدیولوژیک سیادت مولویه و به حق بودن ایشان هستند.
    کلید واژگان: نگارگری, مکتب بغداد عثمانی, تحلیل گفتمان, فرکلاف, ثواقب المناقب, مولوی}
    Fatemeh Mehrabi *, Sayed Saeed Sayed Ahmadi Zavieh
    As an art that has always served powerful kings and patrons in the pre-modern period, painting is a medium for representing phenomena influenced by dominant discourses. This art, which was popular in art workshops in different parts of the Ottoman Empire in the tenth century AH, such as Istanbul and Baghdad, was a platform for producing various literary and artistic texts with ideological functions. One of the texts created during this period in the city of Baghdad was the book "Thawāqib-i Manāqib" by Abdul Wahab Hamedani. This article considered a unique feature, which is presenting a particular image of Rumi, which is not evident in other illustrated texts. This book produced in a city that was not the capital and therefore not under the direct supervision of the court; on the other hand, it was religiously opposed to the central government; But inside it, a manuscript produced that has no royal patron and at the same time was given as a gift to the court and the king himself. These whole events bring an idea to mind that a work produced on such an occasion is about a particular subject. Probably in a confrontational or interactive action with the government and a particular discourse that should explore. For this purpose, this study analyzed the effect of dominant discourses on the depiction of Rumi's character in Thawāqib-i Manāqib. The whole study based on answering this question: 1. What is the subject of the paintings of the Thawāqib-i Manāqib manuscript, prepared in the Ottoman Baghdad school, and from what position Do they speak? And 2. how is the arrangement of visual elements, and how is the ideological message expressed in these works? The present study conducted by descriptive-analytical method, and the method of data collection was library studies. The statistical population of this research is the paintings of the Morgan Library of New York version of the book Thawāqib-i Manāqib. The paintings of this book were 29, of which 15 drawings were selected non-randomly and judiciously as study samples of the study; the criterion for selecting these samples was the active presence of Rumi in them. The information obtained in this study was analyzed based on Fairclough's theory of discourse analysis. Finally, it concluded that the position of the book's supporters and its producers and illustrators are a mediation between Shiite and Sunni discourses and the subject that the book tried to address. Rarely, Rumi's extraordinary and undeniable role in establishing interaction between the two discourses, and in this way, several visual or thematic effects are used, each of which emphasizes this mediation and its qualities somehow. In this book, the Prophet (PBUH), the Sultan, and the Caliph represent the Sunnis, and the Imams (AS) represent the Shiites, and they are depicted in different spaces next to each other artists have formed intertextual and inter-discourse spaces with different audiences. By looking at it, they find themselves in it. In these paintings, Rumi is sitting and standing with the Prophet (PBUH) as well as with the sultans and nobles; He deals with saints, he has an everyday life with ordinary people, humans and animals resort to him, he deals with natural animals and supernatural beings, he both dies and can bring the dead back to life. Slowly These mediating features have given Rumi's life and, consequently, this book an intertextual and interdisciplinary quality that is in line with a higher goal. The lofty goal of this mode of representation, as noted, is the link between the Shiite and Sunni discourses in those historical contexts. At this historical juncture, Rumi sees, as an institution that does not have enough power for absolute domination, the only way to remove division and find an ally. In the context in which Rumi is trying to establish himself, two poles have no common point other than a single origin (the Qur'an and the Prophet (PBUH)), and only by introducing a third and neutral character can one remain between them. In order to bring in a third party, no choice can be better than Rumi because in addition to establishing this relationship, it will have a more significant function, and that was to legitimize him. Finally, it can be concluded that all of these, along with the mentioned visual features, somehow carry the ideological message of Rumi's sovereignty and his rightness. The transcendental composition of the paintings, Rumi's position in each painting, the ratio of his dimensions to other people, the whole image and even the ratio of his head to the body, the use of symbolic colors such as azure, the use of special coatings appropriate to each person's social status, including visual elements some artists created clever works to emphasize Rumi's degree, his influential role in the Sufi, Shiite, and Sunni discourses, and his place with everyone.
    Keywords: Painting, Ottoman Baghdad School, discourse analysis, Fairclough, Sawaqib Al-Manaqib, Rumi}
  • فریبا علومی یزدی، احمد خاتمی*، محمد غلامرضایی

    مثنوی مولانا از متون گران سنگ کلاسیک زبان دری است. کسب معرفت در دیدگاه مولانا از اهم امور است و پیوسته مخاطب خویش را تا نیل به سرمنزل سعادت همراهی می کند. مفاهیم این اثر چندبعدی از زوایای مختلف قابل کندوکاو است. تصویرسازی در فضای شعری از مختصات سبک مولانا است؛ چگونگی تاثیر این سبک بر انتقال مفاهیم تعلیمی مسیله ای است که پژوهش حاضر دنبال می کند. یکی از معدود آثار مصور مثنوی در موزه والتزر بالتیمور نگهداری می شود که نمونه منحصربه فردی در سنجش تصویرسازی در اثر مولانا است. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده های منابع کتابخانه ای به رشته تحریر درآمده است. ابزار اصلی در استخراج شگردهای مولانا در این پژوهش نظریه انسجام بخشی «مایکل هالیدی» و «رقیه حسن» است. متن نی نامه در دو سطح فرم و محتوا بررسی می شود و همه عناصر درهم تنیده معنایی کشف می گردد. عناصر ارجاع، حذف، ادات ربط و همچنین در حیطه بازآیی تکرار، تضاد معنایی و شمول معنایی بیشترین ابزارهای کارآمد در انتقال مفاهیم در نی نامه هستند و زیبایی سخن و کلام مولانا را به وضوح نشان می دهند. نتیجه اینکه برای درک بخشی از رموز موفقیت مولانا در انتقال معانی و مفاهیم بایستی از ابزارهای معناشناسی جدید نیز در مطالعه مثنوی به کار گیریم تا زوایای جدیدی از این شاهکار ادبی و عرفانی را بیابیم.

    اهداف پژوهش:

    بررسی ارتباط متن و تصویر در مثنوی مولوی و نقش آن در انتقال مفاهیم تعلیمی.بررسی تکنیک های بلاغی مثنوی از لابه لای ابیات تعلیمی آن با کاربست تیوری هالیدی.

    سوالات پژوهش:

    ارتباط متن تصویر در مثنوی مولوی چه ارتباطی در انتقال مفاهیم تعلیمی دارد؟تکنیک های بلاغی چه میزان از انتقال معانی بعد تعلیمی را در مثنوی مولانا پوشش می دهد؟

    کلید واژگان: نی نامه, انسجام بخشی متن, تضادمعنایی, شمول معنایی, مولانا}
    Fariba Olumiyazdi, Ahmad Khatami *, MohammadGholam Rezaei

    Molana's Masnavi is one of the classic precious texts of Dari language. The concepts of this work are multi-dimensional and can be researched from different angles. Hence it's antiqued, but not old and repetitive after centuries. What tools can be used to find the secret of this dynamism? Can traditional eloquence reflect the artistic dimensions of Masnavi to convey the concepts and contents? In this article, Masnavi's Ney Nameh is analyzed from the perspective of the text coherence principle and relying on the cohesive tools by Michael Halliday and Roghayeh Hassan, regardless of literary industries. In this article, and using the above tools, it is expressed how Molana intertwines and ties all the elements together in two levels of form and content. The elements of reference, omission, conjunctions, and also, in the area of returning, the repetition, semantic contradiction and semantic inclusion are the most effective tools in conveying concepts in Ney Nameh and they show Molana's beauty of speech clearly. This article represents that in order to understand Molana's secrets of achievement in conveying the meanings and concepts, we should use new semantic tools in the study of Masnavi to find new angles of the literary and mystical masterpiece.

    Keywords: Neynameh, text coherence, semantic contradiction, semantic inclusion, Rumi}
  • علی محمد جهانی، علی عشقی سردهی*، ابوالقاسم امیر احمدی

    دعا و نیایش در شعر فارسی، نشان از تلاش بنده برای اتصال به خالق است. شاعر فرصت ارزشمند هم سخنی با خداوند را از طریق دعا قدر می شناسد و فارغ از رد یا قبول دعا، خود را وامدار و شکرگزار معبود می داند. دعا در شعر بزرگان ادب فارسی، به ویژه در چهار رکن و ستون این ادبیات گران سنگ (فردوسی، مولوی، سعدی و حافظ) به معنی واقعی، منشا آسمانی و قرآنی پیدا می کند و نتیجه لطف و رحمت بی منتهای کردگار عالم است که بر بندگان منت می گذارد و فرصت دعا و شهد جان فزای نیایش را به خاصان خود می دهد. مسیله پژوهش حاضر چگونگی انعکاس مقوله دعا و نیایش در نسخ مصور برجای مانده از شاعران بزرگ ایرانی فردوسی، سعدی، حافظ، مولوی است. در این پژوهش تلاش خواهد شد به این سوال که تفاوت طرز نگاه و سبک شعری آن ها- با توجه به گوهر و فطرتی که داشتند-  به بحث دعا و نیایش، علی رغم  داشتن هدف غایی مشترک که متعالی ساختن روح و روان آدمی است، در حد وسع و طاقت پاسخ داده شود. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده های منابع کتابخانه ای به رشته تحریر درآمده است. یافته های پژوهش حاکی از این است که دعا و نیایش در آثار این استوانه های ادب فارسی از سر درد و نیاز و زاری است و یک نوع احتیاج و التجاء  است و درواقع کلید گشایش است. 

    اهداف پژوهش:

    بررسی دعا و نیایش در شعر فردوسی، سعدی، حافظ و مولوی.بررسی مسیله دعا و نیایش در نسخ مصور آثار فردوسی، سعدی، حافظ و مولوی.

    سوالات پژوهش:

    دعا و نیایش در شعر فردوسی، سعدی، حافظ و مولوی چه جایگاهی دارد؟مسیله دعا و نیایش در نسخ مصور آثار فردوسی، سعدی، حافظ و مولوی چگونه منعکس شده است؟

    کلید واژگان: دعا, سبک زندگی, فردوسی, مولوی, سعدی و حافظ}
    Ali Mohammad Jahani, Ali Eshghi Sardehi *, Abolghasem Amirahmadi

    Prayer in Persian poetry is a sign of my effort to connect with the Creator. The poet appreciates the valuable opportunity to speak to God through prayer, and regardless of rejecting or accepting prayer, he considers himself indebted and thankful to God. Prayer in the poetry of the greats of Persian literature, especially in the four pillars and pillars of this precious literature (Ferdowsi, Rumi, Saadi and Hafez) has a real, celestial and Qur'anic origin and is the result of the grace and mercy of the God of the world who blesses the servants and It gives the opportunity of prayer and the life-giving nectar of prayer to its special people. That is why prayer in the works of these pillars of Persian literature is a matter of pain, need and lamentation, and it is a kind of need and supplication, and in fact it is the key to opening. This article will try to answer the question that the difference between their way of looking and their poetic style - according to their essence and nature - in the discussion of prayer and supplication, despite having a common ultimate goal which is to transcend the human soul and psyche, to the extent Extent and strength to be answered.

    Keywords: Prayer, Lifestyle, Ferdowsi, Rumi, Saadi, Hafez}
  • افسانه اسمعیلی، مسعود کاظمی*

    ادبیات فارسی با مضامین حماسی، عرفانی، عاشقانه و مذهبی، همواره الهام بخش نگارگران ایرانی و منبع آثار بسیاری از تصویرگران و نقاشان بوده است.در این میان اشعار مولانا به عنوان سرآمد عارفان ایران زمین، هرچند که جایگاه ویژه ای در ادبیات کلاسیک داشته اما تا بحال مصوری سازی نشده است.از این جهت فرهنگستان هنر در ابتدای دهه ی گذشته، برای نخستین بار دست به تدوین این اثر ارزشمند زد و مواجهه ی هنرمند نقاش با اشعار مولانا را به نمایش گذاشت تا غزلیات این شاعر برجسته به گونه ای تازه و از دریچه ی دیگری بررسی گردد.هدف از مطالعه ی حاضر که با تکیه بر نظریه ی ترامتنیت ژرار ژنت، روابط یک متن با متون پیش از خود را در قالب بیش متنیت، بینامتنیت، سرمتنیت، پیرامتنیت و فرامتنیت مورد بررسی قرار می دهد، تبیین رابطه ترامتنی بین غزلیات شمس و آثار نقاشان کتاب شمس فرهنگستان است. از این رو پرسش اصلی عبارت است از: بازتاب متون کلامی در آثار تصویری کتاب شمس فرهنگستان بر اساس نظریه ترامتنیت ژنت چگونه است؟نتایج پژوهش نشان می دهد که متن تصویری از درون متن کلامی بیرون آمده است و متن نخست گاهی به صورت صریح در متن دوم قابل رویت است و گاهی نیز به صورت استعاری و ضمنی،و یا به شکل تراگونی و جانشینی و بیش متنی قابل شناسایی است. در مواردی نیز هنرمند نقاش با برقراری رابطه ای طولی به دسته و گونه ی خود، سرمتنیت را نیز برقرار ساخته است. پژوهش حاضر به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام یافته و داده های آن با جستجو در منابع کتابخانه ای، مشاهده آثار و مصاحبه جمع آوری شده است.

    کلید واژگان: نقاشی معاصر, غزلیات شمس, مولانا, ترامتنیت, ژنت}
    Afsaneh Esmaeli, Masoud Kazemi *

    The link between literature and art in Iran has been an unbreakable link for a long time. Persian literature with its epic, mystical, romantic, and religious themes has always been an inspiration for Iranian painters and a source of works for many illustrators and painters. In the meantime, the poems of Rumi as the leader of mystics in Iran, although they have a special place in classical literature, they have not been illustrated until now. For this reason, at the beginning of the last decade, the Academy of Arts started editing this valuable work for the first time and displayed the artist's encounter with Rumi's poems to present the sonnets of this outstanding poet in a new way and through the lens of Another should be checked. Based on this, the purpose of the present study, which relies on Gerard Genet's theory of, Transtextuality, examines the relationships of a text with previous texts in the form of Hypertextuality, intertextuality, Sermetextuality, paratextuality, and metatextuality, explaining the relationship There is a parallelism between Shams' sonnets and the works of painters in Shams Farhangistan book. Therefore, the main question is: What is the reflection of verbal texts in the visual works of Shams Farhangistan's book based on Genet's theory of Transtextuality? The results of the research show that the visual text has come out of the verbal text, and the first text can sometimes be seen explicitly in the second text, and sometimes it can be seen metaphorically and implicitly, or in the form of allegory, substitution, and hypertext. It is identification. One of the main commonalities of the two texts, in which the type of relationship is explicit, is the connection of the second stanza with the image of a bird surrounded by flowers and the eight-pointed star in Mr. Eskandari's work; Placement of part of the first text (poetry) in the second text (painting) by Mr. Jabari's calligraphy; And the connection of the fifth stanza with the three birds drawn in the work of Mr. Esadi, which shows being enclosed in a cage between the parallel lines at the top and bottom of the frame; Cited. Sometimes, the type of relationship between two texts is established in the form of an implicit type, such that in Eskandari's work, the use of elements with the same color spectrum on a blue background, which is caused by the placement of a star The eight feathers on it are a sign of the sky, reminding the second verse, also the metal objects used in the lower part of the image are influenced by the fourth verse. In some cases, the artist-painter has also established the semi-textuality by establishing a longitudinal relationship with his category and genre. In addition, the research method in this study is descriptive-analytical and its data was collected by searching library sources, observing works, and interviewing.

    Keywords: Contemporary painting, Ghazliat of Shams, Rumi, Transtextuality, Genet}
  • مریم پیامی، فرج الله براتی*، مریم بختیار
    نظریه وحدت وجود که یکی از ارکان اسلامی و مهم شاخه عرفان نظری و استخوان بندی محکم این مقوله است. این موضوع از دیرباز مورد بررسی و تحلیل صاحب نظران و کارشناسان بزرگ عرفان قرارگرفته، و عارفانی چون ابن عربی که از بنیان گذاران عرفان اسلامی و نظریه پردازان عرفان نظری می باشند. همچنین مولانا جلال الدین محمد بلخی (مولانا) و امام خمینی (ره) در دوره معاصر ادامه دهندگان راه این عارف بزرگ بوده و درباره وحدت وجود نظرات مهم و جدیدی ارایه داده و آن را به شکل قابل تقدیری ترسیم کرده اند. ولی هنوز این طرح جای سخن داشته و سخنان جدیدی برای علاقه مندان و جویندگان حقیقت دارد؛ وحدت وجود یعنی اینکه عالم یکی است و هرچه غیرازآن، مظاهر و تجلیلات او هستند و بدون وجود او عالم عدم است، و وجودی ندارد که این است مفهوم وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت، که از طریق رسیدن به این حقیقت، شیفتگان وادی عرفان و سالکان طریق سیروسلوک، در این سفر معنوی رهنمون به سوی حقیقتی واحد شده و آرامشی را که گمشده ره یافتگان به این وادی است دریافت کرده و با وصل به این حقیقت به توحید و اطمینان واقعی نایل می شوند. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده های منابع کتابخانه ای انجام شده است. یافته های پژوهش حاکی از این است که وحدت وجود یکی از مقوله های محوری در اندیشه های مولانا و امام خمینی(ره) است.اهداف پژوهش:بررسی اهمیت هنر در تبیین وحدت وجود.بررسی اصل وحدت وجود در اندیشه های مولانا و امام خمینی(ره).سوالات پژوهش:هنر در تبیین وحدت وجود چه نقشی می تواند داشته باشد؟اصل وحدت وجود در اندیشه های مولانا و امام خمینی(ره) چه جایگاهی دارد؟
    کلید واژگان: ابن عربی, مولانا, هنر, امام خمینی(ره), وحدت وجود}
  • شیرین شوکتی اصل، فاطمه شیخلوند*، محمد فرهمند سرابی، عذرا غفاری

    نگرش عرفانی به دین از مباحث مورد توجه عارفان و ادیبان و از دغدغه های جوامع بشری بوده است. به همین سبب دیدگاه ها و نظریه های مختلفی در باب آن ارایه شده است. برای مثال، عارفان و صوفیان اسلامی همواره کشف و شهود را مبنعی بالاتر از عقل دانسته اند و پیرامون دین، عقل، عرفان و رابطه آن ها سخن گفته اند و در مقابل آن ها در غرب و عالم مسیحیت از قرن هیجدهم اندیشه ای با نام تجارب عرفانی در مقابل عقل گرایی افراطی آغاز شده و محور اندیشه آنان رابطه دین، عقل و باطن با یکدیگر است. بنابراین آن چه ما با آن روبه رو هستیم دو گرایش ظاهرا مشابه در دو سنت فرهنگی، فکری، دینی مختلف است که به دین و عرفان و خصوصا کاربرد عقل در دین، می پردازد. هر دو در یک دسته بندی کلی و با تفاوت هایی، جزو موافقین دین، عرفان و گرایشات باطنی؛ و مخالفین عقل گرایی افراطی و به کاربردن بی حدوحصر عقل و استدلال در دین هستند و سعی می کنند معرفت حقیقی را در عرفان و از روشی باطنی نه در کلام و فلسفه، بلکه از روشی استدلالی بیابند. به همین سبب هدف این پژوهش، یافتن تفاوت ها و شباهت های اندیشه مولانا و رودلف اتو و مزلو درباره «تجربه عرفانی» درمقایسه با همدیگر است. هنر و زیبایی شناسی نیز در اندیشه مولانا دارای جایگاه برجسته ای است. باتوجه به مطالعات، این پژوهش در این مجال کوتاه با روش توصیفی - تحلیلی به این نتایج دست یافته است که بین اندیشه مولانا با مزلو و اتو اشتراکات کاملی وجود دارد. مشخصه های اصلی تجربه های عرفانی وحدت بخشی، معرفت بخشی، بیان ناپذیری، سر بودن، بی مکانی و بی زمانی، مجذوب کننده بودن، هیبت ناکی و انفعالی بودن است که در شعر مولانا و فلسفه مزلو و اتو مشترک می باشد. اهداف پژوهش: بررسی هنر و زیبایی در اندیشه عرفانی مولانا.بررسی تفاوت ها و شباهت های اندیشه مولانا و رودلف اتو و مزلو درباره «تجربه عرفانی».سوالات پژوهش:هنر و زیبایی چه جایگاهی در اندیشه مولانا دارد؟آیا در اندیشه مولانا با مزلو و رودلف اتو اشتراکاتی وجود دارد؟

    کلید واژگان: هنر و زیبایی, تجربه عرفانی, رودلف اتو, مزلو, مولانا}
    Shirin Shokati Asl, Fatemeh Sheikhloovand *, Mohammad Farahmand Sarabi, Azra Ghaffari

    Ignoring a religion with a religion. In terms of the reason for Didgah Ha and the theory of this is different from the door that his opinions are very strong. Benabrine Ansheh, what is the ba ann ruh hustem de grayish, apparently similar to the dir de cent Farhangi, ideological, different religious use, and especially the karbird aql dar din, miprdazd and har do dr yak dasten, bai taye, all agree Deen, Irfan and Gharayshat Batni; And they are in opposition to the intellect of Garyi, which is superfluous, and there is a carbarden in it, with a limit and a limitation of reason and inference, dar din Hestend, and the quest for real knowledge, ra dar erfan, and esoteric roshi, not ur words and philosophies, but also deductive reasoning. In the name of the main reason for the goal, where is the pessimism of its inequality and its semblance of animosity, Maulana and Rudolf Atto, and the “Experience of Irfan. With reference to readings, where is the article, where is the article on the field of Kotah Ba Rosh descriptive-analytical in it, where are the results of this article between Mawlana Ba Mazlo and the participations of the entire existence of a dard and a diagnosis, and this is an original experience. , Bayan Napdhiri, Ser Boden, Bey Makani and Bey Zamani, Majzoub Kanada Boden, Hebat Naki and Boden Emotional Astkeh, Mawlana's Poetry and Philosophy Mazlo and Atto Mushakri, May Bashed.

    Keywords: religious experience, Mystical experience, Rudolf Otto, Maslow, Rumi}
  • سولماز رزاق زاده شبستری، رضا حیدری نوری*، ملک محمد فرخزاد

    بحث غربت انسان در عرفان، مبحث مهمی است. مهم ترین مشکل انسان عارف، دور شدن از وطن اصلی است و همت او برای بازگشت به دوران وصال مضمون تمام کتاب های عرفانی است. عارف به دلیل اعتقاداتی که دارد نمی تواند همانند سایر مردم زندگی کند؛ ازاین رو، غالبا به گوشه نشینی و کناره گیری از مردم روی می آورد. با توجه به این که غربت دارای انواع مختلف است و در مثنوی غربت عارف به اشکال مختلف مانند غربت در دنیا، غربت روح در جهان مادی، غربت در میان اهل ظاهر اشاره شده است. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده های منابع کتابخانه ای انجام شده است. در این پژوهش به بررسی غربت در میان اهل ظاهر از دیدگاه مولوی پرداخته شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که مولوی به عنوان عارفی وارسته، زندگی عرفای بزرگ را در گوشه نشینی و خلوت بیان نموده و حضور در جمع عوام را آفتی برای سلوک می داند؛ زیرا غالبا عامه و اهل ظاهر درکی از کنش های عارف ندارند؛ علاوه بر این که به قضاوت نادرست می نشینند، صحبت آن ها نیز برای عارف بی فایده و گاه مضر است؛ بنابراین خلوت گزینی و سفرکردن و دورشدن از مردم راهکار مناسبی برای پوشش دادن این غربت است. در این میان چله خانه ها با ساختار بصری خاص خود محیطی امن برای چله نشینی عارفان مسلمان هستند.

    اهداف پژوهش:

    بررسی اهمیت غربت و چله نشینی عارفان با توجه بر مثنوی مولوی.بررسی ویژگی های بصری چله خانه های عارفان اسلامی.

    سوالات پژوهش:

    غربت و چله نشینی چه اهمیتی در زندگی عارفان دارد؟چله خانه های عارفان اسلامی دارای چه ویژگی های بصری است؟

    کلید واژگان: مولوی, عارف, غربت, خلوت, اهل ظاهر}
    Solmaz Razzaghzadeh Shabestari, Reza Heydarinoori *, Malekmohamad Farokhzad

    The issue of human homelessness is an important issue in mysticism. The most important problem of the mystic man is to move away from the original homeland, and his effort to return to the era of carpentry is the subject of all mystical books. Because of his beliefs, Aref cannot live like other people, so he often turns away from people. Considering that there are different types of homelessness and in Masnavi the mystic homelessness in different forms such as homelessness in the world, homelessness of the soul in the material world, homelessness among the apparent in this study examines homelessness among the apparent from Rumi's point of view. . This study shows that Rumi, as a pious mystic, describes the life of the great mystics in seclusion and solitude and considers the presence of the common people as a plague for conduct because often the public and the apparent do not understand the actions of the mystic and in addition When they make wrong judgments, their speech is also useless and sometimes harmful for the mystic, so solitude and traveling and away from people is a good way to cover this homelessness.

    Keywords: Rumi, Aref, Homelessness, Solitude, people of appearance}
  • فرج الله نخعی سرو، هادی حیدری نیا*، عزیزالله توکلی کافی آباد

    فرهنگ عامه با عناصر متعدد خود، با زندگی و فرهنگ عمومی بشر، امتزاجی ناگسستنی دارد. شاعران و نویسندگان بزرگ به شکلهای مختلف، آگاهانه و ناآگاهانه، از عناصر فرهنگ عامه برای تصویرآفرینی و یا انتقال اندیشه ها و اهداف خود به خوانندگان بهره می گیرند. در این پژوهش با روش تحلیلی-توصیفی و با مراجعه به منابع نظری تحقیق، تالش شده است تا پاره ای از باورهای عامیانه کتاب مثنوی معنوی در رابطه با آداب خوردن با استناد به منابع و مراجع، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. یکی از موضوعات فرهنگ عامه که مولانا در مثنوی به آن اشاره کرده، مباحثی در خصوص آداب و سنن خوردن است. قلمرو پژوهشی »خوردن« در برگیرنده موضوعات گسترده ای است: آرای فقهی و کالمی خوردن، الگوهای اجتماعی و فرهنگی شیوه خورد و خوراک انسان، آداب و رسوم سفره، قصه ها و تمثیلهای مربوط به خوردن، باورها و تابوهای مربوط به خوراکها و اندیشه ها و باورهای عرفانی به مثابه خوردن. »خوردن« از پرکاربردترین واژه هایی است که در آثار مولانا برای نمایاندن تمامی ساحتهای مادی و روحانی، استفاده شده است و واژه های دیگری از خانواده آن، در بازتاب این معانی به شاعر یاری رسانده است و مولانا نشان میدهد که عرفان نیز مانند کنش حسی »خوردن«، فعالیت و نیاز روزانه برای هر فرد به ویژه سالکان است.

    کلید واژگان: آداب و سنن خوردن, عرفا, فرهنگ عامه, مثنوی معنوی, مولانا}
    Farajullah Nakaii Sarv, Hadi Heydariania*, Azizullah Tavakoli Kafiabad

    Public culture, with its many elements, is inextricably intertwined with human life and public culture. Great poets and writers, in various forms, consciously and unconsciously, use elements of popular culture to create images or convey their thoughts and goals to readers. In this research, with an analytical-descriptive method and by referring to the theoretical sources of research, an attempt has been made to analyze some of the popular beliefs of the spiritual Masnavi book regarding eating etiquette based on sources and references. One of the topics of public culture that Rumi has mentioned in Masnavi is discussions about etiquette and eating traditions. The research realm of "eating" includes a wide range of topics: jurisprudential and theological eating, social and cultural patterns of eating habits, table etiquette, stories and allegories of eating, beliefs and taboos related to mystical foods and thoughts and beliefs. As eating. "Eating" is one of the most widely used words in Rumi's works to show all material and spiritual realms, and other words from his family have helped the poet to reflect these meanings. Daily activities and needs for each person, especially seekers.

    Keywords: Etiquette, eating, mystics, culture, public, spiritual Masnavi, Rumi}
  • حافظ زینی اصلانی*

    آستانگی مفهومی است که ویکتور ترنر در حوزه انسان شناسی مطرح کرده است. به باور وی اسطوره ها پدیده های آستانه ای هستند و به طور معمول در زمان ها و مکان های مابینی قرار می گیرند. بیل ویولا، هنرمند ویدیویی است که در آثار خویش با بیانی نمادین به بازنمایی دوگانه های بنیادین پرداخته است. سوالاتی که این پژوهش سعی در جواب دادن بدان ها دارد بدین شرح است که: رابطه میان کهن الگو و آستانگی در چیست؟ نسبت میان آثار ویولا و عرفان اسلامی و مفهوم آستانگی چگونه قابل تبیین است؟ در تحقیق پیش رو سعی بر آن شده است که ابتدا به تبیین نظریه آستانگی و ارتباط آن با کهن الگو پرداخته شود، سپس به تحلیل و تطبیق پنج ویدیوآرت از ویولا بر مبنای نقد اسطوره ای و تاکید بر نظریه آستانگی اهتمام ورزیده شود. مقاله به روش توصیفی، تحلیلی صورت گرفته و شیوه جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بیل ویولا با آشنایی به عرفان اسلامی و مسیحی و متاثر از خاطرات کودکی خویش به خلق آثاری ویدیویی پرداخته است که می توان آن ها را هم راستا با مفهوم آستانگی و کهن الگوها برشمرد ویدیوهایی که دارای وضعیت تعلیق روان شاختی و بینابینی هستند و مخاطب را در جهت نیل به این امر سوق می دهند.

    کلید واژگان: مولوی, بیل ویولا, کهن الگو, آستانگی, ویدئوآرت, عرفان, اسطوره}
    Hafez Zyney Aslani*

    Liminality is a concept introduced by Victor Turner in the field of anthropology. According to him, myths can be designated as liminal phenomena which are neither here nor there; they are betwixt and between. Bill Viola is a video artist who has represented universal and pivotal dualities in his work, in a symbolic manner. The questions that this study tries to answer are as follows: What is the relationship between archetype and liminality? How can we explain the relationship between Viola’s works and Islamic mysticism with regard to liminality? In the present research, an attempt has been made to explain the threshold theory and its relation to the archetype, then makes an effort to analyze and comparison Five video arts of Viola considering mythological criticism; with an emphasis on liminality theory. The article is descriptive-analytical and library data collection method has been exerted. The results of the research indicate that Bill Viola, familiar with Islamic and Christian mysticism and influenced by his childhood memories, has created video works that can be considered corresponding to the concept of liminality and archetypes, they lead the audience towards this ceratin apprehension.

    Keywords: Rumi, Bill Viola, Archetype, Video Art, Liminality, mysticism, myth}
  • فرشته ارجمندی، احمدرضا کیخای فرزانه*، مصطفی سالاری

    جایگاه و وضعیت زنان در هر جامعه ای در ارتباط با نگرش زمانه و افراد نسبت به زنان است. در جامعه ایران جایگاه زنان همواره دچار فراز و فرودهایی شده است. در این میان آثار شعرا می توان آیینه ای برای شناخت وضعیت  زنان باشد. جهان بینی هر شاعر، نویسنده یا اندیشمند متاثر از شرایط فکری، اجتماعی و حافظه ی فرهنگی زمان و مکانی است که در آن زندگی می کند. سنایی  و مولوی از شاعران برجسته ایران هستند که آثارشان بازتابی از شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دوره زیست آنهاست. مسئله ای که مطرح است تحول جایگاه زن در جامعه از دوره سنایی تا مولوی است. این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده های کتابخانه ای انجام شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد از دوره سنایی تا مولانا، تحول اجتماعی و فرهنگی منحصر به فردی روی داد که به بهبود جایگاه زنان منجر شد. همین مسئله در تصویرپردازی شخصیت زنان تاثیرگذار بوده است. سنایی عمدتا نگاهی منفی و منتقدانه به زن دارد و به ندرت در جایگاه مادر و در خدمت نگرش دینی به زن اهمیت می دهد؛ اما مولانا زن را جلوه ای از جمال الهی می داند. زن در شعر مولانا، روح و زمین و نفس است و مکمل آفرینش که چهره ی زن را نسبت به شعر سنایی متمایز می کند.

    اهداف پژوهش:

     1.تطبیق سیمای زن در اشعار سنایی و مولوی. 2.واکاوی عوامل موثر در ترسیم سیمای زن در دوره سنایی و مولوی.

    سوالات پژوهش:

     1.سیمای زن در اشعار سنایی و مولوی چه تفاوت هایی دارد؟ 2.کدام عوامل در ترسیم سیمای زن در دوره سنایی و مولوی نقش داشت؟

    کلید واژگان: سنایی, مولوی, سیمای زن, مطالعات تطبیقی, عرفان اسلامی}
    Fereshteh Arjmandi, Ahmadreza Keikhafarzaneh *, Mostafa Salari

    The position and prominence of women in any society is associated to the attitude of the time and individuals towards women. The place of women in Iranian society has always has been controversial. In the meantime, the works of poets can be a mirror for understanding the situation of women. By considering the fact that the worldview of every poet, writer, or thinker is influenced by the intellectual, social, and cultural memory of the time and place in which the person exists; Sanai and Rumi are prominent Iranian poets whose works reflect the political, social and cultural conditions of their life. The issue raised in this study is the transformation of the position of women in society during the time of the mentioned poets. This research is accomplished by a descriptive and analytical method and relies on library data. Findings show that from the Sanai to Rumi periods, a unique social and cultural change took place that led to the enhancement of the status of women and this has been effective in the depiction of women's personalities. Sanai has a mainly negative and critical view of women and rarely cares about her position as a mother and in the service of her religious attitude towards women; nonetheless, Rumi considers woman as a manifestation of divine beauty; furthermore, in Rumi's poetry, woman is the soul, earth, and essence, and she complements creation and this distinguishes the manner in which the female figure is depicted in the poetry of Sanai.

    Research aims

    1. Corresponding the image of a woman in the poems of Sanai and Rumi. 2. Analysis of effective factors in drawing the image of women in the period of Sanai and Rumi.

    Research questions: 

    1. What are the differences between the female image in the poems of Sanai and Rumi? 2. What factors were involved in drawing the image of women in the period of Sanai and Rumi?

    Keywords: Sanai, Rumi, Female Image, Comparative Studies, Islamic theology}
  • شهره چلیپا، مهناز شایسته فر*، حبیب جدیدالاسلامی

    نمادگرایی به عنوان یکی از ابزارهای بیان تصویری و انتقال مفاهیم، آثار زیادی از نگارگری ایرانی را در صورت و معنا به هم نزدیک کرده است، از سوی دیگر کاربست نماد یکی از آرایه های ادبی نیز محسوب می شود. در رهگذر سرودن، آنچه چشم احساس، عاطفه و تخیل شاعر را بیشتر به سوی خود جذب می کند، آفرینش و پهنه و گستره طبیعت است. هنرمند ایرانی در فضایی نمادین به آفرینش می پردازد؛ نگارگر ایرانی با بهره گرفتن از بستر ارزشمند شعر و ادب فارسی، نه در پی بازنمایی طبیعت ملموس، بلکه به فرانمایی جلوه های نمادین پرداخته است. منوچهری دامغانی و مولانا محمد جلال الدین بلخی (شمس) از برجسته ترین مهم شعرای توصیف گر طبیعت در ادبیات فارسی هستند. پژوهش حاضر با روش توصیفی و تحلیلی در صدد واکاوی جلوه های نمادین طبیعت در شعر و نگارگری قرن چهارم و هفتم هجری است. یافته های پژوهش نشان می دهد، کاربرد طیف واژگانی در اشعار منوچهری و مولوی نشان از آن دارد که جهان شعری آن ها، جهانی سبز و مملاء از نمادهای طبیعت پرور است. نمادپردازی تصویرگری طبیعت در شعر این دو شاعر و نگارگری قرن چهارم و هفتم هجری به صورت زیبایی نمایان است. ابداع و استفاده از عناصر نمادین در نگارگری ایران در قرون چهارم و هفتم هجری، صورت مستقلی نداشته بلکه روند تکاملی در صورت و محتوا را براساس شعر و ادب فارسی این دوره همراه با شاعرانی چون منوچهری و مولانا و تحت تاثیر ورود تصویرسازی طبیعت پردازانه به شیوه چینی در نگارگری ایران طی کرده است.

    اهداف پژوهش :

    1.شناخت جلوه های نمادگرایی از طبیعت در شعر و نگارگری ایران با تاکید بر اشعار منوچهری دامغانی و غزلیات شمس. 2.مقایسه عناصر طبیعت از دیدگاه منوچهری (طبیعت گرای صرف) و مولانا (شمس).

    سوالات پژوهش:

     1.کاربست نمادگرایی چه جایگاهی در اشعار منوچهری و مولوی و نگارگری قرن چهارم و هفتم هجری داشته است؟ 2. منوچهری دامغانی و مولوی در اشعار خود به طبیعت چه نگاهی داشته اند؟

    کلید واژگان: نمادگرایی, طبیعت, شعر, نگارگری, منوچهری, مولانا}
    Shohreh Chelipa, Mahnaz Shayestehfar *, Habib Jadid Al Eslami

    Symbolism as one of the tools of pictorial expression and transmission of concepts has brought many works of Iranian painting closer in form and meaning. On the other hand, the use of symbol is also considered as one of the literary arrays. In the process of composing, what attracts the poet's sensation, emotion and imagination more is the creation and the space and scope of nature. Iranian artist creates in a symbolic atmosphere; Taking advantage of the valuable context of Persian poetry and literature, the Iranian painter has not sought to represent tangible nature, but to represent symbolic effects. Manouchehri Damghani and Molana Mohammad Jalaluddin Balkhi (Shams) are among the most prominent poets describing nature in Persian literature. The present study seeks to analyze the symbolic effects of nature in poetry and painting in the fourth and seventh centuries AH with a descriptive and analytical method. The research findings demonstrate that the use of lexical range in the poems of Manouchehri and Rumi shows that their poetic world is a green world filled with symbols resembling nature. The symbolism of nature depiction is beautifully visible in the poetry of these two poets and the painting of the fourth and seventh centuries AH. The invention and use of symbolic elements in Iranian painting in the mentioned centuries does not bear an independent form, but an evolutionary process in form and content based on Persian poetry and literature of this period with poets such as Manouchehri and Rumi and under the influence of naturalistic imagery influenced from Chinese art.

    Research aims

    1. Recognition of the symbolic effects of nature in Iranian poetry and painting with emphasis on the poems of Manouchehri Damghani and Ghazals of Shams. 2. Comparison of the elements of nature from the point of view of Manouchehri (mere naturalist) and Rumi (Shams).

    Research questions: 

    1. What is the place of the use of symbolism in the poems of Manouchehri and Rumi and in the paintings of the fourth and seventh centuries AH? 2. How did Manouchehri Damghani and Rumi acknowledged nature in their poems?

    Keywords: Symbolism, nature, poetry, Painting, Manouchehri, Rumi}
  • سمیرا رمضانی، کامران پاشائی فخری*، پروانه عادل زاده

    زیبایی از مهم ترین مفاهیمی است که از دیرباز در حوزه ی فلسفه و عرفان مورد توجه و مطالعه واقع شده است. یکی از برجسته ترین متون ادبی و عرفانی که می توان برای شناخت حقیقت زیبایی به آن رجوع کرد، مثنوی معنوی است که مهم ترین مبانی زیبایی شناسی را در قالب دقیق ترین تمثیلات تبیین برساخته است. در این اثر، حکایات متعددی وجود دارد که هر کدام به نوعی نمونه روشنی از زیبایی هنری محسوب می شوند. در این میان، حکایت قلعه ذات الصور، یکی از مشهورترین حکایات این اثر است. مساله ای که می توان اینجا مطرح کرد جایگاه مفاهیم عرفانی هنر و زیبایی در این حکایت است. این پژوهش با رویکرد توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده های کتابخانه ای، به بررسی این مساله پرداخته است. یافته های پژوهش حاکی از این است که داستان قلعه ی ذات الصور یا دژ هوش ربا از داستان های بسیار عمیق و غامض مثنوی است که دریایی از معانی بلند و ملکوتی را در خود دارد. قلعه ی ذات الصور، جهان تجلیات الهی و جلوه گاه صور نورانی و مثالی در قوالب محسوس و مشهود است. این نقوش متعدد و زیبا می تواند از یک سو حجاب و مانع درک حقیقت شوند و سالک را در همین مرحله صورت های محسوس و زیبایی های عاریتی محدود و متوقف سازند و او را گرفتار سازند و هم می تواند خود به اعتبار مرات و آیت بودندشان دلالت بر زیبایی های حقیقی باشند و موجبات رهایی و رستگاری انسان را فراهم آورند. درک و رویت زیبایی حقیقی تنها از طریق رسیدن به معرفت نفس و با چشم سر ممکن است. چراکه آدمی از طریق حواس ظاهری، تنها عالم محسوسات را درک می کند و از طریق حواس باطنی به دریای حقایق راه می یابد و آن کس که در محدوده ی محسوسات ظاهری باقی ماند درک حقیقت امور برایش غیر ممکن شود. از این رو مولانا به گذار از نقوش و زیبایی های فریبنده ظاهر تاکید می کند.   اهداف پژوهش: 1. بررسی مفهوم عرفانی هنر و زیبایی در مثنوی معنوی. 2. واکاوی مفاهیم عرفانی هنر و زیبایی در حکایت قلعه ذات الصور سوالات پژوهش: 1.مفاهمیم عارفانی هنر و زیبایی چه جایگاهی در مثنوی معنوی مولوی دارد؟ 2. حکایت قلعه ذات الصور چه تاثیری در انتقال مفاهیم عرفانی هنر و زیبایی دارد؟

    کلید واژگان: عرفان, هنر و زیبایی, دژ هوش ربا, قلعه ذات الصور, مثنوی معنوی}
    Samira Ramezani, Kamran Pashaei Fakhri *, Parvaneh Abelzadh

    Beauty is one of the most important concepts that has long been considered and studied in the field of philosophy and mysticism. One of the most prominent literary and mystical texts that can be referred to in order to perceive the truth of beauty is the Masnavi Manavi of Rumi which beholds the most central foundations of aesthetics in the form of the most accurate allegories. In this literary artwork, there are several anecdotes, each of which is a clear example of artistic beauty. In the meantime, the legend of the Zat-al Sovar Castle is one of the most famous stories of this work. In this research, the place of theological and knowledgeable concepts of art and aesthetics within this story is considered and analyzed. Moreover, the mentioned analysis is accomplished via a descriptive and analytical approach and dependent on library sources. The findings of the research indicate that the story of Zat-al Sovar Castle or the fortress of Hoosh Roba is one of the very deep and perplexing stories of the Masnavi that beholds ​​extraordinary and heavenly denotations. The Zat-al Sovar Castle is the world of divine manifestations and the expression of luminous forms and instances in tangible forms. These numerous and beautiful motifs can, on the one hand, veil and hinder the understanding of the truth, and at this stage restrict and halt the seeker from tangible forms and borrowed beauties, and has to power to indicate true beauties and to provide the means of human liberation and salvation. Understanding true beauty is possible only through attaining self-knowledge and perceiving with the inner eye. For man, through the external senses, perceives only the world of sensations, and through the esoteric senses he enters the sea of ​​truths, and it becomes impossible for one who remains within the limits of the external senses to comprehend the truth of belongings. Hence, Rumi emphasizes the aesthetical features and motifs of appearance.

    Research aims

    1. A study of the theological concepts of art and beauty in the Masnavi Manavi 2. An analysis of the theological concepts of art and beauty in the Story of the “Zat-al Sovar Castle” .

    Research questions

    1. What is the place of theological concepts of art and beauty in Rumi's Masnavi Manavi? 2. What is the effect of the story of “Zat-al Sovar Castle” in conveying the mystical concepts of art and beauty?

    Keywords: Theology, art, beauty, Hoosh Roba fortress, Zat-al Sovar Castle, Masnavi Manavi, Rumi}
  • عیسی نجفی*، عسگر احمدی عالی بری

    نظریه های مکاتب زیبایی شناسی مکاتب فلسفی هر یک به تعریف مفهوم زیبایی و تبیین فرآیند ادراک آن پرداخته اند. در نظریه های زیبایی شناسی مکاتب فلسفی غرب، همگی با تحلیل معرفت شناختی مفهوم زیبایی، زیبایی را امری محسوس و سوبژکتیو دانسته اند. اما در عرفان اسلامی شاهد رویکردی متمایز به مساله زیبایی و ادراک آن هستیم. در نگرش عرفانی، حقیقت و هستی انسان و عالم که عالم را تجلی حسن و جمال الهی می داند. عالم یکپارچه زیباست و زیبایی نه امری معرفت شناختی و سوبژکتیو می باشد، بلکه امری وجود شناختی و ابژکتیو است. هنر و زیبایی برای شاعر عارفی همچون مولانا تجربه ایی است که در آن زیبایی نه یک مفهوم خاص بلکه عبارت است از حقیقت زنده یگانه ای که انسان را به ذات حق نزدیک می کند و وسیله ایی برای درک و شناخت حقیقت، آراء و نظریات مولانا درباره زیبایی صرفا دین مدارانه و اسلامی و هنر و زیبایی تحت الشاع نوعی خداشناسی عرفانی است. در این پژوهش که به شیوه کتابخانه ایی صورت گرفته است، با استناد و استشهاد به مثنوی و غزلیات شمس تبریزی، به اجمال این نگرش خاص را بیان شده است. نتایج پژوهش در بر دارنده این است که ادراک زیبایی نزد مولانا لذت حسی نیست بلکه راهی است به سوی هدایت و اتصال به مبدا وجود، خیر، و زیبایی. از نظر او، بحث هنر و زیبایی تحت الشعاع نوعی خداشناسی عرفانی است. همچنین، مولانا درک جایگاه حسن و زیبایی در عالم را برای کسی که انسی با آن ندارد و از آن عالم بی خبر است دشوار بلکه غیر ممکن می پندارد که وجود حقیقی و زیبایی را به مساوات هم می داند که در واقع عالم تجلی و ظهور خداوند در این عالم ناسوت است.  

    اهداف تحقیق:

    1-بررسی آراء و نظریات مولانا درباره زیبایی در مثنوی و غزلیات شمس. 2-بررسی مسئله زیبایی و ادراک آن در عرفان اسلامی. سوالات تحقیق: 1-برداشت ها و تعابیر مولانا درباره امر زیبا و زیبایی در مثنوی و غزلیات شمس چگونه است؟ 2-مسئله زیبایی و ادراک آن در عرفان اسلامی چطور بیان شده است؟

    کلید واژگان: زیبایی شناسی, حسن وجمال, تجلی, مثنوی, مولانا}
    Isa Najafi *, Asgar Ahmadi Alibori

    The theories of aesthetic schools of philosophical schools each have defined the concept of aesthetics and explained its perceptional process. In the aesthetic theories of the Western philosophical schools, by the epistemological analysis of the concept of beauty, have considered aesthetics as tangible and subjective. But in Islamic theology we see a distinct approach to the question of beauty and its perception. In the theological attitude, the truth and the existence of man and the world around him is regarded as the manifestation of goodness and divine glory. The unified universe is beautiful and beauty is not an epistemological and subjective matter, but an ontological and objective one. Art and beauty for the mystic poet like Rumi is an experience in which beauty is not a specific concept but a unique living truth that brings man closer to the essence of truth and a means of understanding and perceiving Rumi's truth, ideas and theories about beauty is merely a religious and Islamic; moreover, art and beauty are dominated by a divine theology.In this research, which has been accomplished via library method, by citing and quoting Masnavi and Shams Tabrizi's sonnets the mentioned feature is regarded upon and summarized. The results of the study imply that Rumi's perception of beauty is not sensual pleasure but a way to guide and connect to the source of existence, goodness, and aesthetical beauty. For him, the discussion of art and beauty is outshone by a divine theology. Also, Rumi makes it challenging for anyone with no humanity to be aware of the place of goodness and beauty in the universe, but also considers it impossible to know the true and aesthetic existence on an equal footing, which is in fact the indicator and manifestation of God in this worldly universe.

    Research aims

    1- The examination of Rumi's views on beauty in Masnavi and Shams' sonnets. 2- To Study the concept of beauty and its perception in Islamic theology.

    Research questions:

    1. What are Rumi's conceptions and interpretations of the aesthetical beauty in Masnavi and Shams' sonnets? 2. How is the issue of beauty and its perception expressed in Islamic theology?

    Keywords: Aesthetics, beauty, manifestation, Masnavi, Rumi}
  • کبری میرکمالی*، ملک محمد فرخزاد، رضا حیدری نوری

    رتوریک را مترجمان اغلب به بلاغت، معانی و بیان، خطابه و سخنوری ترجمه کرده اند. یونانیان فن خطابه را «رتوریکا» و خطیب را «Rhetor»، می نامیدند. همان گونه که زیبایی حاصل از یک معماری، مجموعه زیبایی بخش های گوناگون آن است، زیبایی و رتوریک شعر هم حاصل زیبایی واحدهای ساختاری آن از جمله توجه به ساختار آوایی و استفاده از فنون و روش هایی است که تاثیرات زیبایی شناختی آوای کلام را برجسته تر و بیشتر می سازد. در غزلیات مولانا چنان آفرینش های شاعرانه و پردازش های هنرمندانه و ظرایف گوناگون هنری دیده می شود که چیرگی مولانا را هم در بیان مفاهیم و هم در به کارگیری زبان به خوبی نشان می دهد؛ تسلط مولانا بر زبان سهم به سزایی در هنرمندی و خلاقیت ادبی او دارد. مولانا به عنوان یکی از برجسته ترین شاعران و عارفان ایرانی از عوامل و عناصر آوایی زبان در جهت موسیقایی ساختن کلام خود و در نتیجه تاثیر بیشتر آن بر مخاطب، بسیار هنرمندانه بهره برده است، وی با شناخت ظرفیت های زبانی به ویژه در حوزه آواشناسی ضمن خلق تصاویر و تناسب موسیقیایی به انتقال مفاهیم به خوبی توجه کرده است. تا جایی که می توان مشخصه بارز شعر او را، گزینش و انتخاب عناصر صوری مناسب در جهت القای معنای شعری، دانست؛ به گونه ای که غزل او نه تنها ابزاری مناسب و کارآمد برای انتقال مفاهیم والا در اندیشه عرفانی اوست، بلکه محملی زیبا و موسیقیایی برای تحت تاثیر قرار دادن احساسات و عواطف زیبایی پسند مخاطب است. نتایج این پژوهش که به شیوه کتابخانه ای و براساس روش توصیفی- تحلیلی صورت پذیرفته است، حاکی از آن است که مولانا خوشه های آوایی را در تمام سطوح واجی، واژگانی و نحوی به صورت مناسب و به جا به کار گرفته است.

    کلید واژگان: رتوریک, زیباشناسی, غزل, مولانا, ساختار آوایی, قالی صفوی}
    Kobra Mirkamali, Mohammad Farokhzad, Reza Heydari Nuri

    Translators often translate rhetoric as rumor, semantics, sermon, or eloquence. Romans called oratory and orator as rhetorica and rhetor respectively. As the beauty of an architecture is the product of the exquisiteness of its different parts, rhetoric and aesthetic aspects of poetry is also the result of the aesthetics of its structural units, including the attention to the phonetic structure and the use of techniques and methods that enhance the aesthetic effects of the vocal of speech more and more. Jalal ad-Din Muhammad Rumi (Mawlana)’s skill in expressing concepts and using language is shown in his sonnets by utilizing poetic creations and artistic processing as well as various figures of speech. The mastery of Mawlana on language has a great contribution to his artistic personality and literary creativeness. As one of the most prominent Iranian poets and mystics in Iran, Rumi has skillfully used the phonological elements of the language to musically create his own words and, as a result, has had a greater impact on the addressee. By using his knowledge of language capacities especially in the field of phonology, he has not only made music and formed pictures but also has paid special courtesy to transfer the necessary concepts to the addressee. Hence, Mawlana’s prominent and distinguishing feature in this field is his selection of appropriate formal elements in order to induce his poetic meanings in a way that his sonnets are not only regarded as a suitable tool to transfer the supreme concepts of his mystic thought, but also as a kind of musical tool to impress the aesthetic emotions of the addressee. Results of this research, which are based on a bibliographic and descriptive-analytical method, show that Rumi has used phonetic clusters at all phonological, lexical and syntactical levels appropriately.

    Keywords: Rhetoric, Aesthetics, sonnets, Rumi, Phonetic Structure, Safavid Carpet}
  • عبدالحسین لاله*

    از کنش های غالب شخصیت های آثار سامویل بکت «مرگ پیشگی» یا «مرگ باوری» است. آنها یا در انتظار مرگ هستند و یا خودکشی می کنند. این شخصیت ها که از ادامه زندگی در جامعه مدرن دلسرد و مایوس گشته اند، برای رهایی از بحران عمیق زندگی، مرگ را ترجیح داده اند. توجه به مرگ از عصر تراژدی های یونان باستان تا به امروز، بن مایه آثار بسیاری از نویسندگان، شعرا و فلاسفه بوده است. از جمله آنها می توان به مولوی شاعر، فیلسوف و عارف نام آشنای ایرانی اشاره داشت. با استفاده از نظام فکری مولوی در خصوص مرگ، ابتدا این مسئله مورد بررسی قرار خواهد گرفت سپس مرگ باوری در در دو فرهنگ شرق و غرب ارزیابی شده و روشن خواهد شد مرگ باوری در آثار بکت چه کنش و ماهیتی دارد؟  دلیل خودکشی و مرگ باوری شخصیت های آثار بکت چیست؟ آیا قصد بکت ترویج مرگ و نیستی است یا وی هدفی سازنده تر را در زندگی بشر دنبال می کند؟ مسلما توجه به یافته ها و باورهای مخاطب در ایران  از جمله تاثیری که شخصیت هایی چون مولانا در نظم فکری مردم ایران دارند می تواند به درک عمیق آثار بکت در فرهنگ نمایش ایران منجر شود. بر این اساس روش تحقیق این پژوهش تحلیلی توصیفی خواهد بود.

    کلید واژگان: بکت, تراژدی, مرگ, مولوی, تئاتر}
    Abdolhosein Laleh*

    One of the dominant acts of Samuel Beckett’s characters is their “death thought” or “deathliness.” They are either waiting to die or want to commit suicide. Disappointed with the proceedings of their life in modern society and to free themselves from deep crisis, these characters prefer death to life. Since ancient Greek tragedies, death has always been a basic theme in the works of many writers, poets and philosophers one of which is the famous Iranian poet, philosopher and mystic, Rumi. Using Rumi’s system of thought on death, this topic will be examined first; then the belief in death in thetwo cultures of East and West will be evaluated to provide a clear understanding of the role and nature of deathliness in Beckett’s works only to further treat the following questions in that context:What is the reason that Beckett’s characters are deathly or commit suicide? Does Beckett intend to promote death and non-existence or he is pursuing a more constructive goal in human life? Certainly, paying attention to the findings and beliefs of the audience in Iran, including the influence of personalities such as Rumi in the intellectual sphere of the Iranian people, would lead to a deep understanding of Beckett’s work in the culture of Iranian theater. Accordingly, the research method of this paper would be descriptive-analytical.

    Keywords: Beckett, tragedy, death, Rumi, theatre}
  • مهدیه معینی زاده *، احمدرضا کیخای فرزانه، مصطفی سالاری

    ازجمله مباحث مهمی که در اشعار مولانا به چشم می‌آید، موضوع «اراده» و «مشیت الهی» است. این مسئله به جهت جایگاهی که در تفکر عارفانه‌ی مولانا دارد، در اشعارش نیز به‌وفور تجلی یافته است. از دیدگاه وی اموری در عالم هستی ترسیم می‌شوند که صرفا در حیطه اراده و اختیار حق‌تعالی هستند چنین بینشی که برآمده از آیات قرآن است در جای‌جای اشعار مولانا در مثنوی و دیوان شمس دیده می شود. البته مولانا منکر اراده و اختیار آدمی به معنای تام نیست و سرایش چنین ابیاتی نشان از اعتقاد وی بر ناچیزی انسان و افعالش، در برابر قدرت مطلق خداوند را دارد. نوشتار حاضر بر آن است تا با توجه به محوریت نقش اراده و خواست الهی در اشعار وی، نسخه های مصور نادری که از این آثار گران‌قدر موجود است (در اینجا 5 نسخه) را موردمطالعه قرار داده، جلوه های این مفاهیم را در آن ها شناسایی کند.
    با توجه به بررسی‌های صورت گرفته باید گفت بازنمود اراده الهی در ترسیم نگاره ها، مطابق با بستر داستانی است که در اشعار وجود دارد و هنرمند با انتخاب و نمایش برخی از صحنه های روایت، ذهن بیننده را به‌سوی دریافت داستان و درواقع مفهومی که شاعر در ورای آن مدنظر داشته است، سوق می دهد. هدایت، تقدیر روزی، سبب‌سازی و سبب گردانی، تدبیر امور و سیطره بر قلوب انسان ها، برآورده کردن دعا و... ازجمله مصادیقی از اراده حق است که در نگاره های این 5 نسخه به تصویر درآمده است.

    کلید واژگان: مولوی, اراده, مشیت الهی, مثنوی معنوی, غزلیات شمس, مولانا}
    Mahdieh Moeni Zadeh, Ahmad Reza Keykhay Farzaneh*, Mostafa Salari

    Among the most significant features in the poems of Rumi is the concept of “will” and “divine providence”. The mentioned features are abundantly manifested in the poems of Rumi due to this knowledgeable outlook. From his point of view, all substances in the universe are defined merely in the domain of God’s will and authority. Such insights, which are derived from the verses of the Qur'an, are found in various sections of Rumi's poems in Masnavi and Divan Shams. Of course, Rumi does not deny the will of man in the fullest sense; moreover, the exhortation of such verses implies his belief in the insignificance of man and his actions against the absolute power of God. The present article seeks to study the rare illustrated versions of these highly valued works (here 5 copies), focusing on the implications of these concepts in light of the centrality of divine will and desire in his poems. According to the studies, the representation of the divine will in the paintings is in accordance with the context of the story contained in the poems, and the artist selects and displays some of the narrative scenes to incline the viewer's mind toward the story and indeed the concept designated prior by the poet. Guidance, fate, triggering and burning, managing affairs, control of the heart, supplication of prayers and others are among the instances of the will of God depicted in these five versions.

    Keywords: Rumi, will, divine providence, Masnavi Ma’navi, Shams sonnets}
  • مریم حسینی*
    از انواع اسطوره ها، اسطوره «یاد و فراموشی» ست که نمونه های فراوانی از آن را می‏توان در میان اقوام و قبایل و تمدن‏های مختلف یافت. «میرچا الیاده» دین‏پژوه رومانیایی در مقالاتی به تبیین این اسطوره پرداخت و نمونه هایی از آن را در میان یونانیان، هندوان، گنوسیان و مانویان معرفی کرد. «سرود مروارید» که اثری گنوسی‏ست، نمونه عالی این اسطوره است که مضمون فراموشی و به‏خاطر آوردن در آن شباهت فراوانی با داستان هندی «ماتسیندرانات و گوراخنات» و روایت «شیخ صنعان و دختر ترسا»ی عطار دارد.
    با توجه به این‏که از آبشخورهای داستان‏های رمزی ابن‏سینا و سهروردی، حکمت هرمسی و گنوسی‏ست، می‏توان نمونه هایی از این اسطوره گنوسی را در این روایت‏ها نیز یافت. هدف از نگارش این مقاله، تبیین و تطبیق اسطوره یاد و فراموشی به‏عنوان اسطوره‏ای گنوسی در داستان‏های رمزی و تمثیلی ایرانی‏ست. داستان‏های «حی بن یقظان»، «سلامان و ابسال»، «رساله الطیر» و «قصیده عینیه» ابن‏سینا، «عقل سرخ»، «قصه الغربه الغربیه»ی سهروردی و داستان «شاهزاده‏ای که جادوگر او را فریفت» در مثنوی مولوی، نمونه های مورد بررسی در این مقاله‏اند.
    کلید واژگان: اسطوره یاد و فراموشی, حکمت گنوسی, داستان های رمزی, ابن سینا, سهروردی, عطار, مولوی}
    Dr. Maryam Hosseini*
    Myth of “remembrance and forgetting” is one of several kinds of myths which can be found in different tribes and civilizations. Mircea Eliade is a Romanian religious researcher who has mentioned this myth in his papers and has introduced many examples of it among Greece, Hindus, Gnostics, and Manicheans. “Song of Pearl” is a Gnostic work and is a perfect example of this myth in which the remembrance and forgetting is much similar to an Indian story called: “Matsinderanat & Gorakhnat” and the parable of Attar’s poem called: “Sheikh Sanaan & Dokhtar-e-Tarsa”.
    Since the sources of the stories of Ibn-e-Sina and Sohrevardi are the Hermes and Gnostic wisdom, we can see examples of this myth in their stories. In this paper, we try to elaborate and compare the myth of “remembrance and forgetting” as a Gnostic myth in Persian allegories. The stories of “Hay-ibn-Yagzan”, “Salaman & Absal”, “Resal-olTeir”, and “Einieh Ode” from Ibn-e-Sina, and stories of “Red Reason”, Sohrevardi’s “Story of Alghorbat-al-Gharbieh” and Story of “Prince who were deceived By witch” from Rumi’s Masnavi are the examples being studied in this paper.
    Keywords: Myth of remembrance, forgetting, Gnostic wisdom, parables, Ibn-e-Sina, Sohrevardi, Attar, Rumi}
  • سینا جهان دیده کوهی*
    در مثنوی معنوی، تمثیلات مولانا تنها ایده ها را آشکار نمی کند؛ بلکه خود آبشخور تداعی ها، مضمون ها و تصویرهاست. از این رو شناخت ساز و کار تمثیل در مثنوی، می تواند اولا به گونه ای جغرافیای تداعی های ذهنی مولانا را دست کم ملموس تر و عینی تر نشان دهد و ثانیا به ما کمک کند تا چگونگی شکل گیری ساختار عمودی مثنوی را بیشتر درک کنیم.
    تمثیل ها، الگوهایی ساختاری هستند که مولانا برای ایجاد حرکت روایی از آن بسیار استفاده کرده است. به بیان دیگر، تمثیل های مثنوی، برآمده از ایده های مثنوی اند. بنابراین عینیات تمثیلی مثنوی معنوی، به گونه ای شناخت ذهنیات و ایده های مولاناست. با بررسی کارکرد، و ساز و کار تمثیل، می توان به این اصل ساختاری در مثنوی پی برد که چگونه تمثیل ها با روایت ها و تاویل ها پیوند می خورند و جهان متن چندساحتی مثنوی را می سازند.
    این مقاله به روش ساختاری، ابتدا به بررسی خاستگاه، کارکرد، عینیت و ساختار روایی تمثیل می پردازد و سپس ساختارآفرینی تمثیل را در مثنوی مولانا نشان می دهد. به این معنی که چگونه مولانا با قصه پردازی و تمثیل‏آفرینی های خلق الساعه و ارتجالی، ساختار عمودی گسسته و پیوسته ی مثنوی را شکل می دهد.
    کلید واژگان: مثنوی معنوی, مولانا, تمثیل, ساختار, ساخت آفرینی}
    Sina Jahandideh Kodehi*
    In Masnavi Manavi, the allegories not only reveal the ideas, but also is the source of contents, ideas, and images. Therefore, understanding the structures of allegories in Masnavi, can firstly show us Rumi’s thoughts better, more visible, and tangible and secondly, help us to understand the structure of Masnavi and the way it has formed.
    Allegories are structured models which Rumi has used them a lot to convey his stories. In another word, Masnavi’s allegories are results of ideas. Therefore, the allegories are in a way the mere thoughts of Rumi. By analysis of allegories in Masnavi and their function, we can see how the stories are joined with the allegories and paraphrases and create the structure of multi-realm of Masnavi.
    This paper, structurally, deals first of all with the source, function, and identity of the allegory and then reveals the method of creating the allegory in Masnavi. That is how Rumi can build the entire Masnavi by creating stories and allegories which comes to his mind instantly.
    Keywords: Masnavi Manavi, Rumi, allegory, structure, creation}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال