به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Truth » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • سمانه سراج، نظام الدین امامی فر*

    بیان مسئله:

     در سال 2016، پساحقیقت به عنوان کلمه سال توسط انجمن فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد انتخاب شد. در دوران پساحقیقت در سال 2016، شکاف بین واقعیت و حقیقت شروع به شکل گیری فضایی توام با حقایق جایگزینی کرد. هنر در این فضا خروجی دیگری است که به مثابه توسعه یک رسانه تصویری همه جانبه، برای برانگیختن یک تجربه فوری یا معتبر فراتر از مرزهای بازنمایی، وارد بازی سیاسی شده و حقایق جایگزین را در خدمت مخاطب قرار داده است تا حقایق فراتر از مرزهای سنت را دریابند. سوالات پژوهش به شرح زیرمی باشد:ماهیت پساحقیقت چیست؟ و هنر در این دنیای پساحقیقت چطور عمل می کند؟

    هدف پژوهش: 

    هدف این پژوهش شناخت ماهیت دوران پساحقیقت و بررسی عملکرد هنر با توجه به ماهیت پیچیده دوران پساحقیقت است.

    روش پژوهش:

     روش پژوهش، کیفی به شیوه توصیفی- تحلیلی است. ابزار گردآوری اطلاعات فیش، مشاهده و ابزار پویشگری نوین است.

    نتیجه گیری

    نتایج پژوهش نشان می دهد، عصر پساحقیقت، زمانی است که عرصه هنر به مقوله ای انتقادی تبدیل می شود. عرصه هنر روابط فضایی را بررسی می کند که مخاطب را در مرکز یک بازی حسی قرار می دهد و ایده ای می شود که پویایی غوطه ور شدن در حقایق جایگزین را بررسی می کند. غوطه وری بی زمان است و این بی زمانی در حال پالایش مرزهای سنتی بین مخاطب، رسانه و شخصیت هنرمند است.

    کلید واژگان: هنر, رسانه, دوران پساحقیقت, واقعیت, حقیقت, حقایق جایگزین}
    Samaneh Seraj, Nezammudin Emamifar *

    Problem statement:

     Post-truth was the Oxford English Dictionary Association’s 2016 Word of the Year. In the post-truth era of 2016, the gap between reality and truth began to form a space of substitution with facts. Art in this space is another output that, as the development of an all-round visual medium evoking an immediate or credible experience beyond the boundaries of representation, enters the political game and serves the audience with alternative truths to understand the truths beyond the bounds of tradition.

    Research objective

    What is the nature of the post-truth? And how does artwork in this post-truth world? This research aims to understand the nature of the post-truth era and investigate the performance of art in light of the complex nature of the post-truth era.

    Research method

    The research method is qualitative and descriptive-analytical. Data collection tools include observation and new scanning tools.

    Conclusion

    The results show that art has become a critical issue in the post-truth era. The art arena focuses on spatial relationships that put the audience at the center of a sensory game and becomes an idea that explores the dynamics of immersion in alternative facts. Immersion is timeless; this timelessness is a refinement of traditional boundaries between the audience, the media, and the artist’s personality.

    Keywords: art, Media, post-truth, reality, Truth, alternative facts}
  • مریم طیبی نظری*، مهدی منفرد

    در عصر حاضر، زیبایی شناسی را شاخه ای از فلسفه می دانند که در آن ،از مسایلی ؛ مانند منشا اثر هنری، معرفت بخشی هنر و...بررسی می شود. صدرالمتالهین یکی از فیلسوفان برجسته اسلامی ؛ زیبایی را به امری تحسین برانگیز تعریف می کند. منشا هنر در نزد وی، برخی از اسما حق تعالی است و خیال ،مبدا قریب همه ی آثار هنری است. صدرا به تفصیل از قوه ی خیال بحث می کند و آن را پل ارتباطی میان انسان و عالم خیال منفصل می داند. از این رو ، هنرمند با استفاده از این بستر، محتوای موردنظر خود که گرفته شده از خیال منفصل است را ،به ظهور حسی می رساند.هیدگر فیلسوف بزرگ غربی، هنر را به روش پدیدار شناسی غیر سوبژکتیو ،تحلیل می کند و بر آن است که در عمل فهم است که اشیا به ظهور می رسند و بر همین نگاه در کتاب منشا اثر هنری، به نقد زیبایی شناسی علمی می پردازد که در آن ، هنر را به حس و لذات حسی تقلیل می دهد. هنر را تنها رهگذری می داند که می تواند با وجود، نسبت برقرار کند و شئ به تمامی به ظهور رسد.هر دو متفکر ،نگاه وجود شناختی به بحث زیبایی شناسی و هنر دارند ؛ هنر را بستر ظهور وجود دانسته وکارکد معرفت شناختی برای ان قائل اند. ما در این مقاله ، برانیم به قرابت ها و همنوایی زیبایی شناسی در نسبت با حقیقت و هنر ، میان این دو متفکر تاثیر گذار ، بپردازیم.

    کلید واژگان: زیبایی شناسی, حقیقت, هنر, صدر المتالهین, هیدگر}
    Mariam Taiebinazari *, Mahdi Monfared

    In today's era, aesthetics is considered a branch of philosophy in which, among issues; Like the origin of the work of art, knowledge of art, etc. are examined. Sadrul Matalhin, one of the prominent Islamic philosophers; It defines beauty as something admirable. According to him, the origin of art is some of the names of Almighty God, and imagination is the origin of almost all works of art. Sadra discusses the power of imagination in detail and considers it as a bridge between man and the separated world of imagination. Therefore, by using this platform, the artist brings his desired content, which is separated from imagination, to a sensory emergence.Heidegger, the great Western philosopher, analyzes art in a non-subjective phenomenology method and believes that things emerge in the act of understanding.And on this point of view, in the book Origin of the work of art, he criticizes scientific aesthetics in which he reduces art to sense and sensual pleasures. He considers art to be the only passage that can establish a relationship with existence and make the object fully emerge.Both thinkers have a cognitive view of aesthetics and art; They consider art as the platform for the emergence of existence and give it an epistemological code. In this article, we want to discuss the affinities and harmony of aesthetics in relation to truth and art, between these two influential thinkers.

    Keywords: Aesthetics, Truth, Art, Sadr Mutalahin, Heidegger}
  • مهتاب پویامنش، محمدعلی صفورا*

    این پژوهش بر آن است تا کارکرد رسانه ای سینما در فیلم های مستندنما (ماکیومنتری) را براساس مطالعه ی موردی چهار فیلم مستندنمای شاخص در سینمای جهان بررسی کند و به این سوال اصلی پاسخ دهد که چگونه می توان با توصیف و تحلیل سینمای مستندنما، آن را به عنوان یک رویکرد ساخت فیلم ارایه کرد؟ ازاین رو ابتدا با بررسی مفهوم سینمای مستندنما، ضمن توصیف و نیز تحلیل ویژگی های این فیلم ها، مفاهیم اصلی و تقابل های درونی این فیلم ها مبتنی بر نظریات آلن بدیو بررسی شده و چهار فیلم «نقره فراموش شده»، «پروژه جادوگر بلر»، «آنچه در تاریکی انجام می دهیم»، «اژدها وارد می شود» مطالعه می شوند تا عملکرد و قابلیت های مستندنمایی را بررسی کند؛ تقابل حقیقت و واقعیت، هنر و ناهنر و خالص و ناخالص و چگونگی تولید حقیقت توضیح داده می شود. نتایج نشان می دهد که سینمای مستندنما با استفاده از رویکرد رسانه ای قادر به بیان مفاهیم و مضامین جدیدی است که توانسته آن را در محتوا و در نسبت با عناصر فرم، به کار گیرد و در طول زمان، روابط تازه ای برقرار کرده و زمینه ساز شکل گیری رویکردهای تازه در سینما باشد.

    کلید واژگان: مستندنمایی, آلن بدیو, حقیقت, رخداد, رسانه}
    Mahtab Pouyamanesh, MohammadAli Safoora *

    This study concentrates on the form of mockumentary and its relation to its content; focusing on its ability to represent the reality, in order to describe and analyze Mockumentary. In this study, the effect of the medium of cinema, is analyzed on mockumentary films through analyzing four successful mockumentaries, which all had achieved a considerable rating in IMDb and Metacritic. First, mockumentary is introduced and its features are described. Its relation to documentary cinema and fiction cinema is mentioned, their common features are considered and the potential and capacities of this genre are presented. Mockumentary as the name implies, has a very close correlation with documentary. In the first glance, mockumentary seems a copy which tries to get to the place of the reliable non-lying documentary, and waits until the documentary is made and then copies it, but in this research, it is emphasized that there are different philosophical perspectives about the Real and reality and its relation to the Truth, especially in contemporary philosophy. These discussions, challenge the authenticity and factuality of the mockumentary and documentary. According to Alisia Lebow, mockumentary might be the correct or more real form of documentary but through analyzing the theory of Alain Badiou in “Being and Event” we obtain the key concepts in his theory, which combines Set-Theory in mathematics and ontology. He suggests a kind of Meta-ontology based on Set-Theory. According to his definition of the Truth and the Real, and based on this duality (Truth/Real), a fair point for judging mockumentary can be found. Considering the relations and dualities between the key concepts in his ontology, a way of analyzing Mockumentary Cinema in recent years is offered; four successful samples in this genre have been analyzed, and meanwhile, some criteria for evaluating mockumentary films are achieved through them. A descriptive-analytic method is used to develop the argument. Initially, the definitions and presumptions about documentary are considered in order to clarify the different interpretations of this field, and then the different features in the form of mockumentary are studied. In Badiou’s words, Cinema of Mockumentary presents a void, which is an area for event to take place, which is made between documentary and fiction cinema. It is a void representing a lack of form. Mockumentary tries to fill this void by a new combination of fiction and reality. Mockumentary locates itself between documentary and fiction, and with the utilization of the techniques from both of them, makes a rearrangement in the boundaries of the documentary and fiction cinema. This new combination shows a new structure since it brings new dualities with the key concepts which mainly form the fiction cinema and the documentary. It suggests ways for finding better techniques in Documentary Cinema. The correlation between Documentary and Mockumentary, and their mutual influence on each other, results in the enrichment of both. In the present study, a variety of techniques and formal features in mockumentaries are identified through the analysis of four successful case studies.

    Keywords: Mockumentary, Alain Badiou, Truth, Event, Subject, Medium}
  • رزا بهوند*، فرناز قویونچی زاد، ندا درویشی
    زیبایی به عنوان جوهر هنر، همواره مورد توجه متفکران، هنرشناسان و فلاسفه بود ه است. سنت گرایان نیز به زیبایی شناسی به طور مستقیم و گاه ضمنی، پرد اخته اند . سنت گرایی، جریان فکری قرن بیستم میلاد ی د ر غرب است که توسط گنون، کوماراسوامی و شوان آغاز شد و با بورکهارت و د ر ایران با سید حسین نصر اد امه پید ا کرد ه است. د ر پژوهش پیش رو، با رویکرد ی شناختی، به بیان نظریاتی چند از فلاسفه و سپس به بیان آراء پنج تن از اند یشمند ان سنت گرا، د ر امر زیبایی شناسی پرد اخته، آن گاه با فرض اینکه، آراء سنت گرایان د ر باب زیبایی، د ارای ایهام و تناقضات آشکار همراه با منطق گریزی، بیان احساسی و عاری از واقعیت و حقیقت است، به نقد و ارزیابی این آراء و تفکرات پرد اخته شد ه است. به طور کلی، تعریفی که از زیبایی توسط فلاسفه عهد قد یم بیان شد ه، غالبا قایم به ذات بود ه و توجه به امور محسوس د ارد ، و تعریف سنت گرایان از زیبایی، بیانی مبهم، احساسی و سرشار از تناقض گویی است که مصاد یق آن را به معماری و سایر هنرها تعمیم د اد ه اند که حتی د ر موارد زیاد ی این تعریف به حاشیه رفته و د چار ایهام و ابهام نیز شد ه است؛ اما این مبحث که بسیاری از سنت گرایان زیبایی را به حقیقت تعبیر کرد ه اند ، امری انکارناپذیر است.
    کلید واژگان: زیبایی, نقد, سنت گرایان, نماد, حقیقت}
    Rosa Behvand *, Farnaz Ghouyunchizad, Neda Darvishi
    Aesthetics as the essence of art has always drawn the attention of intellectuals, critics, and philosophers. It has also been approached directly or implicitly by traditionalists. Traditionalism is a twentieth-century western school founded by Guenon, Coomaraswamy, Schuon and practiced by Burchardt and Seyyed Hossein Nasr in Iran. The present study draws upon a cognitive approach to discuss some philosophical views and then examines the aesthetics-associated ideas of these five traditionalists. We attempt to criticize such views based on this assumption that the traditionalists’ views on aesthetics are ambiguous and contradictory and irrational and include expressions devoid of truth or reality.Ancient school philosophers’ definition of aesthetics is mainly substantive and points to tangible matters. Comparatively speaking, the definition of traditionalists is merely vague, emotional, and contradictory. Such conceptualization has been extended to architecture and other arts. In many cases, this definition has even gone too far and caused ambiguity However, the fact that many traditionalists have taken aesthetics for the truth itself is undeniable.
    Keywords: Aesthetics, Critics, traditionalists, Symbol, Truth}
  • تبیین ادراک استحسانی و خلق تمثیلی در معماری اسلامی (حقیقت محور) با تکیه بر نفس معمار متاله (بر گرفته از آراء ملاصدرا)
    نسیم اشرافی*

    شناخت آثار معماری، بدون شناخت نفس پدیدآورنده آن، موضوعی است که امروزه در حوزه آسیب شناسی معماری معاصر، قابل تامل است. ازآنجاکه معماری پدیده ای است که خالق و مخاطب آن انسان است، پرداختن به مسیله ادراک نفس اهمیت بسیار بالایی دارد. امروزه خلط انواع معماری، فارغ از بررسی نفس خالق اثر، موجب مجاز شمردن هرگونه خوانشی نسبت به هر اثری شده است. این در حالی است که نوع نفس معمار بر اساس اینکه بر چه نوع معرفتی استوار است، می تواند حقیقت محور بودن یا نبودن اثر را رقم بزند. هر اثری از اندیشه ای حاصل می شود و هر اندیشه ای متاثر از ادراک نفس نسبت به سه موضوع انسان، عالم و خدا است. ازهمین روی اثری می تواند حقیقت محور باشد که اندیشه آن معطوف به حق باشد و به دنبال آن اندیشه ای می تواند حق محور باشد که از سیر درست ادراکی نسبت به عالم، انسان و خدا حاصل شده باشد. به همین دلیل پژوهش حاضر با روش مطالعات اسنادی، از تحلیل محتوای کیفی، برای تحلیل و داوری داده های استخراج شده از آیات و احادیث و متون اسلامی استفاده نموده و با تکیه بر مبادی حکمت صدرایی، علت حقیقت محور بودن آثار معماری اسلامی را در نحوه ادراک متفاوت نفس معمار متاله معرفی نماید که ادراک از نوع استحسان و خلق از نوع تمثیل در نفس مطمینه معمار منتج به ایجاد آثاری شده است که معیت اتحادی را با عالم، انسان و خدا رقم زده است.

    کلید واژگان: استحسان, نفس, تمثیل, معمار, حقیقت}
    Explaining the profound perception and allegorical creation in Islamic architecture (truth-centered), relying on the architectural soul(Based on the views of Mulla Sadra)
    Nasim Ashrafi *

    Recognizing the architectural works without the knowledge of the creator's soul is a subject that is contemplated today in the field of pathology of contemporary architecture. Since architecture is a phenomenon that is the creator and audience of a human being, it is important to address the issue of perception of the soul. Today, the confusion of architectural types, regardless of the self-examination of the creator of the work, allows any reading to be considered for any work, while the type of architectural soul based on what kind of epistemology can be based on the truth of whether the effect is centered or not. . Every work of thought is obtained, and any thought influenced by the perception of the soul toward the three subjects of man, the universe and God. Therefore, a work can be truth-centered, its thought oriented to the right, and then the thought can be right-axis, which is derived from the right perception of the world, man and God. Therefore, the present study is based on the method of documentary studies, analysis Qualitative content for analyzing and judging data extracted from verses, hadiths, and Islamic texts, and relying on Sadri's wisdom, introduces the cause of the truth-centered effects of Islamic architecture on how to perceive the soul of the architect, Creation of a kind of allegory in the soul of the architect has led to the creation of works that have the merit of union with the world. God has made man.

    Keywords: The field of human existencet, truth, Aesthetic, Ego, Architecture}
  • نسرین اسماعیلی*، علی مرادخانی

    از رویکردهای نظری مهم معاصر که می توان با آن آثار هنری را مورد تحلیل قرار داد آراء و اقوال ژاک لکان (1901-1980) روانکاو پساساختارگرای فرانسوی است. او با کنار هم نشاندن روانکاوی، فلسفه، زبان شناسی و انسان شناسی جهان ذهن سوژه انسانی را در مجموعه ای از روابط درهم تنیده و گسترده فرهنگی و اجتماعی تحلیل می کند. این مقاله قصد دارد تا با خوانشی لکانی، نقاشی های عکس بنیاد گرهارد ریشتر را، به عنوان مجموعه ای منحصربه فرد در هنرمعاصر از منظر نقد روانکاوانه به قدر وسع نگاه کند و بدین پرسش پاسخ دهد که بین «حقیقت» و «مجاز» در نقاشی ریشتر و روانکاوی لکانی چه نسبتی است؟ و نیز، چگونه مقولات ومفاهیم روانکاوی لکانی در نقد نقاشی ریشتر کارگر می افتد؟ روش مورد استفاده توصیفی- تطبیقی است و حسب داده ها و اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانه ای، اینترنتی، بر اساس مشاهده آثارهنری ریشتر و تجزیه و تحلیل آن ها با رویکرد روانکاوانه ی لکان است. مقاله حاضر، در صدد است نشان دهد که آیا می توان با مفاهیم لکانی نقبی به فهم و تفسیر آثار نقاشی ریشتر زد؟ درنهایت نتیجه چنین خواهد بود که حقیقت قطعی و نهایی در میان  نیست و واقعیت حسب مقولات لکانی بواسطه دستگاه چشم و سازمان یافته مطابق با تجربیات گذشته، فقدان و میل سوژه درک می شود. لذا تمام نقاط مرجع ما، هر چیزی که ما دربار ه آن صحبت می کنیم و هر روشی که از طریق آن عمل می کنیم، جمله آنها نه حقیقت مطلق که کلیشه هستند.

    کلید واژگان: ژاک لکان, گرهارد ریشتر, حقیقت, میل, امر واقع, واقعیت}
    Nasrin Esmaeily*, Ali Moradghani

    One of the most important contemporary theoretical approaches that can be used to analyze works of art is the theories of Jacques Lacan (1901-1980), a French post-structuralist psychoanalyst. By combining psychoanalysis, philosophy, linguistics, and anthropology, he analyzes the world of the human subject’s mind in a series of intertwined and extensive cultural and social relationships.This article aims to take a look at the painting-from-phtographs of the Gerhard Richter Foundation as a unique collection of contemporary artists from a psychoanalytic point of view; And to ask the question, what is the relationship between truth and appearance in Richter’s painting and Lacanian psychoanalysis? Also, how Lacan’s psychoanalytic concepts are found to be helpful in the critique of Richter’s painting? The method used is descriptive-analytical and based on data and information using library and Internet resources, based on the observation of Richter artifacts and their analysis with Lacan’s psychoanalytic approach. This article shows that Lacanian concepts can be generalized to Richter’s paintings. There is no definitive truth and reality is perceived through the eyes and the organized system according to past experiences, the lack and desire of the subject. All of our reference points, everything we talk about and whatever we do through them, are all not absolute truth but stereotypes.

    Keywords: Jacques Lacan, Gerhard Richter, Truth, Desire, The Real, Reality}
  • Zohreh Keramat

    The field of art criticism is very broad insomuch that a lot of various types of schools and ideologies have been in present over the years, and various approaches have emerged in this field. But they generally have humanistic and irreligious basis. Therefore, the vacancy of religious criticism and its divine principles and foundations, among approaches and types of art criticism, has provided the basis for questioning about what and how this criticism and its principles and characteristics are.This research is a fundamental theoretical one, and in terms of methodology is a libraries and analytical. According to this research, religion [in its true sense, means Islam] seems to be the proper basis for reading, interpreting, analyzing, and criticizing all human affairs, such as artworks. In addition, it does not have many other disadvantages that the other criticisms have. The basics and principles of this criticism can be deduced from the main sources and texts of religion. This article, is briefly concerned about what and some of the most important principles of religious criticism of artworks.

    Keywords: Criticism, Religious Criticism of Artworks, Divine Limits, Truth, Faith, Righteous Practice}
  • سودابه یوسف نژاد*، محمد منصور فلامکی

    بیان مسئله: رویارویی مرمت و حقیقت با محوریت مسئله زمان در این مقاله بررسی شده است. با فرسایش اثر در محیط پیرامون براساس نوع ماده معدنی یا آلی، پرسشی برای مرمت گر ایجاد می شود که در اثر فرسوده، حقیقت چگونه ارزیابی می شود؟ چالش موجودیت اثر در گذشته، یا وضعیت فرسوده فعلی آن در حال به عنوان حقیقت، مسئله ای است که مرمت همواره با آن مواجه است و پاسخ گویی به آن با تحلیل زمان می تواند نحوه نگرش و گزینش روش حفاظت، مرمت بهینه برای ماندگاری اثر را تعیین کند.
    هدف
    دستیابی به نظریه ای با محوریت زمان برای تعیین جایگاه حقیقت اثر به عنوان موجودیتی در حال یا گذشته.
    روش تحقیق: مسئله حقیقت در این پژوهش با تکیه بر تئوری های زمان، با مبانی نظری پدیده شناسی از وجوه مختلف بررسی شده است بر این اساس حقیقت نهان در نقاب ماده اثر با وجود انسان مرتبط است و از جنبه های دیگر، حقیقت به عنوان موجودیت اثر درگذشته یا شرایط کنونی آن در حال مورد بحث قرار گرفته است.
    نتیجه گیری
    با نگاهی پدیده شناسانه وابستگی حقیقت به وجود انسان به اثر شان حفاظتی می دهد؛ همچنین تئوری طرح شده در این مقاله، حقیقت اثر به عنوان موجودیتی در حال یا گذشته را با تکیه بر نظریه های زمان معین می نماید و می تواند بنیان های نظری را برای گزینش روش های مرمتی مناسب به منظور حفاظت و نگهداری بهینه ای اثر ایجاد کند. با پذیرش تئوری زمان دینامیک، گذشته وجود ندارد؛ تنها زمان حال هست و حقیقت، تمام موجودیت اثر در حال است، نه چیزی جای مانده در گذشته که مرمت با زدودن لایه های سطحی اثر به دنبال آن باشد و تمامیت وجود اثر در حال برای انتقال به آینده مورد حفاظت و نگهداری قرار می گیرد. در تئوری زمان استاتیک با نگاهی تقویم وار به زمان، گذشته وجود دارد و حقیقت اثر چگونگی آن در گذشته است با ارجاع به مستندات معتبر، موجودیت گذشته اثر، در حال با مرمت بازیابی می شود.
    کلید واژگان: زمان, حقیقت, مرمت, حفاظت, میراث فرهنگی}
    Soodabeh Yousefnejad*, Mohammad Mansur Falamaki

    Statement of Problem: The confrontation of restoration and truth oriented to the problem of time is investigated in this article. With the erosion of the work in the environment based on the type of inorganic or organic matter, a question arises for the restorer, how is the truth evaluated in the worn-out work? The challenge of the existence of the work in the past, or its current state of deterioration as a truth, is a problem which the restoration always faces, and responding to it by time analysis can determine the approach and the selection of conservation method for the work’s survival.
    Objective
    the current study aims to create a time oriented theory for determining the position of the truth of the work as an entity in the present or the past.
    Research
    method
    In this research, truth has been studied based on the theories of time, with the theoretical foundations of phenomenology. Accordingly, the truth hidden in the mask of the material of the work related to the human existence, and from other aspects, the truth as the existence of the work in the past or its current condition in the present has been discussed.
    Conclusion
    With the phenomenological view, the dependence of truth on the human existence gives to the work a protective status. In addition, the theory proposed in this article determines the truth of the work as an existence in the present or past, based on time theories and can create the theoretical foundations for selecting suitable restoration methods to optimally protect and maintain the work. By accepting the theory of dynamic time, there is no past; there is only present time, and the truth consists in the entire existence of the work in the present, not a thing left in the past, that, by eliminating the surface layers of the work, the restoration pursuits it; the totality of the existence of the work in the present is conserved and maintained for transmission to the future. In the theory of static time, with a chronological look at time, there is past, and the truth of the work is its past. With a reference to valid documentation, the existence of the past of the work is restored in the present
    Keywords: Time, Truth, Restoration, Conservation, Cultural heritage}
  • مصطفی گودرزی*، نیلوفر براری

    ظهور طغیانگر عکاسی و مباحث نظری و انتقادی که به دنبال آن در جهان شکل گرفت، بی تردید رویکردها و نگاه های جدیدی را در مورد مفهوم هنر، چیستی آن، رابطه اش با جهان پیرامون و مباحث فلسفی دیگر مطرح نمود. این مقاله در صدد است تا ضمن توصیف و تفسیر سه رویکرد نو و البته غالب در دوران معاصر در مورد عکاسی و ماهیت آن، به مقایسه آنها با مفهوم حقیقت نزد افلاطون بپردازد. ازاین رو، ابتدا آراء صاحب نظران این تفکرات جدید یعنی «جان سارکوفسکی»، «سوزان سانتاگ» و «رولان بارت» را درباره عکاسی و رابطه آن با حقیقت و واقعیت بررسی کرده و نظریات هر یک را با توجه به زمینه فکری شان تحلیل می کند؛ سپس دیدگاه افلاطون درباره هنر و ارتباطش با حقیقت معقول که در رساله «جمهور» بدان پرداخته را بیان کرده و در آخر با مقایسه نگرش این سه نظریه پرداز با آراء افلاطون به روش توصیفی-تحلیلی نسبت عکاسی و حقیقت مثالی را روشن می سازد. در این مقاله سعی شده است که خود عکاسی به عنوان یک پدیده مستقل با استناد به نظریات سارکوفسکی، بارت و سانتاگ تعریف و تاویل شود. چرا که در عین یکسانی موضوع، آنچه که سه منتقد بدان می پردازند در سه بستر مختلف مطرح گشته که در عصر حاضر، جامع تمامی نظریات بیان شده است.

    کلید واژگان: عکاسی, حقیقت, افلاطون, رساله جمهور, جان سارکوفسکی, سوزان سانتاگ, رولان بارت}
    Mostafa Goudarzi*_Niloofar i barar

    The rebellious advent of photography and its consequent theoretical and critical discussions gave rise to new approaches and insights on the concept and nature of art as well as its relationship with the surrounding world and other philosophical discussions. Theorists and their contemporaneous artists have repeatedly questioned, analyzed and described photography as a kind of art within the short time from the invention of this new medium and have either accepted or rejected it. In addition, the nature of art from the very beginning of its development dating back to many years before the birth of photography and its connection with the truth presented a new medium to the philosophers who kept providing innumerable, and sometimes conflicting, interpretations in their treatises following the discovery this connection. Much focus was put on evaluating the missions and discovering the capabilities and boundaries of photography with its cut-off world after several decades when photography had found a relatively stable position among the arts. From the very beginning of its emergence, photography has always promised to depict visible realities and truth and claimed to represent and record them forever. For a long time, this claim was confirmed by the documentary property of the images captured by the camera. However, shortly after the advent of new technologies and using various features to manipulate images, this property confronted with a new challenge. The images had lost their past credibility and their legitimacy had been questioned by its critics more than ever. Gradually, the views of artists and critics have changed, mostly negatively, until they realized that the only mission of a photographer is not recording truth and the nature of this media is much wider and deeper of the old claim relies on visual accuracy of photographs. This article aims to describe and interpret three new and dominant contemporary approaches to photography and its nature. It seeks to review the perspectives of new thinkers such as John Szarkowski, Susan Sontag, and Roland Barthes about photography and its relation to truth and reality, and to analyze their thoughts based on their intellectual backgrounds. It also aims at describing Plato’s view concerning art and its relation to the logical truth discussed in the “Republic” treatise, and finally clarifying the relationship between photography and the ideational truth using a descriptive-analytical method by comparing the attitudes of these three theorists with Plato’s. The required data were collected through library studies and over the Internet and were analyzed qualitatively. This paper has attempted to define and interpret photography as an independent phenomenon based on the perspectives of John Szarkowski, Roland Barthes and Susan Sontag, since these three critics dealt with the same subject in three different contexts and their view points are now considered comprehensive enough to include all theories. This article also aimed to find the similarities and differences in the theories developed by three thinkers in order to achieve a more accurate interpretation and recognition of photography from their perspective.

    Keywords: Photography, Truth, Plato, the Republic, John Szarkowski, Susan Sontag, Roland Barthes}
  • نسیم اشرافی، محمد نقی زاده*

    نوع شناخت و معرفت در هر جهان بینی، میزان «ماندگاری» اندیشه در آن جهان بینی را مشخص می سازد که در بازشناسی هنر و معماری اسلامی، غایت شناخت، «کشف حقیقت» و غایت خلق، «حصول ماندگاری» اثر است. هنرمند مسلمان، با تجلی «معرفت1 حضوری» در«نفس»، «حقیقت» را به واسطه «هندسه» صورت بخشی می کند. اما هنرمند غربی در گذشته، «حواس» را ابزار کافی برای شناخت دانسته و اعراض ادراک شده در «نفس» را، به جای«حقیقت»، صورت داده است و در معاصر، با جایگزینی واژه «ایده2» به جای«حقیقت»، شناخت را نه در «حواس» بلکه در ذهن جستجو می کند. پژوهش حاضر با شناخت «شناخت شناسی» غربی و اسلامی، جایگاه مفاهیم «حقیقت» و«ایده» را در دو فرایند شناخت و خلق آثار نشان می دهد؛ تا علت ماندگاری آثار هنر اسلامی را در بستر زمان های مختلف و ناپایداری سبک های ایجاد شده در معماری معاصر غرب را در نحوه جهان بینی حاصله از شناخت شناسی هر یک تبیین نماید.

    کلید واژگان: آفرینش, شناخت, هنر و معماری, حقیقت, ایده}
    Nasim Ashrafi, Mohammad Naghizadeh *

    Creation of art and architecture without considering of knowledge will be an incomplete creation. The kind of understanding and cognition in every worldview forms the process of formation and sustainability of thought. Knowledge is a familiarity with someone or something, which can include facts, information, descriptions, or skills acquired through experience or education. It can refer to the theoretical or practical understanding of a subject. It can be implicit or explicit; it can be more or less formal or systematic. In philosophy, the study of knowledge is called epistemology; the philosopher Plato famously defined knowledge as "justified true belief." However, no single agreed upon definition of knowledge exists, though there are numerous theories to explain it. Knowledge acquisition involves complex cognitive processes: perception, communication, association and reasoning; while knowledge is also said to be related to the capacity of acknowledgment in human beings. The eventual demarcation of philosophy from science was made possible by the notion that philosophy's core was "theory of knowledge," a theory distinct from the sciences because it was their foundation. Without this idea of the "theory of knowledge," it is hard to imagine what "philosophy" could have been in the age of modern science. Symbolic representations can be used to indicate meaning and can be thought of as a dynamic process. Hence the transfer of the symbolic representation can be viewed as one ascription process whereby knowledge can be transferred. Other forms of communication include observation, verbal exchange, and audio and video recordings. Philosophers of language and semioticians construct and analyze theories of knowledge ilm) is given great significance. "The Knowing" (al- ‘ ,علم : transfer or communication. Islam, knowledge (Arabic ‘Alïm) is one of the 99 names reflecting distinct attributes of God. The Qur'an asserts that knowledge comes from God. Knowledge which comes from intuition may lead to true creation. In other hand, true artworks have a true thought or intuition in their background. Recognition of Islamic art and architecture shows that target of perception was intuition and the target of creation was durability in artwork. Muslim artist understood the truth via intuition not science and tried to form her/his thought by geometry which born in her/his imagination so her/his creation was in the direction of existence. Senses were necessary but inadequate in her/his cognition process so they were sufficient near the Greek thought. Greek artist focused on characters of phenomena instead of theirs existence. So in the creation process they tried to explore these characters in geometrical face than in modern era, artist limited the understanding in mental by replacing the concept instead of truth, he/she doesn't attend senses and intuition. This research tries to show the position of truth and concept in the Islamic and modern art creation by cognition of Islamic epistemology and modern. Then it shows the reasons of sustainability of past Islamic works in different eras, and on the other hand, shows the reasons of modern variation thoughts and aims to consider the relation between object and subject via philosophy approach in every worldview.

    Keywords: Creation, Art, Architecture, Cognition, Truth, Concept}
  • Nasim Ashrafi, Mohammad Naghizadeh *
    Recognizing the link between “Cognition" and "Architectural Creation” indicates that there is a relation between subject and object. Correct understanding of this relationship helps artistic creativity, especially in the architecture, to take steps towards proving truth that have caused works to be continued over the past times. Knowledge and cognitions in architecture are categories that today theory of which have been neglected to be explained. Failure to comply with epistemology1, i.e. incorrect epistemology, has resulted to subjective ideas which are emerged in the framework of ideologies expressed in architecture, as a form inconsistent with national and Islamic identity. So that once more, the ideas resulting from perception of the created works, with replacement of concepts and ideas instead of principles and truth of work, tend to reject previous cognition and suggest new cognition-based theories which not only will not lead to integration in works creation but it will be one step away from reality. This process continues until now, due to lack of understanding about the origins of the crisis, the trend is adopted as an individualistic process andart knowledge is juxtaposed with artistic taste. This study is an attempt to review and recognize the role of knowledge in the past process of Islamic architecture in Iran with an analytical- interpretation approach in order to show the role of knowledge in the circle of creation and understanding of architecture as causes of inefficient contemporary theories put forward in this area, by exploring a philosophy of cognition.
    Keywords: Cognition, architecture, Truth, existence}
  • علیرضا اسمعیل زاده برزی
    در این مقاله در پی آن هستیم که دیدگاه تازه ای را که آلن بدیو، فیلسوف زنده فرانسوی، در رابطه با نسبت میان هنر و فلسفه طرح کرده است، با نظر به اصول اساسی فلسفه وی، تشریح نموده و جایگاهی را که مسئله «تفسیر» در این دیدگاه تازه خواهد یافت تعیین و تبیین کنیم. بدیو، دیدگاه خود را در باب نسبت یادشده در مقابل سه دیدگاهی عرضه می کند که معتقد است تنها دیدگاه های موجود در طول تاریخ فلسفه در زمینه موضوع مورد بحث بوده اند: دیدگاه های «تعلیمی»، «کلاسیک»، و «رمانتیک». بدیو بر آن است که در هیچ یک از دیدگاه های فوق نسبت هنر و حقیقت همزمان «تکین» و «درون ماندگار» نبوده است، یعنی هنر هیچ گاه به عنوان تولیدکننده حقیقی مخصوص به خود شناخته نشده است. بدیو در دیدگاهی که ارائه کرده است چنین جایگاهی را به هنر در کنار علم، سیاست، و عشق اعطا کرده است. این نسبت تازه میان هنر و حقیقت موجب ایجاد نسبت تازه ای میان هنر و فلسفه می شود. در این نسبت تازه فلسفه نه ارباب هنر است و نه خادم درگاه آن؛ فلسفه حقیقت را از بیرون به هنر تحمیل نمی کند و چنین نیز نیست که وظیفه اش تفسیر و بیان معنای حقایقی باشد که هنر آنها را دریافته است. در دیدگاه بدیو، از آنجا که حقیقت هنری منحصر به خود هنر است و نیز از آنجا که حقیقت اساسا امری است که در تضاد با معناهای موجود است، بنابراین فلسفه نمی تواند با تفسیر هنر و روشن کردن معنای آن در حقیقتی که هنر آن را تولید کرده است شریک شود و آن را به بیان درآورد. کاری که فلسفه در نسبت با هنر می کند این است که با متمایز ساختن حقایق از دوکساها یا عقاید، وجود حقایق هنری را اعلام می کند.
    کلید واژگان: آلن بدیو, فلسفه, هنر, حقیقت, تفسیر, عقیده}
    Alireza Ismaeilzadeie Barzi
    In this article it would be tried to elaborate Alain Badiou’s novel view to the relationship between art and philosophy and furthermore to illustrate the role that “interpretation” plays in his novel view. Badiou believes his point of view toward this relationship to be the opposite of three visions which, to his eyes, have been the dominant views across western history of philosophy: didacticism, romanticism, and classicism. He thinks that in none of these three views the relationship between art and truth has ever been regarded as “singular” and “immanent”, that is to say, art has never been honored as the producer of a truth of its own. Badiou renders art such a status of having its own truth next to that of science, politics and love. This new relationship between art and truth brings about a new relationship between art and philosophy. In this new relationship, philosophy is neither art’s master nor its servant; it does not impose meaning on art from outside and its task is not to interpret or express the truths that art has reached to. According to Badiou, since artistic truth is restricted to art itself and since the truth is basically something contrary to extant meanings, therefore, philosophy cannot share or express through interpretation and illustration the truth that art produces. What philosophy does in relation to art is to draw a distinction between truths and doxas or “common beliefs”, and hence to declare the artistic truths.
    Keywords: Alain Badiou, philosophy, art, truth, interpretation, doxa}
  • احمد رحمانیان
    بر طبق تفسیری که این مقاله بر پایه مسئله وجود و حقیقت از روایتی به دست می دهد که هایدگر درباره تاریخ استتیک نقل می کند، در تفکر یونانیان هنر نحوه ای از پدید آمدن (= آشکار شدن) موجودات، و از این رو نحوه ای از تحقق حقیقت بود، بنابراین نزد آنان جایگاه هنر همواره معین و ضرورت آن محرز بود. اما، در تفکر افلاطون، و به واسطه تلقی خاص وی از هنر و پدید آمدن در معنی عام کلمه (poiesis) بر پایه نظریه ایده، هنر نسبت پیشین خود را با حقیقت از دست داد، از این رو بحث درباره ضرورت آن و جایگاهش در حیات انسانی ضروری گشت. این بحث خود مشخص کننده آغاز تفکر رسمی درباره هنر، و به زعم هایدگر، آغاز استتیک است. افزون بر این تفکر افلاطون به مثابه خاستگاه استتیک واجد عناصری است که بعدها در دوره مدرن به عنوان مولفه های اساسی استتیک مشخص شدند؛ یعنی، ورود زیبایی به تعریف هنر و گسست زیبایی از حقیقت. در دوره مدرن و ظهور سوبژکتیویسم گسست میان زیبا، حقیقی و خیر کامل گشته و اثر هنری اساسا به برابرایستا (یا ابژه) aisthesis (حس) بدل می گردد. از این رو، هنر در مقام برآورنده امر زیبا و لذت استتیکی دیگر نمی تواند واجد ضرورتی در حیات انسانی باشد. این همان رویدادی است که هگل آن را به عنوان پایان هنر مشخص می کند. اما، واپسین مراحل تاریخ استتیک به واسطه تلاش هایی مشخص می گردد که در قرن نوزدهم از جانب واگنر و نیچه به منظور اعاده ضرورت هنر صورت می گیرد، گرچه، به زعم هایدگر، این تلاش ها نهایتا راه به جایی نمی برند.
    کلید واژگان: استتیک, هنر, وجود, حقیقت, زیبایی, مرگ هنر}
    Ahmad Rahmanian
    According to the interpretation which is based on Being and Truth derived from Heidegger’s narration of history of Aesthetics, for the Greek, Art was a way to generate, to disclose, the beings; therefore, it was a way for the establishment of the truth. So the status of art was well-defined and the need to it was inevitable. In Plato’s thought – by his own conception of art and generation [poiesis] on the basis of the theory of Idea – art lost his early relation to truth, and then it was to decide on its status in the human life. This characterizes the beginning of Aesthetics. Moreover, Plato’s thought as the origin of Aesthetics has the elements characterized as the basic elements of Aesthetics; it means the entrance of Beauty to the definition of art and divergence among beauty and truth. During modern age and the emergence of subjectivism the divergence among the beautiful, the true, and the good had been completed and the artwork turned to an object of aisthesis. Therefore, art as the role of creating the beautiful and the aesthetic pleasure couldn’t have essential role in human life. This is the event characterized as the end of art in Hegel’s Aesthetics. However, The last phases of the history of Aesthetics is characterized by Nietzsche and Wagner’s attempts in order to make restitution for art’s necessity, though, Heidegger believes, these attempts couldn’t be successful.
    Keywords: aesthetics, art, being, truth, beauty, the end of art}
  • عبدالحمید نقره کار، محمدمنان رئیسی
    موضوع کمیت و کیفیت تجلی هویت اسلامی در معماری دوران اسلامی از مباحثی است که پیرامون آن افتراق نظر زیادی میان اندیشهمندان وجود دارد. برخی به بازتاب حداکثری محتوای اسلامی در آثار معماری این دوره اعتقاد دارند. در مقابل، برخی دیگر انعکاس حداقلی هویت اسلامی و نفی وجود هر نوع رابطه بین محتوای دین و این آثار را بیان میکنند. در این مقاله نظریه سومی در این خصوص ارائه میگردد که اساس آن، اعتقاد به تجلی نسبی محتوا و هویت اسلامی در صورت و کالبد معماری دوره اسلامی به عنوان اصلی منطقی است. مقاله، این اصل بنیادی را مطرح مینماید که اسلام به عنوان مکتبی فکری و اعتقادی، حقایقی مفهومی را در حوزه هنر مطرح کرده که در ایده ها و ایدهآلهای هنرمندان و معماران انعکاس یافته است. این حقایق بنیادی و ثابت میتوانند طی فرایندی معین با اجتهاد خلاقانه هنرمندان در هزاران پدیده به صورت نسبی تجلی نمایند. در این مقاله، ضمن اتخاذ رویکردی تاریخی تفسیری، با بهرهگیری توامان از روش استدلالی منطقی و بر پایه متون مستند دینی به اثبات این مدعا خواهیم پرداخت. پایه اساسی در اثبات این نظریه، اصل تفکیک گزاره های نظری، عملی و مصادیق در حکمت اسلامی است که تبیین خواهد شد.
    کلید واژگان: هویت اسلامی, معماری دوران اسلامی, حکمت نظری, حکمت عملی, حقمداری, عدالتمداری}
    Abdolhamid Noghrekar, Mohmmad Manan Raeisi
    The subject of quality and quantity of manifestation of Islamic identity in the architecture of Islamic era is one of the topics around which there are many diverse views among thinkers. Some scholars believe in the maximum reflection of Islamic contents in the architectural works of this age. Oppositely، some others thinkers express the minimum reflection of Islamic identity and deny the existence of any kind of relation between the contents of religion and these works. In this article، a third standpoint is presented on this topic، upon which، the belief in relative manifestation of Islamic content and identity in form and body of architecture of Islamic age is a logical principle. The article puts forth this basic principle that Islam as an intellectual and ideological school of thought has put forth certain conceptual facts on the domain of art which is reflected in the ideas and ideals of artists and architects. These basic and fixed facts can appear in thousands of phenomena in a relative form through a certain process with the creative effort of artists. In this article، while adopting a historical-interpretive approach، and joint utilization of reasoning-logical method and based on religious documented texts، this claim will be proved. The basic pillar in proving this hypothesis، is the principle of detachment of theoretical، practical phrases and examples in the Islamic wisdom which will be elaborated.
    Keywords: Islamic Identity, Architecture of Islamic Ages, Theoretical Wisdom, Practical Wisdom, Truth, oriented Attitude, Justice, centered Attitude}
  • شمس الملوک مصطفوی
    در تحلیل هنر به روش پدیدارشناسی به دو جریان عمده می توان اشاره کرد: پدیدارشناسی سوبژکتیو و پدیدارشناسی غیرسوبژکتیو. پدیدارشناسان سوبژکتیو هنر، روش هوسرل را که مبتنی بر کشف معانی و ذوات در ساحت آگاهی است، در تحلیل زیبایی شناسی به کار می برند و لذا زیبایی شناسی را به مثابه یک علم تلقی می کنند، اما در پدیدارشناسی هرمنوتیکی، عمده توجه، به ذات هنر و نسبتش با حقیقت معطوف است. در میان این گروه از پدیدارشناسان، هایدگر جایگاه خاصی دارد. وی از یک سو هرمنوتیک را با وجودشناسی پیوند می زند؛ چون بر این عقیده است که در جریان عمل فهم است که اشیاء ظاهر می شوند و وجود منکشف می شود و از سوی دیگر پدیدارشناسی را نیز با امر آشکارشونده که نزد او همان وجود است، مرتبط می داند و لذا پدیدارشناسی وی جنبه هرمنوتیکی به خود می گیرد. هایدگر با این نگاه در کتاب مشهور خود منشا اثر هنری، به تحلیل اثر هنری می پردازد. وی با نقد زیبایی شناسی علمی که هنر را به حس و لذات ناشی از حواس تقلیل می دهد، می گوید که از رهگذر هنر است که می توان نسبتی وجودی با گذشته برقرار کرد و به شناخت عالم یک قوم تاریخی راه یافت. در مجموع هایدگر هنر را محل رخداد یا پیشامد حقیقت می داند. مقاله حاضر بر آن است نشان دهد که چگونه هایدگر با به کارگیری روش پدیدارشناسی هرمنوتیکی در تحلیل اثر هنری، ضمن گشودن راهی نو به سوی روشن شدن پیوند وثیق میان هنر و حقیقت، اثر هنری را محل برقراری و ظهور عواملی می داند که فتوح وجود را برای آدمی فراهم می آورد.
    کلید واژگان: هایدگر, پدیدارشناسی, اثر هنری, وجود, حقیقت, آشکارگی}
    Shamsolmolook Mostafavi
    In the phenomenological analysis of art two main streams can be recognized: subjective phenomenology and non-subjective phenomenology. In order to do an aesthetic analysis, while believing that aesthetics is a science, the subjective phenomenologist of art corresponds to Husserl method of exploring meaning and essence in the realm of conscience; but for a hermeneutic phenomenologist, what is at stake is the essence of art and its relation to truth Among these phenomenologist groups Heidegger is granted a special status. He, on the one hand, connects hermeneutics with ontology, believing that it is through understanding that objects appear and the existence shows up itself; on the other hand, he relates phenomenology to “disclosure” which for him equals to being; hence, his phenomenology finds a hermeneutical dimension. This is the viewpoint of Heidegger in his famous book, The Origin of the Work of Art, by means of which he analyses the work of art. He criticizes scientific aesthetics in which the art is reduced to senses and the pleasures of sensation; contrary to this notion, Heidegger believed that it is through art that we can establish an ontological relationship with the past and would be able to understand the universe of a historical nation. On the whole, Heidegger recognizes art as the place for the event or happening of truth. This article tries to show how Heidegger, using hermeneutic phenomenology, analyses the artwork and, while opening new window to understanding of authentic relationship between art and truth, introduces the artwork as the place where the openness of being happens to human.
    Keywords: phenomenology, artwork, existence, truth, disclosure}
  • نیر طهوری

    با تامل در آثار هنری ایران قبل و پس از اسلام، آنها را در انطباقی تنگاتنگ ولی رمزی با باورهای اعتقادی این مرز و بوم می یابیم. از آنجا که هنر شاخه ای از معرفت و حاصل ادراکی وجودی از هستی به شمار می رفت، اثر هنری نیز نتیجه معرفت حاصل از سلوک هنرمند در سیری دائمی از حقیقت به عالم خاکی و نیز رجوع دوباره بدان بود. بدین دلیل برای شناخت هنر و زیبایی در باورهای ایرانی به ویژه پس از اسلام، باید به مسئله خلقت رجوع کرد که بر اساس آن عالم هستی از حضرت حق نشئت می گیرد و به صورتی سلسله مراتبی در کسوت موجودات ظاهر می شود. هر موجود در این نظام نسبتی ویژه با حقیقت و زیبایی دارد. در نتیجه اثر هنری و هنرمند نیز در همین حیطه قرار می گیرند.
    در نوشتار حاضر، پس از روشن کردن نسبت حقیقت با زیبایی و نیز ارتباط این دو با هنر، هنرمند و اثر هنری در باورهای ایرانی- اسلامی، کوشش شده نشان داده شود که چنین هنری حاصل بصیرتی باطنی است و بنابراین، درک آن نیز مستلزم دریافتی درونی و وجودی است که در معیارهای عقلی و حسی نمی گنجد. سرانجام آشکار می شود به دلیل غلبه کیفیت بر کمیت در همه چیز از جمله حروف و اعداد، در ایران پس از اسلام به تدریج خوشنویسی و معماری نسبت به هنرهای دیگر از جایگاه و مرتبت برتری برخوردار می شوند.

    کلید واژگان: هنر, سنت ایرانی, اسلامی, حقیقت, نور, وجود, هستی, کمال و جمال, حسن, زیبایی}
    Nayyreh Tahouri

    By contemplating upon Iranian art works (before and after Islam), one realizes that they have a close affinity and conformity, and at the same time mysterious relation with the religious beliefs of this land. Since art is considered to be a branch of knowledge and a result of essential comprehension of existence, art works were accordingly the product of knowledge attained by the mystic journey of the artist from truth to the material world and back. Hence, one has to refer to the idea of creation in order to gain knowledge about the concepts of art and beauty in Iranian pre Islamic and especially post Islamic beliefs. Based on the idea of creation, the universe stems from God and places the creatures in a hierarchical order. Each creature in this relational system has a particular relationship with the truth and beauty; hence, the art work and artist are in the same spectrum. The present article, after clarifying the connection between the truth and beauty and their relationship with art, artist, and art work in the Iranian-Islamic beliefs, tries to show that such an art results from an inner intuition, and therefore, its comprehension requires intuitive understanding which does not fulfill the sensational and rational mind. Finally the article makes it clear that due to a domination of quality over quantity in everything including letters and figures in post-Islamic Iran, calligraphy and architecture gradually gain priority over other forms of art.

    Keywords: Art, Islamic-Iranian tradition, Truth, Light, Essence, Existence}
  • محمد جواد صافیان

    هایدگر به پرسش از ذات هنر، از راهی متفاوت با روش های معمول و متعارف دوره جدید که در حیطه زیبایی شناسی قرار دارد، پاسخ می گوید. راه او در تقرب به ذات هنر و حقیقت کار هنری راهی است بسیار پر پیچ و خم و دشوار، زیرا (به نظر او) درک امروزی ما از هنر و کارهای هنری و نسبت کارهای هنری با ما، زیر حجاب موجودبینی تاریخی طولانی قرار گرفته است که خود حاصل غفلت از حقیقت وجود است. هایدگر تاریخ دو سه هزار ساله اخیر را تاریخ غفلت از وجود می داند. بشر با غفلت از وجود خود را به جای آن می نشاند و همه چیز را از منظر خود می نگرد و این منظر را عین حقیقت می انگارد.
    این وضعیت در تلقی ما از هنر و کار هنری به خوبی نمایان است. هایدگر برای غلبه بر غفلت تاریخی از وجود ساده ترین و بدیهی ترین مفاهیم ما را به چالش می کشد. مفاهیمی نظیر مفهوم شی ء و شی ء بودن شی ء، مفهوم ابزار بودن ابزار، مفهوم انسان و نحوه هستی آن، مفهوم زمین، مفهوم حقیقت و. .. تلقی ما از هنر و کار هنری بر همین مفاهیم استوار است و این مفاهیم در بستر غفلت از وجود شکل گرفته اند لذا برای نیل به ذات هنر باید بر این مفاهیم و غفلتی که در اساس این مفاهیم است غلبه کرد. هایدگر در روش پدیدارشناسی امکانهایی برای چنین مقصودی یافته است.
    راه پدیدارشناسانه هرمنوتیک دازاین را می توان در یک عبارت خلاصه کرد: بگذاریم اشیاء خود را نشان دهند. چیزی را بر آنها تحمیل نکنیم. همه تلاش هایدگر معطوف به همین نکته است. او با طرح پرسشهای پی درپی می خواهد خود از میان برخیزد تا چیزها، چه کارهای هنری، چه ابزارها، چه زمین، چه حقیقت، چه ذات آدمی و چه هر چیز دیگر خود را نشان دهند.

    کلید واژگان: پدیدار شناسی, هرمنوتیک, کار هنری, تفکیک و تخریب, ابزار, حقیقت, عالم, زمین}
    Mohammad Javad Safian

    Heidegger responds to the questions of the nature of art in a different way from the common and conventional methods in the modern time, which are commonly based on aesthetics. The route he takes to get close to the nature of art and the truth of art is a tortuous and hard one. This is so because, in his view, our understanding and appreciation of art, art works, and their relationship to us is veiled by the long historical ontic, Which is by itself a product of the ignorance of being. Heidegger views the history of the late two or three thousand years as the history of the ignorance of being. Ignoring being, man regards himself as the very being, views everything from his own viewpoint, and takes this viewpoint as the very truth. This tendency is quite obvious in our view of art and art works. Heidegger calls into challenge the most obvious and taken for granted concepts such as object and the objectness of an object, tools and their concept, man and his existence, Earth, and the concept of truth. Our perception of art and artworks is based on these named concepts and they have been created on the basis of this ignorance of being. To get into the nature of art, therefore, one should rise above these concepts and the related ignorance. To do so, Heidegger has found some methods in his phenomenological approach. The hermeneutic phenomenological Dasian method can be reduced to: let the objects present themselves, and do not impose anything on them. By putting numerous questions forward, he is to rise above the common concepts in order to allow the objects (whether art works, tools, Earth, truth, human nature or else) present themselves.

    Keywords: Phenomenology, Hermeneutics, Art works, Separation, destruction, Truth, Universe, Earth}
  • محمد ضیمران

    نگارنده در این نوشتار بر آن است که ضمن بررسی مفهوم حقیقت ومناسبت آن با هنر از دوران افلاطون تا کنون، رویکرد دریدا به هنر و نقد هنری را با تکیه به آرای اندیشمندانی چون کانت، هایدگر و نیچه، مورد وارسی و مداقه قرار دهد و در این چارچوب، نظریه پاراگون در «نقد قوه حکم کانت» را در بررسی مناسبت میان گستره هنر و ساحت فرا هنری تحلیل و تبیین نماید. برای اثبات موضع بنیان فکنانه دریدا نیز چند اثر هنری را تفسیر نموده و مناسبت میان گستره درون ذات و برون ذات را در حیطه هنر بیان می کند.

    کلید واژگان: حقیقت, هنر, محاکات ارزشی, داوری, ذوق, قاب, اثر هنری, لوگوس مداری}
    Mohammad Zaimaran

    Considering and contemplating the concept of truth and its relation with art from Plato up to now, this article is to study Deridda’s approach to art and art criticism relying on the beliefs of the thinkers such as Kant, Heidegger, and Nietzsche. Surveying the correlations between the scope of art and extra-art, the article additionally clarifies Kant’s theory of paragon in the Critique of Judgment. Besides, the article analyzes some artistic works in order to prove Derrida’s deconstructive approach to art.

    Keywords: Truth, Art, Judgment, Taste, Frame, Artistic work, Logo-centrism}
  • علیرضا نوروزی طلب
    هر گونه قضاوت و داوری در مورد اثر هنری یا حقیقت هنر و زیبایی، مبتنی بر این اصل است که انسان پیش از حکم، تصوری از هنر و زیبایی داشته باشد. آیا منشا تصوری که از حقیقت هنر در ظرف ادراکی انسانها به تحقق پیوسته است، حقیقی است؟ و یا آنکه منشا آن تصور، اعتباری و مبتنی بر سلیقه و عادت و ذوق و پسند و تداعی و خواستهای فردی و اجتماعی است، که پنداری از صورت و حقیقت هنر را در ذهن به وجود آورده است؟
    اثر هنری صورتی از حقیقت هنر و به عبارتی، تجلی «صورت حقیقی هنر» است. اثر هنری به تمام ذات همه وجود و ماهیت خود را از هویت صورت نوعیه هنر دریافت می کند. هویت هنر ناشی از زیبایی حقیقی است و زیبایی حقیقی منشا تحقق «صورت نوعیه هنر» است.
    هنرمند با دریافتی شهودی از هستی، صورتی نوعیه، مجرده و نورانیه و مثالی از زیبایی حقیقی در ظرف خیال خویش ابداع می کند که این صورت نوعیه به تمام ذات، هستی خود را بنا به ظرفیت وجودی هنرمند، از زیبایی مطلق و ازلی دریافت کرده است. آن صورت نوعیه، مبداء و منشا ایجاد اثر هنری است. تفسیر اثر هنری مبتنی بر دستگاه فکری مفسر است. تفسیر کننده اثر هنری، نخست با صورت هنر مواجه می شود و سپس با مختصاتی که در صورت هنری تحقق پیدا کرده است، به تفسیر و نقد اثر می پردازد. تفسیر اثر هنری از طرف تفسیرگران متفاوت با پیش زمینه های ذهنی مختلف، منجر به ظهور مفاهیم گوناگون ذهنی و حتی متضاد، نسبت به یک اثر هنری، خواهد شد به همین جهت یک اثر هنری خصوصا در حوزه ادبیات با قرائتهای متفاوت و برداشتهای گوناگون و حتی متضاد، تفسیر یا خوانده می شود. هر گونه تفسیر در ارتباط با نشانه ها و نمادهای موجود در اثر، در حکم واکنش روحی ما نسبت به متن است. در معنایی کلی، متن به چیزی اطلاق می شود که تفسیر از آن آغاز و به آن ارجاع داده می شود. متن هنری، متنی است با ساختار زیباشناختی که امکان تفسیرهای متعدد را فراهم می کند. متن هنری حقیقت ذاتی خود را از «صورت نوعیه هنر» اخذ می کند و معانی متعددی را در رویکردهای متفاوت تفسیری، آشکار می کند. شناخت ساختار ذهنی منتقد و مخاطب آثار هنری، می تواند مبانی نظری مفسران را آشکار کند. صورت هنری، مستقل از دستگاه نظری مفسران به حیات مستقل خویش در اثر هنری متکی و فراتر از هر تفسیری دارای استقلال ذاتی است.
    کلید واژگان: هنر, هنرمند, اثر هنری, زیبایی, سنت, ذات شناسی هنر, تفسیر, امر قدسی و معنوی, شهود, حقیقت, فاعل شناسا, سوژه, ابژه, صورت نوعیه, هویت, ماهیت, نشانه شناسی, دورهرمنوتیکی, تخیل هنری}
    Alireza Norouzitalab
    An artwork is a form of art truth, in other words, it is the emanate of the true form of art. An art work gets all its entity and essence from the genus of the form identity, the identity of art in turn stems from the true beauty and the true beauty is the mean source of substantial form of the achieved art. The artist invents a substantial, abstract, heavenly and ideal form of true beauty in his imaginary mind with his intuitive perception of the existence. This substantial form with all its entity receives its existence ‘on the base of the artist capacity, from the absolute and eternal beauty. That substantial form is the beginning and source of art work creation. An artwork interpretation is based on the mental system of the interpreter and the artwork interpreter first encounter’s the form of art and then interprets it on the base of the aspects which are achieved in the work. Artwork interpretation by different interpreters with diverse mental presuppositions leads to different and even contrast concept manifestations about a single work as a result an artwork especially in the field of literature is red and interpreted in different readings and diverse intakes. Any interpretation related to the sign and symbols used in an artwork is a mental reaction of us towards a context. Art context take its intrinsic truth from the art substantial form and reveals diverse meanings with different interpretation views understanding the mental system of a critic and artwork addressee can uncover the theoretical principles of the interpreter. An art form apart from the interpreter’s theoretical systems has an independent. Existence in the artwork which above all interpretations has intrinsic independence.
    Keywords: art, artist, internal beauty, aesthetic, tradition, interpretation, subject, intuition, object, Identity, truth, hermeneutics, substantial form of Art}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال