به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ایمان » در نشریات گروه « پزشکی »

  • ریحانه فیاض *، هادی بهرامی احسان، احمدرضا اخوت
    سابقه و هدف

     مشخص کردن حدود و ثغور اختلالات روانی همیشه یکی از چالش برانگیز ترین مباحث علم روان شناسی بوده است. مکاتب مختلف روان شناسی و انجمن های تخصصی در حوزه آن به تبیین و طبقه بندی اختلالات پرداخته اند. با وجود چالش هایی که در مسیر تعریف و طبقه بندی اختلالات وجود دارد، پرداختن به آن از طریق استناد به منبعی وحیانی و متقن یعنی قرآن کریم ضروری به نظر می رسد. هدف از این پژوهش ارائه الگویی پیشنهادی برای اختلالات روان شناختی از منظر قرآن کریم بوده است.

    روش کار

     روش این مطالعه از نوع کیفی است. در مطالعه حاضر متن هدف، که برای به دست آوردن موضوعی خاص یعنی تعریف اختلالات روانی و الگوی آن تحلیل و بررسی شده، قرآن کریم است. در پژوهش پیش رو از سه روش اصلی تدبر قرآن به قرآن، تدبر سوره ای و تحلیل کلمه ای استفاده شده است. مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده اند.

    یافته ها

     نتایج نشان می دهد که اختلالات روانی از منظر قرآن فرایندهای معیوبی است که در نتیجه تاثیر القائات منفی بیرونی بر اجزای ساختار وجودی انسان نظیر ادراک و باور، توجه، ایمان، دارایی ها و توانمندی ها و بروزات ایجاد می شود و در هر کدام از این پنج حوزه مختصات به خصوصی دارد.

    نتیجه گیری

     تعریف اختلال از منظر قرآن و طبقه بندی آن نسبت به تعریف ها و طبقه بندی های موجود ارجحیت هایی دارد؛ برای مثال استفاده از روشی اصولی و علمی برای استخراج الگو، تبیین مفهومی زیربنایی با اولویت بالای پژوهشی، جامع بودن تعریف و طبقه بندی نسبت به تعاریفی که صرفا بر احساس مشکل از سوی خود فرد تاکید می کند، ساختاری و آسیب شناسانه بودن تعریف در برابر نشانه محوری در برخی از نظریه ها و اتکا به فلسفه وحیانی که اتقان بیشتری نسبت به دیگر فلسفه های زیربنایی دارد.

    کلید واژگان: اختلال روانی, ادراک, اسلام, ایمان, بروزات, توجه}
    Reihaneh Fayyaz *, Hadi Bahrami-Ehsan, Ahmad Reza Okhova
    Background and Objective

     Determining the boundaries of mental disorders has always been one of the most challenging topics in psychology. Different schools of psychology and specialized associations in this field have explained and classified the disorders. Despite the challenges that exist in the way of defining and classifying the disorders, it is necessary to deal with it through citing a revealed and authoritative source, namely the Holy Quran. The purpose of this research is to present a model of mental disorders from the perspective of the Holy Quran.

    Methods

     The method of this study is qualitative. In the present study, the target text, which was analyzed and analyzed to obtain a specific topic, namely the definition of mental disorders and its pattern, is the Holy Quran. In the upcoming research, three main methods of Quran-to-Quran reflection, reflection on different chapters or surahs of the Quran and word analysis were used. The authors of the article reported no conflict of interest.

    Results

     Based on this research, it was determined that mental disorders from the perspective of the Quran are defective processes that are created as a result of the impact of external negative influences on the components of the human being's structure such as perception and belief, attention, faith, assets and capabilities, and behaviors. Each of these five areas has specific properties.

    Conclusion

     The definition of disorder from the perspective of the Quran and its classification has advantages over the existing definitions and classifications including the use of a principled and scientific method for model extraction, basic conceptual explanation with high research priority, the comprehensiveness of the definition and classification compared to the definitions that only emphasize the feeling of a problem on the part of the individual, the structural and pathological nature of the definition against the sign-based nature of some theories, and reliance on the philosophy of revelation which is more sophisticated than other underlying philosophies.

    Keywords: Attention, Activity, FaithIslam, Mental disorder, Perception}
  • ابوبکر جعفرنژاد*، سمانه بهزادی فرد
    هدف

     از وظایف زندگی هر جامعه، حفظ بهداشت روانی آن می باشد."روان" واژه ای فارسی است که بعنوان نفس یا روح در قرآن از آن نام برده میشود. همانند جسم، روح نیز بیماری و سلامتی خاص خود را دارد. لذا دین مبین اسلام دستورالعمل هایی وضع نموده تا با رعایت این اصول، بتوان بهداشت روانی را تامین کرد.

    مواد و روش ها

     مطالعه حاضر به روش مروری انجام شد. روند جستجو بصورت کتابخانه ای در آیات قران و کتب دینی و  الکترونیکی با کلید واژه های: بهداشت روان، سلامت روح، بهداشت جسم، سلامت معنوی، دین و سلامت، انسان مومن، در منابع فارسی و کلیدواژه های Mental health، health spiritual، physical health، spiritual، religion and health، Faith human؛ در منابع لاتین در پایگاه های اطلاعاتی SID،Google scholar، Iranmedex، Magiran صورت گرفت.

    یافته ها

     دین اسلام در تعالیم خود، به رعایت سلامت بهداشت روح تاکید زیادی داشته و بر این اساس دستورات زیادی را جهت نیل به این اهداف ارایه نموده است. افراد با توکل به خدا همچنین برخورداری از  ایمان قوی، میتوانند تعادلی میان تقابلات بیرونی و درونی برقرار کنند تا به مقصود خود که همان خوشبختی و قرب خدا است نایل آیند.

    نتیجه گیری

     انسان مومن، از شیء دیگری از قبیل فقر، تنگدستی، بیماری، مرگ نمی هراسد؛ برای مسایل دنیوی و رنجش های زودگذر پریشان حال نمیشود. مومن واقعی، خشمش در راستای خشم خداست؛ هیچ اندوهی بر وی چیره نمیگردد زیرا یقین دارد که هیچ مصیبت به او نمیرسد مگر آنچه از جانب پروردگار برایش مقدر شده است.

    کلید واژگان: بهداشت روان, سلامت روح, قرآن, انسان مومن, ایمان}
    Aboubakr Jafarnezhad*, Samaneh Behzadi Fard

    Porpuse:

     Maintaining mental health is one of the tasks of every community life. “Spirit” It is a Persian word that is referred to as the soul in the Quran. Like the body, the soul also has its own disease and health. Therefore, Islam-based religion has set guidelines to ensure mental health by following these principles.

    Materials and methods

     The present study was a review. The process of searching the library in Quran verses and religious books and electronic sources with keywords” Mental health, health spiritual, physical health, spiritual, religion and health, Faithful human”; In Persian and Latin sources in databases; SID،Google scholar، Iranmedex، Magiran and was performed.

    Findings

     In its teachings, the Islamic religion has emphasized the importance of observing the health of the soul, and thus has given many instructions to attain these goals. People who trust in God can also strike a balance between external and internal oppositions in order to achieve their purpose, which is the happiness and closeness of God.

    Conclusion

     The believer is not afraid of any other object such as poverty, illness, death; for the mundane and the ephemeral suffering, there is no distraction. No sorrow overcomes him, for he is sure that no calamity will come to him except as prescribed for him by the Lord.

    Keywords: Mental Health, Spirit Health, Quran, Believers, Faith}
  • مینو اسدزندی*، علی سیدکلال
    زمینه و هدف

    تربیت معنوی نیازمند آموزش الگو محور، توجه والدین، معلمان و مبلغان دینی به مراحل رشد شناختی، هیجانی، اجتماعی و نیاز فراگیران به امنیت، عشق، احترام است. این مطالعه با هدف ارایه الگوی آموزشی تربیت معنوی مبتنی بر نظریه قلب سلیم انجام شد.

    روش ها

    در مطالعه ترکیبی، مبتنی بر مدل کروسل و همکاران (2003) با رویکرد اکتشافی-تبیینی، داده های کیفی مرور غیرنظامند و تحلیل محتوای قراردادی شواهد علمی مربوط به مراحل رشد ایمان، هویت دینی، تربیت دینی و چارچوب پنداشتی نظریه قلب سلیم با داده های کمی کاربردهای بالینی مدل، تلفیق شدند. اعتبار فرا استنباط های تحقیق، در بخش داده های کمی از طریق اعتبار درونی-بیرونی، در بخش داده های کیفی با اعتمادپذیری یا شاخص قابلیت سنجیده شدند.

    یافته ها

    تربیت معنوی خانواده-محور نیازمند الگوی آموزشی مبتنی نظری ه ای جامعه نگر است. مشاوران معنوی در مراکز ارایه مراقبت های سلامت موظف به تعمیق معنویت در جامعه هستند. لازم است ایشان در جایگاه منتور معنوی، با برقراری ارتباط معنوی به کمک هنر و رسانه، با توجه به تاثیر شناخت از دین، رفتار خانواده، مربیان و مبلغان، دیدگاه همسالان، فضای مجازی، عرف و الگوهای اجتماعی بر تربیت معنوی، اقدام به ایجاد نگرش معنوی به جهان و تقویت انگیزه های معنوی نمایند. با ایجاد تصور مثبت از خدا، دلبستگی ایمن به خدا با پیروی از امام معصوم، اقدام به تقویت ارتباط با خدا، خود آگاهی معنوی و شفقت به خود، توسعه ارتباط با خلق بر مبنای احسان، مهرورزی به موجودات طبیعت نمایند. مبتنی بر سیره پیامبر اقدام به اصلاح رفتار خانواده، عملکرد معنوی مربیان و مبلغان، تعدیل دیدگاه همسالان، اصلاح خطاهای عرف اجتماعی و کاهش تاثیر الگوهای مخرب اجتماعی نموده، والدین و مربیان را به خود مراقبتی معنوی تشویق کنند. در دوران کودکی، بر ایجاد تصور مثبت از خدا و دلبستگی ایمن به خدا همراه ایجاد امنیت و عشق درکودکان توسط والدین و مربیان تاکید کنند، تا والدین و معلمان با ابراز خشنودی و احترام به نوجوانان، امکان اصلاح مشفقانه خطاهای شناختی، کاهش تاثیر گروه همسالان را فراهم کنند. به جوانان فرصت تبیین دلیل انتخاب ها، باورها و نگرش های خود را بدهند. جوانان را برای دستیابی به قلب سلیم با حکمت، پاکدامنی، شجاعت، عدالتخواهی، سخاوت و مهرورزی حمایت کنند.

    نتیجه گیری

    به دلیل تاثیر آموزش الگو محور و دلبستگی ایمن به خدا در تربیت، لازم است والدین و مربیان ضمن تامین احساس امنیت، عشق و احترام کودکان، نوجوانان و جوانان، در مداخلات تربیت معنوی از ایجاد تصور منفی از خدا و اعمال خشونت جدا اجتناب کنند.

    کلید واژگان: ایمان, تربیت معنوی, تصور از خدا, دلبستگی به خدا, قلب سلیم, معنویت}
    Minoo Asadzandi*, Ali Seyed Kalal
    Background and Aim

    Spiritual training requires model-oriented education, the attention of parents, teachers, and religious missionaries to the stages of cognitive-emotional-social development, need for security, love, and respect. This study was carried out to provide an educational model of spiritual training based on the Sound Heart Model.

    Methods

    In the combined study, based on the Creswell et al. model (2003) with a discovery-explanatory approach, Qualitative data of unsystematic review and contractual content analysis of scientific evidence related to faith development, religious identity, religious education and conceptual framework of the Sound Heart model with Quantitative data from the clinical applications of the model were integrated. The validity of meta-inferences was measured: - in the quantitative data section through internal-external validity, - in the qualitative data section with "reliability" or "capability index".

    Results

    Family-centered spiritual training requires an educational model based on society-oriented theory. Spiritual counselors in health care centers are obliged to deepen spirituality in society. They should act as spiritual mentors and create spiritual attitude and motivation by establishing spiritual communication with art and media, paying attention to the effect of knowledge of religion, the behavior of family, educators, and missionaries, the views of peers, virtual space, customs, and social models on spiritual training. They should strengthen their relationship with God by creating a positive image of God, secure attachment to God and following the infallible Imam, creating spiritual self-awareness with self-compassion, and developing relationships with people and nature based on love and forgiveness. They should modify the behavior of the family, the spiritual performance of educators and missionaries, adjust the views of peers, correct the errors of social customs and reduce the impact of destructive social patterns based on the life of the Prophet. Encourage parents and teachers to spiritual self-care. They should emphasize creating a positive image of God and secure attachment to God by parents and educators along with creating security and love in children. They should provide the possibility of compassionately correcting cognitive errors, reducing the influence of the peer group by expressing satisfaction and respect to teenagers. Give young people the opportunity to explain the reason for their choices, beliefs, and attitudes. Support the youth to achieve a sound heart with wisdom, chastity, courage, justice, generosity, and kindness, in the stages of faith growth.

    Conclusion

    Due to the effect of model-oriented education and secure attachment to God in training, it is necessary for parents and educators to provide a sense of security, love, and respect for children, teenagers, and young people, and avoid creating a negative image of God and violence.

    Keywords: Faith, Spiritual Training, Conception of God, Attachment to God, Sound Heart, Spirituality}
  • بتول حسینی، فاطمه شرعیاتی*، حامد فتحعلیانی

    این پژوهش با هدف بررسی موانع اجنماعی تحقق ایمان در عمل از منظر کتاب شریف قرآن و نهج البلاغه انجام شده است. یافته های تحقیق نشان داد که این موانع به دو دسته تقسیم می شوند: دسته ی اول موانعی که در درون خود جامعه ی اسلامی به ظهور و بروز رسیده اند و عامل باز دارنده در مسیر عملکرد  فرهنگ دینی و اسلامی هستند: مانند وارونه نشان دادن اسلام که از مصادیق آن اجرای رفتار های غیر انسانی و نسبت دادن آن به اسلام است یا افراد ی که در ظاهر متدین به حساب می آیند ولی به ارزش های اخلاقی عملی دین پایبند نیستند آگاهانه از سر ریا کاری یا نا اگاهانه. همچنین افراط و تفریط های بی مبنای منتسب شده به دین مانع دیگری بر سر راه این مسیر است، زیرا طبیعت و سرشت آدمی از امور و رفتار های افراطی گریزان است. به عنوان مانع بعدی می توان به برخورد گزینشی با احکام، اعمال و شیون دینی اشاره کرد، گاه افرادی به عنوان متولیان دینی و عالمان به آن با تکه تکه کردن دین، در ظاهر عمل خود را به عنوان دستور دینی مطرح می کنند و این به شدت چهره ی دین را تخریب می کند و مانعی بزرگ بر سر راه توسعه ی ایمان و عمل دینی می شود. خرافه و خرافه گرایی مانعی دیگری است که اگر مردم جامعه اسلامی خرافات را با تفکر و تعقل از اعتقادات راستین جدا نکنند، زشتی و خرافات به دین منتسب می شود و دین به ناحق در موضع اتهام قرار می گیرد. مانع دیگر، معنویت زدایی از دین است، که سبب دور شدن مردم از فرهنگ دینی و عمل به آن می شود. از حالات معنویت زدایی از دین، دنیا خواهی و فراموشی آخرت است و اینکه همه چیز را با سود و زیان دنیایی تحلیل کنند. دسته دوم ،موانعی که از بیرون جوامع اسلامی مانع توسعه ی فرهنگ دینی و عملکرد دینی شده اند؛ مانند: تاثیر گذاری فرهنگ های بیگانه و ضد دینی در جوامع اسلامی و تبلیغات نادرست علیه اسلام و خراب کردن چهره ی دین. در جامعه ای که تزلزل اعتقادی درآن نفوذ کرده باشد، افراد آن جامعه در مقابل هجوم اندیشه های جدید و مخالف اسلام، قادر به مقاومت نیستند و با گذشت زمان پیروی از فرهنگ های بیگانه ی متضاد با اسلام را خواهند پذیرفت. در نتیجه به جای توسعه ی عملکرد دینی رفتارهای مخالف آن توسعه می یابند. امروزه با گسترش ارتباطات و با وارد کردن شبهه های گوناگون متعدد از سوی دشمنان اسلام ضربات عمیق به پیکره دین و فرهنگ دینی وارد شده که از مهمترین موانع به شمار می روند. پژوهش با روش تحقیق توصیفی- تحلیلی انجام شده است.

    کلید واژگان: ایمان, ایمان در عمل, موانع اجنماعی, قرآن, نهج البلاغه}
    Batoul Hosseini, Fatemeh Shareyati*, Hamed Fathaliani

    This research was conducted with the aim of investigating the social barriers to the realization of faith in practice from the perspective of the Noble Qur'an and Nahj al-Balaghah. The findings of the research showed that these obstacles are divided into two categories: the first category are the obstacles that have emerged within the Islamic society and are the blocking factor in the way of religious and Islamic culture: such as showing Islam upside down Examples of which are the implementation of inhuman behavior and attributing it to Islam, or people who are outwardly considered religious but do not adhere to the practical moral values of religion, knowingly or unknowingly because of hypocrisy. Also, the baseless excesses attributed to religion are another obstacle on the way of this path, because human nature avoids extreme affairs and behaviors. As the next obstacle, we can point to the selective treatment of religious rules, practices and affairs, sometimes people as religious guardians and scholars, by dividing religion into pieces, present their actions as religious orders, and this Severity destroys the image of religion and becomes a big obstacle in the way of the development of faith and religious practice. Superstition and superstition is another obstacle that if the people of the Islamic society do not separate the superstitions from the true beliefs through thinking and reasoning, ugliness and superstitions will be attributed to religion and religion will be unjustly accused. Another obstacle is the de-spiritualization of religion, which causes people to move away from religious culture and practice it. One of the de-spiritualization of religion is worldliness and forgetfulness of the hereafter, and analyzing everything with worldly gains and losses. The second category, the obstacles that have hindered the development of religious culture and religious practice from outside Islamic societies; Such as: the influence of foreign and anti-religious cultures in Islamic societies and false propaganda against Islam and ruining the face of religion. In a society in which belief wavering has penetrated, the people of that society are not able to resist against the influx of new and anti-Islamic ideas, and with the passage of time, they will accept to follow foreign cultures that are opposed to Islam. As a result, instead of developing religious practice, opposite behaviors are developed. Today, with the expansion of communication and the introduction of various doubts by the enemies of Islam, deep blows have been inflicted on the body of religion and religious culture, which are considered one of the most important obstacles. The research was done with descriptive-analytical research method.

    Keywords: Faith, Faith in Action, Communal Obstacles, Quran, Nahj Al-Balagha}
  • علی رمضانیان، عباس احمدی سعدی*، علیرضا مختاری

    یکی از مسایل بسیار مهم قرآن کریم و نیز ادیان آسمانی   مساله " ایمان " بوده که پیرامون آن پرسش های متعددی از همان قرون اولیه در بین مسلمانان شکل گرفته است. ایمان اساسی ترین عنصر تدین یا مقوم دینداری است . تاریخ علم کلام نشان می دهد  ورود اولین فرقه ها و نحله های مسلمان در این بحث در وهله نخست نه به انگیزه های کلامی بلکه به منظور موضع گیری های عملی بوده است یعنی دغدغه اساسی آنها حول محور نسبت ایمان و عمل می چرخید. گرایش به مبدا جهان و کشش درونی به سوی حقیقتی که عالم بدان تکیه دارد، در کنار میل به جاودانگی و سعادت، دو دغدغه ی مقدس و دیرپای انسان بوده است. ادیان الهی و توحیدی که از حقیقت انسان و ویژگی منحصر به فرد و ساحت های وجودی او به خوبی آگاهی دارند، تنها راه منحصربه فرد، پاسخ به این دو نیاز انسان را «ایمان» معرفی می کنند. مفهوم حقیقت ایمان اساسی ترین موضوع یک دین را تشکیل می دهد، به طوری که تمامی اصول بنیادین نظری و عملی هر دینی، شامل اصول و فروع، برپایه ایمان و عمل صالح استوار است. به عبارت دیگر، شالوده جهان بینی هر فرد مومنی نسبت به این جهان و جهان دیگر برپایه این موضوع قرار دارد. بدین لحاظ اهمیت این امر چنان است که بی شک بدون درنظر گرفتن آن فهم حقیقت دین غیرممکن و ممتنع است. بنابر اینکه بحث ایمان زوایای ناشناخته ی بسیاری دارد، از اینرو نگارندگان با روش توصیفی- تحلیلی در این پژوهش برآنند تا به اهمیت ایمان در قرآن کریم و کلام شیعه پرداخته و رابطه آن را با عمل صالح مورد بررسی قرار دهند، زیرا  ایمان در قرآن جایگاه ویژه ای دارد، به گونه ای که پیام وحی، آن را محور همه ی ارزش ها ساخته است و می فرماید:  «قسم به عصر، بی تردید انسان در زیان کاری بزرگی است. مگر کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند و یکدیگر را به حق توصیه نموده و به شکیبایی سفارش کرده اند».

    کلید واژگان: ایمان, عمل, قرآن کریم, شیعه}
    Ali Ramazanian, Abbas Ahmadi Saadi*, Alireza Mokhtari

    One of the most important issues of the Holy Quran and the heavenly religions is the issue of "faith", around which many questions have been formed among Muslims since the early centuries. Faith is the most basic element of religion or religiosity. The history of theology shows that the entry of the first Muslim sects and sects in this debate was not based on theological motivations, but for the purpose of practical positions, that is, their basic concern revolved around the relationship between faith and action. The orientation to the origin of the world and the inner pull towards the truth on which the world rests, along with the desire for immortality and happiness, have been two sacred and lasting human concerns, The divine and monotheistic religions, which are well aware of the truth of man and his unique characteristics and existential spheres, introduce the only unique way to answer these two human needs as "faith". The concept of the truth of faith constitutes the most basic issue of a religion, so that all the basic theoretical and practical principles of every religion, including principles and branches, are based on faith and righteous action. In other words, the foundation of the worldview of every believer towards this world and the other world is based on this issue. In this sense, the importance of this matter is such that without considering it, understanding the truth of religion is impossible and impossible. Since the discussion of faith has many unknown angles, the authors of this study, using a descriptive-analytical method, aim to address the importance of faith in the Holy Qur'an and Shi'a theology and examine its relationship with righteous deeds, because faith has a special place in the Qur'an. It is, in such a way that the message of revelation has made it the center of all values and says: "By the age, without a doubt, man is at a great loss, except those who believed and did righteous deeds and advised each other to the truth and enjoined patience.

    Keywords: Faith, Practice, Holy Quran, Shia}
  • بتول حسینی، فاطمه شرعیاتی*، حامد فتحعلیانی
    هدف

    پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع تحقق ایمان در عمل از منظر قرآن کریم انجام شد.

    مواد و ورش ها

    روش پژوهش حاضر کتابخانه ای بود.

    یافته ها

    ایمان به عنوان باوری که به زندگی انسان جهت می دهد و در چگونه زیستن او نقش مهمی دارد و نوعا محور ارزش گذاری برای اندیشه ها و عملکردهای انسان است، از جمله موضوعات مهمی است که زمینه بخش گسترده ای از تحقیقات بوده است. با این حال، ایمانی که عملی در پی نداشته باشد کارایی مطلوبی ندارد و به واقع ایمان به باور و اعتقاد صرف کامل نمی شود، بلکه باید بر زبان جاری و در عمل بروز پیدا کند.

    نتیجه گیری

    نظر به این مهم، این پژوهش پس از واکاوی مفهوم ایمان، با عنایت به اهمیت مقوله ایمان عملی و توجه به این نکته که ایمان و عمل دو امر جدایی ناپذیر در رشد انسان هستند، به بررسی موانع تحقق ایمان عملی از منظر قرآن کریم پرداخته و مواردی مانند: حب دنیا، ایمان نداشتن به آخرت، توجه به غیر خدا، پیروی از هوای نفس، عدم باور قلبی، غفلت را از موانع اعتقادی و مواردی مانند: سنت گرایی وگذشته نگری، خلف وعده، لهو و لعب گرایی، نداشتن صداقت و شفافیت، تنبلی، سستی و رخوت در کار، خود بزرگ بینی، آرزوهای طولانی و دور و دراز، اصرار به انجام گناه را از موانع رفتاری ایمان عملی بر شمرده است.

    کلید واژگان: قرآن, ایمان, ایمان در عمل, موانع}
    Batool Hosseini, Fatemeh Shareyati*, Hamed Fathaliani
    Purpose

    The present study was conducted to investigate the obstacles to the realization of faith in practice from the perspective of the Holy Quran.

    Materials and Methods

    The present research method was library.

    Findings

    Faith as a belief that directs human life and how it plays an important role in his life and is typically the axis of appreciation for human thoughts and actions, is one of the important topics that has been the subject of a wide range of research. However, faith that does not lead to action does not work well, and in fact, faith in belief alone is not complete, but must be expressed in current language and in practice.

    Conclusion

    Considering this important point, this study, after analyzing the concept of faith, considering the importance of practical faith and the fact that faith and action are two inseparable things in human development, examines the obstacles to the realization of practical faith from the perspective of the Qur'an. Karim has dealt with issues such as: love of the world, not believing in the Hereafter, attention to other gods, following the air of the soul, disbelief in the heart, neglect of obstacles to belief and cases such as: traditionalism and retrospect, breaking promises, playfulness, lack of honesty And transparency, laziness, laziness and sluggishness in work, self-aggrandizement, long and distant aspirations, insistence on committing sin are among the behavioral obstacles of practical faith

    Keywords: Quran, Faith, Faith in Action, Obstacles}
  • سعید سلیمی، مهدیه نقره
    سابقه و هدف

    وظیفه دستگاه ایمنی مبارزه با ویروس‌ها، سرطان‌ها، عفونت‌ها و بیماری کرونا است. عوامل بسیاری مانند وراثت، تغذیه، آلودگی هوا، گازهای سمی، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان و فشار‌ خون در تقویت و تضعیف دستگاه ایمنی بدن تاثیر‌گذار است. یکی از عوامل تاثیر‌گذار در دستگاه ایمنی بدن آرامش و فشار‌های روانی، مغزی و عصبی مانند ترس، غم، افسردگی، اضطراب و خشم است. ایمان، اعتقادات و رفتارهای آرام‌بخش و شادی‌آفرین از عوامل موثر در تقویت دستگاه ایمنی در مواجهه با سرطان‌ها، عفونت‌ها و کرونا است و یکی از راه‌های تقویت دستگاه ایمنی در مقابل ویروس کرونا، ایمان به معارف سوره حمد است. البته، انسان‌ها حتی با ایمان قوی، اگر شیوه‌‌های بهداشتی دستگاه ایمنی را رعایت نکنند، بدنشان در مقابل ویروس‌ها ضعیف می‌شود و احتمالا به مرگ آنان منجر شود. ازآنجایی‌که تاکنون پژوهشی درباره تاثیر ایمان به معارف سوره حمد در مواجهه با کرونا، صورت نگرفته است، هدف این پژوهش بیان و اثبات چگونگی تاثیر ایمان به معارف سوره حمد در تقویت دستگاه ایمنی در مواجهه با ویروس کرونا بود.

    روش کار

    روش این پژوهش اسنادی-تحلیلی است و کلید‌واژه‌های دستگاه ایمنی، ویروس کرونا، فشار‌های روانی، آرامش و هم‌خانواده‌ها و مترادف‌ها و متضاد‌ها و معادل‌های انگلیسی و عربی آنها در آن به کار برده شد. علاوه‌براین، از منابع اسلامی مانند قرآن ‌کریم، نهج‌البلاغه و کتاب‌های معتبر روان‌شناسی مانند هیلگارد و سانتراک استفاده شد. مولفان مقاله تضاد منافعی درباره این پژوهش گزارش نکرده‌اند.

    یافته‌ها:

    ایمان به معارف سوره حمد موجب افزایش رضایتمندی، آرامش و شادکامی و کاهش ترس‌ها و فشار‌های روانی مغزی و عصبی؛ و این امر موجب تقویت دستگاه ایمنی در مواجهه با ویروس کرونا می‌شود.

    نتیجه‌گیری:

    یکی از راه‌های تقویت دستگاه ایمنی در مواجهه با کرونا، ایمان و عمل به معارف سوره حمد است.

     

    کلید واژگان: اسلام, ایمان, دین و روان شناسی, دستگاه ایمنی, فشار روانی, ویروس کرونا}
    Saeed Salimi*, Mahdieh Noghreh
    Background and Objective

    The fun ction of the immune system is to fight against viruses, cancers, infections, and corona disease. Many factors, such as heredity, nutrition, air pollution, toxic gases, cardiovascular diseases, diabetes, cancer, and blood pressure, are effective in strength ening and weakening the body's immune system. One of the factors affecting the body's immune system is relaxation and mental, cerebral, and nervous pressures such as fear, sadness, depression, anxiety, and anger. Faith, beliefs, and calming and positive be haviors are influential in strengthening the immune system in the face of cancers, infections, and corona, and one of the ways to reinforce the immune system against the corona virus is faith in the teachings of chapter Al - Hamd of the Quran. Of course, eve n with strong faith, if they do not observe the health protocols related to the immune system, the body will be weak against viruses and possibly die. Many articles have been written about the coronavirus. Still, so far, no research has been done on the ef fect of faith in the teachings of chapter Al - Hamd in the face of the corona virus. Therefore, this study tried to explain and prove how faith in the teachings of Surah Hamad affects the strengthening of the immune system in the face of the corona virus .

    Methods :

    The method used in the present study is library based analytical and the keywords faith and belief, mental health, Chapter Al - Hamd, stress and worries, corona, severe fear and their derivations, synonyms, antonyms and Arabic and English equivalents were used for this purpose. Furthermore, Islamic sources such as the Quran, Nahj ul - Balaghah and valid psychology books such as those by Hilgard and Santrock were also used as source. The authors reported no conflict of interests in this study .

    Results

    B elief in the teachings of chapter Al - Hamd of the Quran causes satisfaction, peace, and happiness and reduction of fears and chronic psychological stress in the brain and the nervous system, and leads to strengthening of the immune system against the corona virus .

    Conclusion

    One of the ways to strengthen the immune system in the face of Corona is to believe in and practice the teachings of chapter Al - Hamd of the Quran .

    Keywords: Corona virus, Faith, Immune SystemIslam, Religion, psychology, Stress}
  • هیمداد حمدامین محمد، عزیز جوانپور هروی*، محمدعلی ربی پور
    هدف

      مساله پژوهش حاضر در وهله اول، اختلاف در مورد وجود خداوند متعال از جهت قدمت و حدوث بین ملحدین و اهل علم کلام (فلاسفه و متکلمان) و در وهله بعد، بررسی و ارتباط ایمان و عبودیت با سبک زندگی اسلامی می باشد. در همین راستا، آراء و عقاید امامان غزالی و طوسی بعنوان نمونه ای از فیلسوفان معتدل و به دور از افراط و تفریط بررسی شده است.

    مواد و روش ها

    این پژوهش بر حسب هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت، توصیفی تحلیلی است. روش جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای اسنادی بوده است. قلمرو موضوعی پژوهش، وجود خدواند و ایمان و سبک زندگی اسلامی در کنار دیدگاه امامان غزالی و طوسی، و قلمرو زمانی آن، نیمه اول سال 1402 می باشد.

    یافته ها

      امام غزالی در اثبات وجود خداوند متعال به دلایل نقلی، عقلی، قراین احوال، حدوث عالم، دلیل الاراده و فطرت و امام طوسی نیز به دلایل وحدانیت، عدم تحیز مکانی و زمانی، منزه بودن از حوادث و دلیل نقلی اشاره می کنند. آنها معتقدند مردم در رابطه با با ادله در اثبات وجود خداوند متفاوت هستند، لذا برخی آن را مانند دلیلی بر محسوس و معقول قرار می دهند و بعضی هم دلیلی بر وجود خالق قرار می دهند. به اعتقاد غزالی، اگر انسان می خواهد به کمال خویش دست یابد، هیچ راهی جز پایبندی به مسایل عبادی ندارد؛ پس آنچه زندگی انسان را معنادار می کند و آن را از پوچی و بیهودگی رها می سازد، دینداری، عبودیت و ایمان است. از دیدگاه طوسی نیز، سعادت آدمی در شناختن حق تعالی و بندگی و ایمان برای اوست. بنابراین معتقدند انسان منکر وجود خداوند فاقد هرگونه ایمان و عقیده، موجودی غرق در خودخواهی است که هیچوقت از منافع فردی خود خارج نمی شود و همیشه به صورت موجودی سرگردان است که خارج از سبک زندگی اسلامی، تکلیف خویش را از زیستن در مسایل اخلاقی، اجتماعی و خانوادگی نمی داند.

    نتیجه گیری

      ایمان و زندگی با هم بی ارتباط نیستند و میان ایمان و سبک زندگی اسلامی ارتباط نزدیکی وجود دارد که نمی توان آن را نادیده گرفت. برای توجیه سبک مناسب زندگی (اسلامی) و معناداری آن، پیوند این دو ضروری است. باور قلبی به وجود خداوند و داشتن اعمال خداوندی، ایمان را در وجود فرد نهادینه می کند و فرد را از هدف غایی اش که ایمان و تقرب به خداوند است، متاثر می نماید و همه شیون زندگی خود را از عبادت تا کسب وکار، تحصیل، تفریح، معاشرت و... در مسیر این هدف قرار می دهد. پس، مساله وجود خداوند متعال که بین اعتقاد و عبودیت و ایمان فرد با سبک زندگی وی ارتباط وجود برقرار می کند، افراد با ایمان قوی تر را در داشتن سبک زندگی اسلامی تر موفق تر می داند.

    کلید واژگان: وجود خداوند, ایمان, سبک زندگی اسلامی, امام غزالی, امام طوسی}
    Himdad Hamadamin Mohammad, Aziz Javanpour Heravi*, Mohammad Ali Rabbipour
    Purpose

      The problem of the present research is, first of all, the difference between the existence of God Almighty in terms of antiquity and occurrence between atheists and people of theology (philosophers and theologians) and secondly, the investigation and connection of faith and worship with the Islamic lifestyle. In this regard, the views and opinions of Imams Ghazali and Tusi have been examined as examples of moderate philosophers far from extremes.

    Materials and methods

      This research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of nature. The method of collecting information was in the form of a document library. The subject area of the research is the existence of Gods and faith and the Islamic lifestyle along with the views of Imams Ghazali and Tusi, and its time area is the first half of 1402.

    Findings

    In proving the existence of Almighty God, Imam Ghazali points to the reasons of narration, rationality, circumstantial evidence, the occurrence of the world, the reason of will and nature, and Imam Tusi also points to the reasons of oneness, lack of spatial and temporal bias, absence of events and narrational reason. They believe that people are different in relation to proofs in proving God's existence, so some people consider it as a tangible and sensible proof, and some consider it as a proof of the existence of the Creator. According to Ghazali's belief, if a person wants to achieve his perfection, he has no other way but to adhere to religious matters; So what makes human life meaningful and frees it from emptiness and futility is religiosity, worship and faith. From Tusi's point of view, a person's happiness is in knowing the Supreme Being and servitude and faith for him. Therefore, they believe that a person who denies the existence of God is devoid of any faith and belief, a being immersed in selfishness who never leaves his personal interests and is always a wandering being who, outside of the Islamic lifestyle, does his duty to live in moral issues. , does not know social and family.

    Conclusion

      Faith and life are not unrelated and there is a close relationship between faith and Islamic lifestyle that cannot be ignored. In order to justify the appropriate (Islamic) lifestyle and its meaning, the connection between the two is necessary. Believing in the existence of God and having God's deeds instills faith in a person's existence and influences a person from his ultimate goal, which is faith and closeness to God, and all the affairs of his life, from worship to business. , education, recreation, socializing, etc. in the path of this goal. Therefore, the issue of the existence of Almighty God, which establishes a connection between belief and worship and faith of a person with his lifestyle, considers people with stronger faith to be more successful in having a more Islamic lifestyle.

    Keywords: Existence of God, faith, Islamic lifestyle, Imam Ghazali, Imam Tusi}
  • سعید سلیمی، حمیدرضا حاجی بابایی *، زهرا رضازاده عسگری
    سابقه و هدف

    یکی از راه‌های کاهش فشارهای روانی زیان‌بار، ایمان به رحمت الهی است. در‌باره رحمت الهی و جنبه‌های شناختی فشارهای روانی، تحقیقات بسیاری صورت گرفته ‌است؛ اما تاکنون پژوهشی درباره چگونگی تاثیر ایمان به رحمت الهی از دیدگاه قرآن بر کاهش جنبه‌های شناختی فشارهای روانی نگاشته نشده ‌است. ازاین‌رو، هدف از این پژوهش، بیان، تحلیل و اثبات چگونگی تاثیر ایمان به رحمت الهی از دیدگاه قرآن بر کاهش جنبه‌های شناختی فشارهای روانی زیان‌بار بود.

    روش کار

    روش این پژوهش، اسنادی-تحلیلی است و کلیدواژه‌های فشارهای روانی، استرس، اضطراب، افسردگی، ترس، اندوه، آرامش، رضایتمندی و شادی؛ و هم‌خانواده‌ها، مترادف‌ها، متضادها و معادل‌های انگلیسی و عربی آنها در آن به‌کار برده شده است. علاوه‌براین، از منابع اسلامی مانند قرآن کریم، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، اصول کافی، المیزان، تسنیم، میزان‌الحکمه و نرم‌افزار جامع‌الاحادیث و جامع‌التفاسیر استفاده شده است؛ و به منابع روان‌شناسی مانند تالیفات کارل راجرز و آلبرت الیس (انگلیسی و فارسی)، کتب دانشگاهی، کتب سازمان سمت و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در زمینه روان‌شناسی، بهداشت و سلامت روانی، مشاوره، درمانگری و آسیب‌شناسی روانی نیز استناد شده است. مولفان مقاله هیچ‌گونه تضاد منافعی درباره این پژوهش گزارش نکرده‌اند.

    یافته‌ها

    باورهای نادرست نسبت به عوامل آرامش؛ شادی و رفاه و توقعات الزامی و نادرست و غیرواقعی از خود؛ مردم و شرایط اجتماعی و طبیعی از مهم‌ترین جنبه‌های شناختی فشارهای روانی زیان‌بار است. این باورها و توقعات الزامی در صورت برآورده‌نشدن، تهدید یا ازبین‌رفتن موجب فاجعه‌سازی؛ و این فاجعه‌سازی موجب ایجاد ترس‌، اندوه‌ و خشم‌های شدید یا مزمن و بیماری‌ها و اختلالات روانی، عصبی و جسمی می‌شود. رحمت الهی یعنی خداوند بر اساس رحمت خویش، به ایمان‌آورندگان خود لطف ویژه دارد.

    نتیجه‌گیری

    یکی از راه‌های پیشگیری و کاهش اختلالات و فشارهای روانی زیان‌بار، ایمان به رحمت الهی است.

    کلید واژگان: اسلام, ایمان, دین و روان شناسی, فشار روانی}
    Saeid Salimi, Hamid Reza Hajibabaeei*, Zahra Rezazadeh-Asgari
    Background and Objective

    One way of treating harmful mental pressures is to have faith in divine mercy. Many studies have been conducted on divine mercy and cognitive aspects of mental pressures; but there is no publication about the effect of faith in divine mercy from the perspective of the Quran on the reduction of cognitive aspects of mental pressures. The purpose of this study is to explain, analyze, and prove the effect of faith in divine mercy on the reduction of cognitive aspects of mental pressures from the perspective of the Quran.

    Methods

    The method used in this essay is document analysis and the keywords mental pressures, stress, anxiety, depression, fear, sadness, calmness, satisfaction, happiness, and their synonyms, antonyms, and English and Arabic equivalents were used. Also Islamic resources such as the Holy Quran, Nahj al-Balaghah, al-Sahifah al-Sajjadiyyah, Usoul Kafi, Al-Mizan fi Tafsir al-Qur'an, Tasnim, Mizan al-hikmah, and Jami`al-Ahadith and Jami`al-Tafasir software were used. Psychological resources such as compilations of Albert Ellis and Carl Rogers (English and Persian), academic books, SAMT organization, and the Institute of Hawzah and academic books in the field of psychology, hygiene and mental health, counseling, therapy and psychopathology were also used. The authors of this article reported no conflict of interest.

    Results

    Wrong beliefs about the factors involved in calmness, happiness, and comfort and unreal, wrong, and necessary expectation toward oneself, people, and social and natural conditions are the most important cognitive aspects of harmful mental pressures. These beliefs and necessary expectations can be catastrophized if they are not fulfilled or are threatened or destroyed. This catastrophizing can cause severe or chronic fear, sadness, anger, diseases and mental, neurological, and physical disorders. Divine mercy means that God treats believers with special kindness on the basis of His mercy.

    Conclusion

    One way to prevent and reduce harmful mental disorders and pressures is to have faith in divine mercy.

    Keywords: Faith, Islam, Psychological stress, Religion, Psychology}
  • صدیقه سلیمانی*، منصور پهلوان، محسن ایمانی نائینی، محمود عبائی کوپایی

    هدف این مقاله، یافتن شاخصه ی اصلی سلامت معنوی و اصول روان درمانی مبتنی بر معنویت در قرآن مجید است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی به روش استقرایی و بر اساس دیدگاه کل نگر با گردآوری کتابخانه ای و استفاده از سیصد آیه قرآنی می باشد. بر اساس یافته های این پژوهش ایمان در چهار ساحت هویتی، شناختی، عاطفی و رفتاری به عنوان رکن اساسی سلامت روان و شالوده اصلی معنویت درمانی می تواند نقش سازنده در رشد و تعالی روحی و روانی انسان ایفا کند و به عنوان نیروی عظیم معنوی در انسان، نوع برداشت وی را از خدا، خود، مردم، زندگی و کل هستی تصحیح کند. بر اساس نتایج به دست آمده برخی از اصول معنویت درمانی مبتنی بر آیات قرآن کریم عبارت اند از: «فطرت»، «کرامت انسانی»، «عقلانیت»، «تقوا»، «محبت» و «عزم و نظم» که لازم است در فرآیند درمان مورد توجه قرار گیرند و الگویی برای ایجاد تعادل روانی، به زیستی معنوی (پیشگیری) و مقابله با تنیدگی (درمان) گردند. در سایه سار معنویت ایمان ایجاد می شود، رشد می کند و پرورش می یابد و الگویی می شود که زمینه های به زیستی معنوی و روش های مقابله با تنیدگی ها را در زندگی فراهم آورد.

    کلید واژگان: معنویت, معنویت درمانی, ایمان, قرآن کریم}
    Sedigheh Soleimani*, Mansour Pahlevan, Mohsen Imani, Mahmoud Abaei Koupaei

    The purpose of this article is to find the main characteristics of spiritual health and the principles of psychotherapy based on spirituality in the Holy Quran. The research method is descriptiveanalytical by inductive method and based on Klanger's view by compiling a library and using three hundred Quranic verses. According to the findings of this study, faith in four areas of identity, cognitive, emotional and behavioral as a basic pillar of mental health and the main foundation of spiritual therapy can play a constructive role in spiritual growth and excellence and as a great spiritual force in man, type Correct his perception of God, himself, people, life and the whole universe. According to the results, some of the principles of spiritual therapy based on the verses of the Holy Quran are: "nature", "human dignity", "rationality", "piety", "love" and "determination" which is necessary in The treatment process should be considered and become a model for mental balance, spiritual well-being (prevention) and coping with stress (treatment). In the shadow of spirituality, faith is created, grows and nurtures, and becomes a model that provides the grounds for spiritual well-being and ways of coping with stress in life.

    Keywords: Spirituality, Spiritual Therapy, Faith, Holy Quran}
  • مریم صف آرا*، سمانه سادات سدیدپور

    در نگاه علامه طباطبایی(ره)، درمان قطعی بیماری های روانی تنها از مسیر قرآن امکان پذیر است. کسی که گمراهی و ضلالت را به هدایت ترجیح بدهد، از نظر روانی سالم نیست. تنها خداوند است که می تواند انسان را هدایت کند و خداوند این هدایت را از مسیر نبوت و به واسطه انبیا الهی انجام می دهد؛ اما انسانی که مبتلا به دنیاطلبی است و تعلق به دنیا را با تعلق به پروردگار جایگزین می کند به سبب وجود این رذیلت اخلاقی به ناراحتی های روحی مبتلا می شود، چون خواسته های تاریک نور قلب و عقل او را تاریک می کند. راه رسیدن به آرامش، باور خدا، اعتقاد به اصولی چون قیامت، عدل و پذیرش تعهدات ایمانی است. در مرحله دوم پذیرش دستورات عملی چون اقامه نماز و پرداخت زکات طمع آدمی را فرو می کاهد و او را به آرامش حقیقی و پایدار می رساند.

    کلید واژگان: آرامش, ایمان, اضطراب, دنیاطلبی}
    Maryam Safara*, Samane Sadat Sadid Pur

    According to Allameh Tabataba'i, the definitive cure for mental illness is only possible through the Qur'an. It is God alone who can guide man, and God does it through the prophecy through the divine prophets. But a human who suffers from the world and replaces the world with the god due to this moral viciousness suffers from mental distress, because the dark desires darken the light of his heart and intellect. The way to the peace of God is to believe in the principles of resurrection and justice, to accept the obligations of faith. Secondly, the acceptance of practical instructions such as prayer and paying zakat reduces one's greed and brings him to true and lasting peace.

    Keywords: Relax, Faith, Anxiety, Worldly}
  • حمیدرضا حاجی بابایی، زهرا رضازاده عسگری، آقای سعید سلیمی *
    از دیدگاه دکتر آلبرت الیس، باورهای نادرست و توقعات بسیار از خود، مردم، شرایط اجتماعی و حوادث طبیعی، مهمترین عامل فکری فشارهای روانی مضر است. این توقعات غیر منطقی، در صورت تهدید یا براورده نشدن یا از دست دادن، موجب ایجاد ترس، اندوه و خشم شدید نسبت به خود، انسانها، شرایط اجتماعی و حوادث طبیعی است. این فشارهای روانی مضر، موجب افزایش بیماری های روانی و جسمانی است. یکی از راه های درمان این فشارهای روانی مضر، ایمان به رحمانیت الهی است. رحمانیت الهی یعنی خداوند، تنها روزی دهنده نعمتهای دنیوی در زندگی انسانها است؛ و همه انسانها با هیجانات مثبت یا سالم و منفی یا مضر، از این نعمتهای دنیوی بهره مند می شوند. دستاوردهای این پژوهش عبارتند از: 1- میزان بهره مندی از نعمتهای دنیوی، هیچ رابطه ای با هیجانات و احساسات مثبت مانند: آرامش، شادی و کاهش فشارهای روانی ندارد. 2- خداوند، تنها روزی دهنده نعمتها است؛ و شخص، مردم شرایط اجتماعی و طبیعت، تاثیر استقلالی بر میزان بهره مندی از این نعمتها را ندارند؛ باور و اعتقاد به این مطالب، موجب کاهش و درمان عوامل فکری فشارهای روانی می گردد. روش این پژوهش، اسنادی-تحلیلی است؛ که با استفاده از منابع معتبر تفسیری و روانشناسی، چگونگی تاثیر ایمان به رحمانیت الهی، بر درمان عوامل فکری فشارهای روانی زیان بار را بیان می نماید.
    کلید واژگان: ایمان, رحمانیت الهی, فشار روانی, یاد خدا}
    Dr Hamidreza Hajibabaeei, Dr Zahra Reazazade Asgari, Saeid Salimi

    From Albert Ellis point of view wrong beliefs and more expectations toward your self, people, social situation and natural events are the most important mental factors of harmful mental pressures. These unreal expectations, in the event of a threat or failure or loss, can create fear, sadness, and severe anger toward your self, human beings and social situation and natural events. These harmful mental pressures cause an increase in the number of mental and physical illnesses. one way to treat these mental pressures is to faith in divine mercy the divine mercy means GOD who is the only provider for worldly blessings in human’s life; and all people with positive or healthy and negative or harmful emotions can have all these worldly blessings. The achievements of this research are: 1-The amount of benefit from worldly blessings does not have a meaningful relationship with positive excitements and emotions as: calmness, happiness and decrease in the number of mental pressures. 2- God is the only provider for the worldly blessings, and the person himself, people and natural events don’t have any independent effect on the amount of benefit from the blessings. Believe and faith in these Contents reduces and cures thought factors of mental pressures. Method of this research is analytical- documentary with the use of reliable and psychological interpretive resources and expresses the quality of faith in divine mercy, and the treatment of thought factors in harmful mental pressures.
    Keywords: Faith, Divine mercy, mental pressures, God rememberance.}
  • حجت الاسلام محمد سروش محلاتی*
    ایمان اصل و اساس بنیادین در دین اسلام است و عمل صالح از آن برمی خیزد. آیات قرآن کریم نیز بر این نکته تاکید دارد که نقش ایمان بسیار ممتاز بوده و منشا نتایج مثبت بعدی است. با توجه به این نکته، نتایج مختلف و متعددی در رابطه با وظایف حکومت حاصل می گردد، از جمله اینکه حکومت باید دغدغه اصلی خویش را بر ایمانی ساختن جامعه قرار دهد نه ظواهر دینی و اینکه عمل صالح در سایه ایمان حاصل می شود و نه اجبار و زور. دیگر اینکه ضمانت اجرایی اعمال صالح نیز، ایمان درونی است و نه فشار بیرونی. اساسا احکام و قوانین اسلامی نیز بر مدار روح ایمانی و اخلاقی گرد آمده اند، در نتیجه ایمان جامعه راهگشاست و نه نقش و نگار اسلامی حکومت و ابزارهای قهرآمیز آن.
    کلید واژگان: ایمان, عمل صالح, حکومت, اسلام}
  • مریم خوشدل روحانی، رقیه بیگدلی
    زمینه و هدف
    یکی از مسایل چالش بر انگیز بشر در همه ی اعصار مشکلات روحی و روانی بوده که منشا بسیاری از ناکامی ها و رنج های جامعه ی بشری گردیده است. از نظر قران کریم یکی از بیماری های انسان در کنار بیماری های جسمانی وی، مرض و بیماری قلب است که انسان را دچار نوعی تردید و اضطراب می کند. جلوه ی این تردید و شک، ضعف ایمان به خداوند است که نتجه ی آن بروز خلق و خوی متناسب با اخلاقیات شرک آلود می باشد که منجر به اعمال کفر آمیز می شود. در مقابل آن قرآن، فردی را داری قلب سالم می داند که از راه میانه خارج نشده و به لحاظ روانی به خلوص قلب نایل گردیده است. قرآن کریم انسانی را سلیم النفس می داند که پیرو هواهای نفسانی نباشد. علامه حسینی طهرانی در ترجمه ی تفسیر المیزان (علامه طباطبایی) به بررسی بیماری قلب از نظر قران کریم پرداخته، آن را مورد شرح قرار می دهد. هدف از این تحقیق بررسی راهکارهای برون رفت جامعه ی انسانی از عوارض ناشی از بیماری روح بود.
    روش بررسی
    در این تحقیق موضوع بیماری دل با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و کتابخانه ای با محوریت تفسیر المیزان و مخصوصا نظرات خاص علامه حسینی طهرانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    مطلب مهم از نظر مترجم تفسیر المیزان شباهت مرض قلب و دل با امراض جسمانی می باشد که به تدریج شدت یافته و اگر به معالجه اش نپردازند، مزمن می شود و در انتها بیمار را به هلاکت می کشاند. لازم به ذکر است که شدت یافتن مرض قلب، ناشی از ناپرهیزی بیمار ازچیز هایی است که برای وی مضر بوده، باعث تحریک بیشتر قلب بیمار می شود (دقیقا مانند بیماری جسمانی از نظر قران اگر کسی دچار مرض قلب است در صورت تمایل به مداوا و بیماری خود باید به سوی خدای عزوجل توبه کند قرآن در بیان خصوصیت بارز توبه آن را، ایمان به خدا و تذکر به افکار شایسته و اعمال صالح می داند.
    نتیجه گیری
    از نظر قرآن اگر کسی دچار مرض قلب است در صورت تمایل به مداوای بیماری خود، باید به سوی خدای عزوجل توبه کند. قرآن در بیان خصوصیت بارز توبه، آن را، ایمان به خدا و تذکر به افکار شایسته و اعمال صالح می داند. از منظر قران کسانی که مبتلا به بیماری دل هستند، باکی ندارند از اینکه با از دست دادن سرمایه دین، دنیا را به دست آورند و مقامات فانی دنیوی را بر دین داری مقدم بدارند
    کلید واژگان: مرض, قلب, توبه, عمل ناشایست, کفر, ایمان}
    Khoshdel Rohani M., Bighdeli R.
    Background And Objective
    One of the challenging issues over the ages has been spiritual and mental dilemmas leading to numerous miseries and mortifications in human societies. From the perspective of Islam، one of the maladies of human in addition to physical maladies is spiritual one affecting human beings with a kind of suspect and anxiety which is manifested in terms of suspicion and fragile faith in God and leads to display of manners well-matched with ungodly and wicked habits which، in turn، induces acts of unbelievers. In contrast، Quran considers a healthy person as one who does not go astray and who has spiritually achieved piety of soul and spirit. The Holy Quran entitles a person of healthy soul (Salim o-nnafs) if he is not a slave of inordinate desires. To meet this goal، the present research embarked on evaluation of Shia Muslims interpretations of malady of soul focusing on Tafsir- al Mizan (Allameh Tabatabaii) with specific reliance on the commentaries and perspectives of deceased Allameh Hosseini Tehrani.
    Materials And Methods
    To fulfill the objectives of this study this descriptive/ analytical and library based research was applied.
    Results
    A striking issue from the perspective of Tafsir-al Mizan is the similarity of soul disease with physical diseases which tend to aggravate by time and if not treated، it will diverge into a chronic disease and will subsequently end in death. It is worth mentioning that aggravation of heart disease stems from negligence of a patient concerning the detrimental activities worsening severity of disease of the heart (exactly similar to physical diseases).
    Conclusion
    In Quranic perspective، if an individual suffers from heart disease and if he desires to be treated for his illness، this needs to repent of his sins towards Glorified God. Quran mentions that one of the distinct futures of repentance is faith in God، proper and virtuous behavior and thoughts. Furthermore، in the same perspective، those who suffer from soul disease are not scared of acquiring worldly assets at the price of being deprived of religion and also such people assign a high priority to mortal worldly positions over piousness.
    Keywords: Heart, Disease, Repentance, Improper deeds, Polytheism, Faith}
  • محمد علی لسانی فشارکی، حسین مرادی زنجانی، اکبر سعیدی
    زمینه و هدف
    آیه ی 82 سوره مبارکه ی اسراء که از آن می توان به آیه ی شفا یاد کرد و مستند اصلی بسیاری از مباحث میان رشته ای قرآن پژوهی و طب به حساب می آید به رغم شهرتی که دارد معنا و مفهوم بایسته ی خود را در میان ما، بازنیافته است و پیوند مفردات آن با یکدیگر، مورد تحقیق و پژوهش جدی قرار نگرفته اند. این نوشتار در پی آن بود که از طریق بازکاوی معنا و مفهوم دقیق اجزای این آیه و ارتباط مفردات آن با یکدیگر، کم و کیف نگاه به این آیه ی کریمه و بیان آن، و نحوه ی ارجاع و استناد به آن را متحول سازد.
    روش بررسی
    این تحقیق با تجزیه ی معنایی مفردات آیه و ترکیب مفهومی آن ها، بر اساس ریشه ی لغوی و با بهره گیری از قرینه ی «مقابله» و تدبر در سیاق آیه، ظرایف و لطایف آیه ی شفا را از نو مورد توصیف و تحلیل قرار داده و از این رهگذر، به برخی از بایسته ها در رابطه با مباحث میان رشته ای قرآن پژوهی و طب دست می یابد.
    یافته ها
    در این آیه، کلمه ی شفا در برابر زیان و خسران است و به معنای غنا، سود و رشد می باشد و آرامش، گشایش، تسکین، ایمنی و امنیت از آثار و پیامدهای آن به شمار می رود و تنها به سبب ایمان، از آسمان قرآن بر زمین تشنه ی مومنان به بارش درمی آید و هر گونه درد و بیماری را که از جنس زیان، خسارت، تنگی، فشار، ناامنی و ناآرامی باشد، درمان کرده و تسکین می بخشد. نیز، ایمان به قرآن در برابر ظلم به آن است که بر پایه ی ریشه لغوی آن، به معنای ایمنی طلبی، پناه جویی و دردمندی در حضور قرآن بوده، تنها شرط بهره مندی از شفای قرآن می باشد و ظلم به قرآن عبارت است از استغناورزی، اعراض و بی توجهی به قرآن و روآوری به غیر آن و طلب شفا و درمان در بیرون از آن، که حاصلی جز زیان و خسران به دنبال ندارد.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های تحقیق، نقش و جایگاه و اهمیت مقوله ی «ایمان به قرآن» و دوری از «ظلم» در حق آن، بیش از پیش آشکار می شود و ضرورت تامل و تدبر جدی در ماهیت و ابعاد مختلف این دو مقوله که تنها شرط بهره مندی از شفا و درمان قرآن به شمار می روند روشن می گردد.
    کلید واژگان: قرآن, ایمان, شفا, ظلم و خسران}
    Lessani Feshraki Ma, Moradi Zanjani H., Saeidi A.
    Background And Objective
    The verse of «shifaa» (and We send down، of the Quran، that which is a healing and a mercy to the believers; and the unbelievers it increases not، except in loss Al- Israa: 82) is the leading document for Quranic and medical interdisciplinary researches. Despite its popularity، it has not found its particular grounding amongst us. This research was an endeavor to enlighten the ways in order to improve the quantity and quality of medical references to this verse، to put forward the lexical relationship concerning the elements of the verse، and to bring about a novel method of documentation and referencing as pertinent to this verse.
    Materials And Methods
    This research yielding a conceptual analysis of the words in Shifaa verse and their coherence and connection based on the morphology of words and implementation of contrastive analysis takes into account the register of the verse and reconsiders its very delicate and subtle aspects. Thereby، this research puts forward some of the infrastructure in the interdisciplinary approach to research in medicine and Quran.
    Results
    In the verse of «Shifaa»، the term “healing” is the opposite for the word loss and signifies richness، profit، and growth which eventually brings about calmness، evolvement، relief and safety. The foregoing results are achieved only by means of adherence to Quran and faithfulness which alternatively remedies all kind of diseases including loss، constraints، pressure، insecurity، restlessness and the like. Faith is the opposite of oppression and based on its lexical root means seeking refuge and safety under the shadow of Quran، and it is the only prerequisite for the Quranic therapy or healing. Oppression in Quranic concepts implies self-sufficiency and suffering، inattention to Quran، seeking help and security from else which consecutively is a path toward loss and damage.
    Conclusion
    Reports of the research in Quran point out to the role and importance of the concept of faith in the Holy Quran and these reports provide reminders about the outcome of inattentiveness to the commands of the Holy Quran. To benefit from the Quranic therapy and Shiffa as mentioned in the Holy Quran، calls upon speculation and deep apprehension of the essence of the Quran along with its distinctive aspects.
    Keywords: Quran, Faith, Therapy, Oppression}
  • حجت الله آزاد، مهدی علیزاده
    فضیلت اخلاقی دارای دو بعد شناختی و انگیزشی است. بعد شناختی بیان گر ارزشمندی و کمال فضیلت و بعد انگیزشی، تمایل درونی فرد به انجام فعل یا ابراز عاطفه ای خاص است. ایمان نیز اولا بر شناخت مبتنی است و ثانیا تسلیم قلب در برابر خدایی با دو ویژگی وجودی و اخلاقی است.
    مقاله حاضر به تاثیر ایمان بر دو بعد فضیلت اخلاقی می پردازد. ایمان از دو جهت بر بعد شناختی فضایل تاثیرگذار است. از طرفی شناخت ایمانی از خدا، انسان و هدفمندی جهان آفرینش، فضایل را حقایقی ارزشمند و کمال نمون معرفی می کند. از دیگر سو تسلیم قلبی در ایمان، عاملی اساسی در ادراک بعد شناختی فضایل است. نقش ایمان در ایجاد بعد انگیزشی فضایل نیز بسیار اساسی است. از طرفی به دلیل تشخص نوع تمایلات فرد از متعلق ایمان و به دلیل تعلق ایمان به خدای اخلاقی، گرایش های فرد مومن نیز به سمت فضایل اخلاقی خواهد بود. از طرف دیگر، ایمان موجب تقدس یافتن فضایل اخلاقی می گردد، در نتیجه، تمایل فرد برای تحقق بعد انگیزشی فضایل مضاعف می شود. به سبب ذومراتب بودن ایمان، تاثیرات فوق بر ابعاد فضایل نیز دارای مراتب خواهد بود.در پایان مقاله به صورت گذرا پیامدهای ایمان در رویکرد دینی به اخلاق زیستی در مقابل اخلاق زیستی سکولار را فهرست می کنیم.
    کلید واژگان: ایمان, تسلیم قلبی, فضیلت اخلاقی, بعدشناختی فضیلت, بعد انگیزشی فضیلت, مراتب ایمان, مراتب فضیلت}
    Moral virtue has two dimensions: cognitive and motivational. The cognitive dimension shows value and perfection of virtue; and the motivational dimension is the internal tendency of the person to do a certain action or express a certain emotion. Faith is based on two things: cognition and wholehearted submission towards Allah with His existential and moral characteristics.The present article deals with the effect of faith on these two dimensions of moral virtue. Faith affects the cognitive dimension of virtues from two aspects. On the one hand, faithful cognition of Allah, human being and the purposefulness of the creation introduce the virtues as valuable and perfect truths. On the other hand, heartfelt submission in faith is the main factor in understanding the cognitive dimension of virtues. The role of faith in creating the motivational dimension of virtues is a fundamental role. Besides, due to distinction of the person’s tendencies from the goal of faith, and the faith’s relation to the moral Allah, a believer’s tendencies will be towards moral virtues. In addition, faith causes the moral virtues to become sacred. Accordingly, the person’s willingness to realize the motivational dimension of virtues is amplified. Due to various ranks in faith, the above effects on dimensions of virtues are of various ranks. At the end, we have briefly listed the implications of faith in a religious approach to biomedical ethics compared to a secular biomedical ethics.
    Keywords: Belief, heartfelt submission, moral virtue, dimensionscognitive virtue, dimensions motivational virtue, ranks in faith, ranks in virtue}
  • محمود غلامرضا میرزایی
    طب سنتی پایه گذار طب نوین موجود، قدمتی چندین هزار ساله و سابقه ای دیرینه به قدمت عمر بشر دارد و چینیان از حدود 300 سال قبل از میلاد سنگ نوشته هایی در مورد طب سنتی دارند.
    علیرغم اینکه طب جدید امروزه جهان شمول می باشد ولی در هر جای آن ردپایی از طب سنتی مشاهده می شود به خصوص اینکه داروها اکثرا ریشه گیاهی دارند.
    انسان های متفکر و فیلسوف به عنوان پزشک، پیش کسوتان این طب بوده اند و با آمدن ادیان الهی، پیام آوران این ادیان خود جایگاه طبیب را نیز داشته اند.
    قرآن که کامل ترین راهنمای بشریت و علی الخصوص مسلمین می باشد در چندین مورد از سلامتی و درمان به عنوان «شفا» یاد کرده است. درمان جزئی از شفا و جهت گرفتن شفا مهمترین شرطش داشتن ایمان و اعتقاد راسخ به دین مبین اسلام و قرآن است و این اساس طب نبوی یا طب اسلامی می باشد. چرا که ارتباط تنگاتنگی بین روح و جسم آدمی از نگاه دینی وجود دارد. در علوم پزشکی جدید هم داشتن اعتقاد به درمان و بهبودی (شفا) و پزشک، جزء اصول اولیه درمان توصیه می شود. کما اینکه بقراط می گوید: پزشکان بایستی بیماران را از نیروی درونی خودشان آگاه نمایند تا آنها از درد رهایی یابند. این نیروی درونی چیزی به جز اعتقاد و ایمان نیست.
    لذا به قرآن ایمان واقعی داشته باشیم که شفادهنده هر دردی است و دارو و پزشک تنها وسیله این شفا می باشند و داشتن باورهای مذهبی قوی می تواند منجر به کاهش مرگ و میر بیماران و بالا بردن میزان سلامت جامعه باشد.
    کلید واژگان: قرآن, آیه, شفا, ایمان}
    Mahmoud Gholamreza Mirzai
    Traditional medicine as the basis of the current modern medicine has a history of more than several millenniums or better to say as long as the age of human being and Chinese have had inscriptions relating to traditional medicine since 300 BC. Although modern medicine is highly widespread today, traces of traditional medicine can be found in every aspect of it in a way that the majority of drugs are still produced with herbal origins. Scholars and philosophers played the role of physicians and have been the pioneers of the current medicines in the past, though with appearance of divine religions, the messengers of these religions have also been placed in the position of physicians.Quran which is the most perfect guide for all human being and specially for Muslims has remarked the treatment and health as "Shafa'' (that is to say cure by the power of god) in some cases. In fact cure is considered as a part of shafa and the most important issue to gain shafa is to trust and believe in Islam and Quran firmly. This is the main basis of prophetic or Islamic medicine since there is a very close relationship between the heart and soul of the human being according to the religious viewpoint. To believe in treatment, cure, shafa and also physician is considered as one of the initial principles of treating activities even in the modern medicine; As Hippocrates famously said: physicians must inform the patients of their internal energies for they can get rid of pains. This internal energy is nothing but faith and trust.Thus let us believe in Quran trustfully which is the only cure for all diseases and physicians and drugs are just the tools of this cure. Having strong religious beliefs can lead to a decrease in mortality rate and to an increase in the level of health in society.
    Keywords: Quran, Ayah, Shafa, Faith}
  • سمیه ابوالقاسمی ماهانی
    یا من اسمه دواء و ذکره شفاءپرداختن به نیازهای معنوی، جزء ضروری مراقبت کل نگر در پرستاری شناخته می شود. معنویت، بعدی از انسان تعریف شده است که به افراد احساس بودن را با کیفیت هایی نظیر فطرت، ظرفیت برای دانستن درونی و منبع تقویتی، تجربه ذهنی مقدس، تعالی فرد به سوی ظرفیت عشق و دانش بزرگ تر، یافتن معنایی برای موجودیت فرد که محور هر موجودی است، به انسان القا می کند. هم چنین، مجموعه ای از ارزش ها، نگرش ها و امیدهایی دانسته شده است که با هستی برتر ارتباط دارد و زندگی فرد را هدایت می کند و به ویژه با تجاربی از زندگی که فرد را به آستانه عدم قطعیت می کشاند، مرتبط است. وقایع زندگی اتفاقاتی منحصر به فرد هستند و پاسخ های معنوی را بر می انگیزند. در این میان وقایع معنوی که پاسخ معنوی در بیماران را بر می انگیزد، می تواند فرصتی برای تامین مراقبت معنوی توسط پرستاران باشد. در طول دوران بیماری، پرستاران به راحتی در قلمرو خصوصی بیماران پذیرفته می شوند. از این رو، باید قادر باشند به راحتی به مسائل معنوی بپردازند. در این پژوهش نگارنده بر آن است تا به «تبیین نقش معنویت در مراقبت های پرستاری و کاربست مداخلات پرستاری برای بیماران بستری در بیمارستان ها و مراکز درمانی» بپردازد.
    کلید واژگان: معنویت, مراقبت معنوی, مذهب, ایمان, پرستار, مرکز درمانی}
    Somayeh Abolghasemi Mahani
    Dealing with the spiritual needs of patients has been recognized as an essential part of the holistic care in nursing. Spirituality is defined as an aspect of human beings gives them a feeling of being with such qualities as nature, capacity for internal knowledge, imagination of the sacred, transcendence to love and to find a meaning for existence.Also, it is recognized as a set of values, insights and hopes that are associated with the transcendent existence and guides the life of the individual. Life events are unique occurrences and cause spiritual responses Meanwhile, spiritual events can be regarded as opportunities for nurses to be regard as proved spiritual care. During the disease process, nurses are easily accepted in the private real of the patients.So, they can easily deal with the spiritual issues. Thus, in this research we tried to explain the role of spirituality in nursing are for hospitalize patients.
    Keywords: spirituality, spirant lacer, faith, nurse}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال