به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « قرآن کریم » در نشریات گروه « پزشکی »

  • فاطمه سیفعلی ئی*
    امید انتظاری پویا برای دستیابی به اهداف و ناامیدی نظامی از طرحواره های منفی است که فرد نسبت به خود و آینده اش دارد و به سلامت روان، خودپنداره و از این طریق کفایت اجتماعی فرد آسیب می رساند و او را ناسازگار و منزوی می سازد. این پژوهش با هدف تبیین مفهوم ناامیدی و تاثیر آن بر سلامت روان و روابط انسان و ارائه راهبردهایی برای کاهش آن از منظر قرآن کریم و به روش تحلیلی توصیفی نگاشته شده است و بیان می دارد که ناامیدی در قرآن کریم نتیجه نادیده انگاشتن قدرت و رحمت بیکران خداوند خالق انسان است و با اثراتی چون کاهش میزان خودکارامدی، ایجاد و افزایش افسردگی، کاهش شادکامی، کاهش سازگاری و ایجاد و افزایش احساس نارضایتی بر سلامت روان فرد تاثیر گذاشته و از این طریق روابط فرد را تحت تاثیر قرار داده و سبب اختلال در روابط و در نهایت پائین آمدن کیفیت زندگی فرد می شود و با راهبردهایی چون معنویت، مثبت اندیشی، تمرکز بر نعمتها و موفقیتها، و صبر و تلاش می توان آن را کنترل نمود و کاهش داد. نتیجه آنکه ناامیدی از طریق کاهش میزان خودکارآمدی باعث می شود فرد با کوله باری از عواطف منفی در روابط اجتماعی حاضر شود و از آنجا که احساس ناامیدی بر سایر احساسات غلبه دارد کوچکترین مشکل در این زمینه روابط فرد در اجتماع را تحت تاثیر قرار داده و باعث اختلال در روابط و در صورت استمرار سبب گوشه گیری و انزوای اجتماعی می گردد.
    کلید واژگان: ناامیدی, سلامت روان, روابط اجتماعی, راهبرد, قرآن کریم}
    Fatemeh Seyfalie *
    Hope is a dynamic expectation to achieve goals and disappointment is a system of negative schemas that a person has towards himself and his future, and it harms the mental health, self-concept and thus the social adequacy of the person and makes him inconsistent and isolated. This research is written with the aim of explaining the concept of despair and its effect on mental health and human relationships and providing strategies to reduce it from the perspective of the Holy Quran and descriptive analytical method, and states that despair in the Holy Quran is the result of ignoring God's infinite power and mercy. It is the creator of man and it affects the mental health of a person with effects such as reducing the level of self-efficacy, creating and increasing depression, reducing happiness, reducing adaptation and creating and increasing feelings of dissatisfaction, and in this way it affects the relationships of a person and causes disruption in relationships and In the end, the quality of life decreases and it can be controlled and reduced with strategies such as spirituality, positive thinking, focusing on blessings and successes, and patience and effort. The result is that disappointment through the reduction of self-efficacy causes a person to appear in social relationships with a bag of negative emotions, and since the feeling of disappointment prevails over other emotions, the smallest problem in this field affects the person's relationships and causes disruption in relationships and If it continues, it will cause isolation and social isolation.
    Keywords: Despair, Mental Health, Social Relations, Strategy, Holy Quran}
  • زین العابدین شجاع*، جعفر گل محمدی، حسین هاشم نژاد
    حقیقت انسان با زیست اخلاقی گره خورده و بدون آن، انسانیت معنایی ندارد. از این رو، ضروری است زیست اخلاقی شناسایی و عمل شود تا در پرتو آن، رستگاری حقیقی حاصل گردد. سوالی که در پژوهش حاضر به دنبال آن هستیم این است که زیست اخلاقی مناسب با انسانیت چیست و چگونه است؟ برای پاسخ، سراغ قرآن کریم رفته و بر اساس تفسیر المیزان و تسنیم به تبیین و تحلیل مسئله پرداختیم. آنچه در نتیجه به دست آمد این بود که زیست اخلاقی دو اصل دارد: ایمان و عمل صالح که بدون این دو، زیست اخلاقی معنا و نتیجه حقیقی ندارد. از این رو، اگر کافران یا فاسقان، اعمال به ظاهر اخلاقی انجام می دهند، صرفا به درد زندگی دنیوی می خورد و تنها در پرتو اخلاق های غیر الهی معنا و نتیجه خواهد داشت و چنان زیست اخلاقی، منشا سعادت اخروی و ابدی و حقیقی نخواهد شد. واژگان کلیدی: زیست اخلاقی، حیات طیبه، اخلاق، قرآن کریم، المیزان، تسنیم
    کلید واژگان: زیست اخلاقی, حیات طیبه, اخلاق, قرآن کریم, المیزان}
    Zein-Al-Abedin Shoja *, Jafr Gol Mohmmdi, Hossein Hashem Nejad
    Human truth is tied to moral life and without it, humanity has no meaning. Therefore, it is necessary to identify and practice bioethics in order to achieve true salvation in its light. The question that we are looking for in the current research is what and how is bioethics suitable for humanity? For the answer, we went to the Holy Quran and explained and analyzed the problem based on the interpretation of Quran. What was obtained as a result was that ethical life has two principles: faith and righteous action, without these two, ethical life has no real meaning and result. Therefore, if unbelievers or sinners perform seemingly moral actions, it will only benefit worldly life and will have meaning and result only in the light of non-divine morals, and such moral life will not be the source of real and eternal happiness.
    Keywords: Ethical Life, Good Life, Ethics, Holy Quran, Al-Mizan, Tasnim}
  • عذرا اشرراق جهرمی*، علیرضا مختاری، صفدر شاکر
    امروزه ادب، بیشتر در بکار بردن الفاظ ظاهری آن، خلاصه گردیده و کمتر می توان آثاری از آدابی عمیق که نشانگر تربیت حقیقی و خو گرفته به آداب باطنی باشد پیدا کرد. قرآن کریم علاوه بر ذکر آداب ظاهری، آداب باطنی و عمیقی را متذکر ساخته که می تواند طرحی جامع برای ساختن انسان هایی خو گرفته به ادب و جامعه انسانی ملتزم به آداب باشد. ناگفته پیداست که یک جامعه سالم در کنار سلامت جسم آحاد آن، به سلامت روان آن ها که به ادب و آداب افراد در تعامل با یکدیگر نیز بستگی دارد نیازمند است. ازآنجاکه ضوابط و آداب مطرح در قرآن کریم از جانب خالق آدمی مقرر گردیده، جامع ترین و ضروری ترین نکات لازم در رابطه باادب ذکر گردیده است. این نکات در نهاد خود تکلیف و حقوق افراد انسانی را در تعامل با یکدیگر مشخص نموده و می توان ادعا کرد اگر رعایت شوند روابط آدمی باخداوند و آحاد انسان هایی که در ارتباط با آن هاست بهبودیافته و بسیاری از اختلافات و گسستگی های خانوادگی و خویشاوندی و اجتماعی برطرف خواهد گردید.پژوهش حاضر، مطالعه ای توصیفی - تحلیلی است و برای جمع آوری اطلاعات آن، از روش اسنادی استفاده شده است. اسناد به کاررفته، آیات قرآن کریم هستند. در این مقاله با طرح آیات قرآنی پیرامون آداب فردی، خانوادگی و اجتماعی و با استفاده از عامل تفصیل، تاکید قرآن کریم بر ادب، نمودار گردیده است. عامل تفصیل، مجموعه آیاتی که پیرامون موضوعی مشخص، مطرح گردیده را باهدف سنجش میزان تاکید قرآن کریم بر آن موضوع، موردتحقیق و پژوهش قرار می دهد.
    کلید واژگان: قرآن کریم, تاکید, تفصیل, ادب}
    Ozra Eshraq Jahromi *, Alireza Mokhtari, Safdar Shaker
    Today, politeness is mostly manifested in the use of its ostensible words, and traces of deep manners that indicate true education and creation of inner manners can rarely be found. In addition to mentioning external etiquette, the Holy Quran also mentions innate and deep manners to serve as a comprehensive plan to build human beings born with manners and a human society committed to manners. It is worth mentioning that in addition to the physical health of its members, a sound society needs their mental health depending in its turn on the manners and etiquette of its people in interacting with each other.The type of research is fundamental and descriptive-analytical method has been used. The method of collecting information is documentary. The documents used are the verses of the Holy Quran.Since the rules of manners mentioned in the Holy Quran have been required by the creator of human, the most comprehensive and necessary points related to etiquette have been mentioned. These points define the duties and rights of human beings in their interaction with each other and it can be claimed that if they are observed, human relations with God and other human beings related to them will be improved and many family, kinship and social disputes and dissensions will be resolved. The explanation factor researches the set of verses raised around a specific topic with the aim of measuring the amount of emphasis of the Holy Quran on that topic.The many emphasized topics that we have found in this research bring the emphasis on the topics raised in the Holy Qur'an.
    Keywords: Holy Quran, Emphasis, Detail, General Detail, Politeness}
  • محمداسماعیل بیگی، سید احمد میر خلیلی*، علیرضا انتظاری
    هدف

    هدف از این پژوهش آن است که مصادیق نوپیدای اختلالات روانی موثر بر احصان  را با تاکید بر ادله قرآنی، فقهی و حقوقی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد

    مواد و روش ها

    این پژوهش با روش مطالعات کتابخانه ای و به شیوه توصیفی تحلیلی انجام شده است که با مراجعه به قرآن کریم و ادله فقهی- حقوقی اطلاعات لازم به دست آمده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

    یافته ها

    اختلال روانی (Mental disorder) به گروهی از اختلا ل ها گفته می شود که با تاثیر بر تفکر، رفتار،ذهن،روان، خلق و خو،ادراک و آگاهی باعث ایجاد ناراحتی برای فرد مبتلا یا ایجاد ناتوانی در وی می شوند. علت اختلال های روانی به خوبی شناخته شده نیستند ولی آنچه مسلم است این است که عوامل ژنتیک، استرس های مختلف و نوع تعامل فرد با دیگران در ایجاد یا بروز آن ها موثر است. متخصصان سلامت روانی برای تشخیص اختلال ها از اصطلاحات و تعریف های استانداردی استفاده می کنند که در راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی (DSM) وجود دارد. یکی از زیرشاخه های اختلالات روانی، اختلالات جنسی است که به پارافیلی (paraphilia)  مشهوراست. پارافیلی تجربه ای است که فرد در مواجهه با برخی موقعیت ها، اشیا یا تصورات و تخیلات غیرمعمولی، دستخوش برانگیختگی جنسی شود. اکنون پرسش فراروی پژوهش این است که «از منظر ادله قرآنی، فقهی و حقوقی اختلالات روانی چه تاثیری بر احصان دارد؟» . تعبیر احصان در ساختارهای محصنات، محصنین، احصن، احصنت و... در هشت آیه از قرآن کریم به کار رفته است. از جمله آیه شریفه ی: « فإذا احصن فإن اتین بفاحشه فعلیهن نصف ما علی المحصنات من العذاب»(نساء : 25). در روایات و ادله فقهی و حقوقی نیز مصادیقی از اختلالات موثر بر احصان مطرح شده است .

    نتیجه گیری

    از طریق کشف ملاک و مناط خروج از احصان می توان به حکم فقهی در مانعیت از تحقق احصان دست یافت. ملاک کشف شده برای خروج از احصان «عجز یا نداشتن قدرت در ایفای وظیفه زناشویی» است که این مناط در افراد دارای اختلالات روانی و عملکرد جنسی نیز وجود دارد؛ بنابراین، می توان حکم خروج از احصان را بر این افراد مترتب کرد.

    کلید واژگان: اختالالت روانی, اختالالت جنسی, احصان, قرآن کریم, فقه, حقوق اسمی}
    Mohammad Esmail Beigi, Seyed Ahmad Mir Khalili*, Alireza Entezari
    Purpose

    The purpose of this research is to investigate and analyze new cases of mental disorders affecting horses with an emphasis on Quranic, jurisprudential and legal evidence.

    Materials and methods

    This research was conducted with the method of library studies and in a descriptive-analytical way, which was obtained and analyzed by referring to the Holy Quran and jurisprudential-legal evidences.

    Findings

    Mental disorder is a group of disorders that affect thinking, behavior, mind, psyche, mood, perception, and awareness, causing discomfort or disability to the affected person. The causes of mental disorders are not well known, but what is certain is that genetic factors, various stresses, and the type of interaction a person has with others are effective in causing or causing them. Mental health professionals use the standard terms and definitions found in the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) to diagnose disorders. One of the sub-branches of mental disorders is sexual disorders, which is known as paraphilia. Paraphilia is an experience where a person experiences sexual arousal when faced with some unusual situations, objects or imaginations. Now, the question facing the research is, "What is the effect of mental disorders on horses from the perspective of Quranic, jurisprudential and legal evidence?" . The meaning of horses is used in the constructions of Mohsanat, Mohsenin, Ahsan, Ahsan, etc. in eight verses of the Holy Quran. Among them is the honorable verse: "If they are righteous, then they will come to fornication, so half of what is done to the righteous will be done to them" (Nisa': 25). Examples of disorders affecting horses have also been mentioned in legal and jurisprudential traditions and proofs.

    Conclusion

    Through the discovery of the criteria and manat of leaving Ihsaan, we can reach a jurisprudential ruling on preventing the realization of Ihsaan. The discovered criterion for leaving the horse is "inability or lack of power to fulfill marital duty", which also exists in people with mental disorders and sexual function; Therefore, these people can be ordered to leave the horses.

    Keywords: Mental disorders, sexual disorders, horses, Holy Quran, jurisprudence, Islamic law}
  • ژیلا حاجی پوران بنام، حمیدرضا فهیمی تبار*، حسین ستار، عباس تولایی، زهرا زنجانی
    هدف

    هدف از انجام این تحقیق، یافتن راهکارهای درمانی قرآن برای اضطراب مرگ و مقایسه آن با راهکارهای درمانی روانشناسی برای این نوع از اضطراب بوده است.

    روش ها

    نوع مطالعه توصیفی تحلیلی و روش گردآوری داده ها به شیوه کتابخانه ای و میان رشته ای تطبیقی از منابع معتبر قرآنی و قرآن کریم و تفاسیر گردآوری شده و با دانسته های علم روانشناسی مورد مقایسه قرار گرفته است.

    یافته ها

    یافته های بدست آمده از آیات قرآن کریم نشان داده که در برخی آیات ، وجود اضطراب مرگ در انسان تایید شده است. البته درباره پیامدهای آن نیز به طور ضمنی اشاره شده و از طرفی در آیات دیگری، علل این اضطراب را نام برده و در آیاتی یا مستقیما با ارایه دادن بینش صحیح در رفع این اضطراب کوشیده و یا راه حل و درمان آن را نشان داده است و مصداق زیبایی از آیه " ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمه للمومنین"‏است.

    نتیجه گیری

    راهکارهای درمانی اضطراب مرگ در قرآن کریم شامل تایید وجود اضطراب مرگ، ذکر علت های آن، ارایه بینش  و شناخت صحیح از مرگ، توصیه به توبه، مواجهه تدریجی با مرگ در سرتاسر قرآن ، استفاده از تشویق و تنبیه در اصلاح رفتارها ، امید به رحمت و مغفرت الهی و شفاعت می باشد. در نهایت قرآن کریم ، به شکلی طراحی شده که هم محتوای آن در شکل گیری بینش صحیح در انسان موثر است وهم طرز چینش سور و آیات به شکلی است که در تمامی جزء های قرآن کریم مواجهه مکرر با مرگ در آن دیده می شود.در علم روانشناسی نیز روش های شناخت درمانی، رفتار درمانی، مواجهه درمانی، امید درمانی و روش های مدیریت اضطراب و... را برای درمان اضطراب مرگ ذکر کرده است.

    کلید واژگان: اضطراب مرگ, درمان, قرآن کریم, روانشناسی}
    Zhila Hajipooran Benam, Hamid Reza Fahimitabar*, Hossein Sattar, Abbas Tavallai, Zahra Zanjani
    Purpose

    The aim of this research was finding therapeutically methods of Quran in Death Anxiety and compare it with psychological methods .

    Materials and Methods

    This was a Analytical-Descriptive Study and The Method for gathering the data was the Library Searching and Multidisciplinary Comparative Study. Reliable Quranic  Sources and Interpretive books of Quran and Holy Quran were used. These data compared with Psychological data.

    Findings

    Findings of Quran Verses showed that in some verses was confirmed the existence of Death Anxiety. Of Course. Implicitly point to outcomes of this anxiety. In some verses was talked about the etiology of this disorder. In other verses directly declared the treatment and somewhere has given right thought and insight about it. This research is beautiful example of this verse” And we send down of the Quran that which is healing and mercy for the believers”(Esra /82).

    Conclusion

    Therapeutically Methods for Death Anxiety in Holy Quran included confirmation of being this disorder in human, mentioning the etiology, giving right insight and right cognition of Death, Advice to repent, gradual confrontation with Death throughout the Quran, using the encouragement and punishment in correcting the behavior, hops for God mercy  and forgiveness and intercession. At Last arrangement of suras and verses in Quran help to make the suitable content for cure and confrontation therapy. In Psychology there are many therapeutic methods for Death Anxiety, like Cognitive therapy, Behavior therapy, Confrontation therapy, Hope therapy, Anxiety Management therapy.

    Keywords: Death Anxiety, Treatment, Quran, Psychology}
  • مهرداد تیموری، جمال بیگی*، فاطمه احدی
    سابقه و هدف

    دین اسلام دین رافت و مهربانی است و قرآن کریم که منبع آموزه های دینی است از حقوق اساسی انسان ها به شدت حمایت می کند؛ و درعین حال آموزه های قرآنی و روایت های اسلامی در جهت سیر تکامل و تعالی انسان، حفظ حیات و رعایت سلامت را امری محترم شمرده است. ازاین رو، هدف از پژوهش حاضر بررسی رویکرد آموزه های دینی در تضمین سلامت محکومان بوده است.

    روش کار

    روش اجرای این پژوهش توصیفی - تحلیلی از نوع مطالعات کتابخانه ای است که با مراجعه به آیات قرآن و روایت های اسلامی و جست وجو در منابع اسلامی و مقاله های موجود در پایگاه های استنادی مانند آی.اس.سی، مگیران، اس.آی.دی، نورمگز و گوگل اسکولار داده های اولیه مرتبط با سوال تحقیق، جمع آوری و سپس این داده ها، با توجه به هدف پژوهش تجزیه و تحلیل شد. مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده اند.

    یافته ها

    یافته های پژوهش حاکی از این است که در اجرای حدود الهی در عین اثربخشی بر رعایت کرامت ذاتی انسان ها، سلامت محکومان با سازوکارهایی در رویکرد آموزه های دینی برگرفته از قرآن کریم و روایت های منقول از معصومان (ع) پیش بینی شده است که ازجمله می توان به اجرانکردن حد بر محکوم در گرما و سرما، اجرانکردن حد بر محکوم بیمار و زن باردار، امکان اجرای حد جلد به صورت ضغث بر محکوم بیمار و اجرانکردن حد جلد بر صورت و عورتین محکوم اشاره نمود.

    نتیجه گیری

    نتایج پژوهش بیانگر این است که آموزه های دینی در جهت تضمین سلامت به ویژه در اجرای حدود الهی به سلامت محکومان توجه نموده است؛ ازاین رو، وجود بیماری و شرایط خاص محکوم در قبل یا بعد از محکومیت به منظور تضمین سلامت محکومان موجب اعمال سیاست جنایی افتراقی برای محکومان بیمار می گردد؛ همان طور که در بسیاری از موارد ابتلای محکوم به بیماری جسمی و روحی با حصول شرایطی موجب ساقط شدن مجازات و در برخی موارد موجب تاخیر در اجرای حکم تا زمان بهبودی دانسته شده است؛ بنابراین، هم گرایی دین و سلامت راهبردی تلفیقی در تضمین سلامت محکومان به شمار می رود.

    کلید واژگان: آموزه های دینی, سلامت محکومان, قرآن کریم}
    Mehrdad Teymouri, Jamal Beigi, Fatemeh Ahadi
    Background and Objective

    The religion of Islam is the religion of compassion and kindness, and the Holy Quran, which is the source of religious teachings, strongly supports the fundamental rights of human beings; At the same time, in the Quranic teachings and Islamic traditions in the direction of human evolution and excellence, preservation of life and observance of health is considered as important and respectable. Therefore, the purpose of this study is to investigate the approach of religious teachings toward ensuring the health of convicts.

    Methods

    The method of carrying out this descriptive-analytical study was library-based Data was collected by referring to the Quranic verses and Islamic narrations and searching the Islamic sources and articles on databases such as ISC, Migiran, SID, Normags and Google Scholar. Then, the collected data were analyzed according to the purpose of the study. The authors of the article did not report any conflict of interests.

    Results

    The findings of the study indicate that in implementing the divine limits (punishments) while being effective in observing the inherent dignity of human beings, the health of the convicts has been predicted via certain mechanisms in the approach of religious teachings derived from the Holy Quran and narrations cited from the Infallibles; These include the non-enforcement of punishment on the convict in heat and cold, the non-application of punishment on the diseased convictsand pregnant woman, the possibility of applying punishment on the convicted patient in the form of theqth (a set of whips held together) and the non-application of punishment on the convict's face and genitals.

    Conclusion

    The results of the study indicate that religious teachings have paid attention to the health of convicts in order to ensure health, especially during the enforcement of divine limits or punishments; Therefore, illness and special circumstances of the convict before or after the conviction leads to the application of differential criminal policy for the convicts in order to ensure their health. As in many cases, the convict's physical and mental illness has been considered as a condition for the abolition of punishment and in some cases as the cause of delaying the enforcement of the punishment until recovery; Therefore, the integration of religion and health is a strategic combination in ensuring the health of convicts.

    Keywords: Holy Quran, Health of Convicts, Religious Teachings}
  • سیده زینب قاهری، امیر راد، اشرف عالمی، سارا مبارک، محمد میرزایی، عصمت رادمنش*
    سابقه و هدف

    بیماری های قلبی-عروقی شایع ترین علت مرگ ومیر را تشکیل می دهند. بهبود کیفیت رژیم غذایی، مانند افزایش مصرف غلات کامل، سبزی ها و میوه ها تاثیر مفیدی بر عوارض قلبی-عروقی دارد. قرآن کتاب آسمانی است که در آن 11 مورد لفظ میوه و مشتقات آن وجود دارد که نشان دهنده ی ارزش میوه ها از نظر قرآن است. به طورکلی، قرآن بر 5 میوه ازجمله زیتون، انجیر، خرما، انار و انگور تاکید جدی داشته و آن ها را در آیات مختلف تکرار کرده است.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه مروری، آیه های شریف قرآنی، کتاب های تفسیر قرآنی و همچنین پایگاه های اطلاعاتی علمی معتبر با نام های Web of Science، PubMed، Scopus، Iranmedex، Magiran، SID و Google Scholar از سال های 2000 تا 2021 بررسی شدند. با کلیدواژه های قرآن، زیتون، انگور، خرما، انجیر، انار، و بیماری های قلبی-عروقی، مقالات مرتبط بررسی شدند.

    یافته ها

    نتایج نشان داده که میوه های قرآنی مانند زیتون، انجیر، خرما، انگور و انار به علت نقش آنتی اکسیدانی قوی که باعث کاهش استرس اکسیداتیو می شود و همچنین داشتن موادی چون کاروتنوییدها، آنتوسیانین ها، فنولیک ها، به عنوان مواد غذایی مهم در رژیم غذایی انسان و همچنین در سلامت انسان نقش عمده ای دارند. نتایج مطالعات، نقش های ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی این میوه ها را نشان داده اند و ثابت شده که این میوه ها دارای پتانسیل بالایی برای جلوگیری از بیماری های قلبی-عروقی است. همچنین باعث کاهش عوارض بیماری های قلبی-عروقی و بهبود این بیماران می شوند.

    نتیجه گیری

    نتایج مطالعات نشان دادند که استفاده از میوه های ذکر شده در قرآن، خطر وقایع مرتبط با قلب و عروق را کاهش می دهد و باعث بهبودی در بیماران قلبی-عروقی و کاهش مرگ ومیر ناشی از بیماری های قلبی-عروقی می شوند.

    کلید واژگان: قرآن کریم, میوه, بیماری های قلبی عروقی}
    Seyedeh Zeinab Ghaheri, Amir Rad, Ashraf Alemi, Sara Mobarak, Mohammad Mirzaei, Esmat Radmanesh*
    Background and aim

    Cardiovascular disease is the most common cause of death. Improving the quality of the diet, such as increasing the consumption of whole grains, vegetables, and fruits, has a beneficial effect on cardiovascular complications. The Qur'an is a heavenly book in which there are 11 words about fruits and their derivatives, which indicates the value of fruits from the Quran's point of view. In general, the holy book of Qur'an has highlighted 5 fruits including olives, figs, dates, pomegranates and grapes and has repeated them in various verses.

    Materials and methods

    In this review study, noble verses of Qur'an, books on interpretation of Quran and reliable scientific databases such as Web of Science, PubMed, Scopus, IranMedex, Magiran, SID and Google Scholar were reviewed from 2000 to 2021. Related articles were reviewed using the keywords of Quran, olives, grapes, dates, figs, pomegranates, and cardiovascular disease.

    Findings

    The results suggest that the fruits mentioned in the Qur'an such as olives, figs, dates, grapes, and pomegranates, play a major role in human nutrition and health due to their strong antioxidant effects, which reduce oxidative stress, and substances such as carotenoids, anthocyanins, and phenolics. The results of the studies have shown the anti-inflammatory and antioxidant role of these fruits. It has been proven that these fruits have a high potential to prevent cardiovascular diseases, reduce the complications of cardiovascular diseases and improve the health of these patients.

    Conclusion

    The results of the studies have suggested that consumption of the fruits mentioned in the Qur'an reduces the risk of cardiovascular events, causes recovery in cardiovascular patients and reduces mortality due to cardiovascular diseases.

    Keywords: Holy Qur'an, Fruits, Cardiovascular diseases}
  • حسین شیشه بر، محمد حسین جعفری*، سعید دریایی
    هدف

    دین مبین اسلام به عنوان کامل ترین دین الهی برای هدایت انسان ها، تمام نکاتی که برای سعادت  وپیشرفت زندگی بشر ضروری هست؛ در خود جای داده است . گردشگری که از آن تحت عنوان اقتصاد نامریی  نام برده می شود یکی از مبانی کسب درآمد کشورها می باشدو  در قرآن وروایات به طور صریح مورد تاکید قرار گرفته است. همچنین  تاثیر  قران بر سلامت انسان امری غیر قابل انکار و مورد توجه پزشکان و علما بوده است.واژه گردشگری در بیشتر آیات قرآن  ازآن تحت عنوان« سیر» یاد شده است.
    مواد و

    روش

    در این پژوهش از روش توصیفی تحلیلی و رویکرد اسناد از متون اسلامی فقهی بهره گرفته شده است.

    یافته ها

    تحریم های اقتصادی در کشور ایران از طرف سایر کشور ها  وعدم توجه به اقتصادهای جایگزین نفت موجب آسیب به بدنه اقتصادی کشور شده ومنجر به تفکر برای راه های جایگزین برای حل مشکلات اقتصادی و پیشرفت  گردیده است.

    نتیجه گیری

    توجه به آیات قرآنی و احادیث در عرصه گردشگری  یقینا می تواند منجر به پیشرفت وتوسعه کشور گردیده و مشکلات پیش آمده را از سر راه بردارد. این پژوهش با دیدگاه کاربردی به بررسی گردشگری درآیات پرداخته و در پایان به جمع بندی کامل جهت هدف گردشگری می پردازد.

    کلید واژگان: گردشگری, جهان اسلام, سفر, قرآن کریم, سلامت}
    Hossein Shishebor, Mohammad Hossein Jafari*, Saeed Daryaee
    Purpose

    The religion that shows Islam as the most perfect divine religion to guide people, all the points that are necessary for the happiness and progress of human life; It has a place in itself. Tourism, which is referred to as the invisible economy, is one of the foundations of earning money for countries, and it is explicitly emphasized in the Quran and narrations. Also, the impact of the Quran on human health is undeniable and has been the focus of doctors and scholars. The word tourism is mentioned under the title of "journey" in most verses of the Quran.

    Materials and Methods

    In this research, the analytical descriptive method and the document approach from Islamic jurisprudential texts have been used.

    Findings

    Economic sanctions in Iran by other countries and lack of attention to alternative oil economies have caused damage to the country's economic body and led to thinking about alternative ways to solve economic problems and progress.

    Conclusion

    Paying attention to Quranic verses and hadiths in the field of tourism can definitely lead to the progress and development of the country and remove the problems that have arisen. This research examines tourism in Ayat with a practical perspective and at the end gives a complete summary of the purpose of tourism.

    Keywords: Tourism, Islamic world, travel, Holy Quran, health}
  • عبدالمهدی شریف نژاد*، کوروش آسمند، حسن احمدی، علیرضا شریف نژاد

    قرآن بر تربیت نیز تاکید فراوان دارد و از منظر تربیتی می‏توان گفت قرآن برای پرورش افراد بشر فرود آمده است؛ زیرا همه آیات قرآن دارای پیام تربیتی هستند و آیه‏ای در قرآن وجود ندارد که ناظر به تربیت انسان نباشد. آیات احکام، آیات مربوط به مبدا و معاد، خانواده و اجتماع، قصه و سرگذشت امت‏های پیشین، همه دارای جنبه تربیتی هستند و به بعدی از ابعاد تربیت اشاره دارند. در راستای مبانی تعلیم و و تربیت در منابع اسلامی می بایست به مقوله شناخت انسان توجه داشت زیرا در قرآن کریم با شناخت ساختار وجودی او از طریق تحلیل مفاهیمی نظیر نفس، روح، فطرت، قلب ممکن است. همچنین قصه گویی، روش انذار و تبشیر، اسوه پردازی، وعظ، تمثیل ، مجادله و گفت‏وگو، شیوه‏هایی هستند که در قرآن کریم جهت تعلیم و تربیت به کار رفته ‏اند.

    کلید واژگان: تعلیم و تربیت, قرآن کریم, روایات, مبانی}
    Abdoulmehdi Sharifnejad*, Kourosh Asmand, Hasan Ahmadi, Alireza Sharifnejad

    The Qur'an also places great emphasis on education, and from an educational point of view, it can be said that the Qur'an was sent down to educate human beings; Because all the verses of the Qur'an have educational messages and there is no verse in the Qur'an that does not refer to human education. The verses of decrees, verses related to origin and resurrection, family and community, stories and history of previous nations, all have an educational aspect and refer to the next aspects of education. In line with the basics of education and training in Islamic sources, attention should be paid to the category of human knowledge, because in the Holy Quran, it is possible to know his existential structure through the analysis of concepts such as soul, soul, nature, and heart. Also, storytelling, warning and tidings, parables, sermons, parables, debates and dialogues are the methods used in the Holy Qur'an for education.

    Keywords: Education, Training, Holy Quran, Hadiths, Basics}
  • حجت عبادی منش، سید علیرضا گلشنی*
    هدف

    نسخه رساله «حل معما در آداب حدوث مرض وبا» به زبان فارسی، تالیف شخصی ناشناس معروف به حکیم حق نظر از پزشکان سنتی دوره قاجار (1175 تا 1304 شمسی) است. این نسخه چاپ خطی منحصر به فرد که در کتابخانه آستان قدس رضوی با شماره ثبت 4410 موجود می باشد، و با کتابت عبدالرحیم شیرازی در بیست و دوم جمادی الاول سال 1284 قمری به پایان رسیده است. این رساله طبی توجه به تاثیر اجرام آسمانی و کواکب در احتمال شیوع بیماری است که برای اثبات آن از آیات قرآنی و نهج البلاغه استفاده کرده و به توجیه احتمالی علت شیوع بیماری وبا در دوره قاجار می پردازد، که می تواند به عنوان اثری قرآن پژوهانه و رویکردی دینی و اعتقادی در مقابله با بیماری وبا دانست.

    مواد و روش ها

    این پژوهش به شیوه ی تحلیلی-توصیفی و با روش کتابخانه ای-اسنادی انجام شده است؛ بعد از جمع آوری اطلاعات کافی در مورد نسخه رساله «حل معما در آداب حدوث مرض وبا» جهت رسیدن به اهداف پژوهش، اطلاعات جمع آوری شده با رویکرد قرآنی-روایی تجزیه و تحلیل گردید.

    یافته ها

    استفاده از اشعار شعرای نامی ایرانی چون فردوسی، سعدی و مولوی نیز از نکات جالب این رساله طبی است که نشان دهنده ذوق ادبی نگارنده گمنام این رساله طبی دارد، که در دیگر آثار کمتر به رویکرد فرهنگ قرآنی و ادبی به پزشکی پرداخته شده است.

    نتیجه گیری

    در این پژوهش ابتدا به بررسی نگارنده احتمالی این رساله طبی در دوره قاجار پرداخته و سپس به تصحیح علمی و ادبی نسخه رساله «حل معما در آداب حدوث مرض وبا» می پردازیم.

    کلید واژگان: رساله حل معما, وبا, قرآن کریم, اشعار فارسی, تاریخ پزشکی, قاجار, ایران}
    Hojjat Ebadimanesh, Seyyed Alireza Golshani*
    Purpose

    The version of the treatise "Hal-e Moama dar Adab Hudus-e Maraz-e Vabba" in Persian language, is written by an unknown person known as Hakim Haq Nazar, one of the traditional physicians of the Qajar period (1789 to 1925 AD). This unique lithography copy is available in the Astan Quds Razavi library with the registration number 4410, and was completed by Abdul-Rahim Shirazi on the September 21, 1867 AD. This medical treatise is to pay attention to the effect of celestial objects and stars on the possibility of disease outbreak, which is proved by using Quranic verses and Nahj al-Balagha, and it deals with the possible justification of the outbreak of cholera in the Qajar period, which can be seen as a scholarly work of the Qur'an and a religious and religious approach in dealing with cholera.

    Methodology

    This research was done in an analytical-descriptive way and with a library-document method; After collecting enough information about the version of the treatise "Hal-e Moama dar Adab Hudus-e Maraz-e Vabba" to achieve the goals of the research, the collected information was analyzed with a Qur'anic-narrative approach.

    Findings

    The use of poems by famous Iranian poets such as Ferdowsi Tusi, Saadi Shirazi and Jalāl al-Dīn Muḥammad Rūmī is also one of the interesting points of this medical treatise, which shows the literary taste of the anonymous author of this medical treatise, in other works, the approach of Qur'anic and literary culture to medicine is less discussed.

    Conclusion

    In this research, we first investigate the possible author of this medical treatise in the Qajar period, and then we deal with the scientific and literary correction of the version of the treatise "Hal-e Moama dar Adab Hudus-e Maraz-e Vabba ".

    Keywords: Hal-e Moama, Ba, Holy Qur'an, medical history, Qajar, Iran}
  • احمدرضا ورناصری، مریم امرایی، راحله کریمیان، سیف الله اندایش*، سیدعابدین آهنگری حسینی

    Purpose: Content analysis of the Quran and its impact on increasing the level of reading and improving spiritual health in the society
    Methodology: The current research was applied and used the Systematic Review method. In this study, to extract verses related to reading and books and the effects of reading books from the perspective of the Holy Quran by combining keywords such as (books and book reading, books and the Qur'an, reading and the Qur'an, the importance and effects of book reading and the place of books and book reading) in Normagz, Mogiran, Silivika, Alamnet and SID databases were examined.
    Findings: “By the pen and what they write.” (Surat Qalam, verse 1) By studying and increasing his knowledge, man not only guarantees his life in this world but the hereafter, and also increases his spiritual health. according to the verse “It is only those of His learned servants who fear God. Indeed, God is Mighty, Forgiving; (Surat Fatir, verse 28) In fact, by reading the book, man increases his thinking and awareness of divine power and truth, and it is spiritual health that makes him perfect, because anthropology and theism, which are considered aspects of spiritual health, evolve. “You did not know what the Book or faith is, but We made it a light by which We guide whomsoever We will of Our servants, and indeed you guide to a straight path. (Surat Shurawi, verse 52)، According to this verse, it is well visible in taking the foundations of the spiritual health of the society dependent on books and reading books. “Then We made the Book bequeathed to those whom We had chosen from among Our servants: but among them is unjust to himself, and among them is the thrifty, and among them is the one who precedes in good deeds, by God’s permission. This is a great credit to you. (Surat Fatir, verse 32). Based on this verse, we can use the book for personal, moral, social growth, and ultimately for the spiritual health of our lives. “Neither wet nor dry except in a clear Book. “And neither wet nor dry except in a clear Book; (Surat An'am, verse 52)، This is the power of the book, which can clarify the truth and include all the necessary data to promote reading and then human development in all dimensions, which is the achievement of the spiritual health of the society
    Conclusion: By reflecting on the verses of the Holy Quran, we will realize that there is a direct relationship between increasing the reading culture and the spiritual health of the society. Relying on the basics of spiritual health, human beings improve their health in society from various aspects by continuously using books and reading books.

    کلید واژگان: خواندن, کتابخوانی, قرآن کریم, قرآن و طب, سلامت معنوی}
    Ahmadreza Varnaseri, Maryam Amraie, Rahela Karimian, Saif Elah Andayesh*, Seyed Abedin Hoseini Ahangari
  • شبنم رضایی عباسی، احمدرضا خزایی، علیرضا محمدبیکی
    زمینه و هدف

     قضاوت از مهم ترین امور جامعه است تا جایی که امر مزبور را یک منصب الهی نامیده اند. هدف از پژوهش حاضر بررسی آداب و اخلاق قضاوت در پرتو آیات و روایات تشیع می باشد.

    روش

     این تحقیق از نوع نظری است. روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی و روش جمع‏آوری اطلاعات به صورت کتابخانه‏ای است و ضمن مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است.

    ملاحظات اخلاقی: 

    در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.

    یافته ها

     یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که آداب و اخلاق قضاوت به نحوی در مبنای امر قضاوت طراحی شده اند که کارکرد اصلی آن ها جلوگیری از فساد قاضی و انحراف از مسیر عدالت است.

    نتیجه گیری

     در تفسیر قوانین و مقررات و به طور خاص قانون نظارت بر رفتار قضات، می توان به آموزه های اخلاقی در چارچوب آیات و روایات تشیع مراجعه نمود. آموزه های مزبور فضای مناسبی را برای رفع خلاهای موجود ایجاد می کنند. در واقع وجود صفاتی که شرع مقدس در قاضی لازم دانسته، زمینه هر نوع فسادی را در امر قضاوت و اجرای عدالت از بین می برد.

    کلید واژگان: آداب, اخلاق, قضاوت, قرآن کریم, روایات تشیع}
    Shabnam Rezaei Abbasi, AhmadReza Khazaei, Alireza Mohammadbeki
    Background and Aim

    Judging is one of the most important affairs of society, to the extent that it is called a divine office. The purpose of this research is to examine the manners and ethics of judging in the light of verses and Shia traditions.

    Methods

    This research is of theoretical type. Theresearch method is descriptive-analytical and the method of data collection is library and has been done by referring to documents, books and articles.

    Ethical Considerations:

    In order to organize this research, while observing the authenticity of the texts, honesty and fidelity have been observed.

    Results

    The findings of the present research show that the manners and ethics of judging are designed in a way based on the matter of judging, and their main function is to prevent corruption of the judge and deviation from the path of justice.

    Conclusion

    In the interpretation of laws and regulations, and specifically the law on the supervision of the behavior of judges, it is possible to refer to the moral teachings in the framework of the verses and Shia traditions. These teachings create a suitable environment for solving the existing gaps.In fact, the presence of the qualities that the Holy Sharia deems necessary in a judge eliminates the basis of any kind of corruption in the matter of judgment and administration of justice.

    Keywords: Manners, Ethics, Judging, The Holy Quran, ShiaTraditions}
  • یونس جهانگیری، مژگان سرشار*

    در این نوشته سیمای ارائه شده از عیسی مسیح (ع)  در نیایش های کتاب اعترافات اگوستین به عنوان نمونه_ای از نیایش در مسیحیت با سیمای ارائه شده از پیامبر اسلام ص در صحیفه سجادیه منسوب به امام سجاد (ع) به عنوان نمونه ای ازنیایش در اسلام مقایسه می شود. در این مقاله متن دو کتاب مطالعه و عباراتی که بیانگر توصیف پیامبران هستند به روش تحلیلی مقایسه شده اند. نتیجه به دست آمده بیانگر این مهم است که در زمینه ترسیم چهره پیامبران آگوستین و امام سجاد (ع) از مضامین مشترک استفاده کرده اند ضمن استفاده هر دو نویسنده از انجیل و قران در باره حضرت مسیح و پیامبر (ص)، پر بسامد ترین اشتراک مضمون شامل ترسیم چهره ای شفاعت گر، منجی، و مهربان از عیسی مسیح (ع) و حضرت محمد (ص) می باشد. شاید بیشترین شباهت در توصیف پیامبران در ترسیم چهره فداکاری پیامبر (ص) و همچنین عیسی (ع) در دو کتاب باشد. که در توصیفات آگوستین نیز این مهم مشاهده می شود.در واقع اساس این نوشته بر دو تطبیق اصلی و دو تطبیق فرعی بنا شده تطبیق بین کتب ادعیه و همچنین تطبیق بین متنون مسیحی با کتاب مقدس و متون شیعی با قران کریم  هم چنین مهم ترین مورد تفاوت در ارائه سیمای پیامبران تصویری است که در زمینه جایگاه دو پیامبر ارائه شده است امام سجاد پیامبر (ص) را از جایگاه بنده و عبد خداوند و آگوستین عیسی مسیح (ع) را از جایگاه خداوندی به تصویر کشیده اند.

    کلید واژگان: دعا, آگوستین, اعترافات, کتاب مقدس, قران کریم}
    Younes Jahangiri, Mozhgan Sarshar *

    In this article, the image presented of Jesus Christ (PBUH) in the prayers of the book of Augustine Confessions as an example of prayer in Christianity with the image presented by the Prophet of Islam in the Sajjadiyya scripture attributed to Imam Sajjad (PBUH) as an example of prayer in Islam Is compared. In this article, the text of two study books and phrases that describe the prophets are compared analytically. The result indicates that it is important to use common themes in depicting the faces of the prophets Augustine and Imam Sajjad (AS), while both authors use the Bible and the Qur'an about Jesus and the Prophet (PBUH), the most frequent common The theme includes the portrayal of an intercessor, savior, and benefactor of Jesus Christ (PBUH) and the Prophet Muhammad (PBUH). Perhaps the most similarity in the description of the prophets in depicting the sacrifice of the Prophet (PBUH) and also Jesus (AS) is in the two books. This is also seen in Augustine's descriptions. In fact, the basis of this article is based on two main adaptations and two sub-adaptations. The difference in presenting the image of the prophets is the image that is presented in the context of the position of the two prophets. Imam Sajjad portrayed the Prophet (PBUH) from the position of a servant and servant of God and Augustine Jesus Christ (AS) from the position of God.

    Keywords: Prayer, Augustine, Confessions, Bible, Holy Quran}
  • فاطمه سیفعلی ئی*، سهراب مروتی

    ارتقاء سطح کیفی روابط و بهره مندی هر چه بیشتر از زیست اجتماعی یکی از اهداف اخلاقی و تربیتی قرآن است که در آیات اجتماعی نمود یافته است. این نوشتار پژوهشی میان رشته ای و کاربردی است که با هدف استخراج و بازنمایی مولفه ها، آسیبها و راهبردهای ارتباط مطلوب اجتماعی و پیوند بین آموزه های قرآنی و علوم روز،  به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده و  با تلفیق مثلث مکانیزم رفتار(شناخت، هیجان، رفتار) و تئوری شناختی اجتماعی بندورا(تعیین کننده های شخصی، محیطی، رفتاری) و با پیگیری مراحل سه گانه آسیب شناسی(شناسایی، تشخیص، پیشگیری یا درمان) به ساختاری نوآورانه در ارائه مدلی برای ارتباط مطلوب دست یافته که هم مطابق با یافته های علم روانشناسی است و هم آموزه های قرآنی آن را تایید می نماید. این پژوهش با تکیه بر آیات ابتدا به شناسایی مولفه های ارتباط مطلوب، سپس تشخیص آسیب ها و در نهایت ارائه راهبردهایی برای افزایش کیفیت ارتباطات و پیشگیری و درمان آسیب های آن در چهار بعد شناختی، هیجانی، رفتاری و محیطی پرداخته است. نتیجه آنکه مولفه هایی چون: خودآگاهی، خودمهارگری، مهارتهای ارتباطی در بعد فردی و اعتماد، امنیت، عدالت، و حمایت اجتماعی در بعد محیطی می تواند نقش چشمگیری در ایجاد و استمرار ارتباط مطلوب داشته باشد. در مرحله تشخیص، آسیبهایی چون: خودشیفتگی، ناسازگاری، و تضییع حقوق در بعد فردی و فردگرایی، حزب گرایی، اختلاف طبقاتی و تعارض در بعد محیطی می تواند روابط را از حالت مطلوب و موثر خارج نمایند. در مرحله پیشگیری و درمان نیز راهبرهایی چون: انضباط فکری، انضباط هیجانی و انضباط گفتاری؛ هر یک دارای ساختاری نظام مند می باشد که می تواند تحولی عظیم در جهت بهبود روابط  اجتماعی ایجاد نماید.

    کلید واژگان: ارتباط مطلوب, مولفه, آسیب, راهبرد, قرآن کریم}
    Fatemeh Seifalie *, Sohrab Morovati

    Improving the quality level of relationships and benefiting as much as possible from social life is one of the moral and educational goals of the Quran, which is expressed in the social verses. This is an interdisciplinary and applied research paper with the aim of extracting and representing the components, harms and strategies of optimal social communication and the link between Quranic teachings and modern sciences, carried out by the method of qualitative content analysis and combining the triangle of behavior mechanism (cognition, emotion, behavior). and Bandura's social cognitive theory (personal, environmental, behavioral determinants) and by following the three stages of pathology (identification, diagnosis, prevention or treatment) has achieved an innovative structure in providing a model for optimal communication that is in accordance with the findings of psychological science and the teachings Quran confirms it. Based on the verses, this research has firstly identified the components of the desired communication, then diagnosed the damages and finally presented strategies to increase the quality of communication and prevent and treat its damages in four cognitive, emotional, behavioral and environmental dimensions. The result is that components such as: self-awareness, self-control, communication skills in the individual dimension and trust, security, justice, and social support in the environmental dimension can play a significant role in creating and maintaining a desirable relationship. In the diagnosis stage, harms such as: narcissism, incompatibility, and violation of rights in the individual dimension and individualism, partisanship, class differences, and conflict in the environmental dimension can take the relationship out of the desired and effective state. In the prevention and treatment phase, guides such as: intellectual discipline, emotional discipline and speech discipline; Each one has a systematic structure that can create a huge change in the direction of improving social relations.

    Keywords: Optimal Communication, Component, Damage, strategy, Holy Quran}
  • سید محمد رضوی*
    هدف

    یکی ازمهمترین عامل سلامت معنوی، التزام به  موازین اخلاقی است. مولفه های اخلاقی براساس جهان بینی افراد معنا پیدا می کند و والاترین تعریف نسبت به اخلاق درجهان بینی اسلامی قابل مشاهده است؛ از اینرو شناسایی مولفه های سلامت معنوی انسان نیز، براساس مکتب اسلام انجام شده است؛ بدین منظور با استفاده از تحلیل مضمون، آیات قرآن کریم مورد مطالعه و تدبرقرار گرفت. پژوهش حاضر با هدف معرفی مهم ترین شاخصه های اخلاقی از منظر قرآن و روایات نگاشته شده است.

    مواد و روش ها

    این پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و به لحاظ روش، توصیفی-تحلیلی است. گردآوری داده ها از اسناد و مدارک علمی بود.و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش تجزیه و تحلیل مضمون وبا استفاده از قرآن و احادیث انجام شد.

    یافته ها

    نتایج حاصله نشان داد، استحکام معیارهای اخلاقی در روابط انسان ها, فضای ذهنی آنان را بهبود می بخشد, مشکلات روانی را کم می کند و زمینه را برای سلامت معنوی انسان ها فراهم می کند.

    نتیجه گیری

    بر اساس نتایج بدست آمده، مقید بودن به فضایل اخلاقی مانند:خشنودی و رضایت خداوند،اعتقاد به وجودخداوند(خداباوری)،معاد ویاد مرگ،فداکاری و نیکوکاری، توکل و تقوا،راستگویی و صبرو شکیبایی و...سبب رضایت خاطر و محبت در بین افراد می شود و درنتیجه مشکلات کاهش پیدا می کنند و در سلامت معنوی انسان ها تاثیر بسزایی دارد.

    کلید واژگان: مولفه های اخلاقی, سلامت معنوی, رضایتمندی, قرآن کریم, روایات}
    Seyyed Mohammad Razavi*
    Purpose

    One of the most important factors of spiritual health is adherence to moral standards. Ethical components make sense based on people's world view. And the highest definition of ethics can be seen in the Islamic worldview. Therefore, identification of the components of human spiritual health has also been done based on the school of Islam. For this purpose, using the analysis of the content of the verses of the Holy Qur'an, it was studied and deliberated. The current research was written with the aim of introducing the most important moral indicators from the perspective of the Qur'an and hadiths.

    Materials and Methods

    This research is practical in terms of purpose and descriptive and analytical in terms of method. The data was collected from scientific documents and in order to analyze the data, thematic analysis was done using the Qur’an and hadiths.

    Findings

    The results showed that the strength of moral standards in human relationships benefits their mental space and reduces psychological problems and provides the basis for the spiritual health of humans.

    Conclusion

    Based on the obtained results, being bound to moral virtues such as pleasing and pleasing God, believing in the existence of Allah, the Most Exalted (belief in Allah, the Almighty) and remembering death, sacrifice, charity, trust, piety, truthfulness, patience, and elegance cause satisfaction and love among people. As a result, problems are reduced and it has a great impact on human health.

    Keywords: Moral Components, Spiritual Health, Satisfaction, Holy Qur’an, Hadiths}
  • امید ابوالقاسمی کاشانی، نجمه وکیلی*، محمد آرمند، مهشید یزدی
    هدف

    این پژوهش باهدف طراحی الگویی برای تربیت زیبایی شناسانه بر اساس مبانی واصول و مولفه های زیبایی شناسانه در قرآن کریم صورت گرفته است.

    مواد و روش ها

    به روش توصیفی تحلیلی از منابع کتابخانه ای واسنادی انجام شد. داده های پژوهش حاکی از آن است که مسیر تربیت زیبایی شناسانه، ازطریق تحقق مبانی و مولفه هایی است که به زیبایی در باور و اندیشه و امیال و اراده منتهی می شود و موجبات تحقق زیبایی های حقیقی را به وجود می آورد.در الگوی معرفی شده، هدف غایی تربیت زیبایی شناسانه ، ربوبی شدن، خداگونه گی یا تشبه به زیبایی مطلق است و در نهایت به متصف شدن انسان به صفات خداوند متعال می انجامد.

    یافته ها

    عمومیت درک پذیری زیبایی،  تعمیم زیبایی،  تشکیک، توارث و انتقال زیبایی،  مطلق بودن زیبایی، عینی بودن زیبایی، خداوند منشا زیبایی ، انسان نسخه ای از زیبایی مطلق ، زیبایی غایت کمال انسانی، زیبایی امری وجودی برخی از مبانی زیبایی شناسی معرفی شده قرآن است و مولفه های آن، تعادل تناسب،هدفمندی و کارایی را تشکیل می دهد.

    نتیجه گیری

    در ادامه بحث از میان مبانی و مولفه های بررسی شده،مضامین تربیتی استخراج گردید که تحقق آنها می توانند زمینه شکوفایی استعدادهای بالقوه متربی و هدایت آن به سوی اهداف مورد نظر رافراهم نمایند.

    کلید واژگان: قرآن کریم, زیباشناسی, مبانی, مولفه ها, اصول, الگوی تربیتی}
    Omid Abolghasemi Kashani, Najmeh Vakili*, Mohammad Armand, Mahshid Yazdi
    Purpose

    This research was carried out with the aim of designing a model for aesthetic education based on the principles and aesthetic components in the Holy Quran.

    Materials and methods

    A descriptive analysis of library and documentary sources was done. The data of the research indicates that the path of aesthetic education is through the realization of the basics and components that lead to beauty in belief and thought, desires and will, and causes the realization of true beauty. In the presented model, the ultimate goal Aesthetic education is godliness, godlikeness, or resemblance to absolute beauty, and ultimately leads to the attribution of man to the attributes of God Almighty.

    Findings

    The generality of the comprehensibility of beauty, the generalization of beauty, doubt, the inheritance and transmission of beauty, the absoluteness of beauty, the objectivity of beauty, God is the source of beauty, man is a version of absolute beauty, beauty is the ultimate human perfection, beauty is an existential matter, some of the basics of aesthetics are introduced. It is the Qur'an and its components are the balance of proportion, purposefulness and efficiency.

    Conclusion

    In the continuation of the discussion, among the foundations and components examined, educational topics were extracted, the realization of which can provide the basis for the flourishing of the potential talents of the educator and its direction towards the desired goals.

    Keywords: Holy Quran, Aesthetics, Basics, Components, Principles, Educational Model}
  • محمود شکوهی تبار، علی سلیمی، نورا کمالیون، اکرم حیدری، مرتضی حیدری*
    زمینه و هدف

    خویشتن داری نقش مهمی در سلامت معنوی و اجتماعی ایفا می کند و آموزه های دینی ظرفیت بالایی در ارتقای خویشتن داری دارند. ازآنجاکه خویشتن داری دربردارنده مفاهیم و اجزای گوناگونی است و تقویت و ارتقای آن منوط به بهره گیری از سازوکارهای برخاسته از فرهنگ و ارزش های خاص هر جامعه ای است، پژوهش حاضر با هدف تبیین سازوکارهای ارتقای خویشتن داری از منظر قرآن انجام گردید.

    روش بررسی

    این مطالعه بر اساس روش تحلیل محتوای کیفی و با رویکرد ترکیبی (قیاسی و استقرایی) انجام شد. در مرحله قیاسی با مراجعه به نظریات و تعاریف خویشتن داری در منابع مختلف، مفاهیم محوری این موضوع شناسایی شد و در مرحله استقرایی، کلیدواژه های مرتبط با مفاهیم شناسایی شده در مرحله پیشین، در قرآن کریم مورد جستجو قرار گرفت و پس از مرور بر آیات و مراجعه به تفاسیر قرآن کریم، مفاهیم مرتبط بازیابی، کدگذاری و طبقه بندی شدند.

    یافته ها

    سازوکارهای ارایه شده در قرآن کریم برای ارتقای خویشتن داری در هشت مقوله کلی، 21 مقوله فرعی و 82 مفهوم است که بخشی از آنها همسو با نظریات موجود و موید مفاهیم مرتبط با آن بوده و برخی دیگر، سازوکارهای اختصاصی مورد اشاره در قرآن کریم می باشند. این سازوکارها شامل خودآگاهی، ارتقای اهداف، ارتقای انگیزه های درونی، ارتقای انگیزه های بیرونی، هشدار، خداگرایی و نفی خودگرایی، ایجاد و یادآوری عهد ایمانی و نمادسازی است.

    نتیجه گیری

    با توجه به اهمیت خویشتن داری در زندگی فردی و اجتماعی، توجه به آن از نظرگاه دینی به ویژه قرآن کریم، ضروری است. سازوکارهای ارایه شده می تواند برای افراد، موسسات تربیتی و نهادهای مرتبط با سلامت معنوی و اجتماعی مفید باشد.

    کلید واژگان: خویشتن داری, قرآن کریم, سازوکار, تقوا, سلامت معنوی}
    Mahmood Shokouhitabar, Ali Salimi, Nora Kamahiyon, Akram Heidari, Morteza Heidari*
    Background and Objective

    Self-control has a significant role in spiritual and social health. Religious instructions can be regarded as a great capacity for improving self-control. Self-control is composed of different concepts and components and is depends on the values and cultural background of the community. This study was performed to explain the mechanisms of the improvement of self-control that are derived from the Holy Qur’an.

    Methods and Materials: 

    A qualitative content analysis study was conducted in a deductive- inductive design. In the deductive phase, the theories and definitions of self-control were investigated in a variety of resources and the core concepts and its components were identified. At the inductive phase, the keywords identified were reviewed in Qur’anic verses and their interpretations and the concepts were retrieved, coded, and classified.

    Results

    Mechanisms for the improvement of self-control are classified in eight main categories, included 21 subcategories and 82 concepts. Some mechanisms are in line with the existing theories, while some of them are specifically presented by the Holy Quran. The mechanisms include self-awareness, promotion of goals, inner motivation improvement, outer motivation improvement, warning, God-centeredness, creation and remembrance of the covenant of faith and symbol development.

    Conclusion

    As a result of the importance of self-control in individual and social life and the role of religious instructions in its improvement, it is necessary to explain it from religious perspective according to the Holy Qur’an. The mechanisms could be helpful for individuals and educational institutions and other organizations involved in spiritual and social health.

    Keywords: Self-Control, Holy Qur’an, Mechanism, Taqwa (Piety), Spiritual Health}
  • حدیقه عباسی*
    هدف

    نقش تربیت اخلاقی در رشد و تعالی افراد و جوامع، در ادیان و مذاهب مختلف بشری مورد بحث بوده و برای آن تعالیمی وارد شده است ، توجه کتابهای آسمانی و پیامبران و اندیشه ورزان در هر قوم و ملتی نسبت به ارزش های اخلاقی با وجود ظرفیت های اخلاقی موجود در هر جامعه، معطوف به منابع دینی آن جامعه است. این پژوهش در پی تبیین آسیب های تربیت اخلاقی و ارایه راهبردها و راهکاری مناسب از منظر قرآن کریم برای مقابله با این آسیبها است.

    روش

    روش انجام پژوهش،توصیفی- تحلیلی و با مراجعه به منابع کتابخانه ای و جستجودر فضای مجازی صورت گرفته است.

    یافته ها

    یافته های این پژوهش نشان می دهد که آسیب های تربیت اخلاقی اعم از آسیب های فردی، اجتماعی و نظام های تربیتی و تبلیغی و متاثر از نقش افراد، اجتماع، نهادهای تربیتی و تبلیغی، رسانه ها، دولت و نهادهای حکومتی است و قرآن کریم به عنوان تنها کتاب آسمانی تحریف نشده برای این آسیب ها هنمودها و راهکارهای مناسب دارد.

    نتیجه گیری

    شیوه های تربیتی قرآن کریم، مبتنی بر توجه به بشر بودن مخاطبش دارد و با شناخت دقیق از اقتضایات بشری، برای آسیب های حوزه تربیت بویژه اخلاق، آموزه های بی بدلیلی دارد که فراگیری و رعایت آنها بهترین راهکار آسیب زدایی از تربیت اخلاقی است.

    کلید واژگان: قرآن کریم, راهبردها, راهکارها, تربیت اخلاقی, آسیب شناسی}
    Hadigheh Abbasi*
    Purpose

    The role of moral education in the growth and excellence of individuals and societies has been discussed in different human religions and teachings have been introduced for it, the attention of the divine books and prophets and thinkers in every nation and nation towards moral values with The existence of moral capacities in any society depends on the religious resources of that society. This research seeks to explain the harms of moral education and provide appropriate strategies and solutions from the perspective of the Holy Quran to deal with these harms.

    Method

    The method of conducting the research is descriptive-analytical and by referring to library sources and searching in virtual space.

    Findings

    The findings of this research show that the harms of moral education include individual, social and educational and propaganda systems and are affected by the role of individuals, society, educational and propaganda institutions, media, government and governmental institutions. And the Holy Qur'an, as the only divine book that is not distorted, has appropriate instructions and solutions for these injuries.

    Conclusion

    The educational methods of the Holy Quran are based on attention to the humanity of its audience, and with a detailed understanding of human requirements, it has irrefutable teachings for the harms in the field of education, especially ethics, that learning and observing them is the best way to remove harm from moral education.

    Keywords: Holy Quran, strategies, solutions, moral education, pathology}
  • امیرحسین سمیعی ده پاگائی*

    پیش

    زمینه

    انسان موجودی تشکیل یافته از دو ساحت روحانی و جسمانی است و از آن جا که هدف دین، رهنمود بشر برای نیل به نیک بختی و رستگاری در همه ی ابعاد است، در آیات و روایات به مسیله ی سلامت در هر دو بعد جسمی و روانی توجه ویژه ای گردیده است. از همین رو آموزه های دینی، برای حفظ، ارتقاء و بهبود سلامت جسم و روان و جایگاه آن ارزش ویژه ای قایل است.

    هدف

    پژوهش حاضر با هدف تحلیل و شناسایی اهمیت سلامتی جسمی و روانی از دیدگاه آیات قرآن کریم، روایات معصومین و ادعیه اسلامی به دنبال تبیین راه کارهای ارتقاء و بهبود سلامت جسم و روان می باشد.

    روش

    این پژوهش به شیوه ی تحلیلی-توصیفی و با روش کتابخانه ای-اسنادی انجام شده است؛ بعد از جمع آوری اطلاعات کافی در جهت رسیدن به اهداف پژوهش، اطلاعات جمع آوری شده با رویکرد قرآنی-روایی تجزیه و تحلیل گردید.

    یافته ها

    این پژوهش نشان داد که آیات قرآن کریم و روایات معصومین (ع) در بر دارنده ی نکات و دستورالعمل های حایز اهمیتی پیرامون ابعاد مختلف سلامت است که عمل و توجه به آن ها ارتقاء و بهبود سلامت جسم و روان را در پی خواهدداشت.

    نتیجه گیری

    در بسیاری از آیات قرآن کریم و روایات معصومین (ع) اهمیت مراقبت از سلامت مورد تاکید قرارگرفته و آموزه هایی در قالب بایدها و نبایدها، حلال و حرام و یا به شکل توصیه ای به جهت ارتقاء سلامت بیان شده است. با افزایش همکاری های میان رشته ای با سایر علوم ازجمله علوم پزشکی، روانشناسی و... می توان ملزومات تبیین و ترویج بیش از پیش آموزه های دینی در رابطه با ابعاد مختلف سلامت را فراهم کرد.

    کلید واژگان: اسلام, قرآن کریم, معصومین, سلامت جسمانی, سلامت روانی}
    Amirhossein Samiee Dehpagaee*
    Background

    Human is a being composed of two dimensions, spiritual and physical, and since the purpose of religion is to guide mankind to achieve salvation in all dimensions, special attention has been paid to the issue of health in both aspects. Therefore, religious teachings consider special value to maintaining and improving physical and mental health and its status. 

    Purpose

    The current research aims to study and identify the importance of physical and mental health from the perspective of the verses of the Holy Qur'an, the hadiths of Masoomin (PBUH) and Islamic supplications, and seeks to explain ways to improve physical and mental health.

    Method

    This research was done in an analytical-descriptive way and with a library-document method; The collected data were analyzed with the Qur'anic-narrative approach.

    Results

    This study showed that the verses of the Holy Qur'an and the hadiths of Masoomin (PBUH) contain important tips and instructions regarding various aspects of health, which action and attention to them will lead to the promotion and improvement of physical and mental health.

    Conclusion

    The importance of health care is emphasized in many verses of the Holy Qur'an and the hadiths of Masoomin (PBUH), and teachings in the form of dos and don'ts, halal and haram, or in the form of recommendations to improve health. By increasing interdisciplinary cooperation with other sciences, including medical sciences, psychology, etc., it is possible to provide essentials for explaining and promoting religious teachings in relation to various aspects of health.

    Keywords: Islam, Holy Qur'an, Masoomin, Physical Health, Mental Health}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال