مقایسه تغییرات رادیولوژی ریه در سل ریوی اسمیر مثبت و اسمیر منفی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
توبرکولوزیس یک عفونت مزمن ریوی است که یک سوم مردم دنیا را آلوده کرده است و در حال حاضر سبب 2 میلیون مرگ و 9 میلیون بیماری در سال می شود. یکی از تست های پاراکلینیکی کمک کننده در تشخیص سل ریوی در کنار اسمیر، رادیوگرافی ریه می باشد. رادیوگرافی در بیماران مسلول اسمیر منفی که اکثرا در تشخیص، با تاخیر صورت می گیرد، می تواند کمک کننده باشند. در این مطالعه، تغییرات رادیولوژی در دو گروه بیماران مسلول اسمیر مثبت و اسمیر منفی با هم مقایسه شده اند.
روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی گذشته نگر، از میان 376 نفر بیمار که در طی سال های 80- 85 با تشخیص قطعی سل ریوی به مرکز بهداشت بیرجند ارجاع شده بودند، صد نفر که بر اساس معیارهای تعاریف سازمان بهداشت جهانی اسمیر مثبت بودند، انتخاب شدند. سپس از میان بیماران اسمیر منفی، صد نفر که از نظر مشخصات دموگرافیک با بیماران اسمیر مثبت همسان بودند، انتخاب گردیدند. از همه آنها یک گرافی ریه گرفته و توسط یک نفر متخصص رادیولوژی تفسیر شد. آزمایشات خلط کلیه بیماران، در آزمایشگاه مرجع مرکز بهداشت توسط یک نفر انجام شد. نتایج حاصله با استفاده از جداول توزیع فراوانی و آمار توصیفی، با استفاده از نرم افزار SPSS (ویرایش 15) و آزمون های آماری کای دو تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
بر اساس نتایج این مطالعه، بجز انفیلتراسیون رتیکولوندولر، فراوانی نسبی سایر یافته های رادیوگرافیک در گروه اسمیر مثبت بیشتر از اسمیر منفی بود که فقط در متغیرهای کلسیفیکاسیون، پهن شدن مدیاستن، انفیلتراسیون Patchyو آدنوپاتی ناف ریه، این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود (05/0P<).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج مطالعه، با وجود آنکه تغییرات رادیوگرافی در تشخیص سل ریوی قطعی نیست، اما همراه علائم بالینی و اسمیر خلط، کمک کننده می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1018648 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!