بررسی مواد تشکیل دهنده ی اسانس دانه ها و برگ Rhus coriaria L

پیام:
چکیده:
مقدمه
میوه های سماق به عنوان چاشنی در غذاهای ایرانی استفاده می شود. این میوه ها مصرف دارویی سنتی نیز دارند. تاکنون اسانس حاصل از اندام های گیاه سماق مورد بررسی قرار نگرفته، نظر به اهمیت گیاه و مصرف اسانس ها در صنایع تصمیم به آنالیز اسانس آن گرفته شد.
هدف
شناسایی و تعیین درصد مواد تشکیل دهنده اسانس دانه ها و برگ سماق.
روش بررسی
برگ ها و میوه های گیاه سماق با روش تقطیر با آب اسانس گیری و جداگانه به دستگاه GC/MS تزریق شدند. روش شناسایی اجزای اسانس ها ضرایب بازداری، تطبیق طیف های جرمی مواد اسانسی با مرجع و توجه به گزینه های پیشنهادی دستگاه بود.
نتایج
بازده اسانس گیری از هر دو اندام برگ و میوه سماق حدود 2/0 درصد بود و هر دوی این اسانس ها زرد رنگ بودند. 65 ماده در برگ ها و 54 ماده در میوه ها شناسایی شدند. ماده عمده در هر دو اسانس ها سزکویی ترپن بتا - کاریوفیلن بود. بقیه اجزای عمده برگ، کاریوفیلن اکساید، سمبرن و آلفا - هومولن؛ و در میوه، سمبرن، ترانس- ترانس 2، 4- دکادینال و آلفا- ترپینئول بودند.
بحث: برگ و میوه ی درخت سماق دارای اسانسی است که به روش تقطیر با آب قابل استخراج بوده و اسانس های مذکور به روشGC/MS قابل شناسایی و تعیین مقدار هستند. ماده عمده در هر دو اسانس ها یکسان هستند (بتا - کاریوفیلن).
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش با مطالعه سایر محققین روی همین گیاه در کشورهای دیگر مطابقت دارد. کاریوفیلن و سمبرن که در نمونه های ما به عنوان ماده عمده بوده در مطالعه سایر محققین نیز به عنوان مواد عمده اسانس سماق شناسایی شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1100639 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!