بررسی میزان حذف فسفر با استفاده از فرآیند الکتروشیمیایی از پساب فیلتر شده لجن فعال Print

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

غلظت فسفر mg/ L-P 05/0- 005/0 برای ایجاد اتروفیکاسیون در پیکره های آبی کافی است. بنابراین حذف فسفر از پساب ها لازم است. فرآیند الکتروشیمیایی یکی از روش های حذف فسفر است. در این مطالعه اثر فرآیند الکتروشیمیایی بر حذف فسفر از پساب فیلتر شده لجن فعال مورد بررسی قرار گرفته است.

مواد و روش ها

این مطالعه یک بررسی تجربی در مقیاس آزمایشگاهی است که در سیستم بسته روی نمونه های پساب فیلتر شده لجن فعال انجام شد. غلظت فسفر 210 نمونه به روش کلرید قلع (استاندارد متد، P-D. 4500) اندازه گیری شد. نتایج با استفاده از آزمون های آماری Green House Geisser، آنالیز واریانس یک طرفه وآزمون تعقیبی Tukey تجزیه و تحلیل شدند.

نتایج

میانگین غلظت فسفر در نمونه های فیلتر شده قبل از فرآیند الکتروشیمیایی و حداکثر کارآیی حذف فسفر به ترتیب معادل mg/L-P 86/0 ± 93/1 و 98 درصد بودند. در شدت جریان الکتریکی 3/0 آمپر و بالاتر با زمان واکنش 10 دقیقه و بیشتر، غلظت فسفر باقیمانده همه نمونه ها به کمتر از mg/L-P 1 کاهش یافت.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد فرآیند الکتروشیمیایی می تواند فسفر باقیمانده را به کمتر از استاندارد ایران (mg/L-P 1) کاهش دهد. ترسیم عکس غلظت برای میانگین غلظت های فسفر باقیمانده نسبت به زمان واکنش، به صورت خط مستقیم است (837/0=R2). حذف فسفر از نمونه های پساب فیلتر شده لجن فعال به صورت یک واکنش درجه دو در نظر گرفته شده و فرمول مدل برازش شده به صورت y=- 0.001x2+0.133x+0.875 است (925/0=R2).

زبان:
فارسی
صفحات:
157 تا 164
لینک کوتاه:
magiran.com/p1127475 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!