ارزیابی اثرتاریخ کاشت بر عملکرد و اجزای عملکرد ژنوتیپ های مختلف سویا (Glycine max L.)

پیام:
چکیده:
انتخاب ارقام با پتانسیل ژنتیکی بالا و سازگاری مطلوب در هر منطقه و زمان دقیق کشت برای حداکثر بهره برداری از عوامل موثر بر رشد، از مدیریت های ضروری جهت بهبود عملکرد سویا می باشد. از این رو اثر چهار تاریخ کشت مختلف، 29 اردیبهشت، 8، 18 و 28 خرداد بر عملکرد و اجزای عملکرد چهار رقم سویا رشد نامحدود ویلیامز، زان، 17L و7M طی آزمایشی به صورت کرت های خرد شده در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در 4 تکرار مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج تجزیه واریانس، اثرات تاریخ کشت و رقم بر تمامی صفات در سطح 1 درصد معنی دار بود. تاریخ کشت 29 اردیبهشت بیش ترین تاثیر را بر صفات داشت، به طوری که به عنوان بهترین تاریخ کاشت شناخته شد. گیاهان کشت شده در 28 خرداد کم ترین عملکرد را داشتند. رقم ویلیامز از نظر تمامی صفات بیش ترین مقدار را داشت و به عنوان بهترین رقم شناخته شد. رقم 17L کم ترین تعداد دانه، تعداد غلاف، عملکرد پروتئین و روغن و رقم زان کم ترین عملکرد دانه، عملکرد غلاف و وزن پوسته غلاف را به خود اختصاص دادند. دو عامل با توجه به اثر متقابل تاریخ کشت و رقم نیز معنی دار بوده و رقم ویلیامز بیش ترین میزان تعداد غلاف و تعداد دانه در متر مربع را در تاریخ کاشت 29 اردیبهشت نشان داد، در حالی که این رقم در تاریخ کاشت 8 خرداد از بیش ترین میزان عملکرد پروتئین (kg/ha 3/107)، روغن (kg/ha40)، دانه kg/ha) 5/251) و غلاف(kg/ha3/356) برخوردار بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
97
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1145529 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!