مطالعه آنتروپومتریک کاربران پاراپلژیک ویلچرهای دستی در شهر تهران

پیام:
چکیده:
زمینه
آنتروپومتری علم اندازه گیری ابعاد مختلف بدن و استفاده از اطلاعات به دست آمده در تعیین شکل و اندازه محل کار و ابزار و وسایل مورد استفاده در زمینه های مختلف صنعتی، آموزشی و زندگی روزانه می باشد.
هدف
هدف از این مطالعه تعیین ابعاد آنتروپومتریک کاربران پاراپلژیک صندلی چرخدار و همچنین تعیین اختلالات اسکلتی عضلانی در اندام فوقانی نمونه مورد نظر می باشد.
روش
این یک مطالعه مقطعی می باشد، جامعه ایرانی مورد مطالعه در این پژوهش را 90 نفر از کاربران مرد پاراپلژیک صندلی چرخدار در سطح شهر تهران که در محدوده سنی 25تا55 سال قرار دارد تشکیل می دهد. نمونه گیری به صورت غیره احتمالی ساده انجام گرفت و برای تحلیلهای آماری از نرم افزار SPSS16 استفاده شد.
نتایج
نتایج این مطالعه نشان داد که طول قد کاربران ویلچر7.12 ± 131.46 سانتیمتر و ارتفاع نشسته در آنها6.75 ± 78.4سانتیمتر می باشد، این مطالعه نیز نشان داد که بیشترین اختلالات اسکلتی با 28.4%مربوط به شانه راست و کمترین آن مربوط به گردن با 17.4%می باشد. آزمون اسپیرمن رابطه معنی داری را بین سن و دردگردن (0.01Pvalu=) ودردگردن با مدت زمان استفاده از ویلچر در روز (0.03 P=) نشان داد.وهمچنین این مطالعه نشان داد کاربران ویلچرهای دستی ایرانی نسبت به جمعیت هلندی قدی کوتاهتر و بدنی پهن تر دارند
نتیجه گیری
ابعاد بدنی، اطلاعات ارزشمندی را برای طراحی فضای کاری، سطح کار و طراحی تجهیزات محیطی مانند صندلی چرخدار در اختیار طراحان و مهندسین قرار می دهد. ونتیجه ی این امر تولید محصولاتی می باشد که بر پاییه ارگونومی طراحی شده اند و راحتی و قابلیت استفاده بیشتر دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1162888 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!